Je vergeet dat een raket niet terug te roepen is als hij eenmaal gelanceerd is, een strike missie is dat wel. Je vergeet ook dat er nu iets anders is dan 25 jaar geleden: de KLu heeft twee tankvliegtuigen. Die zorgen er voor dat het bereik van een jachtvliegtuig nu vele malen groter is. In principe kan je nu tot aan de Russische grens bijtanken, want de NAVO grens loopt nu tot en met de Baltische staten. Vanuit Letland is het maar 600km naar Moskou. Moedertje Rusland is al heel lang heel kwetsbaar en dat weten ze ook.quote:Op zondag 2 februari 2014 13:17 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Maar inmiddels is het geen koude oorlog meer he, en die landsgrenzen zijn inmiddels ook niet meer van toepassing (DDR). Ik ga van de huidige situatie uit.
Zo'n MRBM op een TEL is veel effectiever dan hetgeen wat hier onder een F-16 of F-35 kan worden gehangen.
Waar heb je het over?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 15:49 schreef rickyrick het volgende:
Waarom gebruikt het Amerikaanse leger dit aparte camouflage patroon?
De Amerikaanse leger gebruikt het niet
Wat de fuck?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 15:49 schreef rickyrick het volgende:
Waarom gebruikt het Amerikaanse leger dit aparte camouflage patroon?
De Amerikaanse leger gebruikt het niet
Nou nou... je je doet het eenvoudiger lijken dan het is.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:35 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je vergeet dat een raket niet terug te roepen is als hij eenmaal gelanceerd is, een strike missie is dat wel. Je vergeet ook dat er nu iets anders is dan 25 jaar geleden: de KLu heeft twee tankvliegtuigen. Die zorgen er voor dat het bereik van een jachtvliegtuig nu vele malen groter is. In principe kan je nu tot aan de Russische grens bijtanken, want de NAVO grens loopt nu tot en met de Baltische staten. Vanuit Letland is het maar 600km naar Moskou. Moedertje Rusland is al heel lang heel kwetsbaar en dat weten ze ook.
Als jij er vandaag in slaagt om een B-61 op scherp te stellen, aan een F-16 te hangen en een tankvliegtuig te regelen, dan verdampt die nuke 3-4 uur na takeoff op het Rode Plein. Om de doodsimpele reden dat NIEMAND op dit moment zoiets zou verwachten en je dus gewoon door kunt vliegen voor er iemand kan reageren. Van hier, over de Oostzee, over een Baltische staat naar keuze en dan Rusland in. En als je Moskou te risicovol vindt, neem je toch St. Petersburg? Tweede stad van het land, de impact is even groot. Totale verrassing, geen centje pijn, iedereen zit op het moment te kijken naar het luchtruim bij Sotsji.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 20:12 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Nou nou... je je doet het eenvoudiger lijken dan het is.
De Golfoorlog en de Kosovo oorlog lieten zien dat dat niet zo is. Tankers genoeg boven de woestijn en de Adriatische Zee, maar ze zijn nooit getarget. Die tankers vliegen ook niet de hele weg mee. Als dat je beleving van tankvliegtuigen is, moet je misschien nog maar even wat rondlezen. Tankers vliegen als High Value asset natuulijk bij voorkeur aan de veilige kant van een streep op de kaart. Onderscheppers zullen een enorme uitdaging hebben om daar bij in de buurt te komen. Het kan, maar niet zo gemakkelijk als jij hier schrijft.quote:Die 2 tankers stellen niks voor en zijn praktisch als kleiduiven in de lucht voor de lange afstand- luchtafweersystemen of voor onderscheppers.
De NAVO grens is niet "iets" opgeschoven, die ligt nu gewoon ruim 1000 kilometer dichterbij Moskou en tegen de grens met Rusland (gemeten vanaf de voormalige Inner-German Border). Kaliningrad is een slechte historische grap. Alleen al de Polen vliegen dat in één dag dicht en de Russen weten dat. Kaliningrad (zo groot als onze 3 noordelijke provincies plus Noord-Holland samen) is (net als elke exclave) militair onverdedigbaar, vergelijkbaar met de situatie in Srebrenica, maar dan op een grotere schaal. Ze hadden het in '90 gewoon aan de Duitsers terug moeten geven, dan hadden die het probleem gehad. Nu hebben ze er alleen maar last van.quote:De NAVO grens mag tegenwoordig dan wel iets oostelijker gelegen liggen, maar vergeet niet dat Oblast Kaliningrad een van best bewapende Russische regio's is en tevens de thuishaven van de Baltische Vloot. Vaar daar maar eens omheen zonder slag of stoot, om maar niet de zwijgen over het feit dat de Russen in zo'n scenario totale maling zullen hebben aan het luchtruim van Estland en Letland. Daarnaast is Moskou van oudscher goed voorzien van de nodige luchtverdedigingssystemen. Voordat je het doel hebt bereikt om je B61 af te werpen lig je al op de grond.
Dat ontken ik toch nergens? Het was alleen de vraag niet.quote:Dat moedertje Rusland kwetsbaar is geldt net zo goed voor Europa. Duitsers mekkerden al toen Rusland dreigde Iskanders in Kaliningrad te plaatsen.
Klink als een zeer slechte en goedkope natte droom.quote:Op donderdag 20 februari 2014 16:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als jij er vandaag in slaagt om een B-61 op scherp te stellen, aan een F-16 te hangen en een tankvliegtuig te regelen, dan verdampt die nuke 3-4 uur na takeoff op het Rode Plein. Om de doodsimpele reden dat NIEMAND op dit moment zoiets zou verwachten en je dus gewoon door kunt vliegen voor er iemand kan reageren. Van hier, over de Oostzee, over een Baltische staat naar keuze en dan Rusland in. En als je Moskou te risicovol vindt, neem je toch St. Petersburg? Tweede stad van het land, de impact is even groot. Totale verrassing, geen centje pijn, iedereen zit op het moment te kijken naar het luchtruim bij Sotsji.
Wat een vergelijking maar weer...quote:Op donderdag 20 februari 2014 16:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Golfoorlog en de Kosovo oorlog lieten zien dat dat niet zo is. Tankers genoeg boven de woestijn en de Adriatische Zee, maar ze zijn nooit getarget. Die tankers vliegen ook niet de hele weg mee. Als dat je beleving van tankvliegtuigen is, moet je misschien nog maar even wat rondlezen. Tankers vliegen als High Value asset natuulijk bij voorkeur aan de veilige kant van een streep op de kaart. Onderscheppers zullen een enorme uitdaging hebben om daar bij in de buurt te komen. Het kan, maar niet zo gemakkelijk als jij hier schrijft.
Kaliningrad zal meer Polen, Letten, Litouwers, Estlanders en Duitsers een doorn in het oog zijn dan dat Rusland er last van zal hebben, zelfs in oorlogstijd. Een paar SRBM's (Iskanders, Totchka's) in deze regio en menig buur is onveilig zelfs bij een gesloten luchtruim en zeker onder dekking van de nodige TELAR's.quote:Op donderdag 20 februari 2014 16:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De NAVO grens is niet "iets" opgeschoven, die ligt nu gewoon ruim 1000 kilometer dichterbij Moskou en tegen de grens met Rusland (gemeten vanaf de voormalige Inner-German Border). Kaliningrad is een slechte historische grap. Alleen al de Polen vliegen dat in één dag dicht en de Russen weten dat. Kaliningrad (zo groot als onze 3 noordelijke provincies plus Noord-Holland samen) is (net als elke exclave) militair onverdedigbaar, vergelijkbaar met de situatie in Srebrenica, maar dan op een grotere schaal. Ze hadden het in '90 gewoon aan de Duitsers terug moeten geven, dan hadden die het probleem gehad. Nu hebben ze er alleen maar last van.
Vergeet voor het gemak ook niet 11 september 2001, toen een stel idioten het naar eigen zeggen 's wereld best verdedigde luchtruim penetreerde in het hart van naar eigen zeggen 's werelds machtigste staat.quote:Op donderdag 20 februari 2014 16:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En wat de luchtverdediging van Moskou betreft:
28 mei 1987 Cessna-172
en dat was tijdens de Koude Oorlog toen ze nog echt opletten.
quote:Op donderdag 20 februari 2014 19:30 schreef Radegast het volgende:
De Russen hebben naar verluidt nu wel S-400 luchtafweer in Kalinigrad en in de buurt van Moskou is net een nieuw over-the-horizon-radar systeem geactiveerd
Ik zou dat wetende niet graag in een tanker zitten boven de Oostzee, Polen of één van de Baltische Staten.
De SA2 is geen lange afstand sam? Neger please...quote:Op zondag 23 februari 2014 22:09 schreef Gruj0 het volgende:
Zowel Joegoslavië als Irak hebben nooit lange afstand- luchtafweersystemen gehad en hadden dus ook nooit een bedreiging kunnen vormen voor AWACS en tankers.
Ik wist dat dit commentaar eraan zat te komen.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
De SA2 is geen lange afstand sam? Neger please...![]()
Die zooi is toen allemaal lam gejammed.
De Intel rapporten waar ik in 95 mee te maken had zeiden wat anders. De Russen waren namelijk ondanks een wapenembargo vrolijk bezig met het leveren van spullen aan wie er maar wilde betalen. Onze tankers hielden daar ook rekening mee. Ik was in 1999 niet "in theatre", maar er was geen enkele reden om aan te nemen dat tankers boven de Adriatic geen last zouden hebben van missiles.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:56 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ik wist dat dit commentaar eraan zat te komen.![]()
SA-2 was al in 1995 decommissioned door het Joegoslavisch leger kneus. Het liquid fuel voor dit systeem (überhaupt dit soort systemen) was toen al achterhaald en veels te gevaarlijk om nog onder oorlogstijd in gebruik proberen te nemen.
Bovendien was de actieradius bescheiden (45km).
Ik heb het over Irak kneus. Ennuh 45km is de eerste generatie, of dacht je dat Saddam nog raketten uit de jaren 50 op de launchers had liggen.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:56 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ik wist dat dit commentaar eraan zat te komen.![]()
SA-2 was al in 1995 decommissioned door het Joegoslavisch leger kneus. Het liquid fuel voor dit systeem (überhaupt dit soort systemen) was toen al achterhaald en veels te gevaarlijk om nog onder oorlogstijd in gebruik proberen te nemen.
Bovendien was de actieradius bescheiden (45km).
Het was een SA-3, die iets moderner en in tegenstelling tot de SA-2 wel redelijk mobiel is.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb het over Irak kneus. Ennuh 45km is de eerste generatie, of dacht je dat Saddam nog raketten uit de jaren 50 op de launchers had liggen.
Daarbij is die F117 door een SA2 neergehaald in Joego.
Juist.quote:Verder wat Ronald zegt.
Ik vrees dat je je discussiepartner onderschat, en enorm tekort doet met aanspreken als ´kneus`.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:56 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ik wist dat dit commentaar eraan zat te komen.![]()
SA-2 was al in 1995 decommissioned door het Joegoslavisch leger kneus.
^ Voor de westers- gezinden onder ons is dit een zoet verhaaltje voor bij het slapengaan.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:02 schreef RonaldV het volgende:
OK, jullie lezen gewoon echt f**king slecht. Maakt niet uit, ik leg het gewoon nog een keer uit. Als je morgenochtend een F-16AM met een B61 onder de vleugel samen met een KDC-10 naar Letland vliegt, dan is er geen haan die er naar kraait. Er is geen spanning met Rusland, hun troepen staan niet op alert, want daar is geen enkele reden voor. De F-16 kan afgetankt worden boven Estland en de KDC-10 kan op zijn gemak terugvliegen, zonder enig risico van raketten. Het is immers nog steeds vredestijd.De spanning begint pas op het moment dat je de grens tussen Estland en Rusland over steekt. Vanaf dat moment is iedereen te laat met reageren.
De Russen hebben een centraal geleide Command en Control organisatie, niet zoals wij één die lokale commandanten toestaat om op zichzelf actie te ondernemen. Dan kun je nieuwste en modernste spullen hebben staan: daar gaat het hier niet om. Het gaat er om dat je binnen ergens tussen de 30 en 45 minuten vanaf de Estlandse grens bij Moskou kunt zijn, zelfs als de Russische radar je ziet vliegen. Jullie aannames gaan allemaal op als je een 'normale' opbouw naar oorlogstijd hebt waarbij de spanning geleidelijk oploopt. Maar het is nu eenmaal vredestijd.
...
En de haalbaarheid? Die is nul natuurlijk. Want het hele plan loopt lek op het in je bezit krijgen van een B-61. Dat was mijn punt ook niet in de oorspronkelijke post: "In principe kan je nu tot aan de Russische grens bijtanken, want de NAVO grens loopt nu tot en met de Baltische staten." Het is vredestijd. Je kunt letterlijk tot aan de Russische grens bijtanken. Natte droom of niet, DAT is gewoon zo. Vanaf daar zit je op nog een half uur van Moskou. De rest "ze hebben raket X en vliegtuig Y" is allemaal gelul. Die MiG-31s en Su-29s staan niet klaar aan de kop van de baan en er hangt geen CAP. Het kost gewoon te lang om die wel op zijn plek te rijgen. Die raketten zijn er, maar de crews hebben ook nog te maken met civiel verkeer waar ze niet op mogen schieten. Zij moeten eerst hun doel uitzoeken op hun scopes. Wel eens geprobeerd? Die F-16 vliegt ondertussen gewoon door en gaat dus VEEL dichter bij Moskou komen dan jullie denken.
Je stelling bevestig ik niet daar 9/11 na de eerste aanslag geen verrassingsaanval meer genoemd kon worden. Met nog 3 andere soortgelijke vluchten wisten zij zich kennelijk geen raad. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk, maar als je nog 3 andere vreemde bewegingen na één eerste aanslag al niet weet te detecteren, dan is er iets ernstig mis of heb je je eigen kunnen overschat, wat hier in het westen relatief vaak voorkomt.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:02 schreef RonaldV het volgende:
Gruj0, je ontkracht mijn stelling niet, je bevestigt hem juist door te wijzen op 9/11. Een dergelijke verrassingsaanval was mijn hele punt.
^ Nogal tegenstellend met een van je eerdere beweringen;quote:Op zondag 23 februari 2014 23:02 schreef RonaldV het volgende:
Het bewijst alleen dat de NATO geen 'Command of the Air" had.
Maar goed, daar ging het niet om. Het ging erom dat jij beweerde dat Polen Kaliningrad in een dag zou dichtvliegen.quote:Op maandag 15 juli 2013 21:30 schreef RonaldV het volgende:
Wild Weasel niet zo succesvol. Je roept maar wat.
Je zegt daar niets nieuws of niets wat niemand weet. In elke oorlog worden wel wapenembargo's geschonden.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:07 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Intel rapporten waar ik in 95 mee te maken had zeiden wat anders. De Russen waren namelijk ondanks een wapenembargo vrolijk bezig met het leveren van spullen aan wie er maar wilde betalen. Onze tankers hielden daar ook rekening mee. Ik was in 1999 niet "in theatre", maar er was geen enkele reden om aan te nemen dat tankers boven de Adriatic geen last zouden hebben van missiles.
Was jij er ook? Of heb je het 15 jaar later gelezen?
Oh ja? Vertel eens welke S-75 raketten Saddam in zijn inventarisatie had liggen?quote:Op zondag 23 februari 2014 23:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb het over Irak kneus. Ennuh 45km is de eerste generatie, of dacht je dat Saddam nog raketten uit de jaren 50 op de launchers had liggen.
Zelfs de 1e hit op Google vertelt je wat anders.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daarbij is die F117 door een SA2 neergehaald in Joego.
Zelfs deze Wikipedialink geeft aan wat ik al zei wat betreft het gebruik van SA-2 systemen in Joegoslavië; "passed on to successor states, but retired shortly afterwards".quote:Op zaterdag 1 maart 2014 13:40 schreef trigt013 het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/S-75_Dvina
Er zijn er nog genoeg in gebruik.....
Dit dus.quote:Op zondag 16 maart 2014 22:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ga ook niet eens meer reageren... Ben er klaar mee.
Gonnus Doeven, die zie je ook 1,2,3 niet over het hoofd...quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:33 schreef Rave_NL het volgende:
Na ruim een uur? TV-programma was nog niet afgelopen zeker?
LB jonguh!!!quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:44 schreef Pumatje het volgende:
[ afbeelding ] .... Dit ???![]()
Dit ..ding heeft de wacht van een complex met daarin nucleaire wapens verrast?![]()
Sjiek hoor.. beveiliging
...serieusquote:
Man, er ligt ook helemaal niks, spannend gedrag allemaal. Op de sites Darp en Doornspijk werd je omgelegd als je te dicht in de buurt kwam... En Volkel loop je gewoon op.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:01 schreef Pumatje het volgende:
[..]
...serieus![]()
Dat Amerika ze überhaupt met een gerust hart hier zo laat liggen.![]()
Wij creëren hiermee in principe een grotere nucleaire dreiging dan Noord-Korea of Iran
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |