abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104500823
quote:
Komend weekend laat ProRail in opdracht van de gemeente Den Haag een torenkraan plaatsen in de stationshal van het Centraal Station. Deze krijgt een 74 meter lange giek. Dat gebeurt zondag 20 november en volgens Prorail zijn kijkers van harte welkom. Ook wordt een fotowedstrijd gehouden. De grootste mobiele kraan van Europa, een Liebherr LTM 11200-9.1, wordt ingezet om de torenkraan op te bouwen. Hij moet de kraandelen over een circa 60 meter hoog kantoorgebouw hijsen.
Op de foto de LTM 11200-9.1 eerder in actie in Amsterdam.

De mobiele kraan is de in 2008 aangeschafte Liebherr LTM 11200-9.1 van de firma Van Marwijk kraanverhuur bv uit Zoeterwoude. Het is met recht een kanjer, deze 1200 tons telekraan, waarvan de mast hydraulisch is uit te schuiven tot zo'n 100 meter en een volledig opgebouwde jibconstructie zelfs een recordhoogte van 192 meter bereikt. De V-vormige Superliftconfiguratie geeft hem daarbij extra stabiliteit. Om deze kanjer over de weg te vervoeren zijn meerdere opleggers nodig. Alleen al het contragewicht weegt 200 ton.

Stationshal tijdelijk afgesloten
De torenkraan blijft anderhalf jaar in de hal staan en wordt gebruikt voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen komend weekend, tijdens het plaatsen van deze torenkraan, is de stationshal afgesloten. Het treinverkeer blijft normaal rijden. Hoogtepunt wordt komend weekend het inhijsen van de 74 meter lange giek over het circa 60 meter hoge kantoorgebouw Stichthage aan het KJ-Plein (Koningin Julianaplein) in Den Haag.




Allemaal te volgen dus vanaf morgenmiddag :D tot maandag

En de kraan die opgebouwd moet worden met deze reus komt met ongeveer 22 vrachtwagens
pi_104501192
Gaaf! Ik kijk nu al uit naar de filmpjes en foto's!
Nee.
pi_104501246
Moeilijk wreed.
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
pi_104501278
Bruut.
The world of SKA music
pi_104501286
Wow da's een krachtpatser! Gaaf!
pi_104501299
Als dat een Transformer is, hoeft ie zich niet te schamen onder de douche
<hr>
pi_104501509
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 01:15 schreef Dawnbreaker het volgende:
Als dat een Transformer is, hoeft ie zich niet te schamen onder de douche
_O-
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
  vrijdag 18 november 2011 @ 02:17:26 #8
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_104501705
quote:
De mobiele kraan is de in 2008 aangeschafte Liebherr LTM 11200-9.1 van de firma Van Marwijk kraanverhuur bv uit Zoeterwoude. Het is met recht een kanjer, deze 1200 tons telekraan, waarvan de mast hydraulisch is uit te schuiven tot zo'n 100 meter en een volledig opgebouwde jibconstructie zelfs een recordhoogte van 192 meter bereikt. De V-vormige Superliftconfiguratie geeft hem daarbij extra stabiliteit. Om deze kanjer over de weg te vervoeren zijn meerdere opleggers nodig. Alleen al het contragewicht weegt 200 ton.
Die kraan kan toch zelf over de weg rijden of mis ik iets?
Of hebben ze het hier over de kraan die nog opgebouwd moet worden?
  vrijdag 18 november 2011 @ 05:06:00 #9
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_104502251
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:17 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Die kraan kan toch zelf over de weg rijden of mis ik iets?
Of hebben ze het hier over de kraan die nog opgebouwd moet worden?
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)

Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:14:18 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104503708
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 05:06 schreef Maxbet het volgende:

[..]

De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)

Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
De giek zelf (het uitschuifbare deel wat er op die foto al op zit) komt ook op een aparte trailer, niet alleen de jib (het klimrek wat erbovenop staat), verder moeten de stempelpoten, de stempelschotten, de ballast (3 trailers), de spanlift (die V achterop), het hijsblok en de lier eraf voor transport ;)

Leuke machine, maar onpraktisch als de pest, want je bent alleen al een dag aan het bouwen voor hij kan hijsen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  FOK!fotograaf vrijdag 18 november 2011 @ 11:31:15 #11
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104507068
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:14 schreef Sounddragon het volgende:
Leuke machine, maar onpraktisch als de pest, want je bent alleen al een dag aan het bouwen voor hij kan hijsen.
Daarom blijft ie ook wel even staan... :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:34:15 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_104507146
Als die omvalt en op je huis landt, heb je wel een probleem, denk ik :D
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:37:47 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_104507254
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als die omvalt en op je huis landt, heb je wel een probleem, denk ik :D
Dat is met een 300-tons telekraan ook al wel het geval :P.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:39:30 #14
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_104507304
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 05:06 schreef Maxbet het volgende:

[..]

De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)

Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
Ah zo, ok :D
pi_104507797
Mag je in dat ding rijden met een B-rijbewijs? :')
pi_104534830




En hier de live cambeelden

Damn wat een gevaarte als je dat zo ziet :D en dan "kleine" hijskraantje ernaast :D
  vrijdag 18 november 2011 @ 23:03:55 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104535062
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104535188
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:03 schreef Sounddragon het volgende:
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje ;)
Daarom zei ik het ook met kleine tussen aanhalingstekens ;)
pi_104535190
100 ton is toch het maximale toegelaten gewicht op de nederlandse wegen? Met een doorlopende ontheffing, met een enkele ontheffing is nog hoger ook mogelijk?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104535237
en zand onder de stempelschotten is wel leuk maar als je het niet inpakt en er valt een bui regen op dan heb je kans dat het onder je schotten vandaan spoelt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104535362
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:08 schreef densmee het volgende:
en zand onder de stempelschotten is wel leuk maar als je het niet inpakt en er valt een bui regen op dan heb je kans dat het onder je schotten vandaan spoelt
Volgens mij zag ik vorige week dat ze daar beton aan het storten waren.....weet niet of daar ook weer iets overheen is gegaan ofzo
  vrijdag 18 november 2011 @ 23:13:18 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104535443
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:07 schreef densmee het volgende:
100 ton is toch het maximale toegelaten gewicht op de nederlandse wegen? Met een doorlopende ontheffing, met een enkele ontheffing is nog hoger ook mogelijk?
Een 100 tonner weegt geen 100 ton; hij kan (in theorie) 100 ton hijsen, mits je het tussen de stempels opgestapeld krijgt op een vlucht van een metertje of ehh.. 3 :')

Een kraan heft standaard een transport ontheffing, dwz dat hij 12 ton per as mag wegen, dus als je zo'n ding ziet rijden is het sommetje; aantal assen X 12. In case van een 100 tonner dus 5 X 12 = 60 ton. De LTM 1200 staat op 9 assen, en weegt dus een beetje meer als 100 ton, vandaar dat daar ook transportbegeleiders bij rijden ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104535481
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:03 schreef Sounddragon het volgende:
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje ;)
Nou........valt wel mee toch?
Toen ik in de staalbouw werkte was 50 ton het kleinste kraantje, 100 ton is slechts 2x zo veel.
Zo redelijk stevig vind ik 100 ton niet eerlijk gezegd, bij 350 ton begint het leuk te worden.
Heb ik zelf al eens mee mogen spelen trouwens, hij heeft me uitgelegd waar alles voor dient en veel plezier, ik heb een half uur pauze. En weg was ie. _O-
Ik ben grote machines gewend maar dit had echt oefening nodig. En dan had ie nog maar 10% van de mogelijkheden uitgelegd.........en zonder last.
Echt respect voor een goede machinist!

Shell Moerdijk heb ik gewerkt met die rupskraan van Mammoet, 1000 tonner.
Sow, wat was (en ben) ik onder de indruk van dat ding.
En dan dit ding op een uurtje rijden van mijn huis?
Ik ga zeker ff kijken!
  vrijdag 18 november 2011 @ 23:16:51 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104535590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:14 schreef vannelle het volgende:

[..]

Nou........valt wel mee toch?
Toen ik in de staalbouw werkte was 50 ton het kleinste kraantje, 100 ton is slechts 2x zo veel.
Zo redelijk stevig vind ik 100 ton niet eerlijk gezegd, bij 350 ton begint het leuk te worden.
Heb ik zelf al eens mee mogen spelen trouwens, hij heeft me uitgelegd waar alles voor dient en veel plezier, ik heb een half uur pauze. En weg was ie. _O-
Ik ben grote machines gewend maar dit had echt oefening nodig. En dan had ie nog maar 10% van de mogelijkheden uitgelegd.........en zonder last.
Echt respect voor een goede machinist!

Shell Moerdijk heb ik gewerkt met die rupskraan van Mammoet, 1000 tonner.
Sow, wat was (en ben) ik onder de indruk van dat ding.
En dan dit ding op een uurtje rijden van mijn huis?
Ik ga zeker ff kijken!
Ik ben eigenlijk kraanmachinist, en heb een aantal jaar met een 650 rondgetoerd, niet als machinist trouwens, maar op de ballast :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104535669
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Een 100 tonner weegt geen 100 ton; hij kan (in theorie) 100 ton hijsen, mits je het tussen de stempels opgestapeld krijgt op een vlucht van een metertje of ehh.. 3 :')

Een kraan heft standaard een transport ontheffing, dwz dat hij 12 ton per as mag wegen, dus als je zo'n ding ziet rijden is het sommetje; aantal assen X 12. In case van een 100 tonner dus 5 X 12 = 60 ton. De LTM 1200 staat op 9 assen, en weegt dus een beetje meer als 100 ton, vandaar dat daar ook transportbegeleiders bij rijden ;)
kaal weegt hij geen 100 ton


en ik weet dat de naam staat voor de lading en niet voor de massa van de kraan zelf, net als bij autolaadkranen t/m waarbij gemeten wordt vanuit het midden van de draaikrans
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104535821
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk kraanmachinist, en heb een aantal jaar met een 650 rondgetoerd, niet als machinist trouwens, maar op de ballast :)
Ik weet dat je machinist bent daarom durf ik ook te zeggen dat 100 ton gewoon een kleintje is.
Tenminste, dat durf ik tegen jou te zeggen want jij snapt dat wel.
Kan me voorstellen dat iemand anders zoiets heeft van WAT??? 100 TON??? Da's 100.000 kilo gek! Weet je wel hoe veel dat is???
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 23:27:19 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104536044
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:54 schreef GX3 het volgende:
Mag je in dat ding rijden met een B-rijbewijs? :')
Ja.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104536400
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ja.
Klopt, immers niet zwaarder dan 3500 kg
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 23:44:37 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104536852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:34 schreef vannelle het volgende:

[..]

Klopt, immers niet zwaarder dan 3500 kg
Gewicht doet er niet toe. Het mag, mits je toestemming hebt van de eigenaar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 18 november 2011 @ 23:52:09 #30
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_104537180
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:44 schreef 2cv het volgende:

[..]

Gewicht doet er niet toe. Het mag, mits je toestemming hebt van de eigenaar.
_O-
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  † In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 23:56:01 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104537344
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

_O-
Ja, lach maar. Ik heb echt gelijk.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104537370
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

_O-
:') Jammer dat je zo lacht want hij heeft wel gelijk
  zaterdag 19 november 2011 @ 00:36:59 #33
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104538780
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 23:56 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

:') Jammer dat je zo lacht want hij heeft wel gelijk
Op eigen terrein ja, maar niet op de openbare weg. Dan heb je toch écht C nodig..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2011 @ 00:46:05 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104539075
Klopt niet helemaal, maar komt in de buurt. Het gaat niet om eigen terrein, het gaat om niet-openbaar terrein. Oftewel: er moet een hekje omheen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:21:07 #35
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_104550689
Wat een apparaat.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_104552323
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:14 schreef Sounddragon het volgende:

maar onpraktisch als de pest, want je bent alleen al een dag aan het bouwen voor hij kan hijsen.
Dan moet die kraan die hij moet bouwen wel helemaal een kutding zijn ?
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:19:02 #37
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104556114
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:09 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Dan moet die kraan die hij moet bouwen wel helemaal een kutding zijn ?
valt wel mee, dikke kranen zoals die 1200 komen vaak voor een enkel hijsje, wat vaak nog binnen een paar uurtjes gepiept is ook. Trafootje laden, keteltje ergens binnen zetten, boot in het water gooien, zulk soort grappen. En dan is heel het ding opbouwen en weer afbreken in verhouding veel werk. Hij gaat daar nu een torenkraan opbouwen die slecht bereikbaar is als ik het goed begrijp, en die torenkraan blijft daar wel een poosje staan in de regel, dus dat is wel de moeite waard.
Leuk detail; een torenkraan bouwt zich in de regel in in het bouwwerk wat hij maakt; als hij straks dus klaar is, komt de 1200 dus ws. weer terug om hem weg te halen, maar dat zal dan in een zwaardere config zijn als nu met opbouwen (lees: meer/langere jib) :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104560667
Lijkt mij he-le-maal niets om op die 11200 te draaien( ik heb ook mn tcvt niet, daar niet van, ik mag niet meer als op een graafmachine) hijsbeweging, uurtje wachten, hijsbeweging.... nah en dan bagger lang opbouwen/afbouwen
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104562421
Hoeveel zou de belasting daarvoor kosten?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_104562716
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoeveel zou de belasting daarvoor kosten?
Zie helemaal rechtsonder alleen dat is voor 3 maanden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 19 november 2011 @ 20:31:29 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104563295
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 19:30 schreef Spro het volgende:
Lijkt mij he-le-maal niets om op die 11200 te draaien( ik heb ook mn tcvt niet, daar niet van, ik mag niet meer als op een graafmachine) hijsbeweging, uurtje wachten, hijsbeweging.... nah en dan bagger lang opbouwen/afbouwen
Het is wel grappig werk, in de kraan is grappig, dan ben jij dé man, maar leuker vind ik het om buiten te lopen; to make things happen 8-)
Je komt op veel plaatsen waar veel mensen nooit zullen komen, en je doet dingen die je vaak alleen maar eens op internet of Discovery ziet. Sommigen zitten liever op de weg, sommige mensen hangen graag in een magazijn, of zien zichzelf niet buiten kantoor werken, want daar regent het wel eens.. ieder zijn ding ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 19 november 2011 @ 20:33:59 #42
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104563390
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:20 schreef densmee het volgende:

[..]

Zie helemaal rechtsonder alleen dat is voor 3 maanden
[ afbeelding ]
Een kraan is eigenlijk een rijdend werktuig, en geen vrachtwagen, ik weet niet of dat onder dezelfde belasting categorie valt.. tot een jaartje of 4 geleden mochten kranen ook op rode diesel over de openbare weg rijden; tegenwoordig mag er alleen nog rode shit in de bovenwagen, de kraan zelf dus ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104563468
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het is wel grappig werk, in de kraan is grappig, dan ben jij dé man, maar leuker vind ik het om buiten te lopen; to make things happen 8-)
Je komt op veel plaatsen waar veel mensen nooit zullen komen, en je doet dingen die je vaak alleen maar eens op internet of Discovery ziet. Sommigen zitten liever op de weg, sommige mensen hangen graag in een magazijn, of zien zichzelf niet buiten kantoor werken, want daar regent het wel eens.. ieder zijn ding ;)
Zoals?
pi_104563663
Maar dit is toch ook gewoon een mobiele kraan of snap ik het nu weer niet?



Ik ben daar in het E-house geweest (dat rode) terwijl hij nog in opbouw was, echt wat een machtig maar mongolig groot apparaat. :')

5000 tonner geloof ik.
Beter onethisch dan oneetbaar
  zaterdag 19 november 2011 @ 20:41:39 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104563714
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:35 schreef Anne het volgende:

[..]

Zoals?
Aan wijzingen geven, hijsgereedschappen klaarmaken en samenstellen, begeleiden van de hijs, het te hijsen stuk moet 'aangepikt' worden. Hoeveel mensen ken jij die wel eens bovenop zo'n mega windmolen hebben gestaan? of op een jacht van 20 miljoen EYPO, of op een booreiland? Dat is het toffe deel van de job :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104563730
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:35 schreef Anne het volgende:

[..]

Zoals?
@sounddragon: mee eens, je eromheen lopen is meestal leuker dan zelf doen, maar ligt ook puur aan de werkzaamheden

@Anne: een machinist is niets zonder goede rigger ;)
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zaterdag 19 november 2011 @ 20:43:20 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104563787
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:40 schreef Watertornado het volgende:
Maar dit is toch ook gewoon een mobiele kraan of snap ik het nu weer niet?

[ afbeelding ]

Ik ben daar in het E-house geweest (dat rode) terwijl hij nog in opbouw was, echt wat een machtig maar mongolig groot apparaat. :')

5000 tonner geloof ik.
Technisch gezien is dat idd een mobiele kraan. Mag je met een normale TCVT niet op, is offshore, dat is een extra papiertje bovenop je TCVT, een deelcertificaat zeg maar ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104563798
Ik weet niet eens wat een rigger is :+, maar ik zal wel even googlen.
pi_104563808
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:40 schreef Watertornado het volgende:
Maar dit is toch ook gewoon een mobiele kraan of snap ik het nu weer niet?

[ afbeelding ]

Ik ben daar in het E-house geweest (dat rode) terwijl hij nog in opbouw was, echt wat een machtig maar mongolig groot apparaat. :')

5000 tonner geloof ik.
Totaal anders, ik denk dat we dit onder werkschip mogen plaatsen, dan kom je nog steeds op de Thialf uit als grootste ;)
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104563836
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:43 schreef Anne het volgende:
Ik weet niet eens wat een rigger is :+, maar ik zal wel even googlen.
rigger is diegene die Sounddragon net beschrijft ;)
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104564104
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:43 schreef Spro het volgende:

[..]

Totaal anders, ik denk dat we dit onder werkschip mogen plaatsen, dan kom je nog steeds op de Thialf uit als grootste ;)
Dat het anders is, zie ik wel, maar in de TT wordt geclaimed dat het in de OP beschreven ding de grootste mobiele hijskraan van Europa is. Maar volgens mij is zo'n Oleg Strashnov toch ook gewoon een mobiele hijskraan?

Volgens mij is/was die Strashnov de grootse kraan met één boom en een draaipunt. Maar ik ben al een tijdje uit dat wereldje.

Die Thialf is echt wel héél monsterlijk. :')
Beter onethisch dan oneetbaar
  zaterdag 19 november 2011 @ 21:09:44 #52
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104565027
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:43 schreef Anne het volgende:
Ik weet niet eens wat een rigger is :+, maar ik zal wel even googlen.


Die meneer in het blauw is daar mijn rigger, zonder hem zou die plaat om de haverklap vast zitten.. je ziet zelf aardig wat er gebeurt, maar die plaat moest 55 meter die toren in zakken, en na een metertje of 20 wordt het akelig donker :)

Die meneer staat dus daar bovenop met een portofoon :



En dat was met deze kraan :

De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 19 november 2011 @ 21:11:40 #53
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104565113
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:49 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Dat het anders is, zie ik wel, maar in de TT wordt geclaimed dat het in de OP beschreven ding de grootste mobiele hijskraan van Europa is. Maar volgens mij is zo'n Oleg Strashnov toch ook gewoon een mobiele hijskraan?

Volgens mij is/was die Strashnov de grootse kraan met één boom en een draaipunt. Maar ik ben al een tijdje uit dat wereldje.

Die Thialf is echt wel héél monsterlijk. :')
'Mobiel' is een rekbaar begrip, maar dit is het grootste ding, waarvan de onderwagen zelf rijdend over de weg kan en mag ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2011 @ 21:12:02 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104565132
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 november 2011 21:09 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Die meneer in het blauw is daar mijn rigger, zonder hem zou die plaat om de haverklap vast zitten.. je ziet zelf aardig wat er gebeurt, maar die plaat moest 55 meter die toren in zakken, en na een metertje of 20 wordt het akelig donker :)

Die meneer staat dus daar bovenop met een portofoon :

[ afbeelding ]

En dat was met deze kraan :

[ afbeelding ]
Bij dat soort werk kan je op een gegeven moment dus rustig je ogen dicht doen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 19 november 2011 @ 21:18:00 #55
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104565397
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 21:12 schreef 2cv het volgende:

[..]

Bij dat soort werk kan je op een gegeven moment dus rustig je ogen dicht doen.
Als je kunt vertrouwen op die kerel kan dat idd wel, bij dit soort werk iig wel als hij eenmaal in de schacht hangt, doet hij de rest :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104565921
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 21:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je kunt vertrouwen op die kerel kan dat idd wel, bij dit soort werk iig wel als hij eenmaal in de schacht hangt, doet hij de rest :Y
en niets is mooier om te zien dan een machinist en rigger die op elkaar ingespeeld zijn! Prachtig "schouwspel" kan dat opleveren... maar dat weet jij waarschijnlijk beter dan mij ;)

heb wel eens de ene week met een 400tonner van mammoet gewerkt, met als machinist en rigger die beide springer waren, en de andere week met een team. wereld van verschil!
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zaterdag 19 november 2011 @ 21:35:54 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104566116
Ik was ook springer; de ene keer machinist, dan weer ballastchauffeur, of rigger, of allebei, ik kan op bijna alles draaien waar een haak aan hangt ;)
De stelregel is eigenlijk ook, dat een goede rigger eigenlijk machinist moet zijn. Die kerel op de foto was alleen maar rigger, en da's toch nét effe minder als iemand die ook kan draaien :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2011 @ 21:51:25 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104566733
Waarom ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104567059
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 21:35 schreef Sounddragon het volgende:
Ik was ook springer; de ene keer machinist, dan weer ballastchauffeur, of rigger, of allebei, ik kan op bijna alles draaien waar een haak aan hangt ;)
De stelregel is eigenlijk ook, dat een goede rigger eigenlijk machinist moet zijn. Die kerel op de foto was alleen maar rigger, en da's toch nét effe minder als iemand die ook kan draaien :)
Tsja, niets ten nadelen van springers uiteraard, je kan de beste rigger, en beste machinist bij elkaar zetten, maar het werkt toch anders dan een heerlijk team ;)

@2cv: Als machinist kijk je totaal anders tegen bepaalde aspecten aan, je weet veel beter wat mogelijk is en wat niet, en je heb meer inzicht in de meest logische/makkelijke/relaxte werkmethodes.... Tenminste dat is in mijn vakgebied zo, neem aan dat dat bij mobiele kranen niet zó veel verschilt....
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zaterdag 19 november 2011 @ 22:13:07 #60
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104567736
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 21:51 schreef 2cv het volgende:
Waarom ?
omdat je dan weet waarom sommige kraanbewegingen minder fijn zijn voor de machinist, en die dus voorkomt, dingen in één keer goed neerzetten, rekening houden met de buiging/torsie van de kraan, op tijd snelheidsverminderingen aangeven, en zo kan ik nog wel wat dingetjes opnoemen ;) Lijken futiliteiten, maar met een last van >50 ton is er niets meer een futiliteit ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104567904
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

omdat je dan weet waarom sommige kraanbewegingen minder fijn zijn voor de machinist, en die dus voorkomt, dingen in één keer goed neerzetten, rekening houden met de buiging/torsie van de kraan, op tijd snelheidsverminderingen aangeven, en zo kan ik nog wel wat dingetjes opnoemen ;) Lijken futiliteiten, maar met een last van >50 ton is er niets meer een futiliteit ;)
al is het alleen maar om te voorkomen dat je met zware kettingen/sluitingen aan het vechten bent omdat de last net niet lekker staat ;)

Laatste keer dat ik met een telekraan moest samenwerken:
Heel irritant als een 400tonner als 200tonner staat opgesteld, en de last moet gooien om hem op z'n plek te krijgen(onder het genot van de nodige toeters en bellen) :X
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zaterdag 19 november 2011 @ 22:25:41 #62
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_104568321
Ik dacht dat Mammoet de grootste had?
pi_104568591
Van Marwijk, Sarens, Mammoet, dat zijn zo uit mn hoofd de bedrijven die deze Liebherr 11200 9.1 hebben

Mammoet: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=98&t=23000
Sarens: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=98&t=22541
Van Marwijk: http://www.bouwmachinefor(...)105&t=3980&start=490
Sounddragon: ik ben er vast enkele vergeten?
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zaterdag 19 november 2011 @ 22:42:01 #64
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104569063
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:16 schreef Spro het volgende:

[..]

al is het alleen maar om te voorkomen dat je met zware kettingen/sluitingen aan het vechten bent omdat de last net niet lekker staat ;)

Laatste keer dat ik met een telekraan moest samenwerken:
Heel irritant als een 400tonner als 200tonner staat opgesteld, en de last moet gooien om hem op z'n plek te krijgen(onder het genot van de nodige toeters en bellen) :X
Hmm, zou je bij de olifantjes of mijn oude baas niet gebeuren; dan kwam er gewoon extra ballast ;)

Heb vaak zat bij de Corus gewerkt, meestal leuke hijsjes :Y

Hier bengelt 500+ ton, tussen 1300 ton hijscapaciteit :)



pannetje bij de Corus :Y)

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:25 schreef Zwansen het volgende:
Ik dacht dat Mammoet de grootste had?
De grootste smoel ja :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:31 schreef Spro het volgende:
Van Marwijk, Sarens, Mammoet, dat zijn zo uit mn hoofd de bedrijven die deze Liebherr 11200 9.1 hebben

Mammoet: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=98&t=23000
Sarens: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=98&t=22541
Van Marwijk: http://www.bouwmachinefor(...)105&t=3980&start=490
Sounddragon: ik ben er vast enkele vergeten?
Geen idee, er hobbelen er meerdere in de rondte iig, ik hou dat allemaal niet echt bij; kom ook zelden op BMF, omdat ik het een schijtcluppie lamballen vind :X

Als je op- of bij zo'n ding werkt, ben je zelden of nooit thuis en zit je met enige regelmaat buiten het land.. hoeveel het spul ook zuipt, het blijft schijnbaar interessant genoeg om er half europa mee door te karren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104569298
Dat plannen ze in van Nederland naar Spanje met zo'n kraan en ondertussen alle opdrachtjes afhandelen. Alleen je moet er maar zin in hebben om met zo'n kraan door half europa te karren het zou mijn ding niet zijn, Dan toch liever op de vrachtwagen ;)
pi_104569627
Tsja, klusje op corus: het ballast was erbij, hij kwam als 400tonner, maar er was een 200tonner besteld: er ging voor een 200tonner ballast op, en de rest bleef op de trailer...niet mijn idee

Bekend soort pannetje heb je daar in de haak hangen! wij hebben de converter/draaitafel van oxy 1 nog gesloopt 8)7 mooie projecten altijd op Corus!

Sowieso met zo'n span op tournee gaan lijkt me niets, laat mij maar lekker met dit speelgoed aan de gang gaan:
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zondag 20 november 2011 @ 00:54:50 #67
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104573608
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:48 schreef ayumu het volgende:
Dat plannen ze in van Nederland naar Spanje met zo'n kraan en ondertussen alle opdrachtjes afhandelen. Alleen je moet er maar zin in hebben om met zo'n kraan door half europa te karren het zou mijn ding niet zijn, Dan toch liever op de vrachtwagen ;)
Er rijdt er maar eentje op de kraan he, de rest rijdt ook vrachtwagen ;) Alleen werk je tussendoor met de kraan, beetje afwisseling, is niks mis mee. Ik zou op mijn beurt weer niet elke dag de hele dag kilometers willen maken; ieder zijn meug ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:55 schreef Spro het volgende:
Tsja, klusje op corus: het ballast was erbij, hij kwam als 400tonner, maar er was een 200tonner besteld: er ging voor een 200tonner ballast op, en de rest bleef op de trailer...niet mijn idee

Bekend soort pannetje heb je daar in de haak hangen! wij hebben de converter/draaitafel van oxy 1 nog gesloopt 8)7 mooie projecten altijd op Corus!

Sowieso met zo'n span op tournee gaan lijkt me niets, laat mij maar lekker met dit speelgoed aan de gang gaan:
[ afbeelding ]
slopen is ook wel leuk; beter als gaatjes graven en tonnen zand of grond wegprakken elke dag ;)

Ik heb wel eens naast deze gestaan een paar daagjes; leuk spul :Y



Dit is ook wel een aardig beestje,



Ik reed toen op Maasvlakte2 op de Hoovertracks hier met een 35 kuubs Beco erachter, beetje graniet verkassen van de ene berg naar de andere; grappig, maar ook met leuk speelgoed gaat dat rap vervelen. Het monster had in 5 bakkies de Beco vol, dan lag er 65 - 75 ton rommel in de bak :P

Filmpje van het mormel terwijl hij een 40 tons dumper volgooit; 3 bakken erin en hij is nokkie vol :7



[ Bericht 5% gewijzigd door Sounddragon op 20-11-2011 01:06:05 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104573858
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:49 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Volgens mij is/was die Strashnov de grootse kraan met één boom en een draaipunt. Maar ik ben al een tijdje uit dat wereldje.

Die Thialf is echt wel héél monsterlijk. :')
De Thialf heeft een SWL van 7100 ton op een afstand van 31,5 meter tillen. (Lang leve de kraan curves) Nu weet ik niet wat de Oleg kan hijsen.
  zondag 20 november 2011 @ 01:10:07 #69
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104574035
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 01:03 schreef Eris het volgende:

[..]

De Thialf heeft een SWL van 7100 ton op een afstand van 31,5 meter tillen. (Lang leve de kraan curves) Nu weet ik niet wat de Oleg kan hijsen.
Blijven nog steeds drijvende apparaten, en dus geen mobiele kraan zoals bedoeld in dit topic, maar FYI; Wiki

Komt niet eens in de buurt van meester Thialf dus 8-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 20 november 2011 @ 01:26:32 #70
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_104574479
Oh, wacht. Dit is natuurlijk geen mobiele kraan. :') Maar wel gaaf!

  zondag 20 november 2011 @ 02:01:54 #71
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104575230
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 01:26 schreef Zwansen het volgende:
Oh, wacht. Dit is natuurlijk geen mobiele kraan. :') Maar wel gaaf!

Ik heb aan een grotere gewerkt :7



Ligt plat, is op een industrieterrein in Oosterhout, was in 2008, ding werd daar opgebouwd, special built voor een klus in SA op een raffinaderij. Deed 1000 Ton op 50 meter, en werd daar opgebouwd om zijn proeflast te hijsen teneinde een keuring en certificering te krijgen, was toen allemaal heel hush hush :X





hoofdgiek; 135 m lang, de stapel bruine containers was de proeflast van 1000 ton containers gevuld met zand.

Om het geheel een beetje in perspectief te brengen, met een truck eronder :)



Ik kwam daar aan 's ochtends in het donker, moest achteruit een rijplaten baan over en reed er zonder het te merken onderdoor.. toen ik naar buiten keek dacht ik dat ik onder een spoorbrug doorreed, maar dat was dus de kraan waar ik onder stond :')

Stukje contragiek met een deel van de latere totaal 4000 ton ballast die eraan komt te hangen; 40 containers van 100 ton per stuk opgestapeld op een frame;



Wij kwamen onder andere wat containers op het frame zetten, en wat montagewerk doen met de 650 tonner. De achtergiek moest een stukje worden opgericht, en daarbij moesten 2 650 tonners helpen het eerste stukje _O-

Terwijl wij daar bezig waren met deze opbouwen, waren ze dus bij ALE al weer bezig met het ontwerpen van een nóg zwaardere :o

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 20-11-2011 02:22:22 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 20 november 2011 @ 02:13:30 #72
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104575369
Overigens kán die 11200 wel rijden met de giek en wat andere poespas erop :)


En hier de giek op transport;


En McNally laat even zien dat het met een stukkie jib en de basisplaat van de ballast ook nog wel gaat _O_



[ Bericht 24% gewijzigd door Sounddragon op 20-11-2011 02:21:01 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104575970
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 02:13 schreef Sounddragon het volgende:

En McNally laat even zien dat het met een stukkie jib en de basisplaat van de ballast ook nog wel gaat _O_

Ik heb in Belgie iets meegemaakt wat ik nooit zal vergeten.
Ik werkte toen in de staalbouw en we waren een magazijn aan het bouwen voor Samsonite.
Het dakvlak was zo'n 30 meter hoog dus de kranen die er stonden waren zo'n 50 meter hoog.
Dat waren 2 mobiele torenkranen die in de bouwput stonden.
Op een bepaald moment tijdens de bouw moesten ze verplaatst worden naar een locatie buiten de put, en dat was echt een put. Lag lager dan de rest van de grond.
Paar rijplaten neergelegd en volledig opgebouwd!! werden ze verreden.
Wel door 1 machinist want die andere durfde het niet aan en dat kan ik me goed voorstellen.
Stempels vlak boven de grond en hij heel laconiek: "beetje gas geven, beetje wiebelen en voilá."
Echt gestoord......

Heb nog wel meer leuke verhalen over machinisten maar daar is dit topic niet voor natuurlijk.
pi_104575982
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 02:01 schreef Sounddragon het volgende:
Stukje contragiek met een deel van de latere totaal 4000 ton ballast die eraan komt te hangen; 40 containers van 100 ton per stuk opgestapeld op een frame;

[ afbeelding ]
Indrukwekkend. _O_
  zondag 20 november 2011 @ 03:19:13 #75
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_104576037
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:40 schreef Watertornado het volgende:
Maar dit is toch ook gewoon een mobiele kraan of snap ik het nu weer niet?

[ afbeelding ]

Ik ben daar in het E-house geweest (dat rode) terwijl hij nog in opbouw was, echt wat een machtig maar mongolig groot apparaat. :')

5000 tonner geloof ik.


Van de Nederlandse rederij Heerema, 2x 14.200..
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 20 november 2011 @ 04:06:05 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104576284
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 03:19 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Van de Nederlandse rederij Heerema, 2x 14.200..
Volgens die wiki link die ik ergens hierboven postte;

quote:
Thialf Heerema Marine Contractors 14,200[4] (tandem) Semi-submersible
in een tandemhijs 14.200 ton dus.. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 03:09 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik heb in Belgie iets meegemaakt wat ik nooit zal vergeten.
Ik werkte toen in de staalbouw en we waren een magazijn aan het bouwen voor Samsonite.
Het dakvlak was zo'n 30 meter hoog dus de kranen die er stonden waren zo'n 50 meter hoog.
Dat waren 2 mobiele torenkranen die in de bouwput stonden.
Op een bepaald moment tijdens de bouw moesten ze verplaatst worden naar een locatie buiten de put, en dat was echt een put. Lag lager dan de rest van de grond.
Paar rijplaten neergelegd en volledig opgebouwd!! werden ze verreden.
Wel door 1 machinist want die andere durfde het niet aan en dat kan ik me goed voorstellen.
Stempels vlak boven de grond en hij heel laconiek: "beetje gas geven, beetje wiebelen en voilá."
Echt gestoord......

Heb nog wel meer leuke verhalen over machinisten maar daar is dit topic niet voor natuurlijk.
Heb ik tientallen keren gedaan, geen kunst aan, en het mooie is; het is gewoon toegestaan :Y

Er zijn ook torenkranen die op een rupsonderstel staan, en daar rijd je de hele dag mee als het zo uitkomt, en dat doe je dan nog vanuit de kraancabine boven ook ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104576311
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 04:06 schreef Sounddragon het volgende:

Heb ik tientallen keren gedaan, geen kunst aan, en het mooie is; het is gewoon toegestaan :Y

Er zijn ook torenkranen die op een rupsonderstel staan, en daar rijd je de hele dag mee als het zo uitkomt, en dat doe je dan nog vanuit de kraancabine boven ook ;)
Kee, maar niet op een oneffen ondergrond en heuvelop neem ik aan.
  zondag 20 november 2011 @ 04:20:34 #78
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104576330
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 04:11 schreef vannelle het volgende:

[..]

Kee, maar niet op een oneffen ondergrond en heuvelop neem ik aan.
Whehe, you don't wanna know wat ik allemaal heb uitgespookt met vouwijzers B-)

Ik heb zelfs met een 4 asser verzakt gezeten opgebouwd, dat was de enige keer dat ik dacht dat 'ie ging omflikkeren, en ik heb met een kleine 3-assige Spierings opgebouwd 50 km/u gereden, op een HSL bouwweg van 7 meter breed met mooi nieuw strak asfalt, dat dan weer wel, maar da's smerig hard, want effe remmen is dan geen optie zoals je begrijpt O-)

Noot: je kunt zo'n ding nivelleren terwijl je rijdt ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104576442
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 04:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Whehe, you don't wanna know wat ik allemaal heb uitgespookt met vouwijzers B-)

Ik heb zelfs met een 4 asser verzakt gezeten opgebouwd, dat was de enige keer dat ik dacht dat 'ie ging omflikkeren, en ik heb met een kleine 3-assige Spierings opgebouwd 50 km/u gereden, op een HSL bouwweg van 7 meter breed met mooi nieuw strak asfalt, dat dan weer wel, maar da's smerig hard, want effe remmen is dan geen optie zoals je begrijpt O-)

Noot: je kunt zo'n ding nivelleren terwijl je rijdt ;)
Iedereen zoekt de grenzen op binnen z'n vakgebied, ik ook.
Maakt het ook leuk, ik hou wel van die aparte dingen. Reachstacker heb ik ook vaak overbrugd om 30 ton 3e rij in een boot te zetten. Achterwielen komen dan van de grond en da's gewoon lachen.
Maar wat hij deed was opgebouwd zo'n 50 meter hoog over een oneffen, instabiele ondergrond heuvelop rijden, echt gekkenwerk.

50 km/h opgebouwd rijden is tricky idd, hard remmen zal vrij dodelijk zijn gok ik. :P
Hoe hoog was dat dat ding toen je dat deed?
pi_104576854
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 04:51 schreef vannelle het volgende:

[..]

Iedereen zoekt de grenzen op binnen z'n vakgebied, ik ook.
Maakt het ook leuk, ik hou wel van die aparte dingen. Reachstacker heb ik ook vaak overbrugd om 30 ton 3e rij in een boot te zetten. Achterwielen komen dan van de grond en da's gewoon lachen.
Maar wat hij deed was opgebouwd zo'n 50 meter hoog over een oneffen, instabiele ondergrond heuvelop rijden, echt gekkenwerk.

50 km/h opgebouwd rijden is tricky idd, hard remmen zal vrij dodelijk zijn gok ik. :P
Hoe hoog was dat dat ding toen je dat deed?
Tsja, net wat je zegt, ieder zoekt z'n grenzen, als ik zie dat jij met 30ton staat te schommelen denk ik ook What the fuck is die gevaarlijk aan het doen?! terwijl het volgens jou inschatting volkomen veilig is...

@sounddragon: Redelijke bewoording van BMF, ik lees er eigenlijk alleen maar, omdat er nogal eens gave projecten op staan ;)
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104577069
Ik vond die Lee Towers-kraan die een poosje bij R'dam Centraal stond al imposant.
Maar eigenlijk wel grappig als ik naar die foto's bj DH CS kijk: Er is een kraan nodig, om een kraan op te bouwen die vervolgens een kraan op moet bouwen. Bizar!
Take on the situation, but not the torment ...
pi_104577672
Tsja, die ''Lee towers'' is weer een andere orde, dat is een draadkraan; die mag niet zelfstandig over de weg, wordt in deeltjes(nog meer dan die 11200) getransporteerd!
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zondag 20 november 2011 @ 10:50:42 #83
29071 Archie
Wegmisbruiker ;)
pi_104578225
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 04:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Volgens die wiki link die ik ergens hierboven postte;

[..]

in een tandemhijs 14.200 ton dus.. ;)
Klopt! 2x 7100 ton! Dat ding is zo achterlijk groot dat ie niet eens plat onder de Bosporus brug past (zelfs niet 20m submerged!)
Laag vliegen is ook een kunst!!!
  zondag 20 november 2011 @ 10:53:23 #84
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104578263
Wat is er eigenlijk mis met BMF? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ben er zelf namelijk een aantal (2) jaar terug moderator geweest en ben voornamelijk bezig geweest met die frontpage bouwen wat ik niet af heb kunnen bouwen door teveel activiteiten. Maar moet zeggen dat ik het een leuke club vind. Natuurlijk zitten er gigantische betweter users tussen, maar die heb je hier ook. Het stikt er ook van de jonge gastjes die inbreken op bouwplaatsen om mooie foto's te maken van kranen en ander materiaal wat niet helemaal lekker is. De crew doet iig. goed zijn best om het allemaal onder controle te houden en het is interessant forum om te volgen :) .
  zondag 20 november 2011 @ 10:56:29 #85
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104578312
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 10:50 schreef Archie het volgende:

[..]

Klopt! 2x 7100 ton! Dat ding is zo achterlijk groot dat ie niet eens plat onder de Bosporus brug past (zelfs niet 20m submerged!)
Ben er een keer langs gevaren in Rotterdam. Dat ding is echt serieus bizar groot. Je kan je het helemaal niet voorstellen tot je er vlak voor ligt en al die kleine "mannetjes" aan het werk ziet :') .

De LTM11200 vind ik trouwens zo bijzonder niet. Er rijden er meerdere rond in Nederland en Belgie. Nee dan hebben Sarens en Mammoet veel leuker materieel staan :P .
pi_104578439
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 10:53 schreef bleiblei het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met BMF? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ben er zelf namelijk een aantal (2) jaar terug moderator geweest en ben voornamelijk bezig geweest met die frontpage bouwen wat ik niet af heb kunnen bouwen door teveel activiteiten. Maar moet zeggen dat ik het een leuke club vind. Natuurlijk zitten er gigantische betweter users tussen, maar die heb je hier ook. Het stikt er ook van de jonge gastjes die inbreken op bouwplaatsen om mooie foto's te maken van kranen en ander materiaal wat niet helemaal lekker is. De crew doet iig. goed zijn best om het allemaal onder controle te houden en het is interessant forum om te volgen :) .
Tsja, mm, het is an sich wel een leuke club mensen, met een hoop verschillende inzichten én een berg ervaring en kennis, maar wat je ook post, er is altijd commentaar op( ik zal geen namen noemen, maar een paar mensen zijn daar bijzonder goed in).

Sommige bedrijven worden misselijk makend in de hemel geprezen, om een simpel voorbeeld te noemen: beelen. kijk maar eens in de sloopsectie, staan leuke, hele leuke projecten van laarakkers en boverhoff in, en 1000000foto's van beelen, allemaal dezelfde foto's puur om het kwijlen op die groene kleur :r
(en laat ik nou net uit de sloopsector vandaan komen...)

zoals gezegd: veel leuke klussen, en je leert nog eens iets op andere vakgebieden! de moddereters daar zijn zo op het oog ook rechtvaardig, niet te streng of zeikerig ofzo en weten het altijd wel redelijk in de hand te houden.... ^O^
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104578520
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 10:53 schreef bleiblei het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met BMF? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ben er zelf namelijk een aantal (2) jaar terug moderator geweest en ben voornamelijk bezig geweest met die frontpage bouwen wat ik niet af heb kunnen bouwen door teveel activiteiten. Maar moet zeggen dat ik het een leuke club vind. Natuurlijk zitten er gigantische betweter users tussen, maar die heb je hier ook. Het stikt er ook van de jonge gastjes die inbreken op bouwplaatsen om mooie foto's te maken van kranen en ander materiaal wat niet helemaal lekker is. De crew doet iig. goed zijn best om het allemaal onder controle te houden en het is interessant forum om te volgen :) .
dit is het probleem.

http://www.bouwmachinefor(...)f=40&t=4627&start=20
dit bijvoorbeeld, janbak plaatst een interessante foto.
direct afkeur.
maar als meneer neuteboom een foto plaatst dan staan de heren moderaters der eigen al weer af te trekken omdat er een foto van schol geplaatst wordt :X
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104578728
dictatuur heerst er waarbij witteveen ook zo veel mogelijk geweerd wordt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104579000
mja ik zou geen namen noemen, maar schol kom je ook véél tegen. en eerlijk is eerlijk: de man heeft eenmaal veel ervaring en kennis(niet dat de rest daarom nou minder is, ab-so-luut niet)

van witteveen vind ik ook wel jammer, leuke (kleine) klusjes altijd! op de meest bizarre plekken, en bizarre objecten soms
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zondag 20 november 2011 @ 11:28:39 #90
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104579008
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 11:07 schreef densmee het volgende:

[..]

dit is het probleem.

http://www.bouwmachinefor(...)f=40&t=4627&start=20
dit bijvoorbeeld, janbak plaatst een interessante foto.
direct afkeur.
maar als meneer neuteboom een foto plaatst dan staan de heren moderaters der eigen al weer af te trekken omdat er een foto van schol geplaatst wordt :X
Naja, in dat geval is het wat flauw, maar komt het commentaar vanwege de onscherpte :) .
Is puur om te voorkomen dat het gehele forum vol staat met wazige snel uit de hand geschoten plaatjes.

Over meneer neuteboom. Tja... Dat is 1 van de betweters, hij weet alleen dan weer wel scherpe foto's en aardige reportages te maken ;) .

En dat gaat echt niet om Schol, wel om de user :P .
Wat bedrijven betreft, tja, als er bij Laarakkers fanatieke users werken dan krijg je weer daar veel foto's van. Beelen is favoriet bij users als Geertyke e.d. die schijnbaar niets te doen hebben maar wel heel NL afreizen om wat plaatjes te schieten... Dan krijg je dat ;) .
Zelfde met de Mammoet topics in kranen. Dat gaat ook nergens over :P .
  zondag 20 november 2011 @ 11:30:15 #91
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104579054
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 11:17 schreef densmee het volgende:
dictatuur heerst er waarbij witteveen ook zo veel mogelijk geweerd wordt.
Wat betreft Witteveen weet ik het niet. Maar lichte dictatoriale trekjes rond bijv. users ga ik niet ontkennen. Al heb je die zelfs bij Fok! met onze eigenste Danny :P .
  zondag 20 november 2011 @ 11:32:15 #92
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_104579110
Zelf vond ik die drainagetopics van Gatze wel interessant. Nooit geweten dat het zo werkt. Evenals de waterbouw reportagetopics over Dubai en Abu Dhabi aantal jaar geleden.
pi_104579130
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 11:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Naja, in dat geval is het wat flauw, maar komt het commentaar vanwege de onscherpte :) .
Is puur om te voorkomen dat het gehele forum vol staat met wazige snel uit de hand geschoten plaatjes.

Over meneer neuteboom. Tja... Dat is 1 van de betweters, hij weet alleen dan weer wel scherpe foto's en aardige reportages te maken ;) .

En dat gaat echt niet om Schol, wel om de user :P .
Wat bedrijven betreft, tja, als er bij Laarakkers fanatieke users werken dan krijg je weer daar veel foto's van. Beelen is favoriet bij users als Geertyke e.d. die schijnbaar niets te doen hebben maar wel heel NL afreizen om wat plaatjes te schieten... Dan krijg je dat ;) .
Zelfde met de Mammoet topics in kranen. Dat gaat ook nergens over :P .
laarakkers en boverhoff: leuke reportages + niet die kwijlfoto's( je snapt wel wat ik bedoel)
Geertyke werkt(e?) bij euro, en is helemaal geil van sloopwerken, met lichte voorkeur voor beelen inderdaad...

Neuteboom: altijd leuke reportages, al zou ik hem liever niet (bij de meeste) van mn klussen erbij willen hebben... wij huurden voorheen altijd een telekraan machinist in met deze instelling: Hijsen met dat ding, en als de lampen gaan branden moet hij pas werken! vakman eerste klas...
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
pi_104579652
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 20 november 2011 @ 13:18:31 #95
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104583065
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 04:51 schreef vannelle het volgende:

[..]

Iedereen zoekt de grenzen op binnen z'n vakgebied, ik ook.
Maakt het ook leuk, ik hou wel van die aparte dingen. Reachstacker heb ik ook vaak overbrugd om 30 ton 3e rij in een boot te zetten. Achterwielen komen dan van de grond en da's gewoon lachen.
Maar wat hij deed was opgebouwd zo'n 50 meter hoog over een oneffen, instabiele ondergrond heuvelop rijden, echt gekkenwerk.

50 km/h opgebouwd rijden is tricky idd, hard remmen zal vrij dodelijk zijn gok ik. :P
Hoe hoog was dat dat ding toen je dat deed?
niet zo heel gek hoog; volgens mij 24 meter ofzo, was met een, inmiddels antieke, SK345 ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 20 november 2011 @ 13:25:14 #96
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104583357
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 11:07 schreef densmee het volgende:

[..]

dit is het probleem.

http://www.bouwmachinefor(...)f=40&t=4627&start=20
dit bijvoorbeeld, janbak plaatst een interessante foto.
direct afkeur.
maar als meneer neuteboom een foto plaatst dan staan de heren moderaters der eigen al weer af te trekken omdat er een foto van schol geplaatst wordt :X
De spijker precies op zijn kop.. ze hebben dat precies 2 keer bij mij gedaan, waren prima foto's, alleen idd gemaakt met een GSM. Daarna heb ik mijn bookmarkje van BMF meteen gewist; laat ze maar lekker in de fik vliegen daar :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104587097
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 08:18 schreef Spro het volgende:

[..]

Tsja, net wat je zegt, ieder zoekt z'n grenzen, als ik zie dat jij met 30ton staat te schommelen denk ik ook What the fuck is die gevaarlijk aan het doen?! terwijl het volgens jou inschatting volkomen veilig is...
Dat is ook veilig mits de container niet te hoog hangt, als ie nog een meter naar beneden kan ben je fout bezig want dan komt het kontje wel erg hoog.

Over machines kennen en grenzen opzoeken gesproken:
Weer in de staalbouw, Luxemburg deze keer.
Bij Dupont waren we een nieuwe plant aan het bouwen en op een gegeven moment moest er een afzuiginstallatie op het dak geplaatst worden.
Ik had de portofoon en vroeg de machinist om af te toppen, nog een beetje, nog een beetje enz..
Die installatie bleef maar wiebelen dus ik vroeg em of hij de last een beetje stil kon houden.
"Moet je eens naar de dakrand lopen en kijken hoe ik er bij sta." was het antwoord.
Hij stond echt te balanceren op z'n voorste stempels, achterste stempels hingen in de lucht. :+
Ik heb er maar niks meer van gezegd, probleem was duidelijk. :)

quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 13:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

niet zo heel gek hoog; volgens mij 24 meter ofzo, was met een, inmiddels antieke, SK345 ;)
Komt voor mij vreemd over omdat het mijn vak niet is.
Het zal wel kunnen anders had je het niet gedaan. Grote kans dat als ik gewend zou zijn aan zo'n ding ik het ook gedaan zou hebben maar als leek kijk je er heel anders naar.
Komt er eigenlijk op neer dat ik het eens ben met Spro. :)
  zondag 20 november 2011 @ 17:50:54 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104594481
Die live cambeelden van a_a doen het ook lekker trouwens :{
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104594537
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 17:50 schreef Sounddragon het volgende:
Die live cambeelden van a_a doen het ook lekker trouwens :{
hier wel beeld alleen mistig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 20 november 2011 @ 19:05:05 #100
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104597145
Ik zie alleen één wit vlekkie rechtsbovenin, niet bepaald spannend :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')