quote:Op zondag 4 september 2011 19:51 schreef slacker_nl het volgende:
Twee nieuwe groepen komen de meterkast binnen:
[ afbeelding ]
Stukje verder met de aanleg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Indeling oud:
1: Wasmachine
2: Trapverlichting, gang, slaapkamer 1, slaapkamer 2, badkamer
3: Keuken, woon- en eetkamer, wc, tuinverlichting
Indeling nieuw:
1: Wasmachine
2: Trapverlichting, gang, slaapkamer 1, slaapkamer 2 (licht), tuinverlichting, badkamer
3: Keuken, woon- en eetkamer, wc, balkonverlichting
4: Slaapkamer 2 aka serverroom (WCD)
5: Keuken (magnetron/koelkast)
En ik ga van de week alles hernummeren zodat alles netjes in volgorde genummerd is in de meterkast (maar dat is cosmetisch dus..)
Vonkenboer ?quote:
25 kV sub is een 25 000 Volt onderstationquote:
ah das leuk.. maar niet voor in de achtertuinquote:Op dinsdag 6 september 2011 22:51 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
25 kV sub is een 25 000 Volt onderstation
Toch leuk als er foto's van geplaatst worden. Weer eens wat anders.quote:Op woensdag 7 september 2011 00:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
ah das leuk.. maar niet voor in de achtertuin
altijd leukquote:Op zondag 30 oktober 2011 00:00 schreef Flippie1990 het volgende:
Iemand geïnteresseerd om te weten hoe een meterkastje eruit ziet in een ziekenhuis ?. Kan binnenkort eens kijken als ik in het oude ziekenhuis kom. Indien toestemming van stage begeleiders fotootje maken. misschien ook nog van de 3 generatoren van de NSA.
Altijd leuk om eens te zien !quote:Op zondag 30 oktober 2011 00:00 schreef Flippie1990 het volgende:
Iemand geïnteresseerd om te weten hoe een meterkastje eruit ziet in een ziekenhuis ?. Kan binnenkort eens kijken als ik in het oude ziekenhuis kom. Indien toestemming van stage begeleiders fotootje maken. misschien ook nog van de 3 generatoren van de NSA.
wat een chaotische bende..quote:Op woensdag 2 november 2011 17:34 schreef ZetaOS het volgende:
Zoals je ziet lekker klein, maar met disco verlichting als het moet
wat een puinhoop, met al die losse kabels.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:34 schreef ZetaOS het volgende:
Zoals je ziet lekker klein, maar met disco verlichting als het moet
Neh, dat scherm gaat aan als ik de kast open doe.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:37 schreef loecje het volgende:
[..]
wat een chaotische bende..
waarom een scherm/toetsenbord en muis in je meterkast? pak je en stoel en ga je voor de meterkast zitten om te kijken naar de camera's?
1 | wat een puinhoop, met al die losse kabels. |
maar waarvoor een scherm? je kan toch gewoon een laptop op aansluiten of anders via netwerk met je pc/laptop inloggen op je server. dat doe ik hier ook op mn pc/mediacenter.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:42 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Neh, dat scherm gaat aan als ik de kast open doe.
Die PC is voor de camera's en de Thuis server voor van alles, zoals firewall.
[ code verwijderd ]
hou maar op man, kast is veel te klein voor al die kabels.![]()
![]()
Nope, moet een pc zijn in verband met de Geovision PCI CCTV videokaart.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:50 schreef loecje het volgende:
[..]
maar waarvoor een scherm? je kan toch gewoon een laptop op aansluiten of anders via netwerk met je pc/laptop inloggen op je server. dat doe ik hier ook op mn pc/mediacenter.
scheelt weer een hoop rotzooi...
ik ben vooral benieuwd naar 1 of weet je al wat die is?quote:Op maandag 7 november 2011 19:04 schreef Drommeldaris het volgende:
Boven 4 zitten ook nog 2 zwarte knoppen (ja er mist 1) maar ik hoorde zojuist van een huisgenote dat ze iets gemolt had en nu de huisbaas langskomt om alles te fixen
Nummer 1 schakelt je meter van hoog naar laag tarief. (En vice versa)quote:Op maandag 7 november 2011 19:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik ben vooral benieuwd naar 1 of weet je al wat die is?
ow die heb ik nog nooit zo gezien. is dit heel oud dan of is het vaak weggewerkt?quote:Op maandag 7 november 2011 19:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nummer 1 schakelt je meter van hoog naar laag tarief. (En vice versa)
Zal wel regio (leverancier) afhankelijk zijn. Soms werkt het met een tijdklok, soms met een toondecoder, dan geeft de leverancier een signaal mee met de netspanning en schakelt je meter om.quote:Op maandag 7 november 2011 19:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ow die heb ik nog nooit zo gezien. is dit heel oud dan of is het vaak weggewerkt?
Deze is al bejaard, maar ze worden nog steeds toegepast en worden nooit weggewerktquote:Op maandag 7 november 2011 19:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ow die heb ik nog nooit zo gezien. is dit heel oud dan of is het vaak weggewerkt?
oude techniek ziet er vaak wel stoerder uit dan die moderne fratsenquote:Op maandag 7 november 2011 19:31 schreef exlurker het volgende:
[..]
Deze is al bejaard, maar ze worden nog steeds toegepast en worden nooit weggewerkt
das niet zo moeilijkquote:Op dinsdag 8 november 2011 23:56 schreef Milkmannetje het volgende:
Tegenwoordig zie je veel meters van ISKRA.
Die hebben allemaal zo'n optisch uitlees-oogje.
Zou het niet tof zijn om dat zelf uit te kunnen lezen? Zou daar een betaalbaar kabeltje / interfaceje voor zijn?
SPOILER: offtopicOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.iets via de pc wijzigen kan toch gewoon vanuit de laptop? of anders de pc aansluiten op het scherm van je laptop.
ik heb hier ook een pc staan(niet in de meterkast, gebruikt als mediacenter/downloads) waar alleen een internet kabeltje heen loopt.
Klopt, ik vind 5 Web wifi verbindingen. Maar meeste is beter beveiligd.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:22 schreef cracktor het volgende:
tsja het kan ook alleen gebruikt worden voor WEP dus weet niet hoe ver je er dan mee komt
Wat trekt een 64-slice CT-scanner ok al weer? Heb eens een speciale aansluiting daarvoor moeten maken; speciale kabel v.a. de hoofdaanluiting 2 verdiepingen hoger.quote:Op woensdag 7 maart 2012 09:38 schreef kovenant het volgende:
meterkast in ziekenhuis is niks anders grote metalen kast per afdeling en op elke verdieping 1.
kleine meter of anderhalve meter breed met zekeringen en een grote schakelunit.
ziekenhuis waar ik werkte hadden tussen de 50 en 200 zekeringen per kast , kleine 80 kasten.
flink wat iigquote:Op woensdag 7 maart 2012 10:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat trekt een 64-slice CT-scanner ok al weer? Heb eens een speciale aansluiting daarvoor moeten maken; speciale kabel v.a. de hoofdaanluiting 2 verdiepingen hoger.
Bij deze de foto zoals de meterkast er nu uitziet, groter en alles netjes opgeruimd.quote:Op maandag 13 december 2010 18:16 schreef SV-tje het volgende:
Oorspronkelijk vanuit de bouw (vorig jaar opgeleverd).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijdens de verbouwing, extra groepen toegevoegd, 3-fase moet nog worden aangelegd door Enexis, daarom groepen nog afgedekt.
[ afbeelding ]
Huidige foto zal ik nog even maken
Vriendlief is van oorsprong electricien, en nu zit hij in kabelmanagement op kantoren, dus is z'n eer te na als het niet netjes zou zijn.quote:
*durft spontaan geen foto meer te maken als de meterkast verbouwd is*quote:Op zaterdag 14 april 2012 10:08 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Vriendlief is van oorsprong electricien, en nu zit hij in kabelmanagement op kantoren, dus is z'n eer te na als het niet netjes zou zijn.
Hoe verzin je het, een vitrinekast in een deurquote:Op maandag 16 april 2012 09:01 schreef jpajs het volgende:
Onze meterkast zoals niemand hem heeft. Kreeg namelijk een paar jaar terug al weer een vitrinekastje voor mijn verjaardag. Tja en de plek waar ik dacht daar bouw ik hem in lukt het voor geen meter. Na dus een maandje piekeren is het de meterkast deur geworden. Inmidels door alle meteropnemers de afgelopen jaren bewonderd, tot mijn verbazing, nooit enig commentaar gekregen.
[ afbeelding ]
Die heilige is Antonius. Mijn vrouw is vaak haar sleutel en ook de rest kwijt vandaar.
[ afbeelding ]
Maar daar gaat het hier niet om dus voor de liefhebbers een gelabelde meterkast.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ja ik vind hem ook briljant bedachtquote:Op maandag 16 april 2012 16:50 schreef cvboer het volgende:
[..]
Hoe verzin je het, een vitrinekast in een deurIk vind het geniaal bedacht, en het staat nog mooi ook.
Dat is met recht een stukje vakwerk te noemenquote:Op zaterdag 14 april 2012 01:06 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Bij deze de foto zoals de meterkast er nu uitziet, groter en alles netjes opgeruimd.
[ afbeelding ]
Hoe verzin je het een ingebouwd vitrine kastje in de deur van de meterkastquote:Op maandag 16 april 2012 09:01 schreef jpajs het volgende:
Onze meterkast zoals niemand hem heeft. Kreeg namelijk een paar jaar terug al weer een vitrinekastje voor mijn verjaardag. Tja en de plek waar ik dacht daar bouw ik hem in lukt het voor geen meter. Na dus een maandje piekeren is het de meterkast deur geworden. Inmidels door alle meteropnemers de afgelopen jaren bewonderd, tot mijn verbazing, nooit enig commentaar gekregen.
[ afbeelding ]
Die heilige is Antonius. Mijn vrouw is vaak haar sleutel en ook de rest kwijt vandaar.
[ afbeelding ]
Maar daar gaat het hier niet om dus voor de liefhebbers een gelabelde meterkast.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je gaat mij niet vertellen dat dit de maatstaf is voor je hele huis en leefpatroon?quote:Op zaterdag 14 april 2012 01:06 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Bij deze de foto zoals de meterkast er nu uitziet, groter en alles netjes opgeruimd.
Als het aan mij ligt niet, maar ik denk dat m'n vriend ervoor zou tekenen qua opgeruimdheid. Qua afwerking is dat wel wat we graag willen, vandaar dat we ook al zo lang bezig zijn met een nieuwbouwhuis en het meeste zelf doen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:57 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Je gaat mij niet vertellen dat dit de maatstaf is voor je hele huis en leefpatroon?
Ontzettend leuk bedacht! Die meterkastdeur doe je ook niet vaak open of dicht (laat staan er mee slaan); dus weinig kans dat de beelden omvallen. Electrisch voor het spotje heb je ook vlak bij de hand. Echt heel creatieve oplossing!quote:Op maandag 16 april 2012 09:01 schreef jpajs het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die is 79,5 cm breed en 231,5 hoogquote:
Oke, dank u, zal daar eens kijken, Ik heb er geen ventilatierooster in.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:54 schreef blomke het volgende:
Op Marktplats staan er genoeg. Ook met deurroosters zoals nodig als er een gasmeter in de kast zit.
Die Svedex in de opslag en van marktplaats een deur kopen. Even gat er in zagen en je hebt ook een vitrine kast er in. Volgens mij wordt het de nieuwe trend hier.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:40 schreef cvboer het volgende:
Zo'n vitrinekastje zou ik bij mij ook wel willen. Zit alleen met een probleem, het is namelijk niet mijn woning, ik huur. Er zit een svedex opdekdeur in, is daar makkelijk aan te komen, zodat ik er een normale deur in kan zetten als ik hier wegga?
deur met amoled film er op.. die mooie animaties geeft over je verbruik? B)quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:16 schreef jpajs het volgende:
[..]
Die Svedex in de opslag en van marktplaats een deur kopen. Even gat er in zagen en je hebt ook een vitrine kast er in. Volgens mij wordt het de nieuwe trend hier.Mocht je gaan verhuizen de nieuwe bewoner neemt het spontaan over.
Volgens mij valt er wel in elke deur wat te zetten. Desnoods één of meerdere een kleine kastje verdeeld over de deur.
Vonkenboer is zo trots op zijn meters dat hij er vast een deur in zet met een glaspaneel.![]()
Ben benieuwd wie de volgende is met een creatieve meterkast deur.
"met amoled film er op" dat is? Verder kan je naturlijk niet elke deur voorzien van heiligenbeelden e.d.; er wordt wel eens een deur dichtgeslagen.....quote:Op woensdag 18 april 2012 09:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
deur met amoled film er op.. die mooie animaties geeft over je verbruik? B)
lol pas nadat ik de vorige pagina had bekeken kon ik iets maken van je postquote:Op dinsdag 15 mei 2012 16:31 schreef blomke het volgende:
Eerst op een server op het internet plempen. Dan een link maken naar die serverlocatie m.b.v. het groene tekentje, boven dit tekstvak, rechts van die X2.
Het wordt hoognodig tijd dat er een "Laat jouw cv-ketel eens zien" topic komt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik ben natuurlijk ook geïnteresseerd in de wat triestere meterkasten
Het hoeft niet allemaal mooi kale nieuwbouw kastjes te zijn
Nieuw Graswijk Assen?quote:Op woensdag 6 juni 2012 19:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Verzorgingshuis, jaar of 40 oudwe zijn aan het verbouwen.
3x 500 ampere dacht ik...quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is nog eens een flinke holec halyester batterijzulke jongens heb ik in het verleden ook al eens samengesteld en opgebouwd ! Leuk spul, maar het jeukt behoorlijk dat kunstof
![]()
Is het een renovatie project ? Of krijgt het hele gebouw een andere functie oid. ?
Nee man, dat wordt gesloopt.quote:
Had de website al gevonden. Word wel mooi.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Nee man, dat wordt gesloopt.![]()
Zijn ze met nieuwbouw bezig nu.
handen en armen goed vettig houden met vaseline, en/of dunne handschoenen aan is de beste oplossing. Ik heb ongeveer 15 jaar geleden met mijn stage bij Holec genoeg van dat spul bewerkt.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is nog eens een flinke holec halyester batterijzulke jongens heb ik in het verleden ook al eens samengesteld en opgebouwd ! Leuk spul, maar het jeukt behoorlijk dat kunstof
![]()
Is het een renovatie project ? Of krijgt het hele gebouw een andere functie oid. ?
heb je geen duidelijke foto van die meszekeringen, en is 250 ampere over die kabels niet een beetje teveel van het goedequote:Op woensdag 6 juni 2012 20:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
3x 500 ampere dacht ik...
Het is renovatie. Het blijft een verzorgingshuis. Naast wat nieuwe kasten op de afdelingen en een nieuwe lift is er niet veel veranderd aan de installatie. Hier en daar wat buiten gebruik gestelde groepen.
handig! mooi om voor mn meter te monterenquote:Op woensdag 6 juni 2012 22:53 schreef densmee het volgende:
ik was aan het zoeken naar grote meszekeringen en dan kom je dit tegen
toch best wel angstwekkend als je ziet wat je zo online kunt kopen.
die aftakklemmen bijvoorbeeld
http://www.growshop-outlet.nl/electro-materialen
Zal straks even kijken. Ook naar de amperequote:Op woensdag 6 juni 2012 22:46 schreef densmee het volgende:
[..]
heb je geen duidelijke foto van die meszekeringen, en is 250 ampere over die kabels niet een beetje teveel van het goede
Opzich best netjes !quote:Op vrijdag 27 juli 2012 08:05 schreef refro het volgende:
Nieuw huis nieuwe kast. Er hing een standaard jaren tachtig stoppenkast met 2 aardleks en een paar extra groepen in een los kastje. Met hulp van mijn vader er dit van gemaakt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik moet de oude telefoon lijn nog netjes wegwerken, alles gaat sinds vorige week via glasvezel. Ik moet aan de rechterkant er nog netjes een aardblokje tussen zetten. En het plafondje moet netjes op maat gemaakt worden voor de nieuwe kast.
De linker leiding koker is uitsluitend netwerk de recht alle voedingskabels voor de adapters, Helaas was er geen plaats om erlangs nog een contactdoos te monteren dus die moet ik ook nog ergens kwijt, net als een extra stopcontact.
Poeh, daar staat flink wat apparatuur te brommen ! Ik zie al twee Synolygy nas'sen, een xpediabox (?), een router (?) en dat ding op de bovenste plank kan ik niet helemaal plaatsenquote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
[ afbeelding ]
Was toch bezig in dit topic om wat dingen uit te zoeken en voor te bereiden voor de toekomst
Verbeterpuntjes genoeg:
- groepen indeling voor buiten stroom
- kabels rechtsonder (ziggo kabel) netter wegwerken
- stroom bovenin beter organiseren
Maargoed, heb m'n apparaatjes allemaal een eigen plankje gegeven en de kabeltjes enigszins netjes aangesloten en weggebonden
Wlke kabels? Die glimmende dingen boven en onder de mespatronen zijn vernikkelde koperen strippen die als geleider dienst doen. Als ik schatten moet zijn het strippen van 20mm x 5mm. Dat is toch al 100mm2quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:46 schreef densmee het volgende:
[..]
heb je geen duidelijke foto van die meszekeringen, en is 250 ampere over die kabels niet een beetje teveel van het goede
Die kunnen best een uurtje zonder spanning hoor. En anders leg je even een los verlengsnoertje naar een groep die nog wel aanstaat.quote:Op zondag 29 juli 2012 15:56 schreef Vinniiee het volgende:
Blijkt dat de schuur op de groep van de keuken zit, waar 1 vriezer en 1 koel/vries combi op aangesloten zijn
Cisco modem van Ziggo, bovenin een routertje (Asus diamond dingetje), 1gbit switch en de 1 na bovenste plank is classifiedquote:Op zondag 29 juli 2012 13:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh, daar staat flink wat apparatuur te brommen ! Ik zie al twee Synolygy nas'sen, een xpediabox (?), een router (?) en dat ding op de bovenste plank kan ik niet helemaal plaatsen![]()
Er is wel ruimte voor wat verbetering zie ik
Hadden wij ook. Kwamen we achter toen m'n moeder met haar camper bij ons op de oprit stond. Had natuurlijk de stekker in de garage gestoken (voor de koelkast). En op zondag, wij zetten de waterkoker aan en poef. Stroom weg. Stop omgeslagen. Nu gebeurde dat wel vaker (tja, in de jaren '60 hadden ze nog niet zoveel spul...). Dus weer aangezet. En weer gebeurde het. Toen bleek dat de garage bij de keuken op zat... En een deel van de bijkeuken. En ik geloof ook een deel van de zolder. Gelukkig had de oven wel een eigen groep....quote:Op zondag 29 juli 2012 15:56 schreef Vinniiee het volgende:
Even geen piccie van de meterkast, wel een opmerking.
Bij ons thuis is er later in de schuur elektra aangelegd. De lamp was kapot dus ik wilde een vervangende tl-balk monteren en aansluiten. Moet natuurlijk eerst de spanning eraf. Blijkt dat de schuur op de groep van de keuken zit, waar 1 vriezer en 1 koel/vries combi op aangesloten zijn
Dat moet als ik op mezelf ga echt anders
Interessantquote:Op woensdag 9 november 2011 00:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
das niet zo moeilijk
http://www.bwired.nl/How_rfxcom.asp
hf
Ziet er inderdaad netjes uit, alleen een opmerking nog, op de onderste rij zit een automaat teveel!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 16:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Interessant
Ik heb een moderne meterkast en (nog) opgeruimd:
[ afbeelding ]
De automaat rechts onderin is een kookgroep, en die telt voor één als het goed is.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 16:52 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ziet er inderdaad netjes uit, alleen een opmerking nog, op de onderste rij zit een automaat teveel!
Volgens de voorschriften mogen er maar 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar, kan in de toekomst problemen gaan geven door dat de som van 30mA met 5 automaten sneller is bereikt en dan de automaat regelmatig afschakelt.
Ik dat geval is het in orde, als ook de twee automaten van de kookgroep aan elkaar gekoppeld zijn en als èèn automaat uitschakelenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 16:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De automaat rechts onderin is een kookgroep, en die telt voor één als het goed is.
Dat is hem. Het zou ook raar zijn dat een woning uit 2006 door de keuring komt met een foutieve installatie.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:09 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ik dat geval is het in orde, als ook de twee automaten van de kookgroep aan elkaar gekoppeld zijn en als èèn automaat uitschakelen
[ afbeelding ]
ach ja je hebt niks te klagen wij hebben maar 3 groepen, waaronder de halve benedenverdieping plus werkplaats op 1 groep zit, helft woonkamer groep 2, boven groep 3.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:43 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Hadden wij ook. Kwamen we achter toen m'n moeder met haar camper bij ons op de oprit stond. Had natuurlijk de stekker in de garage gestoken (voor de koelkast). En op zondag, wij zetten de waterkoker aan en poef. Stroom weg. Stop omgeslagen. Nu gebeurde dat wel vaker (tja, in de jaren '60 hadden ze nog niet zoveel spul...). Dus weer aangezet. En weer gebeurde het. Toen bleek dat de garage bij de keuken op zat... En een deel van de bijkeuken. En ik geloof ook een deel van de zolder. Gelukkig had de oven wel een eigen groep....
Nou,daar zou je nog raar van opkijken, verleden week werd hier nog een meterkast geplaatst met 3 fasen, twee4 polige aardlekschakelaars, maar geen hoofdschakelaar en ook een woning gebouwd in 2006quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is hem. Het zou ook raar zijn dat een woning uit 2006 door de keuring komt met een foutieve installatie.
Ziet er gelikt uitquote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:48 schreef S95Sedan het volgende:
Mijn huidige meterkast, zit nog wat werk aan aangezien er nog een aantal wcd bij moeten rechts. Per kamer ingedeeld coax/netwerk.
[ afbeelding ]
En de keurende instantie zag dat over het hoofd?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:27 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nou,daar zou je nog raar van opkijken, verleden week werd hier nog een meterkast geplaatst met 3 fasen, twee4 polige aardlekschakelaars, maar geen hoofdschakelaar en ook een woning gebouwd in 2006
Waarom zit er op de CAI een 6 voudige splitter als er maar 3 kabels uitgaan? Dat zorgt voor onnodige verzwakking van het signaal. Bovendien zijn de open uitgangen ook niet afgesloten met een 75Ohm weerstand voorzover ik kan zien op het plaatjequote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:48 schreef S95Sedan het volgende:
Mijn huidige meterkast, zit nog wat werk aan aangezien er nog een aantal wcd bij moeten rechts. Per kamer ingedeeld coax/netwerk.
[ afbeelding ]
Tegenwoordig mag een "erkend" installateur zelf de installatie keuren en krijgt maar eens per jaar controlequote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ziet er gelikt uitVanwaar die 'lus' in de coaxkabels?
[..]
En de keurende instantie zag dat over het hoofd?
Mijn versterker heeft ook geen afsluitweerstanden nodig.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zit er op de CAI een 6 voudige splitter als er maar 3 kabels uitgaan? Dat zorgt voor onnodige verzwakking van het signaal. Bovendien zijn de open uitgangen ook niet afgesloten met een 75Ohm weerstand voorzover ik kan zien op het plaatje
Dit is geen versterker.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:41 schreef ACT-F het volgende:
Mijn versterker heeft ook geen afsluitweerstanden nodig.
O jaquote:
Lus zit er voor speling, mocht er ooit iets verplaatst moeten worden etc.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ziet er gelikt uitVanwaar die 'lus' in de coaxkabels?
Met oog op verdere aansluitingen, sowieso moet er nog een kabelmodem aan. Van die weerstanden was ik me niet bewust.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zit er op de CAI een 6 voudige splitter als er maar 3 kabels uitgaan? Dat zorgt voor onnodige verzwakking van het signaal. Bovendien zijn de open uitgangen ook niet afgesloten met een 75Ohm weerstand voorzover ik kan zien op het plaatje
AOP blijft eraf, zoals het standaard zat was het veel meer storingsgevoelig met al die koppelstukken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
O jaDan is het niet zo verstandig. Bovendien is er geen AOP gebruikt, daar zijn kabelmaatschappijen niet zo blij mee i.v.m. mogelijke verstoringen op het kabelnetwerk.
Hoe bedoel je storingsgevoelig? Vanwege het feit dat er meer mis kan gaan? Of bedoel je dat het signaal te zwak wordt? Welk type AOP zat erop dan?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:31 schreef S95Sedan het volgende:
AOP blijft eraf, zoals het standaard zat was het veel meer storingsgevoelig met al die koppelstukken.
Standaard zat deze erop.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoe bedoel je storingsgevoelig? Vanwege het feit dat er meer mis kan gaan? Of bedoel je dat het signaal te zwak wordt? Welk type AOP zat erop dan?
De kabelmaatschappij staat op je stoep als er storingen zijn (meegemaakt bij een kennis). De eerste keer blijft het meestal bij een waarschuwing, de tweede keer mag je alle kosten betalen en dat is niet mals.
De TRAS 1000B is in principe een goede AOP met een demping van 0,5 dB. Het nadeel is de IEC-aansluiting waardoor je meer contactverlies hebt. Je zou eventueel een TRIS102A kunnen proberen met een demping van 0,4 dB met aan beide kanten F-connectoren. TRIS102B is F-connector naar IEC, welke ik heb en naar tevredenheid werkt.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:53 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Standaard zat deze erop.
[ afbeelding ]
Je hebt de plank compleet misgeslagen. Er zit wel degelijk een filter in om de ongebruikte frequenties eruit te filteren. 50Hz mantelstroom veroorzaakt door aangesloten apparatuur is veruit het beruchtste. Een moderne AOP heeft zelfs galvanische scheiding om mantelstroom naar het kabelnetwerk te voorkomen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zou me niet druk maken over een AOP.
Feitelijk is dat slechts (zoals de naam al zegt) niet meer of minder dan een Abonnee Overname Punt. Oftewel, ergens moet die onhandige groene kutkabel omgezet worden in een voor een consument handige aansluiting.
Heeft verder niets met storing van doen, want een filter zit er niet in.
Daar kan ik me inderdaad (technisch gezien) wel iets bij voorstellen. Ik dacht zelf eigenlijk meer aan HF storingen. En met een demping van 0.4dB over heel de bandbreedte kan er wat betreft eigenlijk geen filter inzitten.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:28 schreef ACT-F het volgende:
Je hebt de plank compleet misgeslagen. Er zit wel degelijk een filter in om de ongebruikte frequenties eruit te filteren. 50Hz mantelstroom veroorzaakt door aangesloten apparatuur is veruit het beruchtste. Een moderne AOP heeft zelfs galvanische scheiding om mantelstroom naar het kabelnetwerk te voorkomen.
In dat geval zit natuurlijk allang het AOP weer op zijn plek als ze komen.quote:Als ze erachter komen staan ze voor je deur. En als je niet thuis bent gaat de kabel eraf. De volgende werkdag mag je bellen voor een afspraak. En je hebt geen recht op compensatie, lees de algemene voorwaarden maar.
Die 0,4 dB is zelfs met dubbele galvanische scheiding. En daarover gesproken, zo'n AOP beschermt je dus ook tegen indirecte blikseminslag vanuit het kabelnetwerk, mits de aardedraad gebruikt is.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Daar kan ik me inderdaad (technisch gezien) wel iets bij voorstellen. Ik dacht zelf eigenlijk meer aan HF storingen. En met een demping van 0.4dB over heel de bandbreedte kan er wat betreft eigenlijk geen filter inzitten.
Ondertussen wel enkele dagen zonder kabel gezeten. En als er weer een storing is omdat je de AOP ertussen uit gehaald hebt ben jij de eerste verdachte.quote:In dat geval zit natuurlijk allang het AOP weer op zijn plek als ze komen.
Aangezien 50Hz een teringeind uit de buurt ligt van het gangbare frequentiebereik van de CAI is die 0,4dB 'doorlaatdemping' makkelijk te bereiken. Maar met blikseminslag heeft dat geen fuck te maken. Dan heb je namelijk het liefst een demping van googletriljoenbiljoenmiljardmiljoen DB.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:05 schreef ACT-F het volgende:
Die 0,4 dB is zelfs met dubbele galvanische scheiding. En daarover gesproken, zo'n AOP beschermt je dus ook tegen indirecte blikseminslag vanuit het kabelnetwerk, mits de aardedraad gebruikt is.
Mja, en? Ik kan me overigens niet voorstellen dat er in de verdeelkasten geen filters zijn opgenomen. Je bent als leverancier niet goed bij je hoofd als je dat aan de willekeur van de bewoners overlaat.quote:Ondertussen wel enkele dagen zonder kabel gezeten. En als er weer een storing is omdat je de AOP ertussen uit gehaald hebt ben jij de eerste verdachte.
Doe dat. Ik ben bijvoorbeeld met name geinteresseerd in je blikseminslag-beveiligingsclaim. En een ander wellicht in een ander aspect.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 23:37 schreef ACT-F het volgende:
Ik denk dat ik hier maar eens een apart topic over open, want we zijn finale off-topic en er valt een hoop bij te spijkeren over het nut en noodzaak van een AOP.
Geen aparte groep voor je oven? Of heb je een gas oven? Want dat was de vierde groep. En wij hebben zeker geen klein huis! (vrijstaand).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:25 schreef densmee het volgende:
[..]
ach ja je hebt niks te klagen wij hebben maar 3 groepen, waaronder de halve benedenverdieping plus werkplaats op 1 groep zit, helft woonkamer groep 2, boven groep 3.
en dat is dan een redelijk groot 2 onder 1 kap huis
nee we hebben nog een krachtstroom groep 25 ampere en daar zit kookplaat+ oven opquote:Op donderdag 2 augustus 2012 07:53 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Geen aparte groep voor je oven? Of heb je een gas oven? Want dat was de vierde groep. En wij hebben zeker geen klein huis! (vrijstaand).
Toen de nieuwe meterkast geplaatst was, waren er in eerste instantie 6 groepen geplaatst. Ik weet even alleen niet hoeveel we er nu hebben...
Zie, dan had je het beter dan wij, want wij hadden maar 1x 25A groep die binnen kwam en daar gesplitst werd in die 4 groepen.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:21 schreef densmee het volgende:
[..]
nee we hebben nog een krachtstroom groep 25 ampere en daar zit kookplaat+ oven op
voor de werkplaats hebben wij voornamelijk de krachtstroom nodigquote:Op donderdag 2 augustus 2012 16:16 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Zie, dan had je het beter dan wij, want wij hadden maar 1x 25A groep die binnen kwam en daar gesplitst werd in die 4 groepen.
Ik weet nu hoe hij zat. 1 groep voor de oven, 1 groep voor de wasmachine en 2 groepen voor de rest van het huis (inclusief garage). En we hadden ook een stopcontact die op twee groepen zat...quote:Op donderdag 2 augustus 2012 16:46 schreef densmee het volgende:
[..]
voor de werkplaats hebben wij voornamelijk de krachtstroom nodig
Ik zou er niet bij in de buurt durven komen...quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:50 schreef ACT-F het volgende:
Mijn handen jeuken om die kast onder handen te nemen
Afgezien van het feit dat het rommelig is ziet het nog redelijk schoon uit. Wat dacht je van die meterkasten met verroeste gietijzeren kasten, overal spinnenwebben en vocht wat aan alle kanten langs sijpeltquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Ik zou er niet bij in de buurt durven komen...
Nou, die geweldig mooi geïnstalleerde telecominstallatie maakt ook een hoop kapot; vooral kabels die veelste lang zijn vooral niet op lengte knippen voordat men ze aansluit.quote:Op maandag 6 augustus 2012 10:46 schreef Wandtegeltje het volgende:
Historisch scheefgegroeid....
Dit krijg je als er in de loop der jaren wat veranderd wordt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en dat kabeltje gaat van daar naar uhhhhhh... welk kabeltje had ik nou ook alweer.....
[ afbeelding ]
Alle wijzigingen zijn gedaan door erkende installateurs (veiligheidseisen van het werk)
[ afbeelding ]
dus plaats je eerst een groepenkast in een werkruimte, en plaats je er later een keuken in...
[ afbeelding ]
en omdat een gedeelte van de installatie buiten gebruik is gesteld draai je de zekeringen eruit en vervangt de kapotte glaasjes van de smeltpatroonhouder niet.... Waarom zou je ook, er staat maar 230 V op de rails in die kast...
Het motto binnen het bedrijf:
Er mag alleen door gecertificeerde en erkende bedrijven aan de installaties gewerkt worden, die weten hoe het moet![]()
Die mag je gerust hier tonen hoorquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Heeft iemand nog interesse in foto`s van een MCC ruimte (motor control centre) op een offshore gasproductie platform ?
Of van (aardgas)gasgeneratoren (caterpillar 12 cilinder) voor de energieopwekking.
Dat WAS van de inbraakbeveiliging, maar nu niet meer.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nou, die geweldig mooi geïnstalleerde telecominstallatie maakt ook een hoop kapot; vooral kabels die veelste lang zijn vooral niet op lengte knippen voordat men ze aansluit.
Maar idd. historisch scheefgegroeid; in de loop van de tijd komt er van alles bij en worden er van allerlei kastjes met groepen erbij aan gezet. Er is vast ook geen duidelijke groepenverklaring aanwezig ? Dat men nog weet wat wat is ? Die rooie zekeringhouder zal wel iets van de inbraak of brandmeld/ontruimingscentrale zijn ?
Het is geen nette installatie; maar het is ook niet direct een gevaarlijk geïnstalleerd iets
[..]
Die mag je gerust hier tonen hoorben wel nieuwsgierig naar die mcc's
Kennelijk hebben ze geen behoefte om de boel te verbeteren omdat het gebouw bijna afgeschreven is of zo?quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:41 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Dat WAS van de inbraakbeveiliging, maar nu niet meer.
Maar niemand durft er aan te komen omdat hij rood is en hij is nu loos![]()
Ge groepenverklaring ziet er hetzelfde uit als de meterkast, met doorhalingen, met de hand erbij geschreven en soms vergeten te wijzigen
Telecomkastjes zijn gedeeltelijk ook niet meer in gebruik, is van de oude telefooninstallatie.
Verbeteren of vervangen kost vaak veel geld; iets wat veel bedrijven niet doen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kennelijk hebben ze geen behoefte om de boel te verbeteren omdat het gebouw bijna afgeschreven is of zo?
Nee hoor we hebben net de vergunningen en certificaten binnen om weer 10 jaar verder te mogen draaien.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kennelijk hebben ze geen behoefte om de boel te verbeteren omdat het gebouw bijna afgeschreven is of zo?
Om dit te ondervangen heeft men nu kabels naar andere ruimten getrokken, alwaar zich hetzelfde proces afspeelt, maar daar is meer ruimte om te 'klooien'.quote:Op maandag 6 augustus 2012 23:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Verbeteren of vervangen kost vaak veel geld; iets wat veel bedrijven niet doen.
Pas als er weer een keer uitbreidingen gedaan moeten worden vanwege nieuwe machines of ruimten oid. gaat men pas investeren in zo'n verdeelkast.
Het werkt toch zo ook goed ? Wordt er dan toch gedacht
Dat zal wel niet gewaardeerd worden..quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Naja ik heb wel foto's van de binnenzijde van de wat grotere verdelers; maar of mijn werkgever daar zo blij mee is dat ik die "zomaar" op internet zet
Daarom gaan we dat ook niet doen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:27 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat zal wel niet gewaardeerd worden..
Gelijk heb je.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Daarom gaan we dat ook niet doen.
Hoewel ik in het verleden best gaaf spul gebouwd heb; van grote halyesterbatterijen van 400A, tot woonhuisverdelers tot MCC's voor de aansturing van een complete mengvoederfabriek en sojabonenperserij in midden-Rusland.
Maar die foto's ga ik niet met jullie delen, daar is "dat" wereldje ook eigenlijk veelte klein voor
Zeker de meer klantspecifieke zaken zijn soms zo eenvoudig terug te leiden naar bedrijven en personen door mensen die op de juiste manier naar sommige details kijkenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:40 schreef cvboer het volgende:
[..]
Gelijk heb je.
De installatiewereld is sowieso klein.
Klopt helemaal, bij ons betekent foto's publiceren automatisch ontslag op staande voet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zeker de meer klantspecifieke zaken zijn soms zo eenvoudig terug te leiden naar bedrijven en personen door mensen die op de juiste manier naar sommige details kijken.
En over het algemeen kom je vaak toch overal op één of andere manier altijd weer dezelfde mensen tegen; soms bij het zelfde bedrijf, maar soms ook jaren later bij andere grotere installateurs.
Wat is dat 'grijze' kastje dan, dat links uitsteekt?quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:59 schreef Wolken het volgende:
Na een paar van die grote gevallen wil ik mijn bescheiden kastje showen
Dit was de situatie 2 maanden geleden:
[ afbeelding ]
En dit is het nu:
[ afbeelding ]
Geen idee...quote:Op zondag 14 oktober 2012 09:29 schreef mujentas het volgende:
[..]
Wat is dat 'grijze' kastje dan, dat links uitsteekt?
Dit. Wij kregen ooit een keer een presentatie van een grote firma die UPS en koeling verzorgd (ik werk in een datacenter). Een mooie presentatie van begin-tot-eind bouw van een UPS met bijbehorende generator. (300kVa) Op het moment van presentatie dat het geraamte van de band af rolde in de fabriek wisten wij dat het om ons eigen UPS systeem (schakel gedeelte) ging.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zeker de meer klantspecifieke zaken zijn soms zo eenvoudig terug te leiden naar bedrijven en personen door mensen die op de juiste manier naar sommige details kijken.
En over het algemeen kom je vaak toch overal op één of andere manier altijd weer dezelfde mensen tegen; soms bij het zelfde bedrijf, maar soms ook jaren later bij andere grotere installateurs.
Als het niet meer nodig is moet je hem door het energiebedrijf laten verwijderen; het is immers niet jou eigendom / jou deel van de installatie. Als hij niet in de weg hangt zou ik hem mooi laten zitten.quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:01 schreef Wolken het volgende:
Het is idd een oud huis ( 100 jaar ). Toen ik het kocht 2 maanden geleden werd het nog verwarmd door gaskachels. Langzaamaan wordt al het oude meuk vervangen door moderne voorzieningen. Ik zal eens aan mijn broer vragen of dat ding nog nodig is.
Juist, inderdaad smaken verschillen, ik werk dan weer het liefst met de kasten van ABB Haf en ook daar kan de beltrafo in.quote:Op donderdag 1 november 2012 22:25 schreef cvboer het volgende:
Persoonlijk had ik liever een Hager of Holec gezien. En dan wel met de beltrafo er bij in.
Holec en Hager zijn degelijke kasten en mooi om te zien.
Maargoed, smaken verschillen.
De eerste aardlek, naast de hoofdschakelaar blijft over. Al vind ik het een vreemde plaats om een installatieautomaat te monteren.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:05 schreef exlurker het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag achter welke aardlekschakelaar zit de automaat naast de aardlekschakelaar van de "groene groepen"
die heb ik op advies daar geplaatst , loopt buiten de aardlek om , is voor wasmachine.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:05 schreef exlurker het volgende:
[..]
Juist, inderdaad smaken verschillen, ik werk dan weer het liefst met de kasten van ABB Haf en ook daar kan de beltrafo in.
Wat ik me wel afvraag achter welke aardlekschakelaar zit de automaat naast de aardlekschakelaar van de "groene groepen"
Raar advies,volgens mij niet van een installateur, tegenwoordig hoort alles in een woning achter een aardlekschakelaar te zitten, dus ook een wasmachinequote:Op vrijdag 2 november 2012 19:27 schreef kovenant het volgende:
[..]
die heb ik op advies daar geplaatst , loopt buiten de aardlek om , is voor wasmachine.
is trouwens nieuwe kast systeem van ABB , met druk automaten die je direct in een rail drukt en dus geen draden hoeft aan te sluiten ( behalve dan die naar de vertrekken gaan uiteraard , en die zijn ook steek klem )
dat is dus ook de reden dat hij naast de aardlek zit , de rails die er zit is opgesplitst naar 2 delen met plug automaten die onder de aardlek zitten.
bel trafo gaat weg trouwens , meterkast is nog niet klaar
ow ?quote:Op vrijdag 2 november 2012 19:33 schreef exlurker het volgende:
[..]
Raar advies,volgens mij niet van een installateur, tegenwoordig hoort alles in een woning achter een aardlekschakelaar te zitten, dus ook een wasmachine
Zeker niet en het is nog een stuk veiliger ook, hou er wel rekening mee dat er in Nederland achter elke aardlekschakelaar maximaal 4 eindgroepen mogen zittenquote:Op vrijdag 2 november 2012 19:37 schreef kovenant het volgende:
[..]
ow ?
dus gewoon achter aardlek plaatsen dus .
kan geen kwaad ?
ik heb nog 2 automaten liggen dus die kan er nog bij
mjah even kijken of ik het daarmee red, voor het mooie heb ik nog 1 extra groep nodig 9 in totaalquote:Op vrijdag 2 november 2012 19:40 schreef exlurker het volgende:
[..]
Zeker niet en het is nog een stuk veiliger ook, hou er wel rekening mee dat er in Nederland achter elke aardlekschakelaar maximaal 4 eindgroepen mogen zitten
Je kan altijd voor die 9e groep een aardlekautomaat gebruiken, dat is een aardlekschakelaar en 16A automaat in een behuizing en die kan zeker naast de aardlekschakelaarsquote:Op vrijdag 2 november 2012 19:47 schreef kovenant het volgende:
[..]
mjah even kijken of ik het daarmee red, voor het mooie heb ik nog 1 extra groep nodig 9 in totaal
even het rails systeem bekijken of er ook iets naast de aardlek te zetten is.
deze automaten hebben geen draad ingang.
Het dekseltje van dat lasdoos wordt wel dichtgemaakt..?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:40 schreef Hitomi het volgende:
Vanaf vandaag is dit mijn meterkast! In het meterkast nader verklaard topic ook al gepost, dus zal 'm hier ook maar neerzetten.
[ afbeelding ]
Dat gaan we doen als we in de meterkast klaar zijn waarschijnlijk. Er moet ten eerste een nieuwe groep komen voor onze vaatwasser en ik geloof dat mijn vriend de elektra ook opnieuw wil laten aanleggen omdat er nog de oude kleuren bekabeling in zit (of, nu ja, half-half.. op sommige punten komen nieuwe kleuren uit, op andere de oude) en hij graag aarde wilt hebben op alle stopcontacten.quote:Op vrijdag 2 november 2012 20:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Het dekseltje van dat lasdoos wordt wel dichtgemaakt..?
Waarschijnlijk is het erg droog in huis en heb je synthetiscche kleding en/of tapijt? Als je daar iets aan doet (m.n. de luchtvochtigheid iets omhoog) kan dat effect wel weg zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2012 23:59 schreef Hitomi het volgende:
Ik heb nog nooit zoveel effect gevoeld van het niet hebben van een aarde in de stopcontacten...Voor ik in dit huis kwam zag ik het nut er niet van in, maar nu krijg ik constant een kleine statische schok van de apparaten. Niet leuk.
Een apparaat mag uitgezonderd worden mits het fysiek onmogelijk is om die eindgroep voor andere doeleinden te gebruiken. Denk aan een inbouwapparaat in de keuken of een trekschakelaar bij de wasmachine. Voorwaarde is wel dat je aardelektrode een voldoende lage weerstand heeft om 16A af te kunnen voeren.quote:Op vrijdag 2 november 2012 19:33 schreef exlurker het volgende:
[..]
Raar advies,volgens mij niet van een installateur, tegenwoordig hoort alles in een woning achter een aardlekschakelaar te zitten, dus ook een wasmachine
Vast opgesteld. Zoals idd een wasmachine via een snoer met de randaarde vast aangesloten in de trekschakelaar. Idem vast aangesloten verlichting.quote:Op maandag 5 november 2012 15:43 schreef ACT-F het volgende:
Een apparaat mag uitgezonderd worden mits het fysiek onmogelijk is om die eindgroep voor andere doeleinden te gebruiken.
Ik heb hier 2008 liggen. Is er een recentere?quote:Op maandag 5 november 2012 20:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Vast opgesteld. Zoals idd een wasmachine via een snoer met de randaarde vast aangesloten in de trekschakelaar. Idem vast aangesloten verlichting.
Maar of dat ook in de nieuwste NEN1010 nog geldt...weet ik eigenlijk niet.
Dan ben je een rijk man. Volgens mij is dat de meest recente versie.quote:Op maandag 5 november 2012 20:34 schreef ACT-F het volgende:
Ik heb hier 2008 liggen. Is er een recentere?
Dan zit die uitzondering er nog in, wat ik ook wel logisch vind:quote:Op maandag 5 november 2012 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan ben je een rijk man. Volgens mij is dat de meest recente versie.
quote:41 1.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht
door een toestel voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
a) contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik
door leken
Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
a) contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte
personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
b) een contactdoos die alleen gebruikt kan worden voor de aansluiting van een specifiek
elektrisch toestel. Dit betekent dat de contactdoos niet bereikbaar of van een afwijkend
type is.
Zal het morgen even nakijken, maar ik weet wel bijna zeker dat wasmachines ook geaard moeten worden.quote:Op maandag 5 november 2012 20:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb hier 2008 liggen. Is er een recentere?
Zie ik dat goed, heb je 9 groepen ?quote:Op maandag 5 november 2012 11:10 schreef Jaguar645 het volgende:
Ik heb in September een nieuwe woning gekocht en voor de keuken hadden we sowieso al 3 groepen extra nodig... uiteindelijk hebben we deze kast geplaatst:
[ afbeelding ]
Ik moet alleen nog steeds het aarde draad even vastzetten in de kast
Maximaal 4 groepen per aardlek,quote:Op maandag 5 november 2012 20:45 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Zie ik dat goed, heb je 9 groepen ?
En ik tel 2 aardlekschakelaars, volgens mij mag je maximaal 2 groepen per aardlekschakelaar hebben.
Zo`n ingebouwde wancontactdoos vind ik eigenlijk een beetje zonde van de ruimte in zo`n kast/het geld.
Tegenwoordig heb je meestal toch meerdere WCD`s nodig, bijvoorbeeld voor Router, switch en glasvezelkastje/dinges.
Zie het, mijn quote was snel.quote:Op maandag 5 november 2012 20:48 schreef bluemoon23 het volgende:
@cvboer, ja dat weet ik.![]()
Ik zag het gelijk na het invoeren, is al aangepast
Mijn twijfelpunt was de verplichting (?) om die wasmachine achter een aardlekschakelaar te moeten zetten.quote:Op maandag 5 november 2012 20:44 schreef cvboer het volgende:
Zal het morgen even nakijken, maar ik weet wel bijna zeker dat wasmachines ook geaard moeten worden.
Voor zover ik weet is het verplicht. zelfs in trekschakelaars voor een wasmachine zit een aardblokje.quote:Op maandag 5 november 2012 20:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn twijfelpunt was de verplichting (?) om die wasmachine achter een aardlekschakelaar te moeten zetten.
Klasse 1 apparaten moeten geaard worden, dus ook wasmachines. Een apparaat kan een metalen behuizing hebben maar door de dubbele isolatie toch een klasse 2 zijn, te herkennen aan het logo met een vierkant in een vierkant.quote:Op maandag 5 november 2012 20:44 schreef cvboer het volgende:
Zal het morgen even nakijken, maar ik weet wel bijna zeker dat wasmachines ook geaard moeten worden.
Alarmsystemen moeten trouwens wel geaard worden. De behuizing van de Galaxy XL G2 G3 en Dimension zijn van metaal uitzondering hierop is de nieuwste telg, de Flex, die is van kunststof.
Het zijn 8 groepen, waarvan de laatste rechtsonderin een kookgroep is. Beide worden tegelijk afgeschakeld. Ik heb precies dezelfde kast met dezelfde opstelling.quote:Op maandag 5 november 2012 20:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Zie ik dat goed, heb je 9 groepen ?
En ik tel 2 aardlekschakelaars, volgens mij mag je maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar hebben.
Nu ik beter naar het plaatje kijk zie ik dat de laatste 2 een gecombineerde kookgroep is.quote:Op maandag 5 november 2012 21:50 schreef ACT-F het volgende:
Het zijn 8 groepen, waarvan de laatste rechtsonderin een kookgroep is. Beide worden tegelijk afgeschakeld. Ik heb precies dezelfde kast met dezelfde opstelling.
Ja, de kookgroep wordt gezien al 1 groep.quote:Op maandag 5 november 2012 21:55 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Nu ik beter naar het plaatje kijk zie ik dat de laatste 2 een gecombineerde kookgroep is.
Maar wordt dat dan gerekend als 1 groep wat betreft de verdeling over de ALS ?
Ook die worden gezien als een groepquote:Op maandag 5 november 2012 22:11 schreef bluemoon23 het volgende:
@cvboer, is weer aangepast![]()
En hoe zit dat dan met 3 fasengroepen, voor een inductiekookplaat of een CEE-form wcd, word dat ook gezien als 1 groep wat betreft aardlekschakelaars ?
Ook dat ziet men als 1 eindgroep.quote:Op maandag 5 november 2012 22:11 schreef bluemoon23 het volgende:
@cvboer, is weer aangepast![]()
En hoe zit dat dan met 3 fasengroepen, voor een inductiekookplaat of een CEE-form wcd, word dat ook gezien als 1 groep wat betreft aardlekschakelaars ?
Ik denk dat er twee woningen aangesloten zijn op deze eindsluiting, gezien de blauwe en rode draad op de nul klemquote:Op woensdag 14 november 2012 18:41 schreef densmee het volgende:
mooi die ymvk kabels achter de meter door, ik dacht eerst dat die voor de meter aangesloten zaten![]()
en bij de hoofdzekeringen zit de fase en nul aan een eenzelfde railtje of vertekenen de kleuren heel erg?
en maar 2 fasen aangesloten? of ligt daar bovenin nog een fasedraad los die?
overigens ook mooi die gestripte nul draad over die zekeringhouders, lekker dicht langs de fasedraad
dat is logisch inderdaad. Ik zie nu ook dat het rood isquote:Op woensdag 14 november 2012 19:05 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ik denk dat er twee woningen aangesloten zijn op deze eindsluiting, gezien de blauwe en rode draad op de nul klem
Trouwens ook mooi, de denige groep die we tijdens de verbouwing echt gebruiken, daarvan lag de fasedraad compleet los in de klem. Dus die was zwartgeblakerd... lekker hoor!quote:Op woensdag 14 november 2012 18:41 schreef densmee het volgende:
mooi die ymvk kabels achter de meter door, ik dacht eerst dat die voor de meter aangesloten zaten![]()
en bij de hoofdzekeringen zit de fase en nul aan een eenzelfde railtje of vertekenen de kleuren heel erg?
en maar 2 fasen aangesloten? of ligt daar bovenin nog een fasedraad los die?
overigens ook mooi die gestripte nul draad over die zekeringhouders, lekker dicht langs de fasedraad
Het enige nieuwtje wat ik heb is een glasvezelaansluiting van Cogas die nog open ligt. Het is een CIF-type FTU wat nog niet verzegeld is, dus ik kan binnenwerkfoto's makenquote:Op woensdag 6 februari 2013 14:29 schreef Milkmannetje het volgende:
Nieuwjaarsschop!
Ik mis dit topique
Ik zag het in de handleiding ook staan, maar waarom moet die aansluiting verzegeld worden?quote:Op woensdag 6 februari 2013 14:47 schreef ACT-F het volgende:
Het enige nieuwtje wat ik heb is een glasvezelaansluiting van Cogas die nog open ligt. Het is een CIF-type FTU wat nog niet verzegeld is, dus ik kan binnenwerkfoto's maken![]()
http://www.attema.com/att(...)ing_CIF_FTU_V1.3.pdf
Goede vraag, ik zie niet echt een fraudemogelijkheid. Het is natuurlijk wel delicaat spul waarvan ik me goed kan voorstellen dat ze niet willen dat mensen het 'even' opendraaien.quote:Op woensdag 6 februari 2013 14:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zag het in de handleiding ook staan, maar waarom moet die aansluiting verzegeld worden?
Geen idee, maar voor zover ik het heb begrepen is de NTU ('modem') een los kastje en is het huidige kastje (FTU) niets meer dan een passieve connector. Het schijnen wel Genexis modems te zijn; ik vermoed zoiets:quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:03 schreef Milkmannetje het volgende:
En dat kastje word direct naar het GV-modem geplaatst?
als het er maar snel uit te slopen is lijkt me ?quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:27 schreef Milkmannetje het volgende:
Ziet er tof uit! Mag dit ook trouwens, zo de boel inpakken?
Was er ooit een boiler aanwezig? Controleer eens of er ergens op zolder een lasdoos is te vinden die nu werkeloos is. Bij mijn digitale meter wordt er ook nog met de hand uitgelezen, maar de meters hebben wel een uitbreidmogelijkheid om op afstand uitgelezen te worden, maar dat hebben ze nog niet ingevoerd.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:03 schreef elcastel het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben er tot op heden niet achter gekomen waar de extra groep in mijn kast voor dient, aan of uit maakt nergens verschil.Vandaag kwam Liander de meterstand opnemen; ik vroeg waarom dat niet op afstand gebeurde met die slimme meter .... Blijkt dus dat dit gewoon een digitale meter is, weer wat geleerd.
Ik zou niet weten waarom niet.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:27 schreef Milkmannetje het volgende:
Ziet er tof uit! Mag dit ook trouwens, zo de boel inpakken?
Daar zal ik eens naar speuren. Of via mijn kruipluik kijken waar die (buiten-)kabel heengaat, misschien ligt er een loze groep naar de keuken ?quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:50 schreef ACT-F het volgende:
Was er ooit een boiler aanwezig? Controleer eens of er ergens op zolder een lasdoos is te vinden die nu werkeloos is. Bij mijn digitale meter wordt er ook nog met de hand uitgelezen, maar de meters hebben wel een uitbreidmogelijkheid om op afstand uitgelezen te worden, maar dat hebben ze nog niet ingevoerd.
Leuk zo'n foto. Maar wat is het? Een tussenmeter voor een of ander?quote:
mobile meterkastquote:Op zaterdag 23 februari 2013 00:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Leuk zo'n foto. Maar wat is het? Een tussenmeter voor een of ander?
Dat kan een beetje simpeler en nauwkeuriger:quote:Op zaterdag 23 februari 2013 00:22 schreef T42 het volgende:
mobile meterkastvoor op meetings die aan mijn aggegraat hangt
Is het niet éénvoudiger om een zwerfkastje te huren i.p.v. dit meterkastje iedere keer te gebruiken ?quote:
huren da kost geldquote:Op zondag 24 februari 2013 10:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Is het niet éénvoudiger om een zwerfkastje te huren i.p.v. dit meterkastje iedere keer te gebruiken ?
Ik zie ook dat je geen montageplaten onder de wandcontactdozen hebt zitten ?
die houd het nog geen uur volquote:Op zaterdag 23 februari 2013 00:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat kan een beetje simpeler en nauwkeuriger:
[ afbeelding ]
Als dat netsnoertje (gokje: 3 x 1,5mm2?) aan jouw tussenmeter het volhoudt, dan deze (16A) meter ook.quote:
meter is 10Aquote:Op zondag 24 februari 2013 21:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als dat netsnoertje (gokje: 3 x 1,5mm2?) aan jouw tussenmeter het volhoudt, dan deze (16A) meter ook.
En hoe vaak laat jij die plank met je tussenmeter vallen danquote:Op maandag 25 februari 2013 00:03 schreef T42 het volgende:
maar dat is het probleem niet. zulke metertjes kunnen niet tegen vocht en vallen
Ja, daar worden die tussenmeter van jou, je groepenkastje, en je op de plank geschroefde WCD's natuurlijk wel vrolijk van...quote:Op maandag 25 februari 2013 00:51 schreef T42 het volgende:
Garage is wat anders dan in een weiland in de regen.
die word daar ook niet vrolijk van (de achterkant is al verrot) maar hij werkt nog wel en nogmaals het was meer voor de fun had hem toch liggen. maar hij doet dit nu al bijna 10 jaarquote:Op maandag 25 februari 2013 00:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, daar worden die tussenmeter van jou, je groepenkastje, en je op de plank geschroefde WCD's natuurlijk wel vrolijk van...![]()
Kom op hee... Zeg dan gewoon dat je reactie dat die meter het geen uur zou volhouden kant noch wal raakt.
Dat is een mooi stukje antiek wat je hebt hangen; voor welk merk ga je hem vervangen ?quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:18 schreef 4wood het volgende:
Tussen al het strakke, nieuwe inbouw geweld mijn vonkenkastje:
[ afbeelding ]
Wel een gloednieuwe slimme meter met 32kwh op de teller.![]()
![]()
Binnenkort gaat 'ie er uit.
Is je huidige installatie enkelfase of 3fasen?quote:Op donderdag 18 april 2013 18:41 schreef 4wood het volgende:
Dat dacht ik!Via marktplaats heb ik een tijdje terug een ABB HAF op de kop getikt.
[ afbeelding ]
waarom wist ik vanmorgen al dat jij hier ging posten?quote:Op vrijdag 19 april 2013 20:22 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
donker, geen flits, oude meterkast en mijn komende projectje om hem op te ruimen en dergelijke
Nee, dat is een kabel 5 x 4 mm² of 5 x 6 mm²quote:Op zondag 21 april 2013 09:01 schreef Gieliovd het volgende:
Die extra groepen gevoed door grondkabel 2,5 kwadraat??
Stukje nog werkend antiekquote:Op zondag 21 april 2013 10:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, dat is een kabel 5 x 4 mm² of 5 x 6 mm²![]()
Verder oogt het allemaal wel heel erg gedateerd; de aardlekschakelaars zijn nog van 0,5A en de smeltzekeringen zijn van een uitvoering die jaren geleden al uit de handel gehaald zijn..
Ik zie voornamelijk een oude meterkast, maar niet echt specifieks iets wat duidt op de aanwezigheid van een 'wietplantage'.quote:Op zondag 21 april 2013 12:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[ afbeelding ]
nie van mij nie, maar meterkast van een wietplantage
ik denk de stekker die over de stoppendoos heenloopt (lijkt me een soort omlus verbinding)quote:Op zondag 21 april 2013 16:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie voornamelijk een oude meterkast, maar niet echt specifieks iets wat duidt op de aanwezigheid van een 'wietplantage'.
Doorlussen doe je gewoon op de meter zelf, nimmer nooit niet met een stekker. (Die kan er immers op 2 manieren in.., manier 1 = OK, manier 2 is een heleboel narigheid....)quote:Op zondag 21 april 2013 16:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik denk de stekker die over de stoppendoos heenloopt (lijkt me een soort omlus verbinding)
Dat is dan ook niet de meterkast, maar een compleet bord wat je voor weinig koopt.quote:Op zondag 21 april 2013 22:19 schreef junkiexp het volgende:
Dat is wel heel netjes aangelegd, zeker voor een plantage!
ook de wietkweker gaat met zn tijd mee natuurlijkquote:Op zondag 21 april 2013 22:19 schreef junkiexp het volgende:
Dat is wel heel netjes aangelegd, zeker voor een plantage!
Juist!quote:Op zondag 5 mei 2013 10:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Even een gokje![]()
Is dit een Amerikaanse verdeelkast ?
Kan het nog groter?quote:Op zondag 5 mei 2013 10:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Even een gokje![]()
Ja hoor, ik heb ze groter gezien. Zit 110V en 240V op als het goed is. De laatste voor de grotere apparaten zoals droger, fornuis, boiler.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kan het nog groter?Enkelfase? En dan ook nog eens 110V. Geen aardgas waarschijnlijk. Dan kom je wel een keer aan de 200A met een groot huis.
De meter zit trouwens buiten. Elke maand komt hier een mannetje langs om de meterstand op te nemen.quote:Op zondag 5 mei 2013 10:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Even een gokje![]()
Hoeveel draden gaan er naar je huis dan? 4 stuks waarvan er twee 110V en twee 240V? Drie fasen kan het niet zijn, omdat 110*√3 = 190,5V.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:40 schreef EnochRoot het volgende:
[..]
Ja hoor, ik heb ze groter gezien. Zit 110V en 240V op als het goed is. De laatste voor de grotere apparaten zoals droger, fornuis, boiler.
Ik heb geen gas aansluiting (kan wel worden aangesloten als ik dat zou willen). Maar heeft weinig zin zonder gas fornuis of AC met gas.
dat werkt toch met hetzelfde systeem als vroeger in nederland, tussen de fase 220 en tussen fase en nul 110 voltquote:Op zondag 5 mei 2013 19:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoeveel draden gaan er naar je huis dan? 4 stuks waarvan er twee 110V en twee 240V? Drie fasen kan het niet zijn, omdat 110*√3 = 190,5V.
Kijk, dat verklaart een hoopquote:Op zondag 5 mei 2013 20:18 schreef EnochRoot het volgende:
En de meter (kabel boxje links, telefoon rechts):
[ afbeelding ]
Zover ik weet is het een 1 fasen systeem met 3 draden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Split-phase_electric_power
Zoals ik in mijn rekenvoorbeeld aangaf kan dat niet. Het verschil is namelijk √3 In Nederland was het 127V/220V. In oude huizen zoals b.v. in Delft komt dit nog steeds voor.quote:Op zondag 5 mei 2013 20:52 schreef densmee het volgende:
[..]
dat werkt toch met hetzelfde systeem als vroeger in nederland, tussen de fase 220 en tussen fase en nul 110 volt
Hier is het voltage ook 2x zo laag, dus heb je 2x zo veel ampere nodig.quote:Op zondag 5 mei 2013 17:59 schreef densmee het volgende:
200 ampere dan moet er ook een aardige dropveter naar het kastje lopen, hier in Nederland zou je een godsvermogen betalen voor 200 ampere
quote:
Precies, hier is 3x 25A nog redelijk betaalbaar hoorquote:Op maandag 6 mei 2013 03:06 schreef EnochRoot het volgende:
[..]
Hier is het voltage ook 2x zo laag, dus heb je 2x zo veel ampere nodig.
Voortaan dat buisje omdraaien, zodat die lap tekst aan de achterzijde zit.quote:
Ik zal het de installateur zeggen als ie nog een keer komtquote:Op maandag 6 mei 2013 19:21 schreef cvboer het volgende:
[..]
Voortaan dat buisje omdraaien, zodat die lap tekst aan de achterzijde zit.
quote:Op maandag 6 mei 2013 19:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zal het de installateur zeggen als ie nog een keer komt
(Ik heb je nu toch niet WEER een date door de neus geboord he?)
quote:Op maandag 6 mei 2013 22:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
en daarna een (setje) bij het beugeltje passende schroef?
Ow lol, ja nu je het zegtquote:Op maandag 6 mei 2013 22:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
en daarna een (setje) bij het beugeltje passende schroef?
ik wil het niet wetenquote:Op maandag 6 mei 2013 22:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Ow lol, ja nu je het zegt
Maar hey, ik heb er geen cent voor hoeven te betalen!
Hij denkt aan iets anders, de viespeukquote:
Ken uw smileys meneer Ou-Tannu!quote:Op maandag 6 mei 2013 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
en jullie happen zo liev <3
en genoeg offtopic maar weer? :p
Scherp, en dat op dit tijdstipquote:Op maandag 6 mei 2013 22:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Ken uw smileys meneer Ou-Tannu!
En ontopic is een goed plan, zo twee posts voor het einde van het topic
Best een grappig systeem, bekijk het maar is op Youtube. bv. als je zoekt op 'subpanel'.quote:Op zondag 5 mei 2013 19:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoeveel draden gaan er naar je huis dan? 4 stuks waarvan er twee 110V en twee 240V? Drie fasen kan het niet zijn, omdat 110*√3 = 190,5V.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |