opgelostquote:Op zondag 11 september 2011 00:23 schreef zoem het volgende:
Uh, waarom is deze niet gekoppeld aan het vorige topic
Even een report gemaakt, zodat een mod dat kan verhelpen.
En geregeld![]()
Link?quote:Op zondag 11 september 2011 00:25 schreef Maver24 het volgende:
Ik heb ook wat filmpjes maar ik zie nu ook allemaal filmpjes op YT staan maar daar is het nog heftiger als bij mij, wow
Het was hier heftiger dan met Oud&Nieuw; de kat had zich verstopt en de hond probeerde steeds tussen mijn benen te gaan zittenquote:Op zondag 11 september 2011 00:25 schreef Maver24 het volgende:
Ik heb ook wat filmpjes maar ik zie nu ook allemaal filmpjes op YT staan maar daar is het nog heftiger als bij mij, wow
Af en toe zie ik bij het Gardameer nog iemand die luchtbedden op zijn auto bindt, maar alles tegenhouden lukt je nooit. Lakens helpen sowieso níet. Wat wel veel gedaan wordt nu is zeilen plaatsen over de hekken aan de kant van het meer. het kan er hevige en langdurige waaien, soms de hele nacht.quote:Op zondag 11 september 2011 00:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
Achja, toen aan 't Gardameer in 2002. Was een kerel op de camping idioot zuinig op z'n Jaguar. Elke dag onder zeil. Alleen hielp dat zeil niet tegen pingpongballen
. Na de hagelbui die auto nooit meer onder zeil gezien
Op 2:50 gaat het echt los. Alleen mis ik de hagelstortbui. Heb ik nog wel een filmpje van gemaakt, maar die is 90 graden gedraaid.quote:
Heel gaaf.quote:
Dat vond ik ook wel een mooie trouwens, ik stapte in de auto, en ik hoor op de radio allemaal van code oranje, als je binnen kan blijven moet je vooral niet naar buiten gaan blablaquote:
Destijds was het compleet onverwacht, en zeiden ze bij de camping dat het eens per 35 jaar voorkwam.. Achja.. Volgens mij was het toen de eerste in een reeks.quote:Op zondag 11 september 2011 00:30 schreef zoem het volgende:
[..]
Af en toe zie ik bij het Gardameer nog iemand die luchtbedden op zijn auto bindt, maar alles tegenhouden lukt je nooit. Lakens helpen sowieso níet. Wat wel veel gedaan wordt nu is zeilen plaatsen over de hekken aan de kant van het meer. het kan er hevige en langdurige waaien, soms de hele nacht.
oooooeeeh mooi hoor!quote:
We hadden toen geluk dat jaar, want het was nét buiten onze vakantie gebeurd. Een week eerder/later en wij hadden ook een poffertjespan. Het Gardameer is nog een stukje heftiger dan Nederland qua (extreem) weer. Het gaat er ook veel langer door, omdat het tussen de bergen blijft hangen. Dit jaar 3 weken daar gestaan en meer onweer meegemaakt dan in deze hele zomer in Nederlandquote:Op zondag 11 september 2011 00:34 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Destijds was het compleet onverwacht, en zeiden ze bij de camping dat het eens per 35 jaar voorkwam.. Achja.. Volgens mij was het toen de eerste in een reeks.
Wij hielden dan ook een poffertjespan over.
De lichtbedden buiten waren allemaal lek
het was toen zo (zoals ze zeiden op de camping, immers internet was niet doorgebroken daar).quote:Op zondag 11 september 2011 00:38 schreef zoem het volgende:
[..]
We hadden toen geluk dat jaar, want het was nét buiten onze vakantie gebeurd. Een week eerder/later en wij hadden ook een poffertjespan. Het Gardameer is nog een stukje heftiger dan Nederland qua (extreem) weer. Het gaat er ook veel langer door, omdat het tussen de bergen blijft hangen. Dit jaar 3 weken daar gestaan en meer onweer meegemaakt dan in deze hele zomer in Nederland
De 'wall' shelf is nog steeds goed te zien op de foto. Ik vind dat met het blote oog de diepte in de wolken minder goed waar te nemen is. Met een camera of (speciale) bril zie je het een stuk beter.quote:Op zondag 11 september 2011 00:40 schreef meteo-online het volgende:
Helaas had ik witbalans op bewolkt staan upv TL, maar goed oordeel maar
[ afbeelding ]
Wow. Prachtige shelf. Jammer dat je dat 's avonds normaal gesproken nauwelijks ziet.quote:Op zondag 11 september 2011 00:40 schreef meteo-online het volgende:
[ afbeelding ]
Precies, het gaat heen en weer tussen de bergen. Ik vind de wind erger dan de ontladingen, want de wind kan in theorie je tent wegblazen. Hagel valt gewoon niets tegen te doen. Gelukkig komt hagel weinig voor.quote:Op zondag 11 september 2011 00:42 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
het was toen zo (zoals ze zeiden op de camping, immers internet was niet doorgebroken daar).
het kwam uit het meer over de camping heen, en kwam daarna terug vanwege de bergen. We hebben idd twee buien van 20+ minuten over ons heen gehad.. Zelden zoiets engs meegemaakt.
En ja, heel vaak onweer 's middags en 's avonds.
Zal wel dwars door het tentdoek zijn gegaan?quote:Ik gebruik diezelfde tent nog weleens, alleen ik word best wel schijtbenauwd als het gaat onweren, omdat dat toen bij de hagel ook zo was. Dusja, zeker wel een traumaatje aan overgehouden..
Mooie shelf!quote:Op zondag 11 september 2011 00:40 schreef meteo-online het volgende:
[ afbeelding ]
nee, de tent was nog heelquote:Op zondag 11 september 2011 00:46 schreef zoem het volgende:
Zal wel dwars door het tentdoek zijn gegaan?
quote:Op zondag 11 september 2011 00:52 schreef childintime het volgende:
Vanuit de bijkeuken, omdat het inmiddels te hard regende om buiten te staan. Ik heb me verbaasd over het aantal ontladingen....
Geweldig dit; wat mij betreft mag het nog veel harder
quote:Op zondag 11 september 2011 01:01 schreef kissaa het volgende:
![]()
[..]
![]()
Vergelijkbaar met hier. Wil je verklappen in welke regio je woont?
Mooi filmpjequote:Op zondag 11 september 2011 01:00 schreef Maver24 het volgende:
even een reactie graag op mijn filmpie
Jep, gehad in Nieuwleusen en Oudleusen.quote:Op zondag 11 september 2011 00:29 schreef Disorder het volgende:
Lijkt nog wat meer aan te komen voor sommige plekken in Overijssel. Afgesplitste cellen zo te zien.
Ik ookquote:
Oh ja ?quote:Op zondag 11 september 2011 01:15 schreef zoem het volgende:
Boven Bretagne in Frankrijk hangt nog een buitje. Misschien dat die vannacht nog overtrekt met wat regen?
Klopt, ik verwacht hoogstens regen.quote:Op zondag 11 september 2011 01:18 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Oh ja ?
Zal zeker niet veel voorstellen dan denk ik dan maar
Qua ontladingen denk ik dat mei 2009 wel in de buurt komt. Toen werd ook het westen aangedaan. Er waren toen 75.000 ontladingen en is bestempeld als 'eens in de 5 á 10 jaar'. In juli 2004 hadden we zelfs 80.000 ontladingen.quote:Dat onweer van vanavond, was dat nou echt zo uitzonderlijk veel?. Kan me niet echt herinneren dat het eerder zo veel het geonweerd de laatste jaren
quote:Op zondag 11 september 2011 01:18 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Oh ja ?
Zal zeker niet veel voorstellen dan denk ik dan maar
Dat onweer van vanavond, was dat nou echt zo uitzonderlijk veel?. Kan me niet echt herinneren dat het eerder zo veel het geonweerd de laatste jaren
Hmm, valt nog mee eigenlijk. Buienradar geeft 'slechts' 39.000 ontladingen aan. Maar dat zegt natuurlijk niets over de lokale hevigheid.quote:Op zondag 11 september 2011 01:22 schreef zoem het volgende:
Qua ontladingen denk ik dat mei 2009 wel in de buurt komt.
Vooral zoveel. Ik ben 49 en heb volgens mij nog niet zoveel ontladingen achter elkaar gezien over zo'n lange tijd verspreidt in mijn levenquote:Op zondag 11 september 2011 01:34 schreef Pino112 het volgende:
Vanuit het dakraam bij mijn vriendin een aantal goede slingers gezien, kwamen heel veel ooeehh en aaahs langs.
Zo veel en zo mooi heb ik het nog niet eerder gezien.
Half uur? Hier wel een uur of 2 a 3, continu flitsen, en op het laatst meer inslagen enzo.quote:Op zondag 11 september 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
[..]
Vooral zoveel. Ik ben 49 en heb volgens mij nog niet zoveel ontladingen achter elkaar gezien over zo'n lange tijd verspreidt in mijn leven
Het hele gebeuren heeft hier ruim een half uur geduurt; een half uur van continu flitsen en donderen![]()
De flitsen waren er idd al de hele tijd. Ik bedoel meer het echte onweer, met flinke regen enzo. Dat heeft een half uur geduurd. Nu nog zie ik flitsen in de verte, maar er is geen regen en de donder laat op zich wachten, dus is het mijlenverquote:Op zondag 11 september 2011 01:43 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Half uur? Hier wel een uur of 2 a 3, continu flitsen, en op het laatst meer inslagen enzo.
Heel apart.
quote:Op zondag 11 september 2011 01:13 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik ookMeestal treffen wij het hier niet zo wat betreft het weer, maar dit keer hadden we geluk en hebben we de volle laag gehad
Hangt er vanaf waar je woont natuurlijk. De bui ging eerst vrij traag en als 1 groot complex over Zeeland. Later nam de snelheid wat toe (windrichting ging van NO naar ONO) en splitste de bui zich op.quote:Op zondag 11 september 2011 01:43 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Half uur? Hier wel een uur of 2 a 3, continu flitsen, en op het laatst meer inslagen enzo.
Heel apart.
Nee, ik ook niet denk ik.quote:Op zondag 11 september 2011 02:05 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit zoveel bliksem en donder op 1 dag gezien hier......
Oh zo, ja dat was een twee keer een half uur ongeveer.quote:Op zondag 11 september 2011 01:48 schreef childintime het volgende:
[..]
De flitsen waren er idd al de hele tijd. Ik bedoel meer het echte onweer, met flinke regen enzo. Dat heeft een half uur geduurd. Nu nog zie ik flitsen in de verte, maar er is geen regen en de donder laat op zich wachten, dus is het mijlenver
Omgeving Zwolle.quote:Op zondag 11 september 2011 01:53 schreef zoem het volgende:
[..]
Hangt er vanaf waar je woont natuurlijk. De bui ging eerst vrij traag en als 1 groot complex over Zeeland. Later nam de snelheid wat toe (windrichting ging van NO naar ONO) en splitste de bui zich op.
Hier wel, ik ben naar de maas gereden om vanuit daar richting België te kijken hoe het loos ging. Toen ik er stond vond ik het jammer dat het te veel noordelijk ging om over me heen te komen, nu ik dit zo lees ben ik er toch wel blij om. De lichtshow van veraf was ook mooi.quote:Op zondag 11 september 2011 01:36 schreef Dawnbreaker het volgende:
in Limburg niets te zien, geen druppel regen en geen donderslag te horen... weer het spektakel gemist.
En waarschuwing voor windstoten voor maandagquote:Vandaag en morgen: Overwegend bewolkt en toenemende buienkans. Morgen veel wind.
Het is overwegend bewolkt en vanuit het zuiden neemt de kans op buiige regen toe. Vanmiddag kan hier ook een klap onweer bij voorkomen. De maximumtemperatuur ligt tussen de 18 graden in het westen van het land en de 21 graden in het oosten. Vanavond klaart het van het westen uit op en wordt het op de meeste plaatsen droog. De wind is zuidelijk, matig, 4 Bft, langs de kust en in het Waddengebied vrij krachtig 5 Bft. In de middag draait de wind naar zuidwest en neemt iets in kracht toe.
knmi
Dat is een flinke pluk bewolking.quote:Op zondag 11 september 2011 09:54 schreef Maver24 het volgende:
Goedemorgen. Wat zie ik nou uit frankrijk komen. Dat ziet er dik.uit
Dan moet ik daar nu maar heen danquote:Op zondag 11 september 2011 10:12 schreef aloa het volgende:
[..]
In Schotland zit je morgen goed voor een zware storm.
Het is even afwachten welk land de hardste storm gaat krijgen. Beide hebben grote kans.quote:Op zondag 11 september 2011 10:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
[ afbeelding ]
Daar is in ieder geval weinig van te merken![]()
Echter iets zuidelijker is het raak, duid dus op dat katia over het noorden van ierland zal overtrekken. Ik weet niet of dit ook het daadwerkelijke pad zou wezen?
[ afbeelding ]
twitter:weermanreinier twitterde op zondag 11-09-2011 om 10:53:38Wow, op basis van deze foto lijkt het idd waarschijnlijk dat Zeeland supercel over zich heen kreeg (weerwoord.be) http://t.co/vlj2LOA reageer retweet
Het is indd even afwachten.quote:Op zondag 11 september 2011 10:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is even afwachten welk land de hardste storm gaat krijgen. Beide hebben grote kans.
[ afbeelding ]
Prachtig.quote:Op zondag 11 september 2011 11:01 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:weermanreinier twitterde op zondag 11-09-2011 om 10:53:38Wow, op basis van deze foto lijkt het idd waarschijnlijk dat Zeeland supercel over zich heen kreeg (weerwoord.be) http://t.co/vlj2LOA reageer retweet
Wow.
Je had er op uit moeten gaan, dan had je schitterende plaatjes gehad. Ik zie foto's vanuit Zeeland he....quote:Op zondag 11 september 2011 12:05 schreef Fredo55 het volgende:
Hier 16mm gehad,een dorp verderop 30mm en Tholen heeft 47mm gehad.
Het bleeft constant lichten richting Tholen.
Nee er kan nog wel wat bij voor dit jaarquote:Op zondag 11 september 2011 12:14 schreef appelsientje het volgende:
En we zitten al weer ruim op 80 mm voor deze maand, hebben we ondertussen niet genoeg voor het hele jaar?
Ziet er leuk uitquote:Op zondag 11 september 2011 12:32 schreef meteo-online het volgende:
Echt op het randje hoor voor tornado, dikke hook bij Zeeland gezien op radar.
[ afbeelding ]
edit: Laat maar, begreep je verkeerdquote:Op zondag 11 september 2011 12:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier maar 50mm...dit had dik meer kunnen zijn als die onweersbuien over me heen waren gekomen.
Totaal 0.4mm gevallen, kan het nog steeds niet snappen dat het op niks is uitgedraaid
Ja dat had ik zelf niet verwacht.quote:Op zondag 11 september 2011 12:39 schreef Oom_Agent het volgende:
Leuk hoe zo'n vlekje dat om 18.15 west van Lille ontstond zo'n spektakel teweeg heeft gebracht.
Inderdaad, maar ik heb toch wel een mooie avond gehad.quote:Op zondag 11 september 2011 12:08 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Je had er op uit moeten gaan, dan had je schitterende plaatjes gehad. Ik zie foto's vanuit Zeeland he....
Ik had eerst het vermoeden dat hij de noordzee op ging.quote:Op zondag 11 september 2011 12:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja dat had ik zelf niet verwacht.
Ik dacht ooh beginnende onweersbui en het zullen er snel meer worden...tot de eerste berichten binnen kwamen
50mm voor deze maand he..tja dan is het ook nog maar de 11de natuurlijk.quote:Op zondag 11 september 2011 12:39 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Maar 50mm? Vind ik nog aardig wat.
Ik niet,ik kon duidelijk de trekrichting zien van die buiquote:Op zondag 11 september 2011 12:41 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik had eerst het vermoeden dat hij de noordzee op ging.
Had em gezien ja, prachtig gevalquote:Op zondag 11 september 2011 12:43 schreef ZaZoe het volgende:
Op deze timelapse bij Axel (Zeeland) http://t.co/GZNp3tJ zie je ronddraaiende beweging, Kenmerk v. supercel. Via Weerwoord.be luk@sinaai
Bron: Twitter Reinier van den Berg
Wel echt prachtige flitsen daar, gisterquote:Op zondag 11 september 2011 12:42 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Ik zat op Appelpop in Tiel en daar viel het noodweer gelukkig mee. Flink wat bliksem, maar weinig regen en wind. Volgens mij trok het echt net langs het festival.
Maar als ik dan lees en zie hoe erg het in Zeist en Utrecht moet zijn geweest baal ik stiekem wel een beetje dat ik niet gewoon thuis was.
Was een linke situatie inderdaad. Meende de hook echo gisteravond ook te zien.quote:Op zondag 11 september 2011 12:32 schreef meteo-online het volgende:
[ afbeelding ]
Whehehequote:Op zondag 11 september 2011 18:11 schreef Maver24 het volgende:
ooooow, dikke bui hier , me raam stond nog open, haha, oeps, drijfnatte vloer in de keuken, grrr
Ja.. Opeens vanuit het niets waren sommige straten zeer mistig.. Was apart om te zien.. Sommige wegen waren ook gewoon grasvelden geworden zo groen.. Nog nooit meegemaakt ditquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:19 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Zie ik daar mist boven de natte (LOL) straat?
quote:Gewonde door windhoos
De bewoonster van een boerderij in het dorp Ameide (Zuid-Holland) is zaterdagavond gewond geraakt toen een windhoos haar woning trof. Dat heeft de politie Rotterdam zondag gemeld. Dit gebeurde tijdens het noodweer dat tussen 20.00 en 24.00 uur over Nederland trok.
De wind tilde het dak van de boerderij op en veranderde het huis in een ravage. De bewoonster raakte gewond aan haar hiel. Voor zover bekend is zij de enige die gewond raakte door het noodweer. Het KNMI had in grote delen van het land een waarschuwing voor extreem weer afgegeven.
Geduld is een schone zaak hequote:Op zondag 11 september 2011 18:59 schreef Timmos het volgende:
Ik ben er gisteren wel achter gekomen dat een simpel pitje uit kan groeien tot een enorm monster
Dit gaat altijd zo, buienradar ja...... Dat is net zo als weeronline. Zo'n site moet toch zelf een verwachting kunnen opstellen en niet alleen de verwachting van knmi pakkenquote:Op zondag 11 september 2011 20:38 schreef kermit71 het volgende:
Wat ik frappant blijf vinden, is dat het hier al dagenlang gonsde over het onweer op zaterdag en dat buienradar een zomerse dag 'met mogelijk een bui in het Westen' voorspelde. En toen ontplofte het rode pitje in Zuid-West Belgie. Bij buienradar veranderde de melding (een paar seconden daarna) in "In het Westen onweer". Hulde voor de forummers die het al zo ver van tevoren aan zagen komen!
We doen ons best..... er zitten hier een aantal amateurs hier tussen die ik echt wel serieus neem of ben gaan nemen.quote:Op zondag 11 september 2011 20:38 schreef kermit71 het volgende:
Hulde voor de forummers die het al zo ver van tevoren aan zagen komen!
Mwah.... 600 mensen die klagen die het koud hebben en 600 mensen die alleen maar denken aan Hema worst en schaatsen. Helemaal stil zal het hier nooit worden.quote:Op zondag 11 september 2011 21:00 schreef meteo-online het volgende:
Als er sensatie is zijn meestal de Nederlanders als de kippen bijZal me benieuwen hoe er gereageerd wordt op de winterverwachting
Dit is ook de reden dat ik hier vaker benquote:Op zondag 11 september 2011 21:03 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Helemaal stil zal het hier nooit worden.
Wanneer komt die verwachtingquote:Op zondag 11 september 2011 21:00 schreef meteo-online het volgende:
Als er sensatie is zijn meestal de Nederlanders als de kippen bijZal me benieuwen hoe er gereageerd wordt op de winterverwachting
Kerome had toch zo'n visionair topic.... die een paar jaar in de lucht was.quote:
Geduldquote:
Op de lange termijn heb ik geduld!quote:Op zondag 11 september 2011 21:32 schreef meteo-online het volgende:
[..]
GeduldIk weet niet hoeveel jij het woordje geduld gehoord hebt in de afgelopen 2 dagen
Hebben jullie nog schade opgelopen door het noodweer? Bij ons twee lekkages door de excessieve neerslag en een paar kleine deuken op beide auto's. Het water in de straat kwam soms tot halverwege mijn laarzenquote:Op zondag 11 september 2011 21:46 schreef Timmos het volgende:
[..]
Op de lange termijn heb ik geduld!
Ehm, dakraam is een hagelsteen doorheen gekomen.. Lamp en tuinset in de tuin kapot/beschadigd.. En zijkant dakkapel doorzeeft met hagelstenen..quote:Op zondag 11 september 2011 21:55 schreef zoem het volgende:
[..]
Hebben jullie nog schade opgelopen door het noodweer? Bij ons twee lekkages door de excessieve neerslag en een paar kleine deuken op beide auto's. Het water in de straat kwam soms tot halverwege mijn laarzen
Mijn oom zal wel garen spinnen met glaszetten door dit noodweer (Tnz Glashandel)quote:Op zondag 11 september 2011 22:11 schreef Timmos het volgende:
Veel straten waar het water over de stoep kwam en binnen liep.. Glaszetbedrijven waren vannacht al druk bezig..
Jullie wijk lijkt toch het meest geraakt te zijn hoor.. Auto's waar de ruiten compleet uitlagen en gebarst waren.. Glaszetbedrijven waren bij jou in de buurt bezigquote:Op zondag 11 september 2011 22:13 schreef zoem het volgende:
Wow, dat is meer schade dan bij ons zeg. Zonde van die auto en het gaat ook gewoon dwars door de stoelen heen...
Hier moeten we alleen deels het gipsplafond langs het dakraam vervangen en de afdichting langs de randen van het dakraam even nalopen.
Uhu, dat zei de PZC ook (had Fredo gepost ergens).quote:Op zondag 11 september 2011 22:16 schreef Timmos het volgende:
[..]
Jullie wijk lijkt toch het meest geraakt te zijn hoor.. Auto's waar de ruiten compleet uitlagen en gebarst waren.. Glaszetbedrijven waren bij jou in de buurt bezig..
quote:Op zondag 11 september 2011 22:35 schreef marcel-o het volgende:
vanmiddag kwam ik een timelapse tegen van die cell in zeeland.
ben m ff kwijt, weet iemand de link?
Waarvoor?quote:Op maandag 12 september 2011 13:36 schreef Drassss het volgende:
Heeft iemand nog een mooi screenshot van buitenradar/een radar?
quote:
quote:Op zondag 11 september 2011 12:32 schreef meteo-online het volgende:
[ afbeelding ]
Het begon als 1 grote rode pit in het (zuid)westen van België. Boven Zeeuws-Vlaanderen begon het complex "uiteen te vallen" in meerdere pitten.quote:Op maandag 12 september 2011 13:54 schreef Drassss het volgende:
Groeide dat uit tot één groot gebied of bleven het van die kleine pitjes?
Hier in Twente waait het ook best voor binnenlandse begrippenquote:
quote:Op maandag 12 september 2011 16:34 schreef Take_A_Picture het volgende:
Het waait hier in oude wetering wel flink door.
Heb een raam altijd op een kier openstaan maar de wind staat er vol op, dus dat raam is nu dicht. En ik hoefde er zelf nieteens wat voor te doen!!
Hier in 015 hetzelfde. Stevig windje. Aan de kust waait het al 20m/squote:Op maandag 12 september 2011 17:20 schreef viagraap het volgende:
Rond half 4 klaarde het op hier in Maassluis en sindsdien waait het ook flink harder.
75km/h is windkracht 9, daar zit die er dus ruim opquote:Op maandag 12 september 2011 16:59 schreef aloa het volgende:
Vlieland 78.3 km. Dat is windkracht 9.
Volgens buienradar dan...
110 km/uur. Windkracht 11 dus.quote:Op maandag 12 september 2011 19:12 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dít zijn pas stormen.
Hoe hard waait het daar nu?
Katia inderdaad. Groot stormveld heeft ze. Tot in Nederland windkracht 9.quote:Op maandag 12 september 2011 19:22 schreef INViCTuS het volgende:
Als ik het goed heb zijn dit de restanten van Katya.
Yeah you go tell 'em!!!!!!quote:Op maandag 12 september 2011 16:43 schreef Take_A_Picture het volgende:
Wat, weet je wel niet hoe een moeite het kost voor een walvis hoogzwangere vrouw om zich om te draaien in bed, van een 80cm hoog bed af te klauteren, het bekken weer recht te schudden en dan het raam dicht te doen?
Hier ookquote:Op maandag 12 september 2011 19:29 schreef fotostarter het volgende:
Wind is hier gaan liggen zo'n beetje. In de zon 23 graden
Juh. Hier ook overal toch best grote takken van de bomen afgewaaid.quote:Op maandag 12 september 2011 20:06 schreef aloa het volgende:
Komen al flink wat meldingen van stormschade. Bomen en dakpannen e.d.
De populieren doen het hier goed, ondanks hun leeftijd.quote:Op maandag 12 september 2011 20:12 schreef zoem het volgende:
[..]
Juh. Hier ook overal toch best grote takken van de bomen afgewaaid.
quote:Quote:
Kan het gewoon niet snappen dat ze altijd maar weer een iets moeten opzoeken om kritiek te gaan leveren.
Sinds de invoer van dit waarschuwingssysteem is het bijna bij elke waarschuwing wel weer een kritiek wat geleverd moet worden, voor die tijd was er weinig aan de hand.
Leuk om het KNMI op deze manier zo de grond in te boren.
Onweersbuien ontstaan en ja als ze plots zo hevig gaat worden heeft niemand zien aankomen, maar ook mede door dat die bui enorm snel is ontstaan.
Ik heb een prima idee:
Laten we de mensen van het KNMI een weekje media doen en de mensen die kritiek moeten zoeken, laten we die maar eens een weekje de weersvoorspellingen doen + aankomende noodweer.
Na dit mag KNMI even kritiek punten gaan opzoeken en in de media gooien
Daar hebben we het niet overquote:Op maandag 12 september 2011 21:37 schreef LightLuke het volgende:
[..]
Ik zit dan ook niet aan de kustlijn
Los van de schade wel een keer tof om precies in ground-zero te zijn. Een lot uit de loterijquote:Op maandag 12 september 2011 21:00 schreef Fredo55 het volgende:
Schade hagelbui loopt in Zeeland hoog op
quote:Nog steeds snap ik niet waarom het KNMI zó laat code oranje gaf.
Niet (helemaal) mee eens. Code oranje werd pas om half negen afgegeven voor Zeeland, terwijl het zware onweerscomplex al om zeven uur goed zichtbaar was op de radar. Iedereen in dit topic wist al gelijk hoe laat het was. Dan moeten de weerexperts bij het KNMI het al zéker gezien hebben! De bui was immers zichtbaar, het moest niet nog ontstaan. Sterker nog, om half negen was het kwaad al geschied. Wat is dan nog het nut van een weeralarm?quote:Op maandag 12 september 2011 21:23 schreef SpeedyGJ het volgende:
Er is ook al een 1 en ander wat op WW voorbij gekomen waaronder ik ook wat het getypt:
Een weeralarm voor een enkele bui (ok het was wel een supercell) is natuurlijk weer overdreven. Het alarm kwam pas toen er meerdere buien onstonden, en er dus kans was op wijdverspreide schade. Ze hadden al wel gewaarschuwd voor een lokale onweersbui in de eerdere berichtenquote:Op maandag 12 september 2011 21:51 schreef zoem het volgende:
[..]
Los van de schade wel een keer tof om precies in ground-zero te zijn. Een lot uit de loterij
[..]
[..]
Niet (helemaal) mee eens. Code oranje werd pas om half negen afgegeven voor Zeeland, terwijl het zware onweerscomplex al om zeven uur goed zichtbaar was op de radar. Iedereen in dit topic wist al gelijk hoe laat het was. Dan moeten de weerexperts bij het KNMI het al zéker gezien hebben! De bui was immers zichtbaar, het moest niet nog ontstaan. Sterker nog, om half negen was het kwaad al geschied. Wat is dan nog het nut van een weeralarm?
Het probleem zit hem in het feit dat ze een voorbeeldfunctie hebben en dat ze vroeger te snel met een alarm kwamen. Nu durven ze niet meer zo goed. Zoals ik al eerder zei moet het KNMI de definities en gradaties van hun weeralarmfases herzien. Dit werkt niet.
Zie hier de radar om 19:00:
[ afbeelding ]
verhaal komt me bekend voor in n andere context.quote:Op maandag 12 september 2011 21:51 schreef zoem het volgende:
Het probleem zit hem in het feit dat ze een voorbeeldfunctie hebben en dat ze vroeger te snel met een alarm kwamen. Nu durven ze niet meer zo goed
Klopt, het blijft lastig. Afgelopen weken toch 2-3 keer gehad dat het met een sisser afliep. Dan wil je natuurlijk geen flater slaan. Daarom pleit ik ook voor het herzien van het alarmsysteem. Het gat tussen 'waarschuwing' en 'extreem weer' is te groot. Gooi er voor mijn part iets van 'zwaar weer' tussen. Extreem klinkt al meteen of de wereld vergaat. Wat moet 'weeralarm' alias code rood dan wel niet zijn... de hel?quote:Op maandag 12 september 2011 22:08 schreef kepler het volgende:
Een weeralarm voor een enkele bui (ok het was wel een supercell) is natuurlijk weer overdreven. Het alarm kwam pas toen er meerdere buien onstonden, en er dus kans was op wijdverspreide schade. Ze hadden al wel gewaarschuwd voor een lokale onweersbui in de eerdere berichtenDus eigenlijk hadden ze gewoon gelijk, maar onstonden er meer georganiseerde buien later op de avond, waarvoor ook gewaarschuwd werd uiteindelijk.
Kijk naar vorige week, toen waren er ook alle ingredienten voor noodweer. Maar toen gebeurde er uiteindelijk niks... Ik snap ook wel waarom KNMI niet met eeen voorwaarschuwing kwam
Haal die aanhalingstekens maar weg, dan is het precies goedquote:Op maandag 12 september 2011 22:16 schreef marcel-o het volgende:
verhaal komt me bekend voor in n andere context.
Staat in n heeeel oud "fabeltjes" boek
Een herziening lijkt me inderdaad geen slecht plan, maar wanneer je met Groen-Geel-Oranje-Rood-Paars gaat werken zijn de grenzen wel heel vaag. Hoe wil je dat definiëren? Meest simpele lijkt mequote:Op maandag 12 september 2011 22:27 schreef zoem het volgende:
Je kunt nog altijd de kleur paars toevoegen na rood?
@vetgedrukt:
Daar viel m'n oog ook al meteen op. Dat was niet echt van toepassing afgelopen zaterdag![]()
Die was in Eindhoven wel leuk idd.quote:Op maandag 12 september 2011 22:44 schreef marcel-o het volgende:
of bedoelde je deze?
[ afbeelding ]
Lol ben zelf net erover aan het schrijvenquote:Op maandag 12 september 2011 23:14 schreef TLC het volgende:
Ik heb zin in een dik pak sneeuw, zouden we dit jaar weer zo n winter als vorig jaar krijgen ?![]()
![]()
Geen idee, ik kreeg alleen maar dit te zienquote:Op maandag 12 september 2011 23:14 schreef TLC het volgende:
Ik heb zin in een dik pak sneeuw, zouden we dit jaar weer zo n winter als vorig jaar krijgen ?![]()
![]()
Vorig jaar was het in het westen zowaar een keer langer dan één dag wit, lang geleden dat ik dat meegemaakt heb inderdaad! Nu met een kamer in Zwolle hopelijk nog beter, anders maar weer even een paar keer naar Zwedenquote:Op maandag 12 september 2011 23:14 schreef TLC het volgende:
![]()
quote:Op maandag 12 september 2011 23:14 schreef TLC het volgende:
![]()
Geluk van de medemens wanneer deze sneeuwengeltjes kan maken terwijl de rest aan de rand van het meer bij de koek en zopie tent zich opwarmt aan oerhollandse gerechten en dranken met op dat meer een horde schaatsers zich uitleven op het meer valt natuurlijk niet in geld uit te drukken. Let it snow let it snow let it snow!quote:Op dinsdag 13 september 2011 01:33 schreef kissaa het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
De afgelopen winters hebben me honderden euro's gekost plus ernstige overlast omdat ik mijn huis niet kon bereiken
Nachttennis?quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:45 schreef Drassss het volgende:
Ik vond het nog best fris, maar inderdaad de wind is wat gaan liggen. Vannacht omgeving Utrecht vond ik het wel vrij pittig met de wind. Tennissen was geen succes
Oké, bijzonderquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:15 schreef Drassss het volgende:
[..]
Gister nietMaar za op zondag wel gedaan hehe.
Was voor een goed "doel". 25u tennismarathonquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:45 schreef Dven het volgende:
[..]
Oké, bijzonderIk zou in ieder geval mijn ogen uitkijken als ik onderweg ben naar de kroeg en een tweetal heftig zie tennissen onder de nachtelijke hemel
Hoe ben je bij deze hobby gekomen?
Goede actie dan! Voor herhaling vatbaar?quote:Op dinsdag 13 september 2011 10:47 schreef Drassss het volgende:
[..]
Was voor een goed "doel". 25u tennismarathon
Club bestaat 50 jaarquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Goede actie dan! Voor herhaling vatbaar?
Genoeg tijd om uit te rusten en weer voor te bereiden in ieder gevalquote:Op dinsdag 13 september 2011 10:52 schreef Drassss het volgende:
[..]
Club bestaat 50 jaarDus over 50 jaar weer gok ik
Even gekeken. Noord-Finland zit op 10C. Daar valt het nog mee.quote:Op dinsdag 13 september 2011 10:47 schreef Dven het volgende:
Net vernomen dat ter hoogte van Umea (Zweden) vannacht de eerste sneeuw alweer is gevallen. Niet zo veelzeggend, maar toch
Waarschijnlijk ook heel plaatselijk! Weet van afgelopen zomer ook nog dat de voorspelling van de minimumtemperatuur meestal rond een graad of 10 lag maar dat het in de praktijk zelden boven de 5 kwam.quote:Op dinsdag 13 september 2011 10:54 schreef Drassss het volgende:
[..]
Even gekeken. Noord-Finland zit op 10C. Daar valt het nog mee.
Moet je ook nog even naar dat ijshotel gaan hequote:Op dinsdag 13 september 2011 11:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook heel plaatselijk! Weet van afgelopen zomer ook nog dat de voorspelling van de minimumtemperatuur meestal rond een graad of 10 lag maar dat het in de praktijk zelden boven de 5 kwam.
Ben nu met klasgenoten een reis naar Lapland aan het plannen voor in februari. Sterren bekijken, hopen op goed noorderlicht en verder vooral snowboarden, snowscooteren, sledehondtochten maken en lange nachten houden rond het kampvuurMet een beetje geluk krijg ik ze nog zover om te overnachten in een zelfgemaakte sneeuwhut
Waarschijnlijk ook het moment om het weerstation te installeren, of ik moet voor die tijd nog met mijn vader op en neer gaan.
Had ik graag gedaan, wil ook zeker nog een keertje in de omgeving van Kiruna vertoeven gezien de gigantische natuurreservaten daar in de omgeving. Maar vanaf ons naar het hotel is een enkele reis al precies 675km, wat in winterse omstandigheden neerkomt op een rit van tenminste 10 uur, dus dat gaat hem helaas niet wordenquote:Op dinsdag 13 september 2011 11:04 schreef Drassss het volgende:
[..]
Moet je ook nog even naar dat ijshotel gaan he
Oké!quote:
Man man, kap eens een keertje met dat gespam. Tegenwoordig is iedereen maar meteoroloogquote:Op dinsdag 13 september 2011 21:52 schreef Narasan het volgende:
Waar is het nog wel zomer?
vraag het aan een van de meteorologen van
[url]Meteo-info[/url] zal voor u een verwachting maken voor dat vakantieland.
Dit begint inderdaad verdacht veel op spam te lijken.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:52 schreef Narasan het volgende:
Waar is het nog wel zomer?
Meteo-info zal voor u een verwachting maken voor dat vakantieland.
Bron: Meteo-info
Sea Surface Temperature (SST) gestandaardiseerd naar Niño 3.4. 'Anomalies' staat voor de (mogelijke) afwijkingen van de normaal/het gemiddelde. De afwijking is gegeven in Kelvin.quote:Op woensdag 14 september 2011 18:11 schreef INViCTuS het volgende:
Wat geeft dat bovenste gifje nou eigenlijk precies weer?!
ik vind het maar een vaag ding...volgens de verwachting zou het dus door la nina een koudere winter dan normaal worden?!quote:Op woensdag 14 september 2011 18:16 schreef zoem het volgende:
[..]
Sea Surface Temperature (SST) gestandaardiseerd naar Niño 3.4. 'Anomalies' staat voor de (mogelijke) afwijkingen van de normaal/het gemiddelde. De afwijking is gegeven in Kelvin.
En CFS is Climate Forecast System.
Ach dat zeggen ze zo vaakquote:Op woensdag 14 september 2011 18:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
ik vind het maar een vaag ding...volgens de verwachting zou het dus door la nina een koudere winter dan normaal worden?!
Regenachtig zit geen warmte of koufront meer boven Nederland... En wat er zit, zit in W-Duitsland.quote:
\quote:DRIE KEER 'IT GIET OAN!' DEZE WINTER!
LEEUWARDEN - De totaal verregende kletsnatte zomer ligt nog maar net achter ons, maar de eerste winterverwachtingen lopen alweer binnen. En dat zijn niet de minste verwachtingen.
Diverse betrouwbare bronnen weten namelijk te melden dat de komende winter zodanig ijzig koud gaat worden dat er zelfs 3 Elfstedentochten verreden zouden kunnen worden.
De reden voor het winterse optimisme is de enorme hoeveelheid ijs die op de Noordpool is gemeten. Al zeker 10 jaar lang is er in deze tijd van het jaar niet zoveel ijsoppervlak bijgekomen als de afgelopen dagen. Dit opent de deur voor een groot koudetransport richting West-Europa.
De tocht der tochten zou zowel in december, januari en februari gereden kunnen worden. Daarvoor is nog wel een wijziging nodig in het Elfstedenreglement, die vooralsnog maar 1 barre tocht per winter toestaat.
Op basis van de voorspellingen echter is het Elfstedenbestuur hedenmiddag al met spoed in het geheim bijeengekomen om te praten over de eventuele broodnodige wijziging in het reglement. Commentaar hierop wilden ze echter nog niet geven.
Diverse prominente weerkenners laten zich alvast lovend uit over de komende barre koude winter.
"Het wordt dé winter van ons leven", is één van de voorspellingen. "Dit kan gewoon niet meer fout gaan", is een andere.
Bij zoveel enthousiaste voorspellingen van de weer en winterprofessionals horen natuurlijk ook kritische vragen. Want is er dan echt geen kans dat de barre koude uit gaat blijven?
Die vraag stelden we aan één van de meest professionele wintervoorspellers die ons land kent, maar niet met naam in deze krant genoemd wil worden.
"Ja, er is nog wel een kleine kans dat het misloopt. Die beslissing valt op de dagen van de volle en nieuwe maan. Dan vindt doorgaans een omslag of voortzetting plaats van het regerende weertype op dat moment. De kans is zeer groot dat telkens de steenkoude omslag danwel voortzetting zal plaatsvinden. Dat kan gewoon niet anders met zoveel poolijs."
Hehe, dat snap ik.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:33 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Hallo dit is geen reclame hoor
Jup maar ben wel benieuwd welke ''prominente weerkenners' dit hebben gemeldquote:Op donderdag 15 september 2011 21:34 schreef Drassss het volgende:
[..]
Hehe, dat snap ik.
Bedoelde meer van, het is de telegraaf
'' Betrouwbare bronnen''quote:Op donderdag 15 september 2011 21:29 schreef michiel_merk het volgende:
Laten we deze zomer en de grillen vergeten, en volop gaan speculeren over de winter ?
[..]
\
televaag
Voordeel van kou is dat het meer kou 'aantrekt'. Maar de meeste aanwas van noordpoolijs in tien jaar tijd zegt inderdaad niet genoeg. Al zijn het vaak wel betere berichten dan berichten over grootste dooiquote:Op donderdag 15 september 2011 22:01 schreef Honingbijtje het volgende:
[..]
'' Betrouwbare bronnen''
Tevens gevens ze als enig argument dat er meer poolijs is bijgekomen dan de vorige 10 jaar, maar dit betekend nog niet meteen dat het een OMG koude winter wordt
Ja dat is waar, en de kans is dan waarschijnlijk ook wel groter op koude periodes, maar zou het de meeste groei van pool ijs in 50 of 100 jaar zijn dan had ik misschien wel kunnen hopen dat er 3 elfsteden tochten zouden komen. Ik vind het echt geen waardig artikel, zelfs voor televaag standaarden te laag...quote:Op donderdag 15 september 2011 22:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Voordeel van kou is dat het meer kou 'aantrekt'. Maar de meeste aanwas van noordpoolijs in tien jaar tijd zegt inderdaad niet genoeg. Al zijn het vaak wel betere berichten dan berichten over grootste dooi
quote:Op donderdag 15 september 2011 21:29 schreef michiel_merk het volgende:
Laten we deze zomer en de grillen vergeten, en volop gaan speculeren over de winter ?
[..]
\
televaag
Kan niet anders dan het er mee eens zijnquote:Op donderdag 15 september 2011 22:44 schreef Honingbijtje het volgende:
[..]
Ja dat is waar, en de kans is dan waarschijnlijk ook wel groter op koude periodes, maar zou het de meeste groei van pool ijs in 50 of 100 jaar zijn dan had ik misschien wel kunnen hopen dat er 3 elfsteden tochten zouden komen. Ik vind het echt geen waardig artikel, zelfs voor televaag standaarden te laag...
quote:Op donderdag 15 september 2011 21:29 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
\
televaag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |