Gisteren zou Vettel zijn rondje over het circuit hebben gemaakt!quote:Niemand minder dan Sebastian Vettel zal komende zondag te zien zijn in het BBC-programma Top Gear. De Duister zal er fungeren in het onderdeel 'Star in a Reasonably Priced Car' en een aanval doen op de snelste tijd van Rubens Barrichello.
In de afgelopen jaren hebben meerdere (voormalig) Formule 1-coureurs hun opwachting gemaakt in het populaire tv-programma, waarin ze in een Suzuki Liana (die nog altijd voor de coureurs wordt gebruikt) plaatsnemen en een rondetijd neerzetten op testcircuit van Top Gear. Momenteel is Rubens Barrichello dus de lijstaanvoerder, voor The Stig, Nigel Mansell, Jenson Button en Lewis Hamilton.
Als ze sowieso illegaal waren hadden ze de auto's die er gebruik van maken vanaf dag 1 moeten diskwalificerenquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen de meetmethode wordt aangepast (of ingevoerd), waardoor off-throttle geblazen diffusers niet meer mogelijk zijn, die volgens de FIA (in de persoon van Charlie Whiting) sowieso illegaal waren (volgens artikel 3.15 van de sporting regulations).
Net zoals met de flexibele vleugels een paar jaar terug. Toen werd ook de meetmethode aangescherpt en teams gewaarschuwd dat ze hun vleugels moesten aanpassen. Hetzelfde gebeurt nu ook.
quote:The car that took Red Bull Racing to two world titles, the RB6, was the work of a team led by legendary F1 designer Adrian Newey. The Red Bull Racing F1 Car Manual, produced with the full cooperation of Red Bull Racing, takes a unique look under the skin of the RB6, explaining in unprecedented detail how a modern F1 car works. Aided by numerous photographs and exclusive technical illustrations, the fascinating text describes:
* The Anatomy of the Red Bull Racing RB6 - chassis, aerodynamics, suspension and steering, brakes, engine, transmission, tyres, electronics, hydraulic system, safety equipment, driver controls
* The Designer’s View - the design process, optimising the ‘package’, wind-tunnel and CFD simulation, testing and development
* The Race Engineer’s View - working on the car, working with the driver, setting up the car, the race weekend
* The Race Driver’s View - Sebastian Vettel and Mark Webber provide insight into how they drive an F1 car and how they work with the team to develop and optimise it throughout the season
* Produced with the full cooperation of Red Bull Racing, with extensive input from key technical staff and drivers
Author Steve Rendle has been a technical writer and editor with Haynes Publishing for 25 years, with a particular enthusiasm for motorsport and technical books. He has had a passion for F1 since his parents took him to Silverstone as a teenager in 1981 to witness John Watson winning the British Grand Prix.
Dat konden ze niet omdat ze er nog geen meetmethode voor was. Die wilden ze eerst al in Spanje invoeren, maar omdat teams niet zo snel konden aanpassen doen ze het nu in Silverstone. Dus vanaf nu worden ze als illegaal gezien (omdat ze het nu kunnen meten) en werden ze eerst (net zoals met de flexiwings) nog gedoogd.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als ze sowieso illegaal waren hadden ze de auto's die er gebruik van maken vanaf dag 1 moeten diskwalificeren
Met die flexiwings werd alleen de meetmethode aangepast, vind ik toch wat anders
Ben het toch niet helemaal met je eens, die flexiwings zijn nooit illegaal bevonden en dus ook niet gedoogdquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:55 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat konden ze niet omdat ze er nog geen meetmethode voor was. Die wilden ze eerst al in Spanje invoeren, maar omdat teams niet zo snel konden aanpassen doen ze het nu in Silverstone. Dus vanaf nu worden ze als illegaal gezien (omdat ze het nu kunnen meten) en werden ze eerst (net zoals met de flexiwings) nog gedoogd.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92876quote:Daniel Ricciardo admits it will be a dream come true when he lines up on the grid for the British Grand Prix this weekend.
The Australian is making his grand prix debut at Silverstone, having replaced Narain Karthikeyan at the Hispania team for the rest of the season.
Ricciardo, who was Toro Rosso's reserve driver this year, is aiming to finish his first race and to make progress from there.
"I'm very happy to have my first Formula 1 race coming up at Silverstone," said Ricciardo. "It means a lot to me. I'm sure, as many of us here, we dream it as kids but don't really believe that one day it will actually happen! It will be a very special moment for me, perhaps a little emotional too.
"I am very happy with the deal. I didn't think I would be racing an F1 car this season so for Red Bull to have found me a seat is awesome and I'm grateful to have this opportunity and the support from both teams.
"Hopefully it won't take me too long to adapt to the car, in the past I think I've adapted well to new environments and cars so I'm confident that by the end of the weekend I will have made strong progress from the start.
"My aim is to finish as many races as I can and get the experience under my belt. I think this is most important for me as a young driver, experience is priceless. Of course, I would also love to bring the car and the team further up the grid and have some successful races." For the Silverstone weekend I think my first aim is to finish, physically and mentally this will be a good reward and all part of the learning process."
Team boss Colin Kolles is delighted to have the Australian in his team, praising Ricciardo as one of the "greatest talents in motorsport".
"First of all, I am very proud and happy to conclude the deal with Red Bull Racing and to welcome Daniel to our team. He is one of the greatest talents in motorsport and we hope to give him a lot of mileage in order to prepare him for the future."
http://www.gpupdate.net/e(...)-british-grand-prix/quote:Formula 1 governing body the FIA has reverted to just one DRS zone for this weekend’s British Grand Prix at Silverstone. After introducing the overtake-aiding device at the start of 2011, two zones have been used at the most recent pair of races in Montreal and Valencia.
For Silverstone, the detection zone – which measures whether a car is within one second of that in front – will be placed on the entry to Village (Turn 3), with the activation zone then being after The Loop (Turn 4) to allow drivers to use the rear wing component for Aintree corner (Turn 5) and the length of the Wellington Straight.
For the first time, F1 cars will start the Silverstone race from the new International Pits Straight between Club and Abbey corners, with previous first corner Copse now becoming the ninth of the 18 curves on the Northamptonshire circuit.
Het blijft hetzelfde. Men wist dat ze er waren, maar konden het niet aantonen totdat de meetmethode werd aangescherpt. Nu wordt er een nieuwe meetmethode ingevoerd om het illegale gebruik van de motor (om de aeodynamica te bevorderen) tegen te gaan.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ben het toch niet helemaal met je eens, die flexiwings zijn nooit illegaal bevonden en dus ook niet gedoogd
Is al wel eerder voorgekomen, tijd van Brabham en later Jonesquote:Op donderdag 7 juli 2011 11:34 schreef Tarado het volgende:
Ricciardo says Silverstone debut a dream come true for him
By Pablo Elizalde Wednesday, July 6th 2011, 10:03 GMT
[..]
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92876
Is dat al eerder voorgekomen 2 Australiërs in F1?
OK laten we dat meningsverschil maar zo latenquote:Op donderdag 7 juli 2011 12:52 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het blijft hetzelfde. Men wist dat ze er waren, maar konden het niet aantonen totdat de meetmethode werd aangescherpt. Nu wordt er een nieuwe meetmethode ingevoerd om het illegale gebruik van de motor (om de aeodynamica te bevorderen) tegen te gaan.
Goeie beslissing van de FIA, één DRS-zone is beter en deze ligt ook op de juiste plek.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:41 schreef Tarado het volgende:
Single DRS zone for British Grand Prix
7 July 2011
[..]
http://www.gpupdate.net/e(...)-british-grand-prix/
Het is dat die laatste alinea het verheldert, want ik zat gewoon met Becketts en Maggots in mijn hoofd.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:41 schreef Tarado het volgende:
Single DRS zone for British Grand Prix
7 July 2011
[..]
http://www.gpupdate.net/e(...)-british-grand-prix/
Zou die ook als iBook zijn?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:53 schreef sasquatsch het volgende:
Eigen F1 auto bouwen? Nu is er de Haynes Red Bull RB6 Owners' Workshop Manual
[ afbeelding ]
[..]
Zo, daar heeft iemand goed zijn best gedaan bij de organisatiequote:Ferrari, Mercedes & Renault komen naar Rotterdam voor Bavaria City Racing!
De editie van Bavaria City Racing 2011 zal legendarisch worden. Bronnen melden aan F1Today.nl dat er drie grote Formule 1-teams op het evenement van dit jaar actief zullen zijn; Ferrari, Mercedes & Renault.
Nog nooit eerder wist de organisatie drie teams tegelijk naar het evenement in de Rotterdamse haven en binnenstad te halen. Vaak liep men tegen de eisen van fabrikanten aan, die alleenrecht voor hun merknaam wilden. Het lijkt dus nu voor het eerst gelukt om drie Formule 1-teams te halen, waarvan twee absolute top teams. Spanjaard Marc Gene zal voor Ferrari de demonstratie verzorgen, terwijl Anthony Davidson plaats zal nemen in de Mercedes. Wie de Renault zal besturen is vooralsnog niet bekend.
Mogelijk vanavond maakt de organisatie de aankondiging officieel bekend.
Met andere woorden, omdat Renault motoren in 2009 ook al 50% hun kleppen off-throttle open konden zetten en de andere motoren (Mercedes, Cosworth) dat op een andere manier doen (roller slides), mogen zij het nu wel weer gebruiken, omdat de motoren anders niet betrouwbaar zouden zijn.quote:Bis gestern blieb die FIA hart. Trotz intensiver Lobbyarbeit der Teams und Motorhersteller machte der Weltverband den Motorenbauern nur kleine Zugeständnisse bei der Frage, welche Einstellungen in der Phase erlaubt sind, wenn der Fahrer vom Gas geht.
Das waren zehn Prozent Öffnung der Drosselklappen (Renault, Ferrari) beziehungsweise Walzenschieber (Mercedes, Cosworth) und das Zünden von vier der acht Zylinder. Damit war ausgeschlossen, dass der Unterboden bei null Gaspedalstellung aktiv angeblasen werden kann. Die Motorkonstrukteure argumentierten mit Standfestigkeitsproblemen, sollte im Schleppbetrieb gar nichts erlaubt sein.
Zur besseren Einschätzung der Lage forderte die FIA die Motorkennfelder der Saison 2009 an. Diese Werte sollten die Basis für eine Neueinstufung sein. Renault kramte Daten hervor, die zeigten, dass damals schon die Drosselklappen bis zu 50 Prozent geöffnet blieben und dass man auf sechs statt vier Zylinder eingespritzt und gezündet hat. Das wurde jedoch nur ganz selten praktiziert. In der Regel lag das Öffnen unter 20 Prozent.
Am Freitagmorgen spitzte sich die Lage in Silverstone zu. Red Bull und Renault hatten alle Hebel in Bewegung gesetzt, um die FIA umzustimmen. Es soll sogar Präsident Jean Todt kontaktiert worden sein. «Wir haben es vor Trainingsbeginn nur als Gerücht gehört, dass Red Bull und Renault die Drosselklappen um 50 Prozent öffnen und mehr als vier Zylinder zünden dürfen», berichtet McLaren-Chef Martin Whitmarsh. Um 9.17 Uhr war es offiziell.
«Mitten im Training kam die offizielle Mitteilung der FIA, dass man Renault erlaubt, was sie gefordert haben.» Der McLaren-Chef spricht von Wettbewerbsverzerrung. «Wir sind nie mit einer derartigen Öffnung gefahren. Bei uns wird der Gaswechsel über Walzenschieber gesteuert. Selbst wenn wir jetzt 50 Prozent öffnen dürfen, hätten wir keinerlei Erfahrungswerte damit. Wir würden ins kalte Wasser geworfen.»
Das Zugeständnis an die Renault-Kunden wäre ein klarer Wettbewerbsvorteil für Red Bull, Lotus und den ehemaligen Werksrennstall. «Ab 30 Prozent Öffnung der Drosselklappen im Schleppbetrieb bringen die Auspuffgase auch einen aerodynamischen Vorteil», bestätigt Williams-Technikchef Sam Michael. Das hiesse: Red Bull hätte ihn, Konkurrent McLaren nicht.
«Da sind wir ja schlechter dran als vorher», schimpft Whitmarsh. Über den Sinneswandel der FIA kann man nur spekulieren. Vom Verband gibt es noch keine offizielle Stellungnahme. Es ist gut möglich, dass Red Bull und Renault mit einer Klage vor Gericht gedroht haben.
Hahahaha, erg leuke wending.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 17:07 schreef sasquatsch het volgende:
Topic titel klopt niet meer. Renault mag nog steeds de off-throttle diffuser gebruiken.
[..]
Met andere woorden, omdat Renault motoren in 2009 ook al 50% hun kleppen off-throttle open konden zetten en de andere motoren (Mercedes, Cosworth) dat op een andere manier doen (roller slides), mogen zij het nu wel weer gebruiken, omdat de motoren anders niet betrouwbaar zouden zijn.
Red Bull en Renault worden nu dus bevoordeeld, in plaats van benadeeld.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Volgens mij zit Cosworth in hetzelfde schuitje als Ferrari. Zal me uiteindelijk niks verbazen als het allemaal weer richting de Valencia-spec gaat. De FIA is hier echt gigantisch aan het prutsen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:09 schreef Sinister-D- het volgende:
Een ban om niks dusEn overal op internet werd er maar weer wat te graag Ferrari International Assistance geschreeuwd, en zo zie je maar weer dat die alsnog de dupe gaan worden van die ban.
Heb ff geen tijd, anders had ik het hele stuk gelezen, maar wordt er niets over Cosworth vermeld?
Helemaal gelijk. Ze hadden de EBD gewoon voor 2012 moeten verbieden en het dit seizoen gewoon zo laten als het is. Nu heb je gewoon per motorfabrikant aparte regels m.b.t. de EBD.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:16 schreef Fir3fly het volgende:
Het is dan ook werkelijk belachelijk hoe de FIA elke keer weer innovatie de kop in moet drukken. In 2009 had Brawn een gigantisch voordeel met de dubbele diffuser, die hadden ze met dezelfde logica ook moeten verbieden halverwege het seizoen.
En dat alleen maar omdat toevallig een team (nou ja, eigenlijk een rijder) er het beste van heeft gemaakt. Bah.
Precies. Belachelijk dit.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:20 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Helemaal gelijk. Ze hadden de EBD gewoon voor 2012 moeten verbieden en het dit seizoen gewoon zo laten als het is. Nu heb je gewoon per motorfabrikant aparte regels m.b.t. de EBD.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |