abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101594710
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 16:20 schreef Basp1 het volgende:
Worden zulke obligaties ook echt verhandelt of is het gewoon een cijfertje wat ergens uit komt rollen. Als die obligaties zo verhandelt worden, wie verkoopt ze dan aan wie?
Grieken krijgen gewoon miljarden van het IMF en de EU, dus ze zijn helemaal niet actief op de vrije markt. Maar het natuurlijk wel leuk dat pensioenfondsen en eigenlijk ook banken die prijzen wel moeten de boeken moeten zetten, uiteindelijk. Misschien zegt het ook wat meer over het eigenlijke failliet van Griekenland.
  maandag 5 september 2011 @ 17:02:01 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101596148
quote:
Griekenland zet in op zonne-energie

HAMBURG (AFN) - Griekenland wil zijn energieopwekking door zonne-energie tot 2020 meer dan vertienvoudigen. In 2050 wil het zelfs 50 keer meer energie uit zonnecellen halen dan nu het geval is. Dit heeft de Griekse minister van Energie George Papaconstantinou maandag gezegd op een energieconferentie in Hamburg.

Griekenland produceerde in 2010 voor 206 megawatt aan zonne-energie. Het wil de komende decennia 20 miljoen euro aan buitenlandse investeringen aantrekken en de productie opvoeren naar 2,2 gigawatt (2200 megawatt) in 2020 en 10 gigawatt in 2050.

Griekenland ziet zich door zijn zonnige klimaat als zeer gunstige locatie voor de opwekking van zonne-energie. Het hoopt investeerders die hun geld nu nog steken in Duitsland, de grootste producent van zonne-energie ter wereld met een capaciteit van ruim 17 gigawatt in 2010, naar Griekenland te lokken. ,,Griekenland heeft 300 zonnige dagen per jaar en bijna 50 procent meer zonneschijn dan Duitsland,'' aldus Papaconstantinou.

De Grieken hopen investeerders over de streep te trekken door tegen gunstige voorwaarden land te verhuren, waar de zonnecellen op geplaatst kunnen worden. Het project, Helios genaamd, kan volgens Papaconstantinou voorzien in de behoefte aan alternatieve energiebronnen in Duitsland, dat eerder dan gepland zijn kerncentrales zal sluiten. Volgens Griekenland is het op dit moment al technisch mogelijk om per jaar 2,5 gigawatt aan zonne-energie naar centraal Europa te exporteren.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)p-zonne-energie.aspx
Uh oh.... Bij Griekenland denk je aan incompetent bestuur.....en bij incompetent bestuur denk je natuurlijk gelijk aan Obama.
Die ging ook de economie aanjagen met Zonne energie :')

quote:
Obama Spent $535 Million on Solyndra Solar Energy Firm in 2010; Firm Went Bankrupt Today; Pricetag $486,363 Per Job Saved for 18 Months

http://www.nbcbayarea.com(...)Obama-128816968.html
Niet dat ik er verder negatief over ben trouwens. Veel zonuren is duidelijk een asset die de Grieken bezitten en zouden moeten proberen te monetariseren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 september 2011 @ 17:43:06 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101597495
quote:
Nieuw record kosten obligatieverzekeringen

PARIJS (AFN) - De kosten van het verzekeren van Italiaans en Frans staatspapier tegen wanbetaling zijn maandag naar recordhoogte gestegen door de zorgen bij beleggers over de schuldencrisis in Europa.

Vijfjarige zogenoemde credit default swaps (CDS) op Franse staatsobligaties stegen tijdens de middaghandel met 180 basispunten. Dat betekent dat het 180.000 dollar (127.400 euro) kost om voor 10 miljoen dollar aan staatsleningen van het land te verzekeren. Het CDS-tarief voor Italië klom tot een nieuw record van 417 basispunten.
Als Frankrijk ook in de problemen komt dat is het echt game-over voor de euro. Voorlopig is dat nog even niet maar het begint langzaam aan wel wat te rommelen.

Frans-Duitse 10-yr spread
Mijn reisverslagen
  maandag 5 september 2011 @ 17:45:00 #84
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101597569
De kloof tussen Noord en Zuid is groter dan ooit, en zal nog veel groter worden

quote:
Aankomend ECB-president Mario Draghi zegt dat de spreads op verschillende staatsleningen binnen de eurozone mogelijk doorschieten en dat beleidsmakers klaar moeten staan om te intervenieren om ervoor te zorgen dat monetair beleid effectief blijft.
:7 :? :W |:(

[ Bericht 87% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2011 18:05:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_101598784
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 10:06 schreef meth77 het volgende:

[..]

Ik denk dat al die landen wel gaan krimpen met hun BNP de komende jaren
Is het niet beter om maar weer te stoppen met die Euro??
Op deze manier hoeft het van mij niet meer
Weet je wat het probleem is met mensen die zoals jij alles gebruiken om hun 'gelijk' te bewijzen? Jullie gaan nooit echt in op de argumenten. Als je erop gewezen wordt dat het alleszins mogelijk is dat het EMU GDP stijgt ook al gaat Griekenland volledig onderuit. Dan kom je weer met een nergens op gebaseerde bewering dat 'al die landen' (welke landen?) de komende jaren (oh ja? zelfs de negatieve scenario's gaan alleen van 2012 als krimpjaar uit) om vervolgens weer te komen met een conclusie die geen verband houdt met wat je allemaal te berde hebt gebracht.

Je bereikt dan snel het punt dat mensen besluiten dat het geen zin heeft om met je te discussieren omdat het je niet gaat om de feiten, maar om het eindeloos willen herhalen van een mening.

De hele 'euro' crisis gaat niet over de euro, is nooit echt over de euro gegaan en zal ook nooit over de euro zelf gaan. De crisis gaat over fiscale onverantwoordelijkheid, te-stom-voor-woorden investeringsverwachtingen en de harde realiteit waarmee de mensen die de eerste twee begingen nu worden geconfronteerd. Met een snuifje weigering van derden (belastingbetalers) om te mogen opdraaien voor de fouten van anderen.

De hele PIGS groep en de economie van de EU zouden naar de haaien kunnen gaan zonder dat dit ook maar de minste verandering in het euro-regime teweeg had hoeven brengen. Als je iets wilt begrijpen over het echte probleem moet je de commentaren van Selang lezen, want die wijst iedere keer wel waar het echte probleem zit.
  maandag 5 september 2011 @ 18:49:36 #86
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101599573
l
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 16:21 schreef SeLang het volgende:
Het is spectaculair maar Griekenland boeit eigenlijk niet meer omdat die default toch al 100% vast staat.
Dat denk ik ook ja, zelfs de ECB doet geen moeite meer
Maar hoe moet het nu verder met de Euro, gaan we dan misschien toch splitsen ??

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2011 18:56:53 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 5 september 2011 @ 18:59:48 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101600001
Primair is dit niet eens een financiële crisis, maar eerder een politieke.

Het EU-'leiderschap' faalt om deze crisis goed aan te pakken. Ze durven niet doortastend op te treden uit angst voor hun zeteltjes. In plaats van aan de bevolking uit te leggen waarom acties en eventueel verliesnemen noodzakelijk zijn huilen ze voor het thuisfront met de wolven mee en nemen ze in de EU halfslachtige acties.

Was er een leider van kaliber geweest in de EU, dan was dit probleem allang getackled.
The End Times are wild
  maandag 5 september 2011 @ 19:07:00 #88
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101600374
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:59 schreef LXIV het volgende:
Primair is dit niet eens een financiële crisis, maar eerder een politieke.

Het EU-'leiderschap' faalt om deze crisis goed aan te pakken. Ze durven niet doortastend op te treden uit angst voor hun zeteltjes. In plaats van aan de bevolking uit te leggen waarom acties en eventueel verliesnemen noodzakelijk zijn huilen ze voor het thuisfront met de wolven mee en nemen ze in de EU halfslachtige acties.

Was er een leider van kaliber geweest in de EU, dan was dit probleem allang getackled.
Dus toch een landen probleem
  maandag 5 september 2011 @ 19:10:04 #89
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_101600550
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dus toch een landen probleem
Een leiderschaps probleem.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_101601188
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:59 schreef LXIV het volgende:
Dan waren we ook voor eens en altijd van die vermanende praatjes over democratie af geweest. Nee, ik ben blij dat er niet zo'n figuur zolang daar geen brede democratische legitimatie voor bestaat.
  maandag 5 september 2011 @ 19:34:06 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101601882
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan waren we ook voor eens en altijd van die vermanende praatjes over democratie af geweest. Nee, ik ben blij dat er niet zo'n figuur zolang daar geen brede democratische legitimatie voor bestaat.
En die zal er ook nooit komen, want men kotst op de EU
  maandag 5 september 2011 @ 19:35:15 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101601939
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik ben sowieso niet bij met die hele EU. Want wat er nu zit heb ik ook niet gekozen.

Maar het is nu vlees noch vis, wal noch schip. We hebben wél een euro met alle daaraan gerelateerde problematiek, maar geen leiderschap dat hiermee om kan gaan tijdens een crisis.

Doe mij dan óf geen euro, of fatsoenlijk leiderschap.

Het probleem is tweeledig: de politici durven aan hun achterban geen pijnlijke maatregelen te verkopen, waardoor de pijn alleen maar groter wordt. En iedere politicus wil er toch voor zijn land het maximale uithalen. Gezien de tegenstrijdige belangen komen er dus alleen maar halfslachtige oplossingen.

Soms geven politici de speculanten de schuld. Dat is volstrekte onzin, die speculanten konden helemaal niks wanneer de aanleiding er niet was. Hun eigen halfslachtige beleid is de oorzaak van alle ellende. Ga linksaf of ga rechtsaf, maar neem een beslissing als je op die muur afrijdt!

Als ik één dag met absolute dictatoriale bevoegdheid mocht regeren, dan was de crisis om 17:30 gewoon opgelost. Simpel.
The End Times are wild
  maandag 5 september 2011 @ 19:56:49 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101603316
De politici staan erbij en kijken ernaar

quote:
ma 05 sep 2011, 17:24
Nieuw record kosten obligatieverzekeringen

PARIJS (AFN) - De kosten van het verzekeren van Italiaans en Frans staatspapier tegen wanbetaling zijn maandag naar recordhoogte gestegen door de zorgen bij beleggers over de schuldencrisis in Europa.

Vijfjarige zogenoemde credit default swaps (CDS) op Franse staatsobligaties stegen tijdens de middaghandel tot 180 basispunten.
Dat betekent dat het 180.000 dollar (127.400 euro) kost om voor 10 miljoen dollar aan staatsleningen van het land te verzekeren
  maandag 5 september 2011 @ 20:03:07 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101603775
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
De politici staan erbij en kijken ernaar

[..]

Ze zijn te reactief. Ze grijpen iedere keer pas in als het te laat is, daardoor zijn ze het initiatief kwijtgeraakt en hobbelen ze achter de feiten aan.

Het is als met een brandje dat je wil blussen met water. Ze staan net zo lang met die emmer in hun hand te twijfelen of ze hun kostbare water wel zullen besteden aan blussen, totdat de brand te groot geworden is. Dan gooien ze hun emmertje eroverheen. Zo blijft het doorgaan.
The End Times are wild
  maandag 5 september 2011 @ 20:06:47 #95
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101604008
Maar President van Rompuy heeft goede vooruitgang geboekt in het overleg over een onderpand voor Finland :7

quote:
ma 05 sep 2011, 18:58
'Afspraak over Grieks onderpand is nabij'
HELSINKI (AFN) - Een akkoord over mogelijke onderpanden op noodleningen aan Griekenland is onder handbereik.
Dat liet EU-president Herman Van Rompuy maandag weten na overleg met de Finse premier Jyrki Katainen.

,,Er wordt goede vooruitgang geboekt en ik heb er alle vertrouwen in dat we snel een oplossing zullen vinden'', zei Van Rompuy.
En Jan-Kees maakt zich geen zorgen, nou de pensioenfondsen wel Jan-Kees
quote:
ma 05 sep 2011, 17:54
De Jager: geen zorgen over bewegingen AEX
DEN HAAG (AFN) - Minister Jan Kees de Jager (Financiën) maakt zich niet direct zorgen over de heftige ups en downs in de AEX en op andere financiële markten. ,,Ik maak mij op dit moment niet bijzonder zorgen over de volatiliteit op de AEX-index en andere markten’’, schrijft de minister maandag in antwoord op CDA-Kamervragen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2011 20:17:22 ]
  maandag 5 september 2011 @ 20:21:45 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101604844
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
Maar President van Rompuy heeft goede vooruitgang geboekt in het overleg over een onderpand voor Finland :7

Alleen die absolute verdeeldheid al die dit gedoe van Finland schept. Wat willen ze er eigenlijk mee bereiken? Populair doen voor eigen achterban.
quote:
En Jan-Kees maakt zich geen zorgen, nou de pensioenfondsen wel Jan-Kees

[..]

Die volatiliteit an sich maakt ook niet zoveel uit. De bekende fout is dat men denkt dat de beurskoersen de gebeurtenissen in de echte wereld sturen. Dat is niet zo. De beurskoersen zijn een afspiegeling van de werkelijke wereld. En als de koersen dus heel slecht staan, geeft dat aan dat het vertrouwen extreem laag is.

Jan Kees is natuurlijk ook een buitengewoon zwakke politicus. Jammer dat wij deze nu op financien hebben zitten. Ik denk dat hij ook niet helemaal door heeft wat er aan de hand is. Wat dat betreft vond ik Bos toch 20x beter.
The End Times are wild
pi_101616330
BIG PIS: The CEO Of Europe's Most Troubled Bank, Dexia, Quits As Contagion Tsunami Sweeps Over Belgium.....
Just when we thought the world was running out of headlines, here come something that will send futures scurrying for even more safety. According to Belgian Nieuwsblad, the CEO of Belgium's biggest bank has just resigned. As a reminder, Dexia is the one European bank that in the 2008-2009 period borrowed more money from the Fed than anyone else, and which we have discussed on several occasions in the past few months as being rumored to be on the receiving end of a variety of liquidity "complications" and countreparty concerns. Typically rumors of that nature, coupled with the sudden departure of the CEO, end up being proven as fact shortly to quite shortly. In other news, we are happy to announce the expansion of the PIIGS to BIG PIS following the arrival of the latest country to join the sovereign and bank funding crisis.....
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 5 september 2011 @ 23:14:53 #98
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101616537
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 23:11 schreef fedsingularity het volgende:
BIG PIS: The CEO Of Europe's Most Troubled Bank, Dexia, Quits As Contagion Tsunami Sweeps Over Belgium.....
Just when we thought the world was running out of headlines, here come something that will send futures scurrying for even more safety. According to Belgian Nieuwsblad, the CEO of Belgium's biggest bank has just resigned. As a reminder, Dexia is the one European bank that in the 2008-2009 period borrowed more money from the Fed than anyone else, and which we have discussed on several occasions in the past few months as being rumored to be on the receiving end of a variety of liquidity "complications" and countreparty concerns. Typically rumors of that nature, coupled with the sudden departure of the CEO, end up being proven as fact shortly to quite shortly. In other news, we are happy to announce the expansion of the PIIGS to BIG PIS following the arrival of the latest country to join the sovereign and bank funding crisis.....
De eerste dominosteen?
The more debt, the better
pi_101617025

Griekenland is nu echt toast.

RBS en Unicredit gaan ook lekker. :{
Toch gek als er ineens geen biedprijs meer bij je turbootjes staat.
Of zou het niet zo'n vaart lopen en zijn die producten 'gegarandeerd'?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_101617041
En wie was ook al weer de eigenaar van Dexia?

Precies, typisch staaltje van hysterie gebaseerd op helemaal niks.
  maandag 5 september 2011 @ 23:32:50 #101
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101617434
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 23:24 schreef HiZ het volgende:
En wie was ook al weer de eigenaar van Dexia?

Precies, typisch staaltje van hysterie gebaseerd op helemaal niks.
Ik denk dat het komende jaar zal gaan om het ontbinden van de Euro op een verstandige wijze

Het is het beste als sterke landen uitstappen, zodat de zwakke landen zich kunnen herstellen
pi_101617563
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 23:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik denk dat het komende jaar zal gaan om het ontbinden van de Euro op een verstandige wijze

Het is het beste als sterke landen uitstappen, zodat de zwakke landen zich kunnen herstellen
Ik zou het op prijs stellen als jij niet meer op mij reageert, dan reageer ik niet meer op jou en is iedereen beter af.
  maandag 5 september 2011 @ 23:39:15 #103
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101617762
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 23:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik zou het op prijs stellen als jij niet meer op mij reageert, dan reageer ik niet meer op jou en is iedereen beter af.
maar ik heb steeds gelijk, en zal meer en meer gelijk krijgen jij verdedigd een muntunie, en een muntunie zal altijd kapot gaan.

Een economie heeft een munt, een land heeft een munt
De kloof tussen de landen wordt steeds groter, tot er weer gerevalueerd en gedevalueerd kan worden, there is no other way

De EMU slang is ook kapot gegaan en daar was nog enige speelruimte, qua koers
pi_101617933
Nou ben ik toch wel benieuwd, michaelmoore:

Als jij zo heel sterk gelooft in één land, één munt, één obligatie - wat vind je dan van bijv. het Britse Pond? ;)
  dinsdag 6 september 2011 @ 00:00:00 #105
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101618743
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 23:42 schreef Igen het volgende:
Nou ben ik toch wel benieuwd, michaelmoore:

Als jij zo heel sterk gelooft in één land, één munt, één obligatie - wat vind je dan van bijv. het Britse Pond? ;)
Ja prima toch, als ze de economie niet overeind krijgen op pariteit Pond /Dollar, dan zullen ze gaan devalueren en kopen ze geen buitenlandse goederen meer, maar alleen UK produced goods

Griekenland kan nu de eigen vis niet meer betalen, dat was twee weken geleden op TV, maar BMW's blijven dezelfde prijs in Euro's 8)7 8)7 :W
Gestoord, echt volledig fout

En die gekke Guy Verhofstadt, maar vertellen dat de Export van Duitsland naar Griekenland verdrievoudigd was de laatste tien jaar, ja logisch met geleende EU miljarden, en de EU maar de tabac van Griekenland subsidiëren 8)7 8)7 8)7 :W
pi_101618913
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 00:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja prima toch, als ze de economie niet overeind krijgen op pariteit Pond /Dollar, dan zullen ze gaan devalueren en kopen ze geen buitenlandse goederen meer, maar alleen UK produced goods
Daar heb ik het niet over. Waar ik meer op doelde: is het Britse pond wel één munt? Is het gebied waar hij gebruikt wordt wel één soeverein land? ;)
  dinsdag 6 september 2011 @ 00:05:00 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101618955
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 00:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar heb ik het niet over. Waar ik meer op doelde: is het Britse pond wel één munt? Is het gebied waar hij gebruikt wordt wel één soeverein land? ;)
Ja het Britse pond is een munt en een land, een fiscale eenheid
Zie het als Drente en Noord-Holland

Ik vrees echt dat de Euro zal klappen als er geen verstandige afbouw komt

De Eu is verantwoordelijk voor de kunstmatige boost van Ierland om Engeland te lokken

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2011 00:15:12 ]
pi_101619311
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 00:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja het Britse pond is een munt en een land, een fiscale eenheid
Zie het als Drente en Noord-Holland
Het Britse pond is een land? :?
  dinsdag 6 september 2011 @ 00:16:14 #109
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101619346
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 00:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Het Britse pond is een land? :?
De UK is een fiscale eenheid, wel eens in Schotland geweest??
Zes geiten en een whiskystokerij
pi_101619382
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 00:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

[..]

De UK is een fiscale eenheid, wel eens in Schotland geweest??
En heb jij wel eens van het Kroonbezit gehoord? Dat hoort niet bij de UK maar ze hebben wel een muntunie ermee. :P
  dinsdag 6 september 2011 @ 00:17:44 #111
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101619404
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 00:17 schreef Igen het volgende:

[..]

En heb jij wel eens van het Kroonbezit gehoord? Dat hoort niet bij de UK maar ze hebben wel een muntunie ermee. :P
klets niet joh

Friesland heeft meer invloed, al die domme klote eilandjes, her en der
Of denk je dat het Australiës pond enige relatie heeft met het UK pond????????????
nee toch?
Want dan ben ik met de verkeerde aan het discussiëren
De Surinaamse dollar heeft ook niets te maken met de USA dollar

Ben blij met mijn reepjes goud, op een dag zal ik ze omwisselen voor aandelen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2011 00:40:40 ]
  dinsdag 6 september 2011 @ 01:20:32 #112
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_101620900
Ga er nu maar vanuit dat het met een maand klaar is met de Euro
EXIT strategie is the keyword

quote:
ma 05 sep 2011, 17:54
Scheuring nabij?
AMSTERDAM - Als je de beurs moet geloven is de scheuring in de euro al een feit, aandelen zakken fors vandaag en de 10-jarige rente in Duitsland, wat als een veilige vluchthaven wordt gezien, zakt onder aanvoering van de bundfutures naar het bedenkelijke niveau van 1,88%.

Omzetten zijn bedroevend klein, nu Amerika 'Labor Day' viert. Twee jarig Grieks schatkistpapier rendeert nu 44% , ook Portugal zit in het verdomhoekje met een stijging van 77 basispunten en Ierland 79 basispunten. Italië doet met 43 basispunten vrolijk mee.
pi_101621069
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 01:20 schreef michaelmoore het volgende:
Even quoten voor de zekerheid. :)
pi_101622454
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 01:20 schreef michaelmoore het volgende:
EXIT strategie is the keyword

[..]

Dat wordt nu al bijna een jaar geroepen :') .
  dinsdag 6 september 2011 @ 08:26:52 #115
324665 meth77
to do or not to do
pi_101622601
Haersma Buma wil de verantwoording voor de Euro bij de politici vandaan halen

quote:
di 06 sep 2011, 07:18 | 2 reacties

CDA: depolitiseren voor oplossen eurocrisis
DEN HAAG - Een onafhankelijk en neutraal systeem zonder politieke bemoeienis is nodig om op te treden wanneer begrotingen van de Europese landen niet op orde zijn en afspraken niet worden nageleefd.
„Depolitiseren, en wel zo snel mogelijk”, aldus CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma dinsdag.
Volgens hem hangt de euro aan een zijden draadje en dient er nu opgetreden te worden. Europese politici blijken in zijn ogen niet in staat te doen wat nodig is.
„De Franse president Sarkozy is niet bezig met de eurocrisis, maar met de eigen herverkiezing. De Italiaanse premier Berlusconi was één dag stoer, met een uitgebreid bezuinigingspakket. De tweede dag stak een zuchtje tegenwind op en slikte hij een deel alweer in”,
pi_101622650
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 08:26 schreef meth77 het volgende:
Haersma Buma wil de verantwoording voor de Euro bij de politici vandaan halen
En wat voor macht zou het onafhankelijk en neutraal systeem hebben om landen die zich niet aan het stabiliteitspact houden te sanctioneren?

Lekker populisitsch geblaat van onze cda'er zonder concreet te worden.

Onze politici hadden zich gewoon moeten vastbijten in het verdrag van maastricht maar niemand trok zijn mond open toen landen zich buiten de daarin gestelde eisen gingen bewegen. En ja ook die cda zat teondertijd in het europarlement en hield de kaken op elkaar.
pi_101622751
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 08:12 schreef QBay het volgende:

[..]

Dat wordt nu al bijna een jaar geroepen :') .
En wat als de ECB niet ver zijn boekje te buiten was gegaan en niet alle gemaakte afspraken aan zijn laars had gelapt?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 6 september 2011 @ 09:45:23 #118
324665 meth77
to do or not to do
pi_101623893
Waar zal dit eindigen, vraag ik me af :7

http://www.telegraaf.nl/d(...)isis_verdiept__.html
quote:
di 06 sep 2011, 08:33
Crisis verdiept
AMSTERDAM - Europa zit midden in een verdiepende eurocrisis waarbij een Europese bankencrisis aan het ontspruiten is.
Sinds begin van dit jaar hebben diverse Europese banken een derde of meer van hun marktkapitalisatie verloren volgens CEO Josef Ackermann van Deutsche Bank gisteren.

Europa zit midden in een verdiepende eurocrisis waarbij een Europese bankencrisis aan het ontspruiten is.

[ Bericht 6% gewijzigd door meth77 op 06-09-2011 10:13:56 ]
  dinsdag 6 september 2011 @ 10:42:19 #119
324665 meth77
to do or not to do
pi_101625230
Het probleem is dat de politiek geen enkel gevaar ziet of wil zien, kennelij is er niet echt iemand die het erg vind als de boel klapt

quote:
di 06 sep 2011, 09:53
Wanneer klapt de ballon?
AMSTERDAM - De rente in Duitsland is wel erg laag, met 1,84% voor 10-jarige staatspapier, door de vlucht naar kwaliteit en dit soort bewegingen zijn meestal geen lang leven beschoren.
Het grote probleem is dat de pensioenfondsen weer in de problemen komen door deze lage niveaus en dit alles omdat de politiek niets doet.

Jan Kees is niet verontrust over de bewegingen die de markt laat zien, maar de beweging is alleen naar beneden en dat merkt ook hij straks in zijn AOW.
Gisteravond in “De wereld draait door” kwam Jan Kees ook niet verder dan dat we er streng op toe moeten zien dat de Grieken zich aan hun afspraken houden.
Maar daar gaat het nu even niet om, de markt staat in de fik en je moet blussen.

De vraag is wat gaat het worden, de eurobonds of uittreden van de Grieken uit de euro. De bereidheid van banken om onderling geld uit te lenen is verder afgenomen, het overschot wordt liever gestald bij de ECB, zelfs als ze daar heel weinig voor krijgen.
pi_101625513
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 10:42 schreef meth77 het volgende:
Het probleem is dat de politiek geen enkel gevaar ziet of wil zien, kennelij is er niet echt iemand die het erg vind als de boel klapt

[..]

Dat die Jan-Kees het nog steeds over Griekenland heeft...
Italie maakt inmiddels al meer kans op een default als Spanje dus wat boeit dat Griekenland nog?
pi_101625654
quote:
Optimisme De Jager over Griekse onderpanden Laatste update: 6 september 2011 10:29 info .AMSTERDAM - Minister Jan Kees de Jager is optimistisch dat er een akkoord komt over mogelijke onderpanden op noodleningen aan Griekenland.

Foto: ANP Hij liet dat dinsdag merken in het Radio 1 Journaal, vlak voor vertrek naar Berlijn, waar hij spreekt met zijn Duitse en Finse collega.

De Jager reageerde op EU-president Herman van Rompuy, die maandag had gezegd dat een akkoord over de onderpanden nabij is.

''Dat zou goed kunnen’’, zei De Jager. ''We maken wel vorderingen, er zijn een paar stappen vooruit gezet.’’

Finland

De Finnen sloten onlangs een akkoord met de Grieken over een onderpand in cash, in ruil voor deelname aan nieuwe hulp voor Griekenland.

Die overeenkomst stuitte op veel weerstand bij andere eurolanden, die de deal nog moeten goedkeuren.

Veel landen, waaronder Nederland, hebben geëist dat de afspraak van tafel gaat, of voor alle landen geldt die bijdragen aan de noodkredieten voor Griekenland. Daarmee zou het hulpplan echter op losse schroeven komen te staan.

Duitsland

De Jager spreekt in Berlijn met de Finse minister van Financiën, Jutta Urpilainen, en met zijn Duitse collega Wolfgang Schäuble. Volgens De Jager zitten Nederland, Duitsland en Finland op één lijn.

Zij vinden alle drie dat sancties op overschrijdingen van de euroregels automatisch moeten ingaan.

''Zonder politiek gekonkel. Als een land zich niet aan de afspraken houdt, moeten boetes volgen en niet een politiek proces'', aldus de CDA-minister in het Radio 1 Journaal.
Ah vanavond wederom een crisis overleg, de cateraars van deze overleggen zullen wel gouden tijden beleven. :D

Ook leuk dat er 3 landen op 1 lijn willen (NL,DLD en FIN) komen maar dat is volgens mij niet hoe het zou moeten werkEn met 1 europa, maar het zal wel weer aan ons het volk liggen als we het anders zien.
pi_101625822
http://www.faz.net/artike(...)n-euro-30497958.html

En de Zwitsers koppelen hun Frank aan de euro, iets wat eind vorige week in deze reeks nog werd afgedaan als een 'mogelijkheid als al het andere gefaald had'.

Ziet er voor mij niet uit alsof de eurozone krimpt, maar alsof ie feitelijk groeit.

Overigens zijn er inmiddels berekeningen wat het kost voor een land als Duitsland om uit de euro te stappen. Het komt op ongeveer 4 keer zoveel neer als doorgaan met bailouts. Voor de zwakkere landen betekent het een reductie in GDP van ergens rond de 50% in het eerste jaar volgend op uittreden en 25% daling in het jaar daarna.
pi_101625967
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:05 schreef HiZ het volgende:
http://www.faz.net/artike(...)n-euro-30497958.html

En de Zwitsers koppelen hun Frank aan de euro, iets wat eind vorige week in deze reeks nog werd afgedaan als een 'mogelijkheid als al het andere gefaald had'.

Ziet er voor mij niet uit alsof de eurozone krimpt, maar alsof ie feitelijk groeit.
Die zwitsers moeten wel anders komt hun concurrentie positie in problemen omdat hun munt flink in waarde is gestegen tov de euro. Maar als we geen zwakke broeders in de euro hadden gehad zouden de koersverschillen tussen de Dmark, Zwitserse frank en NL gulden ook niet zoveel uit de pas gelopen hebben. Alleen de drachme, lire, en peseta zouden er weer een 0 bij gaan krijgen door de inflatie.

Mischien is het wel een oplossing om gewoon vanaf heden alle munten te koppelen. Nee juist door wisselkoers verschillen zouden de verschillende concurentie posities per land tot uiting moeten komen en koppelingen van koersen alleen maar om de markt te verstoren vind ik nogal vreemd.
pi_101626164
Je bedoelt het oude stelsel dat landen als Griekenland de mogelijkheid geeft niet te hervormen tot ze hetzelfde niveau hebben bereikt als Zimbabwe en helemaal niemand hun munt meer wil, inclusief de eigen bevolking?

Het probleem is niet de euro, het probleem is regeringen die zich gedragen alsof ze deel uitmaken van de Sovjet-unie, inclusief een totale controle over hun nationale economie.
pi_101626349
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:05 schreef HiZ het volgende:
Overigens zijn er inmiddels berekeningen wat het kost voor een land als Duitsland om uit de euro te stappen. Het komt op ongeveer 4 keer zoveel neer als doorgaan met bailouts. Voor de zwakkere landen betekent het een reductie in GDP van ergens rond de 50% in het eerste jaar volgend op uittreden en 25% daling in het jaar daarna.
Heb je ook een link naar die rapporten/berekeningen? Die GDP-reducties geloof je toch zelf niet?
pi_101626381
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:16 schreef HiZ het volgende:
Je bedoelt het oude stelsel dat landen als Griekenland de mogelijkheid geeft niet te hervormen tot ze hetzelfde niveau hebben bereikt als Zimbabwe en helemaal niemand hun munt meer wil, inclusief de eigen bevolking?
Ja dat stelsel bedoel ik waarbij elk land verantwoordelijk is voor hun eigen handelen en ook daarop door een markt wordt afgerekend ipv alles bij elkaar bundelen en maar hopen waar het schip strand. Het is een klucht aan het worden waarbij de gebundelde hypotheken in de VS waardoor de 1e credit crisis in eerste instantie onstaan is gaan verbleken bij de gebundelde munten.

En we kunnen de schuld wel naar de nationale regeringen afschuiven dat ze totale controle over hun eigen economie willen hebben. maar dat is toch 1 van de pilaren van autonome landen. Dat er een verbondenheid tussen europese landen is wil ik absoluut niet ontkennen, maar wat we nu gedaan hebben is en blijft mijns inziens een verkeerde keus. De muntunie is voornamelijk gunstig voor DLD, FIN,NL omdat de euro relatief geodkoop blijft en wij hierdoor alleen maar onze concurrentie positie zien verbeteren, in tegenstelling weer tot de zwakkere broeders die alleen maar meer in een neerwaarste spiraal terecht gaan komen.
pi_101626440
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Heb je ook een link naar die rapporten/berekeningen? Die GDP-reducties geloof je toch zelf niet?
Nope was net op cnbc en ik heb gemist welke bank de analyse heeft opgesteld.
pi_101626539
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja dat stelsel bedoel ik waarbij elk land verantwoordelijk is voor hun eigen handelen en ook daarop door een markt wordt afgerekend ipv alles bij elkaar bundelen en maar hopen waar het schip strand. Het is een klucht aan het worden waarbij de gebundelde hypotheken in de VS waardoor de 1e credit crisis in eerste instantie onstaan is gaan verbleken bij de gebundelde munten.

En we kunnen de schuld wel naar de nationale regeringen afschuiven dat ze totale controle over hun eigen economie willen hebben. maar dat is toch 1 van de pilaren van autonome landen. Dat er een verbondenheid tussen europese landen is wil ik absoluut niet ontkennen, maar wat we nu gedaan hebben is en blijft mijns inziens een verkeerde keus. De muntunie is voornamelijk gunstig voor DLD, FIN,NL omdat de euro relatief geodkoop blijft en wij hierdoor alleen maar onze concurrentie positie zien verbeteren, in tegenstelling weer tot de zwakkere broeders die alleen maar meer in een neerwaarste spiraal terecht gaan komen.
Zolang er een EU is kun je wel doen alsof wat de Grieken doen niet ons probleem is, maar dan ben je weinig realistisch bezig. Trouwens zelfs als de EU verdwijnt ligt het land nog steeds op hetzelfde continent.

Tenslotte, Nederland maakt op zichzelf geen schijn van kans in de wereld. En ook landen als Frankrijk en Duitsland zijn zonder de EU te klein om echt mee te tellen.
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:33:07 #129
324665 meth77
to do or not to do
pi_101626599
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:24 schreef Basp1 het volgende:
Dat er een verbondenheid tussen europese landen is wil ik absoluut niet ontkennen, maar wat we nu gedaan hebben is en blijft mijns inziens een verkeerde keus. De muntunie is voornamelijk gunstig voor DLD, FIN,NL omdat de euro relatief geodkoop blijft en wij hierdoor alleen maar onze concurrentie positie zien verbeteren, in tegenstelling weer tot de zwakkere broeders die alleen maar meer in een neerwaarste spiraal terecht gaan komen.
Heel juist
pi_101626639
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:27 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nope was net op cnbc en ik heb gemist welke bank de analyse heeft opgesteld.
Wij van wc eend adviseren wc eend :')
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_101626670
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zolang er een EU is kun je wel doen alsof wat de Grieken doen niet ons probleem is, maar dan ben je weinig realistisch bezig. Trouwens zelfs als de EU verdwijnt ligt het land nog steeds op hetzelfde continent.

Tenslotte, Nederland maakt op zichzelf geen schijn van kans in de wereld. En ook landen als Frankrijk en Duitsland zijn zonder de EU te klein om echt mee te tellen.
Zwitserland wat altijd neutraal is gebleven, ook klein is moet nu noodmatregelen nemen op zijn chinees hun munt te koppelen aan een zwakke broeder alleen maar om concurrend te blijven.

Ik vind het verkwanselen van de zogenaamde vrije markt die we ook zogenaamd zouden hebben. Wel een vrije makrt voor producten maar niet meer voor munten. :D

En de EU was ooit begonnnen als samenwerkingsverband tussen europesche landen maar die harde koppeling door een munt unie was in de begindagen nooit de bedoeling geweest, dat we dat wel gedaan hebben betekend nog steeds niet dat beslissingen terug gedraaid kunnen worden.
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:36:36 #132
324665 meth77
to do or not to do
pi_101626694
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:16 schreef HiZ het volgende:
Ik heb vroeger altijd de drachme gebruikt met vakantie en was nooit een probleem even vooraf kijke naar de koers en kopen net als nu in Egypte
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:41:40 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101626839
Ik begrijp trouwens die vlucht naar de Zwitserse frank niet helemaal. Dat land heeft ook een enorme bankensector in verhouding tot GDP en veel exposure naar bijv Italië. Hoe kan dat nu worden gezien als een safe haven?
Mijn reisverslagen
pi_101627045
quote:
3s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:41 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp trouwens die vlucht naar de Zwitserse frank niet helemaal. Dat land heeft ook een enorme bankensector in verhouding tot GDP en veel exposure naar bijv Italië. Hoe kan dat nu worden gezien als een safe haven?
Paniek misschien?
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:49:23 #135
324665 meth77
to do or not to do
pi_101627049
quote:
men was bang dat de Euro zou instorten, maar dat probleem is nu verlegd van de Euro naar de banken en dan heb je gelijk zal de Frank ook meegaan

Goud en aandelen is beter dan de Zwitserse Frank
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:51:41 #136
324665 meth77
to do or not to do
pi_101627117
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:31 schreef HiZ het volgende:

Trouwens zelfs als de EU verdwijnt ligt het land nog steeds op hetzelfde continent.
Turkije en Albanie ook :7 :s)
pi_101627137
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:49 schreef meth77 het volgende:

[..]

men was bang dat de Euro zou instorten, maar dat probleem is nu verlegd van de Euro naar de banken en dan heb je gelijk zal de Frank ook meegaan

Goud en aandelen is beter dan de Zwitserse Frank
Aandelen?? Ik zie de beurskoersen alleen maar dalen. En ik denk dat de goudprijs zo ongeveer z'n hoogste punt wel heeft gehad. :)
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:53:57 #138
324665 meth77
to do or not to do
pi_101627167
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Aandelen?? Ik zie de beurskoersen alleen maar dalen. En ik denk dat de goudprijs zo ongeveer z'n hoogste punt wel heeft gehad. :)
Toch zijn aandelen een beter bescherming tegen een koersval van een valuta en of Goud de top bereikt heeft dat maak jij niet uit
  dinsdag 6 september 2011 @ 11:54:46 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101627191
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Paniek misschien?
Van de ene lekke boot naar de andere lekke boot?
Mijn reisverslagen
pi_101627214
quote:
Smart money proving consistency in stupidity?

Volgens mij is het volstrekt onlogisch om te geloven dat het systeem gaat klappen en je geld erin blijven stoppen. Dan zijn de goudvisjes een stuk logischer bezig.
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:00:50 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101627331
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:55 schreef HiZ het volgende:

[..]

Smart money proving consistency in stupidity?

Volgens mij is het volstrekt onlogisch om te geloven dat het systeem gaat klappen en je geld erin blijven stoppen. Dan zijn de goudvisjes een stuk logischer bezig.
Als de euro uit elkaar klapt dan moet je volgens mij Duitse of Nederlandse banktegoeden hebben. Als die worden overgezet naar de nieuwe gulden of de nieuwe mark dan maak je een monsterwinst want dat worden onmiddellijk peperdure currencies.
Mijn reisverslagen
pi_101627357
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als de euro uit elkaar klapt dan moet je volgens mij Duitse of Nederlandse banktegoeden hebben. Als die worden overgezet naar de nieuwe gulden of de nieuwe mark dan maak je een monsterwinst want dat worden onmiddellijk peperdure currencies.
Heb je echter niet zoveel aan als Duitser of Nederlander.
pi_101627383
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:49 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Paniek misschien?
Of speculatie?

Net zoals na de ramp van Fukushima meteen de yen steeg. Niet omdat Japanse verzekeraars geld uit het buitenland terughaalden om te kunnen uitkeren, maar omdat speculanten verwachtten dat zoiets zou gaan gebeuren en dus alvast yen gingen inslaan. Daar heeft toen ook de centrale bank meerdere keren moeten ingrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2011 12:03:27 ]
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:05:16 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101627445
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Heb je echter niet zoveel aan als Duitser of Nederlander.
Wel als je een Nederlander bent die buiten Nederland woont :7. Maar ook als je in NL woont is het gunstig: Je kunt dan voor een prikkie buitenlandse assets kopen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:11:35 #145
324665 meth77
to do or not to do
pi_101627633
quote:

[..]

Door de verminderde exportmogelijkheden zal die koers niet zo erg snel stijgen, en die zullen mogelijk op of onder pariteit worden uitgegeven
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:15:18 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101627742
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:11 schreef meth77 het volgende:

[..]

Door de verminderde exportmogelijkheden zal die koers niet zo erg snel stijgen, en die zullen mogelijk op of onder pariteit worden uitgegeven
De koers stijgt dan abrupt doordat iedereen die de nieuwe PIIGS currencies heeft die zo snel mogelijk wil converteren naar noordelijke currencies. Op lange termijn zul je echter de effecten gaan merken van duurdere export en daarmee vermindering van handelsoverschot.
Mijn reisverslagen
pi_101627867
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Van de ene lekke boot naar de andere lekke boot?
Misschien wel. In paniek doen mensen vaak rare dingen. Deze crisis is echter veel lastiger dan de bankencrisis in 2008. Ik zou niet weten wat verstandig is op het ogenblik.

Het is zo ongeveer een mondiale crisis. :{
pi_101627897
Ik vrees trouwens ook dat de Euro crisis uiteindelijk kan uitmonden in een nieuwe banken crisis.
pi_101627952
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wel als je een Nederlander bent die buiten Nederland woont :7. Maar ook als je in NL woont is het gunstig: Je kunt dan voor een prikkie buitenlandse assets kopen.
Ja, dat wel, maar je inkomsten uit die buitenlandse assets wordt wel erg onzeker. Ik verhuur in Istanbul in euro's, de huidige standaard huur zou wel eens significant te hoog kunnen blijken om nog huurders aan te kunnen trekken. Dus dan kan ik gaan kiezen tussen lagere huren (in mijn munt) of geen huurders.

En zoals hierboven al is aangegeven, die 'hoge' initiële koers is maar heel erg tijdelijk.
pi_101627985
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vrees trouwens ook dat de Euro crisis uiteindelijk kan uitmonden in een nieuwe banken crisis.
Eh, de bankencrisis is de onderliggende crisis voor de eurocrisis. Zonder bankencrisis was er helemaal geen eurocrisis geweest. Zonder bankencrisis hadden we een Grieks default achter de rug gehad en waren de Grieken nu bezig geweest het bloed van de pleinen te spoelen.
  dinsdag 6 september 2011 @ 12:24:08 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101627998
Zolang een bedrijf als LouisVuitton nog monsterwinsten maakt valt het met die crisis allemaal wel mee. Mensen barsten gewoon van het geld en weten niet aan wat voor onzin ze het moeten uitgeven.

Mijn reisverslagen
pi_101628063
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:23 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, de bankencrisis is de onderliggende crisis voor de eurocrisis. Zonder bankencrisis was er helemaal geen eurocrisis geweest. Zonder bankencrisis hadden we een Grieks default achter de rug gehad en waren de Grieken nu bezig geweest het bloed van de pleinen te spoelen.
Eh ja, dat is waar ook...De aanleiding was de bankencrisis. Neem niet weg dat de huidige Eurocrisis vooral ook te danken is door "geboortefouten van de euro". (zoals de toelating van destijds van Griekenland tot de Eurozone) .

Een ramp is altijd een complex van meerder oorzaken.
pi_101628175
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:24 schreef SeLang het volgende:
Zolang een bedrijf als LouisVuitton nog monsterwinsten maakt valt het met die crisis allemaal wel mee. Mensen barsten gewoon van het geld en weten niet aan wat voor onzin ze het moeten uitgeven.
Wanneer banken wederom miljarden winsten maken kunnen we ook beredeneren dat er geen banken crisis is. ;)
pi_101628390
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 12:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Eh ja, dat is waar ook...De aanleiding was de bankencrisis. Neem niet weg dat de huidige Eurocrisis vooral ook te danken is door "geboortefouten van de euro". (zoals de toelating van destijds van Griekenland tot de Eurozone) .

Een ramp is altijd een complex van meerder oorzaken.
Niet echt, als men Griekenland in de eurozone niet had behandeld als een soort Duitsland onder de zon hadden ze vanaf het begin hogere rentes moeten betalen voor hun excessieve leengedrag en dan was er nooit een crisis op dit punt gekomen.
  dinsdag 6 september 2011 @ 13:31:05 #155
324665 meth77
to do or not to do
pi_101629754
Zwitserland gaat \Euro's kopen
Ze kennen nu met het salaris van een schoonmaker een dikke BMW betalen
Maar de Zwitserse koekoeksklokken zijn onbetaalbaar

quote:
di 06 sep 2011, 10:26
Zwitserland begrenst stijging frank
ZURICH (AFN) - De Zwitserse centrale bank heeft dinsdag een grens gesteld aan de stijging van de Zwitserse frank.

De Schweizerische Nationalbank (SNB) zal niet meer toestaan dat de munt de grens van 1,20 frank per euro voorbijschiet.

,,De huidige enorme overwaardering van de Zwitserse frank is een acute bedreiging voor de Zwitserse economie. De SNB heeft daarom tot doel de frank substantieel en blijvend te verzwakken'', aldus een verklaring. De centrale bank zal andere valuta kopen om de frank te verzwakken en stelde bereid te zijn dit in ,,onbeperkte hoeveelheden'' te doen.

De frank is al een aantal jaar bezig aan een opmars. Voor de financiële crisis van 2008 was 1 euro nog bijna 1,70 frank waard.
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:43:56 #156
324665 meth77
to do or not to do
pi_101633999
Vreemde zaak. moet ik zeggen

quote:
di 06 sep 2011, 15:19
Duits Hof beslist over toekomst euro

BRUSSEL (AFN) - Alle ogen in de eurozone zijn woensdag gericht op Karlsruhe.
Het Duitse Constitutioneel Hof, dat in deze stad zetelt, doet dan een uitspraak die rampzalig kan uitpakken voor de toekomst van de euro.
Het hof moet bepalen of de steunoperaties van de eurolanden aan Griekenland, Ierland en Portugal stroken met de Duitse grondwet.
De zaak is aangespannen door een groep vooraanstaande eurosceptici in Duitsland.
Zij betogen dat de noodhulp juridisch niet door de beugel kan.
Ze beroepen zich onder meer op het Europees Verdrag, waarin staat dat de lidstaten elkaars schulden niet mogen overnemen.
pi_101636570
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:43 schreef meth77 het volgende:

[..]

Ja, het is vreemd dat die euro-sceptici de tijd van het Hof verdoen met dit soort onzin zaken. De kans dat het Hof de reddingsactie gaat verbieden omdat hij niet helemaal in overeenstemming is met het Verdrag van Lissabon. Het Hof is belast met de bescherming van de Duitse Grondwet en niet met de bescherming van Lissabon. En dat betekent dat het Hof zal vaststellen dat als de Duitse Bondsdag instemt met een budgettair voorstel (steunen van Griekenland etc) dat de Duitse Bondsdag dan gewoon gebruik heeft gemaakt van haar Grondwettelijke bevoegdheid.
pi_101636823
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 15:43 schreef meth77 het volgende:

[..]

Alsof de euro dood is als we de Grieken niet mogen 'helpen' door ze nog meer gratis geld te geven. De manier van schrijven slaat helemaal nergens op. Het opent wel de weg naar een schuldsanering van heel Zuid-Europa.
pi_101637250
quote:
In 2008 toen de ellende begon hadden de Zwitserse banken vooral ook een enorme exposure op Oost-Europa. Twee jaar later was dat ineens verdwenen. Ik vraag me af hoe ze dat geflikt hebben. Destijds was het reden voor mij om geen CHF's te kopen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

Zerohedge schreef er gisteren over. De rapportage was van UBS en m.i.inderdaad complete kolder. Link
Niet alleen omdat de euro gewoon als intracommunautaire handelsmunt kan blijven bestaan (een inzicht dat zowel bij politici, bankiers als commentators volledig lijkt te ontbreken) maar ook omdat de voordelen van de munt enorm overdreven worden. De hele ICT-hausse van de jaren '90 kwam bijvoorbeeld nog zonder de euro tot stand.

quote:

Ja - behalve als Duitsland er als eerste uitstapt en JKdeJ niet ogenblikkelijk aankondigt dat Nederland er ook mee kapt. Want dan zitten we ineens in een euro die nog maar de helft waard is.
pi_101637275
Mijn inschatting is dat het vonnis gaat zeggen; artikel 125 van Lissabon is een mooi normatief artikel, maar het kan natuurlijk nooit de Duitse Bondsdag verbieden te besluiten of ze wel of geen geld wil uitgeven aan reddingsacties.

Het arrest zal wel wat langer zijn dan mijn alinea, maar de essentie kun je hier al lezen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')