En geen bladeren vegen in de herfst!quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:26 schreef Symphonic het volgende:
Bomen nemen licht weg, bomen vernaggelen de straat door de wortels, dus hoezo ik wil die boom niet weg?
Wees blij dat de buurman hem voor je weg wil halen
quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:44 schreef Maanvis het volgende:
Ik ben benieuwd, misschien moet je de ouders van Skaai vragen om advies!
Sorry Sjeen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:48 schreef Sjeen het volgende:
Leuk geweest, terug naar de vraag van TS.
Even rondgegoogled, het lijkt er op dat je samen eigenaar bent van een boom die op de erfgrens staat. Dus moet je wederzijdse toestemming hebben om hem te mogen euthanaseren.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:48 schreef Sjeen het volgende:
Leuk geweest, terug naar de vraag van TS.
volgens mij mag je altijd je eigen helft verwijderenquote:Op maandag 3 oktober 2011 09:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Even rondgegoogled, het lijkt er op dat je samen eigenaar bent van een boom die op de erfgrens staat. Dus moet je wederzijdse toestemming hebben om hem te mogen euthanaseren.
Waarom horen bomen niet in een tuin dan?quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:56 schreef Symphonic het volgende:
[..]
volgens mij mag je altijd je eigen helft verwijderen
Serieus bomen hoor niet in een tuin
Logischquote:Op maandag 3 oktober 2011 09:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Even rondgegoogled, het lijkt er op dat je samen eigenaar bent van een boom die op de erfgrens staat. Dus moet je wederzijdse toestemming hebben om hem te mogen euthanaseren.
Waarom niet? De boom staat in zijn eigen tuin...quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit was laatst nog in de rijdende rechter.
Nee hij mag de boom niet zomaar weghalen.
Zelfs snoeien moet met jou toestemming want je mag de boom niet zomaar doodmaken.
Dus als er gesnoeid zou moeten worden zou je dat zelf moeten doen.
Hoewel dit van jou gaat over iets op een erfgrens.
Maar dat betekent dat de boom van beide is en hetzelfde principe geldt dat de boom niet zomaar doodgemaakt mag worden door een eenzijdige beslissing.
lijkt me wel, dat staat immers in de OP.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom niet? De boom staat in zijn eigen tuin...
Staat de boom echt letterlijk op de erfgrens?
Heeft ts nog steeds geen antwoord gegeven en is cruciaal :pquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom niet? De boom staat in zijn eigen tuin...
Staat de boom echt letterlijk op de erfgrens?
Ja, zo denk ik er dus ook over.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:40 schreef ElisaB het volgende:
Een schutting mag je ook zonder vergunning weghalen, maar dat wil nog niet zeggen dat de buurman zomaar jullie schutting uit de grond kan trekken. Zou dat voor bomen dan niet ook gelden? Dat je het er minstens over eens moet zijn (of zien te worden)?
Ja, tuurlijk heb ik uitleg gegeven. Het is een prachtige boom, een parel voor onze voortuinen (de mijne althans). Er broedt een merel in en een winterkoning, en in het voorjaar zit er een soort bloesem in.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:38 schreef Snuitebolletje het volgende:
Ben ook wel benieuwd waarom je nee zei. Iemand die mij alleen maar als antwoord nee geeft kan de pot krijgen en dan doe ik het toch, beetje uitleg kan geen kwaad.
dat was mijn gedachte ookquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:26 schreef RanTheMan het volgende:
tsja ik snap ook niet waarom mensen die dikke bomen in de tuin willen, alleen maar lastig, maar TS als je toch graag een boom wilt, laat de buurman m weghalen en plaats op jouw grond een nieuwe grote boom, die zijn nml wel gewoon te koop, probleem opgelost,
Kapitaalvernietiging dus?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:26 schreef RanTheMan het volgende:
tsja ik snap ook niet waarom mensen die dikke bomen in de tuin willen, alleen maar lastig, maar TS als je toch graag een boom wilt, laat de buurman m weghalen en plaats op jouw grond een nieuwe grote boom, die zijn nml wel gewoon te koop, probleem opgelost,
omdat dat zo in de wet staat lijkt mequote:Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Tha_Duck het volgende:
En waarom zou jouw nee zwaarder wegen dan de ja van je buurman?
Mijn nee hoeft niet zwaarder te wegen, maar ik vind het wel hufterig om iemand iets te vragen, en dan bij een "nee" toch gewoon je zin door te drijven. Vraag dan niks en haal gewoon die boom weg voor ik er wat van kan zeggen. Dan ben ik ook wel kwaad, maar dan heeft hij me tenminste niet het gevoel gegeven dat ik nog wat in te brengen had.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Tha_Duck het volgende:
Dus TS vind het asociaal dat de buurman ja zegt en zij nee en dat het toch gebeurd.
Wat als de buurman nee had gezegd en jij ja, wat was het dan geweest?
En waarom zou jouw nee zwaarder wegen dan de ja van je buurman?
Ja, maar die vogels broeden natuurlijk niet in oktober.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:23 schreef Maanvis het volgende:
als er nu vogels in broeden mag de boom niet gekapt worden iig.
Ja maar wat voor compromis wil je sluiten dan TS? Hij wil de boom weg, jij niet, elkaar halverwege treffen wil in dit geval toch ook niet?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:41 schreef Gwywen het volgende:
[..]
zou ik denken dat op zoek gaat naar een compromis, maar drijf niet gewoon je zin door omdat het antwoord van je buurvrouw je niet bevalt.
Zo ga je niet met elkaar om, zeker niet als buren, en al helemaal niet als je ergens nog maar een paar maanden woont.
[..]
Ja, maar die vogels broeden natuurlijk niet in oktober.
Dus jouw nee is voor hem de belofte het niet te doen? Die volg ik niet helemaal....quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:41 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Mijn nee hoeft niet zwaarder te wegen, maar ik vind het wel hufterig om iemand iets te vragen, en dan bij een "nee" toch gewoon je zin door te drijven. Vraag dan niks en haal gewoon die boom weg voor ik er wat van kan zeggen. Dan ben ik ook wel kwaad, maar dan heeft hij me tenminste niet het gevoel gegeven dat ik nog wat in te brengen had.
Hoe hij nu heeft gehandeld voelt als een verbroken belofte. Ik dacht echt dat mijn nee waarde voor hem had.
Dus omdat jij nee zegt mag hij die boom niet weghalen? Dat lijkt me een beetje alsof jij denkt dat jij dat bepaalt...quote:Op het moment dat je in zoiets lijnrecht tegenover elkaar staat zou ik denken dat op zoek gaat naar een compromis, maar drijf niet gewoon je zin door omdat het antwoord van je buurvrouw je niet bevalt.
misschien, maar ik zie het eerder als een oplossing voor het probleemquote:
En als dat geen hout snijdt, dan kun je hem altijd nog de toegang tot jouw grond ontzeggen. Dan kan hij de boom niet verwijderen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:43 schreef Maanvis het volgende:
Anyway, even afgezien van het emotionele aspect dat jij hem een hufter vindt, ben je beide eigenaar van die boom. Dus mag ie hem niet kappen zonder jouw instemming.
De bestaande boom een meter opschuiven misschien danquote:
Dus omdat de buurman de boom weg wil hebben, moet de boom sneuvelen. Dat lijkt me een beetje of de buurman bepaalt wat er met de boom gebeurt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:44 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus omdat jij nee zegt mag hij die boom niet weghalen? Dat lijkt me een beetje alsof jij denkt dat jij dat bepaalt...
Klopt dat het een mogelijke oplossing is. Maar dan zou het niet meer dan terecht zijn als de buurman voor die boom zou betalen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:45 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
misschien, maar ik zie het eerder als een oplossing voor het probleem
Dat probeer ik ook een beetje duidelijk te maken tussen de regels door. Zoiets moet in overleg en anders niet. Of je moet op de TV willenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus omdat de buurman de boom weg wil hebben, moet de boom sneuvelen. Dat lijkt me een beetje of de buurman bepaalt wat er met de boom gebeurt.
(Zelfde redenatie maar dan vanaf de andere kant gezien.)
Ook een optie. Uiteraard op kosten van degene die de wijziging voorstelt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:46 schreef sanger het volgende:
[..]
De bestaande boom een meter opschuiven misschien dan
Ahh, dan heb ik hetgeen tussen de regels staat even zichtbaar gemaakt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat probeer ik ook een beetje duidelijk te maken tussen de regels door. Zoiets moet in overleg en anders niet. Of je moet op de TV willen
Gelukkig is mijn naam niet Iedereen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Als iemand overlegt, maar het niet eens is met de uitkomst van dat overleg, dan ga je toch niet tóch je zin doordrijven?
Waarom vindt iedereen het nou raar dat ik dat gek vind?
ben je nou geinteresseerd in hoe het wettelijk zit of niet? aangezien je alleen ingaat op die reacties...quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Als iemand overlegt, maar het niet eens is met de uitkomst van dat overleg, dan ga je toch niet tóch je zin doordrijven?
dat is niet gek, maar het helpt je ook niet tot een oplossing komenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk dat het TS wel duidelijk is hoe het wettelijk zit.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ben je nou geinteresseerd in hoe het wettelijk zit of niet? aangezien je alleen ingaat op die reacties...
Overleg hoeft toch niet altijd te leiden tot overeenstemming?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Dan heb jij het getroffen met je buren. Aangezien er programma's genoeg op TV zijn waarin het tegendeel wordt getoond, werkt het dus lang niet altijd zo.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:50 schreef sanger het volgende:
Ik heb ook eens met dit bijltje gehakt, alleen stond de boom toen niet op de erfgrens. De buren wilden toen dat we de bomen naast ons huis niet zouden kappen omdat ze dan uitkeken op een stuk muur ipv op bomen. En helemaal toen ze er achter kwamen dat we er een oprit van gingen maken.
We hebben ze vervolgens uitgenodigd voor een BBQ en uitgelegd dat we meer last van de boom hadden dan het opleverde (vuil in dakgoot, veel troep op straat vanuit de boom, etc) en dat er voor hun deur toch al auto's geparkeerd werden dus dat ze door die auto's onze auto's niet zouden kunnen zien. Hebben toen ook wat foto's laten zien van de inhoud van de dakgoten enzo.
Na een gezellige avond begrepen ze het allemaal veel beter
ik denk dat buurman het gezamelijk eigendom nog niet beseft. Dus als TS aan buurman duidelijk maakt dat ie toch echt haar toestemming nodig heeft en anders een rechtzaak aan zijn broek krijgt, dan zal ie met een ander voorstel moeten komen om die boom toch te laten kappenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik denk dat het TS wel duidelijk is hoe het wettelijk zit.
Nu is het alleen nog de bedoeling om een oplossing te bedenken.
Omdat je er aan voorbij gaat dat hij het eerst netjes vraagt plus dat je het alleen van belang vindt wat jij er van vindt en dat je buurman het daar maar mee moet doen. Je moet er samen uit zien te komen en niet halsstarrig volhouden dat alleen jouw mening er toe doet en het andersom hufterig vinden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Een boom kan ook 'ziek' worden of op een andere manier voor 'gevaar' zorgen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat buurman het gezamelijk eigendom nog niet beseft. Dus als TS aan buurman duidelijk maakt dat ie toch echt haar toestemming nodig heeft en anders een rechtzaak aan zijn broek krijgt, dan zal ie met een ander voorstel moeten komen om die boom toch te laten kappen.
Ah, bron?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omdat dat zo in de wet staat lijkt me
Koperen spijkers moet je hebben.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:51 schreef RanTheMan het volgende:
Als ik je buurman was en je zou mij een hufter noemen, omdat jij niet bereid bent mij tegemoet te komen, (tenminste ik lees nergens hoe jij een evt compromis wenst te sluiten) dan zou ik aan mijn kant van de boom, 10 vogelhuisjes ophangen met roestige spijkers en dan volgend jaar weer verder kijken..
Klopt. Maar het kan wel werkenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan heb jij het getroffen met je buren. Aangezien er programma's genoeg op TV zijn waarin het tegendeel wordt getoond, werkt het dus lang niet altijd zo.
Teer werkt ookquote:
Je vergeet het arbeidsloon van de hovenier ook nogquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:58 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zou de buurman voorstellen: zorg dat TS een vergelijkbare boom in eigen tuin krijgt (op kosten van de buurman) en de boom op de erfgrens kan gekapt worden. Natuurlijk even samen aanpakken op een zaterdag met een kratje bier of bbq na afloop.
Resultaat: buurman is de boom kwijt, TS heeft haar boom in eigen tuin die ze zelf moet onderhouden en de economie wordt gestimuleerd door de accijns op het bier of de koop van het vlees voor de bbq.
Je leest wel erg selectie, he?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:59 schreef Gwywen het volgende:
Ik vind het jammer dat ik nu als de zwartepiet word neergezet omdat ik nee zeg, en omdat jullie kennelijk net zo'n hekel aan bomen in tuinen hebben als mijn buurman.
Klopt. De vraag is ook normaal.quote:Ik dacht dat ik een normale vraag stelde in de OP, namelijk of ik enig recht heb als er een boom gekapt wordt waarvoor geen vergunnings- of meldingsplicht bestaat.
Dan kun je hem toch ijskoud melden dat dat op die manier niet werkt? Dat je hem niet meer aardig vindt is een gevoel. Ik denk dat hij jou ook niet meer zo aardig vindt.quote:Dat ik mijn buurman een hufter vind is niet zozeer omdat hij die boom weg wil hebben, maar omdat hij me vorige week na ons derde gesprek in de waan heeft gelaten dat hij ermee akkoord ging dat de boom blijft staan.
Hij had daarna ook een paar van de onderste takken weggehaald, dus ik was ervan overtuigd dat hij het op die manier had opgelost (dat was ook het compromis dat ik voorstelde, en op het eerste gezicht leek het dus dat hij daarmee akkoord zou gaan. De boom wordt er niet mooier van, van die takken eraf, maar zo heeft hij minder last en heb ik nog steeds mijn boom).
Dat hij dan nu gisteren even ijskoud meldt dat hij de boom toch weg gaat halen, voelt voor mij als het verbreken als een belofte en dáárom vind ik hem niet meer aardig.
Ik bedoel maar. Leuker kunnen we het niet maken, wel winnender.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:00 schreef sanger het volgende:
[..]
Je vergeet het arbeidsloon van de hovenier ook nog
Een echte win-win-win situatie dus
Dat komt wellicht doordat nergens blijkt dat je tot een compromis bereid bentquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:59 schreef Gwywen het volgende:
Ik vind het jammer dat ik nu als de zwartepiet word neergezet omdat ik nee zeg, en omdat jullie kennelijk net zo'n hekel aan bomen in tuinen hebben als mijn buurman.
De gemeente is de enige die dat exact kan beantwoorden denk ik.quote:Ik dacht dat ik een normale vraag stelde in de OP, namelijk of ik enig recht heb als er een boom gekapt wordt waarvoor geen vergunnings- of meldingsplicht bestaat.
Volgens mij gaat het hier mis. Het is jullie boom, niet jouw boom...quote:Dat ik mijn buurman een hufter vind is niet zozeer omdat hij die boom weg wil hebben, maar omdat hij me vorige week na ons derde gesprek in de waan heeft gelaten dat hij ermee akkoord ging dat de boom blijft staan.
Hij had daarna ook een paar van de onderste takken weggehaald, dus ik was ervan overtuigd dat hij het op die manier had opgelost (dat was ook het compromis dat ik voorstelde, en op het eerste gezicht leek het dus dat hij daarmee akkoord zou gaan. De boom wordt er niet mooier van, van die takken eraf, maar zo heeft hij minder last en heb ik nog steeds mijn boom).
Welke belofte? De belofte van de waan die jij had? Ik lees nergens dat hij een belofte heeft gedaan hieromtrent.quote:Dat hij dan nu gisteren even ijskoud meldt dat hij de boom toch weg gaat halen, voelt voor mij als het verbreken als een belofte en dáárom vind ik hem niet meer aardig.
Ohja, en waarom wil de buurman de boom weghebben? Vanwege lichtinval ofzo?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:51 schreef sanger het volgende:
@ TS, staat de boom nu exact op de erfgrens?
Je moet niet van die ingewikkelde vragen stellen. Dat snapt toch niemand.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:04 schreef sanger het volgende:
[..]
Ohja, en waarom wil de buurman de boom weghebben? Vanwege lichtinval ofzo?
Ik bedoelde de meerderheidquote:
Mijn buurman is niet het type dat zich daardoor van de wijs laat brengen. Hij heeft iets in z'n kop en dat gebeurt vervolgens. Die boom is niet het eerste akkefietje maar wel het eerste waarin ik hoopte de wet aan mijn kant te hebben. Eigenlijk begon het gezeik met deze mensen al op het moment dat ze de sleutel kregen, elke keer flikken ze weer iets waardoor mijn woonomgeving minder prettig aan voelt. Ik had echt de hoop dat ik nu eens wel aan het langste eind trok, maar helaas.quote:Dan kun je hem toch ijskoud melden dat dat op die manier niet werkt?
Hij staat ook volledig in zijn recht dat te willen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:09 schreef Gwywen het volgende:
@ Mijn buurman wil die boom gewoon weg hebben. Heeft niks met licht te maken, hij staat ten noorden van zijn huis. Er schijnen "dingetjes" in zijn badkamer te liggen van die boom. Ik heb mijn badkamer aan dezelfde kant en heb nog nooit "dingetjes" binnen gehad. Bovendien vind ik "dingetjes" wel erg onbenullig om daar een hele boom voor te kappen en een burenruzie te riskeren, doe dan je raam dicht of zo.
Tsja, dat jij 'dingetjes' geen reden vindt, wil nog niet zeggen dat het geen reden isquote:Op maandag 3 oktober 2011 11:09 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik bedoelde de meerderheid
[..]
Mijn buurman is niet het type dat zich daardoor van de wijs laat brengen. Hij heeft iets in z'n kop en dat gebeurt vervolgens. Die boom is niet het eerste akkefietje maar wel het eerste waarin ik hoopte de wet aan mijn kant te hebben. Eigenlijk begon het gezeik met deze mensen al op het moment dat ze de sleutel kregen, elke keer flikken ze weer iets waardoor mijn woonomgeving minder prettig aan voelt. Ik had echt de hoop dat ik nu eens wel aan het langste eind trok, maar helaas.
@ Mijn buurman wil die boom gewoon weg hebben. Heeft niks met licht te maken, hij staat ten noorden van zijn huis. Er schijnen "dingetjes" in zijn badkamer te liggen van die boom. Ik heb mijn badkamer aan dezelfde kant en heb nog nooit "dingetjes" binnen gehad. Bovendien vind ik "dingetjes" wel erg onbenullig om daar een hele boom voor te kappen en een burenruzie te riskeren, doe dan je raam dicht of zo.
dat maakt voor het eigendom niet uit. als de stam 10% op jouw grond staat ben je al mede-eigenaar.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:32 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Tsja, dat jij 'dingetjes' geen reden vindt, wil nog niet zeggen dat het geen reden is
Die boom, staat die nu echt exact op de erfgrens, of stiekem toch niet?
Dus maakt het uit waar die boom precies staat, alleen al om TS eventueel te sterken in zijn/haar recht.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dat maakt voor het eigendom niet uit. als de stam 10% op jouw grond staat ben je al mede-eigenaar.
(art. 5:20 BW)
precies, dat zal hem lerenquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Je kan nog een ding doen, de buurman voor zijn: zaag die boom zelf om!
Zou het onbeschofter vinden als hij op een zaterdagmorgen gewoon begonnen was om die boom om te zagen. Denk ook dat je dan minstens zo boos zou zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Wat me blijft verbazen is dat er een meerderheid is die het raar vindt dat ik boos word dat mijn buurman op gemaakte afspraken terug komt.
Ik bedoel, zijn er werkelijk mensen die zo'n manier van doen níet onbeschoft vinden?
"Heb je er bezwaar tegen als ik onze gezamenlijke boom weghaal?"
"Ja, daar heb ik bezwaar tegen, want ik hou van bomen en ik vind dit een mooie boom."
"O, nou ja, jammer dan voor jou, maar ik haal hem toch weg."
Privacy van een boomquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Foto's plaatsen doe ik niet ivm privacy.
't Is hier geen KLB!quote:Wat me blijft verbazen is dat er een meerderheid is die het raar vindt dat ik boos word dat mijn buurman op gemaakte afspraken terug komt.
O, ik mag er niks bij voelen?quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:21 schreef Maanvis het volgende:
gaat ze weer met dat emotionele gezeik....
Even los van de emotionele kant... waarom ben jij van mening dat er een afspraak gemaakt is? Zoals ik het leest, is er helemaal niets afgesproken...quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Foto's plaatsen doe ik niet ivm privacy.
Er staat een muurtje van ongeveer een meter diep op de erfgrens en voor dat muurtje staat die boom, die staat laten we zeggen voor 45% aan mijn kant en voor 55% aan zijn kant (en dan alleen nog doordat een boom niet perfect rond is). Hij staat in elk geval niet bepaald aan zijn kant van dat muurtje.
Wat me blijft verbazen is dat er een meerderheid is die het raar vindt dat ik boos word dat mijn buurman op gemaakte afspraken terug komt.
Ik bedoel, zijn er werkelijk mensen die zo'n manier van doen níet onbeschoft vinden?
"Ja, daar heb ik bezwaar tegen, want ik hou van bomen en ik vind dit een mooie boom."
Vraag dan niet of ik er bezwaar tegen heb, en deel gewoon (desnoods schriftelijk) mede dat je van zins bent die boom weg te halen.
Ik vind dit gewoon geen manier van doen van hem.
Even los van de mening of bomen in voortuinen wel of niet mooi/handig/hinderlijk etc. zijn.
En waar precies is hier dan sprake van een afspraak?quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Jij kunt dus gewoon écht niet communiceren, pop; het was geen belofte die de buurman deed, maar een mededeling.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:28 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O, ik mag er niks bij voelen?
Ik moet het op deze pijler puur zakelijk houden?
Enfin, ik vind dat er een slotje op dit topic mag. Ik ben nauwelijks verder geholpen qua hoe ik in mijn recht sta, of het moet er allemaal nog minder rooskleurig uitzien dan ik vreesde.
Jammer vind ik wel, dat ik de nuance van mijn gevoel beledigd te zijn door mijn buurman, doordat hij mij in de waan laat dat hij een belofte maakt en die vervolgens zonder wroeging verbreekt, niet aan jullie kan communiceren.
Nee, voor het muurtje. De muur is niet over de volledige diepte van de voortuin zoals ik het lees.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:31 schreef duivelin1 het volgende:
staat er nou een muurtje op de erfgrens? Daarachter de boom? Dan staat de boom toch op het terrein van de buurman
Er is meerdere keren geopperd dat de buurman wellicht geen recht heeft om die boom te kappen zonder jouw goedkeuring vanwege de ligging van de boom t.o.v. de erfgrens, lees je daar nou echt overheen? En als je dan weigert om foto's te plaatsen om privacy-redenen, neem dan eerst die tips ter harte en onderneem zelf eens actie door het na te vragen bij je gemeente.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:28 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O, ik mag er niks bij voelen?
Ik moet het op deze pijler puur zakelijk houden?
Enfin, ik vind dat er een slotje op dit topic mag. Ik ben nauwelijks verder geholpen qua hoe ik in mijn recht sta, of het moet er allemaal nog minder rooskleurig uitzien dan ik vreesde.
Jammer vind ik wel, dat ik de nuance van mijn gevoel beledigd te zijn door mijn buurman, doordat hij mij in de waan laat dat hij een belofte maakt en die vervolgens zonder wroeging verbreekt, niet aan jullie kan communiceren.
dat kan ie wel als hij daar hinder van ondervindt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Ik stel me wel eens stiekem voor dat als hij onze gezamenlijke boom echt gaat kappen, om net buiten zijn bereik en 2m van de erfgrens een enorm schaduwrijke boom te gaan planten waar enorm veel spul en takken vanaf valt en blaadjes en kleverige zooi en zaadjes en pluisjes en ondergrondse wortels enz. waar hij geen bezwaar tegen kan maken omdat hij op mijn grond staat.
Dat kan hij wel degelijk. Het is jouw eigendom dat dan over zijn grond hangt. Hij kan je dan 'dwingen' voor schoonmaak te zorgen of er voor te zorgen dat het niet meer over zijn erf hangt. Of hij kan zelfstandig gaan snoeien. Er is ooit een uitspraak geweest over een appelboom waarvan de appelen op het erf van de buurman van de buurman waren ipv de eigenaar van de boom.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Ik stel me wel eens stiekem voor dat als hij onze gezamenlijke boom echt gaat kappen, om net buiten zijn bereik en 2m van de erfgrens een enorm schaduwrijke boom te gaan planten waar enorm veel spul en takken vanaf valt en blaadjes en kleverige zooi en zaadjes en pluisjes en ondergrondse wortels enz. waar hij geen bezwaar tegen kan maken omdat hij op mijn grond staat.
Dat is nog geen afspraak/toezegging/belofte. Alleen een opmerking op basis van dan bekende feiten. Hij heeft verdere mogelijkheden bekeken en gaat daarmee aan de slag.quote:En als ik hier een - weliswaar teleurgestelde - buurman voor de deur heb staan die zegt: Nou ja, jammer, maar dan moet hij maar blijven staan, dan is het toch niet gek dat ik denk dat hij bedoelt dat die boom blijft staan? En dan is het toch een belofte, een afspraak, een compromis?
Zeker toen hij die takken eraf ging zagen aan zijn kant, ik was echt in de veronderstelling dat hij op die manier met het compromis aan de gang ging. Ik bedoel, waarom zou je er takken af gaan zagen als je toch van plan bent hem een week later te rooien?
Als ik de reacties van TS zo lees dan is ze niet echt geïnteresseerd in hoe het wettelijk zit, ze wil alleen maar morele goedkeuring van ons voor haar weigering.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:38 schreef Sjeen het volgende:
je kunt natuurlijk altijd navraag doen bij Juridisch Loket of je rechtsbijstandverzekering over je recht in dit geschil. En anders bel je de Rijdende Rechter, heeft die ook eens de andere kant van het verhaal
Kennelijk heb ik ergens een berichtje gemist want hier heb ik echt overheen gelezen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:36 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Er is meerdere keren geopperd dat de buurman wellicht geen recht heeft om die boom te kappen zonder jouw goedkeuring vanwege de ligging van de boom t.o.v. de erfgrens, lees je daar nou echt overheen? En als je dan weigert om foto's te plaatsen om privacy-redenen, neem dan eerst die tips ter harte en onderneem zelf eens actie door het na te vragen bij je gemeente.
ik heb meerdere malen antwoord gegeven maar je gaat alleen in op die mensen die jouw actie niet goedkeuren. doe dan ook niet alsof je daarin geïnteresseerd bentquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef Gwywen het volgende:
Mijn vraag was dan ook: kun je (en zo ja, hoe) bezwaar maken tegen het kappen van een boom waarvoor geen kapvergunning benodigd is.
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Kennelijk heb ik ergens een berichtje gemist want hier heb ik echt overheen gelezen.
Bij de gemeente heb ik al geïnformeerd en hij mag die boom in principe zonder melding of vergunning weghalen omdat hij niet aan de eisen voldoet voor een kapvergunning (te jong, te dun).
Mijn vraag was dan ook: kun je (en zo ja, hoe) bezwaar maken tegen het kappen van een boom waarvoor geen kapvergunning benodigd is.
Ik denk namelijk niet dat de gemeente hier tussen wil zitten en dat het puur iets is tussen buren onderling.
En mijn buurman heeft dus al te verstaan gegeven dat die boom sowieso weggaat, ongeacht wat ik ervan vind. Moet ik hem dan in een aangetekende brief melden dat ik die boom wil behouden?
Ik heb geen rechtbijstandverzekering dus ik vraag me af in hoeverre het lonend is om hem een proces aan te doen.
^ Dit, niet overheen lezen nu he.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.
Dus als je echt problemen met je buurman wilt vanwege zo een boom kun je twee dingen doen:
• Stuur hem een brief dat het hier om een gezamelijk eigendom gaat en hij hierin niet zelfstandig beslissingen kan nemen. Doet hij dit wel dan zul je schadevergoeding eisen in een geding, waarbij alle kosten voor zijn rekening komen.
• Doet een voostel tot een compromis. Hij kapt de book, en plant een nieuwe in jullie tuin. Of verplaatst de oude boom in jullie tuin etc.
Nog een keer extra quoten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.
Dus als je echt problemen met je buurman wilt vanwege zo een boom kun je twee dingen doen:
• Stuur hem een brief dat het hier om een gezamelijk eigendom gaat en hij hierin niet zelfstandig beslissingen kan nemen. Doet hij dit wel dan zul je schadevergoeding eisen in een geding, waarbij alle kosten voor zijn rekening komen.
• Doet een voostel tot een compromis. Hij kapt de book, en plant een nieuwe in jullie tuin. Of verplaatst de oude boom in jullie tuin etc.
Én nog een keer extra quoten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Dit meen je toch niet serieus?quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:
[..]
De spelfout bedoel jequote:
Die had ik nog niet eens gezien.quote:
quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Verder heb je nee als antwoord op zijn vraag gegeven. In sommige gevallen is toch doorgaan na nee als antwoord te hebben gekregen het zelfde als verkrachting.
quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Maar hij is na jou hier komen wonen? Pas een paar maanden? Dan had hij zich dit eerder kunnen bedenken. Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
Dan was het vast goedkoper geweest alleen de boom te kopenquote:Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
Moet de andere eigenaar hem ook willen verkopen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan was het vast goedkoper geweest alleen de boom te kopen
in artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek staat dat je eigenaar bent. als je naar zoeken.rechtspraak.nl gaat en dan zoekt op 'boom erfscheiding' dan krijg je meteen een uitspraak die dit issue behandelt.quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:20 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb even wat linkjes van jullie gevolgd, maar eerlijk gezegd kan ik op de site met artikelen uit het wetboek niet helemaal opmaken dat ik half eigenaar ben van de boom.
Juridische taal is enigszins abracadabra voor mij en ik zie bijv nergens letterlijk staan dat als de boom voor 10% of 10 cm op mijn stuk staat, ik mede-eigenaar ben. Ik heb net even opgemeten, hij staat voor zo'n 20 cm in mijn tuin (basis van stam).
Ik zou best willen dat er een of ander wetsartikel is waarnaar ik kan verwijzen en hem dan een aangetekende brief versturen of zo, maar of zoiets rechtsgeldig is weet ik niet, volgens mij weet hij dan alleen officieel dat ik het er niet mee eens ben, maar verder hangen er geen consequenties aan.
@Hydrogeny: ik woon er tien jaar, hij vijf maanden. Die boom draagt - voor mij althans - in grote mate bij aan het aanzicht van mijn huis en voortuin. Ik vind het echt een schitterende boom, het is een soort ceder.
http://www.soest.nl/pdf/Digitaal%20loket/Bomenburen.pdfquote:Op maandag 3 oktober 2011 13:20 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb even wat linkjes van jullie gevolgd, maar eerlijk gezegd kan ik op de site met artikelen uit het wetboek niet helemaal opmaken dat ik half eigenaar ben van de boom.
Juridische taal is enigszins abracadabra voor mij en ik zie bijv nergens letterlijk staan dat als de boom voor 10% of 10 cm op mijn stuk staat, ik mede-eigenaar ben. Ik heb net even opgemeten, hij staat voor zo'n 20 cm in mijn tuin (basis van stam).
Ik zou best willen dat er een of ander wetsartikel is waarnaar ik kan verwijzen en hem dan een aangetekende brief versturen of zo, maar of zoiets rechtsgeldig is weet ik niet, volgens mij weet hij dan alleen officieel dat ik het er niet mee eens ben, maar verder hangen er geen consequenties aan.
Ons woongenot is sinds zij er eerder dit jaar zijn komen wonen al dermate verminderd dat een verslechterde relatie met hen niet veel zal veranderen aan hoe het nu is.quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:25 schreef fruityloop het volgende:
Je moet er samen over beslissen zegt de jurisprudentie/rijdende rechter, en als dat niet lukt handhaaft men de status-quo, en heb jij als tegenstemmer als nog je zin. Je kan je alleen wel afvragen wat dat gaat doen met je verhouding met de buren, en afgeleid daarvan jouw woongenot.
Dat kan je dusquote:Op maandag 3 oktober 2011 14:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb inmiddels via via ook nog wat juridisch advies ingewonnen en hoewel de kern van de boom nog net op zijn stuk staat, is de stam intussen zo dik dat hij deels op mijn grond staat en dat maakt mij mede-eigenaar.
In zoverre mag hij dus niet in zijn eentje beslissen dat die boom weggaat.
Of hij zich daar wat van zal aantrekken, is natuurlijk een tweede. Ik zal tenminste zo fatsoenlijk zijn hem dat te melden.
Anderzijds ben ik bang dat als ik hier mijn poot stijf houd, hij de andere pesterijtjes en overlastgevende handelingen uit zal buiten om mij dwars te zitten.
Zoals ik eerder al vermeldde speelt er nog meer met deze buren, we hebben erg veel overlast van hen sinds ze hier wonen.
Daarom kwam zijn "last" van die boom bij mij ook een beetje over als niet in verhouding staand met de last die wij van hen hebben.
Maar goed, dat laatste is van geen enkele invloed geweest op mijn beslissing die boom te willen behouden, dat staat daar totaal los van.
[..]
Ons woongenot is sinds zij er eerder dit jaar zijn komen wonen al dermate verminderd dat een verslechterde relatie met hen niet veel zal veranderen aan hoe het nu is.
Ik vraag me wel eens af of hij dit huis destijds heeft gekocht met de gedachte van "als ik hier eenmaal woon haal ik om te beginnen die boom weg". Niet wetende dat die boom ook van de buren is.
Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in juridische procedures en zo, dat gaat me veel te ver allemaal, ik wil gewoon uitzoeken of ik het recht aan mijn kant heb en of ik via die weg de kap kan voorkomen.
Stel je hebt het recht aan je kant, hoe wil je het dan voorkomen als je geen zin hebt in juridische procedures? Die zul je dan toch moeten doorlopen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:49 schreef Gwywen het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in juridische procedures en zo, dat gaat me veel te ver allemaal, ik wil gewoon uitzoeken of ik het recht aan mijn kant heb en of ik via die weg de kap kan voorkomen.
Dat mag vergunningstechnisch niet zonder meer.quote:Op maandag 3 oktober 2011 15:16 schreef Nightwulf het volgende:
vraag de buurman of hij het goed vindt dat je een schutting van 2 meter plaatst.
Als hij nee zegt gelijk doen, zegt hij ja dan denk je er nog even over.
oog om oog, boom om schutting
A. Ald je toch je huis te koop wilt zetten, waarom je dan nog druk maken over die boom die je zo mooi vindt?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, wij hadden hier laatst ook zo'n dwaas op bezoek. Alles wat mijn huis onderscheidde van de (identieke) huizen in de straat die hier ook te koop staan, moest uit beeld, vond hij.
Ik vroeg me in stilte af hoe ik mijn huis op die manier interessanter dan de andere huizen kan maken voor potentiële kopers, en besloot dat ik maar beter een andere makelaar kan proberen.
Tussen niet mogen en zo zijn zit dus een verschilquote:Op maandag 3 oktober 2011 15:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Als de boom beeldbepalend is en de buurman dus een kapvergunning nodig heeft dan kun je bezwaar maken. Is dat niet nodig dan moet je er een rechter en het kadaster bij halen want er mag helemaal geen boom op de scheiding staan (moet volgensmij een halve meter of meer uit de erfscheiding staan) en dan is het dus niet duidelijk van wie de boom is, en heb je wel een zaak.
Sorry, maar als TS nu gewoon es een foto plaatst van de boom, ipv de privacy van de boom te beschermen, dan kan iedereen beter oordelen. Daarnaast heb ik ook haar post in het andere topic gelezen, dus als ze wil verhuizen, waar maakt ze zich nog druk omquote:
Het andere topic?quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:30 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Sorry, maar als TS nu gewoon es een foto plaatst van de boom, ipv de privacy van de boom te beschermen, dan kan iedereen beter oordelen. Daarnaast heb ik ook haar post in het andere topic gelezen, dus als ze wil verhuizen, waar maakt ze zich nog druk om
quote:
uit het funda topic in K&W, volgens mij nodig je alleen een makelaar uit als je je huis wilt verkopen, of als je het opnieuw wilt laten taxeren als je buren hufterige tokkies zijn zonder planten oid...quote:Op woensdag 28 september 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, wij hadden hier laatst ook zo'n dwaas op bezoek. Alles wat mijn huis onderscheidde van de (identieke) huizen in de straat die hier ook te koop staan, moest uit beeld, vond hij.
Ik vroeg me in stilte af hoe ik mijn huis op die manier interessanter dan de andere huizen kan maken voor potentiële kopers, en besloot dat ik maar beter een andere makelaar kan proberen.
Klik de link maar eens aan die ik quootte. het opmerkelijke foto's van funda topic.quote:
Waar blijft je bron?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omdat dat zo in de wet staat lijkt me
Artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek, dacht dat ik dat al gezegd hadquote:
Kopietje:quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek, dacht dat ik dat al gezegd had.
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.quote:Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 20
1.
De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
a. de bovengrond;
b. de daaronder zich bevindende aardlagen;
c. het grondwater dat door een bron, put of pomp aan de oppervlakte is gekomen;
d. het water dat zich op de grond bevindt en niet in open gemeenschap met water op eens anders erf staat;
e. gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen en werken, voor zover ze geen bestanddeel zijn van eens anders onroerende zaak;
f. met de grond verenigde beplantingen.
Dus beide hebben net zoveel te zeggen, en als dan 1 iemand nee zegt, zal er een compromis moeten komen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Kopietje:
[..]
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.
Dat wetsartikel stelt het eigendom vast, dus lijkt me logisch dat de boom niet gekapt mag worden zonder TS' toestemming, maar daar zal wel weer een andere wet voor zijn, die het schade toebrengen aan eigendommen illegaal maaktquote:Op maandag 3 oktober 2011 19:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Kopietje:
[..]
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.
Klopt, maar dat geeft niet meer of minder rechten zoals jij stelde.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat wetsartikel stelt het eigendom vast, dus lijkt me logisch dat de boom niet gekapt mag worden zonder TS' toestemming, maar daar zal wel weer een andere wet voor zijn, die het schade toebrengen aan eigendommen illegaal maakt.
Volgens wat ik inmiddels weet (ben al de hele dag aan het bellen en uitzoeken) mag de buurman zonder mijn toestemming niks aan de huidige situatie veranderen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:14 schreef pnxsinned het volgende:
[..]
Dus beide hebben net zoveel te zeggen, en als dan 1 iemand nee zegt, zal er een compromis moeten komen.
@TS Mooi dat je je recht hebt hoor, maar verwacht dan van je buurman in de toekomst ook geen medewerking he, over wat dan ookquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Volgens wat ik inmiddels weet (ben al de hele dag aan het bellen en uitzoeken) mag de buurman zonder mijn toestemming niks aan de huidige situatie veranderen.
Volgens mij betekent dat dat er ook geen compromis hoeft te komen.
Dat idee van een aangetekende brief met die tekst zoals in de post hierboven houd ik in gedachten, ik weet niet in hoeverre dat noodzakelijk is als verder onomstotelijk vaststaat dat ik mede-eigenaar ben van deze boom.
Goed, als jij niet wilt mee werken aan een compromis, lijkt mij geen probleem. Als ik buurman van je was, had ik het dan ook wel geweten. Had je toch een fkin probleem gehad. M.a.w het is jouw 'buren' relatie met deze man, en je moet het zelf weten hoe je je opstelt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Volgens wat ik inmiddels weet (ben al de hele dag aan het bellen en uitzoeken) mag de buurman zonder mijn toestemming niks aan de huidige situatie veranderen.
Dat idee van een aangetekende brief met die tekst zoals in de post hierboven houd ik in gedachten, ik weet niet in hoeverre dat noodzakelijk is als verder onomstotelijk vaststaat dat ik mede-eigenaar ben van deze boom.
Ts noemde de buurman eerder een "hufter" en heeft overduidelijk al geen goede relatie, dus dat biertje zou hooguit lauw zijnquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:50 schreef klusfoobje het volgende:
@ rantheman,
TS kan altijd even aanbellen met de mededeling; "zo , nu eerst een Bavaria! alsjeblieft buurman"
Ook jij moet dat zelf weten. Zijn jou buren, niet de mijne. Zo ook bij haar.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:06 schreef klusfoobje het volgende:
TS moet gewoon een besluit nemen welke actie hij gaat ondernemen en daarmee klaar. Heetf met burenrelatie verder niks te maken.
Je moet je gevechten met zorg kiezen, maar het kan niet zo zijn dat je "om de relatie" maar de boel de boel laat.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:16 schreef klusfoobje het volgende:
@pnxsinned
ik begrijp je niet helemaal. het gaat om de boom en de relatie met ts en zijn/haar buren.
TS wil weten wat de rechten zijn en wat er gedaan kan worden. Daar is ruimschoots antwoord op gekomen. Wat TS er verder mee gaat doen is niet ons probleem.
Die auto zit je nog steeds dwars hequote:
Je bent retarded?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:18 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Die auto zit je nog steeds dwars he
Ik denk aan het welzijn van mijn medemens. Aardig toch? Doe ik niet vaak.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 17:27 schreef klusfoobje het volgende:
Nee, sorry.
maar wat de rest van je opmerking betreft, ik probeer je duidelijk te maken dat het om de relatie van TS en zijn/haar buren gaat. niet die van jou of van mij.
Overigens voor iemand die zegt dat hij/zij zijn buren niet hoeft te kennen... wat maak jij je dan druk om die buren relatie van TS...
alleen zal de buurman dan zeggen dat hij wel een aangetekende brief heeft ontvangen maar dat die over iets heel anders ging.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
Als het huis erop past, dan de boom toch zeker.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 23:29 schreef Leandra het volgende:
Mwah, het is denk ik niet zozeer een aversie tegen bomen, maar vooral een tegen de kleine NL tuinen.
Als je doorzonwoning op zo'n 150 m2 grond staat dan heb je simpelweg geen ruimte voor een boom in je tuin.
Hou het nou niet 'in gedachten' maar stuur die brief morgenochtend de deur uit !!!! Mijn hemel wat een getwijfel, je bent zeker een weegschaal, alsof medeposters al niet genoeg informatie voor je hebben opgezocht ! Als dat figuur het in z'n hoofd haalt om de boom onverwacht snel om te zagen dan sta jij voor een voldongen feit en is het te laat. Ik zou hem nu onmiddelijk laten weten hoe de zaken er voor staan want ik haat dat soort arrogante hufterigheid jegens bomen en natuur in het algemeen. Dat soort gasten horen op een flatje of in een geestdodende vinex wijk maar niet in de buurt van natuur.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Plus dat advocaten je graag eerst helemaal leegzuigen, voordat ze de mogelijkheid van de rechter ter sprake brengen. Eerst moet de teller even lopen hè...quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:45 schreef klusfoobje het volgende:
Onzeker omdat het een wellus nietus spel word. Heeft TS buurman echter schriftelijk duidelijk gemaakt dat hij A van mening is mede eigenaar te zijn en B geen toestemming voor kap geeft, dan zal he voor een advocaat van TS eenvoudiger worden.
omgekeerd werkt dat ook. TS is mede-eigenaar van de boom, dus als (extreme situatie) dankzij wortelgroei van die boom er een scheur in het huis van de buurman komt dan moet TS voor 50% opdraaien voor die kosten.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 01:18 schreef OeJ het volgende:
Wellicht kan ze beter op papier zetten dat ze tegen het kappen van de boom is, maar mocht de buurman eenzijdig beslissen toch te kappen, dat hij opdraait voor de kosten, mocht er op welke manier dan ook schade toegebracht zijn aan haar eigendommen. Als die boom tegen haar huis aanflikkert, of de muur er mee uittrekt etc... Met zijn handtekening eronder, uiteraard.
(Als de buurman weigert te tekenen, staat ze sowieso later sterker).
Daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden, maar verder is dat wel waar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omgekeerd werkt dat ook. TS is mede-eigenaar van de boom, dus als (extreme situatie) dankzij wortelgroei van die boom er een scheur in het huis van de buurman komt dan moet TS voor 50% opdraaien voor die kosten.
Klopt, er zijn misschien nog situaties waarbij zo'n verzekering niet uitkeert maar het voert te ver om dat hier uit te gaan splitsen denk ikquote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:18 schreef OeJ het volgende:
[..]
Daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden, maar verder is dat wel waar.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Klopt, er zijn misschien nog situaties waarbij zo'n verzekering niet uitkeert maar het voert te ver om dat hier uit te gaan splitsen denk ik.
Wat is een boom waard? Als ie in de jaren 70 voor 20 gulden bij een tuincentrum is gekocht door de vorige-vorige-vorige eigenaar en pontificaal op die erfgrens geplant, waarom zou ie dan nu ineens duizenden euro's aan schadevergoeding waard zijn?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:45 schreef klusfoobje het volgende:
Als leek kan ik me nauwelijks voorstellen dat een rechter uiteindelijk buurman zal verplichten een zelfde formaat boom terug te plaatsen op kosten van buurman, hooguit een kleine " schade vergoeding" ....
Er zijn van die folders(gemeentehuis) waarin staat wat wel en niet mag met dit soort dingen , daaruit kun je halen dat "vergunningvrij" kappen,plaatsen,verbouwen enz je niet ontheft van de plicht in overleg te treden met je buren, maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Dan moet het wel een hele hele hele hele hele flinke boom zijn.... (Daar verkijk je je op.)quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:03 schreef Gripper het volgende:
p.s. Als er 3 of 4 kuub bruikbaar brandhout vanaf komt : max 200 ¤
En die tuinschuur die jij wilde plaatsen is van jou en je buren samen? Zoniet, is het een beetje compleet niet ter zake doende.quote:
Als TS echt gaat verhuizen, kan ze beter moeilijk blijven doen tegen de buurman en hem -vooruit, als het dan écht moet!- de kap van de boom laten betalen, als geste. Is ze kosteloos af van een enorme waardevermindering en belemmering bij verkoop.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:48 schreef Leandra het volgende:
Maar hoe zit het nou? Gaat TS verhuizen of kwam er voor de leuk een makelaar langs (en vervolgens een andere)?
Als ik in de schoenen van TS stond en de boel zou willen verkopen zou ik ook willen dat de boom bleef staan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 09:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Als TS echt gaat verhuizen, kan ze beter moeilijk blijven doen tegen de buurman en hem -vooruit, als het dan écht moet!- de kap van de boom laten betalen, als geste. Is ze kosteloos af van een enorme waardevermindering en belemmering bij verkoop.
Ja, maar een potentiële koper weet niet dat buurman dat ook wil. Dat zou je dan met koeienletters op je foto's bij Funda moeten zetten, want het is een kopersmarkt, er zullen best kopers zijn die de foto's zien en denken: hmmmz, gezamenlijke boom, gedoe, volgende. Andersom zullen er echt geen kopers zijn die afhaken omdat er geen gezamenlijke boom is, zo van: 'ja, geweldig huis, maar er staat geen gezamenlijke boom in de voortuin, nuhoefikemniequote:Op donderdag 6 oktober 2011 10:41 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Als ik in de schoenen van TS stond en de boel zou willen verkopen zou ik ook willen dat de boom bleef staan.
TS ziet de boom als een dikke plus.
misschien een eventuele koper ook wel.
NU staat die boom er, als een koper het huis zonder boom wil kan het, want dat wil buurman
Als een koper WEL die boom wil, kan het ook, want die staat er.
Boom laten staan is beste optie voor TS. Hakken kan altijd nog....
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:20 schreef oink_oink het volgende: Ik zou hem nu onmiddelijk laten weten hoe de zaken er voor staan want ik haat dat soort arrogante hufterigheid jegens bomen en natuur in het algemeen. Dat soort gasten horen op een flatje of in een geestdodende vinex wijk maar niet in de buurt van natuur.
Ik heb intussen een jurist ingeschakeld (toch) en verwacht vandaag een telefoontje met uitsluitsel, als hij ook vindt dat een aangetekende brief nodig is en voldoende indekt, gaat die vandaag nog op de post.quote:Wie is de eigenaar van een boom of heg als die op de erfgrens staat? En wie is verantwoordelijk?
Beide buren zijn in principe mede-eigenaar van een boom of heg wanneer deze op de erfgrens staat.
'Mede-eigendom' betekent, dat de ene eigenaar niet bevoegd is zonder toestemming van de andere eigenaar iets aan de beplantingen te doen. Zonder deze toestemming zal men de bestaande situatie niet kunnen wijzigen.
Het is niet van belang of de erfgrens precies door het midden van de stam loopt, als hij maar door de stamvoet gaat.
Alles dient dus altijd in onderling overleg te worden geregeld en de kosten moeten worden gedeeld.
Als de een iets doet zonder overleg met de ander, kan die ander een schadevergoeding eisen.
De plicht tot overleg geldt voor snoeien, maar ook voor het aanvragen van een kapvergunning.
Ik probeerde daarmee subtiel aan te geven hoe ik echt denk over de houding en vooroordelen van..quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:10 schreef noutie het volgende:
En je kunt je afvragen of het van belang is of je al dan niet iemands ideale buurvrouw bent.
Och zo'n boom, als ze maar gratis mijn auto repareert (en dat kan ze!)quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:08 schreef RanTheMan het volgende:
Toch blijft het jammer dat je geen foto wilt plaatsen, ondanks dat ik het graag anders zou willen zien, blijf je in mijn ogen zoals je het nu beschreven hebt, niet MIJN ideale buurvrouw
Waarom denk je dat het vooroordelen zijn?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:12 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Ik probeerde daarmee subtiel aan te geven hoe ik echt denk over de houding en vooroordelen van..
als ik jouw toon over je buurman in dit hele topic doorlees krijg ik het gevoel dat jij denkt dat ze het "expres" doen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:09 schreef Gwywen het volgende:
Eigenlijk begon het gezeik met deze mensen al op het moment dat ze de sleutel kregen, elke keer flikken ze weer iets waardoor mijn woonomgeving minder prettig aan voelt.
Nee dan zou er gezocht moeten worden naar een compromis, maar TS haar compromis is, ow het is van mij dus mag het niet. Als die boom er dan uit moest, dan zou ik er een laurier oid (snel groeiend) er voor terug willen, simpel, en een compromis, buurman is van zn rommel af en ik heb iets wat op korte termijn mn tuin weer vult en mij het zicht op de straat onttrektquote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:40 schreef Nizno het volgende:
En nu komt jouw buurman bij je tot 3 keer toe met de vraag of die boom er uit mag. Jij zegt drie keer nee.
Dan kom je er achter dat hij toch bezig is om achter jouw rug om de boom te gaan kappen terwijl deze op de erfscheiding staat dus in jullie 'gezamelijk' eigendom is.
Dan noem jij hem niet een hufter? Dan noem jij het nog steeds je grootste vriend. Ook in de eerste reactie die je zult maken?
Zo heb ik het ook begrepen ja.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 13:43 schreef Nizno het volgende:
er hoeft geen comprimis te zijn als de buurvrouw hem er niet uit wil en de buurman wel. bij de erfscheiding mag niets gewijzigd worden zonder dat beiden het er mee eens zijn.
Fijne buurman heb je.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook begrepen ja.
Maar goed, daar wordt mijn buur allemaal niet warm of koud van.
Hij heeft ons zojuist medegedeeld dat hij zaterdag de boom hoe dan ook gaat weghalen.
Of die de buurman willen helpen, maar ts heb je gezegd dat je t echt niet wilt?? Keten je anders vast!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:08 schreef oink_oink het volgende:
Dus schiet op met die aangetekende brief. Vraag desnoods een Fokker die goed is in krachtige brieven opstellen om hulp.
Waar woon je dan gaan we met zijn allen een levende ketting om de boom maken.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:08 schreef oink_oink het volgende:
Dus schiet op met die aangetekende brief. Vraag desnoods een Fokker die goed is in krachtige brieven opstellen om hulp.
En dan de hele winter en God weet hoelang onder die boom blijven zitten ? dank je de koekoek !quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:11 schreef yes_no_maybe het volgende:
[..]
Waar woon je dan gaan we met zijn allen een levende ketting om de boom maken.
De buurman heeft vast zelf ook wel roerstokjes of lepeltjes hoor.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:13 schreef oink_oink het volgende:
[..]
En dan de hele winter en God weet hoelang onder die boom blijven zitten ? dank je de koekoek !
Laten we een kopje thee bij hem gaan drinken![]()
[ afbeelding ]
TS heeft nog altijd niets gezegd over haar bezoekje van de makelaar, dus tsja, en die foto's komen er ook niet ben ik bang, ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de buurman, of die er nu uitziet als bulderbast of als een normale nette meneerquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 12:30 schreef kovenant het volgende:
feit is natuurlijk wel als je er verder werk van maakt dat je woon genot geen genieten meer word
LOL
maar goed dan kom je misschien binnenkort ook wel bij bonje met de buren...
In ieder geval aardig dat hij je zo goed op de hoogte houdt. Ik neem aan dat je hem hebt medegedeeld dat dit niet kan? Briefje sturen, foto's maken en zodra hij aan de slag gaat de politie bellen. Bellen moet zodra je hem met de spullen ziet sjouwen. Urgentie aangeven.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook begrepen ja.
Maar goed, daar wordt mijn buur allemaal niet warm of koud van.
Hij heeft ons zojuist medegedeeld dat hij zaterdag de boom hoe dan ook gaat weghalen.
Dit kan zeker wel, hij pakt de zaag, begint te zagen, BAM, en om is die. Alles kan.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:06 schreef noutie het volgende:
[..]
In ieder geval aardig dat hij je zo goed op de hoogte houdt. Ik neem aan dat je hem hebt medegedeeld dat dit niet kan? Briefje sturen, foto's maken en zodra hij aan de slag gaat de politie bellen. Bellen moet zodra je hem met de spullen ziet sjouwen. Urgentie aangeven.
Boom ligt binnen een paar minuten om. Je zit ook niet te wachten op een boom waar de top al uitgezaagd is.
Ziet er uit als een eikelquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 12:39 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
TS heeft nog altijd niets gezegd over haar bezoekje van de makelaar, dus tsja, en die foto's komen er ook niet ben ik bang, ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de buurman, of die er nu uitziet als bulderbast of als een normale nette meneer
het is zo jammer dat TS zich amper laat zien of selectief reageert, zelfs op haar medestanders, niet FOK waardigquote:
Beetje laat vind je zelf niet...quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:06 schreef OeJ het volgende:
In een democratie geldt het recht van de meerderheid,, dus laten we het maar eens snel duidelijk krijgen:
Poll: Ik heb kennisgenomen van alle feiten en vind dat...
• de boom om mag.
• de boom MOET blijven staan.
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik denk dat ze bedoelt dat ze dan wel had gebaald dat die boom weg is, maar dacht dat ze er niks over te zeggen had omdat de boom volledig op grond van de buurman stond.quote:Op zondag 9 oktober 2011 11:30 schreef Diepvriez het volgende:
....Dus als hij de boom had weggehaald zonder iets aan jou te vragen, had je er dan geen problemen mee gehad, maar nu je hij je het netjes vraagt en jij toevallig achter komt dat het boom niet bij zijn huis hoort mag het ineens niet ???
ow...
Ik krijg ineens zin om zelf met een kettingzaag langs te komen....
En het verbod om zelf de komende 10 jaar bomen te houden.quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:53 schreef SpeedyGJ het volgende:
Er wordt geen toestemming gegeven om de boom te verwijderen, mocht dit toch gebeuren dan zal hier een gevangenisstraf op staan. Het duur van deze straf zal afhangen hoe oud de boom is
Ja, dat bedoelde ik.quote:Op zondag 9 oktober 2011 12:08 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelt dat ze dan wel had gebaald dat die boom weg is, maar dacht dat ze er niks over te zeggen had omdat de boom volledig op grond van de buurman stond.
Nu de buurman kwam vragen of ze het er mee eens is dat hij de boom weghaalt, was TS blij dat zij dus blijkbaar wel inspraak had en vervolgens verbaasd is als de buurman ondanks dat zij de boom wil houden, toch besluit haar mening te negeren..
En wat heb je gedaan met de waardevolle suggesties van medefokkers ? is de aangetekende brief al de deur uit ?quote:Op zondag 9 oktober 2011 15:13 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, dat bedoelde ik.
Hij heeft in zijn achtertuin ook alle bomen weggehaald, en de voortuin heeft hij - op deze betreffende boom na - ook kaal gemaakt.
Dat vond ik ook zonde, maar ja, wat kan ik daarvan zeggen. Het is zijn tuin.
Toen hij voor deze boom in de voortuin ineens wel mijn mening kwam vragen, suggereerde hij daarmee dus dat ik inspraak had over deze boom (wat achteraf, bij navraag, dus ook zo bleek te zijn).
Als dan puntje bij paaltje mijn antwoord hem niet bevalt, en hij zonder verder overleg besluit de boom toch weg te halen, vind ik dat op z'n zachtst gezegd niet netjes van hem.
Idd!quote:Op zondag 9 oktober 2011 18:47 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Je woont zeker nog thuis. Ik zou er ook een probleem mee hebben als ze een boom die ik leuk vind op de erfscheiding zouden willen kappen.
Legitiem als in: beider eigendom wellicht?quote:Op zondag 9 oktober 2011 20:47 schreef Gewetensvol het volgende:
tenzij je echt een legitieme reden hebt waarom de boom moet staan.
Andersom kan er ook gedacht of de buurman wel een legitieme reden heeft de boom te kappenquote:Op zondag 9 oktober 2011 20:47 schreef Gewetensvol het volgende:
Wanneer geen kapvergunning vereist is, heb je bestuursrechtelijk geen recht om bezwaar te maken. Je zou nog altijd civielrechtelijk kunnen overwegen om een zaak aan te spannen. Zelf denk ik niet dat de civiele rechter jou een schadevergoeding toekent, tenzij je echt een legitieme reden hebt waarom de boom moet staan.
Als dat door onderzoek van een expert vaststaat dan heeft TS er idd weinig meer tegen in te brengen. Vooralsnog ga ik er vanuit dat dit niet het teval is.quote:Op maandag 10 oktober 2011 08:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Andersom kan er ook gedacht of de buurman wel een legitieme reden heeft de boom te kappen
Ja. Want mondeling mededelen dat de boom ook van ons is en hij niet zomaar mag besluiten tot kap, maakte geen indruk. Nu hebben wij in elk geval ons zwart-op-wit bewijs met hem gedeeld.quote:Op zondag 9 oktober 2011 16:24 schreef oink_oink het volgende:
[..]
En wat heb je gedaan met de waardevolle suggesties van medefokkers ? is de aangetekende brief al de deur uit ?
Zwart op wit bewijsquote:Op maandag 10 oktober 2011 10:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja. Want mondeling mededelen dat de boom ook van ons is en hij niet zomaar mag besluiten tot kap, maakte geen indruk. Nu hebben wij in elk geval ons zwart-op-wit bewijs met hem gedeeld.
Hij weigerde namelijk zíjn zwart-op-wit bewijs aan ons te laten zien.
(Ik vermoed dat hij dat óf niet heeft, óf dat hij is "vergeten" te melden dat de boom niet helemaal op zijn grond staat.)
Ik probeer in deze zaak zo duidelijk, eerlijk en transparant mogelijk naar hem toe te zijn.
Helaas heb ik het vermoeden dat er van zijn kant niet zo heel netjes met de situatie wordt omgesprongen. (Ik hoop natuurlijk dat dit vermoeden onjuist is.)
Hij zegt dat hij zwart op wit heeft dat hij die boom mag weghalen.quote:
Van wie heeft beste meneer dit bewijs dan?quote:Op maandag 10 oktober 2011 11:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Hij zegt dat hij zwart op wit heeft dat hij die boom mag weghalen.
Dit bewijs wilde hij ons niet laten zien.
Ok, dus het probleem is opgelost? Meer kan je namelijk toch niet doen. Mocht die hem nu wel omver halen of dood maken, en je maakt er werk van, is het zijn probleem.quote:Op maandag 10 oktober 2011 11:21 schreef Gwywen het volgende:
De boom zodanig "behandelen" dat hij dood gaat is net zo goed verboden.
Mijn bloemen zijn er tijdens mijn vakantie uit gerukt.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:06 schreef Maanvis het volgende:
Recht van overpad
Hoe is het afgelopen met de plantjes tegen de schutting?
Ik heb je destijds het advies gegeven om gewoon te gaan praten, heb je dat inmiddels gedaan? Zo nee dan moet je er niet verbaasd over zijn dat dit gebeurtquote:Op maandag 10 oktober 2011 12:10 schreef Gwywen het volgende:
Mijn bloemen zijn er tijdens mijn vakantie uit gerukt.
Dit ^, Ik vind het verhaal behoorlijk eenzijdig, en kan me niet voorstellen dat betreffende buurman dit allemaal opzettelijk doet. Lijkt mij dat hier redenen voor zijn, welke niet aangegeven worden.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb je destijds het advies gegeven om gewoon te gaan praten, heb je dat inmiddels gedaan? Zo nee dan moet je er niet verbaasd over zijn dat dit gebeurt.
Ik denk dat dat andere buren geweest zijn, want de boombuurman heeft op dat pad niks te zoeken, hij gaat via een andere omgang naar z'n tuin.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb je destijds het advies gegeven om gewoon te gaan praten, heb je dat inmiddels gedaan? Zo nee dan moet je er niet verbaasd over zijn dat dit gebeurt.
De enige reden die ik kan bedenken is dat hij waarschijnlijk gewend is zijn zin te krijgen, dat hij zich door wetten of regels niet laat tegenhouden, dat zijn buren hem niets boeien en dat hij wellicht dit huis heeft gekocht met de intentie om die boom weg te halen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:18 schreef verplichtveldje het volgende:
[..]
Dit ^, Ik vind het verhaal behoorlijk eenzijdig, en kan me niet voorstellen dat betreffende buurman dit allemaal opzettelijk doet. Lijkt mij dat hier redenen voor zijn, welke niet aangegeven worden.
Je hebt dus niet gepraat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat dat andere buren geweest zijn, want de boombuurman heeft op dat pad niks te zoeken, hij gaat via een andere omgang naar z'n tuin.
Ja, dat klopt, de boombuurman woonde er toen nog niet eens.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:31 schreef Leandra het volgende:
De buren die alle bomen uit de tuin haalden en nu ook de boom in de voortuin willen kappen zijn dus andere buren dan die met de kale achtertuin die de bloemen in het recht van overpad verhaal snoeiden?
Ik weet niet waar je woont, maar de gemiddelde NL tuin is simpelweg te klein om er een half bos van te maken, ongeacht hoe zo'n liefhebber je van dat groen bent.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:35 schreef Gwywen het volgende:
Ja, dat klopt.
[..]
Ja, dat klopt, de boombuurman woonde er toen nog niet eens.
Ik moet zeggen dat het behoorlijk pittig is om als groenliefhebber tussen steenliefhebbers te wonen.
Maar ja, wat iedereen in z'n eigen tuin uitvogelt moet-ie zelf weten, het is jammer voor mijn uitzicht, maar ik vind het alleen zo jammer dat ze ook aan mijn eigendommen zitten.
@Maanvis, ik weet niet wie die bloemen heeft weggehaald, het is tijdens mijn vakantie gebeurd.
Of bedoelde je dat ik vooraf had moeten praten? "Buurman, mag ik bloemen in m'n eigen grond planten?"
Ah, dus het is allemaal mijn eigen schuld, nu snap ik het.quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont, maar de gemiddelde NL tuin is simpelweg te klein om er een half bos van te maken, ongeacht hoe zo'n liefhebber je van dat groen bent.
Als je dat wilt dan moet je lekker in Drenthe tegen een bosrand gaan wonen, maar probeer niet een tuintje in een Vinex-wijk om te bouwen tot bos, want daar is het niet voor gemaakt.
Het is niet voor niets dat je buren kennelijk steenliefhebbers zijn, want dat is over het algemeen een kenmerk van mensen met kleine tuinen, een tuin van meer dan 200m² wordt vrijwel nooit helemaal leeggehaald, maar een woning op een perceel van amper 200m² biedt simpelweg de mogelijkheid niet er groen van te maken.
Ik vermoed dat het dus niet zozeer aan je buren ligt die een vreemd verlangen naar steen hebben, maar dat jij groen wilt waar het niet reeel is.
Kunnen we dit ook bestellen in boekvorm ?quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:14 schreef Gwywen het volgende:
Weet je, misschien komt dat doordat dingen voor mij wel snel vanzelfsprekend zijn. Je komt niet aan andermans spullen, je rukt andermans planten niet uit de grond. Meestal komt het achteraf pas in me op dat die dingen voor een ander wellicht helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn en dat ik het beter had kunnen zeggen. Maar dan komt het op mij zó belachelijk over. Ik zie me al aankomen bij m'n buren:
Hé, buur, ik ben plantjes in m'n eigen tuin aan het planten, zie je ze niet per abuis voor onkruid aan en laat je ze aub staan?
Maar goed, dat is twee topics door elkaar halen.
In het geval van de boom vind ik dat ik duidelijk genoeg ben geweest naar mijn buurman toe. Tot drie keer toe is hij komen vragen of ik het er mee eens was dat die boom wegging, en tot drie keer toe heb ik nee gezegd. Mijn man heeft daarnaast ook nog twee keer nee gezegd.
Totaal vijf keer dus.
Als je mij dan vraagt: wie is degene die de relatie met de buren op het spel zet om z'n zin erdoor te drijven, dan zeg ik: de buurman.
Want die doet eerst wekenlang voorkomen alsof hij over de boom bereid is te overleggen, en vervolgens denkt hij kennelijk: lekker boeie wat de buren vinden, en besluit de boom toch gewoon weg te halen.
Dan kom ik vervolgens in actie, want dat vind ik geen manier van doen, zo ga je niet met mensen om, en al uitzoekende en met jullie hulp etc. kom ik erachter dat er een wetsbesluit is waaruit blijkt dat de buurman inderdaad niet met die boom aan de slag mag als ik daar geen toestemming voor geef.
Vervolgens krijg ik in dit topic van een heleboel mensen te horen dat ik de boel saboteer, dat ik de slechterik in het verhaal ben etc.
Kijk, en daar kan ik dus heel slecht tegen. De buurman heeft dit hele gebeuren in gang gezet, en waar het eerst nog in alle redelijkheid begon, is wat mij betreft een grens overschreden toen hij besloot het overleg met ons nietig te verklaren en gewoon z'n zin door te drukken.
Ik ben misschien in jullie ogen ouderwets waar het gaat om dingen als fatsoen en zo, maar zo ga je gewoon niet met elkaar om. Je gaat niet eerst overleggen en dan, als de uitkomst je niet bevalt, toch je zin erdoor drukken.
Dan had hij gewoon van het begin af aan eerlijk tegen me moeten zijn: "Joh, ik wil die boom weghalen, en eigenlijk boeit het me niet zo wat jullie daarvan vinden, want ik wil die boom gewoon hoe dan ook weghalen. Dus dan weet je het alvast, er is binnenkort een grote open plek tussen onze tuinen."
Maar nee, hij kwam steeds vrágen wat wij wilden, en daarmee gaf hij mij (en waarschijnlijk elk logisch en redelijk denkend mens) de indruk dat ik ook nog wat te zeggen had over de boom.
Ik wist op dat moment nog niet dat ik net zo goed eigenaar ben van deze boom. De boom is ooit aan zijn kant geplant, dus ik heb al die jaren dat ik hier nu woon, gedacht dat hij van de eigenaren van dat pand was. De stam is echter in de loop der jaren over de erfgrens heen gegroeid en zo is het ook mijn eigendom geworden en heb ik ook een vinger in de pap over of hij weg mag of niet.
En om een eerdere vraag in dit topic te beantwoorden: Waarom zou mijn nee meer waard zijn dan zijn ja?
Nou, daar ben ik nu dus ook achter: omdat hij zonder mijn toestemming niets aan de situatie mag veranderen. Dus is mijn nee op de een of andere manier inderdaad meer waard dan zijn ja.
Ik kan daar ook niks aan doen, zo zijn de regels nu eenmaal.
Overigens vind ik het vervelend dat het allemaal op deze manier is gelopen. Ik denk dat ik hoe dan ook de verliezer ben in deze situatie. Ik raak ofwel mijn boom kwijt, ofwel heb ik een sterk bekoelde relatie met mijn buren.
Voor de buurman is het m.i. hoe dan ook een win-win situatie. Om de mening van zijn buren maalde hij toch al niet, en als het hem ook nog lukt die boom weg te krijgen, heeft hij alles wat hij zich wenst.
Ik moet er wel bij zetten dat de relatie met deze buur nooit warm is geweest. Dit omdat hij zich al vanaf het prilste begin dat hij hier woonde, opstelde met een 'het boeit me niet wat mijn buren van me denken' houding. Geluidsoverlast kan best eens een keertje voorkomen, maar hier begon het vanaf de dag dat ze de sleutel kregen al (en nee, dat waren niet de klusgeluiden, dat kwam later pas en daar klaag ik nooit over want klussen maakt nu eenmaal herrie en is noodzakelijk en bovendien: tijdelijk).
Ik was het met je eens totdat ik dit las...quote:Ik wist op dat moment nog niet dat ik net zo goed eigenaar ben van deze boom. De boom is ooit aan zijn kant geplant, dus ik heb al die jaren dat ik hier nu woon, gedacht dat hij van de eigenaren van dat pand was. De stam is echter in de loop der jaren over de erfgrens heen gegroeid en zo is het ook mijn eigendom geworden en heb ik ook een vinger in de pap over of hij weg mag of niet.
Daarom bestaat er ook een regel dat je een boom minstens 2 meter (oid) uit de erfgrens hoort te planten, wil je dat dichterbij doen dan moet dat in overleg met je buren. Als je hem op 2 meter uit de erfgrens plant dan groeit hij iig niet over de erfgrens heen en weet je ook zeker dat je eigenaar blijft.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:04 schreef Hydrogeny het volgende:
[..]
Ik was het met je eens totdat ik dit las...
Je kunt me niet wijs maken dat een boom welke op zijn grond geplant is zo ver naar jouw kant toe groeit. Als 2e is hij ooit op zijn grond geplant dus is het zijn boom en dient hij er voor te zorgen dat deze geen overlast veroorzaakt en heeft dus het rechts het te snoeien totdat er niets meer op jouw kant staat.
Mocht ik dus een druivenstruikje of iets hebben waarvan deze de grens met de buren passeert dan ben ik automatisch niet meer volledig eigenaar van mijn struik?
Hoe weet je nu opeens dat hij op zijn grond oorspronkelijk geplant is? Indien dit ook nog op papier of iets is terug te vinden dan kun je net zo goed een slotje op het topic laten gooien.
Nee.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:01 schreef Lienekien het volgende:
Ga toch naar R&P met je slachtofferrol-psychologievandekoudegrond.
Agreed. Alle mogelijke oplossingen worden afgedaan met 'de buurman is niet fatsoenlijk'.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:52 schreef oink_oink het volgende:
Wat een ongelofelijk zeiktopic is dit aan het worden, het gaat allemaal nergens over. Er wordt advies gevraagd van medefokkers, er wordt bruikbaar advies gegeven door medefokkers. Maar het geëmmer gaat gewoon door alsof het eigenlijk helemaal niet over die boom gaat maar om het zeiken terwijl aan het oplossen van het probleem volledig voorbij gegaan wordt...
[ afbeelding ]
Echt belachelijk dat ik nu aangevallen word. Als het voor de wet niet uitmaakt waar die boom ooit geplant is, waarom zou het dan voor jullie wel uitmaken? Die boom is ooit aan zijn kant geplant, alleen is hij in de tussentijd zo dik geworden dat hij nu ook op mijn erf groeit, dus ben ik mede-eigenaar.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:57 schreef Seven. het volgende:
TS, kap eens met die slachtofferrol. Tot pagina 6 verzwijgen dat de boom ooit op zijn terrein geplant is en dan nóg zielig doen.
(bla)
Als je geen foto wilt plaatsen i.v.m.privacy, zou je dan kunnen aangeven hoe dik deze boom is, of tenminste de stam en wat voor type/ras boom het hier om gaat ?quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Echt belachelijk dat ik nu aangevallen word. Als het voor de wet niet uitmaakt waar die boom ooit geplant is, waarom zou het dan voor jullie wel uitmaken? Die boom is ooit aan zijn kant geplant, alleen is hij in de tussentijd zo dik geworden dat hij nu ook op mijn erf groeit, dus ben ik mede-eigenaar.
Ik heb de wet niet geschreven, dit zijn dingen waar ik achter gekomen ben dankzij jullie hulp.
Jullie zaten er zelf toch zo op te hameren dat ik al jullie adviezen zou gebruiken? Nou, dat heb ik dus gedaan, en zo kwam ik hier achter. Als dat antwoord jullie niet bevalt reageren jullie in wezen net zo idioot als mijn buurman.
En nee, die man is met de beste wil van de wereld niet fatsoenlijk te noemen. Ik heb al diverse redenen opgegeven, maar kennelijk is het voor het gros van jullie wel normaal om bijv. op de dag van de sleuteloverdracht al overlast te veroorzaken bij je kersverse buren.
Tja, dan valt er met jullie niet te praten.
Ik ben in elk geval degenen die wel bruikbare info hebben gegeven dankbaar.
Hahaha grapjas dat je d'r bent beetje de laatste posts verziekenquote:
TS praat helemaal niet met de buren, die zijn zo raar en anders dan zijzelf dat ze daar toch niet uitkomen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 08:27 schreef ManAtWork het volgende:
Iedere keer dat ik deze post zie, vraag ik me af of TS de voorstellen voor een compromis (zoals door diverse mensen is aangedragen) al heeft voorgelegd aan de buurman.
Als ze gratis mijn auto fixt dan wil ik haar boompje wel laten staan!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:36 schreef Leipo666 het volgende:
je zal maar zo'n buurvrouw hebben als TS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |