abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2011 @ 13:47:54 #101
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104627196
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:42 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Disclaimer: ik ben geen atheist.
Je bent dus niet gelovig, maar geen atheist.

Bedoel je niet dat je geen antitheist bent..?
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_104627326
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:42 schreef SingleCoil het volgende:
Het is geen eigenschap die aan atheisten voorbehouden is, wellicht kun je uitleggen waarom dat bij atheisten opmerkenswaardig zou zijn?

Disclaimer: ik ben geen atheist. Het interesseert mij eigenlijk niet of God wel of niet bestaat maar ik vind Almachtigheid in praktische zin betekenisloos.
Ja duh, het ging hier toch over spirituele kwesties?
pi_104627329
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:47 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Je bent dus niet gelovig, maar geen atheist.

Bedoel je niet dat je geen antitheist bent..?
Nee, het zou een te groot belang aan het al dan niet bestaan van God suggereren. Ik stel dat het al dan niet bestaan van God niets uitmaakt en het hebben van een mening daarover dus zinloos is.
Mu!
pi_104627350
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:51 schreef Loppe het volgende:

[..]

Ja duh, het ging hier toch over spirituele kwesties?
Niet zonder meer
Mu!
  maandag 21 november 2011 @ 13:57:33 #105
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104627575
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:51 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nee, het zou een te groot belang aan het al dan niet bestaan van God suggereren. Ik stel dat het al dan niet bestaan van God niets uitmaakt en het hebben van een mening daarover dus zinloos is.
Sja. Dat valt bij mij prima onder 't kopje "atheist" - iemand die geen geloof in een god heeft.

Hoe zou je het zelf willen omschrijven?
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_104627760
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:57 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Dat valt bij mij prima onder 't kopje "atheist" - iemand die geen geloof in een god heeft.

Hoe zou je het zelf willen omschrijven?
Egoïsme.
  maandag 21 november 2011 @ 14:03:02 #107
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104627810
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:01 schreef Loppe het volgende:

[..]

Egoïsme.
Want?
pi_104627872
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:03 schreef Telecaster het volgende:
Want?
Omdat zijn geleuter enkel goed is voor zijn ego.
  maandag 21 november 2011 @ 14:05:27 #109
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104627919
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 14:04 schreef Loppe het volgende:

[..]

Omdat zijn geleuter enkel goed is voor zijn ego.
Ach, dat geldt wel voor meer mensen op Fok!... ;)
  maandag 21 november 2011 @ 16:46:11 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104634745
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:40 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik dat al een paar threads lang gedaan heb :)

[..]

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met die "extrapolatie". Als je conclusies uit de bijbel daarbuiten wilt gebruiken is het zo dat je een bewijslast hebt: je zult dan moeten bewijzen dat in het systeem van "absolute buitenbijbelse waarheid" de van "God bestaat" juist is (en de andere axioma's idem).
In dat licht zijn enkele opmerkingen eerder in dit topic raar, met name het idee dat het slechts een 'battle of dogmata' is.
Het is toch juist de 0-situatie als de Bijbel als niet waar opgevat wordt? Hoe kan dat dan dogmatisch zijn?
pi_104637415
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, wat is de "0-situatie"?
Mu!
  maandag 21 november 2011 @ 17:46:17 #112
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104637608
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 17:41 schreef SingleCoil het volgende:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, wat is de "0-situatie"?
De default, de situatie waarvoor niets aangenomen hoeft te worden. Als het dogma zegt dat de Bijbel het woord van God is, hoe kan dat ontkennen dan ook een dogma zijn? Dat lijk je hierboven te zeggen.
pi_104637857
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 17:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De default, de situatie waarvoor niets aangenomen hoeft te worden. Als het dogma zegt dat de Bijbel het woord van God is, hoe kan dat ontkennen dan ook een dogma zijn? Dat lijk je hierboven te zeggen.
Ah. Het ene dogma is dat van de gelovigen, het andere dat van atheisten
Mu!
  maandag 21 november 2011 @ 18:30:32 #114
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104639888
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 17:51 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dus: de bewering vrij ongeloofwaardig vinden dat je, om er maar eens een katholiek dogma bij te pakken, met het uitspreken van een toverspreuk een stukje oud brood en een glaasje middelmatige huiswijn kan omtoveren in het letterlijke vlees en bloed van Jezus is "ook maar een dogma"?

Niet naar voetbal kijken is dan zeker "ook maar gewoon een vorm van naar voetbal kijken"....

[ Bericht 6% gewijzigd door Telecaster op 21-11-2011 18:46:52 ]
  maandag 21 november 2011 @ 18:34:16 #115
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104640090
quote:

[..]

Volgens mij heb je het plaatje in de op niet goed gelezen?

We kunnen het wel weer eens over nieuw doen hoor. Geloof jij een Zeus, geloof je in amon-ra geloof je in apollo, geloof je in Isis, in brahman misschien?

En zo nee, graag even specificeren waarom niet.
  maandag 21 november 2011 @ 21:01:13 #116
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104649441
quote:

[..]

In welke zin is het dan een dogma van atheïsten? We hebben al vastgesteld dat de autoriteit van de Bijbel alleen vaststaat door een christelijk dogma. Als dat dogma verdwijnt, is er geen reden om te geloven dat de Bijbel waar is. Dat doen atheïsten dus.

Hoe is het verwerpen van een dogma, dogmatisch op zichzelf?
  maandag 21 november 2011 @ 21:01:35 #117
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104649475
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 18:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het plaatje in de op niet goed gelezen?

[ afbeelding ]

We kunnen het wel weer eens over nieuw doen hoor. Geloof jij een Zeus, geloof je in amon-ra geloof je in apollo, geloof je in Isis, in brahman misschien?

En zo nee, graag even specificeren waarom niet.
Sorry, maar wat heeft die vent een rotkop.
pi_104664898
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 21:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In welke zin is het dan een dogma van atheïsten? We hebben al vastgesteld dat de autoriteit van de Bijbel alleen vaststaat door een christelijk dogma. Als dat dogma verdwijnt, is er geen reden om te geloven dat de Bijbel waar is. Dat doen atheïsten dus.

Hoe is het verwerpen van een dogma, dogmatisch op zichzelf?
Er is een belangrijk verschil tussen een dogma en een axioma. Axioma's zijn waardenloos, Een axioma is niet goed of fout, juist of onjuist.
quote:
Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een verzameling doctrines of leringen die als autoriteit wordt erkend door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
quote:
Atheïsme is
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]

In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.[3]

Het verschil tussen deze twee definities kan tot verwarring leiden, in het bijzonder als ze door elkaar gebruikt worden.[4] In de filosofie wordt traditioneel meestal de tweede definitie gehanteerd[5], in het dagelijks spraakgebruik wordt vaak de eerste definitie gehanteerd.
Omdat we hier op het F&L topic zitten ga ik uit van de tweede definitie. In dat geval is die aanname dat er geen God bestaat een dogma - je ziet de kenmerken ervan ook door de disussie heen.
Mu!
pi_104665162
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:35 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Omdat we hier op het F&L topic zitten ga ik uit van de tweede definitie.
Dat lijkt me niet terecht, de meeste atheisten hier zijn wat we noemen "zwakke atheisten".
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_104665221
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet terecht, de meeste atheisten hier zijn wat we noemen "zwakke atheisten".
Dat blijkt niet uit de post history van de meeste mensen, maar we kunnen er natuurlijk een vraag over stellen:

Als je jezelf als atheist beschouwd, denk je dan dat:

1) Je niet in god gelooft

of

2) Je aanneemt dat er geen god bestaat of kan bestaan
Mu!
pi_104665314
Off-topic grapje dat ik net las:

quote:
”How old is this rock, pinhead?”

The arrogant professor smirked quite Jewishly and smugly replied “4.6 billion years, you stupid Christian”

”Wrong. It’s been 5,000 years since God created it. If it was 4.6 billion years old and evolution, as you say, is real… then it should be an animal now”
Mu!
pi_104665559
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:53 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat blijkt niet uit de post history van de meeste mensen
Volgens mij lees je daaruit wat je daaruit wilt lezen. De meerderheid noemt zich toch echt "zwak atheist".

[poll] Wat ben jij?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_104665561
quote:

[..]

Dat blijkt niet uit de post history van de meeste mensen, maar we kunnen er natuurlijk een vraag over stellen:

of

Dat is niet zo simpel want wat bedoel jet met 'god'. Er zijn ook een heleboel mensen die in een god geloven die bijv. de oorzaak is van de big bang etc. maar die zich nu helemaal niet meer bemoeit met de mensheid en niet naar gebeden luistert etc.
Alpha kenny one
  dinsdag 22 november 2011 @ 09:16:34 #124
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104665577
quote:

[..]

of

Dat zijn allebei atheïsten. Het eerste is kenmerkend voor sterk atheïsme, het tweede voor zwak. Naar ik me meen te herinneren is de meerderheid van de atheïsten die hier hebben gereageerd zwak atheïst.
Het eerste is inderdaad een dogmatische stelling, het tweede is slechts gevolg van het verwerpen van een dogmatische stelling.
pi_104665600
quote:

[..]

of

Ligt ook aan de definitie van God natuurlijk. Sommige definities zitten vol met tegenstrijdigheden. Als ik zeg dat ik een blauwe bal naast me heb liggen, dan heb je geen enkele reden om aan te nemen dat dat zo is óf dat dat niet zo is. Als ik zeg dat ik een vierkante bal naast me heb liggen, dan kun je zeggen: dat bestaat niet.
pi_104665648
Mooi filmpje hierover die al vaker geplaatst is:
pi_104666014
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:51 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

quote:
Een apatheïst is iemand die niet geïnteresseerd is het aanvaarden of verwerpen van stellingen over het bestaan of niet bestaan van een God. Met andere woorden, een apatheïst is iemand die de vraag naar het bestaan van goden afschrijft als betekenisloos en niet relevant voor zijn of haar leven.
Hoe dan ook, ook een apatheïst verwerpt het bestaan van een God. Of hij er nou geïnteresseerd in is of niet.
pi_104666090
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat zijn allebei atheïsten. Het eerste is kenmerkend voor sterk atheïsme, het tweede voor zwak. Naar ik me meen te herinneren is de meerderheid van de atheïsten die hier hebben gereageerd zwak atheïst.
Het eerste is inderdaad een dogmatische stelling, het tweede is slechts gevolg van het verwerpen van een dogmatische stelling.
Het eerste is juist geen dogma, het is een individuele statusbeschrijving. Het tweede is juist wel een dogma: het is een aanname zonder bewijs (hoe bewijs je dat er geen god kan bestaan? Door te stellen dat je niet kun bewijzen dat god wel bestaat bewijs je nog niet dat god niet kan bestaan - een veelgemaakte atheistische denkfout) , het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van het atheistische gedachtegoed, daarom wordt de atheist geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
Mu!
pi_104666128
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:38 schreef Gattaca het volgende:

[..]

[..]

Hoe dan ook, ook een apatheïst verwerpt het bestaan van een God. Of hij er nou geïnteresseerd in is of niet.
Dat lijkt me onjuist. Ik beschouw mijzelf, deze definitie lezende, als apatheist maar verwerp het bestaan van God an sich niet.
Mu!
  dinsdag 22 november 2011 @ 09:49:32 #130
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104666269
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:40 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Het eerste is juist geen dogma, het is een individuele statusbeschrijving. Het tweede is juist wel een dogma: het is een aanname zonder bewijs (hoe bewijs je dat er geen god kan bestaan? Door te stellen dat je niet kun bewijzen dat god wel bestaat bewijs je nog niet dat god niet kan bestaan - een veelgemaakte atheistische denkfout) , het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van het atheistische gedachtegoed, daarom wordt de atheist geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
Je praat echt uit je nek. Het eerste is juist wel een dogma: een onbewijsbare stelling die alleen geloofd kan worden, en niet verklaard.
Het tweede is de 0-staat waar ik eerder naar verwees: men zegt dat het op basis van het aangeleverde bewijs (of beter, het gebrek daaraan) onwaarschijnlijk is dat er een god bestaat, maar je sluit het niet uit.
Dat is het hele verschil tussen sterk en zwak atheïsme. Het eerste is een dogmatische uitspraak, het tweede een wetenschappelijke.
De meeste atheïsten zijn zich daar volledig van bewust. Het is dus niet een 'veelgemaakte atheïstische denkfout'.

En hoe kom je erbij dat er niet aan getwijfeld mag worden? Natuurlijk mag daaraan getwijfeld worden, dat is de basis van de wetenschap.
Er zijn al meer dan genoeg debatten daarover geweest op FOK! alleen al. Er is gewoon nog nooit overtuigend bewijs geleverd door iemand.
pi_104666282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:42 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat lijkt me onjuist. Ik beschouw mijzelf, deze definitie lezende, als apatheist maar verwerp het bestaan van God an sich niet.
Tja, wat bedoel je met "verwerpen" ... Volgens mij kan "verwerpen" een heel actief proces zijn, maar ook heel passief, omdat je gewoon geen motivatie hebt om in een God te geloven. Dit laatste is dus het geval met een apatheïst. En in die zin is een aptheïst ook een atheïst, hoe hard hij ook roept dat het verwerpen van een God hem niet interesseert.
pi_104666430
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:50 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Tja, wat bedoel je met "verwerpen" ... Volgens mij kan "verwerpen" een heel actief proces zijn, maar ook heel passief, omdat je gewoon geen motivatie hebt om in een God te geloven. Dit laatste is dus het geval met een apatheïst. En in die zin is een aptheïst ook een atheïst, hoe hard hij ook roept dat het verwerpen van een God hem niet interesseert.
het "niet verwerpen" is echter altijd passief, lijkt me.
Een Apatheist zegt dat de vraag of God wel of niet bestaat voor hem niet relevant is. Als het bestaan van God bewezen zou worden zou het zijn leven niet veranderen. Als het bestaan van God niet bewezen wordt evenmin. Een apatheist is dus geen atheist, anders dan dat hij toevallig ook niet in God gelooft. Het verschil zit 'm er in dat een atheist gelooft dat God niet bestaat, een apatheist doet dat niet.
Mu!
pi_104666540
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:57 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

het "niet verwerpen" is echter altijd passief, lijkt me.
Een Apatheist zegt dat de vraag of God wel of niet bestaat voor hem niet relevant is. Als het bestaan van God bewezen zou worden zou het zijn leven niet veranderen. Als het bestaan van God niet bewezen wordt evenmin. Een apatheist is dus geen atheist, anders dan dat hij toevallig ook niet in God gelooft. Het verschil zit 'm er in dat een atheist gelooft dat God niet bestaat, een apatheist doet dat niet.
Als je blijft vasthouden aan die definitie van een atheïst dan praten we een beetje langs elkaar heen geloof ik ...
pi_104666585
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je praat echt uit je nek. Het eerste is juist wel een dogma: een onbewijsbare stelling die alleen geloofd kan worden, en niet verklaard.
Nee. Of je gelooft of niet is een stelling die eenvoudig door iedereen voor zichzelf bewezen kan worden. het zegt niets over het bestaan van God (het is immers geloven, niet zeker weten) en het zegt niets over hoe de stelling binnen groep gelijkgestemden gehanteerd wordt. Het is dus geen dogma.
quote:
Het tweede is de 0-staat waar ik eerder naar verwees: men zegt dat het op basis van het aangeleverde bewijs (of beter, het gebrek daaraan) onwaarschijnlijk is dat er een god bestaat, maar je sluit het niet uit.
Dat is het hele verschil tussen sterk en zwak atheïsme. Het eerste is een dogmatische uitspraak, het tweede een wetenschappelijke.
De meeste atheïsten zijn zich daar volledig van bewust. Het is dus niet een 'veelgemaakte atheïstische denkfout'.
De aanname dat er geen God kan bestaan is wel degelijk een dogma, en er is niets wetenschappelijks aan. Immers: is er enig bewijs voor, aanwijzing, onderbouwing? Nee he?
quote:
En hoe kom je erbij dat er niet aan getwijfeld mag worden? Natuurlijk mag daaraan getwijfeld worden, dat is de basis van de wetenschap.
Er zijn al meer dan genoeg debatten daarover geweest op FOK! alleen al. Er is gewoon nog nooit overtuigend bewijs geleverd door iemand.
Er aan mogen twijfelen kun je op verschillende manieren lezen. Alleen al de onwetenschappelijke en vaak ad hominem wijze van discussieren (mij verder best hoor, ik vind het onhandig voor de kwaliteit van de discussie maar voel me niet persoonlijk gekwetst) zijn voor mij een sterke indicatie dat sommige mensen simpelweg vinden dat je "zo niet mag denken". Dat is gemakkelijk aan de kant te schuiven door mij inbeelding te verwijten, maar dat veranderd mijn visie op het gedrag van (sommige) atheisten hier niet - die zou pas veranderen als mensen zich constructief in de disucssie op zouden stellen. Voor mij is het dus duidelijk dat we met een atheistisch dogma te maken hebben: als ik stel dat je geen enkel bewijs hebt dat God niet kan bestaan en dat dus een ongefundeerde onwetenschappelijke stelling is krijg ik niet slechts inhoudelijke kritiek.
Mu!
pi_104666647
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:02 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Als je blijft vasthouden aan die definitie van een atheïst dan praten we een beetje langs elkaar heen geloof ik ...
Wat wil je dan? Een atheist gelooft niet dat God bestaat? Een atheist gelooft dat God niet kan bestaan? (die laatste had dacht ik je voorkeur?)
Er is een belangrijk verschil. Of je al dan niet gelooft dat god bestaat is uitsluitend persoonlijk, en kan dus niets meer betekenen dan dat: Hier is een groep mensen die niet geloven dat god bestaat. Het zegt verder niets.
Het wordt pas interessant als je gaat kijken waarom die mensen niet geloven dat god bestaat.
Mu!
  dinsdag 22 november 2011 @ 10:18:59 #136
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104666888
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:04 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nee. Of je gelooft of niet is een stelling die eenvoudig door iedereen voor zichzelf bewezen kan worden. het zegt niets over het bestaan van God (het is immers geloven, niet zeker weten) en het zegt niets over hoe de stelling binnen groep gelijkgestemden gehanteerd wordt. Het is dus geen dogma.
Dus een ongefundeerde claim doen en daaraan vasthouden ten koste van alles is volgens jou geen dogma, maar het verwerpen van die claim wel? Omgekeerde wereld, als je het mij vraagt.
quote:
[..]

De aanname dat er geen God kan bestaan is wel degelijk een dogma, en er is niets wetenschappelijks aan. Immers: is er enig bewijs voor, aanwijzing, onderbouwing? Nee he?
Dan is het ook bijzonder onwetenschappelijk om te zeggen dat er geen theepot tussen Mars en Venus zweeft. Heb je immers enig bewijs, enige aanwijzing of onderbouwing daarvoor? Nee hè?

Oftewel, de bewijslast ligt bij degene die de claim maakt is, en niet bij degene die de claim afwijst. Zolang er geen fatsoenlijk bewijs voor het bestaan van een god, is de meest wetenschappelijke conclusie dat die niet bestaat.
quote:
[..]

Er aan mogen twijfelen kun je op verschillende manieren lezen. Alleen al de onwetenschappelijke en vaak ad hominem wijze van discussieren (mij verder best hoor, ik vind het onhandig voor de kwaliteit van de discussie maar voel me niet persoonlijk gekwetst) zijn voor mij een sterke indicatie dat sommige mensen simpelweg vinden dat je "zo niet mag denken". Dat is gemakkelijk aan de kant te schuiven door mij inbeelding te verwijten, maar dat veranderd mijn visie op het gedrag van (sommige) atheisten hier niet - die zou pas veranderen als mensen zich constructief in de disucssie op zouden stellen. Voor mij is het dus duidelijk dat we met een atheistisch dogma te maken hebben: als ik stel dat je geen enkel bewijs hebt dat God niet kan bestaan en dat dus een ongefundeerde onwetenschappelijke stelling is krijg ik niet slechts inhoudelijke kritiek.
Dus omdat mensen je, tussen het weerleggen van je argumenten door, een idioot noemen omdat je domme dingen zegt, betekent dat dat je gelijk hebt? :')

Het probleem is niet dat je niet 'zo' mag denken, maar dat er al velen je voor zijn gegaan met zo te denken, en dat het na een tijdje erg vermoeiend wordt. De 101e keer dat je met veel moeite iemand aan z'n verstand probeert te peuteren dat 'god bestaat waarschijnlijk niet' de meest wetenschappelijk verantwoorde positie is in dezen, ga je inderdaad de neiging hebben om ietwat bijtend uit de hoek te komen.
pi_104666910
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:07 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Een atheist gelooft niet dat God bestaat? Een atheist gelooft dat God niet kan bestaan? (die laatste had dacht ik je voorkeur?)
Het verschilt van godsbegrip tot godsbegrip. Als een godsbegrip allerlei logische fouten bevat dan kan die God niet bestaan (bijvoorbeeld: "God is perfect en heeft aanbidding nodig" (zie eerder geplaatst filmpje) of "God heeft ons geschapen met een vrije wil en is alwetend").

Als een bepaalde God echter zou kunnen bestaan (zoals een schepper van het universum), dan is er geen reden om aan te nemen dat zo'n God bestaat, maar ook geen reden om aan te nemen dat zo'n God niet bestaat.

quote:
Er is een belangrijk verschil. Of je al dan niet gelooft dat god bestaat is uitsluitend persoonlijk, en kan dus niets meer betekenen dan dat: Hier is een groep mensen die niet geloven dat god bestaat. Het zegt verder niets.
Het wordt pas interessant als je gaat kijken waarom die mensen niet geloven dat god bestaat.
Dat kan om allerlei redenen zijn.
  dinsdag 22 november 2011 @ 10:23:35 #138
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104666978
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:07 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
.
Dat is makkelijk. Om dezelfde reden dat ik geen geloof heb in kaboutertjes, astrologie, elfjes of het monster van Loch Ness:

er is nul komma nul bewijs voor.
  dinsdag 22 november 2011 @ 10:35:12 #139
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104667255
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:59 schreef SingleCoil het volgende:
Off-topic grapje dat ik net las:

[..]

Hetgeen eens te meer aantoont dat mensen die niet aan de evolutie willen omdat hun sprookjesboekje vol hilarische onzin nu eenmaal anders verordonneert er in het algemeen meteen in één moeite door blijk van geven werkelijk geen flauw benul te hebben wat die theorie nu precies inhoudt.

En om het standaardnonargument "Ja maar het is ook maar een theorie!" voor te zijn:

quote:
You've been told that "evolution is just a theory", a guess, a hunch, and not a fact, not proven. You've been misled. Keep reading, and in less than two minutes from now you'll know that you've been misinformed. We're not going to try and change your mind about evolution. We just want to point out that "it's just a theory" is not a valid argument.

The Theory of Evolution is a theory, but guess what? When scientists use the word theory, it has a different meaning to normal everyday use. That's right, it all comes down to the multiple meanings of the word theory. If you said to a scientist that you didn't believe in evolution because it was "just a theory", they'd probably be a bit puzzled.

In everyday use, theory means a guess or a hunch, something that maybe needs proof. In science, a theory is not a guess, not a hunch. It's a well-substantiated, well-supported, well-documented explanation for our observations. It ties together all the facts about something, providing an explanation that fits all the observations and can be used to make predictions. In science, theory is the ultimate goal, the explanation. It's as close to proven as anything in science can be.

Next time someone tries to tell you that evolution is just a theory, as a way of dismissing it, as if it's just something someone guessed at, remember that they're using the non-scientific meaning of the word. If that person is a teacher, or minister, or some other figure of authority, they should know better. In fact, they probably do, and are trying to mislead you.
http://www.notjustatheory.com/
  dinsdag 22 november 2011 @ 10:42:08 #140
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104667423
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]
Dan is het ook bijzonder onwetenschappelijk om te zeggen dat er geen theepot tussen Mars en Venus zweeft.
Ooh! Jij respectloze, opzettelijk kwetsende en onfatsoenlijke theepotbasher!

:)
pi_104667430
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus een ongefundeerde claim doen en daaraan vasthouden ten koste van alles is volgens jou geen dogma, maar het verwerpen van die claim wel? Omgekeerde wereld, als je het mij vraagt.
Nee hoor. Iemand die zegt "ik geloof in God" doet geen andere claim dan dat hij zijn geestelijke staat beschrijft. Je kunt dan zeggen: "Nee, jij gelooft niet in God" maar dat lijkt me een onzinnige en doelloze bewering. Het is dan ook raar dat als dogma te beschouwen: het zegt niets over God maar slechts iets over de persoon zelf. Ik denk ook dat het meestal wel waar is: iemand die zegt in God te geloven gelooft meestall ook wel in God, toch? Het zal dus waarschijnlijk ook wel waar zijn.
quote:
[..]

Dan is het ook bijzonder onwetenschappelijk om te zeggen dat er geen theepot tussen Mars en Venus zweeft. Heb je immers enig bewijs, enige aanwijzing of onderbouwing daarvoor? Nee hè?
Dat is ook reuze onwetenschappelijk - en het wordt nog onwetenschappelijker als je zegt dat er geen theepot tussen Mars en Venus kan zweven.
quote:
Oftewel, de bewijslast ligt bij degene die de claim maakt is, en niet bij degene die de claim afwijst.
Iemand die zegt dat God niet bestaat en niet kan bestaan maakt een claim. Stellen dat er geen bewijs voor het tegendeel is, is even onwetenschappelijk als zeggen dat God bestaat omdat er geen bewijs van het tegendeel is.
quote:
Zolang er geen fatsoenlijk bewijs voor het bestaan van een god, is de meest wetenschappelijke conclusie dat die niet bestaat.
Zie je zelf het dogmatische karakter van je stelling?
quote:
[..]

Dus omdat mensen je, tussen het weerleggen van je argumenten door, een idioot noemen omdat je domme dingen zegt, betekent dat dat je gelijk hebt? :')
Inderdaad, het toont aan dat twijfel aan de Athesitische leer gestraft moet worden
quote:
Het probleem is niet dat je niet 'zo' mag denken, maar dat er al velen je voor zijn gegaan met zo te denken, en dat het na een tijdje erg vermoeiend wordt. De 101e keer dat je met veel moeite iemand aan z'n verstand probeert te peuteren dat 'god bestaat waarschijnlijk niet' de meest wetenschappelijk verantwoorde positie is in dezen, ga je inderdaad de neiging hebben om ietwat bijtend uit de hoek te komen.
Tja, als je in je dogma's aangesproken wordt komen soms de dogmatische aspecten van je aannames pijnlijk boven water. Het maakt mij niet uit hoor.
Kun je overigens aangeven waar het wetenschappelijke karakter van je stelling "God bestaat waarschijnlijk niet" op gebaseerd is? Het zou handig zijn daarbij om te beginnen een eenduidige wetenschappelijke definitie van God en Bestaan overeen te komen - ik neem aan dat dat in jouw wetenschappelijke benadering al gedaan is (immers, anders zou die wetenschappelijke benadering wel een beetje zwak zijn, toch?) dus dat moet gemakkelijk aan te geven zijn, toch?
Mu!
pi_104667469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:19 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Het verschilt van godsbegrip tot godsbegrip. Als een godsbegrip allerlei logische fouten bevat dan kan die God niet bestaan (bijvoorbeeld: "God is perfect en heeft aanbidding nodig" (zie eerder geplaatst filmpje) of "God heeft ons geschapen met een vrije wil en is alwetend").
We constateerden al eerder dat het godsbegrip zoals dat uit de bijbel komt niet inconsistent is. De bijbelse God kan dus bestaan
quote:
Als een bepaalde God echter zou kunnen bestaan (zoals een schepper van het universum), dan is er geen reden om aan te nemen dat zo'n God bestaat, maar ook geen reden om aan te nemen dat zo'n God niet bestaat.
Inderdaad.
[..]
quote:
Dat kan om allerlei redenen zijn.
Inderdaad
Mu!
  dinsdag 22 november 2011 @ 10:44:42 #143
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104667491
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:42 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Iemand die zegt dat God niet bestaat en niet kan bestaan maakt een claim. Stellen dat er geen bewijs voor het tegendeel is, is even onwetenschappelijk als zeggen dat God bestaat omdat er geen bewijs van het tegendeel is.
Nee. Ken je Popper - je kan nooit sluitend bewijzen dat iets niet bestaat.

Daarom: de bewijslast ligt, in de grotemensenwereld tenminste, bij degenen die beweren dat iets wel bestaat.
pi_104667627
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:43 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

We constateerden al eerder dat het godsbegrip zoals dat uit de bijbel komt niet inconsistent is.
Hmmm, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk, je kan zeggen dat God "ondoorgrondelijk" is en "almachtig", maar zelfs almachtige, ondoorgrondelijke entiteiten kunnen geen ronde kubussen maken.
pi_104667630
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:23 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat is makkelijk. Om dezelfde reden dat ik geen geloof heb in kaboutertjes, astrologie, elfjes of het monster van Loch Ness:

er is nul komma nul bewijs voor.
Jij gelooft alleen zaken waar bewijs voor is? Dat lijkt me vrij streng. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen de begrippen Faith, Believe en Knowledge (het engels is daar wat precieser in dan het nederlands). Faith is vertrouwen hebben zonder enig bewijs, bevestiging of aanwijzing dat iets waar is. Believe is redenen hebben om iets te geloven en Knowledge is zeker weten.

Ik vertrouw op het bestaan van de liefde van mijn moeder - Faith
Ik geloof dat mijn auto om de hoek staat - Believe
Ik weet dat ik mijn bril op heb - Knowledge

Knowledge is bewijsbaar. Believe is aannemelijk. Faith is ongefundeerd.

iedereen hanteert alle drie die soorten van geloof voortdurend en meestal onbewust. Voor de meeste zaken geldt dat we geen bewijs nodig hebben maar het ook niet ongefundeerd aannemen. Het is dus vreemd als je zegt dat je alleen gelooft in zaken waarvoor ook bewijs is
Mu!
pi_104667664
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:44 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Nee. Ken je Popper - je kan nooit sluitend bewijzen dat iets niet bestaat.

Daarom: de bewijslast ligt, in de grotemensenwereld tenminste, bij degenen die beweren dat iets wel bestaat.
Ik ken Popper. Ik kan sluitend bewijzen dat er geen natuurlijk getal kleiner dan 1 bestaat dat niet nul is.

Ik denk dat Popper iets anders gezegd heeft :)
Mu!
pi_104667703
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:50 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Hmmm, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk, je kan zeggen dat God "ondoorgrondelijk" is en "almachtig", maar zelfs almachtige, ondoorgrondelijke entiteiten kunnen geen ronde kubussen maken.
Als hij dat zou willen wel natuurlijk :) Waarom denk je dat het niet kan? Wat is een ronde kubus eigenlijk?
Mu!
pi_104667768
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:52 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Als hij dat zou willen wel natuurlijk :) Waarom denk je dat het niet kan? Wat is een ronde kubus eigenlijk?
Omdat het met elkaar in tegenspraak is.

Of wacht, Hij kan natuurlijk ons in de illusie laten leven dat het met elkaar in tegenspraak is. :')

Mja, je hebt toch wel gelijk. Je kunt niet bewijzen dat er geen God is. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gattaca op 22-11-2011 11:01:30 ]
  dinsdag 22 november 2011 @ 11:02:47 #149
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104667994
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:50 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
Ik vertrouw op het bestaan van de liefde van mijn moeder - Faith
Dat is in zoverre verifieerbaar dat je bepaald objectief waarneembaar gedrag dat in het algemeen met liefde wordt geassocieerd kan aantonen, en dat je zelfs rechtstreeks aan je moeder kan vragen of ze van je houdt en daar een objectief waarneembaar en verifieerbaar antwoord op terug kan krijgen.

Kom daar maar eens om bij god, kaboutertjes, astrologie, elfjes of het monster van Loch Ness.
pi_104668192
SingleCoil, ik vraag me wel af hoe een gelovige apatheïst, dan uiting geeft aan zijn geloof. Zingt hij liederen in de kerk: "Ik vertrouw op God, maar eigenlijk ook weer niet, want het interesseert me geen fluit"? Knielt hij naar Mekka terwijl hij zijn schouders ophaalt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')