abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117310074
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 02:42 schreef 2cv het volgende:
dus kan ik nu nu het polyester, plamuur en roest waar de onderste draagarmen aan vast zitten vervangen door echt staal en de remslangen vervangen :')
Daar issie mee goedgekeurd? LOL!!
  † In Memoriam † donderdag 27 september 2012 @ 16:21:20 #102
25682 2cv
Niet subtiel
pi_117316217
Ja, ik vind het ook wonderlijk. Maar het is een zorg minder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 28 september 2012 @ 19:36:24 #103
25682 2cv
Niet subtiel
pi_117364515
Inmiddels heb ik keramische zekeringen, een klepdekselpakking, rubber bussen voor de achterwielophanging en 2 verse remslangen. Na het laswerk prop ik dat fijn in de Saab.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 15 oktober 2012 @ 01:51:40 #104
25682 2cv
Niet subtiel
pi_117985171
Vandaag de onderste draagarmen, fuseestukken, schokdempers en aandrijfassen gedemonteerd. Om de achterste bouten van de draagarmen te verwijderen heb ik ook het stuurhuis los gehaald, anders kon ik ze niet ver genoeg omhoog drukken.

Aan de rechter kant is de binnenste homokineet vrijwel compeet droog. Daar gaat dus een verse as in. En vers vet uiteraard.

Ik ben wel 'iets' langer bezig geweest dan gehoopt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_117985201
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 01:51 schreef 2cv het volgende:

Ik ben wel 'iets' langer bezig geweest dan gehoopt.
Ik weet precies wat je bedoeld.. Mijn Mk2 had 2 weken geleden al af moeten zijn.. :')
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † dinsdag 16 oktober 2012 @ 01:07:35 #106
25682 2cv
Niet subtiel
pi_118026180
Ik zou in 2 uurtjes wel even alles wat in de weg zat aan de voorkant er uit/af schroeven. Dat werd +/- 7 uur :')

Maar ik heb vantevoren de omgeving (de brug en het gebied er onder/omheen) ook wat schoongemaakt en opgeruimd.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:58:14 #107
25682 2cv
Niet subtiel
pi_118065309
Nieuwe planning: morgen alles aflassen en gedeeltelijk monteren, donderdag en vrijdag het spul in de anti-roest-meuk zetten, zaterdag de laatste dingetjes er op zetten en het ding weer op het wegdek zetten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 22 oktober 2012 @ 00:09:20 #108
25682 2cv
Niet subtiel
pi_118265953
Vandaag heb ik de wielophaning weer onder de Saab hgeschroefd en het ding van de brug naar buiten gereden. Niet omdat het laswerk af is, maar omdat de lasser voorlopig geen tijd heeft en de brug vrijgemaakt moest worden.

Er zit nu een laag zinkspray over het blanke metaal.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:51:42 #109
182073 invine
blablabla etc.
pi_118449313
Doe is foto's ;(
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  † In Memoriam † vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:55:44 #110
25682 2cv
Niet subtiel
pi_118468689
Volgende keer al 'ie weer op de brug staat, ok ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 12 december 2012 @ 00:41:21 #111
25682 2cv
Niet subtiel
pi_120216119
Gister heb ik het laswerk bekeken. Het ziet er goed uit en het is ook al tegen roest behandeld, erg netjes ! Foto's heb ik nog niet.

Ik heb ook de bouten van de achterste remklauwen geborgd met borgdraad (niet de officiële methode, maar het werkt vast) en het dashboard uit elkaar gehaald. Helaas is dat ingewikkelder dan bij een BX, maar ik heb nu wel de reden van het niet-functioneren van de verwarming gevonden: het plastic waar de buitenkabel aan vast zit is afgebroken. Daar moet dus even ene nieuwe unit voor komen. Helaas sleutelt het niet zo lekker als het binnen even warm is als buiten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 12 januari 2013 @ 21:17:12 #112
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121483221
Inmiddels zit het dashboard weer in elkaar (met wat 'nieuwe' 2e hands onderdelen er in) maar de verwarming doet nog steeds weinig. Tevens wordt de motor niet/nauwelijks warm. De oorzaak ligt zeer hoogstwaarschijnlijk bij een kapotte thermostaat. Ik ga dat niet eens testen, ik prop er meteen neen nieuwe in. Dan gaat er ook meteen verse koelvloeistof in.

To-do list:
- Thermostaat vervangen
- Koelvloeistof en olie (motor + versnellingsbak) vervangen
- Rubbers in/bij de achteras vervangen
- Banden vervangen
- Veer achterklep vervangen
- Bekleding kofferbak vervangen
- Laatste interieurdelen terug monteren
- Ontbrekende schroefjes in het interieur plaatsen
- Mechanisme dat er voor zorgt dat de motor alleen gestart en uit gezet kan worden met de versnellingspook inde achteruit-versnelling repareren
- Grille vervangen
- Rubbers voorste schokdempers vervangen (schokdempers an sich functioneren nog goed)
- Uitlijnen
- Stoel- en achterruitverwarming repafixxen (die 2 werken op 1 of andere manier samen en nu wordt alleen het knopje warm :') )

Gelukkig staat de Zweedse Zwalker weer voor de deur en kan ik het meeste op straat doen.

[ Bericht 9% gewijzigd door 2cv op 12-01-2013 21:59:23 ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2013 @ 00:13:03 #113
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121576051
De Saab wordt niet warm genoeg volgens de temperatuurmeter (blijft vrij laag staan maar doet niet niets), ook de kachel geeft niet veel warmte maar na +/- 15-20 minuten stationair draaien met choke (+/- 1000-1500rpm) gaat de koelventilator wel draaien. Past dat in het beeld van de kapotte thermostaat ? Of kan er meer stuk zijn ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 16 januari 2013 @ 18:22:48 #114
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121645404
De Saab heb ik op 4 oprijbokken gezet en de koelvloeistof afgetapt. In de kop zou ook nog een aftapplug moeten zitten, maar die heb ik niet gevonden. Weet iemand hoe dat zit ? De vermiste aftapplug zou aan de kant van het uitlaatspruitstuk moeten zitten, in de buurt van het schutbord (distributiekant van de motor dus).

Anderzijds: er 'mist' ook een onderste radiateurslang. Wellicht hoort het allemaal zo.

De thermostaat ging er zonder morren uit. Ik moet alleen nog even een nieuwe regelen. Dan kan die er weer in, verse koelvloeistof (echte koelvloeistof, geen water) er in, laten zakken en gaan met die banaan.

Overigens heb ik voor het klussen de motor even warm laten lopen, dat sleutelt een stuk prettiger :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 16 januari 2013 @ 21:39:20 #115
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_121656026
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 18:22 schreef 2cv het volgende:
De Saab heb ik op 4 oprijbokken gezet en de koelvloeistof afgetapt. In de kop zou ook nog een aftapplug moeten zitten, maar die heb ik niet gevonden. Weet iemand hoe dat zit ? De vermiste aftapplug zou aan de kant van het uitlaatspruitstuk moeten zitten, in de buurt van het schutbord (distributiekant van de motor dus).

Anderzijds: er 'mist' ook een onderste radiateurslang. Wellicht hoort het allemaal zo.

De thermostaat ging er zonder morren uit. Ik moet alleen nog even een nieuwe regelen. Dan kan die er weer in, verse koelvloeistof (echte koelvloeistof, geen water) er in, laten zakken en gaan met die banaan.

Overigens heb ik voor het klussen de motor even warm laten lopen, dat sleutelt een stuk prettiger :P
heb je maar 1 slang aan je radiateur zitten?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  † In Memoriam † woensdag 16 januari 2013 @ 21:40:31 #116
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121656090
2, beide bovenaan. Maar er zou onderaan óók een slang moeten zitten. Al is dat weer niet zichtbaar op de schema's.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121693475
Baas neem een Saab :')

Ik heb ook een Saab :)

Een handgeschakelde Saab 900 2,5 V6 Full Option :D, rap wagentje. Hangt wel aan elkaar van ellende, met ducktape, tiewraps en de hele rechterkant in elkaar, maar nog wel wegwaardig en APK tot okt 2013 :)
It was a business doing pleasure with you.
  † In Memoriam † donderdag 17 januari 2013 @ 20:19:54 #118
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121693714
Gaaf ! :D 8-)

Heb je een foto ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 03:37:16 #119
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121875874
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:08:38 #120
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_121903161
quote:
Die doen het dus gewoon...
Aangezien het thermokoppel in je radiateur wel gewoon omsloeg (fan ging draaien) denk ik eerder dat het in je metertje of je tempsensor zit.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 20:10:01 #121
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121903268
Nope, de linker doet het verkeerd, de rechter doet het goed. De linker gaat veel te vroeg open. En dat is toevallig net de oude ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 21:45:16 #122
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121909590
Vandaag de Saab maar eens schoongespoeld. Het koelsysteem althans.

Ik heb (toch nog) even gezocht naar een aftapplug op het motorblok zelf. Het enige wat ik vond was een enorm dikke zeskant. Met een dop 36 heb ik die los proberen te draaien. Er zat wel beweging in, maar ik kon het ding op een gegeven moment niet verder los draaien. Ik vermoed dat het een soort bout is en dat het uiteinde van het schroefdraad door roest zo opgezet is dat het niet meer door het schroefdraad in het blok past. Ik heb het ding maar weer vast gedraaid om moeilijk te herstellen schade te voorkomen.

Daarna heb ik de slangen van/naar de radiator losgehaald. Aan de motorzijde helemaal en aan de radiatorzijde genoeg om de slangen over de aansluitingen omhoog te kunnen draaien. Vervolgens heb ik de radiator vol gegoten met heet water zodat het eventuele ijs kon smelten. Daarna heb ik de stop onderaan de radiator er uit gedraaid om de radiator te legen. Met de stop er uit heb ik via beide slangen meer warm water in de radiator gegoten tot er helder water uit het aftapgat kwam.

Vervolgens heb ik het thermostaathuis ZONDER thermostaat terug gemonteerd en de slangen tussen motor en radiator omgekeerd gemonteerd (de linker aan de rechter kant en de rechter aan de linker kant). Daarbij heb ik beide slangen alleen aan de motor-kant vast gemaakt. De lange slang heb ik naar beneden geleid en de korte naar boven. Vervolgens heb ik de dop op het expansievat gedraaid en heet water in de korte slang (die omhoog wijst, nu links aan het expansievat zit en oorspronkelijk rechts hoort) gegoten.

Helaas liep het water niet door. Er zat nog ijs in de waterpomp. Dat heb ik weggehaald door de dikke slang tussen de waterpomp en het expansievat aan de kant vande waterpomp los te halen. Ook heb ik de bovenste slang vande waterpomp naar de kachelradiator los gehaald. Vervolgens heb ik water in de slang voor de kachelradiator gegoten en toen er water uit de pomp begon te lopen heb ik alles even uit laten druppen, de slangen aan de pomp weer aangesloten en weer via de slang aan het expansievat water in de motor gegoten. Nu liep dat mooi door en ik heb er net zo veel water in gekiepperd tot het water dat uit de motor kwam redelijk helder was.

Als laatste heb ik alles weer gemonteerd zoals het hoort, uiteraard met nieuwe thermostaat.

Helaas was ik vergeten dat er dan water in de pomp blijft staan, dus later heb ik de slang tussen het expansievat en de pomp nog even los gehaald om dat laatste water ook af te tappen.

Ik zou het hele koelsysteem nog vullen met verse koelvloeistof, maar het werd al donker, ik was half bevroren en ik moest de koelvloeistof ook nog halen, dus ik vond het wel best.

Ik heb nog een fotootje van de werkplek, die zal ik zo plaatsen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121910061
gelukkig kost KVS geen drol bij de action :7
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 22:12:19 #124
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121911696
Ja, maar ik heb geen zin om het zo vaak bij te vullen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 22:20:26 #125
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121912281
De werkplek:

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121912357
Je kan veel zeggen.. maar je Blauwe Baas staat hoog op de poten :7
pi_121912380
Oh my, lekker koud :P
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 22:22:25 #128
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121912430
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:21 schreef Ou-Tannu het volgende:
Je kan veel zeggen.. maar je Blauwe Baas staat hoog op de poten :7
Kan ik er makkelijk bakkies onder schuiven ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 22:23:15 #129
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121912495
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:21 schreef TC_Artemis het volgende:
Oh my, lekker koud :P
-2
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121912591
partytentje met dichtewantjes nemen en een dikke straalkachel dr bij nemen :')
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 22:26:09 #131
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121912750
Meh, kost geld.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121912806
nja sleutelen met -2 gaat mij te ver :+
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 22:30:30 #133
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121913105
Watje.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 22 januari 2013 @ 23:08:05 #134
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121915747
Ohja, even voor de zekerheid: al het spoelwater uit de motor heb ik netjes opgevangen en voer ik af naar het milieuterrein.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 23 januari 2013 @ 01:27:25 #135
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_121922713
Damn wat wrijf ik in mijn handjes met put, olieafvoerinstallatie, en vloerverwarming...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 23 januari 2013 @ 01:33:35 #136
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121922822
Ik wreef ook in mijn handjes hoor :+
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 23 januari 2013 @ 01:59:21 #137
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_121923188
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:33 schreef 2cv het volgende:
Ik wreef ook in mijn handjes hoor :+
Zo'n idee had ik al _O-
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_121938268
Gadverdamme, vreselijk klussen in de vrieskou... Heb het vorige week ook gedaan, om een achterbank te vervangen en het complete tapijt van mijn "project" auto...baal dat ik geen garage meer heb.

Respect voor al het werk :)
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  † In Memoriam † woensdag 30 januari 2013 @ 23:07:51 #139
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122280144
Vandaag maar eens een stel stangen uit de achterwielophanging van de 99 geplukt. Doel: nieuwe bussen er in. Kostte wel wat moeite om één van de stangen er uit te halen, de bout was wat roestig en ik kon niet goed bij de moer ...


Yup, dat busje is wel stukkend. Die labels zijn om te bepalen wat waar hoort.


Het rubber van de andere bus (onder) is ook niet 100% meer.


En deze moer/bout-combinatie. Heeft iemand enig idee wat voor formaat schroefdraad er op die bout zit ? Het is volgens mij niet metrisch.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_122282553
Dat merk je gauw genoeg... pak een moer die op basis van de diameter van de bout zou moeten passen. Zachtjes erop draaien en als hij gaat klemmen (niet door roest) dan is hij in ieder geval niet metrisch.
Volgens het saabforum zou alles van de 99 metrisch moeten zijn. Heb je een schuifmaat? Is het vlakke gedeelte van de bout exact gelijk aan x mm? Of is het x,y?
Da gao nie nou!
  † In Memoriam † donderdag 31 januari 2013 @ 00:39:57 #141
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122283836
Omdat de koppen van de bouten soms net niet in een steeksleutel passen (terwijl ze toch niet zo ver aangetast zijn door roest dat dat de oorzaak kan zijn) en omdat de schroefdraad erg grof lijkt dacht ik dat het niet-metrische schroefdraad is. Maar de sleutelwijdte is +/- 16 (afhankelijk van over welke vlakken van de kop van de bout ik meet) en de steeldikte is 10,98mm (leve de digitale schuifmaat ;) ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_122284316
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 00:39 schreef 2cv het volgende:
Omdat de koppen van de bouten soms net niet in een steeksleutel passen (terwijl ze toch niet zo ver aangetast zijn door roest dat dat de oorzaak kan zijn) en omdat de schroefdraad erg grof lijkt dacht ik dat het niet-metrische schroefdraad is. Maar de sleutelwijdte is +/- 16 (afhankelijk van over welke vlakken van de kop van de bout ik meet) en de steeldikte is 10,98mm (leve de digitale schuifmaat ;) ).
Hmm... even dit topic (al gaat het over een 900 Classic) lezen? http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=119926
Onderaan de eerste pagina een opmerking over M11... Dat het dus toch Engelse draadmaat kan zijn... 7/16" is 11,1125mm. Misschien toch even naar een goede ijzerwarenhandel gaan om te laten checken wat voor bout+moer het precies is? Met een verkeerde moer is het zo vernaggeld in ieder geval.
Da gao nie nou!
  † In Memoriam † donderdag 31 januari 2013 @ 01:08:52 #143
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122284642
Ah, bedankt voor je tip !

Maar ik denk dat bij nader inzien de kortste klap toch is om naar een goede Saabboer te gaan om te vragen voor een moer + bout die zo'n stang op z'n plek houdt. Dan hoef ik me niet af te vragen of het ding metrisch of Engels is ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 31 januari 2013 @ 03:05:55 #144
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_122286151
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 01:08 schreef 2cv het volgende:
Ah, bedankt voor je tip !

Maar ik denk dat bij nader inzien de kortste klap toch is om naar een goede Saabboer te gaan om te vragen voor een moer + bout die zo'n stang op z'n plek houdt. Dan hoef ik me niet af te vragen of het ding metrisch of Engels is ;)
Of even bus opboren en M12 erin jassen? :P
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 31 januari 2013 @ 03:06:56 #145
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122286157
}:|
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_122366397
en hoe is het met de Baas B? :p
  † In Memoriam † zaterdag 2 februari 2013 @ 00:36:06 #147
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122366569
Morgen ff busjes overpersen, dan wat boutjes regelen en dan kan het ding weer in elkaar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 01:55:07 #148
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122405349
Vandaag de rubbers in de stangen maar eens vervangen. Eerst bij m'n voormalige werkgever busjes gedraaid:


Die beschadiging/inkeping is om ruimte te maken voor de stang.


De bussen passen in elkaar.

En zo werkt het:

Busje ...


Stangetje ...


Andere busje er op ...


Ja, zo ja ...

En als je dan op de bovenste bus drukt, drukt de rubber bus er uit. Overigens gaat dat niet zo heel makkelijk. De rubber bus kraakte behoorlijk toen ik hem er uit drukte. Ik gebruikte een pers met en capaciteit van ca. 40 ton. In een bankschroef was het vermoedelijk niet gelukt. Als ik de bus naar beneden geduwd had terwijl het spulletje zo op de tafel stond dan was het dwars door de tafel heen gegaan. En door de parketvloer.


Dit ziet er toch veel beter uit zo met vers rubber ?

Ik zou ook de rubber bussen op het andere uiteinde van de stangen vervangen, maar die had ik niet. Ik dacht dat ik ze gekocht had, maar die rubbers waren voor de schokbrekers. En die passen niet hier in. Nog even regelen dus ...

Ik heb bij m'n voormalige werkgever ook 7/16 UNC bouten gevonden. De schroefdraad is vermoedelijk hetzelfde is als de schroefdraad van de bout uit de Saab. Ik kon die beschadigde moer er niet op draaien, maar dat kan ook al niet meer op de orginele bout dus dat zegt niet zoveel. Maar de spoed lijkt, voor zover ik kan zien, wel overeen te komen. Alleen jammer dat die mooie nieuwe bouten een paar centimeter te kort zijn ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 3 februari 2013 @ 15:28:28 #149
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_122419739
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 01:55 schreef 2cv het volgende:
Vandaag de rubbers in de stangen maar eens vervangen. Eerst bij m'n voormalige werkgever busjes gedraaid:

[ link | afbeelding ]
Die beschadiging/inkeping is om ruimte te maken voor de stang.

[ link | afbeelding ]
De bussen passen in elkaar.

En zo werkt het:
[ link | afbeelding ]
Busje ...

[ link | afbeelding ]
Stangetje ...

[ link | afbeelding ]
Andere busje er op ...

[ link | afbeelding ]
Ja, zo ja ...

En als je dan op de bovenste bus drukt, drukt de rubber bus er uit. Overigens gaat dat niet zo heel makkelijk. De rubber bus kraakte behoorlijk toen ik hem er uit drukte. Ik gebruikte een pers met en capaciteit van ca. 40 ton. In een bankschroef was het vermoedelijk niet gelukt. Als ik de bus naar beneden geduwd had terwijl het spulletje zo op de tafel stond dan was het dwars door de tafel heen gegaan. En door de parketvloer.

[ link | afbeelding ]
Dit ziet er toch veel beter uit zo met vers rubber ?

Ik zou ook de rubber bussen op het andere uiteinde van de stangen vervangen, maar die had ik niet. Ik dacht dat ik ze gekocht had, maar die rubbers waren voor de schokbrekers. En die passen niet hier in. Nog even regelen dus ...

Ik heb bij m'n voormalige werkgever ook 7/16 UNC bouten gevonden. De schroefdraad is vermoedelijk hetzelfde is als de schroefdraad van de bout uit de Saab. Ik kon die beschadigde moer er niet op draaien, maar dat kan ook al niet meer op de orginele bout dus dat zegt niet zoveel. Maar de spoed lijkt, voor zover ik kan zien, wel overeen te komen. Alleen jammer dat die mooie nieuwe bouten een paar centimeter te kort zijn ...
Netjes :) Ik gebruik vaak een 1/2 duims dop als ik dat soort dingen doe, komt op hetzelfde neer.
Heb je toevallig niet zo'n schroefdraadmeetgereedschapje? Zit vaak bij tappensets en zo, weet je in ieder geval de spoed exact...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 21:23:25 #150
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122438126
Ik heb een draadkammetje, maar de schroefdraad is zo beschadigd dat ik vermoed dat zelfs met dat draadkammetje ik niet ver(der) ga komen. En ik vermoed dat het niet metrisch is ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')