En nu in het NL.quote:Op zondag 29 april 2012 15:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij daar geen gevoel voor hebt. Je begrijpt de wereld in de termen die anderen je hebben aangereikt. Daarom is je wereldbeeld beperk tot de hedendaagse marktideologie. Daarin zit je gevangen totdat de samenleving in het teken komt te staan van een andere ideologie. Zodat jij dit nieuwe pad kunt gaan bewandelen door gewoon de geur van succes te volgen. Dat pad bestaat dan uit dingen die in het nieuwe bestel de vorm hebben aangenomen van functies, die je jezelf dan kunt aanleren door anderen na te apen.
De tijd van het brave leren, hoge cijfers en hoger inkomen is voorbij. Als kind worden we allemaal verteld dat we goed terechtkomen als we hard studeren en aan het eind van de rit zie je klasgenoten met een hoge opleiding thuis videospellen spelen omdat ze maar nergens aan de bak kunnen. Waarom is men dan eigenlijk gaan studeren?quote:Op zondag 29 april 2012 15:25 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is alles wat mis is met de wereld. Waarom zien de minder succesvollere bedrijven niet de voordelen van het wetenschappelijk onderzoek? De rijken worden namelijk rijker en daaruit volgt dat je een doorbraak nodig hebt om de grootste vis in de vijver te worden. Geld mag geen argument zijn. Een academicus doet namelijk liever onderzoek dan uitvoerend werk tegen elke prijs. Het is dan ook een raadsel dat er geen wo-functies in het leven worden geroepen. Met zoveel jonge alumni zonder hoogopgeleid werk is er een enorme bron van kennis verloren.
Ik zou me overigens graag om willen scholen tot bèta en naar het buitenland willen gaan. Maar als ik dan eindelijk klaar ben om na een kleine 10 jaar zo'n loodzware studie in deeltijd af te ronden en ik kom er achter dat ik geen baanbrekend onderzoek kan doen voor vele centjen, dan had ik nog liever geprobeerd om acteur te worden naast een suffe deeltijd baan onder mijn niveau bij een of andere overheidsinstelling.
Zo zijn er zoveel mooie verhalen dat we op de een of andere manier toch kunnen winnen in het leven, maar het lijkt er toch op dat de academicus genoegen moet nemen met een plaats tussen de andere werkbijen op de bodem van de piramide. (Haalt zich een of ander topic voor de geest van een klagende elektrotechnicus.)
Kijkt eens in dit topic: De overstap naar zonne-energie erg dichtbij?quote:Op zondag 29 april 2012 15:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Verkeerd voorbeeld. Deltawerken waren onnodig - men kon gewoon de dijken verhogen. Maar dat wilde Den Haag niet, er moest geld in Zeeland gaan rollen.
Je kunt lelijk zijn, je kunt onhandig zijn, etc.quote:
Maar dan moet je wel de kans krijgen om ervaring op te doen. Ik ben al een paar jaar aan het solliciteren. Maar ik word afgewezen voor banen om mijn niveau, omdat ik te weinig ervaring heb met het advies om me op te werken vanaf een lager niveau. Solliciteer ik vervolgens op een lager niveau, dan word ik afgewezen omdat mijn niveau te hoog is. Dan verdrink je tussen wal en schip. Dus voor degene die begon over hard werken: suck it!quote:Op zondag 29 april 2012 15:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Om dit terug te koppelen naar de OP - je hebt MI gelijk dat je direct na een WO-opleiding niet veel kunt. Maar dat betekent niet dat het altijd zo zal blijven. Met een jaar of 10 ervaring kun je als beta-academicus voor jezelf gaan beginnen, en reken maar dat het geld dan binnenstroomt.
EchtGaaf?quote:Op zondag 29 april 2012 15:25 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is alles wat mis is met de wereld. Waarom zien de minder succesvollere bedrijven niet de voordelen van het wetenschappelijk onderzoek? De rijken worden namelijk rijker en daaruit volgt dat je een doorbraak nodig hebt om de grootste vis in de vijver te worden. Geld mag geen argument zijn. Een academicus doet namelijk liever onderzoek dan uitvoerend werk tegen elke prijs. Het is dan ook een raadsel dat er geen wo-functies in het leven worden geroepen. Met zoveel jonge alumni zonder hoogopgeleid werk is er een enorme bron van kennis verloren.
Ik zou me overigens graag om willen scholen tot bèta en naar het buitenland willen gaan. Maar als ik dan eindelijk klaar ben om na een kleine 10 jaar zo'n loodzware studie in deeltijd af te ronden en ik kom er achter dat ik geen baanbrekend onderzoek kan doen voor vele centjen, dan had ik nog liever geprobeerd om acteur te worden naast een suffe deeltijd baan onder mijn niveau bij een of andere overheidsinstelling.
Zo zijn er zoveel mooie verhalen dat we op de een of andere manier toch kunnen winnen in het leven, maar het lijkt er toch op dat de academicus genoegen moet nemen met een plaats tussen de andere werkbijen op de bodem van de piramide. (Haalt zich een of ander topic voor de geest van een klagende elektrotechnicus.)
Fundamenteel denkwerk en onderzoek is vaak niet direct te vertalen naar een goedbetaalde rol in de economie. De mensen er goed in zijn, hebben dan ook nog andere motieven. Als die motieven ver van je afstaan dan zul je het nooit begrijpen. De vraag naar de functie van WO is al verkeerd gesteld. WO overstijgt het idee van functies.quote:Op zondag 29 april 2012 15:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Om dit terug te koppelen naar de OP - je hebt MI gelijk dat je direct na een WO-opleiding niet veel kunt. Maar dat betekent niet dat het altijd zo zal blijven. Met een jaar of 10 ervaring kun je als beta-academicus voor jezelf gaan beginnen, en reken maar dat het geld dan binnenstroomt.
Helemaal waar. Maar dat wil zeggen dat ik niet goed ben voorbereid op de echte wereld door de vorige generatie. En ik weet nog heel goed waarom ik ben gaan studeren. Ik ben een geboren onderzoeker. Ik wil niets liever dan leren hoe de wereld in elkaar zit. Daar zou ik dan ook graag mijn beroep van willen maken, maar ik word voorgelogen over de mogelijkheden. Hoe leer ik dan hoe de echte wereld werkt?quote:Op zondag 29 april 2012 15:29 schreef Pluteau het volgende:
[..]
En nu in het NL.
[..]
De tijd van het brave leren, hoge cijfers en hoger inkomen is voorbij. Als kind worden we allemaal verteld dat we goed terechtkomen als we hard studeren en aan het eind van de rit zie je klasgenoten met een hoge opleiding thuis videospellen spelen omdat ze maar nergens aan de bak kunnen. Waarom is men dan eigenlijk gaan studeren?
Het is voor velen nog onbekend, maar om het hard en duidelijk te zeggen:
Welkom in de echte wereld.
Je zit een beetje op de lijn van Weltschmerz: op het WO doe je kennis en kunde op, en het is dan aan jou en je werkgever om er nog een jaar of 5 a 10 aan te sleutelen, voordat je iets nuttigs kunt doen met die kennis.quote:Op zondag 29 april 2012 15:38 schreef deelnemer het volgende:
De vraag naar de functie van WO is al verkeerd gesteld. WO overstijgt het idee van functies.
Dat is heel lief en heel politiek correct, maar het economisch nut van fundamenteel onderzoek is meteen zichtbaar. Als ik bijvoorbeeld met mijn media-opleiding onderzoek mag doen naar hoe het komt dat mensen bijvoorbeeld helemaal 'in' een film of een game getrokken worden, dan kunnen bedrijven veel meer geld verdienen met hun mediaproducten. In plaats daarvan zit ik werkloos thuis. Dat is toch zonde? Al betaal je me 1500 euro per maand. Nee in plaats daarvan moet ik straks een beetje gaann bellen en e-mailen en vergaderen voor 2200 euro. Krom, krom, krom.quote:Op zondag 29 april 2012 15:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Fundamenteel denkwerk en onderzoek is vaak niet direct te vertalen naar een goedbetaalde rol in de economie. De mensen er goed in zijn, hebben dan ook nog andere motieven. Als die motieven ver van je afstaan dan zul je het nooit begrijpen. De vraag naar de functie van WO is al verkeerd gesteld. WO overstijgt het idee van functies.
Dat heb ik ook een keer gedaan, net nadat ik m'n PhD had gehaald. Bleek dat ik te veel ervaring had.quote:Op zondag 29 april 2012 15:47 schreef LavenderTown het volgende:
Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
De wereld staat in het teken van macht.quote:Op zondag 29 april 2012 15:47 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Helemaal waar. Maar dat wil zeggen dat ik niet goed ben voorbereid op de echte wereld door de vorige generatie. En ik weet nog heel goed waarom ik ben gaan studeren. Ik ben een geboren onderzoeker. Ik wil niets liever dan leren hoe de wereld in elkaar zit. Daar zou ik dan ook graag mijn beroep van willen maken, maar ik word voorgelogen over de mogelijkheden. Hoe leer ik dan hoe de echte wereld werkt?
En daar laat de vorige generatie het afweten. Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
De functie van het wetenschappelijk onderwijs is dus om het klootjesvolk de illusie te geven dat ze ook wat kunnen bereiken in het leven, maar dat is alleen weggelegd voor mensen die geboren zijn in een familie met goede connecties. Je hebt dus helemaal gelijk. Je kan helemaal niks met wetenschappelijk onderwijs en ze zouden slimme boeren gewoon naar een loodgietsopleiding moeten sturen.
Dit idee, dat je activiteiten gericht zijn op je rol in de economische bedrijvigheid, in de hoop dat je daarmee bakken geld kunt verdien, is een gedachtensysteem. Het WO zit niet in dit systeem gevangen, maar treed buiten iedere gedachtensysteem.quote:Op zondag 29 april 2012 15:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je zit een beetje op de lijn van Weltschmerz: op het WO doe je kennis en kunde op, en het is dan aan jou en je werkgever om er nog een jaar of 5 a 10 aan te sleutelen, voordat je iets nuttigs kunt doen met die kennis.
Ik vraag me af of werkgevers daar wel op zitten te wachten. Of werknemers. Het moet toch een koude kermis zijn, als je er achter komt dat je niet zo veel kunt.
Daar kom ik helaas veel te laat achter. Zaak is nu dus om minder te FOK!en en meer bedrijvendagen en netwerkborrels te bezoeken. Aan de andere kant: door er aan mee te doen houden we wel dat systeem in stand en dat is niet wat we willen. Overal waar ik kom hoor ik mensen zuchten, en steunen, klagen en stressen. En als ze dan thuis komen dan neuken ze er wat nieuwe kinderen bij, kopen ze een grotere tv of vreten ze zich vol tot ze diabetes krijgen om de pijn te verzachten.quote:Op zondag 29 april 2012 15:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wereld staat in het teken van macht.
De wetenschappelijk wereld staat in het teken van waarheid.
Zie je de samenleving als een machtsspel, dan richt je jezelf naar dat wat je macht vergroot. Heb je de macht dan kun je afdwingen dat anderen zich richten naar jou wil. Dit is hoe het bedrijfsleven en de politiek werkt.
Neem de evolutieleer van Darwin. Wilde Darwin daarmee bakken geld verdienen? Nee, want hij liet het 20 jaar in de la liggen. Darwin wilde een antwoord op vragen die hij had en vond dit inzicht overtuigend. Hij publiceerde het niet vanwege de opheft die hij vreesde. Zie je hier nog iets terug van een economische functie?quote:Op zondag 29 april 2012 15:53 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is heel lief en heel politiek correct, maar het economisch nut van fundamenteel onderzoek is meteen zichtbaar.
Dat onderzoek is gericht op de verkoop van producten.quote:Als ik bijvoorbeeld met mijn media-opleiding onderzoek mag doen naar hoe het komt dat mensen bijvoorbeeld helemaal 'in' een film of een game getrokken worden, dan kunnen bedrijven veel meer geld verdienen met hun mediaproducten.
In een markt ben je afhankelijk van de vraag, en die vraag bepalen anderen.quote:In plaats daarvan zit ik werkloos thuis. Dat is toch zonde? Al betaal je me 1500 euro per maand. Nee in plaats daarvan moet ik straks een beetje gaann bellen en e-mailen en vergaderen voor 2200 euro. Krom, krom, krom.
Nee, en daarom zijn het aantal posities voor mensen die dit soort interessant onderzoek willen doen, beperkt. Iemand moet het namelijk betalen, en het was niet Darwin zelf die dat deed. De Nederlandse overheid heeft niet genoeg geld om iedere WOer leuk onderzoek te laten doen.quote:Op zondag 29 april 2012 16:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem de evolutieleer van Darwin. Wilde Darwin daarmee bakken geld verdienen? Nee, want hij liet het 20 jaar in de la liggen. Darwin wilde een antwoord op vragen die hij had en vond dit inzicht overtuigend. Hij publiceerde het niet vanwege de opheft die hij vreesde. Zie je hier nog iets terug van een economische functie?
quote:De tijd van het brave leren, hoge cijfers en hoger inkomen is voorbij. Als kind worden we allemaal verteld dat we goed terechtkomen als we hard studeren en aan het eind van de rit zie je klasgenoten met een hoge opleiding thuis videospellen spelen omdat ze maar nergens aan de bak kunnen. Waarom is men dan eigenlijk gaan studeren?
Als je een echt hoge opleiding volgt en je haalt goede cijfers dan hoef je niet te vrezen voor werkeloosheid. Als je zo'n gammaopleiding volgt waarvan het niveau de afgelopen 20 jaar fors is gedaald en je onderscheidt je niet tijdens je opleiding dan kan je inderdaad werkeloos thuis komen te zitten maar dan heb je ook niet een hoge opleiding gevolgd.quote:En daar laat de vorige generatie het afweten. Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
De functie van het wetenschappelijk onderwijs is dus om het klootjesvolk de illusie te geven dat ze ook wat kunnen bereiken in het leven, maar dat is alleen weggelegd voor mensen die geboren zijn in een familie met goede connecties. Je hebt dus helemaal gelijk. Je kan helemaal niks met wetenschappelijk onderwijs en ze zouden slimme boeren gewoon naar een loodgietsopleiding moeten sturen.
Dat stel je wel erg zwart-wit. Zo'n mediaonderzoek ontstaat ook puur uit interesse en tegelijkertijd is er een economisch nut aan te wijzen. Darwin kwam uit een rijke familie en hoefde zich daarom niet met het economisch nut van zijn onderzoek bezig te houden, maar hij het is niet ondenkbaar dat hij de reputatie van zijn familie hoog moest houden en daarmee is het idee van zuivere wetenschap al vervuilt.quote:Op zondag 29 april 2012 16:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem de evolutieleer van Darwin. Wilde Darwin daarmee bakken geld verdienen? Nee, want hij liet het 20 jaar in de la liggen. Darwin wilde een antwoord op vragen die hij had en vond dit inzicht overtuigend. Hij publiceerde het niet vanwege de opheft die hij vreesde. Zie je hier nog iets terug van een economische functie?
Heeft evolutieleer economisch nut? Tegenwoordig wel in allerlei gedaanten.
[..]
Dat onderzoek is gericht op de verkoop van producten.
[..]
In een markt ben je afhankelijk van de vraag, en die vraag bepalen anderen.
Kort door de bocht. Als 18-jarige kind van arme ouders kun je niet weten wat de toekomst brengt. Ik heb zelf geel bètaopleiding gedaan, omdat ik bang was om opgesloten te in een kelder. Zo van we gooien wat data naar binnen voor hem om te analyseren en doen we snel de deur weer op slot. Rechten en Geneeskunde doet iedereen en leidt op tot een loonslavenbestaan. Dus nieuwe media is de toekomst dacht ik. En terecht, kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe moest ik dan weten dat je blij mag zijn als je een tekst mag schrijven voor een website? Hoe moeest ik nou weten dat bètas wel onderzoek mogen doen en ik niet?quote:Op zondag 29 april 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je een echt hoge opleiding volgt en je haalt goede cijfers dan hoef je niet te vrezen voor werkeloosheid. Als je zo'n gammaopleiding volgt waarvan het niveau de afgelopen 20 jaar fors is gedaald en je onderscheidt je niet tijdens je opleiding dan kan je inderdaad werkeloos thuis komen te zitten maar dan heb je ook niet een hoge opleiding gevolgd.
Met tal van bètaopleidingen kom je nog steeds prima aan de bak, met economie, rechten en psychologie ook als je een beetje presteert.
Het beeld wat jij hier schetst is dus lariekoek. Het klopt hooguit voor een deel van de WO-opleidingen, het is zeker geen algemene regel. Die mensen die hier het 'slachtoffer' van worden hebben geen recht van klagen, ze hadden maar een betere opleiding moeten volgen of beter moeten presteren. Ik heb zelf gekozen voor een opleiding waarmee je al banen krijgt aangeboden voordat je bent afgestudeerd, daar betaal ik wel de prijs voor dat ik stevig aan de bak moet. Een ander kiest voor de gemakkelijke weg met het risico dat hij niet aan de bak komt als hij zich ook niet onderscheidt tijdens de opleiding (hoeft niet per se door hoge cijfers te halen, dat kan ook via bijbaantjes, netwerken, bestuurfuncties enz.), dan moet je niet achteraf klagen over de prijs die je daarvoor betaalt.
PS
Van de wettelijke definitie van "hoger onderwijs" trek ik me niets aan, die definitie stamt uit een tijd waarin iets meer dan 20% van de mensen een HBO- of WO-opleiding volgde en 6% een WO-opleiding volgde. Die definitie is dus nogal achterhaald.
Binnen het model van de economie is dat ook zo. Omdat de samenleving dit model omarmde als het enige model voor het coordineren van de activiteiten in de samenleving, ging dat ten koste van de wetenschap. Als algemene oplossing is de vrije markt dan ook te beperkt.quote:Op zondag 29 april 2012 16:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, en daarom zijn het aantal posities voor mensen die dit soort interessant onderzoek willen doen, beperkt. Iemand moet het namelijk betalen, en het was niet Darwin zelf die dat deed. De Nederlandse overheid heeft niet genoeg geld om iedere WOer leuk onderzoek te laten doen.
Het gros van de WOers moet daarom aan de slag in het bedrijfsleven, en de aansluiting van het WO op functies in het bedrijfsleven is slecht. Voor werkgever, werknemer en belastingbetaler zou dat een probleem moeten zijn.
Het kan prima samengaan, maar het marktmechanisme is daarvoor geen garantie.quote:Op zondag 29 april 2012 16:23 schreef LavenderTown het volgende:
Liefde voor wetenschap staat niet op gespannen voet met winstbejag. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat een AI researcher gaat werken bij een bank. De onderzoeker is blij nieuw inzicht heeft verworven in kunstmatig intelligente systemen en de bank is blij dat hij dat inzicht heeft verkregen door te sleutelen aan een financieel model. Iedereen wint. De lust naar geld en de honger naar kennis dansen hier op de meest prachtige wijze samen. Zo kan het toch ook?
Als je vraagt naar het nut van muziek, dan is het antwoord niet te vinden.quote:Het gaat er mij om waarom anderen bepalen dat er weinig vraag is naar onderzoekers. Zeker gezien de toegevoegde waarde heb aangetoond van onderzoek.
Onzin. Kijk eens naar de mensen die echt baanbrekend onderzoek hebben gedaan in het verleden. Dat zijn vaak mensen die in een marktomgeving ten onder gaan. Er gaan ook zat mensen ten onder, alleen kennen we die niet.quote:Op zondag 29 april 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Als je een echt hoge opleiding volgt en je haalt goede cijfers dan hoef je niet te vrezen voor werkeloosheid.
Hard werkenquote:Op zondag 29 april 2012 15:47 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
En daar laat de vorige generatie het afweten. Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
Met alle respect, als je een mediaopleiding hebt gevolgd dan moet je niet verbaasd zijn dat je moeilijk aan een baan komt. Dat is gewoon een van de opleidingen die op dat vlak wat minder nuttig zijn, eufemistisch uitgedrukt.quote:Dat is heel lief en heel politiek correct, maar het economisch nut van fundamenteel onderzoek is meteen zichtbaar. Als ik bijvoorbeeld met mijn media-opleiding onderzoek mag doen naar hoe het komt dat mensen bijvoorbeeld helemaal 'in' een film of een game getrokken worden, dan kunnen bedrijven veel meer geld verdienen met hun mediaproducten. In plaats daarvan zit ik werkloos thuis. Dat is toch zonde? Al betaal je me 1500 euro per maand. Nee in plaats daarvan moet ik straks een beetje gaann bellen en e-mailen en vergaderen voor 2200 euro. Krom, krom, krom.
Ik snap niet waar jij dat beeld vandaan haalt maar het schetst wel waarom in Nederland relatief weinig mensen en met name meisjes kiezen voor een bètaopleiding, Nederlanders hebben weinig waardering voor bèta (raar genoeg want we blonken er 100 jaar geleden in uit) en het slechte wiskundeonderwijs doet er nog een schepje bovenop om mensen te doen afhaken voor een interessante bètaopleiding.quote:Als 18-jarige kind van arme ouders kun je niet weten wat de toekomst brengt. Ik heb zelf geel bètaopleiding gedaan, omdat ik bang was om opgesloten te in een kelder. Zo van we gooien wat data naar binnen voor hem om te analyseren en doen we snel de deur weer op slot.
1. Door kritische vragen te stellen bij diverse opleidingen (niet alleen bij de media-opleidingen)quote:Dus nieuwe media is de toekomst dacht ik. En terecht, kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe moest ik dan weten dat je blij mag zijn als je een tekst mag schrijven voor een website? Hoe moeest ik nou weten dat bètas wel onderzoek mogen doen en ik niet?
Jij volgde dus een HBO-opleiding (groepjes)? Ik had het hierboven over WO-opleidingen.quote:En hoge cijfers? Laat me niet lachen. Dan haal je een 9 voor een tentamen maar kom je vervolgens in een groepje terecht met randebielen die geen klap uitvoeren en niet te motiveren zijn. De docent zal het aan zijn reet roesten en van groepje verwisselen kan niet. Zo krijg jij gewoon een keiharde 5. Wat moet ik daar aan doen dan? Kan ik wel een slimme en gemotiveerde jongen zijn, maar als een bedrijf mijn cijfers ziet gaat die lijst zo de prullenbak in.
Het gaat om de combinatie van de opleiding en het niveau (soms biedt overigens juist het HBO een beter baankans zij het tegen slechtere arbeidsvoorwaarden).quote:En die geweldige baankansen van sommige opleidingen? Alsjeblieft. Wil een natuurkundige nou echt zo graag verzekeringspremies berekenen bij een of andere grote verzekeringsmaatschappij? Zit een informaticus nou echt te wachten op IT consulting? Nee natuurlijk niet. Academici willen mooie dingen maken en de wereld onderzoeken. Daar zijn gaan vacatures voor.
Dit klopt enigszins. Je zal maar uit een arme familie komen en geen informatie krijgen. Nederlanders vertikken het om informatie te geven, elk vraag wordt weggewuifd met 'geluk hebben' en 'hard werken'quote:Op zondag 29 april 2012 16:34 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Kort door de bocht. Als 18-jarige kind van arme ouders kun je niet weten wat de toekomst brengt. Ik heb zelf geel bètaopleiding gedaan, omdat ik bang was om opgesloten te in een kelder. Zo van we gooien wat data naar binnen voor hem om te analyseren en doen we snel de deur weer op slot. Rechten en Geneeskunde doet iedereen en leidt op tot een loonslavenbestaan. Dus nieuwe media is de toekomst dacht ik. En terecht, kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe moest ik dan weten dat je blij mag zijn als je een tekst mag schrijven voor een website? Hoe moeest ik nou weten dat bètas wel onderzoek mogen doen en ik niet?
En hoge cijfers? Laat me niet lachen. Dan haal je een 9 voor een tentamen maar kom je vervolgens in een groepje terecht met randebielen die geen klap uitvoeren en niet te motiveren zijn. De docent zal het aan zijn reet roesten en van groepje verwisselen kan niet. Zo krijg jij gewoon een keiharde 5. Wat moet ik daar aan doen dan? Kan ik wel een slimme en gemotiveerde jongen zijn, maar als een bedrijf mijn cijfers ziet gaat die lijst zo de prullenbak in.
En die geweldige baankansen van sommige opleidingen? Alsjeblieft. Wil een natuurkundige nou echt zo graag verzekeringspremies berekenen bij een of andere grote verzekeringsmaatschappij? Zit een informaticus nou echt te wachten op IT consulting? Nee natuurlijk niet. Academici willen mooie dingen maken en de wereld onderzoeken. Daar zijn gaan vacatures voor.
Dat kan best wezen maar die mensen vinden echt wel ergens een goede baan, binnen of buiten hun eigen land. Die mensen die baanbrekend onderzoek hebben gedaan hebben juist wel een prima baan gevonden dus hoe moet dat jouw punt illustreren?quote:Onzin. Kijk eens naar de mensen die echt baanbrekend onderzoek hebben gedaan in het verleden. Dat zijn vaak mensen die in een marktomgeving ten onder gaan.
De splitsing Bachelor/Master is natuurlijk een symptoom van de niveaudaling ten bate van de omzet.quote:Op zondag 29 april 2012 14:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Wij liggen helemaal niet ver uit elkaar, ook als het aan mij zou liggen dan zou in de masterfase van een opleiding hooguit 5% van de bevolking overblijven voor de serieuzere opleidingen.
Maar wat is de grondslag voor die percentages? Ze komen mij op het eerste gezicht niet raar voor, maar ik mis de rationalisatie. De selectie zou idealiter aansluiten bij een inhoudelijk verschil. Als je het kaf van het koren wil scheiden begin je ook niet met een percentage stellen wat als koren moet gelden, en de rest is dan kaf. Nee, je kijkt naar de eigenschappen die kaf tot kaf en koren tot koren maken, en dan vloeit daar een percentage uit voort.quote:2. Ik schat dat in de jaren 80 net iets meer dan 5% van de mensen een WO-opleiding volgde en ik ben het zeker met je eens dat dat een beter percentage is dan de huidige 15%. Het VWO zou zich op de 10% slimste leerlingen moeten richten, de rest hoort op het HAVO of het VMBO thuis.
Die 10% kan dan door naar een WO-bachelor alwaar weer ongeveer de helft kan worden werggefilterd. In het PhD-programma blijft dan weer een kwart of misschien 1/3de over van die 5% die resteerde die in aanmerking komt voor een promotietraject en van deze mensen blijkt dan weer een deel universitair docent te worden enz.
Maar dan ga je aan een aantal dingen voorbij. Ten eerste dat het verschil tussen de beste 1% en de groep die net binnen die 10% valt heel erg groot is. Je gaat er aan voorbij wat die zo dicht op de wetenschap te zoeken heeft, net zoals je geen latijn op de mavo gaat geven. En je gaat er aan voorbij dat de ontwikkeling van zo'n talent niet terug te brengen is tot de stof en het onderwijs zelf. Je krijgt ook een andere cultuur want daar heeft het kaf minstens zoveel invloed op als het koren. Die academische vorming waar je het over hebt gedijt natuurlijk voor geen meter in een omgeving waarin de Donald Duck het meest gelezen blad is. Dan gaat het me er niet om dat academici geen platte hobby's of voorkeuren zouden mogen hebben, maar wat sociale druk om je ook buiten je eigen vakgebied enigzins intellectueel te ontwikkelen lijkt me ook onmisbaar voor de academische vorming.quote:Dat lijkt mij toch echt voldoende selectief, Je moet er wel rekening mee houden dat we in Nederland niet enkel differentiatie in niveau hebben tussen niveaus maar ook binnen 'niveaus'. De zwaardere WO-opleidingen trekken sowieso al het betere derde deel van de geslaagde VWO-scholieren (nu dus iets minder dan 10% wat ik teveel vind!).
Verder kan je binnen alle opleidingen bepaalde vakken verplichten maar hierbij een hoger niveau van hetzelfde vak aanbieden voor de betere studenten. Waarom niet? Organiseer voor deze groep studenten aparte lessen enz.
Het minimale niveau (maximaal bereikbaar voor 10% van de mensen) moet echter wel in steen gebeiteld staan!
Uiteraard niet, maar alle prikkels werken de verkeerde kant op.quote:Nogmaals, ik vind het absurd dat het VWO-niveau zo sterk is gedaald dat inmiddels een kwart van de middelbareschoolleerlingen het VWO volgt. Dat is een slechte zaak! Ik vrees dat hier kwade opzet zit, dat men misplaatst dacht dat als maar voldoende mensen het VWO zouden volgen dat dan voldoende mensen VWO-intelligentie zouden krijgen. Tja, zo werkt het inderdaad niet.
Maar dan hebben ze het niveau al omlaag getrokken. Dat is nou juist het gebrek aan prestatiecultuur, niet mensen die zesjes halen, in een prestatiecultuur zorg je dat alles optimaal is om tot prestaties te komen.quote:Die mensen die tot de top-10% van de leerlingen behoren wil ik echter wel de kans geven. Waarom? Omdat de kans groot is dat zij voldoende intelligent zijn om zich academisch te ontwikkelen. Het zal dan meer van de attitude afhangen. Ik stel hiermee niet dat het WO-niveau op hen moet zijn afgestemd, dat moet eerder op de top-5% zijn afgestemd, de top-10% krijgt enkel de kans om naar dat niveau te klimmen, ik heb er dan ook geen moeite mee als meer dan de helft na het eerste jaar afvalt.
Ik denk dat het een verkeerd percentage is, vooral omdat het niet aan de inhoud gerelateerd is.quote:Ik denk dat dit een misverstand was bij joui. Ik pleit er niet voor dat het niveau van de WO-opleiding zelf op die top-10% is gericht, ik wil enkel die top-10% een kans geven om die opleiding te volgen.
Dat is een hele slappe smoes, zoals ik hierboven illustreerde zijn er zat middelen om informatie in te winnen.quote:Dit klopt enigszins. Je zal maar uit een arme familie komen en geen informatie krijgen. Nederlanders vertikken het om informatie te geven, elk vraag wordt weggewuifd met 'geluk hebben' en 'hard werken'Al mijn klasgenoten zijn dan ook allen Bedrijfseconomie en Rechten gaan studeren, tja wat moesten ze anders? Hun ouders hadden geen opleiding en geld verdienen willen ze wel...
Daar heb je een goed punt. Je hebt goed verklaard hoe het komt dat de vraag naar wetenschappelijk onderzoek schrijnend kan zijn en hoe het wetenschappelijk onderzoek gestuurd wordt. Dat marktwerking het onderzoek niet gewenst is behoeft geen toelichting. Daar zijn we het ook over eens.quote:Op zondag 29 april 2012 16:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Binnen het model van de economie is dat ook zo. Omdat de samenleving dit model omarmde als het enige model voor het coordineren van de activiteiten in de samenleving, ging dat ten koste van de wetenschap. Als algemene oplossing is de vrije markt dan ook te beperkt.
[..]
Het kan prima samengaan, maar het marktmechanisme is daarvoor geen garantie.
[..]
Als je vraagt naar het nut van muziek, dan is het antwoord niet te vinden.
Als je vraagt naar het nut van muziek verhandelen, dan is het antwoord: geld verdienen.
Daarin zit een tegenspraak. Hoe kan de afgeleide van een nutteloze activieteit nu wel nuttig zijn?
Dat komt omdat je in de markt economie alleen kijkt naar de onderlinge afstemming. Het afstemmingsprobleem ontstaat door specialisatie en arbeidsdeling. Daardoor wordt je afhankelijk van de vraag van anderen. Zo komen mensen op het idee dat je niets anders moet doen, dan jezelf afstemmen op de vraag van anderen. Maar als iedereen zich afstemt op de ander, doe je niet anders dan achter elkaar aandrentelen en elkaar naar de mond praten.
De collectieve vraag definieert de activiteiten. De collectieve vraag is altijd populistisch en wetenschap wordt zo niet voldoende gefinancieerd. Ziedaar de zwakke plek van deze zienswijze. De wens dat de wetenschap ook in het keurslijf van de economie wordt geplaatst, is gevaarlijk.
Toen ik studeerde in 2004 hadden wij thuis geen internetquote:Op zondag 29 april 2012 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een hele slappe smoes, zoals ik hierboven illustreerde zijn er zat middelen om informatie in te winnen.
Alleen al op dit forumpje wordt er veel gewaarschuwd dat bepaalde opleidingen geen goede baankansen geven.
Mensen die dat baanbrekend onderzoek hebben gedaan wel.quote:Op zondag 29 april 2012 17:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan best wezen maar die mensen vinden echt wel ergens een goede baan, binnen of buiten hun eigen land. Die mensen die baanbrekend onderzoek hebben gedaan hebben juist wel een prima baan gevonden dus hoe moet dat jouw punt illustreren?
Dat klopt. In WOII bleek dat er veel technologische vooruitgang mogelijk is als je wetenschappers inschakeld. WOII heeft een enorme boost gegeven aan de marktwaarde van wetenschappers. Dat is vervolgens weer weggeebt, omdat in fundamenteel onderzoek de kosten en de baten niet goed verdeeld worden. Degene die het onderzoekt financieert, betaald alle kosten en anderen maken gratis gebruik van de resultaten. Patenten reguleren dat enigsinds, maar belemmeren ook de vrije uitwisseling van kennis en hinderen zo de innovaties. Kortom, bedrijven willen anderen voor de kosten van het onderzoek laten opdraaien.quote:Op zondag 29 april 2012 17:19 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Maar er is meer. De vraag kan door verschillende factoren worden beïnvloed . Als machthebbenden het belang van wetenschappelijk onderzoek zichtbaarder maken, dan kan de vraag ook toenemen. Dat gebeurt nu niet. Als academici collectief besluiten alleen nog wetenschappelijk werk aan te nemen, dan ontstaat er een aanbodgestuurde vrije markt. Dat gebeurt nu ook niet. Zo zijn er allerlei maatregelen te bedenken om wetenschappelijk onderzoek weer hoog in het vaandel te krijgen.
Waarom zouden de machthebbenden dat doen? Neem bijvoorbeeld nanotechnologie. De overheid wil minder uitgeven aan de gezondheidszorg. Mensen willen langer en gezonder leven. Bedrijven willen geld verdienen. Hieruit volgt dat er vraag is naar nanotechnologie.
Toch zijn het aantal vacatures voor nanotechnologen fors lager dan het aantal sollicitanten. Dat is onbegrijpelijk, want in het licht van de marktwerking zou er een felle strijd moeten zijn om het eerste patent moeten zijn. Daarom zou je verwachten dat er meer vraag zou zijn naar nanotechnologen.
Dat kun je niet verklaren.
Dat is allemaal wat makkelijk gezegd. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om goed voorgelicht te zijn. Als je kritische vragen stelt, dan krijg je vage antwoorden. Als je bij een opleiding natuurkunde vraag hoe groot de kans is op een baan en waar je dan terechtkomt, dan krijg je bijvoorbeeld als antwoord dat de meeste afgestudeerden binnen 3 maanden een baan hebben in het wetenschappelijk onderzoek of het bankwezen. Daaruit kan je niet afleiden dat 20 van de 40 mensen een baantje hebben als administratiefmedewerker bij de Rabobank omdat ze zijn afgewezen voor een promotieplaats bij CERN.quote:Op zondag 29 april 2012 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met alle respect, als je een mediaopleiding hebt gevolgd dan moet je niet verbaasd zijn dat je moeilijk aan een baan komt. Dat is gewoon een van de opleidingen die op dat vlak wat minder nuttig zijn, eufemistisch uitgedrukt.
[..]
Ik snap niet waar jij dat beeld vandaan haalt maar het schetst wel waarom in Nederland relatief weinig mensen en met name meisjes kiezen voor een bètaopleiding, Nederlanders hebben weinig waardering voor bèta (raar genoeg want we blonken er 100 jaar geleden in uit) en het slechte wiskundeonderwijs doet er nog een schepje bovenop om mensen te doen afhaken voor een interessante bètaopleiding.
Niet dat je met alle bètaopleidingen goed aan de bak komt in Nederland (ik zou op dit moment geen bouwkunde aanraden) maar van de ouderejaarsstudenten in mijn opleiding (hell, zelfs van een secretaresse daar die ongetwijfeld het een en ander opvangt) hoor ik louter enthausiaste verhalen over hoe gemakkelijk je aan een baan geraakt en hoeveel vrijheid je krijgt in je werk.
[..]
1. Door kritische vragen te stellen bij diverse opleidingen (niet alleen bij de media-opleidingen)
2. Door in je omgeving goed te informeren
3. Door het internet te gebruiken
...
Dat had je toch echt kunnen weten. Zeg eens eerlijk, had je überhaupt voldoende interesse op die leeftijd om het op te zoeken? Ik vermoed dat daar veel meer het probleem lag dan bij de middelen om het te weten te komen.
Het is niet omdat de "nieuwe media" in opkomst zijn dat ze daarom zitten te wachten op mensen die een mediaopleiding hebben gevolgd. Die nieuwe media willen mensen die een goede algemene vorming hebben, die handig zijn met software, die een commerciële achtergrond hebben en/of creatief zijn.
[..]
Jij volgde dus een HBO-opleiding (groepjes)? Ik had het hierboven over WO-opleidingen.
[..]
Het gaat om de combinatie van de opleiding en het niveau (soms biedt overigens juist het HBO een beter baankans zij het tegen slechtere arbeidsvoorwaarden).
Ja, als natuurkundige of wiskundige ben je verzekerd van een goede (daarom niet per se goedbetaalde) baan als je je kaarten goed speelt. Zo kan je bijv. promotieonderzoek doen naar hoe je betere MRI-beelden maakt van de ruwe data die de MRI-scanner genereert of een goed model maken hoe staal vervormt. Reuze interessant en reuze nuttig al doen die mensen het niet per se voor het nut.
Als je de juiste technische richting kiest (ik reken econometrie daar ook maar even onder als toegepaste wiskunde) dan zijn je baankansen nog beter en diverser, zeker als je ook nog wat extra wiskunde- en natuurkundevakken volgt (of ze zelf bestudeert) of goed netwerkt en dan kan je er nog steenrijk mee worden ook, als je dat wil. Het is onjuist dat er geen goede banen zijn voor onderzoek. Helaas leven we in een land wat weinig waardering heeft voor onderzoek ondanks dat dit land alles te danken heeft aan goed onderzoek in het verleden (zonder te overdrijven) maar zelfs in dit apenlandje waarin schandalig grof bezuinigd is in het onderzoek zijn er nog aardig wat onderzoeksbanen.
http://www.fom.nl/live/home.pag
TNO
ASML
NXP
Tal van minder bekende elektrotechnische bedrijfjes in en rondom Eindhoven
Dutch Polymer Institute
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
AKZO
...
Binnen de universiteiten zijn er uiteraard altijd tal van onderzoeksgroepen binnen elke faculteit, aan mijn faculteit bijv. 12, ongeveer 1 verdieping per onderzoeksgroep waarbij er op elke verdieping minstens tientallen onderzoekers werken.
Het zou natuurlijk helpen als de overheid eens een keer niet zou bezuinigen op het onderzoek, het zou op de langere termijn goed zijn voor de Nederlandse economie. Het is wel twee voor twaalf, het is te hopen voor Nederland dat het volgende kabinet wel durft te investeren in onderzoek.
En ja, er zijn natuurkundigen die het helemaal niet erg vinden om financiële constructies te bedenken, anders zouden ze geen quant worden. Een natuurkundige die verzekeringspremies berekent doet dat niet omdat hij geen keuze heeft maar hij kiest hier bewust voor. Voor een natuurkundige die een klein beetje heeft gepresteerd tijdens zijn opleiding is er echt wel een goede baan te vinden, tenzij hij hele andere problemen heeft (zeer slecht zijn in solliciteren, niet willen verhuizen).
Niet helemaal. Bedrijven laten je ook een contract ondertekenen waarin je verklaart dat je je mond houdt en afstand doet van je intellectuele eigendom. Ook zouden ze academici voor minder kunnen laten werken.quote:Op zondag 29 april 2012 17:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat klopt. In WOII bleek dat er veel technologische vooruitgang mogelijk is als je wetenschappers inschakeld. WOII heeft een enorme boost gegeven aan de marktwaarde van wetenschappers. Dat is vervolgens weer weggeebt, omdat in fundamenteel onderzoek de kosten en de baten niet goed verdeeld worden. Degene die het onderzoekt financieert, betaald alle kosten en anderen maken gratis gebruik van de resultaten. Patenten reguleren dat enigsinds, maar belemmeren ook de vrije uitwisseling van kennis en hinderen zo de innovaties. Kortom, bedrijven willen anderen voor de kosten van het onderzoek laten opdraaien.
Dat valt nogal mee, in Leuven staat het grootste Europese nanotechnologische R&D-bedrijf. Iedereen die in Leuven met een grote onderscheiding slaagt krijgt daar een PhD-plaats aangeboden, na de plaatsing wordt er gekeken wie het betaalt, het bedrijf zelf of een fonds.quote:Toch zijn het aantal vacatures voor nanotechnologen fors lager dan het aantal sollicitanten.
Bij de bibliotheek kon je heel wat goedkoper internetten, al ver voor 2004.quote:Toen ik studeerde in 2004 hadden wij thuis geen internetOp school moesten wij 3¤ per minuut betalen
Het is inderdaad niet ondenkbaar dat je wordt afgewezen voor een promotieplaats al is de kans relatief klein dat dat je overkomt wanneer je goed je best hebt gedaan en in ieder geval tot de betere helft van de studenten behoorde.quote:Als je bij een opleiding natuurkunde vraag hoe groot de kans is op een baan en waar je dan terechtkomt, dan krijg je bijvoorbeeld als antwoord dat de meeste afgestudeerden binnen 3 maanden een baan hebben in het wetenschappelijk onderzoek of het bankwezen. Daaruit kan je niet afleiden dat 20 van de 40 mensen een baantje hebben als administratiefmedewerker bij de Rabobank omdat ze zijn afgewezen voor een promotieplaats bij CERN.
Je leeft niet in armoede als je geen hoogleraar wordt, ook een universitair docent krijgt heel behoorlijk betaalt. Het is wel zo dat het niet gemakkelijk is om in Nederland voor de wetenschap te kiezen, je moet blijven knokken voor je plekje. Anderzijds is het zeker aan te raden om te promoveren, als je voor de wetenschap kiest dan kan je na wat jaartjes ervaring in het buitenland een leuke som geld verdienen (geloof me, kansen genoeg als jouw faculteit een beetje connecties heeft) en met zeer goede middelen onderzoek doen, als je niet voor een wetenschappelijke carrière kiest dan opent een PhD deuren in het bedrijfsleven, dit met de kanttekening dat tegelijkertijd wat andere deuren sluiten net zoals je als WO-gediplomeerde niet zomaar wordt aangenomen voor HBO-werk omdat je overgequalificeerd bent. Dit gezegd hebbende, het startsalaris en de salarissen van een universitair docent en een universitair docent zijn voor deze mensen vaak niet marktconform (maar echt niet van dat kaliber dat je op een houtje zit te bijtenquote:Kijk je op het internet, dan zijn er mensen van 40 die zwaar verbitterd reageren dat ze nooit een vaste aanstelling hebben gekregen als professor en altijd in armoede hebben geleefd, terwijl de ander weer een nieuwe tijdmachine heeft uitgevonden. Een derde kon helemaal geen werk vinden, terwijl een vierde zijn kennis van de kwantummechanica toepast op Wall Street, miljoenen per jaar verdient en vreemdgaat met Megan Fox.
Je zult inderdaad bepaalde keuzes moeten maken die deuren sluiten, dat is helaas inherent aan het specialiseren.quote:Dan kan je dus niet de ene dag bij een bank werken en de andere dag in een robotlab. Want de vacatures eisen altijd ervaring in een specifieke branch met specifieke taken en je kan zo'n stom blondje van HR niet wijs maken dat het werk in principe hetzelfde is.
Dat klopt ook. Ik kom zelf ook uit een heel eenvoudig arbeidersgezin en inmiddels ben ik al wat ouder (bijna 50). Ik ben opgevoed met een moraal van volstrekte dienstbaarheid aan anderen, zoals dat vroeger in Christelijk Nederland nog vrij gebruikelijk was in de onderklasse. De hedendaagse moraal van eigenverantwoordelijkheid, eigenbelang en natuurlijk egoisme is tegengesteld. In een relatief korte tijd verandert de moraal van de samenleving voor de arbeidersklasse (voor de hogere klasse veel minder, omdat de moraal van dienstbaarheid altijd al bedoeld was om de belangen de hogere klasse te dienen). Niemand die je dat eerlijk uitlegde, zodat je pas in het bedrijfsleven erachter komt hoe de hazen lopen.quote:Op zondag 29 april 2012 17:50 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is allemaal wat makkelijk gezegd. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om goed voorgelicht te zijn. Als je kritische vragen stelt, dan krijg je vage antwoorden. Als je bij een opleiding natuurkunde vraag hoe groot de kans is op een baan en waar je dan terechtkomt, dan krijg je bijvoorbeeld als antwoord dat de meeste afgestudeerden binnen 3 maanden een baan hebben in het wetenschappelijk onderzoek of het bankwezen. Daaruit kan je niet afleiden dat 20 van de 40 mensen een baantje hebben als administratiefmedewerker bij de Rabobank omdat ze zijn afgewezen voor een promotieplaats bij CERN.
Kijk je op het internet, dan zijn er mensen van 40 die zwaar verbitterd reageren dat ze nooit een vaste aanstelling hebben gekregen als professor en altijd in armoede hebben geleefd, terwijl de ander weer een nieuwe tijdmachine heeft uitgevonden. Een derde kon helemaal geen werk vinden, terwijl een vierde zijn kennis van de kwantummechanica toepast op Wall Street, miljoenen per jaar verdient en vreemdgaat met Megan Fox.
Hoe moet je daar nou in godsnaam wijs uit komen? Je weet gewoon niet hoe je terecht komt en of al het geld en al die moeite het wel waard zal zijn. Misschien is het niet eens wat je er van verwacht had.
Daarbij ontbreekt het ook in toenemende mate in flexibiliteit in de wereld van de hoger opgeleide. Ik bedoel, stel dat je iets in de trend van AI doet. Dan kan je dus niet de ene dag bij een bank werken en de andere dag in een robotlab. Want de vacatures eisen altijd ervaring in een specifieke branch met specifieke taken en je kan zo'n stom blondje van HR niet wijs maken dat het werk in principe hetzelfde is.
Hier lopen ook economen rond met waanbeelden over werken bij Goldman Sachs en BCG. Komt hard aan als je dan op de financiële administratie van de Gemeente Zeist terecht komt.quote:Op zondag 29 april 2012 17:06 schreef Pluteau het volgende:
[..]
Dit klopt enigszins. Je zal maar uit een arme familie komen en geen informatie krijgen. Nederlanders vertikken het om informatie te geven, elk vraag wordt weggewuifd met 'geluk hebben' en 'hard werken'Al mijn klasgenoten zijn dan ook allen Bedrijfseconomie en Rechten gaan studeren, tja wat moesten ze anders? Hun ouders hadden geen opleiding en geld verdienen willen ze wel...
Het is niet duidelijk wat je doet en hebt gedaan, hbo of wo? Als je wo hebt gedaan, wat belet je om een PhD te doen? Desnoods een aanvraag indienen bij een buitenlandse universiteit als je hier wordt geweigerd, en als je alleen hbo hebt dan kan je richting de VK waar je dat al kan doen na je bachelor, gewoon het beste maken van je mogelijkheden, succes
Truequote:Op zondag 29 april 2012 21:05 schreef simmu het volgende:
en @deelnemer: laat je niet gekmaken door de waan van de dag johde wereld is niet maakbaar. gelukkig niet! want wat maakbaar is, is ook breekbaar
Ik denk dat je een gevalletje quarterlife-crisis hebt. Geen probleem, dat hebben velenquote:Op zondag 29 april 2012 20:29 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Hier lopen ook economen rond met waanbeelden over werken bij Goldman Sachs en BCG. Komt hard aan als je dan op de financiële administratie van de Gemeente Zeist terecht komt.
Ik heb wo gedaan. Alleen mijn bachelor afgerond. Nu moet ik komend jaar mijn master met tegenzin gaan halen in de wetenschap dat mijn kansen op een goede baan nihil zijn. Ik woon op mezelf en ik ben al blij als ik de rekeningen kan betalen, laat staan dat ik geld heb voor een fatsoenlijke opleiding.
Ik ben daarom van plan om nog een opleiding te doen na mijn master. Maar een deeltijd studie in de trend van technische natuurkunde kost ongelooflijk veel tijd en moeite. Ik moet dan wel zeker weten dat het de investering waard is. Tegen de tijd dat ik klaar ben met een master in zo'n opleiding ben ik namelijk alweer in de dertig. Dan heb ik jaren in armoede geleefd en nog niks bereikt in mijn leven. Geen geld, geen mooie vrouwen, geen vakanties, geen speciale vaardigheden als schrijven, programmeren, acteren of een instrument bespelen.
Dus het is alles of niets. Ik wil op de een of andere manier zeker weten dat ik er in slaag om een revolutie te zijn op een gebied als kunstmatige intelligentie zodat ik futuristische verhalen kan schrijven en uitgenodigd wordt om mee te werken aan financiële modellen in New York, zodat ik met Jennifer Lawrence een stevig potje Hunger Games kan spelen in een luxe appertement. Mijn vrije tijd besteed ik dan aan het uitvinden van robots en een theorie van alles.
Als het vooruitzicht meer lijkt op loonslavernij bij Philips, dan hoeft het niet zo nodig allemaal. Misschien zou het dan beter zijn dat ik nu een master kies in de media in plaats van in de organisatiewetenschap. Dan kan ik misschien nog filosofische artikelen schrijven zoals Donna Haraway en haar Cyborg Manifesto.
Maar ik heb het idee dat ik helemaal geen kans maak. Dat je geen universiteit je wilt hebben voor een PhD-positie als je er niet op zijn minst cum laude afstudeert. Ik voel me zo ontzettend dom, maar tegelijkertijd besteed ik iedere minuut van mijn vrije tijd aan het lezen van artikelen over natuurwetenschap en technologie. Het hart zit wel op de goede plaats.
Dit. Een hele smerige wereld is het. Vaak worden echte talenten buitengesloten. Specialisten in de biologie die de kans niet krijgen omdat ze een bepaald geloof aanhangen, die ze besteden in hun vrije tijd maar dat voor de atheïsten op de afdeling niet genoeg is want wetenschap = areligieus, heb het altijd een vreemd wereldje gevonden.quote:Op zondag 29 april 2012 23:05 schreef simmu het volgende:
de academische wereld in 1 oude waarheid: publish or die
Je weet precies mijn gedachten te verwoorden. Ongelooflijk. We delen allemaal dezelfde gedachten. Waarom doen we daar niets mee? We kunnen kiezen. We hoeven geen nieuwe televisie te kopen. We kunnen ook besluiten om met minder te leven en onze tijd te besteden aan wetenschap en kunst. We kunnen ook collectief afspreken om een dag niet te werken om druk uit te oefenenen op de machthebbenden. We kunnen zoveel doen om het leven eerlijker en fijner te maken. Waarom dan toch die nieuwe tv?quote:Op zondag 29 april 2012 19:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat klopt ook. Ik kom zelf ook uit een heel eenvoudig arbeidersgezin en inmiddels ben ik al wat ouder (bijna 50). Ik ben opgevoed met een moraal van volstrekte dienstbaarheid aan anderen, zoals dat vroeger in Christelijk Nederland nog vrij gebruikelijk was in de onderklasse. De hedendaagse moraal van eigenverantwoordelijkheid, eigenbelang en natuurlijk egoisme is tegengesteld. In een relatief korte tijd verandert de moraal van de samenleving voor de arbeidersklasse (voor de hogere klasse veel minder, omdat de moraal van dienstbaarheid altijd al bedoeld was om de belangen de hogere klasse te dienen). Niemand die je dat eerlijk uitlegde, zodat je pas in het bedrijfsleven erachter komt hoe de hazen lopen.
Dit is ten delen nog steeds zo. Veel elite kinderen leren van hun ouders wat de echte spelregels zijn. Mensen die eerder beginnen met werken kunnen dat in hun werk leren met vallen en opstaan. Mensen die promoveren en dan voor het eerst te maken krijgen met de werkwijze van het bedrijfsleven, hebben het er soms moeilijk met de overgang.
Een combinatie van
1) geboren in een keurig netjes maar naief gezin
2) lange studie (natuurkunde, inclusief promotieonderzoek) en geen netwerk
3) de arbeidsmarkt betreden in recessie tijd en hoge werkeloosheid (tachtiger jaren)
vond ik zeer moeilijk. Nog altijd pluk ik daarvan de zure vruchten.
Ik heb zelf ook de indruk dat ik op tal van manieren op het verkeerde been gezet ben:
1. Het Christelijk geloof waarin ben opgegroeit heb ik verworpen,
2. De economie en politieke filosofie heb ik in mijn vrije tijd bestudeerd om erachter te komen hoe men eigenlijk denkt over de maatschappij.
3. Bij de hedendaagse moraal voel ik mij nog steeds niet thuis.
Het idee dat alles slechts een keuze is en je succes vooral afhangt van je persoonlijke inzet, is aan mij dan ook niet besteed. Vooral de moraal is een lastig probleem. De cultuur van de bedrijven waarin ik heb gewerkt zie ik als kleingeestig en corrupt. Het is daarom niet alleen een gebrek aan inzicht, maar een moreel probleem. Wat je niet begrijpt, kun je leren. Wat je ondeugdelijk vind, wil je niet leren. Dat wordt een onmogelijk gevecht.
In deze tijd kun je beter opportunistisch en cynisch opgevoed worden zodat de vrije markt babbel je op het lijf geschreven is, en een buitenstaander zijn van moeilijk aanpassingproblemen zodat je lekker luchtig denkt.
Bemoedigende woorden van jou en Simmu. Over de academische wereld hoor ik verschillende verhalen. Aan de ene kant lijkt het wel de ambtenarij inderdaad en daar wil ik absoluut niet bijhoren. Aan de andere ken ik ook een bioloog die gezellig de wereld rondreist en apen onderzoekt. Die woont nu weer hier, dan weer daar. Krijgt betaald om rond te snuffelen in tropische regenwouden. Zit ik dan op zo'n suf kantoor betekenisloos werk te doen. Zo klinkt de wereld van de academici toch leuker.quote:Op zondag 29 april 2012 23:03 schreef Pluteau het volgende:
[..]
Ik denk dat je een gevalletje quarterlife-crisis hebt. Geen probleem, dat hebben velen
Hou in je achterhoofd dat als de ene deur sluit de ander opengaat. Een wereld van Academici is echt niet zo leuk als je denkt, ik ben na mijn studie Biologie ook meteen vertrokken en de IT ingegaan. het is een smerig wereld waar vriendjes en netwerk om draait, echt niet om slimme gasten.
Daarnaast komen de echte talenten er wel. Was er niet een econoom in de jaren '90 die een ere-doctoraat kreeg voor Geneeskunde omdat hij zijn zoon wou redden? Of de Wiskundige uit India, Ramunajan, die al zijn vakken faalde maar in zijn vrije tijd zijn liefde voor wiskunde bedreef? Die twee gasten uit Mythbusters, die geen enkele technische opleiding hebben genoten maar wel ere-doctoraten kregen van de UT en meer hebben gepresteerd dan vele promovendae? Quintin Tarantino die zijn middelbare school niet afmaakte maar de meest invloedrijke regisseur werd? James Cameron die na zijn studie Natuurkunde toch maar films is gaan maken? Rowan Atkinson die komiek werd na zijn master Elektrotechniek? Rolph Lundgren die stopte met MIT om in Rocky 4 en nu te spelen in Expendables? Johan Cruyf die manager werd met slechts de lagere school? Alle topsporters die slechts middelbare school hebben afgemaakt? Die Chinees uit Hangover die acteur werd na een medische carriere van 9 jaar? Gates en Zuckerberg die gestopt zijn met Harvard, Sean Parker die direct na de middelbare school Spotify oprichtte en meer heeft gepresteerd dan vele promovendae?
Echt talent komt er welVaak hebben we een doel in ogen en zijn we teleurgesteld als we die niet bereiken. Wellicht dat het nooit ons lot is geweest om dat te doen. Men moet gewoon door een ander deur gaan als de ene sluit.
Vergeet niet dat als het om salaris gaat, Ad Patat en Kees Chinees soms wel 5k netto kunnen binnenhalen met hun kraamEn als je een revolutie wilt zijn op het gebied van AI, doe dat in de avonduren, zorg dat je iets leuks ontdekt, neem contact op met universiteiten en vraag naar mogelijkheden
Vele vrienden die Informatica studeerden maar ernaast 10k per maand binnenhaalden en alsnog stopten met hun opleiding. Een papier is slechts een hulpmiddel, maar nogmaals echt talent komt er wel
! Wie weet presenteer je een programma op National Geographic...
Dat hoeft niet zo te zijn. Er is een constructieve houding en 'er komen'. De keuze die je maakt, als deze twee met elkaar in conflicteren, vind ik belangrijker. Onvoldoende resultaat gerichtquote:
\quote:Hier lopen ook economen rond met waanbeelden over werken bij Goldman Sachs en BCG. Komt hard aan als je dan op de financiële administratie van de Gemeente Zeist terecht komt.
Ik vind niet al deze voorbeelden sterk (ik vind niet dat je iets bijzondersgepresteerd hebt omdat je een televisieprogramma presenteerde) maar er zitten een paar imponerende voorbeelden tussen. Ik denk wel dat je een flinke dosis geluk en soms ook geld nodig hebt om bepaalde dromen waar te kunnen maken hoe getalenteerd je ook bent maar op de een of andere manier kom je er wel als je over voldoende talent en doorzettingsvermogen beschikt en je voldoende graag iets wil bereiken.quote:Of de Wiskundige uit India, Ramunajan, die al zijn vakken faalde maar in zijn vrije tijd zijn liefde voor wiskunde bedreef? Die twee gasten uit Mythbusters, die geen enkele technische opleiding hebben genoten maar wel ere-doctoraten kregen van de UT en meer hebben gepresteerd dan vele promovendae? Quintin Tarantino die zijn middelbare school niet afmaakte maar de meest invloedrijke regisseur werd? James Cameron die na zijn studie Natuurkunde toch maar films is gaan maken? Rowan Atkinson die komiek werd na zijn master Elektrotechniek? Rolph Lundgren die stopte met MIT om in Rocky 4 en nu te spelen in Expendables? Johan Cruyf die manager werd met slechts de lagere school? Alle topsporters die slechts middelbare school hebben afgemaakt? Die Chinees uit Hangover die acteur werd na een medische carriere van 9 jaar? Gates en Zuckerberg die gestopt zijn met Harvard, Sean Parker die direct na de middelbare school Spotify oprichtte en meer heeft gepresteerd dan vele promovendae?
Wittgenstein heeft tijdens zijn leven 1 boekje gepubliceerd (de tractatus) en dat was voordat hij een aanstelling kreeg. Zijn tweede boek (filosofische onderzoekingen) is postuum uitgegeven. Vroeger kon je jaren werken aan een levenswerk. Die publicatiedwang is nieuwlichterij. Niet dat het vroeger beter of makkelijker was.quote:Op zondag 29 april 2012 23:05 schreef simmu het volgende:
de academische wereld in 1 oude waarheid: publish or die
Vergeet Rolph Lundgen niet! IQ van 160, master in Chemical Engineering en toch maar gestopt met MIT om acteur te worden.quote:Op maandag 30 april 2012 00:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
\
Als een economiestudent denkt dat hij voor Goldman Sachs kan werken dan heeft hij zijn huiswerk niet gedaan, je kan beter natuurkunde studeren als dat je doel is.
Wat betreft de rest van jouw reactie wil ik 2 opmerkingen maken:
- met een baan als loonslaaf bij een bedrijf als Philips is niets mis
- het valt mij op dat voor iemand die benadrukt dat sommige studenten de waarde van hun diploma overschatten wel erg onrealistische ambities hebt.
[..]
Ik vind niet al deze voorbeelden sterk (ik vind niet dat je iets bijzondersgepresteerd hebt omdat je een televisieprogramma presenteerde) maar er zitten een paar imponerende voorbeelden tussen. Ik denk wel dat je een flinke dosis geluk en soms ook geld nodig hebt om bepaalde dromen waar te kunnen maken hoe getalenteerd je ook bent maar op de een of andere manier kom je er wel als je over voldoende talent en doorzettingsvermogen beschikt en je voldoende graag iets wil bereiken.
Een voorbeeld van het nodig hebben van een flinke dosis geluk en geld: onze Paul Verhoeven die wis- en natuurkunde heeft gestudeerd is een van de meest succesvolle SF-regisseurs geworden maar wel nadat hij de Filmacademie had gevolgd wat hem de opening gaf om überhaupt regisseur te worden. Helaas heeft onze overheid zo'n traject de laatste 15 jaar onmogelijk gemaakt, dat is jammer. Dat zijn werk met de zeer beperkte Nederlandse middelen zo goed was dat de Americanen naar zijn films keken is natuurlijk wel louter dankzij zijn talent.
Soms heb je ook connecties nodig, of net dat ene briljante idee.
Zelf volg ik momenteel een goede bèta-opleiding maar ik hoop dat ik ook nog eens op het creatieve vlak iets bijzonders kan doen: musiceren (dat kan ik al redelijk) of een filmscript schrijven of iets dergelijks. Ik heb het vermoeden dat het talent voor goed onderzoek doen (origineel onderzoek!) en creativiteit heel goed samengaan. Robert Dijkgraaf heeft bijv. ook nog een kunstopleiding gevolgd. Verhoeven, Atkinson en Cameron zijn dan weer voorbeelden van het omgekeerde: creatieve toptalenten die ook zeer intelligent zijn.
Jij doet net alsof je oud bent wanneer je 30 bent.quote:Nu geld hebben levert heel wat plezier op, maar op latere leeftijd betekenisloos werk. Nu verder studeren verzaakt mijn jeugd, maarja, het is wel handig om wat basiskennis van natuurkunde te hebben als je de volgende Einstein wil zijn. Op internet vind je geen gids met 'hoe-schrijf-ik-een-wiskundig-bewijs-voor-het-multiversum-in-10-stappen.'
Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de Natuurkundequote:Op maandag 30 april 2012 00:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij doet net alsof je oud bent wanneer je 30 bent.
Als je natuurkunde wil leren dan houdt niets of niemand je tegen. Download of koop de relevante boeken en bestudeer ze, leg voor een stuk of tig vakken per jaar examen af (in Nederland is dat gelimiteerd, in België mag je er zoveel per jaar afleggen als dat je wil voor nog geen 600 Euro per jaar (reiskosten en boeken niet meegerekend) en abonneer je op een wetenschappelijk tijdschrift. Aangezien jij dat alles niet doet heb jij blijkbaar niet die ambitie. Niets mis mee hoor.
Nee, daar heb je toch echt jaren ervaring voor nodig (meen ik serieus). Met alleen de theorie leren ben je er niet, en om een probleem te doorgronden wat nog niemand anders doorgrond heeft, ben je jaren kwijt. Dus voordat je echt iets kunt bijdragen, heb je zo een jaar of drie geinvesteerd (bovenop je opleiding, ook als je autodidact bent).quote:Op maandag 30 april 2012 01:06 schreef Pluteau het volgende:
[..]
Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de NatuurkundeZelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
Weer in schot in de roos. Je mag op de universiteit niet schrijven over fenomenen die niet in de literatuur besproken worden, want who cares? Een student moet altijd schrijven over een onderwerp dat ''maatschappelijk/wetenschappelijk relevant'' is.quote:Op maandag 30 april 2012 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemsteling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.
Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of verniewend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.
Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je oo niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassing mechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.
Is dat zo? Op TV zie je zo nu en dan een programma waarbij uitvindingen worden beoordeeld op innovatie en toepasbaarheid. Daar zitten idd leuke ideeen tussen van hobbyisten die ergens heel lang over hebben nagedacht.quote:Op maandag 30 april 2012 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemsteling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.
Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of verniewend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.
Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je oo niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassing mechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.
Op welke universiteit ben jij geweest?quote:Op maandag 30 april 2012 13:24 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Weer in schot in de roos. Je mag op de universiteit niet schrijven over fenomenen die niet in de literatuur besproken worden, want who cares? Een student moet altijd schrijven over een onderwerp dat ''maatschappelijk/wetenschappelijk relevant'' is.
Een paar voorbeelden:quote:Op maandag 30 april 2012 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is dat zo? Op TV zie je zo nu en dan een programma waarbij uitvindingen worden beoordeeld op innovatie en toepasbaarheid. Daar zitten idd leuke ideeen tussen van hobbyisten die ergens heel lang over hebben nagedacht.
Maar het werk van de specialisten zien we niet op TV. Toch komt zo'n i-phone of i-pad niet uit de lucht vallen. Daar is door heel veel mensen heel hard aan gewerkt, en zonder goede opleiding hadden ze niet veel bij kunnen dragen.
Ik heb het idee dat de productiviteit van de arme eenzame uitvinder een beetje geromantiseerd wordt. Er zullen er best zijn, die een doorbraak hebben bereikt in hun eentje, maar de grootste winst zit bij multi-disciplinaire projecten, waardoor er weinig ruimte is voor zulke mensen. In je eentje vind je tegenwoordig niet veel meer uit.
Dat kan. Een onvoorstelbaar deel van de grote doorbraken staan op naam van dit soort mensen. Dus als je een theorie zoekt voor innovatie dan zul je hier rekening mee moeten houden. Sommige mensen moet je de ruimte geven. Een veel grotere groep goede onderzoekers is meer verwant met de gepassioneerden, dan met de ambitieuze mensen. Buitengewone prestaties vereisen blijkbaar buitengewone mensen.quote:Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
Japans onderwijs is dan ook zo'n beetje het slechtste wat er is op de wereld.quote:Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
De derde grote naam uit de economie van de twintigste eeuw (naast Keynes en Nash) is Friedrich von Hayek. Die valt onder de mensen die hun passie niet ontlenen aan een persoonlijk probleem, maar aan de strijd tegen het kwaad. Net als Karl Popper is Hayek Oostenrijk ontvlucht na de anaxatie door Nazi-duitsland. Beide hebben zich erin vastgebeten en een boek geschreven: Hayek (The road to serfdom) en Popper (Free society and it's enemies). Thomas Hobbes (The Leviathan), die reageerde op de burgeroorlog in Engeland is ook een bekend voorbeeld. De vrijheidstrijders Gandhi, Martin Luther King en Mandela zijn soortgelijk.quote:Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
Geef eens een voorbeeld van een Einstein of een Hayek van deze tijd? Perelman is MI een uitzondering op de regel.quote:Op maandag 30 april 2012 15:57 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat deelnemer wel een punt heeft, echte doorbraken komen niet van instituten waar veel geld ingepomt wordt, maar komen uit garages en zolderkamers waar eenlingen of kleine groepen mensen een idee hebben en dat uitwerken (uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel).
het WO zu dit dan moeten stimuleren, maar het systeem is tegenwoordig te schools geworden, het markt- en productie denken heeft de creativiteit gedood. Het gaat om aantallen publicaties en hoeveel referenties jouw stukjes hebben.
De taak van het WO is dus loonslaven afleveren die productiewerk gaan doen in de research (in het gunstigste geval)
Een IQ-score moet je altijd met een korreltje zout nemen, nog meer wanneer het boven de 130 is (zeg ik als iemand die in ieder geval op deeltesten boven de 130 scoort). Hij geeft zelf trouwens ook aan dat hij geen IQ van 160 heeft. Slim zal hij vast wel zijn.quote:Vergeet Rolph Lundgen niet! IQ van 160, master in Chemical Engineering en toch maar gestopt met MIT om acteur te worden.
In theorie is het mogelijk om als autodidact een bijdrage te leveren aan de theoretische natuurkunde, een bijdrage leveren aan de experimentele natuurkunde is niet mogelijk, daarvoor moet je zoals Lyrebird aangeeft de nodige jaren ervaring in een labo hebben.quote:Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de NatuurkundeZelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
Lyrebird, kan jij uitleggen hoe je de stap zet van theorie volgen naar theorie/techniek ontwikkelen?quote:Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.quote:Op maandag 30 april 2012 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In theorie is het mogelijk om als autodidact een bijdrage te leveren aan de theoretische natuurkunde, een bijdrage leveren aan de experimentele natuurkunde is niet mogelijk, daarvoor moet je zoals Lyrebird aangeeft de nodige jaren ervaring in een labo hebben.
Voor mij is het ook een beetje een droom om te spelen met experimentele natuurkunde maar ik vrees dat het bij een droom zal blijven. Ik heb voor een combinatie van werkzekerheid en interesse gekozen, natuurkunde vond ik een iets te riskante gok. Misschien dat ik via een specialisatie alsnog daar terecht kom. Ik ga in ieder geval een minor van tn volgen en wat extra wiskundevakken volgen om mijn opties open te houden voor de masterkeuze.
Alles begint met een idee.quote:Op maandag 30 april 2012 18:07 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.
Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.
WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
Natuurkundigen kijken vooral naar de structuur van de theorie. Het meest gebruikte boek is "Classical mechanics" van Goldstein (inhoudopgave en boek). Daarin wordt natuurlijk ook de formulering van Lagrange en Hamilton uitgebreid behandeld met het oog op de QM.quote:Op maandag 30 april 2012 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kan iemand mij eigenlijk vertellen wat precies het verschil is tussen de mechanica die werktuigkundestudenten krijgen en de mechanica die de natuurkundestudenten krijgen?
Voor beide groepen studenten gebruiken ze verschillende boeken en volgens mij zijn er ook wat verschillen in de materie.
ja sorrie. ik neem even dit als voorbeeld. dus zekers niet persoonlijk bedoeldquote:Op maandag 30 april 2012 18:07 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.
Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.
WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
Facebook en andere internet bedrijfjes ?quote:Op maandag 30 april 2012 16:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld van een Einstein of een Hayek van deze tijd? Perelman is MI een uitzondering op de regel.
Als eenling maak je in deze tijd veel minder kans dan vroeger.
Wat bedoel je?quote:Op maandag 30 april 2012 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind dat nogal een belediging van Albert Einstein.
Het is helaas niet zo sexy en cool als je zou denken.quote:Op maandag 30 april 2012 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lyrebird, kan jij uitleggen hoe je de stap zet van theorie volgen naar theorie/techniek ontwikkelen?
Ik heb het nu niet over iets simpels als het combineren van reeds bestaande en door anderen geleverde commodities maar over innovatie van een techniek of het bedenken van een nieuwe techniek.
Ik zou het interessant vinden als je dit wat zou willen illustreren met anekdotes.
Je moet een idee niet gaan zitten bedenken. Dat kan alleen met technische problemen waarbij men uitgaat van bestaande kennis. Dan kun je vanuit je expertise een bepaald soort problemen oplossen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 05:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het idee dat je op je zolderkamertje even de wereld gaat veranderen, is alleen weggelegd voor mensen die op de juiste tijd het juiste idee hebben (Google, Facebook). Voor de andere 99%blijft het gewoon zwoegen.
Dat is toch de essentie van wetenschap bedrijven? Steeds een stukje verder bouwen op het werk van anderen. Mensen hoeven niet allemaal individueel het wiel uit te vinden als dat al een keer eerder bedacht is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 05:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is helaas niet zo sexy en cool als je zou denken.
Op de eerste plaats is slechts 1 op de 10 ideeen ook daadwerkelijk echt iets waard. Die andere 9 blijken te duur te zijn, of niet beter te zijn dan bestaande technieken. Niet zo gek, als je bedenkt dat je moet concurreren met bestaande producten waar vaak jarenlang in geinvesteerd is.
Dat ene idee dat overblijft, is dan ook nog eens 9 van de 10 keer een combinatie van bestaande technieken. Echt iets compleet nieuws uitvinden doen we eigenlijk zelden, en er is ook weinig mis met een combinatie van bestaande technieken, zo lang het maar voor een flinke verbetering zorgt. Rond 2003 heeft mijn toenmalige baas voor een technische doorbraak gezorgd, waardoor de techniek waar we mee werkten 100 keer gevoeliger werd. Hij deed dat door de techniek volledig te begrijpen (dat is belangrijk), en daardoor in te zien waar verbeteringen mogelijk waren. Maar de oplossing lag in het toepassen van bestaande technieken. Op een net iets andere manier dan we voorheen deden. Uiteindelijk is de markt daardoor enorm gegroeid (factor ~10?).
Waar nog veel ruimte voor innovatie ligt, is in de multidisciplinaire gebieden. In de bio-chemische, bio-fysische, bio-medische, etc. hoek liggen de ideeen nog voor het oprapen, omdat het jaren kost voordat je je als onderzoeker hebt ingewerkt in de materie. Je kunt namelijk op school niets leren over ik noem maar wat, biomedische beeldvormingstechnieken voor het oog (mijn specialiteit). Als je je een jaar of vijf hebt ingewerkt in de materie, dan kom je erachter dat er in de wereld zo'n 100 mensen zijn die grofweg hetzelfde kunnen als jij, en de kunst is dan om je onderzoeksgebied zo klein maar fijn (zinvol) te maken, dat het aantal concurrenten terugloopt naar 0. Dan kun je gaan zaaien en oogsten.
In de praktijk valt dat overigens niet mee, want die concurrenten zitten ook niet stil. Zo heb ik een stel Oostenrijkers die in m'n nek lopen te hijgen, die alles na-apen wat ik doe. Als ik op een conferentie wat nieuwe resultaten laat zien, dan hebben zij een jaar later een artikel gepubliceerd met resultaten die heel erg veel op die van mij lijken. Eigen werk, dat wel, maar niet altijd hun eigen idee.
Dit is een harde wereld, en je moet constant op je tenen lopen om mee te kunnen. Dit betekent jarenlang investeren in kennis en kunde, waarna je investeerders (overheid) moet overtuigen van je kunnen.
Het idee dat je op je zolderkamertje even de wereld gaat veranderen, is alleen weggelegd voor mensen die op de juiste tijd het juiste idee hebben (Google, Facebook). Voor de andere 99%blijft het gewoon zwoegen.
Wat uiteraard niet zal lukken omdat je met de verkeerde eerstejaars zit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 11:43 schreef soklos het volgende:
Het is sowieso al te triest voor woorden dat er op universiteiten tegenwoordig ook een taaltoets verplicht is gesteld.. Ze kunnen er blijkbaar niet meer vanuit gaan dat iemand die een vwo-opleiding heeft afgerond de Nederlandse taal goed beheerst. Universiteiten zijn tegenwoordig dan ook veel tijd en geld kwijt aan het op niveau brengen van eerstejaars.
Voor wiskundigen is dat van ondergeschikt belang.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 11:43 schreef soklos het volgende:
Het is sowieso al te triest voor woorden dat er op universiteiten tegenwoordig ook een taaltoets verplicht is gesteld.. Ze kunnen er blijkbaar niet meer vanuit gaan dat iemand die een vwo-opleiding heeft afgerond de Nederlandse taal goed beheerst. Universiteiten zijn tegenwoordig dan ook veel tijd en geld kwijt aan het op niveau brengen van eerstejaars.
als wiskundige ben ik dat dus fundamenteel met je oneensquote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor wiskundigen is dat van ondergeschikt belang.
Inderdaad. En wiskunde is ook een vak dat bijgespijkerd wordt het eerste jaar. Net als Nederlands. Sterker nog, sommige universiteiten bieden een complete zomercursus wiskunde aan.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:58 schreef simmu het volgende:
[..]
als wiskundige ben ik dat dus fundamenteel met je oneens
denk ff na. wat is de link tussen wiskunde en taal?
Wiskunde is een gerationaliseerde taal. Het probleem met Nederlands is dat het een onlogisch historisch samenraapsel is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:58 schreef simmu het volgende:
[..]
als wiskundige ben ik dat dus fundamenteel met je oneens
denk ff na. wat is de link tussen wiskunde en taal?
hoe had je zonder nederlands je bewijs dan begrijpelijk en helder uiteen willen zetten dan? om er nog maar een argumentje tegenaan te gooienquote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wiskunde is een gerationaliseerde taal. Het probleem met Nederlands is dat het een onlogisch historisch samenraapsel is.![]()
De hersenen zijn het met mij eens. Veel goede wiskundigen zijn dyslectisch.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:16 schreef simmu het volgende:
[..]
hoe had je zonder nederlands je bewijs dan begrijpelijk en helder uiteen willen zetten dan? om er nog maar een argumentje tegenaan te gooien
Waar komt dit opeens vandaan?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor wiskundigen is dat van ondergeschikt belang.
ja en? dat is echt een grote kutsmoes. ook dyslectici kunnen prima leren om fatsoenlijk taal te gebruikenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De hersenen zijn het met mij eens. Veel goede wiskundigen zijn dyslectisch.
Interpunctie, hoofdletters! -1.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:19 schreef simmu het volgende:
[..]
ja en? dat is echt een grote kutsmoes. ook dyslectici kunnen prima leren om fatsoenlijk taal te gebruiken
Waarom? Als het dus blijkbaar niet relevant zal zijn voor de persoon z'n kennis/carriere, waarom dan wel correct de [Nederlandse taal kunnen gebruiken] maar niet correct de [Nederlandse geschiedenis kunnen vertellen] of correct de [Natuurkundige formules kunnen toepassen]?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:23 schreef trancethrust het volgende:
Relevantie is gewoon niet interessant. Als je van het WO afkomt behoor je enigszins normaal Nederlands te kunnen
Als de taalbeheersing over de hele linie zozeer gedaald is dat de politiek zich zorgen begint te maken, dan moet ineens iedereen zijn taal perfectioneren. Voor sommigen is taal lastig en die moeten nu ook ineens door de wringer gehaald worden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:18 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Waar komt dit opeens vandaan?
Als wiskundige trek ik altijd met plezier maar voornamelijk toch weemoed puntjes af vanwege taalfouten.
Fatsoenlijk wel natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:19 schreef simmu het volgende:
[..]
ja en? dat is echt een grote kutsmoes. ook dyslectici kunnen prima leren om fatsoenlijk taal te gebruiken
quote:Op maandag 30 april 2012 19:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alles begint met een idee.
De geschiedenis van een theorie is zeker de moeite waard.
Je bent niet afhankelijk van een docent, want er zijn ook goede boeken over vrijwel alle onderwerpen.
Als je serieus iets met natuurkunde wil, dan raad ik je aan om een overzichtsboek voor veelgebruikte wiskunde te kopen die speciaal voor fysici geschreven is. Daarin wordt de meest gebruikte wiskunde eenvoudig uitgelegd. Dan sta je niet voor het blok als er wiskunde wordt gebruikt die je nog niet hebt gehad of bent vergeten. Wat daarin de beste keuze is weet ik niet. Ik gebruikte vroeger deze.
Heb je zelf Natuurkunde gestudeerd?quote:Op maandag 30 april 2012 19:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Natuurkundigen kijken vooral naar de structuur van de theorie. Het meest gebruikte boek is "Classical mechanics" van Goldstein (inhoudopgave en boek). Daarin wordt natuurlijk ook de formulering van Lagrange en Hamilton uitgebreid behandeld met het oog op de QM.
zelfs mijn naam is niet met hoofdletterquote:
Bier zuipen en pizza eten dusquote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:40 schreef fusionfake het volgende:
Persoonlijke, geestelijke, wetenschappelijke ontplooing en vrijheid is waar de uni bij mij deels om draait.
Het grote probleem is dat mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen, hoogstwaarschijnlijk ook de Engelse taal niet goed beheersen. De grammaticale regels zijn niet totaal anders bijvoorbeeld. Een sterke basis in de Nederlandse taal maakt het leren van de Engelse taal een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 14:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Waarom? Als het dus blijkbaar niet relevant zal zijn voor de persoon z'n kennis/carriere, waarom dan wel correct de [Nederlandse taal kunnen gebruiken] maar niet correct de [Nederlandse geschiedenis kunnen vertellen] of correct de [Natuurkundige formules kunnen toepassen]?
De (het?) enige correcte antwoord (dus niet een 'gewoon, dat hoort zo!') die je je hierop kan geven herleidt zich weer naar relevantie (dagelijks gebruik met je buren, ofzo?), waarvan gesteld werd dat dit niet belangrijk/interessant was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |