Apekoek | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:41 |
Binnenkort kan ik een baan verwachten en ben ik dus opzoek naar een leuke bak. Alleen ben ik niet iemand die van de standaard autootjes houdt zoals Golfjes. Ik weet dat de kwaliteit van een VW prima is maar ik hou toch veel meer van de zuid Europese tinten, dit heeft voor mij een grote voorkeur. Maar aan de andere kant weet ik dat Alfa niet altijd de meest handige keus is op het gebied van onderhoud. Toch wil ik van jullie weten hoe erg het kan zijn, of dat het relatief mee valt. Ik heb dus diverse Alfa 156's op het oog, deze hebben prijzen van 800 tot 1200 euro (tussen de 150 a 200k gereden). Niet duur, maar ze worden als in goede staat beschreven (op oa marktplaats). Kan ik een dergelijke gok nemen, of kom ik keihard mijzelf tegen met een bak als deze? Iets hogere benzine kosten en een hogere wegenbelasting neem ik op de koop toe, het gaat meer om de staat zelf of eventuele reparaties. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:43 |
Kijk jij geen Top Gear? | |
Apekoek | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:44 |
Nope, niet voldoende in elk geval. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:45 |
Franse auto's: Comfort Duitse auto's: degelijk Japanse auto's: Niet kapot te krijgen Italiaanse auto's: rommel Ik zou voor Franse auto's kiezen. Hoeveel moet je rijden per dag? | |
GoldenBatt | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:46 |
Alfa 156 is wel 1 van de degelijke Alfa's, punt waar je op moet letten is roest op de bodem. Maar dat is ook wel te lassen, verder rijden die dingen meer dan prima, en ziet der ook stukken beter uit als een golfje ja ![]() | |
Pizzakoppo | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:47 |
hahaha wat een nonsens vuige francofiel hahaha | |
Pizzakoppo | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:48 |
Plus de draagarmen. Verder een heerlijke auto, uitkijken dat je hem niet van een jonge gast overkoopt en dat je een beetje kennis van auto's hebt maar dat geldt voor elke 2e hands auto. Voor de rest zijn de kwalitatief gezien de prijs meer dan prima! | |
Apekoek | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:48 |
Nouja als ik dit moet geloven, niet verkeerd: Maar dat heeft natuurlijk niets met onderhoud of staat te maken. | |
Apekoek | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:50 |
Zijn bijvoorbeeld onderdelen erg duur voor dit model? Of doet dat niet veel onder dan bijvoorbeeld bij een Golf? Zoals een complete uitlaat van begin tot eind + montage(set)? | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:53 |
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een Duitse, Franse en Japanse auto's heb gehad maar nooit een Italiaanse. Dus ik heb echt geen idee of Italiaanse auto's goed of slecht zijn. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:55 |
Hoeveel kilometer per jaar ga jij ongeveer rijden? | |
Pizzakoppo | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:57 |
Hoe durf je dan dat soort onzin te verkondigen? Stigma's gebaseerd op basis van fouten gemaakt in het verleden zoals roesten zijn al zolang verholpen dat het haast beschamend is om erover te beginnen. Tegenwoordig staat er notabene een duitser aan het hoofd van Alfa! Ot: Een italiaan staat garant voor snelheid, stijl en goed sturen. En dat is precies wat de 156 doet! | |
Apekoek | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:57 |
Pfff niet te zeggen. Ik zal er niet extreem veel mee gaan rijden. Maar het komende half jaar 50 km per dag (gokje), en zo nu en dan een weekend weg en dan 400 km maken? | |
Adfundum | dinsdag 2 augustus 2011 @ 22:59 |
Ik denk nog altijd met liefde terug aan mijn eerste auto, een Alfa GTV. ook al was het een roestbak. Kies je eerste auto met je hart, kies de rest ook met verstand. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:08 |
Op je teentjes getrapt? | |
Kriegel | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:12 |
Valt wel mee, iets duurder dan Volkswagen over het algemeen, beetje Japans niveau. Soms zie je op onverwachte plekken een grote kloof, zoals bij het vervangen van de bougies. Een Twin Spark motor heeft twee bougies per cylinder in plaats van de gebruikelijke enkele, dus je kunt wel bedenken hoeveel meer dat kost bij een beurt. | |
welkominspace | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:20 |
ik ben het wel met hem eens hoor. ik koop regelmatig Japanse sloopauto's om nog een paar maanden af te rijden en het kost me dan ook echt moeite om ze stuk te krijgen. en dan bedoel ik ECHT moeite ![]() en franse auto's idd lekker rijden ![]() en duitsers valt weinig over te zeggen gewoon | |
Pizzakoppo | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:22 |
Probeer het eens inhoudelijk. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:44 |
Wat wil je eigenlijk? Diesel of benzine? Als je diesel wilt dan kom je toch bij Duitse en Franse auto's uit. Benzine is al niet goedkoop. Nou ja, überhaupt auto rijden is fucking duur | |
DrDarwin | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:50 |
Franse auto's: Rommel, electronica gaat altijd kapot. Duitse auto's: Lijken degelijk maar dat is een marketingkwestie. Japanse auto's: Kapot te krijgen maar dan moet je ze wel echt serieus molesteren. Italiaanse auto's: Geweldig, maar er is altijd iets mis mee, en de betrouwbaarheid is laag. Tip 1: koop nooit een Franse auto. Tip 2: koop een Duitse auto als je tot de mainstream wil behoren. Tip 3: Koop een Alfa en je geld raakt wonderlijk snel op. Tip 4: koop een Jap, niemand neemt je serieus, maar als je een serieuse Jap koopt lach je al die anderen uit. Tip 5: koop geen Koreaan, want hoe hard ze het je ook willen laten geloven, het zijn geen Japanners. | |
Antaris | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:52 |
Als je een nieuwe auto koopt. Dan heb je gelijk | |
Apekoek | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:53 |
Benzine, diesel lijkt mij niet echt relevant. | |
cressisub | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:56 |
Motorisch bijna niet te slopen, zowel benzine als diesels. Rand materiaal wil na 150k km wel slijtage geven , denk aan radiator , thermostaat etc. Kost zo'n 200 euro als je zelf zwarte handen durft te krijgen. Twinspark bougies gaan 100000 km mee, bij vervanging schrik je even van de prijs. Distributie is zeer belangrijk. Als niet duidelijk is wanneer die vervangen zijn : vervangen met spanrol etc! 125 euro materiaal, gaat 60000 km mee. Bovenste draag armen gaan kapot, 35 euro per stuk. Stabilisator voor ook inclusief korte stangen, zowel voor als achter. Rem schijven voor zijn wat prijzig maar gaan lang mee. Er zijn wat auto's met slechte homokineten afgelevert in nederland, meeste zijn inmiddels vervangen, maar je kunt er een treffen . (Ik waszo gelukkig) Roest ? nee ! Of je moet een hele ongelukkige treffen van iemand die de auto gebruikte om op het strand garnalen te vissen met een incontinente sint Bernhard in zijn koffer bak. | |
welkominspace | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:56 |
daihatsu was koreaans toch? ook die krijg je redelijk moeilijk stuk maar die hebben inderdaad wel wat mankementjes maar niet ernstig veel is mijn ervaring ![]() | |
Freezer | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:57 |
Zeg Antaris.... hoe kan jij in hemels naam een oordeel vellen als de leek die jij blijkbaar bent. Je weet dat er bijzonder weinig betere diesel kotoren zijn als de JTD`s van Alfa (de 8v iets beter dan de 16v) Ik heb zowel de 1.8 TS (155),1.9 jtd en nu de 2.5 V6 (156) gereden. Prima auto's iederen auto heeft zijn punten. Kijk goed naar de draagarmen roest en punten waaruit zou kunnen blijken dat er verhoogt olie verbruik is. Onderdelen vind ik toch iets duurder dan de gemiddelde duitser. Maar zeker de moeite waard. | |
Freezer | dinsdag 2 augustus 2011 @ 23:59 |
@cessisub. Op het alfaforum ben ik toch een aantal roestige onderkanten tegengekomen waar de meest vreemde materialen onder gelast zijn. | |
Antaris | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:02 |
Heb je dit gelezen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik een Duitse, Franse en Japanse auto's heb gehad maar nooit een Italiaanse. Dus ik heb echt geen idee of Italiaanse auto's goed of slecht zijn. Maar als ze bij Top Gear constant oude Alfa's afkraken dan ga ik ze wel geloven Ze zeggen bij Top Gear dit over Alfa's: Het zijn auto's met een ziel, maar je moet wel rekening houden dat 366 dagen per jaar op de vluchtstrook sta. Persoonlijk vo ![]() | |
Antaris | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:03 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Antaris op 03-08-2011 00:03:26 ] | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:07 |
You're not a true petrolhead until you've owned an Alfa | |
Apekoek | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:07 |
Vinden jullie het trouwens een zuipschuit of valt dat wel mee? | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:09 |
Ze zijn zwaar en hebben vrij grote motors(naar verhouding iets te klein maar toch redelijk groot) lijkt me dat dat wel goed zuipt ja ![]() | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:10 |
De 1.8 moet met rustig rijden 1:14 kunnen redden de 2.0 1:12.5 de 2.5 V6 kom ik gemiddeld uit op 1:8.5 dit alles gecombineerd. | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:12 |
Ongeveer 1300 kilo met 145 pk in de 1.8 155 in 2.0 geloof ik zo uit mijn hoofd en de 2.5 heeft 190 pk af fabriek. | |
Apekoek | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:12 |
Als ik er 1 neem dan wordt het de 1.6, liever zuinig dan power. | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:12 |
denk dat dat een beetje ruim genomen is. kan er naast zitten hoor. | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:13 |
maar zo'n 1.6 moet wel heel wat slepen hoor ![]() ik heb ook wel eens 1,3 gereden die alsnog slurpte als een gek omdat het kreng zo zwaar was | |
cressisub | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:14 |
Momenteel rij ik mijn 9e Alfa, een 156SW 1.9 JTD. Tussen door heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering Franse, Zweedse, Duitse en zelfs een Japans lease hok gereden. Voor mij is Alfa het merk , het rij plezier maakt de kleine ongemakken per direct goed. Voor de liefhebbers; 75 Indy, 75 Turbo, 75TS, GTV6, Bertone GTV1750, 146 2.0TS, 156 2.0TS, 156SW JTD 2x | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:14 |
Dan zou ik de 1.8 nemen. Iets meer power voor een relatief zware auto. Beter rij eigenschappen. Iets rustiger bij snelweg snelheden en toch genoeg krachtom een beetje te versnellen. Just my 5 cents | |
Antaris | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:15 |
Dat klopt ook niet altijd. Ooit een test gezien (volgens mij Top Gear of Fifth Gear) met een bmw .... en bmw m5. Bleek bmw m5 zuiniger te zijn. Omdat ie minder moeite had met optrekken. Stond ik raar van te kijken eigenlijk | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:15 |
GTV6 ![]() | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:16 |
dit bedoel ik dus precies ![]() | |
Apekoek | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:17 |
Maar is 1.8 daar automatisch zuiniger mee te noemen dan een 1.6? Had gedacht van niet... | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:20 |
toch wel hoor ![]() niet alleen in de stad zal dat schelen maar op de snelweg ook wel flink ![]() | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:21 |
Je kan altijd nog even de fabriek opgave op autoweek erop naslaan en toch stiekum een proefrit maken in beide modellen. Uiteindelijk moet jij erin rijden. Maar als je nu al bezuinigd, onthoud dat 2de (of meerde)hands autos ook onderhoud nodig hebben prefentief en niet wanneer het stuk is. Vooral italianen. | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:24 |
Daarbij alles staat en valt bij je rechtervoet. Ik heb ook al eens zo'n civic hybride 1:7 laten lopen op een tank. | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:28 |
serieus? ![]() nog nooit zo'n hybride geval gereden(als bestuurder) maar ik dacht dat die dingen zo zuinig waren omdat je ze gewoon vooruit kan branden ![]() | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:33 |
Automaat op S en pedaal op de bodem. Veel remmen en hard optrekken en klaar is kees na 5 minuten is de accu leeg en bij snelhden boven de 140 houdt hij het ook niet lang vol. Dan moet alles met dat 1.3 dohc blokkie, wat eigenlijk alleen maar kan janken voordat er uberhaupt beging in komt. Gelukkig was dat een tijdelijke lease. Ik vond het echt drie keerniets die eerste generatie met die pizaplaten als velgen. Maar genoeg off topic. Ts ik zou als je de keus nog niet hebt gemaakt, in bide uitvoeringen proefrijden. | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:35 |
die krengen hebben een sportfunctie? ![]() weer wat geleerd ![]() | |
Antaris | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:38 |
Wat ik persoonlijk vind: Als je veel op de snelweg rijdt is het handig als je een grotere motor hebt (invoegen, inhalen, optrekken). Rij je veel binnendoor dan zou ik een kleinere motor aanraden. | |
Apekoek | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:52 |
Hmmm bizar, autoweek stelt dat gemiddeld gebruik bij zowel de 1.6 als 1.8 gelijk is, namelijk 12,2 op 1 liter. | |
welkominspace | woensdag 3 augustus 2011 @ 00:53 |
autoweek zit er wel vaker naast ![]() vooral met verbruik. | |
Kriegel | woensdag 3 augustus 2011 @ 01:01 |
Nog even wat, schiet me ineens te binnen: neem geen 156 (of wat voor Alfa dan ook) met Selespeed automaat, die dingen krijgen defecten bij de vleet. | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 08:02 |
Dat was met bakken van voor 2001 die hebben de foutje met het bakoog. Dus als je een oudere 156 selespeed neemt zorgen voor eentje met een bak van >2001. Maar een selespeed is 2.0 er daar is ts niet naar opzoek. | |
Kriegel | woensdag 3 augustus 2011 @ 10:45 |
Ah, dat laatste wist ik niet, ik dacht dat die bakken ook op andere uitvoeringen zaten. Wat die discussie betreft zou ik trouwens gewoon een 1.8 nemen; het minieme verschil in verbruik weegt niet op tegen de hoeveelheid extra trekkracht. Wel is het budget van TS eigenlijk te laag. Voor 800-1200 euro krijg je haast geheid een auto waar werk aan zit (of zit te komen), en aan zijn overige opmerkingen te horen heeft ie dan niet veel meer over. Ik zou nog echt even doorsparen tot aan 2000-2500, dan moet er genoeg te vinden zijn dat netjes bereden is. Case in point: http://link.marktplaats.nl/469668598 | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 11:01 |
Nette auto.... De GTA is trouwens ook met (verkapte selespeed) flippers geleverd. Maar dat is 3.2 V6 ![]() | |
vannelle | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:19 |
Ben nu bezig met mijn 2e 156, eerst een 1.9 jtd gehad en nu een 1.8 TS. Rijdt heerlijk, wegligging is meer dan prima en het verbruik valt ook wel mee, 1:14 inderdaad. Kosten tot nu toe: Voor de JTD een thermostaat van ongeveer 60 euro en een waterpomp waarvan ik niet meer weet wat ie kostte. Gelijk met de pomp ook de distributie gedaan en alles bij elkaar was het nog geen 200 euro en maar een middagje werk. Draagarmen zijn idd een zwak punt maar aan de andere kant ook niet duur om te vervangen. Zou me er ook niet druk om maken, elke auto heeft zo z'n zwakke punten nietwaar? Mijn vermoeden is dat iedereen die negatief is over een 156 zelf er nooit 1 gehad heeft. Zoals met elke auto moet je uitkijken bij de aankoop maar het is een behoorlijk veilige koop waar je heel veel plezier van zult hebben. | |
Palomar | woensdag 3 augustus 2011 @ 12:52 |
Ik heb ook ong. 1,5 jaar een 156 1.6TS. Wegligging en rijgedrag is echt super. Weinig andere auto's die zo lekker rijden. Rij ook af en toe in andere auto's, maar ben dan weer blij als ik in mijn eigen Alfa rij ![]() Verbruik is in de praktijk denk ik ongeveer 1:10. En dan rij ik vrij veel op de snelweg, vaak rond de 130-140km/u. Qua onderhoud heb ik er al wel wat kosten aan gehad, maar vraag me af of dat echt Alfa-gerelateerd is, of gewoon omdat het een auto is die 11 jaar oud is. Onderhoud tot nu toe: - Nieuwe thermostaat (te herkennen dat de motor nooit boven de 70 graden komt,hoort snel naar 90 te gaan, komt vaak voor bij de 156) - Nieuwe draagarm linksvoor (maakte klapperend geluid op klinkerweggetjes) - Nieuwe remblokken+schijven voor (gewoon regulier onderhoud) - Nieuwe radiateur (deze lekte, schijnt bij de 156 wel vaker voor te komen) - Nieuw uitlaatdeel en inlaatdeel (komt ook bij andere auto's voor) - Gasklephuis schoongemaakt (stationair toerental bij warme motor schommelde) - Lekke stuurbekrachtigingsleiding (weet niet of dat bij Alfa zwakker is dan andere auto's) Bij elkaar zo'n 1500 euro in 1,5 jaar. Je moet zelf deze dingen dus wel een beetje in de gaten houden. Als je gewoon door blijft rijden als iets niet goed meer is dan loop je natuurlijk risico op veel duurdere vervolgschade. Maar ook dat geldt eigenlijk voor alle auto's. | |
Kriegel | woensdag 3 augustus 2011 @ 13:19 |
Een 1.8 die 1:14 loopt en een 1.6 die 1:10 doet. Ik vermoed dat iemand hier een zware rechtervoet heeft of dat de ander een optimist is. | |
Palomar | woensdag 3 augustus 2011 @ 13:43 |
Denk dat vooral mijn snelwegkilometers niet zo zuinig zijn. Rij al snel tegen de 140 en de toerenteller staat dan op 4000 (heeft nogal korte 5de versnelling). Haal met 60 liter tank dan ong. 550km totdat het lampje gaat branden. Nog nooit geprobeerd om consequent heel sloom te rijden. Zou me overigens verbazen als het verbruik dan ineens op 1:14 uit komt. Al kan het ook zijn dan een 1.8 het iets makkelijker heeft en op dezelfde snelheid misschien wel zuiniger is dan een 1.6? | |
Daywalk3r | woensdag 3 augustus 2011 @ 13:45 |
Goddelijk fijne bakken. Rij zelf een 147 verlaagd en die wegligging is al top maar die van de 156 is nog iets beter. Heerlijk rijden. ![]() | |
vannelle | woensdag 3 augustus 2011 @ 14:02 |
Ons rijgedrag op de snelweg is vrijwel hetzelfde als ik het zo lees, blijkbaar zit het verschil dan tóch in de motor? Ik weet het niet, het enige wat ik zeker weet is het verbruik van mijn 156 en da's toch echt zo'n 1:14 | |
Freezer | woensdag 3 augustus 2011 @ 15:06 |
147 is ook een vreselijk lekkere auto.... die staat ook in de garage naast de 156 ![]() Alle auto's hebben onderhoud nodig... en alles kost geld... ligt een beetje aan de staat waarin je hem koopt. Voorgestelde auto in de marktplaats link een aantal post hierboven is een leuke start positie. | |
punchdrunk | woensdag 3 augustus 2011 @ 17:51 |
domste post van de week. wat een crap. als je niet veel meer kunt dan de standaard borrelpraat papegaaien, wat doe je hier dan? | |
punchdrunk | woensdag 3 augustus 2011 @ 17:54 |
Mooi lijstje! ![]() | |
Apekoek | woensdag 3 augustus 2011 @ 23:44 |
Helaas heb ik een te klein budget 1000+/- euro, ik denk dat ik er van af ga zien wegens verhoogd risico. Je hebt de 156 namelijk al vanaf 800 euro op marktplaats, maar dat kan dus niet goed zijn. Ik overweeg nu een 145 wegens het budget. | |
Kriegel | donderdag 4 augustus 2011 @ 00:13 |
Niet doen, dat is een minder betrouwbare auto dan de 156 en 147 en bovendien nog ouder. Spaar gewoon door, het gaat maar om 1000 euro verschil. Overigens is het niet waar dat je voor 800 euro geen goede 156 kan hebben, maar het risico op een afgetrapte wagen is een stuk groter. | |
Apekoek | donderdag 4 augustus 2011 @ 01:05 |
Damn, mij leek de 145 juist goedkoper. Kleinere auto. | |
Dawnbreaker | donderdag 4 augustus 2011 @ 03:34 |
leuk hoor die auto-merk lijstjes, kloppen ook nog eens nooit ![]() | |
Palomar | donderdag 4 augustus 2011 @ 09:27 |
Denk idd dat een 156 wel wat te duur wordt als je zo'n budget hebt. Een van 800 kan bijna niet wat zijn (waarom zou iemand hem weg doen voor dat geld?). Daarnaast is de wegenbelasting en verzekering (afhankelijk van je leeftijd) ook best hoog. Met een laag budget kun je beter voor een klein goedkoop japans autootje gaan. Al heeft dat natuurlijk wel een wat andere rijbeleving dan een Alfa ![]() | |
Apekoek | donderdag 4 augustus 2011 @ 10:43 |
Klopt, ik heb besloten een goedkope Citroen op de kop te tikken. Ik kom er gewoon achter dat het op dit moment out of my range is. Dus ik kies even voor betrouwbaar en goedkoop. Wie weet volgend jaar voor mij mijn droom auto, een Alfa. | |
CasB | donderdag 4 augustus 2011 @ 10:48 |
Betrouwbaar en goedkoop, een Citroen? ![]() | |
blup | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:13 |
![]() | |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:14 |
Jezus, kom je met zo'n model aanzetten. Zo kan ik het ook. Kan jij die aanschaffen voor 1200 euro? Succes | |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:17 |
Durf jij te beweren dat ik onzin praat. Droom maar lekker verder jongen. | |
blup | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:29 |
![]() Dat soort rijtjes zijn merk specifiek niet eens te noemen, niet eens model specifiek, maar verschilt per auto. je kan een volkswagen pech hok hebben. | |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:34 |
Die heb ik ook gehad. Heb ik ruim 2 jaar gehad. Nergens naar gekeken en bleef maar rijden. Zit voor geen meter en van binnen ziet er niet uit. Maar er ging niets kapot. | |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:39 |
![]() Citroën DS Bij de DS werd vanaf de introductie in 1955 een hydraulisch systeem gebruikt voor vering, besturing, remmen en zelfs gangwissel en koppeling. Voor de aandrijfgroep werd een klassieke versnellingsbak toegepast die op vernuftige wijze hydraulisch werd bediend met een vederlicht werkende selecteurhendel. Er werd gebruikgemaakt van een gewone enkelvoudige droge plaatkoppeling maar ook die werd geheel automatisch bediend. Zo ging er geen motorvermogen verloren in een koppelomvormer. Naast deze oorspronkelijke versie met halfautomaat, de 'hydraulique' werd de DS vanaf het voorjaar van 1963 ook leverbaar met een mechanisch bediende versnellingsbak en koppeling, de 'mécanique'. De belangrijkste technische eigenschappen van de DS waren de gelijktijdige toepassing van hydropneumatische vering, voorwielaandrijving en schijfremmen. De opvallende carrosserie is het gevolg van het zoeken naar een vorm die een lage luchtweerstand zou combineren met een stabiel weggedrag. De gekozen druppelvorm leidde tot een brede vloeiende neus, aflopende daklijn en een grotere spoorbreedte voor dan achter. Het stabiele weggedrag werd daardoor bevorderd in combinatie met voorwielaandrijving, laag zwaartepunt, zeer lange wielbasis (3.125 m) en een tamelijk extreme gewichtsverdeling: de asdruk vóór is tweemaal zo groot als achter. De auto gedraagt zich door dit alles dynamisch gezien als een hamer die men van zich afwerpt: altijd met de kop naar voren. De enorme wielbasis gaf bovendien een ongekende hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagiers. Om het gewicht te beperken en een zo laag mogelijk zwaartepunt te verkrijgen, werden een polyester dak en een aluminium motorkap toegepast. In het interieur werden geheel nieuwe materialen gebruikt zoals rayon (Helanca) als bekleding voor de stoelen en het dashboard was het grootste stuk industrieel vervaardigde nylon ter wereld. Bij de latere en duurdere Pallas-modellen werden ook meer klassieke bekledingsmaterialen gebruikt, zoals leer. Voor de veiligheid en ook om het vernieuwende karakter te versterken, werd een éénspakig stuurwiel toegepast. Oh nee, ik heb er geen verstand van. Ik had alleen maar borrelpraat. | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:42 |
Iedere boeren*** kan knippen en plakken, dat zien we nu wel weer. Of wou je zeggen dat deze tekst van jezelf is? Buiten dat....een DS voor dit budget? ![]() | |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:46 |
| |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:46 |
Maar je kan wel met 250 over drempels heen rijden zonder dat je iets merkt. Maar die dingen rijden wel wreed lekker. | |
Kriegel | donderdag 4 augustus 2011 @ 11:52 |
Ja, Franse auto's zijn comfortabel. En er zijn zelfs betrouwbare, maar een groot deel is dat niet. | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 12:28 |
Als jij 250 kan halen in zo'n ding zul je idd in dezelfde droom wel drempels tegenkomen op de snelweg. ![]() | |
Captain_Fabulous | donderdag 4 augustus 2011 @ 12:29 |
Punt 1, iedereen die een auto verkoopt, zegt dat die in een goede staat is. Punt 2 : als je een auto uit die prijsklasse koopt, hebt je een zeer grote kans dat er bij de eerste APK minstens 1 van de volgende zaken vervangen moeten worden: voorremmen (schijven+schoenen) achteremmen lager handrem kabels laswerk aan de bodem wegens gaten eind/middendemper (kosten beide ongeveer hetzelfde) voordemper ( en aangezien daar de katalysator zit...kost dat een stuk duurder) Deze lijst komt uit mijn eigen ervaringen met twee auto's uit die prijsklasse...daarnaast heb ik ook recentelijk een klepdeksel koppakking (of zoiets) laten vervangen, aangezien er olie op de uitlaat lekte. En heb ik een stukke benzine-pomp gehad, en kaduke stappenmotor. Dus ik wil maar zeggen, als je auto's van tussen de 1000 en 1500 koopt, ben je elk jaar zeker 500 tot 1000 ballen kwijt om ze op de weg te houden. Heb je dat geld? | |
Ivotje | donderdag 4 augustus 2011 @ 12:30 |
Koop nooit een tweedehands Alfa, je kan geluk hebben maar zodra er iets kapot is is het niet te vervangen zoals een franse auto bv. De onderdelen moeten origineel zijn anders past het niet. Vaak niet meer te krijgen hier dus uit het buitenland, al met al veel te hoge kosten aan onderhoud. Niet doen!! | |
Kriegel | donderdag 4 augustus 2011 @ 12:33 |
Wat een lulkoek. | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 12:34 |
Eensch | |
The6thgate | donderdag 4 augustus 2011 @ 12:34 |
Even meelezen. Heb nu peugeot uit 1996 zonder luxe en weet niet hoe lang die het nog uit gaat houden. Ik zit zelf ook te denken om tijdelijk een goedkope 156 te gaan rijden. Rij ongeveer 10.000km per jaar, grotendeels stadsverkeer. Zal er niet veel onderhoud aan laten plegen, maar het is de bedoeling dat ik er 1 a 1.5 jaar mee ga doen. Hoop dat dit plan een beetje uit te voeren is met dit type. | |
KhaZ | donderdag 4 augustus 2011 @ 14:22 |
Bij een 156 (heb er zelf ook 1) moet je gewoon op ¤1500 kosten rekenen per jaar, alleen de APK is vaak al ¤500 vanwege een handremkabeltje hier en remblokken voor bijv. Banden gaan relatief hard als je sportief rijd, ook niet gratis. Bovengenoemde is zonder storingen.. 1 tip: heb je jaarlijks geen ¤1500 "over" (wat je normaal spaart), doe het niet! | |
Palomar | donderdag 4 augustus 2011 @ 14:37 |
idd, dat zijn ook mijn kosten zo ongeveer. En dan heb ik nog niet eens bijzondere dingen. Had ook wel kunnen besparen door echt alleen het noodzakelijke te doen (bijv, kapotte thermostaat zo laten, bespaart 160, gescheurde inlaatbuis zo laten, bespaart 150, verroeste remschijven zo laten a 350, lekkende radiator laten lekken a 300, geen kleine beurt a 200 ofzo), waardoor je nog op zo'n 500 oid uit komt jaarlijks aan alleen cruciale reparaties, maar het is de vraag of je dan door de APK komt en bovendien vind ik het niet zo betrouwbaar meer rijden als alles er onderuit komt rammelen ![]() | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 14:38 |
1500 euro kosten per jaar? Wat een onzin. En de rest van de dingen die je noemt slijten bij andere auto's ook. | |
KhaZ | donderdag 4 augustus 2011 @ 14:47 |
Bij mij en Palomar (zie post boven je) zijn dit toch echt de vaste kosten per jaar (ongeveer natuurlijk). Als je een destijds dure auto wilt rijden moet je wel wat centjes hebben, anders moet je 'm na een tijdje weg doen. En dan denk je "wat een kutding".. nee.. middenklassers tussen de 10 en 14 jaar oud gaan gewoon keihard stuk, en dat kost geld. Voorbeeld: vorig jaar in 1 beurt laten doen bij een specialist, niet een dure dealer: - fase sensor - thermostaat - distributieriem - koppeling - banden en nog 10 dingen die ik ben vergeten.. in zo'n geval moet je zonder met je ogen te knipperen toch even ¤2200 pinnen. Dit is niet om stoer te doen, maar puur als waarschuwing. Rekeningen zoals deze kom je met een 156 gewoon eens in de paar jaar tegen, naast al het andere reguliere onderhoud. Je moet geen 156 van ¤1000 kopen, dat kan alleen maar een rampenbak zijn. | |
Compomotive155 | donderdag 4 augustus 2011 @ 14:52 |
Dit is het beste antwoord ![]() ![]() | |
KhaZ | donderdag 4 augustus 2011 @ 14:52 |
Thanks ![]() | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 15:01 |
Ik snap je post wel al vergeet je volgens mij dat ik zelf ook een 156 rijd, probleemloos. En nogmaals, de meeste dingen die je noemt komen ook bij een andere auto voor, is geen reden om een 156 af te raden. Zoals elke auto heeft ie z'n zwakke punten en in het geval van jouw lijstje is dat alleen maar de thermostaat. Is een zwak punt en geef ik ook direct toe. De rest van je lijstje valt onder slijtage/onderhoud zoals je bij elke auto hebt. | |
KhaZ | donderdag 4 augustus 2011 @ 15:09 |
Fase sensor is niet echt normaal dat die stukgaat. Je zal maar net de distri hebben laten vervangen.. dan moet alles weer opnieuw! Zelfde met de waterpomp. Verder heb je gelijk, maar er kunnen een heleboel dingen stuk gaan, van katalysator tot ruitenwissermotor. Reed laatst over een drempel: info display stopt er daarna mee. Leuk.. 2e hands te vinden voor ¤100-200. Wel weer pegels.. Als je een Opel Corsa koopt gaat er veel minder stuk, omdat er veel minder opties inzitten en de motor veel simpeler is. Ik denk dat als je op zoek gaat naar een auto van ¤800, je niet ¤1500 per jaar beschikbaar hebt voor standaard onderhoud. Advies.. doorsparen en een goede kopen (die ook stuk kan gaan ![]() | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 15:51 |
Eerlijk gezegd heb ik daar overheen gelezen in je lijstje, is idd niet normaal maar het gebeurt wel. En niet alleen bij Alfa. Originele waterpomp van een 156 is een rukding, een kunststof schoepenwieltje wat op een as geperst zit gaat speling krijgen waardoor hij niet meer voldoende rond gaat en dus z'n werk niet meer doet. Vervangingsexemplaar is een metalen schoepending wat volgens mij niet stuk te krijgen is. Maar ja, heb ook wel waterpompen vervangen bij een Fiesta en bij een Starlet die volgens de meesten hier als onverwoestbaar bekend zijn....... Tuurlijk gaat er wel eens wat stuk, zelfs met een fiets moet je af en toe kosten maken. Hoort dat niet een beetje bij het gebruik van spullen? Alleen zijn de kosten niet zo dramatisch hoog als hier verteld wordt, ik vind het bangmakerij Da's een feit. Maar als je gaat lopen gaat er nog minder stuk. Heb ik van horen zeggen, ik loop niet graag. ![]() Die 1500 euro per jaar is geen feit, slechts aangedragen door jou en Palomar die blijkbaar de auto wegbrengen voor elk flauwekulletje. Wat voor auto je ook rijdt: garage kost klauwen vol duiten. Als je goedkoop wilt rijden zul je toch echt het meeste zelf moeten doen, ongeacht het merk en type. | |
Aikara | donderdag 4 augustus 2011 @ 16:51 |
Ik ben het eigenlijk volledig met punchdrunk eens.... | |
Jimmie | donderdag 4 augustus 2011 @ 17:32 |
![]() BMW maakt wel goede diesels maar de rest?? Stelletje pompverstuiver bende. Opel heeft ook goede diesels sinds een aantal jaar nu ze JTD's in hun auto's stoppen.. ![]() | |
Captain_Fabulous | donderdag 4 augustus 2011 @ 17:51 |
Ik rij dan geen 156, maar ben ook zeker tussen de 500 en 1000 euro per jaar kwijt aan de garage, en niet bepaald omdat ik 'flauwekulletjes' laat repareren. Remmen, stuurbekrachtigingspomp, uitlaten...zal je toch echt wat aan moeten doen als het stuk is. Als je tenminste dagelijks veilig over de weg wil. (Tenzij je echt alles zelf kan/wil doen. Iets waar TS het niet over gehad heeft.) | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 17:54 |
En dus ligt het niet aan een 156 maar aan de kennis/bereidheid om zelf vieze handen te willen maken. Ongeacht welke auto je hebt. Dank je voor het punt wat je maakt! ![]() | |
Captain_Fabulous | donderdag 4 augustus 2011 @ 18:00 |
Tuurlijk. Maar TS vroeg of het aan te raden is om een auto van rond de 1000 euro te kopen, die als 'betrouwbaar' op marktplaats stond. Waarop het antwoord altijd is : Ren heel hard weg tenzij je in het weekend een garage kan lenen, uitgebreide sleutelervaring hebt, of elk jaar minstens duizend euro naar de garage kan brengen. Vooral of TS voor dat laatste de middelen heeft, valt te bewtijfelen. Of andere hier in dit topic sleutel - angst hebben of whatever...is in dit topic niet echt van belang lijkt me zo. | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:17 |
Prijs van een auto is vnl. afhankelijk van de leeftijd van een auto. Een bak uit 1999 ga je geen 10.000 euro voor betalen mits gangbaar merk/model. Maar een oude, goedkopere auto hoeft niet persé slecht te zijn. | |
FireFox1 | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:19 |
Allebei mijn Alfa's (156 en 146) waren binnen één jaar rijp voor de sloop. ![]() | |
Kriegel | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:21 |
Ook de staat van onderhoud en de kilometerstand. Ik bedoel, kleine verschillen zijn afhankelijk van de verkoper, maar er is wel een reden dat de ene 156 uit '99 ¤2500,- kost en een andere ¤1000,-. | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:21 |
In hetzelfde jaar? En wat voor auto's heb je nog meer naar de sloop gebracht? | |
xFriendx | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:22 |
Een goedkope hoeft inderdaad niet slecht te zijn. Mijn pa heeft 2 maal een 156 gehad, zat wel bijna 5 jaar verschil in bouwjaar in. De nieuwere had weinig, maar die heeft hij (noodgedwongen) moeten inruilen vlak voor er wat normale dingen zoals remmen etc aan kwamen, maar daar weinig mee gehad. De oudere 156 had wel wat dingen, op zich ook niet heel speciaal, maar die was wel wat duurder en een ongelukkige koop geweest. Daarvoor een 155 gehad waar hij een ton mee heeft gereden zonder al te noemenswaardige dingen. Overigens was die oudere 156 een 1.8 en dat was voor die auto prima qua trekkracht en vlot doorrijden. Overigens kocht ik mijn 1e 155 bij de garage maar had ik liever achteraf een auto gekocht van binnen de autoclub. Dan is vaak het exemplaar bekend binnen de club plus bijbehorende onderhoudshistorie. Mijn onlangs aangeschafte heb ik ook binnen de club gekocht, dan is de kans op bedonderen een heel stuk kleiner. | |
FireFox1 | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:24 |
De 146 kwam uit '01 en de 156 uit '98. Heb beide auto's tegelijk naar de sloop gebracht en rij nu rond in een VW Polo uit '10 ![]() Ben blij dat ik van al dat Alfa gezeik af ben ![]() | |
Jimmie | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:30 |
De VW modellen van de laatste paar jaar zijn anders alles behalve 'gezeikvrij'... en wegens welke reden moesten ze meteen door naar de sloop dan ![]() | |
FireFox1 | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:35 |
Reparatie zou meer kosten dan de waarde. En van mijn spiksplinternieuwe Polo is de turbo al 2x stuk gegaan ![]() ![]() | |
Apekoek | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:39 |
En ja hoor iedereen loopt weer door elkaar heen te zeiken. De 1 brand een Citroen af, de ander zeikt de Alfa onder daar waar de ander bijna nooit problemen heeft. VWs zijn goed, VWs zijn niet goed. In andere woorden autos zijn net mensen, ieder huisje heeft een kruisje? | |
FireFox1 | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:41 |
Exact. Je moet het maar net treffen ![]() ![]() | |
Kriegel | donderdag 4 augustus 2011 @ 19:54 |
De waarheid ligt zoals altijd in het midden. Je kunt niet alle auto's uit een land of van een merk onbetrouwbaar noemen (gebeurt echter vaak genoeg), maar je kunt auto's ook weer niet als geheel losse eenheden zien waarbij de kans op geluk 50% is. Een auto hoort bij een type. Bij het ene type zal je gewoon meer risico lopen op een probleembak dan bij het andere, en sommige merken hebben bovengemiddeld veel types die risicovol- of loos zijn. | |
Apekoek | donderdag 4 augustus 2011 @ 20:14 |
Toch heb ik nu een alfa 156 met nieuwe apk + nieuwe distributie riem (paar 1000km oud) + nieuwe voorbanden gevonden voor 1000 euro. Wordt ik nu genept of luckyshot? | |
vannelle | donderdag 4 augustus 2011 @ 20:15 |
Ik heb mijn punt wel gemaakt, elke oudere auto kan problemen opleveren. Ongeacht welk merk. Stap er nu tussenuit omdat ik niet zo van bashes tegen bepaalde merken houdt al zijn hier ook nuttige opmerkingen voorbij gekomen. | |
FireFox1 | donderdag 4 augustus 2011 @ 20:31 |
Het gekke is... Ik zie meer modernere auto's langs de kant van de snelweg staan, dan oudere. Vooral Mercedes viel me op ![]() | |
Antaris | donderdag 4 augustus 2011 @ 20:42 |
| |
Shispeed | donderdag 4 augustus 2011 @ 22:30 |
ja en een bergstand ![]() mijn vader heeft er ook een ![]() ![]() | |
Palomar | vrijdag 5 augustus 2011 @ 08:57 |
Maar wat voor kilometerstand heeft ie dan? Een benzineauto met bijv. >220K op de teller is sowieso al niet meer zo gewild en dus lage prijs, ook al heeft ie nieuwe banden etc. | |
Captain_Fabulous | vrijdag 5 augustus 2011 @ 09:41 |
Tja...wat je zeker kan zeggen in zo'n geval, is dat er een paar onderdelen aan de auto (snaar ed) dus wel betrouwbaar zullen zijn. Maar ik heb ook gehad, dat m'n auto door de APK kwam, en toch na een half jaar compleet nieuwe remmen nodig had. Kijk eens goed op het APK formulier of er ook aanraadpunten/aanbevelingen op staan? Zo van, remmen zijn goedgekeurd, maar schijven wel erg dun? In dat geval, ben je zeker aan de beurt voor nieuwe remmen binnen een half jaar! Hoe je het ook wend of keert, er zitten veel ondedelen aan een auto die stuk kunnen. En hoe ouder...hoe meer er stuk zal gaan. Het is best simpel ![]() | |
Apekoek | vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:43 |
Tja, deze zit net onder de 200k. ![]() | |
Palomar | vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:56 |
ik betaalde voor die van mij met 190K op de teller 2000 euro, maar moest nog wel bij aflevering distributieriem en wat kleine dingetjes aan gebeuren zodat het totaal op 2500 kwam. Was wel bij een Alfa-specialist en met onderhoudshistorie. Via een particulier kan er al flink wat vanaf, maar dan nog vind ik 1000 euro vrij weinig. Of er moet een deuk in zitten ofzo. | |
Apekoek | vrijdag 5 augustus 2011 @ 12:21 |
Ik vind het dan ook een koopje, de eigenaar zegt dat de bodem verder geen roest heeft en dat de auto op dit moment geen bekende mankementen heeft. Maarja, dit kun je inderdaad nooit weten... | |
sjoemie1985 | vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:32 |
Ik rijd nu zelf al een kleine 1 1/2 jaar rond in een alfa romeo 166 en hij rijd nog steeds goed alleen wat kleine problemen gehad en de airco pomp die kapot is gegaan maar die is vervangen vorig jaar. en gisteren heb ik de radiateur laten vervangen. maar hij rijd als een zonnetje en ik hoop er nog lange tijd in rond te kunnen rijden. mocht ik hem weg moeten doen koop ik waarschijnlijk wel weer een 166. Omdat hij gewoon comfortabel rijd. | |
xFriendx | vrijdag 5 augustus 2011 @ 14:25 |
Vraag mij ook wel eens af of de hogere onderhoudskosten ook een stukje kan komen doordat Alfa rijders graag hun auto op orde hebben. Voor sommigen is een mes door hun hand steken minder pijnlijk dan een verse kras op de met zorg gepoetste Bella. | |
Captain_Fabulous | vrijdag 5 augustus 2011 @ 15:03 |
Zal vast mee spelen,,,die deuk in m'n Citroen zal me echt aan me reet roesten. | |
CoolGuy | vrijdag 5 augustus 2011 @ 16:06 |
Maar toch vraagt ie voor de auto niet meer dan een paar grijpstuivers. Als de auto in een dergelijke goede staat is als hij beweert dat hij is, dan kan ie er ook makkelijker meer voor vragen. Als je ook 2 of 3k meer kunt vragen zul je dat niet nalaten lijkt me. | |
Apekoek | vrijdag 5 augustus 2011 @ 16:29 |
Je hebt een punt. Maar net zoals met andere spullen op marktplaats (waar ik trouwens leuk mee bijverdien zo nu en dan, weten mensen niet altijd de waarde goed in te schatten of ze willen er snel van af zonder te veel gezeik). Maar goed, als ik ga kijken dit weekend neem ik een monteur uit mn familie mee. Hij is geen Alfa fan maar hij kan deze bak wel beoordelen. ![]() Verder vond ik deze lijst: http://www.autoblog.nl/ar(...)est_betrouwbare_auto Aangezien de Alfa 145 ook nog in mijn overweging zit, blijkt op plaats 95 te staan. ![]() | |
CoolGuy | vrijdag 5 augustus 2011 @ 16:39 |
Maar jij wil dus een 'niet-standaard-auto' en dan wil je daar ongeveer 1000 euro aan uitgeven? Je kunt heel veel geluk hebben, maar 1000 euro voor een auto vind ik echt heel erg weinig, als je ook nog wil dat ie in goede staat is. | |
Apekoek | vrijdag 5 augustus 2011 @ 17:00 |
Je hebt gelijk. Maar wie zegt dat je met diezelfde bak van 2000 euro geen benoemenswaardige panne krijgt? Kijk het ergste waar ik voor vrees, is dat de verkoper iets voor zich houd, en dus niet verteld. Maarja hoe eerlijk is een verkoper van een duurdere bak? | |
Apekoek | vrijdag 5 augustus 2011 @ 17:05 |
Is dit dus niet een zelfde vergelijking als dat je verhalen hoort dat iemand wel een opeltje koopt voor 250 euro die het dan nog 2 jaar zonder problemen blijkt te doen? En iemand die ergens daarentegen bij een garage een opeltje koopt voor 900 euro die na 2 maanden stil staat? ... | |
vannelle | vrijdag 5 augustus 2011 @ 17:08 |
Ik denk dat het het beste is om vóór je gaat kijken de zwakke punten van een bepaald type op te zoeken en daar extra op te letten. Zwakke punten van een 156 weet je inmiddels en als die wel of niet van toepassing zijn voor de auto waar je naar gaat kijken zie je dan wel. | |
vannelle | vrijdag 5 augustus 2011 @ 17:10 |
Mijn vrouw heeft ooit een auto gehad die ik voor 300 gulden heb gekocht, 4 jaar mee gereden. Hebben we mazzel mee gehad, had ook pech kunnen zijn. | |
Antaris | zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:05 |
Iets voor jou? [TK] Alfa Romeo 147 1.6 zwart | |
Dromer | zondag 7 augustus 2011 @ 09:58 |
Ik heb niet het hele topic doorgespit, dus wellicht zeg ik dingen die al gezegd zijn, maar als ervaringsdeskundige wil ik het toch even kwijt: Ik heb zo'n ding gehad (156 1.8 TS) en kan hem voor wat betrouwbaarheid en onderhoudskosten alleen maar afraden. De mijne was niet eens zo heel oud (5 jaar) en niet idioot veel kilometers (>150.000), maar had aan de lopende band problemen. Ik noem o.a. kabelboom in stoel vervangen, wiellager, koppakking, radiateur, lekkende stuurbekrachtiging waarvoor de motor gelicht zou moeten worden, speling fusee..) Alleen aan te raden als je handig met auto's bent en goedkoop aan onderdelen kan komen, want die zijn ook nog vrij duur. Ook is ie onpraktisch aangezien de achterbank niet neer kan. Het enige dat ie goed doet is er mooi uitzien en erg goed rijden. Een neef van me had ook zo'n ding en heeft er ook een kapitaal tegenaan gegooid. Mensen hoeven het niet met me eens te zijn, maar dít is in elk geval míjn ervaring met een Alfa 156. | |
killerb | vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:27 |
Voor 1200 euro zou ìk geen Alfa durven kopen. Dus tenzij je hetzelfde bedrag per jaar wil uitgeven aan onderhoud of zelf er goed kunt sleutelen zou ik daar niet aan beginnen. Sowieso kun je voor dat geld geen leuke auto kopen. Wel eentje waar je lekker 2 jaartje mee kunt rijden zonder al teveel problemen maar dan moet je meer denken aan een starlet, micra, civic. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op Alfa's (heb een 147 jtd gehad en nu een 159 jtdm), maar het onderhoud is prijzig als je het niet zelf kunt doen. Bij de 156 gaan geheid je draagarmen kapot en nog wat andere onderstel zaken die ook regelmatig kraken btw (gelukkig bij de 159 stukken beter!). Verder heb ik ook mijn twijfels bij de benzine versies, je leest nog wel eens een horrorverhaal van motoren die in de soep lopen. Zie ook: www.alfaforum.nl |