abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114864086
Je geeft aan dat de woning gebouwd is in 2006/2007 en dus maximaal nog maar 6 jaar oud een hoofdschakelaar is altijd al verplicht geweest bij een 3 fase aansluiting, ik zou het zeker uitlaten zoeken door je rechtsbijstandverzekering. Mocht er ooit iets gebeuren dan ben je als eigenaar wel aansprakelijk.
Ik hoor graag hoe het afloopt.
  FOK!fotograaf maandag 30 juli 2012 @ 20:41:24 #27
13368 NiGeLaToR
pi_114864488
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:35 schreef exlurker het volgende:
Je geeft aan dat de woning gebouwd is in 2006/2007 en dus maximaal nog maar 6 jaar oud een hoofdschakelaar is altijd al verplicht geweest bij een 3 fase aansluiting, ik zou het zeker uitlaten zoeken door je rechtsbijstandverzekering. Mocht er ooit iets gebeuren dan ben je als eigenaar wel aansprakelijk.
Ik hoor graag hoe het afloopt.
Pak de popcorn er maar bij ;)

Waar kan ik nalezen dat dit verplicht is? Ben even bij andere buren langsgelopen en die hebben 8 groepen, 2 aardlekschakelaars en ook drie fasen onder de meter. Geen hoofdschakelaar.
Voor ik nu een bouwbedrijf bel en zeg dat iemand op internet heeft gezegd dat het moet zeg maar ;)
pi_114864950
Ik kan de voorschriften niet uit mijn hoofd op noemen door de vakantie, maar je kan het navragen bij het nutsbedrijf of een PM sturen aan vonkenboer ik weet dat hij de NEN 1010: 2007 +C1:2008 in huis heeft.
  FOK!fotograaf maandag 30 juli 2012 @ 20:53:19 #29
13368 NiGeLaToR
pi_114865359
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:47 schreef exlurker het volgende:
Ik kan de voorschriften niet uit mijn hoofd op noemen door de vakantie, maar je kan het navragen bij het nutsbedrijf of een PM sturen aan vonkenboer ik weet dat hij de NEN 1010: 2007 +C1:2008 in huis heeft.
Dan heb je alle recht op popcorn tijdens mijn queeste voor een goed ingerichte meterkast. :P
Ik ga even informeren bij bevriende installateur, die zal dat ook weten en is ook kandidaat 1 voor hulp bij installatie :) thx zover.
pi_114888883
Bij deze de gevraagde quote uit de NEN1010:

536.2.1.5

Elke schakel- en verdeelinrichting moet door één enkel toestel kunnen worden gescheiden.

Indien de bedrijfsomstandigheden in niet tot bewoning bestemde gebouwen dit noodzakelijk maken mag een schakel- en verdeelinrichting worden gesplitst in twee gedeelten, die elk met één enkel toestel kunnen worden gescheiden.

De in deze bepaling vereiste scheiding behoort tot stand te kunnen worden gebracht met één enkel toestel. Ten aanzien van de scheidende eigenschappen van het toestel moet zijn voldaan aan

536.2.2.1.
In installaties waarin uitsluitend wordt geschakeld en gescheiden door vakbekwame personen (code BA5) of voldoende onderrichte personen (code BA4) mag, indien de bedrijfsomstandigheden dit toelaten, worden geschakeld en gescheiden met twee afzonderlijke toestellen.

Installaties die onder de verantwoordelijkheid van een leek staan, behoren te zijn voorzien van een hoofdschakelaar om de installatie bij een noodgeval met één handeling te kunnen scheiden van de voeding. Deze hoofdschakelaar moet derhalve tevens voldoen aan de eisen van een scheider.

Voor bedrijfsomstandigheden waarbij het nodig is een schakel- en verdeelinrichting te splitsen, zie blad 37 van NPR 5310. In het vakjargon werd en wordt dit aangeduid als de scheiding van „licht” en „kracht”.
Schakel- en verdeelinrichtingen in woningen en woongebouwen mogen derhalve niet worden gesplitst.

Bestaande installaties
Deze bepaling is niet van toepassing op schakel-en verdeelinrichtingen in installaties van vóór 1 juli 2005 die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoen:
a.de schakel- en verdeelinrichting bevindt zich op de plaats van het voedingspunt van de installatie,
b.de schakel- en verdeelinrichting maakt deel uit van een tweeleidinginstallatie,
c.de schakel- en verdeelinrichting bevat uitsluitend één tot zes tweeleidingeindgroepen en
d.elke eindgroep is van een groepsschakelaar voorzien.

Kortom altijd verplicht behalve als je aan het complete lijstje voldoet. Voor alle duidelijkheid: een "tweeleidingsinstallatie" betekent eigenlijk alleen dat het geen 3-fasen voeding heeft, daar gaat het dus op fout in jouw geval. Aannemer inlichten zou ik zeggen.
pi_115688884
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 11:35 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bij deze de gevraagde quote uit de NEN1010:

[knip]

Kortom altijd verplicht behalve als je aan het complete lijstje voldoet. Voor alle duidelijkheid: een "tweeleidingsinstallatie" betekent eigenlijk alleen dat het geen 3-fasen voeding heeft, daar gaat het dus op fout in jouw geval. Aannemer inlichten zou ik zeggen.
Alsnog bedankt, had deze gemist, maar zojuist toch gevonden. Ik heb overigens de projectontwikkelaar aangeschreven en die heeft de vraag bij de (onder)aannemer neergelegd. Tevens heb ik in de vier van vijf meterkasten van buren met dezelfde woning kunnen kijken en daar is het zelfde laken een pak. Zelfs iemand met meer dan 4 groepen op 1 aardlek, maargoed, dat is niet door de (onder)aannemer gedaan :P Reactie krijg ik na de bouwvak.

Inmiddels heb ik mijn nieuwe groep en mijn nieuwe aardlek+groep-schakelaar binnen. Even zoeken en toch voor knappe prijs kunnen krijgen.

Nu het volgende:

1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast?

2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken?

Nu ga ik dit alsnog iemand anders vragen om te doen, maar ben ik benieuwd of ik het nu 'n beetje begin te snappen :D Even los van dat ik niet weet welke van de drie fasen ik moet gebruiken.

Tenslotte een praktisch dingetje. De buitenbekabeling ligt nu en ik heb dus een nuldraad, een aarde en 2 fasedraden gemaakt. Die heb ik nu tijdelijk op 2 stekkers gemaakt met een KlikAanKlikUit er tussen. Onwijs handig dat ik 230v en lampen kring apart en draadloos kan schakelen. Dit is alleen niet zo'n sexy oplossing voor in de meterkast. Hoe zou ik dit het best kunnen aanpakken? WCD kaku's kopen en in een WCD monteren in de kast? Of toch onderbreken en simpelweg in een stopcontact wat uitkomt op m'n nieuwe aardlek+groep-schakelaar?
pi_115689543
1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast? Inderdaad makkelijker kan het niet bij busboard

2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken? De aardlekautomaat sluit je onder aan in de kast op de klemmen, de nuldraad uiteraard op de nulklem en voor de fase draad zoek je de klem waar op de minste groepen zijn aan gesloten voor een goede faseverdeling/belasting
pi_115689635
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:35 schreef exlurker het volgende:
1) Standaardgroep; inklikken op spanningrail naast de andere groepen (zodanig dat ik van 3 naar 4 groepen op 1 aardlek ga en de nul en fasedraad verbinden/vastschroeven. Aarde eventueel simpelweg bijschroeven op de aarderail bovenin de groepenkast? Inderdaad makkelijker kan het niet bij busboard

2) Aardlek+groep-schakelaar; inklikken op spanningloze rail (naast bestaande aardlek) en ook de 0 en fase vastschroeven. Wel heb ik onderin de groepenkast dus 3 fasedraden en 1 nuldraad, aan welke monteer je dan de aardlek+groep-schakelaar, buiten de nul? Eventuele aardedraad ook weer eenvoudig aan de aarderail maken? De aardlekautomaat sluit je onder aan in de kast op de klemmen, de nuldraad uiteraard op de nulklem en voor de fase draad zoek je de klem waar op de minste groepen zijn aan gesloten voor een goede faseverdeling/belasting
Zo makkelijk :D Hmmm.. verleidelijk :P
Enfin, als er dan straks iemand van de aannemer komt voor de hoofdschakelaar heeft ie mooi een probleem -> ruimte op. Wederom bedankt!

Alleen nog even nadenken hoe ik m'n tuinstroom en -lampjes ga schakelen.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:27:59 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115691368
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:37 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Zo makkelijk :D Hmmm.. verleidelijk :P
Enfin, als er dan straks iemand van de aannemer komt voor de hoofdschakelaar heeft ie mooi een probleem -> ruimte op. Wederom bedankt!

Alleen nog even nadenken hoe ik m'n tuinstroom en -lampjes ga schakelen.
Je kunt je tuinverlichting natuurlijk mooi kunnen laten schakelen m.b.v. van een schemerschakelaar en een tijdklok.

Dan kun je ze op een vast tijdstip aan en uit laten schakelen en doordat je een schemerschakelaar erbij zet heb je in de wintertijd en met de zomertijd geen last dat de verlichting gaat branden wanneer het buiten nog te licht of te donker is.

Je hoeft dan niet de hele tijd de instellingen van de klok te wijzigen :)

Zo schakel ik straks de buitenverlichting namelijk.

Behorende bij dit topic --> Het bouwen van een energieverdeler
  Moderator vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:30:45 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115691482
Je hoeft dan nog niet eens een elektronische schemerschakelaar te gebruiken, zo'n schakeling kan ook wel met een veel eenvoudigere schemerschakelaar.
pi_115692312
De Klik Aan Klik Uit draadloze schemerschakelaar in combinatie met een doosje :D

Das een makkelijke oplossing :)

Minder mooie oplossing dan jij hebt, ga ik ook nog even op studeren.
pi_115701679
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
De huidige buitenkabel is ergens in een bestaande groep bijgeprikt. Als er kortsluiting is heeft de helft van mijn huid geen stroom meer, gelukkig zitten de apparaten in de meterkast en dingen als de koelkast op aardlek nummer 2 en blijven aan.

Idealiter zou ik dus een extra aardlekschakelaar plaatsen en daar twee groepen op maken:
1) PV (zonnecel) installatie
2) Buiten lampen en 230v installatie

Nu begint het met de vraag of dat handig is.
Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.

Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_115708583
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.

Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Idealiter heb je wel gelijk :) Alleen, kost zo'n aardlekautomaat tegen de 100 euro en zo'n 16A standaard ding 9 euro. Dus dan zou ik zo'n 1000,- aan alleen al de automaten kwijt zijn, los van het werk om de gehele groepenkast te vervangen.

Nu is prima oplossing (met dank aan reacties in dit topic); eigen automaatje voor buiten en de rest maakt gewoon geen kortsluiten ;)
pi_115719472
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 10:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
Alleen, kost zo'n aardlekautomaat tegen de 100 euro en zo'n 16A standaard ding 9 euro.
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  FOK!fotograaf zondag 19 augustus 2012 @ 14:33:52 #40
13368 NiGeLaToR
pi_115745906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
ABB, zoals te zien op de plaatjes bovenin het topic.

De Abb combimaat b-kar 16a/30ma is dan die je nodig hebt en kostte me 111,- in btw.
De uitbreiding van de groep was 13,89 in btw.
  zondag 19 augustus 2012 @ 14:53:14 #41
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_115746423
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 17:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Welk merk heeft zo'n onwijs groot verschil tussen die 2 soorten?
elk merk.
So we just called him Fred
pi_115772911
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vervang gewoon je groepenkast door een kast met voor elke groep een 16A aardlekautomaat. Ben je gelijk van het gezeik af dat als er ergens wat mis is er 4 groepen tegelijk spanningsloos zijn.

Als mijn oven een aardlek heeft, mag die wat mij betreft afgeschakeld worden door een aardlekautomaat. Maar waarom ook gelijk mijn vriezer, koffiezetapparaat en koelkast, wasmachine en droger?
Ik ben het maar een klein beetje met je eens: eigenlijk is het voor de meeste groepen geen probleem als ze mee uitschakelen behalve voor bv koelkast en vriezer.

Als mijn oven uitschakelt lig ik er niet enorm van wakker dat ook de koffiezetter uitgaat, ik ga dan namelijk toch de oorzaak opzoeken en daarbij ga ik er vanuit dat het een uitzondering is.
Ik zou dus alleen voor gevoelige (koelkast/vriezer) en risicogroepen (buitengroepen) voor een aarldekautomaat kiezen, voor de rest is het zonde van je geld.
pi_115969206
We zijn weer wat verder. Wat heb ik gedaan:

- buitenkabel (grootste deel bovengronds in grijs PVC, uit het zicht langs beschoeiing enzo, deel ingegraven grondkabel) + verlichting + stopcontacten (6 lantaarns, spots, 10 stopcontacten waarvan 4 voor extra lampen, schakelaar om lampen aan waterkant in de tuin te schakelen)
- kabel naar garage voor PV installatie
- benodigde gaten (blijft kutwerk)
- groepen besteld en binnen

Dus eigenlijk kan ik de groepen gaan monteren. Ik heb nu 2 grondkabels die uitkomen in de meterkast, waarvan eentje direct op een groep kan en de ander via een stopcontact (met klikaanklikuit er tussen voor buitenlampjes). Ik wil gewoon de grondkabel de groepenkast invoeren en aansluiten. Moet de kabel volledig in PVC zitten, of mag deze ook een stukje (bochtje bovenin) niet in PVC zitten?

Heb voor het aansluiten van de aardlek+groep heb ik bij de Gamma daarvoor bedoelde aansluitkabeltjes gehaald (4mm2 flexibel), dus volgens mij is het nu kwestie van stroom eraf, checken of de stroom eraf is en de boel erinklikken en vastschroeven. Dat gaat lukken :) Zie ik nog wat over het hoofd?
pi_115974047
Wij doen meestal of de kabels in een lasdoos binnen laten komen en vandaar verder gaan met VD draad in buis. Ook een mogelijkheid is om de YMVKas verder af te pellen en een stuk in de buis schuiven en dan als losse aders de kast in te voeren, zorg wel dat de aardlitze geisoleerd de kast binnen komt. Over het aansluiten van de aardlekautomaat heb ik niets meer toe te voegen, dat moet zo zeker lukken.
pi_115974659
Afpellen is goed plan, er zitten natuurlijk netjes kabeltjes in. Enige wat ik me dus nog wel afvroeg is of de kabel in de meterkast helemaal omhuld moet zijn in PVC, of dat ie een bochtje zonder PVC mag maken :)

Ik heb overigens in de kruipruimte geen YMVKas gebruikt, maar XMVK. Lees nu terug dat je in de kruipruimte ook YMVKas adviseerde.
Kan 'm nog even door PVC trekken in de kruipruimte, zag er geen kwaad in omdat je in de kruipruimte zelden aan het scheppen slaat. Heb het enige deel waar de kabel in de tuin ingegraven ligt dus wel YMVKas gebruikt.

Verder zit ik hier met tuinverlichting aan, gewoon genieten :) had al 's bedankt voor je geduld en hulp gezegd, maar bij deze nogmaals. ^O^
pi_115976570
De invoer van de kast is gemaakt voor 16/19 mm buis, dus mag kabel eigenlijk niet zo ingevoerd worden of er zou een kabelwartel als invoer in de kast moeten zitten. Voor kabel of buisinvoer aan de zijkant van de kast zijn er trouwens ook inzetstukken verkrijgbaar, artikel 65-1M25 is een wartel M25 invoer en artikel65-119/H is een draaibare haakse invoer 19 mm.

De XMVK in de kruipruimte zou ik mooi zo laten, vind het ook leuk je van dienst te kunnen zijn, dus graag gedaan.
pi_115976869
quote:
1s.gif Op zondag 19 augustus 2012 14:53 schreef FredvZ het volgende:
elk merk.
Ehmmm. Nee. :N
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116431772
En toen was het zo:



1 buitenkabel gaat direct naar waar de inverter voor de zonnepanelen komt te hangen.
1 buitenkabel zit op een stopcontact in de meterkast waar ik met 2 klik-aan-klik-uit weer op de 5 aderige buitenkabel zit (gaat naast de andere kabel door de PVC pijp naar beneden) en naar buiten.

Helemaal blij & zelf gedaan :) Enige is nog even de hoofdschakelaar. Inmiddels weet mijn vrouw hoe ze de hoofdstoppen uit zet, vanmiddag even geoefend. Dus of er nu een hoofdschakelaar of niet komt, ze zal in geval van een calamiteit gewoon alles zo uitzetten. Aannemer van ons huis is er nog over aan het nadenken, duurt allemaal erg lang in ieder geval...

Dank nogmaals voor de hulp, heb een hoop geleerd en zelfvertrouwen opgedaan dat ook dit soort klussen met wat nadenkwerk prima te doen zijn :)
pi_116435440
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 08:44 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik ben het maar een klein beetje met je eens: eigenlijk is het voor de meeste groepen geen probleem als ze mee uitschakelen behalve voor bv koelkast en vriezer.

Als mijn oven uitschakelt lig ik er niet enorm van wakker dat ook de koffiezetter uitgaat, ik ga dan namelijk toch de oorzaak opzoeken en daarbij ga ik er vanuit dat het een uitzondering is.
Ik zou dus alleen voor gevoelige (koelkast/vriezer) en risicogroepen (buitengroepen) voor een aarldekautomaat kiezen, voor de rest is het zonde van je geld.
Anno 1980 zou je gelijk hebben. Anno 2012 schakelt er iets meer uit dan alleen een koffiezetapparaat. Zeker als je in een huis met 8 groepen 2 aardleks hebt.

Ik heb 12 groepen, en buiten de kookgroep zijn het dus 11 alamats. En nee, die kosten echt geen 100,- extra per alamat. 8)7
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116436699
Wat dan wel? Mijn ABB alamat was toch echt zo'n 100 op z'n goedkoopst...

En niet mijn trotse topic kapen nu he ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')