Je pakt je tar.gz eerst uit:quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:55 schreef KNAK het volgende:
Hmm.. voor sommige progs heb je dus die repos in die lijst, maar de rest niet. Vraag me af waarom deze wel en de andere niet. Afijn, het is niet al te belangrijk ;-) iig dank voor je antwoord!
Ik heb wederom een nieuwe vraag. Ben beetje aan het rotzooien met de terminal en wat dingen aan het uitproberen. Nu loop ik dus vast op het installeren van .tar.gz bestanden. En dit lukt voor geen meter
Eerst getracht het volledig zelf te proberen, maar dat faalde hard. Nu via een website , en ook hier heb ik problemen mee;
mkdir /usr/local/src/ ....hier wilde ik die tar file in knallen om deze vervolgens hier ook te extracten. Dit lukt niet omdat ik geen permission heb (??)
Uiteindelijk die .tar file op desktop en hier ging het extracten dus wel.
Zie hieronder terminal, verder dan dit kom ik niet (Anki, flashcard programma goed voor mijn Thaise studie)
[ code verwijderd ]
Hoe verder? Datgene wat ik lees (./configure, Install, etc) werkt allemaal niet
quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:58 schreef Superthomas het volgende:
[..]
standaard is su niet geactiveerd.
doe:
[ code verwijderd ]
nieuw wachtwoord invoeren, en je bent klaar om su te gaan gebruiken!
1 2 3 | Enter new UNIX password: Retype new UNIX password: passwd: password updated successfully |
Waar ik in mijn voorbeeld sudo gebruik, kan je ook inloggen als root. Sudo is tegenwoordig meer gebruikt. Om de install te doen kan je in plaats van:quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:03 schreef KNAK het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]dank (al ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik hier zoal mee kan/moet doen
komt later wel
Dank Pirana voor uitleg, ik ga even knutselen ermee
1 2 3 4 5 6 7 8 | root@vaio:/home/me/Desktop# tar xzf anki-1.2.9.tgz root@vaio:/home/me/Desktop# ls anki-1.2.9 anki-1.2.9.tgz root@vaio:/home/me/Desktop# cd anki-1.2.9 root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./configure bash: ./configure: No such file or directory root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# make |
Heel makkelijk zelfs. Mijn ervaring (met XP destijds) is wel dat je de windows eerst moet installeren. Daarna kan je ubuntu er makkelijk naast draaien (andere partitie). Je zou ook wibi kunnen proberen. Daarmee maak je geen aparte partitie, maar maak je de partitie als bestand binnen je windowspartitie, da's iets trager, wel makkelijker.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
Heb je een URL naar de tar.gz voor me? En waarom doe je dit als root? Als je het als 'gewone' gebruiker doet is het een stuk veiligerquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:11 schreef KNAK het volgende:
[ code verwijderd ]
Wil niet echt lukken
Wubi proberen, als het bevalt, eigen partitie geven, kan je mooi samen met mij klootviolen en het Ubuntu topique bevuilen met vragenquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | To run from the directory you've untarred it to, $ ./anki If you want to install it system wide, $ (cd libanki && sudo python setup.py install) $ sudo python setup.py install $ anki |
1 2 3 4 5 | root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# sudo python setup.py install Traceback (most recent call last): File "setup.py", line 1, in <module> from setuptools import setup, find_packages ImportError: No module named setuptools |
1 2 3 4 5 6 7 | root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./anki Traceback (most recent call last): File "./anki", line 20, in <module> import ankiqt File "/home/me/Desktop/anki-1.2.9/ankiqt/__init__.py", line 5, in <module> from PyQt4.QtCore import * ImportError: No module named PyQt4.QtCore |
Log eerst eens aan als een normale user en werk niet onder root(=administrator)quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen
[ code verwijderd ]
edit
Ook dit geen success
[ code verwijderd ]
command ' ./anki ' werkt ook niet
[ code verwijderd ]
1 | sudo apt-get install XXXX |
$ sudo apt-get install python-setuptoolsquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen
[ code verwijderd ]
edit
Ook dit geen success
[ code verwijderd ]
command ' ./anki ' werkt ook niet
[ code verwijderd ]
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:38 schreef KNAK het volgende:
Ik ben terug naar Windows gegaan en installeer het hier. Zal dalijk nogmaals proberen. Ik ga binnenkort flink wat reizen en Anki is een mooi vluchthaventerminal-timekiller dus ik wilde het werkend hebben
Het is met wat Techno zei helaas niet gelukt. Zal zo Pirania zijn tip proberen, iig beide bedankt voor het meedenken. Probleem is dat in USC Anki er wel staat, maar deze niet werkt met 11.04, de nodige materialen (language packages) willen niet downloaden en volgens vele moet ik de laatste versie hebben (die dus alleen in tgz vorm te downloaden zijn voor Ubuntu.
Zal het laten weten als het uiteindelijk gelukt is ;-) Hoop van wel want zo des te meer redenen om terug te schakelen naar windows.
Tevens een vraag. Op desktop heb ik die map met dat programma staan, maar na het rommelen is deze gelocked, staat een slotje boven en kan niet verwijderen. Geen permission. Hoe kan je dat dan verwijderen? vanalles gedaan, niets lukte (rmdir etc)
Weer wat wijzer gewordenquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:51 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.
De eigenaar van de map is nu root. Doe maar eens:
$ ls -al ~/Desktop
Je zal zien dat die ene map van root is, niet van jouw username. Om de map weer van jezelf te maken doe je het volgende:
$ sudo chown -R jouwgebruikersnaam:jouwgebruikersnaam ~/Desktop/mapnaam
chown betekent change owner. De -R staat voor recursief, dus ook de inhoud van de map veranderen van eigenaar. De eerste jouwgebruikersnaam is de user die eigenaar is van het bestand, de tweede de groep. Meer lezen over bestandsrechten kan hier.
Je kunt de map natuurlijk ook meteen verwijderen:
$ sudo rm -rf ~/Desktop/mapnaam
Pas wel goed op dat je de pad naar de map goed typt: weg is weg.
Yep, altijd 1 van de eerste dingen die ik installeer na een nieuwe installatiequote:Op vrijdag 23 september 2011 19:44 schreef maartena het volgende:
Gebruiken julie trouwens ook Midnight Commander
Ik blijf het handig vinden op de terminal (en remote via Putty, alleen putty wel even op UTF-8 zetten met een registry hack)
[ afbeelding ]
Tja, was vroeger onder DOS ook altijd al een Norton Commander fan
Leuke nieuwe opties. Multiarch en Application Sync zal ik mogelijk wel gaan gebruiken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:
11.10 Beta 2 is uit.
Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/
Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
quote:Op vrijdag 23 september 2011 22:04 schreef maartena het volgende:
Even mijn ervaringen met een thin client server op "papier" gezet:
Bij mijn versie in Vbox niet. CCSM crasht tijdens het aanpassen.quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef VladimirPoetin het volgende:
Is het mogelijk bij 11.10 er voor te zorgen dat die Unity balk niet steeds weg gaat? Daarom zit ik nog op 10.04.
Dat kun je al in 11.04 doen: http://askubuntu.com/ques(...)r-auto-hide-behavior.quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef VladimirPoetin het volgende:
Is het mogelijk bij 11.10 er voor te zorgen dat die Unity balk niet steeds weg gaat? Daarom zit ik nog op 10.04.
Probeer eens via gconf-editor -> apps -> compiz-1 -> plugins -> unityshell -> screen0 -> options -> hide_mode = 0?quote:Op zaterdag 24 september 2011 15:41 schreef wdn het volgende:
[..]
Bij mijn versie in Vbox niet. CCSM crasht tijdens het aanpassen.
De cube is voor rukkende pubertjes van 14 die denken dat Compiz hetgeen is wat Linux speciaal maakt.quote:Op zaterdag 24 september 2011 17:12 schreef KNAK het volgende:
Die cube werkt nog steeds niettoch volgens zeggen 1 van de opvallende GUI functies van Ubuntu en ht werk niet
Elke keer als ik wat probeer verlies ik bovenbalk en launcher(heb het over 11.04)
Je weet niet wat je mist als je het niet hebt. bovenstaande slaat dan (gelukkigquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:29 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
De cube is voor rukkende pubertjes van 14 die denken dat Compiz hetgeen is wat Linux speciaal maakt.
Ik meen dat je de cube wel aan de gang kon krijgen maar dan moest je de verschillende opties uit en aanzetten in een volgorde. Waarbij je af en toe problemen krijgt met opmerkingen over dependencies van de opties. Was te irritant om me over heen te zettenquote:Op zaterdag 24 september 2011 17:12 schreef KNAK het volgende:
Die cube werkt nog steeds niettoch volgens zeggen 1 van de opvallende GUI functies van Ubuntu en ht werk niet
Elke keer als ik wat probeer verlies ik bovenbalk en launcher(heb het over 11.04)
Ben ik het niet mee eens. Het is iets wat opvalt en waar je de aandacht mee trekt bij mensen die nooit Linux hebben gezien. Kan je garanderen dat het ERG de aandacht trekt als je in de trein zit en mensen achter je zien een kubus heen en weer gaanquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:29 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
De cube is voor rukkende pubertjes van 14 die denken dat Compiz hetgeen is wat Linux speciaal maakt.
Mensen zijn van nature nieuwsgierig, helemaal als ze wat nieuws zien. Maar ik vind het geen praktisch nut hebben hooguit een keertje leuk.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:01 schreef wdn het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Het is iets wat opvalt en waar je de aandacht mee trekt bij mensen die nooit Linux hebben gezien. Kan je garanderen dat het ERG de aandacht trekt als je in de trein zit en mensen achter je zien een kubus heen en weer gaan
Kijk mij eens stoer linux draaien.quote:Op zaterdag 24 september 2011 19:01 schreef wdn het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Het is iets wat opvalt en waar je de aandacht mee trekt bij mensen die nooit Linux hebben gezien. Kan je garanderen dat het ERG de aandacht trekt als je in de trein zit en mensen achter je zien een kubus heen en weer gaan
Ik vind die compiz effecten erg mooi, maar ik vind de snelheidswinst die het oplevert wanneer je ze uit zet fijner.quote:Op zaterdag 24 september 2011 23:03 schreef maartena het volgende:
Ik zet meestal de compiz effects, op een paar na, gewoon weer uit. Wobbly windows begint na een paar keer ook irritant te worden.
Die staat standaard al uitquote:Op zaterdag 24 september 2011 23:03 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zet meestal de compiz effects, op een paar na, gewoon weer uit. Wobbly windows begint na een paar keer ook irritant te worden.
Je google-term is: Powertopquote:Op zaterdag 24 september 2011 18:33 schreef KNAK het volgende:
[..]
Alleen dat batterij-probleem (1.5 uur zonder WiFi aan!!) ...en de spellen die ik soms speel via WIn. Als dit en nog wat andere punten veranderen en de kennis iets groter is geworden zou dat een volgende laptop zonder Windows betekenen.
daar vergis je je :=)quote:Op zondag 25 september 2011 11:18 schreef KNAK het volgende:
<..>. Veel kan je er niet mee doen zo lijkt het. <..>
Ga dit nu proberenquote:Op zondag 25 september 2011 11:18 schreef wdn het volgende:
Powertop in Oneiric 2 opmerkingen:
- het toont GEEN wake up calls meer.
- --callibration is toegevoegd aan de opties.
Na
powertop --callibration
en
gksu gedit /etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force"
sudo update-grub
en 2 volledige discharges en charges heb ik 40 minuten winst.
[..]
daar vergis je je :=)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | knak@vaio:~$ powertop --callibration powertop: unrecognized option '--callibration' PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation PowerTOP needs to be run as root to collect enough information Collecting data for 5 seconds Your CPU supports the following C-states : C1 C2 C3 Your BIOS reports the following C-states : C1 C2 C3 knak@vaio:~$ powertop --callibration powertop: unrecognized option '--callibration' PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation PowerTOP needs to be run as root to collect enough information Collecting data for 5 seconds Your CPU supports the following C-states : C1 C2 C3 Your BIOS reports the following C-states : C1 C2 C3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | n Avg residency P-states (frequencies) C0 (cpu running) ( 0.0%) Turbo Mode 7.7% polling 0.0ms ( 0.0%) 2.27 Ghz 0.0% C1 mwait 0.0ms ( 0.0%) 2.14 Ghz 0.0% C2 mwait 0.3ms (1665.0%) 2.00 Ghz 0.0% C3 mwait 3.4ms (53125.0%) 1199 Mhz 92.3% Wakeups-from-idle per second : 200000.0 interval: 0.0s Power usage (ACPI estimate): 25.3W (1.1 hours) No detailed statistics available; PowerTOP needs root privileges for that |
needs to be run as root.quote:
caLLibration :pquote:Op zondag 25 september 2011 11:49 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
needs to be run as root.
dus $sudo powertop --calibration
blijkbaar..![]()
en let op de spelling
1 2 3 4 5 | knak@vaio:~$ sudo powertop --calibration powertop: unrecognized option '--calibration' PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation Collecting data for 5 seconds |
deze dan:quote:Op zondag 25 september 2011 11:51 schreef KNAK het volgende:
[..]
caLLibration :p
afijn,,,
[ code verwijderd ]
ah stom, het is gewoon:quote:Op zondag 25 september 2011 11:54 schreef KNAK het volgende:
knak@vaio:$ sudo powertop --calibrate
powertop: unrecognized option '--calibrate'
quote:Op zondag 25 september 2011 12:15 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
ah stom, het is gewoon:
$sudo powertop calibrate
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | P-states (frequencies) 2.27 Ghz 1.4% 2.00 Ghz 0.1% 1.87 Ghz 0.1% 1199 Mhz 98.3% < Detailed C-state information is only available on Mobile CPUs (laptops) > Wakeups-from-idle per second : 132.2 interval: 5.0s Power usage (ACPI estimate): 24.6W (1.0 hours) Top causes for wakeups: 29.6% (133.4) opera : hrtimer_start_range_ns (hrtimer_wakeup) 13.3% ( 60.0) <interrupt> : fglrx[0]@PCI:1:0:0 8.8% ( 39.6) kworker/0:1 : hrtimer_start_range_ns (tick_sched_timer) 7.5% ( 33.6) software-center : hrtimer_start_range_ns (hrtimer_wakeup) 6.5% ( 29.2) <kernel core> : hrtimer_start_range_ns (tick_sched_timer) 6.2% ( 28.0) <interrupt> : ehci_hcd:usb1, ath9k knak@vaio:~$ |
Geen idee of het werkt, geen melding, maar hij herkent wel dat commando, geen foutmelding meer:quote:Op zondag 25 september 2011 13:11 schreef wdn het volgende:
calibrate werkt alleen met 2.0 toch?
sorry voor het fout typen van de instructie >:D
1 2 | knak@vaio:~$ sudo powertop calibrate PowerTOP 1.13 (C) 2007 - 2010 Intel Corporation |
Windows 7 installerenquote:
Dan snap ik niet waarom ik her en der lees dat Powertop daadwerkelijk een goed resultaat geeft, en in sommige gevallen zelfs Windows voorbij gaat qua tijd.quote:Op zondag 25 september 2011 20:15 schreef maartena het volgende:
[..]
Windows 7 installeren
Ik heb zelf een multiboot, en als ik op batterij moet werken start ik Linux niet eens meer op, anders ben ik in een meeting met een stel collega's met vergelijkbare laptops gemiddeld een half uur eerder klaar.
Kan ook een excuus zijn.... ja, sorry, batterij is leeg, en mijn lader ligt op mijn bureau, ik stop er mee.
Eens. Ik vind 2.5h met een ssd aardigquote:Op zondag 25 september 2011 20:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik zou nieteens weten hoe lang mijn accu meegaat onder windows. Onder ubuntu is het altijd ongeveer 2,5 uur geweest en dat vind ik prima.
Nee, ik heb een comb: 120 Gb ssd en 500 Gb hdd in een notebook. Trekt aardig battery weg (windows 7 kreeg ik met de notebook en die haalde iets van 2.5 tot 3 uur (weet niet meer precies maar het was onder de 3 uur)quote:Op zondag 25 september 2011 20:37 schreef maartena het volgende:
Met een SSD moet een beetje accu toch minstens een uur of 4 meegaan?
2.5 uur met windows, lukt mij ook wel, als ik alles uitzet op explorer.exe na, zelfs touch/mousepad mag ik niet aanrakenquote:Op zondag 25 september 2011 20:32 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik zou nieteens weten hoe lang mijn accu meegaat onder windows. Onder ubuntu is het altijd ongeveer 2,5 uur geweest en dat vind ik prima.
Heb je een DNS probleem uitgesloten? ( ping 8.8.8.8 en dan ping www.google.com)quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:36 schreef Loohcs het volgende:
Iemand hier een idee hoe ik m'n internetverbinding weer fatsoenlijk aan de praat zou kunnen krijgen? Ik gebruik Ubuntu 10.04 en het heeft een half jaar goed gewerkt (zonder ook maar iets aan te passen). Opeens kon ik bijna niet meer op internet, terwijl ik niets veranderd had.
Heb natuurlijk wel wat op google gekeken, en heb nu een andere driver geïnstalleerd. 8168 ipv 8169 van realtek, want er schijnen wel problemen te zijn met de 8111/8168 chip icm met ubuntu. Dit heeft ook niet echt voor een oplossing gezorgd, alhoewel de verbinding na een minuut of 5 soms opeens werkt. (wat er toch op wijst dat de instellingen niet helemaal fout zijn)
Hardware kan het niet zijn lijkt mij, want in XP is de verbinding direct goed. Ook heb ik wel een beetje zitten kloten in de terminal en in wat files, maar omdat ik daar niet genoeg van weet, weet ik niet precies wat nu wel en niet goed is.
In de networkmanager staan nu 3 verbindingen (eth0, ifupdown (eth0) en wired connection 1). Ik kan trouwens wel bijna altijd direct pingen naar mijn modem. Er zal nog wel wat specifiekere info nodig zijn denk ik, maar ik weet niet precies welke, dus geef maar aan wat en hoe, voordat ik hier allerlei nutteloze dingen ga neerplempen.
Tja, dat zou 't kunnen zijn, ik weet niet hoe ik dat met zekerheid vast stel. Als ik geen verbinding heb kan ik dus ook niet pingen naar 8.8.8.8 of google. Pingen naar m'n modem lukt meestal wel, maar ik kan niet via de browser in m'n modem komen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 13:39 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb je een DNS probleem uitgesloten? ( ping 8.8.8.8 en dan ping www.google.com)
Kan je wel scannen naar netwerken?quote:Op dinsdag 27 september 2011 16:21 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Tja, dat zou 't kunnen zijn, ik weet niet hoe ik dat met zekerheid vast stel. Als ik geen verbinding heb kan ik dus ook niet pingen naar 8.8.8.8 of google. Pingen naar m'n modem lukt meestal wel, maar ik kan niet via de browser in m'n modem komen.
1 | iwlist eth0 scan |
1 | iwconfig eth0 essid "X" key "Y" |
Als dat zo is, dan kun je dat uitsluitenquote:Op dinsdag 27 september 2011 16:21 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Tja, dat zou 't kunnen zijn, ik weet niet hoe ik dat met zekerheid vast stel. Als ik geen verbinding heb kan ik dus ook niet pingen naar 8.8.8.8 of google. Pingen naar m'n modem lukt meestal wel, maar ik kan niet via de browser in m'n modem komen.
Mint ziet er wel geweldig uit, trouwensquote:Op woensdag 28 september 2011 20:25 schreef maartena het volgende:
Ik heb mijn "thin client" projectje na een compleet gefaalde, vastgelopen upgradepoging tot 11.10 beta 2, ook opnieuw geinstalleerd.... met Debian 6.02 deze keer. Beter voor een dedicated servertje. Verder zijn de meeste apps die ik erop heb gezet hetzelfde gebleven als hierboven, met Webmin als enige extra erbij.
Ubuntu is ook van mijn laptop af, dus in dit huishouden is naast diverse Windows 7 & 2008 R2 nog de volgende Linux te vinden:
2 x Debian 6
1 x Linux Mint 11.
Ik ben nu eenUbuntu-vrij huishouden.
Waarom trouwens? Ik ben het niet echt eens met de richting waar Ubuntu is ingeslagen. In 11.10 is Unity "verplicht", en is alleen nog met een "gnome fall-back mode" terug te schakelen naar de klassieke vorm van Gnome 3, en in die "fall back mode" moet je compiz etc weer handmatig installeren/configureren. In Linux Mint hebben ze niet gekozen voor Unity, maar voor de Mint Launcher, en dat ziet er zo uit.
Ik zwaai dus af mbt tot Ubuntu. Heb de afgelopen jaren, alhoewel niet als HOOFD OS, gewerkt met Ubuntu 6 t/m 11, maar er is veel meer dan alleen Ubuntu in de Linux wereld, en ik maak nu de switch naar Linux Mint voor de desktop/laptop waar Linux nodig is, en behoud het superstabiele Debian aan als OS voor servers.Ubuntu
quote:Op woensdag 28 september 2011 20:27 schreef Joooo-pi het volgende:
Mint ziet er wel geweldig uit, trouwens
Ach, ik zit niet zoveel achter de ubuntu pc, dus ik kijk graag hoe e.e.a. evolueertquote:Op woensdag 28 september 2011 20:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Beter dan dat Unity in ieder geval. En het is een distro die toch debian/ubuntu-based is, dus dat scheelt met het leren van nieuwe commando's en installeren van applicaties, etc.
Voor mij, maar dat is persoonlijk, voelt de 11-series van Ubuntu aan als de "Vista van Ubuntu". Veel nieuwigheid, maar Unity zit nog vol met bugs, en neemt een hoop meer geheugen/resources in, terwijl dat niet echt nodig is.
Ik kraak het niet af hoor, integendeelquote:Op woensdag 28 september 2011 20:45 schreef KNAK het volgende:
Das lekker dan. Kom je net kijken in Linux wereldje, ben je enthousiast over iets wat je aan het proberen bent en dan wordt het keihard afgekraakt door heel veel mensen
Ovrstappen naar wat anders nog geen trek inWacht wel op 11.10
Zal alvast we even gaan googlen naar Mint
Ik vind xfce niet fijn werkenquote:Op woensdag 28 september 2011 20:56 schreef VladimirPoetin het volgende:
Tip: Xubuntu voor de mensen die Unity niet fijn vinden.
Daarom wacht ik geduldig op wat er komen gaat. Ik heb weinig recht van spreken daar ik net kom kijken en nog steeds vol met vragen zit hoe bepaalde zaken werken. Ik kan het verder ook niet vergelijken met 10.x of die ervoor.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:58 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik kraak het niet af hoor, integendeel
Maar na unity zijn er wel veel critici en niet altijd onterecht. Ik denk trouwens dat het wel goed is dat ubuntu probeert te vernieuwen. Debian met gnome was niet echt onderscheidend meer. Unity is een stap in een groter plan. Unity, lightdm en later wayland ipv x... Ben benieuwd waar het eindigt. Maar waarschijnlijk zullen die grotere veranderingen steeds tijd kosten om bugvrij te worden...
12.04 zal weer een LTS (long term support) zijn, dus ik verwacht geen big changes in die versie. Misschien dat unity dan meer 'af' is.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:06 schreef KNAK het volgende:
[..]
Daarom wacht ik geduldig op wat er komen gaat. Ik heb weinig recht van spreken daar ik net kom kijken en nog steeds vol met vragen zit hoe bepaalde zaken werken. Ik kan het verder ook niet vergelijken met 10.x of die ervoor.
Na 3 weken veel te hebben gelezen is het wel duidelijk dat er heel veel mensen zijn die deze verandering niets vinden. Ach... voor ik het allemaal doorheb is 12 uit, dus ik vind het wel best (tot op het moment dat ik lees over een ander OS/distro... en ik nieuwsgierig word)
Eens. Alhoewel dat wel makkelijk is op servers, waar je alleen heel af en toe een grafische omgeving nodig hebt. Mijn server draait gewoon gnome 2 trouwens, maar meer heb ik daar ook niet nodig.quote:Op woensdag 28 september 2011 20:59 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik vind xfce niet fijn werkenTe basic, imo.
Das een strak planquote:Op woensdag 28 september 2011 21:12 schreef Joooo-pi het volgende:
En als de specs van je pc het toelaat probeer je andere linuxversies lekker in virtualbox
Mint, fedora, debian, openSuse, of bijv. Kubuntu. Van Suse ben ik trouwens niet zo'n fan.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:21 schreef KNAK het volgende:
[..]
Das een strak planHeb wel een budget laptopke. Intel i-5 430 2.27GHz , 4gb ram. Zal wel genoeg zijn neem ik aan?
Met welke beginnen?Mint? Noem er eens een paar op. Wel GUI, textbased is niet aan mij besteed
Misschien is pclinuxos wel wat voor je. http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=handleidingquote:Op woensdag 28 september 2011 21:21 schreef KNAK het volgende:
[..]
Das een strak planHeb wel een budget laptopke. Intel i-5 430 2.27GHz , 4gb ram. Zal wel genoeg zijn neem ik aan?
Met welke beginnen?Mint? Noem er eens een paar op. Wel GUI, textbased is niet aan mij besteed
Arch is ook wel leuk, beetje lastiger te installeren alleenquote:Op woensdag 28 september 2011 21:21 schreef KNAK het volgende:
[..]
OpenSUSE ziet er heel gelikt uit naar mijn mening. Ik ben er alleen geen fan van omdat de CLI commando's weer net anders zijn.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:28 schreef Joooo-pi het volgende:
Mint, fedora, debian, openSuse, of bijv. Kubuntu. Van Suse ben ik trouwens niet zo'n fan.
Die bestaat alquote:Op woensdag 28 september 2011 21:48 schreef maartena het volgende:
[..]
OpenSUSE ziet er heel gelikt uit naar mijn mening. Ik ben er alleen geen fan van omdat de CLI commando's weer net anders zijn.
Kubuntu is overigens ook wel aardig, KDE is aardig verbeterd in de afgelopen jaren.
Fedora is een hele goede keus.
Eigenlijk zou dit topic ook gewoon "het grote Linux" topic moeten heten, er is natuurlijk veel meer dan *buntu in de Linux wereld.
Arch is geweldig maar absoluut niet voor beginners. Als je de guide volgt is de installatie niet echt moeilijk, echter wordt je zelfredzaamheid wel op de proef gesteld.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:44 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Arch is ook wel leuk, beetje lastiger te installeren alleen
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, een tijdlang Ubuntu op laptop nu (1,5 jaar ofzo). Met mijn desktop wilde ik wat nieuws proberen en Linux wat dieper leren kennen in een 30 minuten had ik alles geïnstalleerd wat ik moest hebben.quote:Op woensdag 28 september 2011 21:51 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Arch is geweldig maar absoluut niet voor beginners. Als je de guide volgt is de installatie niet echt moeilijk, echter wordt je zelfredzaamheid wel op de proef gesteld.
Ikzelf draai op me desktop al enige tijd Arch met KDE, wil niks anders meer. Op mijn oude laptop draai ik Arch met openbox, geweldige combinatie voor wat oudere hardware.
Wat vind je meevallen, de installatie of de nodige zelfredzaamheid?quote:Op woensdag 28 september 2011 21:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, een tijdlang Ubuntu op laptop nu (1,5 jaar ofzo). Met mijn desktop wilde ik wat nieuws proberen en Linux wat dieper leren kennen in een 30 minuten had ik alles geïnstalleerd wat ik moest hebben.
Troubleshooten in Arch is dan weer veel makkelijker.
Installatie, ik ben redelijk zelfredzaam omdat een goed topic maken regelmatig meer moeite kost dan goed googlelen.quote:Op woensdag 28 september 2011 22:04 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat vind je meevallen, de installatie of de nodige zelfredzaamheid?
Installatie valt inderdaad wel mee. Maar voor beginners is een Arch installatie een stapje te ver imho. Nieuwe linux gebruikers willen vaak een GUI install, die heb je niet bij Arch.quote:Op woensdag 28 september 2011 22:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Installatie, ik ben redelijk zelfredzaam omdat een goed topic maken regelmatig meer moeite kost dan goed googlelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |