De drie hoofdschakelaars onder de meter zijn niet voldoende voor dit doel?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:46 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ruimte?
Die kast heeft best nog wel ruimte voor een aardlek en 2 automaten alleen dient een kast op dit moment altijd voorzien te zijn van een hoofdschakelaar. Omdat je je kast nu aanpast, moet je aan dat voorschrift voldoen maar ook dat past nog. Het is alleen wel vervelend om dit zelf te doen omdat je de kast niet spanningsloos kunt maken aan de voedende kant.
Dan is dat wat ik zag in de bouwmarkt, met een extra 'knopje' over het smalle knopje voor aardlek dus? En die plaats ik gewoon op de rail naast de bestaande groepen en sluit ik aan op de aarderail?quote:2 extra groepen?
In plaats van 1 extra aardlek met 2 automaten, zou je ook kunnen kiezen voor het bijprikken van 1 groep (PV etc) in de bestaande aardlekschakelaar en dan voor de buitengroep kiezen voor een aardlekautomaat. Dit is een aardlekschakelaar en groep ineen, is een stuk duurder maar zorgt wel dat alleen je buitenverlichting uitgaat als er buiten iets gebeurt.
Ah, nee, ik denk ik dat bedoelde de draad die vanuit de meterkast en de aardlek-rail bovenin de meterkast de grond in gaat? Zit toch aan een pin?quote:Werking aardlekschakelaarEen aardlekschakelaar meet hoeveel stroom er op de fase staat en hoeveel er via de nul weer wordt teruggevoerd... als dit niet klopt, is de enige conclusie dat er "lekt" naar aarde en schakelt de aardlek uit. De aardlek hangt dus niet aan de aarde.
Dat is eenvoudiger inderdaad. En verder alle spatwaterdichte opbouwdozen lekker boven de grond houden? Nu is alles begraven en ingegoten en zie ik wat een ellende het geeft nu er wat stuk is.quote:Kabel
Ik zou zelf gewoon 1 kabel leggen (XMVK-as) en die helemaal doortrekken, dan hoef je nergens in je kruipruimte te knutselen. De kabel mag los op het zand. Wel zorgen dat ie speling heeft mocht de grond verzakken.
Maar zijn dat niet ook de automaten die ik al heb dan, zoals te zien is op de foto's? Die zien er ook enkel uit? Of zie ik een verschil tussen die twee over het hoofd?quote:Automaat
De automaat waar je naar linkt is wel een groepszekering maar is inderdaad 1 polig en dat is niet toegestaan in NL.
Vriend van me heeft goede meetapparatuur geleend van zijn werk. Zowel een goede spanningmeter (geen multimeter, maar ander ding) en die gaf direct een stroomkring aan tussen de groen-gele draad en zowel bruin, grijs als zwart op de buitenkabel als ik daar stroom op zette (zonder kring te maken!).quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef Dondermeester het volgende:
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Dat werd me net ook duidelijk inderdaad, alleen hoe zie ik het verschil?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:44 schreef FredvZ het volgende:
Je moet sowieso 2-polige automaten hebben.
Die automaten met "een extra knopje" zijn aadlekschakelaars (of automaten) en daar moet je er dus 1 van hebben.
Dat, dus. Tegen aarde gemeten?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:47 schreef Dondermeester het volgende:
Hoe heb je trouwens gemeten dat er 130V op de aarde van de kabel staat?
Buitenkabel heeft 3 aders. Eentje op 0 en de andere twee afhankelijk van knop op 'stroom' zeg maar.quote:
Volgens mij helpt dit wel iets om te begrijpen hoe het zit?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:41 schreef Appeltje2010 het volgende:
Die drie schakelaars zijn waarschijnlijk de hoofdzekeringen en ja die schakelen ook de boel uit maar dienen niet als hoofdschakelaar. Je zou dan bijna verwachten dat je een 3x25a aansluiting hebt, dat betekent wel dat het raar is om een 1-fase kast te hebben (zoals nu het geval is). Je bent nl. verplicht de groepen zo goed mogelijk over de verschillende fasen te verdelen. In dat geval moet je hoofdschakelaar 4-polig zijn en dan wordt het wat krap in je kast. Je zou kunnen kiezen voor het plaatsesn van een los kastje met hoodschakelaar en daarboven deze bestaande kast.
Het is een ingegraven kabel? Dat klinkt of het ding beschadigd is geraakt met graafwerkzaamheden en u van binnen nat geworden is...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Buitenkabel heeft 3 aders. Eentje op 0 en de andere twee afhankelijk van knop op 'stroom' zeg maar.
Wat je ook schakelt, als je meet wat het verschil tussen de mantel en 0 is krijg je 110 volt te zien. Je kunt een gloeilamp aansluiten op de mantel. Als je de mantel op de geel/groen aansluit, zoals het ooit bedoeld was, dan gaat de stop er meteen uit. Doe je dat niet, dan houdt de stop het tussen de 5 en 30 seconden vol en valt de aardlek alsnog uit. Isolatiemeetding aangesloten zonder iets aan te sluiten op de kabel (zowel binnen als buiten niet, kabel leeg van lampjes etc en je hebt een stroomkring, op de afstand die ik net aangaf. Dat zou draadbreuk/contact betekenen begreep ik.
Er is niet gegraven.. maarja.. tis wel a-typisch afgemonteerd. Kabel onderbreken onder de grond, zijtakje maken naar lampje of WCD met opbouwdoos, opbouwdoos dichtgieten met hars en halve meter aarde er overheen kieperen. Als dan zo'n geharst doosje niet helemaal jovel is, of het rubber van de kabel gaat wijken dan issie alsnog stuk. Ter illustratie, bij -20'c of 2 weken droogte werkte het welquote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:55 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Het is een ingegraven kabel? Dat klinkt of het ding beschadigd is geraakt met graafwerkzaamheden en u van binnen nat geworden is...
Vocht dus. Ik heb zo'n kabel gehad voor buitenvelichting, ALS blééf maar uitslaan... Radicaal afgekoppeld en niet eens de moeite genomen om deze op te graven...quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:58 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Er is niet gegraven.. maarja.. tis wel a-typisch afgemonteerd. Kabel onderbreken onder de grond, zijtakje maken naar lampje of WCD met opbouwdoos, opbouwdoos dichtgieten met hars en halve meter aarde er overheen kieperen. Als dan zo'n geharst doosje niet helemaal jovel is, of het rubber van de kabel gaat wijken dan issie alsnog stuk. Ter illustratie, bij -20'c of 2 weken droogte werkte het wel
Het huis is in 2006/7 opgeleverd. De buren hebben het ook niet overigens. Weet jij hoe het zit met bijplaatsen van groepen en dat railtje wat er in de groepenkast zit?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 17:05 schreef exlurker het volgende:
De kast is uitgevoerd in 400V met twee 4 polige aardlekschakelaars, wel is het vreemd dat er geen hoofdschakelaar is toegepast wat wel vereist is, de kast moet namelijk in een handeling spaningsvrij gemaakt kunnen worden (de drie automaten onderin zijn de hoofdzekeringen van het nutsbedrijf)
Aan post #8 en # 12 van Appeltje 2010 is verders niets meer toe te voegen
Wederom zoveel dankquote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:14 schreef exlurker het volgende:
Bij een 4 aderige YMVK of XMVK zijn de nieuwe aderkleuren geel/groen voor aarde, bruin voor de fasedraad, die kan je gebruiken voor de wandcontactdozen, zwart voor de lampen en een grijze als nuldraad voor de wandcontactdozen en lampen
Dat railtje in de kast is een busboard 3- fase, verdeling 2x 6 modulen hier op past een flexomaat van ABB
bestelnummer 1SPF006906F0115
Op dit busboard mogen 8 flexomaten gemonteerd worden verdeeld over de 2 aardlekautomaten
Voor de tuinverlichting zou je een aardlekautomaat kunnen gebruiken bestelnummer0903.837
@Naaa: De buitenbekabeling begint al ergens op te lijken. Ik heb er voor gekozen om de kabels niet onder de grond te stoppen, maar langs bestaande beschoeiing weg te werken. Je ziet het niet, het ligt in stootvaste PVC pijp en vast aan houders. De kabel-met-mantel voor onder de grond is weliswaar beter voor onder de grond, maar ik kan in mijn bestaande tuin toch niet de vereiste 60 cm onder de grond komen in bestaande borders, grasvelden en boomgaardje. Dus waar ik een stukje border moet oversteken gaat het om een paar meter en zorg ik dat het netjes en voor mij herkenbaar is (ben ook de tuinmanquote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:21 schreef naaa het volgende:
Als je een groen/gele draad in je kabel hebt zitten; heb je volgens mij de verkeerde kabel gekocht,
en geen grondkabel. Daar zit namelijk geen geel/groene draad in; de aardlitze onder de aardmantel
is dan je aarde draad. En deze koppel je dan door met een speciale kroonsteentje of kroonklemmen.
Ik zou in dit geval, ondanks dat het niet helemaal volgens de regels is (maar ja, daar hebben ze zich in 2006/7
dan ook weinig van aangetrokken), nu geen hoofdschakelaar meer plaatsen en gewoon 1x een Flexomaat erbij
doen en 1x een aardlekautomaat, welke je gewoon op de verdeelblokjes beneden in de kast kunt aansluiten.
@Appeltje2010 dus ik zoek iemand die:quote:Op maandag 30 juli 2012 11:17 schreef Appeltje2010 het volgende:
De eigenaar is verantwoordelijk voor de installatie... zeker na zelf wijzigen. Ik zou die hoofdschakelaar dan ook gewoon plaatsen maar niet naast maar onder de bestaande kast (die moet dan dus 11cm omhoog). Das wel even meer werk maar daarna heb je er meer plezier van (kan me een openingspost herinneren met een volgebouwde meterkast met oa Nas'sen erin) waarbij een schakelaar ernaast OF niet bereikbaar is en zeker niet handig is.
Was idd toch een 3-fasen kast... daar had ik me vergist maar ik had dan ook de binnenkant nog niet gezien. Succes met knutselen en doe voorzichtig!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |