Tussen een paneel van 185 en 235 Wp zit een wereld van verschil natuurlijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:33 schreef Oksel het volgende:
In het kort:
- Per paneel rekenen met 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR /jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.
Bij die terugverdientijd heb je zeker geen rekening gehouden met rentekosten? Bij termijnen van 15 jaar kan dat zo leiden tot een verdubbeling...quote:Op maandag 25 juli 2011 12:33 schreef Oksel het volgende:
In het kort:
- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.
Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 9-10 jaar
- Zelf installeren A-merken 10-11 jaar
- Laten installeren B-merken 10-14 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 11-15 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.
Waarom zou je zoiets dan ook afkopen.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bij die terugverdientijd heb je zeker geen rekening gehouden met rentekosten? Bij termijnen van 15 jaar kan dat zo leiden tot een verdubbeling...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 25 juli 2011 12:43 schreef henkiedegekste het volgende:
[..]
Waarom zou je zoiets dan ook afkopen.Afkopen is heel iets anders...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
10.000 euro NU is nou eenmaal meer waard dan 10.000 euro over 15 jaar. Als je nu 10 mille op je rekening zet tegen rente kan je ook jarenlang energie betalen.censuur :O
Rentekosten zoals jij het noemt is heel wat anders als renteopbrengstquote:Op maandag 25 juli 2011 12:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Afkopen is heel iets anders...
10.000 euro NU is nou eenmaal meer waard dan 10.000 euro over 15 jaar. Als je nu 10 mille op je rekening zet tegen rente kan je ook jarenlang energie betalen.
Aan die kant van het huis/garage woont niemand meer, daar liggen weer diepe tuinen aan met een steegje ertussen van de volgende straat (deze liggen ruim 1m dieper dan ons huis)quote:Op maandag 25 juli 2011 12:20 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ok dat is goed. Hoe groot is de dakkapel? Het hoeft opzich geen probleem te zijn om ze er op of omheen te leggen.
Nu moet je spul op een platdak officieel wel op enige afstand van de rand zetten, in de praktijk zal dat niet zo'n probleem zijn maar met een boze buur of een overijverige ambtenaar kun je flink gezeik krijgen als je ze strak tegen de rand hebt staan. Vuistregel is trouwens dat je bij panelen op platte daken een paneelbreedte afstand houd om te voorkomen dat ze in elkaars weg zitten, dus dat gaat sowieso krap worden met 2 rijen. Maar gelukkig ben je handig genoeg om een sketchup in elkaar te knutselen dus dat kun je prima simuleren
Maar hij heeft wel een punt...Ik weet alleen niet hoeveel het scheelt.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:52 schreef henkiedegekste het volgende:
[..]
Rentekosten zoals jij het noemt is heel wat anders als renteopbrengst
Laten we het even simpel houden.. de meeste partijen in NL bieden A-merken aan met vermogens van 235 Wp. Op Suntech na dan. Scheuten panelen, Sharp, JA-Solar, LDK, etc. etc. Allemaal 230-240 panelen.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:35 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tussen een paneel van 185 en 235 Wp zit een wereld van verschil natuurlijk.
Ik had ooit een mooi rekenmodel hiervoor maar dat ben ik even kwijt, dus hierbij maar een berekening op het digitale bierviltje:quote:Op maandag 25 juli 2011 12:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Afkopen is heel iets anders...
10.000 euro NU is nou eenmaal meer waard dan 10.000 euro over 15 jaar. Als je nu 10 mille op je rekening zet tegen rente kan je ook jarenlang energie betalen.
Netto Contante Waarde. Makkelijk te berekenen als je de jaarlijkse bedragen weet.quote:Op maandag 25 juli 2011 14:51 schreef Erasmo het volgende:
Ik had ooit een mooi rekenmodel hiervoor maar dat ben ik even kwijt, dus hierbij maar een berekening op het digitale bierviltje:
Een huishouden legt voor ¤5780 2000Wp op het dak en dekt daar het jaarverbruik(2000 KWh) mee. De gemiddelde rente is 3,5% en een KWh kost ongeveer 23 eurocent.
We zetten de ¤5780 op de bank tegen 3,5% rente en halen er per jaar de stroomkosten(¤460) af. Na 15 jaar staat er nog ¤909,87 op.
Na 15 jaar hebben de panelen voor ¤6900 aan stroom op gebracht. Na 15 jaar brengen ze nog 90% van de opbrengst op en zullen de omvormers vervangen moeten worden, dat kost ongeveer ¤500.
Het is even basale rekenkunst want ik post dit van mijn telefoon, maar je snapt het idee wel
Het ligt er in no time op, maar eraf gaat nog snellerquote:Op maandag 25 juli 2011 15:19 schreef Oksel het volgende:
Absolute meerwaarde, alhoewel sommige mensen het spuuglelijk vinden.
Nou, de laatste 10 jaar toch zeker + 5% gemiddeld/jaar, als het geen 7% is.quote:Energieprijs? 3% / jaar.
Ik heb even gezocht of mijn schatting in de buurt was:quote:Op maandag 25 juli 2011 15:54 schreef Oksel het volgende:
Ja, ik ben voorzichtig in mijn inschattingen
Kijk nou uit met die uitroeptekens, als de regering het merkt...quote:
Ow, te laat....quote:En als je nu 'goedkoop' zit, zit je op 22-23 cent. EB gaat 8% stijgen volgend jaar, dus sowieso volgend jaar 4% energiestijging.
35°.quote:Op maandag 25 juli 2011 13:09 schreef ae-er het volgende:
[..]
Aan die kant van het huis/garage woont niemand meer, daar liggen weer diepe tuinen aan met een steegje ertussen van de volgende straat (deze liggen ruim 1m dieper dan ons huis)
Ik zal eens wat in sketchup in elkaar gaan knutselen, onder welke hoek liggen de panelen normaal gesproken op zo'n plat dak??
In NL gaat het net zo beroerd: Nuon sluit zonnecelfabriekquote:Op donderdag 8 september 2011 08:38 schreef ueberduitser het volgende:
Ik heb het in het vorige topic over Solyndra gehad, nu heb ik dat in een bestek opgenomen en beschreven, zijn de ze failliet!
quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:28 schreef oinkoink12 het volgende:
Mijn panelen van wij willen zon worden in oktober geleverd
Das een hele hoop, ik wil het gewoon samen met de verhuizing doen. Dan is het geld er nog voor. Daarna denk ik nie tmeer dat ik het zal doen, omdat er altijd iets tussen komt.quote:Op vrijdag 9 september 2011 21:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
![]()
Ik wacht nog even een paar maanden, de winter levert toch niet veel op, dus ik gok op een verdere daling![]()
Maar ze komen er sowieso, ik wil in februari/maart 24m2 neerleggen.
Zoveel is dat niet, ergens tussen de 2600Wp en 3000Wp. Bij lange na niet voldoende om mijn verbruik te dekken. Maar het scheelt wel 40,- a 45,- per maand (bij gelijkblijvende energieprijzen hahaha) de komende tig jaar.quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:38 schreef oinkoink12 het volgende:
Das een hele hoop, ik wil het gewoon samen met de verhuizing doen. Dan is het geld er nog voor. Daarna denk ik nie tmeer dat ik het zal doen, omdat er altijd iets tussen komt.
Dat kan bijna niet.quote:Op zondag 11 september 2011 00:23 schreef oinkoink12 het volgende:
das wel goedkoop, is dat inclusief leggen ? :S
Nee.quote:Op zondag 11 september 2011 00:23 schreef oinkoink12 het volgende:
das wel goedkoop, is dat inclusief leggen ? :S
Als je al ziet wat er in de laatste 16 weken gebeurt is met de prijs, ben ik benieuwd wat de komende 16 weken brengen: http://www.europe-solar.de/catalog/index.php?main_page=page_3 (Zie grafiek, helemaal onderaan de pagina)quote:Op zondag 11 september 2011 11:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ben wel erg benieuwt of de prijzen nog verder zakken. Ik wacht iig nog heel even af voordat ik mijn eerste setje aanschaf.
Jep.quote:Op maandag 26 september 2011 09:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Gaan er nog FOK!kers naar sunday 2011, 12 oktober, media plaza Utrecht?
www.sunday2011.nl
B-merk. Maar ook A-merken blijven dalen.quote:Op woensdag 14 september 2011 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En weer 3 cent eraf:
13 September 2011: Polycrystalline Modules. 0.89 EUR / Wp. Ready to deliver from warehouse Rotterdam. Sorting: +3/-1%. 10 years warranty on material defects.
Laat maar fijn verder dalen.quote:Op maandag 26 september 2011 19:59 schreef Oksel het volgende:
B-merk. Maar ook A-merken blijven dalen.
Voor een 2350Wp systeem is dat inderdaad vrij stevig qua prijs. Bij een geschatte jaaropbrengst van 2000kWh levert dat per jaar 440,- op. Terugverdientijd is dan 16 jaar, dat moet veel beter kunnen. (Zeker als je zelf wat kan) Sowieso vind ik het bevestigingsmateriaal voor 10 panelen (856,- excl. BTW ) veel te hoog en 900,- excl. BTW (AAN ARBEID!) om 10 panelen op het dak te leggen ook veel te hoog.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:34 schreef Barcafan het volgende:
Ik ben wat aan het rondsnuffelen voor een zonnepaneel systeem en heb via een site een offerte binnen gekregen alleen vindt ik de prijs vrij stevig en staat er iets op de offerte dat ik niet snap:
[ afbeelding ]
Bij het montage gedeelte staat: "aanpassingen op electra conform richtlijnen netbeheer"??? Wat bedoelen ze daarmee? Ik dacht dat je gewoon de omvormer in een bestaand stopcontact kan pluggen en knallen maar?
Leuk idee, maar wat is de opstartspanning van die Sunny Boy? Iedere zonnepanelenleverancier kan wel montagemateriaal leveren voor platte daken.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:59 schreef Barcafan het volgende:
Ik ben nu een beetje aan het kijken om i.i,g een stevige omvormer te koop, bijvoorbeeld een sunny boy 2500 t.w.v 1300 euro, die alvast aansluiten en alle kabels vanaf het dak naar de omvormer leggen. Dan beginnen met 2 of 3 panelen en de set langzaam uitbouwen. De sunny kan tot 2500 wat aan, dat zal dan ongeveer 10 - 15 panelen zijn wat een beetje mijn doel is. Kan alleen niet echt een mooi systeem vinden om de panelen op het dak te zetten. Ik heb een plat dak en de meeste systemen die je ziet zijn voor schuine daken of met haken om ze i.p.v dakpannen te monteren. Op de volgende site staat wel iets maar weet niet echt of ik het wel zo stevig vindt:
http://www.profinrg.nl/prijs/zonnepaneel-montage-materiaal.html
Ik heb het toch niet over de panelen ansich, die vallen met 1,05 excl BTW best mee.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:56 schreef Erasmo het volgende:
Montage is zeker aan de prijzige kant, omvormer valt mee maar Yingli's zijn nou eenmaal niet de meest goedkope panelen.
Dit is op de vraag wat ze bij ons zouden kunnen betekenen als ik het dak van de volledige garage van hun systeem zou willen voorzien. Het dak is nu wat gaar, moet dus tzt gerenoveerd en als er in de buurt 2 flinke bomen gekapt gaan worden komt op het dak flink wat zonquote:Een thermisch Energiedak® zou wellicht wel mogelijk zijn. U moet dan rekenen op ca. ¤ 150,- tot ¤ 200,- / m2 en een oppervlak van 12 m2. Bijkomend wordt dan het gehele dak van eenzelfde nieuwe dakbedekking voorzien. De opbrengst bedraagt gem. 1,45 GJ/m2/jr. ofwel 403 kWh.
Met wat voor systeem zet je ze dan vast voor die prijs?quote:Maar bevestigingsmateriaal + montage a 856 + 900 = 1756 excl dus 2089,- incl BTW gaat nergens over natuurlijk. Dat is onzin, kost hooguit 300,- aan materiaal en 4 uur arbeid.
Nou vooruit even gezocht... 300,- was wat optimistisch maar 450,- incl. btw voor 10 panelen moet zeker lukken:quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:11 schreef Barcafan het volgende:
[..]
Met wat voor systeem zet je ze dan vast voor die prijs?
6 a 8 uur MET 2 MAN?, voor 10 panelen? Ben je wel goed? (Vergeet niet dat het extra aanleggen van de groep OOK nog apart in rekening wordt gebracht he...)quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:34 schreef Oksel het volgende:
Reken voor Clickfit rond de 45 EUR / paneel. Verder zijn er gewoon 2 monteurs een uur of 6-8 bezig alles netjes te monteren..
En daar sluit ik mij volledig bij aan !quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:06 schreef TR08 het volgende:
Kunnen we nu weer samen een beetje lief doen?
Als jij de expert ben, zet hier dan eens je bedrijfsnaam neer...quote:
Voor de meterkast wordt ook nog APART 375,- gerekend, voor de bekabeling ook nog APART 94,- (Beide bedragen excl BTW he...)quote:Laat het 6 uur zijn. Meterkast kosten inclusief bekabeling = 150 - 200 EUR. Plus 2 manuren. Dat is normaal.
10 panelen op het dak leggen, zonder de meterkast aanpassing kost echt geen 12 a 16 manuren zoals jij beweert hoor.quote:Wat denk je van voorrijkosten? Manuren? Wat denk je dat timmerman of een loodgieter kost?
Ga weg man, alsof het rocketscience is... Iedereen zonder hoogtevrees en een IQ > Kelly kan panelen op een dak monteren.quote:Dit zijn experts die je krijgt, als het goed is.
Alles... Ja, dat is dan een lange ochtend (inclusief de meterkast aanpassing en kabels trekken)quote:Men is gewoon een lange ochtend bezig alles netjes te installeren. Het is duidelijk dat je geen idee hebt..
Als je dat vaak genoeg herhaald, ga je er zelf blijkbaar in geloven...quote:Goed, en nu weer koest en vragen stellen, in plaats van antwoorden. Die laatste weet ik namelijk een stuk beter.
Moeilijk te zeggen, een van de oudste zonnepanelen(1960) werkt namelijk nog prima.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:47 schreef john2406 het volgende:
Mijn mening over die panelen wil ik ook even geven graag zelfs.
Hoe lang gaat zo een paneel mee?
Waar gaat het afval naartoe van die panelen, zijn het geen fotocellen?
Hoeveel word ermee verontreinigd met het maken en het afval ervan te verwijderen?
Brengt het dn echt zoveel op?
Zijn eigenlijk geen meningen maar vragen maar ik vraag het me toch af.
quote:De kosten voor het aanleggen van één extra groep van 16 amp, het plaatsen van een meterbord en het trekken van een kabel van uw hoofdaansluiting naar de inverter bedragen gemiddeld ¤ 350. SolarNRG doet dit altijd op basis van nacalculatie voor een tarief van
¤ 50 per uur incl. btw.
Overigens vermoed ik dat de offerte die jij hebt toegespitst is op je situatie. Op basis van meterkastafstanden, etc. Aan bovenstaande prijzen te zien van SolarNRG, is de offerte die je daar hebt liggen gewoon van een groter bedrijf, en ja, die vraagt geen beunhaasprijzen. Wat wil je? Zekerheid van een grote, of onzekerheid van een beun? Volgens mij wil je het laatste, met je MP paneeltjes.quote:3-6 panelen ¤ 700
7-12 panelen ¤ 1000
13-20 panelen ¤ 1500
21-30 panelen ¤ 2000
31-40 panelen ¤ 2500
41-50 panelen ¤ 3000
51-63 panelen ¤ 3500
Ik heb 5 bedrijven gehad, allen op elektronisch c.q. elektrotechnisch gebied. Ga mij niet uitleggen hoe het werkt a.u.b.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:31 schreef Oksel het volgende:
@Bijvlagenzinvol; ik spreek uit ervaring. Veel ervaring. En jij?
Nee, niet vergeten. Die zit samen met de clickfit ruimschoots in die 600,-quote:Meterkast 1 fasig ex. manuren KOST (inkoop, bedrijf) tussen de 80 en 160 EUR. Clickfit KOST (inkoop, bedrijf) 30 EUR / paneel. Minimaal, want dan ga je uit van de ideaalsituatie. Wat denk je van stringbekabeling? Oops, vergeten.
Met 2 man? Steigertje bouwen, pannen schuiven, rails monteren, panelen naar boven, aansluiten, steiger afbreken? 10 panelen? Max. 4 uur (8 manuren)quote:En qua manuren; 10 panelen kost een lange ochtend.
Die stonden ook nog apart he... 100,- excl. BTW dus 119,- aan voorrijkosten.quote:En transportkosten.. hoe denk je dat die panelen van de magazijnen naar de leverancier komen?
Heeeeeeeeee.... Wil je nu zeggen dat die ¤ 1.05/Wp niet kostendekkend is en dat je dus de kosten die bij de panelen horen op slinkse wijze probeert te verhalen via wazige 'installatiekosten' of wat? Oftewel: Iedereen die de panelen koopt met installatie betaalt teveel om klanten op te kunnen vangen die het zonder installatie kopen?quote:En wat denk je wat handling en opslag kost? En een heftruck? En personeel? Je hebt werkelijk waar geen idee.
Ik geef aan voor welke prijs het blijkbaar ook verkocht kan worden incl. BTW. (Die op marktplaats, is ook gewoon een bedrijf hoor...)quote:Je vergelijkt appels met peren (beunhazen met echte bedrijven), en hebt het over MARKTPLAATSPRIJZEN. Pff.
Geen idee. Grote stappen, snel rijk?quote:Waarom denk je dat SolarNRG zulke prijzen hanteert?
Hoogmoed komt meestal voor de val.quote:Bekendste bedrijf in deze business..
Ja, doe dat.quote:of is dat ook allemaal onzin? Zal ik het even quoten voor je?
Ik heb helemaal geen offerte, heb ik niet nodig. Ik bestel zelf wel bij de groothandel en regel zelfquote:Overigens vermoed ik dat de offerte die jij hebt toegespitst is op je situatie.
Geen idee of die offerte van SolarNRG is, of van iemand anders, maar dit zijn inderdaad geen beunhaasprijzen maar woekerprijzen. Dat dan weer wel.quote:Aan bovenstaande prijzen te zien van SolarNRG, is de offerte die je daar hebt liggen gewoon van een groter bedrijf, en ja, die vraagt geen beunhaasprijzen.
Ik wil in ieder geval niet opgelicht worden met een lange ochtend arbeid die omgerekend 2200,- aan arbeid kost.quote:Wat wil je? Zekerheid van een grote, of onzekerheid van een beun? Volgens mij wil je het laatste, met je MP paneeltjes.
Volgens 'Oksel' is ¤ 2767,- maal 1,2 = ¤ 3320,- een volstrekt normale prijs*quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:54 schreef oinkoink12 het volgende:
Nu we het toch over prijzen hebben, wat kost het ongeveer om 12 panelen aan te laten sluiten? En heeft iemand nog goeie referenties omgeving haarlemmermeer?
Volgens mij hoort dit gewoon binnen de marge van de panelen en materiaal te vallen?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:31 schreef Oksel het volgende:
hoe denk je dat die panelen van de magazijnen naar de leverancier komen? En wat denk je wat handling en opslag kost? En een heftruck? En personeel?
Laat inderdaad even weten wat losse montage kost!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:01 schreef oinkoink12 het volgende:
De spullen zijn hier al, en het bevestigingsmateriaal is er ook al
Voordat ik de geplaatste offerte had gezien geloofde ik het ook niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:06 schreef Oksel het volgende:
Je gelooft toch zelf niet dat een bedrijf 2000 EUR vraagt voor montage?
Yep, dus je maakt mij niet wijs dat bij het neerleggen en aansluiten van 10 panelen er 2200,- aan arbeid gerekend moet worden. Oh, enne, je beseft dat ze op die panelen en de omvormer ook al winst maken?quote:En het gaat niet alleen om montage, maar ook om het ophangen van de omvormer, wegwerken van de kabels, etc. etc. Geloof me, 10 panelen monteren is een lange ochtend werk. Simpel. En dan zin het er niet netjes op. Alle mensen die het veel korter kunnen, EN het netjes doen, mogen zich melden, worden METEEN aangenomen.
Meer dan je denkt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:31 schreef Oksel het volgende:
@Bijvlagenzinvol; je komt volledig dom over. Je hebt geen idee van de werkelijke prijzen, dus doe aub niet alsof je dat wel hebt.
Integendeel, ik waarschuw mensen voor de grote-stappen-snel-thuis oplichters.quote:Dat verpest het topic namelijk.
Welke bron wil je weten?quote:Wanneer kom je met bronnen?
Bronquote:Super zonnepanlen hoogrendement mono.prijs 205 euro voor 195 Watt prijs per Wp 1,05 incl btw.
ook hebben wij zonnecollectoren zonnepanelen. ( PV panelen )
verder mastervolt 300 euro.maar ook bevestings materiaalen grotere inverters.
alles met de normale garantie.
mail voor meer info, advies of afspraak.
Hoe dat zo ineens? Doe jij eens een berekening maken voor 10 panelen dan?quote:Hoe kom je aan vredesnaam aan je materiaalkosten? Dat is volledig uit de lucht gegrepen.
Wel eens gehoord van een gezonde winstopslag?quote:En heb je wel eens gehoord van WINSTBELANG? Dat heeft een gezond bedrijf.
Weer die SolarNRG... Werk je daar en is dit een offerte van hen dat je zo fel reageert soms?quote:En als je er echt verstand van zou hebben zou je weten dat bedrijven als SolarNRG scherp MOETEN gaan met hun prijs, vanwege veel concurrentie.
Nee, met zulke offerte's zal de klandizie wel teruglopenhollen.quote:Die hebben echt geen geweldige bedrijfsresultaten.
Dat zeg je nu iedere keer, maar je onderbouwing van die arbeidskosten op de besproken offerte blijft van jouw kant tot nu toe achterwege.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:55 schreef Oksel het volgende:
Kortom; je conclusie slaat als een lul op een drumstel, en daaruit blijkt dat er geen verstand van hebt, ook al doe je alsof je het wel hebt.
Wat een bij elkaar geraapte onzin....quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:17 schreef Oksel het volgende:
De kostprijs van het systeem ligt EXCLUSIEF OVERHEAD op ongeveer 4000 EUR ex. BTW. 50% marge op het systeem. Wat is je overhead? Ga voor een beetje bedrijf is dat 25.000 EUR / maand. Personeel, auto's, kantoor, verzekeringen, etc. Je doet 1,5 systeem per dag. Dus je overhead per systeem is dan 750 EUR ofzo? Is je kostprijs per systeem 4750 EUR.. en dan reken ik foutjes, vakanties, risicootjes, etc. etc. niet eens mee.
Dan zit ik nog steeds maar maar op 8 uur x 2 = 16 maal 30 = 480,- aan arbeid! (excl. BTW)quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:18 schreef Oksel het volgende:
Die jongens op de weg, inclusief auto / kleding / gereedschap ($$$), kosten 25-30 EUR / uur per persoon. Heb je er 2, zijn 6 uur bezig daar, plus 2 uur reistijd.. tik maar af!
Want? Ik onderbouw mijn post tenminste. Jij roept maar wat, als n00b.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat een bij elkaar geraapte onzin....
Winstmarge dus reeds aanwezig. (Het kan niet zo zijn dat materiaal kopen en zelf installeren goedkoper is dan het materiaal kopen bij wel laten installeren... )quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:19 schreef Oksel het volgende:
Inkoop Verkoop
[Quote]Panelen ¤ 2.115,00 ¤ 2.491,00
Winstmarge dus reeds aanwezig. (Het kan niet zo zijn dat materiaal kopen en zelf installeren goedkoper is dan het materiaal kopen bij wel laten installeren... )quote:Omvormer ¤ 866,45 ¤ 1.199,00
Winstmarge dus reeds zeer ruim aanwezig.quote:Clickfit ¤ 352,50 ¤ 856,00
Dat is al fout. 480,- is NIET wat het aan arbeid kost, dat is al arbeid + winst (of denk jij dat de werknemers voor 6 uur werk 240,- per persoon krijgen....quote:Montage ¤ 480,00 ¤ 900,00
Winstmarge dus reeds incl arbeid aanwezig.quote:Meterkast ¤ 140,00 ¤ 375,00
Lijkt me ruim voldoende.quote:Stringbekabeling ¤ 70,50 ¤ 94,00
Dat zie ik maar als voorrijkosten.quote:Transport / opslag / handling ¤ 50,00 ¤ 100,00
Jij vindt 2200,- aan arbeid een degelijke prijs voor 10 panelenquote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:23 schreef oinkoink12 het volgende:
1100 euro, voor het monteren van de panelen, plaatsen van de omvormer, en aansluiten op de meterkast.
De prijzen online variëren van 1200 tot 1460 euro voor 12 panelen, dus ik vind het een degelijke prijs.
Nee dit is mijn offerte zoals hij mij voorgeschoteld wordt, waarvan iemand vroeg of ik hem op de hoogte wilde houden gisterenquote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij vindt 2200,- aan arbeid een degelijke prijs voor 10 panelen
Waar haal jij die 1100,- vandaan?
EDIT: OH, nevermind... Jij leest de offerte zoals hij voorgespiegeld wordt... Is je goed recht. (wel een dure hobby...)
Ok. Ik zal morgen (of overmorgen) de geplaatste offerte nog even in een spreadsheet zetten, met winstpercentage's per item en het totaal aan winst. (Een bedrijf moet uiteraard winst maken).quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Nee dit is mijn offerte zoals hij mij voorgeschoteld wordt, waarvan iemand vroeg of ik hem op de hoogte wilde houden gisteren
prima, ben al blij dat ze het op korte termijn willen doen, 80% van de installateurs willen niet komen als je geen panelen bij ze besteld.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ok. Ik zal morgen (of overmorgen) de geplaatste offerte nog even in een spreadsheet zetten, met winstpercentage's per item en het totaal aan winst. (Een bedrijf moet uiteraard winst maken).
Daarna sta ik open voor alle kritiek op die winstprognose.
Ik ben benieuwd... Ik mag het namelijk zelf doen, welk BEPAALD keurmerk doel jij op waarmee het gedaan MOET worden?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:53 schreef oinkoink12 het volgende:
Wat ook meetelt is dat het door een installateur met een bepaald keurmerk gedaan moet worden voor de verzekering.
Dat heb ik al gedaan voor je. Waarom zou jij het beter weten? Je snapt er geen fuck van, dus blijf aub weg.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ok. Ik zal morgen (of overmorgen) de geplaatste offerte nog even in een spreadsheet zetten, met winstpercentage's per item en het totaal aan winst. (Een bedrijf moet uiteraard winst maken).
Daarna sta ik open voor alle kritiek op die winstprognose.
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 23:06 schreef Oksel het volgende:
Bijvlagenzinvol; wat ben je nu de hele tijd dom aan het lullen? Het is toch simpel? De KOSTPRIJS voor het systeem is 4000 EUR, de VERKOOPPRIJS 6000 EUR, de WINST op ALLEEN HET SYSTEEM dus 50%, de winst van het bedrijf uiteindelijk een factor daarvan door OVERHEAD van panden, directie, sales, etc?
Dus wat ben nu verder aan het ouwehoeren? Wat loop je nu dom te doen? Wat begrijp je verdomme nu nog niet? Die prijzen die ik daar noem zijn KOSTPRIJZEN (INKOOP!!) voor het systeem voor een groot bedrijf EXCLUSIEF overhead? Hoe fucking simpel wil je het hebben?
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 23:08 schreef Oksel het volgende:
En het KOST het bedrijf dus 25-30 EUR / uur om mensen op de weg te hebben! Loon + verzekering + auto + kleding + gereedschap + benzine! Dus helemaal geen gelul met loon dit en dat, dat is KOSTPRIJS VOOR HET BEDRIJF.
Je vraagt om een uitleg, die geef ik, op basis van KENNIS en ERVARING, en dan ga JIJ (n00b!) mij zitten verbeteren?
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 23:10 schreef Oksel het volgende:
Een container A-merk panelen kost 0,90 EUR / Wp ex. BTW. En dan heb ik het over reguliere aanvoer, geen gelul met dumppartijtje hier, Marktplaatskutpaneeltje daar.
Nog 1 keer, voor 'Bijvlagenzinvol', de mongolenuitleg:
KOSTPRIJS 4000
VERKOOP 6000
WINSTMARGE 50% EXCLUSIEF OVERHEAD KANTOOR / DIRECTIE / SALES / ETC.
Als je het nu nog niet snapt, ga je maar ergens anders spelen.
Het zit je nogal dwars is het niet...?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 23:11 schreef Oksel het volgende:
Dat heb ik al gedaan voor je. Waarom zou jij het beter weten? Je snapt er geen fuck van, dus blijf aub weg.
T hoeft natuurlijk niet, maar dan kan ik geen verzekering afsluiten op de panelen. Verder ben ik enorm a-technisch dus had ik het al niet gekundquote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd... Ik mag het namelijk zelf doen, welk BEPAALD keurmerk doel jij op waarmee het gedaan MOET worden?
Wat voor verzekering heb je het over? Hier zitten ze gewoon in de opstalverzekering.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:12 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
T hoeft natuurlijk niet, maar dan kan ik geen verzekering afsluiten op de panelen. Verder ben ik enorm a-technisch dus had ik het al niet gekund
http://www.solarif.nl/sit(...)orwaarden-NHT-NL.pdfquote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:17 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat voor verzekering heb je het over? Hier zitten ze gewoon in de opstalverzekering.
Dat is peanuts op een installatiequote:Op donderdag 20 oktober 2011 00:32 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
http://www.solarif.nl/sit(...)orwaarden-NHT-NL.pdf
3.18 Zelfbouw
Installaties welke door de verzekeringnemer zelf zijn geïnstalleerd en aangesloten tenzij de
zonnestroominstallatie is getest, beproefd en gekeurd door een gekwalificeerde installateur en
hiervoor een goedkeuringscertificaat is afgegeven
Ik zal even kijken of mijn opstal dit ook vergoed.
zie hier de verzekering vs opstal
http://www.wijwillenzon.n(...)ing_NL_v20101001.pdf
Edit: Fbto regelt de meeste van deze schades ook, alleen er is een eigen risico van ¤200 bij stormschade, fuck die extra verzekering dan maar
Je geeft een flutanalyse, ingegeven door je eigenbelang (helaas niet door het belang van de vraagsteller.)quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:50 schreef Oksel het volgende:
En weet je waarom je me irriteert? Je vraagt om een analyse, die geef ik, vervolgens geloof jij d'r niets van. Kortom; je vertelt me dat ik lieg.
Waarom verdedig je dan de woekertarieven, in plaats van zoveel mogelijk eerlijkheid in zaken te geven? Wat mij betreft schaft iedereen volgend jaar zoveel mogelijk Wp aan tegen de laagst mogelijke prijs, en niet volgens jouw scenario, een beperkt aantal mensen tegen een zo hoog mogelijke prijs.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 08:47 schreef Oksel het volgende:
Je hele post is onzin. Grote Onzin.
En dat de prijzen in elkaar donderen; daar ben ik blij mee.
Hee...!, in tegenstelling tot jou, heb ik nog meer te doen.quote:Waar blijft die analyse (inclusief bronnen) dan? En geen appels met peren.. appels met appels! Yingli Esdec, etc. etc.
quote:Je hebt werkelijk waar geen idee.
Als je even terugleest... (ja doe maar even...) heb ik juist gezegd dat de prijs van de panelen netjes was. (Ja, vervelend dat het niet in je straatje past, maar blader maar even terug...)quote:Op maandag 24 oktober 2011 17:13 schreef Oksel het volgende:
waarom verkoop jij dan nog geen panelen tegen een spotprijsje?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus ga nu niet wijs proberen te doen waarom ik geen panelen verkoop...
Mijn probleem is juist de arbeid die er gerekend wordt. Zelfs op de clickfit.
De panelen zijn (zoals vanaf begin af aan door mij gezegd) netjes geprijsd, de omvormer ook. Van de rest klopt geen fuck. He-le-maal niets.
[ Bericht 8% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-10-2011 23:01:37 ]Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
Vind het nu wel een beetje het topic vervuilen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 10:02 schreef Bananenvlaflip het volgende:
De discussie is interessant, jammer dat er op de man gespeeld wordt.
De foto komt in ieder geval overeen met mijn verwachtingen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 23:45 schreef Caxixi het volgende:
[ afbeelding ]
Dit past wel goed in dit topic denk ik.
Nope, die komt wel (sorry). Ben alleen even druk, de winter staat voor de deur. Vandaag nog even een 15 meter hoge lariks neergehaald. (Gewoon omdat het kan...)quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:55 schreef Oksel het volgende:
Ah, je analyse blijft uit? Jammer hoor. Eerst hoog van de toren blazen (2000 EUR voor montage!!), vervolgens afkaaien..
quote:Prijsstijging energie:
De afgelopen 10 jaar is de energieprijs gemiddeld met 11% per jaar gestegen meer dan een verdubbeling in 10 jaar. Wij gaan in onze conservatieve modellen uit van een zeer voorzichtige 7% prijsstijging per jaar. Natuurlijk is de toekomst voorspellen vooral koffiedik kijken, maar met de groeiende energiebehoeften van de nieuwe economieën in India, China en Brazilië, is een forse prijsstijging zeer aannemelijk. Hierdoor word de terugverdientijd verlaagd van 12 naar c.a. 8 tot 9 jaar.
Panelen van 1400Wp leveren in NL geen 1400kWh per jaar op. Vuistregel bij een plaatsing richting het zuiden, onder een hoek van 30 a 40 grd is het Wp vermogen te vermenigvuldigen met 0,85. In jouw geval dus 1190kWh per jaar. Dan kom je inderdaad op een krappe 8 jaar, maar door te spreken over een 'ideale opbrengst van 1400Wp' breng je toekomstige 'paneelaanschaffers' in verwarring.quote:Op zondag 20 november 2011 14:07 schreef Svyatagor het volgende:
Uitgaande van de ideale opbrengst van 1400 wP en een kwh-prijs van 0,225 cent heb ik ze dus in een krappe acht jaar terugverdiend.
Okay, ja, ik weet dat kWh altijd lager is dan Wp, maar ik had dat er niet expliciet bijgezet. Dank voor de aanvulling.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Panelen van 1400Wp leveren in NL geen 1400kWh per jaar op. Vuistregel bij een plaatsing richting het zuiden, onder een hoek van 30 a 40 grd is het Wp vermogen te vermenigvuldigen met 0,85. In jouw geval dus 1190kWh per jaar. Dan kom je inderdaad op een krappe 8 jaar, maar door te spreken over een 'ideale opbrengst van 1400Wp' breng je toekomstige 'paneelaanschaffers' in verwarring.
Niet altijd, ligt aan de locatie. In bv. Spanje of de Sahara is het net andersom ;-)quote:Op zondag 22 januari 2012 22:43 schreef Svyatagor het volgende:
Okay, ja, ik weet dat kWh altijd lager is dan Wp, maar ik had dat er niet expliciet bijgezet.
Hoeveel Wp ligt er nu dan in totaal?quote:Op maandag 20 februari 2012 22:09 schreef oinkoink12 het volgende:
t heeft even geduurd (subsidie ed.) maar de installatie is sinds 5 februari werkend en zit zelfs met dit rare weer al op 93 kw/h!
Helemaal blij
Die .85 factor komt van een oude ECN-studie en is in de oude SDE-subsidie gezet (je mag maximaal 850 kWh / kWp opbrengen (tenminste, dat is de bovengrens van de subsidie)).quote:Op zondag 22 januari 2012 21:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Panelen van 1400Wp leveren in NL geen 1400kWh per jaar op. Vuistregel bij een plaatsing richting het zuiden, onder een hoek van 30 a 40 grd is het Wp vermogen te vermenigvuldigen met 0,85. In jouw geval dus 1190kWh per jaar. Dan kom je inderdaad op een krappe 8 jaar, maar door te spreken over een 'ideale opbrengst van 1400Wp' breng je toekomstige 'paneelaanschaffers' in verwarring.
12 panelen van 235 wpquote:Op maandag 20 februari 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoeveel Wp ligt er nu dan in totaal?
2820Wp dus, dan vind ik die 93 kWh erg hoog in 15 dagen van begin Februari. Maar goed, beter te hoog dan te laag.quote:
We hebben een aantal erg koude en zonnige dagen gehad, dat is erg gunstig voor je opbrengsten. Ik zit in de periode 1 t/m 20 februari al op 110 kWh met 2600 Wpquote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
2820Wp dus, dan vind ik die 93 kWh erg hoog in 15 dagen van begin Februari. Maar goed, beter te hoog dan te laag.
Als het goed is kan ik dit weekend mijn systeem in bedrijf stellen (2380Wp), kunnen we af en toe eens vergelijken.
Vindt ik erg duur, sharp panelen van 240 watt zijn te vinden voor 280 euro, nog 300 voor de stellage erbij, dan zou er 1500 moeten worden betaald voor 5 panelen te monteren?quote:Op woensdag 22 februari 2012 07:20 schreef Dempingsfactor het volgende:
FYI: Gezien in het blaadje van de ASN Bank:
5 panelen 240Wp voor 3231 euro, incl. installatie.
10 panelen 240Wp vooor 4705 euro, incl. installatie.
Leverancier: SolarLiving.
Je vergeet de omvormer.quote:Op woensdag 22 februari 2012 12:24 schreef Barcafan het volgende:
Vindt ik erg duur, sharp panelen van 240 watt zijn te vinden voor 280 euro, nog 300 voor de stellage erbij, dan zou er 1500 moeten worden betaald voor 5 panelen te monteren?
Hoog tijd dus ik mijn panelen neer ga leggen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 10:27 schreef WaVe het volgende:
We hebben een aantal erg koude en zonnige dagen gehad, dat is erg gunstig voor je opbrengsten. Ik zit in de periode 1 t/m 20 februari al op 110 kWh met 2600 Wp
Gezien de prijzen van de materialen onder druk staan vraagt men woekerprijzen voor de installatie van het spul. Daar maakt men de winst.quote:Op woensdag 22 februari 2012 12:24 schreef Barcafan het volgende:
[..]
Vindt ik erg duur, sharp panelen van 240 watt zijn te vinden voor 280 euro, nog 300 voor de stellage erbij, dan zou er 1500 moeten worden betaald voor 5 panelen te monteren?
Van wie niet?quote:Op woensdag 22 februari 2012 19:34 schreef dop het volgende:
op het aanleggen van een extra groep na , dat mag je niet zelf doen.
Beetje koffiedik kijken zo. Panelen zijn al te krijgen vanaf 0,90/Wp, omvormers vanaf 0,35/Wp, 4mm2 kabel voor 1,25 per meter, setje MC4 connectoren (mannetje + vrouwtje) voor 2,65, maar wat jouw bevestigingmateriaal kost weet alleen jij.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:44 schreef tehoef het volgende:
Is het een goede prijs van 1,90 euro per wattpiek (zelf de monteren)
Het gaat om totaal van 4500 wattpiek (18 pannelen, 56m2)
is dit een goede deal. of kan het beter.
Wat zijn de afmetingen van de panelen dan die je op dit moment wilt?quote:Op zondag 18 maart 2012 18:02 schreef TerugnaarNL het volgende:
Ja zeker zijn andere panelen een optie. Alleen heb je dan minder opbrengst per paneel (of kom je op panelen van 1 x 2 meter uit en dat past dan weer niet).
Waar ligt het zuiden op deze tekening: http://www.balboacrewing.nl/solar/ ? Nevermind, ik kan nog naar beneden scrollen zie ik, dus ik neem aan rechtsboven van de eerste afbeelding.quote:Op zondag 18 maart 2012 20:44 schreef TerugnaarNL het volgende:
1.50-1.60 bij 0.90-1.05 Daarmee kan ik de beschikbare ruimte maximaal gebruiken,
Het gaat niet om het 5000 kWh terugleveren, het gaat om het salderen.quote:Op zondag 18 maart 2012 23:27 schreef TerugnaarNL het volgende:
Ook hebben we geen gas maar stadsverwarming dus electrisch koken.
Dus ik denk niet dat ik gauw meer dan 5000 Kwp terug ga leveren.
Ik zie ook he-le-maal niets in die dingen. Als je ze niet nodig hebt, doen ze het perfect en moet je veel overschot lozen, en op de momenten dat je ze wel nodig hebt leveren ze geen fuck op.quote:@ Erasno. Ik vind die krengen behoorlijk duur en spaar liever door voor een warmtepomp. Bovendien, als het koud is buiten verwacht ik er niet al te veel van.
Ik vroeg me pas juist hetzelfde af: het probleem zit natuurlijk niet in de zekering, het probleem zit erin als je naast die 3000W wasmachine op dezelfde groep ook een 3000W wasdroger aanzet. Zolang je PV-installatie dan maar 3000W blijft leveren, gaat er ook 3000W door de zekering en slaat die niet af. Een ander deel van de installatie daarentegen krijgt 6000W (=26A in dit geval) te verduren, in kabels die op 16A zijn ontworpen. Omdat de warmteontwikkeling een functie is van het kwadraat van de stroom, wordt dat snel te warm.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:06 schreef Space_NL het volgende:
Kan zo snel niet vinden dat de vraag eerder gesteld is, mocht het wel zijn sorry (en zie ik graag de link naar het antwoord).
Bij pakketten tot 3 panelen mag je de stekker van de omvormer in het stopcontact steken. Bij grotere systemen mag dit niet.
Ik begrijp (van alle leveranciers die je het vraagt) dat die niet MAG. maar niemand kan me vertellen of het -kan-.
Op zolder heb ik nu alleen een lichtgroep, met wat stopcontacten en lampjes, en eigenlijk zou ik die liefst gebruiken en geen nieuwe groep maken in de meterkast (lees: liever geen opbouw bekabeling in mijn 6 jaar oude huis!).
Is er iemand met kennis en kunde die weet om het tot een X aantal panelen onder voorwaarden nog gewoon kan, cq die kan uitleggen waarom het inderdaad niet kan?
Bedankt!
En normaal consumentengedrag is dat consumenten daar niet naar (hoeven te) kijken. De installatie moet fool-proof zijn.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:21 schreef Space_NL het volgende:
maar dat is natuurlijk al fout in de basis. op een 16A groep, mag je 16*230= 3680 watt aansluiten.
Zonder schaduw op het zuiden met 20-30 graden helling kun je best 1000 kWh/kWp halen hoor!quote:Op zondag 18 maart 2012 23:27 schreef TerugnaarNL het volgende:
@bijvlagenzinvol: alle panelen zullen naar het zuid-zuid-westen staan.
10 KWp is aardig wat geef ik doe maar ja, daar blijft waarschijnlijk maar 8.5 KWp van over (als we niet weer zo'n "mooie" zomer hebben :-) ).
Meer opwekken dan je gebruikt is in Nederland helaas niet zo gunstig. Als ik jou was zou ik het in 3 fases aanpakken; begin eerst met een set van 3-4 kWp op je dak; bekijk dan hoe het draait, hoeveel je nou echt gebruikt etc. Kun je ook nog wat beter nadenken of de constructie van de andere delen.quote:Verder zijn we met z'n vijven. Ook hebben we geen gas maar stadsverwarming dus electrisch koken.
Dus ik denk niet dat ik gauw meer dan 5000 Kwp terug ga leveren.
En als ik nog eens t.z.t nog eens een warmtepomp wil installeren om de stadsverwarming er uit te kunnen gooien is het fijn als die z'n energie van de zon krijgt.
Overigens is een van m'n opties 27 panelen te plaatsen. 4 minder op m'n dakterras zodat we meer licht binnenkrijgen. Daar past dan een Pico 8.3 inverter bij. Als we eenmaal in het huis wonen gaan we de installatie van panelen daar simuleren om te kijken wat de licht inval situatie wordt.
Wat betreft 3 vs. 1 omvormer: in dit geval vind ik het risico niet zo groot dat dat ding kapot gaat maar ik zal het eens narekenen. Wellicht dat 3-fase omvormer met 10-jaar garantie net zoveel kost als 3 aparte.
@ Erasno. Ik vind die krengen behoorlijk duur en spaar liever door voor een warmtepomp. Bovendien, als het koud is buiten verwacht ik er niet al te veel van.
Ik hoop dat je 1000kWh/kWp bedoelt...quote:Op maandag 19 maart 2012 18:41 schreef WaVe het volgende:
Zonder schaduw op het zuiden met 20-30 graden helling kun je best 10 kWh/kWp halen hoor!
prijs per/wp?quote:Op vrijdag 13 april 2012 15:50 schreef Tumble het volgende:
Zo tijd om dit topic een schop te geven
ik doe mee met de actie van vereniging eigen huis
Heb een pakket van 15 panelen
Watt-piek vermogen van het zonne-energiesysteem 3750
Het word alleen spannend of het laatste paneel gaat passen
Dus 14 of 15 panelen totaal
oplevering hopelijk eind Mei
Als ik het goed heb uitgerekend ga ik quite spelen qua verbruik/opbrengst per jaar
heb een Ferrarismeter dus dat salderen komt goed.
Ik heb mijn aanbieding er even bijgepakt en de detailberekening is als volgt.quote:
Ik heb als het goed eens nog eens recht op 1000 euro subsidie dus kwam op ¤ 0,16 gem. over 25 jaarquote:Op vrijdag 13 april 2012 16:56 schreef Hubo het volgende:
[..]
Ik heb mijn aanbieding er even bijgepakt en de detailberekening is als volgt.
Aantal panelen : 24 panelen
Opbrengst zonnepanelen : ¤ 44.644,- totaal in 25 jaar
123zonne-energieprijs : ¤ 11.946,- inclusief BTW
Piekvermogen van de installatie : 6000Wp
Energiebesparing : 4765 kWh in eerste jaar
Opbrengst : ¤ 1.096,- in eerste jaar
Terugverdientijd : 11 jaar
Investeringsrendement : 10,93% over 25 jaar
kWh-prijs zonne-energie : ¤ 0,17 gem. over 25 jaar
Opgespaarde opbrengsten [?] : ¤ 61.485,- eindkapitaal na 25 jaar
Opgespaarde investeringen [?] : ¤ 28.006,- eindkapitaal na 25 jaar
Subsidie beschikbaar [?] : Nee
Zoals je ziet is de prijs/wp aardig aan de prijs. Gelukkig nog niet zo duur als de aanbieding bij de Makro. Daar gaan ze uit van de prijs excl BTW waarbij de prijs/wp uitkomt op ¤0,20.
wel duur! zeker voor een 'actie' kom 6000 wp al tegen voor 9000 euro!quote:Op vrijdag 13 april 2012 19:39 schreef Tumble het volgende:
[..]
Ik heb als het goed eens nog eens recht op 1000 euro subsidie dus kwam op ¤ 0,16 gem. over 25 jaar
maar ik zie 11000 staan in je overzicht?quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:11 schreef Tumble het volgende:
incl plaatsing en 10 jaar garantie op het geheel
ik betaal iets meer dan 8100
das dan excl 1000 euro subsidie
je gooit even het overzicht van Hubo en mij door elkaarquote:Op zaterdag 14 april 2012 19:58 schreef Pollewoppie het volgende:
[..]
maar ik zie 11000 staan in je overzicht?
Nou, om het overzichtelijk te houden dan: Hoeveel Wp heb je besteld, en wat kost het?quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:14 schreef Tumble het volgende:
je gooit even het overzicht van Hubo en mij door elkaar
Hubo heeft 24 panelen en ik heb er 15
Dat is genoeg, de rest is allemaal blabla van de verkopers en niet echt terzake doende.quote:Op zondag 15 april 2012 12:44 schreef Tumble het volgende:
123zonne-energieprijs : ¤ 8146,- inclusief BTW
Piekvermogen van de installatie : 3750Wp
Is onderwerp van studie in bezuinigingsakkoordquote:
Nu nog even kijken of ergens subsidie weg is te trekken en wij beginnen er ook aanquote:
De investeringskosten zijn vrij hoog en een jaar van de terugverdientijd af zou niet erg zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:55 schreef Erasmo het volgende:
Subsidie is nergens meer voor nodig, panelen leggen is nou al goedkoper dan stroom afnemen bij een energiebedrijf.
Valt mee tegenwoordig. Op een lokale subsidie na zal er denk ik niks meer komen en iedere dag zonder panelen is weer een dag geld weggeven aan het energiebedrijf.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:28 schreef Kirov het volgende:
[..]
De investeringskosten zijn vrij hoog en een jaar van de terugverdientijd af zou niet erg zijn.
Zou de BTW verlaging er dit jaar nog in zitten?quote:Op zondag 29 april 2012 16:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Is onderwerp van studie in bezuinigingsakkoord![]()
EvenDus nog
Er komt 200 miljoen euro extra geld vrij voor stimulering in verduurzaming van de economie,
onder meer voor meer woningisolatie en duurzaam bouwen. Er komt ook een onderzoek naar
het onderbrengen van zonnepanelen onder het lage BTW -tarief.
http://content1b.omroep.n(...)biliteitsakkoord.pdf
pag 11
Mja wij zitten nu te kijken naar een dikke 10.000 euro. En af en toe komt er een gerucht vanuit de gemeente dat ze plannen hebben om subsidie op de aanschaf te doen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:21 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Valt mee tegenwoordig. Op een lokale subsidie na zal er denk ik niks meer komen en iedere dag zonder panelen is weer een dag geld weggeven aan het energiebedrijf.
¤10.000? Hoeveel Wp ben je dan wel niet van plan te leggen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Mja wij zitten nu te kijken naar een dikke 10.000 euro. En af en toe komt er een gerucht vanuit de gemeente dat ze plannen hebben om subsidie op de aanschaf te doen.
Vrij veel, ik weet zo niet uit mijn hoofd hoeveel ik ben de berekeningen kwijtquote:Op woensdag 2 mei 2012 11:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
¤10.000? Hoeveel Wp ben je dan wel niet van plan te leggen?
Da's opzich aan de forse kant maar de strenge winter heeft een flinke bak stroom gekost(draaiuren CV-pomp). Ik denk dat je met 4000Wp bijna alles van je verbruik kan dekken.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:25 schreef Kirov het volgende:
Kan ik niet zo snel vinden maar tot nu toe zitten we op 970 KWh
Dat is niet echt haalbaar, er ligt apparatuur aan wat gezamenlijk zo'n 15-20 KW verbruikt.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:50 schreef Erasmo het volgende:
Wow dat is echt veel. Mijn advies zou toch zijn om eerst eens aan de besparende kant te kijken.
Zaag/kloof apparatuur, maar de productie is maar een klein deel voor onszelf. Het probleem voor ons is dat we 10 meter van een basisschool zitten dus we kunnen niet veel lawaai maken dus is alles op stroom.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:04 schreef Erasmo het volgende:
Wat verbruikt er dan zoveel stroom, een serverpark ofzo?
Dat is toch alleen voor bedrijven? Het is nogal lastig om op dit gebied onderscheid te maken tussen zakelijk en privé.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:21 schreef Erasmo het volgende:
Ok dat verklaart een hoop. Ik dacht dat je gewoon een standaard huishouden had met 1,6 kind en een golden retriever.
Ik zou er sowieso niet te lang mee wachten, want anders loop je met een beetje pech de EIA mis.
Leg mij eens uit wat "de natuur" eraan heeft als jij een PV-paneel op je dak legt. Geen regenworm die daar wakker van ligt hoor!quote:Op donderdag 3 mei 2012 08:50 schreef twe4ker het volgende:
En tot slot zal dit nadelige effecten hebben op de natuur
't Is heel simpel: politiek wil heel graag "groen" doen, zolang het bij gerommel in de marge blijft. Kijk naar de lagere belasting op zuinige auto's: die gaat binnenkort weer omhoog, omdat steeds meer mensen er gebruik van maken. Hetzelfde voor het "transporttarief" en "capaciteitstarief" voor elektriciteit: beide zorgen ervoor dat je ook bij laag verbruik alsnog veel moet betalen.quote:Concreet is de vraag dus of de politiek voornemens is hier iets aan te doen. En dan wel door vast te leggen dat saldering op jaarlijkse termijn zal gebeuren.
dat zie je verkeerd het rendement van de panelen is nu nog relatief laag , en zou met de voortgang van de techniek zeker nog kunnen verdubbelen zonder dat de kosten veel stijgen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:20 schreef twe4ker het volgende:
Nadelige effecten op de natuur vanwege de noodzaak op andere (minder duurzame) manieren energie te (blijven) produceren.
Je zegt dat de kosten voor PV afnemen - de grootste daling is er nu echt wel uit hoor, of zie ik dat verkeerd?
Die is er al.quote:Op zondag 6 mei 2012 17:36 schreef CarbonC het volgende:
Precies. Begin maar met CO2 heffing op kolen- en gascentrales.
Ik heb het over massa-producten, niet over uitzonderingen. In de Formule 1 hebben ze ook banden van een halve meter breed, die zitten ook niet onder jouw Opel Astra 1.6quote:Op zondag 6 mei 2012 20:10 schreef dop het volgende:
http://www.happynews.nl/2(...)dement-zonnepanelen/
http://www.kennislink.nl/(...)65-procent-rendement
lineare ontwikkeling,als je uit gaat van de doorontwikkeling van bestaande technieken.
maar nieuwe technieken zouden wel in eens grote sprongen vooruit kunnen betekenen.
zeker als het om technieken gaat die zonder grote aanpassingen toepasbaar zijn in de houdige productie, maar het blijft koffiedik kijken, wetenschappers beloven graag van alles om hun onderzoek maar onder de aandacht te brengen
Ik vind voor huis gebruik de verhouding Eur/Wp veel belangrijker dan de Wp/m2 verhouding eigenlijk.quote:Op zondag 6 mei 2012 19:13 schreef Oksel het volgende:
Je krijgt nu al B-merken voor 0,50 EUR / Wp ex. BTW. Heb je het wel over grote aantallen.
En verdubbeling.. ja, dat is haalbaar. Maar gezien het rendement de afgelopen 10-20 jaar met gemiddeld 5% per m2 gestegen is duurt dat nog wel even.
10 jaar geleden deed een paneel ongeveer 100Wp / m2, nu 150Wp/m2. Over 10 jaar zal het op 200Wp/m2 zitten. Typische lineaire technologische ontwikkeling.
Of gewoon niet met een sterke magneet eronderquote:Op zondag 6 mei 2012 21:54 schreef Erasmo het volgende:
Ferrarismeter is inderdaad ideaal, die draait gewoon weer achteruit.
Neen, neen, driewerf neen.quote:Op zondag 6 mei 2012 22:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Of gewoon niet met een sterke magneet eronder![]()
En dan kan je heel vreemde afrekeningen krijgen. Bijv. 98000 kWh! Overigens, als je verbruik overdag het hoogst is, is die kans op - standen, toch gering?quote:Op zondag 6 mei 2012 23:14 schreef Oksel het volgende:
Alleen enkel-tariefs Ferrarismeters zijn ideaal. Dubbeltariefs zijn onhandig, omdat je negatieve meterstanden krijgt.
de technieken uit de linkjes zijn niet alleen maar hoogstandjes die niet geschikt zijn voor de massa productie.quote:Op zondag 6 mei 2012 21:16 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ik heb het over massa-producten, niet over uitzonderingen. In de Formule 1 hebben ze ook banden van een halve meter breed, die zitten ook niet onder jouw Opel Astra 1.6
Heb de percentages niet bij de hand maar reken op een 25%quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:25 schreef Blik het volgende:
Voor de mensen die via de VEH (123zonne-energie) bezig zijn, wat is het kortingspercentage wat te verwachten valt?
Ben mezelf ook een beetje aan het orienteren op zonnepanelen. Geld staat op de bank niks te doen, heb 40 m2 dak vrij op het zuidwesten. En lagere maandlasten vind ik altijd wel interessant.
Vreemd, ze gaan op de website uit van tussen de 0 en 10%. 12 panelen waren dan 6.950 euro zonder kortingquote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:38 schreef Tumble het volgende:
[..]
Heb de percentages niet bij de hand maar reken op een 25%
ze werken met pakketten incl 10 jaar volledige garantie en compleet geinstalleerd incl al het meerwerk (xtra groep bijplaatsen bijvoorbeeld)
denk bij 12 panelen van 250w aan 6600 euro en 15 panelen (met zwaardere omvormer) aan 8100
Mijn panelen worden 6 juni geplaatst dus kom maar op met die zonnige zomer
Is wel een all-in tarief inclusief montage, groepen in meterkast e.d. Er zit natuurlijk een soort van "ontzorgtarief" in, alles zit erbij. Maar het loont natuurlijk zeker om verder te kijken of je ergens betere deals kan krijgenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:46 schreef Erasmo het volgende:
VEH is nog best aan de prijs met zijn inkoopactie.
Kunnen de meeste zonnepaneelverkopers ook wel. Sowieso is de inkoopgekte uit de hand gelopen met 72 verschillende actiesquote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Is wel een all-in tarief inclusief montage, groepen in meterkast e.d. Er zit natuurlijk een soort van "ontzorgtarief" in, alles zit erbij. Maar het loont natuurlijk zeker om verder te kijken of je ergens betere deals kan krijgen
Klopt, alleen dan betaal je ook niet weinig. Zie de offerte die op de eerste pagina gepost is, 7200 euro voor 10 panelen. Het scheelt gewoon een hoop als je het zelf kunt doen of het laat doen, scheelt al snel een aantal jaar terugverdientijdquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:08 schreef Erasmo het volgende:
Hoezo zouden ze dat wel moeten nu?
[..]
Kunnen de meeste zonnepaneelverkopers ook wel. Sowieso is de inkoopgekte uit de hand gelopen met 72 verschillende acties
quote:
Een dak vol blackline panelen is een stuk aangenamer om naar te kijken dan een pannendak wat na een aantal jaar onder de alg en andere troep zit.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:10 schreef Arnold_fan het volgende:
Opzich interessant om mijn dak vol te leggen, nieuwbouw dus een nieuwe meter. Alleen heb ik parallel aan mijn huis op 24 meter afstand achterburen die dus recht op mijn dak kijken. Ik kan me voorstellen dat die minder blij zouden zijn als ze hierop uitkijken.
Als ze alle dagen een schitterende zon reflectie in hun huiskamer gestraald krijgen heb je wel iets te bespreken lijkt me...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:34 schreef Hi_flyer het volgende:
Want dakpannen zijn een stuk mooier om tegenaan te kijkenJe gaat je toch zeker in dit geval niet druk maken wat de buren er eventueel van vinden?
Klopt, of je een tientje per maand van hun kunt krijgen omdat je indirect zorgt voor extra verwarmingquote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:10 schreef TR08 het volgende:
[..]
Als ze alle dagen een schitterende zon reflectie in hun huiskamer gestraald krijgen heb je wel iets te bespreken lijkt me...
Zonnepanelen zijn juist ontworpen om niet te schitteren. Al het licht wat teruggekaatst wordt is verloren opbrengst, dus zit er een anti-reflectiefolie voor. Een gemiddeld raam schittert meer dan een zonnepaneel.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:10 schreef TR08 het volgende:
[..]
Als ze alle dagen een schitterende zon reflectie in hun huiskamer gestraald krijgen heb je wel iets te bespreken lijkt me...
www.solarexcel.nlquote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:07 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zonnepanelen zijn juist ontworpen om niet te schitteren. Al het licht wat teruggekaatst wordt is verloren opbrengst, dus zit er een anti-reflectiefolie voor. Een gemiddeld raam schittert meer dan een zonnepaneel.
Die heb ik dan ook niet op mijn dak hangen ;-)quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:58 schreef Oksel het volgende:
Een pas gewassen auto weerkaatst veel meer licht dan een setje zonnepanelen.
Wordt er in de fabriek al opgeplaktquote:
Alsnog, zonnepanelen reflecteren niet tot nauwelijks. Daar heb je echt geen last van.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:26 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Die heb ik dan ook niet op mijn dak hangen ;-)
Kan ook achteraf op je panelen geplakt worden, waardoor je rendement zo'n 10% toeneemt. Overigens zitten ze nog in de ontwikkelfase en wordt er momenteel een kleine productie-eenheid opgebouwd.quote:
Nee ik bedoel dat ze dat al in de fabriek doen. Meestal is bv. het plastic waarmee ze lamineren antireflectief. Maar als ze met een proefopstelling een daadwerkelijk rendementsverschil kunnen laten zien ben ik altijd geïnteresseerd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:42 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Kan ook achteraf op je panelen geplakt worden, waardoor je rendement zo'n 10% toeneemt. Overigens zitten ze nog in de ontwikkelfase en wordt er momenteel een kleine productie-eenheid opgebouwd.
Dat zou mooi zijn, ik wil aankomend voorjaar deeltje 2 (=2e dak) van mijn panelen neer gaan leggenquote:Op donderdag 17 mei 2012 10:43 schreef JeroenH het volgende:
Uit uitgelekte details blijkt dat de BTW op zonnestroompanelen op 1 juni 2012 van 19% naar 6%.
Ik hoop dat die BTW verlaging al dit jaar voelbaar wordt. Er zijn al prijzen << 1¤/Wpquote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
De panelen worden volgend jaar nog goedkoper door de verlaging van de btw van 19 naar 6 procent. Daarnaast heeft een grote Chinese fabrikant gezegd dat de prijzen met 20 procent omlaag gaan.
Interessantquote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik hoop dat die BTW verlaging al dit jaar voelbaar wordt. Er zijn al prijzen << 1¤/Wp
1. Er is sprake van snelle prijsdaling; zie ook de VK van vandaag met een artikel over zonnepanelen. Massaproductie en import van uit China stuwen de prijzen omlaag.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:18 schreef TR08 het volgende:
1. Oh dat wist ik nietHeb tot nu toe alleen prijzen van rond de 2,-/Wp gezien...maar blijkbaar ken ik niet de juiste bronnen.
2. Hoeveel moet je gemiddeld nog op het installatie materiaal stuk slaan in verhouding tot de panelen om ze werkend aan je net te hebben?
Als je geen schaduw heb dan moet 850-900wh mogelijk zijn.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 12:24 schreef Blik het volgende:
Uit het lente-akkoord blijkt dat er waarschijnlijk 15% subsidie komt per 1 juli. Wordt wel een stuk interessanter om dan te investeren.
Vraag over verwacht rendement. Ik zit namelijk te denken aan zonnepanelen op het dak. Dit is situatie:
- geen schaduw
- hellingshoek 30 graden
- ligging zuid-oost (-45 graden)
- topo: Utrecht
Stel, ik leg 1000 wp neer op mijn dak. Hoeveel kWh opbrengst moet ik dan gebruiken als gemiddelde om o.a. de terugverdientijd te berekenen?
Als alles perfect is ingesteld en optimaal werkt en je hebt een omvormer met rendement > 95%, kan je wel > 900 kWh op jaarbasis uitkomen. Let op dat je géén slimme meter hebt of neemt; die registreert je teruglevering en dan krijg je alleen de leveringskosten vergoed. Met een ouderwetse Ferraris krijg je de leverings-&transportkosten terug!!!!quote:Op vrijdag 25 mei 2012 12:24 schreef Blik het volgende:
Uit het lente-akkoord blijkt dat er waarschijnlijk 15% subsidie komt per 1 juli. Wordt wel een stuk interessanter om dan te investeren.
Vraag over verwacht rendement. Ik zit namelijk te denken aan zonnepanelen op het dak. Dit is situatie:
- geen schaduw
- hellingshoek 30 graden
- ligging zuid-oost (-45 graden)
- topo: Utrecht
Stel, ik leg 1000 wp neer op mijn dak. Hoeveel kWh opbrengst moet ik dan gebruiken als gemiddelde om o.a. de terugverdientijd te berekenen?
slimme meter hebben we helaas al, dus dat gaat niet lukken. Maar volgens mij wordt het gewoon gesaldeerd tegen kostprijs (levering+transportkosten)quote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Als alles perfect is ingesteld en optimaal werkt en je hebt een omvormer met rendement > 95%, kan je wel > 900 kWh op jaarbasis uitkomen. Let op dat je géén slimme meter hebt of neemt; die registreert je teruglevering en dan krijg je alleen de leveringskosten vergoed. Met een ouderwetse Ferraris krijg je de leverings-&transportkosten terug!!!!
Dan maakt het inderdaad geen verschil, was m'n vorige stelling over de slimme meter, verkeerdquote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:46 schreef Blik het volgende:
slimme meter hebben we helaas al, dus dat gaat niet lukken. Maar volgens mij wordt het gewoon gesaldeerd tegen kostprijs (levering+transportkosten)
Wat een onzin, ga je huiswerk doen voordat je bullshit uitkraamt en mensen 'onzeker' maakt.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 13:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Als alles perfect is ingesteld en optimaal werkt en je hebt een omvormer met rendement > 95%, kan je wel > 900 kWh op jaarbasis uitkomen. Let op dat je géén slimme meter hebt of neemt; die registreert je teruglevering en dan krijg je alleen de leveringskosten vergoed. Met een ouderwetse Ferraris krijg je de leverings-&transportkosten terug!!!!
Ik denk dat ie zelfs meer per gaat pakkenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 12:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je geen schaduw heb dan moet 850-900wh mogelijk zijn.
Per 1 juli komt er een subsidie op zonnepanelen (sets) van 15%. Hoe de subsidie aanvraag in zijn werk gaat is nog niet duidelijk.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:39 schreef Tumble het volgende:
Zou er 1 juni niet meer info komen met betrekking tot de zonnepanelen subsidie iemand al wat meer gehoord/gelezen?
Dit inc plaatsen mag ik hopen?quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:19 schreef Gnittoo het volgende:
Eerste offerte binnen; 1950Wp, 10 panelen voor ¤4225. ¤2,17 p. Wp is niet echt bijzonder. Benieuwd wat #2 er voor moois van gaat maken.
http://www.rijksoverheid.(...)naf-2-juli-2012.htmlquote:In totaal is er dit jaar voor de subsidie en de uitvoering van de regeling maximaal ¤22 miljoen beschikbaar. Daarmee kunnen zeker 30.000 aanvragen worden gehonoreerd.
Per installatie wordt maximaal ¤650 subsidie verstrekt, wat neerkomt op een vermogen van 3,5 kilowatt.
Particulieren kunnen subsidie aanvragen met DigiD via het elektronisch loket van AgentschapNL met de digitale versie van een getekende overeenkomst op of na 2 juli 2012. Per adres kan één aanvraag worden ingediend.
Dan praat je over terugverdientijden van 3 jaar bij een levensduur van min 25 jaar.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 22:48 schreef Distortion het volgende:
Ik kan via de gemeente ook subsidie krijgen (33% Noord Beveland). Ben benieuwd of ik nu 2x subsidie kan krijgen op een setje. Ga nu toch nog een beetje meer twijfelen over panelen.
Ideaal gezien je zelf de orientatie kan bepalen en geen schaduw heb!quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:25 schreef junkiexp het volgende:
Ons huis heeft boven de slaapkamers een groot plat dak van 35 m2 met vrij uitzicht rondom.
Hier ligt dakbedekking op, dan isolatie en daarboven op lichtgewicht terrastegels:
[ afbeelding ]
Het is btw op 22 meter hoogte.
Dit is best geschikt voor panelen toch?
Is het ook gebruikelijk dat je de frames ook nog vast maakt aan de ondergrond of wordt er alleen met ballast gewerkt?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:29 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ideaal gezien je zelf de orientatie kan bepalen en geen schaduw heb!
Ik zou wel genoeg belast plaatsen in de frames van de panelen
Als je de panelen in één string plaats heb je twee kabels.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:41 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Is het ook gebruikelijk dat je de frames ook nog vast maakt aan de ondergrond of wordt er alleen met ballast gewerkt?
Ik moet nog een gat 125 boren in het 30 centimeter dikke beton, hier komt een plakplaat met daarop mijn doorvoer van de mechanische ventilatie.
Ik zit te denken om daar dan ook de kabels doorheen te voeren.
In principe is het maar 1 kabel toch?
Kan allebei, maar alleen ballast is natuurlijk het makkelijkst. Er zijn diverse bakken die ook aan de zijkant dicht zijn waardoor de wind er minder grip op heeft.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:41 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Is het ook gebruikelijk dat je de frames ook nog vast maakt aan de ondergrond of wordt er alleen met ballast gewerkt?
2 kabels natuurlijk, een + en een -quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:41 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik moet nog een gat 125 boren in het 30 centimeter dikke beton, hier komt een plakplaat met daarop mijn doorvoer van de mechanische ventilatie.
Ik zit te denken om daar dan ook de kabels doorheen te voeren.
In principe is het maar 1 kabel toch?
Ik heb van de dichte bakken begrepen dat die zeker bij warm weer slechter zijn voor het rendement, de lucht in de bak warmt op en kan niet weg waardoor de cellen warm worden en het rendement daalt.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:05 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kan allebei, maar alleen ballast is natuurlijk het makkelijkst. Er zijn diverse bakken die ook aan de zijkant dicht zijn waardoor de wind er minder grip op heeft.
[..]
2 kabels natuurlijk, een + en een -
Maar ik zou het zo doen dat je er later eventueel meer doorheen kan doen mocht je later uitbreiden met PV of een zonneboiler.
Ik denk een minuut of 2.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:35 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ben benieuwt hoelang het duur voordat de subsidie pot leeg is. Bij het zonnecollectief loopt het echt storm op het moment.
Nu bijna 500 deelnemers en 18% korting uit het collectief
wp/set prijzen die je vorig jaar nog niet voor mogelijk hield
Inderdaad, meer Wp voor minder geld, een grote schande.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:52 schreef junkiexp het volgende:
Ze hebben die set van 585 gewijzigd naar 600 zie ik, 600 is ook de ondergrens van de subsidie.
Dat kunnen ze toch niet zomaar doen?
Vertelquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:35 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ben benieuwt hoelang het duur voordat de subsidie pot leeg is. Bij het zonnecollectief loopt het echt storm op het moment.
Nu bijna 500 deelnemers en 18% korting uit het collectief
wp/set prijzen die je vorig jaar nog niet voor mogelijk hield
Vraag het wel even na bij je VVE (of niet ;') ). Mijn ouders wonen ook in een appartementencomplex, en daar had de VVE bezwaren tegen het feit dat hij panelen plaatste op het collectieve dak.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:25 schreef junkiexp het volgende:
Ons huis heeft boven de slaapkamers een groot plat dak van 35 m2 met vrij uitzicht rondom.
Hier ligt dakbedekking op, dan isolatie en daarboven op lichtgewicht terrastegels:
[ afbeelding ]
Het is btw op 22 meter hoogte.
Dit is best geschikt voor panelen toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |