En nu in het NL.quote:Op zondag 29 april 2012 15:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij daar geen gevoel voor hebt. Je begrijpt de wereld in de termen die anderen je hebben aangereikt. Daarom is je wereldbeeld beperk tot de hedendaagse marktideologie. Daarin zit je gevangen totdat de samenleving in het teken komt te staan van een andere ideologie. Zodat jij dit nieuwe pad kunt gaan bewandelen door gewoon de geur van succes te volgen. Dat pad bestaat dan uit dingen die in het nieuwe bestel de vorm hebben aangenomen van functies, die je jezelf dan kunt aanleren door anderen na te apen.
De tijd van het brave leren, hoge cijfers en hoger inkomen is voorbij. Als kind worden we allemaal verteld dat we goed terechtkomen als we hard studeren en aan het eind van de rit zie je klasgenoten met een hoge opleiding thuis videospellen spelen omdat ze maar nergens aan de bak kunnen. Waarom is men dan eigenlijk gaan studeren?quote:Op zondag 29 april 2012 15:25 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is alles wat mis is met de wereld. Waarom zien de minder succesvollere bedrijven niet de voordelen van het wetenschappelijk onderzoek? De rijken worden namelijk rijker en daaruit volgt dat je een doorbraak nodig hebt om de grootste vis in de vijver te worden. Geld mag geen argument zijn. Een academicus doet namelijk liever onderzoek dan uitvoerend werk tegen elke prijs. Het is dan ook een raadsel dat er geen wo-functies in het leven worden geroepen. Met zoveel jonge alumni zonder hoogopgeleid werk is er een enorme bron van kennis verloren.
Ik zou me overigens graag om willen scholen tot bèta en naar het buitenland willen gaan. Maar als ik dan eindelijk klaar ben om na een kleine 10 jaar zo'n loodzware studie in deeltijd af te ronden en ik kom er achter dat ik geen baanbrekend onderzoek kan doen voor vele centjen, dan had ik nog liever geprobeerd om acteur te worden naast een suffe deeltijd baan onder mijn niveau bij een of andere overheidsinstelling.
Zo zijn er zoveel mooie verhalen dat we op de een of andere manier toch kunnen winnen in het leven, maar het lijkt er toch op dat de academicus genoegen moet nemen met een plaats tussen de andere werkbijen op de bodem van de piramide. (Haalt zich een of ander topic voor de geest van een klagende elektrotechnicus.)
Kijkt eens in dit topic: De overstap naar zonne-energie erg dichtbij?quote:Op zondag 29 april 2012 15:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Verkeerd voorbeeld. Deltawerken waren onnodig - men kon gewoon de dijken verhogen. Maar dat wilde Den Haag niet, er moest geld in Zeeland gaan rollen.
Je kunt lelijk zijn, je kunt onhandig zijn, etc.quote:
Maar dan moet je wel de kans krijgen om ervaring op te doen. Ik ben al een paar jaar aan het solliciteren. Maar ik word afgewezen voor banen om mijn niveau, omdat ik te weinig ervaring heb met het advies om me op te werken vanaf een lager niveau. Solliciteer ik vervolgens op een lager niveau, dan word ik afgewezen omdat mijn niveau te hoog is. Dan verdrink je tussen wal en schip. Dus voor degene die begon over hard werken: suck it!quote:Op zondag 29 april 2012 15:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Om dit terug te koppelen naar de OP - je hebt MI gelijk dat je direct na een WO-opleiding niet veel kunt. Maar dat betekent niet dat het altijd zo zal blijven. Met een jaar of 10 ervaring kun je als beta-academicus voor jezelf gaan beginnen, en reken maar dat het geld dan binnenstroomt.
EchtGaaf?quote:Op zondag 29 april 2012 15:25 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is alles wat mis is met de wereld. Waarom zien de minder succesvollere bedrijven niet de voordelen van het wetenschappelijk onderzoek? De rijken worden namelijk rijker en daaruit volgt dat je een doorbraak nodig hebt om de grootste vis in de vijver te worden. Geld mag geen argument zijn. Een academicus doet namelijk liever onderzoek dan uitvoerend werk tegen elke prijs. Het is dan ook een raadsel dat er geen wo-functies in het leven worden geroepen. Met zoveel jonge alumni zonder hoogopgeleid werk is er een enorme bron van kennis verloren.
Ik zou me overigens graag om willen scholen tot bèta en naar het buitenland willen gaan. Maar als ik dan eindelijk klaar ben om na een kleine 10 jaar zo'n loodzware studie in deeltijd af te ronden en ik kom er achter dat ik geen baanbrekend onderzoek kan doen voor vele centjen, dan had ik nog liever geprobeerd om acteur te worden naast een suffe deeltijd baan onder mijn niveau bij een of andere overheidsinstelling.
Zo zijn er zoveel mooie verhalen dat we op de een of andere manier toch kunnen winnen in het leven, maar het lijkt er toch op dat de academicus genoegen moet nemen met een plaats tussen de andere werkbijen op de bodem van de piramide. (Haalt zich een of ander topic voor de geest van een klagende elektrotechnicus.)
Fundamenteel denkwerk en onderzoek is vaak niet direct te vertalen naar een goedbetaalde rol in de economie. De mensen er goed in zijn, hebben dan ook nog andere motieven. Als die motieven ver van je afstaan dan zul je het nooit begrijpen. De vraag naar de functie van WO is al verkeerd gesteld. WO overstijgt het idee van functies.quote:Op zondag 29 april 2012 15:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Om dit terug te koppelen naar de OP - je hebt MI gelijk dat je direct na een WO-opleiding niet veel kunt. Maar dat betekent niet dat het altijd zo zal blijven. Met een jaar of 10 ervaring kun je als beta-academicus voor jezelf gaan beginnen, en reken maar dat het geld dan binnenstroomt.
Helemaal waar. Maar dat wil zeggen dat ik niet goed ben voorbereid op de echte wereld door de vorige generatie. En ik weet nog heel goed waarom ik ben gaan studeren. Ik ben een geboren onderzoeker. Ik wil niets liever dan leren hoe de wereld in elkaar zit. Daar zou ik dan ook graag mijn beroep van willen maken, maar ik word voorgelogen over de mogelijkheden. Hoe leer ik dan hoe de echte wereld werkt?quote:Op zondag 29 april 2012 15:29 schreef Pluteau het volgende:
[..]
En nu in het NL.
[..]
De tijd van het brave leren, hoge cijfers en hoger inkomen is voorbij. Als kind worden we allemaal verteld dat we goed terechtkomen als we hard studeren en aan het eind van de rit zie je klasgenoten met een hoge opleiding thuis videospellen spelen omdat ze maar nergens aan de bak kunnen. Waarom is men dan eigenlijk gaan studeren?
Het is voor velen nog onbekend, maar om het hard en duidelijk te zeggen:
Welkom in de echte wereld.
Je zit een beetje op de lijn van Weltschmerz: op het WO doe je kennis en kunde op, en het is dan aan jou en je werkgever om er nog een jaar of 5 a 10 aan te sleutelen, voordat je iets nuttigs kunt doen met die kennis.quote:Op zondag 29 april 2012 15:38 schreef deelnemer het volgende:
De vraag naar de functie van WO is al verkeerd gesteld. WO overstijgt het idee van functies.
Dat is heel lief en heel politiek correct, maar het economisch nut van fundamenteel onderzoek is meteen zichtbaar. Als ik bijvoorbeeld met mijn media-opleiding onderzoek mag doen naar hoe het komt dat mensen bijvoorbeeld helemaal 'in' een film of een game getrokken worden, dan kunnen bedrijven veel meer geld verdienen met hun mediaproducten. In plaats daarvan zit ik werkloos thuis. Dat is toch zonde? Al betaal je me 1500 euro per maand. Nee in plaats daarvan moet ik straks een beetje gaann bellen en e-mailen en vergaderen voor 2200 euro. Krom, krom, krom.quote:Op zondag 29 april 2012 15:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Fundamenteel denkwerk en onderzoek is vaak niet direct te vertalen naar een goedbetaalde rol in de economie. De mensen er goed in zijn, hebben dan ook nog andere motieven. Als die motieven ver van je afstaan dan zul je het nooit begrijpen. De vraag naar de functie van WO is al verkeerd gesteld. WO overstijgt het idee van functies.
Dat heb ik ook een keer gedaan, net nadat ik m'n PhD had gehaald. Bleek dat ik te veel ervaring had.quote:Op zondag 29 april 2012 15:47 schreef LavenderTown het volgende:
Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
De wereld staat in het teken van macht.quote:Op zondag 29 april 2012 15:47 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Helemaal waar. Maar dat wil zeggen dat ik niet goed ben voorbereid op de echte wereld door de vorige generatie. En ik weet nog heel goed waarom ik ben gaan studeren. Ik ben een geboren onderzoeker. Ik wil niets liever dan leren hoe de wereld in elkaar zit. Daar zou ik dan ook graag mijn beroep van willen maken, maar ik word voorgelogen over de mogelijkheden. Hoe leer ik dan hoe de echte wereld werkt?
En daar laat de vorige generatie het afweten. Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
De functie van het wetenschappelijk onderwijs is dus om het klootjesvolk de illusie te geven dat ze ook wat kunnen bereiken in het leven, maar dat is alleen weggelegd voor mensen die geboren zijn in een familie met goede connecties. Je hebt dus helemaal gelijk. Je kan helemaal niks met wetenschappelijk onderwijs en ze zouden slimme boeren gewoon naar een loodgietsopleiding moeten sturen.
Dit idee, dat je activiteiten gericht zijn op je rol in de economische bedrijvigheid, in de hoop dat je daarmee bakken geld kunt verdien, is een gedachtensysteem. Het WO zit niet in dit systeem gevangen, maar treed buiten iedere gedachtensysteem.quote:Op zondag 29 april 2012 15:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je zit een beetje op de lijn van Weltschmerz: op het WO doe je kennis en kunde op, en het is dan aan jou en je werkgever om er nog een jaar of 5 a 10 aan te sleutelen, voordat je iets nuttigs kunt doen met die kennis.
Ik vraag me af of werkgevers daar wel op zitten te wachten. Of werknemers. Het moet toch een koude kermis zijn, als je er achter komt dat je niet zo veel kunt.
Daar kom ik helaas veel te laat achter. Zaak is nu dus om minder te FOK!en en meer bedrijvendagen en netwerkborrels te bezoeken. Aan de andere kant: door er aan mee te doen houden we wel dat systeem in stand en dat is niet wat we willen. Overal waar ik kom hoor ik mensen zuchten, en steunen, klagen en stressen. En als ze dan thuis komen dan neuken ze er wat nieuwe kinderen bij, kopen ze een grotere tv of vreten ze zich vol tot ze diabetes krijgen om de pijn te verzachten.quote:Op zondag 29 april 2012 15:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wereld staat in het teken van macht.
De wetenschappelijk wereld staat in het teken van waarheid.
Zie je de samenleving als een machtsspel, dan richt je jezelf naar dat wat je macht vergroot. Heb je de macht dan kun je afdwingen dat anderen zich richten naar jou wil. Dit is hoe het bedrijfsleven en de politiek werkt.
Neem de evolutieleer van Darwin. Wilde Darwin daarmee bakken geld verdienen? Nee, want hij liet het 20 jaar in de la liggen. Darwin wilde een antwoord op vragen die hij had en vond dit inzicht overtuigend. Hij publiceerde het niet vanwege de opheft die hij vreesde. Zie je hier nog iets terug van een economische functie?quote:Op zondag 29 april 2012 15:53 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Dat is heel lief en heel politiek correct, maar het economisch nut van fundamenteel onderzoek is meteen zichtbaar.
Dat onderzoek is gericht op de verkoop van producten.quote:Als ik bijvoorbeeld met mijn media-opleiding onderzoek mag doen naar hoe het komt dat mensen bijvoorbeeld helemaal 'in' een film of een game getrokken worden, dan kunnen bedrijven veel meer geld verdienen met hun mediaproducten.
In een markt ben je afhankelijk van de vraag, en die vraag bepalen anderen.quote:In plaats daarvan zit ik werkloos thuis. Dat is toch zonde? Al betaal je me 1500 euro per maand. Nee in plaats daarvan moet ik straks een beetje gaann bellen en e-mailen en vergaderen voor 2200 euro. Krom, krom, krom.
Nee, en daarom zijn het aantal posities voor mensen die dit soort interessant onderzoek willen doen, beperkt. Iemand moet het namelijk betalen, en het was niet Darwin zelf die dat deed. De Nederlandse overheid heeft niet genoeg geld om iedere WOer leuk onderzoek te laten doen.quote:Op zondag 29 april 2012 16:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem de evolutieleer van Darwin. Wilde Darwin daarmee bakken geld verdienen? Nee, want hij liet het 20 jaar in de la liggen. Darwin wilde een antwoord op vragen die hij had en vond dit inzicht overtuigend. Hij publiceerde het niet vanwege de opheft die hij vreesde. Zie je hier nog iets terug van een economische functie?
quote:De tijd van het brave leren, hoge cijfers en hoger inkomen is voorbij. Als kind worden we allemaal verteld dat we goed terechtkomen als we hard studeren en aan het eind van de rit zie je klasgenoten met een hoge opleiding thuis videospellen spelen omdat ze maar nergens aan de bak kunnen. Waarom is men dan eigenlijk gaan studeren?
Als je een echt hoge opleiding volgt en je haalt goede cijfers dan hoef je niet te vrezen voor werkeloosheid. Als je zo'n gammaopleiding volgt waarvan het niveau de afgelopen 20 jaar fors is gedaald en je onderscheidt je niet tijdens je opleiding dan kan je inderdaad werkeloos thuis komen te zitten maar dan heb je ook niet een hoge opleiding gevolgd.quote:En daar laat de vorige generatie het afweten. Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
De functie van het wetenschappelijk onderwijs is dus om het klootjesvolk de illusie te geven dat ze ook wat kunnen bereiken in het leven, maar dat is alleen weggelegd voor mensen die geboren zijn in een familie met goede connecties. Je hebt dus helemaal gelijk. Je kan helemaal niks met wetenschappelijk onderwijs en ze zouden slimme boeren gewoon naar een loodgietsopleiding moeten sturen.
Dat stel je wel erg zwart-wit. Zo'n mediaonderzoek ontstaat ook puur uit interesse en tegelijkertijd is er een economisch nut aan te wijzen. Darwin kwam uit een rijke familie en hoefde zich daarom niet met het economisch nut van zijn onderzoek bezig te houden, maar hij het is niet ondenkbaar dat hij de reputatie van zijn familie hoog moest houden en daarmee is het idee van zuivere wetenschap al vervuilt.quote:Op zondag 29 april 2012 16:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem de evolutieleer van Darwin. Wilde Darwin daarmee bakken geld verdienen? Nee, want hij liet het 20 jaar in de la liggen. Darwin wilde een antwoord op vragen die hij had en vond dit inzicht overtuigend. Hij publiceerde het niet vanwege de opheft die hij vreesde. Zie je hier nog iets terug van een economische functie?
Heeft evolutieleer economisch nut? Tegenwoordig wel in allerlei gedaanten.
[..]
Dat onderzoek is gericht op de verkoop van producten.
[..]
In een markt ben je afhankelijk van de vraag, en die vraag bepalen anderen.
Kort door de bocht. Als 18-jarige kind van arme ouders kun je niet weten wat de toekomst brengt. Ik heb zelf geel bètaopleiding gedaan, omdat ik bang was om opgesloten te in een kelder. Zo van we gooien wat data naar binnen voor hem om te analyseren en doen we snel de deur weer op slot. Rechten en Geneeskunde doet iedereen en leidt op tot een loonslavenbestaan. Dus nieuwe media is de toekomst dacht ik. En terecht, kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe moest ik dan weten dat je blij mag zijn als je een tekst mag schrijven voor een website? Hoe moeest ik nou weten dat bètas wel onderzoek mogen doen en ik niet?quote:Op zondag 29 april 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je een echt hoge opleiding volgt en je haalt goede cijfers dan hoef je niet te vrezen voor werkeloosheid. Als je zo'n gammaopleiding volgt waarvan het niveau de afgelopen 20 jaar fors is gedaald en je onderscheidt je niet tijdens je opleiding dan kan je inderdaad werkeloos thuis komen te zitten maar dan heb je ook niet een hoge opleiding gevolgd.
Met tal van bètaopleidingen kom je nog steeds prima aan de bak, met economie, rechten en psychologie ook als je een beetje presteert.
Het beeld wat jij hier schetst is dus lariekoek. Het klopt hooguit voor een deel van de WO-opleidingen, het is zeker geen algemene regel. Die mensen die hier het 'slachtoffer' van worden hebben geen recht van klagen, ze hadden maar een betere opleiding moeten volgen of beter moeten presteren. Ik heb zelf gekozen voor een opleiding waarmee je al banen krijgt aangeboden voordat je bent afgestudeerd, daar betaal ik wel de prijs voor dat ik stevig aan de bak moet. Een ander kiest voor de gemakkelijke weg met het risico dat hij niet aan de bak komt als hij zich ook niet onderscheidt tijdens de opleiding (hoeft niet per se door hoge cijfers te halen, dat kan ook via bijbaantjes, netwerken, bestuurfuncties enz.), dan moet je niet achteraf klagen over de prijs die je daarvoor betaalt.
PS
Van de wettelijke definitie van "hoger onderwijs" trek ik me niets aan, die definitie stamt uit een tijd waarin iets meer dan 20% van de mensen een HBO- of WO-opleiding volgde en 6% een WO-opleiding volgde. Die definitie is dus nogal achterhaald.
Binnen het model van de economie is dat ook zo. Omdat de samenleving dit model omarmde als het enige model voor het coordineren van de activiteiten in de samenleving, ging dat ten koste van de wetenschap. Als algemene oplossing is de vrije markt dan ook te beperkt.quote:Op zondag 29 april 2012 16:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, en daarom zijn het aantal posities voor mensen die dit soort interessant onderzoek willen doen, beperkt. Iemand moet het namelijk betalen, en het was niet Darwin zelf die dat deed. De Nederlandse overheid heeft niet genoeg geld om iedere WOer leuk onderzoek te laten doen.
Het gros van de WOers moet daarom aan de slag in het bedrijfsleven, en de aansluiting van het WO op functies in het bedrijfsleven is slecht. Voor werkgever, werknemer en belastingbetaler zou dat een probleem moeten zijn.
Het kan prima samengaan, maar het marktmechanisme is daarvoor geen garantie.quote:Op zondag 29 april 2012 16:23 schreef LavenderTown het volgende:
Liefde voor wetenschap staat niet op gespannen voet met winstbejag. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat een AI researcher gaat werken bij een bank. De onderzoeker is blij nieuw inzicht heeft verworven in kunstmatig intelligente systemen en de bank is blij dat hij dat inzicht heeft verkregen door te sleutelen aan een financieel model. Iedereen wint. De lust naar geld en de honger naar kennis dansen hier op de meest prachtige wijze samen. Zo kan het toch ook?
Als je vraagt naar het nut van muziek, dan is het antwoord niet te vinden.quote:Het gaat er mij om waarom anderen bepalen dat er weinig vraag is naar onderzoekers. Zeker gezien de toegevoegde waarde heb aangetoond van onderzoek.
Onzin. Kijk eens naar de mensen die echt baanbrekend onderzoek hebben gedaan in het verleden. Dat zijn vaak mensen die in een marktomgeving ten onder gaan. Er gaan ook zat mensen ten onder, alleen kennen we die niet.quote:Op zondag 29 april 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Als je een echt hoge opleiding volgt en je haalt goede cijfers dan hoef je niet te vrezen voor werkeloosheid.
Hard werkenquote:Op zondag 29 april 2012 15:47 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
En daar laat de vorige generatie het afweten. Denk maar niet dat je antwoord krijgt als je enthousiast mailtje stuurt naar een bank van goh, hoe kom ik ook aan zo'n leuke baan bij corporate strategy? Nee, dan blijven de deuren gesloten.
Met alle respect, als je een mediaopleiding hebt gevolgd dan moet je niet verbaasd zijn dat je moeilijk aan een baan komt. Dat is gewoon een van de opleidingen die op dat vlak wat minder nuttig zijn, eufemistisch uitgedrukt.quote:Dat is heel lief en heel politiek correct, maar het economisch nut van fundamenteel onderzoek is meteen zichtbaar. Als ik bijvoorbeeld met mijn media-opleiding onderzoek mag doen naar hoe het komt dat mensen bijvoorbeeld helemaal 'in' een film of een game getrokken worden, dan kunnen bedrijven veel meer geld verdienen met hun mediaproducten. In plaats daarvan zit ik werkloos thuis. Dat is toch zonde? Al betaal je me 1500 euro per maand. Nee in plaats daarvan moet ik straks een beetje gaann bellen en e-mailen en vergaderen voor 2200 euro. Krom, krom, krom.
Ik snap niet waar jij dat beeld vandaan haalt maar het schetst wel waarom in Nederland relatief weinig mensen en met name meisjes kiezen voor een bètaopleiding, Nederlanders hebben weinig waardering voor bèta (raar genoeg want we blonken er 100 jaar geleden in uit) en het slechte wiskundeonderwijs doet er nog een schepje bovenop om mensen te doen afhaken voor een interessante bètaopleiding.quote:Als 18-jarige kind van arme ouders kun je niet weten wat de toekomst brengt. Ik heb zelf geel bètaopleiding gedaan, omdat ik bang was om opgesloten te in een kelder. Zo van we gooien wat data naar binnen voor hem om te analyseren en doen we snel de deur weer op slot.
1. Door kritische vragen te stellen bij diverse opleidingen (niet alleen bij de media-opleidingen)quote:Dus nieuwe media is de toekomst dacht ik. En terecht, kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe moest ik dan weten dat je blij mag zijn als je een tekst mag schrijven voor een website? Hoe moeest ik nou weten dat bètas wel onderzoek mogen doen en ik niet?
Jij volgde dus een HBO-opleiding (groepjes)? Ik had het hierboven over WO-opleidingen.quote:En hoge cijfers? Laat me niet lachen. Dan haal je een 9 voor een tentamen maar kom je vervolgens in een groepje terecht met randebielen die geen klap uitvoeren en niet te motiveren zijn. De docent zal het aan zijn reet roesten en van groepje verwisselen kan niet. Zo krijg jij gewoon een keiharde 5. Wat moet ik daar aan doen dan? Kan ik wel een slimme en gemotiveerde jongen zijn, maar als een bedrijf mijn cijfers ziet gaat die lijst zo de prullenbak in.
Het gaat om de combinatie van de opleiding en het niveau (soms biedt overigens juist het HBO een beter baankans zij het tegen slechtere arbeidsvoorwaarden).quote:En die geweldige baankansen van sommige opleidingen? Alsjeblieft. Wil een natuurkundige nou echt zo graag verzekeringspremies berekenen bij een of andere grote verzekeringsmaatschappij? Zit een informaticus nou echt te wachten op IT consulting? Nee natuurlijk niet. Academici willen mooie dingen maken en de wereld onderzoeken. Daar zijn gaan vacatures voor.
Dit klopt enigszins. Je zal maar uit een arme familie komen en geen informatie krijgen. Nederlanders vertikken het om informatie te geven, elk vraag wordt weggewuifd met 'geluk hebben' en 'hard werken'quote:Op zondag 29 april 2012 16:34 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Kort door de bocht. Als 18-jarige kind van arme ouders kun je niet weten wat de toekomst brengt. Ik heb zelf geel bètaopleiding gedaan, omdat ik bang was om opgesloten te in een kelder. Zo van we gooien wat data naar binnen voor hem om te analyseren en doen we snel de deur weer op slot. Rechten en Geneeskunde doet iedereen en leidt op tot een loonslavenbestaan. Dus nieuwe media is de toekomst dacht ik. En terecht, kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe moest ik dan weten dat je blij mag zijn als je een tekst mag schrijven voor een website? Hoe moeest ik nou weten dat bètas wel onderzoek mogen doen en ik niet?
En hoge cijfers? Laat me niet lachen. Dan haal je een 9 voor een tentamen maar kom je vervolgens in een groepje terecht met randebielen die geen klap uitvoeren en niet te motiveren zijn. De docent zal het aan zijn reet roesten en van groepje verwisselen kan niet. Zo krijg jij gewoon een keiharde 5. Wat moet ik daar aan doen dan? Kan ik wel een slimme en gemotiveerde jongen zijn, maar als een bedrijf mijn cijfers ziet gaat die lijst zo de prullenbak in.
En die geweldige baankansen van sommige opleidingen? Alsjeblieft. Wil een natuurkundige nou echt zo graag verzekeringspremies berekenen bij een of andere grote verzekeringsmaatschappij? Zit een informaticus nou echt te wachten op IT consulting? Nee natuurlijk niet. Academici willen mooie dingen maken en de wereld onderzoeken. Daar zijn gaan vacatures voor.
Dat kan best wezen maar die mensen vinden echt wel ergens een goede baan, binnen of buiten hun eigen land. Die mensen die baanbrekend onderzoek hebben gedaan hebben juist wel een prima baan gevonden dus hoe moet dat jouw punt illustreren?quote:Onzin. Kijk eens naar de mensen die echt baanbrekend onderzoek hebben gedaan in het verleden. Dat zijn vaak mensen die in een marktomgeving ten onder gaan.
De splitsing Bachelor/Master is natuurlijk een symptoom van de niveaudaling ten bate van de omzet.quote:Op zondag 29 april 2012 14:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Wij liggen helemaal niet ver uit elkaar, ook als het aan mij zou liggen dan zou in de masterfase van een opleiding hooguit 5% van de bevolking overblijven voor de serieuzere opleidingen.
Maar wat is de grondslag voor die percentages? Ze komen mij op het eerste gezicht niet raar voor, maar ik mis de rationalisatie. De selectie zou idealiter aansluiten bij een inhoudelijk verschil. Als je het kaf van het koren wil scheiden begin je ook niet met een percentage stellen wat als koren moet gelden, en de rest is dan kaf. Nee, je kijkt naar de eigenschappen die kaf tot kaf en koren tot koren maken, en dan vloeit daar een percentage uit voort.quote:2. Ik schat dat in de jaren 80 net iets meer dan 5% van de mensen een WO-opleiding volgde en ik ben het zeker met je eens dat dat een beter percentage is dan de huidige 15%. Het VWO zou zich op de 10% slimste leerlingen moeten richten, de rest hoort op het HAVO of het VMBO thuis.
Die 10% kan dan door naar een WO-bachelor alwaar weer ongeveer de helft kan worden werggefilterd. In het PhD-programma blijft dan weer een kwart of misschien 1/3de over van die 5% die resteerde die in aanmerking komt voor een promotietraject en van deze mensen blijkt dan weer een deel universitair docent te worden enz.
Maar dan ga je aan een aantal dingen voorbij. Ten eerste dat het verschil tussen de beste 1% en de groep die net binnen die 10% valt heel erg groot is. Je gaat er aan voorbij wat die zo dicht op de wetenschap te zoeken heeft, net zoals je geen latijn op de mavo gaat geven. En je gaat er aan voorbij dat de ontwikkeling van zo'n talent niet terug te brengen is tot de stof en het onderwijs zelf. Je krijgt ook een andere cultuur want daar heeft het kaf minstens zoveel invloed op als het koren. Die academische vorming waar je het over hebt gedijt natuurlijk voor geen meter in een omgeving waarin de Donald Duck het meest gelezen blad is. Dan gaat het me er niet om dat academici geen platte hobby's of voorkeuren zouden mogen hebben, maar wat sociale druk om je ook buiten je eigen vakgebied enigzins intellectueel te ontwikkelen lijkt me ook onmisbaar voor de academische vorming.quote:Dat lijkt mij toch echt voldoende selectief, Je moet er wel rekening mee houden dat we in Nederland niet enkel differentiatie in niveau hebben tussen niveaus maar ook binnen 'niveaus'. De zwaardere WO-opleidingen trekken sowieso al het betere derde deel van de geslaagde VWO-scholieren (nu dus iets minder dan 10% wat ik teveel vind!).
Verder kan je binnen alle opleidingen bepaalde vakken verplichten maar hierbij een hoger niveau van hetzelfde vak aanbieden voor de betere studenten. Waarom niet? Organiseer voor deze groep studenten aparte lessen enz.
Het minimale niveau (maximaal bereikbaar voor 10% van de mensen) moet echter wel in steen gebeiteld staan!
Uiteraard niet, maar alle prikkels werken de verkeerde kant op.quote:Nogmaals, ik vind het absurd dat het VWO-niveau zo sterk is gedaald dat inmiddels een kwart van de middelbareschoolleerlingen het VWO volgt. Dat is een slechte zaak! Ik vrees dat hier kwade opzet zit, dat men misplaatst dacht dat als maar voldoende mensen het VWO zouden volgen dat dan voldoende mensen VWO-intelligentie zouden krijgen. Tja, zo werkt het inderdaad niet.
Maar dan hebben ze het niveau al omlaag getrokken. Dat is nou juist het gebrek aan prestatiecultuur, niet mensen die zesjes halen, in een prestatiecultuur zorg je dat alles optimaal is om tot prestaties te komen.quote:Die mensen die tot de top-10% van de leerlingen behoren wil ik echter wel de kans geven. Waarom? Omdat de kans groot is dat zij voldoende intelligent zijn om zich academisch te ontwikkelen. Het zal dan meer van de attitude afhangen. Ik stel hiermee niet dat het WO-niveau op hen moet zijn afgestemd, dat moet eerder op de top-5% zijn afgestemd, de top-10% krijgt enkel de kans om naar dat niveau te klimmen, ik heb er dan ook geen moeite mee als meer dan de helft na het eerste jaar afvalt.
Ik denk dat het een verkeerd percentage is, vooral omdat het niet aan de inhoud gerelateerd is.quote:Ik denk dat dit een misverstand was bij joui. Ik pleit er niet voor dat het niveau van de WO-opleiding zelf op die top-10% is gericht, ik wil enkel die top-10% een kans geven om die opleiding te volgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |