bronquote:Griekenland heeft nog maar voor een paar weken geld in kas. Het doet alle moeite om weer een tranche van 8 miljard uit het noodfonds te krijgen betaald. Alle reden om priorititeiten te stellen: het Griekse leger koopt 400 Abram tanks.
Griekenland moet nog beslissen of het de tanks gaan moderniseren, voor enkele tientallen miljoenen dollars, of dat de tanks worden ge-upgrade naar een hoger niveau. De kosten hiervan zullen navenant hoger zijn.
bronquote:En de Grieken? Die schaffen vierhonderd tanks aan
donderdag 6 oktober 2011 17:48
Terwijl Griekenland balanceert op de rand van faillissement, koopt de regering nog wel even vierhonderd tanks van de Verenigde Staten. De kosten lopen in de honderden miljoenen.
Griekenland koopt vierhonderd M1A1 Abrams-tanks
Volgens het Griekse vakblad Hellenic Defense & Technology wil het Griekse leger vierhonderd M1A1 Abrams-tanks aanschaffen.
Failliet
De totale kosten zijn onbekend, maar een zo’n voertuig kost ongeveer 3,2 miljoen euro. De Amerikaanse regering zou binnenkort akkoord gaan met de deal.
De transactie is opmerkelijk aangezien Griekenland nagenoeg failliet is. Het land is volledig afhankelijk van de noodlening van de EU en het IMF.
Staken
De Griekse bevolking vindt het allemaal maar niets en staakt massaal tegen de bezuinigingsplannen van de regering.
In Nederland is het ministerie van Defensie bezig met het afstoten van materieel om te kunnen bezuinigen.
Hebben ze wel geld voor de brandstof?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:30 schreef eight het volgende:
Met die 400 tanks rijden ze Brussel in mocht de volgende tranche geweigerd worden.
wat id het verschil daartussenquote:Griekenland moet nog beslissen of het de tanks gaan moderniseren, voor enkele tientallen miljoenen dollars, of dat de tanks worden ge-upgrade naar een hoger niveau
Ik heb gehoord dat die Abrams ook op olijfolie lopen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hebben ze wel geld voor de brandstof?
vliegtanksquote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:51 schreef remlof het volgende:
Bizar dit, inderdaad. En wat moet je met tanks als je land uit een paar duizend eilanden bestaat?
Prima, dan verkoop je ze weer.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Anyway heren, deze tanks waren jaren geleden al besteld. Nog vóór de crisis!!
De deal afbreken zal ze nog meer geld gaan kosten.
Inderdaad. Of ze willen er straks Athene mee schoonvegen op z'n Mubaraks.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:54 schreef Chooselife het volgende:
Ik begrijp de strategische keuze niet. Met de aankoop van 400 extra tanks anticipeer je op een grootschalig grondoffensief. Dat heeft weinig meer met defensie te maken.
Het scheelt dat die 400 tanks nog enige waarde vertegenwoordigen zodra ze failliet gaan, in tegenstelling tot de rest van het geld wat we erin pompen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Nonsens, met de Turken naast de deur is dit aantal tanks niet meer dan verstandig.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:54 schreef Chooselife het volgende:
Ik begrijp de strategische keuze niet. Met de aankoop van 400 extra tanks anticipeer je op een grootschalig grondoffensief. Dat heeft weinig meer met defensie te maken.
quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:51 schreef remlof het volgende:
Bizar dit, inderdaad. En wat moet je met tanks als je land uit een paar duizend eilanden bestaat?
Het cancellen van de order kost meer dan het leveren van de tanks?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:53 schreef ErwinRommel het volgende:
De VS jutten al decennia lang de wapenwedloop tussen Turkije en Griekenland op en verdienen er flink aan. Bizar, daar het allebei NAVO-landen zijn.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:56 schreef Nobu het volgende:
Heer-lijk dit.
[..]
Nonsens, met de Turken naast de deur is dit aantal tanks niet meer dan verstandig.
Ja, duizend jaar bezetting en wederzijdse haat heeft er vast niets mee te maken. Het is allemaal de schuld van de grote Satan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:57 schreef remlof het volgende:
[..]
De VS jutten al decennia lang de wapenwedloop tussen Turkije en Griekenland op en verdienen er flink aan. Bizar, daar het allebei NAVO-landen zijn.
Contractbreuk?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het cancellen van de order kost meer dan het leveren van de tanks?
De VS doen wel bizardere dingen ten einde de wapenindustrie flink te laten profiteren.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:57 schreef remlof het volgende:
[..]
De VS jutten al decennia lang de wapenwedloop tussen Turkije en Griekenland op en verdienen er flink aan. Bizar, daar het allebei NAVO-landen zijn.
Griekenland maakt zonder Europa sowieso weinig kans tegen Turkije. Met of zonder tanks.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:56 schreef Nobu het volgende:
Heer-lijk dit.
[..]
Nonsens, met de Turken naast de deur is dit aantal tanks niet meer dan verstandig.
Op ieder eiland een tank.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:51 schreef remlof het volgende:
Turkije en Griekenland hebben nu goede relaties, zowel op diplomatiek niveau als civiele organisaties.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:59 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja, duizend jaar bezetting en wederzijdse haat heeft er vast niets mee te maken. Het is allemaal de schuld van de grote Satan.
Dan nog is het vreemd als het meer kost dan de originele totaalprijs.quote:
Ik zou zo ook niet weten voor wie ik partij moet kiezen...quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:59 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Griekenland maakt zonder Europa sowieso weinig kans tegen Turkije. Met of zonder tanks.
Verder zijn het beide NAVO landen en los van het spelletjes nadert de kans op conflict nul.
En zowel de Turken als Grieken komen wapens van Ome Sam.
Allemaal weggegooid geld.
Nee, het zijn beide gewoon landen met mensen waarvan de meeste mensen net als in ieder ander land een bestaan op proberen te bouwen en gewoon vriendelijk zijn en geen kwaad in zin hebben...quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:02 schreef eight het volgende:
[..]
Ik zou zo ook niet weten voor wie ik partij moet kiezen...
Het is allebei een kutvolk
De gemiddelde Griek heeft een intense hekel aan alles wat Turks is.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:01 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Turkije en Griekenland hebben nu goede relaties, zowel op diplomatiek niveau als civiele organisaties.
Schijnt een deal te zijn welke al in 2001 is besprokenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:01 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dan nog is het vreemd als het meer kost dan de originele totaalprijs.
Maar ik neem aan dat je wel een bron hebt voor je argument?
Gewoon pure bullshit.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:04 schreef Nobu het volgende:
[..]
De gemiddelde Griek heeft een intense hekel aan alles wat Turks is.
Je weet dat men op FOK! ook graag papagaaienvoer vreetquote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:05 schreef von_Preussen het volgende:
Wat me opvalt is dat in de bron een prijs van honderden miljoenen wordt genoemd, terwijl ik iets heb gelezen van slechts 8 miljoen (ja, die tanks worden met veel korting verkocht). Dan nog enkele tientallen miljoenen voor het upgraden van de tanks (idd, niet nieuw) en dan zit je nog ver van de honderden miljoenen.
http://www.defencegreece.(...)a1-abrams-to-greece/
Echter zijn er nog geen betrouwbare berichten (bericht van bijv. DoD) naar buiten gekomen omtrent deze deal, tot nu toe alleen maar berichten die door alle media worden overgenomen.
Nee, hij heeft gelijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:06 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Gewoon pure bullshit.
Ik was laatst in Griekenland op vakantie en geen enkele negatieve reactie gehad. Ze vroegen zelf vaak specifiek naar mijn 'oorspronkelijke afkomst' en ze hebben altijd heel vriendelijk gereageerd en verteld over hun Turkse vrienden en kennissen.
En NWS is wat dat aangaat helemaal het hol van de idiote mongolen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Je weet dat men op FOK! ook graag papagaaienvoer vreet
Er is altijd wel iemand die hier serieus op reageertquote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:03 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Nee, het zijn beide gewoon landen met mensen waarvan de meeste mensen net als in ieder ander land een bestaan op proberen te bouwen en gewoon vriendelijk zijn en geen kwaad in zin hebben...
Met je kutvolk
De Amerikanen doen tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar luchtaanvallen, als die tanks niet nieuw zijn waarom worden ze dan nu pas geleverd?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:05 schreef von_Preussen het volgende:
Wat me opvalt is dat in de bron een prijs van honderden miljoenen wordt genoemd, terwijl ik iets heb gelezen van slechts 8 miljoen (ja, die tanks worden met veel korting verkocht). Dan nog enkele tientallen miljoenen voor het upgraden van de tanks (idd, niet nieuw) en dan zit je nog ver van de honderden miljoenen.
Echter zijn er nog geen betrouwbare berichten (bericht van bijv. DoD) naar buiten gekomen omtrent deze deal, tot nu toe alleen maar berichten die door alle media worden overgenomen.
quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:09 schreef eight het volgende:
[..]
Er is altijd wel iemand die hier serieus op reageert
[..]
Bezuinigen op je defensie is de afbraak van je land!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:09 schreef johnnylove het volgende:
Zie nog genoeg bezuinigingsmogelijkheden voor de Grieken.
http://www.google.com/pub(...)=country&hl=en&dl=en
O ja, natuurlijk , sorry ik zag het totaal verkeerdquote:
Mijnheer Rommel, het is nu allen voor Europa en alleen voor Europa ipv individuele landen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:13 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Bezuinigen op je defensie is de afbraak van je land!
Alleen voor Europa?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:15 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Mijnheer Rommel, het is nu allen voor Europa en alleen voor Europa ipv individuele landen.
De Amerikanen hebben de Grieken gewoon tanks uit hun eigen voorraad aangeboden, dat verklaart waarom ze niet nieuw worden geleverd. Net zoals een 2e hands auto ook niet nieuw vanuit de fabriek naar de 2e eigenaar toe gaat.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:09 schreef eight het volgende:
De Amerikanen doen tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar luchtaanvallen, als die tanks niet nieuw zijn waarom worden ze dan nu pas geleverd?
http://www.quora.com/Why-(...)ms-tanks-from-the-USquote:First, this is not a purchase of tanks, it is a (free) gift of used tanks. I put "free" in parentheses because as you will see there is a hidden cost involved. Second, this hasn't happened, yet, the US has just decided that they are willing to give Greece the tanks, but Greece has not yet decided to take them.
Fijn hoor, dat jij zoveel goede contacten hebt gehad. Helaas is de gemiddelde Atheense relschopper niet de gemiddelde Griek.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:13 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
O ja, natuurlijk , sorry ik zag het totaal verkeerd
Dat begrijp ik maar dat bedoelde ik niet. Als dit uit eigen voorraad wordt geleverd waarom duurt het dan ruim 9 jaar voordat ze geleverd worden? Waar zijn die tanks dan al die tijd ingezet als ze voornamelijk luchtaanvallen uitvoeren?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:20 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De Amerikanen hebben de Grieken gewoon tanks uit hun eigen voorraad aangeboden, dat verklaart waarom ze niet nieuw worden geleverd. Net zoals een 2e hands auto ook niet nieuw vanuit de fabriek naar de 2e eigenaar toe gaat.
Hoe bedoel je 9 jaar voordat ze geleverd worden?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:30 schreef eight het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar dat bedoelde ik niet. Als dit uit eigen voorraad wordt geleverd waarom duurt het dan ruim 9 jaar voordat ze geleverd worden? Waar zijn die tanks dan al die tijd ingezet als ze voornamelijk luchtaanvallen uitvoeren?
edit: wel tegenstrijdige berichtgeving als dit een schenking betreft.
Een wapendeal is niet zoiets als van "vandaag koop ik, morgen heb ik het"quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:30 schreef eight het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar dat bedoelde ik niet. Als dit uit eigen voorraad wordt geleverd waarom duurt het dan ruim 9 jaar voordat ze geleverd worden? Waar zijn die tanks dan al die tijd ingezet als ze voornamelijk luchtaanvallen uitvoeren?
Vandaar die gigantische tankslagen in Irak... En het feit dat Canada nieuwe tanks heeft gekocht voor de oorlogjes in de zandbak nadat ze een tijdje tankloos waren.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:09 schreef eight het volgende:
[..]
Er is altijd wel iemand die hier serieus op reageert
[..]
De Amerikanen doen tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar luchtaanvallen, als die tanks niet nieuw zijn waarom worden ze dan nu pas geleverd?
Zoals je al zegt daar gaan jaren aan vooraf. Kan je me uitleggen dan wat het strategisch belang van Griekenland is om 400 tanks aan te schaffen voor nota bene een bondgenoot van je?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:34 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Een wapendeal is niet zoiets als van "vandaag koop ik, morgen heb ik het"
Zie bv gevechtsvliegtuigen, daar kan goed 10 jaar overheen gaan voordat ze uiteindelijk geleverd worden.
Ik heb het verkeerd gelezen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:34 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 9 jaar voordat ze geleverd worden?
Om hun oude tanks welke té veel gaan kosten in onderhoud te vervangen? Met daarbij gerekend aarts-vijand Turkije als buurland?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:45 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Zoals je al zegt daar gaan jaren aan vooraf. Kan je me uitleggen dan wat het strategisch belang van Griekenland is om 400 tanks aan te schaffen voor nota bene een bondgenoot van je?
Die tanks die al in bruikleen waren van de Duitsers? Die bedoel je? Ja, als de Grieken niet betalen, is zo'n kostenplaatje ook mooi om naar te kijken. En hoe doe je logistiek met dat terrein? Als landsverdediging zijn daar toch betere methode's voor? Ze hebben dadelijk meer tanks als DL en FR samen!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om hun oude tanks welke té veel gaan kosten in onderhoud te vervangen? Met daarbij gerekend aarts-vijand Turkije als buurland?
Die Leo's ja. Als 25% nog rijdt mag je je op de borst kloppen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:01 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Die tanks die al in bruikleen waren van de Duitsers? Die bedoel je? Ja, als de Grieken niet betalen, is zo'n kostenplaatje ook mooi om naar te kijken. En hoe doe je logistiek met dat terrein? Als landsverdediging zijn daar toch betere methode's voor? Ze hebben dadelijk meer tanks als DL en FR samen!
Tevens is zelfs Cyprus een EU land geworden en daarmee een aanval van Turkije uitgesloten.
Maar goed, als ze naast de Leopard 2 (die ze gewoon blijven houden) nu de M1 Abrams invoeren moeten ze een kostbare nieuwe logistieke keten opzetten.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om hun oude tanks welke té veel gaan kosten in onderhoud te vervangen? Met daarbij gerekend aarts-vijand Turkije als buurland?
Tja, dat is een keuze welke een land moet accepteren. Er zijn altijd wanbetalers. Dat is en blijft een risico.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:07 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar goed, als ze naast de Leopard 2 (die ze gewoon blijven houden) nu de M1 Abrams invoeren moeten ze een kostbare nieuwe logistieke keten opzetten.
Dat relativeert het kostenplaatje weer, maar de Duitsers zullen de Grieken niet nog een keer tanks leveren (vanwege onbetaalde tanks uit het verleden), dus dan zullen ze wel veroordeeld zijn tot de Amerikanen.
Neem Fast and Furiousquote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:59 schreef Ludd het volgende:
[..]
De VS doen wel bizardere dingen ten einde de wapenindustrie flink te laten profiteren.
Vertel, hoeveel gemiddelde Grieken ken je?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:04 schreef Nobu het volgende:
[..]
De gemiddelde Griek heeft een intense hekel aan alles wat Turks is.
Van Elsevier verwacht je dit niet??quote:Op donderdag 6 oktober 2011 23:51 schreef Godshand het volgende:
Wat een opruiende publicaties zeg. Ik dacht dat het Telegraaf was, maar van Elsevier verwacht ik dit niveau niet
Zoals hier eerder in dit topic geschetst was de deal al beklonken en hebben zij dit reeds in hun begroting opgenomen...
Ik bedoel, Nederland doet ook niet anders: we moesten bezuinigen, maar de overheid ging toch een miljard in de ING stoppen om hem overeind te houden
Yep, vraag Engeland maar es naar hun leveringen eurofighters.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het cancellen van de order kost meer dan het leveren van de tanks?
8 miljoen voor 400 tanks? ¤ 20.000,- per tank?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:05 schreef von_Preussen het volgende:
Hebben wij ook weer tanks als dat land eindelijk over de kop gaat.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:40 schreef H.FR het volgende:
Aha, kunnen we die mooi als onderpand vragen
Daaromquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:47 schreef Kirov het volgende:
[..]
Hebben wij ook weer tanks als dat land eindelijk over de kop gaat.
De NAVO grijpt niet in tussen onderlinge conflicten, de NAVO is bedoeld voor aanvallen van buitenaf.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:59 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Griekenland maakt zonder Europa sowieso weinig kans tegen Turkije. Met of zonder tanks.
Verder zijn het beide NAVO landen en los van het spelletjes nadert de kans op conflict nul.
En zowel de Turken als Grieken komen wapens van Ome Sam.
Allemaal weggegooid geld.
Nee natuurlijk niet.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat zou 20.000 per tank zijn, doe mij er ook eentjequote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:05 schreef von_Preussen het volgende:
quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Joh, da's pas echt appels en peren.... Griekenland en Turkije hebben ~15 jaar geleden nog openlijk oorlog gevoerd, wij met de Spanjaarden enkele eeuwen geleden.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:39 schreef Killaht het volgende:
[..]Ja en spanje is nog steeds aartsvijand Nederland.
En 20 jaar geleden stond er nog een muur in Berlijn, dat zegt allemaal maar weinig. Het risico op oorlog is praktisch nul en als er al een conflict komt is de NAVO er als de kippen bij om de twee uit elkaar te trekken. Allemaal flauwekul. Het risico is veel te klein om dergelijke kosten te verantwoorden als je zo krap zit, ook als het een 'gift' is.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:41 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Joh, da's pas echt appels en peren.... Griekenland en Turkije hebben ~15 jaar geleden nog openlijk oorlog gevoerd, wij met de Spanjaarden enkele eeuwen geleden.
Ja en wij 60 jaar geleden met Duitsland. De wereld is niet verandert natuurlijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:41 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Joh, da's pas echt appels en peren.... Griekenland en Turkije hebben ~15 jaar geleden nog openlijk oorlog gevoerd, wij met de Spanjaarden enkele eeuwen geleden.
Oh vreemd zeg dat ze op Kos niet zeggen dat de geld brengende toerist op moet pleurenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:06 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Gewoon pure bullshit.
Ik was laatst in Griekenland op vakantie en geen enkele negatieve reactie gehad. Ze vroegen zelf vaak specifiek naar mijn 'oorspronkelijke afkomst' en ze hebben altijd heel vriendelijk gereageerd en verteld over hun Turkse vrienden en kennissen.
Papagaai? Is dat een Griekse naam voor een vogelsoort?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Je weet dat men op FOK! ook graag papagaaienvoer vreet
Mwoa, ze de euro uit schoppen en kijken hoe ING en ABN-AMRO omdonderen, en er 1/10 van ons collectieve ingelegde pensioengeld verdampt, is ook niet echt een valide alternatief, of wel?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:52 schreef Killaht het volgende:
Kunnen we die miljarden niet meer terughalen per direct, voordat we ze nooit meer zien. Kan onze crisis helpen. Of kan Nederland niet Kreta ter vervanging krijgen![]()
Echt een bodemloze put.
Dat is toch al bijna onontkoombaar als ze failliet gaan. Maar Kreta is ook goed.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Mwoa, ze de euro uit schoppen en kijken hoe ING en ABN-AMRO omdonderen, en er 1/10 van ons collectieve ingelegde pensioengeld verdampt, is ook niet echt een valide alternatief, of wel?
Kreta is een dorre rots met dronken Engelsen, doe dan Corfu, is een stuk mooier.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:57 schreef Killaht het volgende:
[..]
Dat is toch al bijna onontkoombaar als ze failliet gaan. Maar Kreta is ook goed.
Enig idee wat een van de voornaamste redenen is om Turkije bij de EU te trekken?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:45 schreef Killaht het volgende:
[..]
Ja en wij 60 jaar geleden met Duitsland. De wereld is niet verandert natuurlijk![]()
Het slaat nergens op. Griekenland = Navo, Turkije = Navo. Niks te vrezen dus.
Het is netzo bekrompen als mijn stelling.
Je begint steeds meer op Lambiekje te lijkenquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ach we krijgen toch binnen 3 weken een mondiale economische meltdown en het hele financiele systeem zal als een kaartenhuis in elkaar gaan donderen, dus die Grieken hebben gelijk met die 400 tanks. Wel hopen dat ze binnen 3 weken geleverd worden dan
Ik vind die hel en verdoemenis preken steeds meer lijken op de bangmakerij die er was voor het referendum over de europese grondwet.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Mwoa, ze de euro uit schoppen en kijken hoe ING en ABN-AMRO omdonderen, en er 1/10 van ons collectieve ingelegde pensioengeld verdampt, is ook niet echt een valide alternatief, of wel?
Daar zijn zat redenen voor en ik heb ze er ook liever dan die corrupte Grieken. De voornaamste reden zal zijn om de verzoenende redenen gaan.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Enig idee wat een van de voornaamste redenen is om Turkije bij de EU te trekken?
Buffer en daarnaast nogal wat dwaze redenen, zelfde als bij Griekenland. Men is wel degelijk bang voor de potentiele dreiging vanuit het oosten en niet onterecht dunkt mequote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:12 schreef Killaht het volgende:
[..]
Daar zijn zat redenen voor en ik heb ze er ook liever dan die corrupte Grieken. De voornaamste reden zal zijn om de verzoenende redenen gaan.
Welke dreiging uit het oosten?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Buffer en daarnaast nogal wat dwaze redenen, zelfde als bij Griekenland. Men is wel degelijk bang voor de potentiele dreiging vanuit het oosten en niet onterecht dunkt me
Jij bent al de derde persoon. Waarom denken jullie dit nou? Het is net zo absurd als "Nederlanders haten Duiters en Belgen haten Nederlanders".quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Grieken haten maar 1 ding meer dan hun eigen regering en dat zijn Turken.
geen wonder dat Griekenland zo in de schulden is gekomen, wat zou er allemaal nog meer zijn besteld? en tussen haakjes doordat de dollar weer flink gestegen is gaat het nog meer kostenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Maak er maar 4 van en waarom? Omdat ik Grieken letterlijk heb horen zeggen "We hate the Turkish"...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:46 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij bent al de derde persoon. Waarom denken jullie dit nou? Het is net zo absurd als "Nederlanders haten Duiters en Belgen haten Nederlanders".
De deskundigen zitten toch aardig op 1 lijn hoor. Lees dit maar eens.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind die hel en verdoemenis preken steeds meer lijken op de bangmakerij die er was voor het referendum over de europese grondwet.
Ik kom toch al 25 jaar in Griekenland, en mijn vader deed er veel zaken, en trust me, het is écht zo. Ik ben 1x naar Turkije geweest, en een groot aantal Griekse vrienden van me, waren echt pislink. Het is ook heel gebruikelijk dat men op toeristenplekken flyers "laat slingeren" over de Turkse mensenrechten schendingen etc.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:46 schreef zarGon het volgende:
[..]
Jij bent al de derde persoon. Waarom denken jullie dit nou? Het is net zo absurd als "Nederlanders haten Duiters en Belgen haten Nederlanders".
Die Turken die enkele decennia geleden maar besloten zelf in te grijpen toen duidelijk werd dat de Grieken op het punt stonden Cyprus zo-goed-als-te-annexeren?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:56 schreef Nobu het volgende:
Heer-lijk dit.
[..]
~70% van de inwoners is Grieks, en ten tijde van de oorlog in 1983, was dat percentage zelfs tegen de 80%, dus Griekenland lijkt me dan de logische keuze?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:09 schreef BASBRO het volgende:
[..]
Die Turken die enkele decennia geleden maar besloten zelf in te grijpen toen duidelijk werd dat de Grieken op het punt stonden Cyprus zo-goed-als-te-annexeren?
Vreem toch dat dit altijd de Turken wordt nagedragen, en nooit de Grieken.
1974.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:18 schreef fruityloop het volgende:
[..]
~70% van de inwoners is Grieks, en ten tijde van de oorlog in 1983, was dat percentage zelfs tegen de 80%, dus Griekenland lijkt me dan de logische keuze?
Niet op het totaal van ~2000 wat ze hebben hoor.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:29 schreef Louis22 het volgende:
Misschien bereidt het leger een coup voor? Overigens, 400, dat is veel.
Reken maar dat daar wat clausules aan vastzitten tegen doorverkoop hoor. Amerika wil niet zomaar haar tanks over de hele wereld hebben rondslingeren.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 12:30 schreef Evenveel het volgende:
Werk de OP maar bij: het is een gift van de VS. Dus GR hoeft (indien ze akkoord gaan) niets aan te schaffen. Er moet alleen voor onderhoud betaald te worden. En dat kan zelfs zeer lucratief zijn mochten ze naar onderhoud door GR doorverkocht worden. Dus het zou zelfs juist WEL een goede zet van de Grieken kunnen zijn.
Dan nog. Griekenland heeft nog helemaal niet besloten het aanbod te accepteren.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 14:23 schreef Northside het volgende:
[..]
Reken maar dat daar wat clausules aan vastzitten tegen doorverkoop hoor. Amerika wil niet zomaar haar tanks over de hele wereld hebben rondslingeren.
Zou misschien een goed idee kunnen zijn als ze het onderhoud in Griekenland/door Grieken zouden kunnen laten uitvoeren. Maar dat zal wel niet, Amerikanen zijn niet helemaal gek.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 14:29 schreef Evenveel het volgende:
Dan nog. Griekenland heeft nog helemaal niet besloten het aanbod te accepteren.
Ik las net dit:quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 14:56 schreef Northside het volgende:
[..]
Zou misschien een goed idee kunnen zijn als ze het onderhoud in Griekenland/door Grieken zouden kunnen laten uitvoeren. Maar dat zal wel niet, Amerikanen zijn niet helemaal gek.
Uiteraard. Bovendien zou ik liever zien dat al deze 'kots' zich richt op de JSF. Want ook wij hebben daar eigenlijk geen geld voor.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:06 schreef Evenveel het volgende:
[..]
Ik las net dit:
http://www.defencegreece.(...)r-8-million-dollars/
Een soortgelijke deal (gratis materieel!) die niet door is gegaan omdat Griekenland dus de verzendkosten niet wou betalen. De Grieken zijn dus ook niet achterlijk! Maar voor Henk en Ingrid is kotsen op Griekenland natuurlijk veel leuker
Mwoa, die 500 miljoen per jaar die de JSF kost (worst case bedrag van 10 miljard/20 jaar gebruik) is weliswaar een leuk zakcentje, echter is het maar goed ~5% van het totale defensiebudget, en op de 30+ miljard per jaar die we aan OCW kwijt zijn, is het een scheet in een tornado.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Uiteraard. Bovendien zou ik liever zien dat al deze 'kots' zich richt op de JSF. Want ook wij hebben daar eigenlijk geen geld voor.
Inderdaad, we kunnen net zo goed onze Fokker D-XXI's weer uit de mottenballen halen. Oh wacht, die waren we binnen vier dagen kwijt omdat het volgens onze regering niet nodig was om ze in fatsoenlijke aantallen aan te schaffen en modern uit te rusten...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:14 schreef remlof het volgende:
Alleen hebben wij die JSF net zo hard nodig als de Grieken die tanks.
De Europese defensie moet gewoon geïntegreerd worden. Dat zou pas bakken met geld schelen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:33 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Inderdaad, we kunnen net zo goed onze Fokker D-XXI's weer uit de mottenballen halen. Oh wacht, die waren we binnen vier dagen kwijt omdat het volgens onze regering niet nodig was om ze in fatsoenlijke aantallen aan te schaffen en modern uit te rusten...
Dan krijg je toch problemen, veel landen kopen custom made varianten met een reden. Zo zal men in Griekenland sommige voertuigen uit willen rusten met een robuustere airco, terwijl voor ons in Nederland het vermogen om door watergangen te kunen waden weer groter is, en zo verder.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:37 schreef remlof het volgende:
[..]
De Europese defensie moet gewoon geïntegreerd worden. Dat zou pas bakken met geld schelen.
En met een centraal inkoopbeleid vanuit Brussel krijg je ook niet van die gekke dingen als Grieken die in één keer 400 (Amerikaanse!) tanks aanschaffen of Nederland die miljarden over de balk smijt aan de (Amerikaanse!) JSF.
Zal op termijn ook wel gebeuren. In ieder geval Europese inkooprichtlijnen enzo (koopt eigen waar!).quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:37 schreef remlof het volgende:
De Europese defensie moet gewoon geïntegreerd worden. Dat zou pas bakken met geld schelen.
En met een centraal inkoopbeleid vanuit Brussel krijg je ook niet van die gekke dingen als Grieken die in één keer 400 (Amerikaanse!) tanks aanschaffen of Nederland die miljarden over de balk smijt aan de (Amerikaanse!) JSF.
Dat doet de VS ook, dus waarom wij niet inderdaad.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:48 schreef Northside het volgende:
[..]
Zal op termijn ook wel gebeuren. In ieder geval Europese inkooprichtlijnen enzo (koopt eigen waar!).
En de Russen ook. En de Chinezen ook. Wij zijn het enige grote machtsblok dat groot extern inkoopt? (of zijn we niet eens een groot machtsblok?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:49 schreef fruityloop het volgende:
Dat doet de VS ook, dus waarom wij niet inderdaad.
Russen kopen wel extern inquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:07 schreef Northside het volgende:
[..]
En de Russen ook. En de Chinezen ook. Wij zijn het enige grote machtsblok dat groot extern inkoopt? (of zijn we niet eens een groot machtsblok?)
Niet dat ik dit gister al gepost heb, maar je hebt gelijk, hier lopen grotendeels noobs met een te grote bek rond.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:15 schreef bushwackerish het volgende:
Bullshit verhaal dus:
"de 400 Griekse tanks" - Hoax waar dommeriken allemaal intrappen
ja en dat werkt uitstekend natuurlijk ...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat doet de VS ook, dus waarom wij niet inderdaad.
Economisch gezien geen verstandig beleid. Strategisch gezien misschien ook niet, jezelf afhankelijk maken van andere machtsblokken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 17:09 schreef sp3c het volgende:
ja en dat werkt uitstekend natuurlijk ...
de enige die gediend is met een dergelijk beleid zijn EADS en Kraus Maffia Wegmann, kunnen ze net als de Amerikaanse giganten pas echt gaan leveren wanneer ze zelf willen voor het bedrag dat ze zelf mooi vinden
nee hoor gewoon blijven kopen wat het beste is/past en voor mijn part gaan we iig de Russische ontwikkelaars ook om offertes vragen binnenkort
dat doen we (Nederland) sowieso al want we maken niet alles zelf, ik zie niet echt heel erg veel verschil tussen afhankelijkheid van Washington of Parijsquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 17:34 schreef Northside het volgende:
[..]
Economisch gezien geen verstandig beleid. Strategisch gezien misschien ook niet, jezelf afhankelijk maken van andere machtsblokken.
Misschien heeft het er iets mee te maken dat dit in werkelijkheid gewoon een matig excuus voor een invasie was in plaats van de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:09 schreef BASBRO het volgende:
[..]
Die Turken die enkele decennia geleden maar besloten zelf in te grijpen toen duidelijk werd dat de Grieken op het punt stonden Cyprus zo-goed-als-te-annexeren?
Vreem toch dat dit altijd de Turken wordt nagedragen, en nooit de Grieken.
En dan kom jij hier vervolgens weer janken omdat Nederland in dat nieuwe plan naar draagkracht moet bijdragen, wat een fikse verhoging van ons defensiebudget betekent.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:37 schreef remlof het volgende:
[..]
maar er is helemaal geen deal.. gewoon een lulkoekverhaal in elkaar gezet door een paar domme pubers in griekenland.quote:
Ja, in de huidige situatie van een versplinterd Europa geldt dit allemaal. Maar ik doelde op een eventuele toekomstige situatie waarin Europa richtlijnen voor defensie uitvaardigt. Met een Europese wapenindustrie die zich hieraan conformeert. Wie weet, over een jaar of 20, 30...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:20 schreef sp3c het volgende:
dat doen we (Nederland) sowieso al want we maken niet alles zelf, ik zie niet echt heel erg veel verschil tussen afhankelijkheid van Washington of Parijs
Altijd klagen over de pvda&co dat ze geloven in de maakbaarheid van een samenleving dat het niet kan. Maar een land omvormen moet in de vreemde gedachtekronkels wel kunnen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:52 schreef Halcon het volgende:
Ik ben er voorstander van om Griekenland voor een appel en een ei op te kopen of desnoods gewoon te veroveren middels geweld. Laat wat Europeanen met gezond verstand de boel daar maar eens organiseren. Die fetaschijters kunnen dat toch niet.
The best way to solve issues: violence.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Altijd klagen over de pvda&co dat ze geloven in de maakbaarheid van een samenleving dat het niet kan. Maar een land omvormen moet in de vreemde gedachtekronkels wel kunnen.
Ah daarom gaat het zo wonderbaarlijk goed in de landen die we bezet houden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
The best way to solve issues: violence.
In elk geval minder slecht dan voorheen. Domme mensen kun je het beste onder de duim houden. Grieken moet je niet teveel vrijheid geven. Lomp volk. Te lam om te werken en lopen constant te rellen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah daarom gaat het zo wonderbaarlijk goed in de landen die we bezet houden.
Daarom moet er ook geweld gebruikt worden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:08 schreef waht het volgende:
In tegenstelling tot ons laten de Grieken zich op dit vlak niet zo makkelijk van de wijs brengen.
Nee hoor, dan volharden ze gewoon in hun verzet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daarom moet er ook geweld gebruikt worden.Dan loopt de bruine feta langs hun benen naar beneden en piepen ze wel anders.
Griekenland kan ook met deze 400 tanks toch nooit op tegen een leger van andere EU-landen. De Grieken wilden meedoen, hebben zich geconformeerd aan regels en die regels overtreden ze. Onbetrouwbaar en lui volk. Als ze niet willen luisteren, is het wat mij betreft tijd om de boel daar eens over te nemen. Desnoods met geweld.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:13 schreef Ludd het volgende:
[..]
Nee hoor, dan volharden ze gewoon in hun verzet.
Volgens jou liggen er cultuurverschillen aan ten grondslag. Prima, maar zij hebben recht op hun eigen cultuur.
Je moet boos zijn om hen die hun lot aan dat van ons verbonden hebben. Er zijn mensen die daar enorm van geprofiteerd hebben en 'ons' nu de rekening laten betalen.
Beter richt je je woede daarop dan op wat arme Grieken.
Hoezo lui? Of doel je op die fantastische pensioenleeftijden van 58 etc die overal opduiken? Die zijn niet echt representatief hoor.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Griekenland kan ook met deze 400 tanks toch nooit op tegen een leger van andere EU-landen. De Grieken wilden meedoen, hebben zich geconformeerd aan regels en die regels overtreden ze. Onbetrouwbaar en lui volk. Als ze niet willen luisteren, is het wat mij betreft tijd om de boel daar eens over te nemen. Desnoods met geweld.
Relatief veel ambtenaren (en hard werken die niet). Het werken is daar niet echt uitgevonden en het hard en slim werken al helemaal niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:19 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hoezo lui? Of doel je op die fantastische pensioenleeftijden van 58 etc die overal opduiken? Die zijn niet echt representatief hoor.
Dé Grieken wilden meedoen? Een deel ja. Net zoals een groot deel van de West-Europeanen Griekenland er bij wilden hebben.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Griekenland kan ook met deze 400 tanks toch nooit op tegen een leger van andere EU-landen. De Grieken wilden meedoen, hebben zich geconformeerd aan regels en die regels overtreden ze. Onbetrouwbaar en lui volk. Als ze niet willen luisteren, is het wat mij betreft tijd om de boel daar eens over te nemen. Desnoods met geweld.
De gemiddelde pensioenleeftijd (dus inclusief ambtenaren) ligt daar 0,9 jaar lager dan hier, ik meen 60,9 om 61,8 tegen hier in Nederland. Daar ligt het probleem echt niet hoor. Het probleem zit in een hele generatie babyboomers die de toeristische sector hebben opgezet met zwarte harde valuta ten tijde van de drachme, hier nooit 1 cent belasting over betaald hebben, en nu dus allemaal met pensioen willen. Een pensioen wat ook nog eens 2/3 door de staat wordt betaald, tegen 1/3 van het totale gemiddelde pensioen hier in Nederland (AOW is ~550 euro, gemiddeld pensioen is iets van ~1700)quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Relatief veel ambtenaren (en hard werken die niet). Het werken is daar niet echt uitgevonden en het hard en slim werken al helemaal niet.
Griekenland heeft één van de grootste, zo niet het grootste tankleger van Europa, vergis je daar niet in.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als wat andere landen er werk van maken, dan heeft Griekenland geen drol te vertellen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:02 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Griekenland heeft één van de grootste, zo niet het grootste tankleger van Europa, vergis je daar niet in.
Militair gezien zal een Europese alliantie het van Griekenland verliezen, alleen al omdat ze alle munitievoorraden in Libië erdoorheen gejaagd zijn en de Europese legers te failliet zijn om eenheden richting Griekenland te verschepen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als wat andere landen er werk van maken, dan heeft Griekenland geen drol te vertellen.
Dream on.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:08 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Militair gezien zal een Europese alliantie het van Griekenland verliezen, alleen al omdat ze alle munitievoorraden in Libië erdoorheen gejaagd zijn en de Europese legers te failliet zijn om eenheden richting Griekenland te verschepen.
In dat geval zou Amerika wijs moeten zijn om de bestelling te blokkeren om zo orde op zaken te stellen, ook voor de amerikaanse economie. Want een paar centen verdienen aan deze tanks staat niet in vergelijking met het omvallen van Griekenland. Maar ja de hebzucht van Amerika blijft natuurlijk altijd een issue.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik geloof niet in de Grieken, maar de Europese defensie stelt helemaal geen ene ruk meer voor.quote:
Eens dat Europa meer moet investeren in defensie, maar Griekenland is niet onverslaanbaar ofzo...quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:23 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik geloof niet in de Grieken, maar de Europese defensie stelt helemaal geen ene ruk meer voor.
Hebben ze ook een beetje een luchtmacht om die tanks te beschermen dan? Want anders zijn die tanks niet meer dan sitting ducks. Irak had ook een indrukwekkend tankleger in de tijd dat het Koeweit binnenviel, en dat leverde een ontzettende lange rij van uitgebrande, verwrongen stukken metaal op van Koeweit tot bijna aan Baghdad toe, nadat de VS er even overheen gevlogen waren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:02 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Griekenland heeft één van de grootste, zo niet het grootste tankleger van Europa, vergis je daar niet in.
Ja, dat hebben de Grieken, compleet met moderne luchtafweer.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hebben ze ook een beetje een luchtmacht om die tanks te beschermen dan? Want anders zijn die tanks niet meer dan sitting ducks. Irak had ook een indrukwekkend tankleger in de tijd dat het Koeweit binnenviel, en dat leverde een ontzettende lange rij van uitgebrande, verwrongen stukken metaal op van Koeweit tot bijna aan Baghdad toe, nadat de VS er even overheen gevlogen waren.
Wat zou de VS er voor belang bij hebben om Griekenland te bombarderen? In zo'n situatie zou Europa zelf het probleem moeten oplossen, en dat kunnen we niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:30 schreef Hathor het volgende:
Hebben ze ook een beetje een luchtmacht om die tanks te beschermen dan? Want anders zijn die tanks niet meer dan sitting ducks. Irak had ook een indrukwekkend tankleger in de tijd dat het Koeweit binnenviel, en dat leverde een ontzettende lange rij van uitgebrande, verwrongen stukken metaal op van Koeweit tot bijna aan Baghdad toe, nadat de VS er even overheen gevlogen waren.
De VS heeft weinig belang bij een imploderende EU en een verergering van de financiële crisis door toedoen van Griekenland.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:59 schreef Northside het volgende:
[..]
Wat zou de VS er voor belang bij hebben om Griekenland te bombarderen? In zo'n situatie zou Europa zelf het probleem moeten oplossen, en dat kunnen we niet.
Je vergeet de paar miljard aan opwerkingsfabrieken, een paar miljard aan ontwikkelingskosten van zo'n wapen, nog een paar miljard om een betrouwbaar raketsysteem te ontwikkelen, en de rest. En daarnaast ligt het beoogde doelwit een paar honderd km, of slechts enkele tientallen verwijderd van de eerste Griekse burgers. Zo'n bom daadwerkelijk gebruiken, doet je eigen bevolking evenveel kwaad als de vijand in dit geval.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:36 schreef Megumi het volgende:
Laten we eens een rekensom maken een atoom bom 4.2 miljoen dollar. Een draagraket 150 miljoen dollar. Geen enkel land dat je meer durft aan te vallen 100%. Dus defensie kan je erg goedkoop regelen. Hooguit dat je nog je nog het dubbele moet uitgeven aan een atoomproef op een Frans eiland. Kortom we geven te veel uit aan defensie!
Selectieve lezers hier.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:36 schreef bushwackerish het volgende:
Al sinds eind mei 2011 zwerft een wild verhaal rond op een paar fora. De VS zouden 1000 Abrams tanks over hebben, en die weg willen geven. Griekenland zou geopteerd hebben voor een groot deel hiervan.
Een paar dagen geleden dook het bericht op, op defencegreece.com. Tot nu toe is dit de enige bron die aangehaald wordt door alle media. Elk bericht wat er tot nu toe gepubliceerd is haalt deze pagina aan: http://www.defencegreece.(...)a1-abrams-to-greece/
Wie zijn die lui? "defencegreece.com is a private, non-governmental defence and geopolitics blog maintained by aerospace, defence technology and industry enthusiasts."
Een hobbywebwite dus.
Deze website bestaat nog niet zo heel erg lang, een paar maanden nog maar:
Domain Name:defencegreece.com
Record last updated at
Record created on 2011/6/23
Zij hebben hun bericht vertaald uit het grieks van een andere website, wat de primaire bron is in dit verhaal:
http://www.hellenicdefence.gr/eidiseis/e2011/110929c.html
hellenicdefence.gr is een onderdeel van een kleine tijdschriftenclub, die voornamelijk voor modelbouwers en amateur geinteresseerden een reeks tijdschriften publiceert over militaire geschiedenis. Het zal je niet verbazen dat niet elk bericht even betrouwbaar is
Deze twee websites zijn de -enige- waar dit bericht op geplaatst is, met als enige bron dus een paar verhalen op webfora waar grieken en turken elkaar de loef afsteken met wie de grootste piemel heeft.
Wat echter helemaal duidelijk maakt dat het hier een hoax betreft is dat de professionele defensie sites met geen woord hebben gerept over deze deal. Zelfs Janes weet hier niks over te vermelden. terwijl dat toch een concern is wat alles publiceert. (zoals het feit dat Griekenland een militair concern nog 100 miljoen schuldig ism en dat de levering van Saab fighters uiteindelijk niet doorgaat wegens de schuldencrisis)
Conclusie: een paar schreeuwlelijkerts lezen een vaag bericht op een vage website, nemen het direct voor waar aan zonder de bronnen te controleren, en het wordt opeens een politiek issue.
Hoe dom ben je dan!
Goeie genade jij hebt echt een levendige fantasie, niet? Waar zie je mij zeggen dat de VS de Grieken wel even zal bombarderen? Ik geef alleen als voorbeeld aan dat een tankleger zonder luchtsteun geen ene reet voorsteld en gebruik daarbij de situatie in de eerste Golfoorlog.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 12:59 schreef Northside het volgende:
[..]
Wat zou de VS er voor belang bij hebben om Griekenland te bombarderen? In zo'n situatie zou Europa zelf het probleem moeten oplossen, en dat kunnen we niet.
Griekenland zijn t0g moslims sji-ieten die moete worde gebombardeertquote:Op zondag 9 oktober 2011 11:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Goeie genade jij hebt echt een levendige fantasie, niet? Waar zie je mij zeggen dat de VS de Grieken wel even zal bombarderen? Ik geef alleen als voorbeeld aan dat een tankleger zonder luchtsteun geen ene reet voorsteld en gebruik daarbij de situatie in de eerste Golfoorlog.
Griekenland heeft altijd al min of meer in de vuurlinie gelegen, hoor. Macedonië en Turkije liggen vlak in de buurt, en met die landen zijn de relaties weinig warm. Volgens mij is de band met Albanië ook behoorlijk slecht.quote:Op zondag 9 oktober 2011 14:43 schreef yes_no_maybe het volgende:
Waarom willen landen als Griekeland toch zo een groot leger hebben. Net of ze ooit worden aangevallen
Ziet Griekenland af van 400 tanks, of af van de koop van 400 tanks.quote:Op maandag 10 oktober 2011 23:06 schreef remlof het volgende:
Net op het Radio 1 nieuws: "Griekenland ziet af van de koop van 400 tanks"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |