abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 10:50:07 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100346329
Stel, er was een God, zo eentje waar je naar kan bidden en die ingrijpt in de realiteit. Als ik dan zo eens naar de wereld kijk, wat een ongelofelijke hufter moet dat zijn, echt, daar komt geen dictator bij in de buurt.
Stel er is geen god, alles verloopt via natuurwetten, alles valt dan op zijn plaats en zit volkomen logisch in elkaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100346582
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of het zou je geen fluit uitmaken, zoals veel "atheïsten". Die hele godsvraag is voor veel mensen domweg niet belangrijk; het speelt geen rol in hun leven.
Mijn antwoord. ^O^

Overigens best grappig om te zien dat niet-gelovigen zich meestal beter kunnen verplaatsen in een gelovige denkwijze dan andersom.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:02:40 #123
45206 Pietverdriet
pi_100346686
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:59 schreef Wootism het volgende:

[..]

Mijn antwoord. ^O^

Overigens best grappig om te zien dat niet-gelovigen zich meestal beter kunnen verplaatsen in een gelovige denkwijze dan andersom.
Niet alleen dat, gelovigen verdiepen zich ook zelden in hun eigen denkwijze, kijken daar niet kritisch naar. Men wil alleen maar bevestigd worden. Dit zie je trouwens net zo goed bij aanhangers van pseudowetenschappen als homeopatie en bij ufo aanhangers.
pi_100347043
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:59 schreef Wootism het volgende:
Waarom?

-edit: ik denk dat van beide kanten eenzelfde mate van onbegrip komt. Ik zou niet weten waarom een "niet-gelovige" zich beter kan verplaatsen in een "gelovige denkwijze" dan andersom.

[ Bericht 15% gewijzigd door Haushofer op 05-08-2011 11:22:47 ]
pi_100347129
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel er is geen god, alles verloopt via natuurwetten, alles valt dan op zijn plaats en zit volkomen logisch in elkaar.
Nou ja, "volkomen logisch"... we kunnen het in bepaalde gevallen in een logisch of wiskundig raamwerk gieten. Of dat altijd "logisch" is weet ik niet. Ik vind kwantummechanica bijvoorbeeld verre van "logisch". Wat wij "logisch" vinden is ingebakken door onze zeer beperkte waarnemingsvermogen. Het is dat we een taal genaamd "wiskunde" hebben ontwikkeld om daar bovenuit te kijken. :)

Sterker nog, hoe dieper ik in mijn eigen vakgebied ga graven, des te meer bizar ik de natuur ga vinden. De natuur heeft lak aan wat ik "logisch" vind.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:22:09 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100347261
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?
waarom dat grappig is?
pi_100347288
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

waarom dat grappig is?
Nee, waarom dat gedacht wordt, zoals ik in de edit van die post aangeef :)
pi_100347401
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
Even los van de vraag of God wel de oorzaak is van die wonderlijke dingen, of de vraag of God bestaat, laten we voor de discussie even aannemen dat er een God is die kan ingrijpen in het dagelijkse leven.
In dat geval zijn god's wegen ondoorgrondelijk.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:29:10 #129
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100347456
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, waarom dat gedacht wordt, zoals ik in de edit van die post aangeef :)
Ah. Gelovigen wordt over het algemeen niet geleerd om kritisch naar de eigen opvattingen te kijken. Hoewel ze die opdracht wel krijgen in de bijbel wordt daar niet zo veel mee gedaan.
pi_100347486
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ah. Gelovigen wordt over het algemeen niet geleerd om kritisch naar de eigen opvattingen te kijken. Hoewel ze die opdracht wel krijgen in de bijbel wordt daar niet zo veel mee gedaan.
En hoe volgt daar

quote:
uit?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:35:39 #131
45206 Pietverdriet
pi_100347661
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, "volkomen logisch"... we kunnen het in bepaalde gevallen in een logisch of wiskundig raamwerk gieten. Of dat altijd "logisch" is weet ik niet. Ik vind kwantummechanica bijvoorbeeld verre van "logisch". Wat wij "logisch" vinden is ingebakken door onze zeer beperkte waarnemingsvermogen. Het is dat we een taal genaamd "wiskunde" hebben ontwikkeld om daar bovenuit te kijken. :)

Sterker nog, hoe dieper ik in mijn eigen vakgebied ga graven, des te meer bizar ik de natuur ga vinden. De natuur heeft lak aan wat ik "logisch" vind.
Wellicht is het begrip logisch verwarrend. Kwantummechanica moet je je niet voorstellen, dat moet je toepassen. De natuurkunde ervan zit afaik volkomen sluitend in elkaar. Net zo goed dat je klassieke mechanica niet moet toepassen op zeer hoge snelheden, maar Einstein gebruiken.
Dat het volkomen anders is als ons dagelijkse waarnemingsniveau, jep, maar dat maakt het interessant.
Met logisch bedoel ik, als in de logica, formules, abstracte wiskunde.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:36:33 #132
45206 Pietverdriet
pi_100347688
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:27 schreef P8 het volgende:

[..]

In dat geval zijn god's wegen ondoorgrondelijk.
Auto immunisatie
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:38:22 #133
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100347752
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En hoe volgt daar

[..]

uit?
dat zijn niet mijn woorden. Ik weet ook niet of ze het beter kunnen maar mijn ervaring is wel dat ze het beter willen.
pi_100347837
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?

-edit: ik denk dat van beide kanten eenzelfde mate van onbegrip komt. Ik zou niet weten waarom een "niet-gelovige" zich beter kan verplaatsen in een "gelovige denkwijze" dan andersom.
Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Heeft puur te maken met een conservatieve denkwijze. Iets wat onder de gelovigen meer leeft dan onder de niet-gelovigen.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_100347849
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Auto immunisatie
Uiteraard.

Inmiddels een groot deel van het topic gelezen. Een aantal replies waren goed geformuleerd en dat maakt dit topic nog enigszins interessant, maar wat TS hier allemaal post is echt tenenkrommend.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:46:02 #136
45206 Pietverdriet
pi_100348012
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:41 schreef P8 het volgende:

[..]

Uiteraard.

Inmiddels een groot deel van het topic gelezen. Een aantal replies waren goed geformuleerd en dat maakt dit topic nog enigszins interessant, maar wat TS hier allemaal post is echt tenenkrommend.
TS voert ook geen discussie, maar post alleen. Meer TRU dan F&L
pi_100348540
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:11 schreef Haushofer het volgende:
Het is bijna belachelijk hoe je hier "atheïsten" bestempelt als mensen die "echt weten hoe de wereld in elkaar steekt". Wat zul jij je verlicht voelen :')
Als ik jouw reactie zo lees heb ik het idee dat ik de post waar jij op reageert niet helemaal goed gelezen/begrepen heb, gezien hoe ík er op reageer.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:32:42 #138
862 Arcee
Look closer
pi_100353562
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel, er was een God, zo eentje waar je naar kan bidden en die ingrijpt in de realiteit. Als ik dan zo eens naar de wereld kijk, wat een ongelofelijke hufter moet dat zijn, echt, daar komt geen dictator bij in de buurt.
Precies, ik vraag het vaak aan de gelovigen hier op het forum: hoe zou de wereld er volgens jullie uitzien als er geen God was? Naar mijn mening dus precies zoals-ie er nu uitziet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100361942
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 09:13 schreef naatje_1 het volgende:
Even kort hierop terugkomen: Juist de ongeletterde minst ontwikkelde personen werden uitgekozen door God. Denk aan de Korinthe brief van Paulus:
Nee, ongeletterde mensen nemen eerder klakkeloos dingen aan en kunnen minder makkelijk zelf een weloverwogen mening vormen. En zijn daar dus gevoeliger voor. Sowieso is een algemene afname te zien van aantallen religieuzen naarmate onze kennis steeds meer toe is genomen. En ten tweede, aan te tonen is dat naarmate de gemiddelde intelligentie van een groep stijgt, het aantal gelovigen in die groep steeds kleiner wordt.

Ik had ooit een collega, beste vent, maar gewoon uitermate simpel van geest, afkomstig uit een Grieks-orthodoxe omgeving. Die man keek zo ontzettend op naar de plaatselijke priester, want die wist álles van god, van de hemel etc, had ervoor geleerd dus móest alles wel waar zijn wat hij verkondigde.

Zulke mensen droomt natuurlijk elke religieuze leider van, want een beetje onderbouwd weerwoord hoef je van hen niet te verwachten. Mensen die simpelweg niet of nauwelijks in staat zijn over dat soort dingen een fatsoenlijke mening te vormen.
quote:
Toch opvallend dat door de jaren heen het Christendom steeds is uitgeroeid, maar ook steeds weer is teruggekomen. Je zou zeggen dat, als er geen christelijke God is, het Christendom bij systematische uitroeiing wel niet terug zou komen. Niets is minder waar. Bovendien is de geschiedenis van het Christendom in China ook niet zo bemoedigend, want voor de culturele revolutie waren er slechts 700000 christen...
Als Allah niet zou bestaan, waarom zijn er dan nog steeds gebieden waar de islam terrein wint? :)
pi_100362917
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:40 schreef Wootism het volgende:

[..]

Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Heeft puur te maken met een conservatieve denkwijze. Iets wat onder de gelovigen meer leeft dan onder de niet-gelovigen.
Ik denk dat dat wel meevalt :) Wetenschappers zijn b.v. vaak ook vrij conservatief.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:44:49 #141
45206 Pietverdriet
pi_100362982
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt :) Wetenschappers zijn b.v. vaak ook vrij conservatief.
Dat is geen argument, en het slaat verder nergens op.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:59:48 #142
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100363592
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 09:34 schreef Arcee het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ja, dat lijden past toch prima bij het Christelijk geloof?
Het is niet echt een visitekaartje.

KOM, WORDT CHRISTEN, EN LEIDT ALS JEZUS!

Ik zou echt meteen Christen worden als ik dit hoorde.
quote:
[..]

Wat betekent dat volgens jou? Atheïstisch opgevoed worden?
Opgevoed worden met het idee dat er geen God is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 09:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Als ooit eens gehoord van de gnostische christenen ? Wel, Paulus was er eentje van en hield zich helemaal niet bezig met de historische Jezus. Als ongeletterden konden die gasten anders wel uitstekend, nee, geniaal schrijven, is het niet ??
Hoe weet jij nou zo zeker dat hij zich helemaal niet bezig hield met de historische Jezus? Paulus was bovendien geen gnostische Christen. Sommige van zijn volgers zijn Christen, dat klopt.
quote:
[..]

En daar geloof ik nu eens geen snars van zie !! Je komt enkel jou geloof hier verkopen.
Enkel mijn geloof verkopen? En dan is de topictitel (remember, ik ben TS) 'Is God kieskeurig?' Ik zou meteen aan worden genomen bij een geloofverkoopsbureau op deze manier.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik geef het op hoor bij die Naatje. Tegen zòveel koppige domheid kan ik niet op.
Waarom dom? Waarom is het dom en dwaas om te geloven dat iets wat tientallen mensen getuigen waar is? Als het niet waar is, wat is het dan? Zijn ze bij elkaar gaan zitten om met elkaar een hele grote story te bedenken? Maar waarom heb ik het dan nog nooit in de media gezien? Was het dan niet de bedoeling op met die story veel ophef te creëren? Maar waarom zou je dan in vredesnaam zo'n story verzinnen? Je mag mij 3 kogels door het hoofd schieten als het niet waar is van het 74 dagen zonder eten en drinken. Of iets meer (of iets minder, maar meer dan 40 is zeker).

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of het zou je geen fluit uitmaken, zoals veel "atheïsten". Die hele godsvraag is voor veel mensen domweg niet belangrijk; het speelt geen rol in hun leven.
Natuurlijk, dat kan ook.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:02:41 #143
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100363696
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:15 schreef Modus het volgende:

[..]

Nee, ongeletterde mensen nemen eerder klakkeloos dingen aan en kunnen minder makkelijk zelf een weloverwogen mening vormen. En zijn daar dus gevoeliger voor. Sowieso is een algemene afname te zien van aantallen religieuzen naarmate onze kennis steeds meer toe is genomen. En ten tweede, aan te tonen is dat naarmate de gemiddelde intelligentie van een groep stijgt, het aantal gelovigen in die groep steeds kleiner wordt.

Ik had ooit een collega, beste vent, maar gewoon uitermate simpel van geest, afkomstig uit een Grieks-orthodoxe omgeving. Die man keek zo ontzettend op naar de plaatselijke priester, want die wist álles van god, van de hemel etc, had ervoor geleerd dus móest alles wel waar zijn wat hij verkondigde.

Zulke mensen droomt natuurlijk elke religieuze leider van, want een beetje onderbouwd weerwoord hoef je van hen niet te verwachten. Mensen die simpelweg niet of nauwelijks in staat zijn over dat soort dingen een fatsoenlijke mening te vormen.
Natuurlijk, natuurlijk. Mee eens.
quote:
[..]

Als Allah niet zou bestaan, waarom zijn er dan nog steeds gebieden waar de islam terrein wint? :)
Zijn dat gebieden die al eerder met de Islam in aanraking zijn gekomen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100363794
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:59 schreef naatje_1 het volgende:
Waarom dom? Waarom is het dom en dwaas om te geloven dat iets wat tientallen mensen getuigen waar is? Als het niet waar is, wat is het dan? Zijn ze bij elkaar gaan zitten om met elkaar een hele grote story te bedenken? Maar waarom heb ik het dan nog nooit in de media gezien? Was het dan niet de bedoeling op met die story veel ophef te creëren? Maar waarom zou je dan in vredesnaam zo'n story verzinnen? Je mag mij 3 kogels door het hoofd schieten als het niet waar is van het 74 dagen zonder eten en drinken. Of iets meer (of iets minder, maar meer dan 40 is zeker).
Waarom blijf je de kwestie negeren dat er minstens net zoveel mensen zijn die via dezelfde wijze (persoonlijke openbaring) op een hele andere god uitkomen dan de christelijke?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:07:00 #145
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100363880
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:32 schreef Arcee het volgende:

[..]

Precies, ik vraag het vaak aan de gelovigen hier op het forum: hoe zou de wereld er volgens jullie uitzien als er geen God was? Naar mijn mening dus precies zoals-ie er nu uitziet.
Een van de eigenschappen van God is dat hij de wereld heeft geschapen, dus dan zou er geen wereld zijn, als er geen God was.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:09:32 #146
45206 Pietverdriet
pi_100364028
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:07 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Een van de eigenschappen van God is dat hij de wereld heeft geschapen, dus dan zou er geen wereld zijn, als er geen God was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:11:57 #147
45206 Pietverdriet
pi_100364117
Naatje, probeer het eens 70 dagen zonder op fok te posten, als je dat lukt, probeer dan eens 70 dagen niet te drinken.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:12:02 #148
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100364121
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Waarom blijf je de kwestie negeren dat er minstens net zoveel mensen zijn die via dezelfde wijze (persoonlijke openbaring) op een hele andere god uitkomen dan de christelijke?
Noem eens wat?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:13:07 #149
45206 Pietverdriet
pi_100364171
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:12 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Noem eens wat?
Nog geen 7 minuten
pi_100364205
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:02 schreef naatje_1 het volgende:
Natuurlijk, natuurlijk. Mee eens.
Nou daarmee vervalt je argument toch?
quote:
Zijn dat gebieden die al eerder met de Islam in aanraking zijn gekomen?
Zou dat wat uitmaken voor het evt. waarheidsgehalte? Mensen willen gewoon vasthouden wat al tijden van hun was, dat zit gewoon al heel diep in de identiteit van mensen verweven. Dat zegt echter niks over of het wel of niet waar is. Dat continue terugkomen lijkt me dan ook een vrij normale reactie op het constant onderdrukt geweest zijn.

Nogal hypothetisch maar stel dat de islam uit NL 'verdreven' zou worden, ik zou niet weten waarom die niet ooit weer een comeback zou maken hoor.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:14:24 #151
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100364233
quote:
Discussie voor een ander topic, maar ook de oerknal moet ergens uit zijn ontstaan. Ik ben een beetje uit die discussie, maar ook in de theory of everything blijf je met 'de oorzaak' zitten.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:14:49 #152
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100364253
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog geen 7 minuten
Ik had die post nog niet gelezen, maar waarom zou ik?
pi_100364264
quote:
Cirkelredenering.
pi_100364311
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:12 schreef naatje_1 het volgende:
Noem eens wat?
Je hebt serieus geen idee wat ik daarmee bedoel?
pi_100364417
quote:

[..]

Jij maakt de AANNAME dat God de wereld gemaakt heeft, zonder dat je er enig concreet bewijs voor hebt. Niet erg overtuigend. Vind je dat zelf niet vreemd? Of zie je dat gewoon niet?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:19:13 #156
45206 Pietverdriet
pi_100364437
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:14 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Discussie voor een ander topic, maar ook de oerknal moet ergens uit zijn ontstaan. Ik ben een beetje uit die discussie, maar ook in de theory of everything blijf je met 'de oorzaak' zitten.
Nog steeds geen godsbewijs
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:20:30 #157
45206 Pietverdriet
pi_100364482
Naatje is natuurlijk wel slecht voor het milieu, veel energie, geen groot licht
pi_100364535
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Naatje is natuurlijk wel slecht voor het milieu, veel energie, geen groot licht
:') _O-
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:21:56 #159
45206 Pietverdriet
pi_100364541
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:14 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik had die post nog niet gelezen, maar waarom zou ik?
Dat zou een klein wonder zijn
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:22:44 #160
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100364574
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:16 schreef Modus het volgende:

[..]

Je hebt serieus geen idee wat ik daarmee bedoel?
Ik wil een concreet voorbeeld. Ik kan nu moeilijk een verhaal gaan houden over al die goden, als ik niet weet wat de ervaringen zijn. Ik ontken ook niet dat die er zijn. Ik denk zeer zeker dat Mohammed bijvoorbeeld een visioen heeft gehad, maar de vraag is van wie? Theoretisch gezien zou dat ook de Christelijke god moeten zijn, die aanstichter is, want Gabriël is een engel onder de Christelijke god. De leer echter die dan verkondigt wordt, dat Jezus slechts een profeet is... Dat gaat heel erg in tegen wat dezelfde engel voorspelt heeft in Daniël. Daarop zou je dus kunnen zeggen dat het iets of iemand anders was, iets dat zich voordeed als Gabriël?

Dus, kom op, concreet een voorbeeld, zoals ik ook voorbeelden heb genoemd van de aanwezigheid van een christelijke god.
pi_100364632
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:18 schreef Desunoto het volgende:
Jij maakt de AANNAME dat God de wereld gemaakt heeft, zonder dat je er enig concreet bewijs voor hebt. Niet erg overtuigend. Vind je dat zelf niet vreemd? Of zie je dat gewoon niet?
"Lees de bijbel dan!"
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:25:13 #162
45206 Pietverdriet
pi_100364687
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:22 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dus, kom op, concreet een voorbeeld, zoals ik ook voorbeelden heb genoemd van de aanwezigheid van een christelijke god.
Volgens mij heb jij ook visioenen, want ik heb nog geen steekhoudend argument gezien van je.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:26:51 #163
45206 Pietverdriet
pi_100364764
Die plaat, er zit wel een kras op, maar er komt niets doorheen
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:27:21 #164
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100364780
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog steeds geen godsbewijs
Nee, dat was de vraag toch ook niet? De vraag was hoe de wereld eruit zou zien zonder God. Als je gelooft in scheppergod, dan heeft god dus de wereld gemaakt. Als die scheppergod er niet is, ook geen wereld. Ik geloof in een scheppergod.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:28:27 #165
45206 Pietverdriet
pi_100364821
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:27 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nee, dat was de vraag toch ook niet? De vraag was hoe de wereld eruit zou zien zonder God. Als je gelooft in scheppergod, dan heeft god dus de wereld gemaakt. Als die scheppergod er niet is, ook geen wereld. Ik geloof in een scheppergod.
En die vraag heb je niet beantwoord. Dus zeur niet over dat het de vraag niet was.
pi_100364928
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:22 schreef naatje_1 het volgende:
Ik wil een concreet voorbeeld. Ik kan nu moeilijk een verhaal gaan houden over al die goden, als ik niet weet wat de ervaringen zijn. Ik ontken ook niet dat die er zijn. Ik denk zeer zeker dat Mohammed bijvoorbeeld een visioen heeft gehad, maar de vraag is van wie?
Dat is toch voor christenen net zoveel de vraag? Ja voor jou niet, want jij redeneert alleen maar naar je conclusie toe, maar goed.

Je hebt nog nooit gehoord dat moslims Allah ervaren? Via dezelfde kenbron als christenen dat doen? Ze voelen hem overal, zien hem overal, zien wonderen gebeuren.
quote:
Theoretisch gezien zou dat ook de Christelijke god moeten zijn, die aanstichter is, want Gabriël is een engel onder de Christelijke god. De leer echter die dan verkondigt wordt, dat Jezus slechts een profeet is... Dat gaat heel erg in tegen wat dezelfde engel voorspelt heeft in Daniël. Daarop zou je dus kunnen zeggen dat het iets of iemand anders was, iets dat zich voordeed als Gabriël?
Vraag het een moslim anders?

En je blijft maar punten bij wijze van bewijs aandragen die juist ter discussie staan. Even heel zwartwit: je probeert de bijbel te bewijzen aan de hand van de bijbel. En je snapt toch hopelijk wel dat dat niet kan?
pi_100364935
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:15 schreef Modus het volgende:

[..]

Cirkelredenering.
Neuh, het is een poging tot de reconstructie van het klassieke godsbewijs vanuit de ontologie.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:34:25 #168
45206 Pietverdriet
pi_100365068
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:31 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Neuh, het is een poging tot de reconstructie van het klassieke godsbewijs vanuit de ontologie.
Het is wel degelijk een cirkelredenering
pi_100365196
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is wel degelijk een cirkelredenering
Nope, lees beter!
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:38:03 #170
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100365211
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij ook visioenen, want ik heb nog geen steekhoudend argument gezien van je.
Ik weet niet of ik nu moet zuchten, medelijden met je moet hebben of iets anders, maar, oké:

- ca. 70 dagen geen water, man gelooft in God en ooggetuigen zijn aanwezig
- over een muur heen springen van 2 meter hoog, zelfde man als hierboven en ooggetuigen zijn aanwezig.
- over een muur heen springen, met glasscherven bovenop en achter de muur een septic tank, waar hij niet invalt, zelfde man als hierboven en wederom zijn er ooggetuigen aanwezig.
- zoete aardappelen worden gepoot in de grond op een te kleine afstand van elkaar, vrouw wordt uitgelachen omdat ze dat gedaan heeft, bij de oogst heeft alleen zij een goede oogst. De vrouw van de man hierboven. Er zijn ooggetuigen.
- Tarwe wordt ook op een verkeerde manier geplant, wederom uitgelachen. Er komt een storm aan en alleen haar tarwe brengt genoeg op. De vrouw van de man hierboven. Er zijn ooggetuigen.
- altijd ziek, heeft een ervaring en is daarna niet meer ziek, vrouw gelooft in god. Geen ooggetuigen.
- Man loopt over straat, heeft haast en wilt de weg oversteken en valt op dat moment achterover op straat. Fysisch gezien onmogelijk, want als je haast hebt, val je voorover. Nadat hij gevallen was, kwam er een auto voorbij. Man gelooft in god. Ooggetuigen zijn aanwezig.
- Man heeft kanker, dokters kunnen er niets aan doen. Plotseling is hij genezen, dokters verklaren dat het niet kan. Man gelooft in god. Ooggetuigen zijn natuurlijk de dokters.

Moet ik doorgaan?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:39:56 #171
45206 Pietverdriet
pi_100365279
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:38 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik nu moet zuchten, medelijden met je moet hebben of iets anders, maar, oké:

- ca. 70 dagen geen water, man gelooft in God en ooggetuigen zijn aanwezig
- over een muur heen springen van 2 meter hoog, zelfde man als hierboven en ooggetuigen zijn aanwezig.
- over een muur heen springen, met glasscherven bovenop en achter de muur een septic tank, waar hij niet invalt, zelfde man als hierboven en wederom zijn er ooggetuigen aanwezig.
- zoete aardappelen worden gepoot in de grond op een te kleine afstand van elkaar, vrouw wordt uitgelachen omdat ze dat gedaan heeft, bij de oogst heeft alleen zij een goede oogst. De vrouw van de man hierboven. Er zijn ooggetuigen.
- Tarwe wordt ook op een verkeerde manier geplant, wederom uitgelachen. Er komt een storm aan en alleen haar tarwe brengt genoeg op. De vrouw van de man hierboven. Er zijn ooggetuigen.
- altijd ziek, heeft een ervaring en is daarna niet meer ziek, vrouw gelooft in god. Geen ooggetuigen.
- Man loopt over straat, heeft haast en wilt de weg oversteken en valt op dat moment achterover op straat. Fysisch gezien onmogelijk, want als je haast hebt, val je voorover. Nadat hij gevallen was, kwam er een auto voorbij. Man gelooft in god. Ooggetuigen zijn aanwezig.
- Man heeft kanker, dokters kunnen er niets aan doen. Plotseling is hij genezen, dokters verklaren dat het niet kan. Man gelooft in god. Ooggetuigen zijn natuurlijk de dokters.

Moet ik doorgaan?
Nee, ga maar terug naar ONZ, kan je daar lekker verder trollen
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:40:11 #172
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100365286
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ga maar terug naar ONZ, kan je daar lekker verder trollen
Trollen?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:42:33 #173
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100365377
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:31 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat is toch voor christenen net zoveel de vraag? Ja voor jou niet, want jij redeneert alleen maar naar je conclusie toe, maar goed.

Je hebt nog nooit gehoord dat moslims Allah ervaren? Via dezelfde kenbron als christenen dat doen? Ze voelen hem overal, zien hem overal, zien wonderen gebeuren.

[..]

Vraag het een moslim anders?

En je blijft maar punten bij wijze van bewijs aandragen die juist ter discussie staan. Even heel zwartwit: je probeert de bijbel te bewijzen aan de hand van de bijbel. En je snapt toch hopelijk wel dat dat niet kan?
Waar probeer ik de bijbel te bewijzen? Je hebt trouwens nog geen voorbeeld gegeven van een ervaring die te leiden is tot een andere god dan de christelijke god.
pi_100365562
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:42 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waar probeer ik de bijbel te bewijzen? Je hebt trouwens nog geen voorbeeld gegeven van een ervaring die te leiden is tot een andere god dan de christelijke god.
Over welke christelijke god heb jij het? Toch niet die ene van de driehoek?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:47:14 #175
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100365589
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:46 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Over welke christelijke god heb jij het? Toch niet die ene van de driehoek?
Driehoek?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:56:46 #176
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100365984
oh, die driehoek. 'De Christelijke God', dus of dat die ene van de driehoek is, weet ik niet. Het is in ieder geval een symbool dat verwijst naar, en dat symbool komt uit Egypte lees ik net.
pi_100366305
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:42 schreef naatje_1 het volgende:
Je probeert religieuze standpunten te bewijzen met 'feiten' gebaseerd op diezelfde religie.

En dat heb ik wel gedaan. Ik noem moslims (daar hebben we er een paar miljard van) die elke dag overal Allah ervaren, die zijn aanwezigheid voelen, die overal zijn sporen terugvinden. Tuurlijk, die kunnen er alleen maar naast zitten volgens jou, maar dan snap je de essentie van de vraag niet. Maar dat zijn exact dezelfde soort kenmethoden die christenen op god als conclusie laten uitkomen.
pi_100366585
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:47 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Driehoek?
De drie-eenheid XD.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:12:00 #179
862 Arcee
Look closer
pi_100366641
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:59 schreef naatje_1 het volgende:
Het is niet echt een visitekaartje.

KOM, WORDT CHRISTEN, EN LEIDT ALS JEZUS!

Ik zou echt meteen Christen worden als ik dit hoorde.
Toch liepen miljoenen mensen achter Moeder Teresa aan, die lijden als handelsmerk had.

quote:
Opgevoed worden met het idee dat er geen God is.
Maar denk jij dan dat dat concreet een rol speelt in die gezinnen? Dat ze bewust zeggen: omdat wij niet in God geloven, doen we dit en dit. Of: omdat God niet bestaat gaan we vandaag...

Blijkbaar is het voor gelovigen moeilijk te snappen dat God gewoon ook totaal geen enkele rol kan spelen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:13:11 #180
862 Arcee
Look closer
pi_100366690
quote:
Het gaat niet om het ontstaan van de wereld, maar om de dagelijkse gang van zaken op aarde. Gewoon het hier en nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')