abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 12:35:37 #1
13368 NiGeLaToR
pi_114715867
Gisteravond geconstateerd dat er een kleine 130volt op de aarde draad van de ingegraven kabel in de tuin staat, dus tijd voor iets nieuws. Gelukkig ligt de kabel zo'n 45 meter lang 70cm diep ingegraven door borders, grasveldjes en fruitbomen. Tevens is er een een zonnecel installatie op komst, dus ik dacht, laten we de zaken serieus aanpakken.


De meterkast - wordt goed gebruikt :) Kabels rechtsonder is van Ziggo-kabel meuk.

De huidige buitenkabel is ergens in een bestaande groep bijgeprikt. Als er kortsluiting is heeft de helft van mijn huid geen stroom meer, gelukkig zitten de apparaten in de meterkast en dingen als de koelkast op aardlek nummer 2 en blijven aan.

Idealiter zou ik dus een extra aardlekschakelaar plaatsen en daar twee groepen op maken:
1) PV (zonnecel) installatie
2) Buiten lampen en 230v installatie

Nu begint het met de vraag of dat handig is. Ik heb 2 aardlekschakelaars met 7 groepen. Als ik nog 2 groepen bij zou willen plaatsen, kan dat uberhaupt op de huidige installatie (ik las ergens max 4 groepen per aardlek)? Past dat? Ik heb de kap van de meterkast eraf gehaald en zie niet direct hoe ik de aardlek aan moet sluiten. De groepen begrijp ik wel, de aarde draad en de grondkabel hiervoor begrijp ik ook, alleen.. die aardlek :) Zit die soms tussen de aarde rail in je kast en de aarde draad die je gebruikt in je WCD?

Dan de automatische schakelaars; bij de bouwmarkten verkopen ze alleen schakelaars die nog een extra knopje hebben. Die zijn breder dan die ik nu heb en kosten zo'n 25 euro. Zover ik zie doen ze het zelfde, maar zien ze er anders uit. Volgens mij moet ik gewoon deze hebben.


De schakelaars die ik nu heb... genoeg ruimte voor nog een aardlek met 2 groepen?

Tenslotte de grondkabel in de tuin. Ik moet van de meterkast door de kruipruimte naar de achterzijde van de woning. Dat is ongeveer 15 meter. Wat gebruik ik hier voor?
Grondkabel op de grond leggen in de kruipruimte, of PVC leiding en daar losse draden in leggen (zoals overal verder in huis zeg maar)? Dan vanaf achter het huis grondkabel monteren op een contactdoos en verder de tuin in?

Verder wil ik een 3 aderige geaarde kabel gebruiken zodat ik 2 kringen kan schakelen in de tuin. Zeg verlichting en 230v voor wcd. Ik denk dat dit aanleggen vanaf de meterkast handigste is, kan ik daar eventuele schakelaars (al dan niet draadloos) voor de buitenverlichting monteren).
  vrijdag 27 juli 2012 @ 12:44:09 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_114716149
Je moet sowieso 2-polige automaten hebben.
Die automaten met "een extra knopje" zijn aadlekschakelaars (of automaten) en daar moet je er dus 1 van hebben.
So we just called him Fred
pi_114716217
Ruimte?
Die kast heeft best nog wel ruimte voor een aardlek en 2 automaten alleen dient een kast op dit moment altijd voorzien te zijn van een hoofdschakelaar. Omdat je je kast nu aanpast, moet je aan dat voorschrift voldoen maar ook dat past nog. Het is alleen wel vervelend om dit zelf te doen omdat je de kast niet spanningsloos kunt maken aan de voedende kant.

2 extra groepen?
In plaats van 1 extra aardlek met 2 automaten, zou je ook kunnen kiezen voor het bijprikken van 1 groep (PV etc) in de bestaande aardlekschakelaar en dan voor de buitengroep kiezen voor een aardlekautomaat. Dit is een aardlekschakelaar en groep ineen, is een stuk duurder maar zorgt wel dat alleen je buitenverlichting uitgaat als er buiten iets gebeurt.

Werking aardlekschakelaarEen aardlekschakelaar meet hoeveel stroom er op de fase staat en hoeveel er via de nul weer wordt teruggevoerd... als dit niet klopt, is de enige conclusie dat er "lekt" naar aarde en schakelt de aardlek uit. De aardlek hangt dus niet aan de aarde.

Kabel
Ik zou zelf gewoon 1 kabel leggen (XMVK-as) en die helemaal doortrekken, dan hoef je nergens in je kruipruimte te knutselen. De kabel mag los op het zand. Wel zorgen dat ie speling heeft mocht de grond verzakken.

Automaat
De automaat waar je naar linkt is wel een groepszekering maar is inderdaad 1 polig en dat is niet toegestaan in NL.

[ Bericht 2% gewijzigd door Appeltje2010 op 27-07-2012 12:51:14 ]
  vrijdag 27 juli 2012 @ 12:47:07 #4
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_114716252
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 13:24:38 #5
13368 NiGeLaToR
pi_114717347
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:46 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ruimte?
Die kast heeft best nog wel ruimte voor een aardlek en 2 automaten alleen dient een kast op dit moment altijd voorzien te zijn van een hoofdschakelaar. Omdat je je kast nu aanpast, moet je aan dat voorschrift voldoen maar ook dat past nog. Het is alleen wel vervelend om dit zelf te doen omdat je de kast niet spanningsloos kunt maken aan de voedende kant.

De drie hoofdschakelaars onder de meter zijn niet voldoende voor dit doel?

quote:
2 extra groepen?
In plaats van 1 extra aardlek met 2 automaten, zou je ook kunnen kiezen voor het bijprikken van 1 groep (PV etc) in de bestaande aardlekschakelaar en dan voor de buitengroep kiezen voor een aardlekautomaat. Dit is een aardlekschakelaar en groep ineen, is een stuk duurder maar zorgt wel dat alleen je buitenverlichting uitgaat als er buiten iets gebeurt.
Dan is dat wat ik zag in de bouwmarkt, met een extra 'knopje' over het smalle knopje voor aardlek dus? En die plaats ik gewoon op de rail naast de bestaande groepen en sluit ik aan op de aarderail?

quote:
Werking aardlekschakelaarEen aardlekschakelaar meet hoeveel stroom er op de fase staat en hoeveel er via de nul weer wordt teruggevoerd... als dit niet klopt, is de enige conclusie dat er "lekt" naar aarde en schakelt de aardlek uit. De aardlek hangt dus niet aan de aarde.
Ah, nee, ik denk ik dat bedoelde de draad die vanuit de meterkast en de aardlek-rail bovenin de meterkast de grond in gaat? Zit toch aan een pin?

quote:
Kabel
Ik zou zelf gewoon 1 kabel leggen (XMVK-as) en die helemaal doortrekken, dan hoef je nergens in je kruipruimte te knutselen. De kabel mag los op het zand. Wel zorgen dat ie speling heeft mocht de grond verzakken.
Dat is eenvoudiger inderdaad. En verder alle spatwaterdichte opbouwdozen lekker boven de grond houden? Nu is alles begraven en ingegoten en zie ik wat een ellende het geeft nu er wat stuk is.

quote:
Automaat
De automaat waar je naar linkt is wel een groepszekering maar is inderdaad 1 polig en dat is niet toegestaan in NL.

Maar zijn dat niet ook de automaten die ik al heb dan, zoals te zien is op de foto's? Die zien er ook enkel uit? Of zie ik een verschil tussen die twee over het hoofd?
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 13:26:47 #6
13368 NiGeLaToR
pi_114717413
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef Dondermeester het volgende:
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Vriend van me heeft goede meetapparatuur geleend van zijn werk. Zowel een goede spanningmeter (geen multimeter, maar ander ding) en die gaf direct een stroomkring aan tussen de groen-gele draad en zowel bruin, grijs als zwart op de buitenkabel als ik daar stroom op zette (zonder kring te maken!).
Daarnaast had hij een kastje waarmee je ook kon meten of de isolatiewaarde van de kabel goed is en die gaf aan dat zo rond de 45 meter de boel fout zit. Omdat het spul er al ligt voor ik hier woonde en niet weet hoe de kabel loopt kan ik dat dus never meer vinden. Los van of zo'n meting 100% betrouwbaar is en er maar 1 probleempje op de kabel zit. Opnieuw doen is dan het devies...
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 13:31:22 #7
13368 NiGeLaToR
pi_114717574
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:44 schreef FredvZ het volgende:
Je moet sowieso 2-polige automaten hebben.
Die automaten met "een extra knopje" zijn aadlekschakelaars (of automaten) en daar moet je er dus 1 van hebben.
Dat werd me net ook duidelijk inderdaad, alleen hoe zie ik het verschil?
Ik zie hier talloze schakelaars, maar kan precies degene die er nu op zitten niet vinden :@

Edit: Ah jawel, ik moet deze hebben zo te zien :)
pi_114718872
Er zitten in jouw kast geen hoofdschakelaars... een hoodschakelaar schakelt alles uit en dat is het enige doel van dat ding. Er is er dus ook altijd maar één.

Mbt aansluiten aardlek: voeding (nul en fase) > aardlek (nul en fase) > groepsschakelaar (nul en fase) > via buizen naar je WCD's e.d.

Bij de Duitse vrienden hebben ze een ander soort electriciteitsnet, daarom zijn de schakelaars daar 1 polig... Het verschil zie je niet op het oog, zoeken op Conrad heeft waarschijnlijk weinig nut. De bouwmarkt is vaak wel duurder dan internet maar voor een kleine bestelling zal het weinig uitmaken denk ik. Dus kies voor de bouwmarkt of een internetshop die puur groepenkast-spullen levert (google is je vriend). In je edit staat inderdaad de goeie schakelaar! Ik zou nog steeds voor een aardlekautomaat kiezen ipv 2 gewone groepen. Is waarschijnlijk ook iets voordeliger.

Je denkt de juiste automaat te hebben gevonden maar dat is niet het geval, jij hebt namelijk een link naar een automaat die in een busboard moet en daar heb je in jouw geval niets aan. Als je al een busboard hebt (dat is niet zeker) dan is dat namelijk in 2 delen verdeeld en wordt ieder deel door een eigen aardlek gevoed. Een 3e aardlek daarop aansluiten kan dus niet.

Derhalve OF kiezen voor:
Optie A:
* 1 flexomaat zoals je gevonden hebt (dus voor busboard) en deze in het linker deel van het busboard bijprikken
* 1 aardlekautomaat
OF Optie B:
* 2 groepsschakelaars die niet voor een busboard zijn
* 1 aardlekschakelaar

Wees wel voorzichtig en misschien moet je het gewoon uitbesteden... stromen die in de groepenkast lopen zijn hoog, slechte verbindingen of slecht /verkeerd aangedraaide verbindingen kunnen gaan vonken met alle gevolgen van dien!

[ Bericht 7% gewijzigd door Appeltje2010 op 27-07-2012 14:04:09 (waarschuwing toegevoegd.) ]
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 14:08:33 #9
13368 NiGeLaToR
pi_114719085
Wederom dank voor je hulp. Ik heb al bedacht dat ik een bevriende electricien / installatiemonteur ga vragen met me mee te kijken. Wel wil ik het graag zelf doen, maar dan onder begeleiding :)
Klinkt beter om een alles-in-1 schakelaar met aardlek te nemen, scheelt inderdaad.

Dan nog 1 vraagje; de drie schakelaars onder mijn meter, die schakelen alles toch uit vanaf dat punt? (zie plaatje 1), is dat dan niet de manier om de boel stroomloos te krijgen? Zo nee, waar zijn die schakelaars dan wel voor (altijd handig om te weten)?
  vrijdag 27 juli 2012 @ 14:16:28 #10
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_114719371
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef Dondermeester het volgende:
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Dat, dus. Tegen aarde gemeten?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 14:30:16 #11
13368 NiGeLaToR
pi_114719901
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 14:16 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Dat, dus. Tegen aarde gemeten?
Buitenkabel heeft 3 aders. Eentje op 0 en de andere twee afhankelijk van knop op 'stroom' zeg maar.
Wat je ook schakelt, als je meet wat het verschil tussen de mantel en 0 is krijg je 110 volt te zien. Je kunt een gloeilamp aansluiten op de mantel. Als je de mantel op de geel/groen aansluit, zoals het ooit bedoeld was, dan gaat de stop er meteen uit. Doe je dat niet, dan houdt de stop het tussen de 5 en 30 seconden vol en valt de aardlek alsnog uit. Isolatiemeetding aangesloten zonder iets aan te sluiten op de kabel (zowel binnen als buiten niet, kabel leeg van lampjes etc en je hebt een stroomkring, op de afstand die ik net aangaf. Dat zou draadbreuk/contact betekenen begreep ik.
pi_114720310
Die drie schakelaars zijn waarschijnlijk de hoofdzekeringen en ja die schakelen ook de boel uit maar dienen niet als hoofdschakelaar. Je zou dan bijna verwachten dat je een 3x25a aansluiting hebt, dat betekent wel dat het raar is om een 1-fase kast te hebben (zoals nu het geval is). Je bent nl. verplicht de groepen zo goed mogelijk over de verschillende fasen te verdelen. In dat geval moet je hoofdschakelaar 4-polig zijn en dan wordt het wat krap in je kast. Je zou kunnen kiezen voor het plaatsesn van een los kastje met hoodschakelaar en daarboven deze bestaande kast.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 14:46:04 #13
13368 NiGeLaToR
pi_114720485
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 14:41 schreef Appeltje2010 het volgende:
Die drie schakelaars zijn waarschijnlijk de hoofdzekeringen en ja die schakelen ook de boel uit maar dienen niet als hoofdschakelaar. Je zou dan bijna verwachten dat je een 3x25a aansluiting hebt, dat betekent wel dat het raar is om een 1-fase kast te hebben (zoals nu het geval is). Je bent nl. verplicht de groepen zo goed mogelijk over de verschillende fasen te verdelen. In dat geval moet je hoofdschakelaar 4-polig zijn en dan wordt het wat krap in je kast. Je zou kunnen kiezen voor het plaatsesn van een los kastje met hoodschakelaar en daarboven deze bestaande kast.
Volgens mij helpt dit wel iets om te begrijpen hoe het zit?



De drie schakelaars onderin hebben een C25 typering - zou best 25 ampere kunnen zijn.

Die schakelaars per groep zitten op een railtje, waarbij er in de rail alvast ruimte per schakelaar plus 3 contacten is. Als ik daar een bredere schakelaar op wil zetten dan ga ik half over de ruimte van een schakelaar heen. Bedoelde je dat met bushboard?
Derde aardlek schakelaar is dan ook lastig, het lijkt alsof het bushboard in 2-en is gedeeld voor de twee aardlekschakelaars.

Soms zou ik willen dat ik een (ander) vak had geleerd - wil het nu per se weten, maar dit is echt een vak apart. Dank dat je geduld hebt en tijd neemt om antwoord te geven. ^O^
  vrijdag 27 juli 2012 @ 14:55:18 #14
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_114720835
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 14:30 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Buitenkabel heeft 3 aders. Eentje op 0 en de andere twee afhankelijk van knop op 'stroom' zeg maar.
Wat je ook schakelt, als je meet wat het verschil tussen de mantel en 0 is krijg je 110 volt te zien. Je kunt een gloeilamp aansluiten op de mantel. Als je de mantel op de geel/groen aansluit, zoals het ooit bedoeld was, dan gaat de stop er meteen uit. Doe je dat niet, dan houdt de stop het tussen de 5 en 30 seconden vol en valt de aardlek alsnog uit. Isolatiemeetding aangesloten zonder iets aan te sluiten op de kabel (zowel binnen als buiten niet, kabel leeg van lampjes etc en je hebt een stroomkring, op de afstand die ik net aangaf. Dat zou draadbreuk/contact betekenen begreep ik.
Het is een ingegraven kabel? Dat klinkt of het ding beschadigd is geraakt met graafwerkzaamheden en u van binnen nat geworden is...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 14:58:39 #15
13368 NiGeLaToR
pi_114720969
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 14:55 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Het is een ingegraven kabel? Dat klinkt of het ding beschadigd is geraakt met graafwerkzaamheden en u van binnen nat geworden is...
Er is niet gegraven.. maarja.. tis wel a-typisch afgemonteerd. Kabel onderbreken onder de grond, zijtakje maken naar lampje of WCD met opbouwdoos, opbouwdoos dichtgieten met hars en halve meter aarde er overheen kieperen. Als dan zo'n geharst doosje niet helemaal jovel is, of het rubber van de kabel gaat wijken dan issie alsnog stuk. Ter illustratie, bij -20'c of 2 weken droogte werkte het wel ;)
  vrijdag 27 juli 2012 @ 15:14:51 #16
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_114721583
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 14:58 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Er is niet gegraven.. maarja.. tis wel a-typisch afgemonteerd. Kabel onderbreken onder de grond, zijtakje maken naar lampje of WCD met opbouwdoos, opbouwdoos dichtgieten met hars en halve meter aarde er overheen kieperen. Als dan zo'n geharst doosje niet helemaal jovel is, of het rubber van de kabel gaat wijken dan issie alsnog stuk. Ter illustratie, bij -20'c of 2 weken droogte werkte het wel ;)
Vocht dus. Ik heb zo'n kabel gehad voor buitenvelichting, ALS blééf maar uitslaan... Radicaal afgekoppeld en niet eens de moeite genomen om deze op te graven...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_114725936
De kast is uitgevoerd in 400V met twee 4 polige aardlekschakelaars, wel is het vreemd dat er geen hoofdschakelaar is toegepast wat wel vereist is, de kast moet namelijk in een handeling spaningsvrij gemaakt kunnen worden (de drie automaten onderin zijn de hoofdzekeringen van het nutsbedrijf)

Aan post #8 en # 12 van Appeltje 2010 is verders niets meer toe te voegen

[ Bericht 0% gewijzigd door exlurker op 27-07-2012 17:11:12 ]
  FOK!fotograaf vrijdag 27 juli 2012 @ 21:56:32 #18
13368 NiGeLaToR
pi_114737055
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 17:05 schreef exlurker het volgende:
De kast is uitgevoerd in 400V met twee 4 polige aardlekschakelaars, wel is het vreemd dat er geen hoofdschakelaar is toegepast wat wel vereist is, de kast moet namelijk in een handeling spaningsvrij gemaakt kunnen worden (de drie automaten onderin zijn de hoofdzekeringen van het nutsbedrijf)

Aan post #8 en # 12 van Appeltje 2010 is verders niets meer toe te voegen
Het huis is in 2006/7 opgeleverd. De buren hebben het ook niet overigens. Weet jij hoe het zit met bijplaatsen van groepen en dat railtje wat er in de groepenkast zit?

Vanavond gaten geboord en 2 pvc pijpjes aan de achterzijde van de woning gemaakt. De geadviseerde kabel doorgevoerd, niet strakgespannen, over het zand en naar de meterkast. Daar is nu een meter of 2 over, dus mogelijkheden genoeg.

Nu nog wel 1 vraagje; ik heb een vier aderige kabel genomen en groen-geel is me duidelijk. Maar als ik dus een rondje lampjes wil aanleggen en een rondje WCD's op de kabel welke kleurcodering hou ik dan aan op de draadjes?

Nu nog even iemand zoeken die de meterkast onder handen neemt.
pi_114738103
Bij een 4 aderige YMVK of XMVK zijn de nieuwe aderkleuren geel/groen voor aarde, bruin voor de fasedraad, die kan je gebruiken voor de wandcontactdozen, zwart voor de lampen en een grijze als nuldraad voor de wandcontactdozen en lampen

Dat railtje in de kast is een busboard 3- fase, verdeling 2x 6 modulen hier op past een flexomaat van ABB
bestelnummer 1SPF006906F0115
Op dit busboard mogen 8 flexomaten gemonteerd worden verdeeld over de 2 aardlekautomaten
Voor de tuinverlichting zou je een aardlekautomaat kunnen gebruiken bestelnummer0903.837
  FOK!fotograaf zaterdag 28 juli 2012 @ 08:08:42 #20
13368 NiGeLaToR
pi_114755947
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 22:14 schreef exlurker het volgende:
Bij een 4 aderige YMVK of XMVK zijn de nieuwe aderkleuren geel/groen voor aarde, bruin voor de fasedraad, die kan je gebruiken voor de wandcontactdozen, zwart voor de lampen en een grijze als nuldraad voor de wandcontactdozen en lampen

Dat railtje in de kast is een busboard 3- fase, verdeling 2x 6 modulen hier op past een flexomaat van ABB
bestelnummer 1SPF006906F0115
Op dit busboard mogen 8 flexomaten gemonteerd worden verdeeld over de 2 aardlekautomaten
Voor de tuinverlichting zou je een aardlekautomaat kunnen gebruiken bestelnummer0903.837
Wederom zoveel dank ^O^
Werd vanochtend hyper wakker, wil het nu gewoon fixxen en goed :)

Enfin, kan deze alvast bestellen:
Flexomaat:
http://abb.hardware.nl/1SPF006906F0115
Aardlekautomaat:
http://abb.hardware.nl/0903.837

En de aardlekautomaat doe ik dan netjes naast de bestaande 2 automaten?
Moet ik nog een hoofdschakelaar monteren, ook naast de aardlekschakelaars?

Tenslotte gebruik ik nu (Afgekeken van installatiedoosjes elders in huis) van die snel-las-blokjes om de draden buiten in de spatwaterdichte behuizingen aan elkaar te maken. Voorheen gebruikte ik kroonsteentjes, maar dat is meer gedoe en voelt minder handig/degelijk. Is dat de juiste route voor montage in die doosjes? Kroonsteentjes alleen voor in lampfittingkjes enzo?
pi_114756036
Een hoofdschakelaar 4 polig 40A is wel aan te raden, maar dan past op de onderste rail de aardlekautomaat er waarschijnlijk niet meer bij.Op een rail passen 12 modulen, de hoofdschakelaar is 4 modulen breed en ik dacht een 4 polige aardlekschakelaar ook en de aardlekautomaat is 2 modulen breed. De steeklasdoppen zijn veel beter en makkelijker te verwerken als kroonsteentjes, die zijn dan ook alleen bedoeld voor een verbinding van een lamp.
  FOK!fotograaf zaterdag 28 juli 2012 @ 08:34:25 #22
13368 NiGeLaToR
pi_114756064
Ah, ik informeer wel even bij degene met wie ik het ga doen - misschien inderdaad zoals Appeltje2010 al voorstelde een losse schakelaar naast de kast maken.

Enfin, als het nog droog wordt vandaag eerst nog wat draadjes door de tuin sleuren :)
pi_114776002
Als je een groen/gele draad in je kabel hebt zitten; heb je volgens mij de verkeerde kabel gekocht,
en geen grondkabel. Daar zit namelijk geen geel/groene draad in; de aardlitze onder de aardmantel
is dan je aarde draad. En deze koppel je dan door met een speciale kroonsteentje of kroonklemmen.

Ik zou in dit geval, ondanks dat het niet helemaal volgens de regels is (maar ja, daar hebben ze zich in 2006/7
dan ook weinig van aangetrokken), nu geen hoofdschakelaar meer plaatsen en gewoon 1x een Flexomaat erbij
doen en 1x een aardlekautomaat, welke je gewoon op de verdeelblokjes beneden in de kast kunt aansluiten.
pi_114839003
De eigenaar is verantwoordelijk voor de installatie... zeker na zelf wijzigen. Ik zou die hoofdschakelaar dan ook gewoon plaatsen maar niet naast maar onder de bestaande kast (die moet dan dus 11cm omhoog). Das wel even meer werk maar daarna heb je er meer plezier van (kan me een openingspost herinneren met een volgebouwde meterkast met oa Nas'sen erin ;) ) waarbij een schakelaar ernaast OF niet bereikbaar is en zeker niet handig is.

Was idd toch een 3-fasen kast... daar had ik me vergist maar ik had dan ook de binnenkant nog niet gezien. Succes met knutselen en doe voorzichtig!
  FOK!fotograaf maandag 30 juli 2012 @ 20:20:08 #25
13368 NiGeLaToR
pi_114863162
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 20:21 schreef naaa het volgende:
Als je een groen/gele draad in je kabel hebt zitten; heb je volgens mij de verkeerde kabel gekocht,
en geen grondkabel. Daar zit namelijk geen geel/groene draad in; de aardlitze onder de aardmantel
is dan je aarde draad. En deze koppel je dan door met een speciale kroonsteentje of kroonklemmen.

Ik zou in dit geval, ondanks dat het niet helemaal volgens de regels is (maar ja, daar hebben ze zich in 2006/7
dan ook weinig van aangetrokken), nu geen hoofdschakelaar meer plaatsen en gewoon 1x een Flexomaat erbij
doen en 1x een aardlekautomaat, welke je gewoon op de verdeelblokjes beneden in de kast kunt aansluiten.
@Naaa: De buitenbekabeling begint al ergens op te lijken. Ik heb er voor gekozen om de kabels niet onder de grond te stoppen, maar langs bestaande beschoeiing weg te werken. Je ziet het niet, het ligt in stootvaste PVC pijp en vast aan houders. De kabel-met-mantel voor onder de grond is weliswaar beter voor onder de grond, maar ik kan in mijn bestaande tuin toch niet de vereiste 60 cm onder de grond komen in bestaande borders, grasvelden en boomgaardje. Dus waar ik een stukje border moet oversteken gaat het om een paar meter en zorg ik dat het netjes en voor mij herkenbaar is (ben ook de tuinman ;) ).

M'n buren hebben de kabel zonder mantel gewoon over de aarde liggen, dan is het trekken door PVC en vastmaken aan de beschoeiing toch handiger denk ik ;)

quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 11:17 schreef Appeltje2010 het volgende:
De eigenaar is verantwoordelijk voor de installatie... zeker na zelf wijzigen. Ik zou die hoofdschakelaar dan ook gewoon plaatsen maar niet naast maar onder de bestaande kast (die moet dan dus 11cm omhoog). Das wel even meer werk maar daarna heb je er meer plezier van (kan me een openingspost herinneren met een volgebouwde meterkast met oa Nas'sen erin ;) ) waarbij een schakelaar ernaast OF niet bereikbaar is en zeker niet handig is.

Was idd toch een 3-fasen kast... daar had ik me vergist maar ik had dan ook de binnenkant nog niet gezien. Succes met knutselen en doe voorzichtig!
@Appeltje2010 dus ik zoek iemand die:

2 groepen bijsmurfd en een hoofdschakelaar.
Overigens is die ruimte boven in wel, al moeten dan ALLE draden die bovenin weglopen ook 11cm korter gemaakt worden - incl de PVC pijpen. Dat is niet 'n klein klusje? Ik vermoed overigens dat er in de straat 1001 huizen zonder zo'n schakelaar zijn opgeleverd. Sinds wanneer zijn die verplicht, kan namelijk ook gewoon de bouwer even bellen en melden dat z'n stoppenkast niet deugt. Mag die het komen fixen ;)

Is er iets mis met apparatuur in je meterkast? Daar is dat ding toch voor? :P
pi_114864086
Je geeft aan dat de woning gebouwd is in 2006/2007 en dus maximaal nog maar 6 jaar oud een hoofdschakelaar is altijd al verplicht geweest bij een 3 fase aansluiting, ik zou het zeker uitlaten zoeken door je rechtsbijstandverzekering. Mocht er ooit iets gebeuren dan ben je als eigenaar wel aansprakelijk.
Ik hoor graag hoe het afloopt.
  FOK!fotograaf maandag 30 juli 2012 @ 20:41:24 #27
13368 NiGeLaToR
pi_114864488
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:35 schreef exlurker het volgende:
Je geeft aan dat de woning gebouwd is in 2006/2007 en dus maximaal nog maar 6 jaar oud een hoofdschakelaar is altijd al verplicht geweest bij een 3 fase aansluiting, ik zou het zeker uitlaten zoeken door je rechtsbijstandverzekering. Mocht er ooit iets gebeuren dan ben je als eigenaar wel aansprakelijk.
Ik hoor graag hoe het afloopt.
Pak de popcorn er maar bij ;)

Waar kan ik nalezen dat dit verplicht is? Ben even bij andere buren langsgelopen en die hebben 8 groepen, 2 aardlekschakelaars en ook drie fasen onder de meter. Geen hoofdschakelaar.
Voor ik nu een bouwbedrijf bel en zeg dat iemand op internet heeft gezegd dat het moet zeg maar ;)
pi_114864950
Ik kan de voorschriften niet uit mijn hoofd op noemen door de vakantie, maar je kan het navragen bij het nutsbedrijf of een PM sturen aan vonkenboer ik weet dat hij de NEN 1010: 2007 +C1:2008 in huis heeft.
  FOK!fotograaf maandag 30 juli 2012 @ 20:53:19 #29
13368 NiGeLaToR
pi_114865359
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:47 schreef exlurker het volgende:
Ik kan de voorschriften niet uit mijn hoofd op noemen door de vakantie, maar je kan het navragen bij het nutsbedrijf of een PM sturen aan vonkenboer ik weet dat hij de NEN 1010: 2007 +C1:2008 in huis heeft.
Dan heb je alle recht op popcorn tijdens mijn queeste voor een goed ingerichte meterkast. :P
Ik ga even informeren bij bevriende installateur, die zal dat ook weten en is ook kandidaat 1 voor hulp bij installatie :) thx zover.
pi_114888883
Bij deze de gevraagde quote uit de NEN1010:

536.2.1.5

Elke schakel- en verdeelinrichting moet door één enkel toestel kunnen worden gescheiden.

Indien de bedrijfsomstandigheden in niet tot bewoning bestemde gebouwen dit noodzakelijk maken mag een schakel- en verdeelinrichting worden gesplitst in twee gedeelten, die elk met één enkel toestel kunnen worden gescheiden.

De in deze bepaling vereiste scheiding behoort tot stand te kunnen worden gebracht met één enkel toestel. Ten aanzien van de scheidende eigenschappen van het toestel moet zijn voldaan aan

536.2.2.1.
In installaties waarin uitsluitend wordt geschakeld en gescheiden door vakbekwame personen (code BA5) of voldoende onderrichte personen (code BA4) mag, indien de bedrijfsomstandigheden dit toelaten, worden geschakeld en gescheiden met twee afzonderlijke toestellen.

Installaties die onder de verantwoordelijkheid van een leek staan, behoren te zijn voorzien van een hoofdschakelaar om de installatie bij een noodgeval met één handeling te kunnen scheiden van de voeding. Deze hoofdschakelaar moet derhalve tevens voldoen aan de eisen van een scheider.

Voor bedrijfsomstandigheden waarbij het nodig is een schakel- en verdeelinrichting te splitsen, zie blad 37 van NPR 5310. In het vakjargon werd en wordt dit aangeduid als de scheiding van „licht” en „kracht”.
Schakel- en verdeelinrichtingen in woningen en woongebouwen mogen derhalve niet worden gesplitst.

Bestaande installaties
Deze bepaling is niet van toepassing op schakel-en verdeelinrichtingen in installaties van vóór 1 juli 2005 die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoen:
a.de schakel- en verdeelinrichting bevindt zich op de plaats van het voedingspunt van de installatie,
b.de schakel- en verdeelinrichting maakt deel uit van een tweeleidinginstallatie,
c.de schakel- en verdeelinrichting bevat uitsluitend één tot zes tweeleidingeindgroepen en
d.elke eindgroep is van een groepsschakelaar voorzien.

Kortom altijd verplicht behalve als je aan het complete lijstje voldoet. Voor alle duidelijkheid: een "tweeleidingsinstallatie" betekent eigenlijk alleen dat het geen 3-fasen voeding heeft, daar gaat het dus op fout in jouw geval. Aannemer inlichten zou ik zeggen.
pi_115688884
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 11:35 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bij deze de gevraagde quote uit de NEN1010:

[knip]

Kortom altijd verplicht behalve als je aan het complete lijstje voldoet. Voor alle duidelijkheid: een "tweeleidingsinstallatie" betekent eigenlijk alleen dat het geen 3-fasen voeding heeft, daar gaat het dus op fout in jouw geval. Aannemer inlichten zou ik zeggen.
Alsnog bedankt, had deze gemist, maar zojuist toch gevonden. Ik heb overigens de projectontwikkelaar aangeschreven en die heeft de vraag bij de (onder)aannemer neergelegd. Tevens heb ik in de vier van vijf meterkasten van buren met dezelfde woning kunnen kijken en daar is het zelfde laken een pak. Zelfs iemand met meer dan 4 groepen op 1 aardlek, maargoed, dat is niet door de (onder)aannemer gedaan :P Reactie krijg ik na de bouwvak.

Inmiddels heb ik mijn nieuwe groep en mijn nieuwe aardlek+groep-schakelaar binnen. Even zoeken en toch voor knappe prijs kunnen krijgen.

Nu het volgende:

1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast?

2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken?

Nu ga ik dit alsnog iemand anders vragen om te doen, maar ben ik benieuwd of ik het nu 'n beetje begin te snappen :D Even los van dat ik niet weet welke van de drie fasen ik moet gebruiken.

Tenslotte een praktisch dingetje. De buitenbekabeling ligt nu en ik heb dus een nuldraad, een aarde en 2 fasedraden gemaakt. Die heb ik nu tijdelijk op 2 stekkers gemaakt met een KlikAanKlikUit er tussen. Onwijs handig dat ik 230v en lampen kring apart en draadloos kan schakelen. Dit is alleen niet zo'n sexy oplossing voor in de meterkast. Hoe zou ik dit het best kunnen aanpakken? WCD kaku's kopen en in een WCD monteren in de kast? Of toch onderbreken en simpelweg in een stopcontact wat uitkomt op m'n nieuwe aardlek+groep-schakelaar?
pi_115689543
1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast? Inderdaad makkelijker kan het niet bij busboard

2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken? De aardlekautomaat sluit je onder aan in de kast op de klemmen, de nuldraad uiteraard op de nulklem en voor de fase draad zoek je de klem waar op de minste groepen zijn aan gesloten voor een goede faseverdeling/belasting
pi_115689635
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:35 schreef exlurker het volgende:
1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast? Inderdaad makkelijker kan het niet bij busboard

2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken? De aardlekautomaat sluit je onder aan in de kast op de klemmen, de nuldraad uiteraard op de nulklem en voor de fase draad zoek je de klem waar op de minste groepen zijn aan gesloten voor een goede faseverdeling/belasting
Zo makkelijk :D Hmmm.. verleidelijk :P
Enfin, als er dan straks iemand van de aannemer komt voor de hoofdschakelaar heeft ie mooi een probleem -> ruimte op. Wederom bedankt!

Alleen nog even nadenken hoe ik m'n tuinstroom en -lampjes ga schakelen.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:27:59 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115691368
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:37 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Zo makkelijk :D Hmmm.. verleidelijk :P
Enfin, als er dan straks iemand van de aannemer komt voor de hoofdschakelaar heeft ie mooi een probleem -> ruimte op. Wederom bedankt!

Alleen nog even nadenken hoe ik m'n tuinstroom en -lampjes ga schakelen.
Je kunt je tuinverlichting natuurlijk mooi kunnen laten schakelen m.b.v. van een schemerschakelaar en een tijdklok.

Dan kun je ze op een vast tijdstip aan en uit laten schakelen en doordat je een schemerschakelaar erbij zet heb je in de wintertijd en met de zomertijd geen last dat de verlichting gaat branden wanneer het buiten nog te licht of te donker is.

Je hoeft dan niet de hele tijd de instellingen van de klok te wijzigen :)

Zo schakel ik straks de buitenverlichting namelijk.

Behorende bij dit topic --> Het bouwen van een energieverdeler
  Moderator vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:30:45 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115691482
Je hoeft dan nog niet eens een elektronische schemerschakelaar te gebruiken, zo'n schakeling kan ook wel met een veel eenvoudigere schemerschakelaar.
pi_115692312
De Klik Aan Klik Uit draadloze schemerschakelaar in combinatie met een doosje :D

Das een makkelijke oplossing :)

Minder mooie oplossing dan jij hebt, ga ik ook nog even op studeren.
pi_115701679
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
De huidige buitenkabel is ergens in een bestaande groep bijgeprikt. Als er kortsluiting is heeft de helft van mijn huid geen stroom meer, gelukkig zitten de apparaten in de meterkast en dingen als de koelkast op aardlek nummer 2 en blijven aan.

Idealiter zou ik dus een extra aardlekschakelaar plaatsen en daar twee groepen op maken:
1) PV (zonnecel) installatie
2) Buiten lampen en 230v installatie

Nu begint het met de vraag of dat handig is.
Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.

Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_115708583
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.

Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Idealiter heb je wel gelijk :) Alleen, kost zo'n aardlekautomaat tegen de 100 euro en zo'n 16A standaard ding 9 euro. Dus dan zou ik zo'n 1000,- aan alleen al de automaten kwijt zijn, los van het werk om de gehele groepenkast te vervangen.

Nu is prima oplossing (met dank aan reacties in dit topic); eigen automaatje voor buiten en de rest maakt gewoon geen kortsluiten ;)
pi_115719472
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 10:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
Alleen, kost zo'n aardlekautomaat tegen de 100 euro en zo'n 16A standaard ding 9 euro.
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  FOK!fotograaf zondag 19 augustus 2012 @ 14:33:52 #40
13368 NiGeLaToR
pi_115745906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
ABB, zoals te zien op de plaatjes bovenin het topic.

De Abb combimaat b-kar 16a/30ma is dan die je nodig hebt en kostte me 111,- in btw.
De uitbreiding van de groep was 13,89 in btw.
  zondag 19 augustus 2012 @ 14:53:14 #41
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_115746423
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
elk merk.
So we just called him Fred
pi_115772911
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.

Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Ik ben het maar een klein beetje met je eens: eigenlijk is het voor de meeste groepen geen probleem als ze mee uitschakelen behalve voor bv koelkast en vriezer.

Als mijn oven uitschakelt lig ik er niet enorm van wakker dat ook de koffiezetter uitgaat, ik ga dan namelijk toch de oorzaak opzoeken en daarbij ga ik er vanuit dat het een uitzondering is.
Ik zou dus alleen voor gevoelige (koelkast/vriezer) en risicogroepen (buitengroepen) voor een aarldekautomaat kiezen, voor de rest is het zonde van je geld.
pi_115969206
We zijn weer wat verder. Wat heb ik gedaan:

- buitenkabel (grootste deel bovengronds in grijs PVC, uit het zicht langs beschoeiing enzo, deel ingegraven grondkabel) + verlichting + stopcontacten (6 lantaarns, spots, 10 stopcontacten waarvan 4 voor extra lampen, schakelaar om lampen aan waterkant in de tuin te schakelen)
- kabel naar garage voor PV installatie
- benodigde gaten (blijft kutwerk)
- groepen besteld en binnen

Dus eigenlijk kan ik de groepen gaan monteren. Ik heb nu 2 grondkabels die uitkomen in de meterkast, waarvan eentje direct op een groep kan en de ander via een stopcontact (met klikaanklikuit er tussen voor buitenlampjes). Ik wil gewoon de grondkabel de groepenkast invoeren en aansluiten. Moet de kabel volledig in PVC zitten, of mag deze ook een stukje (bochtje bovenin) niet in PVC zitten?

Heb voor het aansluiten van de aardlek+groep heb ik bij de Gamma daarvoor bedoelde aansluitkabeltjes gehaald (4mm2 flexibel), dus volgens mij is het nu kwestie van stroom eraf, checken of de stroom eraf is en de boel erinklikken en vastschroeven. Dat gaat lukken :) Zie ik nog wat over het hoofd?
pi_115974047
Wij doen meestal of de kabels in een lasdoos binnen laten komen en vandaar verder gaan met VD draad in buis. Ook een mogelijkheid is om de YMVKas verder af te pellen en een stuk in de buis schuiven en dan als losse aders de kast in te voeren, zorg wel dat de aardlitze geisoleerd de kast binnen komt. Over het aansluiten van de aardlekautomaat heb ik niets meer toe te voegen, dat moet zo zeker lukken.
pi_115974659
Afpellen is goed plan, er zitten natuurlijk netjes kabeltjes in. Enige wat ik me dus nog wel afvroeg is of de kabel in de meterkast helemaal omhuld moet zijn in PVC, of dat ie een bochtje zonder PVC mag maken :)

Ik heb overigens in de kruipruimte geen YMVKas gebruikt, maar XMVK. Lees nu terug dat je in de kruipruimte ook YMVKas adviseerde.
Kan 'm nog even door PVC trekken in de kruipruimte, zag er geen kwaad in omdat je in de kruipruimte zelden aan het scheppen slaat. Heb het enige deel waar de kabel in de tuin ingegraven ligt dus wel YMVKas gebruikt.

Verder zit ik hier met tuinverlichting aan, gewoon genieten :) had al 's bedankt voor je geduld en hulp gezegd, maar bij deze nogmaals. ^O^
pi_115976570
De invoer van de kast is gemaakt voor 16/19 mm buis, dus mag kabel eigenlijk niet zo ingevoerd worden of er zou een kabelwartel als invoer in de kast moeten zitten. Voor kabel of buisinvoer aan de zijkant van de kast zijn er trouwens ook inzetstukken verkrijgbaar, artikel 65-1M25 is een wartel M25 invoer en artikel65-119/H is een draaibare haakse invoer 19 mm.

De XMVK in de kruipruimte zou ik mooi zo laten, vind het ook leuk je van dienst te kunnen zijn, dus graag gedaan.
pi_115976869
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2012 14:53 schreef FredvZ het volgende:
elk merk.
Ehmmm. Nee. :N
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116431772
En toen was het zo:



1 buitenkabel gaat direct naar waar de inverter voor de zonnepanelen komt te hangen.
1 buitenkabel zit op een stopcontact in de meterkast waar ik met 2 klik-aan-klik-uit weer op de 5 aderige buitenkabel zit (gaat naast de andere kabel door de PVC pijp naar beneden) en naar buiten.

Helemaal blij & zelf gedaan :) Enige is nog even de hoofdschakelaar. Inmiddels weet mijn vrouw hoe ze de hoofdstoppen uit zet, vanmiddag even geoefend. Dus of er nu een hoofdschakelaar of niet komt, ze zal in geval van een calamiteit gewoon alles zo uitzetten. Aannemer van ons huis is er nog over aan het nadenken, duurt allemaal erg lang in ieder geval...

Dank nogmaals voor de hulp, heb een hoop geleerd en zelfvertrouwen opgedaan dat ook dit soort klussen met wat nadenkwerk prima te doen zijn :)
pi_116435440
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 08:44 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik ben het maar een klein beetje met je eens: eigenlijk is het voor de meeste groepen geen probleem als ze mee uitschakelen behalve voor bv koelkast en vriezer.

Als mijn oven uitschakelt lig ik er niet enorm van wakker dat ook de koffiezetter uitgaat, ik ga dan namelijk toch de oorzaak opzoeken en daarbij ga ik er vanuit dat het een uitzondering is.
Ik zou dus alleen voor gevoelige (koelkast/vriezer) en risicogroepen (buitengroepen) voor een aarldekautomaat kiezen, voor de rest is het zonde van je geld.
Anno 1980 zou je gelijk hebben. Anno 2012 schakelt er iets meer uit dan alleen een koffiezetapparaat. Zeker als je in een huis met 8 groepen 2 aardleks hebt.

Ik heb 12 groepen, en buiten de kookgroep zijn het dus 11 alamats. En nee, die kosten echt geen 100,- extra per alamat. 8)7
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116436699
Wat dan wel? Mijn ABB alamat was toch echt zo'n 100 op z'n goedkoopst...

En niet mijn trotse topic kapen nu he ;)
pi_116439496
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 21:24 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat dan wel? Mijn ABB alamat was toch echt zo'n 100 op z'n goedkoopst...
Gewoon zoiets: http://www.groepenkastbes(...)B-16A-30ma-1P+N.html

quote:
En niet mijn trotse topic kapen nu he ;)
Dat is heul mijn bedoeling niet hoor. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116448858
Das wel stuk goedkoper inderdaad dan die van mij:

http://abb.hardware.nl/0903.837

Maargoed, zit nu wel netjes in de kast. Voor 20 euro zou ik in een nieuwe kast ook voor alles in 1 gaan.
Aan de andere kant, ik heb het nu goed gedaan en heb dus 0 keer dat er een stop uit gaat. Had de tuinverlichting best op een andere groep bij kunnen prikken, maar daar kom je weer van terug zodra je storing hebt :)
pi_116449326
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 21:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Anno 1980 zou je gelijk hebben. Anno 2012 schakelt er iets meer uit dan alleen een koffiezetapparaat. Zeker als je in een huis met 8 groepen 2 aardleks hebt.

Ik heb 12 groepen, en buiten de kookgroep zijn het dus 11 alamats. En nee, die kosten echt geen 100,- extra per alamat. 8)7
Er gaat wel meer uit, dat is wel zo... maar daar ging het me niet om... het gaat erom hoe erg het is dat dat mee uitschakelt. Daarbij ga ik er ook vanuit dat een aardlek een uitzondering is en niet dagelijks plaatsvind. Tot nu toe heb ik aardlekken alleen gehad in m'n buitengroep maar nog nooit binnen.

Voor een betaalbare kast zou ik dus kiezen voor een aardlekautomaat voor de buitengroep en eventueel nog voor de groepen waarbij het wel belangrijk is dat ze blijven werken. Ik vind het heel raar om voor een aardlekautomaat te kiezen als het gaat om een wasmachine/droger/oven/keukenboiler/kookplaat maar iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe ie z'n geld uitgeeft dus als jij het prettig vind om het op die manier te verkwisten, ben ik de laatste die je zou tegenhouden. Om het echter als advies te geven, gaat mij te ver.
pi_116479836
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 08:46 schreef Appeltje2010 het volgende:
dus als jij het prettig vind om het op die manier te verkwisten, ben ik de laatste die je zou tegenhouden. Om het echter als advies te geven, gaat mij te ver.
Heb je al mijn posts gelezen?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116489130
Ehhh ja... ik ga alleen vaak wel uit van hetzelfde merk dus als ik het verschil tussen aardlekautomaten en groepen bekijk, doe ik dat op die manier. Als je een habbie babbie merk uit China of India neemt, dan kan ik me voorstellen dat het niet duur is.

Nu kun jij mij natuurlijk de verkwister noemen, dat begrijp ik ;)...maar als het gaat om iets wat mijn veiligheid moet waarborgen dan geloof ik toch meer in gerenommeerde bedrijven. Bedrijven waarvan je met uitgebreid zoeken nog geen website van kan vinden, die heb ik dan afgeschreven. Laat iedereen daar natuurlijk zelf zijn keuze in maken maar voor het prijsverschil mag mijn oven best een keertje mee uitschakelen als ik een aardlek heb, die ene keer in de 5 jaar.
pi_116509743
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 09:03 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ehhh ja... ik ga alleen vaak wel uit van hetzelfde merk dus als ik het verschil tussen aardlekautomaten en groepen bekijk, doe ik dat op die manier. Als je een habbie babbie merk uit China of India neemt, dan kan ik me voorstellen dat het niet duur is.

Nu kun jij mij natuurlijk de verkwister noemen, dat begrijp ik ;)...maar als het gaat om iets wat mijn veiligheid moet waarborgen dan geloof ik toch meer in gerenommeerde bedrijven. Bedrijven waarvan je met uitgebreid zoeken nog geen website van kan vinden, die heb ik dan afgeschreven. Laat iedereen daar natuurlijk zelf zijn keuze in maken maar voor het prijsverschil mag mijn oven best een keertje mee uitschakelen als ik een aardlek heb, die ene keer in de 5 jaar.
Och, sinds ik een keer een half gesmolten aansluiting onderaan een ABB 16A automaat heb gezien (in een slechts 7 maanden oude nieuwbouwwoning) neem ik die fantastische 'merken' ook maar met een korreltje zout.

Dit spul (met zo'n kwaliteits steekverbinding aan de onderkant...) krijg je in ieder geval mijn huis niet in:

Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116518015
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 19:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Och, sinds ik een keer een half gesmolten aansluiting onderaan een ABB 16A automaat heb gezien (in een slechts 7 maanden oude nieuwbouwwoning) neem ik die fantastische 'merken' ook maar met een korreltje zout.

Dit spul (met zo'n kwaliteits steekverbinding aan de onderkant...) krijg je in ieder geval mijn huis niet in:

[ afbeelding ]
Njah, alles kan kaduuk he :) 1 kapotte Abb automaat maakt ABB nog niet slecht. Kan me voorstellen dat als je hem niet goed vast klikt en flink belast de boel er niet beter op wordt.
Discussie duidelijk, je hebt te maken met persoonlijke voorkeur en ervaringen en dat maakt dat je keuzes maakt. Het goede nieuws is dat alles op z'n minste aan een bepaald onderniveau aan kwaliteit zal moeten voldoen.

Overigens neem je als installateur ook de tijd die installeren kost mee in de keuze voor apparatuur. 10 euro goedkoper maar 15 minuten langer werk is dus duur :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')