http://en.wikipedia.org/wiki/Blackfacequote:Op maandag 5 december 2011 20:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat gezeur ook altijd. Ze zijn zwart door het roet. En ik heb nog nooit een neger met dikke knal rode lippen gezien. Lippen van negers zijn meestal donker. En genoeg blanke mensen met krullen. Negers die piet heten ken ik ook niet. Zwarte piet is geen neger. En nu kappen met janken!
Ja, dat is het probleem van de Amerikanen en hun verknipte politieke correctheid. Zij weigeren het om het vanuit ons standpunt te bekijken, dus waarom zouden wij wel respect moeten opbrengen voor hun denkbeelden?quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:05 schreef kipknots het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
Is ook de reden waarom bv in de US mensen nogal opkijken van zwarte piet en het als racistisch zien.
Tot we alle klagers aanklagen wegens het moedwillig beschadigen van een erfstuk op de unescolijst, allemaal, met hele dikke boetesquote:Op dinsdag 6 december 2011 09:59 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Nee hoor, volgend jaar krijg je dit oeverloze gezwam wéér. En het jaar daarop, en het jaar daarop...
Maar wat is "ons" standpunt dan ? In dit draadje had je ook alweer een paar mensen die beweerden dat Piet zwart is door de schoorsteen - iets wat simpelweg niet klopt met de folklore en traditiequote:Op dinsdag 6 december 2011 10:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, dat is het probleem van de Amerikanen en hun verknipte politieke correctheid. Zij weigeren het om het vanuit ons standpunt te bekijken, dus waarom zouden wij wel respect moeten opbrengen voor hun denkbeelden?
Dom en onnozel als ik ben het er niet mee eens zeker? Je vergeet het woord onwetend nog.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:08 schreef controlaltdelete het volgende:
Nou ja op werk is er ook een neger in de schoonmaak en hem eens gevraagd naar zijn mening en hij is er ook niet zo over te spreken over die zwarte pieten. De onnozele opmerkingen van een aantal mensen zegt ook weer genoeg eigenlijk over de echte aanhangers van dit feestje. Mensen die er niet over willen nadenken of waar dit te moelijk voor is dus gaan ze maar met domme opmerkingen gooien.
Precies dit. Eigenlijk is zwarte piet gewoon een excuus voor leipo's om de hele dag een beetje stom staan te doen. Alleen daarom zouden ze het eigenlijk af moeten schaffen.quote:Op maandag 5 december 2011 20:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dan is ze ook een zwarte piet.
Maarre.. niemand heeft me kunnen uitleggen waarom het nou eigenlijk racistisch is.
Zwarte piet is niet minderwaardig ofzo. Hij is de onmisbare rechterhand van sinterklaas die soms wat warrig is en wel heel veel aan zijn hoofd heeft.
Hij is heel slim en heeft allerlei speciale vaardigheden, reizen van dak naar dak, zich geruisloos en desgewenst onzichtbaar verplaatsen, door allerlei formaten schoorstenen klimmen, zelfs een CV is geen probleem.
Sinterklaas als boeman is allang verleden tijd en ook de domme knecht die zich alleen maar verstaanbaar kan maken door een brabbeltaaltje. Verder kwam er later nog een andere versie in zwang: St. Nicolaas zou Italiaanse schoorsteenvegers als helpers hebben gekregen om zijn goede werken voort te zetten. Vandaar de roede en de zwarte kleur.
En waar doen we eigenlijk moeilijk over? Hebben degenen die lopen te huilen ooit wel eens voor zwarte piet gespeeld? Het is zo leuk.. Je kunt zo leip doen als je wilt omdat je toch niet herkend wordt, kinderen beginnen te stralen als ze je zien en echt niemand wordt erdoor benadeeld. wtf. Is het probleem?
En ook nog eens: de uitdrukking 'iemand de zwarte piet toespelen' wordt niet met sinterklaas geassocieerd en al helemaal niet met racisme.quote:Op maandag 5 december 2011 21:14 schreef Isabeau het volgende:
En geen kind die denkt: hey, een neger! Voor kinderen zijn zwarte pieten een op zichzelf staand ras of zo, de associatie met 'normale donker gekleurde mensen' is er toch helemaal niet?
Ach, nog maar een keertje dan:quote:Op maandag 5 december 2011 20:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maarre.. niemand heeft me kunnen uitleggen waarom het nou eigenlijk racistisch is.
Zwarte piet is traditioneel de duivel. Vandaar ook de naam van het spelquote:Op dinsdag 6 december 2011 10:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
En ook nog eens: de uitdrukking 'iemand de zwarte piet toespelen' wordt niet met sinterklaas geassocieerd en al helemaal niet met racisme.
Dat schijnt wel een argument van de tegenstanders te zijn, maar zwarte pieten is een kinderspelletje van vroeger.
De nuilerds weten gewoon niet waar ze over praten.
Het zijn dus de duiveltjes van de bisschop. Dan zijn we eruit.. Het heeft niets met racisme te maken.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:37 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zwarte piet is traditioneel de duivel. Vandaar ook de naam van het spel
En ja, de duivel was natuurlijk een neger.
Nou dan is er toch geen probleem meer..quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ach, nog maar een keertje dan:
De make-up van zwarte piet lijkt sterk op blackface make-up.
Blackface is tientallen jaren gebruikt als symbool voor de domme, luie negerslaaf. Een manier om negers te bespotten en te benadrukken dat in de ogen der blanken ze een lager soort mens, nee, eerder zelfs een soort aap waren.
Sommige mensen vinden het kwetsend dat deze symboliek nog steeds gebruikt en verheerlijkt wordt, zeer zeker in de context van een zwarte knecht werkend voor een blanke meester.
Andere mensen vinden het juist prachtig dat dit racistische symbool van vernederende onderdrukking nu wordt omgebogen naar het symbool van een kindervriend. Net zoals het scheldwoord Geus ooit een erenaam werd (voeg hier gezang van het Wilhelmus toe).
De dikke rode lippen + gouden oorringen zijn ook een stereotypering. Zo werden vroeger negers voorgesteld. Het is leuk dat we nu dat verhaaltje over schoorsteenvegen hebben bedacht, maar het is bizar dat zo massaal de overeenkomsten met racistische stereotypingen van de vorige eeuwen worden ontkend. Of wilde je beweren dat Sjimmie (van Sjors) ook een schoorsteenveger is?quote:Op maandag 5 december 2011 20:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat gezeur ook altijd. Ze zijn zwart door het roet. En ik heb nog nooit een neger met dikke knal rode lippen gezien. Lippen van negers zijn meestal donker. En genoeg blanke mensen met krullen. Negers die piet heten ken ik ook niet. Zwarte piet is geen neger. En nu kappen met janken!
Mensen zijn nu eenmaal dom.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:51 schreef Gimmick het volgende:
Het is leuk dat we nu dat verhaaltje over schoorsteenvegen hebben bedacht,
Die worden ontkend omdat ze niet altijd terecht zijn. Maar stel dat het zo is, Sinterklaas heeft een zwarte knecht. Wat is daar racistisch aan?quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De dikke rode lippen + gouden oorringen zijn ook een stereotypering. Zo werden vroeger negers voorgesteld. Het is leuk dat we nu dat verhaaltje over schoorsteenvegen hebben bedacht, maar het is bizar dat zo massaal de overeenkomsten met racistische stereotypingen van de vorige eeuwen worden ontkend. Of wilde je beweren dat Sjimmie (van Sjors) ook een schoorsteenveger is?
[ afbeelding ]
Lekker belangrijk, laat toch gaan aansteller.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De dikke rode lippen + gouden oorringen zijn ook een stereotypering. Zo werden vroeger negers voorgesteld. Het is leuk dat we nu dat verhaaltje over schoorsteenvegen hebben bedacht, maar het is bizar dat zo massaal de overeenkomsten met racistische stereotypingen van de vorige eeuwen worden ontkend. Of wilde je beweren dat Sjimmie (van Sjors) ook een schoorsteenveger is?
[ afbeelding ]
Als de zware piet in zijn huidige vorm zo enorm veel lijkt op de blanke stereotype van negers én ook nog eens in dezelfde periode is bedacht, waarom is het dan zo controversieel om die twee aan elkaar te linken? "If it looks like a duck, and quacks like a duck, we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands."quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Die worden ontkend omdat ze niet altijd terecht zijn. Maar stel dat het zo is, Sinterklaas heeft een zwarte knecht. Wat is daar racistisch aan?
Het had ook een zwarte bisschop kunnen zijn met een blanke bode.. Het is niet dat zwarte piet minderwaardig is, ofzo.
Ik heb het weekend nog met een neger en zijn kind sinterklaas gevierd. Hij vond het geweldig om zijn kind blij te zien, en zag totaal geen racistische ondertoon. De onnozele opmerkingen van een aantal mensen zegt ook weer genoeg eigenlijk over de echte tegenstanders van dit feestje. Mensen die er niet over willen nadenken of waar dit te moeilijk voor is dus gaan ze maar met domme opmerkingen gooien.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:08 schreef controlaltdelete het volgende:
Nou ja op werk is er ook een neger in de schoonmaak en hem eens gevraagd naar zijn mening en hij is er ook niet zo over te spreken over die zwarte pieten. De onnozele opmerkingen van een aantal mensen zegt ook weer genoeg eigenlijk over de echte aanhangers van dit feestje. Mensen die er niet over willen nadenken of waar dit te moelijk voor is dus gaan ze maar met domme opmerkingen gooien.
Dat dus. Het Sinterklaas feest is met de tijd meegegaan, jammer dat mensen met een kokervisie dit niet kunnen zien.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
De racistische aspecten zijn er juist uitgehaald. De zwarte piet is niet meer dom, hij is geen slaaf meer en ook voor de kleur is een reden verzonnen.. Perfect toch? Zo hoort het.
Hahahahaha.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
De racistische aspecten zijn er juist uitgehaald.
Er is natuurlijk een verschil tussen het probleem niet zien en het direct boycotten.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
De racistische aspecten zijn er juist uitgehaald. De zwarte piet is niet meer dom, hij is geen slaaf meer en ook voor de kleur is een reden verzonnen.. Perfect toch? Zo hoort het.
Gelukkig zien de meeste zwarte mensen het probleem ook niet. Heb de afgelopen weken meerdere zwarte ouders gezien met een kind verkleed als zwarte piet.
Als je niet begrijpt dat dat een karikatuur is van de neger die vroeger veel gebruikt werd dan weet ik het ook niet meerquote:Op maandag 5 december 2011 20:22 schreef Tja..1986 het volgende:
En ik heb nog nooit een neger met dikke knal rode lippen gezien. Lippen van negers zijn meestal donker. En genoeg blanke mensen met krullen. Negers die piet heten ken ik ook niet. Zwarte piet is geen neger. En nu kappen met janken!
Je hoeft wat mij betreft niet tegen zwarte Piet te zijn, maar dat schijnheilige gedrag van sommigen word ik ook moe vanquote:De beeldvorming van Zwarte Piet als knecht met duidelijke negroïde trekken, heeft haar oorsprong in de 19de eeuw. Deze Zwarte Piet wordt afgebeeld met een zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke lippen. Als hij optreedt, spreekt hij vaak een kromme taal, later met een Surinaams accent en haalt dommige fratsen uit. Deze Zwarte Piet is een fantasiefiguur, maar het is duidelijk dat hij past binnen de racistische beeldvorming die over personen van Afrikaanse afkomst bestaat.
http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
Sjimmie zit hier wel als een baas op die tijger, terwijl Sjors moet lopen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tuurlijk was Sjimmie een baas. Of zoals de schrijver Sjimmie liet zeggen: "ikke baas zijn".quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:28 schreef Karina het volgende:
[..]
Sjimmie zit hier wel als een baas op die tijger, terwijl Sjors moet lopen.
In de jaren 80 maakte ik nog de domme knecht mee. Ik heb inderdaad het idee dat het nu stukken minder is, maar volgens mij loopt het nog een beetje door elkaar heen. Niet zo heel gek, aangezien niet iedere ouder een zwarte Pieten handboek leest alvorens ze de rol op zich nemen. Veel ouders zullen het doen op de manier zoals zij het zich herinneren. En wellicht baseert een deel van de klagers zich ook op de zwarte Piet zoals zij die kennen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Gelukkig zien de meeste zwarte mensen het probleem ook niet. Heb de afgelopen weken meerdere zwarte ouders gezien met een kind verkleed als zwarte piet.
Mijn man (geboren in Senegal) vind het ook prima.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Man lul niet zo stom. De Sinterklaasviering is fucking een half millenium oud. Toen deden de NL-ers nog niet eens aan de slavenhandel. In tegenstelling tot de Afrikanen zelf trouwens.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:26 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Als je niet begrijpt dat dat een karikatuur is van de neger die vroeger veel gebruikt werd dan weet ik het ook niet meer![]()
[ afbeelding ]
[..]
Je hoeft wat mij betreft niet tegen zwarte Piet te zijn, maar dat schijnheilige gedrag van sommigen word ik ook moe van
Tuurlijk valt er wat voor te zeggen dat men (of in ieder geval de meesten) er nu niks racistisch meer mee bedoelen.
Tuurlijk zijn de koloniale trekjes de laatste jaren wat minder aan het worden.
Maar ontkennen dat de zwarte Piet zoals wij 'm kennen, in ieder geval tot voor kort, niet sterk gevormd is door bepaalde aspecten uit het koloniale tijdperk (welke weer beinvloed waren door het racistisch gedachtengoed van die tijd), dat is gewoon te dom voor woorden.
De Sinterklaasviering zelf misschien wel, maar vanaf wanneer doet Zwarte Piet mee?quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Man lul niet zo stom. De Sinterklaasviering is fucking een half millenium oud. Toen deden de NL-ers nog niet eens aan de slavenhandel. In tegenstelling tot de Afrikanen zelf trouwens.
En toen bestond zwarte piet ook nog niet.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Man lul niet zo stom. De Sinterklaasviering is fucking een half millenium oud. Toen deden de NL-ers nog niet eens aan de slavenhandel. In tegenstelling tot de Afrikanen zelf trouwens.
quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Als het toen omgebogen kan worden naar iets positiefs met name zwarte Piet dan kan dit nu ook door bijv. idd Piet niet meer zwart te noemen en hem andere kleuren te geven. Want hoe je het ook wendt of keert het feest heeft een racistisch tinntje gehad. Al stoor jij, je man of anderen er niet aan, er zijn mensen die het wel zo opvatten met hun mag toch ook best rekening worden gehouden?quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:36 schreef Janena het volgende:
[..]
Mijn man (geboren in Senegal) vind het ook prima.
Het feest mag dan een racistische inslag hebben gehad in het verleden, het is toch gewoon met zijn tijd meegegaan? Ik vind het goed dat ze het hebben omgebogen naar iets positiefs.
Mijn kinderen zijn van dubbele afkomst en hebben de laatste dagen rondgelopen als zwarte piet.
Heel handig dat ze al krullen hebben en een kleurtje: scheelt weer schmink en een pruik!
Hier ben ik het in grote lijnen mee eens. Met als kanttekeningen dat we naar mijn idee nu nog volop in de ombuigperiode/nieuwe overgangsperiode zitten. Vandaar dat ik ook kan begrijpen dat er nog mensen zijn die kritiek uiten.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:36 schreef Janena het volgende:
[..]
Het feest mag dan een racistische inslag hebben gehad in het verleden, het is toch gewoon met zijn tijd meegegaan? Ik vind het goed dat ze het hebben omgebogen naar iets positiefs.
een kolonialistisch tintje ... misschienquote:Op dinsdag 6 december 2011 11:48 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Als het toen omgebogen kan worden naar iets positiefs met name zwarte Piet dan kan dit nu ook door bijv. idd Piet niet meer zwart te noemen en hem andere kleuren te geven. Want hoe je het ook wendt of keert het feest heeft een racistisch tinntje gehad. Al stoor jij, je man of anderen er niet aan, er zijn mensen die het wel zo opvatten met hun mag toch ook best rekening worden gehouden?
Zwarte mensen zijn duivels, kinderrovers en domme knechten.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
een kolonialistisch tintje ... misschien
maar dat is nog niet per se racistisch
Zwarte mensen delen snoep uit, spelen leuk met kinderen en alle kinderen zijn blij om ze te zien.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:53 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zwarte mensen zijn duivels, kinderrovers en domme knechten.
Ik zie wel enig racismeMaar dat zijn we idd prima aan het uitroeien zonder bonte pieten.
Precies wat ik bedoel met uitroeienquote:Op dinsdag 6 december 2011 11:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zwarte mensen delen snoep uit, spelen leuk met kinderen en alle kinderen zijn blij om ze te zien.
*nod*.quote:maar dat deel past niet in het straatje van de racismejankerds, dus negeren we.
Zijn vrolijk, sportief en hebben geniale manieren om zonder geluid toch in de meest gesloten plekken te komen, om toch een wortel voor het paard van de sint te grijpen, en een kleinigheid in die schoen achter te laten voor het kind.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zwarte mensen delen snoep uit, spelen leuk met kinderen en alle kinderen zijn blij om ze te zien.
maar dat deel past niet in het straatje van de racismejankerds, dus negeren we.
ik vind dat toch een beetje vergezocht hoor ... als je je best doet kun je overal wel racisme in zien!quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:53 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zwarte mensen zijn duivels, kinderrovers en domme knechten.
Ik zie wel enig racismeMaar dat zijn we idd prima aan het uitroeien zonder bonte pieten.
Hoezo vergezocht ? Het is simpelweg de historische reden voor het zwart zijn van zwarte piet.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind dat toch een beetje vergezocht hoor ...
quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:20 schreef sp3c het volgende:
autoindustrie is bv zo racistisch als de pest, Autobanden zijn namelijk altijd zwart, die moeten de hele boel dragen en als ze stuk gaan worden ze verbrand en direct vervangen, net slaven
Ik vond mijn zijstapje naar de mileuvervuilende stoomboot ook wel interessant.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:27 schreef okiokinl het volgende:
anouk heeft gelijk, behalve dan dat ze regeboog pieten wil, want dat slaat nergens op.
gewoon minder zwart, is beter, zodat je ook kunt zien dat het roet is en geen huidskleur.
zullen we dit jaar gewoon het hele jaar doorgaan over zwarte piet?
nee het is 1 van de vele verklaringen waarom zwarte Piet zwart isquote:Op dinsdag 6 december 2011 12:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Hoezo vergezocht ? Het is simpelweg de historische reden voor het zwart zijn van zwarte piet.
zwarte piet ziet eruit als een neger, simpel feit. van mij mag ie (besmeurd) zwart blijven. maar weg met die rode lippen en kroeshaar.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het is 1 van de vele verklaringen waarom zwarte Piet zwart is
het racistische aspect is vergezocht
Waarom? Wat is er mis met negers? Mag ik nog wel als een neger dansen?quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:40 schreef okiokinl het volgende:
[..]
zwarte piet ziet eruit als een neger, simpel feit. van mij mag ie (besmeurd) zwart blijven. maar weg met die rode lippen en kroeshaar.
ja dan ziet hij eruit als een negerquote:Op dinsdag 6 december 2011 12:40 schreef okiokinl het volgende:
[..]
zwarte piet ziet eruit als een neger, simpel feit. van mij mag ie (besmeurd) zwart blijven. maar weg met die rode lippen en kroeshaar.
en als jij dus denkt dat er andere redene zijn voor zijn kleur, moet je het daarmee eens zijn, lijkt mij.
Het zijn er 3, niet 1quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het is 1 van de vele verklaringen waarom zwarte Piet zwart is
Precies. Ik heb nog nooit een verklaring gekregen hoe zwarte piet toen hij als blanke man afdaalde in de schoorsteen kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen kreeg. Drie elementen die stomtoevallig ook gebruikt werden om negers af te beelden.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het zijn er 3, niet 1En alle 3 historisch goed onderbouwd.
In tegenstelling tot het schoorsteenvegersverhaal
nee dat historische is niet onderbouwdquote:Op dinsdag 6 december 2011 12:45 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het zijn er 3, niet 1En alle 3 historisch goed onderbouwd.
In tegenstelling tot het schoorsteenvegersverhaal
quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Precies. Ik heb nog nooit een verklaring gekregen hoe zwarte piet toen hij als blanke man afdaalde in de schoorsteen kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen kreeg.
Kijk en daarom is zwarte piet geen slaaf van sint maar gewoon personeel. Ze kunnen iig sieraden kopen. Overigens heb ik de link nooit gesnapt. neger > slaaf > zwarte piet. Het zijn blanken zwart door het roet.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ze hebben alleen geen gouden oorbellen maar dat hadden slaven ook niet zo vaak denk ik
Omdat het niet strookt met "ik wordt oranje en blauw van het roet in de schoorsteen". Snap dat dan.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:58 schreef Copycat het volgende:
Ik vind de Malle Pieten suggestie helemaal geen verkeerde.
Of het nu wel of niet uit racistische historie stamt, de connontatie is er, dus waarom niet van zwart naar mal. In alle kleuren van de regenboog.
Daar stroken de volle rode lippen ook niet mee.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:00 schreef Red_85 het volgende:
Omdat het niet strookt met "ik wordt oranje en blauw van het roet in de schoorsteen". Snap dat dan.
Die link is ontstaan doordat mensen ergens in de 19e eeuw de zwarte Piet gingen uitbeelden als domme negerknecht van de Sint. Ergens halverwege de 20ste eeuw kwam daar ook nog een Surinaams accent bij enzo...quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kijk en daarom is zwarte piet geen slaaf van sint maar gewoon personeel. Ze kunnen iig sieraden kopen. Overigens heb ik de link nooit gesnapt. neger > slaaf > zwarte piet. Het zijn blanken zwart door het roet.
Mensen zijn wars geworden van de doorgeslagen politieke correctheid.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:58 schreef Copycat het volgende:
Of het nu wel of niet uit racistische historie stamt, de connontatie is er, dus waarom niet van zwart naar mal. In alle kleuren van de regenboog.
Alsof dat schoorsteengebeuren zo heilig is. Ook dat is een detail dat men er om de een of andere reden op een gegeven moment bij bedacht heeft.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat het niet strookt met "ik wordt oranje en blauw van het roet in de schoorsteen". Snap dat dan.
Ik weet wel een paar industriele schoorstenen te staan waar je inderdaar geel, groen, oranje, rood en paars uit zou komen ja...quote:Op maandag 5 december 2011 19:52 schreef Doodloper het volgende:
"Als het aan Anouk ligt, ziet het Sinterklaasfeest er heel anders uit. "We kunnen ze laten schminken in alle kleuren van de regenboog...geel, groen, oranje, rood en paars. Hoe leuk! Een kleine moeite toch?""
Ja want Piet komt altijd door de schoorsteen en daarom is hij oranje.
Oh wacht...
Zucht. Lees gewoon het topic eens. De Blackface afbeelding met dikke lippen en oorbellen was jarenlang de standaard manier om negers te bespotten en te suggereren dat het een soort ondermensen waren. Het is een symbool van slavernij en onderdrukking - vergelijk het maar met een swastika. Dit soort kennis hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kijk en daarom is zwarte piet geen slaaf van sint maar gewoon personeel. Ze kunnen iig sieraden kopen. Overigens heb ik de link nooit gesnapt. neger > slaaf > zwarte piet. Het zijn blanken zwart door het roet.
ik zie liever dat ze zwart blijven en dat dat malle ervanaf gaatquote:Op dinsdag 6 december 2011 12:58 schreef Copycat het volgende:
Ik heb nog steeds een zwart-wit TV. Dat lost veel van dit soort problemen op.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dan ziet hij eruit als een neger
nou en?
B.A. in the A-team ziet er ook een beetje uit als een neger, moeten we dat er nu digitaal uit filteren?
iedere week een andere kleur of gewoon grijs?
...maar ze mag hem wel hebben...quote:Op maandag 5 december 2011 19:53 schreef bijdehand het volgende:
AnoukKom op zeg, als iemands mening nutteloos is...
De rode lippen van zwarte piet worden vergeleken met een swastika.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zucht. Lees gewoon het topic eens. De Blackface afbeelding met dikke lippen en oorbellen was jarenlang de standaard manier om negers te bespotten en te suggereren dat het een soort ondermensen waren. Het is een symbool van slavernij en onderdrukking - vergelijk het maar met een swastika. Dit soort kennis hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling.
Of we er zo'n drama over moeten maken in deze tijd is vraag 2. Ik vind van niet. Integendeel, ik vind het huidige gebruik juist goed.
Maar enig historisch besef kan echt geen kwaad.
wees dan godverdomme eens dapper en stap voor 20 euro in de jaren 80quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:06 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds een zwart-wit TV. Dat lost veel van dit soort problemen op.
ik zou dr zelfs gevenquote:
Ondanks dat de vergelijking van MisterSqueaky wellicht wat overbodig was, is deze helemaal niet zo ver gezocht.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:06 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]
De rode lippen van zwarte piet worden vergeleken met een swastika.
It's that time again.
BA is toch wel een echte, lijkt me. of is dat schmink? misschien kun je voor volgend jaar een groepje echte antillianen strikken om zwarte piet te spelen, als dat je lukt, dan vind ik het best.quote:Op dinsdag 6 december 2011 12:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dan ziet hij eruit als een neger
nou en?
B.A. in the A-team ziet er ook een beetje uit als een neger, moeten we dat er nu digitaal uit filteren?
iedere week een andere kleur of gewoon grijs?
Misschien zijn zijn voeten wel zwart geworden door al het oefenen op die balk. Heb je weleens aan die mogelijkheid gedacht?quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:15 schreef okiokinl het volgende:
[..]
BA is toch wel een echte, lijkt me. of is dat schmink? misschien kun je voor volgend jaar een groepje echte antillianen strikken om zwarte piet te spelen, als dat je lukt, dan vind ik het best.![]()
en over dat roet verhaaltje, ik ben er natuurlijk op gaan letten, maar ik zag een programma met kids die sinterklaas liedjes zongen, met een piet op een gymnastiekbalk, die truukjes deed. was leuk natuurlijk.
alleen had de balkpiet wel zwartgeschminkte voeten...
dat roet verhaaltje is kennelijk nog niet overal doorgedrongen.
De Pietenbond... Als ze die toevoegen aan het sinterklaasfeest, dan kan niemand meer klagen over racisme. Dan zijn het gewoon zwarte helpers, hetzij negeroide, hetzij zwart door het roet, die een arbeidsovereenkomst hebben met sinterklaas.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:13 schreef sp3c het volgende:
maar dan is hij een neger (een Moor)
waarom is het dan gelijk maar een slaaf?
hij loopt niet bepaald in lompen, ik heb de sint hem nog nooit zien zwepen en waarschijnlijk zit hij gewoon bij de vakbond
het is een multicultureel feest
Dit vooral. Ik bedoel die gekleurde pieten zijn fucking lelijk dus die hoef ik echt niet zo graag te zien, maar kom op volwassen mensen die zich gewoon zo dom mogelijk opstellen om maar niet toe te geven dat zwarte piet wel degelijk beïnvloed is door negerkarikaturen, dat is gewoon zielig. "Ik zie het echt niet hoor." "Dus omdat hij zwart is is het gelijk een neger?" "Verschillende kleuren strookt niet met het schoorsteenverhaal, maar felrode lippen, kroeshaar en pieten die bruin zijn van de schoorsteen zijn wel heel plausibel".quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zucht. Lees gewoon het topic eens. De Blackface afbeelding met dikke lippen en oorbellen was jarenlang de standaard manier om negers te bespotten en te suggereren dat het een soort ondermensen waren. Het is een symbool van slavernij en onderdrukking - vergelijk het maar met een swastika. Dit soort kennis hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling.
Of we er zo'n drama over moeten maken in deze tijd is vraag 2. Ik vind van niet. Integendeel, ik vind het huidige gebruik juist goed.
Maar enig historisch besef kan echt geen kwaad.
mon visagequote:Op dinsdag 6 december 2011 13:10 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ondanks dat de vergelijking van MisterSqueaky wellicht wat overbodig was, is deze helemaal niet zo ver gezocht.
Dat jij het zo weet te verdraaien dat hij zogenaamd de rode lippen van zwarte Piet vergelijkt met een swastika zegt meer over jou
Nederland het is tijd om gedag te zeggen tegen Anouk, de uitgerangeerde b-artiest die de laatste tijd zo diep gezonken is dat ze zelfs foto's van haar reet op twitter post om toch nog maar wat aandacht te krijgen.quote:AMSTERDAM - Anouk vindt dat het tijd is om zwarte piet voorgoed vaarwel te zeggen. Sinterklaas mag van de zangeres volgend jaar gewoon weer terug komen naar Nederland, maar dan met malle pieten in plaats van zwarte pieten.
"Nederland, het is tijd om vaarwel te zeggen tegen zwarte piet. Want hoe je het ook wendt of keert, het blijft achterbaks, hypocriet, lomp, offensief en kwetsend", schrijft Anouk op Facebook.
Als het aan Anouk ligt, ziet het Sinterklaasfeest er heel anders uit. "We kunnen ze laten schminken in alle kleuren van de regenboog...geel, groen, oranje, rood en paars. Hoe leuk! Een kleine moeite toch?"
Hier valt tenminste nog een leuke discussie met betrekking tot cultuur uit te halen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:22 schreef FreckleSs het volgende:
Wel grappig dat geen nieuws altijd het meest interessante nieuws voor mensen blijkt te zijn
Dat twitter om toiletbezoek draait had ik je ook daarvoor al wel kunnen vertellen. Zelden zo'n overschatte, in het echte leven en in de media tot in het absurde oververtegenwoordigde site meegemaakt zeg.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:28 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]
Hier valt tenminste nog een leuke discussie met betrekking tot cultuur uit te halen.
Een of andere presentator moet zich tijdens een televisieprogramma even excuseren om op de wc te spetterpoepen en dit komt op #3 van de wereldranglijst trending topics op twitter.
Dat kan ik dan weer niet vatten.
Mja, je moet Twitter dan ook niet als maatstaf nemen om het belang van een bepaald nieuwsfeit te duiden.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:28 schreef Wapperbaard het volgende:
Hier valt tenminste nog een leuke discussie met betrekking tot cultuur uit te halen.
Een of andere presentator moet zich tijdens een televisieprogramma even excuseren om op de wc te spetterpoepen en dit komt op #3 van de wereldranglijst trending topics op twitter.
Haha ja dat is ook zoietsquote:Op dinsdag 6 december 2011 13:28 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]
Waarom niet dan?quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:43 schreef TripleS het volgende:
Kroeshaar weg , rode lippen weg en niemand die er een probleem van maakt.
Maar Wow wat zijn de meeste Nederlanders toch ontzettend dom als het over het Sinterklaasfeest gaat, valt dan geen zinnig gesprek meer te voeren
Klopt helemaal. Al moeten er misschien ook 1 of 2 blanke dienaartjes tussen zitten. En een paar Marokkaantjes - want ik ken geen enkele Marokkaan die wil geloven dat zwarte piet een moor zoals hen isquote:Op dinsdag 6 december 2011 13:43 schreef TripleS het volgende:
ja, gewoon zeggen dat mensen dom zijn, dan ben je het zelf niet en heb je gelijkquote:Op dinsdag 6 december 2011 13:43 schreef TripleS het volgende:
Maar Wow wat zijn de meeste Nederlanders toch ontzettend dom als het over het Sinterklaasfeest gaat, valt dan geen zinnig gesprek meer te voeren
Omdat die het niet met je eens zijn is daar geen zinnig gesprek mee te voeren?quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:43 schreef TripleS het volgende:
Nee, want dan ben je, als je het niet met hun Heilige Mening eens bent, dom, of onwetend. Je weet toch?quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Omdat die het niet met je eens zijn is daar geen zinnig gesprek mee te voeren?
Of dat er maar van uitgegaan wordt dat zwart negatief is. Dat is op zich al een racistische gedachte. Begrijp er geen klap van.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:55 schreef Trommeldaris het volgende:
Sommige mensen zijn trouwens wel erg.
"Ja het is een neger die voor een blanke werkt, dus is het een slaaf."
Het enige racistische waar je die sint van kunt betichten is het feit dat hij alleen negers in dienst neemt. Juist de blanke mens is hier degene die als luie zak afgeschilderd is.
Men komt óf aan met het schoorsteenverhaal óf 'zwarte pieten zijn gelijkwaardig en leuk dus waarom daar aanstaat aan nemen' ' Connectie met ons koloniale verleden? Nee, wat een onzin'quote:
quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:55 schreef Trommeldaris het volgende:
Sommige mensen zijn trouwens wel erg.
"Ja het is een neger die voor een blanke werkt, dus is het een slaaf."
Het enige racistische waar je die sint van kunt betichten is het feit dat hij alleen negers in dienst neemt. Juist de blanke mens is hier degene die als luie zak afgeschilderd is.
Mag hopen dat jullie aan het trollen zijn, of de verontwaardigden in de zeik nemen als kinderen die nog in de sint geloven.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of dat er maar van uitgegaan wordt dat zwart negatief is. Dat is op zich al een racistische gedachte. Begrijp er geen klap van.
Heerlijk, als je t punt dat je wil maken gewoon van elders kunt quoten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:24 schreef NotYou het volgende:
En terecht imo, Sinterklaas en Zwarte Piet is een traditie van hier die puur omdat wij ermee zijn grootgebracht bij ons warme gevoelens oproept en goede herinneringen doet herleven.
Nuchter bekeken is het natuurlijk volslagen waanzin; letterlijk een oude blanke heiligman/geestelijke vergezeld van een enorme hoeveelheid kinderlijk-dommige negerkarikaturen zoals je die ook in oude stripboeken voorbij ziet komen, met nota bene allemaal dezelfde naam, die zijn bidding doen. Zo fout en politiek incorrect als maar mogelijk is. Maar wel foute, politiek ontzettend incorrecte waanzin die ik persoonlijk geweldig vind en hier in Nederland ook al vanouds aanwezig is.
Aan het Sinterklaasfeest in Nederland mag wat mij betreft dan ook niet getornd worden en regenboogpieten? Nigga please, schaf het dan gewoon gelijk af. Accepteer liever dat de raciale beladenheid die er oorspronkelijk misschien wel geweest is, bij de huidige vierders geheel niet meer speelt. Het is een kinderfeest, bizar en fout bekeken vanuit de buitenstaander maar hier wel een gekoesterde traditie.
En dat is het punt: hier gekoesterd. Als er iets is wat je als Nederlander niet zou moeten willen exporteren is het wel het sinterklaasfeest.Helemaal als donkere (maar zeker ook als blanke) Canadees zou ik erg raar opkijken als ik erachter zou komen dat een mariginale bevolkingsgroep uit een gaar klein Europees land zo een feest viert.
Waarbij blanke mannen en vrouwen zich dus als in onderstaande illustratie uitdossen en ook met een bijpassend stemmetje gaan spreken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |