De laatste:quote:Op woensdag 3 augustus 2011 20:35 schreef Isegrim het volgende:
Heb een USB-microsoopje bij de Lidl gekocht, gewoon omdat het kan.Zijn er meer mensen hier met een microscoop? Misschien wel leuk om foto's te delen en dan te raden wat het is.
GeFixed.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:42 schreef RockNijntje het volgende:
OP moet even aangepast worden volgens mij
Veel meer dan dat het een ruw (en erg bekend) mineraal is kan ik er niet over zeggen.quote:
Is al genoemd, en nee. Zie vorige topic.quote:
Lage vergroting. Staat erbij in het vorige topic.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:54 schreef DutchErrorist het volgende:
Noem je die eerste foto microscoop? Dat noem ik namelijk een Macro foto.
Komt die onder de microscoop vandaan, of is het een macro foto?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:56 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Oh. Nog een gevonden. Niet zo moeilijk lijkt me.
[ afbeelding ]
Klopt!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:59 schreef RockNijntje het volgende:
Hals (of ja, opening) van bierfles.
Ja? Loop even naar het strand. Ben benieuwd.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:57 schreef DutchErrorist het volgende:
Zo te zien kan ik al die microscoop foto's van jullie ook wel maken met mijn Macrobalg
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:02 schreef RockNijntje het volgende:
En dat voor iemand die nog geeneens één fles bier in haar hele leven leeggedronken heeft.
Ik heb foto's van zand gemaakt in St. Tropez, maar mijn laptop is kapot op dit moment. Moet ik even kijken of ik hem kan aansluiten op een andere laptop.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:02 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ja? Loop even naar het strand. Ben benieuwd.
Deze smoesjes zijn zoooooo achterhaaldquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:06 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik heb foto's van zand gemaakt in St. Tropez, maar mijn laptop is kapot op dit moment. Moet ik even kijken of ik hem kan aansluiten op een andere laptop.
Hoezo?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:07 schreef RockNijntje het volgende:
[..]
Deze smoesjes zijn zoooooo achterhaald.
Nee. Ik wil gewoon dat er ontopic gepost wordt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:14 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Of wil je nu ook een foto zien van een laptop zonder scharnieren
Elastiek.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ideetje van RockNijntje :
[ afbeelding ]
Mooie foto maar laten we er hier geen competitiestrijd van maken en ontopic blijven.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:31 schreef DutchErrorist het volgende:
[ afbeelding ]
Deze foto is wel kleiner gemaakt.
Ik zei toch dat ik wel foto's had, ik zal zo eens kijken naar andere foto's.
doe ik ook niet, ik doe zo ook een paar bijdrages met mijn macrolens goedquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:33 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
mooie foto maar laten we er hier geen competitiestrijd van maken en ontopic blijven.
Tuurlijk! Ik heb er hierna nog eentje. Daarna ben ik benieuwd wat jij laat zien.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:35 schreef DutchErrorist het volgende:
doe ik ook niet, ik doe zo ook een paar bijdrages met mijn macrolens goed
Geen vlees, geen doosnedequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:41 schreef AwesomeSauce het volgende:
@opa bakkebaard
Doorsnede van een stukje vlees ? Tis een doorsnede iig.
Nee. Totaal niet. Vooral vrouwen gebruiken het.quote:
Klopt!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:01 schreef summer2bird het volgende:
Nagellak?
Nagellak met glittertjes?
Klopt!quote:
Top! Dan ben ik er niet waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:09 schreef Isegrim het volgende:
Gaat hard!Na mijn werk ben ik weer vd partij.
optiek van een cd/dvd spelerquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:13 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Klopt!Best een "apart" gezicht zo van dichtbij.
[ afbeelding ]
Nope. Je zit wel een beetje warm. Heeft alleen niets met een dvd of wat dan ook speler te maken.quote:
Een gespikkelde knikkerquote:
Nee.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:38 schreef AwesomeSauce het volgende:
Schoonmaak doekje ? Ik zweer dat ik die textuur ken
Nee.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Van dat gele verpakkingsmateriaal, dat bijvoorbeeld bij computeronderdelen gebruikt wordt?
Ik verkleed me graag als vrouw in het weekend.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:54 schreef RockNijntje het volgende:
Nagelvijl dus
Eerst nagellak, nu een nagelvijl, die Oma.Bakkebaard toch
Waspoeder.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:54 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Juist!
De laatste voor vandaag van mij.
[ afbeelding ]
Dit is de waspoeder van de Lidl.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:56 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
u rock!
De foto van DutchErrorist staat nog open.
Foutquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:24 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
De powerknop van een of ander apparaat.
Fout.quote:
Komt meer in de buurt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:47 schreef RockNijntje het volgende:
een stukje tekst in een tijdschrift
Ja maar het is geen drukwerkquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:32 schreef RockNijntje het volgende:
Een tekst op iets dus?
Ja, dat kan het nog alles zijn.
timbob is onze winnaarquote:
Eén van beide inderdaad.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:37 schreef Pu22el het volgende:
Zijn die kleine korreltjes suiker of zout?
Heuh.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:54 schreef DutchErrorist het volgende:
Stiekem vind ik dit trouwens meer raad het slechte kwaliteit plaatje in plaats van raad de microscoopfoto..
Heel dichtbij, het is een Stanleymesje. Ik heb er nog twee maar Isegrim heeft er ook een aantal klaarstaan?quote:
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:01 schreef Netsplitter het volgende:
Een hamburger die je net uit je bbq hebt geschraapt.
Goeie vraag. Maximaal. Geen idee hoe veel dat exact is bij deze microscoop.quote:
Nee.quote:
Ik heb hetzelfde! Ik zie normaliter vooral gesteente / mineralen. Waar kijk jij dan naar?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Grappig topic kijk voor mijn werk vaak door een microscoop maar naar hele andere dingen
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:15 schreef Lonaa het volgende:
Vriendlief zegt => De kop van een combinatietang/punttang.
Celletjes, voornamelijk fluorescente confocale microscopyquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:16 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde! Ik zie normaliter vooral gesteente / mineralen. Waar kijk jij dan naar?
[..]
Dat reken ik goed. Het is een waterpomptang. Isegrim's beurt.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Lonaa het volgende:
Opa.Bakkebaard, mijn vriend heeft een verzoekje.![]()
Hij is erg benieuwd hoe jouw (naja, niet perse die van jou, maar wij hebben geen microscoop) sperma eruit ziet...
Ja, heb ik er net drie weten te produceren.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:24 schreef Lonaa het volgende:
Danku!
Zijn avond is helemaal goed nu, kan ie er vannacht van dromen.![]()
Opa.Bakkebaard, je kan stoppen met aan je pielemuis trekken, mijn vriend is al tevreden.
Dat ziet er mooi uit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Of als je het niet met een SEM doet maar aankleurt met wat fluorescente tags
[ afbeelding ]
Je hebt je wel erg uitgesloofd.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Leeftijd he......quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:25 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ja, heb ik er net drie weten te produceren.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:25 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ja, heb ik er net drie weten te produceren.
[ afbeelding ]
Mooi.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Celletjes, voornamelijk fluorescente confocale microscopy
dit soort dingen
[ afbeelding ]
Ook in 3d en ook live imaging dus in de tijderg leuk
Tof. Donkerveld dan ook zeker? Ik heb ook een fluorescentie microscoop op mijn werk. Sommige mineralen reageren daar namelijk ook op al gebruik ik het niet veel. Vooral polarisatie en tegenwoordig (micro) CT scannen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Celletjes, voornamelijk fluorescente confocale microscopy
dit soort dingen
[ afbeelding ]
Ook in 3d en ook live imaging dus in de tijderg leuk
Ook tof! Je hoeft je sample dan niet voor te bereiden? In onze SEM elektronen microscoop of microprobe moet je koolstof op de sample dampen om het geleidend te maken. Dat zuigt soms.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:28 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
dit is een voorbeeld van AFM de hoogste resolutie haalbaar (als je x-ray scattering en NMR niet meerekent, want die geven geen directe beelden)
Zeg maar een sperma cel voelen met een heel klein naaldje
[ afbeelding ]
je toetjequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:30 schreef Isegrim het volgende:
[ afbeelding ]
Alweer iets eetbaars, 80x.
je moet ze wel wat behandelen maar het kan geloof ik zelfs zonder fixeren.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ook tof! Je hoeft je sample dan niet voor te bereiden? In onze SEM elektronen microscoop of microprobe moet je koolstof op de sample dampen om het geleidend te maken. Dat zuigt soms.
Die zijn lief.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Je kunt nog kleiner kijken dan die bovenste met atomic force microscopie ook erg tof dan ga je als het ware met een heel klein vingertje over de materialen heen.
Hoe tof. Zo'n microscoop kost zeker meer dan 30 euro?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Deze heb ik zelf gemaakt, zijn bot cellen met daarin in rood groei hormoon en in groen overgeexresseerde ubc13 (een enzym ook bekend als ubiquitin conjugating enzyme of E2)
iets meerquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoe tof. Zo'n microscoop kost zeker meer dan 30 euro?
ow dacht dat het iets van griesmeelpuddig ofzo was. stukje nougat? maar dat kan ook best als toetjequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee, het is niet geschikt als toetje.
Lijkt wel buitenaards zo.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Deze heb ik zelf gemaakt, zijn bot cellen met daarin in rood groei hormoon en in groen overgeexresseerde ubc13 (een enzym ook bekend als ubiquitin conjugating enzyme of E2)
Het is vloeibaar en in het echt rood van kleur.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:37 schreef Pu22el het volgende:
[..]
ow dacht dat het iets van griesmeelpuddig ofzo was. stukje nougat? maar dat kan ook best als toetje
Ketchup?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is vloeibaar en in het echt rood van kleur.
Hij hangt heel even in het begin idd.quote:
1, zie je toch?quote:
Whehequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:46 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
1, zie je toch?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu 2, logisch he.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:46 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
1, zie je toch?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu 2, logisch he.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom heet een verdieping een verdieping, terwijl het eigenlijk een verhoging is?
Wat is een AFM?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Over mooie plaatjes gesproken, een carbon nanotube, breedte 5 nanometer.
[ afbeelding ]
Ook leuk, een SEM van de tip van een AFM:
[ afbeelding ]
Nog voorbeeldje van AFM echt belachelijke resolutiequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Over mooie plaatjes gesproken, een carbon nanotube, breedte 5 nanometer.
[ afbeelding ]
Ook leuk, een SEM van de tip van een AFM:
[ afbeelding ]
Atomic force microscopyquote:
Echt bizar he. Op mn werk maakt een collega vaak sem/tem/xtem images van carbon nanotubes. Van zulke afbeeldingen kan ik echt genieten, dat je de afzonderlijke atomen gewoon kunt zien.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat gebruiken ze dus voor dat AFM echt belachelijke resolutie
[ afbeelding ]
plaatje van
[ afbeelding ]
Nouja met x-ray kun je nog wel een stapje hoger in resolutie, (maar dat is een stuk minder visueel)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:55 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Echt bizar he. Op mn werk maakt een collega vaak sem/tem/xtem images van carbon nanotubes. Van zulke afbeeldingen kan ik echt genieten, dat je de afzonderlijke atomen gewoon kunt zien.
Serieus? Ik wist dat we grote molecuulstructuren konden zien, maar atomen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nog voorbeeldje van AFM echt belachelijke resolutie
[ afbeelding ]
plaatje van
[ afbeelding ]
dat is wel gaaf idd!! rare gedachte ook..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:55 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Echt bizar he. Op mn werk maakt een collega vaak sem/tem/xtem images van carbon nanotubes. Van zulke afbeeldingen kan ik echt genieten, dat je de afzonderlijke atomen gewoon kunt zien.
Overigens weet ik er zelf weinig van af hoor.
Hij 'voelt' hoogte dus waarschijnlijk is dit molecuul hoger aan de randen. (het word slechts omgezet in een beeld)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:57 schreef Levolution het volgende:
[..]
Serieus? Ik wist dat we grote molecuulstructuren konden zien, maar atomen?
Enig idee waarom de buitenste ringstructuren oplichten? Heeft dat met de resonantie te maken?
Vreemd, benzeenringen zijn vlak en in een aceen staan de ringstructuren in één lijn. Misschien een instabiliteit veroorzaakt door het koppelen van zoveel ringen, waardoor door delokalisatie van elektronen toch een soort kromming ontstaat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hij 'voelt' hoogte dus waarschijnlijk is dit molecuul hoger aan de randen. (het word slechts omgezet in een beeld)
Een niet vlak molecuul zal misschien ook wel lastiger te meten zijn AFM (ik weet niet super veel over de techniek)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:16 schreef Levolution het volgende:
[..]
Vreemd, benzeenringen zijn vlak en in een aceen staan de ringstructuren in één lijn. Misschien een instabiliteit veroorzaakt door het koppelen van zoveel ringen, waardoor door delokalisatie van elektronen toch een soort kromming ontstaat.
Hoe dan ook, erg gaaf. Ik kende het maar tot TEM en SEM.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Een niet vlak molecuul zal misschien ook wel lastiger te meten zijn AFM (ik weet niet super veel over de techniek)
Die had ik ook al bedacht, maar ben er nog geen tegengekomen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:22 schreef Levolution het volgende:
[..]
Hoe dan ook, erg gaaf. Ik kende het maar tot TEM en SEM.
Voor de 'fotografen' in dit topic heb ik overigens nog een idee. (Dode) insecten. Die zijn altijd wonderbaarlijk van dichtbij.
Maar dat duurt dan toch heel lang om het hele oppervlakte te scannen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit plaatje laat het goed zien
[ afbeelding ]
Het is net of je een hele kleine LP afspeelt, ze duwen plekje voor plekje die naald naar beneden tot een bepaalde kracht (vandaar force) en meten dan met de laser hoe diep het naaldje zit.
Ja, zo'n spermacel kan volgensmij 2 dagen duren.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:38 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Maar dat duurt dan toch heel lang om het hele oppervlakte te scannen?
Pfff dure grap.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:40 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja, zo'n spermacel kan volgensmij 2 dagen duren.
het heeft ook redenen, je ziet duidelijk dat de kop uit 2 delen bestaat (hier: Microscoopfoto's #3) en dat is belangrijk bij de samensmelting van sperma met een eicel. Daar zit nog best een ingenieus systeem onder, er is een groep in utrecht waar ik wel een praatjes van hoor die alleen maar onderzoek doen naar varkenszaadquote:
En die praten tijdens de lunch ook over varkenszaad?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
het heeft ook redenen, je ziet duidelijk dat de kop uit 2 delen bestaat (hier: Microscoopfoto's #3) en dat is belangrijk bij de samensmelting van sperma met een eicel. Daar zit nog best een ingenieus systeem onder, er is een groep in utrecht waar ik wel een praatjes van hoor die alleen maar onderzoek doen naar varkenszaad
Waarschijnlijk welquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En die praten tijdens de lunch ook over varkenszaad?
Je kan daar niet alleen mee scannen, maar ook mee manipulerenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit plaatje laat het goed zien
[ afbeelding ]
Het is net of je een hele kleine LP afspeelt, ze duwen plekje voor plekje die naald naar beneden tot een bepaalde kracht (vandaar force) en meten dan met de laser hoe diep het naaldje zit.
Nope. Niet dierlijk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Maargoed, je laatste foto. Kipfilet?
Mwah, het is roder in het echt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:54 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Is de kleur een beetje representatief?
Daar komt de techniek vandaan (ik ken alleen die nu langzaam opkomende moleculair biologische toepassingen)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan daar niet alleen mee scannen, maar ook mee manipuleren
IBM logo gemaakt van individuele xenon atomen
[ afbeelding ]
Ieder puntje is een xenon atoom
Klopt zie ik nu. LOL. Bij mijn andere microscoop staat hij aan de andere kant. Mijn excuses. De kleur klopt ja.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:43 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Even mierenneuken hoor: maar je zegt consequent dat de schaalverdeling rechtsboven staat, maar hij staat toch echt linksboven.
Klopt de kleur met de werkelijkheid?
Die opgerolde tong gaf wel een kleine hint weg.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:35 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo snel?Het is goed.
[ afbeelding ]
Je ziet het vaak in de tuin.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:50 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik heb geen idee wat voor rood/oranje kunstmatige steensoorten er bestaan anders dan baksteen
van die plantkiezels, dat speciale spul?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Je ziet het vaak in de tuin.
Nee. Komt wel in de buurt overigens.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:54 schreef Mirjam het volgende:
van die plantkiezels, dat speciale spul?
Nee.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Een slak of weer een schelp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |