Telecaster | vrijdag 18 november 2011 @ 15:02 |
Ennn door.![]() ![]() ![]() | |
SingleCoil | vrijdag 18 november 2011 @ 15:04 |
Zeker. Uit de bijbel kun je concluderen dat de aarde 6000 jaar oud is. Toch denken wij wetenschappelijke bewijzen te hebben dat de aarde 5 miljard jaar oud is. Hoe is dat te rijmen? Vrij simpel: God heeft de aarde 6000 jaar geleden zo geschapen dat wij nu denken dat 'ie 5 mijard jaar oud is. Hie? Hij is Almachtig. Waarom? Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk, dus dat kunnen we niet begrijpen. Volledig consistente verklaring. Als je bereid bent die Almachtigheid en Ondoorgrondelijkheid aan te nemen. Neem je dat niet aan dan verliest de bijbel z'n betekenis, en is iedere discussie bij voorbaat zinloos. | |
Telecaster | vrijdag 18 november 2011 @ 15:05 |
Mensen die middenin een psychose zitten "redeneren" overigens net zo. Zoals Sam Harris het verwoordt:
| |
TerryStone | vrijdag 18 november 2011 @ 15:08 |
Zinloos... misschien. Maar dat maakt de argumenten niet ineens ongeldig. Daarnaast is het nog steeds geldig om tegenstrijdigheden aan te wijzen, helemaal als in dat boek een aantal bladzijden verderop staat dat de aarde 50.000 jaar oud is. (hypothethisch gesproken) Overigens mag je het woord relibashers ook wel eens weglaten, het is nogal een aparte omschrijving voor critici voor een volwassene niet waar? [ Bericht 6% gewijzigd door TerryStone op 18-11-2011 15:16:49 ] | |
Telecaster | vrijdag 18 november 2011 @ 15:09 |
Sja. Gelovigen kunnen helaas in het algemeen niets met rationele argumenten. 't Is nu eenmaal een mentale vorm van je ogen dichtknijpen, je vingers diep in je oren proppen en heel hard "LAAALALAAAAIKKANJELEKKERTOCHNIETHOREN!!!" roepen. | |
SingleCoil | vrijdag 18 november 2011 @ 15:16 |
Nee, dat is niet in tegenspraak met elkaar. Als God eerst zegt dat de aarde 50.000 jaar oud is en vervolgens 6000 dan kun je afvragen 1) Hoe dat kan en 2) Waarom hij dat zegt. Maar ja, Almachtig en Ondoorgrondelijk, he? Vergeet niet dat de Bijbel het Woord van God is, he? Die heeft met z'n almachtige ondoorgrondelijkheid alles dichtgetimmerd hoor! | |
TerryStone | vrijdag 18 november 2011 @ 15:20 |
Dat kan, maar verwacht met een dergelijke, kinderlijke redenatie dan ook niet dat mensen jou en je standpunten serieus nemen en dat is precies wat de gelovigen eisen in de discussies hier. | |
GrumpyFish | vrijdag 18 november 2011 @ 15:20 |
Hoe weten we dat god almachtig en ondoorgrondelijk is? Welk mechanisme is gebruikt om te geloven dat (welke?) god bestaat? | |
Telecaster | vrijdag 18 november 2011 @ 15:27 |
Sja. ![]() | |
Telecaster | vrijdag 18 november 2011 @ 15:31 |
En in de politiek, en in het strafrecht, en... | |
falling_away | vrijdag 18 november 2011 @ 16:09 |
Een van de redenen die ik vaker hoor zijn de profetieën die in de bijbel staan die zijn uitgekomen in het verleden en die voorspeld zijn voor nu (Beeld van David, de Openbaring etc.). Dat de profetieën veelal self fulfilling binnen de bijbel zijn gebleken en de profetieën voor de toekomst zo vaag zijn dat ieder er een andere uitleg voor heeft doet er dan niet zo veel toe (want god's wegen zijn ondoorgrondelijk) | |
Telecaster | vrijdag 18 november 2011 @ 16:43 |
Bovendien: legio bijbelse profetiën die domweg niet zijn uitgekomen.
| |
SingleCoil | vrijdag 18 november 2011 @ 17:43 |
Ik weet niet welke gelovigen dat eisen, ik ben zelf niet gelovig maar verwacht natuurlijk wel dat je me serieus neemt. Als de redenatie echter inderdaad zo kinderlijk is kun je er ongetwijfeld wel heel gemakkelijk een speld tussen krijgen. Ik denk dat je gewoon over het hoofd ziet hoe vergaand de consequenties van Almachtig en Ondoorgrondelijk gaan. Het zijn juist die twee aspecten die het al dan niet bestaan van God voor mij tot een spiritueel vraagstuk maken, en dat vind ik niet zo interessant. | |
SingleCoil | vrijdag 18 november 2011 @ 17:46 |
We weten dat natuurlijk niet. Het is wel een centraal uitgangspunt in het christelijk geloof en maakt het daarmee onaantastbaar voor kritiek op de consistentie van de theorie. En tegelijkertijd daardoor feitelijk oninteressant, want als je almachtig en ondoorgrondelijk als aanname doet kan alles wel waar zijn. Derhalve heeft relibashing niet zoveel zin als je het over de bijbel hebt. | |
TerryStone | vrijdag 18 november 2011 @ 18:00 |
Natuurlijk is het kinderlijk. Gelovigen proberen vaak met rede en rationele argumenten te komen om hun geloof te onderbouwen en op die manier tegenstanders te overtuigen van hun gelijk, maar zodra dit faalt dan schakelt men over op argumenten die gebaseerd zijn op emotie of non argumenten" zoals "god is almachtig en ondoorgrondelijk" ,dat is geen echt antwoord op wat voor vraag dan ook. Binnen een constructieve discussie is er geen ruimte voor dat soort non argumenten, ik vermoed dat gelovigen het ook niet zouden accepteren wanneer critici zich bedienen van zulke nonsens. Creationist: Hoe is het universum onstaan? Atheist: Het universum werkt ondoorgrondelijk! [ Bericht 0% gewijzigd door TerryStone op 18-11-2011 18:52:10 ] | |
ATON | vrijdag 18 november 2011 @ 19:15 |
Na wat jij hier allemaal al gepost hebt en die onzin nog probeert te verdedigen, heb sterk de indruk dat je je respondenten niet serieus neemt. Waarom zou ik je dan nog serieus nemen ? Je bent gewoon een grapjas en zal je ook zo aanspreken. En kijk, je doe het weer : Jij doet de hele tijd aan ratiobashing en toch gebruik ik deze benaming niet. [ Bericht 8% gewijzigd door ATON op 18-11-2011 19:21:08 ] | |
Telecaster | zaterdag 19 november 2011 @ 07:56 |
Ach ja. De quote die ik in de eerste post van deel 2 gebruikte sluit ook hier weer mooi op aan. Bovendien: quod gratis asseritur, gratis negatur. | |
Telecaster | zaterdag 19 november 2011 @ 07:57 |
![]() | |
Elzies | zaterdag 19 november 2011 @ 09:46 |
God heeft niet de mens naar zijn evenbeeld gemaakt, maar eerder andersom. De mens maakte God naar zijn evenbeeld. | |
Telecaster | zaterdag 19 november 2011 @ 10:02 |
Yup. Het gemiddelde godsbeeld is inderdaad volstrekt antropocentrisch. | |
tastycomawife | zaterdag 19 november 2011 @ 11:58 |
Je gelooft dus dat er een god is die misleidt, vervalst, liegt en bedriegt. Een god die rondloopt met een stapel dinosaurusbotten en zegt: Eens kijken wie nu nog in me gelooft. Ad hoc uitleg. Compleet non-antwoord. Alleen als je bereidt bent alle logica en ratio uit het venster te gooien. Volgens jou moet ik dus eerst aannemen dat een boek goddelijk is voordat ik kan geloven dat het goddelijk is. Dat werkt ook voor de Koran en de Bhagavad Gita en zowat elke fictie. Vraag voor jou: als eva geschapen is uit de rib van adam, hadden zij dat hetzelfde DNA? | |
ATON | zaterdag 19 november 2011 @ 13:11 |
Hier hebben we weer eens een bewijs dat het scheppingsverhaal door de Judeeêrs is overgeschreven uit een Sumerische mythe tijdens hun ballingschap in Mesopotamië en niet ' het woord van God' was. Toen ze dit verhaal hebben overgeschreven waren ze blijkbaar nog niet op de hoogte dat het Sumerische woord TI een dubbele betekenis had, en zowel ' leven ' als ' rib ' kon betekenen. De Bijbelse naam Eva wier naam ' leven ' betekende wou enkel zeggen dat ze via Adam de schenkster was van het leven. | |
Molurus | zaterdag 19 november 2011 @ 13:21 |
Zoals ik in 1 van de vorige delen al opmerkte is almachtigheid een inherent tegenstrijdig begrip, een logische onmogelijkheid. Het bekende voorbeeld: "kan God een steen maken die zo zwaar is dat hij zelf hem niet kan tillen?" Ongeacht wat het antwoord daarop is is hij niet almachtig. En zoals hierboven opgemerkt: een God die de aarde eruit laat zien alsof die 4.6 miljard jaar oud is terwijl het in werkelijkheid slechts 6000 jaar is is minstens een misleidende God. Nou mag iedereen in zo'n God geloven natuurlijk, maar die YECs zouden volgens mij geen van allen toegeven dat ze werkelijk geloven in een misleidende God. | |
Telecaster | zaterdag 19 november 2011 @ 13:48 |
Sja. Beweren die dan ook niet dat fossielen een dwaalspoor van Satan zijn, om de Ware Gelovigen te misleiden? Kortom: geen redenering zo waanzinig, stupide en / of ongerijmd of een gelovige weet het wel te verzinnen. | |
falling_away | zondag 20 november 2011 @ 10:44 |
Er zijn dan ook nog een hoop religies die geloven in een oude aarde (Jehovah's getuigen bijv).. Zij geloven dat de scheppingsdagen geen letterlijke dagen van 24 uur zijn maar gewoon een bepaalde tijdsperiode. Dit wordt verdedigd met het feit dat later in de bijbel oa. een dag ook niet 24 uur is maar duizend jaar. Zij geloven dat de mensheid pas 6000 jaar oud is, maar dat er voor die tijd wel dieren op de aarde leefden. Alle fossielen van homo erectus etc. die ouder dan 6000 jaar zijn worden afgedaan als apen. Of er wordt gewoonweg gemeld dat de c-14 datering niet nauwkeurig is. | |
Elzies | zondag 20 november 2011 @ 11:13 |
Dan moet je dat op wetenschappelijk verantwoorde wijze ook kunnen tegenspreken. Slechts roepen dat iets niet waar blijft ongeloofwaardig. Een aap is niet in staat verfpotjes, gereedschappen, etc. te creëren. De Neanderthaler bleek hier wel toe in staat. Deze mensachtige soort is ook decennia lang als een hersenloze aap neergezet. | |
Molurus | zondag 20 november 2011 @ 11:16 |
En laten we wel wezen: 99.9% van alle mensen verzint in een heel leven helemaal nooit iets nieuws. Slechts een enkeling wordt een Einstein of een Newton, de rest van de mensen is toch verdacht aapachtig. | |
Telecaster | zondag 20 november 2011 @ 11:31 |
*maak hier uw eigen George W. Bushgrap* | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 08:06 |
Ik denk dat her eerlijker is als je zou stellen dat ze dat doen nadat ze aangevallen worden op inconstistenties in hun geloof. Overigens is "god is almachtig en ondoorgrondelijk" geen "non-argument", het is juist die stelling die hun wereldbeeld constistent maakt. Als je dat zonder verdere argumentatie verwerpt als "kinderachtig", "nonsense" en "ongeloofwaardig", wie is er dan eigenlijk kinderachtig en onwetenschappelijk bezig? Laten we wel wezen: zolang je de onjuistheid van die uitgangspunten niet kunt bewijzen hab je feitelijk niets zinnigs aan kritiek te stellen. Wel, feitelijk werkt het toch ook zo? Wij weten ook niet hoe de bing bang veroorzaakt is, een beter atheistisch antwoord zou zijn "Ja, dat weten we niet, misschien komen we daar ooit nog wel eens achter". Als een creationist dan zou zeggen: "Dus het zou kunnen zijn dat God de big bang veroorzaakt heeft" dan kun je ook niet veel meer zeggen dan "Ja, dat zou kunnen" of "Nee, want ik gelooof niet in God". Uitgaande van een deterministisch wereldbeeld zou de syntese dan kunnen zijn de creationisxtische en atheistische denkbeelden: God "is" de big bang en alles wat daarna gebeurt is deterministisch en dus bepaalt door de situatie die door de big bang gecreeerd is. In die zin is almachtigheid een inherente eigenschap van God. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 08:10 |
Nee, ik geloof niet in God. Maar wie gelooft dat God liegt en bedriegt en bovendien het beste met de mensheid voor heeft kan slechts concluderen dat Zijn wegen ondoorgrondelijk zijn Dat zou je eens uit moeten leggen. Inderdaad, je snapt het. Ik weet het niet, ik heb geen verstand van computers. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 08:14 |
![]() | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 08:26 |
Ik denk dat de vraag onjuist is. Uitgaande van Almachtigheid kan er geen steen bestaan die God niet op kan tillen. De logische analyse: A: God is Almachtig (axioma) B: Stenen kunnen gemaakt worden (axioma? Of atheistisch bedenksel? Of feitelijk vaststelling, kijkende naar het werk in een steenfabriek?) A V B: God kan stenen maken (logische conclusie als A en B waar zijn) Nu stelt de atheist: C: Er zijn stenen die zo zwaar zijn dat niemand ze op kan tillen. Dit is strijdig met A, en aangezien A een axioma is, is C een ongeldige uitspraak binnen dit systeem. Daarmee is de vraag "Kan God een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet op kan tillen" een ongeldige vraag. Opnieuw een bewijs van de ondoordachte redeneertrant van atheisten. Een aangepaste quote van Telecaster:
Ze zouden het waarschijnlijk geen misleiding noemen maar zichzelf als misleidt zien, immers, 's Heeren wegen zijn ondoorgrondelijk. Wellicht beginnen de consequenties van AMlmachtig en Ondoorgrondelijk een beetje vorm aan te nemen? | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 08:47 |
Nee. De vraag luidt: kan god een steen maken die zo zwaar is dat zelfs god 'm niet op kan tillen? Een geheel andere vraag natuurlijk. Zeker. A Wizard Did It. | |
ATON | maandag 21 november 2011 @ 08:50 |
En als er nu al eens ontelbare ' big bang's ' geweest zijn en er nog ontelbare ' big bang's' zullen volgen ? Geen begin en geen einde. | |
Elzies | maandag 21 november 2011 @ 08:53 |
Dan zal men roepen dat God achter al die multiversums zit. Zo wordt de theologische grens steeds verder verlegt, wat begon met een platte aarde als middelpunt van dit heelal. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 08:53 |
Hoe kan die vraag geldig zijn als er bewijsbaar geen stenen kunnen bestaan die niet opgetild kunnen worden? Ja. God dus. Wat is het probleem, anders dan "Ik accepteer jullie axioma's niet?" | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 08:53 |
Sja. God Of The Gaps. | |
Molurus | maandag 21 november 2011 @ 08:54 |
Hey, het is de gelovige die A tot axioma bombardeert. Dat daar vervolgens onmogelijkheden uit volgen is niet het probleem van de atheist. Ik stel slechts vast dat een dergelijk axioma leidt tot logische tegenstrijdigheden. Je kunt dan ook legio vragen hiervoor invullen: kan God een schaakmachine maken die zo goed schaakt dat de machine God zelf daarmee kan verslaan? etc etc. Het leidt altijd tot dezelfde tegenstrijdigheid. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 08:54 |
Dat is geen theologische grens maar een duidelijk voorbeeld van het gebrek aan onvermogen van mensen om het door God geschapen heelal te begrijpen. Als God al die multiversa gecreeerd heeft (het zijn er oneindig veel, dacht ik) dan is dat opnieuw een bewijs van zijn Almacht. | |
Molurus | maandag 21 november 2011 @ 08:55 |
Dat axioma is inderdaad het probleem. ![]() | |
ATON | maandag 21 november 2011 @ 08:57 |
En waar plaatsen we dan de schepping, het zogenaamde begin als er nooit een begin geweest is? Wat rest er dan nog van de god uit de Abrahamistische religies ? | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 08:57 |
En hoe wil je die stelling bewijzen? Bovendien heeft Jezus gezegd dat je met je geloof bergen kan verzetten. ZIe Mattheus 17:20. Een enkele steen, hoe zwaar ook, moet dus een peuleschilletje zijn, nietwaar? Niets. Je gaat je gang maar. Maar verwacht niet dat je met dergelijke "argumenten" anno 2011 nog al te serieus genomen wordt. Net als wanneer je alles "verklaart" aan de hand van onzichtbare kaboutertjes of elfjes. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 09:00 |
Inderdaad. Maar als je je een beetje in logische systemen verdiept dan leer je daar dat een axioma een stelling is die zonder verder bewijs voor waar aangenomen wordt. Alle strijdige uitspraken met een axioma binnen een logisch systeem zijn dus per definitie onwaar. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:01 |
Religie is alleen geen logisch systeem. Sterker nog.... | |
ATON | maandag 21 november 2011 @ 09:01 |
Misschien dringt het nog niet zo direct door, maar er is dan geen sprake meer van een ' geschapen heelal '. Bij geschapen hoort een begin, en dat is er niet. Geen begin, geen schepping. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:04 |
Of je verzandt weer in het soort absurdistische oprispingen als: "Er moet een god zijn!, want niets kan uit niets ontstaan!" "Oh. Maar waar komt die god dan vandaan? Wie heeft die dan gemaakt?" "Oei.Eeeh... mmm... oh ja!, die... eh... was er nou net stomtoevallig als enige altijd al! Heus!" "Eh... yeah right". Eens te meer: A Wizard Did It! Misschien dat je daar kinderen van 4 nog mee kan overtuigen, maar in de Grotemensenwereld moet je beslagener ten ijs komen. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 09:06 |
Precies. Ik kom dan weer terug bij mijn eerdere vaststelling: het is zinloos een systeem inhoudelijk te bekritiseren als je de axioma's niet accepteert. De enige goede logische reden die je daarvoor zou kunnen hebben is als je binnen het systeem kunt bewijzen dat een axioma uit andere axioma's bewezen kan worden - hetgeen hier niet het geval is. De enige logische conclusie die ik dan kan trekken is dat het systeem innerlijk consistent is. Je zou kunnen proberen te bewijzen dat het systeem niet toepasbaar is op onze dagelijkse realiteit als je kunt bewijzen dat een van de axioma's in onze dagelijkse realiteit niet juist is. Maar dat lijt me voor het bestaan van een almachtige God niet gemakkelijk (hoewel ik denk ik wel kan bewijzen dat het axioma betekenisloos is - hetgeen de gehele religie in de dagelijkse realiteit betekenisloos maakt) Laten we in ieder geval vaststellen dat, uitgaande van het axioma "Almachtigheid" het religeuze systeem volledig consistent is. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 09:07 |
Want? Je probeert toch op basis van logische gevolgtrekkingen uit stellinge in dit systeem aan te tonen dat "het niet klopt"? | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:10 |
Een zootje verhalen dat bolstaat van de interne inconsistenties en over een periode van diverse eeuwen bijeengeraapt en achteraf op alle mogelijke manieren vanuit alle mogelijke motivaties geredigeerd is, is simpelweg geen logisch systeem. Al verzin je er nog zoveel almachtige tovenaars bij waarmee je die inconsistenties weg probeert te moffelen: het blijven inconsistenties. Nogmaals: kleine kinderen zijn er misschien nog van onder de indruk. Maar meer ook niet. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 09:32 |
Ik denk dat er meerdere manieren zijn om naar religie te kijken. Je kunt het bijvoorbeeld zien als een systeem van morele waarden, of een juridisch systeem. Op welke manier je er ook naar kijkt, je zult altijd in je kritiek op een systeem aan moeten geven op welke visie op het systeem je kritiek gericht is. Als je stelt dat een systeem bijvoorbeeld "onrechtvaardig" is, dan heb je het over de juridische aspecten van dat systeem. Zeg je dat religie "immoreel" is, dan gaat het over de morele aspecten., Zeg je dat het "onlogisch" of "inconsistent" is, dan gaat het dus over de logische eigenschappen van het systeem. Vergelijk: je kunt ook moeilijk van het systeem der natuurlijke getallen zeggen dat het immoreel of onrechtvaardig is. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:37 |
Sja. Een primitieve verzameling verhaaltjes die objectief vaststelbaar een vrij bloeddorstige moraal propageren wil je serieus gaan vergelijken met een puur descriptief neutraal systeem als 't periodiek systeem..? En welk punt aangaande de inconsistentie van de bijbel probeer je hiermee nou precies te maken..? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 09:37 |
God heeft altijd al bestaan. Kun jij iets anders bewijzen? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 09:41 |
Ik had het niet over het periodiek systeem, je moet wel even bij de les blijven. Verder: Ja, ik kan religie beschouwen als een logisch systeem. Dat zal wel moeten, als ik wil onderzoeken of jouw claims van "onlogisch" en "inconsistent" juist zijn. Het feit dat jij dat anders ziet maakt je claims op z'n zachts gezegd verdacht. Wellicht kun je uitleggen hoe je iets onlogisch kunt noemen zonder naar de logische eigenschappen te kijken? Dat de bijbel an sich niet inconsistent is. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:41 |
Zucht. Russels theepot - jij moet jouw stellingen bewijzen, ze zijn niet "waar" zolang iemand anders heeft bewezen dat ze niet kloppen. Tenzij je de theorie dat we voortdurend worden omringd door onzichtbare linkshandige smurfen die al linedancend in roze Lederhosen onhoorbaar het Wilhelmus in het Spaans zingen ook als volkomen betrouwbaar beschouwt.. Want jij kan immers niet bewijzen dat dat niet zo is! Bewijs jij eerst maar eens dat die hele god überhaupt bestaat.Dan kunnen we daarna wel een boom opzetten over hoelang 'ie al precies rondhuppelt. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 09:41 |
Kom eerst eens met positief bewijs dat er een god bestaat. Nu ben je bezig op het niveau van "bewijs maar eens dat kaboutertjes geen puntmutsen hebben". Je slaat een essentiële stap over. Daarnaast klink je eng veel als een gelovige, voor iemand die zegt atheïst te zijn. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:44 |
Dat ben ik. Ik gaf alleen een ander voorbeeld van een waardenvrij stelsel als het systeem der natuurlijke getallen. Dus: je kan iets niet als onlogisch benoemen zonder het eerst logisch te vinden? Eh, juist. Oog om oog, tand om tand <--> keer de andere wang toe. Kiest u maar, net naar gelang het toevallig even het beste uitkom! | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:44 |
Sja. De "redeneerwijze" (en ik ben in een gulle bui door het zo te betitelen) is in elk geval volkomen identiek. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 09:52 |
Het is vooral deze post die me volkomen achterlijk schijnt te zijn voor een atheïst: Want atheïsten hebben duidelijk moeite met het begrijpen van de almacht van een god. Gelovigen daarentegen kunnen heel goed omgaan met de oneindige willekeur binnen het universum. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 09:57 |
Juist! Net zoals mensen die niet in onzichtbare kaboutertjes geloven er ook maar stug niet aanwillen dat onzichtbare kaboutertjes achter 9/11 zaten, de pestepidemieën in de Middeleeuwen, de ondergang van de Titanic, de uitbarsting van de Krakatoa, de ontplofte Space Shuttles, de invasie van Irak, de carriere van Sugar Lee Hooper... ... 'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin' Sja. Ik blijf erbij: A Wizard Did It! ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door Telecaster op 21-11-2011 10:03:48 ] | |
TerryStone | maandag 21 november 2011 @ 10:06 |
Net zo bewijsbaar als god, om jouw logica aan te houden kan jij hier niks zinnigs over zeggen omdat je aanneemt dat het onmogelijk is. Geloof mij nou maar als ik zeg dat er ergens in het heelal een steen ligt die alle natuurwetten tart... | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:11 |
Wikipedia: Je maakt opnieuw de denkfout dat je religie zou kunnen bespreken zonder de basis-aanname dat God bestaat. Dat is een aanname en behoeft dus niet bewezen te worden. Pas als je uitsprake aan de theorie wilt ontlenen die je buiten dat systeem geldig wilt verklaren is het kunnen bewijzen van die aannames van belang. Het zegt dan iets over de externe geldigheid van het systeem, niets over de interne consistentie. Anders gezegd: binnen het logische systeem dat we "de bijbel" noemen hoef ik niet te bewijzen dat God bestaat (het zou niet eens moeten kunnen, want een axioma mag niet bewezen kunen worden op basis van andere axioma's). Buiten dat systeem is het natuurlijk wel van belang: als iemand bijvoorbeeld beweert dat abortus verboden zou moeten worden omdat het strijdig is met een van de stellingen uit de bijbel dan zou ik zeggen: ik vind de bijbel niet geldig zolang de aanname dat God bestaat is niet bewezen, en dus is het verbod op aboruts op grond van de bijbel niet geldig. Dat laatste is echter geen kritiek op de bijbel maar op de persoon die die theorie buiten z'n scope geldig wil verklaren, die maakt daarbij een denkfout. En natuurlijk een heel algemene. Mensen maken denkfouten, de Bijbel is innerlijk logisch consistent. Kritiek op de bijbel is dus zinloos, kritiek op mensen die deze denkfout maken is redelijk. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:18 |
Welke dan? Neem even een ander logisch systeem: Peano neemt aan dat 0 een natuurlijk getal is en definieert (onder andere) op basis daarvan onze rekenregels. Zonder die aanname zijn hele allerdaagse zaken als optellen van twee getallen niet gedefinieerd. Iedereen doet gewoon optellingen zonder ooit naar het positieve bewijs voor het bestaan van 0 te vragen. Geen probleem. Ik denk dat je zelf een stap te hard gaat door de interne consistentie te verwarren met de externe consistentie. Angst is alleen nuttig als je door een leeuw achterna gezeten wordt. Ik zou mijn emoties checken als ik jou was. Overigens denk ik meestal dat ad hominems beginnen als inhoudelijke argumentatie ontbreekt. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:25 |
Ik neem niet an dat het onmogelijk is, ik bewijs dat binnen het logische systeem van de bijbel het is dat er een steen kan bestaan die God niet op kan tillen. Wat ik al eerder betoogde is dat je hier wel uit zou kunnen vermoeden dat Almachtigheid an sich een voor ons betekenisloos begrip zou kunnen zijn. Wij definieren immers onze realiteit vaak met begrippen als "kan" en "kan niet". In relatie tot Almachtigheid verliezen die begrippen hun waarde. Daardoor is ook het begrip Almachtigheid voor ons geen reeel begrip. Het is voor mij de voornaamste reden om niet in een almachtige God te geloven. Maar hey, ieder heeft recht op z'n eigen realiteit natuurlijk. Die zal dan wel door God gemaakt zijn, he? ![]() | |
GrumpyFish | maandag 21 november 2011 @ 12:26 |
Als iets ondoorgrondelijk is, hoe kun je dan zeggen dat het almachtig is? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 12:31 |
Ten eerste is 0 een symbool voor een toestand, geen werkelijk iets. Ten tweede is die toestand logisch af te leiden en empirisch te verifiëren. Ten derde is dat een toestand die consistent is. 0 is onder alle omstandigheden hetzelfde. Dat geldt niet voor een god. God is geen term voor een toestand, maar voor een werkelijk iets (volgens gelovigen). God is niet logisch af te leiden, noch empirisch te verifiëren. Hij is zeker niet consistent: hij verandert al naargelang hij het beste in het verhaal past. Ziedaar, waarom 0 een algemeen geaccepteerd concept is, en god niet. Het is geen ad hominem, slechts een vaststelling. Als het ruikt als een appel, smaakt als een appel, en eruit ziet als een appel, is het waarschijnlijk een appel, ook al noem je het een peer. Jij toont in deze discussie veel kenmerken van een gelovige, dus is het niet onredelijk om aan te nemen dat je een gelovige bent. Waarom je jezelf dan atheïst noemt, dat is de vraag. | |
TerryStone | maandag 21 november 2011 @ 12:32 |
| |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:33 |
Ik kan me niet voorstellen dat er een atheist bestaat die de almacht van God zou kunnen begrijpen. Maar als je nauwkeuriger zou lezen zou je zien dat ik zeg "Als God die multiversa heeft gecreeerd". Dat is een gewone stelling. Voor wie het bestaan van God ontkent is het een even geldige stelling als voor wie dat niet doet. Logica is best een leuk vak hoor. De propositie "Als de maan van groene kaas is eten we morgen allemaal fondue" is ook juist als de maan niet van groene kaas is. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:33 |
Dat zeg ik niet, dat zegt God | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 12:34 |
En een gelovige is daartoe wel in staat? Wat maakt een gelovige dan inherent anders dan een atheïst? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:36 |
De taal waarin die gebruik wordt om de axioma's van Peano op te schrijven bevat een symbool 0 (het getal 0) en een eenplaatsig functiesymbool S (de opvolgerfunctie). Ten eerste wordt gesteld dat 0 een natuurlijk getal is. 1.0 is een natuurlijk getal. De volgende vier axioma's definiëren gelijkheid. Axioma's 2-4 zeggen dat gelijkheid reflexief, symmetrisch en transitief is, en Axioma 5 dat de natuurlijke getallen onder gelijkheid afgesloten zijn. 2.Voor alle natuurlijke getallen x geldt x=x. 3.Voor alle natuurlijke getallen x en y geldt: als x=y dan y=x. 4.Voor alle natuurlijke getallen x, y en z geldt: als x=y en y=z, dan x=z. 5.Voor alle a en b geldt, dat als a een natuurlijk getal is en a=b, dan is b ook een natuurlijk getal. Vervolgens worden de eigenschappen van de opvolgerfunctie gedefinieerd. 6.Voor elk natuurlijk getal x geldt, dat S(x) ook een natuurlijk getal is. 7.Voor elke x geldt, dat S(x)=0 onwaar is. 8.Voor alle natuurlijke getallen x en y geldt: als S(x)=S(y), dan x=y. Je bewijsvoering is weinig wetenschappelijk Dan zou ik die vraag stellen (maar die was al gesteld en beantwoord. Een van de kenmerken van een dogma is dat geen enkele kritiek geaccepteerd wordt. Je geeft blijk van het geloof in atheistische dogma's | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:37 |
Tsk...zijn geloof in God, dat lijkt me logisch. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:38 |
Je snapt het wel maar wil het niet accepteren, he? Whaaa, nee, maar ik wil lekker reli-bashen, vertel me niet dat dat onzinnig is want die gelovigen reageren altijd zo leuk | |
TerryStone | maandag 21 november 2011 @ 12:41 |
Dat zal het zijn ouwe logicabasher! | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 12:48 |
Leuk theoretisch gebabbel, maar werkt het in praktijk ook zo? Als je één appel hebt, en je haalt er één weg, ga je dan de axioma's van Peano erbij halen om te tellen hoeveel appels je hebt? Vast niet. Wat jij nu probeert te gebruiken, is theoretisch nihilisme dat geen praktische grond heeft. Ik kan ook zeggen dat we niets echt kunnen weten, omdat we nergens zeker van kunnen zijn, en dan kunnen we de discussie afsluiten. Welke kritiek accepteer ik dan niet? Ik stel alleen vast dat de inhoud van je kritiek overeenkomt met de inhoud van de kritiek van religieuzen. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 12:53 |
Welke fysieke factoren liggen er ter grondslag van dat geloof? Welke lichaamsdelen hebben gelovigen wel, en ongelovigen niet, dat de eersten wel kunnen geloven en de anderen niet? En wat is dit geloof? Is het fundamenteel te onderscheiden van andere vormen van overtuiging? Zo ja, op welke gronden? En welk verband houdt dit met de fysieke gesteldheid van de persoon die gelooft tegenover de persoon die niet gelooft? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 12:59 |
Volgens mij is het niet gerealteerd aan fysieke verschillen Ik denk dat het voornaamste verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen is dat gelovigen ervan onvertuigd zijn dat hun geloof fundamenteel anders is dan het geloven van niet-gelovigen. Het verschil tussen religieus geloven en psychologisch geloven. Het onderscheid tussen die twee is wel van belang, omdat je anders snel denkfouten maakt Ik weet het niet, ik denk ook niet dat het van belang is. | |
ATON | maandag 21 november 2011 @ 13:04 |
En wie heeft hem dat horen zeggen ? Tegen jou ? Tegen mij nog niet. Zijn er buiten jou nog getuigen dat God dat gezegd heeft ? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:05 |
De bijbel zegt het, en dat is het woord van God, volgens de bijbel. Dat wist je toch wel? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:05 |
Als er geen fysieke verschillen zijn, waarom kan de een dan wel de almacht vatten, en de ander niet? Hoe zorgt geloof ervoor dat religieuzen beter de almacht van een god kunnen vatten dan niet-religieuzen? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:06 |
Je ziet toch hopelijk zelf de fout wel in die gedachtegang? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:10 |
Helaas, nee. Leg eens uit? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:13 |
Als ik morgen een boek schrijf, waarin ik zet dat het het Waarachtige Woord van God is, is het dan het Waarachtige Woord van God? Mag ik dat boek gebruiken als bron van z'n eigen goddelijkheid? Of als ik morgen een boek schrijf waarin ik zet dat de Ilias het Waarachtige Woord van God is, mag ik dan mijn boek aandragen als bron dat de Ilias het Waarachtige Woord van God is? | |
ATON | maandag 21 november 2011 @ 13:15 |
Ik heb de bijbel nog niks horen zeggen. Jij wel ? Maar stel nu dat er iemand of meerderen iets hebben neergeschreven wat ze van God zouden vernomen hebben, waarom klopt er de nougatballen van ? Noch historische, noch geologisch/ geografisch, noch medisch en zeker niet moreel. Hoe kan het ook anders gezien de bijbel een samenraapsel is van verschillende culturen, religies en era. Als de bijbel het woord van god is, over welke heb je het dan ? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:16 |
Omdat religieuzen de almacht als axioma accepteren, kortgezegd. Er valt niet veel aan te vatten dan. Net zo min als er aan het bestaan van 0 iets te vatten valt. Je accepteert het of niet (en bedenkt dan een andere rekenkunde of je basht maar wat. 0-bashing is even zinvol als relibashing, in die zin) Het brengt ons allemaal niet dichter bij de vraag wat er nou precies zo fout is aan religie. Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Mijn stellingen: 1. Religie is een persoonlijke overtuiging die mensen aanhangen. Er is an sich niets goeds of fouts mee. 2. De bijbel is een logisch consistente theorie waar je in de praktijk als niet-gelovige niets aan hebt omdat je de uitgangspunten ervan niet onderschrijft. 3. Voor de gelovige is de bijbel een bron van inspiratie die hij gebruik in zijn communicatie met God. Voor de niet-gelovige is dit betekenisloos nu die het bestaan van God niet onderschrijft. iemand die het daar niet mee eens is en dat ook redelijk kan onderbouwen? | |
Daniel1976 | maandag 21 november 2011 @ 13:16 |
Ja tuurlijk mag dat!. Het mag bekend zijn dat ik een verevent aanhanger ben van Zijne Noedelige Pastafari. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:17 |
Uiteraard Uiteraard. Ik weet niet wat je er mee zou willen bereiken maar het staat je vrij dat te doen, gelukkig. Om de waarde van die uitspraken te kunnen toetsen zou ik meer van je gedachtengang moeten weten maar het lijkt mij eerlijk gezegd niet erg boeiend. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:19 |
Geen idee, maar dat geeft ook niets - Zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk. Het dringt niet tot je door, he? | |
GrumpyFish | maandag 21 november 2011 @ 13:20 |
Zijn dan volgens jou de axioma's van het christelijke geloof: 1. God bestaat 2. God is almachtig 3. God is ondoorgrondelijk 4. De bijbel is het woord van god. | |
Daniel1976 | maandag 21 november 2011 @ 13:20 |
Wat alle religies ermee willen bereiken. Volgelingen krijgen en geld innen. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:22 |
Je zegt dus dat religieuzen de almacht niet zozeer begrijpen, maar kritiekloos accepteren. Is dat in de ogen van iemand die zegt te strijden tegen dogma's niet verkeerd? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:24 |
3 is denk ik "'sHeren wegen zijn ondoorgrondelijk". God zelf zou wel een niet ondoorgrondelijk kunnen zijn, ik geloof niet dat de bijbel daar iets over zegt. Verder klopt het denk ik wel. Misschien zijn er nog andere axioma's. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:24 |
Ok wijsneus, ik zal de vraag anders stellen: moet men dan enige waarheidswaarde hechten aan mijn beweringen? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:27 |
"Verkeerd" is zo judgemental. Ik zou liever kiezen voor "riskant". Ik ken de beweegredenen van dat kritiekloos accepteren niet en wil er dus geen waardeoordeel over vellen maar het lijkt me duidelijk dat kritiekloos accepteren het risiko met zich mee draagt dat je er vervolgens ongeldige conclusies aan verbindt als je het kritiekloos accepteren ook buiten het relgieuze systeem geldig verklaart. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:29 |
Dat ligt aan de beweringen, denk ik. Zolang je die binnen de context van je stellingen doet - dus als onderdeel van je theorie - zou ik er inhoudelijk naar kunnen kijken, wellicht zijn ze juist. Als je daarbuiten treedt zul je eerst de geldigheid van je uitgangspunten moeten bewijzen lijkt me. Dat is verder geen waardeoordeel over die uitgangspunten, het geeft hooguit de beperkte werking ervan aan. | |
Loppe | maandag 21 november 2011 @ 13:33 |
Als atheïsten het onderling al oneens zijn... | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 13:34 |
En waarom zouden "we" dat niet zijn? Immers, het is nu net alsof je verbaasd bent dat de verzameling mensen die niet van Abba houden verder niet exact dezelfde muzieksmaak heeft. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:35 |
Kijk, nu komen we ergens. Als je die nuance nu direct had gelegd, in plaats van eromheen te dansen, zou deze discussie een stuk sneller en overzichtelijker zijn. Maar goed, je bent het dus met me eens dat de extrapolatie van 'God bestaat' in Bijbelse, narratieve context naar absolute buitenbijbelse waarheid niet terecht is? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 13:36 |
Zoals SingleCoil al terecht opmerkte, is dogmatisch denken iets dat ook door atheïsten gemeden moet worden. De beste manier om dat te doen is door elkanders denkbeelden te bekritiseren. Kritiek is niet altijd slecht, weet je. ![]() | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:40 |
Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik dat al een paar threads lang gedaan heb ![]() Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met die "extrapolatie". Als je conclusies uit de bijbel daarbuiten wilt gebruiken is het zo dat je een bewijslast hebt: je zult dan moeten bewijzen dat in het systeem van "absolute buitenbijbelse waarheid" de van "God bestaat" juist is (en de andere axioma's idem). | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:42 |
Het is geen eigenschap die aan atheisten voorbehouden is, wellicht kun je uitleggen waarom dat bij atheisten opmerkenswaardig zou zijn? Disclaimer: ik ben geen atheist. Het interesseert mij eigenlijk niet of God wel of niet bestaat maar ik vind Almachtigheid in praktische zin betekenisloos. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 13:47 |
Je bent dus niet gelovig, maar geen atheist. Bedoel je niet dat je geen antitheist bent..? | |
Loppe | maandag 21 november 2011 @ 13:51 |
Ja duh, het ging hier toch over spirituele kwesties? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:51 |
Nee, het zou een te groot belang aan het al dan niet bestaan van God suggereren. Ik stel dat het al dan niet bestaan van God niets uitmaakt en het hebben van een mening daarover dus zinloos is. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 13:52 |
Niet zonder meer | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 13:57 |
Sja. Dat valt bij mij prima onder 't kopje "atheist" - iemand die geen geloof in een god heeft. Hoe zou je het zelf willen omschrijven? | |
Loppe | maandag 21 november 2011 @ 14:01 |
Egoïsme. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 14:03 |
Want? | |
Loppe | maandag 21 november 2011 @ 14:04 |
Omdat zijn geleuter enkel goed is voor zijn ego. | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 14:05 |
Ach, dat geldt wel voor meer mensen op Fok!... ![]() | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 16:46 |
In dat licht zijn enkele opmerkingen eerder in dit topic raar, met name het idee dat het slechts een 'battle of dogmata' is. Het is toch juist de 0-situatie als de Bijbel als niet waar opgevat wordt? Hoe kan dat dan dogmatisch zijn? | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 17:41 |
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, wat is de "0-situatie"? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 17:46 |
De default, de situatie waarvoor niets aangenomen hoeft te worden. Als het dogma zegt dat de Bijbel het woord van God is, hoe kan dat ontkennen dan ook een dogma zijn? Dat lijk je hierboven te zeggen. | |
SingleCoil | maandag 21 november 2011 @ 17:51 |
Ah. Het ene dogma is dat van de gelovigen, het andere dat van atheisten | |
Telecaster | maandag 21 november 2011 @ 18:30 |
Dus: de bewering vrij ongeloofwaardig vinden dat je, om er maar eens een katholiek dogma bij te pakken, met het uitspreken van een toverspreuk een stukje oud brood en een glaasje middelmatige huiswijn kan omtoveren in het letterlijke vlees en bloed van Jezus is "ook maar een dogma"? Niet naar voetbal kijken is dan zeker "ook maar gewoon een vorm van naar voetbal kijken".... [ Bericht 6% gewijzigd door Telecaster op 21-11-2011 18:46:52 ] | |
Daniel1976 | maandag 21 november 2011 @ 18:34 |
Volgens mij heb je het plaatje in de op niet goed gelezen? ![]() We kunnen het wel weer eens over nieuw doen hoor. Geloof jij een Zeus, geloof je in amon-ra geloof je in apollo, geloof je in Isis, in brahman misschien? En zo nee, graag even specificeren waarom niet. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 21:01 |
In welke zin is het dan een dogma van atheïsten? We hebben al vastgesteld dat de autoriteit van de Bijbel alleen vaststaat door een christelijk dogma. Als dat dogma verdwijnt, is er geen reden om te geloven dat de Bijbel waar is. Dat doen atheïsten dus. Hoe is het verwerpen van een dogma, dogmatisch op zichzelf? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 21 november 2011 @ 21:01 |
Sorry, maar wat heeft die vent een rotkop. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 08:35 |
Er is een belangrijk verschil tussen een dogma en een axioma. Axioma's zijn waardenloos, Een axioma is niet goed of fout, juist of onjuist.
Omdat we hier op het F&L topic zitten ga ik uit van de tweede definitie. In dat geval is die aanname dat er geen God bestaat een dogma - je ziet de kenmerken ervan ook door de disussie heen. | |
Molurus | dinsdag 22 november 2011 @ 08:50 |
Dat lijkt me niet terecht, de meeste atheisten hier zijn wat we noemen "zwakke atheisten". | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 08:53 |
Dat blijkt niet uit de post history van de meeste mensen, maar we kunnen er natuurlijk een vraag over stellen: Als je jezelf als atheist beschouwd, denk je dan dat: 1) Je niet in god gelooft of 2) Je aanneemt dat er geen god bestaat of kan bestaan | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 08:59 |
Off-topic grapje dat ik net las:
| |
Molurus | dinsdag 22 november 2011 @ 09:15 |
Volgens mij lees je daaruit wat je daaruit wilt lezen. De meerderheid noemt zich toch echt "zwak atheist". [poll] Wat ben jij? | |
falling_away | dinsdag 22 november 2011 @ 09:15 |
Dat is niet zo simpel want wat bedoel jet met 'god'. Er zijn ook een heleboel mensen die in een god geloven die bijv. de oorzaak is van de big bang etc. maar die zich nu helemaal niet meer bemoeit met de mensheid en niet naar gebeden luistert etc. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 09:16 |
Dat zijn allebei atheïsten. Het eerste is kenmerkend voor sterk atheïsme, het tweede voor zwak. Naar ik me meen te herinneren is de meerderheid van de atheïsten die hier hebben gereageerd zwak atheïst. Het eerste is inderdaad een dogmatische stelling, het tweede is slechts gevolg van het verwerpen van een dogmatische stelling. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 09:17 |
Ligt ook aan de definitie van God natuurlijk. Sommige definities zitten vol met tegenstrijdigheden. Als ik zeg dat ik een blauwe bal naast me heb liggen, dan heb je geen enkele reden om aan te nemen dat dat zo is óf dat dat niet zo is. Als ik zeg dat ik een vierkante bal naast me heb liggen, dan kun je zeggen: dat bestaat niet. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 09:21 |
Mooi filmpje hierover die al vaker geplaatst is: | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 09:38 |
Hoe dan ook, ook een apatheïst verwerpt het bestaan van een God. Of hij er nou geïnteresseerd in is of niet. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 09:40 |
Het eerste is juist geen dogma, het is een individuele statusbeschrijving. Het tweede is juist wel een dogma: het is een aanname zonder bewijs (hoe bewijs je dat er geen god kan bestaan? Door te stellen dat je niet kun bewijzen dat god wel bestaat bewijs je nog niet dat god niet kan bestaan - een veelgemaakte atheistische denkfout) , het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van het atheistische gedachtegoed, daarom wordt de atheist geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 09:42 |
Dat lijkt me onjuist. Ik beschouw mijzelf, deze definitie lezende, als apatheist maar verwerp het bestaan van God an sich niet. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 09:49 |
Je praat echt uit je nek. Het eerste is juist wel een dogma: een onbewijsbare stelling die alleen geloofd kan worden, en niet verklaard. Het tweede is de 0-staat waar ik eerder naar verwees: men zegt dat het op basis van het aangeleverde bewijs (of beter, het gebrek daaraan) onwaarschijnlijk is dat er een god bestaat, maar je sluit het niet uit. Dat is het hele verschil tussen sterk en zwak atheïsme. Het eerste is een dogmatische uitspraak, het tweede een wetenschappelijke. De meeste atheïsten zijn zich daar volledig van bewust. Het is dus niet een 'veelgemaakte atheïstische denkfout'. En hoe kom je erbij dat er niet aan getwijfeld mag worden? Natuurlijk mag daaraan getwijfeld worden, dat is de basis van de wetenschap. Er zijn al meer dan genoeg debatten daarover geweest op FOK! alleen al. Er is gewoon nog nooit overtuigend bewijs geleverd door iemand. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 09:50 |
Tja, wat bedoel je met "verwerpen" ... Volgens mij kan "verwerpen" een heel actief proces zijn, maar ook heel passief, omdat je gewoon geen motivatie hebt om in een God te geloven. Dit laatste is dus het geval met een apatheïst. En in die zin is een aptheïst ook een atheïst, hoe hard hij ook roept dat het verwerpen van een God hem niet interesseert. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 09:57 |
het "niet verwerpen" is echter altijd passief, lijkt me. Een Apatheist zegt dat de vraag of God wel of niet bestaat voor hem niet relevant is. Als het bestaan van God bewezen zou worden zou het zijn leven niet veranderen. Als het bestaan van God niet bewezen wordt evenmin. Een apatheist is dus geen atheist, anders dan dat hij toevallig ook niet in God gelooft. Het verschil zit 'm er in dat een atheist gelooft dat God niet bestaat, een apatheist doet dat niet. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 10:02 |
Als je blijft vasthouden aan die definitie van een atheïst dan praten we een beetje langs elkaar heen geloof ik ... | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:04 |
Nee. Of je gelooft of niet is een stelling die eenvoudig door iedereen voor zichzelf bewezen kan worden. het zegt niets over het bestaan van God (het is immers geloven, niet zeker weten) en het zegt niets over hoe de stelling binnen groep gelijkgestemden gehanteerd wordt. Het is dus geen dogma. De aanname dat er geen God kan bestaan is wel degelijk een dogma, en er is niets wetenschappelijks aan. Immers: is er enig bewijs voor, aanwijzing, onderbouwing? Nee he? Er aan mogen twijfelen kun je op verschillende manieren lezen. Alleen al de onwetenschappelijke en vaak ad hominem wijze van discussieren (mij verder best hoor, ik vind het onhandig voor de kwaliteit van de discussie maar voel me niet persoonlijk gekwetst) zijn voor mij een sterke indicatie dat sommige mensen simpelweg vinden dat je "zo niet mag denken". Dat is gemakkelijk aan de kant te schuiven door mij inbeelding te verwijten, maar dat veranderd mijn visie op het gedrag van (sommige) atheisten hier niet - die zou pas veranderen als mensen zich constructief in de disucssie op zouden stellen. Voor mij is het dus duidelijk dat we met een atheistisch dogma te maken hebben: als ik stel dat je geen enkel bewijs hebt dat God niet kan bestaan en dat dus een ongefundeerde onwetenschappelijke stelling is krijg ik niet slechts inhoudelijke kritiek. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:07 |
Wat wil je dan? Een atheist gelooft niet dat God bestaat? Een atheist gelooft dat God niet kan bestaan? (die laatste had dacht ik je voorkeur?) Er is een belangrijk verschil. Of je al dan niet gelooft dat god bestaat is uitsluitend persoonlijk, en kan dus niets meer betekenen dan dat: Hier is een groep mensen die niet geloven dat god bestaat. Het zegt verder niets. Het wordt pas interessant als je gaat kijken waarom die mensen niet geloven dat god bestaat. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 10:18 |
Dus een ongefundeerde claim doen en daaraan vasthouden ten koste van alles is volgens jou geen dogma, maar het verwerpen van die claim wel? Omgekeerde wereld, als je het mij vraagt. Dan is het ook bijzonder onwetenschappelijk om te zeggen dat er geen theepot tussen Mars en Venus zweeft. Heb je immers enig bewijs, enige aanwijzing of onderbouwing daarvoor? Nee hè? Oftewel, de bewijslast ligt bij degene die de claim maakt is, en niet bij degene die de claim afwijst. Zolang er geen fatsoenlijk bewijs voor het bestaan van een god, is de meest wetenschappelijke conclusie dat die niet bestaat. Dus omdat mensen je, tussen het weerleggen van je argumenten door, een idioot noemen omdat je domme dingen zegt, betekent dat dat je gelijk hebt? ![]() Het probleem is niet dat je niet 'zo' mag denken, maar dat er al velen je voor zijn gegaan met zo te denken, en dat het na een tijdje erg vermoeiend wordt. De 101e keer dat je met veel moeite iemand aan z'n verstand probeert te peuteren dat 'god bestaat waarschijnlijk niet' de meest wetenschappelijk verantwoorde positie is in dezen, ga je inderdaad de neiging hebben om ietwat bijtend uit de hoek te komen. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 10:19 |
Het verschilt van godsbegrip tot godsbegrip. Als een godsbegrip allerlei logische fouten bevat dan kan die God niet bestaan (bijvoorbeeld: "God is perfect en heeft aanbidding nodig" (zie eerder geplaatst filmpje) of "God heeft ons geschapen met een vrije wil en is alwetend"). Als een bepaalde God echter zou kunnen bestaan (zoals een schepper van het universum), dan is er geen reden om aan te nemen dat zo'n God bestaat, maar ook geen reden om aan te nemen dat zo'n God niet bestaat. Dat kan om allerlei redenen zijn. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 10:23 |
Dat is makkelijk. Om dezelfde reden dat ik geen geloof heb in kaboutertjes, astrologie, elfjes of het monster van Loch Ness: er is nul komma nul bewijs voor. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 10:35 |
Hetgeen eens te meer aantoont dat mensen die niet aan de evolutie willen omdat hun sprookjesboekje vol hilarische onzin nu eenmaal anders verordonneert er in het algemeen meteen in één moeite door blijk van geven werkelijk geen flauw benul te hebben wat die theorie nu precies inhoudt. En om het standaardnonargument "Ja maar het is ook maar een theorie!" voor te zijn: http://www.notjustatheory.com/ | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 10:42 |
Ooh! Jij respectloze, opzettelijk kwetsende en onfatsoenlijke theepotbasher! ![]() | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:42 |
Nee hoor. Iemand die zegt "ik geloof in God" doet geen andere claim dan dat hij zijn geestelijke staat beschrijft. Je kunt dan zeggen: "Nee, jij gelooft niet in God" maar dat lijkt me een onzinnige en doelloze bewering. Het is dan ook raar dat als dogma te beschouwen: het zegt niets over God maar slechts iets over de persoon zelf. Ik denk ook dat het meestal wel waar is: iemand die zegt in God te geloven gelooft meestall ook wel in God, toch? Het zal dus waarschijnlijk ook wel waar zijn. Dat is ook reuze onwetenschappelijk - en het wordt nog onwetenschappelijker als je zegt dat er geen theepot tussen Mars en Venus kan zweven. Iemand die zegt dat God niet bestaat en niet kan bestaan maakt een claim. Stellen dat er geen bewijs voor het tegendeel is, is even onwetenschappelijk als zeggen dat God bestaat omdat er geen bewijs van het tegendeel is. Zie je zelf het dogmatische karakter van je stelling? Inderdaad, het toont aan dat twijfel aan de Athesitische leer gestraft moet worden Tja, als je in je dogma's aangesproken wordt komen soms de dogmatische aspecten van je aannames pijnlijk boven water. Het maakt mij niet uit hoor. Kun je overigens aangeven waar het wetenschappelijke karakter van je stelling "God bestaat waarschijnlijk niet" op gebaseerd is? Het zou handig zijn daarbij om te beginnen een eenduidige wetenschappelijke definitie van God en Bestaan overeen te komen - ik neem aan dat dat in jouw wetenschappelijke benadering al gedaan is (immers, anders zou die wetenschappelijke benadering wel een beetje zwak zijn, toch?) dus dat moet gemakkelijk aan te geven zijn, toch? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:43 |
We constateerden al eerder dat het godsbegrip zoals dat uit de bijbel komt niet inconsistent is. De bijbelse God kan dus bestaan Inderdaad. [..] Inderdaad | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 10:44 |
Nee. Ken je Popper - je kan nooit sluitend bewijzen dat iets niet bestaat. Daarom: de bewijslast ligt, in de grotemensenwereld tenminste, bij degenen die beweren dat iets wel bestaat. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 10:50 |
Hmmm, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk, je kan zeggen dat God "ondoorgrondelijk" is en "almachtig", maar zelfs almachtige, ondoorgrondelijke entiteiten kunnen geen ronde kubussen maken. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:50 |
Jij gelooft alleen zaken waar bewijs voor is? Dat lijkt me vrij streng. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen de begrippen Faith, Believe en Knowledge (het engels is daar wat precieser in dan het nederlands). Faith is vertrouwen hebben zonder enig bewijs, bevestiging of aanwijzing dat iets waar is. Believe is redenen hebben om iets te geloven en Knowledge is zeker weten. Ik vertrouw op het bestaan van de liefde van mijn moeder - Faith Ik geloof dat mijn auto om de hoek staat - Believe Ik weet dat ik mijn bril op heb - Knowledge Knowledge is bewijsbaar. Believe is aannemelijk. Faith is ongefundeerd. iedereen hanteert alle drie die soorten van geloof voortdurend en meestal onbewust. Voor de meeste zaken geldt dat we geen bewijs nodig hebben maar het ook niet ongefundeerd aannemen. Het is dus vreemd als je zegt dat je alleen gelooft in zaken waarvoor ook bewijs is | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:51 |
Ik ken Popper. Ik kan sluitend bewijzen dat er geen natuurlijk getal kleiner dan 1 bestaat dat niet nul is. Ik denk dat Popper iets anders gezegd heeft ![]() | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 10:52 |
Als hij dat zou willen wel natuurlijk ![]() | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 10:55 |
Omdat het met elkaar in tegenspraak is. Of wacht, Hij kan natuurlijk ons in de illusie laten leven dat het met elkaar in tegenspraak is. ![]() Mja, je hebt toch wel gelijk. Je kunt niet bewijzen dat er geen God is. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Gattaca op 22-11-2011 11:01:30 ] | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 11:02 |
Dat is in zoverre verifieerbaar dat je bepaald objectief waarneembaar gedrag dat in het algemeen met liefde wordt geassocieerd kan aantonen, en dat je zelfs rechtstreeks aan je moeder kan vragen of ze van je houdt en daar een objectief waarneembaar en verifieerbaar antwoord op terug kan krijgen. Kom daar maar eens om bij god, kaboutertjes, astrologie, elfjes of het monster van Loch Ness. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 11:09 |
SingleCoil, ik vraag me wel af hoe een gelovige apatheïst, dan uiting geeft aan zijn geloof. Zingt hij liederen in de kerk: "Ik vertrouw op God, maar eigenlijk ook weer niet, want het interesseert me geen fluit"? Knielt hij naar Mekka terwijl hij zijn schouders ophaalt? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:10 |
Verifieerbaarheid heeft twee nadelen: 1) het kan pas achteraf - ik vertrouw nu in de liefde van mijn moeder maar kan pas verifieren of die liefde bstaat nadat er op enige wijze uiting aan is gegeven, en 2) het is niet algemeen: ik kan niet naderhand altijd op die verificatie vertrouwen. het is dus veel minder sterk dan een bewijs. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 11:10 |
Dubbele negatie. Je bewijst gewoon het getal nul. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 11:11 |
Sja. Maar altijd nog beter dan helemaal niks. Zoals bij god, kaboutertjes, astrologie, elfjes en het monster van Loch Ness. | |
TerryStone | dinsdag 22 november 2011 @ 11:13 |
Nee we constateerden dat helemaal niet, waarom blijf je op een dergelijke manier didcussieren? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:13 |
Ik vermoed - maar weet het ook niet natuurlijk - dat een gelovige apatheist zijn geloof niet zou uiten, omdat dat voor hem geen zin heeft. Stel: God "is" de Big Bang - en ook niet meer dan dat. In al zijn ondoorgrondelijke almachtige wijsheid heeft hij de Big Bang zo plaats laten vinden dat er een volledig deterministisch universum ontstond. Na de Big Bang hield hij op te bestaan. Dan heeft aanbidding of zingen in de kerk toch verder ook geen waarde? | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 11:17 |
Nee, maar wél op bijvoorbeeld forums posten (of zelfs alleen maar denken!) dat God de Big Bang is. Of zou kunnen zijn. Dus helemaal ongeïnteresseerd is zo'n apatheïst nou ook weer niet. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 11:20 |
"We" constateerden inderdaad uitsluitend dat SingleCoil dit als dogma dropt. | |
ATON | dinsdag 22 november 2011 @ 11:21 |
Over welke Big Bang heb je het dan ? En als het deze is waar we ons nu in bevinden, welke goden hebben dan die andere Big Bang's doen ontstaan ? Over welke bijbelse God heb je hier dan weer ? Er waren meerdere ' bijbelse goden '. Dat weet je toch of niet ? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:25 |
Ah...je kunt de logica niet volgen of je hebt de discussie gemist? Of heb je nieuwe argumenten bedacht? Of weiger je het gewoon dogmatisch te accepteren? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:29 |
Geen idee. Andere goden? Waarom geloof je eigenlijk in meerdere Big Bangs? Volgens mij hebben we het hier over de God die de hemel en aarde geschapen heeft. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 11:32 |
Of gescheiden, natuurlijk.
| |
ATON | dinsdag 22 november 2011 @ 11:32 |
Ik volg zowat de wetenschappelijke evolutie in die zaken. Jij niet ? O, maar dat beweren ze allemaal hoor. Over welke heb je het dan ? | |
TerryStone | dinsdag 22 november 2011 @ 11:32 |
Die bagger die jij uit je toetsenbord laat komen wil ik niet als logica bestempelen. Ik (en anderen) kwamen helemaal niet tot die conclusie, blijkbaar waren je tegenargumenten niet overtuigend, dat je onterecht claimt dat "we" jouw conclusie delen en daar vervolgens op door redeneert is weer zeer opmerkelijk. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 11:33 |
Maar wel weer buitengewoon typerend voor de gelovige "redeneerwijze". Dat Dan Weer Wel. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:37 |
Ik ga er maar even vanuit dat je die "bagger", zoals je dat vanuit je dogmatische houding wel moet omschrijven, gewoonweg niet begrepen hebt. De afwezigheid van inhoudelijke argumentatie bevestigd dat denk ik wel. Maar als het de discussie helpt wil het je nog wel eens uitleggen hoor. lees de argumentatie nog even door en geef aan waar je het niet meer snapt - of het niet mee eens bent natuurlik, dan pikken we het vanaf dat punt weer op. Ik ben de beroerdste niet hoor ![]() | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:38 |
Grappig - de gelovige redeneerwijze is dus kennelijk niet voorbehouden aan gelovigen - wellicht moet je de klassifikatie eens herzien. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:39 |
Je noemt de wetenschappelijke evolutie in die zaken dus de bron van je geloof? Ik begrijp je vraag niet. In de bijbel is er maar 1 God die de hemel en aarde geschapen heeft. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 11:40 |
Als er een God is die alles heeft geschapen, dan kan deze alles doen wat Hij wil. Ook onlogische zaken, zoals ronde kubussen. Of hij is zelf onlogisch: perfect zijn en toch aanbidding willen. Want dan heeft God jou gewoon geschapen zodat je die dingen als onlogisch waarneemt. Dat de wel zéér creatieve aannames zich zo opstapelen is een ander verhaal ... Maar logisch inconsistent is het niet. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 11:42 |
Dat is inderdaad wat ik, kortgezegd, betoog. Ik laat me niet uit over de vermeende creativiteit van die aannames maar verzet mij wel tegen mensen die hun kritiek op religie baseren op vermeende inconsistenties in de bijbel. Als je die kritiek even wegsnijdt blijft er van de fanatieke relibasher doctrine niet veel over. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 11:53 |
Maar ik ben er niet van overtuigd dat apatheïsme en gelovig zijn samen kan gaan. Zo gauw als je jezelf identificeert als gelovige en handelt als een gelovige, interesseer je je al voor het bestaan van een god. En dan ben je al geen apatheïst meer. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 12:07 |
Niet echt. Het feit dat het getal nul bestaat (een axioma) bewijst nog niet dat er geen natuurlijk getal bestaat, kleiner dan 1, dat niet gelijk is aan nul. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 12:12 |
Klaarblijkelijk is er dan een verschil tussen het geloven in het bestaan van god en het handelen als gelovige. Ik denk dat "handelen als gelovige" een vrij ruime generalisatie is. Ik voel echter wel min of meer in diezelfde richting hoor, ik denk dat de meeste apathisten wel denken dat god niet bestaat. Maar apathisme sluit het bestaan van God niet a prioi uit. Vergelijk het met de volgende case: We gaan vanavond uit eten. We besluiten chinees te eten. Iemand zegt: Bij de pizzeria hebben ze heerlijke Calzone. De apathist zegt dan: Dat wil ik best geloven, maar het maakt me niet uit, want we gaan naar de chinees. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 12:15 |
Als het hem niet uitmaakt, waarom zegt hij dan het onderstreepte? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 12:17 |
Omdat hij geen reden heeft om er aan te twijfelen. Als hij wel reden had om te twijfelen zou hij kunnen zeggen: "Dat betwijfel ik, maar het maakt me niet uit want we gaan naar de chinees." | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 12:24 |
Waarom niet: "Dat zou kunnen, maar het maakt me niet uit want we gaan naar de chinees." Dat is wat anders dan "Dat wil ik best geloven". Met "dat wil ik best geloven" geef je aan dat je wel geïnteresseerd bent naar het bestaan van calzones bij de pizzeria. Geïnteresseerd genoeg om een standpunt in te nemen in het bestaan ervan. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 12:30 |
Dat is denk ik ook beter. Een hardcore apathist zou wellicht antwoorden dat het verschil hem ook niet uitmaakt ![]() | |
ATON | dinsdag 22 november 2011 @ 12:31 |
Nee. Wetenschap heeft niks met geloof te maken. Dát is nu weer typisch gelul van een gelovige zie ! Je moet dat boek eens lezen zonder je ' geloofsbrilletje ' op, en dan ga je er een hele rits goden tegenkomen. Of weet je écht zó weinig over de inhoud van de bijbel ? Wat zielig zeg. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 14:04 |
Niet direct nee. maar je gelooft wel in meerdere big bangs, zeg je. Op basis van je wetenschappelijke informatie. Hoe kan dat dan? Ik heb maar 1 referentie gevonden naar de God die de hemel en de aarde geschapen heeft. Wellicht kun je me andere referenties aanwijzen? | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 14:11 |
Sja. Beter je bijbel lezen dan. Hier heb je er alvast twee uit de losse pols: OT - Psalm 81:1: NT - 1 Korinthiërs 8:5: En ATON kan ongetwijfeld nog wel meer voorbeelden geven - hij zit nog net even iets meer in deze materie dan ik. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 14:27 |
Wellicht beter de vraag lezen: waar staat in de door jou gegeven passages iets over het scheppen van hemel en aarde? | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 14:32 |
Dat stelde ATON niet - die had het, voor zover ik lees, enkel over meerdere bestaande goden in de bijbel. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 14:39 |
Waarop ik aangaf dat ik het had over de God die de hemel en de aarde geschapen heeft. Dat lijkt mij eenduidig, maar ik wacht even tot het bezonken is. | |
Telecaster | dinsdag 22 november 2011 @ 14:42 |
Maar ja. Dat is net zoiets als zeggen dat er maar één snelweg is, en wanneer iemand oppert dat er toch meer bestaan triomfantelijk riposteren "Ja maar ik had het over eentje die A2 heet, en daar is er maar één van!" Voor een zelfverklaard niet-gelovige redeneer je toch wel enorm op een gelovige manier... | |
ATON | dinsdag 22 november 2011 @ 14:46 |
Tja, er zijn zowat 329 vermeldingen van andere goden dan JHWH. Enkele voorbeelden om te beginnen: Genesis 3 : 5 - 6 :2 - 6 :4 - 31 :30 - 31 : 32 Exodus 20 : 5 - 22 :19 - 23 : 13 - 23 : 24 - 23 : 32 - 23 : 33 - 34 : 15 - 34 : 16 en ga zo maar door... allen zeer tot scheppen bekwaam. En dan hebben we het nog niet over de zonen van God. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 14:46 |
De vraag was niet of er meerdere goden waren (dat interesseert me ook niet, maar als dat in de bijbel staat dan moet het binnen die context waar zijn) maar over welke God ik het had. Mijn antwoord: De God die hemel en aarde geschapen heeft lijkt me dan ondubbelzinnig, en je voorbeeld niet echt van toepassing. | |
ATON | dinsdag 22 november 2011 @ 14:47 |
Juist ! | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 15:48 |
Ik dacht dat we het hadden over geloven in de claim dat er een god bestaat? Oftewel, de onus ligt op de claim, niet op het feit dat sommige mensen dat geloven. Dat is iets volledig anders. Ik zie het dogmatische daarvan, maar dat is niet mijn stelling. Ik verkondig geen absolute waarheid, ik verkondig een waarschijnlijkheid op basis van het bewijs. Als ik praat over 'God bestaat niet' is dat een claim die ik bereid ben te veranderen, mocht er bewijs komen dat mijn ongelijk aantoont. Het zou pas dogmatisch worden, als ik in dat geval vast zou blijven houden aan mijn standpunt. Nee hoor, het toont aan dat domheid gestraft moet worden. Zie ook de kwestie Dion Graus. Hij is ook een idioot. Waarom? Omdat hij zich mengt in een discussie zonder eerst de basis te hebben bestudeerd. Mijn bewijs dat er waarschijnlijk geen god bestaat zit 'm erin dat er nooit bewijs is geleverd dat hij wel bestaat. Moeten we anders van alles wat mensen beweren bewijs gaan zoeken dat het niet bestaat? Dan hebben we toch een probleem. Jij hebt bijvoorbeeld in 1999 twee minderjarige meisjes verkracht en vermoord. Bewijs maar dat het niet zo is. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 16:01 |
Ik denk dat je je vergist. De stelling is [..] Dat zegt uitsluitend iets over het geloven, niet over het bestaan van God Van jou geloof ik dat wel Je vind dus dat ik gestraft moet worden omdat ik dom ben? Dat is een vergissing. Ik heb nooit geclaimd dat ik in 1999 geen twee minderjarige meisjes verkracht en vermoord heb. Je draait de boel dus om. Iemand die claimt dat God niet bestaat zou dat moeten bewijzen, immers, wie stelt, bewijst. Kun je dat niet dan moet je die claim niet doen. Omdat je dat (denk ik) niet kan bewijzen is het dus een ongefundeerde claim. Ik kan ook prima leven met het feit dat jij claimt dat ik twee meisjes vermoord zou hebben - als je daarvoor bewijs hebt zou ik het ook aan moeten nemen. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 16:07 |
Ok, en waarom is dat wél dogmatisch, tegenover dezelfde zin met één ander prefix, die niet dogmatisch is? Maar van anderen niet? Jup. Je haalt dingen aan die al tientallen keren weerlegd zijn. Zoals Dion Graus de hoon van Nederland over zich heen kreeg toen hij naar iets vroeg wat hij had moeten weten, zo krijg jij ook mijn hoon over je heen. God heeft nooit gezegd dat hij bestaat. Dat doet z'n fanclub. Deed hij het maar zelf eens, dan was dat ook de wereld uit. Anyhow, ik, jouw fanclub zijnde, beweer dat jij in 1999 twee minderjarige meisjes hebt verkracht en vermoord. Dus je ontkent niet dat je in 1999 twee minderjarige meisjes hebt verkracht en vermoord? | |
GrumpyFish | dinsdag 22 november 2011 @ 16:10 |
Als ik voor de discussie even aanneem dat een gelovige inderdaad een volledig consistent dogma aanhangt, betekent dit dat een gelovige dus alleen uit z'n dogma kan komen in een moment (of langere periode) van verstandsverbijstering? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 16:18 |
De ene is een specifieke uitspraak over iemands geestelijke staat (hij gelooft), de andere een uitspraak over een metafysisch begrip (God kan niet bestaan). Tenminste, ik geloof dat je dat bedoelt, toch? Dat mag je aannemen. Wat is er weerlegd dan? Ik lees niets meer dan "nietes". Ik heb al verschillende malen gevraagd of iemand nou eens zaken wil onderbouwen, maar krijg niet meer terug dan "als je dat niet snapt ben je (vul zelf maar in)". Bijvoorbeeld: ik heb aangetoond dat de bijbel niet inconsistent is. Sommigen snappen dat, anderen "hebben het er dan maar niet meer over". of roepen, zondere verdere motivatie, dat dat onzin is. Geinig Nee, waarom zou ik dat ontkennen? Ik weet zelf dat het niet waar is - voor zover ik mij kan herinneren - maar als jij iets anders wilt geloven staat het je natuurlijk vrij. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 16:19 |
Geen idee. Hij zou ook van z'n geloof af kunnen vallen, neem ik aan. | |
GrumpyFish | dinsdag 22 november 2011 @ 16:23 |
Maar alleen via een niet-logische argumentatie. | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 16:27 |
Nu doe je het wel een beetje asymmetrisch. Want in het geval van de gelovigen neem je de uitspraak "ik geloof dat God bestaat", terwijl je in het geval van atheïsten de uitspraak "er bestaat geen god" neemt. Vanwaar dat onderscheid? Op grond waarvan? Nee, je hebt aangetoond dat met de nodige dogmata en wat creatief lezen de Bijbel niet inconsistent is. Daar was niemand het denk ik mee oneens. Waar ze het wel mee oneens zijn, zijn de dogmata. Maar goed, waarom snap je niet dat in het geval van een ontkenning van een positieve claim geen bewijs nodig is, behalve tegen de ondersteunende argumenten? En zulks bewijs is er meer dan genoeg. Dank u. Mijn moeder zegt wel eens, Ser, zegt ze dan, jij zou komiek moeten worden. Mag ik het ook tegen je vrouw en kinderen vertellen? "Hee, psst, jullie pappa heeft in 1999 twee minderjarige meisjes verkracht en vermoord." Of zouden we je op basis daarvan op mogen sluiten? Dat is immers grond voor een celstraf. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 16:27 |
Nee, hoor, hij hoeft alleen maar een van de uitgangspunten van de bijbel te verwerpen om wellicht in te zien dat de bijbel niet altijd consistent is met andere, beter onderbouwde kennismodellen. Wat er voor nodig is om die uitgangspunten te verwerpen weet ik niet. Maar omdat geloof in God gebaseerd is op een innerlijke overtuiging, zou je het eens aan een ex-gelovige kunnen vragen. | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 16:33 |
Occam's razor. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 16:34 |
Op grond van de expliciete uitspraak dat ik het van jou wel geloof Ik spreek liever over grondbeginselen of axioma's. Maar feitelijk doet het er niet toe: ik heb dus aangetoond dat de bijbel innerlijk niet inconsistent is Misschien omdat het mij niet is uitgelegd. Misschien ook omdat jij het verschil niet snapt tussen een ontkenning van een positieve claim en een positief ontkennende claim. Zie jij het verschil niet tussen "Ik geloof dat er geen roze olifanten kunnen bestaan" en "ik geloof niet dat er roze olifanten bestaan"? Ik sta open voor uitleg hoor.{quote] [..] Dank u. Mijn moeder zegt wel eens, Ser, zegt ze dan, jij zou komiek moeten worden. [q/quote] ![]() Nee, ik zou je op grond van laster kunnen laten vervolgen. Maar van mij mag je het aan mijn vrouw vertellen hoor. Die leest hier trouwens ook wel eens mee dus die weet inmiddels ook dat ik niet ontken die meisjes vermoord te hebben. Trouwens ook niet als het om 1997 gaat en dat het er toen drie waren. Ik zie je punt niet - kun je eens toelichten waar je heen wilt? | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 16:36 |
Uiteraard. Maar dat valt altijd in het voordeel van de gelovige uit: de theorie dat er een almachtige is die alles heeft geregeld en dat wij dat niet altijd kunnen snappen is veel eenvoudiger dan dat geneuzel met kernfysica en astronomie, toch? | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 16:59 |
Het gaat om aannames. Je hebt twee theorieën ... vergelijk dan welke de minste aannames maakt. Religies maken véél meer aannames, voortkomende uit andere aannames, allemaal gebaseerd op één grote aanname. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 17:33 |
Ach, dat is maar een zienswijze. Ik denk dat gemiddelde gelovige vindt dat die ene aanname voldoende is om alles te verklaren - en dat is eigenlijk ook zo. De rest is een gevolg van die ene aanname, lijkt me dan. Occam zou het prachtig vinden! | |
Gattaca | dinsdag 22 november 2011 @ 18:15 |
Wanneer geloof jij iets dan? Wanneer neem jij iets aan als "waar"? | |
Ser_Ciappelletto | dinsdag 22 november 2011 @ 18:48 |
Nee, je hebt aangetoond dat de Bijbel in de ogen van een beperkt aantal mensen die allemaal wilde speculaties doen niet inconsistent is. Maar dat zegt niets over de objectieve consistentie van de Bijbel. Jij vindt jouw vrouw waarschijnlijk de mooiste ter wereld. Maar dat zegt niets over de objectieve schoonheid van je vrouw. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat het zo is, maar we moeten dat objectief vaststellen, en niet door een gekleurde bril. Als we dat bij de Bijbel doen, wordt vrij snel duidelijk dat die objectief gesproken inconsistent is. Dat is een semantisch spelletje. Een duidelijkere weergave van de twee kampen zou zijn: "Ik geloof in de claim dat er geen God bestaat." vs. "Ik geloof niet in de claim dat er een god bestaat." In het eerste gedeelte maakt de ontkenning deel uit van de claim. In het tweede zegt de ontkenning iets over de claim die gedaan wordt. Maakt dat het al wat duidelijker? Je zou me kunnen vervolgen op grond van laster, maar volgens jouw redenaties zou ik daar nooit voor veroordeeld kunnen worden. Immers, het staat niet vast dat je het niet gedaan hebt. En zolang geen van beide kampen bewezen kan worden, zijn ze volgens jouw redenaties gelijk. Dat is meteen waar ik heen wil: degene die een positieve claim doet, moet die staven met empirisch bewijs. Zolang hij dat niet doet, moet aangenomen worden dat die claim niet juist is. Dat betekent niet dat die absoluut onjuist is: het kan hem ook gewoon ontbreken aan bewijs. Het betekent dat de claim praktisch onjuist is. Oftewel, in praktijk moet men er vanuit gaan dat de claim niet waar is. Hopelijk zie je de overeenkomst met het hele 'God bestaat (niet)'-debat. | |
SingleCoil | dinsdag 22 november 2011 @ 22:13 |
Onjuist constatering. Ik heb de objectieve consistentie van de bijbel aangetoond. Ik heb niets gezegd over de validiteit van de uitgangspunten maar slechts bewezen dat er in de bijbel geen onjuiste uitspraken voorkomen Ongetwijfeld kun je dat bewijzen dan? Het word mij nu duidelijk waar jouw denkfout zit. Maar het is goed te zien dat je in ieder geval het verschil tussen ik geloof (niet A) en niet (ik geloof A) onderkent. Het verschil is dat er in het eerste geval sprake is van geloven door ik en in het tweede geval niet Dat klopt niet. Je zult je moeten verdedigen door te bewijzen dat deze feiten te goeder trouw kunnen worden aan genomen, het OM zal aannemelijk moeten maken dat dat niet zo is. Het gaat er niet om of de feiten waar of onwaar maar "te goeder trouw kunnen worden aan genomen" Praktisch onjuist? Is dat een nieuw begrip? In de logica is een uitspraak juist, onjuist of onbepaald, (eventueel juist onder voorwaarden. Niet "een beetje onjuist" Een uitspraak die niet bewezen juist of onjuist is, wordt als onbepaald gezien. Niet "praktisch gezien onjuist" Zeker ![]() Om te beginnen is er geen "god bestaat niet" debat - tenzij jij daar nu een stelling over wilt poneren. Het gind hier om het verschil tussen "Ik geloof dat God niet bestaat" en "ik geloof niet dat God bestaat". Stelling 1 is een stelling over het al dan niet bestaan van God, en de steller gelooft dat God niet bestaat. Hij verdedigt dus de stelling "God bestaat niet". Stelling 2 gaat over het al dan niet geloven in het bestaan van God. Stelling 2 is waarschijnlijk waar, tenzij hij gedaan wordt door iemand die bewezen wel in het bestaan van God gelooft (hoe zou je dat trouwens kunnen bewijzen?). Stelling 1 is onbewijsbaar, evenzeer als de stelling "Ik geloof dat God bestaat" Ik vraag je dan: welke onderbouwing heb je voor de stelling "God bestaat niet"? Ik denk dat dat onbewijsbaar is. De vergelijking met "vliegende theekopjes rond mars" is juist, maar de conclusie evenmin: het feit dat ik niet kan bewijzen dat ze er zijn betekent niet dat je dus niet hoeft te bewijzen dat ze er niet zijn, als je er met zekerheid iets over wilt kunnen zeggen. Vergelijk: we gooien met een dobbelsteen onder een beker. Jij vraagt aan mij: kun je bewijzen dat de uitkomst lager is dan 4? Ik zeg nee. Is er dan bewezen dat de uitkomst niet lager is dan 4? |