abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:06:27 #101
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106219678
Van diverse onderwerpen (waaronder studiekosten en eigen woning) heeft de belastingdienst ook toelichtingen gemaakt die hier gedownload kunnen worden.

(Gelijk maar even meegenomen in de wijzigingen van de OP.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:12:17 #102
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106219891
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:54 schreef belfis het volgende:
Als u het EWF-deel via een ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag corrigeert naar 50% moet dat ook voor de opgevoerde hypotheekrente 2010. Het verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag 2010 wordt zo een verzoek tot ambtshalve vermeerdering aangifte 2010! Met fiscaal nadeel voor u.
Hoe u de teruggekregen belasting vanwege de hypotheekrenteaftrek hebt verrekend met uw voormalige huisgenoot, is voor de Belastingdienst verder niet van belang.

In 2011 woont u het gehele jaar bij uw vriendin.
Als de voormalige woning in 2011 tot datum verkoop leeg stond en te koop, is er voor u en voor uw huisgenoot de mogelijkheid beide het eigen inkomensdeel (50%) van de hypotheekrenteaftrek in de aangifte op te nemen. Hier geldt de zogenaamde 'verhuisregeling' Gedurende 2 jaar en het lopende jaar mag de betaalde hypotheekrente nog in de aangifte worden opgenomen.

De 50% EWF is niet van toepassing omdat u en ook uw huisgenoot niet meer in de woning woonden. In de aangifte moet dan het deel hoofdverblijf worden overgeslagen en worden aangevinkt: eigen woning in bijzondere situaties zoals verhuizing. Daarna aanvinken: u bent verhuisd en uw oude woning stond leeg en was nog niet verkocht. Het EWF wordt zo vanzelf door het programma op ¤ 0 gesteld.
Mijn huisgenoot heeft in de woning gewoond totdat de woning daadwerkelijk verkocht was. Ik lees het allemaal en het is mij duidelijk; maar iemand zoeken die mij wilt helpen met mijn belastingaangifte, anders blijf ik gokken. Dank je Belfis
Superhero to the rescue!
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:15:47 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106220045
quote:
4s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:12 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Mijn huisgenoot heeft in de woning gewoond totdat de woning daadwerkelijk verkocht was. Ik lees het allemaal en het is mij duidelijk; maar iemand zoeken die mij wilt helpen met mijn belastingaangifte, anders blijf ik gokken. Dank je Belfis
Via PM of mail is er ook veel mogelijk.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:26:53 #104
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106220523
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Via PM of mail is er ook veel mogelijk.
Okido, en het is nog vroeg. Moet alles nog binnenkrijgen. Tot dan ;)
Superhero to the rescue!
pi_106223667
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:26 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Okido, en het is nog vroeg. Moet alles nog binnenkrijgen. Tot dan ;)
Oei, uw huisgenoot kan als bewoner / hoofdverblijf 50% van de betaalde hypotheekrenteaftrek in zijn aangifte 2011 opnemen (en geeft 50% EWF aan gedurende maanden bewoning)
En u bent geen gewezen partner / fiscaal partner. Maw: geen hypotheekrenteaftrek voor uw deel (50 %) voormalige woning in 2011. Maar misschien weet uw belastingadviseur volgend jaar hier nog een uitweg te vinden. :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 30 december 2011 @ 23:26:20 #106
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_106226617
Waarom tutoyeert u niet?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_106236717
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 22:32 schreef belfis het volgende:
Maw: geen hypotheekrenteaftrek voor uw deel (50 %) voormalige woning in 2011. Maar misschien weet uw belastingadviseur volgend jaar hier nog een uitweg te vinden. :)
Wilt u alstublieft geen afkortingen gebruiken? Nu lijkt het alsof u MaW verwijst naar zijn belastingadviseur. :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zaterdag 31 december 2011 @ 11:54:11 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106240930
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:07 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Wilt u alstublieft geen afkortingen gebruiken? Nu lijkt het alsof u MaW verwijst naar zijn belastingadviseur. :P
Ik dacht al: heeft Nizno toch de helft van mijn woning die volgend jaar pas mijn voormalige woning is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:32:42 #109
62913 Blik
The one and Only!
pi_106261959
Heb een discussie met mijn bezoek. Mijn bezoek heeft van een financieel adviseur gehoord dat het over het inkomen gaat na aftrek van aftrekposten zoals hypotheek, maar daar heb ik sterk mijn twijfels over. Dus vandaar mijn vraag:

Over welk inkomen wordt je zorgtoeslag berekend? Over je inkomen na aftrek van aftrekposten of gewoon over je bruto-inkomen.
pi_106264141
Na aftrek.
pi_106264754
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 22:00 schreef Maharbal het volgende:
Na aftrek.
Weet je dat zeker? Volgens mij gaat het over het toetsingsinkomen en dat is altijd bruto.
  zaterdag 31 december 2011 @ 22:38:05 #112
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106264784
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 22:37 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Volgens mij gaat het over het toetsingsinkomen en dat is altijd bruto.
Het toetsingsinkomen is het verzamelinkomen en het verzamelinkomen is de som van de inkomens uit box 1, 2 en 3.
Dus Maharbal heeft gelijk: na aftrek.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 1 januari 2012 @ 11:19:44 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106272696
Op de site van de belastingdienst is het aangifteprogramma voor de particulier te downloaden. Ook de site voor de aangifte van 2011 is actief.
Het grote feest der herkenning kan beginnen. :s)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 1 januari 2012 @ 17:22:39 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_106280183
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 22:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het toetsingsinkomen is het verzamelinkomen en het verzamelinkomen is de som van de inkomens uit box 1, 2 en 3.
Dus Maharbal heeft gelijk: na aftrek.
Waarom wordt er op de website van toeslagen.nl dan helemaal geen rekening gehouden met aftrekposten? Je moet op die website je inkomen invullen, vakantiegeld, 13de maand, etc. Maar er wordt helemaal niet gepraat over aftrekposten. Vervolgens wordt er wel tegen mij gezegd dat ik geen zorgtoeslag krijg omdat ik boven een bepaalde grens zit (een grens waar ik onder zou zitten als ik mijn aftrekposten erbij ga halen)

Ook als ik de uitleg op deze website lees:

http://financieel.infonu.(...)komen-berekenen.html

Wordt er met geen woord gerept over aftrekposten

[ Bericht 12% gewijzigd door Blik op 01-01-2012 17:27:41 ]
  zondag 1 januari 2012 @ 17:30:17 #115
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106280354
Op de site van toeslagen wordt gevraagd naar het verzamelingen dacht ik.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 1 januari 2012 @ 17:34:45 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106280520
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:22 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarom wordt er op de website van toeslagen.nl dan helemaal geen rekening gehouden met aftrekposten? Je moet op die website je inkomen invullen, vakantiegeld, 13de maand, etc. Maar er wordt helemaal niet gepraat over aftrekposten. Vervolgens wordt er wel tegen mij gezegd dat ik geen zorgtoeslag krijg omdat ik boven een bepaalde grens zit (een grens waar ik onder zou zitten als ik mijn aftrekposten erbij ga halen)

Ook als ik de uitleg op deze website lees:

http://financieel.infonu.(...)komen-berekenen.html

Wordt er met geen woord gerept over aftrekposten
Omdat de site van de toeslagen niet helemaal duidelijk helder en compleet is. Afhankelijk van de manier waarop je een proefberekening wilt maken, wordt er wel naar sommige posten gevraagd.
Maar geloof Maharbal en mij maar: het verzamelinkomen is het toetsingsinkomen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106282176
hoe zit het met huizen kopen? Eind 2011 heb ik een taxatie en bouwkundig rapport laten opstellen, plus notariskosten voor huwelijkse voorwaarden. In begin 2012 is de overdracht vd sleutel bij de notaris. Hoe verwerk ik dat op mijn aangifte van 2011 of mag ik dat meenemen op de aangifte van komend jaar?
  zondag 1 januari 2012 @ 19:30:25 #118
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106284137
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 18:29 schreef aloe_vera het volgende:
hoe zit het met huizen kopen? Eind 2011 heb ik een taxatie en bouwkundig rapport laten opstellen, plus notariskosten voor huwelijkse voorwaarden. In begin 2012 is de overdracht vd sleutel bij de notaris. Hoe verwerk ik dat op mijn aangifte van 2011 of mag ik dat meenemen op de aangifte van komend jaar?
Kosten voor (de financiering van) een (toekomstige) eigen woning kun je in je aangifte van 2011 opnemen. De kosten voor de huwelijkse voorwaarden vallen daar dan weer niet onder.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106290032
Een 4 korte vragen:
Ik heb circa 9000 euro aan studiekosten waarvoor ik ook bonnen heb. Nu zit ik echter net een ongunstige grens. Mag je een bedrag -naar redelijkheid- opnemen voor diversen? Denk hierbij bijv. aan papier, pennen, inkt (printer wordt alleen voor school gebruikt) en andere kleine artikelen. Ik heb deze kosten wel gemaakt maar hiervoor geen bonnen (helaas). Nu meen ik gelezen dat hebben dat je een 'algemene' post mag opnemen. Ik zat te denken aan een bedrag van circa 75,- euro, wat een enigszins ongunstige schatting is (op een totale post van 9000,- euro). Normbedragen en dergelijke zijn voor mij niet van toepassing omdat ik boven de limiet zit.

De tweede vraag: mijn werkgever (ex) werkte niet echt mee aan mijn studie. Ik heb daarom vooral gestudeerd in eigen tijd door vrij te nemen (dus studeren in tijd die ik normaal had moeten werken). Kan ik dit ergens opvoeren als verloren inkomsten? Mijn huidige werkgever biedt namelijk een constructie waarbij uren worden ingehouden op de loonstrook als 'studiekosten'. Die kosten worden vervolgens opgegeven door de medewerker aan de belastingdienst. Ik ben 99% zeker dit voor mij niet geldt, omdat ik helaas vrije dagen heb opgenomen (en daardoor geen echt inkomen heb verloren). Maar als iemand een andere mogelijkheid ziet, graag.

Voor zorgkosten geldt dat je 19 ct/km kunt invoeren wanneer je een ziek iemand bezoekt. Hoe zit het als jij ziek bent en een aantal maal naar een kliniek hebt moeten rijden?

Er is een kostenpost voor lakens et cetera. Ook bij zorgkosten. Maar geldt dit alleen voor in een ziekenhuis? Ik heb door de medicijnen die ik heb gehad al mijn lakens thuis moeten vervangen. Kan ik hiervoor het normbedrag (wat 300,- euro) opvoeren?

Iemand hier ervaring mee? Vraag 2 weet ik eigenlijk het antwoord al. Maar ik hoop op er toch nog iets mee te kunnen :). Bij voorbaat dank!
  zondag 1 januari 2012 @ 22:09:37 #120
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106291222
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:40 schreef Dr.Cooper het volgende:
Een 4 korte vragen:
Ik heb circa 9000 euro aan studiekosten waarvoor ik ook bonnen heb. Nu zit ik echter net een ongunstige grens. Mag je een bedrag -naar redelijkheid- opnemen voor diversen? Denk hierbij bijv. aan papier, pennen, inkt (printer wordt alleen voor school gebruikt) en andere kleine artikelen. Ik heb deze kosten wel gemaakt maar hiervoor geen bonnen (helaas). Nu meen ik gelezen dat hebben dat je een 'algemene' post mag opnemen. Ik zat te denken aan een bedrag van circa 75,- euro, wat een enigszins ongunstige schatting is (op een totale post van 9000,- euro). Normbedragen en dergelijke zijn voor mij niet van toepassing omdat ik boven de limiet zit.
Ik snap even niet hoe je op een ongunstige grens kunt zitten maar goed. Je kunt wel een deel voor algemene kosten opnemen. Je zult het alleen wel moeten kunnen onderbouwen. ¤ 75,- aan papier en pennen vind ik persoonlijk wel erg veel aangezien er tegenwoordig steeds meer op de computer en digitaal gaat. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor studie het is.
quote:
De tweede vraag: mijn werkgever (ex) werkte niet echt mee aan mijn studie. Ik heb daarom vooral gestudeerd in eigen tijd door vrij te nemen (dus studeren in tijd die ik normaal had moeten werken). Kan ik dit ergens opvoeren als verloren inkomsten? Mijn huidige werkgever biedt namelijk een constructie waarbij uren worden ingehouden op de loonstrook als 'studiekosten'. Die kosten worden vervolgens opgegeven door de medewerker aan de belastingdienst. Ik ben 99% zeker dit voor mij niet geldt, omdat ik helaas vrije dagen heb opgenomen (en daardoor geen echt inkomen heb verloren). Maar als iemand een andere mogelijkheid ziet, graag.
Helaas, die mogelijkheid is er niet. (Weet ik uit ervaring.)
quote:
Voor zorgkosten geldt dat je 19 ct/km kunt invoeren wanneer je een ziek iemand bezoekt. Hoe zit het als jij ziek bent en een aantal maal naar een kliniek hebt moeten rijden?
Dat kan ook: http://belastingdienst.nl(...)11-08.html#P157_7986
quote:
Er is een kostenpost voor lakens et cetera. Ook bij zorgkosten. Maar geldt dit alleen voor in een ziekenhuis? Ik heb door de medicijnen die ik heb gehad al mijn lakens thuis moeten vervangen. Kan ik hiervoor het normbedrag (wat 300,- euro) opvoeren?
Zie de toelichting hier: http://belastingdienst.nl(...)1-14.html#P889_22983
quote:
Iemand hier ervaring mee? Vraag 2 weet ik eigenlijk het antwoord al. Maar ik hoop op er toch nog iets mee te kunnen :). Bij voorbaat dank!
Graag gedaan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106293169
quote:
3s.gif Op zondag 1 januari 2012 11:19 schreef ManAtWork het volgende:
Op de site van de belastingdienst is het aangifteprogramma voor de particulier te downloaden. Ook de site voor de aangifte van 2011 is actief.
Het grote feest der herkenning kan beginnen. :s)
Meteen maar even ingevuld. In principe heb ik alle gegevens al beschikbaar op basis van onze december loonstroken. Voor spaartegoeden geldt nu de datum van 1 januari dus die heb ik nog van de vorige aangifte beschikbaar en ook betaalde hypotheekrente is bekend op basis van bankafschriften.
Vorige jaren wachtte ik altijd met indienen totdat ik alle definitive stukken van bank en werkgever binnen had maar ik acht de kans zeer klein dat er nog afwijkingen zullen optreden.

Heeft het zin om met het oog op snelle teruggave nu al in te dienen of kun je net zo goed even wachten tot eind februari ?
-
  zondag 1 januari 2012 @ 23:32:17 #122
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106294493
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:01 schreef quo_ het volgende:

[..]

Meteen maar even ingevuld. In principe heb ik alle gegevens al beschikbaar op basis van onze december loonstroken. Voor spaartegoeden geldt nu de datum van 1 januari dus die heb ik nog van de vorige aangifte beschikbaar en ook betaalde hypotheekrente is bekend op basis van bankafschriften.
Vorige jaren wachtte ik altijd met indienen totdat ik alle definitive stukken van bank en werkgever binnen had maar ik acht de kans zeer klein dat er nog afwijkingen zullen optreden.

Heeft het zin om met het oog op snelle teruggave nu al in te dienen of kun je net zo goed even wachten tot eind februari ?
Ook dit jaar geldt weer: voor 1 april ingediend is voor 1 juli bericht.
Waarbij de volgorde van binnenkomst geen invloed heeft.

Net als vorige jaren is geprobeerd een systeem te vinden in de behandeling. Maar voor zover bekend is de 'code' nog niet gebroken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 2 januari 2012 @ 18:56:41 #123
62913 Blik
The one and Only!
pi_106321520
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat de site van de toeslagen niet helemaal duidelijk helder en compleet is. Afhankelijk van de manier waarop je een proefberekening wilt maken, wordt er wel naar sommige posten gevraagd.
Maar geloof Maharbal en mij maar: het verzamelinkomen is het toetsingsinkomen.
Ik ben toch eigenwijs en heb even de belastingtelefoon gebeld, en die bevestigde inderdaad het verhaal. Het is het inkomen na aftrek

Wel een beetje balen, want dan heb ik dus flink wat zorgtoeslag gemist in 2009 en 2010. Krijg volgens mijn eerste inschatting zo'n 60 euro per maand voor 2 personen.
  maandag 2 januari 2012 @ 19:02:56 #124
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106321793
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 18:56 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik ben toch eigenwijs en heb even de belastingtelefoon gebeld, en die bevestigde inderdaad het verhaal. Het is het inkomen na aftrek
Je weet nu in ieder geval dat we hier geen onzin proberen te verkopen. ;)
quote:
Wel een beetje balen, want dan heb ik dus flink wat zorgtoeslag gemist in 2009 en 2010. Krijg volgens mijn eerste inschatting zo'n 60 euro per maand voor 2 personen.
Hoezo gemist? Je hebt nooit geen toeslag aangevraagd omdat je dacht dat je er geen recht op had? Want als je het wel hebt aangevraagd, wordt het op basis van je aangifte alsnog recht getrokken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106323473
Hoe zit het eigenlijk met het aftrekken van studiekosten over meerdere jaren?

Heb in 2008/2009/2010 een aanzienlijk dure studie gevolgd, waar ik de komende jaren gebruik van kan gaan maken als aftrekpost.

Geef ik dan elk jaar een deel aan? Mag ik zelf bepalen hoe groot dat deel is?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_106323517
ManAtWork, bedankt voor alle antwoorden :). De post is 75,- euro omdat ik vakliteratuur meetel (tijdschriften). Het is overigens ongunstig omdat ik nu moet bijbetalen i.p.v. geld ontvang. Mijn voorlopige teruggave was gebaseerd op mijn oude loon. Voorlopige aangifte voor 2012 ook maar gelijk aangepast.

Nu heb ik alleen even een vraag (of opmerking):
Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hoge vervoerskosten maakt. Wilt u deze kosten aftrekken? De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:

- uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis


Wat zijn hoge vervoerskosten en wat is door ziekte? Ik vind de omschrijving wat vaag. Telt bijvoorbeeld het eerste bezoek naar de huisarts ook mee. Ik ben eenmaal naar de huisarts geweest en vervolgens 5x naar het ziekenhuis. Het scheelt maar een tientje, maar ik ben wel iemand die er het maximale uit wil halen. En is het inderdaad 19/cent de kilometer? Ik weet dat dat het 'normbedrag' is, maar de rekenhulp zorgkosten noemt geen bedrag, en ik meen me vaag iets te herinneren over een iets hoger bedrag.

Nu moet ik alleen nog even uitzoeken hoe het precies zit met het verhogen van de zorgkosten met een bepaald percentage (dacht 40%) wanneer je onder een bepaalde inkomensgrens zit :).
pi_106324646
Kan niet meer wijzigen. Het is extra kosten door ziekte, dus ik reken alleen het ziekenhuis wel mee :). En het is inderdaad 19 cent/km. De pakket rekent een eventuele verhoging van de zorgkosten automatisch uit.

Jammer, dat wordt toch een beetje bijbetalen :(.
pi_106326082
Even een korte vraag. Vorig jaar kon je in box 3 (sparen en beleggen) bank- en spaartegoeden opgeven. Daarbij werd gevraagd om de bank, het rekeningnummer en het saldo op 01-01-2010 en 31-12-2010.

Dit jaar zie ik echter alleen maar een invoerveld voor het saldo op 01-01-2011. Waarom wordt er niet om een 'eindsaldo' gevraagd?
  maandag 2 januari 2012 @ 20:35:49 #129
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_106326911
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:23 schreef Itsamemario het volgende:
Even een korte vraag. Vorig jaar kon je in box 3 (sparen en beleggen) bank- en spaartegoeden opgeven. Daarbij werd gevraagd om de bank, het rekeningnummer en het saldo op 01-01-2010 en 31-12-2010.

Dit jaar zie ik echter alleen maar een invoerveld voor het saldo op 01-01-2011. Waarom wordt er niet om een 'eindsaldo' gevraagd?
Vanaf 2011 wordt het vermogen niet meer gemiddeld, maar is er een peildatum. En dat is op 1-1 van het jaar waarover aangifte word gedaan.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_106327059
Duidelijk, hartelijk dank! :)
  maandag 2 januari 2012 @ 20:55:34 #131
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106327899
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:36 schreef Me_Wesley het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het aftrekken van studiekosten over meerdere jaren?

Heb in 2008/2009/2010 een aanzienlijk dure studie gevolgd, waar ik de komende jaren gebruik van kan gaan maken als aftrekpost.

Geef ik dan elk jaar een deel aan? Mag ik zelf bepalen hoe groot dat deel is?
Je geeft ieder jaar het deel aan dat je dat jaar hebt betaald en dus dat jaar als last op je gedrukt heeft. Als je de kosten in 2008, 2009 en 2010 hebt gemaakt moet je die dus in die jaren aftrekken. Schuiven naar het jaar waarin het jou het beste past, mag dus niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 2 januari 2012 @ 20:59:43 #132
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106328133
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:37 schreef Dr.Cooper het volgende:
ManAtWork, bedankt voor alle antwoorden :). De post is 75,- euro omdat ik vakliteratuur meetel (tijdschriften). Het is overigens ongunstig omdat ik nu moet bijbetalen i.p.v. geld ontvang. Mijn voorlopige teruggave was gebaseerd op mijn oude loon. Voorlopige aangifte voor 2012 ook maar gelijk aangepast.
Nu snap ik het: je hebt teveel ontvangen op je voorlopige teruggave en je probeert nu te kijken of je het teveel betaalde alsnog kunt houden. ;)
quote:
Nu heb ik alleen even een vraag (of opmerking):
Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hoge vervoerskosten maakt. Wilt u deze kosten aftrekken? De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:

- uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis


Wat zijn hoge vervoerskosten en wat is door ziekte? Ik vind de omschrijving wat vaag. Telt bijvoorbeeld het eerste bezoek naar de huisarts ook mee. Ik ben eenmaal naar de huisarts geweest en vervolgens 5x naar het ziekenhuis. Het scheelt maar een tientje, maar ik ben wel iemand die er het maximale uit wil halen.
Als het bezoek aan de huisarts gerelateerd is aan dezelfde ziekte waarvoor je naar het ziekenhuis moest, zou ik het wel meetellen. Een controle na bijv. een operatie door een huisarts kan gerelateerd zijn aan de ziekte.
quote:
En is het inderdaad 19/cent de kilometer? Ik weet dat dat het 'normbedrag' is, maar de rekenhulp zorgkosten noemt geen bedrag, en ik meen me vaag iets te herinneren over een iets hoger bedrag.
Als het vervoer met eigen auto is, dan is het 19 ct/km. Met andere vervoermiddelen mag je de werkelijke kosten aftrekken.
(Het klopt dat je vroeger ook de werkelijke kosten mocht aftrekken als je met eigen auto ging.)
quote:
Nu moet ik alleen nog even uitzoeken hoe het precies zit met het verhogen van de zorgkosten met een bepaald percentage (dacht 40%) wanneer je onder een bepaalde inkomensgrens zit :).
Kleine tip: druk in het aangifteprogramma eens op F1 of druk op Help. Daar staat alles keurig beschreven. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 2 januari 2012 @ 21:00:50 #133
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106328193
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:01 schreef Dr.Cooper het volgende:
Kan niet meer wijzigen. Het is extra kosten door ziekte, dus ik reken alleen het ziekenhuis wel mee :). En het is inderdaad 19 cent/km. De pakket rekent een eventuele verhoging van de zorgkosten automatisch uit.

Jammer, dat wordt toch een beetje bijbetalen :(.
Als ik even verder gelezen had, had ik deze reactie ook mee kunnen nemen. Maar bovenstaande reactie blijft wat mij betreft staan. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 2 januari 2012 @ 21:02:00 #134
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106328254
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:23 schreef Itsamemario het volgende:
Even een korte vraag. Vorig jaar kon je in box 3 (sparen en beleggen) bank- en spaartegoeden opgeven. Daarbij werd gevraagd om de bank, het rekeningnummer en het saldo op 01-01-2010 en 31-12-2010.

Dit jaar zie ik echter alleen maar een invoerveld voor het saldo op 01-01-2011. Waarom wordt er niet om een 'eindsaldo' gevraagd?
Ik heb even gevraagd of ze een mod de OP wil aanpassen. Daarin was deze wijziging ook als aandachtspunt opgenomen. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106331132
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je geeft ieder jaar het deel aan dat je dat jaar hebt betaald en dus dat jaar als last op je gedrukt heeft. Als je de kosten in 2008, 2009 en 2010 hebt gemaakt moet je die dus in die jaren aftrekken. Schuiven naar het jaar waarin het jou het beste past, mag dus niet.
Ik begreep dat ik verplicht moet aftrekken, maar ik ka. niet elk jaar mijn volledige kosten aftrekken. (het gaat hier om een persoonlijke post van ruim 100.000 euro). Voor zover mij bekend is mag ik het deel dat niet te verrekenen was meenemen? Of zit ik hier helemaal mis, dat zou enorm zonde zijn namelijk.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 2 januari 2012 @ 22:24:19 #136
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106332418
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2012 21:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ik begreep dat ik verplicht moet aftrekken, maar ik ka. niet elk jaar mijn volledige kosten aftrekken. (het gaat hier om een persoonlijke post van ruim 100.000 euro). Voor zover mij bekend is mag ik het deel dat niet te verrekenen was meenemen? Of zit ik hier helemaal mis, dat zou enorm zonde zijn namelijk.
Voor zover ik weet heb je ieder jaar een maximum. Hetgeen je meer aan studiekosten hebt, kun je niet meenemen. Mocht je door het maximum een negatief inkomen krijgen, kan je dit wel met vorige en volgende jaren verrekenen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106333817
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heb je ieder jaar een maximum. Hetgeen je meer aan studiekosten hebt, kun je niet meenemen. Mocht je door het maximum een negatief inkomen krijgen, kan je dit wel met vorige en volgende jaren verrekenen.
Heb nog even rondgebeld, en voor studiekosten van meer dan 2x de normbedragen van WSF geldt:

quote:
Voor de jaren vanaf 2001 geldt een andere regeling. Scholingsuitgaven komen in mindering op de inkomens uit de drie inkomenboxen maar niet verder dan dat het inkomen uit die box nul is geworden. Eerst volgt aftrek in box 1, dan volgt aftrek in box 3 en uiteindelijk volgt aftrek in box 2. Voor zover nog scholingsuitgaven over blijven, schuiven deze door naar het volgende jaar.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 2 januari 2012 @ 22:55:33 #138
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106334173
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:49 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Heb nog even rondgebeld, en voor studiekosten van meer dan 2x de normbedragen van WSF geldt:

[..]

Betreft het een studie met studiefinanciering dan?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_106334708
quote:
5s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Betreft het een studie met studiefinanciering dan?
Nee.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 2 januari 2012 @ 23:30:38 #140
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_106336156
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:59 schreef ManAtWork het volgende:
Als het bezoek aan de huisarts gerelateerd is aan dezelfde ziekte waarvoor je naar het ziekenhuis moest, zou ik het wel meetellen. Een controle na bijv. een operatie door een huisarts kan gerelateerd zijn aan de ziekte.
De vervoerskosten staan in de aanvullende toelichting omschreven als: "vervoer, zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis".

Vervoerskosten naar bijvoorbeeld tandarts of apotheek zou ik ook meenemen onder deze post. Deze post valt ook onder de (eventuele) verhoging van 40 % (< 65 jaar). Dus de aftrekpost kan zodoende erg oplopen. Deze vervoerskosten mag je tegen de werkelijke kosten (bijvoorbeeld ¤ 0,28 p/km) aftrekken. Voor de bezoekkilometers staat een vast bedrag van ¤ 0,19 p/km.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_106338278
[quote] 1s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:04 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nee. [quote]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Studie zonder studiefinanciering dus. Dat maakt het antwoord weer eenvoudiger.
Voor de zogenaamde 'dure' studies – studiekosten meer dan het maximum van ¤ 15000 geldt:
Er is geen maximumgrens van ¤ 15000 in de zogenaamde standaardstudieperiode: dat is een door jou aan te geven periode van niet meer dan 16 kalenderkwartalen waarin je na het bereiken van de leeftijd van 18 jaar, maar vóór het bereiken van de leeftijd van 30 jaar de studiekosten in aftrek kunt nemen. De studielast moet zodanig zijn dat er geen volledige werkkring daarnaast mogelijk is. Vanaf 30 jaar geldt de drempel van ¤ 15.000
Bron: Elsevier / Belastingteruggave jongeren -T.L. van Maanen. Lees: Kostbare studie
pi_106338384
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 20:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als het bezoek aan de huisarts gerelateerd is aan dezelfde ziekte waarvoor je naar het ziekenhuis moest, zou ik het wel meetellen. Een controle na bijv. een operatie door een huisarts kan gerelateerd zijn aan de ziekte.

[..]

Als het vervoer met eigen auto is, dan is het 19 ct/km. Met andere vervoermiddelen mag je de werkelijke kosten aftrekken.
(Het klopt dat je vroeger ook de werkelijke kosten mocht aftrekken als je met eigen auto ging.)

[..]

Kleine tip: druk in het aangifteprogramma eens op F1 of druk op Help. Daar staat alles keurig beschreven. :)
Ik lees hier weer de ¤ 0,19 / km aftrek (per auto) Dit is de vaste kilometerprijs voor ziekenBEZOEK. Slechts onder (strenge) voorwaarden aftrekbaar.
Zie het bericht van My Tired Feet hierboven die de terechte scheiding aanbrengt tussen kosten ziekenbezoek en vervoerskosten naar arts / specialist (zie hieronder).

De term vervoerskosten naar arts specialist is wat misleidend. Er wordt mee bedoeld:
de reiskosten / kosten van vervoer om te gaan naar arts, ook tandarts, (para) medisch specialist.
Het kan niet genoeg worden gezegd: hierbij tellen de WERKELIJKE kosten. Ook geheel gezonde mensen die naar hun (vroegere) tandarts gaan op 100 km afstand mogen gewoon 200 km x kilometerprijs (auto) in aftrek nemen. De kosten kunnen dus zijn: het treinkaartje, de kilometerprijs per auto enz. In de wet wordt nergens een maxium genoemd. Een belastingdocent noemde altijd het voorbeeld: Rolls-Royce x ¤ ....(werkelijke kilometerprijs) x aantl km

De Belastingdienst schept hier verwarring door de term: extrahogere vervoerskosten erop los te laten. Dit zijn echter de extra kosten die gehandicapten / echt zieken moeten maken om naar hun arts op specialist te gaan. Het zijn de zogenaamde 'leefkilometers' Moeilijk aantoonbaar en de belastingdienst kan over deze leefkilometers wel eens moeilijk doen. Hier niet van toepassing.
In de bijgaande link van de Belastingdienst is ook duidelijk het onderscheid tussen 1. gewone en 2. extra hoge vervoerskosten te lezen: 1. Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis 2. Hogere vervoerskosten door ziekte of handicap. Lees de info van de Belastingdienst

Welke kilometerprijs mag je dan berekenen - Betreft 1. Vervoerskosten naar arts / ziekenhuis.
De werkelijke kilometerprijs. Per fiets misschien: ¤ 0,05. Auto: Voor deze berekening kan je de ANWB erbij halen (hoe oud is de auto, is het een koekblikje of Jaguar) Diverse belastingdocenten die ik mocht meemaken stelden simpel: (minstens) gemiddeld ¤ 0,35 (FNV) ¤ 0,36 (CNV - verschil moet er zijn) ouderenorganisaties – dezelfde kilometerprijs. Van belang: bewaar afsprakenkaartjes, bus / treinkaartjes enz.

Een bijzonder goed gedocumenteerde site die vaak voor info specifieke zorgkosten bij de ouderenorganisaties wordt gebruikt is: meerkosten.nl / Lees de info: vervoer. Hier wordt voor de auto de kilometerprijs van ¤ 0,35 genoemd. Tav de vervoerskosten:
quote:
Het gaat hierbij om de vervoerskosten die u maakt vanwege uw handicap of ziekte. Denk vooral aan ziekenvervoer voor bezoeken aan artsen of andere behandelaars. Reist u per openbaar vervoer of met een taxi, dan zijn de kosten volledig aftrekbaar. Neemt u de auto, hanteer dan als vuistregel een tarief van ¤ 0,35 per kilometer.
Bron: meerkosten

Info Fiscalert:
quote:
vervoerskosten
De kosten verbonden aan het vervoer van en naar medische instellingen, behandelcentra, artsen en paramedici zijn altijd aftrekbaar........Tot uw auto- en vervoerskosten behoren de directe vervoerskosten (uw werkelijke autokosten, bus- en treinkaart of taxi). Als u met uw eigen auto reist, kunt u de volledige kilometerprijs in aftrek brengen. Die is hoger dan de forfaitaire 19 eurocent per km en kunt u op de site van de ANWB terugvinden (www.anwb.nl).
Bron: http://www.fiscalert.nl/2(...)fieke_zorgkosten.php'
Berekening kilometerprijs auto: http://www.anwb.nl/auto/d(...)den,/autokosten.html

[ Bericht 0% gewijzigd door belfis op 03-01-2012 00:53:34 ]
pi_106339411
Vraag: Sinds oktober werk ik naast mijn vaste baan af en toe als freelancer. Hier heb ik dan ook omzet uit. Nu heb ik in 2011 een aantal facturen verstuurd voor deze werkzaamheden, een deel hiervan is ook daadwerkelijk in 2011 betaald. Een deel van deze facturen zal in 2012 betaald worden. Moet ik in het BD programma alleen de extra inkomsten opvoeren die ik daadwerkelijk in 2011 ontvangen heb, of moet ik alle inkomsten invoeren die had moeten ontvangen in 2011?
pi_106339937
U moet de inkomsten splitsen: de inkomsten die u daadwerkeljk in 2011 heeft ontvangen tellen mee voor 2011. De inkomsten die in dit jaar worden ontvangen tellen mee voor 201.
pi_106345931
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 00:57 schreef belfis het volgende:
U moet de inkomsten splitsen: de inkomsten die u daadwerkeljk in 2011 heeft ontvangen tellen mee voor 2011. De inkomsten die in dit jaar worden ontvangen tellen mee voor 201.
Nou, volgens mij moet je de inkomsten uit werkzaamheden verricht in 2011 gewoon meetellen bij de aangifte 2011. Het moment van betaling is daarbij niet van belang, het moment van het ontstaan van de betalingsverplichting/verrichten van de werkzaamheden is bepalend.

Zie ook dit recente topic hierover factuur 2011 of 2012

[ Bericht 7% gewijzigd door JumpingJacky op 03-01-2012 11:07:26 ]
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_106348771
Als ik het recente topic lees, denk ik dat je gelijk hebt Jacky. Loonadministratie is niet mijn specialisme. En deze situatie is kennelijk niet te vergelijken met rekeningen bijv. van tandarts waarvoor de betaaldatum geldt en niet de factuurdatum.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 13:14:08 #147
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106351094
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 00:40 schreef inXs het volgende:
Vraag: Sinds oktober werk ik naast mijn vaste baan af en toe als freelancer. Hier heb ik dan ook omzet uit. Nu heb ik in 2011 een aantal facturen verstuurd voor deze werkzaamheden, een deel hiervan is ook daadwerkelijk in 2011 betaald. Een deel van deze facturen zal in 2012 betaald worden. Moet ik in het BD programma alleen de extra inkomsten opvoeren die ik daadwerkelijk in 2011 ontvangen heb, of moet ik alle inkomsten invoeren die had moeten ontvangen in 2011?
Je betaalt de belasting over het behaalde resultaat (= omzet - kosten).

Op het moment van versturen van de factuur (of beter: van verrichten van de werkzaamheden) behaal je de omzet. Het daadwerkelijke moment van geldontvangst heeft hier niet mee van doen (tenzij er helemaal geen ontvangst komt, dan mag je het weer corrigeren op de omzet).

Dus over alle verstuurde facturen + nog te versturen facturen over werkzaamheden in 2011. Ook als die facturen pas in 2012 worden verstuurd (denk aan werkzaamheden in de laatste weken wat pas in januari wordt gefactureerd). Hetzelfde geldt voor kosten, als je nog facturen verwacht voor kosten die samenhangen met werkzaamheden in 2011 mag je deze in je boekhouding als voorziening opnemen (en dus de kosten verhogen).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 13:14:47 #148
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106351112
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 12:10 schreef belfis het volgende:
Als ik het recente topic lees, denk ik dat je gelijk hebt Jacky. Loonadministratie is niet mijn specialisme. En deze situatie is kennelijk niet te vergelijken met rekeningen bijv. van tandarts waarvoor de betaaldatum geldt en niet de factuurdatum.
Wat heeft dit met loonadministratie te maken? Het is puur een IB vraag :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 14:44:28 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106355175
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:30 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De vervoerskosten staan in de aanvullende toelichting omschreven als: "vervoer, zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis".

Vervoerskosten naar bijvoorbeeld tandarts of apotheek zou ik ook meenemen onder deze post. Deze post valt ook onder de (eventuele) verhoging van 40 % (< 65 jaar). Dus de aftrekpost kan zodoende erg oplopen. Deze vervoerskosten mag je tegen de werkelijke kosten (bijvoorbeeld ¤ 0,28 p/km) aftrekken. Voor de bezoekkilometers staat een vast bedrag van ¤ 0,19 p/km.
Ik dacht me te herinneren dat dit in 2011 gelijk was getrokken. Ik kan het alleen niet meer terugvinden en ook in de toelichtingen kan ik het niet vinden.
Voorlopig geef ik je bij deze gelijk dat je de werkelijke kosten mag opvoeren in plaats van het forfaitaire bedrag.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 15:19:21 #150
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106356838
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:36 schreef Me_Wesley het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het aftrekken van studiekosten over meerdere jaren?

Heb in 2008/2009/2010 een aanzienlijk dure studie gevolgd, waar ik de komende jaren gebruik van kan gaan maken als aftrekpost.

Geef ik dan elk jaar een deel aan? Mag ik zelf bepalen hoe groot dat deel is?
De aanvullende vraag die nu nog van belang is: voldoe je aan deze voorwaarde?
quote:
U besteedt in die periode zoveel tijd aan uw studie dat u daarnaast geen volledige baan kunt hebben. Deze standaardperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar wordt en de dag dat u 30 jaar wordt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')