abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102980456
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 14:46 schreef bezemsteeltaart het volgende:
Hoe bereken ik de inverse van N=2^(5-3L)

Dus L=...N

ik weet dat ik ln/e moet gebruiken maar ik kom er niet echt uit, een voorzet is ook goed. BVD
Hee, dat is precies dezelfde opdracht als een die ik moest doen :D Doe je ook het oefententamen bij Wiskunde 1 op de Eur?

Nog bedankt voor het helpen, op het moment dat ik mijn vraag enkele posts hier boven stelde schoot het me te binnen, het is best wel simpel eigenlijk..
pi_102982837
jep snuf, vindt jij het goed te doen? ik heb A gehad en heb er redelijk moeite mee maar het moet wel lukken denk ik
  woensdag 12 oktober 2011 @ 03:14:34 #203
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_102986951
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 15:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik reageerde op de opvatting van thenxzero dat het gebruik van vectoren het eenvoudigst zou zijn. Maar los daarvan begrijp ik de kritiek niet. Je leidt namelijk zelf eerst een andere goniometrische identiteit af, tan α1∙tan α2 = 1 - cos(α1 + α2)/cos α1∙cos α2, die zo mogelijk nog veel onbekender is dan de formules voor tan(α-β) (resp. tan(α+β)) die gewoon tot het standaardrepertoire van goniometrische identiteiten behoren.

[..]

Zo 'natuurlijk' is dat niet. Als geldt a1a2 = -1 dan is 1 : a1 = -a2 : 1, zodat in je figuur de rechthoekige driehoek met hoekpunten (0,2), (1,2), (1, f(1)) gelijkvormig is met de rechthoekige driehoek met hoekpunten (1, g(1)), (1,2), (0,2), waaruit volgt dat α1 + α2 = π/2. Is omgekeerd α1 + α2 = π/2, dan zijn de genoemde driehoeken gelijkvormig, waaruit volgt dat 1 : a1 = -a2 : 1 en dus a1a2 = -1. Daar heb ik 'Pythagoras' niet voor nodig.
Ik ga hier verder maar niet op in, daar is het het topic niet voor. Laten we het er maar op houden dat we duidelijk van mening verschillen over toedracht en inhoud.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_103000916
u(x, y) = min{2x, y}, bepaal u'y(8, 20).

u'y(8, 20) = 0 (volgens de uitwerkingen)

Moet dit niet u'y(8, 20) = 1 zijn?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 16:15:08 #205
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103000951
dat moet 1 zijn
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103000985
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 03:14 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik ga hier verder maar niet op in, daar is het het topic niet voor. Laten we het er maar op houden dat we duidelijk van mening verschillen over toedracht en inhoud.
Jij leest die posts ook echt?!?!
pi_103001977
quote:
11s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 16:15 schreef thabit het volgende:

[..]

Jij leest die posts ook echt?!?!
_O-
pi_103002925
Bepaal de afgeleide van y(x) = e2x−1

Volgens dictaat: y′(x) = (2x−1)e2x−1(2) = (4x-2)e2x−1

Ik dacht: y'(x) = 2(e2x-1), want de afgeleide van ex = ex

Wie zit er fout?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 17:05:45 #209
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103003117
In het dictaat.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103003264
Thanks.

Waarom kan een universiteit geen fatsoenlijke uitwerkingen online zetten? Het stikt echt van de fouten.
pi_103004020
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:09 schreef GNT het volgende:
Thanks.

Waarom kan een universiteit geen fatsoenlijke uitwerkingen online zetten? Het stikt echt van de fouten.
Klunzige fout zelfs. Dit is geen tikfoutje of zo maar echt een technische fout.
pi_103007693
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 17:01 schreef GNT het volgende:
Bepaal de afgeleide van y(x) = e2x−1

Volgens dictaat: y′(x) = (2x−1)e2x−1(2) = (4x-2)e2x−1

Ik dacht: y'(x) = 2(e2x-1), want de afgeleide van ex = ex

Wie zit er fout?
f '(x) = (e2x-1) ' = (2x-1) ' * de2x-1/d(2x-1) = 2e2x-1

Het dictaat heeft het fout. Beste blunder van die Uni o|O :N .
pi_103020503
Casus:
8000 births, 3000 single mom, 5000 /w partner
Out of 3000 single moms, 1450 gave birth to son
Out of 5000 /w partner, 2250 gave birth to son.
Test at 5% significance
(a) Test whether the probability for a mom /w partner getting a son exceeds 50%
(b) Test whether the probability for a single mom getting a son is smaller than 50%.
(c) Test whether the probability of getting a son differs between the two groups of mothers.

(a) Nee
(b) Nee
(c) Nee
Dacht ik, maar nu twijfel of ik de juiste methode gebruikt heb..
  woensdag 12 oktober 2011 @ 22:59:03 #214
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103020692
en welke methode is dat?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103020822
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 22:59 schreef GlowMouse het volgende:
en welke methode is dat?
Ik heb een 95% betrouwbaarheidsinterval van de fractie p (zoon) geconstrueerd. Bij (a) krijg ik 0.496-0.523, bij (b) .465-.5012
pi_103021114
Je intervallen zijn sowieso tweezijdig, dus klopt dat niet bij de eenzijdige toetsen in a en b. Maar misschien zou je eens kruistabellen o.i.d. moeten proberen?
pi_103021380
Je hebt hier een leuke test voor, p. 498 van het grijze deel van je boek als ik het goed heb.
Normale benadering van dit geval.
Beneath the gold, bitter steel
pi_103022536
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 23:12 schreef Fingon het volgende:
Je hebt hier een leuke test voor, p. 498 van het grijze deel van je boek als ik het goed heb.
Normale benadering van dit geval.
Thanks man, dit was idd wat ik zocht.

Bij (b) krijg ik uit dat z=-1.83 en het significantieniveau komt uit op -1.645. Dus -1.83<-1.645. De verwachting bij verwerpen van H0 dan zou z<-1.645 moeten zijn toch? Dus verwerpen in dit geval en accepteren Ha.
pi_103023227
Nu (c) nog.
pi_103023561
c is leuk, gepoolde variantie nemen anders trekt Heij puntjes af :P
Beneath the gold, bitter steel
pi_103045717
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 23:58 schreef Fingon het volgende:
c is leuk, gepoolde variantie nemen anders trekt Heij puntjes af :P
Het moet toch ook pooled variance test zijn?
Het is tenslotte niet dezelfde groep die je twee keer test.
pi_103054286
ja C was Z=2.31 en de RR Z>1.96; dus significant verschil
pi_103056749
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 18:53 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Het moet toch ook pooled variance test zijn?
Het is tenslotte niet dezelfde groep die je twee keer test.
Correct.
Beneath the gold, bitter steel
pi_103057046
Een nulhypothese "niet verwerpen" is toch precies hetzelfde als het "accepteren"?
  donderdag 13 oktober 2011 @ 23:05:14 #225
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103058667
Nee, de conclusie is altijd 'verwerp H0' of 'verwerp H0 niet'.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103058679
Daar zit nog een bepaald filosofisch verschil tussen. Aangezien de inferentiële methode bestaat uit het verwerpen van H0, kan het resultaat van die methode nooit zijn dat je H0 accepteert. De methode heeft maar twee uitkomsten, of je verwerpt wel of je verwerpt niet.

Maar over die filosofie moet je je na een tijdje maar heen zetten. Ik zeg na een toets gewoon altijd H0 is waar of H1 is waar, iedereen snapt toch wat je daarmee bedoelt.
pi_103066328
Jongens, ik heb ENORM veel problemen met mijn schakeljaar, de wiskundige vakken steek ik ENORM veel tijd in, de theorie, vooral achter Lineaire Algebra, is onbegrijpelijk. Weet niet hoe ik dit moet oppakken, werk soms tot 10 uur 's avonds op de TU door met het huiswerk, en voornamelijk de theoretsiche vragen zijn moeilijk en onbegrijpelijk... dit is trowuens mijn tweede keer... hoe pak ik dit nou op?
pi_103068253
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 23:05 schreef twaalf het volgende:
Daar zit nog een bepaald filosofisch verschil tussen. Aangezien de inferentiële methode bestaat uit het verwerpen van H0, kan het resultaat van die methode nooit zijn dat je H0 accepteert. De methode heeft maar twee uitkomsten, of je verwerpt wel of je verwerpt niet.

Maar over die filosofie moet je je na een tijdje maar heen zetten. Ik zeg na een toets gewoon altijd H0 is waar of H1 is waar, iedereen snapt toch wat je daarmee bedoelt.
Ja je toetst of H0 verworpen kan worden dus de uitkomst is wel of niet verwerpen. Toch snap ik het niet helemaal waarom je niet het woord accepteren mag gebruiken, zeker als je dat resultaat wel in je verdere berekeningen voor waar aanneemt.

Even een voorbeeld:
H0: P is waar
H1: P is niet waar

Je gaat een toets doen en je kan H0 niet verwerpen. Vervolgens neem je aan dat P waar is in je verdere berekeningen. Dan heb je de uitspraak "P is waar" toch niet alleen niet verworpen, maar ook geaccepteerd? Dat je het niet zeker weet dat P echt waar is, dat klopt. Maar ook als je H0 verwerpt weet je niet zeker of dat terecht is en dat P niet waar is.

Dat jij H0 is waar of H1 is waar zegt is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat je H0 of H1 accepteert, dus dat mag dan ook niet. En wat is de filosofie precies?
pi_103068313
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:22 schreef EngineerA het volgende:
Jongens, ik heb ENORM veel problemen met mijn schakeljaar, de wiskundige vakken steek ik ENORM veel tijd in, de theorie, vooral achter Lineaire Algebra, is onbegrijpelijk. Weet niet hoe ik dit moet oppakken, werk soms tot 10 uur 's avonds op de TU door met het huiswerk, en voornamelijk de theoretsiche vragen zijn moeilijk en onbegrijpelijk... dit is trowuens mijn tweede keer... hoe pak ik dit nou op?
Blijven oefenen en doorzetten. Hoe meer je oefent hoe sneller je het op gaat pikken... je moet die manier van denken trainen ;) .
pi_103078469
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 10:51 schreef thenxero het volgende:

[..]

Blijven oefenen en doorzetten. Hoe meer je oefent hoe sneller je het op gaat pikken... je moet die manier van denken trainen ;) .
Veel vragen lukt het mij om te maken... de manier om het op te schrijven en te verklaren, DAAR heb ik problemen mee, en daar verneuk ik tentamens mee, terwijl ik de sommen gewoon kan maken...
pi_103080206
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 10:49 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ja je toetst of H0 verworpen kan worden dus de uitkomst is wel of niet verwerpen. Toch snap ik het niet helemaal waarom je niet het woord accepteren mag gebruiken, zeker als je dat resultaat wel in je verdere berekeningen voor waar aanneemt.

Even een voorbeeld:
H0: P is waar
H1: P is niet waar

Je gaat een toets doen en je kan H0 niet verwerpen. Vervolgens neem je aan dat P waar is in je verdere berekeningen. Dan heb je de uitspraak "P is waar" toch niet alleen niet verworpen, maar ook geaccepteerd? Dat je het niet zeker weet dat P echt waar is, dat klopt. Maar ook als je H0 verwerpt weet je niet zeker of dat terecht is en dat P niet waar is.

Dat jij H0 is waar of H1 is waar zegt is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat je H0 of H1 accepteert, dus dat mag dan ook niet. En wat is de filosofie precies?
http://liesandstats.wordp(...)r-fail-to-reject-it/

Het is wat stelliger om te zeggen dat iets waar is, dan dat er niet genoeg bewijs is om de veronderstelde situatie te verwerpen. Je weet niet of iets waar is of niet, je weet enkel dat er geen reden is om de veronderstelde situatie te verwerpen indien er geen significante afwijkingen zijn gevonden.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:57:57 #232
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103080322
Waarom zou je er niet mee doorrekenen als je niet kunt aantonen dat het niet waar is?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103080342
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:57 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom zou je er niet mee doorrekenen als je niet kunt aantonen dat het niet waar is?
Ik heb m'n post al veranderd :P Ik vroeg mij dat zelf ook af.
pi_103080980
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:22 schreef EngineerA het volgende:
Jongens, ik heb ENORM veel problemen met mijn schakeljaar, de wiskundige vakken steek ik ENORM veel tijd in, de theorie, vooral achter Lineaire Algebra, is onbegrijpelijk. Weet niet hoe ik dit moet oppakken, werk soms tot 10 uur 's avonds op de TU door met het huiswerk, en voornamelijk de theoretsiche vragen zijn moeilijk en onbegrijpelijk... dit is trowuens mijn tweede keer... hoe pak ik dit nou op?
Schakeljaar waarvan precies?
Beneath the gold, bitter steel
pi_103081549
3.11 Splits de volgende reele polynomen in re ¨ ele lineaire factoren en re ¨ ele kwa- ¨
dratische factoren met een negatieve discriminant

Bij z^4+2z^2+1 = (z^2+1)^2
Bij z^4-2z^2+1 = ((z-1)^2)*((z+1)^2)
Waarom bij de 2e niet gewoon (z^2-1)^2?
pi_103081926
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:28 schreef Physics het volgende:
3.11 Splits de volgende reële polynomen in reële lineaire factoren en reële kwadratische factoren met een negatieve discriminant

Bij z^4+2z^2+1 = (z^2+1)^2
Bij z^4-2z^2+1 = ((z-1)^2)*((z+1)^2)
Waarom bij de 2e niet gewoon (z^2-1)^2?
Heel eenvoudig, omdat je bij de tweede conform de opdracht kunt factoriseren in lineaire factoren met reële coëfficiënten, en bij de eerste niet. z2 - 1 heeft dan ook geen negatieve discriminant.
pi_103082016
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 17:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Heel eenvoudig, omdat je bij de tweede conform de opdracht kunt factoriseren in lineaire factoren met reële coëfficiënten, en bij de eerste niet. z2 - 1 heeft dan ook geen negatieve discriminant.
Oh, misschien had ik de opdracht moeten lezen |:(
pi_103108903
Bewijs dat de som van k=1 t/m N met k^3 gelijk is aan (de som van k=1 t/m N met k)^2

Mag ik dan gebruiken dat de som van k=1 t/m N met k gelijk is aan 1/2n(n+1)?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:16:02 #239
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103109321
Het mag wel (want het is makkelijk aan te tonen), maar ik vraag me af of inductie niet simpeler is.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103110049
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 16:54 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

http://liesandstats.wordp(...)r-fail-to-reject-it/

Het is wat stelliger om te zeggen dat iets waar is, dan dat er niet genoeg bewijs is om de veronderstelde situatie te verwerpen. Je weet niet of iets waar is of niet, je weet enkel dat er geen reden is om de veronderstelde situatie te verwerpen indien er geen significante afwijkingen zijn gevonden.

Ik snap het punt, maar je zou ook kunnen zeggen dat je met accepteren niet bedoelt dat het waar is, maar dat er niet voldoende reden is om iets anders aan te nemen.

Zo werkt het ook in de natuurkunde. Een theorie als quantummechanica wordt geaccepteerd door onderzoekers, mede omdat de theorie overeenkomt met experimenten (oftewel: er is niet voldoende bewijs om H0: quantummechanica klopt te verwerpen), maar dat betekent nog niet dat de theorie echt klopt.

Dus: je kan best iets accepteren zonder dat je zeker weet of het zo is. Het zit 'm denk ik in je definitie van accepteren.

[ Bericht 4% gewijzigd door thenxero op 15-10-2011 12:47:00 ]
pi_103115727
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 12:16 schreef GlowMouse het volgende:
Het mag wel (want het is makkelijk aan te tonen), maar ik vraag me af of inductie niet simpeler is.
Het nadeel van een bewijs met inductie is dat het niet heuristisch is, dus je moet al weten wat de formule is voor e.g. de som van de kwadraten of kubieken (derde machten) van de eerste n natuurlijke getallen alvorens je een bewijs met inductie kunt geven. Een afleiding van een dergelijke formule is toch wat anders. In dit geval weet Physics al wat hij moet bewijzen, en is gebruik van inductie dus inderdaad de aangewezen weg, maar eerder vroeg Physics ook al naar een uitdrukking voor de som van de kwadraten van de eerste n natuurlijke getallen en hoe je aan die formule komt, en dan is het geven van de kant en klare formule met de opmerking dat je deze kunt bewijzen met inductie geen antwoord op de eigenlijke vraag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 15-10-2011 20:01:30 ]
pi_103116586
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 12:00 schreef Physics het volgende:
Bewijs dat de som van k=1 t/m N met k^3 gelijk is aan (de som van k=1 t/m N met k)^2

Mag ik dan gebruiken dat de som van k=1 t/m N met k gelijk is aan 1/2n(n+1)?
Ja, en dat is inderdaad zelfs handig als je het gevraagde middels inductie wil bewijzen. Als je wil zien waarom en hoe het bewijs dan gaat moet je maar even hier kijken. Wil je daarentegen een afleiding van de somformule zonder gebruik van inductie, dan kan ik je aanraden eens naar het verschil van de vierde machten van opeenvolgende natuurlijke getallen te kijken en deze verschillen te sommeren. Je krijgt dan een zogeheten telescoopreeks waarin alle termen uitgezonderd de eerste en de laatste tegen elkaar weg vallen.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:44:39 #243
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103118144
Ik zie dat je met inductie ook de somformule nodig hebt van \sum_{k=1}^{N} k. Met die formule is het bewijs vijf regeltjes.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103120566
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:44 schreef GlowMouse het volgende:
Ik zie dat je met inductie ook de somformule nodig hebt van \sum_{k=1}^{N} k. Met die formule is het bewijs vijf regeltjes.
Ik heb eerst die somformule bewezen en daarmee de oorspronkelijke vraag bewezen dmv volledige inductie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:01 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, en dat is inderdaad zelfs handig als je het gevraagde middels inductie wil bewijzen. Als je wil zien waarom en hoe het bewijs dan gaat moet je maar even hier kijken. Wil je daarentegen een afleiding van de somformule zonder gebruik van inductie, dan kan ik je aanraden eens naar het verschil van de vierde machten van opeenvolgende natuurlijke getallen te kijken en deze verschillen te sommeren. Je krijgt dan een zogeheten telescoopreeks waarin alle termen uitgezonderd de eerste en de laatste tegen elkaar weg vallen.
Ja bedankt, het is me zelf ook al gelukt!

[ Bericht 42% gewijzigd door Physics op 15-10-2011 19:19:04 ]
pi_103145387
Beschouw de nutsfunctie u(x, y) = min{4x, 3y + 2}. Bereken u′y(1, 1)

Waarom is het u′y(1, 1) = 0 en niet 1?

Soortgelijke vraag van pagina 9:
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 16:14 schreef GNT het volgende:
u(x, y) = min{2x, y}, bepaal u'y(8, 20).

u'y(8, 20) = 0 (volgens de uitwerkingen)

Moet dit niet u'y(8, 20) = 1 zijn?
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 16:15 schreef GlowMouse het volgende:
dat moet 1 zijn
Dit is het antwoord van een tentamen van vorig jaar, dus ik kan me niet voorstellen dat het fout is.
  zondag 16 oktober 2011 @ 13:56:37 #246
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103145823
Mijn vorige antwoord was fout :@

min{2x,y} geeft de kleinste van 2x en y, voor (x,y) = (8,20) geeft hij dus 16; de 2x is actief daar, dus de afgeleide naar y is 0.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103148247
Beschouw de nutsfunctie u(x, y) = min{5x, 6y + 2}. Bereken u′y(3, 2)

5x > 6y+2, dan u′y(3, 2) = 6
5x < 6y+2, dan u′y(3, 2) = 0

5.3 = 15
6.2 + 2 = 14
15 > 14

u′y(3, 2) = 6

Redeneer ik zo goed?
  zondag 16 oktober 2011 @ 15:13:09 #248
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103148382
ja; en u′y(4, 3) is niet gedefinieerd.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103148431
Thanks! En wat bedoel je met dat laatste?
  zondag 16 oktober 2011 @ 15:18:59 #250
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103148562
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 15:08 schreef Tauchmeister het volgende:
5x > 6y+2, dan u′y(3, 2) = 6
5x < 6y+2, dan u′y(3, 2) = 0
Dat je hier 5x = 6y+2 mist.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:28:30 #251
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_103195686


Hello waar komt die 32,5 vandaan?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:42:04 #252
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103196320
4s + 0.5s˛ in s=5.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103199646
Niet echt een wiskunde vraag, maar ik denk dat ik hier de beste antwoorden krijg :p
In de opgave staat:

....reduce sales prices by only 2.5% instead of 4%
"The cost of goods sold as a percentage of revenue would change proportionally with the price change."
Toen de price change nog 4% was, was de COGS 57.5% van Sales.

Hoeveel % is de COGS nu van Sales?
*Ik dacht zelf 0,975/0,96 * 0,575*
  maandag 17 oktober 2011 @ 18:38:18 #254
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_103200527
Dag allemaal. Ik heb nu het vak hogere wiskunde (wo) en ik vind het echt zooooo moeilijk. ;( Ik doe echt mijn best maar bijvoorbeeld onderstaande opgave: ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen...

quote:
Veronderstel dat (x_n)_{n\in\mathbb{N}} en (y_n)_{n\in\mathbb{N}} convergente rijen zijn in \mathbb{R}.
Noteer \lim_{n\rightarrow\infty} x_n = a en \lim_{n\rightarrow\infty} y_n = b

opgave
Doe een voorstel voor de limiet van de rij (3x_n -2)_{n\in\mathbb{N}} en bewijs je voorstel m.b.v. de definitie van de limiet van een rij.

definitie limiet van een rij
We zeggen dat een rij (x_k)_{k\in\mathbb{N}} in \mathbb{R}^n convergeert naar een a\in\mathbb{R}^n als:
\forall\epsilon\gt 0, \exists k_0\in\mathbb{N},\forall k \in\mathbb{N} : k\geq k_0\Rightarrow\parallel x_k-a\parallel\lt\epsilon

We noemen a de limiet van de rij (x_k)_{k\in\mathbb{N}}
Ik begrijp steeds wel het idee van wat er moet gebeuren, maar de notatie is zo ingewikkeld. Ik zou graag iets hebben wat ik goed begreep waar ik kon beginnen. Kan iemand me helpen met het beter begrijpen van bijvoorbeeld het onderwerp "limieten van rijen" zoals bij de opgave hierboven?
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_103200766
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:38 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Dag allemaal. Ik heb nu het vak hogere wiskunde (wo) en ik vind het echt zooooo moeilijk. ;( Ik doe echt mijn best maar bijvoorbeeld onderstaande opgave: ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen...

[..]

Ik begrijp steeds wel het idee van wat er moet gebeuren, maar de notatie is zo ingewikkeld. Ik zou graag iets hebben wat ik goed begreep waar ik kon beginnen. Kan iemand me helpen met het beter begrijpen van bijvoorbeeld het onderwerp "limieten van rijen" zoals bij de opgave hierboven?
Als je de notatie ingewikkeld vindt: probeer het eens (deels) in woorden op te schrijven. Als je het snapt dan stap je waarschijnlijk snel weer over op de wiskundige notatie want dat scheelt een hoop schrijfwerk en maakt het een stuk overzichtelijker.

Snap je waar die definitie van de limiet vandaan komt? Zie je een beetje voor je wat er gebeurt, of vind je het maar vaag?
pi_103201013
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:45 schreef thenxero het volgende:

[..]

Als je de notatie ingewikkeld vindt: probeer het eens (deels) in woorden op te schrijven. Als je het snapt dan stap je waarschijnlijk snel weer over op de wiskundige notatie want dat scheelt een hoop schrijfwerk en maakt het een stuk overzichtelijker.

Snap je waar die definitie van de limiet vandaan komt? Zie je een beetje voor je wat er gebeurt, of vind je het maar vaag?
Ik moet zeggen dat ik haar zijn notatie van een rij ook niet helemaal vat, wat betekent (3xn - 2)n?
Beneath the gold, bitter steel
pi_103201064
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:53 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik haar notatie van een rij ook niet helemaal vat, wat betekent (3xn - 2)n?
Dat is best normale notatie. Het betekent:
3x1-2, 3x2-2 , ...

Het is dus gewoon de rij met n=1, n=2, ...

[ Bericht 2% gewijzigd door thenxero op 17-10-2011 19:54:11 ]
pi_103201151
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:15 schreef JohnSpek het volgende:
Niet echt een wiskunde vraag, maar ik denk dat ik hier de beste antwoorden krijg :p
In de opgave staat:

....reduce sales prices by only 2.5% instead of 4%
"The cost of goods sold as a percentage of revenue would change proportionally with the price change."
Toen de price change nog 4% was, was de COGS 57.5% van Sales.

Hoeveel % is de COGS nu van Sales?
*Ik dacht zelf 0,975/0,96 * 0,575*
COGS = kosten / omzet * 100%

De kosten blijven gelijk, de prijs en dus de omzet stijgt met een factor 0.975/0.96 dus de COGS stijgen met een factor 0.96/0.975.

Dus ik zou zeggen 0,96/0,975 * 0,575.
pi_103201542
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:56 schreef thenxero het volgende:

[..]

COGS = kosten / omzet * 100%

De kosten blijven gelijk, de prijs en dus de omzet stijgt met een factor 0.975/0.96 dus de COGS stijgen met een factor 0.96/0.975.

Dus ik zou zeggen 0,96/0,975 * 0,575.
Aha, dat klopt volgens het antwoordmodel inderdaad. thx
pi_103204900
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:53 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik haar zijn notatie van een rij ook niet helemaal vat, wat betekent (3xn - 2)n?
Je bent de notatie van een rij met accolades gewend? Of ken je die ook niet?
pi_103205340
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:15 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bent de notatie van een rij met accolades gewend? Of ken je die ook niet?
Die inderdaad, of gewoon als an = 3n - 2
Beneath the gold, bitter steel
pi_103205416
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:22 schreef Fingon het volgende:

[..]

Die inderdaad, of gewoon als an = 3n - 2
Subtiel verschil: an = 3n - 2 is een element van de rij, en niet de rij zelf ;) .
pi_103205573
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:38 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Dag allemaal. Ik heb nu het vak hogere wiskunde (wo) en ik vind het echt zooooo moeilijk. ;( Ik doe echt mijn best maar bijvoorbeeld onderstaande opgave: ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen...

[..]

Ik begrijp steeds wel het idee van wat er moet gebeuren, maar de notatie is zo ingewikkeld. Ik zou graag iets hebben wat ik goed begreep waar ik kon beginnen. Kan iemand me helpen met het beter begrijpen van bijvoorbeeld het onderwerp "limieten van rijen" zoals bij de opgave hierboven?
De definitie voor een limiet van een rij is nauw verwant met de bekende ε,δ definitie van een limiet van een functie. Begin even met dit door te nemen. Het gebruik van kwantoren maakt de notatie van de definitie compacter en overzichtelijker. De definitie voor een limiet L van een rij (an) of {an} is niets meer dan een formalisering van wat je je hier intuďtief bij voorstelt, namelijk dat je an zo dicht tegen L kunt laten aankruipen als je zelf wil als je n maar groot genoeg kiest.
pi_103206288
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:23 schreef thenxero het volgende:

[..]

Subtiel verschil: an = 3n - 2 is een element van de rij, en niet de rij zelf ;) .
Vind je het correct als ik erachter had gehad n element uit {natuurlijke getallen} ?
In het boek werd het altijd zo of met accolades gegeven dacht ik.
Ik moet zeggen dat ik wel altijd rijen en reeksen door elkaar haalde, omdat mensen ze vaak door elkaar gebruiken.
Beneath the gold, bitter steel
pi_103206429
Dan is het nog steeds een element uit de rij en niet de rij zelf. Als je echt naar de rij wil refereren met die formule dan zou ik het formuleren als: "de rij die gegeven wordt door an = 3n - 2 (met n in N)".

(ik moet toegeven dat het wel een beetje mierenneuken is)
  maandag 17 oktober 2011 @ 20:53:03 #266
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_103207243
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

De definitie voor een limiet van een rij is nauw verwant met de bekende ε,δ definitie van een limiet van een functie. Begin even met dit door te nemen. Het gebruik van kwantoren maakt de notatie van de definitie compacter en overzichtelijker. De definitie voor een limiet L van een rij (an) of {an} is niets meer dan een formalisering van wat je je hier intuďtief bij voorstelt, namelijk dat je an zo dicht tegen L kunt laten aankruipen als je zelf wil als je n maar groot genoeg kiest.
Ah, bedankt. Ik ben nu de wiki pagina's aan het doornemen en zal morgen hier nog even terugkomen met wat ik ervan begrijp :) Maar wat ik ook niet zo goed begrijp aan de hele notatie is het kommagebruik.

Ik snap wel dat je bijvoorbeeld zegt:

\forall k\in K , \exists! v \in V : \text{k is kind van v}
(voor elk kind (k) bestaat er precies 1 moeder (v).

Maar in de omschrijving:

\forall\epsilon\gt 0, \exists k_0\in\mathbb{N},\forall k \in\mathbb{N} : k\geq k_0\Rightarrow\parallel x_k-a\parallel\lt\epsilon

is me dit al een stuk minder duidelijk. Ik vind het moeilijk om dit "onder woorden te brengen" zegmaar...
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_103207822
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:53 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Ah, bedankt. Ik ben nu de wiki pagina's aan het doornemen en zal morgen hier nog even terugkomen met wat ik ervan begrijp :) Maar wat ik ook niet zo goed begrijp aan de hele notatie is het kommagebruik.

Ik snap wel dat je bijvoorbeeld zegt:

\forall k\in K , \exists! v \in V : \text{k is kind van v}
(voor elk kind (k) bestaat er precies 1 moeder (v).

Maar in de omschrijving:

\forall\epsilon\gt 0, \exists k_0\in\mathbb{N},\forall k \in\mathbb{N} : k\geq k_0\Rightarrow\parallel x_k-a\parallel\lt\epsilon

is me dit al een stuk minder duidelijk. Ik vind het moeilijk om dit "onder woorden te brengen" zegmaar...
Je kan het lezen als:

Voor iedere epsilon groter dan 0 bestaat er een natuurlijk getal k0 zodat als k groter of gelijk is aan k0, dan is de afstand tussen xk en a kleiner dan epsilon.
  maandag 17 oktober 2011 @ 21:05:58 #268
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_103208127
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:01 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je kan het lezen als:

Voor iedere epsilon groter dan 0 bestaat er een natuurlijk getal k0 zodat als k groter of gelijk is aan k0, dan is de afstand tussen xk en a kleiner dan epsilon.
Oke :) en waar is dan het stukje na de laatste komma? dus:

\forall k \in\mathbb{N}

want ik begrijp inderdaad: Voor "eerste stuk" bestaat "tweede stuk" zodat "achter dubbele punt"
Maar het "derde stuk" lijk ik dan te missen...
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_103208577
Daarmee geef je eigenlijk alleen nog aan dat k een natuurlijk getal is. Wat er gebeurt is het volgende: eerst neem je k als een willekeurig natuurlijk getal. Dan zeg je als hij groot genoeg is, dan geldt een bepaalde ongelijkheid. (een beetje omslachtig maar wel correct).

Ik vind het zelf mooier om het zo neer te zetten, al is het equivalent met jouw uitspraak:

Laat k0 en k natuurlijke getallen zijn en epsilon reëel. Dan is per definitie de limiet van xk gelijk aan a dan en slechts dan als
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; ||x_k-a||<\epsilon\; \forall k\geq k_0
of eventueel
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; k\geq k_0 \Rightarrow ||x_k-a||<\epsilon

Snap je waarom dat allemaal hetzelfde is?
pi_103209216
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:12 schreef thenxero het volgende:
Daarmee geef je eigenlijk alleen nog aan dat k een natuurlijk getal is. Wat er gebeurt is het volgende: eerst neem je k als een willekeurig natuurlijk getal. Dan zeg je als hij groot genoeg is, dan geldt een bepaalde ongelijkheid. (een beetje omslachtig maar wel correct).

Ik vind het zelf mooier om het zo neer te zetten, al is het equivalent met jouw uitspraak:

Laat k0 en k natuurlijke getallen zijn en epsilon reëel. Dan is per definitie de limiet van xk gelijk aan a dan en slechts dan als
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; ||x_k-a||<\epsilon\; \forall k\geq k_0
of eventueel
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; k\geq k_0 \Rightarrow ||x_k-a||<\epsilon

Snap je waarom dat allemaal hetzelfde is?
Dat is weliswaar wat beter te verteren dan drie kwantoren achter elkaar, maar formeel (syntactisch) is de eerste regel niet juist omdat je na ∀k≥k₀ een uitspraak verwacht.
pi_103209395
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is weliswaar wat beter te verteren dan drie kwantoren achter elkaar, maar formeel (syntactisch) is het niet juist omdat je na ∀k≥k₀ een uitspraak verwacht.
Je hebt gelijk, het is wel inzichtelijker alleen formeel misschien niet zo netjes. Die tweede is wat netter.
pi_103210621
Een kleine vraag over een definitie:
Kan de afgeleide f' van een functie f een groter domein hebben dan de functie f zelf?
Een concreet voorbeeld:
Zeg je dat f'(x) = 1/x een groter domein heeft dan f(x)=log(x)?
Finally, someone let me out of my cage
pi_103210994
Nee, kijk maar naar de definitie van de afgeleide: daar heb je toch echt de functiewaardes nodig en daar moet de functie dus wel gedefinieerd zijn.

De afgeleide van f:R naar R gedefinieerd door f(x) = log( |x| ) is f'(x)=1/x op heel R. Maar de afgeleide van g:R+ naar R, g(x) = log(x) is g' : R+ naar R, g'(x)=1/x.
pi_103211280
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:41 schreef minibeer het volgende:
Een kleine vraag over een definitie:
Kan de afgeleide f' van een functie f een groter domein hebben dan de functie f zelf?
Een concreet voorbeeld:
Zeg je dat f'(x) = 1/x een groter domein heeft dan f(x)=log(x)?
Ik zou zeggen van niet omdat f'(x) is gedefinieerd als de limiet voor h → 0 van het differentiequotiënt (f(x+h)-f(x))/h en die limiet kan niet zijn gedefinieerd als f(x) niet is gedefinieerd. Je kunt hier wel zeggen dat f'(x) = 1/x de afgeleide is van f(x) = log |x| en dan kun je het domein van beide oprekken tot R\{0}.
  maandag 17 oktober 2011 @ 21:58:49 #275
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103211967
Minibeer, bij jouw voorbeeldt geldt f'(x) = 1/x alleen voor x>0.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103212882
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:46 schreef thenxero het volgende:
Nee, kijk maar naar de definitie van de afgeleide: daar heb je toch echt de functiewaardes nodig en daar moet de functie dus wel gedefinieerd zijn.

De afgeleide van f:R naar R gedefinieerd door f(x) = log( |x| ) is f'(x)=1/x op heel R. Maar de afgeleide van g:R+ naar R, g(x) = log(x) is g' : R+ naar R, g'(x)=1/x.
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik zou zeggen van niet omdat f'(x) is gedefinieerd als de limiet voor h → 0 van het differentiequotiënt (f(x+h)-f(x))/h en die limiet kan niet zijn gedefinieerd als f(x) niet is gedefinieerd. Je kunt hier wel zeggen dat f'(x) = 1/x de afgeleide is van f(x) = log |x| en dan kun je het domein van beide oprekken tot R\{0}.
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:58 schreef GlowMouse het volgende:
Minibeer, bij jouw voorbeeldt geldt f'(x) = 1/x alleen voor x>0.
Ok, dat is ook wel zo logisch ja :)
Danks!
Finally, someone let me out of my cage
pi_103232266
Vrij irritant die oefententamens die makkelijker zijn dan echte tentamens.. Voor deze had ik een 10 kunnen halen maar de echte is sowieso een stuk moeilijker, als ik de trial exams met de echte vergelijk was het vorige jaren ook zo..
pi_103233169
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 13:45 schreef Physics het volgende:
Vrij irritant die oefententamens die makkelijker zijn dan echte tentamens.. Voor deze had ik een 10 kunnen halen maar de echte is sowieso een stuk moeilijker, als ik de trial exams met de echte vergelijk was het vorige jaren ook zo..
Van wat?
pi_103239281
O(t) = 0,5*2t

Geef de differentiaalvergelijking die bij dit model hoort.

O'(t) =

Iemand die me op weg kan helpen?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:50:08 #280
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103239334
Wat is O'(t)?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103239513
You tell me pleaseeeeeeeeeeee
pi_103239683
Leid uit de formule van opdracht a (O(t) = 0,5*2t) de differentiaalvergelijking af die bij dit model hoort, d.w.z. geef de vergelijking die het verband legt tussen de afgeleide O'(t) en de functie O(t): O'(t) =
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:05:10 #283
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_103240020


Huh ben ik nu gek aan het worden, of klopt die 70cos60 gewoon niet. Ze rekenen de tangentiële versnelling uit. Dat is in de richting van de pijl.

Je doet toch 70 / cos60

Want.

Aanliggende delen door schuine zijde. Dus 70 ft/s2 / tangentiële zijde. = Cos 60


Dus omschrijven geeft 70 / cos 60. om at te krijgen
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_103240252
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:05 schreef GoodGawd het volgende:
[ afbeelding ]

Huh ben ik nu gek aan het worden, of klopt die 70cos60 gewoon niet. Ze rekenen de tangentiële versnelling uit. Dat is in de richting van de pijl.

Je doet toch 70 / cos60

Want.

Aanliggende delen door schuine zijde. Dus 70 ft/s2 / tangentiële zijde. = Cos 60

Dus omschrijven geeft 70 / cos 60. om at te krijgen
Het klopt wel, de tangentiële versnelling is de aanliggende zijde, de radiale versnelling is de overstaande zijde. De gegeven versnelling van 70 ft/s2 is dus de schuine zijde.

Dat geeft cos(60°) = at/a en dus at = a*cos(60°)
pi_103240303
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:57 schreef Hesitater het volgende:
Leid uit de formule van opdracht a (O(t) = 0,5*2t) de differentiaalvergelijking af die bij dit model hoort, d.w.z. geef de vergelijking die het verband legt tussen de afgeleide O'(t) en de functie O(t): O'(t) =
Jij denkt dat je alsnog het antwoord krijgt voorgekauwd als je gewoon de vraag herhaalt?

Een hint: schrijf 2t eerst even als een e-macht, dat maakt het opschrijven van de afgeleide eenvoudiger.
pi_103240417
Nee ik dacht ik verduidelijk eventjes.

de afgeleide van de formule zou toch ln2*2t moeten zijn?
Is dat al een begin?

(Even voor de duidelijkheid, voor vandaag had ik alleen nog maar de afgeleide van makkelijke formules gemaakt en thats it. Dus ik heb geen idee waar dit allemaal over gaat..)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:21:29 #287
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_103240608
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:11 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het klopt wel, de tangentiële versnelling is de aanliggende zijde, de radiale versnelling is de overstaande zijde. De gegeven versnelling van 70 ft/s2 is dus de schuine zijde.

Dat geeft cos(60°) = at/a en dus at = a*cos(60°)
Oh ja..., maar de normaal versnelling die wijst wel naar het middelpunt right. Of hoeft dat niet per sé?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_103240639
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:16 schreef Hesitater het volgende:
Nee ik dacht ik verduidelijk eventjes.

de afgeleide van de formule zou toch ln2*2t moeten zijn?
Is dat al een begin?

(Even voor de duidelijkheid, voor vandaag had ik alleen nog maar de afgeleide van makkelijke formules gemaakt en thats it. Dus ik heb geen idee waar dit allemaal over gaat..)
De afgeleide van O(t) = ½∙2t = ½∙et∙ln 2 is O'(t) = ½∙ln2∙2t

Dus heb je: O'(t) = ln 2 ∙ O(t)

Je kunt dit ook met differentialen opschrijven, dan wordt het:

dO = ln 2 ∙ O ∙ dt
pi_103241085
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:21 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Oh ja..., maar de normaal versnelling die wijst wel naar het middelpunt right. Of hoeft dat niet per sé?
Ja, anders zou het deeltje (of in dit geval de straaljager) niet een cirkelvormige baan kunnen beschrijven. Anders gezegd, zonder radiale versnelling vliegt het deeltje rechtdoor.
pi_103241364
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:21 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Oh ja..., maar de normaal versnelling die wijst wel naar het middelpunt right. Of hoeft dat niet per sé?
Ik vraag me serieus af of je wel vorderingen maakt in je studie. Twee jaar geleden was je namelijk ook al bezig met dezelfde soort sommetjes over versnellingen en kromtestralen, en zo te zien ook uit precies hetzelfde boek.
pi_103241651
Ik ben hier naar een uitwerking aan het staren en iets bevalt me niet.

Er staat "x>-1" Lim (Sin(2*pi*x))/2x; substitueer y=2*pi*x

En vervolgens staat er "y->-2*pi" Lim Sin(y)/y;

edit: oh wacht, ze nemen de grenzen mee.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:52:28 #292
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103244057
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:48 schreef Physics het volgende:
Ik ben hier naar een uitwerking aan het staren en iets bevalt me niet.

Er staat "x>-1" Lim (Sin(2*pi*x))/2x; substitueer y=2*pi*x

En vervolgens staat er "y->-2*pi" Lim Sin(y)/y;

edit: oh wacht, ze nemen de grenzen mee.
wat doet die -, en waar blijft pi in de noemer?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103244822
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik vraag me serieus af of je wel vorderingen maakt in je studie. Twee jaar geleden was je namelijk ook al bezig met dezelfde soort sommetjes over versnellingen en kromtestralen, en zo te zien ook uit precies hetzelfde boek.
Gast
pi_103245217
Ik weet het

[ Bericht 87% gewijzigd door lipper op 18-10-2011 19:42:24 ]
pi_103246324
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:08 schreef thenxero het volgende:

[..]

Gast
Damn wat een geheugen :P Maar inderdaad wel interessante vraag.
Beneath the gold, bitter steel
pi_103251437
Bewijs de volgende ongelijkheid:
ln x \leq x -1 voor alle x>0

Ik weet dat ik de middelwaarde stelling moet gebruiken, maar ik kan geen ln 0 nemen. Hoe vermijd ik dit?

[ Bericht 49% gewijzigd door GlowMouse op 18-10-2011 20:56:04 ]
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:59:05 #297
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103251735
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:55 schreef Anoonumos het volgende:
Bewijs de volgende ongelijkheid:
ln x \leq x -1 voor alle x>0

Ik weet dat ik de middelwaarde stelling moet gebruiken, maar ik kan geen ln 0 nemen. Hoe vermijd ik dit?
x-1 voor x>0 is minimaal -1. Je hoeft de stelling daarom voor heel kleine x niet te controleren.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103252760
Ah juist, het is gelukt. Bedankt. :)
pi_103252841
Thanks! Ik ben inmiddels een stukje verder gekomen.
Nu stuit ik op het volgende:

Algemene oplossing voor N uitgedrukt in t en k: N(t) = 53660*e-k*t(deze formule is juist)
En de volgende vraag luidt: De halfwaardetijd van C14 is 5750 jaar. Bereken hieruit de waarde van k in 5 decimalen.

k =

- De halfwaardetijd is 5750 jaar, is het juist als ik dan dit zeg: N(5750) = 53660/2?
- Dan weet je dus de N en de t=5750
- Dan: 26830 = 53660*e-k*5750
- En dan weet ik niet hoe ik verder moet...
pi_103253052
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:15 schreef Hesitater het volgende:
Thanks! Ik ben inmiddels een stukje verder gekomen.
Nu stuit ik op het volgende:

Algemene oplossing voor N uitgedrukt in t en k: N(t) = 53660*e-k*t(deze formule is juist)
En de volgende vraag luidt: De halfwaardetijd van C14 is 5750 jaar. Bereken hieruit de waarde van k in 5 decimalen.

k =

- De halfwaardetijd is 5750 jaar, is het juist als ik dan dit zeg: N(5750) = 533660/2?
- Dan weet je dus de N en de t=5750
- Dan: 266830 = 53660*e-k*5750
- En dan weet ik niet hoe ik verder moet...
Hint:
ln(ek) = k
Alleen heb ik geen idee of je op de goede weg zit, wat is de output van N(t)?
Beneath the gold, bitter steel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')