abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80353408
Naar aanleiding van een discussie over het verschil tussen de begrippen 'agnost' en 'atheist' lijkt het me wel leuk om eens te peilen hoe men zichzelf hier ziet. Als basis daarvoor neem ik de categorieen zoals Dawkins die formuleert in zijn boek 'The God Delusion':

http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrum_of_theistic_probability

Poll: Wat ben jij?
  • Een sterke theist.
  • Een de facto theist.
  • Een agnost, kans groter dan 50%
  • Een pure agnost: 50 / 50.
  • Een agnost, kans kleiner dan 50%.
  • Een de facto atheist.
  • Een sterke atheist.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • Niet meer aanwezig in dit forum.
    pi_80353427
    wat is een facto theist of facto atheist?
    pi_80353491
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 18:40 schreef Anarith het volgende:
    wat is een facto theist of facto atheist?
    Ik kon niet veel meer info kwijt in de poll opties, maar het staat uitgelegd in de link. Een de facto theist is iemand die zegt: ik kan het niet zeker weten, maar het bestaan van een god lijkt me zeer waarschijnlijk. En op dezelfde manier is een de facto atheist iemand die zegt: ik kan het niet zeker weten, maar het bestaan van een god lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
    Niet meer aanwezig in dit forum.
      donderdag 15 april 2010 @ 18:42:39 #4
    262792 Case4
    In uw gezicht
    pi_80353524
    Als je positief tegenover religie staat en gelooft dat er iets is, dan ben je toch een iets-ist? En bij een negatievere houding jegens het geloof (je weet niet zeker dat er niets is maar het is nog niet aan te tonen dus is het niet) ben je een Agnost.

Of heb ik het scheef?
    Maak je niet dik, daar wordt je alleen maar lelijker van.
    pi_80353583
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 18:42 schreef Case4 het volgende:
    Als je positief tegenover religie staat en gelooft dat er iets is, dan ben je toch een iets-ist? En bij een negatievere houding jegens het geloof (je weet niet zeker dat er niets is maar het is nog niet aan te tonen dus is het niet) ben je een Agnost.

Of heb ik het scheef?
    Deze categorisering heeft volgens mij niets te maken met een waardeoordeel over religie. Het gaat puur over je inschatting van de waarschijnlijkheid van het bestaan van een god (of goden).
    pi_80353775
    ah, dan is het voor mij dus een de facto atheist.
    pi_80353877
    Verkeerd gestemd eigenlijk had ik beter de facto atheist kunnen kiezen. Nu agnost minder dan 50^% gestemd.
    Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
      donderdag 15 april 2010 @ 18:58:24 #8
    262792 Case4
    In uw gezicht
    pi_80353997
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 18:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze categorisering heeft volgens mij niets te maken met een waardeoordeel over religie. Het gaat puur over je inschatting van de waarschijnlijkheid van het bestaan van een god (of goden).
    Daar heb je gelijk in. Ik zal er eens over nadenken, maar ik denk dat ik voor de 50/50 ga
    Maak je niet dik, daar wordt je alleen maar lelijker van.
      donderdag 15 april 2010 @ 20:00:48 #9
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_80356330
    De facto atheist. Ik vind de god-hypothese (zeeeeeeer) onwaarschijnlijk maar zal mijn mening bijstellen als er goed bewijs beschikbaar is.
    Siamo Tutti Antifascisti!
    pi_80356440
    Ik ben toch wel min of meer verrast door het grote aantal mensen dat echt 100% absoluut zeker denkt te weten dat er geen god bestaat. Had ik niet verwacht.
    pi_80359396
    Ik heb daar ook op gestemd, en dat is met in het achterhoofd deze gedachte:

Ten opzichte van elk denkbaar historisch of toekomstig beeld van een God (zoals Jahweh, Allah, Shiva, Zeus en Gruumsh (God der Orcs) ben ik een sterke atheist.

Ten opzichte van het idee an sich van een Onkenbaar Universeel Wezen ben ik een de facto atheist
    Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
    pi_80362850
    Is een defacto atheïst eigenlijk niet hetzelfde als een agnost. En bestaat er wel zoiets als sterk atheïst, aangezien wetenschappelijk die atheïsten dan de facto zouden moeten zijn.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_80362892
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 20:03 schreef Molurus het volgende:
    Ik ben toch wel min of meer verrast door het grote aantal mensen dat echt 100% absoluut zeker denkt te weten dat er geen god bestaat. Had ik niet verwacht.
    Waarom verwacht je wat anders op FOK? Opeen maar eens een poll wie ze gaan stemmen
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_80363328
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:02 schreef Burakius het volgende:
    Is een defacto atheïst eigenlijk niet hetzelfde als een agnost.
    Om Dawkins te quoten: "I am agnostic only to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden." Dat zijn het soort mensen voor wie het bestaan van een god alleen een technische mogelijkheid is, omdat het tegendeel onbewijsbaar is. Op precies dezelfde manier dus waarop het niet-bestaan van een vliegend spaghettimonster of een hemeltheepot onbewijsbaar is.

En dat is wel echt iets anders dan we doorgaans bedoelen met het echte agnosticisme, de categorieen 3 t/m 5.
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:02 schreef Burakius het volgende:
    En bestaat er wel zoiets als sterk atheïst, aangezien wetenschappelijk die atheïsten dan de facto zouden moeten zijn.
    Dat geldt natuurlijk voor beide uiteinden van dit spectrum. Maar ik ben het met je eens dat sterk atheisme net zoveel een geloof is als sterk theisme.
    pi_80363743
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:03 schreef Burakius het volgende:

[..]

Waarom verwacht je wat anders op FOK? Opeen maar eens een poll wie ze gaan stemmen
    Been there, done that.

http://frontpage.fok.nl/p(...)er-verkiezingen.html
      donderdag 15 april 2010 @ 22:18:25 #16
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_80363881
    Hmm mijn antwoord past in geen van deze opties.
    Dat God geassocierd wordt met Hij ivp Het.
    Het zijn naar mijn idee antwoorden die de definitie God sterk bepalen.
    Je kan alleen antwoord geven als je ook werkelijk denkt dat God een Hij is.

Er vanuit gaande dat God een Hij is, kom ik het dichts bij 'een agnost, kans kleiner dan 50 %'.
    Volg je hart, gebruik je verstand.
    pi_80363998
    Nergens in de vraagstelling wordt er een geslacht toegekend of geimpliceerd volgens mij?
      donderdag 15 april 2010 @ 22:25:05 #19
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_80364248
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:20 schreef Molurus het volgende:
    Nergens in de vraagstelling wordt er een geslacht toegekend of geimpliceerd volgens mij?
    Nope, in de antwoorden
    pi_80365620
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:25 schreef heartz het volgende:

[..]

Nope, in de antwoorden
    Ook niet volgens mij?
      donderdag 15 april 2010 @ 22:56:01 #21
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_80365997
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook niet volgens mij?
    In deze bijv
    quote:
    6.Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 'I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.'
    pi_80366520
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:56 schreef heartz het volgende:
    [..]
    In deze bijv
    [..]
    Ach ja, slordig eigenlijk. Wat mij betreft moet je daar he/she/it lezen.
      donderdag 15 april 2010 @ 23:11:30 #23
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_80366704
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 23:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja, slordig eigenlijk. Wat mij betreft moet je daar he/she/it lezen.
    Zo makkelijk
    Ik denk zelf dat jij echt een duidelijke definitie moet hebben er een duidelijke definitie moet zijn om een behoorlijk resultaat te krijgen.
    Als iedereen maar uitgaat van verschillende definities.......
    pi_80366973
    De definities lopen sterk uiteen inderdaad, maar je kunt de vraag best stellen met betrekking tot de breedste definitie die je kunt bedenken. Of die god vindt dat varkensvlees onrein is, of vindt dat je op zondag niet zou moeten werken is hier niet interessant.

De vraag heeft betrekking op de god hypothese in het algemeen. Zoals Dawkins hem verwoordt is wel goed:

"There exists a super human, supernatural intelligence who deliberately designed the universe and everything in it, including us."

[ Bericht 14% gewijzigd door Molurus op 15-04-2010 23:23:34 ]
      donderdag 15 april 2010 @ 23:30:45 #25
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_80367472
    Zonder de ware betekenis van iets, gaat het nut ervan verloren.
    Maar he, ik kan me natuurlijk ook vergissen.
    Trusten
    pi_80408455
    quote:
    Op donderdag 15 april 2010 22:10 schreef Molurus het volgende:

Om Dawkins te quoten: "I am agnostic only to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden." Dat zijn het soort mensen voor wie het bestaan van een god alleen een technische mogelijkheid is, omdat het tegendeel onbewijsbaar is. Op precies dezelfde manier dus waarop het niet-bestaan van een vliegend spaghettimonster of een hemeltheepot onbewijsbaar is.

En dat is wel echt iets anders dan we doorgaans bedoelen met het echte agnosticisme, de categorieen 3 t/m 5.
    Dit vind ik ook raar. Je houdt de optie van een god open dus dat maakt je een agnost lijkt mij, hoe klein je die kans ook acht.

Maar volgens deze definities ben ik een facto atheist..
      zaterdag 17 april 2010 @ 09:52:20 #27
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80412378
    geen van allen
    I mean no harm
    pi_80412831
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 00:26 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Dit vind ik ook raar. Je houdt de optie van een god open dus dat maakt je een agnost lijkt mij, hoe klein je die kans ook acht.

Maar volgens deze definities ben ik een facto atheist..
    Mja, de doorsnee gelovige is een de facto gelovige. Om die nou op 1 hoop te gooien met de facto atheisten doet weinig recht aan het enorme verschil tussen die twee.
    pi_80412843
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 09:52 schreef pomtiedom het volgende:
    geen van allen
    Dat moet je ff uitleggen hoor.
      zaterdag 17 april 2010 @ 22:22:39 #30
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80431375
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 10:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat moet je ff uitleggen hoor.
    Ik ben Spiritueel Egalitarist.

Ik geloof daarin dat in het spirituele alles gelijk is aan elkaar ongeacht diens macht of oorsprong. Dus iedere spiritueel mens, dier, godheid en scheet zijn even belangrijk. Verder geloof ik dat buiten die regel er geen echte leiddraad is in het spirituele. Principieel gezien is het dan niet echt van belang of er dan wel of geen godheid is want alles is gelijk aan elkaar ongeacht macht en oorsprong.

Verder geloof ik dat het spirituele los staat van de aardse regels, mensen zijn in de lichamelijke wereld niet bedoeld om zoiets als volmaaktheid te ervaren omdat hun lichamen simpelweg dat concept niet goed kunnen bevatten. (en in het spirituele kunnen ze zoiets als volmaaktheid wellicht ook niet bevatten maar dat maakt ze niet meer of minder want regel 1 geld alleen; alles is gelijk aan elkaar in het spirituele)
    I mean no harm
    pi_80432020
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 22:22 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Ik geloof daarin dat in het spirituele alles gelijk is aan elkaar ongeacht diens macht of oorsprong. Dus iedere spiritueel mens, dier, godheid en scheet zijn even belangrijk. Verder geloof ik dat buiten die regel er geen echte leiddraad is in het spirituele. Principieel gezien is het dan niet echt van belang of er dan wel of geen godheid is want alles is gelijk aan elkaar ongeacht macht en oorsprong.

Verder geloof ik dat het spirituele los staat van de aardse regels, mensen zijn in de lichamelijke wereld niet bedoeld om zoiets als volmaaktheid te ervaren omdat hun lichamen simpelweg dat concept niet goed kunnen bevatten. (en in het spirituele kunnen ze zoiets als volmaaktheid wellicht ook niet bevatten maar dat maakt ze niet meer of minder want regel 1 geld alleen; alles is gelijk aan elkaar in het spirituele)
    Dus je vind de Islam gelijkwaardig aan het Christendom?
    pi_80432699
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 22:22 schreef pomtiedom het volgende:

Ik geloof daarin dat in het spirituele alles gelijk is aan elkaar ongeacht diens macht of oorsprong.
    Interessant, maar dat is helemaal niet waar de vraag over gaat?
    pi_80437066
    Hoe kan je nu atheist zijn als je God niet erkent.
    Blijkbaar moet je dan toch eerst iets erkennen en dan zeggen dat het niet bestaat, behoorlijk paradoxaal, maja.
    Bovendien kan je het ook niet zeker weten dus op z´n minst zijn atheisten gewoon agnosten.
    Of gewoon bang haha.
      zondag 18 april 2010 @ 09:40:16 #34
    167383 Molurus
    ex-FOK!ker
    pi_80438327
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 04:36 schreef DeParo het volgende:
    Hoe kan je nu atheist zijn als je God niet erkent.
    Blijkbaar moet je dan toch eerst iets erkennen en dan zeggen dat het niet bestaat, behoorlijk paradoxaal, maja.
    Je hoeft smurfen toch ook niet te erkennen om te zeggen dat ze (hoogstwaarschijnlijk) niet bestaan?
    quote:
    Bovendien kan je het ook niet zeker weten dus op z´n minst zijn atheisten gewoon agnosten.
    Dat geldt natuurlijk net zo veel voor de facto theisten. Je kunt dus, afhankelijk van je interpretatie, de uitslag van deze poll op 2 manieren lezen:

theisten: 23%, agnosten: 8%, atheisten: 69% (reele definitie van agnosticisme)
    of
    theisten: 8%, agnosten: 70%, atheisten: 22% (strikte definitie van agnosticisme)

Het is maar net hoe strikt je de definitie hanteert. Maar dat werkt natuurlijk wel 2 kanten op. Tenminste, ik zou het een wel heel erg gekleurde interpratie vinden als je dit zou lezen als:

theisten: 23%, agnosten: 55%, atheisten: 22% (religieus gekleurd)
    of als:
    theisten: 8%, agnosten: 23%, atheisten: 69% (atheistisch gekleurd)
    quote:
    Of gewoon bang haha.
    Voor wat?

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 18-04-2010 10:46:11 ]
    pi_80440678
    Volgens mij leunt dit spectrum nogal zwaar op een aanname, ook door Dawkins:
    quote:
    Dawkins posits that "the existence of God is a scientific hypothesis like any other."
    Wat nu als je het hier niet mee eens bent? Ik vind het persoonlijk nogal een rare uitspraak eigenlijk.
      zondag 18 april 2010 @ 12:00:12 #36
    167383 Molurus
    ex-FOK!ker
    pi_80441151
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 11:39 schreef Haushofer het volgende:
    Volgens mij leunt dit spectrum nogal zwaar op een aanname, ook door Dawkins:
    [..]

Wat nu als je het hier niet mee eens bent? Ik vind het persoonlijk nogal een rare uitspraak eigenlijk.
    Ik vind die uitspraak van Dawkins ook wel redelijk ver gaan. Wil het een hypothese zijn, dan moet het toetsbaar zijn. En ik zie niet hoe de hypothese zoals Dawkins die formuleert:

"There exists a super human, supernatural intelligence who deliberately designed the universe and everything in it, including us."

toetsbaar te maken is.

Desalniettemin denk ik niet dat deze poll nu echt afhankelijk is daarvan. Je kunt deze hypothese gewoon lezen als een stelling, en een inschatting maken van de waarschijnlijkheid dat deze stelling waar is. Ook zonder dat de stelling concreet toetsbaar is.

Of om het voorbeeld van Bertrand Russel aan te halen: de stelling 'er bestaan een hemeltheepot in orbit rond de zon' is ook inherent ontoetsbaar. Toch zijn wij allemaal heel erg geneigd om deze stelling te verwerpen. Zelfs hemeltheepot-agnosten zul je niet veel tegenkomen.

Disclaimer: mocht het ISS morgen geraakt worden door een theepot dan trek ik uiteraard mijn stelling in dat dat ontoetsbaar zou zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 18-04-2010 12:16:23 ]
      zondag 18 april 2010 @ 13:02:52 #37
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80442639
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 22:44 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Dus je vind de Islam gelijkwaardig aan het Christendom?
    Nee, ik vind dat alles in eht spirituele gelijk is aan elkaar dat houd in dat het oorspronkelijke geloof van die zielen wat ze hier hadden niet van belang is.
    I mean no harm
      zondag 18 april 2010 @ 13:04:16 #38
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80442672
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 23:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Interessant, maar dat is helemaal niet waar de vraag over gaat?
    Klopt, daarom zeg ik geen van allen. Mijng edachtengoed heeft geen belang aan het wel of neit bestaan van een god. Het bestaan van een god is een triviaal iets als de impact ervan niet de onderliggende denkwijze veranderd.
    I mean no harm
    pi_80443503
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 13:02 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Nee, ik vind dat alles in eht spirituele gelijk is aan elkaar dat houd in dat het oorspronkelijke geloof van die zielen wat ze hier hadden niet van belang is.
    Misschien moet je eens achter je spelcomputer vandaan komen, want ik kan hier geen touw aan vast knopen.
      zondag 18 april 2010 @ 14:21:56 #40
    167383 Molurus
    ex-FOK!ker
    pi_80444814
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 13:04 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Klopt, daarom zeg ik geen van allen. Mijng edachtengoed heeft geen belang aan het wel of neit bestaan van een god. Het bestaan van een god is een triviaal iets als de impact ervan niet de onderliggende denkwijze veranderd.
    De vraag gaat dan ook totaal niet over het belang dat jij daar wel of niet aan hecht of de impact die het bestaan van een god wel of niet heeft. Het is simpel off topic. je antwoord heeft niets te maken met de vraag.

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 18-04-2010 14:46:18 ]
      zondag 18 april 2010 @ 21:54:27 #41
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80461469
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 14:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

De vraag gaat dan ook totaal niet over het belang dat jij daar wel of niet aan hecht of de impact die het bestaan van een god wel of niet heeft. Het is simpel off topic. je antwoord heeft niets te maken met de vraag.
    Haha, eigenlijk wel. De vraag van het topic en mijn geloof passen niet bij elkaar. Sorry voor het offtopic gaan, ik zal niet meer reageren op een geloofsvraag die niet kan omgaan met mijn geloofsrichting.
    I mean no harm
      zondag 18 april 2010 @ 21:56:31 #42
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80461579
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 13:31 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Misschien moet je eens achter je spelcomputer vandaan komen, want ik kan hier geen touw aan vast knopen.
    Kort gezegt, wat maakt het geloof van iemand hier voor mij uit als het in eht naleven geen vorm van betekenis heeft voor iemand die een geloof als dat van mij volgt? Helemaal niets.
    Maar ik zal het hierbiij laten aangezien mijn geloof eigenlijk niet is meegenomen in de openingsvraag van de topicstarter en als zodanig ik de boel off-topic aan het leiden ben (zij het niet met opzet).
    I mean no harm
      zondag 18 april 2010 @ 22:03:34 #43
    167383 Molurus
    ex-FOK!ker
    pi_80461973
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 21:54 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Haha, eigenlijk wel. De vraag van het topic en mijn geloof passen niet bij elkaar. Sorry voor het offtopic gaan, ik zal niet meer reageren op een geloofsvraag die niet kan omgaan met mijn geloofsrichting.
    Sorry, maar er is ook geen evidente strijd tussen de vraag en je overtuiging. Jij vindt dat je geen (waarde-)oordeel moet hebben over spirituele zaken, de poll vraagt je niet om daar een oordeel over te hebben.
      zondag 18 april 2010 @ 22:16:46 #44
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80462699
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 22:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sorry, maar er is ook geen evidente strijd tussen de vraag en je overtuiging. Jij vindt dat je geen (waarde-)oordeel moet hebben over spirituele zaken, de poll vraagt je niet om daar een oordeel over te hebben.
    Na ja, feitelijk gesproken ben ik geen theist, geen agnost en geen atheist. Dus heb ik vrij weinig recht van spreken.
    I mean no harm
      zondag 18 april 2010 @ 22:22:07 #45
    167383 Molurus
    ex-FOK!ker
    pi_80462991
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 22:16 schreef pomtiedom het volgende:
    Na ja, feitelijk gesproken ben ik geen theist, geen agnost en geen atheist. Dus heb ik vrij weinig recht van spreken.
    Impliceren die categorieen een waardeoordeel over spirituele zaken dan?
      zondag 18 april 2010 @ 22:24:40 #46
    71624 pomtiedom
    Shadow Soldier
    pi_80463122
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 22:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Impliceren die categorieen een waardeoordeel over spirituele zaken dan?
    Nee, maar bij de mijne is het juist het belangrijkste punt.
    I mean no harm
    pi_80463126
    zoveel monden, zoveel wensen
    King of the Teutons
    pi_80474723
    Er zijn een aantal problemen met de “Spectrum of theistic probability” van Dawkins.

Op de eerste plaats zijn posities 1 en 7 irrationeel. Het probleem is namelijk dat niemand “weet” dat God wel of niet bestaat, en de meeste mensen ook niet bedoelen dat ze 100% zeker zijn dat God bestaat als ze zeggen dat God bestaat of dat ze weten dat God bestaat. Zelfs mensen die een religieuze ervaring hebben gehad en God hebben gezien, moeten zich ervan bewust zijn dat er een kans bestaat dat het niet waar is. 100% zekerheid is gewoon in deze wereld onmogelijk, of het nu gaat om het bestaan van God of het bestaan van pindakaas. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen mensen zijn die 100% zeker in God geloven, alleen deze mensen zijn in dat opzicht dan nogal irrationeel en deze posities horen er eigenlijk niet te zijn.

Belangrijker vind ik het probleem met agnosticisme. Met name het verschil tussen posities 2-3 en 5-6 vindt ik nogal arbitrair. Een aantal relevante vragen over deze posities.

1: Stel dat er in de wereld 10 argumenten zijn voor het bestaan van God, en 10 voor het niet bestaan van God. Stel ook dat alle argumenten evenveel waarde hebben; het is niet zo dat één van de argumenten beter is dan een andere. Het lijkt me duidelijk dat als ik alle 10 argumenten voor het bestaan van God overtuigend vindt, maar slechts 1 van de argumenten voor het niet bestaan van God, ik in categorie 2 val. Maar wanneer val ik in categorie 3? Ben ik nog categorie 3 als ik 10 argumenten van de atheïsten overtuigend vindt, maar ook 5 van de atheïsten? De grens lijkt arbitrair.

2: Los van dat de grens arbitrair is; de conclusie van 2 en 3, respectievelijk 5 en 6, zijn hetzelfde. Dit komt omdat er maar twee mogelijkheden zijn, namelijk dat God wel bestaat, of niet bestaat. Als ik dus 10 van de theïstische en 9 van de atheïstische argumenten overtuigend vind, moet ik toch tot dezelfde conclusie komen als had ik 10 theïstische maar slechts 1 atheïstisch argument overtuigend gevonden. In beide gevallen is de conclusie dat God bestaat. Natuurlijk is er een verschil tussen de twee posities, maar de vraag is of je de ene agnost kan noemen en de andere niet, zeker gezien de conclusie over het bestaan van God hetzelfde is. Maakt niet uit of ik 10 redenen heb om atheïst te zijn, of 1000 redenen hiervoor; als de eindconclusie is “atheisme” en God bestaat niet, dan had ik dus gelijk.

3: Agnosticisme, het niet hebben van kennis, is derhalve alleen goed te attribueren aan de middenpositie, positie 4. In mijn voorbeeld zou dit iemand zijn die zowel 10 redenen heeft om in God te geloven als 10 redenen om niet in God te geloven. Wat dan te doen met iemand die helemaal geen redenen heeft om noch het één, noch het ander te geloven? Is zo iemand ook agnost? Is een baby een agnost? Het is volgens mij kiezen of delen. Als een agnost iemand is die geen besluit over het eindoordeel kan maken op basis van de argumenten, dan is een baby geen agnost omdat een baby überhaupt niet de argumenten kent. Dan ben je geen van alle. Als je echter wel wilt zeggen dat baby’s agnosten zijn met betrekking tot God, dan moet je een klassenverschil maken tussen deze agnosten, en agnosten die wellicht hun leven lang God hebben bestudeerd maar niet tot een conclusie kunnen komen.

Het ligt dus allemaal wat ingewikkelder dan het lijkt…
    pi_80475522
    Definieer "God"
    Mu!
      maandag 19 april 2010 @ 11:56:26 #50
    52811 DustPuppy
    The North Remembers
    pi_80475706
    Ik heb sterke atheist aangeklikt, maar ik weet natuurlijk niet zeker of dat god (en dan nog welke god?) niet bestaat.

Wetenschap doet niet aan 100% zeker weten, maar wel aan 99% (ook wel 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' genoemd).
    "The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')