abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:06:27 #101
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106219678
Van diverse onderwerpen (waaronder studiekosten en eigen woning) heeft de belastingdienst ook toelichtingen gemaakt die hier gedownload kunnen worden.

(Gelijk maar even meegenomen in de wijzigingen van de OP.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:12:17 #102
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106219891
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:54 schreef belfis het volgende:
Als u het EWF-deel via een ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag corrigeert naar 50% moet dat ook voor de opgevoerde hypotheekrente 2010. Het verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag 2010 wordt zo een verzoek tot ambtshalve vermeerdering aangifte 2010! Met fiscaal nadeel voor u.
Hoe u de teruggekregen belasting vanwege de hypotheekrenteaftrek hebt verrekend met uw voormalige huisgenoot, is voor de Belastingdienst verder niet van belang.

In 2011 woont u het gehele jaar bij uw vriendin.
Als de voormalige woning in 2011 tot datum verkoop leeg stond en te koop, is er voor u en voor uw huisgenoot de mogelijkheid beide het eigen inkomensdeel (50%) van de hypotheekrenteaftrek in de aangifte op te nemen. Hier geldt de zogenaamde 'verhuisregeling' Gedurende 2 jaar en het lopende jaar mag de betaalde hypotheekrente nog in de aangifte worden opgenomen.

De 50% EWF is niet van toepassing omdat u en ook uw huisgenoot niet meer in de woning woonden. In de aangifte moet dan het deel hoofdverblijf worden overgeslagen en worden aangevinkt: eigen woning in bijzondere situaties zoals verhuizing. Daarna aanvinken: u bent verhuisd en uw oude woning stond leeg en was nog niet verkocht. Het EWF wordt zo vanzelf door het programma op ¤ 0 gesteld.
Mijn huisgenoot heeft in de woning gewoond totdat de woning daadwerkelijk verkocht was. Ik lees het allemaal en het is mij duidelijk; maar iemand zoeken die mij wilt helpen met mijn belastingaangifte, anders blijf ik gokken. Dank je Belfis
Superhero to the rescue!
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:15:47 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106220045
quote:
4s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:12 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Mijn huisgenoot heeft in de woning gewoond totdat de woning daadwerkelijk verkocht was. Ik lees het allemaal en het is mij duidelijk; maar iemand zoeken die mij wilt helpen met mijn belastingaangifte, anders blijf ik gokken. Dank je Belfis
Via PM of mail is er ook veel mogelijk.
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:26:53 #104
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_106220523
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Via PM of mail is er ook veel mogelijk.
Okido, en het is nog vroeg. Moet alles nog binnenkrijgen. Tot dan ;)
Superhero to the rescue!
pi_106223667
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:26 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Okido, en het is nog vroeg. Moet alles nog binnenkrijgen. Tot dan ;)
Oei, uw huisgenoot kan als bewoner / hoofdverblijf 50% van de betaalde hypotheekrenteaftrek in zijn aangifte 2011 opnemen (en geeft 50% EWF aan gedurende maanden bewoning)
En u bent geen gewezen partner / fiscaal partner. Maw: geen hypotheekrenteaftrek voor uw deel (50 %) voormalige woning in 2011. Maar misschien weet uw belastingadviseur volgend jaar hier nog een uitweg te vinden. :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 30 december 2011 @ 23:26:20 #106
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_106226617
Waarom tutoyeert u niet?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_106236717
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2011 22:32 schreef belfis het volgende:
Maw: geen hypotheekrenteaftrek voor uw deel (50 %) voormalige woning in 2011. Maar misschien weet uw belastingadviseur volgend jaar hier nog een uitweg te vinden. :)
Wilt u alstublieft geen afkortingen gebruiken? Nu lijkt het alsof u MaW verwijst naar zijn belastingadviseur. :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zaterdag 31 december 2011 @ 11:54:11 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106240930
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:07 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Wilt u alstublieft geen afkortingen gebruiken? Nu lijkt het alsof u MaW verwijst naar zijn belastingadviseur. :P
Ik dacht al: heeft Nizno toch de helft van mijn woning die volgend jaar pas mijn voormalige woning is.
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:32:42 #109
62913 Blik
The one and Only!
pi_106261959
Heb een discussie met mijn bezoek. Mijn bezoek heeft van een financieel adviseur gehoord dat het over het inkomen gaat na aftrek van aftrekposten zoals hypotheek, maar daar heb ik sterk mijn twijfels over. Dus vandaar mijn vraag:

Over welk inkomen wordt je zorgtoeslag berekend? Over je inkomen na aftrek van aftrekposten of gewoon over je bruto-inkomen.
pi_106264141
Na aftrek.
pi_106264754
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 22:00 schreef Maharbal het volgende:
Na aftrek.
Weet je dat zeker? Volgens mij gaat het over het toetsingsinkomen en dat is altijd bruto.
  zaterdag 31 december 2011 @ 22:38:05 #112
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106264784
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 22:37 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Volgens mij gaat het over het toetsingsinkomen en dat is altijd bruto.
Het toetsingsinkomen is het verzamelinkomen en het verzamelinkomen is de som van de inkomens uit box 1, 2 en 3.
Dus Maharbal heeft gelijk: na aftrek.
  zondag 1 januari 2012 @ 11:19:44 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106272696
Op de site van de belastingdienst is het aangifteprogramma voor de particulier te downloaden. Ook de site voor de aangifte van 2011 is actief.
Het grote feest der herkenning kan beginnen. :s)
  zondag 1 januari 2012 @ 17:22:39 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_106280183
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 22:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het toetsingsinkomen is het verzamelinkomen en het verzamelinkomen is de som van de inkomens uit box 1, 2 en 3.
Dus Maharbal heeft gelijk: na aftrek.
Waarom wordt er op de website van toeslagen.nl dan helemaal geen rekening gehouden met aftrekposten? Je moet op die website je inkomen invullen, vakantiegeld, 13de maand, etc. Maar er wordt helemaal niet gepraat over aftrekposten. Vervolgens wordt er wel tegen mij gezegd dat ik geen zorgtoeslag krijg omdat ik boven een bepaalde grens zit (een grens waar ik onder zou zitten als ik mijn aftrekposten erbij ga halen)

Ook als ik de uitleg op deze website lees:

http://financieel.infonu.(...)komen-berekenen.html

Wordt er met geen woord gerept over aftrekposten

[ Bericht 12% gewijzigd door Blik op 01-01-2012 17:27:41 ]
  zondag 1 januari 2012 @ 17:30:17 #115
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106280354
Op de site van toeslagen wordt gevraagd naar het verzamelingen dacht ik.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 1 januari 2012 @ 17:34:45 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106280520
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:22 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarom wordt er op de website van toeslagen.nl dan helemaal geen rekening gehouden met aftrekposten? Je moet op die website je inkomen invullen, vakantiegeld, 13de maand, etc. Maar er wordt helemaal niet gepraat over aftrekposten. Vervolgens wordt er wel tegen mij gezegd dat ik geen zorgtoeslag krijg omdat ik boven een bepaalde grens zit (een grens waar ik onder zou zitten als ik mijn aftrekposten erbij ga halen)

Ook als ik de uitleg op deze website lees:

http://financieel.infonu.(...)komen-berekenen.html

Wordt er met geen woord gerept over aftrekposten
Omdat de site van de toeslagen niet helemaal duidelijk helder en compleet is. Afhankelijk van de manier waarop je een proefberekening wilt maken, wordt er wel naar sommige posten gevraagd.
Maar geloof Maharbal en mij maar: het verzamelinkomen is het toetsingsinkomen.
pi_106282176
hoe zit het met huizen kopen? Eind 2011 heb ik een taxatie en bouwkundig rapport laten opstellen, plus notariskosten voor huwelijkse voorwaarden. In begin 2012 is de overdracht vd sleutel bij de notaris. Hoe verwerk ik dat op mijn aangifte van 2011 of mag ik dat meenemen op de aangifte van komend jaar?
  zondag 1 januari 2012 @ 19:30:25 #118
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106284137
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 18:29 schreef aloe_vera het volgende:
hoe zit het met huizen kopen? Eind 2011 heb ik een taxatie en bouwkundig rapport laten opstellen, plus notariskosten voor huwelijkse voorwaarden. In begin 2012 is de overdracht vd sleutel bij de notaris. Hoe verwerk ik dat op mijn aangifte van 2011 of mag ik dat meenemen op de aangifte van komend jaar?
Kosten voor (de financiering van) een (toekomstige) eigen woning kun je in je aangifte van 2011 opnemen. De kosten voor de huwelijkse voorwaarden vallen daar dan weer niet onder.
pi_106290032
Een 4 korte vragen:
Ik heb circa 9000 euro aan studiekosten waarvoor ik ook bonnen heb. Nu zit ik echter net een ongunstige grens. Mag je een bedrag -naar redelijkheid- opnemen voor diversen? Denk hierbij bijv. aan papier, pennen, inkt (printer wordt alleen voor school gebruikt) en andere kleine artikelen. Ik heb deze kosten wel gemaakt maar hiervoor geen bonnen (helaas). Nu meen ik gelezen dat hebben dat je een 'algemene' post mag opnemen. Ik zat te denken aan een bedrag van circa 75,- euro, wat een enigszins ongunstige schatting is (op een totale post van 9000,- euro). Normbedragen en dergelijke zijn voor mij niet van toepassing omdat ik boven de limiet zit.

De tweede vraag: mijn werkgever (ex) werkte niet echt mee aan mijn studie. Ik heb daarom vooral gestudeerd in eigen tijd door vrij te nemen (dus studeren in tijd die ik normaal had moeten werken). Kan ik dit ergens opvoeren als verloren inkomsten? Mijn huidige werkgever biedt namelijk een constructie waarbij uren worden ingehouden op de loonstrook als 'studiekosten'. Die kosten worden vervolgens opgegeven door de medewerker aan de belastingdienst. Ik ben 99% zeker dit voor mij niet geldt, omdat ik helaas vrije dagen heb opgenomen (en daardoor geen echt inkomen heb verloren). Maar als iemand een andere mogelijkheid ziet, graag.

Voor zorgkosten geldt dat je 19 ct/km kunt invoeren wanneer je een ziek iemand bezoekt. Hoe zit het als jij ziek bent en een aantal maal naar een kliniek hebt moeten rijden?

Er is een kostenpost voor lakens et cetera. Ook bij zorgkosten. Maar geldt dit alleen voor in een ziekenhuis? Ik heb door de medicijnen die ik heb gehad al mijn lakens thuis moeten vervangen. Kan ik hiervoor het normbedrag (wat 300,- euro) opvoeren?

Iemand hier ervaring mee? Vraag 2 weet ik eigenlijk het antwoord al. Maar ik hoop op er toch nog iets mee te kunnen :). Bij voorbaat dank!
  zondag 1 januari 2012 @ 22:09:37 #120
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106291222
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:40 schreef Dr.Cooper het volgende:
Een 4 korte vragen:
Ik heb circa 9000 euro aan studiekosten waarvoor ik ook bonnen heb. Nu zit ik echter net een ongunstige grens. Mag je een bedrag -naar redelijkheid- opnemen voor diversen? Denk hierbij bijv. aan papier, pennen, inkt (printer wordt alleen voor school gebruikt) en andere kleine artikelen. Ik heb deze kosten wel gemaakt maar hiervoor geen bonnen (helaas). Nu meen ik gelezen dat hebben dat je een 'algemene' post mag opnemen. Ik zat te denken aan een bedrag van circa 75,- euro, wat een enigszins ongunstige schatting is (op een totale post van 9000,- euro). Normbedragen en dergelijke zijn voor mij niet van toepassing omdat ik boven de limiet zit.
Ik snap even niet hoe je op een ongunstige grens kunt zitten maar goed. Je kunt wel een deel voor algemene kosten opnemen. Je zult het alleen wel moeten kunnen onderbouwen. ¤ 75,- aan papier en pennen vind ik persoonlijk wel erg veel aangezien er tegenwoordig steeds meer op de computer en digitaal gaat. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor studie het is.
quote:
De tweede vraag: mijn werkgever (ex) werkte niet echt mee aan mijn studie. Ik heb daarom vooral gestudeerd in eigen tijd door vrij te nemen (dus studeren in tijd die ik normaal had moeten werken). Kan ik dit ergens opvoeren als verloren inkomsten? Mijn huidige werkgever biedt namelijk een constructie waarbij uren worden ingehouden op de loonstrook als 'studiekosten'. Die kosten worden vervolgens opgegeven door de medewerker aan de belastingdienst. Ik ben 99% zeker dit voor mij niet geldt, omdat ik helaas vrije dagen heb opgenomen (en daardoor geen echt inkomen heb verloren). Maar als iemand een andere mogelijkheid ziet, graag.
Helaas, die mogelijkheid is er niet. (Weet ik uit ervaring.)
quote:
Voor zorgkosten geldt dat je 19 ct/km kunt invoeren wanneer je een ziek iemand bezoekt. Hoe zit het als jij ziek bent en een aantal maal naar een kliniek hebt moeten rijden?
Dat kan ook: http://belastingdienst.nl(...)11-08.html#P157_7986
quote:
Er is een kostenpost voor lakens et cetera. Ook bij zorgkosten. Maar geldt dit alleen voor in een ziekenhuis? Ik heb door de medicijnen die ik heb gehad al mijn lakens thuis moeten vervangen. Kan ik hiervoor het normbedrag (wat 300,- euro) opvoeren?
Zie de toelichting hier: http://belastingdienst.nl(...)1-14.html#P889_22983
quote:
Iemand hier ervaring mee? Vraag 2 weet ik eigenlijk het antwoord al. Maar ik hoop op er toch nog iets mee te kunnen :). Bij voorbaat dank!
Graag gedaan.
pi_106293169
quote:
3s.gif Op zondag 1 januari 2012 11:19 schreef ManAtWork het volgende:
Op de site van de belastingdienst is het aangifteprogramma voor de particulier te downloaden. Ook de site voor de aangifte van 2011 is actief.
Het grote feest der herkenning kan beginnen. :s)
Meteen maar even ingevuld. In principe heb ik alle gegevens al beschikbaar op basis van onze december loonstroken. Voor spaartegoeden geldt nu de datum van 1 januari dus die heb ik nog van de vorige aangifte beschikbaar en ook betaalde hypotheekrente is bekend op basis van bankafschriften.
Vorige jaren wachtte ik altijd met indienen totdat ik alle definitive stukken van bank en werkgever binnen had maar ik acht de kans zeer klein dat er nog afwijkingen zullen optreden.

Heeft het zin om met het oog op snelle teruggave nu al in te dienen of kun je net zo goed even wachten tot eind februari ?
-
  zondag 1 januari 2012 @ 23:32:17 #122
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106294493
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:01 schreef quo_ het volgende:

[..]

Meteen maar even ingevuld. In principe heb ik alle gegevens al beschikbaar op basis van onze december loonstroken. Voor spaartegoeden geldt nu de datum van 1 januari dus die heb ik nog van de vorige aangifte beschikbaar en ook betaalde hypotheekrente is bekend op basis van bankafschriften.
Vorige jaren wachtte ik altijd met indienen totdat ik alle definitive stukken van bank en werkgever binnen had maar ik acht de kans zeer klein dat er nog afwijkingen zullen optreden.

Heeft het zin om met het oog op snelle teruggave nu al in te dienen of kun je net zo goed even wachten tot eind februari ?
Ook dit jaar geldt weer: voor 1 april ingediend is voor 1 juli bericht.
Waarbij de volgorde van binnenkomst geen invloed heeft.

Net als vorige jaren is geprobeerd een systeem te vinden in de behandeling. Maar voor zover bekend is de 'code' nog niet gebroken.
  maandag 2 januari 2012 @ 18:56:41 #123
62913 Blik
The one and Only!
pi_106321520
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat de site van de toeslagen niet helemaal duidelijk helder en compleet is. Afhankelijk van de manier waarop je een proefberekening wilt maken, wordt er wel naar sommige posten gevraagd.
Maar geloof Maharbal en mij maar: het verzamelinkomen is het toetsingsinkomen.
Ik ben toch eigenwijs en heb even de belastingtelefoon gebeld, en die bevestigde inderdaad het verhaal. Het is het inkomen na aftrek

Wel een beetje balen, want dan heb ik dus flink wat zorgtoeslag gemist in 2009 en 2010. Krijg volgens mijn eerste inschatting zo'n 60 euro per maand voor 2 personen.
  maandag 2 januari 2012 @ 19:02:56 #124
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106321793
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 18:56 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik ben toch eigenwijs en heb even de belastingtelefoon gebeld, en die bevestigde inderdaad het verhaal. Het is het inkomen na aftrek
Je weet nu in ieder geval dat we hier geen onzin proberen te verkopen. ;)
quote:
Wel een beetje balen, want dan heb ik dus flink wat zorgtoeslag gemist in 2009 en 2010. Krijg volgens mijn eerste inschatting zo'n 60 euro per maand voor 2 personen.
Hoezo gemist? Je hebt nooit geen toeslag aangevraagd omdat je dacht dat je er geen recht op had? Want als je het wel hebt aangevraagd, wordt het op basis van je aangifte alsnog recht getrokken.
pi_106323473
Hoe zit het eigenlijk met het aftrekken van studiekosten over meerdere jaren?

Heb in 2008/2009/2010 een aanzienlijk dure studie gevolgd, waar ik de komende jaren gebruik van kan gaan maken als aftrekpost.

Geef ik dan elk jaar een deel aan? Mag ik zelf bepalen hoe groot dat deel is?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')