abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78186499
Jullie hebben we een heel erg groot geloof

Want, als jullie beredeneren dat alles een oorzaak en een gevolg heeft, beantwoord mij dan is deze vraag:

Waar komt een kopje vandaan?
Antwoord van de users:
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:21 schreef Apuleius het volgende:
Die van mij bij Blokker.

En dan volgens jullie uit de oerknal, die uit het niets ontstaan is...
Alles heeft oorzaak - gevolg, alleen die oerknal niet? Leg mij dat eens uit...

Let op! We hebben nu al besloten waar het kopje vandaan komt! Dus dat hoeft niet meer...

[ Bericht 52% gewijzigd door naatje_1 op 19-02-2010 15:52:57 ]
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_78186578
Die van mij bij Blokker.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 15:22:38 #3
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_78186627
uit de moederschoot
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_78186636
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:21 schreef Apuleius het volgende:
Die van mij bij Blokker.
En waar heeft de blokker dat kopje vandaan?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_78186677
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:22 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Van de groothandel.
pi_78186690
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:22 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Van de leverancier
pi_78186699
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:23 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Van de leverancier
Van de maker
pi_78186711
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:24 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Van de maker
Van de klei in de grond
pi_78186717
quote:

[..]

Van de klei in de grond
Geschapen door god in 7 dagen
pi_78186766
quote:

[..]

Je verziekt het.
pi_78186771
quote:

[..]

Ik vroeg het atheïsten
pi_78186774
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:19 schreef naatje_1 het volgende:

Want, als jullie beredeneren dat alles een oorzaak en een gevolg heeft, beantwoord mij dan is deze vraag:

Wat wil je hier nu uiteindelijk mee bereiken? Waar komt materie vandaan? Waar komt de oerknal vandaan? Niemand die dat exact weet, lijkt me.

Nou ben ik eigenlijk geen atheïst dus ik weet niet of ik mee mag praten, maar ik vraag me af waar je heen wil met deze discussie.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 15:25:53 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78186784
Ik zie al helemaal waar dit op uitdraait op deze manier: een opsomtopic. Probeer het anders nog een keer, maar iets constructiever.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:02:55 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78188283
Oké, weer open, niet opsommen graag, TS komt met een betere vraagstelling.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78188352
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:25 schreef picodealion het volgende:

[..]

Wat wil je hier nu uiteindelijk mee bereiken? Waar komt materie vandaan? Waar komt de oerknal vandaan? Niemand die dat exact weet, lijkt me.

Nou ben ik eigenlijk geen atheïst dus ik weet niet of ik mee mag praten, maar ik vraag me af waar je heen wil met deze discussie.
Hoe komt het dat alles oorzaak - gevolg heeft, behalve de oerknal (aldus atheïsten)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:19:36 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78188925
Waarom zou alles een oorzaak hebben?
pi_78189061
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:19 schreef Iblis het volgende:
Wetenschap enzo, meestal geloven de atheïsten in de wetenschap
pi_78189117
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:04 schreef naatje_1 het volgende:
Hoe komt het dat alles oorzaak - gevolg heeft, behalve de oerknal (aldus atheïsten)
Hoe komt het dat alles oorzaak - gevolg heeft, behalve god (aldus theïsten)

De vraag is dus of er een allereerste oorzaak zonder oorzaak is en waarom we die god zouden moeten noemen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_78189179
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:19 schreef Iblis het volgende:
Alles heeft een oorzaak, zeg ik als atheist. Ik snap alleen niet waarom het een morele oorzaak moet zijn, of een 'functie' die wij (mensen) begrijpen.
Er is iets gebeurd, het resultaat is te zien. De wetenschap laat het toe om steeds meer inzichten te krijgen in de exacte gebeurtenis, maar laten we ons tot die tijd niet wenden tot massa-hysterie zoals religie.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:27:24 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189220
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

En de wetenschap zegt dit?
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:28:59 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189283
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:26 schreef Bot13 het volgende:
Alles heeft een oorzaak, zeg ik als atheist.
Wat is de oorzaak van het ontstaan van oorzaak en gevolg?
pi_78189311
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:23 schreef naatje_1 het volgende:
Wetenschap is geen geloof.
pi_78189326
TS verwacht dat wij even de oerknal verklaren
pi_78189364
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat is de oorzaak van het ontstaan van oorzaak en gevolg?
Misschien zullen we dat nooit weten.
Eng he?
pi_78189368
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:29 schreef maess het volgende:
TS verwacht dat wij even de oerknal verklaren
Want als we dat niet kunnen verklaren dan moet er toch wel een schepper zijn!
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:37:25 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189673
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:30 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Misschien zullen we dat nooit weten.
Eng he?
Of het heeft geen oorzaak.

Dat een bepaald atoom in een radioactieve stof vervalt, lijkt overigens ook geen (aanwijsbare) oorzaak te hebben.
pi_78189679
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:31 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Want als we dat niet kunnen verklaren dan moet er toch wel een schepper zijn!
Nee, een bovennatuurlijke macht
pi_78189715
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Of het heeft geen oorzaak.

Dat een bepaald atoom in een radioactieve stof vervalt, lijkt overigens ook geen (aanwijsbare) oorzaak te hebben.
We snappen het niet, dus het is niet zo.
Geen speld tussen te krijgen
pi_78189725
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:29 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Wetenschap is geen geloof.
Klopt, maar dat hangen de atheïsten wel aan, en daar zeggen ze dat alles een oorzaak heeft
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:39:01 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189743
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:38 schreef Bot13 het volgende:
We snappen het niet, dus het is niet zo.
Geen speld tussen te krijgen
Ik volg je niet?
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:39:50 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78189783
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:38 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Klopt, maar dat hangen de atheïsten wel aan, en daar zeggen ze dat alles een oorzaak heeft
Wat zegt de wetenschapper dan dat de oorzaak van radioactief verval is?
pi_78189800
Geen idee
pi_78189809
Kijk, ik geloof in een oerknal die door god is gemaakt

In de bijbel staat namelijk niets over het begin heh
pi_78189842
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat zegt de wetenschapper dan dat de oorzaak van radioactief verval is?
Dat moeten ze nog onderzoeken, maar daar ben ik nog te jong voor om zoiets te weten (slecht excuus)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:47:29 #35
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78190053
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat moeten ze nog onderzoeken, maar daar ben ik nog te jong voor om zoiets te weten (slecht excuus)
Volgens mij zeggen wetenschappers helemaal niet per se dat alles een oorzaak moet hebben. Het zijn juist eerder de theologen die dit aannamen (m.u.v. van God uiteraard, want het is blijkbaar wel duidelijk dat Hij Zijn eigen oorzaak kan zijn terwijl dit pertinent niet voor andere zaken kan gelden).

Maar volgens mij gaat daar je redenatie de fout in: de wetenschap zegt niet dat alles een oorzaak moet hebben. Wel dat heel veel een oorzaak heeft. Maar er valt wel wat voor te zeggen dat oorzaak en gevolg pas is ontstaan toen het universum ontstond, en dat het überhaupt weinig zin heeft om te spreken over de oorzaak van het universum.
pi_78190808
Heb het al es eerder aangestipt, maar de oerknaltheorie heeft als basis de algemene relativiteitstheorie. In deze theorie is causaliteit een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd. Aangezien ruimtetijd ontstond bij de oerknal, is het zinloos om over "causaliteit" te spreken.

Laat staan dat je nog het singulariteitenprobleem hebt Maar misschien is dit niet het topic om serieus te antwoorden
pi_78196659
Sinds wanneer denken atheisten allemaal dat de oerknal heeft plaatsgevonden?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_78196791
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 20:03 schreef MouzurX het volgende:
Sinds wanneer denken atheisten allemaal dat de oerknal heeft plaatsgevonden?
Daar ging ik met stom geloof van uit
pi_78197997
Maarja ff OT.

Als je heel simpel over het begin van alles nadenkt kan je op 2 dingen uitkomen:
1. Er was altijd al iets.
2. Niets-> Iets, wat door iets is veroorzaakt, wat meteen de vraag opbrengt: hoe kan er uit niets iets ontstaan?

Nu is het natuurlijk raar: volgens de oerknal-theorie is ruimte tijd tijdens de oerknal ontstaan, wat dus wil zeggen dat alles pas begon op dat moment en er niks daarvoor was. Wat in principe niet kan, ookal ontstond ruimte-tijd op dat moment pas, daarvoor zou er nog steeds iets moeten zijn geweest want niets is ook iets, namelijk niets. ( 0 is ook een getal)
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 17:09 schreef Haushofer het volgende:
Heb het al es eerder aangestipt, maar de oerknaltheorie heeft als basis de algemene relativiteitstheorie. In deze theorie is causaliteit een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd. Aangezien ruimtetijd ontstond bij de oerknal, is het zinloos om over "causaliteit" te spreken.

Laat staan dat je nog het singulariteitenprobleem hebt Maar misschien is dit niet het topic om serieus te antwoorden
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_78198585
Nog iets: Eerst was er niets, en dat niets ontplofte ook nog eens

(loesje ofzo)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 21:10:49 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78200237
Het is mij een raadsel waarom dit topic niet al gesloten is. De TS is overduidelijk een onzinganger met trolaspiraties.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_78224828
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:19 schreef naatje_1 het volgende:

Antwoord van de users:
[..]

[ afbeelding ]
En dan volgens jullie uit de oerknal, die uit het niets ontstaan is...

Let op! We hebben nu al besloten waar het kopje vandaan komt! Dus dat hoeft niet meer...
Je hebt de feiten verwisseld.
Ten eerste "zegt" de wetenschap niet dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Op het quantum niveau houdt causaliteit op en is conventionele logica niet meer voldoende om dingen te verklaren.

Ten tweede: de eerste wet van de thermodynamica zegt dat energie & materie niet kunnen worden vernietigd of onstaan. M.a.w. alleen omzettingen van energie naar materie en omgekeerd. De big bang zegt dus niet dat materie & energie zijn onstaan uit niets. Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.

Ten derde: Het zijn de theisten die beweren dat alles uit niets is onstaan. quote genesis 1:1 "In den beginne schiep God den hemel en de aarde." Wat was er daarvoor? niets?

Ten vierde: Een atheist neemt vrede met het feit dat hij iets niet kan weten. 'Ik weet het niet' is een gerechtvaardigt antwoord. Het laat ruimte voor toekomstige verklaringen. Een theist beweert iets te weten wat hij onmogelijk kan weten en zodoende schermt hij zich af van de waarheid als die ooit uitkomt.

Ten laatste. Je vindt het belachelijk om geloven dat iets zonder oorzaak kan gebeuren.
quote:
Om vervolgens het bestaan van god als onveroorzaakt te bestempelen. Want dat is toch de standaard repliek van de theist? V: "wat kwam er voor god" A: "hij was er altijd al".
pi_78224924
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 21:10 schreef SpecialK het volgende:
Het is mij een raadsel waarom dit topic niet al gesloten is. De TS is overduidelijk een onzinganger met trolaspiraties.
Ik ben gewoon werkelijk benieuwd wat jullie in je hoofd hebben om zoiets te geloven
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:26:43 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78224976
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:24 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik ben gewoon werkelijk benieuwd wat jullie in je hoofd hebben om zoiets te geloven
Ik weet wat je aan het doen bent. Het werkt alleen niet bij mensen met een IQ van > 35. Sorry, skatje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_78225092
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik weet wat je aan het doen bent. Het werkt alleen niet bij mensen met een IQ van > 35. Sorry, skatje.
Dat zal dan wel
pi_78225156
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:21 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.

Waarom bestond de ruimte in het begin dan uit singulariteit?
pi_78225176
Volgens de standaard-theorie begon ons universum ongeveer 13.7 miljard jaar geleden te bestaan als een "singulariteit". Wat is een "singulariteit" en waar komt deze vandaan? Nou, om eerlijk te zijn: we weten het niet zeker. Singulariteiten zijn zones die ons huidige begrip van de fysica te boven gaan. Er wordt gedacht dat deze bestaan in de kern van "zwarte gaten". Zwarte gaten zijn gebieden met een enorme druk die wordt veroorzaakt door zwaartekracht. De druk wordt verondersteld zo groot te zijn dat een eindige hoeveelheid materie feitelijk tot een oneindige dichtheid wordt samengeperst (een mathematisch concept dat het brein werkelijk versteld doet staan). Deze zones met oneindige dichtheid worden "singulariteiten" genoemd. Ons universum wordt verondersteld te zijn begonnen als een oneindig klein, oneindig heet, oneindig dicht, iets - een singulariteit. Waar kwam deze vandaan? We weten het niet. Waarom kwam deze tot ontstaan? We weten het niet.
pi_78225245
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:21 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Je hebt de feiten verwisseld.
Ten eerste "zegt" de wetenschap niet dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Op het quantum niveau houdt causaliteit op en is conventionele logica niet meer voldoende om dingen te verklaren.

Ten tweede: de eerste wet van de thermodynamica zegt dat energie & materie niet kunnen worden vernietigd of onstaan. M.a.w. alleen omzettingen van energie naar materie en omgekeerd. De big bang zegt dus niet dat materie & energie zijn onstaan uit niets. Alleen dat alles wat bestond samengepropt zat in een singulariteit die daarna is beginnen uitzetten (ontploffen) waarna het tijd-ruimte continuum onstond.

Ten derde: Het zijn de theisten die beweren dat alles uit niets is onstaan. quote genesis 1:1 "In den beginne schiep God den hemel en de aarde." Wat was er daarvoor? niets?

Ten vierde: Een atheist neemt vrede met het feit dat hij iets niet kan weten. 'Ik weet het niet' is een gerechtvaardigt antwoord. Het laat ruimte voor toekomstige verklaringen. Een theist beweert iets te weten wat hij onmogelijk kan weten en zodoende schermt hij zich af van de waarheid als die ooit uitkomt.

Ten laatste. Je vindt het belachelijk om geloven dat iets zonder oorzaak kan gebeuren.
[..]

Om vervolgens het bestaan van god als onveroorzaakt te bestempelen. Want dat is toch de standaard repliek van de theist? V: "wat kwam er voor god" A: "hij was er altijd al".
Ja, als ik atheïst zou zijn zou ik dat moeilijk kunnen geloven, dat niet alles een oorzaak heeft, maar als je gelooft in het bovennatuurlijke dan begrijp ik ineens hoe uit het niets de big bang kwam
pi_78225293
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ja, als ik atheïst zou zijn zou ik dat moeilijk kunnen geloven, dat niet alles een oorzaak heeft, maar als je gelooft in het bovennatuurlijke dan begrijp ik ineens hoe uit het niets de big bang kwam
Scherp
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:40:04 #50
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225374
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:04 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

behalve de oerknal (aldus atheïsten)
Atheïst zijn heeft in principe niets te maken met het al dan niet accepteren van de oerknal theorie.

Bovendien zou men nog tot het inzicht kunnen komen dat de oerknal wel een oorzaak had... en je kunt jezelf de vraag stellen of jouw aanname dat alles een oorzaak heeft wel klopt. (Je falsifieert die aanname zelf al door te stellen dat het veronderstelde construct "ons universum" in ieder geval 1 gebeurtenis kent waar geen oorzaak aan vooraf ging.)
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:42:11 #51
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225435
Bovendien, stel dat je een maker veronderstelt, dan heb je hetzelfde probleem... Of verwerp je dan ineens je eigen aanname dat alles een oorzaak moet hebben?
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:43:04 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225457
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Volgens mij geloven de meeste niet-atheïsten in een soort God, die ook niet echt een oorzaak heeft. (Of zichzelf veroorzaakt, maar dat is natuurlijk niet een gangbare vorm van oorzaak.) Dus ik zie niet helemaal wat nu het grote verschil is tussen atheïsten en theïsten wat dat betreft.
pi_78225500
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij geloven de meeste niet-atheïsten in een soort God, die ook niet echt een oorzaak heeft. (Of zichzelf veroorzaakt, maar dat is natuurlijk niet een gangbare vorm van oorzaak.) Dus ik zie niet helemaal wat nu het grote verschil is tussen atheïsten en theïsten wat dat betreft.
Inderdaad, allebei een erg groot geloof, wat dit betreft
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:44:39 #54
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225511
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Precies, de maker van de maker of "de oorzaak" van de oerknal is eenzelfde "probleem".
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:46:00 #55
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225559
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Tsja, volgens mij stelde jij zelf dat alles een oorzaak moet hebben, dus hoe je dan als theïst hier tegenaankijkt is mij een raadsel.
[KNE]-Mod
pi_78225582
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Daarom zijn gelovigen niet beter af dan atheisten en ook andersom

We geloven allemaal in iets wonderlijks (objectief gezien )
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:48:03 #57
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225632
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:46 schreef Idiota het volgende:

Als iets wetenschappelijk verklaarbaar is is het geen "wonder", vind ik.
Ik geloof ook niet in het concept "bovennatuurlijk", als het "bovennatuurlijke" daadwerkelijk bestaat dan is het namelijk gewoon deel van die natuur en niet "boven" natuurlijk, alsof het buiten de werkelijkheid zou staan.
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:49:08 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_78225668
De voorspelbare 'verassing' is dat de TS zichzelf agnost verklaart en denkt superieur te zijn aan iedereen, niet wetende dat agnostisme iets compleet anders is dan hij denkt.

Ik zie de harde leercurve al voor me.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:49:57 #59
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225697
quote:

[..]

Wonderlijk in welke zin? Ik denk dat b.v. kwantummechanica op veel niveaus heel wonderlijk is voor mensen. En misschien genetica ook wel. Maar het is wel het geval voor zover we het kunnen begrijpen.
pi_78225732
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:48 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Als iets wetenschappelijk verklaarbaar is is het geen "wonder", vind ik.
Ik geloof ook niet in het concept "bovennatuurlijk", als het "bovennatuurlijke" daadwerkelijk bestaat dan is het namelijk gewoon deel van die natuur en niet "boven" natuurlijk, alsof het buiten de werkelijkheid zou staan.

Het leven is ook doodgewoon he? Van niks tot mens, ja dat is geen wonder

Tuurlijk is dit leven een wonder, wij kunnen er met ons verstand niet bij.

Van welke kant je dit ook bekijkt.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:52:10 #61
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225755
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:51 schreef Idiota het volgende:

[..]

Het leven is ook doodgewoon he? Van niks tot mens, ja dat is geen wonder

Tuurlijk is dit leven een wonder, wij kunnen er met ons verstand niet bij.

Van welke kant je dit ook bekijkt.
Dat je er met je verstand niet bij kunt maakt het nog geen wonder. Er zijn mensen die amper kunnen rekenen, dat maakt de wiskunde nog niet tot iets bovennatuurlijks.

Van "niets" tot mens, dat is jouw interpretatie van een inderdaad toch vaker voorkomend proces, denk ik. Moet een wonder niet uniek zijn?
[KNE]-Mod
pi_78225779
iets met deeltjes die botsen ofzo?

Doet me trouwens weer denken aan het boek van Dawkins: The God Delusion. Maar weer eens lezen voor de gein.
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_78225784
Trouwens, als we het nu ineens over de evolutie gaan hebben, die klopt voor geen kanten hea Er is nooit een tussenvorm tussen aap en mens gevonden!
pi_78225808
Praten over vóór de oerknal en de 'oorzaken' daarvan en de 'tijd' daarvoor is wat mij betreft als fictieve televisiekarakters die discussiëren over beeldpunten in de televisie waarop zij verschijnen, als het ware. Misschien wat simpel...
pi_78225821
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
Trouwens, als we het nu ineens over de evolutie gaan hebben, die klopt voor geen kanten hea Er is nooit een tussenvorm tussen aap en mens gevonden!
Nee, opeens liep er een man en een vrouw rond. Da's veel aannemelijker.
pi_78225859
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:52 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Dat je er met je verstand niet bij kunt maakt het nog geen wonder. Er zijn mensen die amper kunnen rekenen, dat maakt de wiskunde nog niet tot iets bovennatuurlijks.

Van "niets" tot mens, dat is jouw interpretatie van een inderdaad toch vaker voorkomend proces, denk ik. Moet een wonder niet uniek zijn?
Is het leven niet uniek?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:55:52 #67
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225882
quote:
Maar dat heeft al helemaal geen fuck met zowel de oerknal als atheïst zijn te maken. Dat een atheïst misschien vaker in de evolutietheorie zou geloven doet daar niets aan af. (En ook volgens de evolutietheorie stamt de mensen niet van de aap af, maar beide van een gezamenlijke voorouder.)

Als je graag wilt trollen of je ondoorzichtige discussie nog wat wilt vertroebelen door andere wetenschappelijke theorieën bij het "atheïst zijn" te betrekken kun je het topic net zo goed dicht gooien.
[KNE]-Mod
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:56:45 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225909
quote:
Deze kant gaan we niet op, dan zit de topic zo dicht.
pi_78225917
We zijn allemaal tussenvormen.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:56:55 #70
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78225922
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:55 schreef Idiota het volgende:

[..]

Is het leven niet uniek?
Uniek hier op aarde tov de rest van ons universum? Ik weet het niet.
Uniek hier op aarde an sich? Nee toch? Hier alleen in huis al talloze levensvormen.
[KNE]-Mod
pi_78226028
quote:

[..]

Een rationeel iemand volgt de feiten tot een logische conclusie terwijl een gelovig iemand de conclusie op voorhand verzint om daarna feiten te gaan zoeken die deze conclusie bevestigt.
Een rationeel iemand geeft te kennen dat zijn kennis begrenst is terwijl een gelovig iemand meent overal een antwoord op te hebben.
Een rationeel iemand kan van idee veranderen als nieuwe feiten aan het licht komen terwijl een gelovig iemand altijd vasthoudt aan wat hij al weet ongeacht nieuwe argumentatie of bewijzen.
Een rationeel iemand 'accepteert' een idee/theorie/premisse omdat er bewijs voor is terwijl een gelovig iemand 'gelooft' in wat nooit bewezen kan worden.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:02:24 #72
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78226079
Ik denk trouwens dat je niet het idee "verwondering" moet verwarren met of iets een wonder is. Je kunt je verwonderen over iets in de natuur, maar is het daarmee dan ook een wonder.
[KNE]-Mod
pi_78226109
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:00 schreef tastycomawife het volgende:

[..]

Een rationeel iemand volgt de feiten tot een logische conclusie terwijl een gelovig iemand de conclusie op voorhand verzint om daarna feiten te gaan zoeken die deze conclusie bevestigt.
Een rationeel iemand geeft te kennen dat zijn kennis begrenst is terwijl een gelovig iemand meent overal een antwoord op te hebben.
Een rationeel iemand kan van idee veranderen als nieuwe feiten aan het licht komen terwijl een gelovig iemand altijd vasthoudt aan wat hij al weet ongeacht nieuwe argumentatie of bewijzen.
Een rationeel iemand 'accepteert' een idee/theorie/premisse omdat er bewijs voor is terwijl een gelovig iemand 'gelooft' in wat nooit bewezen kan worden.
Wie is dan superieur?
pi_78226199
lama
pi_78226226
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 12:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Deze kant gaan we niet op, dan zit de topic zo dicht.
Is goed (heeft tegenbericht al geëdit
pi_78226367
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:03 schreef Idiota het volgende:

[..]

Wie is dan superieur?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:35:06 #77
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_78227200
Er zijn overeenkomsten tussen de oerknal en God met betrekking tot 'eeuwigheid', oorzaak en gevolg en 'tijd'. Zo hebben beide het begrip tijd gemaakt waarna je pas van oorzaak en gevolg kan spreken. Echter, God als extra schakel ervoor is daarmee nutteloos geworden. God als alleswetend en alleskunnend wezen is ook nog eens ondeelbaar complex, terwijl de oerknal juist alles verklaart vanuit een klein en simpel begin, relatief gezien. En zoals bijvoorbeeld evolutie ons laat zien is alle complexiteit het gevolg van een opeenstapeling van kleine simpele veranderingen over een lange tijd. Ook voor theisten die terecht zeggen dat complexiteit niet zomaar kan zijn ontstaan, is God daarmee totaal onlogisch. Als de Oerknal voor theisten al een onlogisch startpunt is, dan is God een nog onlogischer startpunt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_78229675
Nu moet je wel begrijpen dat ik niet vind dat de oerknal onlogisch is, maar dat de manier waarop je daar in 'gelooft' als atheïst, onlogisch is
pi_78229711
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:56 schreef naatje_1 het volgende:
Nu moet je wel begrijpen dat ik niet vind dat de oerknal onlogisch is, maar dat de manier waarop je daar in 'gelooft' als atheïst, onlogisch is
Buiten dat atheïsme en oerknallen weinig met elkaar te maken hebben: wat is die manier dan, en wat is er "onlogisch" aan?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:59:08 #80
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_78229766
Ja, ik raak het ook een beetje kwijt..
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')