Ik heb even een beknopte en korte verwachting voor jullie gemaakt wat betreft komende Dinsdag!
Aankomende Maandag en Dinsdag krijgt ons land te maken met waarschijnlijk de eerste grootschalige tropische hitte.
Het was de meesten van ons ook al opgevallen dat er enorm veel energie in de atmosfeer aanwezig is! Genoeg potentie om onze weerfreak hersenen op volle toeren te laten draaien en weerwoord helemaal vol te spammen uit enthousiasme.
Desondanks ben ik bang dat ik velen van jullie teleur zal moeten gaan stellen met de situatie zoals deze er nu voor staat. Als we kijken naar de Energie in de atmosfeer zien we inderdaad ongelofelijk CAPE waarden met een potenties tot plaatselijk 4500 J/kg. Maar we hebben ook te maken met een enorm hoog dauwpunt en een naderend koufront.
![1962011231440.jpg]()
![1962011232940.jpg]()
Ik zal niet op teveel details in gaan. Maar zoals het er nu uitziet gaat het koudefront te vroeg terrein winnen en alle potentie naar het oosten duwen voor de aanwezige energie ook echt benut gaat worden.
![1962011234340.jpg]()
De modellen maken momenteel enorm veel ruzie met elkaar wat betreft de ontaarding van eventuele potentiële neerslagkansen boven ons land. Mochten er toch buien gaan ontstaan in de loop van de middag dan zullen deze kansen ook meer dan benut worden en kunnen de buien differentiëren tot de meest prachtige cellen.
Onderstaande verwachting laat dan ook zien dat ik geen grootschalige buien ga verwachten komende Dinsdag. Echter is ook de te zien dat de potentie wel aanwezig is. En mochten deze alsnog benut kunnen worden op een relatief vroeg stadium van de dag, dan lijkt een estofex level 2 voor in ieder geval het oosten van ons land zeker een mogelijkheid.
Zodra de modellen meer duidelijkheid en zekerheid gaan geven zal ik kijken of ik mijn verwachting ook wat diepgaander kan gaan maken.
![1962011235640.jpg]()
(Bovenstaande parameters zijn voor het midden van NL)