Je pakt je tar.gz eerst uit:quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:55 schreef KNAK het volgende:
Hmm.. voor sommige progs heb je dus die repos in die lijst, maar de rest niet. Vraag me af waarom deze wel en de andere niet. Afijn, het is niet al te belangrijk ;-) iig dank voor je antwoord!
Ik heb wederom een nieuwe vraag. Ben beetje aan het rotzooien met de terminal en wat dingen aan het uitproberen. Nu loop ik dus vast op het installeren van .tar.gz bestanden. En dit lukt voor geen meter
Eerst getracht het volledig zelf te proberen, maar dat faalde hard. Nu via een website , en ook hier heb ik problemen mee;
mkdir /usr/local/src/ ....hier wilde ik die tar file in knallen om deze vervolgens hier ook te extracten. Dit lukt niet omdat ik geen permission heb (??)
Uiteindelijk die .tar file op desktop en hier ging het extracten dus wel.
Zie hieronder terminal, verder dan dit kom ik niet (Anki, flashcard programma goed voor mijn Thaise studie)
[ code verwijderd ]
Hoe verder? Datgene wat ik lees (./configure, Install, etc) werkt allemaal niet
quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:58 schreef Superthomas het volgende:
[..]
standaard is su niet geactiveerd.
doe:
[ code verwijderd ]
nieuw wachtwoord invoeren, en je bent klaar om su te gaan gebruiken!
1 2 3 | Enter new UNIX password: Retype new UNIX password: passwd: password updated successfully |
Waar ik in mijn voorbeeld sudo gebruik, kan je ook inloggen als root. Sudo is tegenwoordig meer gebruikt. Om de install te doen kan je in plaats van:quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:03 schreef KNAK het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]dank (al ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik hier zoal mee kan/moet doen
komt later wel
Dank Pirana voor uitleg, ik ga even knutselen ermee
1 2 3 4 5 6 7 8 | root@vaio:/home/me/Desktop# tar xzf anki-1.2.9.tgz root@vaio:/home/me/Desktop# ls anki-1.2.9 anki-1.2.9.tgz root@vaio:/home/me/Desktop# cd anki-1.2.9 root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./configure bash: ./configure: No such file or directory root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# make |
Heel makkelijk zelfs. Mijn ervaring (met XP destijds) is wel dat je de windows eerst moet installeren. Daarna kan je ubuntu er makkelijk naast draaien (andere partitie). Je zou ook wibi kunnen proberen. Daarmee maak je geen aparte partitie, maar maak je de partitie als bestand binnen je windowspartitie, da's iets trager, wel makkelijker.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
Heb je een URL naar de tar.gz voor me? En waarom doe je dit als root? Als je het als 'gewone' gebruiker doet is het een stuk veiligerquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:11 schreef KNAK het volgende:
[ code verwijderd ]
Wil niet echt lukken
Wubi proberen, als het bevalt, eigen partitie geven, kan je mooi samen met mij klootviolen en het Ubuntu topique bevuilen met vragenquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | To run from the directory you've untarred it to, $ ./anki If you want to install it system wide, $ (cd libanki && sudo python setup.py install) $ sudo python setup.py install $ anki |
1 2 3 4 5 | root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# sudo python setup.py install Traceback (most recent call last): File "setup.py", line 1, in <module> from setuptools import setup, find_packages ImportError: No module named setuptools |
1 2 3 4 5 6 7 | root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./anki Traceback (most recent call last): File "./anki", line 20, in <module> import ankiqt File "/home/me/Desktop/anki-1.2.9/ankiqt/__init__.py", line 5, in <module> from PyQt4.QtCore import * ImportError: No module named PyQt4.QtCore |
Log eerst eens aan als een normale user en werk niet onder root(=administrator)quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen
[ code verwijderd ]
edit
Ook dit geen success
[ code verwijderd ]
command ' ./anki ' werkt ook niet
[ code verwijderd ]
1 | sudo apt-get install XXXX |
$ sudo apt-get install python-setuptoolsquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen
[ code verwijderd ]
edit
Ook dit geen success
[ code verwijderd ]
command ' ./anki ' werkt ook niet
[ code verwijderd ]
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:38 schreef KNAK het volgende:
Ik ben terug naar Windows gegaan en installeer het hier. Zal dalijk nogmaals proberen. Ik ga binnenkort flink wat reizen en Anki is een mooi vluchthaventerminal-timekiller dus ik wilde het werkend hebben
Het is met wat Techno zei helaas niet gelukt. Zal zo Pirania zijn tip proberen, iig beide bedankt voor het meedenken. Probleem is dat in USC Anki er wel staat, maar deze niet werkt met 11.04, de nodige materialen (language packages) willen niet downloaden en volgens vele moet ik de laatste versie hebben (die dus alleen in tgz vorm te downloaden zijn voor Ubuntu.
Zal het laten weten als het uiteindelijk gelukt is ;-) Hoop van wel want zo des te meer redenen om terug te schakelen naar windows.
Tevens een vraag. Op desktop heb ik die map met dat programma staan, maar na het rommelen is deze gelocked, staat een slotje boven en kan niet verwijderen. Geen permission. Hoe kan je dat dan verwijderen? vanalles gedaan, niets lukte (rmdir etc)
Weer wat wijzer gewordenquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:51 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.
De eigenaar van de map is nu root. Doe maar eens:
$ ls -al ~/Desktop
Je zal zien dat die ene map van root is, niet van jouw username. Om de map weer van jezelf te maken doe je het volgende:
$ sudo chown -R jouwgebruikersnaam:jouwgebruikersnaam ~/Desktop/mapnaam
chown betekent change owner. De -R staat voor recursief, dus ook de inhoud van de map veranderen van eigenaar. De eerste jouwgebruikersnaam is de user die eigenaar is van het bestand, de tweede de groep. Meer lezen over bestandsrechten kan hier.
Je kunt de map natuurlijk ook meteen verwijderen:
$ sudo rm -rf ~/Desktop/mapnaam
Pas wel goed op dat je de pad naar de map goed typt: weg is weg.
Yep, altijd 1 van de eerste dingen die ik installeer na een nieuwe installatiequote:Op vrijdag 23 september 2011 19:44 schreef maartena het volgende:
Gebruiken julie trouwens ook Midnight Commander
Ik blijf het handig vinden op de terminal (en remote via Putty, alleen putty wel even op UTF-8 zetten met een registry hack)
[ afbeelding ]
Tja, was vroeger onder DOS ook altijd al een Norton Commander fan
Leuke nieuwe opties. Multiarch en Application Sync zal ik mogelijk wel gaan gebruiken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:
11.10 Beta 2 is uit.
Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/
Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
quote:Op vrijdag 23 september 2011 22:04 schreef maartena het volgende:
Even mijn ervaringen met een thin client server op "papier" gezet:
Bij mijn versie in Vbox niet. CCSM crasht tijdens het aanpassen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef VladimirPoetin het volgende:
Is het mogelijk bij 11.10 er voor te zorgen dat die Unity balk niet steeds weg gaat? Daarom zit ik nog op 10.04.
Dat kun je al in 11.04 doen: http://askubuntu.com/ques(...)r-auto-hide-behavior.quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef VladimirPoetin het volgende:
Is het mogelijk bij 11.10 er voor te zorgen dat die Unity balk niet steeds weg gaat? Daarom zit ik nog op 10.04.
Probeer eens via gconf-editor -> apps -> compiz-1 -> plugins -> unityshell -> screen0 -> options -> hide_mode = 0?quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:41 schreef wdn het volgende:
[..]
Bij mijn versie in Vbox niet. CCSM crasht tijdens het aanpassen.
De cube is voor rukkende pubertjes van 14 die denken dat Compiz hetgeen is wat Linux speciaal maakt.quote:Op zaterdag 24 september 2011 17:12 schreef KNAK het volgende:
Die cube werkt nog steeds niettoch volgens zeggen 1 van de opvallende GUI functies van Ubuntu en ht werk niet
Elke keer als ik wat probeer verlies ik bovenbalk en launcher(heb het over 11.04)
Je weet niet wat je mist als je het niet hebt. bovenstaande slaat dan (gelukkigquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:29 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
De cube is voor rukkende pubertjes van 14 die denken dat Compiz hetgeen is wat Linux speciaal maakt.
Ik meen dat je de cube wel aan de gang kon krijgen maar dan moest je de verschillende opties uit en aanzetten in een volgorde. Waarbij je af en toe problemen krijgt met opmerkingen over dependencies van de opties. Was te irritant om me over heen te zettenquote:Op zaterdag 24 september 2011 17:12 schreef KNAK het volgende:
Die cube werkt nog steeds niettoch volgens zeggen 1 van de opvallende GUI functies van Ubuntu en ht werk niet
Elke keer als ik wat probeer verlies ik bovenbalk en launcher(heb het over 11.04)
Ben ik het niet mee eens. Het is iets wat opvalt en waar je de aandacht mee trekt bij mensen die nooit Linux hebben gezien. Kan je garanderen dat het ERG de aandacht trekt als je in de trein zit en mensen achter je zien een kubus heen en weer gaanquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:29 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
De cube is voor rukkende pubertjes van 14 die denken dat Compiz hetgeen is wat Linux speciaal maakt.
Mensen zijn van nature nieuwsgierig, helemaal als ze wat nieuws zien. Maar ik vind het geen praktisch nut hebben hooguit een keertje leuk.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:01 schreef wdn het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Het is iets wat opvalt en waar je de aandacht mee trekt bij mensen die nooit Linux hebben gezien. Kan je garanderen dat het ERG de aandacht trekt als je in de trein zit en mensen achter je zien een kubus heen en weer gaan
Kijk mij eens stoer linux draaien.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:01 schreef wdn het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Het is iets wat opvalt en waar je de aandacht mee trekt bij mensen die nooit Linux hebben gezien. Kan je garanderen dat het ERG de aandacht trekt als je in de trein zit en mensen achter je zien een kubus heen en weer gaan
Ik vind die compiz effecten erg mooi, maar ik vind de snelheidswinst die het oplevert wanneer je ze uit zet fijner.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:03 schreef maartena het volgende:
Ik zet meestal de compiz effects, op een paar na, gewoon weer uit. Wobbly windows begint na een paar keer ook irritant te worden.
Die staat standaard al uitquote:Op zaterdag 24 september 2011 23:03 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zet meestal de compiz effects, op een paar na, gewoon weer uit. Wobbly windows begint na een paar keer ook irritant te worden.
Je google-term is: Powertopquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:33 schreef KNAK het volgende:
[..]
Alleen dat batterij-probleem (1.5 uur zonder WiFi aan!!) ...en de spellen die ik soms speel via WIn. Als dit en nog wat andere punten veranderen en de kennis iets groter is geworden zou dat een volgende laptop zonder Windows betekenen.
daar vergis je je :=)quote:Op zondag 25 september 2011 11:18 schreef KNAK het volgende:
<..>. Veel kan je er niet mee doen zo lijkt het. <..>
Ga dit nu proberenquote:Op zondag 25 september 2011 11:18 schreef wdn het volgende:
Powertop in Oneiric 2 opmerkingen:
- het toont GEEN wake up calls meer.
- --callibration is toegevoegd aan de opties.
Na
powertop --callibration
en
gksu gedit /etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force"
sudo update-grub
en 2 volledige discharges en charges heb ik 40 minuten winst.
[..]
daar vergis je je :=)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | knak@vaio:~$ powertop --callibration powertop: unrecognized option '--callibration' PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation PowerTOP needs to be run as root to collect enough information Collecting data for 5 seconds Your CPU supports the following C-states : C1 C2 C3 Your BIOS reports the following C-states : C1 C2 C3 knak@vaio:~$ powertop --callibration powertop: unrecognized option '--callibration' PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation PowerTOP needs to be run as root to collect enough information Collecting data for 5 seconds Your CPU supports the following C-states : C1 C2 C3 Your BIOS reports the following C-states : C1 C2 C3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | n Avg residency P-states (frequencies) C0 (cpu running) ( 0.0%) Turbo Mode 7.7% polling 0.0ms ( 0.0%) 2.27 Ghz 0.0% C1 mwait 0.0ms ( 0.0%) 2.14 Ghz 0.0% C2 mwait 0.3ms (1665.0%) 2.00 Ghz 0.0% C3 mwait 3.4ms (53125.0%) 1199 Mhz 92.3% Wakeups-from-idle per second : 200000.0 interval: 0.0s Power usage (ACPI estimate): 25.3W (1.1 hours) No detailed statistics available; PowerTOP needs root privileges for that |
needs to be run as root.quote:
caLLibration :pquote:Op zondag 25 september 2011 11:49 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
needs to be run as root.
dus $sudo powertop --calibration
blijkbaar..![]()
en let op de spelling
1 2 3 4 5 | knak@vaio:~$ sudo powertop --calibration powertop: unrecognized option '--calibration' PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation Collecting data for 5 seconds |
deze dan:quote:Op zondag 25 september 2011 11:51 schreef KNAK het volgende:
[..]
caLLibration :p
afijn,,,
[ code verwijderd ]
ah stom, het is gewoon:quote:Op zondag 25 september 2011 11:54 schreef KNAK het volgende:
knak@vaio:$ sudo powertop --calibrate
powertop: unrecognized option '--calibrate'
quote:Op zondag 25 september 2011 12:15 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
ah stom, het is gewoon:
$sudo powertop calibrate
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | P-states (frequencies) 2.27 Ghz 1.4% 2.00 Ghz 0.1% 1.87 Ghz 0.1% 1199 Mhz 98.3% < Detailed C-state information is only available on Mobile CPUs (laptops) > Wakeups-from-idle per second : 132.2 interval: 5.0s Power usage (ACPI estimate): 24.6W (1.0 hours) Top causes for wakeups: 29.6% (133.4) opera : hrtimer_start_range_ns (hrtimer_wakeup) 13.3% ( 60.0) <interrupt> : fglrx[0]@PCI:1:0:0 8.8% ( 39.6) kworker/0:1 : hrtimer_start_range_ns (tick_sched_timer) 7.5% ( 33.6) software-center : hrtimer_start_range_ns (hrtimer_wakeup) 6.5% ( 29.2) <kernel core> : hrtimer_start_range_ns (tick_sched_timer) 6.2% ( 28.0) <interrupt> : ehci_hcd:usb1, ath9k knak@vaio:~$ |
Geen idee of het werkt, geen melding, maar hij herkent wel dat commando, geen foutmelding meer:quote:Op zondag 25 september 2011 13:11 schreef wdn het volgende:
calibrate werkt alleen met 2.0 toch?
sorry voor het fout typen van de instructie >:D
1 2 | knak@vaio:~$ sudo powertop calibrate PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation |
Windows 7 installerenquote:
Dan snap ik niet waarom ik her en der lees dat Powertop daadwerkelijk een goed resultaat geeft, en in sommige gevallen zelfs Windows voorbij gaat qua tijd.quote:Op zondag 25 september 2011 20:15 schreef maartena het volgende:
[..]
Windows 7 installeren
Ik heb zelf een multiboot, en als ik op batterij moet werken start ik Linux niet eens meer op, anders ben ik in een meeting met een stel collega's met vergelijkbare laptops gemiddeld een half uur eerder klaar.
Kan ook een excuus zijn.... ja, sorry, batterij is leeg, en mijn lader ligt op mijn bureau, ik stop er mee.
Eens. Ik vind 2.5h met een ssd aardigquote:Op zondag 25 september 2011 20:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik zou nieteens weten hoe lang mijn accu meegaat onder windows. Onder ubuntu is het altijd ongeveer 2,5 uur geweest en dat vind ik prima.
Nee, ik heb een comb: 120 Gb ssd en 500 Gb hdd in een notebook. Trekt aardig battery weg (windows 7 kreeg ik met de notebook en die haalde iets van 2.5 tot 3 uur (weet niet meer precies maar het was onder de 3 uur)quote:Op zondag 25 september 2011 20:37 schreef maartena het volgende:
Met een SSD moet een beetje accu toch minstens een uur of 4 meegaan?
2.5 uur met windows, lukt mij ook wel, als ik alles uitzet op explorer.exe na, zelfs touch/mousepad mag ik niet aanrakenquote:Op zondag 25 september 2011 20:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik zou nieteens weten hoe lang mijn accu meegaat onder windows. Onder ubuntu is het altijd ongeveer 2,5 uur geweest en dat vind ik prima.
Heb je een DNS probleem uitgesloten? ( ping 8.8.8.8 en dan ping www.google.com)quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:36 schreef Loohcs het volgende:
Iemand hier een idee hoe ik m'n internetverbinding weer fatsoenlijk aan de praat zou kunnen krijgen? Ik gebruik Ubuntu 10.04 en het heeft een half jaar goed gewerkt (zonder ook maar iets aan te passen). Opeens kon ik bijna niet meer op internet, terwijl ik niets veranderd had.
Heb natuurlijk wel wat op google gekeken, en heb nu een andere driver geïnstalleerd. 8168 ipv 8169 van realtek, want er schijnen wel problemen te zijn met de 8111/8168 chip icm met ubuntu. Dit heeft ook niet echt voor een oplossing gezorgd, alhoewel de verbinding na een minuut of 5 soms opeens werkt. (wat er toch op wijst dat de instellingen niet helemaal fout zijn)
Hardware kan het niet zijn lijkt mij, want in XP is de verbinding direct goed. Ook heb ik wel een beetje zitten kloten in de terminal en in wat files, maar omdat ik daar niet genoeg van weet, weet ik niet precies wat nu wel en niet goed is.
In de networkmanager staan nu 3 verbindingen (eth0, ifupdown (eth0) en wired connection 1). Ik kan trouwens wel bijna altijd direct pingen naar mijn modem. Er zal nog wel wat specifiekere info nodig zijn denk ik, maar ik weet niet precies welke, dus geef maar aan wat en hoe, voordat ik hier allerlei nutteloze dingen ga neerplempen.
Tja, dat zou 't kunnen zijn, ik weet niet hoe ik dat met zekerheid vast stel. Als ik geen verbinding heb kan ik dus ook niet pingen naar 8.8.8.8 of google. Pingen naar m'n modem lukt meestal wel, maar ik kan niet via de browser in m'n modem komen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:39 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb je een DNS probleem uitgesloten? ( ping 8.8.8.8 en dan ping www.google.com)
Kan je wel scannen naar netwerken?quote:Op dinsdag 27 september 2011 16:21 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Tja, dat zou 't kunnen zijn, ik weet niet hoe ik dat met zekerheid vast stel. Als ik geen verbinding heb kan ik dus ook niet pingen naar 8.8.8.8 of google. Pingen naar m'n modem lukt meestal wel, maar ik kan niet via de browser in m'n modem komen.
1 | iwlist eth0 scan |
1 | iwconfig eth0 essid "X" key "Y" |
Als dat zo is, dan kun je dat uitsluitenquote:Op dinsdag 27 september 2011 16:21 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Tja, dat zou 't kunnen zijn, ik weet niet hoe ik dat met zekerheid vast stel. Als ik geen verbinding heb kan ik dus ook niet pingen naar 8.8.8.8 of google. Pingen naar m'n modem lukt meestal wel, maar ik kan niet via de browser in m'n modem komen.
Mint ziet er wel geweldig uit, trouwensquote:Op woensdag 28 september 2011 20:25 schreef maartena het volgende:
Ik heb mijn "thin client" projectje na een compleet gefaalde, vastgelopen upgradepoging tot 11.10 beta 2, ook opnieuw geinstalleerd.... met Debian 6.02 deze keer. Beter voor een dedicated servertje. Verder zijn de meeste apps die ik erop heb gezet hetzelfde gebleven als hierboven, met Webmin als enige extra erbij.
Ubuntu is ook van mijn laptop af, dus in dit huishouden is naast diverse Windows 7 & 2008 R2 nog de volgende Linux te vinden:
2 x Debian 6
1 x Linux Mint 11.
Ik ben nu eenUbuntu-vrij huishouden.
Waarom trouwens? Ik ben het niet echt eens met de richting waar Ubuntu is ingeslagen. In 11.10 is Unity "verplicht", en is alleen nog met een "gnome fall-back mode" terug te schakelen naar de klassieke vorm van Gnome 3, en in die "fall back mode" moet je compiz etc weer handmatig installeren/configureren. In Linux Mint hebben ze niet gekozen voor Unity, maar voor de Mint Launcher, en dat ziet er zo uit.
Ik zwaai dus af mbt tot Ubuntu. Heb de afgelopen jaren, alhoewel niet als HOOFD OS, gewerkt met Ubuntu 6 t/m 11, maar er is veel meer dan alleen Ubuntu in de Linux wereld, en ik maak nu de switch naar Linux Mint voor de desktop/laptop waar Linux nodig is, en behoud het superstabiele Debian aan als OS voor servers.Ubuntu
quote:Op woensdag 28 september 2011 20:27 schreef Joooo-pi het volgende:
Mint ziet er wel geweldig uit, trouwens
Ach, ik zit niet zoveel achter de ubuntu pc, dus ik kijk graag hoe e.e.a. evolueertquote:Op woensdag 28 september 2011 20:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Beter dan dat Unity in ieder geval. En het is een distro die toch debian/ubuntu-based is, dus dat scheelt met het leren van nieuwe commando's en installeren van applicaties, etc.
Voor mij, maar dat is persoonlijk, voelt de 11-series van Ubuntu aan als de "Vista van Ubuntu". Veel nieuwigheid, maar Unity zit nog vol met bugs, en neemt een hoop meer geheugen/resources in, terwijl dat niet echt nodig is.
Ik kraak het niet af hoor, integendeelquote:Op woensdag 28 september 2011 20:45 schreef KNAK het volgende:
Das lekker dan. Kom je net kijken in Linux wereldje, ben je enthousiast over iets wat je aan het proberen bent en dan wordt het keihard afgekraakt door heel veel mensen
Ovrstappen naar wat anders nog geen trek inWacht wel op 11.10
Zal alvast we even gaan googlen naar Mint
Ik vind xfce niet fijn werkenquote:Op woensdag 28 september 2011 20:56 schreef VladimirPoetin het volgende:
Tip: Xubuntu voor de mensen die Unity niet fijn vinden.
Daarom wacht ik geduldig op wat er komen gaat. Ik heb weinig recht van spreken daar ik net kom kijken en nog steeds vol met vragen zit hoe bepaalde zaken werken. Ik kan het verder ook niet vergelijken met 10.x of die ervoor.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:58 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik kraak het niet af hoor, integendeel
Maar na unity zijn er wel veel critici en niet altijd onterecht. Ik denk trouwens dat het wel goed is dat ubuntu probeert te vernieuwen. Debian met gnome was niet echt onderscheidend meer. Unity is een stap in een groter plan. Unity, lightdm en later wayland ipv x... Ben benieuwd waar het eindigt. Maar waarschijnlijk zullen die grotere veranderingen steeds tijd kosten om bugvrij te worden...
12.04 zal weer een LTS (long term support) zijn, dus ik verwacht geen big changes in die versie. Misschien dat unity dan meer 'af' is.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:06 schreef KNAK het volgende:
[..]
Daarom wacht ik geduldig op wat er komen gaat. Ik heb weinig recht van spreken daar ik net kom kijken en nog steeds vol met vragen zit hoe bepaalde zaken werken. Ik kan het verder ook niet vergelijken met 10.x of die ervoor.
Na 3 weken veel te hebben gelezen is het wel duidelijk dat er heel veel mensen zijn die deze verandering niets vinden. Ach... voor ik het allemaal doorheb is 12 uit, dus ik vind het wel best (tot op het moment dat ik lees over een ander OS/distro... en ik nieuwsgierig word)
Eens. Alhoewel dat wel makkelijk is op servers, waar je alleen heel af en toe een grafische omgeving nodig hebt. Mijn server draait gewoon gnome 2 trouwens, maar meer heb ik daar ook niet nodig.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:59 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik vind xfce niet fijn werkenTe basic, imo.
Das een strak planquote:Op woensdag 28 september 2011 21:12 schreef Joooo-pi het volgende:
En als de specs van je pc het toelaat probeer je andere linuxversies lekker in virtualbox
Mint, fedora, debian, openSuse, of bijv. Kubuntu. Van Suse ben ik trouwens niet zo'n fan.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:21 schreef KNAK het volgende:
[..]
Das een strak planHeb wel een budget laptopke. Intel i-5 430 2.27GHz , 4gb ram. Zal wel genoeg zijn neem ik aan?
Met welke beginnen?Mint? Noem er eens een paar op. Wel GUI, textbased is niet aan mij besteed
Misschien is pclinuxos wel wat voor je. http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=handleidingquote:Op woensdag 28 september 2011 21:21 schreef KNAK het volgende:
[..]
Das een strak planHeb wel een budget laptopke. Intel i-5 430 2.27GHz , 4gb ram. Zal wel genoeg zijn neem ik aan?
Met welke beginnen?Mint? Noem er eens een paar op. Wel GUI, textbased is niet aan mij besteed
Arch is ook wel leuk, beetje lastiger te installeren alleenquote:Op woensdag 28 september 2011 21:21 schreef KNAK het volgende:
[..]
OpenSUSE ziet er heel gelikt uit naar mijn mening. Ik ben er alleen geen fan van omdat de CLI commando's weer net anders zijn.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:28 schreef Joooo-pi het volgende:
Mint, fedora, debian, openSuse, of bijv. Kubuntu. Van Suse ben ik trouwens niet zo'n fan.
Die bestaat alquote:Op woensdag 28 september 2011 21:48 schreef maartena het volgende:
[..]
OpenSUSE ziet er heel gelikt uit naar mijn mening. Ik ben er alleen geen fan van omdat de CLI commando's weer net anders zijn.
Kubuntu is overigens ook wel aardig, KDE is aardig verbeterd in de afgelopen jaren.
Fedora is een hele goede keus.
Eigenlijk zou dit topic ook gewoon "het grote Linux" topic moeten heten, er is natuurlijk veel meer dan *buntu in de Linux wereld.
Arch is geweldig maar absoluut niet voor beginners. Als je de guide volgt is de installatie niet echt moeilijk, echter wordt je zelfredzaamheid wel op de proef gesteld.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:44 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Arch is ook wel leuk, beetje lastiger te installeren alleen
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, een tijdlang Ubuntu op laptop nu (1,5 jaar ofzo). Met mijn desktop wilde ik wat nieuws proberen en Linux wat dieper leren kennen in een 30 minuten had ik alles geïnstalleerd wat ik moest hebben.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:51 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Arch is geweldig maar absoluut niet voor beginners. Als je de guide volgt is de installatie niet echt moeilijk, echter wordt je zelfredzaamheid wel op de proef gesteld.
Ikzelf draai op me desktop al enige tijd Arch met KDE, wil niks anders meer. Op mijn oude laptop draai ik Arch met openbox, geweldige combinatie voor wat oudere hardware.
Wat vind je meevallen, de installatie of de nodige zelfredzaamheid?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, een tijdlang Ubuntu op laptop nu (1,5 jaar ofzo). Met mijn desktop wilde ik wat nieuws proberen en Linux wat dieper leren kennen in een 30 minuten had ik alles geïnstalleerd wat ik moest hebben.
Troubleshooten in Arch is dan weer veel makkelijker.
Installatie, ik ben redelijk zelfredzaam omdat een goed topic maken regelmatig meer moeite kost dan goed googlelen.quote:Op woensdag 28 september 2011 22:04 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat vind je meevallen, de installatie of de nodige zelfredzaamheid?
Installatie valt inderdaad wel mee. Maar voor beginners is een Arch installatie een stapje te ver imho. Nieuwe linux gebruikers willen vaak een GUI install, die heb je niet bij Arch.quote:Op woensdag 28 september 2011 22:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Installatie, ik ben redelijk zelfredzaam omdat een goed topic maken regelmatig meer moeite kost dan goed googlelen.
Arch heeft standaard TWMquote:Op woensdag 28 september 2011 22:21 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Installatie valt inderdaad wel mee. Maar voor beginners is een Arch installatie een stapje te ver imho. Nieuwe linux gebruikers willen vaak een GUI install, die heb je niet bij Arch.
Was het niet in 10.04 dat ineens de window buttons links ipv rechts zaten?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:10 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
12.04 zal weer een LTS (long term support) zijn, dus ik verwacht geen big changes in die versie. Misschien dat unity dan meer 'af' is.
Ik ga het 1 kans geven, maar ik ben eigenlijk ook wel toe aan iets nieuws. Mijn volgende computer krijgt sowieso een rolling release distro, waarschijnlijk Arch, want ik wil niet meer elke zes maanden alles opnieuw uitzoeken.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:25 schreef maartena het volgende:
Ik heb mijn "thin client" projectje na een compleet gefaalde, vastgelopen upgradepoging tot 11.10 beta 2, ook opnieuw geinstalleerd.... met Debian 6.02 deze keer. Beter voor een dedicated servertje. Verder zijn de meeste apps die ik erop heb gezet hetzelfde gebleven als hierboven, met Webmin als enige extra erbij.
Ubuntu is ook van mijn laptop af, dus in dit huishouden is naast diverse Windows 7 & 2008 R2 nog de volgende Linux te vinden:
2 x Debian 6
1 x Linux Mint 11.
Ik ben nu eenUbuntu-vrij huishouden.
Nee die moet je toch echt zelf installeren. En TWM is natuurlijk geen GUI install.quote:Op woensdag 28 september 2011 22:35 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Arch heeft standaard TWMlekker basic
PowerIso, of je load de ISO gewoon met Virtual BOX.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:01 schreef KNAK het volgende:
We have ze virtual box up n running. Zwart scherm doordat ik niets geladen heb. De bedoeling is dus nu dat ik een ISO op CD zet en deze dan run? Even een ISO van 670-mb downloaden om even te kijken, das best wel veel
Je hoeft de iso niet op de cd te zetten natuurlijk. De iso kun je in virtualbox koppelen aan je VM, die deze dan leest "alsof" het een cd betreft.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:09 schreef KNAK het volgende:
Woon helaas niet in NL met +100 MB/S. Haal maar max 600 Kb/s mits het een goede server betreft.
Ubuntu ken ik nu wel. Ik wach wel tot 11.10 uit komt. Begrijp dat dit deze maand al gaat gebeuren.
Mint, deze maar even bekijkenMaken mensen hier toevallig gebruik van Conky?
In Nederland hebben maar weinig mensen 100+MB/secquote:Op donderdag 29 september 2011 15:09 schreef KNAK het volgende:
Woon helaas niet in NL met +100 MB/S. Haal maar max 600 Kb/s mits het een goede server betreft.
Ubuntu ken ik nu wel. Ik wach wel tot 11.10 uit komt. Begrijp dat dit deze maand al gaat gebeuren.
kB of kb? 600kb is wel een beetje sad inderdaad... Maar dan nog is'ie in een nachtje wel binnen toch? 600kB is prima te doen.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:09 schreef KNAK het volgende:
Conkyquote:Op donderdag 29 september 2011 15:09 schreef KNAK het volgende:
In welke folder zit je dan te kijken?quote:Op donderdag 29 september 2011 15:58 schreef KNAK het volgende:
Als ik zo door mijn 'program files' banjer in ubuntu merk ik op dat het echt een vreselijk zooitje is. Verwijderde apps blijven gedeeltelijk achter, geen idee hoe ik dit op kan schonen anders dan handmatig verwijderen :-/
Hoe bedoel je dit? Settings blijven nagenoeg altijd staan in je home-dir tenzij je '--purge' meeneemt tijdens het verwijderen.quote:Op donderdag 29 september 2011 15:58 schreef KNAK het volgende:
Als ik zo door mijn 'program files' banjer in ubuntu merk ik op dat het echt een vreselijk zooitje is. Verwijderde apps blijven gedeeltelijk achter, geen idee hoe ik dit op kan schonen anders dan handmatig verwijderen :-/
Nog geen enkele addon geïnstalleerd. Zal zo maar Chrome installeren, kijken of dat wat veranderdquote:Op vrijdag 30 september 2011 10:56 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik had een tijdje dat firefox niet zo lekker werkte... bleek dat ik al weken de cache uit had staan__
Zal je wel niet helpen, maar was wel een mooie fail.
Bij mij doet hyves het nu trouwens prima, voor de update weet ik niet of het werkte.
Heb je geen greasemonkey/stylish/adblockplus-regels die roet in het eten gooien?
Dat is inderdaad zo aangezien Chrome en Opera nog altijd in de schaduw van Firefox staan.quote:Op vrijdag 30 september 2011 12:18 schreef KNAK het volgende:
Is het niet zo dat Firefox tegenwoordig niet eens meer in de schaduw kan staan van bijvoorbeeld een Opera, of een Chrome? Zelf FF msschien een hele 15min gebruikt sinds het uitgebracht is, ik vind het maar niets (persoonlijke mening telt eigenlijk in dit geval niet zo veel :p)
Alleen voor Oneiric.quote:Op vrijdag 30 september 2011 11:30 schreef Dale. het volgende:
Weet iemand of GNOME 3.2 al beschikbaar is voor ubuntu? Ik heb GNOME3 in me software lijst staan. Maar wanneer ik zoek naar nieuwe updates krijg ik niks van GNOME
quote:Op vrijdag 30 september 2011 19:56 schreef KNAK het volgende:
Ik kom er opeens achter dat ik geen firewall of AV scanner heb draaienDenk dat dat te maken heeft met wat ik zo links en rechts hoor, dat je dit voor Linux eigenlijk niet nodig hebt.
Wat is hier van waar?
Want Linux werkt met rechtenquote:
Een firewall is sowieso niet nodig op een standaard ubuntu installatie.quote:Op vrijdag 30 september 2011 19:56 schreef KNAK het volgende:
Ik kom er opeens achter dat ik geen firewall of AV scanner heb draaienDenk dat dat te maken heeft met wat ik zo links en rechts hoor, dat je dit voor Linux eigenlijk niet nodig hebt.
Wat is hier van waar?
Is het oldschool installatiemenu weer terug?quote:Op vrijdag 30 september 2011 22:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
Die verbeteringen lijken bij nader inzien toch wel te komen:
Als jouw netbook kan booten vanaf een SD-kaart wel.quote:Op vrijdag 30 september 2011 23:22 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Kun je ubuntu ook vanaf een SD kaartje installeren op een netbookje?
Ik ben over op m'n PC. Laptops gaat volgen.quote:Op vrijdag 30 september 2011 21:52 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik ben bang dat als Ubuntu Unity niet snel verbetert ze hard worden ingelopen door Fedora 15 (met GNOME).
Fedora lijkt verdacht veel op Ubuntu (zal het wel volledig mis hebben maar goed......)quote:Op vrijdag 30 september 2011 21:52 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik ben bang dat als Ubuntu Unity niet snel verbetert ze hard worden ingelopen door Fedora 15 (met GNOME).
Een goed ingestelde router is wel van belangquote:Op vrijdag 30 september 2011 19:56 schreef KNAK het volgende:
Wat is hier van waar?
Gnome is nu ook baggerquote:Op vrijdag 30 september 2011 21:52 schreef PietjePuk007 het volgende:
Goed punt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 14:02 schreef Trollface. het volgende:
Tevens, als je Ubuntu gewend bent, waarom dan niet overstappen op Debian?
Debian is prachtig als je een rete-stabiel systeem wil met goed geteste onderdelen.... maar het ligt daardoor wel wat achter. Beide mijn servers draaien op Debian hier, en om die reden: Als ik een apt-get upgrade do, dan ben ik er vrij zeker van dat er niets stuk gaat.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 14:02 schreef Trollface. het volgende:
Tevens, als je Ubuntu gewend bent, waarom dan niet overstappen op Debian?
Je kunt natuurlijk ook altijd nog voor KDE gaan.quote:
Mwah ik vind het eerder andersom. Met de unity van 11.04 dan.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 14:01 schreef Trollface. het volgende:
Ik vind GNOME3 echt verschrikkelijk, doe mij maar Unity dan.
Reken er niet te hard op dat het energieverbruik minder wordt in 11.10. Wellicht is dit nog een interessant topic voor je: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1439595quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 18:27 schreef KNAK het volgende:
Wanneer is 11.10 final een feit? Deze maand toch? Misschien gewoon even wachten tot die komt![]()
Ik begin steeds meer te balen van die batterij van mij, onder Ubuntu is het echt waardeloos als ik geen stopcontact bij de hand heb.
Ugh, dat klinkt zo makkelijk. Blijkt na langdurig googlen en schier onbegrijpelijke bug-rapporten lezen dat ik een hele waslijst aan dingen moet installeren en conf-files moet editen omdat VIA Technologies niet alles vrijgeeft en ik daardoor zelf de driver moet compilen, maar er zijn geen instructies daarvoor voor 11.04 dus moet je maar voor 10.10 proberen en dan hopen dat het werkt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 10:31 schreef wdn het volgende:
Dat is Unity-2D of gnome classic.
Installeer de videokaartdriver en na een reboot zou je Unity moeten krijgen
Bij mij werkt Ubuntu installeren zelfs makkelijker dan Windows, bij Windows moest ik eerst nog een wifi driver gaan zoeken omdat de normale niet werkt voor 64 bits en ook op de site van Linksys stond niks voor 64 bits, en naar veel gedoe kwam ik er achter dat ik bij de chipfabrikant de driver moest halen. Terwijl bij zowel Ubuntu als Fedora me wifi kaart gelijk werkte.quote:Op zondag 2 oktober 2011 10:09 schreef Symer het volgende:
Nee, is allemaal geïntegreerd. Nou ja, terug naar Windows dan maar.
Moet wel zeggen dat ik nieuw respect heb gekregen voor Microsoft na dit uitstapje naar ubuntu. Sinds de installatie loop je overal tegen problemen aan. Eerst doet de wifi het niet, dan doet de touchpad het niet meer na een suspend, dan logt ie uit als je video's fullscreen wil bekijken, enz.
Allemaal bekende bugs met halfslachtige en arbeidsintensieve "probeer dit eens, probeer dat eens"-workarounds die ergens in de krochten van internet verstopt zitten. Zelfs in de help-sectie van ubuntu.com staan dingen als "Pas op: deze informatie is sterk verouderd en zelfs wij begrijpen de beschreven stappen niet".
Ik was altijd al benieuwd naar Linux en vond dat ik het een keer geprobeerd moest hebben om een mening te vormen. Die heb ik nu: Microsoft is op vrijwel alle fronten superieur aan linux. Ok, je moet een beetje meer energie steken in je beveiliging, maar dat weegt niet op tegen bijv. nieuwe onderdelen kopen omdat linux de ventilator niet correct aanstuurt en de boel onherstelbaar oververhit raakt (je komt wat Ubuntu-horrorverhalen tegen in de hulpforums).
Microsoft
Ik heb geen problemen. Maar ja koop dan ook geen chipsets waar Microsoft voor heeft betaald om ze niet in Linux te laten werkenquote:Op zondag 2 oktober 2011 10:09 schreef Symer het volgende:
Moet wel zeggen dat ik nieuw respect heb gekregen voor Microsoft na dit uitstapje naar ubuntu. Sinds de installatie loop je overal tegen problemen aan. Eerst doet de wifi het niet, dan doet de touchpad het niet meer na een suspend, dan logt ie uit als je video's fullscreen wil bekijken, enz.
Allemaal bekende bugs met halfslachtige en arbeidsintensieve "probeer dit eens, probeer dat eens"-workarounds die ergens in de krochten van internet verstopt zitten. Zelfs in de help-sectie van ubuntu.com staan dingen als "Pas op: deze informatie is sterk verouderd en zelfs wij begrijpen de beschreven stappen niet".
Ik was altijd al benieuwd naar Linux en vond dat ik het een keer geprobeerd moest hebben om een mening te vormen. Die heb ik nu: Microsoft is op vrijwel alle fronten superieur aan linux. Ok, je moet een beetje meer energie steken in je beveiliging, maar dat weegt niet op tegen bijv. nieuwe onderdelen kopen omdat linux de ventilator niet correct aanstuurt en de boel onherstelbaar oververhit raakt (je komt wat Ubuntu-horrorverhalen tegen in de hulpforums).
Microsoft
? Al de software die in Windows 7 werkt die werkt ook gewoon in Windows 8.quote:Op zondag 2 oktober 2011 10:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik heb geen problemen. Maar ja koop dan ook geen chipsets waar Microsoft voor heeft betaald om ze niet in Linux te laten werken
En 'doei' dan maar.
Je weet dat je voor windows 8 je al je software opnieuw moet kopen (of de wet overtreden)?
De buigingen vind ik echt overdreven hoor. Er zijn genoeg acties van microsoft die afkeurenswaardig zijn.quote:Op zondag 2 oktober 2011 10:09 schreef Symer het volgende:
Microsoft
Hier liep ik dus ook van de week tegenaan..... W7 installeren bij een maat van me, werkt wifi niet. En dat OS moet dan zogenaamd geld kostenquote:Op zondag 2 oktober 2011 10:31 schreef Boomstronk- het volgende:
[..]
Bij mij werkt Ubuntu installeren zelfs makkelijker dan Windows, bij Windows moest ik eerst nog een wifi driver gaan zoeken omdat de normale niet werkt voor 64 bits en ook op de site van Linksys stond niks voor 64 bits, en naar veel gedoe kwam ik er achter dat ik bij de chipfabrikant de driver moest halen. Terwijl bij zowel Ubuntu als Fedora me wifi kaart gelijk werkte.
Ja en jij bent gewoon dom.quote:Op zondag 2 oktober 2011 10:09 schreef Symer het volgende:
Microsoft
Hey JIJ begon met onredelijke argumentatiequote:Op zondag 2 oktober 2011 10:43 schreef Boomstronk- het volgende:
[..]
? Al de software die in Windows 7 werkt die werkt ook gewoon in Windows 8.
Nee hoor ik had hele redelijke argumentatie.quote:Op zondag 2 oktober 2011 11:41 schreef wdn het volgende:
[..]
Hey JIJ begon met onredelijke argumentatie
Jij verwacht dat VIA werkt onder Linux. Noem ik niet redelijkquote:Op zondag 2 oktober 2011 11:54 schreef Boomstronk- het volgende:
[..]
Nee hoor ik had hele redelijke argumentatie.
Waar zeg ik dat dan?quote:Op zondag 2 oktober 2011 12:16 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij verwacht dat VIA werkt onder Linux. Noem ik niet redelijk)
Niet mee eensquote:Op zondag 2 oktober 2011 12:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ergens heeft ie zeker een punt. Als je geen interesse hebt in dit soort materie en je nog nooit commandline gebruikt hebt of wil gebruiken dan kan je er gewoon te weinig mee.
Iedereen wil je helpen en 't is allemaal op te lossen maar niemand zou 't z'n moeder aanraden.
Wat doen moeders dan op een pc wat Ubuntu niet kan? Mijn moeder is erg blij met Ubuntu, ik ook want troubleshooten is veel minder nodig nuquote:Op zondag 2 oktober 2011 12:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ergens heeft ie zeker een punt. Als je geen interesse hebt in dit soort materie en je nog nooit commandline gebruikt hebt of wil gebruiken dan kan je er gewoon te weinig mee.
Iedereen wil je helpen en 't is allemaal op te lossen maar niemand zou 't z'n moeder aanraden.
Toch brengt dat ook een hoop problemen met zich mee. Ontwikkelaars die op universiteiten zitten, opeens een groot afstuudeerproject hebben, en de software die door honderdduizenden wordt gebruikt voor anderhalf jaar op versie 0.5alpha is blijven steken, en uiteindelijk.... hebben de ontwikkelaars geen zin meer om het op te pakken, en verwaterd het project...... dan zijn er natuurlijk wel weer alternatieven die je een tijdje kan gebruiken, etc.quote:Op zondag 2 oktober 2011 10:51 schreef Joooo-pi het volgende:
Daarbij: een beetje respect voor gratis software dat door veel vrijwilligers wordt ontwikkeld.
Daarom is het ook goed dat er een organisatie als Canonical in het spel is, die zo af-en-toe gewoon de portemonnee trekt en zegt: "Zo, jij gaat komende maand dit en dat ontwikkelen en hier is je salaris".quote:Op zondag 2 oktober 2011 19:15 schreef maartena het volgende:
[..]
Toch brengt dat ook een hoop problemen met zich mee. Ontwikkelaars die op universiteiten zitten, opeens een groot afstuudeerproject hebben, en de software die door honderdduizenden wordt gebruikt voor anderhalf jaar op versie 0.5alpha is blijven steken, en uiteindelijk.... hebben de ontwikkelaars geen zin meer om het op te pakken, en verwaterd het project...... dan zijn er natuurlijk wel weer alternatieven die je een tijdje kan gebruiken, etc.
Voordeel van vrijwilligers = gratis.
Nadeel van vrijwilligers = "hmmpf, we devven als we zin hebben ok, val ons niet lastig".
Die 100 euro kun je wel vergetenquote:Op zondag 2 oktober 2011 19:48 schreef KNAK het volgende:
Lijkt mij dat Ubuntu al te ver heen is dat devvers het er zo bij laten. Ik weet geen cijfers maar lijkt mij dat er miljoenen gebruikers zijn. Kan het natuurlijk helemaal fout hebben :p
Uiteindelijk is het gratis. Er zijn nog wat nadelen maar als deze verholpen worden zou ik zo een volgende laptop Windows-vrij willen hebben (en 100eur o.i.d goedkoper uit zijn)
Mensen die het niets vinden kunnen beter geen commentaar leveren en zich gewoon richten tot wat ze wel willen. Tegenwoordig moet je overal voor betalen (simpele apps/tools voor wat dan ook, debiele spelletjes etc etc) dus het is best wel merkwaardig dat je gewoon een heel OS voor naks kan downloaden... ik ben er blij mee ook al irriteer ik me scheel dat m'n batterij binnen een uur leeg is
Ik heb op fora gelezen dat men er in is geslaagd Windows er af te laten halen en kaal ontvangt. De prijs van Windows werd van laptop prijs afgetrokkenquote:
Zijn waarschijnlijk verhalen over Dell. Die deden dat vroeger nog wel heel netjes ja.quote:Op zondag 2 oktober 2011 21:17 schreef KNAK het volgende:
[..]
Ik heb op fora gelezen dat men er in is geslaagd Windows er af te laten halen en kaal ontvangt. De prijs van Windows werd van laptop prijs afgetrokken
Ergens op tweakers was dat
http://tombuntu.com/index(...)nautilus-ftp-client/quote:Op zondag 2 oktober 2011 21:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Weet iemand trouwens of het mogelijk is te FTPS'en vanuit nautilus? Met een addon ofzo?
Zit nu de hele tijd met filezilla maar da's irritant want iedere keer dat je een bestand opslaat moet je in filezilla ook nog een keer zeggen dat'ie het weer moet uploaden...
Dan moet je bij Service Type gewoon SSH selecteren, user name invullen en connecten.quote:Op zondag 2 oktober 2011 22:54 schreef KomtTijd... het volgende:
sftp weet ik ja, maar ik heb ftps nodig.
quote:Op zondag 2 oktober 2011 22:16 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijg je overal de volledige 80 euro terug als je de EULA weigert, op 79,99 euro "administratiekosten" na. Kortom het is niet de moeite waard.
Nee, voor iemand zonder kennis van computers (mijn mam bijvoorbeeld en mijn buren) is Ubuntu juist vele malen handiger. Die willen maar een beperkt aantal programma's (omdat ze niet beter weten).quote:Op zondag 2 oktober 2011 12:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ze zijn het allemaal verplicht om te doen maar geen bedrijf wil er de moeite voor doen (kost ze trouwens hun bonus dus kan het wel begrijpen).... sticker verwijderen aan de onderkant is genoeg trouwens (Windows hoeven ze er niet af te halen, dat is aan jou).quote:Op zondag 2 oktober 2011 21:17 schreef KNAK het volgende:
[..]
Ik heb op fora gelezen dat men er in is geslaagd Windows er af te laten halen en kaal ontvangt. De prijs van Windows werd van laptop prijs afgetrokken
Ergens op tweakers was dat
Sticker alleen? Lijkt mij dat ze een HD format moeten doen. Ik heb een recovery partitie en heb tot op heden geen serial nummer hoeven invoeren, ook niet na herinstallatie (via Recovery)quote:Op maandag 3 oktober 2011 08:55 schreef wdn het volgende:
[..]
[..]
Ze zijn het allemaal verplicht om te doen maar geen bedrijf wil er de moeite voor doen (kost ze trouwens hun bonus dus kan het wel begrijpen).... sticker verwijderen aan de onderkant is genoeg trouwens (Windows hoeven ze er niet af te halen, dat is aan jou).
http://tombuntu.com/index(...)nautilus-ftp-client/quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:23 schreef KomtTijd... het volgende:
Waar kun jij een service type selecteren?
Ja, alleen de sticker is afdoende. Een format is geen vereiste.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:44 schreef KNAK het volgende:
[..]
Sticker alleen? Lijkt mij dat ze een HD format moeten doen. Ik heb een recovery partitie en heb tot op heden geen serial nummer hoeven invoeren, ook niet na herinstallatie (via Recovery)
My bad, ik dacht dat sftp en ftps goed in mijn hoofd zaten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:01 schreef KomtTijd... het volgende:
...en bij jou kun je daar kiezen voor FTPS? Wat heb je daarvoor geinstalleerd dan?
Wat is daar het nut van?quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Overigens zou ik er dan een andere (lege) HDD in stoppen (en de disc met Windows in een andere machine stoppen) en niet formatteren (want die is soms ook ongedaan te maken
)
Zou gewoon moeten werken. Zo niet, kom dan met wat info, want dit klinkt meer als "Mijn auto is stuk, hoe kan ik dit oplossen".quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:20 schreef KNAK het volgende:
Over iets anders, ik heb een aantal externe HD's, waaronder WD, Western Digital. Ubuntu herkent deze niet. Hoe dit op te lossen?
Dat is alleen handig als je zelf geen Windows dvdtje hebt en toch Windows achter de hand wilt houden.quote:
Is ie wel gemount? Zo gek is het trouwens niet dat unlock.exe niet werkt....quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:14 schreef KNAK het volgende:
das waar
Mijn WD heeft een password en normaal na het aansluiten komt er een unlock window in Windows. Nu kan ik echter geen gebruik maken van die unlock functie, geen window komt opzetten en Unlock.exe doet ook weinig. Wat ik verder kan doen, of kan vertellen erover weet ik niet.
Gaat ook niet gebeuren... Gooi dat hele unlock gebeuren van je WD af via Windows en probeer het dan eens.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:27 schreef KNAK het volgende:
Dat mounten via terminal gelukt, in launcher nu een icon ervoor. Echter is dit hetzelfde als wanneer ik dus die USB er in stop en dan ga kijken naar Home Folder, links in Places stond ie daar al, echt met alleen de Windows - icons, kan dat wachtwoord programma niet aan de gang krijgen.
Ik zal wel even aan Google gaan slingeren
Zombie's zijn processen die dood zouden moeten gaan maar niet dood wíllenquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:05 schreef Joooo-pi het volgende:
Vraagje:
Ik heb ubuntu bij iemand in de familie geinstalleerd en zo nu en dan check ik even met ssh of alles nog draait.
Nu zie ik steeds zombie processes lopen. Wat is het en wat moet ik er aan doen?
zeitgeist-datah nuquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:09 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Zombie's zijn processen die dood zouden moeten gaan maar niet dood wíllen.
Welke processen zijn het?
quote:Have a heart for that poor zombie process and just wait for oneiric to hunt it to death ;-)
...Dat heb je niet, want die windows is niet meer geldig.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:52 schreef KNAK het volgende:
Dat je een machine met windows en een machine met Ubuntu hebt?
Linux heeft in de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt wat betreft gebruikersvriendelijkheid.quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:04 schreef The_Terminator het volgende:
Gisteren Ubuntu maar weer eens geinstalleerd. Heb naast mijn server al een tijd geen Linux meer gebruikt en was benieuwd of het eea al gebruiksvriendelijker zou zijn.
Wat voor bugs dan? Hier werkt flash goed bij YouTube en Uitzending Gemist, hoewel de HTML5 player van YouTube nog beter werkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:07 schreef maartena het volgende:
[..]
Linux heeft in de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt wat betreft gebruikersvriendelijkheid.
Nu nog een fatsoenlijke flash, want die zit nog steeds vol met bugs.... (maar dat is Adobe's fout natuurlijk.)
Dan hoef je als verkoper die schijf maar in een ander systeem te stoppen (scheelt een paar uurtjes werkquote:
Hmm? Flash 10 zit in de repo's en werkt naar mijn idee goed (of vergis ik me nu?)quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 01:07 schreef maartena het volgende:
[..]
Linux heeft in de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt wat betreft gebruikersvriendelijkheid.
Nu nog een fatsoenlijke flash, want die zit nog steeds vol met bugs.... (maar dat is Adobe's fout natuurlijk.)
Het werkt prima maar vraagt alleen idioot veel processorkracht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 09:06 schreef wdn het volgende:
[..]
Hmm? Flash 10 zit in de repo's en werkt naar mijn idee goed (of vergis ik me nu?)
Oh? Ik zal het eens in de gaten houdenquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Het werkt prima maar vraagt alleen idioot veel processorkracht.
Da's op windows ook wel een beetje zo maar op linux (en mac) nog erger.
het is een andere desktop omgeving.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:14 schreef KNAK het volgende:
KDE vaak voorbij zien komen, weet tot op het heden niet eens wat het isDistrio variant? Als dat zo is zijn er teveel, kan het niet bijbenen allemaal
quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:14 schreef KNAK het volgende:
KDE vaak voorbij zien komen, weet tot op het heden niet eens wat het isDistrio variant? Als dat zo is zijn er teveel, kan het niet bijbenen allemaal
Post eens niet zulke oude, achterhaalde troep.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:24 schreef wdn het volgende:
[ afbeelding ]
Volgende week krijg je een overhoring
KDE... grafisch een mooie desktop environment. Veel opties zijn via de GUI in te stellen. Dit is zowel een pluspunt als een minpunt. Vaak zijn de opties goed/onlogisch verstopt maar zodra je er gewend aan bent geraakt is dat niet echt een probleem.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:04 schreef maartena het volgende:
Kubuntu.
Heb eigenlijk al ruim 2 jaar niet meer gekeken naar de KDE variant, maar heb em gisteren even in een VirtualBox gegooid..... en dat ziet er toch heel gelikt uit. (iig beter dan Unity/Gnome 3)
Wellicht toch weer eens proberen, dat KDE..... hoe zien julie KDE?
Het is ook wel eens voorgekomen dat `dezelfde` optie op 2 verschillende plekken instelbaar was maar het dan niet deed omdat de ene optie voorrang kreeg over de andere optie en op een andere plek het weer andersom was.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:26 schreef -Techno- het volgende:
[..]
KDE... grafisch een mooie desktop environment. Veel opties zijn via de GUI in te stellen. Dit is zowel een pluspunt als een minpunt. Vaak zijn de opties goed/onlogisch verstopt maar zodra je er gewend aan bent geraakt is dat niet echt een probleem.
Persoonlijk heb ik liever KDE dan Gnome, puur vanwege de visuele pracht die KDE (met plasma) met zich meebrengt.
Digibeten![]()
Ja KDE is ook niet perfect. Maar het is wel een prima alternatief als je geen Gnome wilt.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:37 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is ook wel eens voorgekomen dat `dezelfde` optie op 2 verschillende plekken instelbaar was maar het dan niet deed omdat de ene optie voorrang kreeg over de andere optie en op een andere plek het weer andersom was.
Absoluut!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:40 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ja KDE is ook niet perfect. Maar het is wel een prima alternatief als je geen Gnome wilt.
Dit is eigenlijk zo triest dat het weer grappig is. Als je nou eens flink zou kunnen snoeien in het aantal forks, dan heb je een veel grotere userbase en developmentbase per distro. Bundel de krachten en ga samen eens aan usability werken, daar valt nog enorm veel winst te behalen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:54 schreef maartena het volgende:
[..]
Post eens niet zulke oude, achterhaalde troep.
[ afbeelding ]
Tja, het is inderdaad deels zo dat veel van die forks ontstaan zijn door onenigheid onder developers, die vervolgens dan een eigen distro beginnen, die dan opeens succesvoller blijkt, hoofddistro verwaterd, bloed dood, etc.... Je ziet ook developers die overlopen van 1 distro naar de andere, en soms laten ze een distro gewoon vallen om ergens anders mee te devven.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:25 schreef Dubbeldrank het volgende:
Dit is eigenlijk zo triest dat het weer grappig is. Als je nou eens flink zou kunnen snoeien in het aantal forks, dan heb je een veel grotere userbase en developmentbase per distro. Bundel de krachten en ga samen eens aan usability werken, daar valt nog enorm veel winst te behalen.
Het punt is echt dat al die forks ontstaan zijn vanwege ego'tjes en verschillende denkwijzen dat het praktisch gezien al onmogelijk om zoiets voor elkaar te kunnen krijgen.
Nou sommige distro's zijn gemaakt gewoon om te kijken of het kan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 22:25 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk zo triest dat het weer grappig is. Als je nou eens flink zou kunnen snoeien in het aantal forks, dan heb je een veel grotere userbase en developmentbase per distro. Bundel de krachten en ga samen eens aan usability werken, daar valt nog enorm veel winst te behalen.
Het punt is echt dat al die forks ontstaan zijn vanwege ego'tjes en verschillende denkwijzen dat het praktisch gezien al onmogelijk om zoiets voor elkaar te kunnen krijgen.
Ik denk alleen dat het meer "probleem" is dan "kracht".quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 06:05 schreef wdn het volgende:
De veelvuldigheid aan systemen is niet alleen een probleem maar is OOK een kracht van GNU/Linux.
Als je het zo bekijkt kunnen we beter linux en BSD en mac helemaal opdoeken, dan kunnen we gewoon op ieder systeem een .exe installatiefile gebruiken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:01 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat het meer "probleem" is dan "kracht".
Het is natuurlijk erg leuk dat je met een groep studenten een compleet eigen distro in elkaar kunt sleutelen, en deze populair weet te maken met een bepaalde groep gebruikers..... maar zolang er geen echte basis standaarden zijn binnen de linux wereld (zoals bijv. een applicatie installatie-systeem dat gegarandeerd werkt op *elke* distro, zodat ontwikkelaard bijv. een .linux installatie file kunnen uitgeven ipv een .deb voor hier, een .rpm voor daar, een .bin waar je zelf de dependencies moet oplossen, of de source code als het echt niet gaat met iets anders), dan blijft het een zooitje.
Een standaard applicatie installatie methode zou de eerste stap kunnen zijn tot linux succes. Als een ontwikkelaar zich slechts aan 1 standaard hoeft te houden ipv meerdere, dan is dat voor alle devs ook wat makkelijker werken. Want van source code compileren worden de meeste nieuwe gebruikers ook niet blij van.
Eens, Android is ook een linux distributie en heeft geen last van een andere installatie methode.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt kunnen we beter linux en BSD en mac helemaal opdoeken, dan kunnen we gewoon op ieder systeem een .exe installatiefile gebruiken.
Je maakt de veelgemaakte fout om "linux" als een besturingssysteem te beschouwen. Dat moet je niet doen. Een distributie is een besturingssysteem, linux is alleen een codebasis.
En dat wat jij een "probleem" vindt, komt voort uit het feit dat jouw besturingssysteem (Ubuntu) relatief t.o.v. de totale computermarkt weinig gebruikt wordt. Niet uit het feit dat er concurrenten zijn die andere installatiebestanden gebruiken.
Dit is teveel vanuit windows gedacht.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:01 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat het meer "probleem" is dan "kracht".
Het is natuurlijk erg leuk dat je met een groep studenten een compleet eigen distro in elkaar kunt sleutelen, en deze populair weet te maken met een bepaalde groep gebruikers..... maar zolang er geen echte basis standaarden zijn binnen de linux wereld (zoals bijv. een applicatie installatie-systeem dat gegarandeerd werkt op *elke* distro, zodat ontwikkelaard bijv. een .linux installatie file kunnen uitgeven ipv een .deb voor hier, een .rpm voor daar, een .bin waar je zelf de dependencies moet oplossen, of de source code als het echt niet gaat met iets anders), dan blijft het een zooitje.
Een standaard applicatie installatie methode zou de eerste stap kunnen zijn tot linux succes. Als een ontwikkelaar zich slechts aan 1 standaard hoeft te houden ipv meerdere, dan is dat voor alle devs ook wat makkelijker werken. Want van source code compileren worden de meeste nieuwe gebruikers ook niet blij van.
Dat ook ja. Laat dat compilen maar over aan de distro-bouwers!quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:22 schreef Joooo-pi het volgende:
En daarbij, who needs an installfile? Een pakketmanager is toch veel handiger?
Vertel dat maar eens aan commerciële software developers. Als je een spel wilt verkopen op Linux, omdat je als ontwikkelaar van mening bent dat spellen ook op Linux moeten kunnen draaien, dan kun je niet aankomen met een repository of USC. Dan verkoop je je spel in de winkel op DVD in een doos, of middels een online download.... tenzij er uiteraard ook een betaalmethode wordt gekoppeld aan het USC, zoals een credit card, zodat commerciele ontwikkelaars ook erbij kunnen. (Denk bijv. ook aan VMWare, de commerciele versies ervan).quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:56 schreef wdn het volgende:
Gebruikers horen niet een install file te moeten installeren. Ze moeten klikken op een software pakket in USC.
Dat kan dan ook al sinds USC 10.04 ofzoquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:45 schreef maartena het volgende:
[..]
Vertel dat maar eens aan commerciële software developers. Als je een spel wilt verkopen op Linux, omdat je als ontwikkelaar van mening bent dat spellen ook op Linux moeten kunnen draaien, dan kun je niet aankomen met een repository of USC. Dan verkoop je je spel in de winkel op DVD in een doos, of middels een online download.... tenzij er uiteraard ook een betaalmethode wordt gekoppeld aan het USC, zoals een credit card, zodat commerciele ontwikkelaars ook erbij kunnen. (Denk bijv. ook aan VMWare, de commerciele versies ervan).
Da's mooi. Nu alleen nog de game devlopers overhalen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:46 schreef KomtTijd... het volgende:
Dat kan dan ook al sinds USC 10.04 ofzo
Maar dan ben je dus wel gelimiteerd tot wat er in de pakketmanager zit. En lang niet alles zit daar in.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:22 schreef Joooo-pi het volgende:
En daarbij, who needs an installfile? Een pakketmanager is toch veel handiger?
...Dus wat is je punt? Dit topic gaat immers over ubuntu, niet over "sommige andere besturingssystemen".quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:52 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar dan ben je dus wel gelimiteerd tot wat er in de pakketmanager zit. En lang niet alles zit daar in.
En lang niet alles is meteen up-to-date. Neem Firefox.... alhoewel daar de updates in Ubuntu redelijk snel bijgewerkt worden, is dat lang niet zo het geval bij alle distro's, waar sommigen nog op versie 4 zijn blijven hangen. Wil je versie 7, dan moet je wat handmatig aan het knoeien.
De oplossing zou zijn een rolling distributie te kiezen ipv ubuntu. Dat is gewoon je eigen keuze.quote:Een install file zou dat kunnen oplossen, je download het even van Mozilla, even dubbelklikken, en hoppakee, de boel is bijgewerkt.
Toch denk ik dat het de populariteit van linux erg tegenhoudt. Ubuntu en andere distro's zullen altijd een achtergesteld kindje blijven als ze allemaal hun eigen weg in blijven slaan. Er is natuurlijk ook wel een reden waarom grote distro's als RedHat, Suse en Ubuntu de koppen bij elkaar staken: Zij snappen ook wel dat er gewerkt moet worden naar een uniforme installatiemethode onder linux distributies. De verschillende architecturen (zoals rpm vs deb) verander je niet 1-2-3, dus het USC is een hele goede stap in de juiste richting.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:02 schreef KomtTijd... het volgende:
...Dus wat is je punt? Dit topic gaat immers over ubuntu, niet over "sommige andere besturingssystemen".
De oplossing zou zijn een rolling distributie te kiezen ipv ubuntu. Dat is gewoon je eigen keuze.
En een andere oplossing zou zijn de mozilla daily PPA toevoegen.
Een ongecontroleerde install-file zou slechts een noodgreep zijn.
Linux zal nooit groot worden op desktopmarkt. Een markt die trouwens kleiner gaat worden... Op de smartphone/tablet markt is linux ruim vertegenwoordigd en ik hoor geen problemen qua installaties van programma´s/apps.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:08 schreef maartena het volgende:
Maar ik ben van mening dat als mensen een linux distro willen kiezen als hun nieuwe OS, dat software installaties over de gehele linie gelijk moet worden getrokken. Het maakt het voor gebruikers en ontwikkelaars een stuk makkelijker.
De meeste gebruikers realiseren zich ook niet dat er een wereld is buiten de app-stores.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:24 schreef -Techno- het volgende:
Linux zal nooit groot worden op desktopmarkt. Een markt die trouwens kleiner gaat worden... Op de smartphone/tablet markt is linux ruim vertegenwoordigd en ik hoor geen problemen qua installaties van programma´s/apps.
Klopt maar dat boeit de meeste gebruikers totaal niet. Nu heb je nog veel mensen die het internet afspeuren naar .exe programmas, dat gaat veranderen denk ik. De nieuwe windows gaat ook werken met een appstore en zodra dat ingeburgerd is zullen steeds minder mensen op zoek gaan op het internet naar apps. Waarom zouden ze moeilijk doen als het ook makkelijk kan? (puur bekeken vanuit een digibete blik)quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:28 schreef maartena het volgende:
[..]
De meeste gebruikers realiseren zich ook niet dat er een wereld is buiten de app-stores.
Veiligheid van MIJN systeem: IK weet zeker dat de kans op malware bijna 0 is als ik vanuit USC installeerquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:45 schreef maartena het volgende:
En waarom zouden Linux gebruikers gelimiteerd moeten worden aan de USC? Het lijkt me dat ze ook daarbuiten software moeten kunnenn kiezen.
Nee. Daar zit je volledig mis. Voor de software in USC is een procedure waarmee IEDEREEN software in USC kan krijgen maar daarnaast is er ook nog het principe van PPA: installeren van software vanuit een website maar met de USC controles.quote:Jouw statement hierboven komt heel communistisch bij me over eigenlijk: WIJ bepalen wel wat voor software je mag gebruiken.
PPA PPA PPA PPA PPA PPA.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:57 schreef maartena het volgende:
Oh een repository is natuurlijk ook briljant.Ik pleit ook totaal niet voor het afschaffen ervan, ik pleit alleen ervoor dat linux distributies naast hun repository ook een MAKKELIJKE manier moet hebben om applicaties te installeren.
Nee, het enige dat 'Linux' tegenhoud is marketing. Commercials op de radio en op TV. In kranten, op websites.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:08 schreef maartena het volgende:
[..]
Toch denk ik dat het de populariteit van linux erg tegenhoudt. Ubuntu en andere distro's zullen altijd een achtergesteld kindje blijven als ze allemaal hun eigen weg in blijven slaan.
Wat had ik nou gezegd?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:57 schreef maartena het volgende:
Kijk, linux als een OS zal nooit echt een groot marktaandeel hebben, zie MacOS wat zo rond de 8% meedoet. Maar in plaats van onder de 1%, zou het naar mijn mening prachtig zijn als Linux zo rond de 5% zou komen. En dan spreek ik over desktops en laptops. Met standaardisatie in het installeren van applicaties kun je daarmee een heel eind komen.
Nou ik zie mijn moeder nog wel in staat om met Linux om te gaan. Zeker de Ubuntu variant, daar kan weinig fout aan gaan. En helemaal qua stabiliteit overtreft het haar Windows PC natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 08:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee, het enige dat 'Linux' tegenhoud is marketing. Commercials op de radio en op TV. In kranten, op websites.
Met een goeie installatie en een uitleg erbij lukt het wel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:48 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou ik zie mijn moeder nog wel in staat om met Linux om te gaan. Zeker de Ubuntu variant, daar kan weinig fout aan gaan. En helemaal qua stabiliteit overtreft het haar Windows PC natuurlijk.
Automatische updates aan en haar instrueren dat ze af en toe op apply moet klikken. Dat komt dan helemaal goed verder.
Ik heb het wel eens overwogen om te doen, toen dat Windows weer eens opspeelde.
Je veegt alle linux distributies op 1 grote hoop hiermee... dat gaat gewoon niet. De broncode is vrij en iedereen kan zijn eigen projectje starten. Hoe wil je er dan in godsnaam voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant opstaan? Linux ansich is geen OS maar eerder een verzamelterm in dit soort discussies.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:57 schreef maartena het volgende:
Oh een repository is natuurlijk ook briljant.Ik pleit ook totaal niet voor het afschaffen ervan, ik pleit alleen ervoor dat linux distributies naast hun repository ook een MAKKELIJKE manier moet hebben om applicaties te installeren.
Kijk, linux als een OS zal nooit echt een groot marktaandeel hebben, zie MacOS wat zo rond de 8% meedoet. Maar in plaats van onder de 1%, zou het naar mijn mening prachtig zijn als Linux zo rond de 5% zou komen. En dan spreek ik over desktops en laptops. Met standaardisatie in het installeren van applicaties kun je daarmee een heel eind komen.
Ik heb dat al bij 2 familieleden gedaanquote:Op zaterdag 8 oktober 2011 16:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Sowieso zouden op de computers van veel ouders/grootouders gewoon Ubuntu moeten zetten met Office+Firefox/chrome+eventueel mailprogramma+Skype/o.i.d. daarna een account maken zonder sudo mogelijkheden.
Juist. Mijn moeder doet met haar PC precies wat 95% van de mensen doet: ze mailt met Thunderbird, internetten met Firefox (heb haar gezegd dat blauwe icoontje maar niet te gebruiken), en ze doet wat Excel en Word. Meer niet. Nouja, dat kan echt allemaal prima onder Ubuntu icm OpenOffice.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 16:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Sowieso zouden op de computers van veel ouders/grootouders gewoon Ubuntu moeten zetten met Office+Firefox/chrome+eventueel mailprogramma+Skype/o.i.d. daarna een account maken zonder sudo mogelijkheden.
Hier heb je gelijk in. (Alhoewel je met die PPA hieronder toch wel een geinfecteerde repository zou kunnen toevoegen, in theorie, maar dat terzijde).quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 08:49 schreef wdn het volgende:
Veiligheid van MIJN systeem: IK weet zeker dat de kans op malware bijna 0 is als ik vanuit USC installeer
Toch zijn er veel onwikkelaars die dat niet doe, of daar de moeite niet voor willen nemen. Ultimate Stunts is daar een mooi voorbeeld van. Een pracht spel, maar het is in geen repository te vinden. Mensen kennen het dus niet, terwijl het gewoon helemaal veilig is.quote:Nee. Daar zit je volledig mis. Voor de software in USC is een procedure waarmee IEDEREEN software in USC kan krijgen maar daarnaast is er ook nog het principe van PPA: installeren van software vanuit een website maar met de USC controles.
Duidelijk genoeg voor debian-based. Niet voor redhat based, slackware based, gentoo based, suse. fedora, noem maar op. Een ontwikkelaar wil niet 5 of 6 repo's starten voor de verschillende distro's.quote:
Eens! Maar ook hier geld: dat is MIJN risico.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Hier heb je gelijk in. (Alhoewel je met die PPA hieronder toch wel een geinfecteerde repository zou kunnen toevoegen, in theorie, maar dat terzijde).
Dit lijkt mee te vallen, dan geef ik Ubuntu toch nog een kans. Ubuntu is geweldig als het gaat om stuurprogramma's. Tot nu toe de enige distro waarin ik mijn videokaart van mijn laptop volledig kan benutten.quote:Op zondag 9 oktober 2011 12:16 schreef Boomstronk- het volgende:
Screenshot van de GNOME 3 classic mode/fallback mode in Ubuntu 11.10, voor de mensen die Unity/GNOME 3 niet fijn vinden:
[ afbeelding ]
je bedoelt upgraden naar een nieuwe release? Dat gaat gewoon via de updatemanager ja.quote:Op maandag 10 oktober 2011 15:15 schreef FastFox91 het volgende:
Hoe gaat dat updaten van een nieuwe versie eigenlijk? Gewoon update manager runnen of een iso gebruiken?
Ja, upgraden bedoelde ik. Mooi dat dat makkelijk gaat.quote:Op maandag 10 oktober 2011 15:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
je bedoelt upgraden naar een nieuwe release? Dat gaat gewoon via de updatemanager ja.
Externe HD's....quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:33 schreef KNAK het volgende:
Ubuntu one leuk en aardig, maar als je een beetje een bagger verbinding hebt dan duurt het eeuwen. Verder zou ik niet weten wat ik zou moeten uploaden. Belangrijke zaken beter toch op een ext.hd? Dan kan je er altijd bij komen als je geen i-net verbinding hebt.
Al met al wel een leuke mogelijkheid.
Bijna 11.10. Ben erg benieuwd
Ik heb alleen mijn persoonlijke startpagina erop staan. Verder zoals je al opmerkt veel te traag om echt iets mee te doen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 17:33 schreef KNAK het volgende:
Ubuntu one leuk en aardig, maar als je een beetje een bagger verbinding hebt dan duurt het eeuwen. Verder zou ik niet weten wat ik zou moeten uploaden. Belangrijke zaken beter toch op een ext.hd? Dan kan je er altijd bij komen als je geen i-net verbinding hebt.
Al met al wel een leuke mogelijkheid.
Bijna 11.10. Ben erg benieuwd
Goeie RC dan?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:10 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb al sinds zaterdag geen updates meer gekregen in mijn beta.. klopt er iets niet??
Dit is idd nog niet goed. Ik heb van het weekend LMDE geïnstalleerd, maar waar Ubuntu zelf aanbiedt om de Nvidiadriver te installeren zit ik met LMDE met een half zwart scherm. Uiteindelijk krijg ik het tot maximaal 1024x768. Ook Firefox blijft bij versie 5 hangen. Om nou zelf elke paar dagen te gaan kijken of er al een update is vind ik echt te veel moeite, maar je zou bij een rolling distro verwachten dat de applicaties ook regelmatig worden geüpdatet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Hier heb je gelijk in. (Alhoewel je met die PPA hieronder toch wel een geinfecteerde repository zou kunnen toevoegen, in theorie, maar dat terzijde).
[..]
Toch zijn er veel onwikkelaars die dat niet doe, of daar de moeite niet voor willen nemen. Ultimate Stunts is daar een mooi voorbeeld van. Een pracht spel, maar het is in geen repository te vinden. Mensen kennen het dus niet, terwijl het gewoon helemaal veilig is.
En dan heb je OpenTTD. Als iemand die een debian servertje draait met 6 OpenTTD game servers, weet ik dat het spel lang niet overal gelijk wordt bijgehouden. Huidige versie is 1.1.3, en dat is het al een maand of twee geloof ik. Toch zit er in de Mint repo nog 1.1.2 en in debian kom je niet verder dan 1.0.4 geloof ik. Om online te kunnen spelen, moet de versie gelijk zijn aan de server, en de server update net als alle andere servers meestal binnen een week naar de nieuwse versie.
Ik ook nietquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:10 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb al sinds zaterdag geen updates meer gekregen in mijn beta.. klopt er iets niet??
Hmmm komt donderdag pas uit hoor... Dus dat wordt zo rond de avond in Nederland dus...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 22:07 schreef maartena het volgende:
Even deze in de gaten blijven houden de komende 48 uur:
http://releases.ubuntu.com/11.10/
Daar zal als eerste de 11.10 final ISO en torrent verschijnen.
Ga gelijk even kijkenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 18:06 schreef KomtTijd... het volgende:
Knak, over je energieverbruikprobleem: Misschien heb je wat aan deze link uit het linux-topic:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTk4NQ
quote:Vanaf de release van Ubuntu 11.10 “Oneiric Ocelot”, die gepland staat voor 13 oktober, hoeven gebruikers geen third-party PPA repositories meer toe te voegen om de 64-bit versie van Adobe’s Flash Player voor Linux te installeren. Flash Player 11 voor 64-bit systemen zijn meteen beschikbaar in het Ubuntu Software Centre via the “Canonical partner channel”.
De partner channel bevat meerdere pakketten – inclusief de Skype client voor Linux en de Fluendo MP3 plug-in – die, om meerdere redenen, niet meegeleverd kan worden via de standaard repositories. Voorheen was enkel de 32-bit versie van Flash Player (die ook op 64-bit systemen gebruikt kan worden d.m.v. een plug-in wrapper) beschikbaar in de channel.
Closed source ftw?quote:
't Heeft alleen even moeten duren.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 19:08 schreef PiRANiA het volgende:
Ik vind het wel een logische keuze om Flash mee te nemen in je pakketten.
Inderdaadquote:Op woensdag 12 oktober 2011 19:08 schreef PiRANiA het volgende:
Ik vind het wel een logische keuze om Flash mee te nemen in je pakketten.
Voorwaards qua gebruiksvriendelijkheid inderdaad.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 19:13 schreef maartena het volgende:
[..]
InderdaadDit is een heel goede stap voorwaards voor Ubuntu.
Reading package lists... Donequote:Op maandag 10 oktober 2011 16:43 schreef maartena het volgende:
Of je doet "apt-get -u dist-upgrade" in een terminal.
rms is het niet met je eensquote:Op woensdag 12 oktober 2011 21:41 schreef maartena het volgende:
Het is verder ook niet zo erg om closed source op je Linux te hebben, de ATI en NVidia drivers zijn ook closed source, net als een DEEL van de Virtual Box code, het extension pakket. Zolang het maar goed getest is en goed werkt kan het me werkelijk niets schelen of de broncode nu wel of niet beschikbaar is, want ik ga er toch niet aan sleutelen.
En daar heeft'ie best een punt mee.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 10:08 schreef wdn het volgende:
[..]
rms is het niet met je eens
Indien je je systeem veilig wilt houden (ie. lees 'controle over je systeem wilt houden') zou je geen closed source software moeten accepteren. Je neemt namelijk de lekken (software fouten die uitgebuit kunnen worden maar ook 'phone home' acties etc etc) in die software op de koop toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |