abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78186499
Jullie hebben we een heel erg groot geloof

Want, als jullie beredeneren dat alles een oorzaak en een gevolg heeft, beantwoord mij dan is deze vraag:

Waar komt een kopje vandaan?
Antwoord van de users:
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:21 schreef Apuleius het volgende:
Die van mij bij Blokker.

En dan volgens jullie uit de oerknal, die uit het niets ontstaan is...
Alles heeft oorzaak - gevolg, alleen die oerknal niet? Leg mij dat eens uit...

Let op! We hebben nu al besloten waar het kopje vandaan komt! Dus dat hoeft niet meer...

[ Bericht 52% gewijzigd door naatje_1 op 19-02-2010 15:52:57 ]
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_78186578
Die van mij bij Blokker.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 15:22:38 #3
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_78186627
uit de moederschoot
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_78186636
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:21 schreef Apuleius het volgende:
Die van mij bij Blokker.
En waar heeft de blokker dat kopje vandaan?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_78186677
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:22 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Van de groothandel.
pi_78186690
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:22 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Van de leverancier
pi_78186699
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:23 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Van de leverancier
Van de maker
pi_78186711
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:24 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Van de maker
Van de klei in de grond
pi_78186717
quote:

[..]

Van de klei in de grond
Geschapen door god in 7 dagen
pi_78186766
quote:

[..]

Je verziekt het.
pi_78186771
quote:

[..]

Ik vroeg het atheïsten
pi_78186774
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:19 schreef naatje_1 het volgende:

Want, als jullie beredeneren dat alles een oorzaak en een gevolg heeft, beantwoord mij dan is deze vraag:

Wat wil je hier nu uiteindelijk mee bereiken? Waar komt materie vandaan? Waar komt de oerknal vandaan? Niemand die dat exact weet, lijkt me.

Nou ben ik eigenlijk geen atheïst dus ik weet niet of ik mee mag praten, maar ik vraag me af waar je heen wil met deze discussie.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 15:25:53 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78186784
Ik zie al helemaal waar dit op uitdraait op deze manier: een opsomtopic. Probeer het anders nog een keer, maar iets constructiever.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:02:55 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78188283
Oké, weer open, niet opsommen graag, TS komt met een betere vraagstelling.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78188352
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:25 schreef picodealion het volgende:

[..]

Wat wil je hier nu uiteindelijk mee bereiken? Waar komt materie vandaan? Waar komt de oerknal vandaan? Niemand die dat exact weet, lijkt me.

Nou ben ik eigenlijk geen atheïst dus ik weet niet of ik mee mag praten, maar ik vraag me af waar je heen wil met deze discussie.
Hoe komt het dat alles oorzaak - gevolg heeft, behalve de oerknal (aldus atheïsten)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:19:36 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78188925
Waarom zou alles een oorzaak hebben?
pi_78189061
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:19 schreef Iblis het volgende:
Wetenschap enzo, meestal geloven de atheïsten in de wetenschap
pi_78189117
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:04 schreef naatje_1 het volgende:
Hoe komt het dat alles oorzaak - gevolg heeft, behalve de oerknal (aldus atheïsten)
Hoe komt het dat alles oorzaak - gevolg heeft, behalve god (aldus theïsten)

De vraag is dus of er een allereerste oorzaak zonder oorzaak is en waarom we die god zouden moeten noemen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_78189179
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:19 schreef Iblis het volgende:
Alles heeft een oorzaak, zeg ik als atheist. Ik snap alleen niet waarom het een morele oorzaak moet zijn, of een 'functie' die wij (mensen) begrijpen.
Er is iets gebeurd, het resultaat is te zien. De wetenschap laat het toe om steeds meer inzichten te krijgen in de exacte gebeurtenis, maar laten we ons tot die tijd niet wenden tot massa-hysterie zoals religie.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:27:24 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189220
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

En de wetenschap zegt dit?
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:28:59 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189283
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:26 schreef Bot13 het volgende:
Alles heeft een oorzaak, zeg ik als atheist.
Wat is de oorzaak van het ontstaan van oorzaak en gevolg?
pi_78189311
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:23 schreef naatje_1 het volgende:
Wetenschap is geen geloof.
pi_78189326
TS verwacht dat wij even de oerknal verklaren
pi_78189364
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat is de oorzaak van het ontstaan van oorzaak en gevolg?
Misschien zullen we dat nooit weten.
Eng he?
pi_78189368
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:29 schreef maess het volgende:
TS verwacht dat wij even de oerknal verklaren
Want als we dat niet kunnen verklaren dan moet er toch wel een schepper zijn!
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:37:25 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189673
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:30 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Misschien zullen we dat nooit weten.
Eng he?
Of het heeft geen oorzaak.

Dat een bepaald atoom in een radioactieve stof vervalt, lijkt overigens ook geen (aanwijsbare) oorzaak te hebben.
pi_78189679
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:31 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Want als we dat niet kunnen verklaren dan moet er toch wel een schepper zijn!
Nee, een bovennatuurlijke macht
pi_78189715
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Of het heeft geen oorzaak.

Dat een bepaald atoom in een radioactieve stof vervalt, lijkt overigens ook geen (aanwijsbare) oorzaak te hebben.
We snappen het niet, dus het is niet zo.
Geen speld tussen te krijgen
pi_78189725
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:29 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Wetenschap is geen geloof.
Klopt, maar dat hangen de atheïsten wel aan, en daar zeggen ze dat alles een oorzaak heeft
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:39:01 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189743
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:38 schreef Bot13 het volgende:
We snappen het niet, dus het is niet zo.
Geen speld tussen te krijgen
Ik volg je niet?
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:39:50 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189783
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:38 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Klopt, maar dat hangen de atheïsten wel aan, en daar zeggen ze dat alles een oorzaak heeft
Wat zegt de wetenschapper dan dat de oorzaak van radioactief verval is?
pi_78189800
Geen idee
pi_78189809
Kijk, ik geloof in een oerknal die door god is gemaakt

In de bijbel staat namelijk niets over het begin heh
pi_78189842
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat zegt de wetenschapper dan dat de oorzaak van radioactief verval is?
Dat moeten ze nog onderzoeken, maar daar ben ik nog te jong voor om zoiets te weten (slecht excuus)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:47:29 #35
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78190053
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat moeten ze nog onderzoeken, maar daar ben ik nog te jong voor om zoiets te weten (slecht excuus)
Volgens mij zeggen wetenschappers helemaal niet per se dat alles een oorzaak moet hebben. Het zijn juist eerder de theologen die dit aannamen (m.u.v. van God uiteraard, want het is blijkbaar wel duidelijk dat Hij Zijn eigen oorzaak kan zijn terwijl dit pertinent niet voor andere zaken kan gelden).

Maar volgens mij gaat daar je redenatie de fout in: de wetenschap zegt niet dat alles een oorzaak moet hebben. Wel dat heel veel een oorzaak heeft. Maar er valt wel wat voor te zeggen dat oorzaak en gevolg pas is ontstaan toen het universum ontstond, en dat het überhaupt weinig zin heeft om te spreken over de oorzaak van het universum.
pi_78190808
Heb het al es eerder aangestipt, maar de oerknaltheorie heeft als basis de algemene relativiteitstheorie. In deze theorie is causaliteit een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd. Aangezien ruimtetijd ontstond bij de oerknal, is het zinloos om over "causaliteit" te spreken.

Laat staan dat je nog het singulariteitenprobleem hebt Maar misschien is dit niet het topic om serieus te antwoorden
pi_78196659
Sinds wanneer denken atheisten allemaal dat de oerknal heeft plaatsgevonden?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_78196791
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 20:03 schreef MouzurX het volgende:
Sinds wanneer denken atheisten allemaal dat de oerknal heeft plaatsgevonden?
Daar ging ik met stom geloof van uit
pi_78197997
Maarja ff OT.

Als je heel simpel over het begin van alles nadenkt kan je op 2 dingen uitkomen:
1. Er was altijd al iets.
2. Niets-> Iets, wat door iets is veroorzaakt, wat meteen de vraag opbrengt: hoe kan er uit niets iets ontstaan?

Nu is het natuurlijk raar: volgens de oerknal-theorie is ruimte tijd tijdens de oerknal ontstaan, wat dus wil zeggen dat alles pas begon op dat moment en er niks daarvoor was. Wat in principe niet kan, ookal ontstond ruimte-tijd op dat moment pas, daarvoor zou er nog steeds iets moeten zijn geweest want niets is ook iets, namelijk niets. ( 0 is ook een getal)
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 17:09 schreef Haushofer het volgende:
Heb het al es eerder aangestipt, maar de oerknaltheorie heeft als basis de algemene relativiteitstheorie. In deze theorie is causaliteit een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd. Aangezien ruimtetijd ontstond bij de oerknal, is het zinloos om over "causaliteit" te spreken.

Laat staan dat je nog het singulariteitenprobleem hebt Maar misschien is dit niet het topic om serieus te antwoorden
pi_78198585
Nog iets: Eerst was er niets, en dat niets ontplofte ook nog eens

(loesje ofzo)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 21:10:49 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78200237
Het is mij een raadsel waarom dit topic niet al gesloten is. De TS is overduidelijk een onzinganger met trolaspiraties.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_78224828
quote:

Antwoord van de users:
[..]

[ afbeelding ]

Let op! We hebben nu al besloten waar het kopje vandaan komt! Dus dat hoeft niet meer...
Je hebt de feiten verwisseld.
Ten eerste "zegt" de wetenschap niet dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Op het quantum niveau houdt causaliteit op en is conventionele logica niet meer voldoende om dingen te verklaren.

Ten tweede: de eerste wet van de thermodynamica zegt dat energie & materie niet kunnen worden vernietigd of onstaan. M.a.w. alleen omzettingen van energie naar materie en omgekeerd. De big bang zegt dus niet dat materie & energie zijn onstaan uit niets. Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.

Ten derde: Het zijn de theisten die beweren dat alles uit niets is onstaan. quote genesis 1:1 "In den beginne schiep God den hemel en de aarde." Wat was er daarvoor? niets?

Ten vierde: Een atheist neemt vrede met het feit dat hij iets niet kan weten. 'Ik weet het niet' is een gerechtvaardigt antwoord. Het laat ruimte voor toekomstige verklaringen. Een theist beweert iets te weten wat hij onmogelijk kan weten en zodoende schermt hij zich af van de waarheid als die ooit uitkomt.

Ten laatste. Je vindt het belachelijk om geloven dat iets zonder oorzaak kan gebeuren.
quote:
Om vervolgens het bestaan van god als onveroorzaakt te bestempelen. Want dat is toch de standaard repliek van de theist? V: "wat kwam er voor god" A: "hij was er altijd al".
pi_78224924
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 21:10 schreef SpecialK het volgende:
Het is mij een raadsel waarom dit topic niet al gesloten is. De TS is overduidelijk een onzinganger met trolaspiraties.
Ik ben gewoon werkelijk benieuwd wat jullie in je hoofd hebben om zoiets te geloven
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:26:43 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78224976
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:24 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik ben gewoon werkelijk benieuwd wat jullie in je hoofd hebben om zoiets te geloven
Ik weet wat je aan het doen bent. Het werkt alleen niet bij mensen met een IQ van > 35. Sorry, skatje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_78225092
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik weet wat je aan het doen bent. Het werkt alleen niet bij mensen met een IQ van > 35. Sorry, skatje.
Dat zal dan wel
pi_78225156
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:21 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.

Waarom bestond de ruimte in het begin dan uit singulariteit?
pi_78225176
Volgens de standaard-theorie begon ons universum ongeveer 13.7 miljard jaar geleden te bestaan als een "singulariteit". Wat is een "singulariteit" en waar komt deze vandaan? Nou, om eerlijk te zijn: we weten het niet zeker. Singulariteiten zijn zones die ons huidige begrip van de fysica te boven gaan. Er wordt gedacht dat deze bestaan in de kern van "zwarte gaten". Zwarte gaten zijn gebieden met een enorme druk die wordt veroorzaakt door zwaartekracht. De druk wordt verondersteld zo groot te zijn dat een eindige hoeveelheid materie feitelijk tot een oneindige dichtheid wordt samengeperst (een mathematisch concept dat het brein werkelijk versteld doet staan). Deze zones met oneindige dichtheid worden "singulariteiten" genoemd. Ons universum wordt verondersteld te zijn begonnen als een oneindig klein, oneindig heet, oneindig dicht, iets - een singulariteit. Waar kwam deze vandaan? We weten het niet. Waarom kwam deze tot ontstaan? We weten het niet.
pi_78225245
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:21 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Je hebt de feiten verwisseld.
Ten eerste "zegt" de wetenschap niet dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Op het quantum niveau houdt causaliteit op en is conventionele logica niet meer voldoende om dingen te verklaren.

Ten tweede: de eerste wet van de thermodynamica zegt dat energie & materie niet kunnen worden vernietigd of onstaan. M.a.w. alleen omzettingen van energie naar materie en omgekeerd. De big bang zegt dus niet dat materie & energie zijn onstaan uit niets. Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.

Ten derde: Het zijn de theisten die beweren dat alles uit niets is onstaan. quote genesis 1:1 "In den beginne schiep God den hemel en de aarde." Wat was er daarvoor? niets?

Ten vierde: Een atheist neemt vrede met het feit dat hij iets niet kan weten. 'Ik weet het niet' is een gerechtvaardigt antwoord. Het laat ruimte voor toekomstige verklaringen. Een theist beweert iets te weten wat hij onmogelijk kan weten en zodoende schermt hij zich af van de waarheid als die ooit uitkomt.

Ten laatste. Je vindt het belachelijk om geloven dat iets zonder oorzaak kan gebeuren.
[..]

Om vervolgens het bestaan van god als onveroorzaakt te bestempelen. Want dat is toch de standaard repliek van de theist? V: "wat kwam er voor god" A: "hij was er altijd al".
Ja, als ik atheïst zou zijn zou ik dat moeilijk kunnen geloven, dat niet alles een oorzaak heeft, maar als je gelooft in het bovennatuurlijke dan begrijp ik ineens hoe uit het niets de big bang kwam
pi_78225293
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ja, als ik atheïst zou zijn zou ik dat moeilijk kunnen geloven, dat niet alles een oorzaak heeft, maar als je gelooft in het bovennatuurlijke dan begrijp ik ineens hoe uit het niets de big bang kwam
Scherp
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:40:04 #50
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225374
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:04 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

behalve de oerknal (aldus atheïsten)
Atheïst zijn heeft in principe niets te maken met het al dan niet accepteren van de oerknal theorie.

Bovendien zou men nog tot het inzicht kunnen komen dat de oerknal wel een oorzaak had... en je kunt jezelf de vraag stellen of jouw aanname dat alles een oorzaak heeft wel klopt. (Je falsifieert die aanname zelf al door te stellen dat het veronderstelde construct "ons universum" in ieder geval 1 gebeurtenis kent waar geen oorzaak aan vooraf ging.)
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:42:11 #51
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225435
Bovendien, stel dat je een maker veronderstelt, dan heb je hetzelfde probleem... Of verwerp je dan ineens je eigen aanname dat alles een oorzaak moet hebben?
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:43:04 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225457
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Volgens mij geloven de meeste niet-atheïsten in een soort God, die ook niet echt een oorzaak heeft. (Of zichzelf veroorzaakt, maar dat is natuurlijk niet een gangbare vorm van oorzaak.) Dus ik zie niet helemaal wat nu het grote verschil is tussen atheïsten en theïsten wat dat betreft.
pi_78225500
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij geloven de meeste niet-atheïsten in een soort God, die ook niet echt een oorzaak heeft. (Of zichzelf veroorzaakt, maar dat is natuurlijk niet een gangbare vorm van oorzaak.) Dus ik zie niet helemaal wat nu het grote verschil is tussen atheïsten en theïsten wat dat betreft.
Inderdaad, allebei een erg groot geloof, wat dit betreft
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:44:39 #54
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225511
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Precies, de maker van de maker of "de oorzaak" van de oerknal is eenzelfde "probleem".
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:46:00 #55
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225559
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Tsja, volgens mij stelde jij zelf dat alles een oorzaak moet hebben, dus hoe je dan als theïst hier tegenaankijkt is mij een raadsel.
[KNE]-Mod
pi_78225582
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Daarom zijn gelovigen niet beter af dan atheisten en ook andersom

We geloven allemaal in iets wonderlijks (objectief gezien )
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:48:03 #57
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225632
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:46 schreef Idiota het volgende:

Als iets wetenschappelijk verklaarbaar is is het geen "wonder", vind ik.
Ik geloof ook niet in het concept "bovennatuurlijk", als het "bovennatuurlijke" daadwerkelijk bestaat dan is het namelijk gewoon deel van die natuur en niet "boven" natuurlijk, alsof het buiten de werkelijkheid zou staan.
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:49:08 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78225668
De voorspelbare 'verassing' is dat de TS zichzelf agnost verklaart en denkt superieur te zijn aan iedereen, niet wetende dat agnostisme iets compleet anders is dan hij denkt.

Ik zie de harde leercurve al voor me.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:49:57 #59
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225697
quote:

[..]

Wonderlijk in welke zin? Ik denk dat b.v. kwantummechanica op veel niveaus heel wonderlijk is voor mensen. En misschien genetica ook wel. Maar het is wel het geval voor zover we het kunnen begrijpen.
pi_78225732
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:48 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Als iets wetenschappelijk verklaarbaar is is het geen "wonder", vind ik.
Ik geloof ook niet in het concept "bovennatuurlijk", als het "bovennatuurlijke" daadwerkelijk bestaat dan is het namelijk gewoon deel van die natuur en niet "boven" natuurlijk, alsof het buiten de werkelijkheid zou staan.

Het leven is ook doodgewoon he? Van niks tot mens, ja dat is geen wonder

Tuurlijk is dit leven een wonder, wij kunnen er met ons verstand niet bij.

Van welke kant je dit ook bekijkt.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:52:10 #61
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225755
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:51 schreef Idiota het volgende:

[..]

Het leven is ook doodgewoon he? Van niks tot mens, ja dat is geen wonder

Tuurlijk is dit leven een wonder, wij kunnen er met ons verstand niet bij.

Van welke kant je dit ook bekijkt.
Dat je er met je verstand niet bij kunt maakt het nog geen wonder. Er zijn mensen die amper kunnen rekenen, dat maakt de wiskunde nog niet tot iets bovennatuurlijks.

Van "niets" tot mens, dat is jouw interpretatie van een inderdaad toch vaker voorkomend proces, denk ik. Moet een wonder niet uniek zijn?
[KNE]-Mod
pi_78225779
iets met deeltjes die botsen ofzo?

Doet me trouwens weer denken aan het boek van Dawkins: The God Delusion. Maar weer eens lezen voor de gein.
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_78225784
Trouwens, als we het nu ineens over de evolutie gaan hebben, die klopt voor geen kanten hea Er is nooit een tussenvorm tussen aap en mens gevonden!
pi_78225808
Praten over vóór de oerknal en de 'oorzaken' daarvan en de 'tijd' daarvoor is wat mij betreft als fictieve televisiekarakters die discussiëren over beeldpunten in de televisie waarop zij verschijnen, als het ware. Misschien wat simpel...
pi_78225821
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
Trouwens, als we het nu ineens over de evolutie gaan hebben, die klopt voor geen kanten hea Er is nooit een tussenvorm tussen aap en mens gevonden!
Nee, opeens liep er een man en een vrouw rond. Da's veel aannemelijker.
pi_78225859
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:52 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat je er met je verstand niet bij kunt maakt het nog geen wonder. Er zijn mensen die amper kunnen rekenen, dat maakt de wiskunde nog niet tot iets bovennatuurlijks.

Van "niets" tot mens, dat is jouw interpretatie van een inderdaad toch vaker voorkomend proces, denk ik. Moet een wonder niet uniek zijn?
Is het leven niet uniek?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:55:52 #67
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225882
quote:
Maar dat heeft al helemaal geen fuck met zowel de oerknal als atheïst zijn te maken. Dat een atheïst misschien vaker in de evolutietheorie zou geloven doet daar niets aan af. (En ook volgens de evolutietheorie stamt de mensen niet van de aap af, maar beide van een gezamenlijke voorouder.)

Als je graag wilt trollen of je ondoorzichtige discussie nog wat wilt vertroebelen door andere wetenschappelijke theorieën bij het "atheïst zijn" te betrekken kun je het topic net zo goed dicht gooien.
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:56:45 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225909
quote:
Deze kant gaan we niet op, dan zit de topic zo dicht.
pi_78225917
We zijn allemaal tussenvormen.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:56:55 #70
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225922
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:55 schreef Idiota het volgende:

[..]

Is het leven niet uniek?
Uniek hier op aarde tov de rest van ons universum? Ik weet het niet.
Uniek hier op aarde an sich? Nee toch? Hier alleen in huis al talloze levensvormen.
[KNE]-Mod
pi_78226028
quote:

[..]

Een rationeel iemand volgt de feiten tot een logische conclusie terwijl een gelovig iemand de conclusie op voorhand verzint om daarna feiten te gaan zoeken die deze conclusie bevestigt.
Een rationeel iemand geeft te kennen dat zijn kennis begrenst is terwijl een gelovig iemand meent overal een antwoord op te hebben.
Een rationeel iemand kan van idee veranderen als nieuwe feiten aan het licht komen terwijl een gelovig iemand altijd vasthoudt aan wat hij al weet ongeacht nieuwe argumentatie of bewijzen.
Een rationeel iemand 'accepteert' een idee/theorie/premisse omdat er bewijs voor is terwijl een gelovig iemand 'gelooft' in wat nooit bewezen kan worden.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:02:24 #72
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78226079
Ik denk trouwens dat je niet het idee "verwondering" moet verwarren met of iets een wonder is. Je kunt je verwonderen over iets in de natuur, maar is het daarmee dan ook een wonder.
[KNE]-Mod
pi_78226109
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:00 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Een rationeel iemand volgt de feiten tot een logische conclusie terwijl een gelovig iemand de conclusie op voorhand verzint om daarna feiten te gaan zoeken die deze conclusie bevestigt.
Een rationeel iemand geeft te kennen dat zijn kennis begrenst is terwijl een gelovig iemand meent overal een antwoord op te hebben.
Een rationeel iemand kan van idee veranderen als nieuwe feiten aan het licht komen terwijl een gelovig iemand altijd vasthoudt aan wat hij al weet ongeacht nieuwe argumentatie of bewijzen.
Een rationeel iemand 'accepteert' een idee/theorie/premisse omdat er bewijs voor is terwijl een gelovig iemand 'gelooft' in wat nooit bewezen kan worden.
Wie is dan superieur?
pi_78226199
lama
pi_78226226
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Deze kant gaan we niet op, dan zit de topic zo dicht.
Is goed (heeft tegenbericht al geëdit
pi_78226367
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:03 schreef Idiota het volgende:

[..]

Wie is dan superieur?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:35:06 #77
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78227200
Er zijn overeenkomsten tussen de oerknal en God met betrekking tot 'eeuwigheid', oorzaak en gevolg en 'tijd'. Zo hebben beide het begrip tijd gemaakt waarna je pas van oorzaak en gevolg kan spreken. Echter, God als extra schakel ervoor is daarmee nutteloos geworden. God als alleswetend en alleskunnend wezen is ook nog eens ondeelbaar complex, terwijl de oerknal juist alles verklaart vanuit een klein en simpel begin, relatief gezien. En zoals bijvoorbeeld evolutie ons laat zien is alle complexiteit het gevolg van een opeenstapeling van kleine simpele veranderingen over een lange tijd. Ook voor theisten die terecht zeggen dat complexiteit niet zomaar kan zijn ontstaan, is God daarmee totaal onlogisch. Als de Oerknal voor theisten al een onlogisch startpunt is, dan is God een nog onlogischer startpunt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_78229675
Nu moet je wel begrijpen dat ik niet vind dat de oerknal onlogisch is, maar dat de manier waarop je daar in 'gelooft' als atheïst, onlogisch is
pi_78229711
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:56 schreef naatje_1 het volgende:
Nu moet je wel begrijpen dat ik niet vind dat de oerknal onlogisch is, maar dat de manier waarop je daar in 'gelooft' als atheïst, onlogisch is
Buiten dat atheïsme en oerknallen weinig met elkaar te maken hebben: wat is die manier dan, en wat is er "onlogisch" aan?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:59:08 #80
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78229766
Ja, ik raak het ook een beetje kwijt..
[KNE]-Mod
pi_78229778
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Precies, de maker van de maker of "de oorzaak" van de oerknal is eenzelfde "probleem".
Tuurlijk niet!
---o---
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:04:46 #82
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78229900
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:59 schreef mariox het volgende:

[..]

Tuurlijk niet!
Wel als je stelling is dat alles een "oorzaak" moet hebben. Dan moet de maker een maker hebben (of op een andere manier zijn veroorzaakt) en de oerknal een oorzaak. Als de oerknal er alleen voor heeft gezorgd dat er een maker ontstond wordt het nog interessant..
[KNE]-Mod
pi_78229962
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Buiten dat atheïsme en oerknallen weinig met elkaar te maken hebben: wat is die manier dan, en wat is er "onlogisch" aan?
Agh, als dom persoon ging ik er van uit dat alle atheïsten hun vertrouwen zoeken in de wetenschap, maar dan heb ik verkeerd gedacht in welke hoek die wetenschap zit, want ik ging er van uit dat atheïsten zeiden dat alles oorzaak - gevolg heeft en dat zei de oerknal door elke atheïst aangenomen wordt als ontstaan van het heelal. Ik zat daar dus fout, daar hebben jullie volstrekt gelijk in, al blijf ik het raar vinden dat er mensen zijn die in 'niets' geloven.

Wat mij betreft mag hier dus nu een slotje op (tenzij iemand nog een reactie plaatst in dit topic, die ik wil weerleggen )
pi_78229997
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:04 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Wel als je stelling is dat alles een "oorzaak" moet hebben. Dan moet de maker een maker hebben (of op een andere manier zijn veroorzaakt) en de oerknal een oorzaak. Als de oerknal er alleen voor heeft gezorgd dat er een maker ontstond wordt het nog interessant..
Wat is alles volgens jou?
---o---
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:08:58 #85
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78230019
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:08 schreef mariox het volgende:

[..]

Wat is alles volgens jou?
Het gaat hier niet om mij, maar om de stelling van TS...
[KNE]-Mod
pi_78230107
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:08 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om mij, maar om de stelling van TS...
Ok maar neem dan in acht wat hij met alles bedoeld. Oorzaak gevolg geld voor zover we kennen alleen voor materie (in tijd en ruimte). Ik weet niet of TS beweerd dat God uit materie(of een vorm daarvan energie) bestaat.
---o---
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:21:16 #87
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78230348
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:11 schreef mariox het volgende:

[..]

Ok maar neem dan in acht wat hij met alles bedoeld. Oorzaak gevolg geld voor zover we kennen alleen voor materie (in tijd en ruimte). Ik weet niet of TS beweerd dat God uit materie(of een vorm daarvan energie) bestaat.
Als een god buiten de ons bekende natuurwetten staat, er "boven" staat, blijft dan niet de vraag "waar komt god vandaan?", of misschien de fundamentelere vraag "waarom is 'hij'?" bestaan?

Maar ik bedoelde te zeggen, als een persoon zich de vraag stelt of de oerknal wel kan zijn omdat er een oorzaak geweest moet zijn (met weer een oorzaak.. ?) hij die vraag ook over een god stelt. De tijd-ruimte is het universum waarin we nu zijn, een oorzaak van het bestaan daarvan hoeft er misschien niet te zijn, maar stel je die vraag dan lijkt het me raar het ontstaan in het ene geval in oorzaak-gevolg te definiëren "omdat het nu eenmaal in ons universum zo werkt" (is dat wel zo?) en in het andere geval (god) niet. In beide gevallen lijkt een evt. oorzaak me buiten de wetten van ons universum te (kunnen) liggen of juist niet.
[KNE]-Mod
pi_78230575
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Idd, en daar heb ik nooit een plausibele verklaring voor gehoord. Heeft naatje_1 voor mij dat antwoord?

Wat is de "oorzaak" van "God"?
pi_78230656
Ik ben toevallig weer The God Delusion aan het lezen, dus ik zal wat relevante stukje tekst quoten:
quote:
Why should't we comment on God, as scientists? And why isn't Russell's teapot, or the Flying Spaghetti Monster, equally immune from scientific scepticism? As I shall argue in a moment, a universe with a creative superintendent would be a very different kind of universe from one without. Why is that not a scientific matter?
En een stukje waar hij reageert op Martin Rees.
quote:
"The pre-eminent mystery is why anything exists at all. What breathes life into the equations, and actualized them in a real cosmos? Such questions lie beyond science, however: they are the province of philosophers and theologians."
I would prefer to say that if indeed they lie beyond science, they most certainly lie beyond the province of theologians as well (I doubt that philosophers would thank Martin Rees for lumping theologians in with them). I am tempted to go further and wonder in what possible sense theologians can be said to have a province.
pi_78230710
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:30 schreef Zon het volgende:

[..]

Idd, en daar heb ik nooit een plausibele verklaring voor gehoord. Heeft naatje_1 voor mij dat antwoord?

Daar heb ik geen antwoord voor, dat gaat mijn verstand ver te boven. Dat kan ik met mijn geloof ook gerust denken, daar heb ik immers de vrijheid voor.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:35:45 #91
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78230724
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:07 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Agh, als dom persoon ging ik er van uit dat alle atheïsten hun vertrouwen zoeken in de wetenschap, maar dan heb ik verkeerd gedacht in welke hoek die wetenschap zit, want ik ging er van uit dat atheïsten zeiden dat alles oorzaak - gevolg heeft en dat zei de oerknal door elke atheïst aangenomen wordt als ontstaan van het heelal.
Veel gelovigen vertrouwen ook in de wetenschap, zoals jij blijkbaar ook gezien je standpunt over de oerknal (en waarschijnlijk heel veel andere wetenschappelijke theorieen met alle toegepaste technologie).

Oorzaak en gevolg is ook niet een absoluut kader van de wetenschap, integendeel, er zijn veel principes over eeuwigheid (oneindigheid) in de wiskunde bijvoorbeeld, of een singulariteit in de natuurkunde.

Er zullen atheisten zijn die principieel geloven in oorzaak en gevolg, en wellicht denken dat er een oorzaak moet zijn geweest voor de oerknal, of wellicht zijn er atheisten die denken dat het universum gewoon eeuwig heeft bestaan zonder begin en eind en ook zonder oerknal. Het is allemaal mogelijk. De kern van atheisme is dat er geen bewijs is voor God en dat het niet plausibel is dat God bestaat met uiteenlopende redenen en argumenten.
quote:
Ik zat daar dus fout, daar hebben jullie volstrekt gelijk in, al blijf ik het raar vinden dat er mensen zijn die in 'niets' geloven.
Ik geloof niet in niets. Sterker nog, religie is beknottend in het verhaal dat de Aarde maar 6000 jaar oud is, en die planeet zo speciaal is en dat alleen de mens speciaal is. Het universum is zo veel ouder dan de meeste religies beschrijven, het universum is zoveel groter dan de meeste religies voorschrijven, het universum is zoveel meer gedetailleerd dan de meeste religies beschrijven, levensvormen zijn veel diverser dan wat er op een Ark van Noach past, en er is zoveel meer kennis te vergaren dan afsluiten met "God is alleswetend en doet alles met een doel" op een complexe vraag. En het beste is dat die kennis gestoeld is op de realiteit via observaties, experimenten en consistente theorieen, en niet via een onlogisch verhaal met duidelijke onwaarheden en onmogelijkheden.
Géén kloon van tvlxd!
pi_78230995
quote:
Ik geloof niet in niets. Sterker nog, religie is beknottend in het verhaal dat de Aarde maar 6000 jaar oud is, en die planeet zo speciaal is en dat alleen de mens speciaal is. Het universum is zo veel ouder dan de meeste religies beschrijven, het universum is zoveel groter dan de meeste religies voorschrijven, het universum is zoveel meer gedetailleerd dan de meeste religies beschrijven, levensvormen zijn veel diverser dan wat er op een Ark van Noach past, en er is zoveel meer kennis te vergaren dan afsluiten met "God is alleswetend en doet alles met een doel" op een complexe vraag. En het beste is dat die kennis gestoeld is op de realiteit via observaties, experimenten en consistente theorieen, en niet via een onlogisch verhaal met duidelijke onwaarheden en onmogelijkheden.
Nu moet ik hier toch op reageren, er zijn binnen het Christendom veel verschillende stromingen, en 1 daarvan is de stroming die alles van de bijbel letterlijk neemt, maar ook een stroming die zegt dat sommige verhalen een symbolische betekenis hebben. Ik zwerf een beetje tussen beiden, want wat ook gezegd staat in de bijbel, is dat voor god 1 miljoen jaar 1 dag is enzo, dus dan kan je zeggen dat het scheppingsverhaal is gebeurd in een paar maanden, alhoewel dat een beetje raar is als je kijkt naar het feit dat verschillende diersoorten elkaar nodig hebben.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het verhaal rond Noach, dan betekent dat dat bijvoorbeeld de dino's zouden zijn omgekomen in de vloed, maar dino's bestaan nog steeds, dus dat klopt niet. Ik zeg hier dat de vloed alleen rond Israël was (of waar ze toen ook waren) en dat het beschreven is uit menselijk oogpunt, want de overstroming uit 1953 zal ook beschreven worden als immens en onwijs veel water.
pi_78231054
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Daar heb ik geen antwoord voor, dat gaat mijn verstand ver te boven. Dat kan ik met mijn geloof ook gerust denken, daar heb ik immers de vrijheid voor.
En waarom kan dat antwoord niet voor de oerknal?

Waarom is dan "de schepping" aannemelijker dan een oerknal?
pi_78231387
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:21 schreef ThE_ED het volgende:
Als een god buiten de ons bekende natuurwetten staat, er "boven" staat, blijft dan niet de vraag "waar komt god vandaan?", of misschien de fundamentelere vraag "waarom is 'hij'?" bestaan?
Dit idee komt omdat wij zelf deel uitmaken van die synchrone tijd waarin wij leven en waarin wij opgesloten zitten. Als je bedenkt dat voor God geen tijd bestaat maar dat hij alle momenten tegelijk beleeft dan valt die vraag weg. Je kan het wat inzichtelijker maken met het volgende analogie voorbeeld.

Je kan ons heelal (met zijn verleden) zien als een videoband of een stukje opgerolde film waarbij wij en alle deeltjes in het heelal een acteur zijn in die filmrol. Ons bewustzijn is de naald die over die filmrol beweegt. Voor God is het die filmrol die nooit synchroon is afgedraaid maar die gewoon in zijn eeuwige kennis vaststond. Maar omdat wij zo zijn gecreeerd met onze bewustzijn, ons lichaam en die weer een van synchrone bewegingen lijkt het of er een tijd bestaat. Wij beseffen of ondervinden en zijn bewust van elk van zo een bewegingsgraad. Dit kortste tijdseenheid waar wij bewust van zijn en wat wij het 'nu' noemen en de moslim mystici 'an-i seyyale' noemen is hetgeen wat wij beleven. Het is het moment wat na het verleden komt en wat net voor de toekomst zit. Stel nu dat die 'an-i seyyale' niet zo kort (miliseconden?) was maar iets langer dan had je een veel bredere tijdservaring kunnen beleven. Dan zou je zien dat oorzaak en gevolg tegelijkertijd zou gebeuren. En zo kan je dat moment ook zo lang uitrekken dat wat eerder verleden was, heden is. Als je het zo ver uitrekt zou je zelfs niet meer kunnen spreken over een verleden of toekomst want dan is alles heden.
Nu kan je dit voorbeeld niet helemaal voor God gebruiken. Maar de analogie helpt wel om het begrip wat toegankelijker te maken voor de mens. Dus voor Hem bestaat er geen verleden heden of toekomst. "Alles is" voor hem.

[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 20-02-2010 16:21:55 ]
---o---
  zaterdag 20 februari 2010 @ 16:10:05 #95
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78231595
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nu moet ik hier toch op reageren, er zijn binnen het Christendom veel verschillende stromingen, en 1 daarvan is de stroming die alles van de bijbel letterlijk neemt, maar ook een stroming die zegt dat sommige verhalen een symbolische betekenis hebben. Ik zwerf een beetje tussen beiden, want wat ook gezegd staat in de bijbel, is dat voor god 1 miljoen jaar 1 dag is enzo, dus dan kan je zeggen dat het scheppingsverhaal is gebeurd in een paar maanden, alhoewel dat een beetje raar is als je kijkt naar het feit dat verschillende diersoorten elkaar nodig hebben.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het verhaal rond Noach, dan betekent dat dat bijvoorbeeld de dino's zouden zijn omgekomen in de vloed, maar dino's bestaan nog steeds, dus dat klopt niet. Ik zeg hier dat de vloed alleen rond Israël was (of waar ze toen ook waren) en dat het beschreven is uit menselijk oogpunt, want de overstroming uit 1953 zal ook beschreven worden als immens en onwijs veel water.
Heel veel interpretaties zijn mogelijk, net zoals er heel veel religies zijn met allemaal verschillende Goden en concepten. En je kan net zo goed God interpreteren als symbolische betekenis zonder enige fysische waarde. Een verhaal geinspireerd op het leven 2000 jaar geleden maar wat opgeleukt met goocheltrucs om het boek aantrekkelijk te maken. Dat is mijn inziens waarom er geen basis is voor een God.
Géén kloon van tvlxd!
pi_78231972
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:00 schreef mariox het volgende:

[..]

Dit idee komt omdat wij zelf deel uitmaken van die synchrone tijd waarin wij leven en waarin wij opgesloten zitten. Als je bedenkt dat voor God geen tijd bestaat maar dat hij alle momenten tegelijk beleeft dan valt die vraag weg. Je kan het wat inzichtelijker maken met het volgende analogie voorbeeld.
Dat is natuurlijk nogal willekeurig, en niet bepaald een verklaring. Misschien in jouw religieuze kader, maar daarbuiten zegt het niks
pi_78232693
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk nogal willekeurig, en niet bepaald een verklaring. Misschien in jouw religieuze kader, maar daarbuiten zegt het niks
Ik begrijp niet wat je precies bedoelt?
---o---
  zaterdag 20 februari 2010 @ 18:27:32 #98
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78236070
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:45 schreef mariox het volgende:

[..]

Hij zegt dat je nu iets verzint om een ander verzinsel te onderbouwen, alleen dan in nette bewoordingen.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 20 februari 2010 @ 18:40:58 #99
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78236414
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:00 schreef mariox het volgende:

Nu kan je dit voorbeeld niet helemaal voor God gebruiken. Maar de analogie helpt wel om het begrip wat toegankelijker te maken voor de mens. Dus voor Hem bestaat er geen verleden heden of toekomst. "Alles is" voor hem.
Als je vindt dat de oerknal een oorzaak "moet" hebben ookal ligt deze (dus) buiten ons universum (wat gevormd werd door de oerknal) dan is het de vraag waarom je vindt dat die oorzaak er moet zijn als je (TS) beweert dat dat nu eenmaal een regel van ons universum is. Maw; ik vind het raar als iemand voor een goddelijke "creatie" enerzijds stelt dat er geen oorzaak-gevolg is en voor een oerknal wel moet zijn. Beide voldoen ze immers of wél of niet aan de natuurwetten in ons universum. Het antwoord op de vraag welke van die twee het is, of misschien wel geen, moet ik je ook schuldig blijven, daar niet van.

De vraag is trouwens of je kunt spreken van een "creatie", wanneer god "altijd" is, en of het concept kennis niet ook te maken heeft met een lineair tijdsbesef zoals wij dat kennen...
[KNE]-Mod
pi_78236909
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:45 schreef mariox het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp, vind jij dat het legitiem is om het "causaliteitsprobleem" op te lossen door te stellen dat God niet onderhevig is aan causaliteit. Dat is geen verklaring. Misschien kun je dat in theologische termen met een scheutje wetenschap en filosofie heel mooi bewoorden, maar daardoor gaat het niet iets verklaren. Je schuift alleen het probleem op, en je "verklaring" is net zo willekeurig als elke andere "oplossing" die het oorspronkelijke probleem niet kent.

Ik snap dat het met jouw religieuze wereldbeeld overkomt, maar buiten dat religieuze wereldbeeld zegt het niks.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 19:06:13 #101
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78237144
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 18:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp, vind jij dat het legitiem is om het "causaliteitsprobleem" op te lossen door te stellen dat God niet onderhevig is aan causaliteit. Dat is geen verklaring.
Ik snap vooral niet waarom in verklaringen god daar niet aan onderhevig is, maar een oerknal, 'natuurlijk' wel. Als je het idee hebt dat zoiets zich buiten, boven, ons universum bevindt, is dat dan ook niet met de 'reden" van de oerknal? Hetzelfde met het omgekeerde...

Dat nog afgezien van de in dit topic heersende denkbeelden dat een Atheïst zijn gelijk zou moeten zijn aan de wetenschappelijke theorieën 'aanhangen', hoewel daar vast een correlatie bij te vinden is.
[KNE]-Mod
pi_78237345
Nou ja, in zekere zin kan ik me wel voorstellen dat je causaliteit niet op God loslaat als je het als aspect van alleen dit universum ziet. Maar het punt is dat de vraag "wat is de 'oorzaak' van het universum" niet een religieus vraagstuk is, maar een wetenschappelijk vraagstuk

Mocht dit vraagstuk worden opgelost, wat gebeurt er dan met een uitleg als die van Mariox?
pi_78237751
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 18:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp, vind jij dat het legitiem is om het "causaliteitsprobleem" op te lossen door te stellen dat God niet onderhevig is aan causaliteit. Dat is geen verklaring. Misschien kun je dat in theologische termen met een scheutje wetenschap en filosofie heel mooi bewoorden, maar daardoor gaat het niet iets verklaren. Je schuift alleen het probleem op, en je "verklaring" is net zo willekeurig als elke andere "oplossing" die het oorspronkelijke probleem niet kent.

Ik snap dat het met jouw religieuze wereldbeeld overkomt, maar buiten dat religieuze wereldbeeld zegt het niks.
Ik geloof dat mijn uitleg niet helder is overgekomen als ik ook kijk naar de reactie van The_ED. Dat God buiten de tijd staat en dat Hij niet onderhevig is aan tijd maakt juist de vraag, dat God een oorzaak moet hebben, overbodig. Die is niet meer relevant. Zal een ander keertje proberen het beter uit te leggen want als je hem snapt is het echt heel logisch. Of je leest mijn verhaal een paar keer over, want het is niet echt rocket science
---o---
pi_78237881
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:23 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik geloof dat mijn uitleg niet helder is overgekomen als ik ook kijk naar de reactie van The_ED. Dat God buiten de tijd staat en dat Hij niet onderhevig is aan tijd maakt juist de vraag, dat God een oorzaak moet hebben, overbodig.
Ik snap je uitleg heel goed. Het blijft een probleem verleggen.

Het is zoiets als in de deeltjesfysica een nieuw deeltje introduceren wat niet onderhevig is aan energiebehoud, en daarmee allerhande problemen gaan oplossen (wat men in de jaren 30 met het betaverval had kunnen doen bv) Dit is een wetenschappelijke kijk op zaken, en ik weet niet precies in welke context jij het wilt plaatsen.
quote:
Die is niet meer relevant. Zal een ander keertje proberen het beter uit te leggen want als je hem snapt is het echt heel logisch. Of je leest mijn verhaal een paar keer over, want het is niet echt rocket science
Ik snap het wel, ik zie er alleen niks in Het is geen constructieve manier van problematiek oplossen.
pi_78238126
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap je uitleg heel goed. Het blijft een probleem verleggen.

Het is zoiets als in de deeltjesfysica een nieuw deeltje introduceren wat niet onderhevig is aan energiebehoud, en daarmee allerhande problemen gaan oplossen (wat men in de jaren 30 met het betaverval had kunnen doen bv) Dit is een wetenschappelijke kijk op zaken, en ik weet niet precies in welke context jij het wilt plaatsen.
[..]

Ik snap het wel, ik zie er alleen niks in Het is geen constructieve manier van problematiek oplossen.
Nee je snapt het nog steeds niet. Wat voor causaliteit is er nog op een plek waar geen tijd heerst?
---o---
pi_78238187
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:33 schreef mariox het volgende:

[..]

Nee je snapt het nog steeds niet. Wat voor causaliteit is er nog op een plek waar geen tijd heerst?
Je moet niet telkens herhalen "dat ik het niet snap". Ik snap donders goed wat je wilt: je plaatst in een notendop God buiten de tijd om het causaliteitsprobleem te omzeilen. Of bedoel je wat anders?

Natuurlijk snap ik dat als je God "buiten de tijd" plaatst, je een andere situatie krijgt. Maar de vraag is dan: wat betekent het, en waarom bestaat God buiten de tijd?

Zolang je daar geen concrete antwoorden op hebt blijft het geen verklaring.
pi_78238379
De kern van de zaak blijft dus dat je poogt om een wetenschappelijk vraagstuk op te lossen met een religieuze constructie genaamd "God". Dat werkt alleen bevredigend als je een dergelijk religieus denkkader aanhangt. Maar ik zou zeggen dat je wel moet inzien dat dat buiten dat kader werkelijk niks zegt.
pi_78242766
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:30 schreef Zon het volgende:

[..]

quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Goedkoop.

Wellicht gaat het hele begrip atheïsme jouw verstand ver te boven?
Geloof lekker wat je wil, die vrijheid heb je inderdaad.
Maar waarom die 'interesse'?
Heb namelijk niet het idee dat je vanaf het moment dat je dit topic opende echt de bedoeling had, meer inzicht & begrip wbt het atheïsme te verkrijgen.

Maw, geen antwoord is goed genoeg om jouw van je geloof af te laten dwalen, al is het maar voor twee tellen om enkel een kortstondig inzicht vanuit het atheïsme te verkrijgen.
Als je dat al van jezelf weet, waarom kom je dan zulks vragen stellen? Om de antwoorden vanuit jouw overtuiging vervolgens te weerleggen? Geeft dit jouw 'geloof' meer geldigheid?

Als je inzichten wilt verkrijgen JUIST op levensbeschouwelijk gebied zul je soms je eigen overtuigingen, al is het kortstondig overboord moeten zetten. Ben je hier niet toe bereid, dan heeft het ook geen zin om dergelijke vragen te stellen.
pi_78244594
Is het nou eigenlijk ook niet zo dat de hele oerknal theorie eigenlijk al een klein beetje ontkracht is en de algemene opvatting is dat er iets in die richting is gebeurd maar hoe precies weten we nog niet? En ook niet wat er vóór was.

Een soort van agnostische opvattingen dus: we denken nu dat er zoiets is gebeurt, maar we weten het (nog) niet zeker/ zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen.

Dit itt tot: god heeft het in 7 dagen geschapen blabla, dit weet ik zeker.
pi_78247396
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:35 schreef Haushofer het volgende:

Natuurlijk snap ik dat als je God "buiten de tijd" plaatst, je een andere situatie krijgt. Maar de vraag is dan: wat betekent het, en waarom bestaat God buiten de tijd?
Hoe wil je dat ik hierop antwoord geef? Dit is namelijk in dezelfde trand als waarom is een bol bolvormig?
quote:
Zolang je daar geen concrete antwoorden op hebt blijft het geen verklaring.
Een verklaring van wat?
---o---
  zaterdag 20 februari 2010 @ 23:49:45 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78247452
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 23:47 schreef mariox het volgende:
Hoe wil je dat ik hierop antwoord geef? Dit is namelijk in dezelfde trand als waarom is een bol bolvormig?
Bolvormigheid is tamelijk inzichtelijk. Buiten de tijd-zijn niet.
pi_78247601
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:40 schreef Haushofer het volgende:
De kern van de zaak blijft dus dat je poogt om een wetenschappelijk vraagstuk op te lossen met een religieuze constructie genaamd "God". Dat werkt alleen bevredigend als je een dergelijk religieus denkkader aanhangt. Maar ik zou zeggen dat je wel moet inzien dat dat buiten dat kader werkelijk niks zegt.
Ik beweer niet dat het een verklaring is voor de big bang, mocht die ooit hebben plaatsgevonden. Ik heb gereageerd op de vraag wat is de oorzaak voor God vraagstuk.
Maar hoe je het went of keert, het begin van dit heelal is een van de zovele scheppingen van God die voor hem tegelijkertijd plaatsvind. Zowel het begin als het eind van dit heelal als andere scheppingen. In dit heelal hebben we dus te maken met tijd/ruimte en materie/energie. En wij zijn als mens een onderdeel hiervan. Je kan ook bijna niet anders denken buiten deze feiten. Wil je meer weten dan zou je dus materie moeten overstijgen.
---o---
pi_78247859
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 23:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Bolvormigheid is tamelijk inzichtelijk. Buiten de tijd-zijn niet.
Ging me meer om waarom heeft iets een bepaalde basis eigenschap. Die vraag is niet te beantwoorden.

Buiten de tijd zijn is best inzichtelijk maar daarvoor moet je de materie eerst overstijgen.
---o---
  zondag 21 februari 2010 @ 00:03:36 #114
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78247927
quote:
Op zondag 21 februari 2010 00:01 schreef mariox het volgende:

[..]

Ging me meer om waarom heeft iets een bepaalde basis eigenschap. Die vraag is niet te beantwoorden.

Buiten de tijd zijn is best inzichtelijk maar daarvoor moet je de materie eerst overstijgen.
Bolvormigheid kun je beschrijven in termen van een verzameling punten in drie dimensies die zich allemaal op gelijke afstand van een centraal punt bevinden. Het is onder woorden te brengen. Buiten de tijd zijn (maar gelijktijdig wel zijn) – dat is hooguit mystiek te benaderen denk ik.
pi_78248158
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 23:47 schreef mariox het volgende:

[..]

[..]
Natuurlijk niet. Of wou je stellen dat het in de definitie van God ingebakken zit dat Hij buiten de tijd zit?
quote:
Een verklaring van wat?
Wat de oorzaak van het universum is.
pi_78248511
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 23:53 schreef mariox het volgende:
Wil je meer weten dan zou je dus materie moeten overstijgen.
Hoe doe je dat, en wat betekent het precies?
pi_78248901
quote:
Op zondag 21 februari 2010 00:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe doe je dat, en wat betekent het precies?
Zoals iblis al aangeeft, mystiek. Een weg wat zeker werkt is de weg van soefi's wat neerkomt op weinig slapen, weinig eten (met een zuivel dieet) en veel reciteren. Maar schijnt dat de boeddhisten ook zo hun eigen wegen hebben.
---o---
pi_78249019
quote:
Op zondag 21 februari 2010 00:31 schreef mariox het volgende:

[..]

Zoals iblis al aangeeft, mystiek. Een weg wat zeker werkt is de weg van soefi's wat neerkomt op weinig slapen, weinig eten (met een zuivel dieet) en veel reciteren. Maar schijnt dat de boeddhisten ook zo hun eigen wegen hebben.
En wat dan? Dan besta je niet meer uit materie?
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_78249031
Op wat voor manier "overstijgen ze materie" dan? Als ik bijvoorbeeld XTC slik kan ik ook de indruk krijgen dat ik "materie overstijg", maar dat is denk ik slechts een illusie
pi_78299146
quote:

Antwoord van de users:
[..]

[ afbeelding ]

Van Wikipedia:

Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,7 miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 1028°C), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan. De theorie is onder meer gebaseerd op de waarneming van het voortdurend uitdijende heelal, in het bijzonder de roodverschuiving van de spectraallijn en van licht van verre sterrenstelsels, het dopplereffect. De algemene relativiteitstheorie is op dit punt echter nog niet volledig, aangezien het idee van een oneindig grote dichtheid strijdig is met de fundamentele wetten van de natuurkunde.

Ook van Wikipedia:

Volgens de oerknaltheorie is het hele heelal ontstaan uit een zeer klein punt, dat in de buurt van een singulariteit kwam. Een echte singulariteit was dit echter (vermoedelijk) niet.

De oerknal is dus niet uit niets ontstaan er was al wel een klein beetje ruimte en tijd en dat is gewoon zich gaan uitbreiden (even heel simpel omschreven, ik verdiep me de laatste tijd in de oerknal-theorie en het is me ook allemaal nog niet heel duidelijk).

Overigens, het is heel moeilijk om hier op het forum het juiste antwoord te vinden, gezien het juiste antwoord (nog) niet bestaat. En nog iets, atheïst zijn wil niet automatisch betekenen dat je de oerknal-theorie ondersteund.
Penrue,
FOK! Forum lid!
pi_78303410
quote:
Op maandag 22 februari 2010 12:34 schreef Penrue het volgende:
En nog iets, atheïst zijn wil niet automatisch betekenen dat je de oerknal-theorie ondersteund.
Of de Nederlandse spelling

Mijn eerste spellingsnazigrap
  maandag 22 februari 2010 @ 14:28:29 #122
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_78303633
Ik stel voor dat de TS het volgende fimpje eens even bekijkt. Wel een lang eind, dus neem er de tijd voor.

"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_78304601
quote:
Op zondag 21 februari 2010 00:36 schreef Haushofer het volgende:
Op wat voor manier "overstijgen ze materie" dan? Als ik bijvoorbeeld XTC slik kan ik ook de indruk krijgen dat ik "materie overstijg", maar dat is denk ik slechts een illusie
Dat lijkt me nogal logisch, dat het een illusie is, gezien mensen niet zomaar op kunnen lossen (in het niets).
  maandag 22 februari 2010 @ 14:57:22 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78304816
quote:
Op zondag 21 februari 2010 00:31 schreef mariox het volgende:

[..]

En hoe is dat niet meer dan een zinsbegoocheling? Door middel van hallucinogene middelen is namelijk eenzelfde mystiek op te wekken bij mensen, die zich niet laat onderscheiden qua ervaring van eentje die door trance en vasten bereikt wordt.

Dat is natuurlijk wel moeilijk echt vast te stellen, maar als het gaat om de ervaringen van eenheid met het universum, licht, enz. dan blijken de ingrediënten hetzelfde.

Geeft een paddo dan echt een mystieke ervaring? Of is de mystieke ervaring uiteindelijk niet meer dan een soort hallucinatie?
pi_78305295
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:53 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Dat lijkt me nogal logisch, dat het een illusie is, gezien mensen niet zomaar op kunnen lossen (in het niets).
Wat ik bedoelde was wat Iblis ook hierboven aanstipt: in hoeverre verschilt zo'n mystieke ervaring van, zeg, een paddotrip?
pi_78305719
The proof of the pudding is in the eating...

Ik zou zeggen doe de test. Dat je niet hallucineert is heel simpel te achterhalen. Je kan namelijk dingen vertellen die je niet had kunnen weten.Bijvoorbeeld naar sommige plekken gaan met je bewustzijn en daar informatie vergaan e.d.
---o---
  maandag 22 februari 2010 @ 16:10:34 #127
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78307789
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:17 schreef mariox het volgende:

Ik zou zeggen doe de test. Dat je niet hallucineert is heel simpel te achterhalen. Je kan namelijk dingen vertellen die je niet had kunnen weten.Bijvoorbeeld naar sommige plekken gaan met je bewustzijn en daar informatie vergaan e.d.
Idem met een trip.
pi_78307800
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:17 schreef mariox het volgende:

Dat zegt niks over de waarheid van een mystieke ervaring omdat de opgedane kennis valt buiten het normaal waarneembare.
Hoe weet je dat iemand een mystieke ervaring heeft gehad en niet een gewone hallucinatie.
pi_78308702
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Idem met een trip.
Dat bedoel ik als je je info verifieert dan heb je het verschil tussen hallucinatie en echt gechecked.
---o---
pi_78309344
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:31 schreef mariox het volgende:

[..]

Dat bedoel ik als je je info verifieert dan heb je het verschil tussen hallucinatie en echt gechecked.
Maar je sluit dus min of meer uit dat een mystieke ervaring op eenzelfde manier als een paddotrip "slechts een hersenproces" kan zijn?
pi_78309372
Ik had een hele tijd terug gelezen ergens op internet (of gezien) dat er schijnbaar een materie is, die ook aanwezig is in de ruimte, die uit het niets zomaar kan ontstaan. Dat had een soort explosief effect.

Weet iemand daar meer van of is dat gewoon gelul?
  maandag 22 februari 2010 @ 16:50:56 #132
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78309417
quote:

[..]

Veel visioenen zijn niet echt te checken en zijn op een onbepaald moment in de toekomst gesitueerd.
  maandag 22 februari 2010 @ 16:51:41 #133
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_78309443
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:49 schreef crrrN het volgende:
Ik had een hele tijd terug gelezen ergens op internet (of gezien) dat er schijnbaar een materie is, die ook aanwezig is in de ruimte, die uit het niets zomaar kan ontstaan. Dat had een soort explosief effect.

Weet iemand daar meer van of is dat gewoon gelul?
Heb je het nu niet over anti-materie? Dat brengt wel een ontploffinkje teweeg als het in aanraking komt met materie namelijk.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 22 februari 2010 @ 16:51:59 #134
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78309456
quote:

[..]

Ik denk dat het punt juist is dat je in zo'n toestand niet meer rationeel kunt beoordelen/meten of iets "echt" is of niet.
[KNE]-Mod
pi_78309576
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Heb je het nu niet over anti-materie? Dat brengt wel een ontploffinkje teweeg als het in aanraking komt met materie namelijk.
Zou best kunnen ja. Ik vond het wel een boeiend iets omdat het daardoor juist aannemelijker lijkt dat er daarvoor (misschien) niets zou zijn geweest.
  maandag 22 februari 2010 @ 17:02:07 #136
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_78309895
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:54 schreef crrrN het volgende:

[..]

Zou best kunnen ja. Ik vond het wel een boeiend iets omdat het daardoor juist aannemelijker lijkt dat er daarvoor (misschien) niets zou zijn geweest.
Nou ja zover ik begrijp wat anti-materie is, is het niet iets wat "zomaar" ontstaat, maar iets wat al sinds de oerknal aanwezig is en gewoon de tegenhanger is van materie. Van wat ik begreep was er vlak na de oerknal bijna evenveel anti-materie als materie.

Nu kunnen anti-materie en materie beide niet bestaan in dezelfde ruimte, dus hebben ze elkaar, met veel geweld, opgeheven, waarna er enkel nog wat materie overbleef daar was iets meer van en daarvan is de rest van wat er in het universum ontstaan.

Ik kan het grandioos mis hebben, maar zoiets begreep ik er van. Niet veel dus.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_78316486
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of de Nederlandse spelling

Mijn eerste spellingsnazigrap
Als je je postcount wilt uppen kan je beter ergens anders heengaan, 'cuz your spoiling the topic.
Penrue,
FOK! Forum lid!
  maandag 22 februari 2010 @ 20:26:41 #138
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78317711
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:28 schreef DustPuppy het volgende:
Ik stel voor dat de TS het volgende fimpje eens even bekijkt. Wel een lang eind, dus neem er de tijd voor.

Interessant filmpje.
Géén kloon van tvlxd!
pi_78322377
De oerknal die uit het niets komt vind ik als Atheïst ook geen voldoening gevend antwoord.
Net zo min als dat een God dat is, want hoe is die dan ontstaan? Ik geloof niet dat iets er al in de eeuwigheid altijd al is geweest, anders kan je ook aannemen dat de oerknal spontaan gebeurde. Er is nog geen antwoord op de vraag hoe het eerste van het eerste is ontstaan, of wij kunnen er met onze hersens niet bij dat iets er altijd al was.
pi_78322931
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:58 schreef -Strawberry- het volgende:
De oerknal die uit het niets komt vind ik als Atheïst ook geen voldoening gevend antwoord.
Net zo min als dat een God dat is, want hoe is die dan ontstaan? Ik geloof niet dat iets er al in de eeuwigheid altijd al is geweest, anders kan je ook aannemen dat de oerknal spontaan gebeurde, Er is nog geen antwoord op de vraag he het eerste van het eerste is ontstaan, of wij kunnen er met onze hersens niet dat iets er altijd al was.
Zoals ik al zei er zijn 2 dingen die mogelijk zijn:

1. oneindig, er was altijd al wat en zal altijd al wat zijn. Is wel iets in te vinden als je het idee dat elk deeltje weer een universum is erbij pakt. (oftewel een oneindige loop)
2. eindig, er was eerst niets, en toen kwam er ineens iets. Alleen dit kan niet echt kloppen omdat dit tijdsverloop dus in een groter tijdsverloop plaatsvindt, en je toch weer naar de oneindige kant gaat.

Geloven in een God is een beetje raar, je gelooft dat God er altijd al was?, maar op 1 moment maakte hij het universum.

-5 min later-
Op elke manier die ik kan bedenken kom ik nu eigenlijk op een oneindige loop uit
pi_78324564
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:58 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat heeft weinig met atheïsme te maken; het is wetenschappelijk onbevredigend. Maar dat doet natuurlijk niks af aan de oerknaltheorie.
pi_78325066
quote:
Wie beweert eigenlijk dat de oerknal geen oorzaak had of gehad kan hebben? Het zijn in elk geval niet de kosmologen en de natuurkundigen, atheisten volgens mij ook niet. En het mooiste is: gelovigen die denken dat God de oerknal veroorzaakte ook niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_78325508
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:51 schreef Molurus het volgende:

[..]
gelovigen die denken dat God de oerknal veroorzaakte ook niet.
Dat zijn er maar heel weinig die dat nazeggen

Alhoewel, als je scheppen vertaalt uit de oorspronkelijke taal (Hebreeuws ofzo) dan kan scheppen hetzelfde als scheiden betekenen.

Dus god scheidde alles

Alhoewel ik dit niet aanhang, want als er een God was, dan zou Hij dat ene woordje heus wel bij de vertalers goed in hun geest hebben gebracht

Maar ach wie weet het?
pi_78326883
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met atheïsme te maken; het is wetenschappelijk onbevredigend. Maar dat doet natuurlijk niks af aan de oerknaltheorie.
Als atheïst geloof ik liever niet in iets waar geen duidelijk bewijs voor is, zo ook de oerknaltheorie.
Maar het is ook zo vervelend om geen antwoorden te hebben.
pi_78331822
quote:
Op maandag 22 februari 2010 23:31 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als atheïst geloof ik liever niet in iets waar geen duidelijk bewijs voor is, zo ook de oerknaltheorie.
Maar het is ook zo vervelend om geen antwoorden te hebben.
Kan je s met je eigen woorden definieren wat je verstaat onder bewijs.
---o---
  dinsdag 23 februari 2010 @ 08:46:28 #146
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78332293
quote:

[..]

Muah. Geen bewijs... achtergrondstraling enzo daar gelaten? Ik kan jou Fred Hoyle aanraden overigens. Die moest er ook al niks van hebben
pi_78332374
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:01 schreef mariox het volgende:

[..]

Kan je s met je eigen woorden definieren wat je verstaat onder bewijs.
Voor mij persoonlijk is het zo dat iets aannemlijk moet zijn. Ik vind een oerknal die uit het niets kan ontstaan niet erg aannemelijk, of zelfs onmogelijk hoe ik het bekijk. In zoverre heb ik dan meer bewijs nodig om die theorie voor mijzelf aannemelijk te maken, maar dat is er nog niet, we kunnen niet verklaren hoe er iets uit het niets ontstaat of hoe iets al oneindig lang heeft bestaan. Daar loopt alles een beetje op stuk.

Dus ja, bewijs....meer antwoorden, feiten en verklaringen van hoe een oerknal uit het niets is ontstaan. Ik vind het nu vooralsnog wel de beste theorie, daar niet van, maar ik kan me heel goed voorstellen dat gelovigen het net zo'n onzin vinden als dat wij (althans ik) van de schepping vinden.
pi_78332462
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Muah. Geen bewijs... achtergrondstraling enzo daar gelaten? Ik kan jou Fred Hoyle aanraden overigens. Die moest er ook al niks van hebben
Daar ben ik niet heel erg van op de hoogte eerlijk gezegd. Dat bewijst misschien dat er zoiets als een oerknal is gebeurd, maar hoe dan? Ontstond het dan ook uit het niets, als eerste van het eerste, of was er al bepaalde materie? En bewijst de aanwezigheid van een oerknal in het verleden ook dat het de veroorzaker is van ons heelal, of was dat toch iets anders?

Het is niet voor niets een theorie natuurlijk, dus geen feit, en ik blijf dan ook met een hoop vragen zitten.
Misschien moet ik me er toch nog eens wat meer in verdiepen, ik ben nog niet helemaal op de hoogte denk ik.
pi_78333092
quote:
Tsja, dit is simpelweg onwetendheid, of jij hebt een heel ander idee van "duidelijk bewijs". De vroegste versies van de oerknaltheorie voorspelden al het bestaan van een achtergrondstraling (CMB), die daadwerkelijk gevonden is en waarvan de nu de temperatuur erg nauwkeurig kunnen uitrekenen. De gemeten verdeling van lichte elementen komt sterk overeen met wat de theorie zegt. Structuurformatie van sterrenstelsels kan worden verklaard via de theorie. De gemeten roodverschuivingen komen overeen met de theorie. En zo zijn er nog meer "bewijzen" op te noemen.

Wat verlang jij nog meer van een theorie?
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:52 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk is het zo dat iets aannemlijk moet zijn. Ik vind een oerknal die uit het niets kan ontstaan niet erg aannemelijk, of zelfs onmogelijk hoe ik het bekijk.
Maar begrijp je dat die kijk op zaken buitengewoon beperkt is? De afgelopen eeuwen blijkt juist dat we met rationeel en wiskundig denken boven die beperkte kijk uit kunnen komen. Je zult de kwantummechanica of de relativiteitstheorie dan ook niet aannemelijk vinden, neem ik aan.
quote:
In zoverre heb ik dan meer bewijs nodig om die theorie voor mijzelf aannemelijk te maken, maar dat is er nog niet, we kunnen niet verklaren hoe er iets uit het niets ontstaat of hoe iets al oneindig lang heeft bestaan. Daar loopt alles een beetje op stuk.
Dan snap je niet helemaal hoe wetenschap werkt, vrees ik. De oerknaltheorie verklaart niet het ontstaan van het universum, maar de evolutie van het universum. Ik neem aan dat je op dezelfde grond dan de evolutietheorie ook niet overtuigend vindt, omdat deze het ontstaan van leven niet kan verklaren?

Daarbij, jouw beeld van "aannemelijk" is waarschijnlijk gebaseerd op je directe alledaagse waarnemingen en intuïtie. Daar heeft de natuur lak aan
quote:
Dus ja, bewijs....meer antwoorden, feiten en verklaringen van hoe een oerknal uit het niets is ontstaan. Ik vind het nu vooralsnog wel de beste theorie, daar niet van, maar ik kan me heel goed voorstellen dat gelovigen het net zo'n onzin vinden als dat wij (althans ik) van de schepping vinden.
Nogmaals, dat is niet de verklarende factor van de theorie.
pi_78333118
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:52 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk is het zo dat iets aannemlijk moet zijn. Ik vind een oerknal die uit het niets kan ontstaan niet erg aannemelijk, of zelfs onmogelijk hoe ik het bekijk. In zoverre heb ik dan meer bewijs nodig om die theorie voor mijzelf aannemelijk te maken, maar dat is er nog niet, we kunnen niet verklaren hoe er iets uit het niets ontstaat of hoe iets al oneindig lang heeft bestaan. Daar loopt alles een beetje op stuk.

Volgens mij heb je nog steeds geen definitie van bewijs gegeven
---o---
pi_78333124
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:57 schreef -Strawberry- het volgende:

Het is niet voor niets een theorie natuurlijk, dus geen feit, en ik blijf dan ook met een hoop vragen zitten.

Misschien moet ik me er toch nog eens wat meer in verdiepen, ik ben nog niet helemaal op de hoogte denk ik.
Verdiep je dan ook es in de wetenschappelijke methode zelf, want dikgedrukte laat zien dat je niet helemaal begrijpt hoe deze werkt Niet lullig bedoeld, overigens.
pi_78333331
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:28 schreef mariox het volgende:

[..]

Volgens mij heb je nog steeds geen definitie van bewijs gegeven
Bewijs is hetgeen dat een theorie onweerlegbaar maakt en geen ruimte laat voor alternatieve verklaringen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 09:37:37 #153
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_78333399
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:57 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Daar ben ik niet heel erg van op de hoogte eerlijk gezegd. Dat bewijst misschien dat er zoiets als een oerknal is gebeurd, maar hoe dan?
De achtergrondstraling waar SpecialK op doelt is de "echo" van de Big Bang. Heeeeel simpel gezegd is die straling datgene wat er is overgebleven van de enorme hitte die de Big Bang veroorzaakte.

Cosmic microwave background radiation
quote:
Ontstond het dan ook uit het niets, als eerste van het eerste, of was er al bepaalde materie?
Nee, de Oerknal/Big Bang ontstond uit een singulariteit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_singularity
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang
quote:
En bewijst de aanwezigheid van een oerknal in het verleden ook dat het de veroorzaker is van ons heelal, of was dat toch iets anders?
Ik denk niet dat het echt mogelijk is om uit te vinden wat er voor de Oerknal/Big bang bestond. Het is ook irrelevant, want tijd en ruimte bestond hoogstwaarschijnlijk niet. Lijkt me dus niet waarneembaar.
quote:
Het is niet voor niets een theorie natuurlijk, dus geen feit,
Je moet oppassen dat je verschillende termen niet door elkaar haalt. Een wetenschappelijke theorie is niet zomaar een ideetje. Sterker nog het is zo'n beetje het hoogst haalbare in de wetenschap.

- Wetenschappelijke theorie
- Feit
- Wetenschappelijke methode

Allemaal de wel de Engelse Wiki, maar dat is omdat deze over het algemeen wat beter zijn de dan Nederlandstalige wiki's
quote:
en ik blijf dan ook met een hoop vragen zitten.
De wetenschap zal ook altijd met een hoop vragen blijven zitten hoor....daar is het wetenschap voor. Maar nogmaals dat betekent niet dat wetenschappelijke theorieën niet kloppen.
pi_78333437
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Verdiep je dan ook es in de wetenschappelijke methode zelf, want dikgedrukte laat zien dat je niet helemaal begrijpt hoe deze werkt Niet lullig bedoeld, overigens.
Ik zei al eerder dat ik me er inderdaad niet heel erg in verdiept heb, dus misschien moet ik dat eerst maar eens doen voordat we hier op verder gaan. Ik heb altijd begrepen dat er geen bewijs voor is, het is enkel een theorie zoals velen, maar het staat nog niet vast. Anders zou toch eigenlijk iedereen inmiddels (althans, de redelijke atheïst) de oerknal als oorsprong moeten zien?

Maar ik heb ook niet veel verstand van natuurkunde, daar kan het aan liggen.
But I'll look into it.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 09:39:20 #155
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_78333443
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:35 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Bewijs is hetgeen dat een theorie onweerlegbaar maakt en geen ruimte laat voor alternatieve verklaringen.
Dit bovenstaande kan per definitie niet in de wetenschap. Een theorie is nooit absoluut. Daar gaat het dus ook niet om, maar goed lees anders even de links die ik in de post hier boven heb neergezet.
pi_78333519
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:39 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dit bovenstaande kan per definitie niet in de wetenschap. Een theorie is nooit absoluut. Daar gaat het dus ook niet om, maar goed lees anders even de links die ik in de post hier boven heb neergezet.
Zal ik doen. En misschien eis ik inderdaad te veel van een theorie.
pi_78333630
Het is trouwens een interessante waarneming; ik krijg wel es het idee dat zodra wetenschappelijke theorieën niet meer overeenstemmen met de alledaagse intuïtie mensen al gauw denken dat het nog niet "bewezen" is, en in gesprekken die ik met mensen heb gehad over de oerknaltheorie krijg ik zelfs nogal es de indruk dat mensen geloven dat de theorie na een avondje barhangen in elkaar is geflanst bij gebrek aan beter.

Erg jammer, want de theorie is niet alleen bijzonder ambitieus (ze pretendeert de evolutie van het universum op grote schaal te kunnen verklaren vanaf een fractie van een seconde tot nu!), ze komt ook bijzonder mooi overeen met waarnemingen. Ik denk dat iedereen die voor het eerst bijvoorbeeld het gemeten spectrum van de kosmische achtergrondstraling (of hier ) vergelijkt met de voorspelde van de BB-theorie, erg onder de indruk is van de enorme overeenkomst.

Het idee dat ruimtetijd dynamisch is en niet het statische toneel waarvoor we haar millennialang hebben aangehouden is natuurlijk een heel nieuw idee. Zelfs toen Einsteins algemene relativiteitstheorie, waarop de BB-theorie hevig stoelt, voorspelde dat het universum ofwel uitdijt ofwel inkrimpt, was hij zo verbaasd dat hij een kosmologische term toevoegde aan zijn theorie om het universum maar statisch te houden. De reden waarom hij dat later "zijn grootste blunder" noemde is dan ook duidelijk: als Einstein met deze berekening zijn theorie had vertrouwd en had voorspelt dat het universum daadwerkelijk uitdijt, dan was zijn faam nog groter geweest

Ik vond deze site, die begint met
quote:
For years I argued that there might not have been a Big Bang, since the evidence for it was rather poor. I encountered as a result a sea of snobbery and condescension from physicists.
Grappig, want dat is ongeveer de indruk die ik ook wel es krijg.
pi_78333753
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik zei al eerder dat ik me er inderdaad niet heel erg in verdiept heb, dus misschien moet ik dat eerst maar eens doen voordat we hier op verder gaan. Ik heb altijd begrepen dat er geen bewijs voor is, het is enkel een theorie zoals velen, maar het staat nog niet vast.
Het is niet "enkel een theorie". Als een wetenschappelijk idee het etiketje "theorie" krijgt, betekent dat voor wetenschappers dat het al een bepaald stadium van falsificatie gepasseerd is. Het is dan ook nogal raar om te spreken van "slechts een theorie". Het feit dat het "theorie" genoemd wordt, werkt juist alleen in haar voordeel; veel beter dan dat wordt het vrees ik niet

In de volksmond wordt het woord "theorie" denk ik iets anders gebruikt; elk willekeurig idee wordt al gauw als "theorie" bestempeld.
quote:
Anders zou toch eigenlijk iedereen inmiddels (althans, de redelijke atheïst) de oerknal als oorsprong moeten zien?
Nogmaals: dit is wetenschap, en heeft weinig tot niks met atheisme te maken

Maar helaas werkt de wereld niet zo. De meeste mensen hebben weinig idee wat er zich op wetenschappelijk gebied afspeelt. Hetzelfde zie je met de evolutietheorie.
quote:
But I'll look into it.
Doe dat, het is een prachtig stukje wetenschap
  dinsdag 23 februari 2010 @ 09:55:43 #159
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_78333923
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Het is trouwens een interessante waarneming; ik krijg wel es het idee dat zodra wetenschappelijke theorieën niet meer overeenstemmen met de alledaagse intuïtie mensen al gauw denken dat het nog niet "bewezen" is, en in gesprekken die ik met mensen heb gehad over de oerknaltheorie krijg ik zelfs nogal es de indruk dat mensen geloven dat de theorie na een avondje barhangen in elkaar is geflanst bij gebrek aan beter.
Het probleem is dat veel mensen al niet snappen wat een wetenschappelijke theorie is en wat het doet. Hoe feiten, hypotheses en waarnemen daarmee in verband staan.

Kennis over wetenschappelijke methodes ontbreekt jammerlijk. En in mijn ervaring wordt er op de meeste scholen ook niet al te diep op in gegaan, hoewel mijn ervaring met scholen al weer een jaartje of 15 geleden is.

Het is dus niet verrassend dat men moeite heeft daadwerkelijke wetenschappelijke theorieën te begrijpen, zoals de Evolutietheorie of de Big Bangtheorie. Deze zijn op zichzelf al ingewikkeld genoeg, maar als het je dan ontbreekt aan fundamentele kennis wat betreft de wetenschappelijke methode, theorieën etc, dan wordt het toch echt wel lastig. Kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.
pi_78336949
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:55 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het probleem is dat veel mensen al niet snappen wat een wetenschappelijke theorie is en wat het doet. Hoe feiten, hypotheses en waarnemen daarmee in verband staan.

Kennis over wetenschappelijke methodes ontbreekt jammerlijk. En in mijn ervaring wordt er op de meeste scholen ook niet al te diep op in gegaan, hoewel mijn ervaring met scholen al weer een jaartje of 15 geleden is.

Het is dus niet verrassend dat men moeite heeft daadwerkelijke wetenschappelijke theorieën te begrijpen, zoals de Evolutietheorie of de Big Bangtheorie. Deze zijn op zichzelf al ingewikkeld genoeg, maar als het je dan ontbreekt aan fundamentele kennis wat betreft de wetenschappelijke methode, theorieën etc, dan wordt het toch echt wel lastig. Kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.
Mjaaah wetenschapsfilosofie zou een verplichte onderdeel moeten zijn in het voortgezet onderwijs.
Je ziet namelijk heel vaak twee uitersten, eentje die het helemaal ziet als niks of de andere uiterste dat het gezien word als de ultieme werkelijkheid
---o---
pi_78340967
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 11:34 schreef mariox het volgende:

[..]

Mjaaah wetenschapsfilosofie zou een verplichte onderdeel moeten zijn in het voortgezet onderwijs.
Je ziet namelijk heel vaak twee uitersten, eentje die het helemaal ziet als niks of de andere uiterste dat het gezien word als de ultieme werkelijkheid
Heeft ook te maken met de cognitieve ontwikkeling, pubers zijn in de idealistische fase en daardoor nog erg zwart wit in hun visie op leven.
Doe eens lief!
pi_78349052
quote:

[..]

Ik zei al eerder dat ik me er inderdaad niet heel erg in verdiept heb, dus misschien moet ik dat eerst maar eens doen voordat we hier op verder gaan. Ik heb altijd begrepen dat er geen bewijs voor is, het is enkel een theorie zoals velen, maar het staat nog niet vast. Anders zou toch eigenlijk iedereen inmiddels (althans, de redelijke atheïst) de oerknal als oorsprong moeten zien?
Zoals Haushofer ook al terecht opmerkt heeft de big bang theorie niets te maken met atheisme. Ik zou graag nog 1 punt willen verduidelijken: een 'theorie' is in de wetenschap het hoogst haalbare. Het is niet zo dat als een theorie lang en vaak genoeg wordt bevestigd door waarnemingen de theorie verandert in een feit. Het is een theorie en zal altijd een theorie blijven (tot die wordt weerlegd natuurlijk).
quote:
But I'll look into it.
Tip: 'Het heelal, verleden en toekomst van ruimte en tijd' door Stephen Hawking. Moderne kosmologie op een relatief toegankelijke manier uitgelegd.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:56:19 #163
50430 Yuki
Student Midwife
pi_78349762
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:55 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dit schiet dus al doorlopend door m'n hoofd in dit topic.
Mensen schreeuwen al snel dat ze een theorie hebben... Terwijl het dan gewoon een idee(tje) is, gestoeld op common sense.

Theorieën komen voort uit wetenschappelijk onderzoek, waarin hypothesen worden getoetst. Deze hypothesen zijn dan weer gestoeld op eerder wetenschappelijk onderzoek. Enzovoorts enzovoorts

Maar dit terzijde

[ Bericht 3% gewijzigd door Yuki op 23-02-2010 17:06:59 ]
♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_78351732
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 16:56 schreef Yuki het volgende:

[..]

Dit schiet dus al doorlopend door m'n hoofd in dit topic.
Mensen schreeuwen al snel dat ze een theorie hebben... Terwijl het dan gewoon een idee(tje) is, gestoeld op common sense.

Theorieën komen voort uit wetenschappelijk onderzoek, waarin hypothesen worden getoetst. Deze hypothesen zijn dan weer gestoeld op eerder wetenschappelijk onderzoek. Enzovoorts enzovoorts

Maar dit terzijde
Wat is je punt?
---o---
pi_78352995
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:46 schreef mariox het volgende:
Wat is je punt?
Het punt is dat de wetenschap woorden zoals 'theorie', 'wet', 'hypothese', 'feit', etc heel anders gebruikt dan gewone mensen dat doen. Persoonlijk vind ik dat Eugenie Scott dat erg goed verwoordt in de eerste paar minuten van dit filmpje (de rest gaat over evolutie):

En die verschillende interpretaties leiden tot veel (niet erg inhoudelijke) misverstanden.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 februari 2010 @ 21:10:40 #166
862 Arcee
Look closer
pi_78361644
quote:
We weten nog niet precies hoe de oerknal tot stand kwam en tot die tijd staat die vraag nog open.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_78361965
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:20 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Heeft ook te maken met de cognitieve ontwikkeling, pubers zijn in de idealistische fase en daardoor nog erg zwart wit in hun visie op leven.
Je kan het best in 6V proppen.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  woensdag 24 februari 2010 @ 10:17:32 #168
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_78383619
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het punt is dat de wetenschap woorden zoals 'theorie', 'wet', 'hypothese', 'feit', etc heel anders gebruikt dan gewone mensen dat doen. Persoonlijk vind ik dat Eugenie Scott dat erg goed verwoordt in de eerste paar minuten van dit filmpje (de rest gaat over evolutie):

Meerdere filmpjes uit deze serie bekeken gisteren, waar zeer goed wordt uitgelegd wat het "gevaar" is van het huidige gebrek aan fundamentele kennis over de wetenschap. In dit geval in de USA, want daar hebben ze het voornamelijk over.

Eugenie Scott verwoord dit idd zeer goed, maar ook de andere wetenschappers weten dit prima te doen.

Zit ook een stuk bij waarin Kenneth Miller zeer helder aangeeft waarom de evolutietheorie prima samen gaat met religie.
pi_78384492
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 10:17 schreef Semisane het volgende:
Zit ook een stuk bij waarin Kenneth Miller zeer helder aangeeft waarom de evolutietheorie prima samen gaat met religie.
Ah ja, ook bekend van the dover trial, een rechtszaak in de VS over het onderwijzen van ID op scholen. Ik heb ook erg genoten van zijn lezing over dit onderwerp:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')