abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97040643
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:28 schreef MetBas het volgende:
Moesten jullie ook allemaal de atlas inleveren? Bij ons gaan ze elke atlas per pagina controleren. :')
Nee, wij krijgen er gewoon een van school. Nederlands woordenboek moesten we wel inleveren maar dat was ook alleen omdat er een tekort was aan die woordenboeken. EN-NE en duitse en franse woordenboeken krijgen we ook gewoon van school uit. Wat een bekrompen gedoe zeg, de atlas inleveren haha!
Dus zeg maar lekker niks, ik luister toch niet!
pi_97041551
Atlas krijgen wij van school, woordenboek niet in hoeven leveren.

Trouwens net die van vorig jaar gedaan, 2010-1. 8.0 :) Wat zijn die examens ongelofelijk oppervlakkig zeg, je hebt helemaal geen gedetailleerde kennis nodig van de stof. Kwestie van logisch nadenken.

Edit; ik heb het gedaan zonder een atlas, dus bij vragen als;

Er bestaat een duidelijke relatie tussen het klimaat en de overheersende vorm
van verwering.

10 Welke vorm van verwering komt vooral voor aan de oostkust van Madagaskar?
Noem twee gegevens van de genoemde kaartbladen waarmee je je keuze kunt
motiveren.

Ben ik er vanuit gegaan dat je óf veel neerslag en hoge temperatuur; dus chemisch óf grote temperatuurverschillen of extreme plantengroei; dus fysisch.

En vragen als

Gebruik atlaskaart 212D (52e druk: 194D).
Volgens deze kaart heeft Indonesië géén economie die typerend is voor een
ontwikkelingsland.

16 Welk type economie heeft Indonesië?
Geef twee voordelen van dit type economie vergeleken met de economieën van
de meeste andere ontwikkelingslanden.

Overgeslagen.
pi_97041927
Vraagje:
Hoe zit het met hooge en lage drukgebieden, snap er geen hol van.
Zou fijn zijn als iemand het op een logische manier kon uitleggen
pi_97041952
Misschien ben ik de enige die het zo makkelijk vindt, maar ik schrijf de antwoorden niet op. Ik bedenk me wat ik als antwoord neer zou zetten en vergelijk dat met het antwoordmodel, je moet wel kritisch zijn met wat je goed rekent en niet denken van 'oja, dat wist ik; dus reken ik het goed'. Ik maak de examens dus op de PC, examen.nl.
pi_97042143
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:07 schreef -tape- het volgende:
Misschien ben ik de enige die het zo makkelijk vindt, maar ik schrijf de antwoorden niet op. Ik bedenk me wat ik als antwoord neer zou zetten en vergelijk dat met het antwoordmodel, je moet wel kritisch zijn met wat je goed rekent en niet denken van 'oja, dat wist ik; dus reken ik het goed'. Ik maak de examens dus op de PC, examen.nl.
Je moet daar inderdaad erg kritisch mee zijn, het is erg verleidelijk om jezelf te bedonderen en te denken 'oh ja dat zou ik wel weten!'. :)
pi_97042159
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:07 schreef Gafietsen het volgende:
Vraagje:
Hoe zit het met hooge en lage drukgebieden, snap er geen hol van.
Zou fijn zijn als iemand het op een logische manier kon uitleggen
Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en beweegt zich naar benden (vandaar dat die koelbakken in de supermarkt vaak geen deksel hebben, koude lucht daalt). Een gebied met dalende, dus koudere lucht noem je een hogedrukgebied (maximum). Een gebied met stijgende, warme lucht noem je een lagedrukgebied (minimum).

Lucht stroomt van hoge luchtdruk naar lage luchtdruk, dat noem je de wind.

Je moet dus onthouden, dat als het warm is en daardoor de lucht dus stijgt (warme lucht stijgt op, denk aan een luchtballon) je aanvoer krijgt van een hogedrukgebied (koude lucht) die de leegte, die ontstaat doordat de warme lucht opstijgt, opvult met koude lucht.
pi_97042337
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:11 schreef -tape- het volgende:

[..]

Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en beweegt zich naar benden (vandaar dat die koelbakken in de supermarkt vaak geen deksel hebben, koude lucht daalt). Een gebied met dalende, dus koudere lucht noem je een hogedrukgebied (maximum). Een gebied met stijgende, warme lucht noem je een lagedrukgebied (minimum).

Lucht stroomt van hoge luchtdruk naar lage luchtdruk, dat noem je de wind.

Je moet dus onthouden, dat als het warm is en daardoor de lucht dus stijgt (warme lucht stijgt op, denk aan een luchtballon) je aanvoer krijgt van een hogedrukgebied (koude lucht) die de leegte, die ontstaat doordat de warme lucht opstijgt, opvult met koude lucht.
heel erg bedankt! jij snapt wat logisch is;)
pi_97043106
Kan iemand mij precies uitleggen van die Moesson? Want dat is bijna de enige stof die mij nog onduidelijk is.
pi_97043206
Begin me steeds meer zorgen te maken over AK, er zijn zoveel kut dingen die ik nog niet snap,
zoals ITCZ enzo...
pi_97043449
Heb je examens gemaakt van de vorige jaren?
pi_97043582
Niet veel, en die ik wel maakte zitten onderwerpen in die me heel goed afgaan, maar ook onderwerpen die maar niet in mijn hoofd komen, hoe vaak ik ze ook doorlees enzo!
pi_97043713
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:40 schreef Gafietsen het volgende:
Niet veel, en die ik wel maakte zitten onderwerpen in die me heel goed afgaan, maar ook onderwerpen die maar niet in mijn hoofd komen, hoe vaak ik ze ook doorlees enzo!
Oh dat is wel vervelend, nouja als je ergens echt niet uitkomt kan je het ook nog hier vragen of in de SC. ;)
pi_97043751
Ik snap deze niet:
Geef een voorbeeld van fragmentarische modernisering in de dienstensector in India.

Vraag 13 2009 1e tijdvak

Ik snap de vraag zelf ook niet zegmaar, wat ze ermee bedoele.
pi_97044050
Dan moet je allereerst natuurlijk weten wat fragmentarische is (die komt best vaak voor in AK examens); fragment betekend een klein stukje, bv een fragment uit een film kan een scène zijn bv, dus een klein stukje.

Dus; Geef een voorbeeld van 'een klein stukje'-arische modernisering in de dienstensector in India.

Nou dan kan je zelf wel bedenken, dat een klein gedeelte van de dienstensector, is gemoderniseerd. Nu vragen ze wát er dan gemoderniseerd is.

Bijvoorbeeld een postkantoor die via internet brieven/emails verstuurd, of in het bezit is van een brommer of auto.
pi_97044122
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:50 schreef -tape- het volgende:
Dan moet je allereerst natuurlijk weten wat fragmentarische is (die komt best vaak voor in AK examens); fragment betekend een klein stukje, bv een fragment uit een film kan een scène zijn bv, dus een klein stukje.

Dus; Geef een voorbeeld van 'een klein stukje'-arische modernisering in de dienstensector in India.

Nou dan kan je zelf wel bedenken, dat een klein gedeelte van de dienstensector, is gemoderniseerd. Nu vragen ze wát er dan gemoderniseerd is.

Bijvoorbeeld een postkantoor die via internet brieven/emails verstuurd, of in het bezit is van een brommer of auto.
Ik snap het tot en met het bijvoorbeeld deel....
pi_97044483
Nou in India is het allemaal (veel dan) primitief, dus daar gaat het allemaal zoals het hier 30 jaar geleden ging. Niks gaat met computers, alles is hand of denkwerk, niks is geautomatiseerd. Terwijl hier in Nederland is het allemaal al met de computer. Nu vragen ze dus een voorbeeld, van een klein gedeelte van die sector in India, die gemoderniseerd is. Dan moet je zelf iets verzinnen, wat er dan gemoderniseerd kan zijn. Dit kan van alles zijn, dus ergens in die sector is een stukje technologie toegevoegd waarmee die sector een stukje moderner wordt.

Een auto, brommer en computers zijn voorbeelden van modernisatie van een land. Dus als een sector (een sector is heel ruim gezien) gemoderniseerd wordt, kan het dus zijn dat er internet is aangelegd, of dat er auto's gekocht etc etc.
pi_97044741
Ik heb ook nog een vraagje, deze staat in de examenbundel:
Geef een economisch-geografische verklaring voor de snelle groei van Shanghai waar bij je ingaat op de absolute ligging en relatieve ligging.
Wat moet ik me voorstellen bij absolute en relatieve ligging? :{
  donderdag 19 mei 2011 @ 20:04:40 #168
344617 Schermetje
Ja ja Examenss.......
pi_97044871
Jeetjes wat komen hier voor vragen binnen die je eigenlijk gewoon kan opzoeken in je lesboek....
pi_97044902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 20:02 schreef Warmemelk het volgende:
Ik heb ook nog een vraagje, deze staat in de examenbundel:
Geef een economisch-geografische verklaring voor de snelle groei van Shanghai waar bij je ingaat op de absolute ligging en relatieve ligging.
Wat moet ik me voorstellen bij absolute en relatieve ligging? :{
Indonesië is de grootste archipel (eilandengroep) ter wereld. Absolute ligging wordt bepaald door geografische coördinaten (6º-11º ZB en 95 º -141 º OL).
De relatieve ligging van de archipel is dat ze wordt omsloten door de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de Grote Oceaan.
pi_97044922
Absoluut is de daadwerkelijk ligging, dus ligt het aan de zee, op een berg of in het bos. Is het goed verbonden met andere steden en kan het land-inwaarts ook goed zijn goederen kwijt.

Relatieve ligging is de ligging ten opzichte van ..x.., dus tenopzichte van andere grote steden, is er geen miljoenenstad 50 kilometer verderop etc.
pi_97044957
quote:
99s.gif Op donderdag 19 mei 2011 20:04 schreef Schermetje het volgende:
Jeetjes wat komen hier voor vragen binnen die je eigenlijk gewoon kan opzoeken in je lesboek....
True that, maar met het beantwoorden van deze vragen leer ik zelf ook. :)
pi_97044969
Sorry, was alleen met mn examenbundel bezig, had mn boek er niet bij :@
Oke, bedankt voor de uitleg!!
pi_97046003
Staan in de atlas bij klimaatgebieden eigenlijk termen als 'Af' of gewoon tropisch klimaat e.d.?
pi_97046170
Grootte, omvang en eilandstructuur
►Indonesië is de grootste archipel (eilandengroep) ter wereld. Absolute ligging wordt bepaald door geografische coördinaten (6º-11º ZB en 95 º -141 º OL).
●De relatieve ligging van de archipel is dat ze wordt omsloten door de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de Grote Oceaan.

Verbindingen
►Het archipelkarakter van het land heeft als een barrière gewerkt. De zeevaart speelde een belangrijke rol in de geschiedenis.
●Nog vóór de VOC werd via de zee contact met andere landen gelegd.
●Het gebied was door het Hindoeïstisch, totdat in 15e eeuw de islamisering begon.

Deze samenvatting. O+
pi_97046243
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 20:24 schreef MetBas het volgende:
Staan in de atlas bij klimaatgebieden eigenlijk termen als 'Af' of gewoon tropisch klimaat e.d.?
Wel de hoofdgroepen, maar of het een droge winter of natte zomer (ofzo iets? :P) is, moet je zelf bedenken volgens mij.

Dus wel A e.d, maar niet de w en f.

Dit weet ik niet zeker, want ik heb geen atlas thuis.
pi_97046741
Ik heb er een, maar die heeft me zusje gestolen...
Kamer van haar zit op slot....
pi_97049239
Ik denk dat ik er mee stop, ik hoop op wat gunstige onderwerpen morgen. Geen buurtprofielen :')
pi_97049276
Je kan met internet explorer wel de examentraining doen op buitenland.epn.
Het is wel handig. Het is per domein
  donderdag 19 mei 2011 @ 21:55:02 #179
344617 Schermetje
Ja ja Examenss.......
pi_97051460
quote:
Dit weet ik niet zeker, want ik heb geen atlas thuis.
Haahahah ik ook niet en toch scoor ik op de Atlas vragen even goed als de kinderen die wel een atlas thuis hebben *O*
pi_97051580
quote:
99s.gif Op donderdag 19 mei 2011 21:55 schreef Schermetje het volgende:

[..]

Haahahah ik ook niet en toch scoor ik op de Atlas vragen even goed als de kinderen die wel een atlas thuis hebben *O*
Same here.

Atlasvragen zijn wel baas, je krijgt een kaartje van 5 bij 3 centimeter waar het antwoord opstaat. Je hoef het alleen zelf te zoeken.
pi_97052308
Hebben docenten bij jullie nog gehint naar wat je echt goed moet kennen? Dan ga ik dat nog even doorkijken.
  PR en moderator donderdag 19 mei 2011 @ 22:11:48 #182
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_97052531
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:08 schreef MetBas het volgende:
Hebben docenten bij jullie nog gehint naar wat je echt goed moet kennen? Dan ga ik dat nog even doorkijken.
Al die shit over rivieren en stadsvernieuwing/herstructurering/gentrificatie heeftie ook té vaak herhaald. Denk dat dat wel belangrijk is dan :P

Ik zit trouwens net alles nog even door te lezen, begripjes kijken enzo.
En ik vraag me echt af waar ik me eigenlijk druk om maak, want tot mijn grote verbazing kén ik alles, of klinkt het iig allemaal bekend in m'n oren. :)
Mijn probleem met AK is alleen dat ik het inzicht (in dit vak) gewoon niet heb om verbanden te leggen tussen verschillende verschijnselen. Later is het "Oh ja!" maar ik zíé het op dat moment gewoon niet. En het probleem met de AK examens; EEN EN AL INZICHT :'( -O-
Fuck the EBU.
  PR en moderator donderdag 19 mei 2011 @ 22:14:45 #183
288245 crew  Moira
pi_97052738
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 18:00 schreef Isdezenaamalbezet het volgende:

[..]

Ja kijk. Dat dacht ik dus ook.
Als ik maar weet wat globaliseren is. Bij wijze van.
Maar na het maken van het examen 2010 tijdvak 1 is de stress er dik ingeschoten. Er kwamen vragen daarin voor zoals: "Beschrijf het spreidingspatroon van de bevolking in Japan.
Wat is de fysischgeografische oorzaak van dit spreidingspatroon?" en dan sta ik al met tranen in mijn ogen. Nog zo een: "Geef twee redenen waarom de komst van hoge inkomensgroepen niet altijd leidt tot een grotere sociale cohesie in de wijk." Dan sta ik al HELP! Van dat "Geef een fysisch sociale klimatische oorzaakgevolg verbandrelatie" sta ik al bijna te huilen. Waarom moeten die vragen zo gesteld? :(
I FEEL YOUR PAAAAIIINN :'( :'( :'(
Maar zie het zo; Morgen om 11:30 ben je klaar met AK en zal je het nooit meer (als vak) hebben in je leven *O*
Fuck the EBU.
pi_97054226
Iedereen succes morgen!
pi_97055354
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:14 schreef Moira. het volgende:

[..]

Maar zie het zo; Morgen om 11:30 ben je klaar met AK en zal je het nooit meer (als vak) hebben in je leven *O*
als je slaagt tenminste :'(

maargoed, succes iedereeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen morgen!
pi_97055697
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:14 schreef Moira. het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook :')
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_97056726
Gelukkig heb ik die samengevat Aardrijkskunde gehaald anders was ik nooit op dit niveau gekomen. Net 2009-1 doorgekeken en die was wel heel makkelijk. Succes morgen!
pi_97056776
Wat is nou precies de essentie van dat waterhoofdstuk?
pi_97057204
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:20 schreef MetBas het volgende:
Wat is nou precies de essentie van dat waterhoofdstuk?
Ik zou zeggen:

- je moet weten hoe er een verhoogde piekafvoer komt in een rivier
- wat je ertegen kan doen

- stroomruggen, oeverwallen herkennen in een foto..
- weten wat binnendijks en buitendijks is..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_97057355
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:29 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik zou zeggen:

- je moet weten hoe er een verhoogde piekafvoer komt in een rivier
- wat je ertegen kan doen

- stroomruggen, oeverwallen herkennen in een foto..
- weten wat binnendijks en buitendijks is..
* Dacht dat hij het wel kende*

*Pakt samengevat weer* :')
pi_97057658
Misschien domme vraag, maar wat kun je dan precies doen tegen een hoge piekafvoer? Iets met overloopgebieden of zo? :') Ik vind dat echt zo'n grafhoofdstuk.
pi_97062315
Succes iedereen straks, ik verwacht niet dat het heel moeilijk wordt. ^O^
pi_97062371
Succes mensen.. Ik zal het iigv nodig hebben want ik heb nu het gevoel dat ik keihard ga falen. :')
*luistert Bittersweet Symphony*
pi_97062390
quote:
0s.gif [b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1649254

Trouwens net die van vorig jaar gedaan, 2010-1. 8.0 :) Wat zijn die examens ongelofelijk oppervlakkig zeg, je hebt helemaal geen gedetailleerde kennis nodig van de stof. Kwestie van logisch nadenken.
Ja en het hoort juist omgekeerd te zijn. :')
pi_97065523
Nou volgens mij was dit CE echt alleen maar inzicht, ging wel goed!
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:16:17 #196
180336 -tape-

pi_97067250
Niks voor niks geleerd :') Ging wel -voldoende-goed.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 10:23 schreef NextTVH het volgende:
Nou volgens mij was dit CE echt alleen maar inzicht, ging wel goed!
Post je nou vanaf school of hoe doe je dat? :P
pi_97067647
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 11:16 schreef -tape- het volgende:
Niks voor niks geleerd :') Ging wel -voldoende-goed.

[..]

Post je nou vanaf school of hoe doe je dat? :P
Zat op mijn telefoon in het lokaal, was vrij snel klaar dus had niks anders te doen:P
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:35:27 #198
180336 -tape-

pi_97067889
Mag je niet weg dan? :P
pi_97067998
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 11:35 schreef -tape- het volgende:
Mag je niet weg dan? :P
Mag na een uur en kwartier weg, was na uur klaar:P

Ps: waarom doen smileys het niet als je via je mobiel post?
  PR en moderator vrijdag 20 mei 2011 @ 12:27:27 #200
288245 crew  Moira
pi_97069774
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 23:01 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook :')
Haha, maar je hebt er zelf voor gekozen he :p

Ik vond 'm trouwens niet makkelijk maar niet super lastig.
Ik ben niks tegen gekomen waarvan ik niet wist wat het betekende ofzo, maar soms wist ik niet helemaal wat ze ergens mee bedoelden. Wat zij dus als antwoord verwachtten.
Ik heb zo nog Engels dus ik kan 'm niet gelijk om 14:00 nakijken ;(
Moet minimaal een 5,1 hebben, maar ik weet 't niet zeker. Bij veel heb ik ook maar een lulverhaal ingevuld, en dan is 't maar hopen dat het een goed lulverhaal is :P
Fuck the EBU.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')