Moira | maandag 9 mei 2011 @ 16:36 |
Vrijdag 20 mei / 09:00-11:30 Wij gebruiken het boek BuiteNLand. Voor zover ik weet alle CE stukken leren (dus de eerste 10 paragrafen van alle hoofdstukken enzo), en de 'basic' dingen uit het 4 havo boek... Anyone? | |
-tape- | maandag 9 mei 2011 @ 16:37 |
Ik ga niet uit het boek leren denk ik, doe een paar examens van vorig jaar en de jaren daarvoor en vind het wel best.![]() | |
Moira | maandag 9 mei 2011 @ 16:38 |
Was dat dezelfde stof? Ik heb tot nu toe nog nergens naar gekeken ![]() ![]() | |
-tape- | maandag 9 mei 2011 @ 16:41 |
Geen idee, volgens mij wel. Me lerares zei dat het goed was examens van de jaren daarvoor te leren. ![]() ![]() | |
Moira | maandag 9 mei 2011 @ 22:20 |
Nee maar wel een kutvak ![]() | |
Schermetje | woensdag 11 mei 2011 @ 14:04 |
Iemand een goede samenvatting ![]() ????? | |
Kluupkluup | maandag 16 mei 2011 @ 17:29 |
Mooiste vak wat er is! Dit is mijn eerste jaar als docent AK. Ik hoop dat mijn 5 Havo-leerlingen het goed zullen doen! Als er vragen zijn over een onderwerp, dan hoor ik ze graag. ![]() | |
Kluupkluup | maandag 16 mei 2011 @ 17:32 |
Wij gebruiken ook BuiteNLand en raden de leerlingen aan gewoon alles goed door te lezen, maar vooral oude examens e.d. te leren. | |
NextTVH | maandag 16 mei 2011 @ 18:59 |
Wij hebben samengevat van onze school gekregen, denk dat ik daarmee ga leren, heb nooit zo'n problemen met aardrijkskunde gehad, alleen met platen tektoniek ![]() | |
emzor1994 | maandag 16 mei 2011 @ 20:00 |
Ik vind persoonlijk BuiteNLand heel fijn om uit te leren, maar mijn leraar zei dat het niet helemaal volledig was. Onder andere staat de centrale plaatsenleer van Christaller er niet in. ik ga dus nog wel even wat examens oefenen om te kijken of ik met alleen BuiteNLand een goed cijfer kan halen. | |
electronique | maandag 16 mei 2011 @ 22:51 |
aargh, ik ben echt zenuwachtig voor aardrijkskunde, is absoluut niet mn beste vak. had een oefenexamen gemaakt, toen ik nog niet geleerd had, en daar had ik een 5 voor. heb een lijst met alle begrippen(pm je email adres maar als je m wil hebben) en heb de samengevat, die ik nog een paar keer flink door ga lezen en dan hoop ik een zesje te halen | |
Gafietsen | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:30 |
Wij gebruiken De Geo..... Wat ik graag zou willen weten over de stof: Moet je De Creatieve Stad ook weten? Zegmaar al die zooi over slimheid enzo (echt veruit het saaiste van ak). Of moet je gewoon Wijkpatroon, hoe huizen eruit zagen in bepaalde tijden etc weten? | |
Kluupkluup | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:48 |
Het lijkt mij verstandig om te weten in welke tijd de creatieve stad zich heeft ontwikkeld (heden) en waarom dat zo is. Reurbanisatie tijdperk. (Creatieve) bedrijven willen zich graag in de binnensteden vestigen in mooie oude panden. 'Zooi over slimheid' kan ik niet zoveel mee.. Bij 'wijkpatronen' en 'hoe huizen eruit zagen' is er gewoon slim om je te realiseren waarom er in welke perioden welke soorten woningen gebouwd zijn. Ook hier geldt weer dat dit aansluit bij het verhaal over urbanisatie, suburbanisatie en reurbanisatie. | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 01:14 |
Al die fysische dingen vind ik juist het makkelijkst/prettigst om te leren ![]() Over vulkanisme en rivierlopen enzo. Dat is gewoon begrippen en feiten kennen, niet al dat slap gelul over globalisering en cultuurverschillen enzo ![]() | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 01:14 |
Wat is dat dan? ![]() | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 01:16 |
Ik heb de Geo gebruikt in de eerste van het vwo dus weet niks van het 5 havo boek ![]() Maar ik weet wel dat van de paar dingen die we van het 4 havo boek (buiteNLand) nog moeten weten, daar ook bewonerskenmerken en woningkenmerken tussen staan van het buurtprofiel. Kan dus gevraagd worden. | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 01:18 |
Het is dat ik bijna plaatsvervangende schaamte voel voor iemand die AK het mooiste vak van de wereld vindt en zich gelukkig voelt in het lesgeven ervan. ![]() Maar het komt verdomd goed uit om jou hier in dit topic te hebben ![]() Ik ga morgen hard aan AK werken, dus als ik iets niet begrijp weet ik waar ik ermee terecht kan ![]() | |
Kluupkluup | woensdag 18 mei 2011 @ 10:57 |
Centrale plaatsenleer van Christaller is dat je bij het inplannen van een gebied er rekening mee houdt hoe ver de reikwijdten reiken van voorzieningen. En dan dus bedenkt hoever twee dezelfde voorzieningen uit elkaar moeten liggen en een zo efficient mogelijke spreiding te hebben. De noordoostpolder is op Christaller zijn theorie ingevuld, met Emmeloord als grootste 'centrale plaats', met de belangrijkste voorzieningen. Daaromheen op telkens dezelfde afstand an Emmeloord allemaal kleinere dorpjes met minder voorzieningen. Je kan er zo een honingraadstructuur op uittekenen, zó gepland is het.. | |
electronique | woensdag 18 mei 2011 @ 11:00 |
heeft iemand een duidelijke uitleg, hoe het zit met hoge- en lagedrukgebieden? evt in een filmpje of wat dan ook. ik snap er niks van :| | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 12:17 |
Ohh, maar dat staat er wel in! Alleen niet dat het van hem komt ![]() Die shit met reikwijdten enzo, staat in hetzelfde hoofdstuk van havo 4 (waar we kopietjes van hebben gekregen) waar ook dat gedoe met hoogwaardig en laagwaardige voorzieningen staat enzo. | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 12:18 |
Haha, ik heb dat ook nog steeds ja, ik haal die dingen telkens door elkaar ![]() | |
Schermetje | woensdag 18 mei 2011 @ 12:27 |
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060209_luchtstromen01 | |
electronique | woensdag 18 mei 2011 @ 12:33 |
jeeuj ik haal net een 5,6 voor een oefenexamen. vorige week haalde ik een 4,9 ofzo voor een ander proefexamen, dus het wordt al beter. | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 12:35 |
Kluupkluup, kun je even uitleggen hoe je verval/verhang ook alweer moet berekenen? En wat het verschil tussen beide is ![]() Ik ben dat een beetje vergeten ![]() | |
Schermetje | woensdag 18 mei 2011 @ 12:41 |
Verval = per kilometer Voorbeeld: De Loire is lang 1000 km en ontspringt op een hoogte van 1400 m. De berekening is als volgt: 1400 m : 1000 km = 140 cm Verhang is het verschil in hoogte van het begin tot het einde van een rivier! | |
Masterboy | woensdag 18 mei 2011 @ 12:42 |
Ik heb altijd moeite met die vraagstelling van AK....Ik hoop op een 5! | |
Schermetje | woensdag 18 mei 2011 @ 12:44 |
Het zelfde hier, alleen wij hadden een AK leraar die de normering van onze proefwerken altijd zo streng maakte en de proefwerken zo lang dat iedereen altijd tussen de 5.5 en 6.5 haalde. Gelukkig snap ik alles wel goed dus hopen op dat 6je | |
Kluupkluup | woensdag 18 mei 2011 @ 13:37 |
Precies dit, maar dan omgekeerd! Verval = hoogteverschil van punt A naar punt B. Bijvoorbeeld hoogteverschil van oorsprong naar monding. Verhang = het verval per km uitgedrukt in meters. | |
Kluupkluup | woensdag 18 mei 2011 @ 13:39 |
Ik merk dat mensen vooral de "geef een situatiebeschrijving en een algemene regel"-vragen lastig vinden.. En de "hoe-hoe" vragen: "Hoe meer ..., hoe meer.." | |
Schermetje | woensdag 18 mei 2011 @ 13:41 |
hahahah , inderdaad nu ik nader mijn boek bestudeer. Werk aan de winkel..... | |
Markachuuu | woensdag 18 mei 2011 @ 14:32 |
De thema's van AK zuigen zwaar. ![]() Iemand nog beschikking tot goede samenvattingen? [ Bericht 17% gewijzigd door Markachuuu op 18-05-2011 14:40:12 ] | |
Isdezenaamalbezet | woensdag 18 mei 2011 @ 15:05 |
Ik haalde op het examen van 2010-tijdvak1 een 4 ![]() Ik moet duidelijk nog goed leren. | |
NextTVH | woensdag 18 mei 2011 @ 15:20 |
Kan iemand mij de wet van Buys Ballot uitleggen? | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 15:26 |
Op het noordelijk halfrond heeft de wind een afwijking naar rechts en op het zuidelijk halfrond naar links ![]() | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 15:27 |
Was het niet andersom? Verval = lengte vd rivier gedeeld door de hoogte van de rivier in de bovenloop. Verhang = verval per km. | |
NextTVH | woensdag 18 mei 2011 @ 15:29 |
En dat was toch ook iets met dat ze per half jaar van richting veranderen, of is dat weer iets anders? ![]() | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 15:30 |
Met de moessons ja. Weet niet helemaal hoe dat zit ![]() | |
NextTVH | woensdag 18 mei 2011 @ 15:31 |
Ik zal is even verder zoeken, bedankt in ieder geval ![]() | |
Masterboy | woensdag 18 mei 2011 @ 15:45 |
Voor Indonesië is er dus een droge moesson in Januari en een natte moesson in Juli. | |
NextTVH | woensdag 18 mei 2011 @ 15:52 |
Dat snapte ik dus niet, dankjewel ![]() | |
Kluupkluup | woensdag 18 mei 2011 @ 16:16 |
Ik had idd al bevestigd dat het andersom is.. ![]() Waarbij ik nog extra wil vermelden dat het verval niet per definitie de gehele lengte van de rivier is. je kan het bijvoorbeeld ook hebben over het verval van de Rijn in Nederland (is overigens 'slechts' een meter of 15, waardoor het gemiddelde verhang in Nederland ook niet zoveel is).
| |
Kluupkluup | woensdag 18 mei 2011 @ 16:19 |
Klopt. Het is een misvatting dat moessons altijd 'nat' zijn.. | |
Markachuuu | woensdag 18 mei 2011 @ 19:18 |
Wat zijn nou eigenlijk de dingen die we moeten leren voor die examens? Wij hebben namelijk 4 boeken ; Arm en rijk, Wonen in Nederland, Systeem Aarde en Indonesie actueel maar ik zit nu een examen van 2010 door te lezen en hier staan ook dingen in over Japan en Madagaskar (terwijl we volgensmij precies dezelfde onderwerpen hebben als t examen vorig jaar)? ![]() ![]() | |
fcujorick | woensdag 18 mei 2011 @ 19:41 |
7.7 nu en nog nooit geleerd. Aardrijkskunde is tenminste een normaal leuk vak! | |
coban | woensdag 18 mei 2011 @ 21:39 |
Volgens mij was er ook zoiets dat bij een moesson het hogedrukgebied bij de evenaar een stukje omhoog gaat richting het noorden waardoor alles verschuift en de wind een afwijking krijgt naar links ofzo? Dat een moesson op die manier ontstaat.. ik herinner me het heel vaag :s | |
Gafietsen | woensdag 18 mei 2011 @ 21:51 |
Ik onthoud het altijd zo: Vallen doe je recht naar beneden, dus verVAL is de rechte lijn naar beneden, niet aantal meter per km. Ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel xd | |
truedestiny | woensdag 18 mei 2011 @ 21:56 |
Welke van de 4 boeken moet je het beste kennen hier voor? | |
Moira | woensdag 18 mei 2011 @ 22:54 |
Dat zijn gewoon inzichtsvragen. Moet je statistieken opzoeken in de atlas en naar aanleiding daarvan met je eigen inzicht een antwoord concluderen. Zullen we dit jaar ook wel krijgen. Over indonesie moet je specifieke dingen weten over de bevolking en economie enzo, daarom staat dat apart. In BuiteNLand zijn dat gewoon 4 hoofdstukken, beter dan 4 boeken ![]() | |
MrBrain | donderdag 19 mei 2011 @ 10:40 |
zonder atlas kun je thuis niet oefenen | |
Michael-H | donderdag 19 mei 2011 @ 10:56 |
Hier ga ik echt hard in falen ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 11:34 |
Hoe zijn jullie begonnen met leren? Er staat nergens écht duidelijk wat we moeten kennen toch? Ik heb de boeken BuiteNLand. | |
MrBrain | donderdag 19 mei 2011 @ 11:57 |
check syllabus op examenblad.nl ik kan mijn boek niet vinden ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 12:02 |
Ja alleen dat is zo onduidelijk met wat waar bij hoort, welke stof zeg maar bij die punten hoort. Is er nergens een overzicht van de hoofdstukken van buiteNLand bijvoorbeeld? Of een samenvatting? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 12:03 |
![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 12:05 |
Loveyou ![]() Alleen doet de website het niet, waren de samenvattingen beetje goed? | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 12:07 |
De website is http://5h.buitenland.epn.nl/ , maar bij mij werkt die niet goed. | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 12:55 |
Is het een beetje in één dag te leren of niet? | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 12:55 |
Ik heb geen idee, daar zal ik straks achter komen ![]() Gister wel havo 4 grotendeels doorgenomen, dus vandaag alleen nog havo 5. | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 12:57 |
Ik hoop het. ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 12:57 |
http://5h.buitenland.epn.nl/sites/buiteNLand/5h/ NOMNOMNOM! | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 13:00 |
Ik begin nu, dus laten we het hopen. Oh en als jij geleerd hebt voor je SE's dan wel denk ik ![]() | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 13:10 |
Sta een 7.1 dus ik denk het wel. ![]() | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 13:34 |
Ik sta een 6,2 en ben gister begonnen..... Ik vind Platentektoniek en dat allemaal mega makkelijk, en over Indonesië kun je gewoon heel logisch nadenken. Dan kom je echter aan de andere kan van AK, namelijk rivierbeleid en de creatieve stad, die saai EN moeilijk zijn.... | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 13:38 |
Kun je niet gewoon een spiekbriefje in je woordenboek plakken en keihard pownen op je examen? Bij ons worden de woordenboeken niet gecontroleerd.. | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 13:40 |
Bij ons dinsdag bij sommigen 'omdat dat eigenlijk moest' (met een glimlach ![]() Mijne werd toen niet gecontroleerd en vandaag mijn DU-NL woordenboek ook niet. Etuis mogen mee de zaal in en die worden ook niet gecontroleerd. Maar ik wil mijn diploma niet riskeren voor een spiekbriefje. Aan spiekbriefjes heb ik de afgelopen 7 jaar goede cijfers voor Duits, AK en geschiedenis te danken, dus nu moet ik 't zelf doen ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 13:42 |
Ja dat heb ik ook, want als ik een 1 haal ben ik de lul. Alleen als je niet gecontroleerd wordt, ik heb alle begrippen met uitleg in een word-documentje staan..![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 13:44 |
Word documentje toesturen? ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 13:46 |
PM/DM je e-mail maar. Het is trouwens niet mijn werk, maar die van eleqtronique. | |
ErikHoevenaars | donderdag 19 mei 2011 @ 13:49 |
Recept is ''Samengevat Aardrijkskunde''. Ik heb mijn boek niet eens aangeraakt en weet nu al de helft van de examenstof. | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 13:55 |
Check je inbox ff (A) Hebben mensen hier nog handige tips of ezelsbruggetjes voor bij moeilijke dingen? | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 14:10 |
Bij AK is het natuurlijk belangrijk je begrippen te kennen. Maar ik raad jullie ooj aan om te oefenen met vraagstellingen. De Examenbundel is voor AK de uitkomst. Of maak een oud examen van examenblad.nl.. Bestudeer ook goed de correctiemodellen. Kijk wat de makers van de examens willen horen. Kijk 'hoeveel'/hoelang je antwoord dient te zijn bij een vraag waar je 1 punt voor kan halen en waar je 2 of meer punten kan halen.. | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 14:15 |
Boek vind ik ook niet handig. Ik heb nu mijn samengevat boekje ondergekladderd met markeerstift bij de begrippen/relaties die ik nog niet zo goed wist. ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 14:24 |
Hoe moet je nou verval én verhang uitrekenen?![]() Riviertje is 9000 meter lang en 300 meter hoog. 9000/300 = 30, dus de rivier heeft van punt a naar punt b een verval van 30 (wat? eigenlijk? 30 km/h? 30 kg?). Als je dan het verval per km (=verhang) wilt uitrekenen, hoe moet je dat dan doen? | |
electronique | donderdag 19 mei 2011 @ 14:25 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
electronique | donderdag 19 mei 2011 @ 14:26 |
volgensmij klopt je verval niet helemaal. | |
Masterboy | donderdag 19 mei 2011 @ 14:38 |
Verval en verhang is eigenlijk gewoon hoogte/lengte van de rivier dus dan is het 300/9000 = 0,03 Meter maar ze vragen meestal cm dus dan is het 3 cm. | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 14:41 |
Weet je zeker dat je 9000 meter bedoeld?? Lengte van rivieren word enkel in km's gegeven... Stel dat die 9000 meter, 9000 km is.. Dan: Is het verval: 300 meter van oorsprong tot monding.. Het verhang is 300 meter delen door 9000 kilometer = 0,033333 meter Het verhang is dus 3cm per kilometer. In andere woorden: Je rivier gaat gemiddeld 3 centimeter omlaag per kilometer dat hij lang is.. Stel dat ik uitga van een rivier van 9000 meter (dus 9 kilometer) dan is de uitkomst al heel anders: Het verval blijft dan gewoon 300 meter, maar het verhang is dan: 300/9= 33,33 meter per kilometer (dit is overigens niet ondenkbaar. Denk aan een beekje in heuvelachtig gebied) | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 14:41 |
Verval en verhang is niet hetzelfde. En verval reken je toch uit door de lengte tussen punt a en b gedeeld door de hoogte te doen? Niet andersom? Ik onthoud altijd groot getal gedeeld door klein getal ![]() Nu weet ik nog steeds niet hoe je verhang moet uitrekenen. | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 14:42 |
Niet zomaar iets roepen.. | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 14:42 |
Oke, dus verval is lengte gedeeld door hoogte. En verhang is verval delen door lengte?
| |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 14:43 |
Hoppa. In de hoek jij, zegt de meester! | |
Masterboy | donderdag 19 mei 2011 @ 14:46 |
My bad ![]() | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 14:46 |
Nee.. verval is het hoogteverschil tussen punt A en punt B.. In jou voorbeeld dus alleen de hoogte Verhang = verval gedeeld door de afstand in kilometer. | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 14:47 |
Wacht.. ik maak even een tekeningetje ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 14:48 |
Oh mijn god. Ben ik nou zo'n dom wicht dan? Verval is dus iets wat je helemaal niet hoeft uit te rekenen maar gewoon een gegeven is? En met dat gegeven kun je dus het verhang uitrekenen? Wat dus verval/lengte van punt a naar b (afstand in km) is? | |
Examen2011 | donderdag 19 mei 2011 @ 14:49 |
![]() . | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 14:49 |
Het kan gegeven zijn. Als punt A op bijv. 250 m hoogte is en punt B op 100. Dan is het verval 150. Het verhang is het gemiddelde hoogteverschil/km. Dus stel punt A ligt 10 km van B. Dan deel je 150 m door 10 km en dan weet je hoeveel hoger/lager je gemiddeld per kilometer gaat. In dit geval ga je dus gemiddeld 15 m/km omlaag/omhoog. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2011 14:52:01 ] | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 14:50 |
De eenheid maakt trouwens niet uit, als je daar gewoon goed mee rekent. Gewoon kiezen wat het handigst is, dus in cm is niet zo handig. ![]() [ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2011 14:52:35 ] | |
Examen2011 | donderdag 19 mei 2011 @ 14:52 |
Plaatje van google | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 14:55 |
Jaaaa dat was het!!! OMG na 2 jaar zie ik het licht weer ![]()
| |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 14:59 |
Moira made me do it. ![]() Rekenmachine moet mee dus. Mag zeker geen grafische zijn? ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 15:00 |
Als dit toch morgen op de toets komt, ga ik hardop lachen tijdens mijn examen. | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 15:00 |
Hihi ![]() Nee, grafisch mag niet. Ik heb al 4 jaar geen wiskunde meer dus ik moet ff kijken waar de fuck ik een rekenmachine vandaan haal, doe 't normaal altijd op m'n mobiel ![]() Maar hij hoeft niet heel luxe te zijn, want het enige wat je uit hoeft te rekenen is evt een geboortecijfer of dus verhang ![]() | |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 15:01 |
Ik heb trouwens nog best wel goede samenvattingen van Indonesie en wonen in nederland.. Iemand behoefte? (: En fuck, dan moet ik ook een rekenmachine gaan zoeken. | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 15:01 |
Denk het niet. Heb net een stukje gemaakt van examen van vorig jaar, heb echt zoveel fouten de hele tijd. ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 15:01 |
Ik ook ![]() ![]() Maarja er is al zo'n vraag geweest vorig jaar he. Ik weet niet of ze echt per se helemaal niks van de oude examens willen hebben? | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 15:02 |
Ik was daar gister mee begonnen ja. Ben na de eerste pagina en verder wat doorkijken er maar mee op gehouden. Eerst maar 's leren en dan vanavond opnieuw proberen ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 15:02 |
Oeh oeh, ik pm je m'n mail ff ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 15:04 |
Nouja de meeste fouten maak ik niet eens doordat ik het antwoord niet weet. Alleen ik lees vaak niet precies genoeg. | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 15:05 |
ik zie dat het kwartje gevallen is ![]() ![]() Hier nog even een (simpel) plaatje van de Rijn.. Punt A is de monding van de Rijn: 0m Punt B is waar de Rijn Nederland binnenkomt: 15m Punt C is de oorsprong van de Rijn in Zwitserland: 2300m De Rijn is 1250km lang (van C naar A). De Rijn is in Nederland 150km lang (van B naar A) Het verval van de Rijn is 2300 meter. Het verval van de Rijn in Nederland is 15 meter. Het verhang van de Rijn is 1,84m/km Het verhang van de Rijn in Nederland is 0,1m/km Moraal van dit verhaal: Het verval is niet per definitie gemeten vanaf de oorsprong, maar kan bijvoorbeeld ook een punt in de midden/benedenloop zijn (bijv. waar de Rijn Nederland binnenkomt).. | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 15:12 |
Wat nou samenvattingen?! Zal ik jullie gewoon de examens opsturen!? ![]() In de spoiler mijn mailadres:
| |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 15:14 |
Was het maar zo'n feest. ![]() | |
Warmemelk | donderdag 19 mei 2011 @ 15:16 |
Niemand heeft zeker een samenvatting van alles of wel? ![]() Ben vandaag ook pas begonnen.. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 15:18 |
Jawel, in samengevat. ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 15:20 |
Noooohh, I totally get it now ![]() Thanks! | |
Haarklip | donderdag 19 mei 2011 @ 15:21 |
Ik ga lachen als ze het morgen niet vragen ![]() | |
lolhaha | donderdag 19 mei 2011 @ 15:24 |
heb ik ook wel behoefte aan als iemand het heeft ![]() | |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 15:27 |
Ik heb een samenvatting maar dan moet je wel snel zijn want ik ga zo verkassen naar mijn bureau. ![]() | |
lolhaha | donderdag 19 mei 2011 @ 15:28 |
aight hoe kan ik die dan snel krijgen? | |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 15:29 |
moet je ff t emailadres waarnaar je het wilt in pm sturen (: | |
lolhaha | donderdag 19 mei 2011 @ 15:30 |
gedaan en bedankt alvast ![]() | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 15:31 |
Dan heb je veel te lachen. Want er wordt meer niet dan wel gevraagd.. | |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 15:32 |
You've got mail. ![]() ENNUGAIKECHTdoeimensjes. ![]() | |
truedestiny | donderdag 19 mei 2011 @ 15:33 |
Zekerste weten dat je geen GR mag gebruiken? Batterij van mijn Casio is op. ![]() | |
Warmemelk | donderdag 19 mei 2011 @ 15:36 |
Neeee ben je er nog?! ![]() ![]() | |
NextTVH | donderdag 19 mei 2011 @ 15:36 |
Ik snap de itc niet ![]() | |
truedestiny | donderdag 19 mei 2011 @ 15:37 |
Ik weet niet waar je het over hebt. | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 15:37 |
Ik ga ook lachen als ze 't wel vragen ![]() Maar iig ben ik één van de weinigen die dan niet in de problemen zal komen als het wél gevraagd wordt! ![]() Waarschijnlijk niet, maar toch handig om alle basics gewoon te weten. | |
NextTVH | donderdag 19 mei 2011 @ 15:40 |
Intertropische convergentiezone ![]() | |
electronique | donderdag 19 mei 2011 @ 15:40 |
hmm, best veel begrippen staan in het woordenboek. nouja, tenminste iets waardoor ik het weet. bijvoorbeeld bij convergeren staat "in een punt samenkomen", dus convergerende platen zijn platen die naar elkaar toe gaan. | |
Hansie18 | donderdag 19 mei 2011 @ 15:54 |
Heeft iemand toevallig een samenvatting over Indonesië? | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 16:03 |
What the fuck is dat? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:06 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intertropische_convergentiezone | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 16:11 |
Is dat hetzelfde als het equatoriaal minimum? | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 16:15 |
Ja in principe wel dacht ik. | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 16:15 |
ITCZ is simpel gezegd de band om de aarde waar de lucht van het noordelijk halfrond botst met dat van het zuiderlijk halfrond.. Deze volgt ongeveer de breedtegraad van waar de zon loodrecht op de aarde staat (met een vertraging van enkele maanden, de zon moet het gebied immers wel eerst opwarmen voor het effect heeft, vandaar de vertraging).. Zelf vind ik de uitleg op wikipedia niet volledig en zelfs verwarrend. Je kan beter kijken op de website van de vereniging voor weerkunde: http://www.vwkweb.nl/cms/(...)om_content&task=view | |
Examen2011 | donderdag 19 mei 2011 @ 16:18 |
Alle examenstof uitgelegd in verschillende filmpjes van totaal 3 uur. http://www.davidpijpaert.(...)EF%BB%BF/#comment-52 | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 16:20 |
De ITCZ bestaat inderdaad uit een equatoriaal minimum.. Hierbij noem je de ITCZ het gebied waar het equatoriaal minimum voorkomt in een jaar.. | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 16:21 |
Oh oke. Ik probeer alles nu gewoon half te snappen, want om al die info nog helemaal te snappen lukt niet meer in minder dan 24 uur ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 16:27 |
Je moet alles ook globaal kennen hè ![]() | |
Tree | donderdag 19 mei 2011 @ 16:32 |
Voor de lieverds onder ons die nog samenvattingen nodig hebben, op deze site staan de samenvattingen van De Geo! Geen idee of jullie er wat aan hebben, maar het kan nooit kwaad ![]() http://acweb.nl/node/128 | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 16:34 |
Held ![]() | |
Haarklip | donderdag 19 mei 2011 @ 16:35 |
| |
Examen2011 | donderdag 19 mei 2011 @ 16:36 |
Wat is precies een equatoriaal minimum? | |
Schermetje | donderdag 19 mei 2011 @ 16:40 |
Bij de evenaar is het warm. Er is een lagedrukgebied: het equatoriaal minimum. Lucht stijgt waardoor je een miniumum krijgt | |
Hansie18 | donderdag 19 mei 2011 @ 16:41 |
Echt handig bedankt! | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 16:45 |
Ik weet het fijnste er niet van. Maar bij de evenaar (equator) heb je altijd lage luchtdruk (een minimum -), met stijgende warme lucht, het equatoriaal minimum dus. Op ongeveer 30° NB/ZB heb je het subtropisch maximum (hoge luchtdruk + ) met dalende koude lucht. Op ongeveer 60° NB/ZB heb je het subpolair minimum (-), en op 90° NB/ZB heb je het polair maximum (+). Wat ik begrepen heb van net (vraag om bevestiging ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Moira op 19-05-2011 17:03:46 ] | |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 16:47 |
![]() | |
Isdezenaamalbezet | donderdag 19 mei 2011 @ 17:38 |
ZOOOOO'N stress voor morgen! Ik weet helemaal niet wat ik allemaal moet leren. Uit zotheid heb ik gister al mijn boeken van vorig en dit jaar uitgelezen, ben nu bezig met samengevat. Wie helpt mij? Waar moet ik op letten? ![]() | |
Examen2011 | donderdag 19 mei 2011 @ 17:47 |
Nu gewoon ff niks gaan doen. Ga ff ergens op een terras met vrienden zitten ofzo, te veel stres is niet goed voor je en daar ga dus ook niet beter van leren. Als je nu gaat relaxen kan je straks veel beter leren. Zo werkt het iig bij mij. | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 17:50 |
Denk niet dat ze kan relaxen voordat ze het gevoel heeft dat ze al een aardig eind op weg is hoor. ![]() | |
Examen2011 | donderdag 19 mei 2011 @ 17:51 |
Ach, voor mij werkt het. Ik kan niet te lang achter elkaar leren dus moet ik wel andere dingen gaan doen. | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 17:52 |
Ja maar dan heb je dus al wel een stuk geleerd. En even een kwartiertje/half uurtje iets anders doen is wel genoeg. Anders heb je nu ook niet erg veel tijd meer om te leren. | |
NextTVH | donderdag 19 mei 2011 @ 17:52 |
Gewoon globaal leren, je hoeft heus niet alles tot in het kleinste detail kennen, ik heb zo met samengevat gedaan: Hoofdstuk gelezen, even iets leuks doen, daarna volgende hoofdstuk, werkte prima voor mij ![]() | |
Isdezenaamalbezet | donderdag 19 mei 2011 @ 18:00 |
Ja kijk. Dat dacht ik dus ook. Als ik maar weet wat globaliseren is. Bij wijze van. Maar na het maken van het examen 2010 tijdvak 1 is de stress er dik ingeschoten. Er kwamen vragen daarin voor zoals: "Beschrijf het spreidingspatroon van de bevolking in Japan. Wat is de fysischgeografische oorzaak van dit spreidingspatroon?" en dan sta ik al met tranen in mijn ogen. Nog zo een: "Geef twee redenen waarom de komst van hoge inkomensgroepen niet altijd leidt tot een grotere sociale cohesie in de wijk." Dan sta ik al HELP! Van dat "Geef een fysisch sociale klimatische oorzaakgevolg verbandrelatie" sta ik al bijna te huilen. Waarom moeten die vragen zo gesteld? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 mei 2011 @ 18:01 |
Ja heb ik ook gedaan, maar faal nog steeds in dat oefenexamen. ![]() | |
NextTVH | donderdag 19 mei 2011 @ 18:05 |
Gewoon rustig blijven, de vraag een paar keer lezen, moeilijke woorden opzoeken in je woordenboek, uiteindelijk weet je wat ze precies bedoelen met de vraag en zul je zien dat ze toch niet zo moeilijk zijn ![]() | |
Isdezenaamalbezet | donderdag 19 mei 2011 @ 18:08 |
Hm. dat hoop ik maar. Want het antwoord van de eerste vraag was dus dat Japan veel relief kent in het midden van het land en daarom de mensen naar de kust trekken. Dat moet je ook maar weten (staat verder niet in samengevat/leertekst). Hopelijk maken ze 'm dit jaar lief voor ons. ![]() | |
electronique | donderdag 19 mei 2011 @ 18:19 |
dat staat wel in de atlas. ik wist het toevallig, maar dat zijn inderdaad kutvragen. net als zo´n vraag over het klimaat van madagaskar, ook in een recent examen | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 18:28 |
Moesten jullie ook allemaal de atlas inleveren? Bij ons gaan ze elke atlas per pagina controleren. ![]() | |
Isdezenaamalbezet | donderdag 19 mei 2011 @ 18:33 |
Nee, wij krijgen er gewoon een van school. Nederlands woordenboek moesten we wel inleveren maar dat was ook alleen omdat er een tekort was aan die woordenboeken. EN-NE en duitse en franse woordenboeken krijgen we ook gewoon van school uit. Wat een bekrompen gedoe zeg, de atlas inleveren haha! | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 18:58 |
Atlas krijgen wij van school, woordenboek niet in hoeven leveren. Trouwens net die van vorig jaar gedaan, 2010-1. 8.0 ![]() Edit; ik heb het gedaan zonder een atlas, dus bij vragen als; Er bestaat een duidelijke relatie tussen het klimaat en de overheersende vorm van verwering. 10 Welke vorm van verwering komt vooral voor aan de oostkust van Madagaskar? Noem twee gegevens van de genoemde kaartbladen waarmee je je keuze kunt motiveren. Ben ik er vanuit gegaan dat je óf veel neerslag en hoge temperatuur; dus chemisch óf grote temperatuurverschillen of extreme plantengroei; dus fysisch. En vragen als Gebruik atlaskaart 212D (52e druk: 194D). Volgens deze kaart heeft Indonesië géén economie die typerend is voor een ontwikkelingsland. 16 Welk type economie heeft Indonesië? Geef twee voordelen van dit type economie vergeleken met de economieën van de meeste andere ontwikkelingslanden. Overgeslagen. | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 19:07 |
Vraagje: Hoe zit het met hooge en lage drukgebieden, snap er geen hol van. Zou fijn zijn als iemand het op een logische manier kon uitleggen | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 19:07 |
Misschien ben ik de enige die het zo makkelijk vindt, maar ik schrijf de antwoorden niet op. Ik bedenk me wat ik als antwoord neer zou zetten en vergelijk dat met het antwoordmodel, je moet wel kritisch zijn met wat je goed rekent en niet denken van 'oja, dat wist ik; dus reken ik het goed'. Ik maak de examens dus op de PC, examen.nl. | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 19:11 |
Je moet daar inderdaad erg kritisch mee zijn, het is erg verleidelijk om jezelf te bedonderen en te denken 'oh ja dat zou ik wel weten!'. ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 19:11 |
Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en beweegt zich naar benden (vandaar dat die koelbakken in de supermarkt vaak geen deksel hebben, koude lucht daalt). Een gebied met dalende, dus koudere lucht noem je een hogedrukgebied (maximum). Een gebied met stijgende, warme lucht noem je een lagedrukgebied (minimum). Lucht stroomt van hoge luchtdruk naar lage luchtdruk, dat noem je de wind. Je moet dus onthouden, dat als het warm is en daardoor de lucht dus stijgt (warme lucht stijgt op, denk aan een luchtballon) je aanvoer krijgt van een hogedrukgebied (koude lucht) die de leegte, die ontstaat doordat de warme lucht opstijgt, opvult met koude lucht. | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 19:15 |
heel erg bedankt! jij snapt wat logisch is;) | |
Hansie18 | donderdag 19 mei 2011 @ 19:31 |
Kan iemand mij precies uitleggen van die Moesson? Want dat is bijna de enige stof die mij nog onduidelijk is. | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 19:33 |
Begin me steeds meer zorgen te maken over AK, er zijn zoveel kut dingen die ik nog niet snap, zoals ITCZ enzo... | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 19:38 |
Heb je examens gemaakt van de vorige jaren? | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 19:40 |
Niet veel, en die ik wel maakte zitten onderwerpen in die me heel goed afgaan, maar ook onderwerpen die maar niet in mijn hoofd komen, hoe vaak ik ze ook doorlees enzo! | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 19:43 |
Oh dat is wel vervelend, nouja als je ergens echt niet uitkomt kan je het ook nog hier vragen of in de SC. ![]() | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 19:44 |
Ik snap deze niet: Geef een voorbeeld van fragmentarische modernisering in de dienstensector in India. Vraag 13 2009 1e tijdvak Ik snap de vraag zelf ook niet zegmaar, wat ze ermee bedoele. | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 19:50 |
Dan moet je allereerst natuurlijk weten wat fragmentarische is (die komt best vaak voor in AK examens); fragment betekend een klein stukje, bv een fragment uit een film kan een scène zijn bv, dus een klein stukje. Dus; Geef een voorbeeld van 'een klein stukje'-arische modernisering in de dienstensector in India. Nou dan kan je zelf wel bedenken, dat een klein gedeelte van de dienstensector, is gemoderniseerd. Nu vragen ze wát er dan gemoderniseerd is. Bijvoorbeeld een postkantoor die via internet brieven/emails verstuurd, of in het bezit is van een brommer of auto. | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 19:51 |
Ik snap het tot en met het bijvoorbeeld deel.... | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 19:57 |
Nou in India is het allemaal (veel dan) primitief, dus daar gaat het allemaal zoals het hier 30 jaar geleden ging. Niks gaat met computers, alles is hand of denkwerk, niks is geautomatiseerd. Terwijl hier in Nederland is het allemaal al met de computer. Nu vragen ze dus een voorbeeld, van een klein gedeelte van die sector in India, die gemoderniseerd is. Dan moet je zelf iets verzinnen, wat er dan gemoderniseerd kan zijn. Dit kan van alles zijn, dus ergens in die sector is een stukje technologie toegevoegd waarmee die sector een stukje moderner wordt. Een auto, brommer en computers zijn voorbeelden van modernisatie van een land. Dus als een sector (een sector is heel ruim gezien) gemoderniseerd wordt, kan het dus zijn dat er internet is aangelegd, of dat er auto's gekocht etc etc. | |
Warmemelk | donderdag 19 mei 2011 @ 20:02 |
Ik heb ook nog een vraagje, deze staat in de examenbundel: Geef een economisch-geografische verklaring voor de snelle groei van Shanghai waar bij je ingaat op de absolute ligging en relatieve ligging. Wat moet ik me voorstellen bij absolute en relatieve ligging? ![]() | |
Schermetje | donderdag 19 mei 2011 @ 20:04 |
Jeetjes wat komen hier voor vragen binnen die je eigenlijk gewoon kan opzoeken in je lesboek.... | |
lolhaha | donderdag 19 mei 2011 @ 20:05 |
Indonesië is de grootste archipel (eilandengroep) ter wereld. Absolute ligging wordt bepaald door geografische coördinaten (6º-11º ZB en 95 º -141 º OL). De relatieve ligging van de archipel is dat ze wordt omsloten door de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de Grote Oceaan. | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 20:05 |
Absoluut is de daadwerkelijk ligging, dus ligt het aan de zee, op een berg of in het bos. Is het goed verbonden met andere steden en kan het land-inwaarts ook goed zijn goederen kwijt. Relatieve ligging is de ligging ten opzichte van ..x.., dus tenopzichte van andere grote steden, is er geen miljoenenstad 50 kilometer verderop etc. | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 20:06 |
True that, maar met het beantwoorden van deze vragen leer ik zelf ook. ![]() | |
Warmemelk | donderdag 19 mei 2011 @ 20:06 |
Sorry, was alleen met mn examenbundel bezig, had mn boek er niet bij ![]() Oke, bedankt voor de uitleg!! | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 20:24 |
Staan in de atlas bij klimaatgebieden eigenlijk termen als 'Af' of gewoon tropisch klimaat e.d.? | |
Markachuuu | donderdag 19 mei 2011 @ 20:26 |
Grootte, omvang en eilandstructuur ►Indonesië is de grootste archipel (eilandengroep) ter wereld. Absolute ligging wordt bepaald door geografische coördinaten (6º-11º ZB en 95 º -141 º OL). ●De relatieve ligging van de archipel is dat ze wordt omsloten door de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de Grote Oceaan. Verbindingen ►Het archipelkarakter van het land heeft als een barrière gewerkt. De zeevaart speelde een belangrijke rol in de geschiedenis. ●Nog vóór de VOC werd via de zee contact met andere landen gelegd. ●Het gebied was door het Hindoeïstisch, totdat in 15e eeuw de islamisering begon. Deze samenvatting. ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 20:27 |
Wel de hoofdgroepen, maar of het een droge winter of natte zomer (ofzo iets? ![]() Dus wel A e.d, maar niet de w en f. Dit weet ik niet zeker, want ik heb geen atlas thuis. | |
Gafietsen | donderdag 19 mei 2011 @ 20:35 |
Ik heb er een, maar die heeft me zusje gestolen... Kamer van haar zit op slot.... | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 21:19 |
Ik denk dat ik er mee stop, ik hoop op wat gunstige onderwerpen morgen. Geen buurtprofielen ![]() | |
MrBrain | donderdag 19 mei 2011 @ 21:20 |
Je kan met internet explorer wel de examentraining doen op buitenland.epn. Het is wel handig. Het is per domein | |
Schermetje | donderdag 19 mei 2011 @ 21:55 |
Haahahah ik ook niet en toch scoor ik op de Atlas vragen even goed als de kinderen die wel een atlas thuis hebben ![]() | |
-tape- | donderdag 19 mei 2011 @ 21:57 |
Same here. Atlasvragen zijn wel baas, je krijgt een kaartje van 5 bij 3 centimeter waar het antwoord opstaat. Je hoef het alleen zelf te zoeken. | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 22:08 |
Hebben docenten bij jullie nog gehint naar wat je echt goed moet kennen? Dan ga ik dat nog even doorkijken. | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 22:11 |
Al die shit over rivieren en stadsvernieuwing/herstructurering/gentrificatie heeftie ook té vaak herhaald. Denk dat dat wel belangrijk is dan ![]() Ik zit trouwens net alles nog even door te lezen, begripjes kijken enzo. En ik vraag me echt af waar ik me eigenlijk druk om maak, want tot mijn grote verbazing kén ik alles, of klinkt het iig allemaal bekend in m'n oren. ![]() Mijn probleem met AK is alleen dat ik het inzicht (in dit vak) gewoon niet heb om verbanden te leggen tussen verschillende verschijnselen. Later is het "Oh ja!" maar ik zíé het op dat moment gewoon niet. En het probleem met de AK examens; EEN EN AL INZICHT ![]() ![]() | |
Moira | donderdag 19 mei 2011 @ 22:14 |
I FEEL YOUR PAAAAIIINN ![]() ![]() ![]() Maar zie het zo; Morgen om 11:30 ben je klaar met AK en zal je het nooit meer (als vak) hebben in je leven ![]() | |
NextTVH | donderdag 19 mei 2011 @ 22:37 |
Iedereen succes morgen! | |
electronique | donderdag 19 mei 2011 @ 22:54 |
als je slaagt tenminste ![]() maargoed, succes iedereeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen morgen! | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 23:01 |
Dat dacht ik ook ![]() | |
SuperKaasNacho | donderdag 19 mei 2011 @ 23:19 |
Gelukkig heb ik die samengevat Aardrijkskunde gehaald anders was ik nooit op dit niveau gekomen. Net 2009-1 doorgekeken en die was wel heel makkelijk. Succes morgen! | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 23:20 |
Wat is nou precies de essentie van dat waterhoofdstuk? | |
Kluupkluup | donderdag 19 mei 2011 @ 23:29 |
Ik zou zeggen: - je moet weten hoe er een verhoogde piekafvoer komt in een rivier - wat je ertegen kan doen - stroomruggen, oeverwallen herkennen in een foto.. - weten wat binnendijks en buitendijks is.. | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 23:33 |
* Dacht dat hij het wel kende* *Pakt samengevat weer* ![]() | |
MetBas | donderdag 19 mei 2011 @ 23:39 |
Misschien domme vraag, maar wat kun je dan precies doen tegen een hoge piekafvoer? Iets met overloopgebieden of zo? ![]() | |
MetBas | vrijdag 20 mei 2011 @ 06:57 |
Succes iedereen straks, ik verwacht niet dat het heel moeilijk wordt. ![]() | |
Markachuuu | vrijdag 20 mei 2011 @ 07:11 |
Succes mensen.. Ik zal het iigv nodig hebben want ik heb nu het gevoel dat ik keihard ga falen. ![]() *luistert Bittersweet Symphony* | |
#ANONIEM | vrijdag 20 mei 2011 @ 07:17 |
Ja en het hoort juist omgekeerd te zijn. ![]() | |
NextTVH | vrijdag 20 mei 2011 @ 10:23 |
Nou volgens mij was dit CE echt alleen maar inzicht, ging wel goed! | |
-tape- | vrijdag 20 mei 2011 @ 11:16 |
Niks voor niks geleerd ![]() Post je nou vanaf school of hoe doe je dat? ![]() | |
NextTVH | vrijdag 20 mei 2011 @ 11:28 |
Zat op mijn telefoon in het lokaal, was vrij snel klaar dus had niks anders te doen:P | |
-tape- | vrijdag 20 mei 2011 @ 11:35 |
Mag je niet weg dan? ![]() | |
NextTVH | vrijdag 20 mei 2011 @ 11:38 |
Mag na een uur en kwartier weg, was na uur klaar:P Ps: waarom doen smileys het niet als je via je mobiel post? | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 12:27 |
Haha, maar je hebt er zelf voor gekozen he :p Ik vond 'm trouwens niet makkelijk maar niet super lastig. Ik ben niks tegen gekomen waarvan ik niet wist wat het betekende ofzo, maar soms wist ik niet helemaal wat ze ergens mee bedoelden. Wat zij dus als antwoord verwachtten. Ik heb zo nog Engels dus ik kan 'm niet gelijk om 14:00 nakijken ![]() Moet minimaal een 5,1 hebben, maar ik weet 't niet zeker. Bij veel heb ik ook maar een lulverhaal ingevuld, en dan is 't maar hopen dat het een goed lulverhaal is ![]() | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 12:28 |
Bij mij ging dat dus juist niet goed ![]() En waar iets letterlijk gevraagd werd, dus wat ik zonder moeite kon beantwoorden, was maar 1 punt waard ![]() | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 12:29 |
Hoe de fuck kom jij aan je mobiel in het lokaal dan? ![]() Ik zit nu ff tussen de examens door in de mediatheek op de computer. Stiekem hopen dat hij al online stond. Bij Nederlands enzo stond hij wel gelijk al een half uur later online, waarom is dat gister en vandaag niet zo? Maar pas om 14:00? | |
Haarklip | vrijdag 20 mei 2011 @ 12:39 |
Ik vond hem goed te doen. Wist alleen niet hoe kalksteen word gevormd. Verder was het niet te moeilijk. | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 15:31 |
Ik heb ongeveer 30 punten ![]() Dus tussen een 4,2 en een 6,2. Nu maar hopen op een norm van 0,9 want dan sta ik alsnog voldoende op m'n diploma! | |
Haarklip | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:04 |
Ik heb 39 punten ongeveer ![]() | |
NextTVH | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:10 |
Telefoon op stil gezet en gewoon in mijn broekzak gehouden ![]() | |
lolhaha | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:24 |
heb 28 punten streng beoordeelt, als de n norm dan minimaal 1 is dan heb ik een 4.9 precies wat ik nodig heb ![]() | |
Gafietsen | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:41 |
Iedereen vond het relatief makkelijk, sorry dat ik het zeg, maar verwacht de n-term tussen 0,7 en 0,8 ofzo... hopen dat je docent minder streng nakijkt.... | |
-tape- | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:42 |
Wordt je examen niet door 2 mensen nagekeken? | |
MrBrain | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:42 |
ik heb maar iets van 25 punten en ik had een 5.7 nodig voor een voldoende | |
Markachuuu | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:43 |
Ik haat Aardrijkskunde, had echt maar net genoeg tijd. (: Maar ging opzich wel, volgens het antwoordmodel heb ik tussen de 6 en 8. (weet niet precies al mn antwoorden meer + afhankelijk van da normgeval) Baal wel dat er helemaal nikkkkksch nada niente over wind enzo werd gevraagd. Beetje flauw weer. ![]() | |
Markachuuu | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:43 |
Zeer zeker! | |
Kluupkluup | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:47 |
Misschien wel door mij ![]() Ik ga overigens niet zeggen voor welke school ik de 2e correctie doe ![]() | |
Markachuuu | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:48 |
Die vraag over 'beschrijf het onstaan van kalksteen' trouwens.. ik zat echt van LOLWAT?! ![]() | |
Gafietsen | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:49 |
Mag je wel zeggen of bij vraag 7 dit als antwoord word goegeteld: - Lage belastingskosten - voordelige CAO voor werkGEVER , oftewel langere werktijden voor werknemen en minder vakantie. Staat namelijk niet bij voorbeelden, vond het eigenlijk wel slim bedacht van mijzelf | |
Kluupkluup | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:49 |
Die vraag over de droge moesson zat er in! | |
MetBas | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:50 |
Ergens tussen de 36 en de 43 punten, wel redelijk. | |
Gafietsen | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:50 |
das mega goed met je " wel redelijk "..... | |
MetBas | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:51 |
Mega goed? Dat is -naar mijn weten- ergens tussen de 5.7 en 6.7 of zo. | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:51 |
Laat de term dan alsjeblieft 0,9 zijn ![]() | |
Gafietsen | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:52 |
serieus? ow ik dacht juist dat dat iets tussen 6,0 en 7,0 was..... | |
Gafietsen | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:55 |
ik heb 29 punten en bij nog maar bij vraag 21;P maargoed ik moet dat stadsdeel nog, wat ik echt triest slecht heb gemaakt | |
Hansie18 | vrijdag 20 mei 2011 @ 16:57 |
Zoo die kalksteen vraag daar heb ik dit jaar helemaal niks over gehad! | |
-tape- | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:03 |
Is het antwoord niet dat kalksteen ontstaat doordat laagjes schelpen/fossielen door de hoge druk op elkaar wordt gedrukt, sedimenteerd en daarna omhoog wordt geduwd door de het botsen van 2 convergerende platen? Ik heb het antwoordmodel niet bekeken, ga ik ook niet doen. Maar dat heb ik ingevuld. ![]() | |
Gafietsen | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:04 |
tussen 36 en 42 punten:P Idd die vraag over kalksteen sloeg helemaal nergens op Vraag 23 is trouwens ook vaag antwoord... | |
BasD17 | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:07 |
Tussen de 26 en 30 punten, moest een 4 halen voor voldoende. Lijkt me genoeg toch? | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:08 |
26 punten, moest een 3,8 halen? Ik heb het niet gehaald KUT!!!! | |
Isdezenaamalbezet | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:18 |
Verneukt. ![]() | |
Isdezenaamalbezet | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:18 |
Welke plaats? ![]() | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:19 |
Ik ga zo een klacht indienen over die moeilijkheidsgraad van de vragen. Niet normaal serieus. Heb oefenexamens gemaakt, maar ben nog nooit zulke moeilijke vragen tegenkomen | |
Markachuuu | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:20 |
Mag je ook een klacht indienen gewoon omdat AK echt een hoerenvak is? ![]() | |
electronique | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:43 |
39! tussen de 5,5 en 7,5 | |
Isdezenaamalbezet | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:45 |
Ak is echt geen hoerenvak. Een van de leukste vakken die er bestaan. De centrale examens waren alleen echt hoerderig. ECHT hoerderig. En de gemiddelde scores liggen hier lekker laag dus ik hoop dat de Nterm lekker omhoog geschopt word. | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:46 |
Er wordt heel veel van je verwacht qua inzicht en redenering en verbanden leggen enzo. Té veel eigenlijk. Ik heb liever dat ze dat frequent afwisselen met letterlijke kennis vragen. | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:47 |
In BuiteNLand staat er een beschrijving over, maar echt maar heel kort in een soort 'bron' ofzo. Niet iets waarvan je denkt "nou zeg, dat is nou belangrijk om te leren voor je examens!" ![]() | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:48 |
Wat denken jullie dat de normering zal worden??? | |
Hansie18 | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:49 |
1? | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:49 |
Ik hoop op minimaal 0,9 ![]() | |
electronique | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:50 |
ik snapte daar echt niks van. klote kalksteen | |
Isdezenaamalbezet | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:50 |
Er werd wel verteld over kalksteen dat oplost in water. Ik ben daar dus voornamelijk over gaan praten. Die hele samariakloof heeft me 1 punt opgeleverd ![]() | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 17:55 |
ik kan niet klagen bij laks. ben ik de enige ![]() | |
extorminator126 | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:20 |
jongen je kent de normering niet eens ![]() Ik heb slechts 20 punten gehaald en moest een 3,2 halen, ik hoop dat ik het haal. | |
Examen2011 | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:30 |
37 punten. tussen de 5.2 en 7.2. | |
Kluupkluup | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:31 |
Ik moet zeggen dat ik het CE relatief makkelijk vond, maar er zaten een aantal 'tricky' vragen bij.. Die met die hoge en lage sponzen ![]() Ik had daar echt nog nooit van gehoord ![]() Ik denk dat de N-term tussen de 0,8 en 1,0 zit.. | |
Examen2011 | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:34 |
http://www.davidpijpaert.(...)EF%BB%BF/#comment-52 Deze man heeft mij gered ![]() | |
coban | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:36 |
Ik kan wel janken, ongeveer 26 punten, waarschijnlijk ietsjes meer maar naar dat deel over huizen enzo heb ik nieteens meer naar gekeken ![]() ![]() | |
electronique | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:41 |
gered zou ik niet zeggen, maar ik overweeg hem bonbons te sturen haha | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:44 |
Laten we dan daarvan het gemiddelde nemen en er 0,9 maken. Dan sta ik voldoende voor AK ![]() En aangezien het een 2e corrector is die het zegt móét het natuurlijk wel waar zijn ![]() | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 18:45 |
Oh daar had ik wel vrij veel goed van ![]() Alleen ik had 'gebergtevorming' gezegd, dat begrip wat er stond als antwoord had ik echt nog nooit van gehoord ![]() Het is toch ook gewoon gebergtevorming? Die grond wordt omhooggedrukt, en omdat er toevallig een riviertje op zit snijdt die er een V-dal/kloof uit. | |
BasD17 | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:10 |
Hopelijk heb je gelijk!! | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:14 |
afgelopen 5 jaar is de normering hoger dan 1 geweest. | |
Moira | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:30 |
YES! ![]() | |
temss | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:33 |
Ik vond 't ook een behoorlijk lastig examen! Zit rond de 33 punten ongeveer, gelukkig boven de 4 want dat had ik nodig om voldoende te staan. Ik hoop dat de nomering idd zo wordt zoals jullie zeggen. ![]() | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:33 |
Hopelijk gebeurt dat dit jaar ook. Ik zit nu echt te stressen. Heb 0,1 of 0,2 nodig.. | |
ErikHoevenaars | vrijdag 20 mei 2011 @ 19:43 |
Hoeveel klachten waren er vorig jaar bij Laks over AK? | |
SuperKaasNacho | vrijdag 20 mei 2011 @ 21:07 |
Hoera 38 punten. Voldoende ![]() | |
Masterboy | vrijdag 20 mei 2011 @ 23:50 |
Ik heb rond de 34 punten maar heb nog steeds veel bedenkingen bij het antwoordmodel. | |
electronique | zaterdag 21 mei 2011 @ 09:17 |
zoals waar dan bijvoorbeeld? | |
ErikHoevenaars | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:25 |
Ik snap niet waarom hier niet over wordt geklaagd ? | |
docent-ak | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:25 |
Ik heb het examen nu voor de helft doorgelopen en er is 1 ding dat ik verwarrend vond. In vraag 18 staat het volgende: Welk gewas uit bron 3 zou vanuit dat streven als eerste in aanmerking komen - om minder te verbouwen dan in 2001? - om meer te verbouwen dan in 2001? In mijn antwoord ben ik er van uit gegaan dat 'veevoer' en 'tuinbouw' als zodanig geen gewas is, dus heb ik die buiten beschouwing gelaten. Dan kom je uit op bananen (5/3). Het correctiemodel zit dan ook fout met het antwoord 'veevoer'. Dan hadden ze de vraag anders moeten stellen, bv. Welke vorm van agrarische bedrijvigheid uit bron 3 zou.... Ben benieuwd of dit nog tot discussie gaat leiden in den lande. | |
docent-ak | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:27 |
@ Eric Hoevenaars: Jij klaagt er toch over? Onterecht overigens. Het examen is hardstikke op niveau van wat ik er nu van heb gezien, niks extreem moeilijks aan. | |
ErikHoevenaars | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:46 |
Overigens, bij vraag 3 had ik: De financiele bijdrage van de arbeidsmigranten heeft tot gevolg voor ontwikkeling van de werkgelegenheid. Bedrijven kunnen opgezet worden. De mensen van de informele sector kunnen dan gaan werken in de formele sector. Valt hier over te twisten? | |
ErikHoevenaars | zaterdag 21 mei 2011 @ 13:52 |
Vragen waarover ik zat te twijfelen aan mijn antwoord: 6. Lage belastingen + Grondstofrijk 12. Aardverschuiving 13. Hoe meer er wordt gesneden in de helling, hoe kleiner het verhang 16. Er wordt meer grondwater gebruikt dan dat er beschikbaar is. 19. De wind komt uit het zuid-oosten, deze zijn altijd droog. 20. Relief 33. Er bevinden zich snelwegen en treinverkeer kan er last van krijgen. Alvast bedankt! | |
#ANONIEM | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:11 |
Net even nagekeken en heb minimaal 39 punten. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 21 mei 2011 @ 14:13 |
Ik heb bij die vraag waarom die andere rivieren geen dijken hadden die sponzen genoemd, want die stromen allemaal langs van die sponzen. Alleen in het antwoordmodel staat alleen de flipper. | |
Masterboy | zaterdag 21 mei 2011 @ 15:54 |
Die vraag dus...Ik had als antwoord bij minder verbouwen = Citrusvruchten en meer verbouwen = Bananen Het ging dus om duurzaam watergebruik. | |
docent-ak | zaterdag 21 mei 2011 @ 16:18 |
Nee, dit is namelijk geen antwoord op de vraag. 'Beredeneer waarom de financiële bijdrage van arbeidsmigranten ook gunstig is voor de informele sector'. Wat heeft het voor positief effect op de informele sector. Jij geeft in je antwoord aan dat er alleen een verschuiving van arbeid plaatsvindt vanuit de informele naar de formele sector. Dit is misschien voordelig voor de mensen zelf, maar niet voor de informele sector, want daar verandert immers niks aan. | |
SuperKaasNacho | zaterdag 21 mei 2011 @ 17:12 |
Ik vond die kalkonzin allemaal onduidelijk. Hebben we nauwelijks behandeld bij mij op school :/ | |
docent-ak | zondag 22 mei 2011 @ 12:48 |
Ik kreeg deze mail van het KNAG: De resultaten van de landelijke examenbespreking havo staan online! De resultaten van de havobespreking kunt u hier downloaden. http://knag.nl/fileadmin/(...)kingen/havo_2011.pdf Wij willen u er graag nogmaals op wijzen dat het een advies betreft en dat de verantwoordelijkheid voor de correctie bij de corrector en examinator berust. Zo te zien zijn ze er dus nog niet over uit wat te doen met de 'gewassen' van opgave 18. [ Bericht 0% gewijzigd door docent-ak op 22-05-2011 14:43:38 ] | |
ConscienceNL | zondag 22 mei 2011 @ 13:18 |
Ik had precies hetzelfde, bleek dus ook fout te zijn ![]() | |
extorminator126 | zondag 22 mei 2011 @ 18:02 |
FF over vraag 11, over endogenen processen. Ik zie op het correctievoorschrift, het antwoord opheffing staan. Hebben jullie dit ooit eerder gehad? | |
Moira | zondag 22 mei 2011 @ 22:57 |
Ik had dat ook ja. Snapte echt de ballen van die vraag. Ging dat over die ene samariakloof? Welk endogeen proces daar plaatsvond? Ik had 'gebergtevorming' ingevuld. Voor zover ik weet IS dat ook gebergtevorming wat daar plaatsvond. Ik vond dat antwoord ook raar, dat begrip heb ik echt nog nooit in m'n hele leven gehoord, ook nergens terug kunnen vinden in het BuiteNLand boek. | |
Moira | zondag 22 mei 2011 @ 23:05 |
Woow, dit is best chill om te lezen! Dingen die ik als antwoord had gegeven maar geen punten voor had toegekend omdat het niet in het correctievoorschrift stond, worden hier wel goedgerekend! Hopelijk wordt het hoger dan een 4,2 (liefst een 5,1 want daarmee sta ik voldoende ![]() | |
Kaasrol | zondag 22 mei 2011 @ 23:47 |
Jaaa vraag 8 toch wel goed! +3p ![]() | |
Moira | zondag 22 mei 2011 @ 23:49 |
Ja, ik ook! Ik zat echt te twijfelen of ze het wel goed zouden keuren omdat ik gewoon over "eenzijdig" zat te praten en niet over "grondstoffen als steenkool" of wat het anders dan ook was. Ik wist echt niet of ze dat dan ook goed zouden rekenen. Echt super chill omdat dan daar toch wel te zien staan ![]() | |
-tape- | zondag 22 mei 2011 @ 23:51 |
Ik had die vraag met die gewassen goed, allebei. Minder en meer productie. Het was toch gewoon logisch? ![]() | |
Kaasrol | zondag 22 mei 2011 @ 23:53 |
Dat was dan ook echt een makkelijke vraag ![]() | |
Kaasrol | zondag 22 mei 2011 @ 23:55 |
Trouwens, zijn er voor andere vakken ook al zulke documenten? | |
Moira | maandag 23 mei 2011 @ 00:05 |
Vroeg ik me ook al af. | |
ErikHoevenaars | maandag 23 mei 2011 @ 14:32 |
Wat denken jullie dat de normering wordt ongeveer? | |
Masterboy | maandag 23 mei 2011 @ 15:13 |
Ja ik heb al documenten gezien van Nederlands.M&O is volgens mij alleen voor docenten ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Masterboy op 23-05-2011 15:20:11 ] | |
Kaasrol | maandag 23 mei 2011 @ 20:06 |
Link? | |
Masterboy | maandag 23 mei 2011 @ 20:22 |
[HAVO] Nederlands #2 |