Als ik Ferrari was zou ik voor Kobayashi gaan, want die rijdt een stuk beter dan Perez en ze schelen maar 3 jaar in leeftijd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:01 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Is idd al een paar dagen/weken op gang. Maar Ferrari lijkt me iig sterk, die hebben Perez in het opleidings programma zitten. En laat Sauber nu ook toevallig met Ferrari krachtbronnen rijden. Denk dat Massa nog 1 jaar aandoet en dan komt Perez daar voor in de plaats. Ongeveer hetzelfde traject als met Massa: 2 jaar Sauber en dan hup die rooie bak in. Verschil zit 'm erin dat Perez al in het programma zit, en Massa tussendoor 1 jaar testrijder bij Ferrari is geweest om het team te leren kennen.
Daarbij zie ik in Webber niet echt een Ferrari coureur, eerder een Mclaren rijder.
Bij Renault zou al de serieuzere optie zijn. Sterker nog: Boullier heeft afgelopen weekend toegegeven dat de interesse er is, en al gepolst is naar het huidige contract van Webber en er al gesprekken lopen.
[..]
Bron: hier
Alonso is niet echt het constante type volgens mij, hij houd wel van inhalen... En Schumacher kon er ook wel wat van. Maar goed daar ging het niet om. Kijk in een ideale wereld haalt Ferrari Vettel op aan het einde van dit seizoen. Dan heeft Seb 2 wereldtitels en kunnen ze het hele team om Seb heen bouwen net als met Schumi... En dan kan Vettel proberen om het record van Schumi te gaan verbreken. 8 wereldtitels.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:41 schreef Sinister-D- het volgende:
Denk dat je Koba en Perez als rookie nog niet kunt vergelijken. Toegegeven, Koba heeft ook pas een jaar ervaring, maar dan nog. Perez is imo ook een constante coureur, als je ziet hoe die in Melbourne en Valencia maar 1 stop nodig heeft met de Pirelli's. En in Melbourne zat ie zelfs in de punten (kreeg daarna wel een dsq) daardoor, ook niet mis als rookie in je eerste race. Ferrari kiest altijd voor constante rijders, en nooit een wildebras ala Koba.
Maar begrijp me absoluut niet verkeerd, ik zou ook Koba graag in een van de topteams willen zien. Maar ik bekijk het gewoon vanuit het Ferrari oogpunt.
Vettel zou gek zijn om nu weg te gaan bij Red Bullquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:48 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Alonso is niet echt het constante type volgens mij, hij houd wel van inhalen... En Schumacher kon er ook wel wat van. Maar goed daar ging het niet om. Kijk in een ideale wereld haalt Ferrari Vettel op aan het einde van dit seizoen. Dan heeft Seb 2 wereldtitels en kunnen ze het hele team om Seb heen bouwen net als met Schumi... En dan kan Vettel proberen om het record van Schumi te gaan verbreken. 8 wereldtitels.
Ja zijn prestaties zijn constant, dat maakt hem ook een top-rijder maar hij is niet het type dat de verplichte rondjes rijd maar die altijd probeert in te halen. Zoals Lewis maar dan zonder brokkenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:56 schreef Sinister-D- het volgende:
Alonso niet constantHeeft sinds de eerste race van vorig jaar maar 2 keer buiten de punten gefinisht, en 2 uitval beurten gehad.laagste finish binnen de punten was een achtste plaats. Als dat niet constant genoeg voor je is
mwah, hij kan (als het moet) ook heel berekenend rijden hoorquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:27 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Ja zijn prestaties zijn constant, dat maakt hem ook een top-rijder maar hij is niet het type dat de verplichte rondjes rijd maar die altijd probeert in te halen. Zoals Lewis maar dan zonder brokken
De definitie van constant rijden is ook dat je prestaties binnen een bepaalde range vallen van posities behalen per race. Of het maximale uit de auto kunt halen ongeacht dat deze langzamer is.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:27 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Ja zijn prestaties zijn constant, dat maakt hem ook een top-rijder maar hij is niet het type dat de verplichte rondjes rijd maar die altijd probeert in te halen. Zoals Lewis maar dan zonder brokken
Oke dat kan ik alleen maar met je eens zijn... Maar dan is Alonso wel wat veranderd (de Ferrari invloed?) want in het verleden bleef hij nooit achter een andere auto hangen en ging hij altijd voor het inhalen. En ik zie het ook nog wel gebeuren dat Ferrari Vettel zover krijgt dat hij voor hun gaat rijden, want ook hij heeft een Ferrari rijstijl, kost alleen een hoop geld om hem bij RBR weg te krijgen ben ik bang.quote:Op woensdag 29 juni 2011 17:23 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
De definitie van constant rijden is ook dat je prestaties binnen een bepaalde range vallen van posities behalen per race. Of het maximale uit de auto kunt halen ongeacht dat deze langzamer is.
Maar zoals Kepler zegt, Alonso kan ook een berekenend coureur zijn. Heeft vorig jaar genoeg gezegt dat als ie elke race binnen de top 3 zou eindigen WDC zou worden, en toen is hem dat ook gelukt tot op de laatste race, en die kostte hem uiteindelijk ook het WK. Sterker nog, in vergelijking met Hamilton zou Alonso nooit een risicovolle actie uithalen in de laatste races als die weet dat als ie telkens in de top 5 zou eindigen ook WDC zou worden. Iets wat een Hamilton nooit zou zeggen, en waarschijnlijk die bewuste actie wel zou uitvoeren. En dat is eigenlijk wat Hamilton breekt onder druk, en waar Alonso wel weer in uitblinkt.
dit hele bericht is nu koren op de molen van zowel Walter en Vosss als Weltschmerz
Hij is juist 1 van de saaiste coureurs wanneer hij een voorsprong heeft in punten. Totaal inspiratieloze races om maar punten te scoren met zo min mogelijk risico. Ze noemden hem soms (ook) een rekenmeester.quote:Op woensdag 29 juni 2011 18:04 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Oke dat kan ik alleen maar met je eens zijn... Maar dan is Alonso wel wat veranderd (de Ferrari invloed?) want in het verleden bleef hij nooit achter een andere auto hangen en ging hij altijd voor het inhalen.
Uiteraard mag je dat vragenquote:Op woensdag 29 juni 2011 18:33 schreef Sinister-D- het volgende:
Sinds wanneer kijk je F1 Ramon, als ik vragen mag?
En het wilt niet zeggen dat als je een berekenend coureur bent dat je geen inhaalacties wilt/kan maken
Dat is dan anders zoals ik het beleefd heb, want in zijn tijd bij Renault stond Alonso bekent om zijn agressieve rijstijl, beetje zoals Hamilton dat nu heeft. Alleen is Alonso wat ouder en verstandiger geworden en heeft hij geleerd dat inhalen niet altijd nodig is. Iets wat Hamilton nog moet leren: inhalen doe je in de F1 omdat het nodig is, niet omdat het kan. En Lewis heeft daar de prijs al voor betaald, namelijk zijn kans op de wereldtitel dit seizoen...quote:Op woensdag 29 juni 2011 18:50 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Hij is juist 1 van de saaiste coureurs wanneer hij een voorsprong heeft in punten. Totaal inspiratieloze races om maar punten te scoren met zo min mogelijk risico. Ze noemden hem soms (ook) een rekenmeester.
Nu wil ik niet beweren dat het in Barcelona altijd zo'n goede races zijn, maar om Catalunya nu door Valencia te gaan vervangenquote:'Valencia neemt plaats over van Barcelona met Spaanse Grand Prix'
De Grand Prix van Spanje zal volgend jaar niet meer op het Circuit de Catalunya worden verreden. Volgens berichten in de Spaanse media gaat het Valencia Street Circuit het contract met Bernie Ecclestone verlengen tot en met 2021 en zal het hierbij de Spaanse Grand Prix mogen organiseren. Voor Barcelona zou geen plaats meer zijn op de kalender.
De voorlopige kalender voor 2012 bevat momenteel 21 Grands Prix. FIA-president Jean Todt bevestigde dat er volgend jaar maar plaats zal zijn voor 20 races, dus zal er één circuit van de kalender moeten worden geschrapt. Volgens Cadena SER Radio uit Spanje zal dat het Circuit de Catalunya zijn. Daar wordt al sinds 1991 al de Spaanse Grand Prix georganiseerd.
En dat zou dit jaar wel eens voor de laatste keer geweest kunnen zijn. Het bericht op de radiozender meldt namelijk dat het Urban Street Circuit in Valencia het contract met Bernie Ecclestone gaat verlengen tot 2021 en dat het daarbij de naam Grand Prix van Spanje mag dragen. Het contract met het circuit in Barcelona loopt eind 2011 af en inmiddels zouden gesprekken over contractverlenging tot en met 2016 al zijn stilgelegd.
Gelukkig maar dat Bernie zo met ons meedenkt en dit feest der saaiheid nog wat langer op kalender laat.quote:Op woensdag 29 juni 2011 19:56 schreef Sinister-D- het volgende:
En godver de godver
[..]
Nu wil ik niet beweren dat het in Barcelona altijd zo'n goede races zijn, maar om Catalunya nu door Valencia te gaan vervangenSmijt die kutbaan toch ergens een rivier in, laat er een aardbeving komen, laat er gras op de baan groeien en ga dan een GP rijden. Maar dit
en dan ook nog tot 2021
![]()
Dat wordt dus half juni geen GP meer kijken de komende 10 jaar
Zo heeft elke GP wel een bijnaam:quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:00 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat Bernie zo met ons meedenkt en dit feest der saaiheid nog wat langer op kalender laat.
"Is insomnia a problem for you? Don't worry, Valencia has the cure."quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:04 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Zo heeft elke GP wel een bijnaam:
''Maleisien GP, hottest race on earth''
''Nurburgring, the green hell''
''Italian GP, fastest GP on earth''
''Valencia, the dullest race on earth''Als dat nou geen magnifiek uithangbord is weet ik het ook niet meer
ik moest hardop lachenquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:07 schreef ElmarO het volgende:
[..]
"Is insomnia a problem for you? Don't worry, Valencia has the cure."
Ik zeg instant hit garantie.
Bedoel je Singapore?quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:11 schreef Netsplitter het volgende:
Net zo'n geweldig circuit als die nachtrace.
Hoho, die willen zelf niet meer he...quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:07 schreef Fir3fly het volgende:
Ach Barcelona is wat dat betreft ook elk jaar hetzelfde.
Dat lijkt in ieder geval wat beter nieuws te zijn voor Turkije.
Ja, die gevangenis race.quote:
Wat is er in hemelsnaam mis met Singapore?quote:
Dat 2 races in Duitsland eigenlijk veel beter is. Eigenlijk zouden ze altijd moeten proberen om 2 races in het thuisland van de wereldkampioen te houden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is er in hemelsnaam mis met Singapore?
Ok.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:14 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Dat 2 races in Duitsland eigenlijk veel beter is. Eigenlijk zouden ze altijd moeten proberen om 2 races in het thuisland van de wereldkampioen te houden.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92727quote:Formula 1 will officially switch to a 1.6-litre V6 engine format from 2014 after proposals finalised by the sport's stakeholders during last weekend's European Grand Prix were rubber-stamped by the FIA's World Motorsport Council on Wednesday.
According to a statement from the sport's governing body, WMSC members agreed in a fax vote to formalise the new turbo-charged engines, which will feature energy recovery units.
The statement read: "Following a fax vote by its members, the World Motor Sport Council has ratified the engine regulations recently drawn up in consultation with the main stakeholders in Formula One.
"The new power plant will be a V6 1.6 turbo unit with energy recovery systems. This new formula will come into effect as from the start of the 2014 FIA Formula One World Championship season."
F1's teams and the FIA were in deadlock over the engine situation for several weeks until agreement was reached during a Formula 1 Commission meeting prior to the European Grand Prix weekend to delay introducing the regulations by a year to 2014.
The new plans also featured a change in the format from a four cylinder engine to a six cylinder unit - Ferrari having been against the former on marketing grounds. Mercedes and Cosworth had also voiced concerns about development costs. F1 technical chiefs then met in Valencia to give their formal backing to the V6, 1.6-litre plan.
The teams indicated after the Valencia gathering that they would ask for a rise in the proposed rev limit of 12,000rpm to 15,000rpm. It remains unclear whether this was included in the ratified plans. Similarly it is not known whether a request to delay the introduction of new chassis rules set for 2013 - to coincide with the new engine plan - has been successful.
quote:Austin City Council endorses GP plans
After a lengthy debate this afternoon the Austin City Council has endorsed the US GP and approved plans to address the environmental impact of the event. The motion was passed by 5:2.
The result is good news for Circuit of the Americas and the race promoters after their plans had been subject to major criticism in the light of a grant of $25m per year for 10 years from the Major Events Trust Fund, which will cover F1′s sanctioning fee.
While the two councillors who opposed the event emphasised that the money could be better spent elsewhere, others pointed out how much F1 visitors would spend and how much attention the race would bring to Austin.
One councillor – who has no interest in racing and admitted he didn’t even own a car – said “When thousands of people from around the world speak up and say we want to come and spend money in your city, that’s something we’ve got to think about.”
Austin’s mayor Lee Leffingwell pointed out that the funding in effect gave the state a say in the environmental matters pertaining to the race that it otherwise would not have had. He said: “This control was all given to us in return for our sponsorship and taking absolutely no financial risk.”
The intention is to use the track as a centre of research for green technologies.
One intriguing aspect of today’s debate was a discussion of the June 17 date, which is opposed because it’s in Austin’s ‘ozone period.’
Track representatives said they were doing everything they could to get an alternative autumn date, although they stressed that creating the F1 calendar was a complex matter.
quote:Daniel Ricciardo maakt bij de Grand Prix van Groot-Brittannië zijn debuut in de Formule 1. De vaste vrijdagcoureur van Scuderia Toro Rosso stapt voor Silverstone in bij Hispania Racing, als vervanger van Narain Karthikeyan.
Dat bericht slingerden een Australische televisiezender en Speedcafe.com de wereld in. Red Bull zou Ricciardo graag ervaring op laten doen en wil hem uitlenen aan Hispania Racing, in ruil voor een aantrekkelijke vergoeding voor HRT. Scuderia Toro Rosso en Hispania Racing onthouden zich voorlopig van commentaar.
Dat ze de weg kwijt zijn bij Williams is niets nieuws onder de zon, maar dat ze zo'n malafide figuur als Kolles gaan aantrekken vind ik allerminst snuggerquote:
Het is nu officieel dat hij voor HRT gaat racen in Silverstone, echter is het nog niet zeker wie het veld moet ruimen. Het zou mij niks verbazen als dat Liuzzi is of TATA moet een betalingsachterstand hebben.quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:22 schreef sasquatsch het volgende:
'Ricciardo vervangt Karthikeyan bij Hispania Racing in Silverstone'
[..]
Zou me ook niets verbazan als Tonio het veld moet ruimen. Als ik me niet vergis brengt hij niets binnen qua financien en kost hij alleen maar geld, en als ik de berichten mag geloven betaald Red Bull voor het zitje bij HRT.quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:50 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Het is nu officieel dat hij voor HRT gaat racen in Silverstone, echter is het nog niet zeker wie het veld moet ruimen. Het zou mij niks verbazen als dat Liuzzi is of TATA moet een betalingsachterstand hebben.
quote:The HRT Formula 1 team is reported to have been sold to Japan’s merchant bank Nomura by the Banco Popular, which controls the shares of the operation, which were pledged by Jose Ramon Carabante when he borrowed the money to run the team. The news has been confirmed by several sources and is believed to involve around $35 million. It remains to be seen what happens next in terms of the day-to-day running of the business but the bank is unlikely to be too keen on leaving things in the hands of the Carabantes. The news is expected to be confirmed on Monday.
quote:Virgin has agreed a new technical partnership with McLaren.
The deal will see some McLaren staff work on the development of Virgin’s cars.
It will also allow Virgin to use McLaren’s wind tunnel, testing rigs, simulator, computational fluid dynamics (CFD) and computer aided manufacturing (CAE) systems.
It marks a move away from Virgin’s all-CFD design approach pursued under previous technical director Nick Wirth, who left the team last month.
McLaren already has a technical partnership with Force India. However this deal will not see Virgin use the same engine and gearbox as McLaren – they will remain customers of Cosworth.
Virgin’s chief executive officer Andy Webb said: “Our technical partnership with McLaren is very exciting indeed. McLaren is one of the most prestigious and successful marques in Grand Prix racing history, with an enviable record of success over many years.
“We can benefit enormously from McLaren’s far-reaching techniques and capabilities and I have no doubt that this partnership will see us take the technical steps necessary to make a significant leap forwards.”
McLaren team principal Martin Whitmarsh said: “These properties are state-of-the-art, and we confidently therefore expect Marussia Virgin Racing to derive significant benefits from them.”
Virgin also announced it has purchased its former technical partner Wirth Racing Technologies, based at Banbury in Oxfordshire. Webb indicated the team would consolidate its multiple bases in the near future:
“Our acquisition of the WRT Formula One business ensures continuity of technical infrastructure for the period ahead, which means that the transition to working with our new technical partner can begin immediately and is not frustrated by logistical considerations.
“Our three-centre operation has served us well in our formative years but our ambitions for the future will rely on the full might of the team coming together under one roof.”
He added: “With Pat Symonds’ continued involvement in the technical programme, we are confident that we have made all the right moves towards a successful future for Marussia Virgin Racing and we now head into one of the most important events for our team, the British Grand Prix, with renewed confidence and a great deal of excitement about the future.”
Het blijkt toch net even anders te zitten: HRT verkocht aan Spaanse investeerdersquote:
quote:Williams has announced that it will use Renault engines from the 2012 season, in a renewal of the partnership that dominated Formula 1 for much of the 1990s.
The initial deal is for 2012 and 2013, with an option to continue when the new rules are introduced in 2014.
Renault previously supplied Williams with factory engines from 1989 to 1997 in a collaboration that delivered four drivers' and five constructors' titles. The team is currently using Cosworth engines.
Team principal Frank Williams said he was extremely happy to reunite with Renault given their past successes together - but that both parties were now looking to an equally strong future.
"We are delighted and excited by our new partnership with Renault," he said. "This reunites the F1 team with a leading car manufacturer and complements our new relationship with Jaguar.
"At the same time, we are grateful to Cosworth: they have been a fair and reliable partner both on and off the track for the past two years and we look forward to working with them across our business in the future.
"Our previous relationship with Renault was one of the most successful in Williams' history but we will not allow ourselves to dwell too much on the past. We must look to the future and continue to re-build our on-track reputation, which I am hopeful that today's announcement will help us to do."
AUTOSPORT revealed earlier this year that Renault was keen to expand the number of teams it supplies engines too. Currently the Genii-owned Renault team, champion squad Red Bull Racing and Team Lotus run Renault V8s.
Renault Sport F1 president Bernard Rey said: "Renault remains in Formula 1 to achieve success in a cost efficient way and the partnership with Williams has great potential to add to the results we have notched up over recent years with our other partner teams.
"Williams has recently taken several important steps, both commercially and technically, to update its operations and we feel that this partnership is another important step in its rigorous plan. It reiterates how determined the team is to achieve results, which matches perfectly with our own objectives."
Rey added that supplying multiple teams was extremely important to Renault.
"From 2012 onwards the fact that we will have four partners puts us ahead of other engine manufacturers in terms of market share, but off track it will also enable us to further use Formula 1 as a marketing platform for our parent company, Renault, to try to bring a bit of this association to our fans and our customers worldwide," he said.
"Of course there's also a great pride in reviving the Williams-Renault name. Together, we produced racing cars that are recognised for their technical innovation and it is still Renault's most successful period in F1 to date. It's a hugely exciting opportunity for both Renault and Williams."
Hopelijk gooien deze heren er flink wat geld tegenaanquote:Op maandag 4 juli 2011 14:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het blijkt toch net even anders te zitten: HRT verkocht aan Spaanse investeerders
Toyota in de F1 stelde überhaupt niet veel voor.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:45 schreef Sinister-D- het volgende:
En tof dat Williams eindelijk weer eens een goede motorpartner heeft. Want zowel Cosworth als Toyota stelde niets voor in die bak
Had 't net geeditquote:Op maandag 4 juli 2011 18:49 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Toyota in de F1 stelde überhaupt niet veel voor.
Uiteindelijk niet. Heel veel geld er in gepompt, maar de resultaten bleven uit. Blijkt wel weer dat alleen geld je geen winst kan bezorgen.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:49 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Toyota in de F1 stelde überhaupt niet veel voor.
GMTAquote:
Alleen in 2005 presteerde ze echt goed. En het voordeel van de diffuser in 2009 speelde ze eigenlijk ook niet echt uit.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Uiteindelijk niet. Heel veel geld er in gepompt, maar de resultaten bleven uit. Blijkt wel weer dat alleen geld je geen winst kan bezorgen.
De echte toppers wilden na een tijdje ook niet. Waren toentertijd zat geruchten dat Toyota Raikkonen wilde hebben, maar dat kwam ook maar van één kant af; Toyota dus.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:53 schreef Sinister-D- het volgende:
Als ze er nu eens voor gezorgt hadden dat ze degelijke coureurs hadden. Dan pakken ze een Ralfje wat gewoon zijn pensioen aan het bijeen rapen was, en een Trulli die enkel een one-lap-wonder is, beter gezegd was. En van Glock heb ik altijd de indruk gehad dat ze 'm niet in die wagen wilden hebben, maar bij gebrek aan beter.......
van Koba valt weinig te zeggen eigenlijk, maar denk dat ze hem vanuit Keulen al wilde klaarstomen en toen trok Japan de stekker eruit. Nakajima zat daar alleen maar omdat die al sinds dag en dauw als protegé aanwezig was.
Dat was ook niet echt de meest snuggere actie inderdaad. Weinig coureurs die het in het begin beter hadden gedaan. Ze hadden die tijd beter kunnen benutten om een stabiele organisatie op te bouwen.quote:McNish en Salo als eerste coureurs waren tof, maar smijt ze dan niet eruit na 1 jaar![]()
Nee, wat mij betreft hebben ze hun eigen ruiten ingegooid door dergelijke coureurs, en daardoor bleven de resultaten uit, en opeens was het genoeg geweest voor de hogere heren.
En Honda had uiteindelijk zelfs de instelling: Wat Toyota kan, kunnen wij nog beter; lees slechter.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:58 schreef Sinister-D- het volgende:
Ook waar. Japanse structuur werkt niet in de F1. Is niet de eerste keer dat dat blijkt. Honda was precies van hetzelfde.
Die gozer moest echt bijzonder veel talent hebben gehad.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:07 schreef Sinister-D- het volgende:
En dan vergeet ik Panis, Zonta en DaMatta nogPanis solide, ervaren coureur, maar ook weer aan de kant geschoven voor de grote jongens Ralf en Jarno.
DaMatta![]()
Was toch in America gebleven
![]()
Zonta, tsja, altijd die ene coureur geweest die als vervanger kon komen opdraven
Spaanse investeerders, die Japans geld gebruiken.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het blijkt toch net even anders te zitten: HRT verkocht aan Spaanse investeerders
Wie, Zonta? Kan daar alleen over terug vinden dat ie in '98 getest heeft voor McLaren. Van echte steun kun je dan niet spreken.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:36 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
[..]
Die gozer moest echt bijzonder veel talent hebben gehad.![]()
Jarenlang gesteund door McLaren
Goede subtoppers heb je niets aan als je een 5 jaren plan hebt om WDC/WCC te worden. Kies dan een jonger talent voor op de lange termijn, niet voor bewezen (eeuwige) subtoppers die enkel sporadisch op het podium kunnen komen.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:24 schreef M.Melandri het volgende:
Je moet de rol van de coureurs ook niet overschatten, de auto van Toyota was gewoon nooit goed genoeg. Ze hadden een topontwerper een groot contract aan moeten bieden, Ralf en Trulli waren in die tijd gewoon goede subtoppers.
Bij HRT begin ik steeds meer het gevoel zoals bij Super Aguri te krijgen trouwens. Op en top patriotisch willen zijn, maar telkens de mist in gaan door verkeerde keuzes te maken met je geldquote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:13 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Spaanse investeerders, die Japans geld gebruiken.
http://www.atlasf1.com/99/jan20/support.htmlquote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:46 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Wie, Zonta? Kan daar alleen over terug vinden dat ie in '98 getest heeft voor McLaren. Van echte steun kun je dan niet spreken.
Ralf was ernstig omhooggevallen natuurlijk. Trulli wel goed in de kwalificatie, maar het zijn beiden coureurs bij wie je een paar tienden extra uit de auto moet krijgen, want uit hen komt het niet. En dan maakt het ook nog uit of ze van elke auto het beste maken, of dat ze specifieke eisen hebben voordat ze een beetje snel kunnen zijn. En of ze een auto sneller maken, of ze goed zijn in de ontwikkeling.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:24 schreef M.Melandri het volgende:
Je moet de rol van de coureurs ook niet overschatten, de auto van Toyota was gewoon nooit goed genoeg. Ze hadden een topontwerper een groot contract aan moeten bieden, Ralf en Trulli waren in die tijd gewoon goede subtoppers.
Had hem een yt linkje van de Zonta sandwich gegeven.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:14 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
http://www.atlasf1.com/99/jan20/support.html
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:14 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
http://www.atlasf1.com/99/jan20/support.html
Diegene die die inhaalactie niet kent mag wel een cursus F1 kijken gaan volgens in de avondlessenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:31 schreef Beach het volgende:
[..]
Had hem een yt linkje van de Zonta sandwich gegeven.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92870quote:Red Bull's technical chief Adrian Newey believes his team will be affected "quite heavily" by the ban on off-throttle diffusers that comes into effect from this weekend's British Grand Prix.
"I think we will be quite heavily affected because our car was designed around the exhaust in as much as it was part of the design right from the outset," Newey told news agency Reuters.
"Probably with the exception of Renault and ourselves everybody else has generally speaking copied someone else's principal, mainly ours, and adapted to the car that they had pre-season.
"So it might therefore be, because our car has been designed around it, it's going to be more of a hit for us but it's very difficult to forecast."
Newey also admitted he was mystified as to why the FIA has decided to ban something that had been legal up until now.
"I'm slightly baffled by it because it's been declared legal forever until this race," he added.
"The obvious parallel is when active suspension was banned at the end of '93, where there was no regulation change. Ferrari couldn't get their active to work and suddenly it was illegal for the next year.
"It's easy to fall into the Machiavellian conspiracy theories. Whether that's true or not, I don't know and I can't comment. My read of it would be that, of our main competitors, which are clearly McLaren and Ferrari, then Ferrari probably haven't got their exhaust to work that well so they are quite happy to see the back of it.
"McLaren probably don't know whether they are going to lose more or less than us. But probably on the basis that they could probably do with a wild card thrown into the pack, they are probably relieved to have something that is different," he added.
Gelukkig kunnen coureurs nu wachten op de DRS-zone.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 18:41 schreef Sinister-D- het volgende:
Diegene die die inhaalactie niet kent mag wel een cursus F1 kijken gaan volgens in de avondlessen
Dat helpt niet heel veel, wat is Racing Underground=quote:
Nope. Ik las alleen dat er problemen waren ergens.quote:
Tja...die sneer richting Ferrari is natuurlijk wel enigszins begrijpelijk. Ad andere kant: in 1993 had Ferrari middelmatige coureurs, en nu ook.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:31 schreef Tarado het volgende:
Newey says diffuser ban will hit Red Bull Racing 'quite heavily'
By Pablo Elizalde Wednesday, July 6th 2011, 08:47 GMT
[..]
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92870
Het grote verschil is dat ze nu tijdens het seizoen een regel wijzigen/aanpassenquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:11 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Tja...die sneer richting Ferrari is natuurlijk wel enigszins begrijpelijk. Ad andere kant: in 1993 had Ferrari middelmatige coureurs, en nu ook.
Alleen de meetmethode wordt aangepast (of ingevoerd), waardoor off-throttle geblazen diffusers niet meer mogelijk zijn, die volgens de FIA (in de persoon van Charlie Whiting) sowieso illegaal waren (volgens artikel 3.15 van de sporting regulations).quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:17 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat ze nu tijdens het seizoen een regel wijzigen/aanpassen
Gisteren zou Vettel zijn rondje over het circuit hebben gemaakt!quote:Niemand minder dan Sebastian Vettel zal komende zondag te zien zijn in het BBC-programma Top Gear. De Duister zal er fungeren in het onderdeel 'Star in a Reasonably Priced Car' en een aanval doen op de snelste tijd van Rubens Barrichello.
In de afgelopen jaren hebben meerdere (voormalig) Formule 1-coureurs hun opwachting gemaakt in het populaire tv-programma, waarin ze in een Suzuki Liana (die nog altijd voor de coureurs wordt gebruikt) plaatsnemen en een rondetijd neerzetten op testcircuit van Top Gear. Momenteel is Rubens Barrichello dus de lijstaanvoerder, voor The Stig, Nigel Mansell, Jenson Button en Lewis Hamilton.
Als ze sowieso illegaal waren hadden ze de auto's die er gebruik van maken vanaf dag 1 moeten diskwalificerenquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen de meetmethode wordt aangepast (of ingevoerd), waardoor off-throttle geblazen diffusers niet meer mogelijk zijn, die volgens de FIA (in de persoon van Charlie Whiting) sowieso illegaal waren (volgens artikel 3.15 van de sporting regulations).
Net zoals met de flexibele vleugels een paar jaar terug. Toen werd ook de meetmethode aangescherpt en teams gewaarschuwd dat ze hun vleugels moesten aanpassen. Hetzelfde gebeurt nu ook.
quote:The car that took Red Bull Racing to two world titles, the RB6, was the work of a team led by legendary F1 designer Adrian Newey. The Red Bull Racing F1 Car Manual, produced with the full cooperation of Red Bull Racing, takes a unique look under the skin of the RB6, explaining in unprecedented detail how a modern F1 car works. Aided by numerous photographs and exclusive technical illustrations, the fascinating text describes:
* The Anatomy of the Red Bull Racing RB6 - chassis, aerodynamics, suspension and steering, brakes, engine, transmission, tyres, electronics, hydraulic system, safety equipment, driver controls
* The Designer’s View - the design process, optimising the ‘package’, wind-tunnel and CFD simulation, testing and development
* The Race Engineer’s View - working on the car, working with the driver, setting up the car, the race weekend
* The Race Driver’s View - Sebastian Vettel and Mark Webber provide insight into how they drive an F1 car and how they work with the team to develop and optimise it throughout the season
* Produced with the full cooperation of Red Bull Racing, with extensive input from key technical staff and drivers
Author Steve Rendle has been a technical writer and editor with Haynes Publishing for 25 years, with a particular enthusiasm for motorsport and technical books. He has had a passion for F1 since his parents took him to Silverstone as a teenager in 1981 to witness John Watson winning the British Grand Prix.
Dat konden ze niet omdat ze er nog geen meetmethode voor was. Die wilden ze eerst al in Spanje invoeren, maar omdat teams niet zo snel konden aanpassen doen ze het nu in Silverstone. Dus vanaf nu worden ze als illegaal gezien (omdat ze het nu kunnen meten) en werden ze eerst (net zoals met de flexiwings) nog gedoogd.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als ze sowieso illegaal waren hadden ze de auto's die er gebruik van maken vanaf dag 1 moeten diskwalificeren
Met die flexiwings werd alleen de meetmethode aangepast, vind ik toch wat anders
Ben het toch niet helemaal met je eens, die flexiwings zijn nooit illegaal bevonden en dus ook niet gedoogdquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat konden ze niet omdat ze er nog geen meetmethode voor was. Die wilden ze eerst al in Spanje invoeren, maar omdat teams niet zo snel konden aanpassen doen ze het nu in Silverstone. Dus vanaf nu worden ze als illegaal gezien (omdat ze het nu kunnen meten) en werden ze eerst (net zoals met de flexiwings) nog gedoogd.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92876quote:Daniel Ricciardo admits it will be a dream come true when he lines up on the grid for the British Grand Prix this weekend.
The Australian is making his grand prix debut at Silverstone, having replaced Narain Karthikeyan at the Hispania team for the rest of the season.
Ricciardo, who was Toro Rosso's reserve driver this year, is aiming to finish his first race and to make progress from there.
"I'm very happy to have my first Formula 1 race coming up at Silverstone," said Ricciardo. "It means a lot to me. I'm sure, as many of us here, we dream it as kids but don't really believe that one day it will actually happen! It will be a very special moment for me, perhaps a little emotional too.
"I am very happy with the deal. I didn't think I would be racing an F1 car this season so for Red Bull to have found me a seat is awesome and I'm grateful to have this opportunity and the support from both teams.
"Hopefully it won't take me too long to adapt to the car, in the past I think I've adapted well to new environments and cars so I'm confident that by the end of the weekend I will have made strong progress from the start.
"My aim is to finish as many races as I can and get the experience under my belt. I think this is most important for me as a young driver, experience is priceless. Of course, I would also love to bring the car and the team further up the grid and have some successful races." For the Silverstone weekend I think my first aim is to finish, physically and mentally this will be a good reward and all part of the learning process."
Team boss Colin Kolles is delighted to have the Australian in his team, praising Ricciardo as one of the "greatest talents in motorsport".
"First of all, I am very proud and happy to conclude the deal with Red Bull Racing and to welcome Daniel to our team. He is one of the greatest talents in motorsport and we hope to give him a lot of mileage in order to prepare him for the future."
http://www.gpupdate.net/e(...)-british-grand-prix/quote:Formula 1 governing body the FIA has reverted to just one DRS zone for this weekend’s British Grand Prix at Silverstone. After introducing the overtake-aiding device at the start of 2011, two zones have been used at the most recent pair of races in Montreal and Valencia.
For Silverstone, the detection zone – which measures whether a car is within one second of that in front – will be placed on the entry to Village (Turn 3), with the activation zone then being after The Loop (Turn 4) to allow drivers to use the rear wing component for Aintree corner (Turn 5) and the length of the Wellington Straight.
For the first time, F1 cars will start the Silverstone race from the new International Pits Straight between Club and Abbey corners, with previous first corner Copse now becoming the ninth of the 18 curves on the Northamptonshire circuit.
Het blijft hetzelfde. Men wist dat ze er waren, maar konden het niet aantonen totdat de meetmethode werd aangescherpt. Nu wordt er een nieuwe meetmethode ingevoerd om het illegale gebruik van de motor (om de aeodynamica te bevorderen) tegen te gaan.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ben het toch niet helemaal met je eens, die flexiwings zijn nooit illegaal bevonden en dus ook niet gedoogd
Is al wel eerder voorgekomen, tijd van Brabham en later Jonesquote:Op donderdag 7 juli 2011 11:34 schreef Tarado het volgende:
Ricciardo says Silverstone debut a dream come true for him
By Pablo Elizalde Wednesday, July 6th 2011, 10:03 GMT
[..]
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92876
Is dat al eerder voorgekomen 2 Australiërs in F1?
OK laten we dat meningsverschil maar zo latenquote:Op donderdag 7 juli 2011 12:52 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het blijft hetzelfde. Men wist dat ze er waren, maar konden het niet aantonen totdat de meetmethode werd aangescherpt. Nu wordt er een nieuwe meetmethode ingevoerd om het illegale gebruik van de motor (om de aeodynamica te bevorderen) tegen te gaan.
Goeie beslissing van de FIA, één DRS-zone is beter en deze ligt ook op de juiste plek.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:41 schreef Tarado het volgende:
Single DRS zone for British Grand Prix
7 July 2011
[..]
http://www.gpupdate.net/e(...)-british-grand-prix/
Het is dat die laatste alinea het verheldert, want ik zat gewoon met Becketts en Maggots in mijn hoofd.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:41 schreef Tarado het volgende:
Single DRS zone for British Grand Prix
7 July 2011
[..]
http://www.gpupdate.net/e(...)-british-grand-prix/
Zou die ook als iBook zijn?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:53 schreef sasquatsch het volgende:
Eigen F1 auto bouwen? Nu is er de Haynes Red Bull RB6 Owners' Workshop Manual
[ afbeelding ]
[..]
Zo, daar heeft iemand goed zijn best gedaan bij de organisatiequote:Ferrari, Mercedes & Renault komen naar Rotterdam voor Bavaria City Racing!
De editie van Bavaria City Racing 2011 zal legendarisch worden. Bronnen melden aan F1Today.nl dat er drie grote Formule 1-teams op het evenement van dit jaar actief zullen zijn; Ferrari, Mercedes & Renault.
Nog nooit eerder wist de organisatie drie teams tegelijk naar het evenement in de Rotterdamse haven en binnenstad te halen. Vaak liep men tegen de eisen van fabrikanten aan, die alleenrecht voor hun merknaam wilden. Het lijkt dus nu voor het eerst gelukt om drie Formule 1-teams te halen, waarvan twee absolute top teams. Spanjaard Marc Gene zal voor Ferrari de demonstratie verzorgen, terwijl Anthony Davidson plaats zal nemen in de Mercedes. Wie de Renault zal besturen is vooralsnog niet bekend.
Mogelijk vanavond maakt de organisatie de aankondiging officieel bekend.
Met andere woorden, omdat Renault motoren in 2009 ook al 50% hun kleppen off-throttle open konden zetten en de andere motoren (Mercedes, Cosworth) dat op een andere manier doen (roller slides), mogen zij het nu wel weer gebruiken, omdat de motoren anders niet betrouwbaar zouden zijn.quote:Bis gestern blieb die FIA hart. Trotz intensiver Lobbyarbeit der Teams und Motorhersteller machte der Weltverband den Motorenbauern nur kleine Zugeständnisse bei der Frage, welche Einstellungen in der Phase erlaubt sind, wenn der Fahrer vom Gas geht.
Das waren zehn Prozent Öffnung der Drosselklappen (Renault, Ferrari) beziehungsweise Walzenschieber (Mercedes, Cosworth) und das Zünden von vier der acht Zylinder. Damit war ausgeschlossen, dass der Unterboden bei null Gaspedalstellung aktiv angeblasen werden kann. Die Motorkonstrukteure argumentierten mit Standfestigkeitsproblemen, sollte im Schleppbetrieb gar nichts erlaubt sein.
Zur besseren Einschätzung der Lage forderte die FIA die Motorkennfelder der Saison 2009 an. Diese Werte sollten die Basis für eine Neueinstufung sein. Renault kramte Daten hervor, die zeigten, dass damals schon die Drosselklappen bis zu 50 Prozent geöffnet blieben und dass man auf sechs statt vier Zylinder eingespritzt und gezündet hat. Das wurde jedoch nur ganz selten praktiziert. In der Regel lag das Öffnen unter 20 Prozent.
Am Freitagmorgen spitzte sich die Lage in Silverstone zu. Red Bull und Renault hatten alle Hebel in Bewegung gesetzt, um die FIA umzustimmen. Es soll sogar Präsident Jean Todt kontaktiert worden sein. «Wir haben es vor Trainingsbeginn nur als Gerücht gehört, dass Red Bull und Renault die Drosselklappen um 50 Prozent öffnen und mehr als vier Zylinder zünden dürfen», berichtet McLaren-Chef Martin Whitmarsh. Um 9.17 Uhr war es offiziell.
«Mitten im Training kam die offizielle Mitteilung der FIA, dass man Renault erlaubt, was sie gefordert haben.» Der McLaren-Chef spricht von Wettbewerbsverzerrung. «Wir sind nie mit einer derartigen Öffnung gefahren. Bei uns wird der Gaswechsel über Walzenschieber gesteuert. Selbst wenn wir jetzt 50 Prozent öffnen dürfen, hätten wir keinerlei Erfahrungswerte damit. Wir würden ins kalte Wasser geworfen.»
Das Zugeständnis an die Renault-Kunden wäre ein klarer Wettbewerbsvorteil für Red Bull, Lotus und den ehemaligen Werksrennstall. «Ab 30 Prozent Öffnung der Drosselklappen im Schleppbetrieb bringen die Auspuffgase auch einen aerodynamischen Vorteil», bestätigt Williams-Technikchef Sam Michael. Das hiesse: Red Bull hätte ihn, Konkurrent McLaren nicht.
«Da sind wir ja schlechter dran als vorher», schimpft Whitmarsh. Über den Sinneswandel der FIA kann man nur spekulieren. Vom Verband gibt es noch keine offizielle Stellungnahme. Es ist gut möglich, dass Red Bull und Renault mit einer Klage vor Gericht gedroht haben.
Hahahaha, erg leuke wending.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 17:07 schreef sasquatsch het volgende:
Topic titel klopt niet meer. Renault mag nog steeds de off-throttle diffuser gebruiken.
[..]
Met andere woorden, omdat Renault motoren in 2009 ook al 50% hun kleppen off-throttle open konden zetten en de andere motoren (Mercedes, Cosworth) dat op een andere manier doen (roller slides), mogen zij het nu wel weer gebruiken, omdat de motoren anders niet betrouwbaar zouden zijn.
Red Bull en Renault worden nu dus bevoordeeld, in plaats van benadeeld.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Volgens mij zit Cosworth in hetzelfde schuitje als Ferrari. Zal me uiteindelijk niks verbazen als het allemaal weer richting de Valencia-spec gaat. De FIA is hier echt gigantisch aan het prutsen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:09 schreef Sinister-D- het volgende:
Een ban om niks dusEn overal op internet werd er maar weer wat te graag Ferrari International Assistance geschreeuwd, en zo zie je maar weer dat die alsnog de dupe gaan worden van die ban.
Heb ff geen tijd, anders had ik het hele stuk gelezen, maar wordt er niets over Cosworth vermeld?
Helemaal gelijk. Ze hadden de EBD gewoon voor 2012 moeten verbieden en het dit seizoen gewoon zo laten als het is. Nu heb je gewoon per motorfabrikant aparte regels m.b.t. de EBD.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:16 schreef Fir3fly het volgende:
Het is dan ook werkelijk belachelijk hoe de FIA elke keer weer innovatie de kop in moet drukken. In 2009 had Brawn een gigantisch voordeel met de dubbele diffuser, die hadden ze met dezelfde logica ook moeten verbieden halverwege het seizoen.
En dat alleen maar omdat toevallig een team (nou ja, eigenlijk een rijder) er het beste van heeft gemaakt. Bah.
Precies. Belachelijk dit.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:20 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Helemaal gelijk. Ze hadden de EBD gewoon voor 2012 moeten verbieden en het dit seizoen gewoon zo laten als het is. Nu heb je gewoon per motorfabrikant aparte regels m.b.t. de EBD.
Las net dit:quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. Belachelijk dit.
Kleine dingetjes als die engine mapping kun je wel aanpassen in een seizoen (al ben ik daar persoonlijk ook tegen), maar als het zo belangrijk is dat er voor iedere motor een apart reglement moet worden opgemaakt kun je beter wachten tot het volgende seizoen. En ik zie nu hoe belachelijk de vorige zin eigenlijk is... aparte regelgeving per motor om het gelijk te houden? De stap naar een standaardmotor is ineens niet zo groot meer.
Kortom, het gaat nog leuk worden.quote:AUTOSPORT understands that as a protest against the FIA concession on the Renault engine, both McLaren and Ferrari ran their engines in Friday FP2 with the same 50 per cent throttle openings as Renault. This argument could run for some time yet.
En vergeet de Cosworth teams niet. Een paar races geleden wou HRT een protest indienen voor dit gedoe. Wordt een leuk weekendquote:
quote:Saturday verdict over diffuser issue
Formula 1 teams will be informed on Saturday morning about whether the FIA intends to take any further action over the off-throttle blown diffuser issue, after controversy erupted on the eve of the British Grand Prix.
Red Bull Racing team principal Christian Horner and McLaren boss Martin Whitmarsh clashed in public at an official FIA press conference at Silverstone over concessions that have been given to engine manufacturers to ensure their reliability is not hit by the ban on the off-throttle use of blown diffusers that is coming into force this weekend.
Whitmarsh was unhappy that a technical directive issued by the FIA on Friday morning left the way open for the Renault-powered teams - which include Red Bull Racing to use 50 per cent of throttle blowing while the drivers were braking.
Horner responded that the decision, given to Renault on reliability grounds and relating to exhaust valves, was only fair because the Mercedes-Benz outfits were allowed to use engine over-run under braking to help with crank case pressure.
The situation rumbled on over Friday evening and FIA race director Charlie Whiting met with engine representatives for a lengthy meeting to discuss their concerns and try to find a solution that was fair for everybody and prevent a situation where other engine makers try and find grounds to justify a similar 50 per cent limit.
AUTOSPORT understands that Whiting will decide overnight if further action needs to be taken, and the teams will be informed before the start of final free practice about the FIA's view on the matter.
Horner and Whitmarsh both expressed frustration at the situation during the FIA press conference when they were asked for their views on the matter.
Horner said: "There was a technical directive which effectively turned it all off. That was obviously with reticence by the manufacturers and it has been very much a manufacture issue.
"Certain teams were then allowed to have fired overrun, to fuel their over-run, of which there are also, obviously, secondary benefits through the exhaust plumes and thrusts that that creates. But that was permitted."
He added: "It would be unfair to allow fire over-run and not allow the same parameters for another engine manufacturer. I think it's a very, very difficult job for the FIA to pick their way through this and I think all credit to them, they've looked to try and be as fair, balanced and equitable as they decreed that they would be through the technical directive, to come up with the solutions that they have.
"We're not totally happy with the solution that we have, that's for sure. I'm sure Martin isn't with his and I'm sure there are a lot of conspiracies in the paddock that these are the reasons why Red Bull is performing or McLaren is performing, or some cars aren't performing. That's just circumstantial at the end of the day. The fundamentals are that the engine manufacturers have been treated in a fair and equitable manner."
Whitmarsh responded: "When the goalposts are moving partway through a practice session, then I think it makes it quite difficult. I think that with the benefit of hindsight, it would have been better to make changes at year end which I think Christian would agree.
"I think that to do this and to do it a fairly cloudy and ambiguous and changing way inevitably, in a competitive environment, every team feels that it's been hard done by.
"At the moment, I think potentially a lot of teams will end up making an argument to cold blow. Renault have been in that domain for some time, other teams haven't and don't have that experience but we're talking about a very substantial performance benefit here..."
He added: "It's messy and I think the intention people believed was that we were going to stop exhaust blowing when the driver didn't have his foot on the throttle. I think that was the simple concept but that concept has been deflected and therefore it hasn't been clear. And the fact that these things were only coming out during the course of today is fairly extraordinary.
"But nonetheless, I'm sure we will remain calm and pick our way through but I think it's probably better to make changes to the regulations between seasons, not in season and also make changes to regulations which are clear and unambiguous.
"I think at the moment, a lot of people are clearly getting emotional about the situation and I can understand why: it's frustrating for the engineers not to know what it is that we're allowed to do, because these changes... by cold blowing you're getting 30, 40 points of extra rear downforce in braking and that's quite an attractive thing so if you can do it, then you're going to try and do it aren't you?"
Bron: http://thef1times.com/news/display/03891quote:FIA rules against Renault exhaust advantage
Saturday 09th July 2011, 09:58
The FIA met with all the engine manufacturers on Friday evening following news that Renault engines had been given special dispensation to run more exhaust gases when off-throttle.
The manufacturer, which supplies Renault, Red Bull and Team Lotus, had lobbied the FIA on reliability grounds to allow them to run 50% cold-blowing gases when the driver isn't on the throttle.
Mercedes and Ferrari were allowed to continue running hot-blown gases, but to just 10%, which Red Bull team principal Christian Horner believes is more of a benefit than what Renault has been permitted.
"Let's not make any mistake here, that firing on overrun, the thrust that that generates through the exhaust creates a bigger effect, so let's just be absolutely clear on that," he said on Friday.
However, the FIA has now revised the regulations and returned to where we were on Thursday, meaning Renault will be limited to just 10%, as will the remaining three engine suppliers - though Cosworth doesn't take advantage of exhaust gases to the same degree.
Renault and particularly Red Bull were clearly unhappy with the judgement as they believe Mercedes powered teams will have an advantage.
Horner refused to speak to the media, including The F1 Times, as he headed to the FIA motorhome to clarify the situation with technical delegate Charlie Whiting.
Het meest trieste is eigenlijk dat ze blijkbaar dachten dat de andere teams het wel goed zouden vinden als alleen de Renault-motoren gebruik mochten maken van dit voordeel.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 11:38 schreef Sinister-D- het volgende:
FIA![]()
2x regelwijzigingen binnen 12uur tijd over het zelfde onderdeel
![]()
Het is nog niet voorbij.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 11:38 schreef Sinister-D- het volgende:
FIA![]()
2x regelwijzigingen binnen 12uur tijd over het zelfde onderdeel
![]()
https://twitter.com/#!/Jamesallenonf1/status/89641722979680256quote:All team tech people been summoned by FIA for emergency meeting on engine throttle maps. Will ruling change again?
20 minutes ago
quote:Op zaterdag 9 juli 2011 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
Blijkbaar gaan we dus weer terug naar Valencia reglementen.
quote:
Dat duivelse Ferrari toch.quote:andrewbensonf1
Ten of the 12 teams have agreed to revert to Valencia spec - free blowing but no change after qual. Williams and Sauber the exceptions
Oftewel: dit gaat nog heel lang durenquote:Teams en FIA bereiken geen akkoord over verbod blown diffuser
De hele rel rondom de off-throttle blown diffusers is nog altijd niet voorbij. Vanochtend hadden de twaalf Formule 1-teams een bespreking bij de FIA en daarin zou worden voorgesteld om het hele verbod op het gebruik van de geblazen diffusers uit te stellen tot volgend jaar. Er is echter geen akkoord bereikt.
Zo meer.
Gepubliceerd op 10 juli 2011 12:33
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |