Zuiden heeft wel genoeg gehad ja.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
Maar eerst het weer voor morgen![]()
Buien met kans op onweervooral in het noorden en midden van het land
![]()
zuiden
quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
![]()
zuiden
Die paar pruttelbuitjes met een klapje onweer mag je hebben hoor.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
![]()
zuiden
Nu mag het westen wel weer eens aan de beurt komenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 22:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zuiden heeft wel genoeg gehad ja.
hmm Estofex geeft niet veel spannends aan voor vandaag.quote:
Nee hoor, GFS geeft heel de tijd maandag aan en ECMWF al heel de tijd dinsdag, al twee dagen hetzelfde. Maar 32 graden moet ik niet aan denken, wij zeggen hier altijd dat het geen weer is voor een blankuh. Lokaal kan het zelfs nog warmer worden (midden Brabant)quote:
Wallclouds zeg ik ja, maar moet nog steeds mijn eerste bliksemfoto maken van het jaar. Zelf denk ik dat alles komt in de nacht van maandag op dinsdag in de vorm van een vieze verregende MCSquote:Op woensdag 22 juni 2011 09:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zolang het maar tot mooie rolwolken/shelf/wallclouds/etc komt vind ik alles prima
Dat zou me niks verbazen indd maar ik laat me graag verrassenquote:Op woensdag 22 juni 2011 09:41 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Wallclouds zeg ik ja, maar moet nog steeds mijn eerste bliksemfoto maken van het jaar. Zelf denk ik dat alles komt in de nacht van maandag op dinsdag in de vorm van een vieze verregende MCS
Dat dusquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:34 schreef IkWilbert het volgende:
Enige voordeel van deze hoge temperaturen is een mogelijk spetterend onweer. Voor de rest mag het van mij wel wegblijven...
Als er maar niet meer huizen de fik in gaan hier in de omgeving vind ik het best.quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:34 schreef IkWilbert het volgende:
Enige voordeel van deze hoge temperaturen is een mogelijk spetterend onweer. Voor de rest mag het van mij wel wegblijven...
Only in the Netherlandsquote:Op woensdag 22 juni 2011 10:51 schreef appelsientje het volgende:
Tering... 32 graden en de volgende dag meteen 15 graden.. raar land..
Wat dacht je van Texas afgelopen februari. Hier een bericht van 16 februari:quote:Op woensdag 22 juni 2011 10:51 schreef appelsientje het volgende:
Tering... 32 graden en de volgende dag meteen 15 graden.. raar land..
quote:In de Verenigde Staten heeft zich een totale omslag voltrokken. In Texas registreerde El Paso afgelopen vrijdag met -8,9ş een koude(dag)record, vandaag kan het datum(warmte)record uit 1904 worden gebroken. El Paso ‘stoomt’ namelijk op naar mogelijk ruim 26 graden. In Oklahoma, waar donderdag 10 februari een nieuw ‘staterecord’ werd gevestigd (Nowata -35,0ş) worden morgen middagtemperaturen boven 20 graden verwacht.
Maar dat gaat tenminste de goede kant op... van extreem koud naar heerlijk warmquote:Op woensdag 22 juni 2011 11:39 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wat dacht je van Texas afgelopen februari. Hier een bericht van 16 februari:
[..]
Hier in het noorden van Groningen valt anders ook genoeg op dit momentquote:
Misschien krijgen wij de primeur , maar als ik alle postings op weerwoord bekijk is die kans niet groot dat er gekke dingen gebeuren komende week toch?quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:58 schreef Saekerhett het volgende:
Bestaat er ook een level 4 van Estofex?
Whut?!?!quote:Op woensdag 22 juni 2011 12:42 schreef themauster het volgende:
[ afbeelding ]
Als dit gaat ploffen....
minder dan nu:P geeft wel aan hoe mooi dit is maar als dit zo uitkomt en de inversie word doorbrooken tja... de shear is ook niet slecht..quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:29 schreef Momo... het volgende:
Woeh.......als dit geen keiharde onweer word![]()
Hoe zag dit plaatje eruit voor 14 juli vorig jaar?
Giga squlline die windsnelheden van 190km/h gaan halenquote:
Als je je er verder totaal niet mee bezig houdt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
WO = SUCKS...
Dat moet iedereen tegenwoordig wel weten
Lange termijn blijft moeilijk. Je ziet het ook op teletekst. 1 dag verder en het kan zo drie graden verschillen. Merken we hier ook. Gisteren stond op Teletekst 24 graden voor zondag. Nu 22. Voor maandag staat daar inmiddels 27. Kan morgen ook 24 of 29 zijnquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:37 schreef Greys het volgende:
Mag ik hier heel even snel een lekenvraagje stellen alsjeblieft?
Ik maak me nogal zorgen om volgende week met die temperaturen (hondje van 15 dat grote warmte niet meer trekt) maar als ik voor mijn woonplaats op weeronline kijk krijg ik:
[ afbeelding ]
Dan zie ik hier totaal geen 30+ graden dus.
Hoe vaak zit weeronline er naast?Nogmaals: ik ben leek, so be gentle
moah.. je komt in de buurt:P die 10 m wind heeft er niks mee te maken je moet gaan kijken naar de hoogte winden op 200-500 hpa als die hoog is heb je kans op roterende wolken (supercells)quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:39 schreef richie29 het volgende:
Eens even kijken of ik er inmiddels een beetje verstand van het gekregen:
Cape -> Meer dan bijzonder aanwezig, zeldzaam hoge waarden voor NL, die kaarten hoef ik niet te herhalen
Jet / wind op hoogte:
Lijkt opzich prima, neemt verder en verder toe richting woensdag
[ afbeelding ]
Wind op 10m :
Bagger, eigenlijk niet aanwezig, waardoor er volgens mij geen kans op roterende wolkjes bestaat.
[ afbeelding ]
Maar verder....kan ik er weinig zinnigs over zeggen. Zijn er al kaarten voor de shear te krijgen voor deze datum?
Waar jij woont ligt dicht bij de zee dus bij jou zul je dus zee invloed hebben en de lucht boven de zee is minder warm dan boven land snappie..:)quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:37 schreef Greys het volgende:
Mag ik hier heel even snel een lekenvraagje stellen alsjeblieft?
Ik maak me nogal zorgen om volgende week met die temperaturen (hondje van 15 dat grote warmte niet meer trekt) maar als ik voor mijn woonplaats op weeronline kijk krijg ik:
[ afbeelding ]
Dan zie ik hier totaal geen 30+ graden dus.
Hoe vaak zit weeronline er naast?Nogmaals: ik ben leek, so be gentle
Dan ga ik maar heel hard duimen dat het meevalt met de hitte en het badje vast opblazenquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Lange termijn blijft moeilijk. Je ziet het ook op teletekst. 1 dag verder en het kan zo drie graden verschillen. Merken we hier ook. Gisteren stond op Teletekst 24 graden voor zondag. Nu 22. Voor maandag staat daar inmiddels 27. Kan morgen ook 24 of 29 zijn![]()
Lastig lastig...
Das waarquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:40 schreef Greys het volgende:
[..]
Als je je er verder totaal niet mee bezig houdt.
Maar bedankt hoorHoop dat ze in dit geval wel een beetje gelijk hebben
Het gaat om de Jet op grote hoogte he!quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:39 schreef richie29 het volgende:
Eens even kijken of ik er inmiddels een beetje verstand van het gekregen:
Cape -> Meer dan bijzonder aanwezig, zeldzaam hoge waarden voor NL, die kaarten hoef ik niet te herhalen
Jet / wind op hoogte:
Lijkt opzich prima, neemt verder en verder toe richting woensdag
[ afbeelding ]
Wind op 10m :
Bagger, eigenlijk niet aanwezig, waardoor er volgens mij geen kans op roterende wolkjes bestaat.
[ afbeelding ]
Maar verder....kan ik er weinig zinnigs over zeggen. Zijn er al kaarten voor de shear te krijgen voor deze datum?
Het was ook eigenlijk om te zien of ik nog ff snel zo'n mobiele airco dingetje moest gaan kopenquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Das waar![]()
Maar geen dank, pak gewoon KNMI / Meteo Consult dan zit je wel goed.
Echter moet ik er wel bij zeggen dat je het beste zaterdag weer kan kijken, nu is het allemaal nog ver weg, en voor je het weet wordt het nog maar 24 graden en krijgen we als toetje wat regen
Ja leuk, haha...die kaarten heeft Wetterzentrale.de nietquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:42 schreef Only12 het volgende:
[..]
moah.. je komt in de buurt:P die 10 m wind heeft er niks mee te maken je moet gaan kijken naar de hoogte winden op 200-500 hpa als die hoog is heb je kans op roterende wolken (supercells)
Ohjawel die kaarten heeft wetterzentrale wel je moet kijken bij GFS daar staan ze van 200 tm 500;)quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:50 schreef richie29 het volgende:
[..]
Ja leuk, haha...die kaarten heeft Wetterzentrale.de niet![]()
Toch wel, nou dat is er wel, maar niet om over naar huis te schrijven...zegmaar.
Verder is zijn er dus massa's energie aanwezig en is de atmosfeer zo instabiel als de pest, maar is er verder weinig tot geen kans op convectie ?
Ik snap dat toch niet
Met die convectie... er is veel inversie dat is zeg maar een laag lucht die stabiel is en die houd zegmaar de onstabiele lucht tegen ( een deksel die op een pan zit) maar als die laag lucht dun is gaan de lucht bellen er in de loop van de dag gwn door heen maar dit keer is die laag heeel dik dus tja dan gaat de lucht er niet doorheen... nu hebben we gwn een enorme bom zonder lond zegmaar.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:50 schreef richie29 het volgende:
[..]
Ja leuk, haha...die kaarten heeft Wetterzentrale.de niet![]()
Toch wel, nou dat is er wel, maar niet om over naar huis te schrijven...zegmaar.
Verder is zijn er dus massa's energie aanwezig en is de atmosfeer zo instabiel als de pest, maar is er verder weinig tot geen kans op convectie ?
Ik snap dat toch niet
de normale 500 hpa kaarten hoe roder en donkerder de kleur hoe meer inversie er isquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:57 schreef richie29 het volgende:
Oke, da's niet moeilijk om te snappen...maar uit welke kaarten maak ik dat op dan?
Als postbode? Of iets anders buiten?quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:03 schreef MaLo het volgende:
Zolang er maar geen level 3 op een werkdag komt vind ik het best eigenlijk.
Maar dinsdag moet ik wel werken
Ruilen? Ik heb mijn jas niet mee en kan straks om 5 uur natuurlijk in de stromende regen naar huis fietsen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:04 schreef RiKe het volgende:
Weer precies wat ik verwacht had, al het leuke gaat weer naar het oosten.
Scheit buien....JA IK BEN JALOERS VERDOMME
Nou ja..da's dan duidelijkquote:Op woensdag 22 juni 2011 13:59 schreef Only12 het volgende:
[..]
de normale 500 hpa kaarten hoe roder en donkerder de kleur hoe meer inversie er is
Daar is nu nog helemaal niets over te zeggen hoor.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:04 schreef RiKe het volgende:
Weer precies wat ik verwacht had, al het leuke gaat weer naar het oosten.
Scheit buien....JA IK BEN JALOERS VERDOMME
Mag ik ook weleens geen doen dit wist ik dan nog maar hier hout het ook op..quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:09 schreef richie29 het volgende:
[..]
Nou ja..da's dan duidelijk
Niet hoe het nou kan dat er hoger in de lucht ineens wel stabiele luchtlagen zijn..of eigenlijk meer hoe stabiele en onstabiele luchtlagen nou bepaald worden.....maar dan moet ik maar eens een cursusje gaan volgen
Eigenlijk zouden we klassikaal met een stel !FOKkers iemand als Erwin Krol voor een avond moeten boekenquote:Op woensdag 22 juni 2011 14:11 schreef Only12 het volgende:
[..]
Mag ik ook weleens geen doen dit wist ik dan nog maar hier hout het ook op..
Zoals de kaarten er nu uitzien verwacht ik er niet zoveel van de 28e.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:12 schreef Droopie het volgende:
Volg dit topic niet zo vaak, maar gaat het nu dinsdag de 28e zo heftig onweren of vanavond
Als je geintreseerd bent in het weer moet je eens op www.weerwoord.be gaan kijken dat is een forum wat alleen maar over het weer gaan ik heb echt ontzettend veel geleerd van die gasten daar.:) er zitten daar ook veel metreologen van het knmi en meteo consult.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:14 schreef richie29 het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden we klassikaal met een stel !FOKkers iemand als Erwin Krol voor een avond moeten boeken
Mjah, ik vind het bijzonder onoverzichtelijk en kom er dan ook niet of nauwelijks meer. Smaken verschillen. Zo merk je ook dat fora's onderling de draak met elkaar steken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:16 schreef Only12 het volgende:
[..]
Als je geintreseerd bent in het weer moet je eens op www.weerwoord.be gaan kijken dat is een forum wat alleen maar over het weer gaan ik heb echt ontzettend veel geleerd van die gasten daar.:) er zitten daar ook veel metreologen van het knmi en meteo consult.
Ach ieder zijn ding... ik haal ook een boel info van weerwoord.be. Ook is onweer-online wel een leuke site met dito forum.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mjah, ik vind het bijzonder onoverzichtelijk en kom er dan ook niet of nauwelijks meer. Smaken verschillen. Zo merk je ook dat fora's onderling de draak met elkaar steken.
Ik kom op alle 2quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mjah, ik vind het bijzonder onoverzichtelijk en kom er dan ook niet of nauwelijks meer. Smaken verschillen. Zo merk je ook dat fora's onderling de draak met elkaar steken.
Ik kan wel eens proberen of er een weerman/vrouw een keer een uurtje vragen van jullie wil komen beantwoorden? Doe geen toezeggingen, maar proberen wil ik het zekerquote:Op woensdag 22 juni 2011 14:14 schreef richie29 het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden we klassikaal met een stel !FOKkers iemand als Erwin Krol voor een avond moeten boeken
quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:24 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik kan wel eens proberen of er een weerman/vrouw een keer een uurtje vragen van jullie wil komen beantwoorden? Doe geen toezeggingen, maar proberen wil ik het zeker
Nee, kantoorbaantje in een oud pandquote:
Kijk eens naar de posthistorie, misschien was dat wel zijn insteekquote:Op woensdag 22 juni 2011 14:21 schreef horned_reaper het volgende:
Van Frutsel mogen we natuurlijk niet heulen met de vijand
Klopt dat is even behoorlijk wennen maar op het laatst valt het wel mee hoorquote:Op woensdag 22 juni 2011 14:24 schreef richie29 het volgende:
Inderdaad.
Het is ook zeker niet dat ik daar nooit kijk, maar aaaaaal die losse threads en reacties daarop maakt het wel lastig te volgen en bijzonder onoverzichtelijk.
Misschien heb ik me er dan niet genoeg in verdiept, maar ben nog weinig mensen met kennis daar tegengekomen.
Hier gaat het lekker te keer (Rotterdam) met de regenquote:Op woensdag 22 juni 2011 15:43 schreef Frutsel het volgende:
Het was toch oosten buien en onweer?
volgens mij is het vooral het zuidwesten nu en zuiden vanochtend
Die vlek die Duitsland in trok is aardig volgestampt met rode pitten inmiddels
Niet te zuinig inderdaad.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:44 schreef Stephan1237 het volgende:
Hier gaat het lekker te keer (Rotterdam) met de regen
Die was zojuist boven Delft. Flink wat regenquote:Op woensdag 22 juni 2011 16:35 schreef Ener-G het volgende:
pff dikke dikke hoosbui nu in Amsterdam hier
Dan zit ik nu niet ver bij je vandaanquote:Op woensdag 22 juni 2011 17:29 schreef Drassss het volgende:
Best donker west van mij ( Zuid-west van Eindhoven )
Dat ziet er heftig uit.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Son drie kwartier geleden.
Ze hebben het wel over onweer, maar dan meer over de waarschijnlijkheid dat er niet echt sprake van zal zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:45 schreef INViCTuS het volgende:
stukje van weer.nl. Die zeggen geen onweer :s maar wel knake heet
Was wel erg plaatselijk dan, in Roosendaal alleen wat druppeltjes op dat moment. Op 40 km van Roosendaal wel zware hagel een uurtje daarvoor, water bleef ook op de snelweg staan zoveel viel er.quote:
Mooi kaartje, waar heb je dat vandaanquote:Op woensdag 22 juni 2011 12:42 schreef themauster het volgende:
[ afbeelding ]
Als dit gaat ploffen....
Wellicht wordt het nu positief (voor de onweersliefhebbers) bijgesteld, ben benieuwd wat voor vuurwerk (hopelijk 25-26 mei stijl, maar dan ook hier in oost brabant) het oplevert als het op het juiste moment komt en 37 graden erbijquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:41 schreef Fredo55 het volgende:
Aan alleen cape hebben we niets.
Zeker niet als het koufront snachts over trekt.
Laten we hopen van niet.
Mooie fotoquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:43 schreef Gitank2 het volgende:
Mooi buitje straks hier in ZO brabant, met een arcus(?) en vluchtende vogel er aan vooraf.
[ afbeelding ]
Ja 35°C en achter die front effe 10°C, geloof me dan knijp je je wel evenquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:47 schreef INViCTuS het volgende:
Nee, dat weet ikmaar de cape en darmee ook de lifted zijn juist in de middag goed. Dat koufront moet gewoon op het heetst van de dag overtrekken
Mwoah in de nacht is er voldoende energie over om prachtig onweer te doen laten voorkomen, persoonlijk denk ik dat MC de boel een beetje aan het opblazen is net zoals de weerdiensten dat 25/25 mei 2009 deden. Toen werd er ook gezegd dat we te maken kregen met enkele buitjes met onweer, nou ik ben de grond ingebliksemdquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:41 schreef Fredo55 het volgende:
Aan alleen cape hebben we niets.
Zeker niet als het koufront snachts over trekt.
Laten we hopen van niet.
Laten we dat maar hopen dan! Dat was een memorabele dag al viel dat hier nog wel tegen...en onweer als het donker is das toch wel gaaf! Gelukkig is het nog geen maandagquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:53 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Mwoah in de nacht is er voldoende energie over om prachtig onweer te doen laten voorkomen, persoonlijk denk ik dat MC de boel een beetje aan het opblazen is net zoals de weerdiensten dat 25/25 mei 2009 deden. Toen werd er ook gezegd dat we te maken kregen met enkele buitjes met onweer, nou ik ben de grond ingebliksemd
Oudenbosch.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:21 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Was wel erg plaatselijk dan, in Roosendaal alleen wat druppeltjes op dat moment. Op 40 km van Roosendaal wel zware hagel een uurtje daarvoor, water bleef ook op de snelweg staan zoveel viel er.
goed voer voor een tornadoquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:52 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ja 35°C en achter die front effe 10°C, geloof me dan knijp je je wel even
Ja, dat was wel lachen ja. Ik 's nachts ff naar wc en denk...hmm, beetje weerlicht enzo...even later kwam er toch eventjes een buitje langsquote:Op woensdag 22 juni 2011 19:53 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Mwoah in de nacht is er voldoende energie over om prachtig onweer te doen laten voorkomen, persoonlijk denk ik dat MC de boel een beetje aan het opblazen is net zoals de weerdiensten dat 25/25 mei 2009 deden. Toen werd er ook gezegd dat we te maken kregen met enkele buitjes met onweer, nou ik ben de grond ingebliksemd
Eventjes?quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:21 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
[..]
Ja, dat was wel lachen ja. Ik 's nachts ff naar wc en denk...hmm, beetje weerlicht enzo...even later kwam er toch eventjes een buitje langsWas echt wel mooi
Level 5quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:13 schreef DemonRage het volgende:
Ik ben benieuwd waar Estofex dit weekend mee komt.
Als de waarschijnlijkheid van zwaar weer duidelijk aanwezig is dan willen ze nog wel een dag of 2 van te voren een voorspelling doen.
hmm weinig neerslagsignaal maandag en dinsdag...quote:
Verhuizen is zeker geen optiequote:Op donderdag 23 juni 2011 08:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ja dat lijkt me ook, maar het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets als een misser zal aflopen
Voor de noordelingen krijgen meestal de restanten van die zooi terwijl het zuiden de leukste papieren hebben..soms hebben we mzzl maar 9 van de 10 keer lopen wij mis, en dan durven ze ook nog te zeiken als ze niks krijgen
Je hebt de Elfstedentocht... of uh..quote:Op donderdag 23 juni 2011 09:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mah ik heb het hier wel naar mijn zin dus zie daar geen reden van in, en als ik ga verhuizen dan ga ik wel naar Amerika waar tenminste echte buien vallen![]()
Had je ook geen 10 bft in 2007? (januari)quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
Welke 11stedentocht![]()
Zelfs 10bft heb ik niet eens gehad sinds ik hier in Holwerd woon, niet te geloven zeg!
Nope ik ben is pas in feb 2008 gekomen @Holwerd dan.quote:Op donderdag 23 juni 2011 10:30 schreef aloa het volgende:
[..]
Had je ook geen 10 bft in 2007? (januari)
http://www.knmi.nl/cms/co(...)_van_18_januari_2007
Graadje of 20 in de nacht... dat wordt zweten in bed.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:32 schreef Againzender het volgende:
Hm, nacht van maandag naar dinsdag wordt een ouderwetse plaknacht zo te zien.
Nu is het wachten op de nieuwe run van GFS, die nu vernieuwd wordt.quote:CAPE: Convective Available Potential Energy. CAPE is een maat voor energie die beschikbaar is voor (zware) convectie, welke vaak vergezeld gaat van onweer. De kans op onweer is daarmee sterk gekoppeld aan de hoeveelheid CAPE in de atmosfeer. Om een idee te krijgen: 2 KJ/Kg kan heftige convectie geven, 3 KJ/Kg zeer heftige convectie.
De CAPE waarden in Texas waren af en toe wel mooi, boven de 6000. In Nederland heb ik ze nooit boven de 3000 gezien.quote:Op donderdag 23 juni 2011 11:46 schreef Againzender het volgende:
CAPE geeft inderdaad idiote waarden bijna, maar geen neerslagsignaal
quote:Op lange termijn wil ik de situatie van begin volgende week bespreken als eerste indicatie. Door de doortocht van een grondhoog van west naar oost richting C-EUR, en de opbouw van een serieuze hoogterug over onze streken, zal het enkele dagen hoogzomer zijn, te beginnen met zondag waarbij de T850 al naar 15° wordt gejaagd met dus op 2m waarden tot 26-27°. Dit gaat gepaard met mooi weer door het uitgesproken cyclonale regime en de nog relatief lage TE850 waarden (rond 45°).
Op maandag zien we het koufront golven ter hoogte van Ierland en aan de voorzijde ontwikkelt zich een uitgesproken thermische vore in de Spanish Plume. De rugas is dan opgeschoven tot net oost van onze regio en een aanstormende hoogtetrog bevindt zich maandag overdag nog west van Ierland. Dus wat onweer betreft hoeven we nog weinig te vrezen op maandag. De enorme latente onstabiliteit in GFS (SB-CAPE waarden tot boven 2500 J/kg en LI rond -10) lijken dus niet verzilverd te worden. Door de sterke WAA op bv. 850 hPa is de CIN/CAP veel te groot.
Alles verandert naar dinsdag toe. De thermische vore en bijhorende conv.lijne wordt door de meeste modellen om 06z (dinsdag) over het uiterste westen van BE getekend. Dus nabij deze lijn toenemende kans op onweer. Mogelijks in het westen gezien de timing vanaf middelhoog niveau. Later op de dag schuift de vore door naar het oosten en tegen 12z bevindt de windshift line zich ergens over de centrale gebieden. Ook dan wordt voor de lijn erg hoge onstabiliteit berekend en deze keer hebben we tevens te maken met een doorslaande en negatief kantelende hoogtetrog en de RE van een anticyclonaal gekromde jetstreak. De kansen op zware onweersbuien over de centrale en oostelijke gebieden neemt dinsdag in de loop van de dag dus sterk toe. Daarbij kunnen we uitgaan van een MCS en de kans op een actief Quasi Linear Convective System (QLCS of squall line) is hierbij mogelijk, gezien de WAA vóór de conv.line uit en de erg hoge TE850 waarden tot 65°.
Op deze termijn is dit uiteraard met te weinig nauwkeurigheid uit te maken maar deze kaarten laten dit zeker toe. Veel zal afhangen van de timing van de conv.line en de exacte vorm en sterkte van de bovenluchttrog.
Eén keer gedaan, m'n schema omgegooid vanwege "dreigend zwaar weer". Dat doe ik dus niet meerquote:Op donderdag 23 juni 2011 12:35 schreef Drassss het volgende:
Ik denk dat ik dinsdag maar thuis ga werken, gewoon omdat het kan
Ja, totdat je dit over je heen krijgt als je naar huis moet:quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:48 schreef JDude het volgende:
[..]
Eén keer gedaan, m'n schema omgegooid vanwege "dreigend zwaar weer". Dat doe ik dus niet meer.
Z=Zulu=UTC=GMT (zo goed als). 18Z is dus 19:00 Nederlandse tijd.quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:48 schreef marcel-o het volgende:
omg
daar staat 18Z is dat 18:00 uur oid?
Ruitenwissers aan en gaan!quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:49 schreef Saekerhett het volgende:
Ja, totdat je dit over je heen krijgt als je naar huis moet:
[ afbeelding ]
mooiquote:Op donderdag 23 juni 2011 12:50 schreef JDude het volgende:
[..]
Z=Zulu=UTC=GMT (zo goed als). 18Z is dus 19:00 Nederlandse tijd.
en heb ik gegetenquote:Op donderdag 23 juni 2011 13:00 schreef aloa het volgende:
20 uur inderdaad in de zomer. Zomer + 2 en Winter + 1
Niet 20:00 met zomertijd? Ik twijfel nu ook even.quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:50 schreef JDude het volgende:
[..]
Z=Zulu=UTC=GMT (zo goed als). 18Z is dus 19:00 Nederlandse tijd.
20 uur inderdaad in de zomer. Zomer + 2 en Winter + 1quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:57 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Niet 20:00 met zomertijd? Ik twijfel nu ook even.
Parkeerplek zoeken in het open veld zoeken met de neus richting bui en staan!quote:
+lensquote:Op donderdag 23 juni 2011 13:29 schreef Resistor het volgende:
[..]
Parkeerplek zoeken in het open veld zoeken met de neus richting bui en staan!
+ bliksemafleiderquote:
30 km verderop hebben we al 2 flinke buien gehad.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:38 schreef Frutsel het volgende:
volgens mij pissen we hier weer naast de pot.
Of het trekt bovenlangs of onderlangs. Ook gisteren, nu alweer.
Een van die plukjes moet hier toch ook eens wat water gooien
ik zal jou eens doortrekkenquote:Op donderdag 23 juni 2011 14:56 schreef SpeedyGJ het volgende:
Niet te geloven, alles treks boven en onder me door, niet goed van te worden!
Ik kan ze zienquote:Op donderdag 23 juni 2011 14:50 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
30 km verderop hebben we al 2 flinke buien gehad.
Ben je in Enschede nu? Ik wel en het wordt nu een beetje donker, maar het is nog wel droog komt met bakken uit de hemelquote:
Nee net daarbuiten en tis droog hierquote:Op donderdag 23 juni 2011 16:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ben je in Enschede nu? Ik wel en het wordt nu een beetje donker, maar het is nog wel droog komt met bakken uit de hemel
quote:Tussen 13.30 uur en 14.30 uur een zware regenbui in Pieterzijl (West Groningen). Er viel maar liefst 42.0 mm. buienradar.nl
Als je op buienradar kijkt bij de afgelopen 3 uur, zie je idd steeds zo'n rooie pit actief daarquote:
Is het FOK!Stormchase team al opgeroepen?quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:33 schreef aloa het volgende:
Dit ziet er weer goed uit zeg!!!
Om bang van te worden![]()
[ afbeelding ]
Weinig buien?! Ik ben vandaag 2 keer tot op mn boxershort doorweekt.. Ik kon daarnet de weg niet eens meer zien door de regenquote:Op donderdag 23 juni 2011 17:11 schreef Fredo55 het volgende:
Hier in Zeeland weinig buien gehad, misschien vanavond meer kans?
Er ligt een lijntje klaar als ik meteox zo bekijk.
mooie foto!quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:03 schreef INViCTuS het volgende:
Hier nog een aantal foto's van buien e.d uit Duitsland. De eerste van onderstaande link is wel erg gaaf!
http://www.wetteronline.d(...)iche_Boeenwalzen.htm
van gister;
http://www.wetteronline.d(...)schwere_Gewitter.htm
Het wordt een zwarte dag.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:41 schreef INViCTuS het volgende:
Cape en lifted blijven onveranderd dik hoog en goed. Dat is in ieder geval een goede basisdat geldt voor zowel maandag als dinsdag.
cape voor dinsdag mooi lichtpaars...
[ afbeelding ]
lifted
[ afbeelding ]
cape van wetter3
[ afbeelding ]
Iemand nog andere?
GFS laat de Cape nu ook zien op woensdag en daarbij neerslag (niet veel).quote:Op donderdag 23 juni 2011 19:20 schreef horned_reaper het volgende:
Ik heb even een beknopte en korte verwachting voor jullie gemaakt wat betreft komende Dinsdag!![]()
Aankomende Maandag en Dinsdag krijgt ons land te maken met waarschijnlijk de eerste grootschalige tropische hitte.
Het was de meesten van ons ook al opgevallen dat er enorm veel energie in de atmosfeer aanwezig is! Genoeg potentie om onze weerfreak hersenen op volle toeren te laten draaien en weerwoord helemaal vol te spammen uit enthousiasme.
Desondanks ben ik bang dat ik velen van jullie teleur zal moeten gaan stellen met de situatie zoals deze er nu voor staat. Als we kijken naar de Energie in de atmosfeer zien we inderdaad ongelofelijk CAPE waarden met een potenties tot plaatselijk 4500 J/kg. Maar we hebben ook te maken met een enorm hoog dauwpunt en een naderend koufront.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zal niet op teveel details in gaan. Maar zoals het er nu uitziet gaat het koudefront te vroeg terrein winnen en alle potentie naar het oosten duwen voor de aanwezige energie ook echt benut gaat worden.
[ afbeelding ]
De modellen maken momenteel enorm veel ruzie met elkaar wat betreft de ontaarding van eventuele potentiële neerslagkansen boven ons land. Mochten er toch buien gaan ontstaan in de loop van de middag dan zullen deze kansen ook meer dan benut worden en kunnen de buien differentiëren tot de meest prachtige cellen.
Onderstaande verwachting laat dan ook zien dat ik geen grootschalige buien ga verwachten komende Dinsdag. Echter is ook de te zien dat de potentie wel aanwezig is. En mochten deze alsnog benut kunnen worden op een relatief vroeg stadium van de dag, dan lijkt een estofex level 2 voor in ieder geval het oosten van ons land zeker een mogelijkheid.
Zodra de modellen meer duidelijkheid en zekerheid gaan geven zal ik kijken of ik mijn verwachting ook wat diepgaander kan gaan maken.
[ afbeelding ]
(Bovenstaande parameters zijn voor het midden van NL)
hoho, het is nog te vroeg om conclusies te trekken!quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:03 schreef kermit71 het volgende:
Ik vind het nu echt niet leuk meer, wat een waardeloos onweersseizoen voor de provincie Utrecht
![]()
(maar evengoed bedankt voor de duidelijke informatie, zit ik me tenminste niet het hele weekend te verheugen op niks)
Volledig mee eensquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:03 schreef kermit71 het volgende:
Ik vind het nu echt niet leuk meer, wat een waardeloos onweersseizoen voor de provincie Utrecht
![]()
(maar evengoed bedankt voor de duidelijke informatie, zit ik me tenminste niet het hele weekend te verheugen op niks)
quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:19 schreef Timmos het volgende:
[..]
Weinig buien?! Ik ben vandaag 2 keer tot op mn boxershort doorweekt.. Ik kon daarnet de weg niet eens meer zien door de regen.. Inclusief knetter onweer
..
Twitpicje van vanochtend:
http://twitpic.com/5flbdp
Er is gelukkig meer dan alleen maar GFSquote:Op donderdag 23 juni 2011 21:47 schreef viagraap het volgende:
Toch wel balen dat zo'n uitzonderlijk hoge CAPE in zo'n groot gebied zoals het er nu naar uitziet er gewoon voor de sier is.
Helaas maar 4/5 dondertjesquote:Op donderdag 23 juni 2011 22:10 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zegt dit genoeg?![]()
De onweersbuien gingen mooi over Zeeuws-Vlaanderen heen.
plaatjes daarvandaan doen het niet.quote:
HUH?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:23 schreef richie29 het volgende:
Grappig![]()
In de nieuwste run lijkt er aanstaande dinsdag niks / vrijwel niks meer te gaan gebeuren en is het hele zaakje opgeschoven naar de woensdag!
Qua timing lijkt dit ook veel gunstiger voor zwaar weer te zijn. Zoals ik net een beetje geleerd heb is er woensdag veel minder inversie, nog steeds veel CAPE en trekt er een storing precies over ons land, met nog steeds hoge temperaturen die dag.
Viel me trouwens op dat de 200hPa op dinsdag totaal van kracht veranderd is.
Kennelijk weten de modellen nog steeds niet zeker wat er gaat gebeuren. Ben wel erg benieuwd waar Hirlam zondag mee komt.
quote:Maandag en dinsdag swingt de temperatuur de pan uit want dan wordt het hete luchtkanon in stelling gebracht. Op een hoogte van 1500 meter gaat de temperatuur op dinsdag zelfs omhoog naar 20°C en dat betekent bij voldoende instraling in deze tijd van het jaar ronduit tropische temperaturen. Maandag is het zonnig, droog en warm tot zeer warm. Er worden temperaturen verwacht van 27°C in het noorden tot lokaal 32°C in het zuiden van het land. De wind komt uit het zuiden tot zuidoosten en is zwak tot matig van kracht. De nacht naar dinsdag verloopt uitermate zwoel met in de stedelijke gebieden een tropennacht, dat betekent dat het kwik niet onder de 20°C zal geraken. Dinsdag wordt dan aan de voorzijde van een koufront boven Engeland (dat is mogelijk pas in de avond zal bereiken) met een zuidoostelijke stroming ronduit hete lucht aangevoerd waarin het niet is uitgesloten dat het in het zuidoosten lokaal zo`n 35°C zal worden, elders maxima tussen 29 en 33°C. Er staat slechts een zwakke tot matige zuidoostenwind en er zijn flinke zonnige perioden. In de avond bestaat er dan vanuit het westen kans op een onweersbui, in hoeverre dit zal leiden tot overlast is nu nog niet te zeggen.
Nogmaals:quote:
Oh, nou ja...bevestigd het eens te meer.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 09:27 schreef meteo-online het volgende:
[..]
HUH?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meteoconsult
Lang leve mijn koelsysteemquote:Op vrijdag 24 juni 2011 10:09 schreef aloa het volgende:
Dat wordt zweten dinsdagnacht. De temperatuur zakt niet onder de 20 graden.
Kaartje van dinsdagnacht 03z (5 uur s'morgens)![]()
[ afbeelding ]
Mah ik denk dat het meer om een water/windhoos gaan en geen tornado, al lijkt het me stug dat deze melding wel waar is..quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:20 schreef richie29 het volgende:
Hej!
Heeft er iemand een 'tornado' gezien in het noorden gisteren? Ik kijk soms wel eens in eht archief van estofex, ze werken die kaartjes dan bij met reports die ze ontvangen hebben...maar deze valt wel op!
[ afbeelding ]
Als die locatie exact klopt zou het ergens bij Groningen - Slochteren moeten zijn.
Die gasvelden daar doen rare dingen![]()
Klopt, maar maak ze zelf. En daarbij zitten de kaarten achter een betaalde inlog en als je de voorwaarde leest van wetteronline weet je misschien meerquote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
Leuke kaarten maar vraag me af waarom niet op andere forums? Ze komen toch gewoon van wetteronline af? Dus het zijn niet je eigen kaarten
Ik heb er net een topic over geopend.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:15 schreef horned_reaper het volgende:
AMSTERDAM - Mensen moeten maandag en dinsdag uitkijken voor de zon. Weeronline voorspelt dat op die dagen een aantal uren zonkracht 8 wordt bereikt. Dat betekent voor de meeste Nederlanders dat ze niet langer dan een halfuur onbeschermd moeten zonnen. De laatste keer dat de zon zo krachtig scheen was op 2 juli 2009.
Volgens Weeronline loopt vanaf zondag de temperatuur op tot boven de 25 graden waarna het kwik een aantal dagen boven de 30 graden kan uitkomen. Door de hoge luchtvochtigheid voelt de hitte echter drukkend aan. Ook kan 'extreem' weer met pittige buien roet in het eten gooien. Vooral in het zuiden van Nederland wordt het warm. Een officiële landelijke hittegolf lijkt niet haalbaar. Hiervoor moet het vijf dagen achter elkaar 25 graden of warmer zijn in De Bilt, waarvan drie dagen boven de 30 graden.
De kans op regen is volgens het KNMI zondag twintig en maandag tien procent. Daarna wordt natter weer verwacht
Kaartjes staan ook gewoon op Onweer Onlinequote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:52 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Klopt, maar maak ze zelf. En daarbij zitten de kaarten achter een betaalde inlog en als je de voorwaarde leest van wetteronline weet je misschien meer
Joh wie zou ik nu zijn danquote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:38 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Kaartjes staan ook gewoon op Onweer Online
Ik doe ook even mee, lol op twitterquote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:41 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Joh wie zou ik nu zijn danMaar ik ga geen tijd en energie insteken voor anderen die het zomaar overnemen zonder ook maar even iets te vragen
Aha oke dat wist ik nietquote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:52 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Klopt, maar maak ze zelf. En daarbij zitten de kaarten achter een betaalde inlog en als je de voorwaarde leest van wetteronline weet je misschien meer
Belangrijkste is de neerslag die aardig berekend wordt op 18Z, ook dynamisch is het heerlijk. Las net op Facebook een stukje van Pieter Groenemijer(werkzaam bij Estofex). Hieronder een citaat (vertaald)quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:55 schreef INViCTuS het volgende:
Meteo, wat maakt deze kaarten zo anders als die van gister dan? Zoveel verschil is er niet toch?! cape en lifted als basis is goed, nu de rest nog. Die blijven overigens elke run op maandag en dinsdag erg hoog!
quote:Nou ... Ik denk dat we een ernstig zwaar weer te zien gaan krijgen op maandag en dinsdag. Benelux en Noord-Frankrijk lijkt het meest in gevaarlijkste, maar ook de rest van Frankrijk, westelijke delen van Duitsland en zelfs delen van het Verenigd Koninkrijk zullen waarschijnlijk hun deel krijgen. Ik denk dat we zullen zien een aantal bowing MCS dat noordwaarts beweegt langs de westelijke rand van de warme lucht-massa.
Inderdaad, zondagavond kunnen we wat meer zeggen, maar opvallend is dat het dynamische gedeelte elke run wel berekend wordt voor dinsdag, ook de neerslag wordt door EC en GFS nu goed berekend. Klinkt misschien raar maar ik kan niet wachten tot dinsdag wanneer er kans op tornadic supercellsquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:31 schreef INViCTuS het volgende:
Maargoed, dat is vandaag of niet?! Eergister waren de waarden cape en lifted evenals gister en vandaag net zo hoog, eigenlijk alle runs waren extreem goed maar wel werd er eergister gezegd dat het tegen zou gaan vallen. Op dit moment zouden we ernstig zwaar weer kunnen krijgen?!
Maandag wordt het warm en voor mijn plaats hier in het Oosten wordt 32 graden verwacht dus de buien zullen lokaal zijn omdat het koufront eigenlijk pas dinsdag komt. Dinsdag verwacht men hier 35/36 graden en wordt dus ernstiger/extremer dan de maandag zoals het zich nu laat aanzien?! Right? Al is het nu uiteraard pas vrijdag en kan je pas zondag wat meer op de details ingaan...
wat is de te verwachte avond/nachttemp voor maandag op dinsdag eigenlijkquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:40 schreef Drassss het volgende:
Ik denk dat weinig mensen op 35 graden zitten wachten, zeker met die zonwaarde...
Die komt niet onder de 20 graden.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:56 schreef MissHobje het volgende:
`pff blij dat die hitte dan maar 1 a 2 dagen is eigenlijk.. veels te heet! maargoed eerst zien dan geloven, zal een lekker klap geven rond 15 in de auto terug!
Ff zonwering ding zoeken
[..]
wat is de te verwachte avond/nachttemp voor maandag op dinsdag eigenlijk! erg klef?
Bluh.
Jep, rond 20 en in stedelijk gebied zelfs iets hoger.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:56 schreef MissHobje het volgende:
`pff blij dat die hitte dan maar 1 a 2 dagen is eigenlijk.. veels te heet! maargoed eerst zien dan geloven, zal een lekker klap geven rond 15 in de auto terug!
Ff zonwering ding zoeken
[..]
wat is de te verwachte avond/nachttemp voor maandag op dinsdag eigenlijk! erg klef?
Bluh.
Laat het alsjeblieft zo zijn dat het niet zo warm wordt als voorspeld.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:25 schreef mickeyD het volgende:
weeronline heeft teruggeschaald naar een graad of 23 maandag en 22 dinsdag in Den Haag????
op alle andere media worden nog steeds tropische waarden genoemt.
http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Den-Haag/4057864
Op de één of andere manier ziet dit er on-Nederlands uitquote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:31 schreef Klonk het volgende:
[ afbeelding ]
Dit was het moment dat ik vanmiddag besloot dat het tijd was om mijn regenpak maar eens aan te trekken
Goed gespot, was net over de grens in het Duitse Bracht: http://maps.google.nl/map(...)010724,0.027874&z=16quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:37 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Op de één of andere manier ziet dit er on-Nederlands uit
zag k nou dat t 12Z was geworden dinsdag? en niet 18?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:36 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Inderdaad, zondagavond kunnen we wat meer zeggen, maar opvallend is dat het dynamische gedeelte elke run wel berekend wordt voor dinsdag, ook de neerslag wordt door EC en GFS nu goed berekend. Klinkt misschien raar maar ik kan niet wachten tot dinsdag wanneer er kans op tornadic supercells
MCSquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:09 schreef RiKe het volgende:
Meteo, wat moet ik mij voorstellen bij een bowing MCS?
Een rol wolk?
Bliksem en donder waarvan je ondergoed ineens 27 kleuren krijgt?
Moet ik de snorkel alvast op gaan zoeken?
En weet iemand het weer voor morgen rond Biddinghuizen?
Buiten feestje en ik wil wel weten waar ik allemaal rekening mee moet houden (het is voor mij 1,5 uur rijden van huis af dus even heen en weer zit er niet in).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |