De drie hoofdschakelaars onder de meter zijn niet voldoende voor dit doel?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:46 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ruimte?
Die kast heeft best nog wel ruimte voor een aardlek en 2 automaten alleen dient een kast op dit moment altijd voorzien te zijn van een hoofdschakelaar. Omdat je je kast nu aanpast, moet je aan dat voorschrift voldoen maar ook dat past nog. Het is alleen wel vervelend om dit zelf te doen omdat je de kast niet spanningsloos kunt maken aan de voedende kant.
Dan is dat wat ik zag in de bouwmarkt, met een extra 'knopje' over het smalle knopje voor aardlek dus? En die plaats ik gewoon op de rail naast de bestaande groepen en sluit ik aan op de aarderail?quote:2 extra groepen?
In plaats van 1 extra aardlek met 2 automaten, zou je ook kunnen kiezen voor het bijprikken van 1 groep (PV etc) in de bestaande aardlekschakelaar en dan voor de buitengroep kiezen voor een aardlekautomaat. Dit is een aardlekschakelaar en groep ineen, is een stuk duurder maar zorgt wel dat alleen je buitenverlichting uitgaat als er buiten iets gebeurt.
Ah, nee, ik denk ik dat bedoelde de draad die vanuit de meterkast en de aardlek-rail bovenin de meterkast de grond in gaat? Zit toch aan een pin?quote:Werking aardlekschakelaarEen aardlekschakelaar meet hoeveel stroom er op de fase staat en hoeveel er via de nul weer wordt teruggevoerd... als dit niet klopt, is de enige conclusie dat er "lekt" naar aarde en schakelt de aardlek uit. De aardlek hangt dus niet aan de aarde.
Dat is eenvoudiger inderdaad. En verder alle spatwaterdichte opbouwdozen lekker boven de grond houden? Nu is alles begraven en ingegoten en zie ik wat een ellende het geeft nu er wat stuk is.quote:Kabel
Ik zou zelf gewoon 1 kabel leggen (XMVK-as) en die helemaal doortrekken, dan hoef je nergens in je kruipruimte te knutselen. De kabel mag los op het zand. Wel zorgen dat ie speling heeft mocht de grond verzakken.
Maar zijn dat niet ook de automaten die ik al heb dan, zoals te zien is op de foto's? Die zien er ook enkel uit? Of zie ik een verschil tussen die twee over het hoofd?quote:Automaat
De automaat waar je naar linkt is wel een groepszekering maar is inderdaad 1 polig en dat is niet toegestaan in NL.
Vriend van me heeft goede meetapparatuur geleend van zijn werk. Zowel een goede spanningmeter (geen multimeter, maar ander ding) en die gaf direct een stroomkring aan tussen de groen-gele draad en zowel bruin, grijs als zwart op de buitenkabel als ik daar stroom op zette (zonder kring te maken!).quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef Dondermeester het volgende:
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Dat werd me net ook duidelijk inderdaad, alleen hoe zie ik het verschil?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:44 schreef FredvZ het volgende:
Je moet sowieso 2-polige automaten hebben.
Die automaten met "een extra knopje" zijn aadlekschakelaars (of automaten) en daar moet je er dus 1 van hebben.
Dat, dus. Tegen aarde gemeten?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef Dondermeester het volgende:
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Buitenkabel heeft 3 aders. Eentje op 0 en de andere twee afhankelijk van knop op 'stroom' zeg maar.quote:
Volgens mij helpt dit wel iets om te begrijpen hoe het zit?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:41 schreef Appeltje2010 het volgende:
Die drie schakelaars zijn waarschijnlijk de hoofdzekeringen en ja die schakelen ook de boel uit maar dienen niet als hoofdschakelaar. Je zou dan bijna verwachten dat je een 3x25a aansluiting hebt, dat betekent wel dat het raar is om een 1-fase kast te hebben (zoals nu het geval is). Je bent nl. verplicht de groepen zo goed mogelijk over de verschillende fasen te verdelen. In dat geval moet je hoofdschakelaar 4-polig zijn en dan wordt het wat krap in je kast. Je zou kunnen kiezen voor het plaatsesn van een los kastje met hoodschakelaar en daarboven deze bestaande kast.
Het is een ingegraven kabel? Dat klinkt of het ding beschadigd is geraakt met graafwerkzaamheden en u van binnen nat geworden is...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Buitenkabel heeft 3 aders. Eentje op 0 en de andere twee afhankelijk van knop op 'stroom' zeg maar.
Wat je ook schakelt, als je meet wat het verschil tussen de mantel en 0 is krijg je 110 volt te zien. Je kunt een gloeilamp aansluiten op de mantel. Als je de mantel op de geel/groen aansluit, zoals het ooit bedoeld was, dan gaat de stop er meteen uit. Doe je dat niet, dan houdt de stop het tussen de 5 en 30 seconden vol en valt de aardlek alsnog uit. Isolatiemeetding aangesloten zonder iets aan te sluiten op de kabel (zowel binnen als buiten niet, kabel leeg van lampjes etc en je hebt een stroomkring, op de afstand die ik net aangaf. Dat zou draadbreuk/contact betekenen begreep ik.
Er is niet gegraven.. maarja.. tis wel a-typisch afgemonteerd. Kabel onderbreken onder de grond, zijtakje maken naar lampje of WCD met opbouwdoos, opbouwdoos dichtgieten met hars en halve meter aarde er overheen kieperen. Als dan zo'n geharst doosje niet helemaal jovel is, of het rubber van de kabel gaat wijken dan issie alsnog stuk. Ter illustratie, bij -20'c of 2 weken droogte werkte het welquote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:55 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Het is een ingegraven kabel? Dat klinkt of het ding beschadigd is geraakt met graafwerkzaamheden en u van binnen nat geworden is...
Vocht dus. Ik heb zo'n kabel gehad voor buitenvelichting, ALS blééf maar uitslaan... Radicaal afgekoppeld en niet eens de moeite genomen om deze op te graven...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:58 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Er is niet gegraven.. maarja.. tis wel a-typisch afgemonteerd. Kabel onderbreken onder de grond, zijtakje maken naar lampje of WCD met opbouwdoos, opbouwdoos dichtgieten met hars en halve meter aarde er overheen kieperen. Als dan zo'n geharst doosje niet helemaal jovel is, of het rubber van de kabel gaat wijken dan issie alsnog stuk. Ter illustratie, bij -20'c of 2 weken droogte werkte het wel
Het huis is in 2006/7 opgeleverd. De buren hebben het ook niet overigens. Weet jij hoe het zit met bijplaatsen van groepen en dat railtje wat er in de groepenkast zit?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:05 schreef exlurker het volgende:
De kast is uitgevoerd in 400V met twee 4 polige aardlekschakelaars, wel is het vreemd dat er geen hoofdschakelaar is toegepast wat wel vereist is, de kast moet namelijk in een handeling spaningsvrij gemaakt kunnen worden (de drie automaten onderin zijn de hoofdzekeringen van het nutsbedrijf)
Aan post #8 en # 12 van Appeltje 2010 is verders niets meer toe te voegen
Wederom zoveel dankquote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:14 schreef exlurker het volgende:
Bij een 4 aderige YMVK of XMVK zijn de nieuwe aderkleuren geel/groen voor aarde, bruin voor de fasedraad, die kan je gebruiken voor de wandcontactdozen, zwart voor de lampen en een grijze als nuldraad voor de wandcontactdozen en lampen
Dat railtje in de kast is een busboard 3- fase, verdeling 2x 6 modulen hier op past een flexomaat van ABB
bestelnummer 1SPF006906F0115
Op dit busboard mogen 8 flexomaten gemonteerd worden verdeeld over de 2 aardlekautomaten
Voor de tuinverlichting zou je een aardlekautomaat kunnen gebruiken bestelnummer0903.837
@Naaa: De buitenbekabeling begint al ergens op te lijken. Ik heb er voor gekozen om de kabels niet onder de grond te stoppen, maar langs bestaande beschoeiing weg te werken. Je ziet het niet, het ligt in stootvaste PVC pijp en vast aan houders. De kabel-met-mantel voor onder de grond is weliswaar beter voor onder de grond, maar ik kan in mijn bestaande tuin toch niet de vereiste 60 cm onder de grond komen in bestaande borders, grasvelden en boomgaardje. Dus waar ik een stukje border moet oversteken gaat het om een paar meter en zorg ik dat het netjes en voor mij herkenbaar is (ben ook de tuinmanquote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:21 schreef naaa het volgende:
Als je een groen/gele draad in je kabel hebt zitten; heb je volgens mij de verkeerde kabel gekocht,
en geen grondkabel. Daar zit namelijk geen geel/groene draad in; de aardlitze onder de aardmantel
is dan je aarde draad. En deze koppel je dan door met een speciale kroonsteentje of kroonklemmen.
Ik zou in dit geval, ondanks dat het niet helemaal volgens de regels is (maar ja, daar hebben ze zich in 2006/7
dan ook weinig van aangetrokken), nu geen hoofdschakelaar meer plaatsen en gewoon 1x een Flexomaat erbij
doen en 1x een aardlekautomaat, welke je gewoon op de verdeelblokjes beneden in de kast kunt aansluiten.
@Appeltje2010 dus ik zoek iemand die:quote:Op maandag 30 juli 2012 11:17 schreef Appeltje2010 het volgende:
De eigenaar is verantwoordelijk voor de installatie... zeker na zelf wijzigen. Ik zou die hoofdschakelaar dan ook gewoon plaatsen maar niet naast maar onder de bestaande kast (die moet dan dus 11cm omhoog). Das wel even meer werk maar daarna heb je er meer plezier van (kan me een openingspost herinneren met een volgebouwde meterkast met oa Nas'sen erin) waarbij een schakelaar ernaast OF niet bereikbaar is en zeker niet handig is.
Was idd toch een 3-fasen kast... daar had ik me vergist maar ik had dan ook de binnenkant nog niet gezien. Succes met knutselen en doe voorzichtig!
Pak de popcorn er maar bijquote:Op maandag 30 juli 2012 20:35 schreef exlurker het volgende:
Je geeft aan dat de woning gebouwd is in 2006/2007 en dus maximaal nog maar 6 jaar oud een hoofdschakelaar is altijd al verplicht geweest bij een 3 fase aansluiting, ik zou het zeker uitlaten zoeken door je rechtsbijstandverzekering. Mocht er ooit iets gebeuren dan ben je als eigenaar wel aansprakelijk.
Ik hoor graag hoe het afloopt.
Dan heb je alle recht op popcorn tijdens mijn queeste voor een goed ingerichte meterkast.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:47 schreef exlurker het volgende:
Ik kan de voorschriften niet uit mijn hoofd op noemen door de vakantie, maar je kan het navragen bij het nutsbedrijf of een PM sturen aan vonkenboer ik weet dat hij de NEN 1010: 2007 +C1:2008 in huis heeft.
Alsnog bedankt, had deze gemist, maar zojuist toch gevonden. Ik heb overigens de projectontwikkelaar aangeschreven en die heeft de vraag bij de (onder)aannemer neergelegd. Tevens heb ik in de vier van vijf meterkasten van buren met dezelfde woning kunnen kijken en daar is het zelfde laken een pak. Zelfs iemand met meer dan 4 groepen op 1 aardlek, maargoed, dat is niet door de (onder)aannemer gedaanquote:Op dinsdag 31 juli 2012 11:35 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bij deze de gevraagde quote uit de NEN1010:
[knip]
Kortom altijd verplicht behalve als je aan het complete lijstje voldoet. Voor alle duidelijkheid: een "tweeleidingsinstallatie" betekent eigenlijk alleen dat het geen 3-fasen voeding heeft, daar gaat het dus op fout in jouw geval. Aannemer inlichten zou ik zeggen.
Zo makkelijkquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:35 schreef exlurker het volgende:
1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast? Inderdaad makkelijker kan het niet bij busboard
2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken? De aardlekautomaat sluit je onder aan in de kast op de klemmen, de nuldraad uiteraard op de nulklem en voor de fase draad zoek je de klem waar op de minste groepen zijn aan gesloten voor een goede faseverdeling/belasting
Je kunt je tuinverlichting natuurlijk mooi kunnen laten schakelen m.b.v. van een schemerschakelaar en een tijdklok.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:37 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Zo makkelijkHmmm.. verleidelijk
![]()
Enfin, als er dan straks iemand van de aannemer komt voor de hoofdschakelaar heeft ie mooi een probleem -> ruimte op. Wederom bedankt!
Alleen nog even nadenken hoe ik m'n tuinstroom en -lampjes ga schakelen.
Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
De huidige buitenkabel is ergens in een bestaande groep bijgeprikt. Als er kortsluiting is heeft de helft van mijn huid geen stroom meer, gelukkig zitten de apparaten in de meterkast en dingen als de koelkast op aardlek nummer 2 en blijven aan.
Idealiter zou ik dus een extra aardlekschakelaar plaatsen en daar twee groepen op maken:
1) PV (zonnecel) installatie
2) Buiten lampen en 230v installatie
Nu begint het met de vraag of dat handig is.
Idealiter heb je wel gelijkquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.
Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 10:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
Alleen, kost zo'n aardlekautomaat tegen de 100 euro en zo'n 16A standaard ding 9 euro.
ABB, zoals te zien op de plaatjes bovenin het topic.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
elk merk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 17:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
Ik ben het maar een klein beetje met je eens: eigenlijk is het voor de meeste groepen geen probleem als ze mee uitschakelen behalve voor bv koelkast en vriezer.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.
Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Anno 1980 zou je gelijk hebben. Anno 2012 schakelt er iets meer uit dan alleen een koffiezetapparaat. Zeker als je in een huis met 8 groepen 2 aardleks hebt.quote:Op maandag 20 augustus 2012 08:44 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik ben het maar een klein beetje met je eens: eigenlijk is het voor de meeste groepen geen probleem als ze mee uitschakelen behalve voor bv koelkast en vriezer.
Als mijn oven uitschakelt lig ik er niet enorm van wakker dat ook de koffiezetter uitgaat, ik ga dan namelijk toch de oorzaak opzoeken en daarbij ga ik er vanuit dat het een uitzondering is.
Ik zou dus alleen voor gevoelige (koelkast/vriezer) en risicogroepen (buitengroepen) voor een aarldekautomaat kiezen, voor de rest is het zonde van je geld.
Gewoon zoiets: http://www.groepenkastbes(...)B-16A-30ma-1P+N.htmlquote:Op woensdag 5 september 2012 21:24 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat dan wel? Mijn ABB alamat was toch echt zo'n 100 op z'n goedkoopst...
Dat is heul mijn bedoeling niet hoor.quote:En niet mijn trotse topic kapen nu he
Er gaat wel meer uit, dat is wel zo... maar daar ging het me niet om... het gaat erom hoe erg het is dat dat mee uitschakelt. Daarbij ga ik er ook vanuit dat een aardlek een uitzondering is en niet dagelijks plaatsvind. Tot nu toe heb ik aardlekken alleen gehad in m'n buitengroep maar nog nooit binnen.quote:Op woensdag 5 september 2012 21:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Anno 1980 zou je gelijk hebben. Anno 2012 schakelt er iets meer uit dan alleen een koffiezetapparaat. Zeker als je in een huis met 8 groepen 2 aardleks hebt.
Ik heb 12 groepen, en buiten de kookgroep zijn het dus 11 alamats. En nee, die kosten echt geen 100,- extra per alamat.
Heb je al mijn posts gelezen?quote:Op donderdag 6 september 2012 08:46 schreef Appeltje2010 het volgende:
dus als jij het prettig vind om het op die manier te verkwisten, ben ik de laatste die je zou tegenhouden. Om het echter als advies te geven, gaat mij te ver.
Och, sinds ik een keer een half gesmolten aansluiting onderaan een ABB 16A automaat heb gezien (in een slechts 7 maanden oude nieuwbouwwoning) neem ik die fantastische 'merken' ook maar met een korreltje zout.quote:Op vrijdag 7 september 2012 09:03 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ehhh ja... ik ga alleen vaak wel uit van hetzelfde merk dus als ik het verschil tussen aardlekautomaten en groepen bekijk, doe ik dat op die manier. Als je een habbie babbie merk uit China of India neemt, dan kan ik me voorstellen dat het niet duur is.
Nu kun jij mij natuurlijk de verkwister noemen, dat begrijp ik...maar als het gaat om iets wat mijn veiligheid moet waarborgen dan geloof ik toch meer in gerenommeerde bedrijven. Bedrijven waarvan je met uitgebreid zoeken nog geen website van kan vinden, die heb ik dan afgeschreven. Laat iedereen daar natuurlijk zelf zijn keuze in maken maar voor het prijsverschil mag mijn oven best een keertje mee uitschakelen als ik een aardlek heb, die ene keer in de 5 jaar.
Njah, alles kan kaduuk hequote:Op vrijdag 7 september 2012 19:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Och, sinds ik een keer een half gesmolten aansluiting onderaan een ABB 16A automaat heb gezien (in een slechts 7 maanden oude nieuwbouwwoning) neem ik die fantastische 'merken' ook maar met een korreltje zout.
Dit spul (met zo'n kwaliteits steekverbinding aan de onderkant...) krijg je in ieder geval mijn huis niet in:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |