quote:
Op zondag 23 februari 2014 23:02 schreef RonaldV het volgende:OK, jullie lezen gewoon echt f**king slecht. Maakt niet uit, ik leg het gewoon nog een keer uit. Als je morgenochtend een F-16AM met een B61 onder de vleugel samen met een KDC-10 naar Letland vliegt, dan is er geen haan die er naar kraait. Er is geen spanning met Rusland, hun troepen staan niet op alert, want daar is geen enkele reden voor. De F-16 kan afgetankt worden boven Estland en de KDC-10 kan op zijn gemak terugvliegen, zonder enig risico van raketten. Het is immers nog steeds vredestijd.
De spanning begint pas op het moment dat je de grens tussen Estland en Rusland over steekt. Vanaf dat moment is iedereen te laat met reageren.
De Russen hebben een centraal geleide Command en Control organisatie, niet zoals wij één die lokale commandanten toestaat om op zichzelf actie te ondernemen. Dan kun je nieuwste en modernste spullen hebben staan: daar gaat het hier niet om. Het gaat er om dat je binnen ergens tussen de 30 en 45 minuten vanaf de Estlandse grens bij Moskou kunt zijn, zelfs als de Russische radar je ziet vliegen. Jullie aannames gaan allemaal op als je een 'normale' opbouw naar oorlogstijd hebt waarbij de spanning geleidelijk oploopt. Maar het is nu eenmaal vredestijd.
...
En de haalbaarheid? Die is nul natuurlijk. Want het hele plan loopt lek op het in je bezit krijgen van een B-61. Dat was mijn punt ook niet in de oorspronkelijke post:
"In principe kan je nu tot aan de Russische grens bijtanken, want de NAVO grens loopt nu tot en met de Baltische staten." Het is vredestijd. Je kunt letterlijk tot aan de Russische grens bijtanken. Natte droom of niet, DAT is gewoon zo. Vanaf daar zit je op nog een half uur van Moskou. De rest "ze hebben raket X en vliegtuig Y" is allemaal gelul. Die MiG-31s en Su-29s staan niet klaar aan de kop van de baan en er hangt geen CAP. Het kost gewoon te lang om die wel op zijn plek te rijgen. Die raketten zijn er, maar de crews hebben ook nog te maken met civiel verkeer waar ze niet op mogen schieten. Zij moeten eerst hun doel uitzoeken op hun scopes. Wel eens geprobeerd? Die F-16 vliegt ondertussen gewoon door en gaat dus VEEL dichter bij Moskou komen dan jullie denken.
^ Voor de westers- gezinden onder ons is dit een zoet verhaaltje voor bij het slapengaan.
In de praktijk is dit echter niet zo makkelijk te realiseren als je het wil doen lijken.
Rusland bezit tal van "over the horizon"- radars (zelfs buiten eigen landsgrenzen, bijv.;
Wit-Rusland en ook in Kaliningrad staat er een) waarmee zij het luchtruim van een groot deel van Europa,
zo niet heel Europa, bestrijken.
Zij kunnen ons op dit moment vertellen wat er boven ons land vliegt. Of dat civiele,
militaire of andere objecten zijn, bijv. ballistische projectielen. Dit beeld is door het
actief aantal OTH's overlappend. Het monitoren gebeurt 24/7 en zou je niet moeten verbazen.
24/7 het luchtruim monitoren doen zelfs zgn. 2e wereldlanden.
Eind afgelopen jaar is weer één OTH opgeleverd van het type "Container", waarbij de
zender nabij Gorodets staat en de ontvanger nabij Kovylkino (range = 3000KM).
Reken er maar dus op dat een F-16 onder begeleiding van de nodige escorte + tankers
in het Europees luchtruim niet onopgemerkt zal blijven door de Russen. Zeker niet
kijkende naar de koers welke het hele hebben en houden af zou moeten leggen.
De aandacht en spanning neemt dus al toe op het moment dat het geheel duidelijk op de Baltische
Staten afkoerst. Vanaf dat moment laten de Russen hun eigen QRA richting de grens
optrekken om kijkje te nemen en de eventuele ongenode gast een warm welkom te heten.
Onlangs (12-3) heeft de Russische luchtmacht wederom geoefend op het onderscheppen
van ongenode gasten, waarbij in totaal niet meer dan 5 minuten werd gespenderd alvorens
enige missiegerede MiG-31BM's het luchtruim kozen. En ja, er staan altijd onderscheppers paraat net zoals in NL 2 F-16's voor QRA. Wat betreft reactietijd hoef je je dus geen zorgen te maken.
Centrala geleid of niet; ze zien je al van verre komen, kunnen je zeker scheiden van
het civiele verkeer op hun scopes en zullen heus geen slapende hond gaan uithangen.
quote:
Op zondag 23 februari 2014 23:02 schreef RonaldV het volgende:Gruj0, je ontkracht mijn stelling niet, je bevestigt hem juist door te wijzen op 9/11. Een dergelijke verrassingsaanval was mijn hele punt.
Je stelling bevestig ik niet daar 9/11 na de eerste aanslag geen verrassingsaanval meer genoemd kon worden. Met nog 3 andere soortgelijke vluchten wisten zij zich kennelijk geen raad. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk, maar als je nog 3 andere vreemde bewegingen na één eerste aanslag al niet weet te detecteren, dan is er iets ernstig mis of heb je je eigen kunnen overschat, wat hier in het westen relatief vaak voorkomt.
quote:
^ Nogal tegenstellend met een van je eerdere beweringen;
quote:
Maar goed, daar ging het niet om. Het ging erom dat jij beweerde dat Polen Kaliningrad in een dag zou dichtvliegen.
Dit blijkt in de praktijk (zoals in het verleden reeds aangetoond is) nog niet zo eenvoudig.
Diverse gemotoriseerde- en artillerie brigades van het Joegoslavisch leger welke destijds in Kosovo waren
konden al dan niet lichtelijk gestoord, ondanks het "luchtoverwicht" van de NAVO gewoon hun gang gaan.
Het merendeel daarvan is er dan ook gewoon ongeschonden uitgekomen.
Wat denk je dat militaire doelen in Polen, Estland, Letland of Litouwen in dat geval alleen al vanuit
het toch al zwaar bewapende Kaliningrad te wachten staat?
quote:
Op zondag 23 februari 2014 23:07 schreef RonaldV het volgende:[..]
De Intel rapporten waar ik in 95 mee te maken had zeiden wat anders. De Russen waren namelijk ondanks een wapenembargo vrolijk bezig met het leveren van spullen aan wie er maar wilde betalen. Onze tankers hielden daar ook rekening mee. Ik was in 1999 niet "in theatre", maar er was geen enkele reden om aan te nemen dat tankers boven de Adriatic geen last zouden hebben van missiles.
Was jij er ook? Of heb je het 15 jaar later gelezen?
Je zegt daar niets nieuws of niets wat niemand weet. In elke oorlog worden wel wapenembargo's geschonden.
Maar vertel als je toch al zo goed bent geïnformeerd; wat werd er precies gesmokkeld en voor welke wapensystemen?
Wat waren de posities van de volgens jou actieve SA-2 sites, hoeveel waren het er, enzovoorts?
Zolang je dit soort gegevens niet weet te verstrekken is het noemen van intelrapporten alleen al op zich
geen argument.
quote:
Op zondag 23 februari 2014 23:09 schreef AchJa het volgende:[..]
Ik heb het over Irak kneus. Ennuh 45km is de eerste generatie, of dacht je dat Saddam nog raketten uit de jaren 50 op de launchers had liggen.
Oh ja? Vertel eens welke S-75 raketten Saddam in zijn inventarisatie had liggen?
De S-75M4 was enige variant van dit wapensysteem met een bereik van 77KM (afgerond).
Dat wetende zijn alle tankers en AWACS daar ver buiten bereik voor gebleven. En voor die tijd was dat bereik een inmiddels bescheiden bereik dat zich niet meer kon meten met de destijds al verkrijgbare moderne langeafstand luchtafweersystemen.
quote:
Zelfs de 1e hit op Google vertelt je wat anders.
quote:
Zelfs deze Wikipedialink geeft aan wat ik al zei wat betreft het gebruik van SA-2 systemen in Joegoslavië; "
passed on to successor states, but retired shortly afterwards".
Realiseer je trouwens wel dat deze lijst een vertekend beeld geeft van de echte operationele users.
Bulgaren bijvoorbeeld, zetten deze raketten in als kleiduiven (al meer dan 2 jaar). Dit systeem wordt door hen dus niet meer actief gebruikt als luchtverdedigingsmiddel.
Cuba e.d. hebben deze dingen uit pure wanhoop nog in gebruik. In een hedendaagse oorlog is de bruikbaarheid van dit systeem vrijwel nihil. Enkel de meer kanaals Chinese variaties op dit systeem vormen nog een potentieel gevaar.