Ik had ook simpel een topic kunnen openen met enkel de vraag, hoe bestaat uit het niets, iets. Dit topic gaat niet over de evolutietheorie vs. creationisme, dit topic gaat over hoe atheïsten tegen het vraagstuk aankijken van hoe iets uit niets kan ontstaan.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 03:50 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Vooralsnog lijkt het vooral op dat je juist zeer matig op de hoogte bent van vooral de evolutietheorie. Misschien dat je daarom al die tijd een punt dacht te hebben in de OP,
Hoezo zou het niet mogelijk zijn om het niet of wel bestaan van God aan te tonen?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 03:52 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
De wetenschap stelt helemaal niet dat iets per definitie 'niet mogelijk' is. Er is alleen geen enkele aanleiding om uit te gaan van iets 'paranormaals'. Net zoals er geen enkel bewijs is voor een 'creator'. De wetenschap zal nooit beweren dat 'God' oid niet bestaat. Het niet-bestaan valt sowieso niet aan te tonen.
Maar dan krijg je natuurlijk weer de vraag. Waar komt dan hetgeen vandaan dat er zogenaamd altijd al was? enz... enz...quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:35 schreef Zith het volgende:
Waarom moet er per se iets of niets zijn 'in den beginne'. Wat als het er altijd al was? De menselijke geest is gevormd om creatie en vernietiging heen, dus we hebben vaak het gevoel dat alles een keer ontstaan moet zijn. Dat hoeft toch niet? Misschien was het heelal er altijd al, als in, 500 miljard triljard jaar geleden was al die energie en mineralen er ook al, en 500 miljard triljard jaar daarvoor ook.
Je hoeft het ook niet op een God of iets dergelijks te gooien. Dat hoeft niet. Alleen ik heb een nogal klein geloof en kan niet geloven dat uit niets iets is ontstaan als je het bestaan van een God ontkent. Een simpele 'weet ik niet' voldoet voor mij niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 07:28 schreef Maarten1 het volgende:
Je proberen voor te stellen dat iets uit niets ontstaan is, is net zoiets als je de (on)eindigheid van ruimte en tijd proberen voor te stellen.
Beide zijn (althans door mij) niet te bevatten, maar is geen reden om aan te nemen dat er een 'God' (in welke verschijningsvorm dan ook) is die natuurwetten kan buigen.
Enkel een reden om aan te nemen dat ik de natuurwetten niet goed genoeg begrijp.
Zoals al eerder aangegeven, vroeger werd van alles en nog wat aan god of het paranormale toegeschreven terwijl we dat tegenwoordig gewoon vanuit de wetenschap kunnen verklaren. De zon, aardbevingen, en 'cold reading' bijvoorbeeld.
Als er een taboe is in de wetenschap dan is dat omdat er veel onderzoek naar god/paranormale zaken gedaan is, maar nooit serieus bewijs gevonden. Als dat er wel zou zijn zou ik me daar direct in verdiepen, zou machtig interessant zijn namelijk.
Wat ik me dan afvraag, hoe stel jij je god voor?
Het moet dan wel zijn het simpele weten we nog niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:43 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet op een God of iets dergelijks te gooien. Dat hoeft niet. Alleen ik heb een nogal klein geloof en kan niet geloven dat uit niets iets is ontstaan als je het bestaan van een God ontkent. Een simpele 'weet ik niet' voldoet voor mij niet.
Ik hoef niet persé het stempeltje "atheïst", maar hier een inbreng:quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:27 schreef naatje_1 het volgende:
Dit topic gaat over hoe atheïsten tegen het vraagstuk aankijken van hoe iets uit niets kan ontstaan.
Soms moet je overdrijven om een punt te maken, maar zoals al eerder gezegd, dit is geen evolutionisme vs. creationisme topic. Voor mij lijkt de evolutietheorie de theorie die er is over het ontstaan van de mens (of het leven), als dit niet zo is, zeg het me.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 08:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Positief, als je werkelijk een poging wilt doen om evolutie te begrijpen.Hoe kom je precies op die 1 op de miljoen miljard trouwens? Evolutie gaat over de accumulatie van klein geluk, niet over 1 keer extreem geluk.
Nog iets wat ik niet begrijp van de evolutietheorie, waarom ging het soms langzaam en soms heel snel? Maar, ook dat hoort meer in een evolutionisme vs. creationisme topic thuis en gaat niet over de vraag: hoe ontstaat uit het niets iets (of hoe kan iets altijd hebben bestaan)?quote:[..]
Het zal je misschien verbazen, maar het lijkt erop dat dit voor evolutie de lastigste stap is geweest. Het eerste meercellige leven ontstond pas na miljarden jaren. De rest ging 'relatief' snel.
Daar had ik al rekening mee gehouden en daarom stond dat ook in de alinea daarna.quote:[..]
Deze visie op de big bang is op z'n best controversieel. Men weet gewoon niet precies wat de big bang heeft veroorzaakt, en wat dat betreft staan alle mogelijkheden nog open.
Zoals gezegd: voor mij is evolutietheorie de theorie rondom het ontstaan van leven en de Big Bang theorie de theorie rondom het ontstaan van planeten, vandaar dat deze theorieën wat mij betreft vergeleken kunnen worden. De theorieën gaan allebei over het ontstaan van iets en stellen (maar als dat van de Big Bang niet zo is, vertel het me) dat iets uit niets niet kan ontstaan.quote:[..]
Ehh, kosmologie heeft geheel niets met de evolutietheorie te maken. Sommigen doen beroep op het anthropische principe om te verklaren dat wij leven in een universum waarin leven mogelijk is, maar dat heeft met de evolutietheorie niet veel te maken.
Fijn hoe ik weer word neergezet, zijn gelovigen altijd zo zonder kennis? Überhaupt, waarom zijn alle gelovigen meteen Christelijk, want je hebt ook het hindoeïsme en buiten dat (zoals al eerder gezegd) het meest creatieve volk dat op deze aardbodem heeft rondgelopen hield er goden op na.quote:[..]
Even los van dit vraagstuk kan er ook binnen ons universum iets uit niets ontstaan, ben je hiervan op de hoogte?
Deze moet je sowieso een keer bekijken:
Is oneindige regressie de stelling dat er altijd iets was? Zoja:quote:[..]
Je spreekt hem nog niet hardop uit, maar je lijkt aan te sturen op het argument van de oneindige regressie. Als dat het geval is: wat is eigenlijk precies het probleem met oneindige regressie?
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:54 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Was er dan altijd iets? Hoe kan dat iets er dan altijd zijn?
Dat klopt, behalve dat de evolutietheorie voor mij gaat over het ontstaan van iets, namelijk het leven en dat de Big Bang ook gaat over het ontstaan van iets, namelijk de aarde. Vandaar dat dit topic dus ook geen evolutionisme vs. creationisme topic is.quote:Hoe dan ook: je vragen in dit topic hebben strikt genomen niets te maken met de evolutietheorie.
Zonder het godconcept moet ik voor mezelf beweren dat het niet kan, met het godconcept moet ik voor mezelf inderdaad beweren dat het wel kan.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 08:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
De aanname dat het niet kan lijkt me ongegrond. Los daarvan lost de god-hypothese dit vermeende probleem niet op. Het is een inherent tegenstrijdige redenatie: eerst beweren dat het niet kan, om vervolgens te beweren dat het toch kan (uiteraard in een poging daarmee god aannemelijk te maken).
Dat maakt het voor mij alleen maar lastiger om te begrijpen, want de wet van oorzaak - gevolg heeft in deze dimensie altijd stand, of denken sommigen dat de wet van oorzaak en gevolg ooit is ontstaan? Dat zou ook niet logisch zijn, want dan heeft de wet van oorzaak en gevolg een oorzaak, wat mij voorkomt alsof die zijn eigen theorie onderuit haalt. Ik weet dat op kwantumniveau de wet van oorzaak en gevolg niet geldt, maar dat is een andere dimensie dan de dimensie waar we nu in leven. Daarnaast, als je de kwantumtheorie wel op macroscopische objecten toepast is dat volgens de meeste sceptici onmogelijk.quote:Bovendien, wat is eigenlijk een natuurwet? "Een wetmatigheid waarop geen uitzondering kan bestaan" lijkt het enige zinnige antwoord. Wat betekent het dan wanneer je toch zo'n uitzondering tegenkomt? Dat het bovennatuurlijk is, of dat ons begrip van die wetmatigheid gewoon tekort schiet, en dat wat wij een natuurwet noemden helemaal geen natuurwet is? De atheist zegt: dat laatste.
Dat is niet zo. De evolutietheorie gaat over de evolutie van het leven, niet het ontstaan. Dat is een ander vraagstuk. Op dezelfde manier gaat de oerknaltheorie over de evolutie van het universum op kosmologische schaal, niet over het ontstaan ervan.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Soms moet je overdrijven om een punt te maken, maar zoals al eerder gezegd, dit is geen evolutionisme vs. creationisme topic. Voor mij lijkt de evolutietheorie de theorie die er is over het ontstaan van de mens (of het leven), als dit niet zo is, zeg het me.
Laat ik je een wedervraag stellen: waarom zou evolutie een lineair proces moeten zijn?quote:Nog iets wat ik niet begrijp van de evolutietheorie, waarom ging het soms langzaam en soms heel snel?
De Big Bang theorie gaat niet over het ontstaan van planeten. Zoals ik zei, gaat de oerknaltheorie over kosmologische schalen, dus in de orde van miljoenen lichtjaren.quote:Zoals gezegd: voor mij is evolutietheorie de theorie rondom het ontstaan van leven en de Big Bang theorie de theorie rondom het ontstaan van planeten.
Ook hier weer: waar haal je dit in vredesnaam vandaan?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:10 schreef naatje_1 het volgende:
Ik weet dat op kwantumniveau de wet van oorzaak en gevolg niet geldt...
Het is wel mogelijk, maar decoherentie zal de meeste kwantumeffecten teniet doen. Dat betekent niet elk macroscopisch verschijnsel klassiek te verklaren is, natuurlijk.quote:Daarnaast, als je de kwantumtheorie wel op macroscopische objecten toepast is dat volgens de meeste sceptici onmogelijk.
De Big Bang staat voor mij voor het ontstaan van de aarde en in de bijbel wordt niets over het ontstaan van de aarde verteld, immers, "Gods geest zwierf over de wateren", dus er moest al water zijn waar Gods geest over zweefde.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 08:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Nu ben ik benieuwd hoe big bang en creationisme samengaan
Wat jij onder creationisme verstaat
Hoever die versie van creatie af kan staan van evolutie
En hoeveel evolutietheorie er eigenlijk al in dat creationisme zit?
Alweer zo'n misvatting, gelovigen hebben een onmetelijke hoeveelheid vrijheid. Überhaupt heeft de mens heel veel vrijheid. Echter, in sommige kerken kiest men ervoor die vrijheid op te geven. Het is ook hun vrijheid om te kiezen om die vrijheid op te geven. Denk je nou werkelijk dat ik niets zou mogen? Ik mag alles, maar ik doe het niet, omdat dit consequenties heeft voor mijn gezondheid en mijn welzijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 09:06 schreef Wootism het volgende:
[..]
Oké, mijn denkwijze:
We weten niet waarom we hier zijn, hoe de aarde exact is ontstaan en hoe wij überhaupt zijn ontstaan. Ik leg me daar gewoon bij neer en geniet elke dag dat ik leef.
Ik ben gewoonweg te nuchter om alle antwoorden neer te leggen bij een of andere god. Vooral het feit dat er 1000-enden goden "bestaan" die allemaal beweren iets te maken te hebben met de schepping van de aarde vind ik al vrij twijfelachtig.
Ik vind het vooral jammer om te zien dat veel gelovigen zich door het geloof op veel verschillende manieren beperken in hun vrijheid. Ze vergeten de symboliek van de bijbel en maken het zichzelf allemaal veel te moeilijk.
Steek al die energie gewoon in jezelf en niet in een of andere god waarvoor je zou moeten leven.
Ik hoop dat dit een grap is.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 08:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jouw post is toch ook uit niets ontstaan?
In dat geval staat er dus iets verkeerds in de schoolboeken.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 09:32 schreef achi het volgende:
[..]
De big bang gaat niet over het ontstaan van de aarde(Hier houd kosmologie zich mee bezig). De big bang (is op het moment) de meest plausibele verklaring voor het ontstaan van het universum.
De theorie die de biodiversiteit verklaart en daarmee dus het ontstaan van de mens...quote:De evolutie theorie gat niet over het omstaan van de mens. het is de theorie die de biodiversiteit verklaard(waar de mens onderdeel van is)
Dat kan, in dat geval moet ik me inlezen in abiogenese.quote:Ik denk dat je het ontstaan van het leven bedoeld (iets uit niets) dit word getracht te verklaren met Abiogenese.
Al deze theorieën handelen in het principe van de wet oorzaak-gevolg.quote:En de ene theorie heeft niks met de andere te maken, dus kun je ook niet zeggen dat de ene theorie de ander tegen spreekt of uitsluit.
Dat stel ik dan ook in de 3e alinea.quote:En de wetenschap zegt niet dat er niks van voor de bigbang was, er is alleen nog geen(goed) antwoord daarop.
Klopt, maar ik heb dan ook een klein geloof.quote:En nee het is te gemakkelijk om te zeggen we weten het niet, dus een god moet het gedaan hebben.
Daar heb je gelijk in.quote:Als je een discussie wilt voeren over een onder werp, heb dan wel de basis goed van wat een theorie inhoud.
Ik moet wel zeggen dat ik geen diepgaande kennis heb van deze onderwerpen, maar ik vind het wel erg interessant, en heb me dus er wel op ingelezen.
En ik hoop dat je weet dat een wetenschappelijke theorie iets anders is dan een theorie die in de volksmond wordt gebruikt.
En dat een theorie het hoogst haalbare is in de wetenschap, en dat die nooit 100% te bewijzen is zal zijn, maar dat een theorie de verklaring is die aangrenzend is aan een grote zekerheid.
En elke theorie kan worden ontkracht aangezien we steeds meer leren (voortschrijdend inzicht) alleen zal dat wel gedaan moeten worden met de wetenschappelijke methode.
Een theorie is dus de beste verklaring voor iets met de informatie die we hebben op dat moment over het onderwerp die de theorie beschrijft
Ja. Zoals ik zei werkt de wetenschap in stages. Er zullen dus altijd vragen zijn waar je geen antwoord op kunt krijgen. Je hoopt dat dat in de toekomst verandert, maar je hebt geen garantie.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:33 schreef naatje_1 het volgende:
Zoals gezegd, een simpele 'weet ik niet', voldoet voor mij niet, want dat haalt het hele idee onderuit dat een atheïst iets met wetenschap heeft. Of is de wetenschap dat je het niet weet ook een wetenschap?
Dat, of je hebt het verkeerd gelezen of begrepen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:39 schreef naatje_1 het volgende:
In dat geval staat er dus iets verkeerds in de schoolboeken.
Vers 1 van Genesis steltquote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:20 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
De Big Bang staat voor mij voor het ontstaan van de aarde en in de bijbel wordt niets over het ontstaan van de aarde verteld, immers, "Gods geest zwierf over de wateren", dus er moest al water zijn waar Gods geest over zweefde.
lezen, een vers wat ook wel es aangehaald wordt als het om de kwestie "creatio ex nihilo" gaat.quote:Nu vraag ik je, mijn kind, kijk naar de hemel en de aarde en alles wat ze bevatten, en besef dat God dit alles niet gemaakt heeft uit iets dat al bestond, en weet dat ook de mensheid op dezelfde wijze ontstaan is.
(uit dat topic van mij waar ik dezelfde vraag stelde, maar nu ben ik wat wijzer en kom ik weer met dezelfde vraag terug)quote:Op zaterdag 20 februari 2010 12:21 schreef tastycomawife het volgende:
[..]
Je hebt de feiten verwisseld.
Ten eerste "zegt" de wetenschap niet dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Op het quantum niveau houdt causaliteit op en is conventionele logica niet meer voldoende om dingen te verklaren.
Ten tweede: de eerste wet van de thermodynamica zegt dat energie & materie niet kunnen worden vernietigd of onstaan. M.a.w. alleen omzettingen van energie naar materie en omgekeerd. De big bang zegt dus niet dat materie & energie zijn onstaan uit niets. Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.
Ten derde: Het zijn de theisten die beweren dat alles uit niets is onstaan. quote genesis 1:1 "In den beginne schiep God den hemel en de aarde." Wat was er daarvoor? niets?
Ten vierde: Een atheist neemt vrede met het feit dat hij iets niet kan weten. 'Ik weet het niet' is een gerechtvaardigt antwoord. Het laat ruimte voor toekomstige verklaringen. Een theist beweert iets te weten wat hij onmogelijk kan weten en zodoende schermt hij zich af van de waarheid als die ooit uitkomt.
Ten laatste. Je vindt het belachelijk om geloven dat iets zonder oorzaak kan gebeuren.
[..]
Om vervolgens het bestaan van god als onveroorzaakt te bestempelen. Want dat is toch de standaard repliek van de theist? V: "wat kwam er voor god" A: "hij was er altijd al".
Dat God het deed wordt verteld, maar niet hoe.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vers 1 van Genesis stelt
"Breeshiet bara' elohiem 'et hashamajim we'et ha'arets".
Dat kun je vertalen als "In het begin schiep god de hemel en de aarde". Andere mensen kiezen ervoor het vers te vertalen met "In het begin, toen God de hemel en de aarde schiep".
Overigens kun je in Makkabeëen 2 het vers
[..]
lezen, een vers wat ook wel es aangehaald wordt als het om de kwestie "creatio ex nihilo" gaat.
Dus ik begrijp niet hoe je aan je uitspraak "in de bijbel wordt niets over het ontstaan van de aarde verteld" komt.
't Is prima dat je er dan een God bijsleept, zolang je maar erkent dat het met wetenschap weinig te doen heeft.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:52 schreef naatje_1 het volgende:
Voor ik weer in herhaling ga vallen, even de samenvatting (voor mijzelf) tot nog toe:
Atheïsten zijn het ermee eens dat niets uit iets kan ontstaan of dat iets altijd is met de kennis die we vooralsnog hebben. Het simpele 'weet ik (nog) niet', voldoet voor mij niet...
Ok, dat is simpelweg niet waar. Causaliteit speelt een erg belangrijke rol in de kwantummechanica (of beter: de kwantumveldentheorie, wat de unificatie is van de KM met de speciale relativiteitstheorie).quote:Om Haushofer even te beantwoorden:
Eensquote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat God het deed wordt verteld, maar niet hoe.
Gewoon het tipping point idee?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:05 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het langzame aspect kan ik wel begrijpen, maar hoe kan het ineens zo snel gaan?
Mja, je spreekt dan ook met de Haus; supergeleerdequote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:07 schreef naatje_1 het volgende:
Toch typisch dat ik weer meer leer van FOK! dan van schoolAangezien ik mijn notie van evolutietheorie en oerknaltheorie uit de schoolboeken heb gehaald.
niet kloppen? In de zin van dat de wet van oorzaak en gevolg in deze dimensie niet altijd stand heeft?quote:Dat maakt het voor mij alleen maar lastiger om te begrijpen, want de wet van oorzaak - gevolg heeft in deze dimensie altijd stand, of denken sommigen dat de wet van oorzaak en gevolg ooit is ontstaan? Dat zou ook niet logisch zijn, want dan heeft de wet van oorzaak en gevolg een oorzaak, wat mij voorkomt alsof die zijn eigen theorie onderuit haalt.
wat ik toch echt niet snap: hoe kun je nu stellen dat je een klein geloof hebt, maar een halve zin later een opperwezen erbij verzinnen. het lijkt mij dat DAAR pas geloof voor nodig is. je ziet toch ook wel in dat je het probleem alleen verlegt op deze manier? Als je kunt geloven dat er een god is die uit niets iets heeft gemaakt, kun je toch veel beter die extra stap overslaan en geloven dat iets uit niets ontstaan kan zijn? daar is toch veel minder geloof voor nodig?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:43 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet op een God of iets dergelijks te gooien. Dat hoeft niet. Alleen ik heb een nogal klein geloof en kan niet geloven dat uit niets iets is ontstaan als je het bestaan van een God ontkent. Een simpele 'weet ik niet' voldoet voor mij niet.
Als het met wetenschap iets te doen had, had ik dit topic wel in W&T geopendquote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
't Is prima dat je er dan een God bijsleept, zolang je maar erkent dat het met wetenschap weinig te doen heeft.
quote:[..]
Ok, dat is simpelweg niet waar. Causaliteit speelt een erg belangrijke rol in de kwantummechanica (of beter: de kwantumveldentheorie, wat de unificatie is van de KM met de speciale relativiteitstheorie).
Dat was trouwens niet de enige vraag die ik je stelde
[..]
Eens
Wat is "snel"?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:05 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het langzame aspect kan ik wel begrijpen, maar hoe kan het ineens zo snel gaan?
Ik weet niet wat je met "deze dimensie" bedoelt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:17 schreef naatje_1 het volgende:
Dus, Haus, als ik je goed begrijp zou deze redenering:
[..]
niet kloppen? In de zin van dat de wet van oorzaak en gevolg in deze dimensie niet altijd stand heeft?
Dit heb je al een aantal keer ter sprake gebracht, maar volgens mij wordt dat helemaal niet beweerd door de Big Bang theorie.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 03:09 schreef naatje_1 het volgende:
[...] de Big Bang theorie gaat ervan uit dat iets uit niets ontstaat.
Zeer terechte opmerking!quote:los daarvan HOEF je helemaal niets te geloven. stel jezelf eens de vraag: "waarom denk ik eigenlijk dat alles een begin en een einde moet hebben?". grote kans dat het enige zinvolle antwoord is "omdat ik niet anders gewend ben". het mooie van wetenschap is nu net dat het een manier bied om door een aantal strikte stappen boven ons beperkte voorstellingsvermogen uit te stijgen.
Dus dan was er in zekere zin altijd iets? Of beter gezegd was er iets dat buiten tijd bestond, aangezien er "voor" de oerknal geen tijd zou zijn. Hoe verschilt dat van zeggen dat God er altijd was of buiten tijd bestond?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 13:10 schreef chibibo het volgende:
[..]
Dit heb je al een aantal keer ter sprake gebracht, maar volgens mij wordt dat helemaal niet beweerd door de Big Bang theorie.
Nee. De uitspraak "de BB-theorie gaat er niet van uit dat er iets uit niets ontstaat" is niet hetzelfde als "er was altijd al iets".quote:Op vrijdag 3 juni 2011 13:26 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Dus dan was er in zekere zin altijd iets?
Er was inderdaad altijd iets, want de oerknal is (voor zover ik weet) namelijk het uitdijen van het universum vanuit een singulariteit. Alle bouwstenen voor het universum waren aanwezig, zij het in een andere vorm, in deze singulariteit. Het universum is dus niet vanuit het niets ontstaan, want er was al 'iets' vanaf het allereerste begin. Maar daarmee wordt niet gezegd dat het ook 'buiten tijd' bestond, aangezien tijd zelf ook opgesloten zat in deze singulariteit.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 13:26 schreef Johannes_VIII het volgende:
Dus dan was er in zekere zin altijd iets? Of beter gezegd was er iets dat buiten tijd bestond, aangezien er "voor" de oerknal geen tijd zou zijn.
Als er "altijd al iets was", impliceert dat een tijd. Ruimte en tijd ontstonden, voor zover de oerknaltheorie gaat, bij die oerknal. Dus ik denk niet dat je dit kunt zeggen op basis van die oerknaltheorie.quote:
Wat ik bedoelde te zeggen was, dat de oerknaltheorie niet zegt "eerst was er niets, daarna was er iets heel kleins dat steeds groter werd", maar dat deze zegt "dat hele kleine was er al vanaf het begin, en werd steeds groter". Oftewel, op t=0 was er geen tijd of ruimte, maar wel een singulariteit. Wat ik uit een eerdere post van jou heb begrepen, is dat een singulariteit geen dimensies heeft; daaruit neem ik aan dat het een het ander niet uitsluit.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 14:18 schreef Haushofer het volgende:
Als er "altijd al iets was", impliceert dat een tijd. Ruimte en tijd ontstonden, voor zover de oerknaltheorie gaat, bij die oerknal. Dus ik denk niet dat je dit kunt zeggen op basis van die oerknaltheorie.
Waarom dit niet zo is heeft Haushofer al uitstekend toegelicht denk ik.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Voor mij lijkt de evolutietheorie de theorie die er is over het ontstaan van de mens (of het leven), als dit niet zo is, zeg het me.
Sommige stappen zijn uitermate eenvoudig en toch revolutionair, weer andere stappen zijn minder waarschijnlijk of hebben combinaties van mutaties nodig om goed te werken. Ook kan de ontwikkeling van eigenschap A ineens heel triviaal leiden tot de ontwikkeling van eigenschappen B, C en D.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
Nog iets wat ik niet begrijp van de evolutietheorie, waarom ging het soms langzaam en soms heel snel?
Zoals Haushofer al fijntjes heeft uitgelegd gaan deze theorieen over respectievelijk de ontwikkeling van leven en de ontwikkeling van het universum, en niet over het ontstaan van beide. Als het het ontstaan van leven is dat je interesseert dan noemt men dat 'abiogenese'. (Wetenschappelijk nog steeds vrij onontgonnen gebied.)quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
Zoals gezegd: voor mij is evolutietheorie de theorie rondom het ontstaan van leven en de Big Bang theorie de theorie rondom het ontstaan van planeten, vandaar dat deze theorieën wat mij betreft vergeleken kunnen worden. De theorieën gaan allebei over het ontstaan van iets en stellen (maar als dat van de Big Bang niet zo is, vertel het me) dat iets uit niets niet kan ontstaan.
Ik geloof niet dat ik je daar neerzet als onwetend of christelijk, als dat zo is dan was dat niet mijn bedoeling. Dat de wetten van de quantumfysica dicteren dat in volstrekt lege ruimte vanalles gebeurt is gewoon niet bepaald algemene kennis dus vond ik het de moeite waard om het te vermelden. En ook als je heel wat weet van kosmologie kan ik de lezing die ik daar linkte van harte aanraden. Ik denk dat het veel voor je zal verhelderen over wat de wetenschap nu werkelijk beweert en wat niet.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
Fijn hoe ik weer word neergezet, zijn gelovigen altijd zo zonder kennis? Überhaupt, waarom zijn alle gelovigen meteen Christelijk, want je hebt ook het hindoeïsme en buiten dat (zoals al eerder gezegd) het meest creatieve volk dat op deze aardbodem heeft rondgelopen hield er goden op na.
Daar komt het op neer. Het argument van de oneindige regressie stelt dat wanneer er een oneindige keten van gebeurtenissen vooraf is gegaan aan het heden je eenvoudig nooit bij het heden kunt zijn uitgekomen, omdat een oneindige tijd nooit verstrijkt. Dit argument houdt echter geen stand, een oneindige keten van gebeurtenissen is op zijn best paradoxaal, maar niet per se onmogelijk. Waarom zou het dat zijn?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
Is oneindige regressie de stelling dat er altijd iets was? Zoja:
Ik zou het woord 'evolutietheorie' in deze betekenis niet gebruiken, dat schept alleen maar heel veel onnodige verwarring. Het is eenvoudig een verkeerd gebruik van het woord.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:03 schreef naatje_1 het volgende:
Dat klopt, behalve dat de evolutietheorie voor mij gaat over het ontstaan van iets, namelijk het leven en dat de Big Bang ook gaat over het ontstaan van iets, namelijk de aarde. Vandaar dat dit topic dus ook geen evolutionisme vs. creationisme topic is.
Hm... dus je postuleert eerst een probleem waarvoor (schijnbaar) geen oplossing kan bestaan, om vervolgens te zeggen: die oplossing bestaat wel, en heet 'god'. Ik vind het nog steeds heel tegenstrijdig klinken, zowel als oplossing van dit 'probleem' als als definitie van 'god' krijg ik mijn vingers daar niet omheen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:10 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zonder het godconcept moet ik voor mezelf beweren dat het niet kan, met het godconcept moet ik voor mezelf inderdaad beweren dat het wel kan.
Of dit wel werkelijk een wet is weten we niet. Het universum lijkt deterministisch van aard, maar er is geen enkele manier waarop dit te bewijzen is en of deze regel zoals je zegt altijd stand houdt. En sja... de vraag of die wetmatigheid ooit is ontstaan wordt alleen maar lastiger als je uberhaupt niet weet of het wel een wetmatigheid zonder uitzonderingen is.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:10 schreef naatje_1 het volgende:
Dat maakt het voor mij alleen maar lastiger om te begrijpen, want de wet van oorzaak - gevolg heeft in deze dimensie altijd stand, of denken sommigen dat de wet van oorzaak en gevolg ooit is ontstaan?
De onbepaaldheid van processen op quantumniveau betekent niet noodzakelijk dat oorzaak-gevolg daar niet aan het werk zijn. Het zou kunnen, maar het lijkt voor ons fundamenteel onmogelijk om daar iets over te zeggen. Fundamenteel, omdat dit niks te maken heeft met ons vermogen om betere microscopen te bouwen of iets van die strekking.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:10 schreef naatje_1 het volgende:
Dat zou ook niet logisch zijn, want dan heeft de wet van oorzaak en gevolg een oorzaak, wat mij voorkomt alsof die zijn eigen theorie onderuit haalt. Ik weet dat op kwantumniveau de wet van oorzaak en gevolg niet geldt, maar dat is een andere dimensie dan de dimensie waar we nu in leven. Daarnaast, als je de kwantumtheorie wel op macroscopische objecten toepast is dat volgens de meeste sceptici onmogelijk.
In de loop der tijd heeft men op heel veel zaken dit stempeltje geplakt die bij nader inzien toch volstrekt verklaarbare natuurlijke verschijnselen bleken te zijn. Bovendien, wat is er mis mee om eenvoudig te erkennen dat er veel dingen zijn die wij (nog) niet weten? Ik snap best dat je alles wil weten, maar het god-stempeltje helpt je wat dat betreft niet. Een onverklaard/onbegrepen verschijnsel met dit stempel is nog steeds een onverklaard/onbegrepen verschijnsel.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:52 schreef naatje_1 het volgende:
Atheïsten zijn het ermee eens dat niets uit iets kan ontstaan of dat iets altijd is met de kennis die we vooralsnog hebben. Het simpele 'weet ik (nog) niet', voldoet voor mij niet, waardoor ik dus wel het stempeltje God erop plak. Dit topic was bedoeld om het wel te weten. Bovendien, we hebben tegenwoordig een ongelofelijke schat aan informatie en daarmee vind ik de wet van oorzaak en gevolg nog altijd het meest sprekend.
Dat deed Spinoza dus ook: Natuur = Godquote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:52 schreef naatje_1 het volgende:
Voor ik weer in herhaling ga vallen, even de samenvatting (voor mijzelf) tot nog toe:
Atheïsten zijn het ermee eens dat niets uit iets kan ontstaan of dat iets altijd is met de kennis die we vooralsnog hebben. Het simpele 'weet ik (nog) niet', voldoet voor mij niet, waardoor ik dus wel het stempeltje God erop plak.
En het grappige is dat ons universum daadwerkelijk wel eens een totale energie van 0 zou kunnen hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:04 schreef Robus het volgende:
Het "niets" (0) kan ook een "evenwicht" van -1 en +1 zijn. Als die balans op 1 of andere manier verstoord wordt kan er iets uit niets ontstaan. Ik heb hier weleens iets over gelezen maar kan het niet zo snel meer terugvinden. Wel interessant.
Nou, kijk aan.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het grappige is dat ons universum daadwerkelijk wel eens een totale energie van 0 zou kunnen hebben.
Ja en dat is een onzinnige aanname van jou. Nogmaals: als er geen enkele aanleiding is om er vanuit te gaan, dan bemoeit de wetenschap zich er ook niet mee. Er is gewoon geen enkel bewijs. Maar dat betekent niet dat de wetenschap claimt dat het 'niet bestaat'.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hoezo zou het niet mogelijk zijn om het niet of wel bestaan van God aan te tonen?
Ik zeg overigens ook niet dat het per definitie 'niet mogelijk' is, ik zeg alleen dat het lijkt alsof de wetenschap(pers) niet willen aantonen dat zoiets mogelijk is en gooien het daarom maar op bijvoorbeeld het dromen van mensen of iets anders in de psyche (of de hersenen).
Er is ieder geval geen noodzakelijkheid voor een schepper die de oerknal heeft veroorzaakt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:47 schreef Robus het volgende:
Ik vraag mij af op welke manier men wil aantonen dat er intelligentie achter de big-bang zit. Hoe ziet zo'n waarneming er uit.
Dat hoeft nog niet eens. "iets" kan ook een virtueel iets zijn. Als je deel uitmaakt van dat "iets", dan is het voor jou niet virtueel.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:04 schreef Robus het volgende:
Het "niets" (0) kan ook een "evenwicht" van -1 en +1 zijn. Als die balans op 1 of andere manier verstoord wordt kan er iets uit niets ontstaan. Ik heb hier weleens iets over gelezen maar kan het niet zo snel meer terugvinden. Wel interessant.
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hoezo zou het niet mogelijk zijn om het niet of wel bestaan van God aan te tonen?
Ik zeg overigens ook niet dat het per definitie 'niet mogelijk' is, ik zeg alleen dat het lijkt alsof de wetenschap(pers) niet willen aantonen dat zoiets mogelijk is en gooien het daarom maar op bijvoorbeeld het dromen van mensen of iets anders in de psyche (of de hersenen).
Je kunt nou eenmaal niet het niet-bestaan van een almachtige bewijzen, aangezien het bewijs van zijn niet-bestaan dan per definitie veroorzaakt kan zijn door die almachtige.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:43 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet op een God of iets dergelijks te gooien. Dat hoeft niet. Alleen ik heb een nogal klein geloof en kan niet geloven dat uit niets iets is ontstaan als je het bestaan van een God ontkent. Een simpele 'weet ik niet' voldoet voor mij niet.
Hoe ik mij God voorstel? Als een almachtig 'persoon' die alles voorziet en vol liefde is. Als je iets van een voorstelling van God zou moeten maken, dan stel ik me een energie als de zon voor, maar dan komt dat omdat hij vol liefde is. Voor sommigen is het 'alles voorzien' een teken van wreedheid, aangezien hij dan ook het kwaad in de wereld heeft gebracht, omdat hij wist dat de mens kwaad zou doen en dat de natuur kwaad zou doen, maar voor mij geldt nog steeds dat het iets is dat vol liefde zit almachtig is en vol liefde zit (en dus voorziet).
Dus jij vind het makkelijker om miljarden keer miljarden scheppers te aanvaarden, dan 1 Schepper?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er is ieder geval geen noodzakelijkheid voor een schepper die de oerknal heeft veroorzaakt.
Daar zijn we wel uit. Er zijn legio scenario's te bedenken zonder een rol voor een schepper.
En uit de rest van het universum blijkt de aanwezigheid van een schepper ook al niet.
?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:04 schreef mariox het volgende:
[..]
Dus jij vind het makkelijker om miljarden keer miljarden scheppers te aanvaarden, dan 1 Schepper?
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:04 schreef mariox het volgende:
[..]
Dus jij vindt het makkelijker om miljarden keer miljarden scheppers te aanvaarden, dan 1 Schepper?
Als je bij elke reactie bedenkt dat de scheppende kracht/macht geschept word door de actie, dan ben je genoodzaakt om bijna oneindige scheppers te accepteren dunkt mij.quote:
Theisten hebben het met 'schepper' over het algemeen over een intelligente entiteit. Deze dubbele uitleg van het woord vind ik wel een beetje makkelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:12 schreef mariox het volgende:
[..]
Als je bij elke reactie bedenkt dat de scheppende kracht/macht geschept word door de actie, dan ben je genoodzaakt om bijna oneindige scheppers te accepteren dunkt mij.
Leuke theorie, maar niet de enige.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:18 schreef Hondenbrokken het volgende:
Er ontstaat geen iets uit niks.
De oerknal vond plaats aan het begin van alles.
De vraag wat er voor de oerknal gebeurde kan niet, want je kunt niet verder in de tijd terug dan dat.
Er ontstaat dus geen iets uit niets.
Je hebt niks aan intelligentie alleen als je niet beschikt over een zaken als wil, macht en kennis lijkt mij.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Theisten hebben het met 'schepper' over het algemeen over een intelligente entiteit. Deze dubbele uitleg van het woord vind ik wel een beetje makkelijk.
In elk geval zijn veruit de meeste oorzaken helemaal niet intelligent, laat staan dat ze beschikken over wil, macht en kennis.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 21:32 schreef mariox het volgende:
[..]
Je hebt niks aan intelligentie alleen als je niet beschikt over een zaken als wil, macht en kennis lijkt mij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |