abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102302337

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102302406
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:33 schreef RemcoDelft het volgende:
En die korting is uitsluitend bestemd voor mensen die een hypotheek hebben... Wie dat niet heeft, moet een groter bedrag aftikken, oftewel netto is het gewoon een cadeautje van de belastingbetaler.
Nee. Net als bv de zelfstandigenaftrek. Iedereen kan daar recht op krijgen, moet je wel wat voor doen natuurlijk. Net als HRA, heb jij ook recht op, maar moet je wel een hypotheek nemen. Jij wilt blijkbaar wel de lusten maar niet de lasten?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:44:04 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102302559
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee. Net als bv de zelfstandigenaftrek. Iedereen kan daar recht op krijgen, moet je wel wat voor doen natuurlijk. Net als HRA, heb jij ook recht op, maar moet je wel een hypotheek nemen. Jij wilt blijkbaar wel de lusten maar niet de lasten?
zelfstandigenaftrek is voor ondersteuning van startende ondernemers vanwege het extra risico

HRA is een zinloze subsidie, een verspilling van 15 miljard euro, met als enig effect dat woningen hier veel duurder zijn dan in landen om ons heen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_102302603
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
zelfstandigenaftrek is voor ondersteuning van startende ondernemers vanwege het extra risico
Je bent in de war met de startersaftrek...

quote:
HRA is een zinloze subsidie, een verspilling van 15 miljard euro
9,6 miljard.
pi_102303393
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Net als HRA, heb jij ook recht op, maar moet je wel een hypotheek nemen. Jij wilt blijkbaar wel de lusten maar niet de lasten?
Welke lasten? Vooral jij roept het hardst van allemaal dat je toch ergens moet wonen? Als je leent ben je slimmer en vooral goedkoper uit dan met huren. Hoe kan dat ineens een last geworden zijn?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102303670
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Welke lasten?
De bruto lasten natuurlijk.

quote:
Vooral jij roept het hardst van allemaal dat je toch ergens moet wonen?
Dat is ook zo. Liever een hypotheek van 30 jaar (of zelfs wat korter) dan een huurschuld van 50 a 60 jaar.

quote:
Als je leent ben je slimmer en vooral goedkoper uit dan met huren.
Alleen als je slim leent. Uiteraard.
pi_102304125
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Alleen als je slim leent. Uiteraard.
Slim lenen? Je bedoelt daarmee dat het systeem zo is ingericht dat spaarders genaaid worden. Dat is inderdaad heel slim gespeeld door de banksters en corrupte politici w/
pi_102304223
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Slim lenen? Je bedoelt daarmee dat het systeem zo is ingericht dat spaarders genaaid worden.
Nee, als je slim leent betaal je minder aan rente over de lening dan de uitgestelde aflossing aan rente opbrengt. Sparen loont wel degelijk. :+
pi_102304975
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Nee, als je slim leent betaal je minder aan rente over de lening dan de uitgestelde aflossing aan rente opbrengt.
Geloel, zou Happel zeggen.

Dat werkt alleen als je in de 52% schaal zit + lening variabel of kortlopend afsluit + spaargeld langere tijd 5-10-20 jr. vastzet.

En dat is niet echt slim te noemen.
pi_102305293
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:54 schreef PierreBetfair het volgende:
Geloel, zou Happel zeggen.
Dan voortaan maar wat minder naar Happel luisteren zou ik zeggen.

quote:
Dat werkt alleen als je in de 52% schaal zit + lening variabel of kortlopend afsluit + spaargeld langere tijd 5-10-20 jr. vastzet.
Hypotheek 20 jaar vast @ 4,35%. Moet raar lopen wil ik geen termijndeposito kunnen vinden die daar niet boven zit. En al helemaal niet als je uitgaat van de 'netto' rente.

quote:
En dat is niet echt slim te noemen.
Nee, zo te horen loelt die Happel maar wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-09-2011 18:08:39 ]
pi_102305558
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Hypotheek 20 jaar vast @ 4,35%. Moet raar lopen wil je geen termijndeposito kunnen vinden die daar niet boven zit. En al helemaal niet als je uitgaat van de 'netto' rente.

Moet raar lopen als er wel een termijndeposito te vinden is wat over 20 jaar een hogere rente geeft als de leenrente voor 20 jaar vast.

Sterker nog het is onmogelijk.

Dat je de leenrente van een aantal jaren terug gaat vergelijken met de spaarrentes van nu slaat natuurlijk nergens op.

Laagste leenrente voor 20 jr is 5 komma nogwat procent. Zoek maar een spaardeposito van 20 jr dat een hogere rente geeft.
pi_102305671
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Moet raar lopen als er wel een termijndeposito te vinden is wat over 20 jaar een hogere rente geeft als de leenrente voor 20 jaar vast.

Sterker nog het is onmogelijk.

Dat je de leenrente van een aantal jaren terug gaat vergelijken met de spaarrentes van nu slaat natuurlijk nergens op.

Laagste leenrente voor 20 jr is 5 komma nogwat procent. Zoek maar een spaardeposito van 20 jr dat een hogere rente geeft.
Ehm... die 4,35% heb ik afgelopen oktober afgesloten voor 20 jaar. Dus die heb ik pas 10 maanden. En toen al was de rente op een 10 jaars termijndeposito 4,5%. Reken dan even de HRA van die 4,35% af en je begrijpt dat ik niet echt haast heb met aflossen. De jaarlijkse HRA teruggave gaat elk jaar recht een termijndeposito in. Gewoon omdat het kan. En voordeliger is, dat ook.

OW, en ik had hem ook voor 4,2% af kunnen sluiten. Maar ik, als optimist, dacht dat hij nog wel ietsje zou zakken... :')

Ik heb overigens nog wel een 'live' voorbeeld voor je:

De hoogste 10 jaars termijndepositorente die ik nu 1-2-3 kan vinden is 4,6%.

Zie hier de rente voor een 10 jaars hypotheek: http://www.hypotheekrente.nl/rente/11/10_jaar_rentevast.html#ov

Zoals je ziet zitten er 11 aanbieders ONDER die 4,6%

Dus onmogelijk? Nee. Kwestie van slim lenen. :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-09-2011 18:26:34 ]
pi_102306017
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ehm... die 4,35% heb ik afgelopen oktober afgesloten voor 20 jaar. Dus die heb ik pas 10 maanden. En toen al was de rente op een 10 jaars termijndeposito 4,5%. Reken dan even de HRA van die 4,35% af en je begrijpt dat ik niet echt haast heb met aflossen. De jaarlijkse HRA teruggave gaat elk jaar recht een termijndeposito in. Gewoon omdat het kan. En voordeliger is, dat ook.

OW, en ik had hem ook voor 4,2% af kunnen sluiten. Maar ik, als optimist, dacht dat hij nog wel ietsje zou zakken... :')
Ik weet niet wat je allemaal sjouwt, maar je kan niet zomaar bijstorten op een termijndeposito met vaste rente.

Open je elk jaar een nieuwe spaarrekening of wat?

Daarbij verdwijnt je voordeel volledig vanwege de box-3 belasting . En als je je poen 20 jr vastzet en in de tussentijd wordt er gemorreld aan de HRA, ben je ook de lul.

Dan staat je spaargeld vast tegen 4.5% (3.3% effectief) terwijl je 4.35% over je lewning moet betalen.
pi_102306088
quote:

Dus onmogelijk? Nee. Kwestie van slim lenen. :D
Nee, zie post hierboven. Je vergeet een hoop en zet jezelf klem voor 10 of 20 jr tijd zodat je niet in kunt spelen op veranderingen die nadelig voor je kunnen zijn.
pi_102306127
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:26 schreef PierreBetfair het volgende:
Open je elk jaar een nieuwe spaarrekening of wat?
Nee, wel een nieuwe termijndeposito. Tot nu toe iedere keer 5 jaars deposito's. (En nee, dan heb je er niet uiteindelijk 30, want jaar 1 loopt af en stort je dan samen met jaar 6 op een nieuwe)

quote:
Dan staat je spaargeld vast tegen 4.5% (3.3% effectief) terwijl je 4.35% over je lewning moet betalen.
Dat ligt aan de rest van de omstandigheden. Zodra het voordeliger is om af te lossen, los ik een klein stukje af natuurlijk. Altijd de maximale vrijstelling benutten (en HRA lurken), ook altijd makkelijk als buffer want elk jaar loopt er een deposito af. (Niet nodig? -> weer 5 jaar vast. Wel nodig? -> Jammer voor het eindrendement, maar het is er in ieder geval.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-09-2011 18:46:24 ]
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:31:20 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102306166
quote:

[..]

Ehm... die 4,35% heb ik afgelopen oktober afgesloten voor 20 jaar. Dus die heb ik pas 10 maanden. En toen al was de rente op een 10 jaars termijndeposito 4,5%.
Dit kan alleen dankzij de zeer dubieuze praktijken van banken, namelijk het veel-meer-uitlenen dan ze hebben. Ze kunnen inderdaad meer rente betalen voor spaargeld dan ze krijgen op leningen, simpelweg omdat ze dat geld 10-20 keer uitlenen.
censuur :O
pi_102306622
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit kan alleen dankzij de zeer dubieuze praktijken van banken, namelijk het veel-meer-uitlenen dan ze hebben. Ze kunnen inderdaad meer rente betalen voor spaargeld dan ze krijgen op leningen, simpelweg omdat ze dat geld 10-20 keer uitlenen.
En daar ben ik ze zeer dankbaar voor. :Y

(Inb4 Xeno: Stockholmsyndroom.... :D )

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-09-2011 19:56:19 ]
pi_102428801
quote:
Hypotheekmarkt in nog dieper dal

hypotheekVolgens het FD is het aantal aanvragen voor hypotheken op een dieptepunt beland. Door een combinatie van nieuwe gedragsregels van banken en onzekerheid over de economie is de interesse vanaf augustus scherp gedaald.
Daarmee lijkt het effect van de verlaagde overdrachtsbelasting, die per 1 juli is ingevoerd en die de schatkist ¤ 1,2 mrd kost, na een maand al uitgewerkt. Het kabinet-Rutte wilde de moeizame huizenmarkt vlot trekken met een tijdelijke verlaging van deze belasting van 6% naar 2% van de koopsom.

In juli waren er meer aanvragen, maar daarna ging het bergafwaarts. Het Hypotheken Data Netwerk (HDN) laat op zijn website zien dat er in augustus nog maar gemiddeld tweeduizend aanvragen per week binnenkwamen voor een hypotheekofferte, de eerste stap op weg naar een hypothecaire lening. Vergeleken met de juliweken is dat een halvering. Niet alleen de vakantiemaand augustus was slecht. In de eerste drie weken van september was de markt niet veel beter: rond de 2400 door het HDN geregistreerde aanvragen per week. Dat is ruim een kwart minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

De gegevens van het HDN beslaan ongeveer de helft van de Nederlands markt. Het Kadaster, dat de hele markt bijhoudt, heeft alleen gegevens over hypotheken die daadwerkelijk bij de notaris zijn gepasseerd. Trends zijn daardoor pas na maanden te zien.

In de hele markt wordt de dalende vraag gevoeld. ‘Het is erg rustig in de winkels’, zegt directielid Bas Millenaar van keten De Hypotheker. Marktleider Rabobank noemde onlangs de recente hypotheekproductie ‘een all-time low’, bij monde van financieel directeur Bert Bruggink. Ook bij andere banken zijn deze geluiden te horen.

Volgens directeur Ron Bavelaar van keten De Hypotheekshop gingen de aanvragen in juli nog omhoog, vlak na de belastingverlaging. ‘Maar vanaf augustus is de markt in elkaar gezakt.’

Sinds augustus is de nieuwe Gedragscode Hypotheken van kracht. Daarin zijn banken, daartoe aangespoord door de Autoriteit Financiële Markten (AFM), strenger geworden in hun kredietverstrekking. Een huis mag bijvoorbeeld nog maar voor 50% met een aflossingsvrije hypotheek gefinancierd worden.

Bovendien is in dezelfde periode onzekerheid over de economie vergroot door speculaties over een faillissement van Griekenland en problemen met het overheidstekort in de VS. Afgelopen week meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek een scherpe daling van het consumentenvertrouwen in zowel augustus als september.

Goed nieuws voor de huizenkoper is dat de hypotheekrente is gedaald. ‘Samen met de lagere overdrachtsbelasting kun je nu 9% meer lenen dan in juni’, zegt Bavelaar. Toch blijven kopers weg, volgens hem omdat ze eerst hun eigen huis willen verkopen. ‘Ze willen nog te vaak de hoofdprijs hebben. Je moet bereid zijn je huis scherp in de markt te zetten.’

Financieel Dagblad 27 september 2011

Wat een gejankt weer bij de financiële maffia, het geld komt niet meer makkelijk met bakken tegelijk binnen en nu rollen de tranen over de wangen. Hup.... saneren die handel... laat ze maar eens wat nuttige arbeid gaan verrichten w/
pi_102429142
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

. Hup.... saneren die handel... laat ze maar eens wat nuttige arbeid gaan verrichten w/
Sprak Xeno vanuit zijn sociale huurwoning, onderwijl nog een schultenbrau, gekocht van zijn uitkering , opentrekkend :')

quote:
‘Ze willen nog te vaak de hoofdprijs hebben. Je moet bereid zijn je huis scherp in de markt te zetten.
Volgens mij zou je het daar toch mee eens moeten zijn? Wat piep je dan ze "janken" :?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_102429537
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:07 schreef Whuzz het volgende:

Sprak Xeno vanuit zijn sociale huurwoning, onderwijl nog een schultenbrau, gekocht van zijn uitkering , opentrekkend :')

Volgens mij verkoopt xeno tegenwoordig de straatkrant omdat hij in een doos onder een brug woont. Ik zal hem binnenkort eens een bezoekje brengen om te vragen hoe het gaat, neem ik meteen even een sixpack schultenbrau voor hem mee :9

quote:
Volgens mij zou je het daar toch mee eens moeten zijn? Wat piep je dan ze "janken" :?
Het gaat die man helemaal niet om de belangen van de verkoper of koper, die man wil transacties en het liefst zo hoog mogelijk, immers zegt hij:

quote:
‘Samen met de lagere overdrachtsbelasting kun je nu 9% meer lenen dan in juni’
Meer lenen... en anderen vertellen dat zij moeten zakken.... zodat zij zich vol kunnen vreten.... 'bankster style' :')
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:26:51 #21
324665 meth77
to do or not to do
pi_102441776
http://www.telegraaf.nl/o(...)___.html?sn=overgeld

quote:
di 27 sep 2011, 14:37 | 6 reacties
'Verlagen overdrachtsbelasting helpt weinig'
DEN HAAG - De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting is sympathiek, maar draagt nauwelijks bij aan een herstel van de woningmarkt.
Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een visie op de woningmarkt, die dinsdag aan de Tweede Kamer is overhandigd.

De VNG vindt dat het kabinet onvoldoende maatregelen neemt om de woningmarkt echt uit het slop te halen. Alleen al de bezuinigingen op gemeenten en woningcorporaties hebben een averechts effect, vindt de VNG
pi_102442451
De overheid kan de huizenmarkt zeepbel niet redden, simpelweg omdat de huizenmarkt zeepbel too big to save is. De betaalbaarheid is bereikt en iedereen die denkt dat nog meer uitlenen de oplossing is wil in feite de geldpersen laten draaien. Voorlopig gaat dat niet gebeuren, onze oosterburen die een stuk minder geleend hebben zijn het daar namelijk nog niet mee eens. Dus bankslaven van Nederland... bukt u nog maar eens voor uw banksters w/
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:49:29 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_102442757
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
De overheid kan de huizenmarkt zeepbel niet redden, simpelweg omdat de huizenmarkt zeepbel too big to save is. De betaalbaarheid is bereikt en iedereen die denkt dat nog meer uitlenen de oplossing is wil in feite de geldpersen laten draaien. Voorlopig gaat dat niet gebeuren, onze oosterburen die een stuk minder geleend hebben zijn het daar namelijk nog niet mee eens. Dus bankslaven van Nederland... bukt u nog maar eens voor uw banksters w/
Deze onzin loopt dus nog steeds :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_102442945
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Deze onzin loopt dus nog steeds :')
De onzin van de zeepbel die in stand zal blijven bedoel je?
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 16:57:00 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_102443099
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De onzin van de zeepbel die in stand zal blijven bedoel je?
Nee hetzelfde verhaaltje dat jij al een paar jaar onder verschillende gebruikersnamen loopt te verkondigen.
pi_102443890
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:57 schreef CoolGuy het volgende:

Nee hetzelfde verhaaltje dat jij al een paar jaar onder verschillende gebruikersnamen loopt te verkondigen.
Maar hoe weet je zo zeker dat het 'onzin' is? Jij komt hier ook telkens terug om dat te blijven roepen, waarom eigenlijk? Je kwam, zag en het was kut... toch?
pi_102444170
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jij komt hier ook telkens terug om dat te blijven roepen, waarom eigenlijk? Je kwam, zag en het was kut... toch?
Ik kan niet voor Coolguy spreken, maar dit soort waanideeën maken het dat ik toch iedere keer weer even kom kijken wat voor gedachtenkronkels Xeno en consorten nu weer bedacht hebben:

pi_102466878
Ger Hukker vandaag in de Telegraaf: "Zakken in prijs kan ook voordelig zijn"

'Kan' Ger? Voorlopig hebben wannabe verkopers zelfs geen keuze.

Even wat interessants... Ger kiest voor een extra strategie... die van de wannabe verkopers hun hoop ontnemen:

"Geduld is een slechte zaak. Zeker in gebieden waar het aantal te koop staande huizen vijf keer zo groot is aan wat er jaarlijks wordt verkocht. Juist hier moeten verkopers snel toeslaan om het geringe aantal potentiele kopers te plezieren. Volgens Hukker is het niet zo dat door lager te gaan zitten de markt wordt verziekt. "Het is gewoon vraag en aanbod. De prijzen kunstmatig hoog houden, dat houd je niet lang vol. Net als op de aandelenbeurs."

Ja lieve wannabe verkopers... het is jullie misschien jarenlang vertelt dus ome Ger trekt maar even de vergelijking met aandelen, huizen zijn een belegging... dus als de prijzen van aandelen dalen dan daalt ook de waarde van je woning :') Oeps... ik bedoel een huis is een kostenpost... eentje waarvan de prijs ook daalt als geld niet meer goedkoop beschikbaar is. Is geld niet meer goedkoop beschikbaar? De rente is toch laag? Ja.... de rente is redelijk laag maar hetzelfde geld voor de solvabiliteit van de banken. Banken willen eigenlijk niet meer 'investeren' in de huizenmarktzeepbel maar plotseling de stekker eruit trekken zal net zo hard hun ondergang worden. Daarom gaan ze de markt nog jarenlang lekker langzaam uithongeren. Dus als je nog jarenlang een gevangene in je koophuis wilt zijn moet je nu lekker voordelig kopen.... wil je meer vrijheid? Wacht dan nog even een paar jaar, dan koop je nog voordeliger een huis.
pi_102467194
VEH wil hogere hypotheken voor jongeren

quote:
Jonge gezinnen met een dubbel inkomen zouden een hogere hypotheek moeten kunnen afsluiten. Dat vindt de Vereniging Eigen Huis. Volgens de vereniging moet minister Donner daarvoor zorgen.

Uit berekeningen van de Vereniging Eigen Huis (VEH) blijkt dat een gezin met twee inkomens bij de bank veel minder hypotheek kan krijgen dan een eenverdiener. Het gaat om een verschil van 27.000 euro bij eenzelfde inkomen van 40.000 euro.
Mijn god, hebben we dan niets geleerd? Inderdaad ja, een jong gezin van tweeverdieners dat samen 40k verdient krijgt minder dan een eenverdiener die in zijn eentje 20k verdient. Het risico dat een deel van het salaris weg valt is dan ook twee keer zo groot en de opvang mogelijkheden zijn de helft zo klein. Als een van de jonge tweeverdieners zijn nek breekt kan de andere niet even alsnog gaan werken om bij te springen.

We zijn de laatste jaren heel druk bezig om te zorgen dat mensen *minder* lenen en beter leren om aan de veilige kant van de grenzen te leven dan *meer*! |:(
Jonge tweeverdieners moeten gewoon even beseffen dat het geen *recht* is om op je 25e een eengezinswoning te kopen. Lekker doorwerken, carriere maken, doorsparen, die hele startersmarkt fijn overslaan en dan pas kopen.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_102468142
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 08:07 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Mijn god, hebben we dan niets geleerd? Inderdaad ja, een jong gezin van tweeverdieners dat samen 40k verdient krijgt minder dan een eenverdiener die in zijn eentje 20k verdient. Het risico dat een deel van het salaris weg valt is dan ook twee keer zo groot en de opvang mogelijkheden zijn de helft zo klein. Als een van de jonge tweeverdieners zijn nek breekt kan de andere niet even alsnog gaan werken om bij te springen.

We zijn de laatste jaren heel druk bezig om te zorgen dat mensen *minder* lenen en beter leren om aan de veilige kant van de grenzen te leven dan *meer*! |:(
Jonge tweeverdieners moeten gewoon even beseffen dat het geen *recht* is om op je 25e een eengezinswoning te kopen. Lekker doorwerken, carriere maken, doorsparen, die hele startersmarkt fijn overslaan en dan pas kopen.
QFT
pi_102468356
quote:
Lekker doorwerken, carriere maken, doorsparen, die hele startersmarkt fijn overslaan en dan pas kopen.
Lees ook even wie er om vraagt... de VEH... dat is de vakbond voor babyboomers die van hun overgewaardeerde vastgoed af willen. Als er geen waardestijging meer te behalen valt dan raakt zo'n club als de VEH in de vergetelheid... immers hun 'macht' is gebaseerd op de alsmaar stijgende waarde van woningen.
Ik verbaas mij nog steeds over de term 'starterswoning', die term is uitgevonden in de tijd dat je zo vroeg mogelijk moest instappen om van de toekomstige overwaarde te kunnen profiteren. Heden ten dagen kun je die stap beter overslaan, ga iets goedkoops huren, blijf bij je ouders plakken en ga sparen. Dan kun je tenminste bij de bank aankomen met een deel eigen vermogen, dat zal in de toekomst gewoon weer een eis worden.
pi_102468877
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Ik kan niet voor Coolguy spreken, maar dit soort waanideeën maken het dat ik toch iedere keer weer even kom kijken wat voor gedachtenkronkels Xeno en consorten nu weer bedacht hebben:

My bad... rekenen had ik ook beter aan xeno kunnen overlaten :)
  Moderator woensdag 28 september 2011 @ 09:57:19 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_102469095
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Maar hoe weet je zo zeker dat het 'onzin' is? Jij komt hier ook telkens terug om dat te blijven roepen, waarom eigenlijk? Je kwam, zag en het was kut... toch?
'Onzin' slaat op dezelfde discussie die keer op keer op keer op keer gevoerd wordt, al jarenlang. 5 jaar geleden werden er al dingen geroepen door 'jullie' die niet uitkwamen, en diezelfde dingen roepen jullie nog steeds, en ook nu worden weer voorspellingen gedaan voor over 2 jaar of welke termijn dan ook.

Ik zie niet hoe mijn ondertitel hier *iets* mee te maken heeft, maar vooruit, ik zal happen. De ondertitel heeft 0 betrekking op de huizenmarkt, maar is niets meer dan een kwinkslag op het beroemde ik kwam ik zag ik overwon, waarbij 'vici' dan is vervangen door 'vagina'. Ik ben dat jaren geleden eens tegen gekomen hier ergens op fok en vond dat leuk gevonden. Er zit verder geen verhaal achter, en het heeft dus ook verder geen diepere betekenis. :)
pi_102469174
Die reacties onder dat Telegraaf-artikel zijn van een heel ander sentiment dan een paar jaar terug.

Toen was iedereen die over de HRA of dalende huizenprijzen kwam schrijven debet aan de crisis, aasgier en ramptoerist en wat al dies meer zij.

Inmiddels... zijn huizenprijzen veel te hoog en moet de HRA eraf.

En dat.. na een paar jaar dalende prijzen.
pi_102469211
... vroeger werd nog vol trots om de drie comments geroepen dat huren geld weggooien is en een huis een investering voor de toekomst.
pi_102469794
Vroeger werd nog vol trots verteld hoe je al je geld in de goudbubble moest steken, die mensen hoor je nu ook niet meer....ja, nog over de huizenprijzen :')
pi_102469811
quote:

[..]

De VEH is een belangenclub voor huizenbezitters, niet voor huizenkopers. Meer lenen = hogere huizenprijzen = in het belang van VEH. Dat ze daarmee starters naaien, tjsa, 't is pas hun doelgroep als ze al een huis hebben...

quote:
Dat zou zo zijn, in een gezonde markt. Met jarenlang 10% prijsstijging per jaar kon je daar simpelweg niet tegenop sparen met een normaal salaris, als 2 ton na een jaar 20k duurder is.
Nu nog wat huizen bouwen op grond die geen 200 maar slechts 50 keer over de kop is gegaan, en huizenprijzen kunnen halveren (terug naar 1995-niveau + inflatie).
pi_102469830
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:57 schreef CoolGuy het volgende:

'Onzin' slaat op dezelfde discussie die keer op keer op keer op keer gevoerd wordt, al jarenlang. 5 jaar geleden werden er al dingen geroepen door 'jullie' die niet uitkwamen, en diezelfde dingen roepen jullie nog steeds, en ook nu worden weer voorspellingen gedaan voor over 2 jaar of welke termijn dan ook.
Ik zie dat de 'doemdenkers' steeds meer het gelijk aan hun kant gaan krijgen, is dat nu omdat zij zoveel meer inzicht hebben in de situatie of gewoon geluk hebben?

quote:
Ik zie niet hoe mijn ondertitel hier *iets* mee te maken heeft, maar vooruit, ik zal happen. De ondertitel heeft 0 betrekking op de huizenmarkt, maar is niets meer dan een kwinkslag op het beroemde ik kwam ik zag ik overwon, waarbij 'vici' dan is vervangen door 'vagina'. Ik ben dat jaren geleden eens tegen gekomen hier ergens op fok en vond dat leuk gevonden. Er zit verder geen verhaal achter, en het heeft dus ook verder geen diepere betekenis. :)
Ik ken de uitspraak :) Maar liet mij even verleiden om er wat van te zeggen i.v.m. de context waarin je reageerde. Geef toe... het is best leuk om deze reeks te lezen ;)
pi_102469914
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:27 schreef ComplexConjugate het volgende:

Ik zie dat de 'doemdenkers' steeds meer het gelijk aan hun kant gaan krijgen, is dat nu omdat zij zoveel meer inzicht hebben in de situatie of gewoon geluk hebben?
Als jet het maar lang genoeg roept heb je wel even het gelijk aan je kant. Maar dat wil nog niet zeggen dat de timing klopt. :P

De huizenprijzen mogen dan iets gezakt zijn, de betaalbaarheid die veel belangrijker is, is afgenomen, waardoor er nog steeds geen starters hun vrijstaande villa met garage voor 2 auto voor de prijs van een appel en een ei kan kopen.
  Moderator woensdag 28 september 2011 @ 10:38:01 #40
16180 crew  CoolGuy
pi_102470051
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Lees ook even wie er om vraagt... de VEH... dat is de vakbond voor babyboomers die van hun overgewaardeerde vastgoed af willen. Als er geen waardestijging meer te behalen valt dan raakt zo'n club als de VEH in de vergetelheid... immers hun 'macht' is gebaseerd op de alsmaar stijgende waarde van woningen.
Ik verbaas mij nog steeds over de term 'starterswoning', die term is uitgevonden in de tijd dat je zo vroeg mogelijk moest instappen om van de toekomstige overwaarde te kunnen profiteren. Heden ten dagen kun je die stap beter overslaan, ga iets goedkoops huren, blijf bij je ouders plakken en ga sparen. Dan kun je tenminste bij de bank aankomen met een deel eigen vermogen, dat zal in de toekomst gewoon weer een eis worden.
Dat is wat de verstandige kopers in dit topic al heel lang roepen Xeno, nu niet doen alsof je het wiel hebt uitgevonden ;) niet alles maar mee financieren, maar gewoon eigen geld mee brengen. Echter, wil je eigen geld meebrengen, dan zul je wel moeten sparen, en dat schijnt tegenwoordig een vies woord te zijn. Immers, iedereen koopt maar vanalles maar 'sparen voor later' is er niet bij, nee want het nieuwste mobieltje moet ook in bezit komen, en niet morgen, maar vandaag.

Maar inderdaad, als je nou eens eigen vermogen mee neemt, en niet het maximum wat je kunt krijgen aan hypotheek neemt, maar gewoon met minder tevreden bent, dan ben je al een heel eind. Echter, de meeste (jonge) mensen die een huis gaan kopen willen het grootste wat ze kunnen krijgen, vooral om te kunnen zeggen dat ze dat hebben tegen hun vrienden ofzo, en voor een doodnormaal huisje moeten ze dan al maximaal lenen, ja, dan valt er weinig te minderen natuurlijk.

Dan zou je kunnen zeggen van 'nou dan moet je gewoon niet kopen' maar die optie bestaat niet in het boekje van de meeste mensen, want 'kan niet' wordt niet geaccepteerd. Het moet en het zal, en die mensen, die op 2 salarissen dan beiden maximaal lenen, dat zijn de mensen die in de problemen komen. Maar dat ligt aan die mensen, en aan hun hebzucht en gebrek aan gezond verstand, niet aan de grote boze banken, want als Henk & Ingrid zeggen 'we gaan dit niet doen' dan kan de bank hoog en laag springen, maar dan doen H&I het gewoon niet.
pi_102470110
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:31 schreef Basp1 het volgende:

Als jet het maar lang genoeg roept heb je wel even het gelijk aan je kant. Maar dat wil nog niet zeggen dat de timing klopt. :P
De overheid heeft zich ermee bemoeit en banken houden mensen ook de hand boven het hoofd. Feitelijk word er dus vals gespeeld.

quote:
De huizenprijzen mogen dan iets gezakt zijn, de betaalbaarheid die veel belangrijker is, is afgenomen, waardoor er nog steeds geen starters hun vrijstaande villa met garage voor 2 auto voor de prijs van een appel en een ei kan kopen.
Banken zijn al bezig de zeepbel te saneren, onder het mom van 'we mogen niet van de AFM'... feit is dat de banksters de markt jarenlang gaan uithongeren en hopen dat er geen paniek ontstaat of dat bankslaven massaal hun inkomen verliezen.
  Moderator woensdag 28 september 2011 @ 10:41:19 #42
16180 crew  CoolGuy
pi_102470132
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:27 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

[..]

Ik ken de uitspraak :) Maar liet mij even verleiden om er wat van te zeggen i.v.m. de context waarin je reageerde. Geef toe... het is best leuk om deze reeks te lezen ;)
Grapjas. Als je 10 jaar lang hetzelfde roept kun je niet in jaar 10 dat het gebeurd zeggen 'zie je wel'. Dat snap je zelf ook heus wel, zeker niet als je tijdens die 10 jaar het steeds hebt over 'binnen 2 jaar'.

De doemdenkers komen met allerlei berekeningen etc die kant noch wal raken en ook met redeneringen die nergens op slaan. Immers, elke koper heeft zich 'tot zijn oogballen laten financieren', en het maakt dan niet uit als iemand zegt 'nou, nee, niet iedereen want X en Y' want dat 'tot de oogballen' verhaaltje wordt toch tot in den treure herhaald als een soort van mantra.
pi_102470153
@CG:

Natuurlijk heb je gelijk, er zullen hier vast de nodige verstandige kopers lurken en posten, de echte ramp gevallen hoor je denk ik niet omdat die te depressief zijn om nog langer hier te lurken.
pi_102470175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Grapjas. Als je 10 jaar lang hetzelfde roept kun je niet in jaar 10 dat het gebeurd zeggen 'zie je wel'. Dat snap je zelf ook heus wel, zeker niet als je tijdens die 10 jaar het steeds hebt over 'binnen 2 jaar'.

De doemdenkers komen met allerlei berekeningen etc die kant noch wal raken en ook met redeneringen die nergens op slaan. Immers, elke koper heeft zich 'tot zijn oogballen laten financieren', en het maakt dan niet uit als iemand zegt 'nou, nee, niet iedereen want X en Y' want dat 'tot de oogballen' verhaaltje wordt toch tot in den treure herhaald als een soort van mantra.
Dus de huizenmarkt is geen pyramidespel? Waarom zit de markt dan nu op slot?
pi_102470212
quote:
10s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:26 schreef Scorpie het volgende:
Vroeger werd nog vol trots verteld hoe je al je geld in de goudbubble moest steken, die mensen hoor je nu ook niet meer....ja, nog over de huizenprijzen :')
Dat is een ander topic, en met trots heeft het weinig te maken. Maar je hebt wel gelijk, het huidige dipje in goud biedt een prima aankoopgelegenheid.
  Moderator woensdag 28 september 2011 @ 10:45:26 #46
16180 crew  CoolGuy
pi_102470222
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
@CG:

Natuurlijk heb je gelijk, er zullen hier vast de nodige verstandige kopers lurken en posten, de echte ramp gevallen hoor je denk ik niet omdat die te depressief zijn om nog langer hier te lurken.
Naja, de echte rampgevallen heb je in beide kampen. Die mensen die gekocht hebben en nu diep in de shit zitten omdat ze iets hebben gedaan wat ze eigenlijk niet konden bekostigen, en de mensen die gewoon nooit hebben kunnen kopen, maar die laatste groep zijn de mensen die bv op fok in dit topic samenscholen onder het mom 'gedeelde smart is halve smart' ;)
pi_102470231
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Onzin natuurlijk, er was altijd een tekort, en er is nog steeds een tekort. Dat houdt in dat er nog steeds mensen een huis willen, die dat niet hebben. Het hele "betaalbaarheid" houdt alleen in dat nu andere mensen datzelfde huis hebben, 't is niet alsof er huizen verdwijnen.

Die vrijstaande villa met garage tegen betaalbare prijzen, daar zou die VEH naar moeten streven!
pi_102470240
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
@CG:

Natuurlijk heb je gelijk, er zullen hier vast de nodige verstandige kopers lurken en posten.
:Y
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_102470253
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk, er was altijd een tekort, en er is nog steeds een tekort.
Hoe meet je dat tekort dan?

Ik zie weinig mensen op straat slapen..
  Moderator woensdag 28 september 2011 @ 10:46:53 #50
16180 crew  CoolGuy
pi_102470255
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dus de huizenmarkt is geen pyramidespel? Waarom zit de markt dan nu op slot?
Je hoort mij nergens beweren dat het wel of geen pyramidespel is. Het enige wat ik zeg is dat je niet aan die markt HOEFT mee te doen. Je bent niet verplicht een huis te kopen. Als je dat doet, doe dat dan terwijl je je zaken financieel gewoon heel goed op orde hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')