abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110954367
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 00:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij doet net alsof je oud bent wanneer je 30 bent. :)
Als je natuurkunde wil leren dan houdt niets of niemand je tegen. Download of koop de relevante boeken en bestudeer ze, leg voor een stuk of tig vakken per jaar examen af (in Nederland is dat gelimiteerd, in België mag je er zoveel per jaar afleggen als dat je wil voor nog geen 600 Euro per jaar (reiskosten en boeken niet meegerekend) en abonneer je op een wetenschappelijk tijdschrift. Aangezien jij dat alles niet doet heb jij blijkbaar niet die ambitie. Niets mis mee hoor. ;)
Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de Natuurkunde :? Zelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
pi_110960903
Ik heb van horen zeggen dat je in Zweden gratis kan studeren. Dat moet dan wel het paradijs zijn voor creatieve hoger opgeleiden. De enige echte kenniseconomie. Het land waar de academicus vrij kan zijn. Op de site van de Universiteit van Stockholm staat inderdaad dat leden van de EU geen collegegeld verschuldigd zijn. Dat betekent dat je alle kansen krijgt om jezelf te ontwikkelen. Dan kun je er inderdaad ook lekker een kunstopleiding er doorheen rammen en wel zien waar het schip strand. En volgens mij heeft de Universiteit van Stockholm nog een internationale reputatie ook!

''Onrealistische ambities'' ? Dat is credo van loonslaven. De lege blik in de ogen van een 30-plusser die zijn dromen al lang heeft opgegeven. De vermoeide man die liever bier drinkt op koninginnedag dan nadenkt over het leven. Dat verdooft ten minste de pijn. Want wie droomde als klein jongetje van een leven als goudmijn voor de man? Nee, liever werd je een acteur, een journalist, een brandweerman, piloot, dokter, bankier, advocaat. Weet je nog? Open je ogen en besef je dat het bedrijfsleven en de overheid een vergaarbak is van losers. Als slachtoffer van cognitieve dissonantie vinden zij een leven met 2 vrouwen, 2 kinderen, 2 vakanties, 2 auto's en 2 huizen ook wel prima.

Maar je hebt maar 1 leven. Daarna is het afgelopen. Je kans om het verschil te maken in de wereld is niet meer. Nooit meer. En gaat dood. Niet straks. Nu. Tik tak. Hoe vind je het geluid van korter wordende telomeren? We zijn in een staat van verval. Ieder moment. Tot er niets meer van ons overblijft. Daarom mogen we het niet opgeven met termen als ''onrealistische ambities''. Doe auditie, schrijf een artikel, sla iemand op zijn bek. Leef.
pi_110962008
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 01:06 schreef Pluteau het volgende:

[..]

Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de Natuurkunde :? Zelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
Nee, daar heb je toch echt jaren ervaring voor nodig (meen ik serieus). Met alleen de theorie leren ben je er niet, en om een probleem te doorgronden wat nog niemand anders doorgrond heeft, ben je jaren kwijt. Dus voordat je echt iets kunt bijdragen, heb je zo een jaar of drie geinvesteerd (bovenop je opleiding, ook als je autodidact bent).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 30 april 2012 @ 13:18:27 #154
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110962469
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemstelling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.

Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of vernieuwend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.

Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je ook niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassingsmechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 30-04-2012 15:23:35 ]
The view from nowhere.
pi_110962664
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemsteling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.

Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of verniewend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.

Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je oo niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassing mechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.
Weer in schot in de roos. Je mag op de universiteit niet schrijven over fenomenen die niet in de literatuur besproken worden, want who cares? Een student moet altijd schrijven over een onderwerp dat ''maatschappelijk/wetenschappelijk relevant'' is.
pi_110962675
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemsteling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.

Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of verniewend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.

Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je oo niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassing mechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.
Is dat zo? Op TV zie je zo nu en dan een programma waarbij uitvindingen worden beoordeeld op innovatie en toepasbaarheid. Daar zitten idd leuke ideeen tussen van hobbyisten die ergens heel lang over hebben nagedacht.

Maar het werk van de specialisten zien we niet op TV. Toch komt zo'n i-phone of i-pad niet uit de lucht vallen. Daar is door heel veel mensen heel hard aan gewerkt, en zonder goede opleiding hadden ze niet veel bij kunnen dragen.

Ik heb het idee dat de productiviteit van de arme eenzame uitvinder een beetje geromantiseerd wordt. Er zullen er best zijn, die een doorbraak hebben bereikt in hun eentje, maar de grootste winst zit bij multi-disciplinaire projecten, waardoor er weinig ruimte is voor zulke mensen. In je eentje vind je tegenwoordig niet veel meer uit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  † In Memoriam † maandag 30 april 2012 @ 13:25:44 #157
230491 Zith
pls tip
pi_110962690
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 13:24 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Weer in schot in de roos. Je mag op de universiteit niet schrijven over fenomenen die niet in de literatuur besproken worden, want who cares? Een student moet altijd schrijven over een onderwerp dat ''maatschappelijk/wetenschappelijk relevant'' is.
Op welke universiteit ben jij geweest? :?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_110963048


[ Bericht 100% gewijzigd door LavenderTown op 30-04-2012 14:16:07 ]
  maandag 30 april 2012 @ 14:37:12 #159
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110963827
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 13:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Is dat zo? Op TV zie je zo nu en dan een programma waarbij uitvindingen worden beoordeeld op innovatie en toepasbaarheid. Daar zitten idd leuke ideeen tussen van hobbyisten die ergens heel lang over hebben nagedacht.

Maar het werk van de specialisten zien we niet op TV. Toch komt zo'n i-phone of i-pad niet uit de lucht vallen. Daar is door heel veel mensen heel hard aan gewerkt, en zonder goede opleiding hadden ze niet veel bij kunnen dragen.

Ik heb het idee dat de productiviteit van de arme eenzame uitvinder een beetje geromantiseerd wordt. Er zullen er best zijn, die een doorbraak hebben bereikt in hun eentje, maar de grootste winst zit bij multi-disciplinaire projecten, waardoor er weinig ruimte is voor zulke mensen. In je eentje vind je tegenwoordig niet veel meer uit.
Een paar voorbeelden:

Economie
John Nash (non-cooperative game theory). Nash is Schizofreen.

Mayard Keynes (macro economie). Keynes was ook behoorlijk excentriek.

Natuurkunde:
Albert Einstein (zei: als ik gewoon in de normale economie zou moeten functioneren, zou ik zelfmoord plegen.)

Paul Dirac (heeft in zijn hele leven 200 woorden gesproken. Misschien wat overdreven, maar hij zei nooit iets).

Wiskunde
Grigori Perelman. Een arme sloeber die twee belangrijke prijzen heeft geweigerd: de Fields-medaille of nobelprijs voor wiskundigen, en een prijs van het Clay-instituut voor het oplossen van een van de zeven millenniumproblemen. Deze prijzen zijn eervol en gaan, net als de nobelprijs, om veel geld.

Kurt Godel (de onvolledigheidstellingen). Een totale neuroot met angstcomplexen.

Paul Erdős. Alhoewel hij beroemd was en vele prijzen ontving, heeft hij het grootste deel van zijn leven doorgebracht als "dakloze", aangezien hij voortdurend onderweg was van de ene naar de andere wetenschappelijke conferentie en logeerde bij zijn collega's over de hele wereld.

Filosofie
Nietzsche (zelfmoord gepleegd)
Ludwig Wittgenstein. Heeft zijn hele leven met ziel onder zijn arm rondgelopen. Zijn drie broers hebben zelfmoord gepleegd. Zijn vader was steenrijk. Erfenis geweigerd.

Kunst
Vincent van Gogh (zelfmoord gepleegd)
Virginia Woolf (zelfmoord gepleegd)

Etc, etc, etc.

Gekken ontdekken voor ons de wereld :)
Dit zijn allemaal zeer gepassioneerde mensen, die nauwelijks weten hoe te leven. De rationele vrije markt economie is niet bedacht met deze mensen op het netvlies. Gewoon hoogleraar zijn kunnen ze ook niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 30-04-2012 14:59:53 ]
The view from nowhere.
pi_110964151
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.

Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).

Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 30 april 2012 @ 15:05:42 #161
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110964259
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.

Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).

Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
Dat kan. Een onvoorstelbaar deel van de grote doorbraken staan op naam van dit soort mensen. Dus als je een theorie zoekt voor innovatie dan zul je hier rekening mee moeten houden. Sommige mensen moet je de ruimte geven. Een veel grotere groep goede onderzoekers is meer verwant met de gepassioneerden, dan met de ambitieuze mensen. Buitengewone prestaties vereisen blijkbaar buitengewone mensen.

Het probleem zit in die mensen zelf en dat maakt van getalenteerde mensen hele goede onderzoekers. Ze reageren niet op de normale prijsprikkels/incentives. Het begrip 'functioneel' komt niet in hun woordenboek voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 30-04-2012 15:44:55 ]
The view from nowhere.
  maandag 30 april 2012 @ 15:17:33 #162
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_110964475
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.

Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).

Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
Japans onderwijs is dan ook zo'n beetje het slechtste wat er is op de wereld.

Zodra je een instelling binnen bent, weet je dat je er met een diploma ook weer vanaf komt. Om een instelling binnen te komen moet je of 1 test heel goed maken, of daarvoor op een heel goed aangeschreven instelling gezeten hebben.
Op de universiteit wordt geen reet uitgevoerd, studenten leren er een beetje mens te zijn en plezier te maken, aangezien ze dat de afgelopen 20 jaar nooit hebben mogen doen.
Op de middelbare school (zowel junior high als highschool) gaat het om informatie stampen. Niet begrijpen, nee, onthouden.
Bedrijven kijken niet naar wat je gedaan hebt, enkel waar je het gedaan hebt.

Ik heb van veel andere Aziatische landen ook gehoord dat het bar en boos is, daar bestaat een master/phd uit meerdere jaren, waarvan de eerste 1-2 bestaan uit het koffie zetten voor de begeleider.

Nee, dan doen we het in Nederland best aardig.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 30 april 2012 @ 15:46:05 #163
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110964957
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
De derde grote naam uit de economie van de twintigste eeuw (naast Keynes en Nash) is Friedrich von Hayek. Die valt onder de mensen die hun passie niet ontlenen aan een persoonlijk probleem, maar aan de strijd tegen het kwaad. Net als Karl Popper is Hayek Oostenrijk ontvlucht na de anaxatie door Nazi-duitsland. Beide hebben zich erin vastgebeten en een boek geschreven: Hayek (The road to serfdom) en Popper (Free society and it's enemies). Thomas Hobbes (The Leviathan), die reageerde op de burgeroorlog in Engeland is ook een bekend voorbeeld. De vrijheidstrijders Gandhi, Martin Luther King en Mandela zijn soortgelijk.

Morele denkers als Socrates, Jezus en Boeddha laten zich ook niet leiden door markteconomische prijsprikkels.
The view from nowhere.
pi_110965165
Ik denk dat deelnemer wel een punt heeft, echte doorbraken komen niet van instituten waar veel geld ingepomt wordt, maar komen uit garages en zolderkamers waar eenlingen of kleine groepen mensen een idee hebben en dat uitwerken (uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel).

het WO zu dit dan moeten stimuleren, maar het systeem is tegenwoordig te schools geworden, het markt- en productie denken heeft de creativiteit gedood. Het gaat om aantallen publicaties en hoeveel referenties jouw stukjes hebben.

De taak van het WO is dus loonslaven afleveren die productiewerk gaan doen in de research (in het gunstigste geval)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_110966195
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 15:57 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat deelnemer wel een punt heeft, echte doorbraken komen niet van instituten waar veel geld ingepomt wordt, maar komen uit garages en zolderkamers waar eenlingen of kleine groepen mensen een idee hebben en dat uitwerken (uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel).

het WO zu dit dan moeten stimuleren, maar het systeem is tegenwoordig te schools geworden, het markt- en productie denken heeft de creativiteit gedood. Het gaat om aantallen publicaties en hoeveel referenties jouw stukjes hebben.

De taak van het WO is dus loonslaven afleveren die productiewerk gaan doen in de research (in het gunstigste geval)
Geef eens een voorbeeld van een Einstein of een Hayek van deze tijd? Perelman is MI een uitzondering op de regel.

Als eenling maak je in deze tijd veel minder kans dan vroeger.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 30 april 2012 @ 17:07:05 #166
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110966617
quote:
Vergeet Rolph Lundgen niet! IQ van 160, master in Chemical Engineering en toch maar gestopt met MIT om acteur te worden.
Een IQ-score moet je altijd met een korreltje zout nemen, nog meer wanneer het boven de 130 is (zeg ik als iemand die in ieder geval op deeltesten boven de 130 scoort). Hij geeft zelf trouwens ook aan dat hij geen IQ van 160 heeft. Slim zal hij vast wel zijn.

Wat te denken van Brian May die astrofysica studeerde en vervolgens een van de twee belangrijkste leden van een van de drie meest invloedrijke popbands van de afgelopen 6 decennia werd? _O_
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 april 2012 @ 17:18:43 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110966887
quote:
Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de Natuurkunde :? Zelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
In theorie is het mogelijk om als autodidact een bijdrage te leveren aan de theoretische natuurkunde, een bijdrage leveren aan de experimentele natuurkunde is niet mogelijk, daarvoor moet je zoals Lyrebird aangeeft de nodige jaren ervaring in een labo hebben.
Voor mij is het ook een beetje een droom om te spelen met experimentele natuurkunde maar ik vrees dat het bij een droom zal blijven. Ik heb voor een combinatie van werkzekerheid en interesse gekozen, natuurkunde vond ik een iets te riskante gok. Misschien dat ik via een specialisatie alsnog daar terecht kom. Ik ga in ieder geval een minor van tn volgen en wat extra wiskundevakken volgen om mijn opties open te houden voor de masterkeuze.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 april 2012 @ 17:49:05 #168
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110967466
quote:
Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Lyrebird, kan jij uitleggen hoe je de stap zet van theorie volgen naar theorie/techniek ontwikkelen?
Ik heb het nu niet over iets simpels als het combineren van reeds bestaande en door anderen geleverde commodities maar over innovatie van een techniek of het bedenken van een nieuwe techniek.
Ik zou het interessant vinden als je dit wat zou willen illustreren met anekdotes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_110967808
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In theorie is het mogelijk om als autodidact een bijdrage te leveren aan de theoretische natuurkunde, een bijdrage leveren aan de experimentele natuurkunde is niet mogelijk, daarvoor moet je zoals Lyrebird aangeeft de nodige jaren ervaring in een labo hebben.
Voor mij is het ook een beetje een droom om te spelen met experimentele natuurkunde maar ik vrees dat het bij een droom zal blijven. Ik heb voor een combinatie van werkzekerheid en interesse gekozen, natuurkunde vond ik een iets te riskante gok. Misschien dat ik via een specialisatie alsnog daar terecht kom. Ik ga in ieder geval een minor van tn volgen en wat extra wiskundevakken volgen om mijn opties open te houden voor de masterkeuze.
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.

Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.

WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
  maandag 30 april 2012 @ 18:36:17 #170
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110968368
Ik zal sowieso weinig hoorcolleges volgen voor technische natuurkunde aangezien onze roosters dermate vol zijn geprogrammeerd dat dit niet mogelijk is. Ik ga zelfstandig de stof bestuderen en examen doen. Als het mogelijk is, en ik heb uit de voorlichtingsfolder begrepen dat dit in ieder geval bespreekbaar is, dan ga ik zelf een minor samenstellen met de nodige wis- en natuurkundevakken maar dan wel zoveel mogelijk op de faculteiten zelf gevolgd en niet zo'n variant die speciaal op de minorstudenten is afgestemd. Dat vergt wel een zorgvuldige planning voor de komende twee jaar.
Ik vraag me overigens af of dat die opleiding tegenwoordig nog op een voldoende hoog niveau wordt gegeven. Ik heb gekeken welk boeken worden gebruikt voor welke vakken, het valt me op dat ze wel erg lang een basisboek (standaard college natuurkundeboek) blijven gebruiken, zij het met wat aanvullingen.

Kan iemand mij eigenlijk vertellen wat precies het verschil is tussen de mechanica die werktuigkundestudenten krijgen en de mechanica die de natuurkundestudenten krijgen?
Voor beide groepen studenten gebruiken ze verschillende boeken en volgens mij zijn er ook wat verschillen in de materie.

[ Bericht 17% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-04-2012 18:41:41 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 april 2012 @ 19:20:37 #171
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110969515
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 18:07 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.

Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.

WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
Alles begint met een idee.
De geschiedenis van een theorie is zeker de moeite waard.
Je bent niet afhankelijk van een docent, want er zijn ook goede boeken over vrijwel alle onderwerpen.

Als je serieus iets met natuurkunde wil, dan raad ik je aan om een overzichtsboek voor veelgebruikte wiskunde te kopen die speciaal voor fysici geschreven is. Daarin wordt de meest gebruikte wiskunde eenvoudig uitgelegd. Dan sta je niet voor het blok als er wiskunde wordt gebruikt die je nog niet hebt gehad of bent vergeten. Wat daarin de beste keuze is weet ik niet. Ik gebruikte vroeger deze.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 30-04-2012 19:26:05 ]
The view from nowhere.
  maandag 30 april 2012 @ 19:33:15 #172
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110969905
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kan iemand mij eigenlijk vertellen wat precies het verschil is tussen de mechanica die werktuigkundestudenten krijgen en de mechanica die de natuurkundestudenten krijgen?
Voor beide groepen studenten gebruiken ze verschillende boeken en volgens mij zijn er ook wat verschillen in de materie.
Natuurkundigen kijken vooral naar de structuur van de theorie. Het meest gebruikte boek is "Classical mechanics" van Goldstein (inhoudopgave en boek). Daarin wordt natuurlijk ook de formulering van Lagrange en Hamilton uitgebreid behandeld met het oog op de QM.
The view from nowhere.
pi_110969940
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 18:07 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.

Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.

WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
ja sorrie. ik neem even dit als voorbeeld. dus zekers niet persoonlijk bedoeld :*

maar tha fuck jongens! zulke dromen en zo weinig realisme :N en wat ik hier bedoel begint al op de lagere school! het is niet of creatief buiten de lijntjes denken en geen stampwerk. het is ook niet enkel stampwerk en geen creativiteit. het is allebei! als jij goed wil zijn/bent in natuurkunde, wiskunde, talen, dat werk, dan zul je gewoon de regels van de taal moeten kennen. zo goed dat je ze kan dromen. je verdoet dan niet je tijd met eindeloos afleiden, je ramt dat gewoon in ene uit je strot! om pythagoras goed te kunnen gebruiken zal je hem tenslotte toch iig eerst direct op moeten kunnen dreunen en hem daarna correct toe moeten kunnen passen :o
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_110975952
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 16:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld van een Einstein of een Hayek van deze tijd? Perelman is MI een uitzondering op de regel.

Als eenling maak je in deze tijd veel minder kans dan vroeger.
Facebook en andere internet bedrijfjes ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 30 april 2012 @ 22:56:45 #175
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110979377
Ik vind dat nogal een belediging van Albert Einstein.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 april 2012 @ 22:58:45 #176
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110979473
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind dat nogal een belediging van Albert Einstein.
Wat bedoel je?
The view from nowhere.
pi_110985814
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lyrebird, kan jij uitleggen hoe je de stap zet van theorie volgen naar theorie/techniek ontwikkelen?
Ik heb het nu niet over iets simpels als het combineren van reeds bestaande en door anderen geleverde commodities maar over innovatie van een techniek of het bedenken van een nieuwe techniek.
Ik zou het interessant vinden als je dit wat zou willen illustreren met anekdotes.
Het is helaas niet zo sexy en cool als je zou denken.

Op de eerste plaats is slechts 1 op de 10 ideeen ook daadwerkelijk echt iets waard. Die andere 9 blijken te duur te zijn, of niet beter te zijn dan bestaande technieken. Niet zo gek, als je bedenkt dat je moet concurreren met bestaande producten waar vaak jarenlang in geinvesteerd is.

Dat ene idee dat overblijft, is dan ook nog eens 9 van de 10 keer een combinatie van bestaande technieken. Echt iets compleet nieuws uitvinden doen we eigenlijk zelden, en er is ook weinig mis met een combinatie van bestaande technieken, zo lang het maar voor een flinke verbetering zorgt. Rond 2003 heeft mijn toenmalige baas voor een technische doorbraak gezorgd, waardoor de techniek waar we mee werkten 100 keer gevoeliger werd. Hij deed dat door de techniek volledig te begrijpen (dat is belangrijk), en daardoor in te zien waar verbeteringen mogelijk waren. Maar de oplossing lag in het toepassen van bestaande technieken. Op een net iets andere manier dan we voorheen deden. Uiteindelijk is de markt daardoor enorm gegroeid (factor ~10?).

Waar nog veel ruimte voor innovatie ligt, is in de multidisciplinaire gebieden. In de bio-chemische, bio-fysische, bio-medische, etc. hoek liggen de ideeen nog voor het oprapen, omdat het jaren kost voordat je je als onderzoeker hebt ingewerkt in de materie. Je kunt namelijk op school niets leren over ik noem maar wat, biomedische beeldvormingstechnieken voor het oog (mijn specialiteit). Als je je een jaar of vijf hebt ingewerkt in de materie, dan kom je erachter dat er in de wereld zo'n 100 mensen zijn die grofweg hetzelfde kunnen als jij, en de kunst is dan om je onderzoeksgebied zo klein maar fijn (zinvol) te maken, dat het aantal concurrenten terugloopt naar 0. Dan kun je gaan zaaien en oogsten.

In de praktijk valt dat overigens niet mee, want die concurrenten zitten ook niet stil. Zo heb ik een stel Oostenrijkers die in m'n nek lopen te hijgen, die alles na-apen wat ik doe. Als ik op een conferentie wat nieuwe resultaten laat zien, dan hebben zij een jaar later een artikel gepubliceerd met resultaten die heel erg veel op die van mij lijken. Eigen werk, dat wel, maar niet altijd hun eigen idee.

Dit is een harde wereld, en je moet constant op je tenen lopen om mee te kunnen. Dit betekent jarenlang investeren in kennis en kunde, waarna je investeerders (overheid) moet overtuigen van je kunnen.

Het idee dat je op je zolderkamertje even de wereld gaat veranderen, is alleen weggelegd voor mensen die op de juiste tijd het juiste idee hebben (Google, Facebook). Voor de andere 99% :) blijft het gewoon zwoegen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 1 mei 2012 @ 11:35:09 #178
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110990095
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 05:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het idee dat je op je zolderkamertje even de wereld gaat veranderen, is alleen weggelegd voor mensen die op de juiste tijd het juiste idee hebben (Google, Facebook). Voor de andere 99% :) blijft het gewoon zwoegen.
Je moet een idee niet gaan zitten bedenken. Dat kan alleen met technische problemen waarbij men uitgaat van bestaande kennis. Dan kun je vanuit je expertise een bepaald soort problemen oplossen.

Als je wel op je zolderkamertje zelf aan de slag gaat, moet je dat doen vanuit een probleemstelling. Dat moet een probleemstelling zijn die van nature de jouwe is. Of je hebt al een idee en je wilt dat uitwerken.

Een voorbeeld van iemand die met iets nieuws is gekomen dat een grote impact heeft (maar geen geld oplevert) is Julian Assange / Wikileaks. Dat ontstaat vanuit een eigen probleemstelling (onvrede met de politieke gang van zaken) wat een sterk natuurlijk motief is. Door een platform te creeen waar klokkenluiders anoniem informatie kunnen aanleveren, die anders verzwegen wordt, wordt de rol van de vrije pers enorm versterkt. Er zijn spelregels, zodat niet alles in de openbaarheid wordt gedumd (wat volgens mij nog onvoldoende werkt, want er is teveel zomaar gedumd vanuit het idee je niet weet welke informatie voor wie relevant zou kunnen zijn).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 01-05-2012 13:43:30 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 11:43:10 #179
360353 soklos
™
pi_110990327
Het is sowieso al te triest voor woorden dat er op universiteiten tegenwoordig ook een taaltoets verplicht is gesteld.. Ze kunnen er blijkbaar niet meer vanuit gaan dat iemand die een vwo-opleiding heeft afgerond de Nederlandse taal goed beheerst. Universiteiten zijn tegenwoordig dan ook veel tijd en geld kwijt aan het op niveau brengen van eerstejaars.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 12:27:38 #180
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110991812
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 05:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is helaas niet zo sexy en cool als je zou denken.

Op de eerste plaats is slechts 1 op de 10 ideeen ook daadwerkelijk echt iets waard. Die andere 9 blijken te duur te zijn, of niet beter te zijn dan bestaande technieken. Niet zo gek, als je bedenkt dat je moet concurreren met bestaande producten waar vaak jarenlang in geinvesteerd is.

Dat ene idee dat overblijft, is dan ook nog eens 9 van de 10 keer een combinatie van bestaande technieken. Echt iets compleet nieuws uitvinden doen we eigenlijk zelden, en er is ook weinig mis met een combinatie van bestaande technieken, zo lang het maar voor een flinke verbetering zorgt. Rond 2003 heeft mijn toenmalige baas voor een technische doorbraak gezorgd, waardoor de techniek waar we mee werkten 100 keer gevoeliger werd. Hij deed dat door de techniek volledig te begrijpen (dat is belangrijk), en daardoor in te zien waar verbeteringen mogelijk waren. Maar de oplossing lag in het toepassen van bestaande technieken. Op een net iets andere manier dan we voorheen deden. Uiteindelijk is de markt daardoor enorm gegroeid (factor ~10?).

Waar nog veel ruimte voor innovatie ligt, is in de multidisciplinaire gebieden. In de bio-chemische, bio-fysische, bio-medische, etc. hoek liggen de ideeen nog voor het oprapen, omdat het jaren kost voordat je je als onderzoeker hebt ingewerkt in de materie. Je kunt namelijk op school niets leren over ik noem maar wat, biomedische beeldvormingstechnieken voor het oog (mijn specialiteit). Als je je een jaar of vijf hebt ingewerkt in de materie, dan kom je erachter dat er in de wereld zo'n 100 mensen zijn die grofweg hetzelfde kunnen als jij, en de kunst is dan om je onderzoeksgebied zo klein maar fijn (zinvol) te maken, dat het aantal concurrenten terugloopt naar 0. Dan kun je gaan zaaien en oogsten.

In de praktijk valt dat overigens niet mee, want die concurrenten zitten ook niet stil. Zo heb ik een stel Oostenrijkers die in m'n nek lopen te hijgen, die alles na-apen wat ik doe. Als ik op een conferentie wat nieuwe resultaten laat zien, dan hebben zij een jaar later een artikel gepubliceerd met resultaten die heel erg veel op die van mij lijken. Eigen werk, dat wel, maar niet altijd hun eigen idee.

Dit is een harde wereld, en je moet constant op je tenen lopen om mee te kunnen. Dit betekent jarenlang investeren in kennis en kunde, waarna je investeerders (overheid) moet overtuigen van je kunnen.

Het idee dat je op je zolderkamertje even de wereld gaat veranderen, is alleen weggelegd voor mensen die op de juiste tijd het juiste idee hebben (Google, Facebook). Voor de andere 99% :) blijft het gewoon zwoegen.
Dat is toch de essentie van wetenschap bedrijven? Steeds een stukje verder bouwen op het werk van anderen. Mensen hoeven niet allemaal individueel het wiel uit te vinden als dat al een keer eerder bedacht is.

Nadeel hiervan is wel dat het steeds moeilijker is om geld vrij te krijgen voor het doen van onderzoek. De overheid heeft, naar wat ik vernomen heb, nu als beleid dat marktpartijen actiever benaderd moeten worden en dat een gedeelte van het budget voor onderzoek daar vandaan moet komen. Dat werkt maar matig :') Niet alleen gaat het vaak om forse bedrijven zonder garantie op toepasbaar nut. Ook kan jan en alleman vervolgens aan de haal gaan met de nieuw verworven inzichten. Op een product kan je patent aanvragen, op een idee of op een bewezen wetenschappelijk feit gaat dat een stuk moeilijker.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_110991963
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 11:43 schreef soklos het volgende:
Het is sowieso al te triest voor woorden dat er op universiteiten tegenwoordig ook een taaltoets verplicht is gesteld.. Ze kunnen er blijkbaar niet meer vanuit gaan dat iemand die een vwo-opleiding heeft afgerond de Nederlandse taal goed beheerst. Universiteiten zijn tegenwoordig dan ook veel tijd en geld kwijt aan het op niveau brengen van eerstejaars.
Wat uiteraard niet zal lukken omdat je met de verkeerde eerstejaars zit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 13:47:32 #182
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110994332
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 11:43 schreef soklos het volgende:
Het is sowieso al te triest voor woorden dat er op universiteiten tegenwoordig ook een taaltoets verplicht is gesteld.. Ze kunnen er blijkbaar niet meer vanuit gaan dat iemand die een vwo-opleiding heeft afgerond de Nederlandse taal goed beheerst. Universiteiten zijn tegenwoordig dan ook veel tijd en geld kwijt aan het op niveau brengen van eerstejaars.
Voor wiskundigen is dat van ondergeschikt belang.
The view from nowhere.
pi_110994645
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 13:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor wiskundigen is dat van ondergeschikt belang.
als wiskundige ben ik dat dus fundamenteel met je oneens :*

denk ff na. wat is de link tussen wiskunde en taal?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:01:54 #184
360353 soklos
™
pi_110994779
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 13:58 schreef simmu het volgende:

[..]

als wiskundige ben ik dat dus fundamenteel met je oneens :*

denk ff na. wat is de link tussen wiskunde en taal?
Inderdaad. En wiskunde is ook een vak dat bijgespijkerd wordt het eerste jaar. Net als Nederlands. Sterker nog, sommige universiteiten bieden een complete zomercursus wiskunde aan. :P
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:13:52 #185
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110995160
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 13:58 schreef simmu het volgende:

[..]

als wiskundige ben ik dat dus fundamenteel met je oneens :*

denk ff na. wat is de link tussen wiskunde en taal?
Wiskunde is een gerationaliseerde taal. Het probleem met Nederlands is dat het een onlogisch historisch samenraapsel is. :6
The view from nowhere.
pi_110995260
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wiskunde is een gerationaliseerde taal. Het probleem met Nederlands is dat het een onlogisch historisch samenraapsel is. :6
hoe had je zonder nederlands je bewijs dan begrijpelijk en helder uiteen willen zetten dan? om er nog maar een argumentje tegenaan te gooien :+
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:17:54 #187
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110995288
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:16 schreef simmu het volgende:

[..]

hoe had je zonder nederlands je bewijs dan begrijpelijk en helder uiteen willen zetten dan? om er nog maar een argumentje tegenaan te gooien :+
De hersenen zijn het met mij eens. Veel goede wiskundigen zijn dyslectisch.
The view from nowhere.
pi_110995299
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 13:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor wiskundigen is dat van ondergeschikt belang.
Waar komt dit opeens vandaan?

Als wiskundige trek ik altijd met plezier maar voornamelijk toch weemoed puntjes af vanwege taalfouten.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_110995341
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De hersenen zijn het met mij eens. Veel goede wiskundigen zijn dyslectisch.
ja en? dat is echt een grote kutsmoes. ook dyslectici kunnen prima leren om fatsoenlijk taal te gebruiken
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_110995391
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:19 schreef simmu het volgende:

[..]

ja en? dat is echt een grote kutsmoes. ook dyslectici kunnen prima leren om fatsoenlijk taal te gebruiken
Interpunctie, hoofdletters! -1.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  † In Memoriam † dinsdag 1 mei 2012 @ 14:22:01 #191
230491 Zith
pls tip
pi_110995396
Voor heel veel studies is de Nederlandse taal ook totaal niet relevant. Boeken zijn veelal in het Engels, 95% van de journals die je zult gebruiken tijdens je studie zijn in het Engels, een Engelse MSc thesis is ook erg standard geworden (ik ken iig geen studenten die de MSc thesis in het Nederlands schrijven) en de Engelse taal is de Nederlandse aan het verdringen op de werkvloer.

De Nederlandse taal is (logischerwijs) het meest relevant voor alfastudies en -carrieres. Wat hoger opgeleiden betreft iig.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_110995450
Relevantie is gewoon niet interessant. Als je van het WO afkomt behoor je enigszins normaal Nederlands te kunnen, en in het huidige Bachelor/Master-systeem behoor je dat in de eerste drie jaar onder de knie te hebben, en dan hetzelfde voor Engels (indien relevant voor het vakgebied) in de laatste 2 jaar.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  † In Memoriam † dinsdag 1 mei 2012 @ 14:24:20 #193
230491 Zith
pls tip
pi_110995461
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:23 schreef trancethrust het volgende:
Relevantie is gewoon niet interessant. Als je van het WO afkomt behoor je enigszins normaal Nederlands te kunnen
Waarom? Als het dus blijkbaar niet relevant zal zijn voor de persoon z'n kennis/carriere, waarom dan wel correct de [Nederlandse taal kunnen gebruiken] maar niet correct de [Nederlandse geschiedenis kunnen vertellen] of correct de [Natuurkundige formules kunnen toepassen]?

De (het?) enige correcte antwoord (dus niet een 'gewoon, dat hoort zo!') die je je hierop kan geven herleidt zich weer naar relevantie (dagelijks gebruik met je buren, ofzo?), waarvan gesteld werd dat dit niet belangrijk/interessant was.

[ Bericht 15% gewijzigd door Zith op 01-05-2012 14:37:00 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:24:29 #194
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110995464
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:18 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Waar komt dit opeens vandaan?

Als wiskundige trek ik altijd met plezier maar voornamelijk toch weemoed puntjes af vanwege taalfouten.
Als de taalbeheersing over de hele linie zozeer gedaald is dat de politiek zich zorgen begint te maken, dan moet ineens iedereen zijn taal perfectioneren. Voor sommigen is taal lastig en die moeten nu ook ineens door de wringer gehaald worden.
The view from nowhere.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:28:43 #195
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110995624
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:19 schreef simmu het volgende:

[..]

ja en? dat is echt een grote kutsmoes. ook dyslectici kunnen prima leren om fatsoenlijk taal te gebruiken
Fatsoenlijk wel natuurlijk. :D
The view from nowhere.
pi_110995708
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 19:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alles begint met een idee.
De geschiedenis van een theorie is zeker de moeite waard.
Je bent niet afhankelijk van een docent, want er zijn ook goede boeken over vrijwel alle onderwerpen.

Als je serieus iets met natuurkunde wil, dan raad ik je aan om een overzichtsboek voor veelgebruikte wiskunde te kopen die speciaal voor fysici geschreven is. Daarin wordt de meest gebruikte wiskunde eenvoudig uitgelegd. Dan sta je niet voor het blok als er wiskunde wordt gebruikt die je nog niet hebt gehad of bent vergeten. Wat daarin de beste keuze is weet ik niet. Ik gebruikte vroeger deze.
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 19:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Natuurkundigen kijken vooral naar de structuur van de theorie. Het meest gebruikte boek is "Classical mechanics" van Goldstein (inhoudopgave en boek). Daarin wordt natuurlijk ook de formulering van Lagrange en Hamilton uitgebreid behandeld met het oog op de QM.
Heb je zelf Natuurkunde gestudeerd? :P Dat lijken mij echt interessante boeken.
pi_110995793
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:21 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Interpunctie, hoofdletters! -1.
zelfs mijn naam is niet met hoofdletter :*
is een welbewuste statement :P grappig genoeg gaan veel taalpuristen dan zo ver om mijn naam met hoofdletter te schrijven en zien de ironie niet :+ op een forum begin ik niet aan dergelijke ongein, dat maakt mijn smileygebruik in de war O-)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:40:36 #198
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_110996013
Tijdens een college van mijn (WO) studie vroeg iemand een keer "Wat heeft wat u net verteld nou voor nut in de praktijk?". De professor antwoorde met "Als alles wat wij jullie vertellen nut zou moeten hebben hadden we het een hbo opleiding genoemd". En imo gaat het daarom. Academisch denken, het is niet voor niets W-onderwijs, en niet m of B onderwijs.

Persoonlijke, geestelijke, wetenschappelijke ontplooing en vrijheid is waar de uni bij mij deels om draait.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:42:11 #199
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_110996069
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:40 schreef fusionfake het volgende:

Persoonlijke, geestelijke, wetenschappelijke ontplooing en vrijheid is waar de uni bij mij deels om draait.
Bier zuipen en pizza eten dus :P

Wat mij verbaasde tijdens mijn (wetenschappelijke) studie is dat er maar weinig studenten echt actief aan het zelf-ontplooien waren, in de zin van zelf kennis zoeken en vergaren. Zelfontplooiing op gebied van uitgaan, laat uitslapen en zuipen volop :P

En wat me ook verbaasde is dat 'leren leren' ook niet echt leek te worden gestimuleerd, zelfs op de uni. Misschien is dat nu inmiddels anders, het is inmiddels al ruim 10 jaar geleden dat ik daar rondliep. Ook met 't studiehuis op 't VWO leer je hopelijk al wat meer zelf een actieve houding aan te nemen.

Tegenwoordig lees ik veel meer (wetenschappelijke) boeken voor mijn plezier en ontplooiing dan toen ik tijdens mijn studietijd deed, iig.

[ Bericht 15% gewijzigd door Perrin op 01-05-2012 14:48:17 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 1 mei 2012 @ 14:43:06 #200
360353 soklos
™
pi_110996106
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:24 schreef Zith het volgende:

[..]

Waarom? Als het dus blijkbaar niet relevant zal zijn voor de persoon z'n kennis/carriere, waarom dan wel correct de [Nederlandse taal kunnen gebruiken] maar niet correct de [Nederlandse geschiedenis kunnen vertellen] of correct de [Natuurkundige formules kunnen toepassen]?

De (het?) enige correcte antwoord (dus niet een 'gewoon, dat hoort zo!') die je je hierop kan geven herleidt zich weer naar relevantie (dagelijks gebruik met je buren, ofzo?), waarvan gesteld werd dat dit niet belangrijk/interessant was.
Het grote probleem is dat mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen, hoogstwaarschijnlijk ook de Engelse taal niet goed beheersen. De grammaticale regels zijn niet totaal anders bijvoorbeeld. Een sterke basis in de Nederlandse taal maakt het leren van de Engelse taal een stuk makkelijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')