Dat deed Spinoza dus ook: Natuur = Godquote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:52 schreef naatje_1 het volgende:
Voor ik weer in herhaling ga vallen, even de samenvatting (voor mijzelf) tot nog toe:
Atheïsten zijn het ermee eens dat niets uit iets kan ontstaan of dat iets altijd is met de kennis die we vooralsnog hebben. Het simpele 'weet ik (nog) niet', voldoet voor mij niet, waardoor ik dus wel het stempeltje God erop plak.
En het grappige is dat ons universum daadwerkelijk wel eens een totale energie van 0 zou kunnen hebben.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:04 schreef Robus het volgende:
Het "niets" (0) kan ook een "evenwicht" van -1 en +1 zijn. Als die balans op 1 of andere manier verstoord wordt kan er iets uit niets ontstaan. Ik heb hier weleens iets over gelezen maar kan het niet zo snel meer terugvinden. Wel interessant.
Nou, kijk aan.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het grappige is dat ons universum daadwerkelijk wel eens een totale energie van 0 zou kunnen hebben.
Ja en dat is een onzinnige aanname van jou. Nogmaals: als er geen enkele aanleiding is om er vanuit te gaan, dan bemoeit de wetenschap zich er ook niet mee. Er is gewoon geen enkel bewijs. Maar dat betekent niet dat de wetenschap claimt dat het 'niet bestaat'.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hoezo zou het niet mogelijk zijn om het niet of wel bestaan van God aan te tonen?
Ik zeg overigens ook niet dat het per definitie 'niet mogelijk' is, ik zeg alleen dat het lijkt alsof de wetenschap(pers) niet willen aantonen dat zoiets mogelijk is en gooien het daarom maar op bijvoorbeeld het dromen van mensen of iets anders in de psyche (of de hersenen).
Er is ieder geval geen noodzakelijkheid voor een schepper die de oerknal heeft veroorzaakt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:47 schreef Robus het volgende:
Ik vraag mij af op welke manier men wil aantonen dat er intelligentie achter de big-bang zit. Hoe ziet zo'n waarneming er uit.
Dat hoeft nog niet eens. "iets" kan ook een virtueel iets zijn. Als je deel uitmaakt van dat "iets", dan is het voor jou niet virtueel.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:04 schreef Robus het volgende:
Het "niets" (0) kan ook een "evenwicht" van -1 en +1 zijn. Als die balans op 1 of andere manier verstoord wordt kan er iets uit niets ontstaan. Ik heb hier weleens iets over gelezen maar kan het niet zo snel meer terugvinden. Wel interessant.
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Hoezo zou het niet mogelijk zijn om het niet of wel bestaan van God aan te tonen?
Ik zeg overigens ook niet dat het per definitie 'niet mogelijk' is, ik zeg alleen dat het lijkt alsof de wetenschap(pers) niet willen aantonen dat zoiets mogelijk is en gooien het daarom maar op bijvoorbeeld het dromen van mensen of iets anders in de psyche (of de hersenen).
Je kunt nou eenmaal niet het niet-bestaan van een almachtige bewijzen, aangezien het bewijs van zijn niet-bestaan dan per definitie veroorzaakt kan zijn door die almachtige.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:43 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet op een God of iets dergelijks te gooien. Dat hoeft niet. Alleen ik heb een nogal klein geloof en kan niet geloven dat uit niets iets is ontstaan als je het bestaan van een God ontkent. Een simpele 'weet ik niet' voldoet voor mij niet.
Hoe ik mij God voorstel? Als een almachtig 'persoon' die alles voorziet en vol liefde is. Als je iets van een voorstelling van God zou moeten maken, dan stel ik me een energie als de zon voor, maar dan komt dat omdat hij vol liefde is. Voor sommigen is het 'alles voorzien' een teken van wreedheid, aangezien hij dan ook het kwaad in de wereld heeft gebracht, omdat hij wist dat de mens kwaad zou doen en dat de natuur kwaad zou doen, maar voor mij geldt nog steeds dat het iets is dat vol liefde zit almachtig is en vol liefde zit (en dus voorziet).
Dus jij vind het makkelijker om miljarden keer miljarden scheppers te aanvaarden, dan 1 Schepper?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 17:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er is ieder geval geen noodzakelijkheid voor een schepper die de oerknal heeft veroorzaakt.
Daar zijn we wel uit. Er zijn legio scenario's te bedenken zonder een rol voor een schepper.
En uit de rest van het universum blijkt de aanwezigheid van een schepper ook al niet.
?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:04 schreef mariox het volgende:
[..]
Dus jij vind het makkelijker om miljarden keer miljarden scheppers te aanvaarden, dan 1 Schepper?
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:04 schreef mariox het volgende:
[..]
Dus jij vindt het makkelijker om miljarden keer miljarden scheppers te aanvaarden, dan 1 Schepper?
Als je bij elke reactie bedenkt dat de scheppende kracht/macht geschept word door de actie, dan ben je genoodzaakt om bijna oneindige scheppers te accepteren dunkt mij.quote:
Theisten hebben het met 'schepper' over het algemeen over een intelligente entiteit. Deze dubbele uitleg van het woord vind ik wel een beetje makkelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:12 schreef mariox het volgende:
[..]
Als je bij elke reactie bedenkt dat de scheppende kracht/macht geschept word door de actie, dan ben je genoodzaakt om bijna oneindige scheppers te accepteren dunkt mij.
Leuke theorie, maar niet de enige.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:18 schreef Hondenbrokken het volgende:
Er ontstaat geen iets uit niks.
De oerknal vond plaats aan het begin van alles.
De vraag wat er voor de oerknal gebeurde kan niet, want je kunt niet verder in de tijd terug dan dat.
Er ontstaat dus geen iets uit niets.
Je hebt niks aan intelligentie alleen als je niet beschikt over een zaken als wil, macht en kennis lijkt mij.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Theisten hebben het met 'schepper' over het algemeen over een intelligente entiteit. Deze dubbele uitleg van het woord vind ik wel een beetje makkelijk.
In elk geval zijn veruit de meeste oorzaken helemaal niet intelligent, laat staan dat ze beschikken over wil, macht en kennis.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 21:32 schreef mariox het volgende:
[..]
Je hebt niks aan intelligentie alleen als je niet beschikt over een zaken als wil, macht en kennis lijkt mij.
Gaat mij niet zozeer of er achter intelligentie zit of niet. Of dat er wel in zit of niet, heel basaal geld mijn uitspraak voor alles die gerelateerd is aan oorzaak gevolg, lees actie reactie en heeft dus betrekking op schepping of scheppende kracht/macht.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 21:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
In elk geval zijn veruit de meeste oorzaken helemaal niet intelligent, laat staan dat ze beschikken over wil, macht en kennis.Dat je daar zowel intelligente als niet-intelligente oorzaken 'scheppers' noemde vond ik net even iets te makkelijk.
Wat is dat dan precies, 'het stempeltje God ergens op plakken'? Dat is wel erg losjes, onduidelijk en dubbelzinnig geformuleerd.quote:Het simpele 'weet ik (nog) niet', voldoet voor mij niet, waardoor ik dus wel het stempeltje God erop plak.
Je speelt en draait met woorden en gebruikt het woord schepper opzettelijk verkeerd om processen gelijk te stellen aan een god. Nice try though.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 21:48 schreef mariox het volgende:
[..]
Gaat mij niet zozeer of er achter intelligentie zit of niet. Of dat er wel in zit of niet, heel basaal geld mijn uitspraak voor alles die gerelateerd is aan oorzaak gevolg, lees actie reactie en heeft dus betrekking op schepping of scheppende kracht/macht.
Wat heeft dit met evolutie te maken? Evolutie heeft niets te maken met de abiogenese, en al helemaal niets met het ontstaan van het heelal.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:45 schreef naatje_1 het volgende:
In andere topics ben ik een ongelofelijke aanhanger van het creationisme en ik zal ook nooit het bestaan van God ontkennen, maar ik wil proberen in dit topic jullie denkwijze een beetje te volgen en ga ervan uit dat evolutie mogelijk is (al is het een kans van 1 op de miljoen miljard).
Alles komt voort uit oorzaak en gevolg, eerst was er een cel, die ging delen en toen was het een tweecellige. Dat kan ik begrijpen. Ook de aarde is ontstaan uit oorzaak en gevolg, alleen wat ik niet begrijp bij de Big Bang: eerst was er niets en toen was er iets. Meestal willen jullie juist door middel van evolutie proberen aan te tonen dat er niet eerst niets was en toen plotseling ineens iets, maar in die andere theorie (waar ik volkomen achter sta, de Big Bang) halen jullie dit standpunt onderuit.
Nu weet ik dat er voor de Big Bang volgens sommigen (of de meesten) al iets was, maar hoe is dat iets er dan gekomen? De grote vraag is eigenlijk: hoe kan uit niets, iets ontstaan? Immers, dat iets wat voor de Big Bang zat, moet ook uit iets zijn voortgekomen. Dat iets ook weer, etc.
Ik weet dat ik in het verleden deze vraag ook al eens gesteld heb, maar toen had ik ten eerste geen goede OP, ten tweede geen bevredigend antwoord.
Ah, Russels theepot.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:01 schreef Pandorado het volgende:
[..]
[..]
Je kunt nou eenmaal niet het niet-bestaan van een almachtige bewijzen, aangezien het bewijs van zijn niet-bestaan dan per definitie veroorzaakt kan zijn door die almachtige.
Anderzijds: als er ooit iemand langskomt die beweert God te zijn, met welke test gaan we dan in vredesnaam vaststellen of deze persoon daadwerkelijk almachtig is en niet een of andere bedrieger. Een almachtige kan natuurlijk per definitie bewijzen dat hij bestaat en almachtig is, maar een eventuele bedrieger die niet almachtig is, zou misschien ook zoveel macht kunnen hebben, dat wij het verschil met almacht niet meer vast kunnen stellen.
Ik begrijp die neiging ook niet. Alsof de TS zelf al beaamt dat "geloven" iets negatiefs is, of iets kinderlijks.quote:Op zondag 5 juni 2011 17:46 schreef Absurditeit het volgende:
Het is eigenlijk te doorzichtig en kinderachtig voor woorden van TS, maar toch kan ik me wel ergeren aan de belachelijke toevoeging van het woord 'andere' in de TT.
Ja, dat is de issue.quote:Op zondag 5 juni 2011 18:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp die neiging ook niet. Alsof de TS zelf al beaamt dat "geloven" iets negatiefs is, of iets kinderlijks.
De Big Bang Theory gaat over een heel mooi meisje ( Kaley Cuoco) die naast 2 hoog begaafde nerds woont en samen met hun vrienden een heleboel avonturen beleeft. Een succesvolle tv serie, aanrader!quote:Op vrijdag 3 juni 2011 03:26 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik ken van beide theorieën genoeg om een topic te openen. Enkel van de Big Bang theory weet ik vrij weinig, maar ....
Waar baseer jij het op dat Leonard hoogbegaafd is?quote:Op zondag 5 juni 2011 22:19 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
De Big Bang Theory gaat over een heel mooi meisje ( Kaley Cuoco) die naast 2 hoog begaafde nerds woont en samen met hun vrienden een heleboel avonturen beleeft. Een succesvolle tv serie, aanrader!
Nou, dat denk ik eigenlijk wel, en dat blijkt ook wel uit het topic. Je wilt toch die beginsingulariteit van de oerknal kunnen interpreteren? Je lijkt te denken alsof dat kattenpis is. Laat ik je alvast maar vertellen dat je er in dat geval heel erg naast zitquote:Op vrijdag 3 juni 2011 03:26 schreef naatje_1 het volgende:
Enkel van de Big Bang theory weet ik vrij weinig, maar ik weet genoeg om daarover te praten. Immers, het gaat om het punt 'iets uit niets', daar heb ik geen geavanceerde Big Bang theory voor nodig om daar alsnog een redenatie aan vast te ketenen.
Op de middelbare school (VWO niveau) leer je nauwelijks iets over wetenschappelijke theorieën van de natuurkunde en biologie. Heel oppervlakkig wordt een beetje uitgelegd waar die vakgebieden over gaan, zodat je als het je interesse wekt je erover kunt nadenken om te gaan studeren in die richting. 95% van het school curriculum is gevuld met je wat basisbeginselen aan te leren. Op HAVO en VMBO niveau is wetenschap al helemaal afwezig.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:07 schreef naatje_1 het volgende:
Toch typisch dat ik weer meer leer van FOK! dan van schoolAangezien ik mijn notie van evolutietheorie en oerknaltheorie uit de schoolboeken heb gehaald.
iemand van eind twintig met een doctors titel in de natuurkunde is per definitie hoogbegaafd, ook als hij een beetje flets afsteekt bij zijn idiot savant achtige roommate..quote:Op zondag 5 juni 2011 22:30 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Waar baseer jij het op dat Leonard hoogbegaafd is?
Wat is voor jou dan hoogbegaafd?quote:Op zondag 5 juni 2011 23:09 schreef Absurditeit het volgende:
Ik ben er nog niet zo van overtuigd. Al zou hij een IQ van 173 hebben. Lol..
Ik weet inmiddels wel dat hij een IQ van 173 zou hebben in de serie en dus hoogbegaafd is. In principe is iemand met een IQ > 130 hoogbegaafd. Daar zit hij dus nog een heel eind boven.quote:
Zolang de wetenschap nog niet 100% zeker is is de wetenschap ook maar een geloof.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik eigenlijk wel, en dat blijkt ook wel uit het topic. Je wilt toch die beginsingulariteit van de oerknal kunnen interpreteren? Je lijkt te denken alsof dat kattenpis is. Laat ik je alvast maar vertellen dat je er in dat geval heel erg naast zit![]()
Als je de oerknal an sich beter wilt begrijpen, zul je moeten begrijpen wat de basis van de algemene relativiteitstheorie (ART) is, wat (kromming)singulariteiten inhouden, en wat ze beteken voor de theorie (o.a. het werk waar Hawking groot mee is geworden, samen met Penrose). Daarnaast is het in elk geval handig te weten waarom de ART zo moeilijk met de kwantummechanica is te verenigen, en wat dat betekent voor dit vraagstuk. Dit soort zaken kun je b.v. in populaire literatuur van Brian Green lezen.
De vraag is eigenlijk: ben je oprecht geïnteresseerd in wetenschap, of probeer je je religieuze standpunten rationeel te onderbouwen met gaten in die wetenschap?
Deze post slaat zooo nergens op, maar dit station zijn we hier al een paar keer gepasseerd in F&L. Ik kan het eigenlijk niet opbrengen om het nog een keer uit te leggen. Zijn er vrijwilligers in de zaal?quote:Op maandag 6 juni 2011 12:46 schreef again1928 het volgende:
[..]
Zolang de wetenschap nog niet 100% zeker is is de wetenschap ook maar een geloof.
Een geloof van dat we iets zeker weten. Maar dat geloof slaat op dit moment nog helemaal nergens op. Dus atheïsme is misschien wel ook een geloof.
Ik heb de post bewerkt. En wat uitgebreider gemaakt.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:55 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Deze post slaat zooo nergens op, maar dit station zijn we hier al een paar keer gepasseerd in F&L. Ik kan het eigenlijk niet opbrengen om het nog een keer uit te leggen. Zijn er vrijwilligers in de zaal?
Tsja het niveau "Kijk!" to een gemiddelde Discovery docu.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef Johnny Blaze het volgende:
Je post wordt er niet veel beter op hoor. Het enige dat ik zie is dat jij gewoon helemaal niks begrijpt van wetenschap.
Uiteindelijk is de wetenschap dus ook zo.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:07 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja het niveau "Kijk!" to een gemiddelde Discovery docu.
Maarja dat is ook wel een beetje van onze tijd. Het publiek wordt volgestopt met kennis zoals de oerknal in zeer vereenvoudigde vorm. Hierbij wordt een hoop weggelaten. En dan wordt vervolgens gezocht naar de gaten in de vereenvoudigde weergave. Dat is jammer.
En als je denkt dat je er daarmee bent, dan blijkt ook nog eens een keer dat religieuzen pseudo wetenschappelijke uitspraken gaan doen. Zoals schelpen in de sahara aanvoeren als bewijs voor de zondvloed, bepaalde lijnen op de maan interpreteren als allah heeft de maan gespleten. Of er zijn delen van mensen en dieren die onreduceerbaar complex zijn.
Maarja je ergens in verdiepen is een keuze.
Een wedervraag:quote:
Dat is een beetje net zo nutteloos en dom als zeggen tegen jou dat jij met je wetenschap aantoont dat je gewoon helemaal niks begrijpt van religie.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef Johnny Blaze het volgende:
Je post wordt er niet veel beter op hoor. Het enige dat ik zie is dat jij gewoon helemaal niks begrijpt van wetenschap.
Dan geef maar gewoon antwoord op die vraag van Haushofer.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:17 schreef again1928 het volgende:
[..]
Dat is een beetje net zo nutteloos en dom als zeggen tegen jou dat jij met je wetenschap aantoont dat je gewoon helemaal niks begrijpt van religie.
Misschien, maar ik zit hier niet te verkondingen hoe dom en onzinnig religie zou zijn. Jij doet dat wel over wetenschap, dan mag ik toch wel verwachten dat je er voldoende vanaf weet om dat oordeel te kunnen geven. Maar dat is misschien weer wat te naïef van mij.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:17 schreef again1928 het volgende:
[..]
Dat is een beetje net zo nutteloos en dom als zeggen tegen jou dat jij met je wetenschap aantoont dat je gewoon helemaal niks begrijpt van religie.
Ik kan dit alleen snappen in mijn hoofd. Gebruik daarbij nogal ingewikkelde vergelijkingen die ik niet helemaal uit kan leggen en dergelijke. Alleen ik denk dat dit toch onderdeel is van een groter probleem.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een wedervraag:
Hoe kan een wetenschappelijke theorie "nergens op slaan" als het zowel kwantitatief als kwalitatief de wereld om ons heen verklaart? Omdat het niet overeenkomt met jouw notie van "hoe de natuur zou moeten zijn"?
Deze vind ik dan een beetje krom. Pure wetenschap heeft als doel om (bijvoorbeeld) het universum te verklaren waar die verklaring hun ook heen leidt. Ik vind het bijvoorbeeld een vorm van gemakzucht om overal waar je nog geen verklaring voor hebt maar een Bijbelse God tussen te proppen met een boek die alles verklaard door te zeggen dat Hij het gedaan heeft in een week.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:11 schreef again1928 het volgende:
Ik vind de wetenschap een soort gebrek aan respect om te verdiepen in het universum zoals het is. Dat je het respecteert. En dat je het niet weet. Want wat is nou het doel? Verdiepen in de wetenschap of verdiepen in het universum?
Dat is gewoon een wetenschappelijke benadering, hoor.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:32 schreef again1928 het volgende:
Dit zegt echter niks over de wetenschap. Iemand kan ook met "trial and error" hier achter komen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |