abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105173871
quote:
14s.gif Op zondag 4 december 2011 17:50 schreef eriksd het volgende:
Overigens zal Mutant mij wel een bron van het kwaad vinden, maar ik vind dit een interessante discussie.
Nee, ik vind je geen bron van het kwaad. Wel erg dogmatisch als het gaat om Islamisme, Islamitische partijen, moslims, Islamitische landen en de Islam.
Allah Al Watan Al Malik
pi_105173905
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 10:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ontkenning? Ik zie er niets ontkennends aan. Wel zie ik een Pietverdriet die in elke Islamist een verschrikkelijke boeman ziet. In mijn ogen neemt de aversie paranoïde vormen aan.
Tja...op die kamelen zijn ze inmiddels ook uitgekeken

De aanrandmap van Cairo november 2011:

http://harassmap.org/

"Vrouwelijke fotografen die ondanks de waarschuwingen het plein opgaan, trekken dan ook meerdere broeken over elkaar en plakken hun overhemden met breed plakband dicht. Maar ook hoofddoekjes bieden naar het schijnt geen bescherming meer."

Een commentaar:

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)11/12/02/Nakba.dhtml
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 4 december 2011 @ 17:53:30 #203
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105173945
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 17:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, ik vind je geen bron van het kwaad. Wel erg dogmatisch als het gaat om Islamisme, Islamitische partijen, moslims, Islamitische landen en de Islam.
Dat kan. Wellicht zit ik er ook te sceptisch in en ik zal ook zeker toegeven dat daar wat angst inherent aan is. Mocht ik er helemaal naast zitten, wat de tijd zal leren, geef ik grif mijn ongelijk toe.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_105174030
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 17:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat kan. Wellicht zit ik er ook te sceptisch in en ik zal ook zeker toegeven dat daar wat angst inherent aan is. Mocht ik er helemaal naast zitten, wat de tijd zal leren, geef ik grif mijn ongelijk toe.
De tijd zal het nooit kunnen leren, aangezien we hier niet over open informatiestromen bezitten. De aannames zijn zo breed en open dat je er alle kanten mee op kan. Het ene land is het andere niet, de ene Islamistische partij is de andere niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_105174363
Het feit dat ik de Franse Revolutie noemde betekend niet dat ik de situatie in Egypte daarmee wil vergelijken. Bij de Fransen was het juist tegen het geloof gericht. Dit is meer een situatie als de Weimar democratie, met als overeenkomsten een sterke ideologie/geloof tegen andersdenkenden en een wens tot militaire revanche (tegen Frankrijk en Israël respectievelijk).

Europa zal moeten gaan nadenken over een toekomst van fundamentalistische landen in het zuiden van de Middellandse Zee, waarvan veel immigranten hier wonen, in combinatie met aanhoudende sociaal-economische problemen. Ofwel, we zitten in deep shit.

De enige manier waarop de situatie gered zou kunnen worden is door een focus op de sociaal-economische problemen op te lossen. Helaas is het idee van maakbaarheid en dat de gemeenschap boven de economie staat afgeschreven door de gemiddelde Europeaan dus we drijven min of meer stuurloos op een zeer vervelende tijd af.
  zondag 4 december 2011 @ 18:04:39 #206
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105174409
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:03 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Dit is meer een situatie als de Weimar democratie

Nee, dat is als een feestje afgelopen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105174597
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat is als een feestje afgelopen
Zei ik dat dan? :?
pi_105174754
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:03 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Het feit dat ik de Franse Revolutie noemde betekend niet dat ik de situatie in Egypte daarmee wil vergelijken. Bij de Fransen was het juist tegen het geloof gericht. Dit is meer een situatie als de Weimar democratie, met als overeenkomsten een sterke ideologie/geloof tegen andersdenkenden en een wens tot militaire revanche (tegen Frankrijk en Israël respectievelijk).
De Franse Revolutie leidde ook tot een situatie waarin een sterke ideologie ongekende terreur aanrichtte en ik zie geen wens tot militair-revanchisme onder de Egyptenaren, die hebben wel betere dingen om zich druk over te maken. De vergelijking met de Weimar-republiek vind ik totaal niet opgaan.

quote:
Europa zal moeten gaan nadenken over een toekomst van fundamentalistische landen in het zuiden van de Middellandse Zee, waarvan veel immigranten hier wonen, in combinatie met aanhoudende sociaal-economische problemen. Ofwel, we zitten in deep shit.
Als het al fundamentalistische landen worden, dan zie ik nog niet zo'n probleem.
pi_105174839
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 17:28 schreef KoosVogels het volgende:
Het valt allemaal wel mee met die haat jegens Israel, Erik.
quote:
Muslim Brotherhood: ‘Prepare Egyptians for war with Israel'
By YAAKOV LAPPIN
02/01/2011 02:00

A leading member of the Muslim Brotherhood in Egypt told the Arabic-language Iranian news network Al-Alam on Monday that he would like to see the Egyptian people prepare for war against Israel, according to the Hebrew-language business newspaper Calcalist.

Muhammad Ghannem reportedly told Al- Alam that the Suez Canal should be closed immediately, and that the flow of gas from Egypt to Israel should cease “in order to bring about the downfall of the Mubarak regime.” He added that “the people should be prepared for war against Israel,” saying the world should understand that “the Egyptian people are prepared for anything to get rid of this regime.”

Ghannem praised Egyptian soldiers deployed by President Hosni Mubarak to Egyptian cities, saying they “would not kill their brothers.” He added that Washington was forced to abandon plans to help Mubarak stay in power after “seeing millions head for the
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zondag 4 december 2011 @ 18:17:31 #210
45206 Pietverdriet
pi_105174919
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:13 schreef Monidique het volgende:

Als het al fundamentalistische landen worden, dan zie ik nog niet zo'n probleem.
Nee? Jij ziet geen probleem in de totalitaire onderdrukking van hun eigen bevolking die uitgaat van fundamentalistische regiemes?
De positie van de vrouw in Afganistan, Iran, Saudi Arabie, etc etc?
pi_105174979
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee? Jij ziet geen probleem in de totalitaire onderdrukking van hun eigen bevolking die uitgaat van fundamentalistische regiemes?
Dat vind ik absoluut niet fijn voor die mensen, maar ik zie het probleem niet voor ons, "wij" zouden niet in deep shit] zitten. Tenzij er Talibanachtige regimes in Noord-Afrika aan de macht komen die terreur exporteren, maar in dat hypothetische geval kunnen wij de hypothetische Marsbewoners om hulp vragen.
  zondag 4 december 2011 @ 18:23:50 #212
45206 Pietverdriet
pi_105175138
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:19 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat vind ik absoluut niet fijn voor die mensen, maar ik zie het probleem niet voor ons, "wij" zouden niet in deep shit] zitten. Tenzij er Talibanachtige regimes in Noord-Afrika aan de macht komen die terreur exporteren, maar in dat hypothetische geval kunnen wij de hypothetische Marsbewoners om hulp vragen.
De ellende voor de mensen daar is ook het thema van dit topic, lees de OP maar eens na
pi_105175172
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De ellende voor de mensen daar is ook het thema van dit topic, lees de OP maar eens na
Dat is heel mooi, Piet, dat weet ik, maar ik reageer, je kunt het nalezen, op de stelling dat wij in deep shit zouden zitten als er fundamentalistische regimes aan de macht komen in Noord-Afrika.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 18:27:56 #214
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105175298
quote:
Dat ziet er uit als een super lowbudget nieuwsbericht uit een slechte film. Good jorb.!
Carpe Libertatem
pi_105175786
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:19 schreef Monidique het volgende:

[..]

Geen Taliban-achtige regimes maar Iran-achtige regimes. Ik zie wel degelijk problemen op het gebied van mogelijke oorlogen met Israël, ongecontroleerde immigratiestromen, de toevoer van olie en de impact van de politieke Islam op de integratie en positie van moslims in Europa.
pi_105175916
als de olieprijs in gevaar komt dan moet amerika maar snel binnenvallen. middeleeuwse toestanden daarzo dienen te voorkomen worden.
pi_105176030
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:13 schreef Monidique het volgende:

De Franse Revolutie leidde ook tot een situatie waarin een sterke ideologie ongekende terreur aanrichtte en ik zie geen wens tot militair-revanchisme onder de Egyptenaren, die hebben wel betere dingen om zich druk over te maken. De vergelijking met de Weimar-republiek vind ik totaal niet opgaan.

Nee, de terreur van de Franse Revolutie was een klassenstrijd tegen de adel en de kerk dat is anders dan geweld tegen minderheden. Het gaat dan om systeemverandering, dit gaat om een groep mensen die hun eigen groep het alleenrecht geven. Een subtiel verschil, maar zeker niet onbelangrijk.
pi_105176055
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als de olieprijs in gevaar komt dan moet amerika maar snel binnenvallen. middeleeuwse toestanden daarzo dienen te voorkomen worden.
Is niet voldoende militaire capaciteit meer voor.
pi_105176153
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:46 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Is niet voldoende militaire capaciteit meer voor.
ja dat is wel een probleem. straks wordt autorijden nog duurder dat zou zonde zijn.
  zondag 4 december 2011 @ 19:15:48 #220
45206 Pietverdriet
pi_105177337
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 18:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ja dat is wel een probleem. straks wordt autorijden nog duurder dat zou zonde zijn.
Welnee, lekker rustig op de weg.
  zondag 4 december 2011 @ 19:33:14 #221
198365 Morendo
The Real Deal
pi_105178097
quote:
17s.gif Op zondag 4 december 2011 16:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Het belooft een hoop goeds

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Is er ook 1 te vinden ZONDER fundi-baard?
Wie heeft sigaren op hun voorhoofd uitgedrukt? Zoiets doe je toch niet...
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_105178249
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 19:33 schreef Morendo het volgende:

[..]

Wie heeft sigaren op hun voorhoofd uitgedrukt? Zoiets doe je toch niet...
Dat is bid-eelt, met Photoshop nog even extra naar voren gehaald om de heren extra vroom te laten lijken.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 4 december 2011 @ 20:54:34 #223
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_105182507
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2011 10:03 schreef Mutant01 het volgende:
Mensen die zo spastisch op Islamisten reageren. Zomg. Ondertussen vormen ze wel de enige echte oppositie die pleiten voor een verregaande democratisering van de samenleving, strijd tegen corruptie e.d. Bijna Afghanistan inderdaad. KUCH.
En daar moeten ze voor geprezen worden? Ze zijn de enige oppositie omdat ze op macht uit zijn. Dat leek me nou juist het probleem.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 21:18:48 #224
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_105184033
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2011 17:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat een schandalige eis.
Nogal ja. Elke raket van die Palestijnen richting Israël kun je niet zonder vergelding voorbij laten gaan. Die Palestijnen spelen die MB dan ook in de kaart. Want elk raketje van die Palestijnen zullen die MB wel weer goed praten.
Onmogelijke eis dus. En dat wisten ze ook wel bij het verzinnen ervan. :')
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_105186728
Noord-Afrikaanse landen zullen nooit de kant van Iran opgaan en het huidige regime daar. De Islam ziet er totaal anders uit dan de sji'itische vorm van Islam die in Iran heerste en gestoeld is op basisconcepten als "nazaten van profeet Mohammed zijn heilig" en waarbij bepaalde mullah's op basis van dit nazaatschap een erg bevoorrechte positie hebben. De hele sji'itische Islam (en dit is geen sneer maar een feit) draait in de kern op "bloedlijnen van Mohammed" die "heilig zijn" waar de soennieten dat nooit hebben gehad in de theologie. Een Khomeini was een "sayyed" oftewel nakomeling van de profeet en dat feit heeft in de sji'itische theologie en denken bij dus een deel van de gelovige bevolking een gigantische impact. Zeker als die persoon ook nog geleerd is in Islam (schriftgeleerde) zoals Khomeini dat was en politieke aspiraties heeft/had waarbij hij tegenover een shah stond die het land onderdrukte en uit liet zuigen met behulp van Amerika, de grote imperialistische macht. Deze samenkomst van omstandigheden leidde o.a. ertoe dat het huidige regime aan de macht kwam. Maar een deel van Khomeini's aanspraak als "nazaat van de profeet" en belang daarvan in het sjitisch denken heeft welzeker een grote bijdrage daarin gehad.

In het soennisme heb je geen concept waar "geleerden eigenlijk het land regeren", zoals dat in Iran "wilayat al-faqih" wordt genoemd. Of dat iemand met "bloed van de profeet" 35 treden hoger staat volgens de theologische uitleg. Zoals dat de kern is in het sjiisme en het fundamentele verschil tussen sjisme en soennisme.

Als je kijkt naar de Islamistische partijen in Noord-Afrika zie je dat ze ten eerste van elkaar verschillen. Zo is de Tunesische partij die gewonnen heeft gematigder weer dan de Moslimbroederschap terwijl de grote ideologen elkaar goed en persoonlijk kennen: Qaradawi van de MB en Ghannoushi van Nahda (Tunesie). Beiden ook schriftgeleerden in Islam maar Ghannoushi heeft ook filosofie aan Sorbonne gestudeerd in Frankrijk. Toch verschillen ze van mening wat betreft Islam en politiek en dat is duidelijk in de partijen terug te zien. Wat logisch is aangezien de landen ook heel erg verschillen. Tunesie kent als Franse ex-kolonie en land een traditie van strikt secularisme (ookal is het opgelegd door twee voormalige dictators) terwijl in Egypte de Islam een grotere rol speelde in het publieke leven. Geen van deze twee partijen streeft ernaar zweepslagen uit te delen zoals we dat in Somalie zien bij bepaalde overtredingen, vrouwen te stenigen en/of een religieuze politie op te zetten die de bewoners controleert op zedig gedrag zoals dat bekend is in Saoedie Arabie en Iran. Beide partijen legitimeren een democratie vanuit Islamitische bronnen, waar andere Islamistische groepen democratie duidelijk als ongeloof betitelen. En waar de saoedische salafistische geleerden ook al jaar en dag democratie als een "ongelovig concept" betitelen en strijdig met Islam. Beide partijen zien "de shari'a" helemaal niet als een "vast en eenduidige wetboek" wat slechts als constitutie moet worden aangenomen. Men ziet het als normen en waarden die naar tijd, geest en omstandigheid worden geinterpreteerd om bepaalde doelen te behalen. Waarbij de MB iets conservatiever is dan de Islamistische partij in Tunesie.

Daarnaast heb je de salafisten die gewoon plain and simple de hele shari'a (hoewel die niet zo bestaat als eenduidig) invoeren en op elke letter naleven.

Laat de Moslimbroeders maar lekker aan de slag gaan in Egypte. Worden ze ook gelijk wakker in de dagelijkse realiteit dat het erg moeilijk is zo'n complex, groot en arm land naar een hoger plan te leiden.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 4 december 2011 @ 22:01:20 #226
45206 Pietverdriet
pi_105186873
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 21:59 schreef Aloulou het volgende:
Noord-Afrikaanse landen zullen nooit de kant van Iran opgaan en het huidige regime daar.
Ja ja, dat hebben we in Algarije wel gezien..
pi_105188022
Algerijnse geschiedenis en de burgeroorlog die daaruit voortkwam is vrij complex. Ik heb geen behoefte om dat hier uitgebreid te behandelen maar je kan helemaal niet zomaar aannemen dat Algerije een tweede Iran zou worden. Dat is hetzelfde als zeggen dat Egypte nu met de Moslimbroederschap een tweede Iran wordt, ook een aanname en vooralsnog niet meer dan dat. Droevig genoeg is het in Algerije helemaal fout gegaan nadat het leger ingreep tijdens verkiezingen.

Als je nog even de verschillen wil weten van de Algerijnse FIS en een theocratische staat in Iran waar een verbond van schriftgeleerden (wilayat al-faqih) eigenlijk regeert raad ik de volgende link aan. Een woordvoerder en toendertijd bekende politicus van de FIS (1996) wordt geinterviewd door twee Amerikanen over hun programme tijdens de verkiezingen in Algerije toendertijd. Hij noemt precies verschillen die voor een ingelezene het verschil tussen sji'isme en soennisme aangeeft. Anno 2011 hebben de huidige Islamistische partijen in Noord-Afrika echter ook meer geleerd, de wereld van 1990 is niet die van 2011: http://www.meforum.org/31(...)t-vision-for-algeria
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  zondag 4 december 2011 @ 22:30:23 #228
45206 Pietverdriet
pi_105188821
Je kan er over strijden waar meer mensen slachtoffer zijn geworden van de fundamentalistische islam, maar ik denk eerlijk gezegd dat er in Algerije meer mensen het slachtoffer zijn geworden dan in Iran.
pi_105190011
Ik dacht je wat anders bedoelde. Maar jij rekent de Algerijnse slachtoffers nadat die oorlog uitbrak tussen overheid en de FIS op conto van het FIS? Er zijn best wat documentaires over namelijk en die strijd is zo een ellende geworden waar beide partijen op grote schaal hun boekje te buiten gingen. Ja, ook de Algerijnse overheid en geheime dienst heeft vele doden op hun geweten. Het staat ook in het verlengde van hun bloederige onafhankelijkheidsstrijd en een deel die later de FIS zou vormen hebben daarin eerder een rol gespeeld, en zodoende al gewend aan het vechten. Hetzelfde geldt voor generaals die later na de bloedige onafhankelijkheidsstrijd het leger vormden en later weer tegen deze Islamisten tekeergingen. Een van de redenen dat het totaal uit de hand liep. Je kan het dan ook eerder vergelijken met hoe de Russen (overheid en regime) tegen Tsjetsjeense rebellen tekeergingen en zelf ook alles behalve vrijuit gingen. Maar goed, erg offtopic denk ik.
pi_105191536
70% van de zetels gewonnen? Draai het eens om: zouden wij blij zijn als een coalitie PVV-CDA-SGP-CU een zetelwinst van 70% (!) had behaald?

Naar mijn mening bagatelliseren sommige mensen deze zetelverdeling en staan er niet bij stil dat de minderheden het mogelijk moeilijker zullen krijgen. Terwijl diezelfde mensen meteen (terecht)moord en brand zouden roepen als een PVV-SGP kabinet de meerderheid zou behalen en de minderheden in een hoekje zou drukken.
pi_105193064
quote:
3s.gif Op zondag 4 december 2011 23:15 schreef Zienswijze het volgende:
70% van de zetels gewonnen? Draai het eens om: zouden wij blij zijn als een coalitie PVV-CDA-SGP-CU een zetelwinst van 70% (!) had behaald?

Naar mijn mening bagatelliseren sommige mensen deze zetelverdeling en staan er niet bij stil dat de minderheden het mogelijk moeilijker zullen krijgen. Terwijl diezelfde mensen meteen (terecht)moord en brand zouden roepen als een PVV-SGP kabinet de meerderheid zou behalen en de minderheden in een hoekje zou drukken.
U bedoelt natuurlijk CDA-SGP-CU.
Waarom betrekt u de PVV er in vredesnaam bij.
Of heeft u wellicht een aan de PVV gelinkte afwijking.
pi_105193128
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 23:43 schreef Truffelvarken het volgende:

[..]

U bedoelt natuurlijk CDA-SGP-CU.
Waarom betrekt u de PVV er in vredesnaam bij.
Of heeft u wellicht een aan de PVV gelinkte afwijking.
De PVV omdat deze nogal hard op minderheden inzet.
pi_105193705
Ik zie het probleem niet zo. Er is weer beweging in de Egyptische politiek. En Egyptenaren kunnen deze vooruitgang waarderen. Zolang ze niet vervallen in stagnatie, wat niet het geval lijkt te zijn, is er niets aan de hand.
pi_105193750
Jij vindt een zetelaantal van 70% in die hoek niet onwenselijk?
pi_105194109
quote:
11s.gif Op zondag 4 december 2011 23:57 schreef Zienswijze het volgende:
Ik zie dat de democratie weer benut en verder ontwikkeld wordt. Dat acht ik wenselijk. De exacte richting die ze momenteel opgaan is daaraan ondergeschikt. Welke richting het ook is, het volk heeft haar soevereiniteit weer terug en ze gebruiken het om hun samenleving verder naar hun wensen te verfijnen. Dat is beter dan leven onder een absoluut dictatoriaal regime.
pi_105194235
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:05 schreef Picchia het volgende:

[..]

Ik zie dat de democratie weer benut en verder ontwikkeld wordt. Dat acht ik wenselijk. De exacte richting die ze momenteel opgaan is daaraan ondergeschikt. Welke richting het ook is, het is beter dan leven onder een absoluut dictatoriaal regime.
Dat hangt ervan af vanuit welke hoek je het bekijkt. Als de Moslimbroeders en de salafisten met 70% aan de macht komen, dan zullen de minderheden het mogelijk moeilijker krijgen, ondanks dat een dictatuur ook geen pretje is.

Draai het om: stel dat hier de democratie uiteindelijk verfijnd zou worden (meer referenda, gekozen burgemeester), maar de tussenstap is een kabinet PVV-SGP-CDA-CU dan zouden grote delen van het land met dát kabinet ook in rep en roer zijn.
pi_105194296
quote:
11s.gif Op zondag 4 december 2011 23:57 schreef Zienswijze het volgende:
Onwenselijk wel ja. Maar op Al Jazeera website las ik dat het aantal iets minder is al die de Moslimbroeders zouden krijgen. Er is nog niets definitiefs volgens mij. Sowieso zullen ze de grote winnaar worden en dat was al vrij lang bekend. Mensen die echt dachten dat liberalen daar de verkiezingen zouden winnen hadden totaal geen realiteitszin. Het zal wel los lopen en de winnende partijen zullen merken dat het gigantisch moeilijk is om het leven van de gemiddelde Egyptenaar in een tijdsbestek van vier/vijf jaar echt aanzienlijk te verbeteren. Men zal of gedesillusioneerd zijn bij een volgende verkiezing of de partij erop afrekenen. Dit laatste hangt ook van de alternatieven af overigens. In ieder geval is de almacht van de staat gebroken met het gedwongen aftreden van mubarak. En ook het leger merkte afgelopen week in Tahrir dat zij de massademonstraties niet neer kunnen slaan. Dat die almacht van de staat is gebroken is wat mij betreft iets positiefs.
pi_105194413
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:09 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Onwenselijk wel ja. Maar op Al Jazeera website las ik dat het aantal iets minder is al die de Moslimbroeders zouden krijgen. Er is nog niets definitiefs volgens mij. Sowieso zullen ze de grote winnaar worden en dat was al vrij lang bekend. Mensen die echt dachten dat liberalen daar de verkiezingen zouden winnen hadden totaal geen realiteitszin. Het zal wel los lopen en de winnende partijen zullen merken dat het gigantisch moeilijk is om het leven van de gemiddelde Egyptenaar in een tijdsbestek van vier/vijf jaar echt aanzienlijk te verbeteren. Men zal of gedesillusioneerd zijn bij een volgende verkiezing of de partij erop afrekenen. Dit laatste hangt ook van de alternatieven af overigens.
Ja, daarom dus. Net zoals een kabinet PVV-SGP geen vertrouwen op zal wekken (ze kunnen niet eens de crisis oplossen) en de kiezers de PVV bij de volgende verkiezingen op af zouden rekenen. Zo'n kabinet alsmede de verwachte verkiezingsuitslag in de Egypte is onwenselijk, zoals je zelf al beaamt, en daarom vind ik het bagetalliseren ervan onnodig.
pi_105194665
Het bagatelliseren is waarschijnlijk (van mijn kant dan) op de reacties dat Egypte een tweede Iran wordt. Dat wordt het echt niet. Zoals ik zei is de almacht van de staat gebroken, het leger kent haar plaats en weet dat het een confrontatie met tientallen duizenden demonstranten nooit kan winnen in een land van 80 miljoen mensen. Zeker na de laatste opkomst op het Tahrir. Het is aan de Egyptenaren om die revolutie te waarborgen. De Moslimbroeders zullen deels gaan ondervinden dat wat als oppositiepartij roepen iets totaal anders is dan politiek bedrijven en hierin de moeilijke taak vervullen om de wensen van het volk tegemoet te komen. Egypte heeft geen olie zoals Libie, hangt aan het infuus van geld van andere rijke landen, 5% is gigantisch rijk en circa 30% leeft van een dollar per dag. Toerisme is zeer belangrijk en om dat te behouden moeten ze bepaalde concessies op hun Islamitische programma doen. En zullen ze doen. Corruptie viert al jaar en dag hoogtij. Ga dan maar na alle euforie proberen het leven aanzienlijk en merkbaar te verbeteren van de gemiddelde Egyptenaar. Ik wens je veel succes, zeker na veel euforie en een jarenlange campagne als (verboden) oppositiepartij met mooie kreten.

Het is wel wenselijk en positief te noemen dat er een burgermaatschappij op gang lijkt te komen waarin allerlei ideologische groepen zich verenigen om hun punten hard te maken in het parlement en zodoende de rechtsstaat verder vorm te geven. Als afspiegeling van de diverse samenleving en als reactie op deze nederlaag van de linkse Egyptische partijen zullen zij ook weer gaan analyseren, wellicht handen ineenslaan en zich in het parlement verenigen om bij een volgende verkiezing hun punt te maken. Voorheen waren die ontwikkeling ondenkbaar.
pi_105194965
quote:
2s.gif Op zondag 4 december 2011 23:44 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De PVV omdat deze nogal hard op minderheden inzet.
Dus u gaat er vanuit dat in Egypte ook de paar % seculiere partijen samen met de Islamisten, op de 20% minderhede, zoals de oorspronkelijke bewoners van dat land, de Kopten, hard in zal hakken.
Er wacht ons dus een echte exodus naar Europa waar het linkse stokpaardje Mauro een peuleschil bij is.
Die Arabische lente lijkt volgens u een nieuwe IJstijd te worden. En een zeer strenge.
Niet erg leuk vind ik uw ideeën, maar jammer genoeg wel erg realistisch.
pi_105197604
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:04 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Wat denk je dat er gaat gebeuren in Syrië als de Baath partij wegvalt? Krijg je situaties als in Libanon of Irak met extreem sektarisch geweld. Het schijnt trouwens dat er buitenlands getrainde militanten naar het land gestuurd zijn, met steun van de Saoedi's en mogelijk de VS (als zet tegen Iran).
Ho ho ho. Het Syrische regime, de seculiere baath-partij, werkt zelf een burgeroorlog actief in de hand. Men doet er ook niet geheimzinnig over overigens en geeft duidelijk aan dat "als Assad verdwijnt het land en de hele regio in een sektarisch conflict eindigt". Die wijzende vinger moet in eerste instantie naar de (nog) huidige machthebber in Syrie dus en dat is Assad en zijn criminele familie. Terwijl demonstrerende Syriers en oppositieleden met alle macht proberen zo'n burgeroorlog te voorkomen en die verdeeldheid die het regime zaait tegen te gaan. Zoals blijkt uit verschillende statements van oppositieleiders en slogans van demonstranten etc.

Net zoals onze grote "ally" Mubarak afentoe een paar kopten in elkaar liet trappen om aan te geven in het buitenland dat hij toch echt moest aanblijven "anders wordt het nog erger". De aanslag op een kerk waarbij doden vielen vlak voor de revolutie (en internationaal met afschuw op werd gereageerd) is volgens plausibel ogende bronnen/getuigen ook door het regime zelf in scene gezet zoals na de revolutie was uit is gekomen en in nieuwsartikelen was terug te lezen. Daarnaast waren na die aanslag op de kerk (ik dacht vorig jaar december) genoeg orthodoxe Moslims ('baardapen") naar kerken gekomen om die te beschermen tegen aanvallen. Ik kan mij filmpjes van salafisten herinneren die in de avond patrouilleerden rondom kerken om die te beschermen. En zoals ook dat Egyptische leger lekker op christenen los sloeg terwijl ze op staatstv aangaven dat "christenen het Egyptische leger aanvallen" om vooral tweedracht onder het volk te zaaien waarbij ze zelf als winnende derde er sterker uitkwamen. Gelukkig is ook daar duidelijk geworden dat legerleider Tantawi een grote onbetrouwbare hond is die heel snel moet dimmen en zich toch maar heeft bedacht toen Tahrir vol stond en leuzen tegen hem riep. Blijkbaar zag hij in dat zoveel mensen afmaken ook voor het Egyptische leger een bruggetje te ver is en een verloren zaak is.

Het zit allemaal net iets complexer in elkaar dan slechts een "bloeddorstig volk wat erop uit is minderheden uit te roeien".

[ Bericht 4% gewijzigd door Aloulou op 05-12-2011 05:24:59 ]
pi_105203499
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:19 schreef Aloulou het volgende:
Het bagatelliseren is waarschijnlijk (van mijn kant dan) op de reacties dat Egypte een tweede Iran wordt.
Och, hier heb je ook groepen mensen die met de PVV in de gedoogconstructie het een nieuw soort Nazi-Duitsland noemen. Bruin I weet je wel. :) Laat staan als een combinatie PVV-SGP 70% van de zetels zou halen, wat de mensen dan zouden roepen...
pi_105205949
Piramides opblazen zal niet gebeuren, maar de kans dat het toerisme een deuk oploopt, lijkt me zeker reëel. Islamisten hangen de politieke islam aan. Dat betekent dus dat opvattingen uit de koran worden vertaald naar daadwerkelijke wet- en regelgeving.

Waar zou je als toerist zelf liever op vakantie gaan: in een modern en vrij land, of in een land dat geloofsregels uit de 6e eeuw hanteert? Ik denk dat heel wat toeristen zich nog wel eens flink achter de oren krabben.
  maandag 5 december 2011 @ 14:14:03 #244
322645 Voorschrift
See if I care
pi_105208083
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:21 schreef Elfletterig het volgende:
Piramides opblazen zal niet gebeuren, maar de kans dat het toerisme een deuk oploopt, lijkt me zeker reëel. Islamisten hangen de politieke islam aan. Dat betekent dus dat opvattingen uit de koran worden vertaald naar daadwerkelijke wet- en regelgeving.

Waar zou je als toerist zelf liever op vakantie gaan: in een modern en vrij land, of in een land dat geloofsregels uit de 6e eeuw hanteert? Ik denk dat heel wat toeristen zich nog wel eens flink achter de oren krabben.
Al was het maar om het alcoholverbod, wie wil er nou op vakantie zonder biertje.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_105211058
DAT HEET NOU DEMOCRATIE

In nederland bestaat geen democratie zie vvd/pvv maar
  maandag 5 december 2011 @ 15:31:46 #246
198365 Morendo
The Real Deal
pi_105211235
quote:
8s.gif Op maandag 5 december 2011 14:14 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Al was het maar om het alcoholverbod, wie wil er nou op vakantie zonder biertje.
Dat zal zo'n vaart niet lopen.
  maandag 5 december 2011 @ 15:45:10 #247
322645 Voorschrift
See if I care
pi_105211749
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:31 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat zal zo'n vaart niet lopen.
Mwah het stond in het verkiezingsprogramma.

Ze kijken naar een gedoogconstructie geloof ik, maar zal toch wel doorgevoerd worden, die mensen met een Koran in de hand zijn toch niet te stoppen in die idioterie.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  maandag 5 december 2011 @ 15:53:09 #248
198365 Morendo
The Real Deal
pi_105212040
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:45 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Mwah het stond in het verkiezingsprogramma.

Ze kijken naar een gedoogconstructie geloof ik, maar zal toch wel doorgevoerd worden, die mensen met een Koran in de hand zijn toch niet te stoppen in die idioterie.
De praktijk is vaak sterker dan de leer. Ik denk niet dat de Beach Resorts zitten te wachten op een alcoholverbod. In het ergste geval komt er een soort gedoogconstructie voor toeristen.
  maandag 5 december 2011 @ 15:55:56 #249
322645 Voorschrift
See if I care
pi_105212169
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:53 schreef Morendo het volgende:

[..]

De praktijk is vaak sterker dan de leer. Ik denk niet dat de Beach Resorts zitten te wachten op een alcoholverbod. In het ergste geval komt er een soort gedoogconstructie voor toeristen.
Ja dan nog, wat is er leuk aan concentratiekampen als resort, of beter gezegd gated communities.

Klein sprankje beschaving maar niet buiten de poort komen gij infidel. ;(
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_105212456
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:53 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat is toch vrij standaard in de meeste Islamitische landen?
Verder die mensen lekker met rust laten. Waarom denken wij altijd dat wij het beste weten wat goed voor hun is? Laat ze lekker zelf kiezen en de gevolgen ondervinden van hun keuzes, dat is de beste leerschool voor ieder individu
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')