Graag wil ik nog even terugkomen op deze opgave omdat het toch met aanzienlijk minder rekenwerk blijkt te kunnen dan ik gisteren had aangegeven. Laten we de factor ½ van alle termen van de reeks even buiten beschouwing, dan gaat het om het sommeren van een reeks waarvan de termen van de volgende gedaante zijn:quote:Op zaterdag 24 september 2011 16:22 schreef thenxero het volgende:
Hoe bereken ik dat?
Binom staat voor het binomiaalcoëfficiënt.
Het is geen meetkundige rij ... maar het staat als rekenopgave in mijn textboek, dus zou toch met pen en papier moeten kunnen.
De tegenspraak zou kunnen zijn dat U1 toch een deelverzameling is van U2 of andersom, of dat y toch in U1 zit of x toch in U2. Maar ik zie niet hoe dit volgt als x + y in U1 zit. Ik begrijp dat ik lastig ben, maar ik waardeer jullie hulp.quote:Op zondag 25 september 2011 16:07 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, pak bv. R+, met x=5 en y=-1. dan zitten x en x+y er wel in, maar y niet. Hier kun je aantonen dat je op een tegenspraak uitkomt als x+y in U1 zit, maar dat moet je dan wel doen.
Waarom volgt daaruit dat ze R3 niet voortbrengen?quote:Op zondag 25 september 2011 18:30 schreef Anoonumos het volgende:
Brengen de vectoren (1,2,3), (4,5,6) en (7,8,9) R³ voort?
Nee, c1 c2 en c3 blijf ik afhankelijk van elkaar houden. Dus er is geen lineaire combinatie mogelijk.
Tja, wat zoek je, en voor wie is het bestemd (niveau)?quote:Op zondag 25 september 2011 19:29 schreef Borizzz het volgende:
OT:Heeft iemand een leuke denk opgave over analytische meetkunde; rechte lijnen en cirkels?
6 vwo; wiskunde Dquote:Op zondag 25 september 2011 20:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Tja, wat zoek je, en voor wie is het bestemd (niveau)?
Pak dan het echte werk:quote:
Dat is Euclidische meetkunde, niet wat gewoonlijk wordt verstaan onder analytische meetkunde.quote:Op zondag 25 september 2011 20:12 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Pak dan het echte werk:
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/toc.html
Pak boek 1, lees alles door wat boven de 'propositions' staat en werk dan stap voor stap de propositions door.
Boek 3 gaat over cirkels.
Dit is euclidische meetkunde geen analystische. En ik vroeg geen bronmateriaal maar een denk opgave die uitdaagtquote:Op zondag 25 september 2011 20:12 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Pak dan het echte werk:
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/toc.html
Pak boek 1, lees alles door wat boven de 'propositions' staat en werk dan stap voor stap de propositions door.
Boek 3 gaat over cirkels.
Kijk of ze de coördinaten van het middelpunt van de ingeschreven cirkel van een driehoek uit kunnen drukken in de coördinaten van de hoekpunten. Bespreek verschillende manieren om zoiets aan te pakken.quote:
Er zijn uiteraard talloze sites waar je alle denkbare klassiekers kunt vinden. Ik vind dit wel een goede editie van de Elementen omdat die de oorspronkelijke Griekse tekst (ed. Heiberg) bevat, met een moderne Engelse vertaling.quote:Op zondag 25 september 2011 20:19 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Wel aardige site overigens, wist niet dat er een site was waar dit online stond.
Sorry inderdaad y = log(2) + xquote:Op maandag 26 september 2011 17:32 schreef Fingon het volgende:
log(2) = -log(1/2) dus daar zit ergens jouw fout.
Geeft wolfram niet per ongeluk y = log(2) + x?
Aha! Ik dacht dat log automatisch grondtal 10 had.quote:Op maandag 26 september 2011 17:51 schreef GlowMouse het volgende:
hun log heeft grondtal e
en log(ab) = b log(a), pak nu b=-1.
log heeft in vrijwel alle applicaties grondtal e(=ln), als je een ander grondtal wil moet je dat meestal specifiek aangeven.quote:Op maandag 26 september 2011 18:03 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Aha! Ik dacht dat log automatisch grondtal 10 had.
Bedankt.
Op de middelbare school moest ik altijd de 10log hebben om de pH-waarde of decibels uit te rekenenquote:Op maandag 26 september 2011 19:15 schreef Fingon het volgende:
[..]
log heeft in vrijwel alle applicaties grondtal e(=ln), als je een ander grondtal wil moet je dat meestal specifiek aangeven.
Vandaar vrijwel, de GR is inderdaad de enige uitzondering die ik zo kan benoemenquote:Op maandag 26 september 2011 19:21 schreef thenxero het volgende:
[..]
Op de middelbare school moest ik altijd de 10log hebben om de pH-waarde of decibels uit te rekenen. Verder is inderdaad bijna alles ln.
Je kunt om elke ambiguïteit uit te sluiten bij WolframAlpha ook een grondtal meegeven, vergelijk dit met dit. Voor WolframAlpha is er geen verschil tussen ln en log bij de input, wat overigens weer niet consequent is omdat een grondtal anders dan e bij ln ook wordt geaccepteerd ...quote:Op maandag 26 september 2011 18:03 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Aha! Ik dacht dat log automatisch grondtal 10 had.
Bedankt.
Aha, ik wist deze syntax nietquote:Op maandag 26 september 2011 19:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt om elke ambiguïteit uit te sluiten bij WolframAlpha ook een grondtal meegeven, vergelijk dit met dit. Voor WolframAlpha is er geen verschil tussen ln en log bij de input, wat overigens weer niet consequent is omdat een grondtal anders dan e bij ln ook wordt geaccepteerd ...
Hierop terugkomend, kan ik hier gebruiken dat v1 - 2v2 + v3 = 0, dus brengen ze R³ niet voort. Ik weet dat dit waar is, maar we hebben dat nog niet behandeld. Ik zou echter niet weten hoe het anders moet.quote:Brengen de vectoren (1,2,3), (4,5,6) en (7,8,9) R³ voort?
Nee, c1 c2 en c3 blijf ik afhankelijk van elkaar houden. Dus er is geen lineaire combinatie mogelijk.
Waarom?quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:35 schreef Anoonumos het volgende:
Als ik hier laat zien dat elke vector te schrijven is als een lineaire combinatie van de 2 andere vectoren, dan heb ik toch aangetoond dat ze R³ niet voortbrengen?
Nee, twee lineair onafhankelijke vectoren brengen een tweedimensionale deelruimte voort. Dat is niet R², omdat elementen van R² bestaan uit paren van twee reële getallen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:41 schreef Anoonumos het volgende:
Twee van die vectoren brengen R² voort.
Klopt.quote:Als je de derde vector toevoegt, liggen alle lineaire combinaties nog steeds in een vlak, omdat de derde een lineaire combinatie van de eerste twee is.
Exact één klopt, wachtwoorden zijn verschillend neem ik aan.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:54 schreef GlowMouse het volgende:
Zijn de n wachtwoorden verschillend, en klopt er tenminste eentje?
.quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:57 schreef GlowMouse het volgende:
Dan is je antwoord juist. Nu de variance nog.
Hoe kom je tot die formule? Ik herken dit nietquote:Op woensdag 28 september 2011 00:50 schreef GlowMouse het volgende:
1²+2²+3²+4²+...+n² = n(n+1)(2n+1)/6
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |