Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de Natuurkundequote:Op maandag 30 april 2012 00:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij doet net alsof je oud bent wanneer je 30 bent.
Als je natuurkunde wil leren dan houdt niets of niemand je tegen. Download of koop de relevante boeken en bestudeer ze, leg voor een stuk of tig vakken per jaar examen af (in Nederland is dat gelimiteerd, in België mag je er zoveel per jaar afleggen als dat je wil voor nog geen 600 Euro per jaar (reiskosten en boeken niet meegerekend) en abonneer je op een wetenschappelijk tijdschrift. Aangezien jij dat alles niet doet heb jij blijkbaar niet die ambitie. Niets mis mee hoor.
Nee, daar heb je toch echt jaren ervaring voor nodig (meen ik serieus). Met alleen de theorie leren ben je er niet, en om een probleem te doorgronden wat nog niemand anders doorgrond heeft, ben je jaren kwijt. Dus voordat je echt iets kunt bijdragen, heb je zo een jaar of drie geinvesteerd (bovenop je opleiding, ook als je autodidact bent).quote:Op maandag 30 april 2012 01:06 schreef Pluteau het volgende:
[..]
Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de NatuurkundeZelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
Weer in schot in de roos. Je mag op de universiteit niet schrijven over fenomenen die niet in de literatuur besproken worden, want who cares? Een student moet altijd schrijven over een onderwerp dat ''maatschappelijk/wetenschappelijk relevant'' is.quote:Op maandag 30 april 2012 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemsteling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.
Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of verniewend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.
Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je oo niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassing mechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.
Is dat zo? Op TV zie je zo nu en dan een programma waarbij uitvindingen worden beoordeeld op innovatie en toepasbaarheid. Daar zitten idd leuke ideeen tussen van hobbyisten die ergens heel lang over hebben nagedacht.quote:Op maandag 30 april 2012 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Allemaal ambitieuze mensen. Toch worden de origineelste nieuwe ideeen vaak ingebracht door mensen die zelf ergens een probleem mee hebben. Ze worstelen met een persoonlijke probleemsteling en hun ideeen / bijdragen zijn daarvan een spin-off. Het zijn mensen die in organisaties niet functioneren, omdat je je dan moet aanpassen en je de probleemstelling krijgt aangereikt.
Normale ambitieuze mensen denken meestal conventioneel. Niets mis mee. Maar kijkt eens goed naar mensen die buitengewoon origineel of verniewend zijn. Het zijn allemaal mensen met eigen problemen. Dit probleem oplossen is een passie en ze kunnen niet anders.
Het marktmodel gaat uit van normale ambitieuze mensen. Maar daarmee ontkent ze dit fenomeen. Economie leert je oo niets over innovatie. Daarvoor hebben ze geen model. Het marktmodel is alleen een aanpassing mechanisme, die efficiente productie bevorderd, op grond van bestaande kennis en methoden.
Op welke universiteit ben jij geweest?quote:Op maandag 30 april 2012 13:24 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Weer in schot in de roos. Je mag op de universiteit niet schrijven over fenomenen die niet in de literatuur besproken worden, want who cares? Een student moet altijd schrijven over een onderwerp dat ''maatschappelijk/wetenschappelijk relevant'' is.
Een paar voorbeelden:quote:Op maandag 30 april 2012 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is dat zo? Op TV zie je zo nu en dan een programma waarbij uitvindingen worden beoordeeld op innovatie en toepasbaarheid. Daar zitten idd leuke ideeen tussen van hobbyisten die ergens heel lang over hebben nagedacht.
Maar het werk van de specialisten zien we niet op TV. Toch komt zo'n i-phone of i-pad niet uit de lucht vallen. Daar is door heel veel mensen heel hard aan gewerkt, en zonder goede opleiding hadden ze niet veel bij kunnen dragen.
Ik heb het idee dat de productiviteit van de arme eenzame uitvinder een beetje geromantiseerd wordt. Er zullen er best zijn, die een doorbraak hebben bereikt in hun eentje, maar de grootste winst zit bij multi-disciplinaire projecten, waardoor er weinig ruimte is voor zulke mensen. In je eentje vind je tegenwoordig niet veel meer uit.
Dat kan. Een onvoorstelbaar deel van de grote doorbraken staan op naam van dit soort mensen. Dus als je een theorie zoekt voor innovatie dan zul je hier rekening mee moeten houden. Sommige mensen moet je de ruimte geven. Een veel grotere groep goede onderzoekers is meer verwant met de gepassioneerden, dan met de ambitieuze mensen. Buitengewone prestaties vereisen blijkbaar buitengewone mensen.quote:Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
Japans onderwijs is dan ook zo'n beetje het slechtste wat er is op de wereld.quote:Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Het punt dat ik probeer te maken, is dat er wel degelijk ruimte is voor zonderlingen excentriekelingen. Ook bij bedrijven (ik heb ze gezien bij Philips en Oce).
De derde grote naam uit de economie van de twintigste eeuw (naast Keynes en Nash) is Friedrich von Hayek. Die valt onder de mensen die hun passie niet ontlenen aan een persoonlijk probleem, maar aan de strijd tegen het kwaad. Net als Karl Popper is Hayek Oostenrijk ontvlucht na de anaxatie door Nazi-duitsland. Beide hebben zich erin vastgebeten en een boek geschreven: Hayek (The road to serfdom) en Popper (Free society and it's enemies). Thomas Hobbes (The Leviathan), die reageerde op de burgeroorlog in Engeland is ook een bekend voorbeeld. De vrijheidstrijders Gandhi, Martin Luther King en Mandela zijn soortgelijk.quote:Op maandag 30 april 2012 14:58 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, als je met Keynes aankomt, kun je van mij geen serieuze reactie verwachten. Wat een losgeslagen gek was dat.
Geef eens een voorbeeld van een Einstein of een Hayek van deze tijd? Perelman is MI een uitzondering op de regel.quote:Op maandag 30 april 2012 15:57 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat deelnemer wel een punt heeft, echte doorbraken komen niet van instituten waar veel geld ingepomt wordt, maar komen uit garages en zolderkamers waar eenlingen of kleine groepen mensen een idee hebben en dat uitwerken (uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel).
het WO zu dit dan moeten stimuleren, maar het systeem is tegenwoordig te schools geworden, het markt- en productie denken heeft de creativiteit gedood. Het gaat om aantallen publicaties en hoeveel referenties jouw stukjes hebben.
De taak van het WO is dus loonslaven afleveren die productiewerk gaan doen in de research (in het gunstigste geval)
Een IQ-score moet je altijd met een korreltje zout nemen, nog meer wanneer het boven de 130 is (zeg ik als iemand die in ieder geval op deeltesten boven de 130 scoort). Hij geeft zelf trouwens ook aan dat hij geen IQ van 160 heeft. Slim zal hij vast wel zijn.quote:Vergeet Rolph Lundgen niet! IQ van 160, master in Chemical Engineering en toch maar gestopt met MIT om acteur te worden.
In theorie is het mogelijk om als autodidact een bijdrage te leveren aan de theoretische natuurkunde, een bijdrage leveren aan de experimentele natuurkunde is niet mogelijk, daarvoor moet je zoals Lyrebird aangeeft de nodige jaren ervaring in een labo hebben.quote:Ik zou ook niet op een houtje willen bijten als twintiger, maar als autodidact kan men ook ver komen. Feymann lectures doorspitten en in je vrije tijd lekker natuurkundig bezig zijn. Is het mogelijk dat je als buitenstaander ook kan bijdragen in de NatuurkundeZelf heb ik er ook altijd interesse in gehad.
Lyrebird, kan jij uitleggen hoe je de stap zet van theorie volgen naar theorie/techniek ontwikkelen?quote:Overigens heb ik op dit moment een postdoc in mijn lab, die van toeten nog blazen weet. De man heeft vijf jaar lang op een van de beste Japanse universiteiten zijn PhD gehaald, in een groep die geleid wordt door iemand die wel in jouw lijstje zou passen. Die professor deed heel interessant onderzoek aan lichtverstrooiing. Maar een groep leiden of een PhD student aan een behoorlijke opleiding helpen, nee dat kon hij niet (blijkt nu).
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.quote:Op maandag 30 april 2012 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In theorie is het mogelijk om als autodidact een bijdrage te leveren aan de theoretische natuurkunde, een bijdrage leveren aan de experimentele natuurkunde is niet mogelijk, daarvoor moet je zoals Lyrebird aangeeft de nodige jaren ervaring in een labo hebben.
Voor mij is het ook een beetje een droom om te spelen met experimentele natuurkunde maar ik vrees dat het bij een droom zal blijven. Ik heb voor een combinatie van werkzekerheid en interesse gekozen, natuurkunde vond ik een iets te riskante gok. Misschien dat ik via een specialisatie alsnog daar terecht kom. Ik ga in ieder geval een minor van tn volgen en wat extra wiskundevakken volgen om mijn opties open te houden voor de masterkeuze.
Alles begint met een idee.quote:Op maandag 30 april 2012 18:07 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.
Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.
WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
Natuurkundigen kijken vooral naar de structuur van de theorie. Het meest gebruikte boek is "Classical mechanics" van Goldstein (inhoudopgave en boek). Daarin wordt natuurlijk ook de formulering van Lagrange en Hamilton uitgebreid behandeld met het oog op de QM.quote:Op maandag 30 april 2012 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kan iemand mij eigenlijk vertellen wat precies het verschil is tussen de mechanica die werktuigkundestudenten krijgen en de mechanica die de natuurkundestudenten krijgen?
Voor beide groepen studenten gebruiken ze verschillende boeken en volgens mij zijn er ook wat verschillen in de materie.
ja sorrie. ik neem even dit als voorbeeld. dus zekers niet persoonlijk bedoeldquote:Op maandag 30 april 2012 18:07 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen. Ik heb zelf ook geprobeerd om natuurkundevakken te volgen tijdens de bachelorfase.
Het hoorcollege begint als de docent een grap maakt over zijn Star Wars collectie. Vervolgens biedt hij zijn excuses aan dat hij tien minuten lang wat moet vertellen over de geschiedenis van de relativiteitstheorie, want ''jullie willen graag rekenen''. Dan komt de wiskunde. In 5 minuten wordt het hele bord volgekalkt met wiskundige vergelijkingen. In kortere tijd worden deze vergelijkingen besproken aan de hand van 2 personen die ten opzichte van elkaar bewegen door de ruimte. ''Snapt iedereen het?'' De stilte stemt toe. Ik heb de vergelijkingen nog niet opgeschreven, laat staan doorgrond, voor de volgende ronde.
WO Natuurkunde lijkt dan ook weinig te maken te hebben met creatief denken. In de eerste plaats word je geprogrammeerd als rekenrobot. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen.
Facebook en andere internet bedrijfjes ?quote:Op maandag 30 april 2012 16:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld van een Einstein of een Hayek van deze tijd? Perelman is MI een uitzondering op de regel.
Als eenling maak je in deze tijd veel minder kans dan vroeger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |