2cv | maandag 16 mei 2011 @ 21:36 |
Zo via-via kreeg ik te horen dat iemand en Saab had en er van af moest. Aangezien ik in de 1e plaats Citroënliefhebber ben werd mijn aandacht niet meteen gewekt, maar toen ik de vraagprijs te horen kreeg wel en ben ik een kijkje gaan nemen. Het ding is niet in concoursstaat, maar daar was de vraagprijs ook naar. Verder is het wel een tof, belastingvrij ding. Daarbij is hij ook nog eens blauw. Hier wat foto's die ik ter plekke gemaakt heb: ![]() ![]() Ik wou hem wel hebben, maar er moest nog zo'n 50% van de prijs af omdat er wat dingetjes aan mankeerden (denk aan een matige accu, verlopen APK, al maanden stil staan in de blote buitenlucht, enzovoorts) dus na even wat stevig onderhandelen werd een prijs overeengekomen waar we beiden tevreden mee waren en kon ik het 1 en ander regelen om het ding op te halen. Dus zo'n 4 maanden later heb ik een oprijwagen gehuurd, de Saab er op gelierd, en het ding zo richting de parkeerplaats bij m'n woning getransporteerd. Ik heb dar ook wat foto's en filmpjes van gemaakt, maar de filmpjes zijn verloren gegaan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thuis aangekomen ontstond er een probleem: de motor van de oprijwagen (jawel, je leest het goed) sloeg niet meer aan ![]() De Saab zelf heeft ook startproblemen, maar dat is alleen te wijten aan een terminaal overleden accu. Met een stel startkabels er aan start hij namelijk prima en als ik de startkabels dan los koppel blijft hij het ook gewoon doen. Verder is er iets met het stokje van de richtingaanwijzer (ik heb al een vervangend exemplaar gekregen van de vorige eigenaar, maar die wil deze terug), schijnt het ding her en der te lekken (is me nog niet opgevallen), zit er wat speling op de remklauwen (als je achteruit rijdt en remt hoor je 'kloenk', naar het schijnt) en de versnellingspookblokkering (alternatief voor en stuurslot) werkt niet meer. Natuurlijk kan er meer mis zijn (ik heb er nog niet echt onder gekeken) en moet het ding APK gekeurd worden, maar dat komt wel goed. Dat laatste heeft overigens de eerste prioriteit. | |
Hyperdude | maandag 16 mei 2011 @ 21:44 |
Wat een klotige deuken in de zijkanten. Ruzie met een Volvo gehad? ![]() Wel geinig bakkie als ie éénmaal fatsoenlijk rijdt. | |
Sounddragon | maandag 16 mei 2011 @ 21:52 |
Nice catch!, morgen naar de bouwmarkt voor een litertje of 3 matzwart en een hendig rollertje en wat tape, en rijden met dat ding ![]() | |
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 22:17 |
Wat een toffe 99!! | |
lipje | maandag 16 mei 2011 @ 22:23 |
hopelijk gaat de renovatie minder pijnvol dan de 95 en 96 van Dingest ![]() | |
2cv | maandag 16 mei 2011 @ 22:29 |
Kreeg die z'n vingers tussen de deur ofzo ? ![]()
![]() Ik denk dat hier niet hel erg veel aan hoeft te gebeuren ![]() | |
Dingest | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:58 |
Nee, het schiet niet op ![]() Zeker niet omdat ik alleen in de open lucht eraan kan werken en het nu al een paar dagen regent. Dat probleem met de richtingaanwijzer komt wel vaker voor, volgens mij zijn daar wel tips voor op het saabforum hoe op te lossen. | |
2cv | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:01 |
Ik denk dat ik de oude richtingaanwijzer even bij 'een mannetje' dump voor herstelwerkzaamheden. Dan kan die er weer in en kan de nieuwe retour verkoper. | |
2cv | woensdag 18 mei 2011 @ 00:23 |
Overigens LIJKT het er op dat ik alleen een zekering en de ruitenwisserbladen nog hoef te vervangen voor de APK er moet ook een vacuumslangetje voor de vervroeging van de ontsteking vervangen worden. Om er bij te komen moet je wel even de motorkap open doen ... De vloeistofjes moeten ook, maar APK heeft even voorrang. | |
vannelle | woensdag 18 mei 2011 @ 07:43 |
Je remmerij rammelde toch ook? | |
2cv | donderdag 19 mei 2011 @ 01:17 |
Ja, maar dat is niet erg, naar het schijnt. Remblokje wat een beetje in de klauw rammelt. Ik zal er even naar kijken, maar als het is wat ik denk wat het is hoeft er niets aan te gebeuren en kan ik veilig en verantwoord door karren (en remmen). | |
vannelle | donderdag 19 mei 2011 @ 07:39 |
Dat zou mooi zijn natuurlijk, ik hoop het voor je! | |
Anne | donderdag 19 mei 2011 @ 10:07 |
Projecttopic, 2cv? ![]() | |
2cv | vrijdag 20 mei 2011 @ 01:14 |
Goed plan ! De verlichting rondom doet het weer. Ook zit er een verse accu in, een nieuw vacuumslangetje en ben ik wat aan het stoeien geweest met alle knopjes in het dashboard, de stoelverstelling en nog wat interieurspul. Het schroefje van de achterlichtlens die niet los wou heb ik uitgeboord, maar door de warmte is het kopje gewoon door de lens gesmolten. Ook goed, de lens is er in elk geval af en de schroef is er uit. Ondanks de smelterij lijkt het er op dat het lenskapje gewoon vast geschroefd kan worden. Morgen zal ik dat weten, nu staan de lenskapjes allemaal even te drogen na hun wasbeurt. Ze zaten vol met algenzooi en andere organismen die niet thuis horen in lenskapjes. Morgen maar even nieuwe ruitenwissers regelen en het ding op oprijbokken zetten zodat ik kan zien hoe de onderkant er uit ziet. | |
Dingest | vrijdag 20 mei 2011 @ 01:22 |
Check dan vooral ook de onderkant van de deuren, de wielkasten en de asdoorgangen even, zijn bij Saabs niet de sterkste roestvrije punten ![]() | |
ikweethetookniet | vrijdag 20 mei 2011 @ 01:24 |
Als het maar geen Saab soap wordt ![]() | |
2cv | vrijdag 20 mei 2011 @ 01:35 |
Dankje ! Dat is heel wat anders ... | |
flap_konijn | vrijdag 20 mei 2011 @ 01:41 |
kek ding ![]() | |
mark_dabomb | vrijdag 20 mei 2011 @ 08:19 |
Leuk! Even aanmelden op het saabforum, daar kan je alle onderdelen voor deze dingen nog wel krijgen voor een prikske! | |
2cv | vrijdag 20 mei 2011 @ 15:54 |
Alreeds gedaan ![]() | |
Anne | vrijdag 20 mei 2011 @ 15:59 |
Dit is ook meteen je laatste post hier in dit topic he ![]() | |
2cv | vrijdag 20 mei 2011 @ 20:38 |
Nieuwe ruitenwissers gehaald bij de action. Als ze niet passen mag ik ze zelfs terug brengen ! Of het staat weet ik niet, maar de volgende eigenaar krijgt de oude ruitenwissers (waarvan het rubber desintegreert) er bij. | |
Executioner | zaterdag 21 mei 2011 @ 12:41 |
Zonde, weer een klassieker die met behulp van ducktape, tuinslangen en andere goedkope rommel naar de filistijnen geholpen wordt... | |
Sounddragon | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:10 |
niet iedereen heeft eventjes een paar roodjes op de plank om zo'n ding te restaureren tot nieuwstaat. Anders bied je hem geld, dan kun jij het beter doen? | |
vannelle | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:37 |
Jij had liever gezien dat ie bij de oude eigenaar bleef verstoffen zonder dat er naar omgekeken werd? En waar haal jij vandaan dat eea met ducktape, tuinslangen en andere goedkope rommel gaat gebeuren? Ik heb dat niet gelezen iig. Verder gewoon eens met SD. | |
Executioner | zaterdag 21 mei 2011 @ 18:47 |
Wanneer je er geen geld voor hebt moet je er naar mijn inziens niet eens mee beginnen. Daarbij als je zoals TS al 2 andere project auto's hebt staan waar amper geld en moeite in gestoken wordt, (hoeveel jaar ligt die 2cv al niet ergens in een loods gedemonteerd?) lijkt het mij gewoon verstandiger deze te laten staan voor iemand die het project wel goed wil aanpakken. Daar ga ik gewoon vanuit aangezien TS daar bij zijn vorige projecten ook niet vies van was. | |
Dingest | zaterdag 21 mei 2011 @ 19:31 |
'Tis geen restauratie, hij wil gewoon zorgen dat-ie met een leuke auto kan rijden. Daar is die ook voor gebouwd ![]() ![]() Als ik straks klaar ben met mijn 96 worden de dingen die verder niet zo van belang zijn ook op een houtje-touwtje manier aangepakt. Beetje krom om te doen alsof een oldtimer alleen gebruikt mag worden als die ook dan in nieuwstaat gebracht en gehouden wordt. Ik vind het ook hartstikke mooi als mensen dat ook doen. Maar meer dan genoeg mensen die zo'n ding rijden en alleen doen wat er aan gedaan moet worden om hem te laten rijden - waar hij ook voor ontworpen is ![]() Ben benieuwd naar het resultaat 2CV. Als je er weer mee kan/mag rijden kom er anders eens mee deze kant op, ik heb eigenlijk alleen ervaring met 95/96s en ben wel benieuwd naar een 99. | |
2cv | zondag 22 mei 2011 @ 01:10 |
Executioner moet even beter gaan lezen in plaats van te zoeken naar woorden als ducktape. Ik zou liegen als ik zeg dat ik nooit ducktape gebruikt heb om het 1 en ander bij elkaar te houden, maar dat is uitsluitend van tijdelijke aard. Daarbij ken je in de post die je aanhaalt lezen dat ik juist GEEN ducktape gebruikt heb. | |
Dingest | zondag 22 mei 2011 @ 01:33 |
Wanneer wil je hem eigenlijk door de APK halen? | |
2cv | zondag 22 mei 2011 @ 01:53 |
Maandag wil ik er een afspraak voor maken. | |
2cv | zondag 22 mei 2011 @ 03:03 |
Vandaag wat omgeknutseld met het Saabje. Ik heb ook veel foto's gemaakt. Als eerste heb ik de ruitenwissers vervangen. Dat ziet er zo uit: ![]() ![]() Ik heb er ook een plens water overheen gegooid Volgens mij doen ze wel redelijk wat ze horen te doen, maar de praktijk zal het uitwijzen. Onder de motorkap, bij de zekeringendoos vond ik deze stekker. Het lijkt op de aansluiting voor een uitleescomputer, maar zoiets heeft deze Saab gelukkig niet. Wie weet wat het is ? ![]() ![]() Ook heb ik de lichtkapjes weer terug geschroefd en de bakolie bijgevuld (wordt later ververst). Vervolgens heb ik de motor gestart en ben ik als een halve gare voor en achteruit gaan rijden waarbij ik bij het keerpunt steeds stevig geremd heb. Doel: de remschijven 'schoon' remmen en de remklauwen zelf ook even losremmen. Vervolgens was het tijd om het Saabje eens op wat oprijbokjes te parkeren: ![]() Zo kon ik de onderkant wat beter inspecteren. Er zit wat roest aan, maar voor een auto van 27 jaar oud vind ik het wel meevallen. Omdat dit een beetje veel foto's zijn heb ik er even thumbnails van gemaakt. Asdoorvoer rechts-voor: ![]() ![]() Asdoorvoer links-voor: ![]() Langsprofiel links: ![]() Langsprofiel rechts: ![]() ![]() Schokdemperbevestiging links-achter: ![]() ![]() ![]() ![]() Schokdemperbevestiging rechts-achter: ![]() ![]() Achterkant dorpel rechts: ![]() ![]() Achterkant dorpel links: ![]() Achterkant wielkas links-achter: ![]() Remschijf rechts-achter: ![]() Remschijf links-achter: ![]() Er zijn nog wat interieurdingetjes die het niet doen (interieurverlichting, lampjes in knopjes, gordel-niet-om-waarschuwingslampje, motortemperatuurmeter, versnellingspook-blokkeersysteem met de contactsleutel, stoelverwarming), en wat technische dingen die aangepakt moeten worden (alle vloeistoffen vervangen, wellicht ook kleppen stellen en ontsteking afstellen), maar dat is voor later. Ik wil maandag een APK-afspraak gaan maken voor het ding. Als er APK op zit en ik rijd er wat mee rond motiveert dat ook om die dingen aan te pakken. | |
Dingest | zondag 22 mei 2011 @ 04:05 |
Gebruik de zoekfunctie op het saabforum goed, heel veel dingen zijn al eens behandeld of gevraagd ![]() "TSI is 'The ignition service instrument', bestaat uit een tachometer, cam angle meter, ohm meter, stroboscoop en schakelaar om te starten." Misschien dat je toch het lasapparaat nog even tevoorschijn moet halen, die dorpels zijn toch niet al te fris meer. Wat de exacte eisen zijn weet ook niet, mij valt het altijd vies tegen, zeker als er een beetje stevig tegenaan geprikt wordt ![]() | |
2cv | zondag 22 mei 2011 @ 04:27 |
Ik vermoed dat het niet zo heel erg gesteld is met de roestschade als je het vergelijkt met de APK-regels. Wellicht ga ik er wel wat in lassen, maar ik ga het in elk geval in de anti-roest-rommel spuiten. En misschien moet ik de zoekfunktie van het saabforum dan maar eens gaan gebruiken ![]() | |
Dingest | zondag 22 mei 2011 @ 12:47 |
Ik weet het verder ook niet wat wel en niet toelaatbaar is, zal ook wel per auto verschillen. Komen we vanzelf achter ![]() ![]() | |
2cv | maandag 23 mei 2011 @ 19:19 |
Vandaag 10 liter BP ultimate 98 gehaald (in een jerrycan op de fiets ![]() Overigens, kan iemand mij adviseren wat voor versnellingsbakolie er in moet ? Graag met onderbouwing ! De verschillende bronnen spreken elkaar nogal tegen en ik weet daarom (nog) niet wat ik er het beste in kan mikken. | |
Dingest | dinsdag 24 mei 2011 @ 02:17 |
Wat ik zo snel tegenkomen is 75W90 voor de 99 (o.a. bij Saab/Volvo-specialist Elferink) ![]() Toen ik het op het forum vroeg voor mijn 96 was de reactie vooral dat daar altijd wel discussie over zal zijn wat waar in moet ![]() | |
2cv | dinsdag 24 mei 2011 @ 02:51 |
Ik flikker er wel zout water in, dan weet ik zeker dat ik het niet goed doe ![]() | |
Dingest | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:53 |
Nee, zout water hoort in je kokerbalken voor het beste resultaat ![]() | |
2cv | woensdag 25 mei 2011 @ 18:37 |
Zo, het Saabje is naar de APK boer gereden. Vantevoren heb ik nog even: - de motor 'geflushed' (spulletje bij in het carter gegoten en 25 min. stationair laten draaien, olie er uit, verse olie er in en oliefilter vervangen) - de bakolie vervangen (10W40 in gedaan, maar als ik weet wat voor olie er beter in kan gaat die olie er in) - koelsysteem bijgevuld met water en ontlucht - de motortemperatuurmeter gefixt (los draadje vast gemaakt, vermoedelijk heeft iemand dat per ongeluk op een zondagmorgen los getrokken) - ca.een liter water uit de kinnebak laten lopen (waarom dat niet weg loopt wet ik niet, daar ga ik later eens naar kijken) Later ga ik nog de remvloeistof vervangen, koelvloeistof vervangen, luchtfilter vervangen en nog wat dingetjes doen die nodig zijn als je een auto goed wilt onderhouden maar die ik nu even vergeten ben. Maar nu ga ik eerst hopen dat hij door de APK komt en m'n huis opruimen want het is hier een t*r*ngzooi. | |
2cv | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:24 |
Helaas, het Baasje is niet door de APK gekomen. Wat roesterij, een remleiding die niet goed meer is, iets met een reflector (?) en nog wat geloof ik. Het Baasje is nog niet terug bij het basje en het rapport heb ik ook nog niet, maar dat komt wel goed. 'Toevallig' heb ik vandaag ook een lasapparaat gekocht ... | |
Anne | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:24 |
Toeval bestaat niet ![]() | |
2cv | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:31 |
Klopt, ik wil al best lang zo'n ding hebben + m'n BX heeft ook wat roestplekken die ik verholpen wil hebben. Daarom heb ik het ding aangeschaft. Ik had de beslissing dat ik zo'n ding nou eindelijk echt ging halen al genomen toen ik hoorde dat de Saab te rot was om door de APK te komen. | |
Dingest | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:33 |
Je kunt zelf al lassen, dus dan valt het nog wel te overzien ![]() Ik hoop dat ik voor de mijne niet teveel geld kwijt ben aan de lasser. | |
ikweethetookniet | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:40 |
![]() ![]() Mig, Mag, elektriek ![]() Prijs ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 27 mei 2011 @ 23:44 |
Ik was/ben/word constructielasser, dat is even wat anders dan plaatwerklasser ![]() ![]()
| |
2cv | dinsdag 31 mei 2011 @ 21:25 |
Helaas, de vloer onder de voeten van de bestuurder is niet meer APK-waardig. Gelukkig is dat mooi vlak spul. De balk die die vloer ondersteunt is ook aangetast, maar ik weet (nog) niet hoeveel ik daar in moet lassen. De dorpels zijn wonderlijk genoeg wel APK-waardig, maar als ik toch ga lassen kunnen die ook wel even dichtgeknetterd worden. De remschijven achter zijn ook verroest en een leiding aan de voorkant ergens. En er is iets met een reflector achter, maar dat snap ik nog niet helemaal hoe dat zit (toen ik de Saab ophaalde, was de monteur al weg en de meneer die mij hielp snapte het ook niet). Als de remschijven nog dik genoeg zijn ga ik ze met een staalborstel op en haakse slijper schoon poetsen. Die remleiding wordt uiteraard vervangen. | |
winterstorm666 | zaterdag 4 juni 2011 @ 01:42 |
oooooooooh een 99!! een van mijn lievelingsauto`s daar heb ik in leren rijden.. mijn ouders hebben er 2 gehad en het enige echte wat ze hadden was koelvin storingen in de zomer. leuk met 35 graden in de zomer ergens in frankrijk. succes ermee. ze zijn echt gaaf! | |
2cv | zondag 5 juni 2011 @ 17:38 |
De koelvin bij de mijne doet het prima. En als het nodig is maak ik een extra schakelaar in het dashboard zodat ik hem handmatig aan kan zetten. Gister maar even aan het lassen geweest: Dit is het probleemgebied: ![]() ![]() Eerst de rotte plekken er maar eens uit geslepen: ![]() ![]() Een plaatje (2mm dik, warm gewalst staal) gemaakt wat er in past: ![]() ![]() ![]() (ja, het is zo precies gemaakt dat het er gewoon in vast klemt) En het hele spul vast gelast: ![]() ![]() ![]() Helaas is het niet goed doorgelast dus heb ik aan de onderkant ook nog wat gelast. Helaas ben ik niet zo goed in bovenhands lassen en heb ik het staal (vermoedelijk) niet goed genoeg schoon gemaakt, dus dat ziet er niet uit. Ik overweeg sterk om de Saab aan de voorkant maar op bokken te rijden, de lassen en het vuil goed weg te slijpen en nog een poging te doen om het netjes te lassen. Vandaag hoofdpijn en regen dus een andere keer ga ik verder. | |
ikweethetookniet | zondag 5 juni 2011 @ 17:48 |
Waren de afgesleten pedaalrubbers geen apk afkeur ![]() Ik zou zowizo niewe eropzetten voor die paar dubbeltjes Voor de rest goed bezig ![]() | |
Hyperdude | zondag 5 juni 2011 @ 17:51 |
Die remleidingen binnendoor zijn dan wel weer goed gebleven. ![]() | |
blup | zondag 5 juni 2011 @ 17:52 |
ff schoonmaken voor je last.. | |
2cv | zondag 5 juni 2011 @ 18:12 |
Heb ik gedaan. Met een staalborstel op een haakse slijper. Echter, ik lag op m'n zij, naast de auto te kloten met het ding en kon er daardoor wat moeilijk bij + er was niet zo veel licht onder de auto. Het leek schoon, maar was het vermoedelijk niet. | |
2cv | zondag 5 juni 2011 @ 18:13 |
Pluspunt voor Saab ! Bij die BX van mij rot dat allemaal weg. Maar 1 van de remleidingen onder de motorkap is wel afkeur, dus die moet ook even vervangen worden ... | |
Dingest | zondag 5 juni 2011 @ 18:34 |
Mooi om te zien dat hier ook schot in de zaak zit ![]() Als het allemaal een beetje meewerkt kunnen we straks een uitgeleefde Saabs-toertocht houden ![]() | |
2cv | zondag 5 juni 2011 @ 21:19 |
Ik wil graag eens bij jouw Saabspul komen kijken want die nog oudere Saabs van jou vind ik leuker dan mijn Saab ![]() ![]() | |
Dingest | maandag 6 juni 2011 @ 01:48 |
Van mij mag je ![]() ![]() | |
2cv | maandag 27 juni 2011 @ 00:12 |
Zo liet ik de saab de vorige keer achter:![]() Het leek mij geen goed plan om het zo te laten, dus heb ik er maar wat staal in gelast. Toen zag het er zo uit: ![]() Omdat ik beng ben dat de lasrupsen op den duur door de vloermat heen gaan slijten, heb ik de lasrupsen maar wat vlakgeslepen: ![]() De linker kant van de Saab is qua roest nu APK-waardig. Nu de rechter kant nog, dan kan ik de rest aanpakken (remleiding, remschijven en nog wat dingen die ik even vergeten ben). Overigens heb ik de eerste APK-prent al binnen. Kost me ¤106,- ... | |
vannelle | maandag 27 juni 2011 @ 16:26 |
Zonde van't geld... ![]() Toch maar schorsen voor de zekerheid? Volgens mij ben je nog wel ff bezig. | |
2cv | maandag 27 juni 2011 @ 17:13 |
Elke 2 maanden krijg je een prent dacht ik, dus ik heb nog ff ![]() | |
Sounddragon | maandag 27 juni 2011 @ 17:15 |
Waarschuwing: ze zijn rap dit jaar; ik had er al 2 voor de Astra te pakken, toch maar weer ff geschorst nu ![]() | |
2cv | maandag 27 juni 2011 @ 17:58 |
Hoe rap is rap ? | |
Dingest | maandag 27 juni 2011 @ 17:59 |
Hoe lang denk je er anders nog mee bezig te zijn? Anders is schorsen een betere/goedkopere optie ![]() | |
2cv | maandag 27 juni 2011 @ 18:00 |
Als ik over een maand nog bezig ben (hoop het niet) dan wil ik hem gaan schorsen. | |
2cv | zondag 10 juli 2011 @ 22:06 |
Vandaag eindelijk weer wat aan de Saab gedaan. Ik heb de rotte plekken aan de rechter kant er uit gehakt. Het is daar beter te lassen dan links. Geen foto's van het resultaat. | |
ikweethetookniet | vrijdag 22 juli 2011 @ 13:39 |
Als je nog onderdeeltjes nodig hebt moet je snel zijn ![]() Saab soap | |
ikweethetookniet | maandag 22 augustus 2011 @ 00:57 |
Zwarte Baas ![]() ![]() | |
2cv | zondag 28 augustus 2011 @ 22:09 |
Hehe, het laswerk is gedaan ! Tenminste ... Het laswerk wat nodig is voor de APK. Omdat niet alles even goed doorgelast was heb ik aan de onderkant het staalbakapparaat er ook nog even langs gehaald (tip: houd je hoofd NOOIT recht onder de plek waar je last, ook niet als je een laskap op hebt). Ik moet het sul alleen nog even in de anti-roest-rommel zetten (RX5, RX7 en RX10, heb ik al klaar staan). Vandaag heb ik de remleiding naar de remklauw rechts-voor verwijderd. Dat was best een rotklus omdat 2 van de 3 klemmetjes nogal op een rotplek zaten. Gelukkig heb ik alles ruim vantevoren en meerdere malen ingespoten met deblock-oil (goede kruipolie) dus was de kracht die er nodig was om de schroefjes van de klemmetjes los te draaien niet het probleem. Het eerste moeilijk bereikbare schroefje achter de motorsteun heb ik los gedraaid door een griptang op het kopje te zetten. Dat ging prima en zonder het kopje meteen tot puree te persen. Het tweede schroefje heb ik op een vergelijkbare manier losgehaald maar wel nadat ik de spanner van de dynamo losgehaald heb zodat ik de dynamo een stukje aan de kant kon drukken. Het klemmetje achter de dynamo kon misschien niet ergens anders geplaatst worden, maar het klemmetje achter de motorsteun wel. De remklauwen achter waren vrij makkelijk te demonteren. Alleen de bouten zaten 'een beetje' vast dus heb ik een krik onder het uiteinde van de dopsleutel gezet om voldoende kracht te zetten. De rest ging veel makkelijker los. Helaas zag ik dat aan de rechter kant van de as de band om de asbuis heen geknapt was. Ik heb het dan over de band die deel uitmaakt van het bevestigingspunt van de voorste/onderste draagarm die (vanuit de as bekeken) naar voren steekt. De oorzaak is roest tusen de asbuis en die band. Ik hoop dat ze het voor de APK niet zien, maar er moet wel even een nieuwe as onder. Gelukkig is de achterasconstructie vrij simpel. Alleen even een goede achteras regelen. Dus als iemand een goede achteras voor een 99 GL uit 1984 heeft hoor ik het graag ! De remschijven en remblokken op de achteras wil ik gaan vervangen. Ik weet nog niet of ik de klauwen ook meteen ga reviseren. 1 rubbertje is wat vervormd en heeft een scheurtje, maar het lekt niet. Hopelijk krijg ik alles op tijd af want ik woon anti-kraak en moet voor 28 september weg zijn hier. | |
2cv | zondag 2 oktober 2011 @ 00:54 |
Bij poging 3 is het apparaat goedgekeurd voor de APK. Nu de achteras nog vervangen want daar zit een scheur in ... | |
Dingest | zondag 2 oktober 2011 @ 11:16 |
Gefeliciteerd met de APK ![]() | |
vannelle | zondag 2 oktober 2011 @ 21:15 |
En daar mee is ie goedgekeurd? | |
ononono | zondag 2 oktober 2011 @ 22:16 |
altijd leuk om te zien dat mensen denken dat APK betekend dat een auto in orde is..... | |
vannelle | zondag 2 oktober 2011 @ 22:26 |
Leuk he? Maar een scheur in de achteras is wel degelijk een veiligheidspuntje. Jij mag het normaal vinden, mij maakt dat niet uit. | |
2cv | zondag 2 oktober 2011 @ 23:13 |
Ja, anders was hij niet goedgekeurd he ? Maar de scheur kan je alleen zien als je het wiel er af haalt, daarbij verwacht je niet dat een auto zo'n soort scheur heeft, dus ik snap wel dat ze het niet gezien hebben. | |
vannelle | maandag 3 oktober 2011 @ 14:12 |
En hoe hebben ze de remvoering bekeken zonder het wiel er af te halen? Ga er ff van uit dat je trommelremmen achter hebt. Klinkt als een niet al te best bedrijfje...... | |
Dingest | maandag 3 oktober 2011 @ 14:25 |
Ik geloof dat de 99 achter schijfremmen heeft. | |
2cv | dinsdag 4 oktober 2011 @ 00:18 |
99 heeft schijven rondom. En niet al te best ? Sja, mij een zorg ![]() | |
2cv | vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:12 |
Ik heb laatst 2 oude, lelijke, roestige Saab-schaarkrikjes gekocht. De bovenkant daarvan heb ik er van af geslepen en de rest in de oud-ijzerbak gemikt. Vervolgens heb ik 2 kogelkopjes met M12 schroefdraad en bijpassende moeren, 2 stukjes as, 2 ringetjes M12 en 2 vetnippels genomen. De kogelkopjes heb ik in de draaibank bewerkt omdat er aan het schroefdraad een randje zat, de stukjes as heb ik in de draaibank en de kolomboor bewerkt zodat de kogelkopjes er in passen, de M12 ringetjes heb ik ook bewerkt in de draaibank (het gat was te klein), de moeren van de kogelkopjes heb ik op de kogelkopjes geschroefd en vastgelast, de de bewerkte asjes heb ik aan de bovenkanten van de kriks gelast, de kogelkopjes heb ik in de bewerkte asjes gestoken, de bewerkte M12 ringen heb ik om de kogelkopjes gedaan en vastgelast aan de bewerkte asjes, het resultaat heb ik zwart laten spuiten, ik heb de vetnippels in de bewerkte asjes geschroefd en er vet in/door gepompt. Als laatste heb ik 2 assteunen uit de kofferbak van Criezel gehaald, het binnenste gedeelte daar uit gehaald en in de draaibank bewerkt om M12 schroefdraad in de bovenkanten te maken. Vandaag heb ik de volledige asstenen en het dingetje wat ik heb gemaakt gecombineerd en daar staat de achterkant van de Saab nu op. | |
2cv | donderdag 3 november 2011 @ 23:39 |
Enige foto's van de contraptie die ik gemaakt heb. Alles gemonteerd en in werking: ![]() Het losse bovenstuk (ter referentie ligt er een steeksleutel 18/19 naast): ![]() Schroefdraad M12 in de bovenkant van de assteun. ![]() Zo zit dat gemonteerd (bovenstukje zit niet geheel in de assteun geschroefd, dat gebeurt uiteraard wel als er een auto op de contraptie staat) : ![]() Zo dus: ![]() Ook nog 2 foto's van de scheur in de as. De scheur is slecht te zien, maar zit er wel. ![]() ![]() | |
2cv | maandag 7 november 2011 @ 23:30 |
Vandaag nieuwe remnippels gehaald en een verse fuseekogel. Mijn plan was de remnippels in de klauwen te draaien, het remsysteem rondom te ontluchten en het ding dan weer met z'n wielen op de straat te zetten (die kogel komt later wel). Helaas draaiden de remnippels een beetje zwaar. Ik dacht dat het roest/vuil was en draaide door. Resultaat: bij het ontluchten vraten de schroefdraad van de remklauw en en van de ontluchtingsnippel elkaar op. Ik heb de nieuwe (maar beschadigde) remnippel er wel uit gekregen gelukkig. Ik heb 3 opties: 1) grotere schroefdraad in de remklauw maken, een busje draaien die in de remklauw past en een nieuw remnippel in het busje draaien 2) een helicoil (of iets dergelijks) regelen en die in de remklauw monteren 3) een andere remklauw (het liefst 2 i.v.m. remverschil) regelen en die monteren Bij punt 1 is het nadeel dat de beschadigde nippel schroefdraad M10 is en dat er dan een busje M12 in moet. Maar de kerndiameter van normale M12 schroefdraad is 9,853mm dus zou de schroefdraad van het busje de schroefdraad van de remnippel kruisen waardoor het busje geen stevigheid heeft. Dan zou ik dus een snijplaat M12x1 en een tap M12x1 moeten regelen (kerndiameter 10,773mm) om welgeteld 1 keer te gebruiken. Daarbij zit de oorspronkelijke schroefdraad op geen enkele manier recht/haaks in de remklauw, dus wordt het al een uitdaging om de remklauw stevig onder de kolomboor/freesbank op te spannen plus er bestaat het risico dat er spanen in de remcilinders komen of dat ik te diep boor of op en andere wijze iets sloop. Bij punt 2 is het nadeel dat ik geen helicoil-gereedschap heb. Ook bij deze optie moet ik weer dingen kopen die ik bijna nooit nodig heb. Daarbij moet ik de remklauw weer opspannen etc. en ook hier is weer het risico dat ik iets sloop. Punt 3 lijkt mij dus het eenvoudigste. Maar ik sta open voor suggesties etc. Ik baal trouwens het meest vanwege het feit dat ik de remklauw zelf gesloopt heb. Had ik maar even een tapje M10x1 besteld. Dat is minder duur dan bovenstaande opties en had me veel ellende bespaard. Eigenwijze Fries die ik ben ! | |
vannelle | dinsdag 8 november 2011 @ 00:18 |
Serieus M10 voor een ontluchtingsnippel? Lijkt mij nogal aan de grote kant, of zit dat bij jouw auto anders? | |
2cv | zaterdag 12 november 2011 @ 01:17 |
Uit mijn hoofd zeg ik dat Citroën M8 heeft. Dan is M10 niet zo heel veel groter. Vergeet ook niet dat er door een groot deel van de nippel een kanaaltje loopt en dat er aan het uitende van de nippel een punt zit. Dan heb je een beetje ruimte nodig. | |
2cv | vrijdag 16 maart 2012 @ 18:14 |
Het remnippel probleem is opgelost: het was voornamelijk het schroefdraad van de remnippel zelf dat beschadigd was. Ik heb een tap besteld en de schroefdraad daarmee schoon gemaakt en er nieuwe remnippels in gedraaid. De hele winter heeft de Saab buiten gestaan. Ik heb er niet me gereden zodat er geen pekeltroep door de gaten naar binnen geslingerd werd. Vanmiddag heb ik de Saab gereanimeerd en heb hem weg gedaan. Hij staat nu bij de lasserette. Na 2 april wordt hij gelast. | |
2cv | vrijdag 20 april 2012 @ 18:47 |
Zo, het Saabje is gelast. Bij de dorpels en bij de achterspatborden zaten wat gaten. Geen APK-afkeur maar om te voorkomen dat het wel APK-afkeur zou worden heb ik het toch maar laten lasen. Overigens is niet alles gelast. De deuren zijn b.v. onaangeroerd gebleven. Die kan ik, als het nodig is, wel eens in het geheel vervangen. Nu is het tijd voor de techniek: er lekt ergens wat koelvloeistof, er schijnt olie in de carburateur te moeten en de koelvloeistof moet vervangen worden. Tevens lijkt het me verstandig de ontsteking na te kijken en de klepspeling te controleren. Ook moet er een verse grille in. Die zat al wat los en de motorkap ging niet open. Iemand had de motorkap wat lomp dicht gedaan waardoor de rechterkant niet goed dicht zat. Daardoor stond er wat spanning op de motorkapsluiting en heb ik de grille er uit gesloopt om er bij te kunnen en de motorkap te openen. Als alles in orde is bevonden mag 'ie m'n BX een week gaan vervangen. | |
2cv | zondag 2 september 2012 @ 01:58 |
Vandaag de vloeistofjes van de Saab gepeild (alles in orde), de accu gemonteerd (hing aan een druppellader), de grille gemonteerd (was er uit gebroken, zit nu met tiewraps vast) en de kofferbak leegehaald en opnieuw ingeruimd. Maar daarbij schrok ik me de t*r*ng. Er is n.l. brand geweest in de kofferbak. Die is ontstaan bij het lassen. Dat dat überhaupt gebeurd is vind ik vrij matig, dat het bedrijf waar ik m'n Saab heb laten lassen dit niet gemeld heeft vind ik helemaal schandalig ! Hier de foto's (allen klikbaar voor een groter formaat) : ![]() Kofferbakvloer met brand-rotzooi Rechts in de hoek (niet zichtbaar) is het begonnen. ![]() Rechts-boven bij het scharnier van de kofferklep. Hier mist iets. Ook de veer is raar uitgerekt. Of dat door de hitte komt weet ik niet, want de veer is zwel zwartgeblakerd maar de lak/ciating die er op zit is niet weggeschroeid (zou je wel verwachten als het metaal zo heet is geweest dat het z'n eigenschappen verliest) ![]() Links-boven bij het andere scharnier van de kofferklep. Die kitrommel moet je even wegdenken, maar verder hoort het er zo uit te zien. Dus de veer niet zo ver uitgerekt en een plastic bak voor het rooster. ![]() De kartonnen (!) kofferbakbekleding. Hier is duidelijk iets weggefikt. Waarom saab trouwens kartonnen kofferbakbekleding gebruikt is mij een raadsel. ![]() De versmolten bak voor het roostertje. Door de uitgerekte veer blijft de klep niet fijn open staan. Die moet dus vervangen worden. De andere gesmolten/verbrandde dingen uiteraard ook. Overigens kom ik hier nu pas achter omdat ik sinds het laswerk niet echt meer naar de Saab omgekeken heb ![]() Morgen ga ik er mee naar Nanko om de ontsteking te stellen en wellicht ook de kleppen te stellen (dat werkt met vulplaatjes ![]() | |
2cv | maandag 3 september 2012 @ 00:00 |
Vanmiddag bij Nanko de ontsteking gecontroleerd (stond goed), de klepspeling gecontroleerd en de bougies vervangen. De klepspeling heb ik gemeten met lauwwarme motor. Ik besef dat dat eigenlijk met koude motor moet gebeuren, maar ik weet nu hoe het moet en ik heb een indicatie. Overigens, met lauwwarme motor was de speling iets te groot, maar dat is beter dan net te krap. Echt stellen kon (nog) niet omdat het stellen met stelplaatjes moet en die heb ik niet. Op de terugweg even het gas lekker ingetrapt. In de 4e versnelling gaat het ding 155, in de 5e 150. Overigens, bij 155 in z'n 4 is het toerental +/- 4750 en het 'lichtrode' toerengebied begint pas bij 5500. | |
AdoraBelle | maandag 3 september 2012 @ 03:53 |
Zijn die afgesleten dan? In de Peug is het gaspedaal puur metaal met alleen sporen van rubber. | |
2cv | woensdag 5 september 2012 @ 01:16 |
Vandaag met het geSaabte langs de lasboer geweest. Die had het druk (hij wist toen hij dat zei nog niet waarom ik langs kwam), dus morgen maar weer een poging. De 7-polige stekker bij de trekhaak zag er roestig uit (alalalalalalaliemumium) maar deed het nog wel redelijk. Maar wegens een massaprobleem (de gewone verlichting dimt een beetje op het ritme van het knipperlicht) toch maar een andere stekkerdoos er aan gehangen. Dat ding heb ik al duizenden kilometers achterin Oude Criezel/Criezel 2/Driezel liggen dus die komt nu mooi van pas. Maar helaas nog steeds een massaprobleem, al is het wellicht ietsje minder. De draden naar de 7-polige stekker zitten met van die blauwe klemmetjes aan de orginele bedrading vast. Ik denk dat dat het probleem is. Misschien dat ik dat eens ga vervangen voor iets dat wel betrouwbaar is. Tevens lopen er niet 2 maar slechts 1 draden voor de gewone verlichting naar de stekkerdoos en zat er in de oude stekkerdoos een extra draad die 2 pennen met elkaar verbond. Misschien dat ik de hele dradenbrol naar de stekkerdoos eens ga vervangen om het dan eens goed te doen. Maar de carburateur (gewoon nakijken en olie bijvullen) heeft prioriteit. | |
2cv | woensdag 5 september 2012 @ 20:51 |
Vandaag weer wat aan het Saabje geprutst. Klokje doet het weer, bepaalde lampjes doen het weer, 12V plug doet het weer, alarmlichten doen het weer en de richtingaanwijzerhefboom is vervangen. Ik heb tevens de brandschade aan de lasboer laten zien. Omdat het al een half jaar geleden is dat die een poging heeft gedaan mijn Saab in de hens te steken heb ik er niet al te moeilijk over gedaan, maar ik heb wel een goede, mooie, nette, nieuwe gevarendriehoek gekregen. Hopelijk heb ik die nooit nodig. Nu nog de temperatuurregeling en de stoelverwarming fixxen en er een radio in proppen, dan is alle elektriek in het interieur gefixt. | |
densmee | woensdag 5 september 2012 @ 23:58 |
Aansluit setje trekhaak kost maar een tientje | |
2cv | donderdag 6 september 2012 @ 00:14 |
Is dat in- of exclusief doos ? En waar haal je dat ? | |
densmee | donderdag 6 september 2012 @ 00:18 |
inclusief doos en gewoon bij automaterialen zaak. heb je wel een 7 polige, 13 polig was 20 euro geloof ik | |
2cv | donderdag 6 september 2012 @ 00:43 |
Dan moet ik eens een (goede) automaterialenzaak vinden. | |
2cv | donderdag 6 september 2012 @ 01:11 |
Bij welke automaterialenzaken heb je die dingen zien liggen ? Dan kan ik gerichter zoeken. | |
densmee | donderdag 6 september 2012 @ 10:27 |
huva in eersel heeft ze zo, ik heb er daar al verschillende gehaald | |
2cv | donderdag 6 september 2012 @ 11:51 |
Bedankt ! Ik had zo'n set moeten halen toen ik in Doel was ![]() | |
2cv | donderdag 6 september 2012 @ 19:20 |
Vandaag de klepspeling bij koude motor gemeten. Bij halfwarme motor stonden ze allemaal te ruim. Nu stonden er 3 te krap ! Een beetje warmte doet dus best veel. Wellicht zitten er erg lange klepstelen in of is het dieper in de kop al gauw (veel) warmer. Ik heb ook geprobeerd iets te doen aan de knop van de verwarming (het wordt niet (meer) warm in het interieur en de knop veert terug) maar ik krijg het dashboard niet uit elkaar. En in de boeken (Olving en Haynes) staat het ook niet beschreven. Ik ga dus maar even op SF kijken. | |
2cv | zaterdag 15 september 2012 @ 02:12 |
Afgelopen zondagavond de motor gekookt. Tijdens het rijden was de temperatuur OK, toen de motor uit stond begon het koelwater te koken. Ventilator werkte niet. Afgelopen midweek (ff weg met de BX, Saabje mocht afkoelen) ben ik in de boeken gedoken en vanavond heb ik het gerepareerd. Oorzaak van de weigerende ventilator: een zekering die slecht contact maakt ![]() Ik ga alle zekeringen vervangen. Het zijn ouderwetse dingen van plastic en metaal zoals deze: ![]() Hier staat een verhaal wat die (oude) zekeringen doen. Dus maar een voorraadje verse zekeringen halen en alles preventief vervangen. | |
2cv | zaterdag 15 september 2012 @ 20:58 |
Aangezien sommige zekeringen korter geworden zijn en matig contact maken gaat er een handvol verse zekeringen in. Ik heb ze vandaag besteld, samen met een klepdekselpakking. Bij de Saabdealer op de brug bleek waarom mijn Saab bij de asdoorvoeren (zwak punt qua roest) niet roestig leek. Plamuur/polyester roest niet. Aangezien daar in de buurt ook de onderste draagarmen aan de carosserie vast zitten is dat wel een belangrijk puntje om stevig te houden. Dat wordt dus bakken en braden. Maar niet weer bij die pyromanen waar ik eerder geweest ben. | |
hardcore-gabberr | zondag 16 september 2012 @ 00:04 |
bruut hoor die saab | |
2cv | donderdag 27 september 2012 @ 02:42 |
Vandaag ging de Saab voor de APK. Zowel de APK-keurmeester als de RDW-steekproefcontroleurmeneer vonden dat het ding wel goedgekeurd mocht worden. 1 zorg minder dus kan ik nu nu het polyester, plamuur en roest waar de onderste draagarmen aan vast zitten vervangen door echt staal en de remslangen vervangen ![]() | |
vannelle | donderdag 27 september 2012 @ 13:25 |
Daar issie mee goedgekeurd? LOL!! | |
2cv | donderdag 27 september 2012 @ 16:21 |
Ja, ik vind het ook wonderlijk. Maar het is een zorg minder. | |
2cv | vrijdag 28 september 2012 @ 19:36 |
Inmiddels heb ik keramische zekeringen, een klepdekselpakking, rubber bussen voor de achterwielophanging en 2 verse remslangen. Na het laswerk prop ik dat fijn in de Saab. | |
2cv | maandag 15 oktober 2012 @ 01:51 |
Vandaag de onderste draagarmen, fuseestukken, schokdempers en aandrijfassen gedemonteerd. Om de achterste bouten van de draagarmen te verwijderen heb ik ook het stuurhuis los gehaald, anders kon ik ze niet ver genoeg omhoog drukken. Aan de rechter kant is de binnenste homokineet vrijwel compeet droog. Daar gaat dus een verse as in. En vers vet uiteraard. Ik ben wel 'iets' langer bezig geweest dan gehoopt. | |
Turquaz52 | maandag 15 oktober 2012 @ 01:54 |
Ik weet precies wat je bedoeld.. Mijn Mk2 had 2 weken geleden al af moeten zijn.. ![]() | |
2cv | dinsdag 16 oktober 2012 @ 01:07 |
Ik zou in 2 uurtjes wel even alles wat in de weg zat aan de voorkant er uit/af schroeven. Dat werd +/- 7 uur ![]() Maar ik heb vantevoren de omgeving (de brug en het gebied er onder/omheen) ook wat schoongemaakt en opgeruimd. | |
2cv | dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:58 |
Nieuwe planning: morgen alles aflassen en gedeeltelijk monteren, donderdag en vrijdag het spul in de anti-roest-meuk zetten, zaterdag de laatste dingetjes er op zetten en het ding weer op het wegdek zetten. | |
2cv | maandag 22 oktober 2012 @ 00:09 |
Vandaag heb ik de wielophaning weer onder de Saab hgeschroefd en het ding van de brug naar buiten gereden. Niet omdat het laswerk af is, maar omdat de lasser voorlopig geen tijd heeft en de brug vrijgemaakt moest worden. Er zit nu een laag zinkspray over het blanke metaal. | |
invine | vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:51 |
Doe is foto's ![]() | |
2cv | vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:55 |
Volgende keer al 'ie weer op de brug staat, ok ? | |
2cv | woensdag 12 december 2012 @ 00:41 |
Gister heb ik het laswerk bekeken. Het ziet er goed uit en het is ook al tegen roest behandeld, erg netjes ! Foto's heb ik nog niet. Ik heb ook de bouten van de achterste remklauwen geborgd met borgdraad (niet de officiële methode, maar het werkt vast) en het dashboard uit elkaar gehaald. Helaas is dat ingewikkelder dan bij een BX, maar ik heb nu wel de reden van het niet-functioneren van de verwarming gevonden: het plastic waar de buitenkabel aan vast zit is afgebroken. Daar moet dus even ene nieuwe unit voor komen. Helaas sleutelt het niet zo lekker als het binnen even warm is als buiten. | |
2cv | zaterdag 12 januari 2013 @ 21:17 |
Inmiddels zit het dashboard weer in elkaar (met wat 'nieuwe' 2e hands onderdelen er in) maar de verwarming doet nog steeds weinig. Tevens wordt de motor niet/nauwelijks warm. De oorzaak ligt zeer hoogstwaarschijnlijk bij een kapotte thermostaat. Ik ga dat niet eens testen, ik prop er meteen neen nieuwe in. Dan gaat er ook meteen verse koelvloeistof in. To-do list: - Thermostaat vervangen - Koelvloeistof en olie (motor + versnellingsbak) vervangen - Rubbers in/bij de achteras vervangen - Banden vervangen - Veer achterklep vervangen - Bekleding kofferbak vervangen - Laatste interieurdelen terug monteren - Ontbrekende schroefjes in het interieur plaatsen - Mechanisme dat er voor zorgt dat de motor alleen gestart en uit gezet kan worden met de versnellingspook inde achteruit-versnelling repareren - Grille vervangen - Rubbers voorste schokdempers vervangen (schokdempers an sich functioneren nog goed) - Uitlijnen - Stoel- en achterruitverwarming repafixxen (die 2 werken op 1 of andere manier samen en nu wordt alleen het knopje warm ![]() Gelukkig staat de Zweedse Zwalker weer voor de deur en kan ik het meeste op straat doen. [ Bericht 9% gewijzigd door 2cv op 12-01-2013 21:59:23 ] | |
2cv | dinsdag 15 januari 2013 @ 00:13 |
De Saab wordt niet warm genoeg volgens de temperatuurmeter (blijft vrij laag staan maar doet niet niets), ook de kachel geeft niet veel warmte maar na +/- 15-20 minuten stationair draaien met choke (+/- 1000-1500rpm) gaat de koelventilator wel draaien. Past dat in het beeld van de kapotte thermostaat ? Of kan er meer stuk zijn ? | |
2cv | woensdag 16 januari 2013 @ 18:22 |
De Saab heb ik op 4 oprijbokken gezet en de koelvloeistof afgetapt. In de kop zou ook nog een aftapplug moeten zitten, maar die heb ik niet gevonden. Weet iemand hoe dat zit ? De vermiste aftapplug zou aan de kant van het uitlaatspruitstuk moeten zitten, in de buurt van het schutbord (distributiekant van de motor dus). Anderzijds: er 'mist' ook een onderste radiateurslang. Wellicht hoort het allemaal zo. De thermostaat ging er zonder morren uit. Ik moet alleen nog even een nieuwe regelen. Dan kan die er weer in, verse koelvloeistof (echte koelvloeistof, geen water) er in, laten zakken en gaan met die banaan. Overigens heb ik voor het klussen de motor even warm laten lopen, dat sleutelt een stuk prettiger ![]() | |
lipje | woensdag 16 januari 2013 @ 21:39 |
heb je maar 1 slang aan je radiateur zitten? | |
2cv | woensdag 16 januari 2013 @ 21:40 |
2, beide bovenaan. Maar er zou onderaan óók een slang moeten zitten. Al is dat weer niet zichtbaar op de schema's. | |
Q.C.Passed | donderdag 17 januari 2013 @ 20:16 |
Baas neem een Saab ![]() Ik heb ook een Saab ![]() Een handgeschakelde Saab 900 2,5 V6 Full Option ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 17 januari 2013 @ 20:19 |
Gaaf ! ![]() ![]() Heb je een foto ? | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 03:37 |
oshiro | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:08 |
Die doen het dus gewoon... Aangezien het thermokoppel in je radiateur wel gewoon omsloeg (fan ging draaien) denk ik eerder dat het in je metertje of je tempsensor zit. | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 20:10 |
Nope, de linker doet het verkeerd, de rechter doet het goed. De linker gaat veel te vroeg open. En dat is toevallig net de oude ![]() | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:45 |
Vandaag de Saab maar eens schoongespoeld. Het koelsysteem althans. Ik heb (toch nog) even gezocht naar een aftapplug op het motorblok zelf. Het enige wat ik vond was een enorm dikke zeskant. Met een dop 36 heb ik die los proberen te draaien. Er zat wel beweging in, maar ik kon het ding op een gegeven moment niet verder los draaien. Ik vermoed dat het een soort bout is en dat het uiteinde van het schroefdraad door roest zo opgezet is dat het niet meer door het schroefdraad in het blok past. Ik heb het ding maar weer vast gedraaid om moeilijk te herstellen schade te voorkomen. Daarna heb ik de slangen van/naar de radiator losgehaald. Aan de motorzijde helemaal en aan de radiatorzijde genoeg om de slangen over de aansluitingen omhoog te kunnen draaien. Vervolgens heb ik de radiator vol gegoten met heet water zodat het eventuele ijs kon smelten. Daarna heb ik de stop onderaan de radiator er uit gedraaid om de radiator te legen. Met de stop er uit heb ik via beide slangen meer warm water in de radiator gegoten tot er helder water uit het aftapgat kwam. Vervolgens heb ik het thermostaathuis ZONDER thermostaat terug gemonteerd en de slangen tussen motor en radiator omgekeerd gemonteerd (de linker aan de rechter kant en de rechter aan de linker kant). Daarbij heb ik beide slangen alleen aan de motor-kant vast gemaakt. De lange slang heb ik naar beneden geleid en de korte naar boven. Vervolgens heb ik de dop op het expansievat gedraaid en heet water in de korte slang (die omhoog wijst, nu links aan het expansievat zit en oorspronkelijk rechts hoort) gegoten. Helaas liep het water niet door. Er zat nog ijs in de waterpomp. Dat heb ik weggehaald door de dikke slang tussen de waterpomp en het expansievat aan de kant vande waterpomp los te halen. Ook heb ik de bovenste slang vande waterpomp naar de kachelradiator los gehaald. Vervolgens heb ik water in de slang voor de kachelradiator gegoten en toen er water uit de pomp begon te lopen heb ik alles even uit laten druppen, de slangen aan de pomp weer aangesloten en weer via de slang aan het expansievat water in de motor gegoten. Nu liep dat mooi door en ik heb er net zo veel water in gekiepperd tot het water dat uit de motor kwam redelijk helder was. Als laatste heb ik alles weer gemonteerd zoals het hoort, uiteraard met nieuwe thermostaat. Helaas was ik vergeten dat er dan water in de pomp blijft staan, dus later heb ik de slang tussen het expansievat en de pomp nog even los gehaald om dat laatste water ook af te tappen. Ik zou het hele koelsysteem nog vullen met verse koelvloeistof, maar het werd al donker, ik was half bevroren en ik moest de koelvloeistof ook nog halen, dus ik vond het wel best. Ik heb nog een fotootje van de werkplek, die zal ik zo plaatsen. | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 januari 2013 @ 21:50 |
gelukkig kost KVS geen drol bij de action ![]() | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:12 |
Ja, maar ik heb geen zin om het zo vaak bij te vullen. | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:20 |
De werkplek:![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:21 |
Je kan veel zeggen.. maar je Blauwe Baas staat hoog op de poten ![]() | |
TC_Artemis | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:21 |
Oh my, lekker koud ![]() | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:22 |
Kan ik er makkelijk bakkies onder schuiven ![]() | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:23 |
-2 | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:24 |
partytentje met dichtewantjes nemen en een dikke straalkachel dr bij nemen ![]() | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:26 |
Meh, kost geld. | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:26 |
nja sleutelen met -2 gaat mij te ver ![]() | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 22:30 |
Watje. | |
2cv | dinsdag 22 januari 2013 @ 23:08 |
Ohja, even voor de zekerheid: al het spoelwater uit de motor heb ik netjes opgevangen en voer ik af naar het milieuterrein. | |
oshiro | woensdag 23 januari 2013 @ 01:27 |
Damn wat wrijf ik in mijn handjes met put, olieafvoerinstallatie, en vloerverwarming... | |
2cv | woensdag 23 januari 2013 @ 01:33 |
Ik wreef ook in mijn handjes hoor ![]() | |
oshiro | woensdag 23 januari 2013 @ 01:59 |
Zo'n idee had ik al ![]() | |
raulbouli | woensdag 23 januari 2013 @ 14:58 |
Gadverdamme, vreselijk klussen in de vrieskou... Heb het vorige week ook gedaan, om een achterbank te vervangen en het complete tapijt van mijn "project" auto...baal dat ik geen garage meer heb. Respect voor al het werk ![]() | |
2cv | woensdag 30 januari 2013 @ 23:07 |
Vandaag maar eens een stel stangen uit de achterwielophanging van de 99 geplukt. Doel: nieuwe bussen er in. Kostte wel wat moeite om één van de stangen er uit te halen, de bout was wat roestig en ik kon niet goed bij de moer ...![]() Yup, dat busje is wel stukkend. Die labels zijn om te bepalen wat waar hoort. ![]() Het rubber van de andere bus (onder) is ook niet 100% meer. ![]() En deze moer/bout-combinatie. Heeft iemand enig idee wat voor formaat schroefdraad er op die bout zit ? Het is volgens mij niet metrisch. | |
vigier | donderdag 31 januari 2013 @ 00:03 |
Dat merk je gauw genoeg... pak een moer die op basis van de diameter van de bout zou moeten passen. Zachtjes erop draaien en als hij gaat klemmen (niet door roest) dan is hij in ieder geval niet metrisch. Volgens het saabforum zou alles van de 99 metrisch moeten zijn. Heb je een schuifmaat? Is het vlakke gedeelte van de bout exact gelijk aan x mm? Of is het x,y? | |
2cv | donderdag 31 januari 2013 @ 00:39 |
Omdat de koppen van de bouten soms net niet in een steeksleutel passen (terwijl ze toch niet zo ver aangetast zijn door roest dat dat de oorzaak kan zijn) en omdat de schroefdraad erg grof lijkt dacht ik dat het niet-metrische schroefdraad is. Maar de sleutelwijdte is +/- 16 (afhankelijk van over welke vlakken van de kop van de bout ik meet) en de steeldikte is 10,98mm (leve de digitale schuifmaat ![]() | |
vigier | donderdag 31 januari 2013 @ 00:56 |
Hmm... even dit topic (al gaat het over een 900 Classic) lezen? http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=119926 Onderaan de eerste pagina een opmerking over M11... Dat het dus toch Engelse draadmaat kan zijn... 7/16" is 11,1125mm. Misschien toch even naar een goede ijzerwarenhandel gaan om te laten checken wat voor bout+moer het precies is? Met een verkeerde moer is het zo vernaggeld in ieder geval. | |
2cv | donderdag 31 januari 2013 @ 01:08 |
Ah, bedankt voor je tip ! Maar ik denk dat bij nader inzien de kortste klap toch is om naar een goede Saabboer te gaan om te vragen voor een moer + bout die zo'n stang op z'n plek houdt. Dan hoef ik me niet af te vragen of het ding metrisch of Engels is ![]() | |
oshiro | donderdag 31 januari 2013 @ 03:05 |
Of even bus opboren en M12 erin jassen? ![]() | |
2cv | donderdag 31 januari 2013 @ 03:06 |
![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:25 |
en hoe is het met de Baas B? :p | |
2cv | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:36 |
Morgen ff busjes overpersen, dan wat boutjes regelen en dan kan het ding weer in elkaar. | |
2cv | zondag 3 februari 2013 @ 01:55 |
Vandaag de rubbers in de stangen maar eens vervangen. Eerst bij m'n voormalige werkgever busjes gedraaid:![]() Die beschadiging/inkeping is om ruimte te maken voor de stang. ![]() De bussen passen in elkaar. En zo werkt het: ![]() Busje ... ![]() Stangetje ... ![]() Andere busje er op ... ![]() Ja, zo ja ... En als je dan op de bovenste bus drukt, drukt de rubber bus er uit. Overigens gaat dat niet zo heel makkelijk. De rubber bus kraakte behoorlijk toen ik hem er uit drukte. Ik gebruikte een pers met en capaciteit van ca. 40 ton. In een bankschroef was het vermoedelijk niet gelukt. Als ik de bus naar beneden geduwd had terwijl het spulletje zo op de tafel stond dan was het dwars door de tafel heen gegaan. En door de parketvloer. ![]() Dit ziet er toch veel beter uit zo met vers rubber ? Ik zou ook de rubber bussen op het andere uiteinde van de stangen vervangen, maar die had ik niet. Ik dacht dat ik ze gekocht had, maar die rubbers waren voor de schokbrekers. En die passen niet hier in. Nog even regelen dus ... Ik heb bij m'n voormalige werkgever ook 7/16 UNC bouten gevonden. De schroefdraad is vermoedelijk hetzelfde is als de schroefdraad van de bout uit de Saab. Ik kon die beschadigde moer er niet op draaien, maar dat kan ook al niet meer op de orginele bout dus dat zegt niet zoveel. Maar de spoed lijkt, voor zover ik kan zien, wel overeen te komen. Alleen jammer dat die mooie nieuwe bouten een paar centimeter te kort zijn ... | |
oshiro | zondag 3 februari 2013 @ 15:28 |
Netjes ![]() Heb je toevallig niet zo'n schroefdraadmeetgereedschapje? Zit vaak bij tappensets en zo, weet je in ieder geval de spoed exact... | |
2cv | zondag 3 februari 2013 @ 21:23 |
Ik heb een draadkammetje, maar de schroefdraad is zo beschadigd dat ik vermoed dat zelfs met dat draadkammetje ik niet ver(der) ga komen. En ik vermoed dat het niet metrisch is ![]() | |
densmee | zondag 3 februari 2013 @ 21:46 |
10 gangen meten en dan vergelijken | |
2cv | zondag 3 februari 2013 @ 23:49 |
Ik heb de bouten naast elkaar gehouden, maar omdat de schroefdraad van de oude bout zo verrot was, kon ik de gangen niet in elkaar laten grijpen. Maar ik denk dat een goede Saabboer de juiste bout levert als je 'die en die' bout bestelt. Het is dus ook geen halszaak om uit te vinden wat voor schroefdraad het is, maar ik wil het toch graag weten. A.s. woensdag laat ik de bout(en) zien aan een maat van me, die weet veel van schroefdraad en heeft ook meer schroefdraadkammetjes dan ik heb. Dan kunnen samen vast uitvinden wat voor schroefdraad er op die bout zit. | |
2cv | vrijdag 8 maart 2013 @ 19:38 |
En ook de Scania-dealer heeft geen bouten voor mijn Saab ![]() ![]() | |
2cv | dinsdag 12 maart 2013 @ 19:58 |
Zo, bouten en moeren besteld en de rubbers die ik besteld en ontvangen heb schijnen toch in de achterwielophanging te passen. Vandaag de grille er maar eens uit getrokken. Ik heb een andere liggen, daar moeten nog even wat kleine dingetjes op en aan geplakt worden en dan kan die er in. Misschien dat ik daar wat foto's van maak als ik het niet vergeet. | |
2cv | vrijdag 15 maart 2013 @ 23:27 |
Ik ben het niet vergeten ![]() ALLE PLAATJES ZIJN KLIKBAAR VOOR EEN GROTER EXEMPLAAR ! Mooi plakwerkje: ![]() ![]() ![]() ![]() Het ziet er wat ... eh ... lijmerig/knutselig uit maar aan de voorkant ziet het er beter uit: ![]() ![]() ![]() ![]() Boven de oude, onder de nieuwe(re) grille. Ik zie nu pas dat de nieuwe(re) grille donkerder is. Maar hij is wel netter. En de foto's zien er wat raar uit omdat ik ze alleen ondersteboven op kon stapelen en de foto 180 graden gedraaid heb. ![]() En dit zijn de 7/16 UNC bouten, 14 threads per inch. Ik heb 2 lengtematen besteld (2 inch en 2 1/4 inch) omdat geen van de 2 maten overeen kwam met de lengte van de orginele bouten. Ik heb 8 moeren besteld omdat ik een aantal moeren bij de voorwielophanging ook wil vervangen. Dat zijn n.l. dubbele, niet-zelfborgende moeren. Nu nog de laatste 2 rubbers in de achterwielophanging vervangen ... | |
Ou-Tannu | zaterdag 16 maart 2013 @ 00:56 |
bouten slijp je gewoon op lengte ![]() | |
2cv | zaterdag 16 maart 2013 @ 01:01 |
En dan verzink jij het uiteinde weer even voor me ? | |
oshiro | zaterdag 16 maart 2013 @ 01:47 |
Moer erop, slijpen, vijlen, moer eraf, opnieuw vijlen. Enkel lastig met een zelfborgende, maar je kunt ook proberen een oude moer ervoor te gebruiken. Of ff een snijplaat erover halen. Als je UNC snijplaten hebt ![]() Zelfs na laten lopen in de draaibank ![]() | |
2cv | zaterdag 16 maart 2013 @ 03:06 |
Ja, en hoe krijg ik daarmee zink op het uiteinde van de moer ? | |
sturmpie | zaterdag 16 maart 2013 @ 03:31 |
![]() mooi | |
loveli | zaterdag 16 maart 2013 @ 04:54 |
In een zinkbad hangen? | |
oshiro | zaterdag 16 maart 2013 @ 16:31 |
Niet, tectyl erop? | |
Ou-Tannu | zaterdag 16 maart 2013 @ 22:55 |
zinkspray? | |
2cv | zaterdag 16 maart 2013 @ 23:25 |
De juiste lengte bouten gebruiken zodat ik niets af hoef te zagen ? | |
Ou-Tannu | zaterdag 16 maart 2013 @ 23:28 |
Das natuurlijk de beste oplossing ![]() | |
oshiro | zondag 17 maart 2013 @ 21:17 |
Soms zijn die er niet ![]() Ik doe dikwijls ook de borst van een bout opsnijden omdat ik bouten met borst nodig heb maar met langere draad. Dan neem ik een langere bout met (te) lange borst, en zet er een snijplaat op. Worden ze niet sterker van, maar meestal is mijn boutgebruik toch wel oversized ![]() | |
2cv | zondag 17 maart 2013 @ 22:47 |
Ik hoef alleen op het uiteinde een moertje te draaien. En de borst opsnijden heb ik ook wel gedaan. Maar eigenlijk is het dan mooier/sterker als je gewoon een moer op een stuk draadeind (van de juiste lengte) last. Borst opsnijden klinkt trouwens een beetje gruwelijk ![]() | |
oshiro | zondag 17 maart 2013 @ 23:19 |
![]() ![]() Mja moer en stuk draadeind... mwa mwa... Als je voldraad nodig hebt is voldraad bout het mooist ![]() Maar in dit geval had ik borst nodig om de stoelen van de Renault op vast te klikken. Maar de bouten waren OF te lang met te lange borst (moer kwam tot het eind), OF hadden een te korte borst. Heb dus de te lange bouten doorgeslepen en de borst verder met een snijplaat wat ingekort. Toen was de borst lang genoeg en de bout ook ![]() Maar bij normale bouten wordt de draad er natuurlijk op gewalst, wat de sterkte wel ten goede komt. | |
2cv | zondag 17 maart 2013 @ 23:48 |
Te korte borst is toch geen probleem als de hele bout maar lang genoeg is ? | |
oshiro | zondag 17 maart 2013 @ 23:51 |
De haken van de stoelen moesten op de borst van de bout klikken, en liever niet op de draad. Dus had lange borst nodig, en korte draad. Bouten die ik vond hadden echter OF een te korte, OF een te lange borst. ![]() Back on topic ![]() | |
2cv | zondag 17 maart 2013 @ 23:54 |
Oh, zo. Sja, voor zover ik na kan gaan steunen dingen bij de Saab standaard op de schroefdraad zelf van de bout. Waarschijnlijk zit daar alles ook vast d.m.v. klemkracht. Ik zal dus even nakijken met hoeveel newtonmeter het spul vast gedraaid moet worden. | |
Ou-Tannu | maandag 18 maart 2013 @ 19:59 |
je hebt wel mazzel met zo`n parkeerplaats ![]() | |
2cv | maandag 18 maart 2013 @ 21:45 |
Je hebt vandaag even gekeken ? ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 18 maart 2013 @ 21:59 |
kwam dr bij toeval bijna langs ![]() ![]() | |
2cv | maandag 18 maart 2013 @ 22:07 |
Eh ... juist. Met de auto ? Of op de pruttelfiets ? | |
Ou-Tannu | maandag 18 maart 2013 @ 22:10 |
nep motor ![]() | |
2cv | vrijdag 26 april 2013 @ 20:57 |
Probleem: ik krijg de bussen niet in de reactiestangen. Ik heb onderstaand tooltje gemaakt, een soort trechter zeg maar. ![]() ![]() ![]() ![]() Ik vet de stang, het tooltje en de rubber bus in met zuurvrije vaseline (dat smeert erg goed en tast het rubber niet aan) en vervolgens probeer ik d.m.v. een bankschroef (niet op de foto) en een bout (ook niet op de foto) het rubber door het tooltje in de stang te persen. Maar dat lukt niet. Het rubber wordt puree en het komt niet in de stang. Ik heb ook geprobeerd het rubber samen te knijpen met een slangenklem (werkt ook niet). Wat is de officiële methode om het rubber in de stang te krijgen ? De Haynes en de Olving bieden hierin geen enkele duidelijkheid. Overigens is het wel het juiste rubber. De oude, gedemonteerde rubbers hebben dezelfde vorm als de nieuwe rubbers. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 26 april 2013 @ 21:54 |
Men neme een dop die net iets breder is dan het gat. Daar doe je een hout door of een lang stuk draadeind. Na de dop een carrosserie ring en moer. Aan de andere kant het rubber. Een carrosserie ring en moer. En veeeeel vet ![]() | |
2cv | vrijdag 26 april 2013 @ 22:02 |
Oftewel, bus alleen op het metaal ondersteunen en er dan in drukken/trekken ? | |
Ou-Tannu | zondag 28 april 2013 @ 22:50 |
je trekt dan als het ware het rubber op zn plek als ik het goed begrijp ![]() | |
2cv | woensdag 12 juni 2013 @ 00:08 |
Ik ben een groot fan van Citroën, maar de Saab start na 6 maanden stilstand beter dan Driezel (mijn dagelijkse BX) in de winter ![]() Eerlijk gezegd overweeg/overwoog ik het ding te verkopen, maar ik denk dat ik dat zelfs met de nieuwe belastingmaatregelenmanier om de burger een poot uit te draaien onder het mom van milieu niet over m'n hart kan verkrijgen. Ik vind het ding, ondanks dat ik er veel te weinig in rijd, te tof. | |
2cv | zondag 18 augustus 2013 @ 02:29 |
Inmiddels zijn de rubbers vervangen. De bouten van 2 inch lengte pasten het best, dus die zitten er in. Afgelopen week heb ik de Zwalker een anti-roest behandeling met RX5 en RX10 gegeven. Er zaten wat roestplekjes op en die zijn nu niet meer te zien. Vandaag heb ik de Zwalker eindelijk weer eens uitgelaten. Helaas staat het stuur scheef en trekt hij wat naar links. Waarschijnlijk is door het terug vast lassen van de voorwielophanging de uitlijning niet meer goed. Het leuke is dat je dat bij de Saab (aan de voorkant tenminste) allemaal bij- en af kan stellen. Het minder leuke is dat dat moet gebeuren met stelplaten. Weet iemand een bedrijf die de uitlijning kan meten en met de juiste stelplaten ook kan corrigeren ? Als dat gedaan is kunnen er ook nieuwe banden onder. En kan ik de olielekkage oplossen. En het voorruit vervangen (begint wit uit te slaan). En iets doen aan het rechter portierraam. En een radio monteren. En weet-ik-veel-wat-ik-allemaal-nog-tegen-kom ![]() Oveigens viel het me op dat hij in de 5e versnelling maximaal 141km/u gaat en in de 4e versnelling maximaal 151km/u. Beide getallen komen uit de TomTom. Heeft iemand daar een verklaring voor ? De compressie moet ik (nog steeds) meten. Enneh, het motortje draait prima op euro 95 ![]() | |
lipje | woensdag 21 augustus 2013 @ 22:46 |
Je hebt een vierbak met overdrive. De vijfde versnelling is er puur om de toeren te laten zakken, en dus de herrie in de auto | |
2cv | donderdag 22 augustus 2013 @ 01:17 |
Wellicht ![]() Maar ik heb nu een tip gekregen eens naar de luchttoevoerklep te kijken. Het kan zijn dat de carburateur nu fijn warme lucht krijgt i.p.v. koude. | |
lipje | donderdag 22 augustus 2013 @ 07:33 |
ah de zomer/winterstand ![]() | |
TC_Artemis | donderdag 22 augustus 2013 @ 17:44 |
Heb je foto's van de rx5/10? Wij willen dat ook op de keef gaan spuiten. Heb je het op onbehandeld metaal gedaan? | |
2cv | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:12 |
Ja, dat zou automatisch moeten gaan ![]() | |
2cv | vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:13 |
Ik heb het gewoon over de roest gesmeerd. Eerst RX5, dat 24 uur laten drogen, dan RX10 er op. Foto's moet ik nog steeds maken ... | |
2cv | vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:28 |
Ik snap er niets van, plotseling gaat dat klereding nog maar 120 in de 4e versnelling.![]() ![]() Maar dat hij max. 150 in z'n 4 gaat en 140 in z'n 5 zou wel iets te maken kunnen hebben met één of andere klep bij het luchtfilter die er voor zorgt dat er warme/koude lucht aangezogen wordt. | |
2cv | donderdag 29 augustus 2013 @ 00:25 |
Vandaag een klep 'gerepareerd'. Die klep wordt niet meer goed bediend waardoor de carburateur continu warme lucht van bij het uitlaatspruitstuk aanzuigt. Ik heb nu de kabel losgahaald. Later moet er maar een werkende thermostaat (of hoe je dat onderdeel maar noemt) in en dan sluit ik de kabel ook weer aan. Dan doet de klep weer waarvoor hij bedoeld is. Tevens heb ik de banden opgepompt (hee, de Saab trekt nu niet meer naar links) en het mechaniek in het linker portier dat het bijbehorende raam omhoog en omlaag laat bewegen gesmeerd met WD40. Ik kon niet overal bij, maar het draait aanzienlijk lichter zo. Maar ik vermoed wel dat het mechaniek (en eigenlijk de hele deur) z'n langste tijd gehad heeft. Ik hoop dat door die eerder genoemde klep de koelventilator ook minder vaak/lang draait. Want zelfs op de snelweg slaat die aan en blijft dan ook draaien tot een paar minuten nadat de motor afgezet is. De motortemperatuur is wel goed (volgens de meter althans). Ik zal ook nog even uitpluizen wat voor radiator er in zit. Er is ooit een radiator uit een ander type Saab in gezet, maar ik weet niet meer welk. Wellicht heeft de huidige radiator net te weinig koelcapaciteit waardoor de koelventilator te snel aanslaat. Maar ik rijd nog steeds rond met die grote bak op het dak. Dat heeft ook 'enige' invloed (bij gesloten klep 110 in z'n 5 en 120 in z'n 4). | |
Dingest | donderdag 29 augustus 2013 @ 02:05 |
De 99 waar ik tijdens de Saab-meet achteraan reed had ook dat de koelventilator stevig na stond te blazen bij elke stop, en zo zwaar werd de boel niet belast. Dus dat kan best normaal zijn. | |
2cv | donderdag 29 augustus 2013 @ 02:26 |
Sja, het is hier ook vast warmer dan in Zweden ![]() Maar was die rit veel binnendoor ? Want meer snelheid = meer rijwind = meer koeling = ventilator niet nodig. | |
2cv | zaterdag 14 september 2013 @ 03:20 |
Saai hok, die Saab. Is in één keer goedgekeurd. | |
Ou-Tannu | zaterdag 14 september 2013 @ 21:48 |
ow dan kan dat andere hok van je een grotere financiele injectie krijgen ![]() | |
2cv | zaterdag 14 september 2013 @ 21:52 |
Die paar draadjes en relaisjes een financiele injecie ? ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 14 september 2013 @ 21:58 |
zitten er al relaisjes in een eend dan? ![]() | |
2cv | dinsdag 29 oktober 2013 @ 01:22 |
Zijn de stuurhuishoezen van mijn Saab zonder stuurbekrachtiging links en rechts gelijk ? En van welke merken kan ik beter geen onderdelen kopen ? Ik heb gehoord dat Moog nogal slecht is ... | |
2cv | maandag 25 november 2013 @ 18:53 |
![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 25 november 2013 @ 19:07 |
dure grap dan ![]() | |
2cv | maandag 25 november 2013 @ 19:33 |
Niet meer, vroeger wel. Maar zelfs de vorige eigenaresse wist niet dat er ooit een gaspot in heeft gezeten. En met gas moet ik gaan betalen om het begrotingstekort onder de 3% te krijgenomdat m'n Saab daar plotseling schoner van wordt. | |
Ou-Tannu | maandag 25 november 2013 @ 20:07 |
Stom ja.. wil je goedkoop schoon rijden.. moet je weer duur betalen ![]() | |
2cv | woensdag 18 december 2013 @ 04:17 |
Spot de Saab. | |
aardappel18 | woensdag 18 december 2013 @ 07:00 |
Spot de Mercedessen, daar zijn er veel van ![]() | |
2cv | woensdag 18 december 2013 @ 19:46 |
Wat is veel ? Het waren er niet zoveel als ik vreesde. | |
2cv | dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:33 |
» Er is al 292 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren. Ik heb geklikt ![]() De Zweedse Zwalker staat niet meer op de openbare weg, maar in een tuin. Er moest APK op gesmeerd worden, maar dat bleef niet plakken. Reden: roestige achterremschijven en een remklauw aan de voorkant die wat blijft hangen (niet slecht voor 10 maanden stilstand lijkt me ![]() En ik moet maar eens nieuwe banden ritselen. Ik rijd er niet veel mee, dus ik ga eens kijken of ik wat goeds en goedkoops op de sloop kan vinden (dus de juiste maat en geen baggermerk). | |
Ou-Tannu | dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:40 |
weet je waar het fout gaat? je hebt teveel fransoozen ![]() | |
2cv | dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:53 |
Nee, ik heb te weinig tijd en geld. | |
2cv | woensdag 8 oktober 2014 @ 20:01 |
Vandaag het andere achterste remschijfje van de Zweedse Zwalker schoon gepoetst. Helaas kon ik de achterremklauwen niet goed vast zetten, ik was vergeten te noteren met hoeveel newtonmeters dat moet. Ik heb 2 bovenstukjes van een Saab-krik die special aangepast zijn om bovenop een assteun te monteren (heb ik eerder elders al genoemd). Echter, één van de assteunen waar die bovenstukjes op passen staat onder een andere Zweedse Zwalker, n.l. onder de Volvo van de buurman. Vrij onhandig. Daarom ben ik maar even naar de lokale smederij gegaan met een nog niet gemodificeerd assteuntje alsnog te modificeren. Daar maken ze er een stukje M10 schroefdraad in en dan kan ik het bovenstukje er op schroeven. En dan kan ik morgen dus met de voorste remklauwen aan de slag. | |
2cv | woensdag 8 oktober 2014 @ 21:54 |
Shit. Zowel in de Olving als in de Haynes staat niet met hoeveel newtonmeters de remklauwen vast moeten ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 8 oktober 2014 @ 21:58 |
schiet dus weer lekker op | |
2cv | woensdag 8 oktober 2014 @ 22:14 |
De reacties die ik op Facebook krijg ![]()
![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 oktober 2014 @ 22:53 |
De klauwen of een beugels die met m 12 oid vast zitten? | |
2cv | woensdag 8 oktober 2014 @ 23:14 |
Klauwen die met 'iets M12-achtigs' vast zitten. Het is volgens mij niet metrisch. | |
Ou-Tannu | donderdag 9 oktober 2014 @ 14:23 |
Gewoon ff met de baas.. naar de ikea :p | |
ThePartyPooper | donderdag 9 oktober 2014 @ 16:28 |
Foto's? | |
2cv | donderdag 9 oktober 2014 @ 19:43 |
Zou wel leuk zijn he ? ![]() Auto Schaap in Lemmer heeft me de juiste informatie gegeven: 40-54Nm. Een de bouten zijn hebben M12x1,75 schroefdraad en zijn van sterkteklasse 8.8. Het vermoeden is dat ze vanwege eventuele warmteontwikkeling en omdat ze geborgd worden met borgplaatjes (borgdraad in mijn geval) minder vast gedraaid hoeven worden als je zou verwachten. | |
Ou-Tannu | donderdag 9 oktober 2014 @ 20:49 |
Maar.. 40 tot 54... dat lijkt ook vrij ruim | |
2cv | donderdag 9 oktober 2014 @ 20:52 |
Klopt. En als je aanneemt dat die 40 staat voor lbf en het dan omrekent naar Nm, kom je uit op ... 54Nm. Dat was dus reden om weer even te bellen, maar het klopte. Als je met lbf werkt, dan moet je uit gaan van 30-40. Waarschijnlijk hoeven die bouten niet zo vast omdat ze geborgd zijn door lipjes (borgdraad in mijn geval) en de remmen warm kunnen worden waardoor het staal van de remklauw uit kan zetten. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 9 oktober 2014 @ 20:56 |
Luchtsleutel vast ![]() | |
2cv | donderdag 9 oktober 2014 @ 20:59 |
Prutser ![]() Ga jij maar OBD codes van m'n Saab uitlezen, daar ben je beter in ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 9 oktober 2014 @ 22:57 |
Heeft deen baas al obd luxe :p | |
2cv | zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:30 |
Nee, maar dat vertellen we niet aan Chuck ![]() | |
2cv | zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:42 |
Vandaag de bouten van de achterste remklauwen geborgd met borgdraad, de wielen er weer op geschroefd en de achterkant laten zakken. Met wat creativiteit, 12 tegels, een dikke houten balk en 2 stempels (die ik tot nog toe als assteunen gebruikt heb onder de BX) heb ik de voorkant van de Saab toch netjes omhoog gekregen (de krik paste er niet onder en die Zweedse Zwalker heeft geen hydropneumatische vering waardoor je het hele ding even makkelijk wat hoger zet ![]() Ik heb wat geprutst aan de linker remklauw. Beetje blokjes er uit, aan dingen draaien en schuiven, beetje olie er op, enzovoorts. Resultaat: het linker wiel draait weer lekker vrij maar de handrem aan die kant doet het niet meer. En ja, de kabel is nog gemonteerd. *zucht* Morgen de remklauw er maar af halen en uit elkaar halen. Eens zien wat ik verprutst heb. Als ik het morgen niet meer in orde krijg, gaat het ding maandag de schorsing in. Want de APK is al verlopen ... Pluspunt: ik kan nu zo'n beetje geblinddoekt de voorste remblokken vervangen ![]() | |
2cv | zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:53 |
Ohja, ik heb voor ik begon met knutselen eerst een enorme spin van de remklauw af gemept en plat gestampt (ik had wel remmenreiniger maar de aansteker weigerde). Maar dat hielp niet, dus ben ik toen maar aan het knutselen gegaan. | |
2cv | zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:36 |
Vandaag de remklauw van de Saab af geplukt en uit elkaar gehaald. Dat was nog spannend, want als je die rommel met perslucht uit elkaar drukt (zoals voorgeschreven), vliegen plotseling de zuigers door de lucht. Gelukkig is het kreng niet op m'n hoofd geland. De Saab heft, net als de BX, de handrem op de voorwielen zitten. En daar zit dus ook het probleem: op deze remklauw deed de handrem het niet meer. Vermoedelijk heb ik gister de remzuiger te ver verdraaid waardoor het mechaniek niet meer tegen de remzuiger aan duwde. Resultaat: handrem lijkt het niet meer te doen. En het voelt wat dom ... De remklauw zit nu weer in elkaar en gaat morgen weer onder de Saab. Hopelijk kan er maandag dan APK op gesmeerd worden ... | |
Ou-Tannu | zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:02 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:13 |
Knippercodes toch wel ![]() | |
2cv | zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:14 |
D'r zitten knipperlichten op ja ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:40 |
Das maar goed ook.... anders had je nog van die klaparmpjes gehad ![]() die hebben wel als voordeel dat je geen lampjes hebt die kapot gaan ![]() | |
2cv | zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:47 |
Maar de HalfordsBrezan heeft geen klaparmpjes. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:59 |
Zelf maken ![]() | |
2cv | zondag 12 oktober 2014 @ 00:00 |
Maar das nie orresjieneel ! Ohnee, wacht, daar geef ik geen flikker om. | |
Ou-Tannu | zondag 12 oktober 2014 @ 00:07 |
brezan ![]() ![]() | |
2cv | zondag 12 oktober 2014 @ 00:19 |
Één van die 2 was failliet. | |
Ou-Tannu | zondag 12 oktober 2014 @ 00:31 |
halfords is op de fles.. en brezan is gewoon duur ![]() | |
2cv | zondag 12 oktober 2014 @ 00:54 |
Soms geldt: beter duur dan niet te koop. | |
Ou-Tannu | zondag 12 oktober 2014 @ 13:07 |
J ga liever naar roskamp | |
2cv | zondag 12 oktober 2014 @ 20:35 |
Vandaag de remklauw er weer op geschroefd, ontlucht (een voorbij wandelend buurjongetje kwam hierbij goed van pas), handrem afgesteld, wieltjes er weer onder geschroefd en het apparaat weer op de grond gezet. Morgen maar eens bellen met de APK-boer wanneer ik het ding bij hem neer kan zetten. | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 18:45 |
Zo, de Saab staar bij de garage. Hopelijk komt er nu wel een APK op, ik heb n.l. eveneen auto met trekhaak nodig ![]() | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 19:45 |
Op verzoek, foto's:![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 oktober 2014 @ 20:59 |
heeft alleen de BaaS een trekhaak? ![]() ![]() | |
densmee | maandag 13 oktober 2014 @ 21:03 |
Schrottplatz | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 21:11 |
De groene ook wel, maar dan moet ik die ontschorsen en weer opnieuw schorsen. Dat kost dan dus minimaal 24 euro ![]() | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 21:11 |
Ja, daar lijkt het wel op ![]() | |
densmee | maandag 13 oktober 2014 @ 21:12 |
Zet een schutting achter die twee auto's richting je schuur dan valt het niet zo op, en spuit een keer dat gras tussen je tegels dood | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 21:13 |
Waarom ![]() | |
densmee | maandag 13 oktober 2014 @ 21:15 |
Zo dat je een beetje een fatsoenlijke uitstraling hebt naar de rest van de buurt | |
Ou-Tannu | maandag 13 oktober 2014 @ 21:16 |
die buurt is toch al niks ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 oktober 2014 @ 21:16 |
k dacht al..... ben ik nou gek.. of zou er wat anders zijn ![]() | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 21:18 |
Dan moet je redelijk gericht gaan kijken, wil je mijn schrottplatz zien. En een schutting vind ik onhandig. maar dat gras is irritant ja. | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 21:19 |
Je kent de buurt ? Kennen als in: kennen ? Dus niet dat je weet waar het is en er wel eens langs getuft bent o.i.d.. | |
Ou-Tannu | maandag 13 oktober 2014 @ 21:27 |
veel kan het niet zijn met al die ex-sociale huur hokken ![]() | |
2cv | maandag 13 oktober 2014 @ 21:37 |
Dat is het niet allemaal he ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 oktober 2014 @ 21:38 |
ach.. vroeger was het nog erger met die zut van keuning daar achter ![]() |