quote:Komend weekend laat ProRail in opdracht van de gemeente Den Haag een torenkraan plaatsen in de stationshal van het Centraal Station. Deze krijgt een 74 meter lange giek. Dat gebeurt zondag 20 november en volgens Prorail zijn kijkers van harte welkom. Ook wordt een fotowedstrijd gehouden. De grootste mobiele kraan van Europa, een Liebherr LTM 11200-9.1, wordt ingezet om de torenkraan op te bouwen. Hij moet de kraandelen over een circa 60 meter hoog kantoorgebouw hijsen.
Op de foto de LTM 11200-9.1 eerder in actie in Amsterdam.
De mobiele kraan is de in 2008 aangeschafte Liebherr LTM 11200-9.1 van de firma Van Marwijk kraanverhuur bv uit Zoeterwoude. Het is met recht een kanjer, deze 1200 tons telekraan, waarvan de mast hydraulisch is uit te schuiven tot zo'n 100 meter en een volledig opgebouwde jibconstructie zelfs een recordhoogte van 192 meter bereikt. De V-vormige Superliftconfiguratie geeft hem daarbij extra stabiliteit. Om deze kanjer over de weg te vervoeren zijn meerdere opleggers nodig. Alleen al het contragewicht weegt 200 ton.
Stationshal tijdelijk afgesloten
De torenkraan blijft anderhalf jaar in de hal staan en wordt gebruikt voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen komend weekend, tijdens het plaatsen van deze torenkraan, is de stationshal afgesloten. Het treinverkeer blijft normaal rijden. Hoogtepunt wordt komend weekend het inhijsen van de 74 meter lange giek over het circa 60 meter hoge kantoorgebouw Stichthage aan het KJ-Plein (Koningin Julianaplein) in Den Haag.
quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:15 schreef Dawnbreaker het volgende:
Als dat een Transformer is, hoeft ie zich niet te schamen onder de douche
Die kraan kan toch zelf over de weg rijden of mis ik iets?quote:De mobiele kraan is de in 2008 aangeschafte Liebherr LTM 11200-9.1 van de firma Van Marwijk kraanverhuur bv uit Zoeterwoude. Het is met recht een kanjer, deze 1200 tons telekraan, waarvan de mast hydraulisch is uit te schuiven tot zo'n 100 meter en een volledig opgebouwde jibconstructie zelfs een recordhoogte van 192 meter bereikt. De V-vormige Superliftconfiguratie geeft hem daarbij extra stabiliteit. Om deze kanjer over de weg te vervoeren zijn meerdere opleggers nodig. Alleen al het contragewicht weegt 200 ton.
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)quote:Op vrijdag 18 november 2011 02:17 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Die kraan kan toch zelf over de weg rijden of mis ik iets?
Of hebben ze het hier over de kraan die nog opgebouwd moet worden?
De giek zelf (het uitschuifbare deel wat er op die foto al op zit) komt ook op een aparte trailer, niet alleen de jib (het klimrek wat erbovenop staat), verder moeten de stempelpoten, de stempelschotten, de ballast (3 trailers), de spanlift (die V achterop), het hijsblok en de lier eraf voor transportquote:Op vrijdag 18 november 2011 05:06 schreef Maxbet het volgende:
[..]
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)
Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
Daarom blijft ie ook wel even staan...quote:Op vrijdag 18 november 2011 09:14 schreef Sounddragon het volgende:
Leuke machine, maar onpraktisch als de pest, want je bent alleen al een dag aan het bouwen voor hij kan hijsen.
Dat is met een 300-tons telekraan ook al wel het gevalquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als die omvalt en op je huis landt, heb je wel een probleem, denk ik
Ah zo, okquote:Op vrijdag 18 november 2011 05:06 schreef Maxbet het volgende:
[..]
De basis van de kraan kan inderdaad gewoon verreden worden, echter komt er nog een extra stuk bovenop, dit is Op het plaatje het bovenste stuk, welke niet "massief" is zeg maar, tevens ga je ook geen 200 ton aan contragewicht op een aanhangertje erachter hangen, en hetzelfde voor de platen waarop ze hem neerzetten voor stabiliteit en hijsgereedschap (die haken zijn al vrij groot en zwaar)
Dus ja, ook die mobiele kraan heeft een aantal opleggers extra bij zich
Daarom zei ik het ook met kleine tussen aanhalingstekensquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:03 schreef Sounddragon het volgende:
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje
Volgens mij zag ik vorige week dat ze daar beton aan het storten waren.....weet niet of daar ook weer iets overheen is gegaan ofzoquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:08 schreef densmee het volgende:
en zand onder de stempelschotten is wel leuk maar als je het niet inpakt en er valt een bui regen op dan heb je kans dat het onder je schotten vandaan spoelt
Een 100 tonner weegt geen 100 ton; hij kan (in theorie) 100 ton hijsen, mits je het tussen de stempels opgestapeld krijgt op een vlucht van een metertje of ehh.. 3quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:07 schreef densmee het volgende:
100 ton is toch het maximale toegelaten gewicht op de nederlandse wegen? Met een doorlopende ontheffing, met een enkele ontheffing is nog hoger ook mogelijk?
Nou........valt wel mee toch?quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:03 schreef Sounddragon het volgende:
Dat 'kleintje' is een 100 tonner; in de kranerij al een redelijk stevig kraantje
Ik ben eigenlijk kraanmachinist, en heb een aantal jaar met een 650 rondgetoerd, niet als machinist trouwens, maar op de ballastquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nou........valt wel mee toch?
Toen ik in de staalbouw werkte was 50 ton het kleinste kraantje, 100 ton is slechts 2x zo veel.
Zo redelijk stevig vind ik 100 ton niet eerlijk gezegd, bij 350 ton begint het leuk te worden.
Heb ik zelf al eens mee mogen spelen trouwens, hij heeft me uitgelegd waar alles voor dient en veel plezier, ik heb een half uur pauze. En weg was ie.![]()
Ik ben grote machines gewend maar dit had echt oefening nodig. En dan had ie nog maar 10% van de mogelijkheden uitgelegd.........en zonder last.
Echt respect voor een goede machinist!
Shell Moerdijk heb ik gewerkt met die rupskraan van Mammoet, 1000 tonner.
Sow, wat was (en ben) ik onder de indruk van dat ding.
En dan dit ding op een uurtje rijden van mijn huis?
Ik ga zeker ff kijken!
kaal weegt hij geen 100 tonquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een 100 tonner weegt geen 100 ton; hij kan (in theorie) 100 ton hijsen, mits je het tussen de stempels opgestapeld krijgt op een vlucht van een metertje of ehh.. 3
Een kraan heft standaard een transport ontheffing, dwz dat hij 12 ton per as mag wegen, dus als je zo'n ding ziet rijden is het sommetje; aantal assen X 12. In case van een 100 tonner dus 5 X 12 = 60 ton. De LTM 1200 staat op 9 assen, en weegt dus een beetje meer als 100 ton, vandaar dat daar ook transportbegeleiders bij rijden
Ik weet dat je machinist bent daarom durf ik ook te zeggen dat 100 ton gewoon een kleintje is.quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk kraanmachinist, en heb een aantal jaar met een 650 rondgetoerd, niet als machinist trouwens, maar op de ballast
Ja.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:54 schreef GX3 het volgende:
Mag je in dat ding rijden met een B-rijbewijs?
Gewicht doet er niet toe. Het mag, mits je toestemming hebt van de eigenaar.quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:34 schreef vannelle het volgende:
[..]
Klopt, immers niet zwaarder dan 3500 kg
quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:44 schreef 2cv het volgende:
[..]
Gewicht doet er niet toe. Het mag, mits je toestemming hebt van de eigenaar.
Ja, lach maar. Ik heb echt gelijk.quote:
Op eigen terrein ja, maar niet op de openbare weg. Dan heb je toch écht C nodig..quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]Jammer dat je zo lacht want hij heeft wel gelijk
Dan moet die kraan die hij moet bouwen wel helemaal een kutding zijn ?quote:Op vrijdag 18 november 2011 09:14 schreef Sounddragon het volgende:
maar onpraktisch als de pest, want je bent alleen al een dag aan het bouwen voor hij kan hijsen.
valt wel mee, dikke kranen zoals die 1200 komen vaak voor een enkel hijsje, wat vaak nog binnen een paar uurtjes gepiept is ook. Trafootje laden, keteltje ergens binnen zetten, boot in het water gooien, zulk soort grappen. En dan is heel het ding opbouwen en weer afbreken in verhouding veel werk. Hij gaat daar nu een torenkraan opbouwen die slecht bereikbaar is als ik het goed begrijp, en die torenkraan blijft daar wel een poosje staan in de regel, dus dat is wel de moeite waard.quote:Op zaterdag 19 november 2011 15:09 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Dan moet die kraan die hij moet bouwen wel helemaal een kutding zijn ?
Zie helemaal rechtsonder alleen dat is voor 3 maandenquote:Op zaterdag 19 november 2011 20:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoeveel zou de belasting daarvoor kosten?
Het is wel grappig werk, in de kraan is grappig, dan ben jij dé man, maar leuker vind ik het om buiten te lopen; to make things happenquote:Op zaterdag 19 november 2011 19:30 schreef Spro het volgende:
Lijkt mij he-le-maal niets om op die 11200 te draaien( ik heb ook mn tcvt niet, daar niet van, ik mag niet meer als op een graafmachine) hijsbeweging, uurtje wachten, hijsbeweging.... nah en dan bagger lang opbouwen/afbouwen
Een kraan is eigenlijk een rijdend werktuig, en geen vrachtwagen, ik weet niet of dat onder dezelfde belasting categorie valt.. tot een jaartje of 4 geleden mochten kranen ook op rode diesel over de openbare weg rijden; tegenwoordig mag er alleen nog rode shit in de bovenwagen, de kraan zelf dusquote:Op zaterdag 19 november 2011 20:20 schreef densmee het volgende:
[..]
Zie helemaal rechtsonder alleen dat is voor 3 maanden
[ afbeelding ]
Zoals?quote:Op zaterdag 19 november 2011 20:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is wel grappig werk, in de kraan is grappig, dan ben jij dé man, maar leuker vind ik het om buiten te lopen; to make things happen![]()
Je komt op veel plaatsen waar veel mensen nooit zullen komen, en je doet dingen die je vaak alleen maar eens op internet of Discovery ziet. Sommigen zitten liever op de weg, sommige mensen hangen graag in een magazijn, of zien zichzelf niet buiten kantoor werken, want daar regent het wel eens.. ieder zijn ding
Aan wijzingen geven, hijsgereedschappen klaarmaken en samenstellen, begeleiden van de hijs, het te hijsen stuk moet 'aangepikt' worden. Hoeveel mensen ken jij die wel eens bovenop zo'n mega windmolen hebben gestaan? of op een jacht van 20 miljoen EYPO, of op een booreiland? Dat is het toffe deel van de jobquote:
@sounddragon: mee eens, je eromheen lopen is meestal leuker dan zelf doen, maar ligt ook puur aan de werkzaamhedenquote:
Technisch gezien is dat idd een mobiele kraan. Mag je met een normale TCVT niet op, is offshore, dat is een extra papiertje bovenop je TCVT, een deelcertificaat zeg maarquote:Op zaterdag 19 november 2011 20:40 schreef Watertornado het volgende:
Maar dit is toch ook gewoon een mobiele kraan of snap ik het nu weer niet?
[ afbeelding ]
Ik ben daar in het E-house geweest (dat rode) terwijl hij nog in opbouw was, echt wat een machtig maar mongolig groot apparaat.
5000 tonner geloof ik.
Totaal anders, ik denk dat we dit onder werkschip mogen plaatsen, dan kom je nog steeds op de Thialf uit als grootstequote:Op zaterdag 19 november 2011 20:40 schreef Watertornado het volgende:
Maar dit is toch ook gewoon een mobiele kraan of snap ik het nu weer niet?
[ afbeelding ]
Ik ben daar in het E-house geweest (dat rode) terwijl hij nog in opbouw was, echt wat een machtig maar mongolig groot apparaat.
5000 tonner geloof ik.
rigger is diegene die Sounddragon net beschrijftquote:Op zaterdag 19 november 2011 20:43 schreef Anne het volgende:
Ik weet niet eens wat een rigger is, maar ik zal wel even googlen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |