abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96053111
Game on! :)

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.




Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_96053288
Laatste posts van het vorige deel:
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 07:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".

Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.

Trouwens, het geeft wel blijk van enorme kortzichtigheid als je die kleine investering niet wilt nemen. Wat heeft de overheid eraan als groepen mensen geen hoger onderwijs meer volgen (om uiteenlopende redenen) en derhalve in laagbetaalde baantjes of WA-jong e.d. blijven hangen?

Denk je dat dat echt opweegt tegen die paar miljoen die ze door deze maatregelen ophalen?

Oh wacht eens, zelfs Jan Kees de Jager heeft gezegd dat de langstudeermaatregelen de schatkist geen euro oplevert, hoe zit dat dan nog eens met de onbetaalbaarheid?

En als hamvraag, waarom gebruikt met de kosten als argument op langstudeerders aan te pakken en niet om die talloze bestuurders / organisaties / commisies / managers die als een parasiet op overheidsgeld teren?

Want die kosten pas echt enorm veel geld en leveren alleen maar ellende op.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:23 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zoals ik de reactie van Bram van Loon begrijp, met in acht neming van het onderwerp van het topic, gaat het om gehandicapte studenten. En om die nu in hun eigen tempo hun studie af te laten maken, dat hoeft echt geen extra geld te kosten. Hoe de financiering van het hoger onderwijs in elkaar zit is al vaker langsgekomen.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Je blijft ook wel naar dit soort dingen zoeken he? Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.

[..]

Tja wmb kan elke student prima werk vinden. Ik heb eigenlijk altijd bij m'n studie gewerkt en nog nooit problemen gehad met het vinden van een baantje. En dat is allemaal via normale sollicitaties gegaan en niet eens via via.

Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_96053774
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_96054181
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:20 schreef Ewelina het volgende:
Laatste posts van het vorige deel:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles :6!'.
  woensdag 27 april 2011 @ 18:49:36 #5
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_96054505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
Voor dit studiejaar niet meer nee, maar daar gaat het ook niet om.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_96054826
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen :')
:')
pi_96055509
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:42 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles :6!'.
Een zeer grondige onderbouwing ja.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  woensdag 27 april 2011 @ 19:11:18 #8
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96055537
even volgen
pi_96056396
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:10 schreef Ewelina het volgende:

[Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles !'.]

Een zeer grondige onderbouwing ja.
Er wetenschappelijk ook. Geen wonder dat hij het hoger onderwijs naar de klote brengt.
pi_96057273
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen :')
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
pi_96057353
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen :')
Volgens mij had het kabinet die ambitie toch al laten vallen?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_96058123
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.

Maar dat is een hele andere discussie.
pi_96058870
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:00 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.

Maar dat is een hele andere discussie.
Daar ben ik het wel met je eens
pi_96061591
Overigens is een gedeelte van de studieuitval / langstuderen te wijten aan juist het lage niveau van het middelbaar onderwijs, waardoor universiteiten studenten op het gebied van o.a. taal en wiskunde moeten bijspijkeren, wat natuurlijk ook extra tijd kost.
pi_96062209
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:56 schreef von_Preussen het volgende:
Overigens is een gedeelte van de studieuitval / langstuderen te wijten aan juist het lage niveau van het middelbaar onderwijs, waardoor universiteiten studenten op het gebied van o.a. taal en wiskunde moeten bijspijkeren, wat natuurlijk ook extra tijd kost.
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
pi_96062791
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Daar ben ik het dus niet met je eens, je hebt gewoon een enorme kennisachterstand opgelopen omdat je dit op school niet is aangereikt. En je kan moeilijk van leerlingen verwachten dat ze dingen weten die ze nog nooit van hun leven gezien zeer beperkt geoefend hebben.

Als zelfs de basis niet goed is, dan is het te simpel om te stellen dat de "student" er makkelijk bovenop komt.

Lees ook dit college over de staat van het Nederlands (wiskundig) onderwijs: http://staff.science.uva.nl/~craats/Gent10032010.pdf
pi_96063137
Offtopic vraagje: waarom willen ze hier die topics zo klein houden? Is dat minder belastend voor de servers of zo?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96063548
http://www.powned.tv/nieu(...)n_toch_laten_la.html
Is PowNed (GeenStijl) hier niet erg dogmatisch?
"Zelfs met de steun van de SGP waren ze nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer, dankzij de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn."
Voor zo ver ik het begrijp is het nog niet eens zeker dat er met de SGP en CU een meerderheid is.
Hopelijk komen de senatoren van de CU erachter dat deeltijdstudenten hierdoor dubbel genaaid worden: niet alleen meer moeten betalen voor veel minder (helft van het programma, 100% van het collegegeld) maar ook nog eens een boete van ¤3000 of ¤6000 moeten betalen en daarbovenop in de praktijk ook nog eens extra tijd verliezen (eerst sparen, dan pas verder kunnen studeren) of een hoop rentelasten.
Wake up ChristenUnie and smell the fire.

Bovendien acht ik het niet uitgesloten dat er een paar dissidenten zijn bij het CDA en de PVV. Afwachten.
Ik ga eens een mailtje sturen naar de CU met de vraag waarom zij geen rekening houdt met de deeltijdstudenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96063895
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Uiteindelijk wel. Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: Ik heb gewoon een paar weken/maanden de tijd nodig gehad om aan het tempo te wennen, vooral qua wiskunde. Waar je op de middelbare school 3 jaar over doet, ging er nu gewoon in een semester doorheen. Toch wel even een hele omschakeling. Het eerste deel van analyse heb ik ook niet gelijk gehaald. Toen ik het later opnieuw deed bleek het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar het was wel even hard sommetjes oefenen, en dan niet van die sommetjes met een verhaaltje waar je uit moet halen wat je in je grafische rekenmachine moet intypen, maar gewoon diehard met de hand uitrekenen.

De Belgen, die er veel zijn op mijn studie, hadden alle 18 ECTS aan wiskunde in het eerste jaar al op de middelbare school gehad. Dan begin je wel even lekker met een voorsprong. Ik kwam er tijdens het eerstejaarsweekend pas achter wat een matrix was. :P
pi_96064127
quote:
Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
Verschuiven naar een ander departement? Prima.
Het gaat hier wel niet over al dan niet fijn vinden, het gaat hier over een noodzakelijk randvoorwaarde om te kunnen functioneren. Jij en ik kunnen ons niet voorstellen hoe het voor autistische mensen is om 24/7 in een studentenhuis te zitten. Voor hen is dat gewoon totaal anders. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen van uitzonderingen.

quote:
Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
Het niveau van een beschaving valt af te meten aan hoe zij met de zwaksten omgaat.
Een aantekening? Het hangt van het hoe en wat af?
Stel dat ik voor het maken van examens verlenging krijg en dat ik van aantekeningen en uitwerkingen een kopie krijg omdat ik toevallig moeite heb met schrijven en voor je toekomstige beroep, hetzij academicus hetzij onderzoeker in het bedrijfsleven, gebruik je niet of nauwelijks een pen (dat gaat allemaal met de PC met uitzondering van wat geklad om voor jezelf wat op een rijtje te zetten), waarom zou er dan een aantekening nodig zijn??
Als je daarentegen meer tijd nodig hebt omdat je trager leest, tja, dan gaat dat voor je toekomstige werk wel relevant zijn wat niet wil zeggen dat ik daarom vind dat er een kanttekening moet zijn, ik doe daar nu geen uitspraak over.
Je analogie met het rijbewijs vind ik wat mank aangezien het er bij het rijbewijs om gaat dat je niet in staat bent om een auto zonder automaat te besturen terwijl het perfect mogelijk is dat een handcap die je hindert bij een opleiding je op geen enkele wijze hindert bij je beroepsuitoefening, die handicap gaat de werkgever dus niets aan terwijl het voor bijv. de politie wel belangrijk is om te weten dat jij niet met een koppeling rijden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96064128
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

De Belgen, die er veel zijn op mijn studie, hadden alle 18 ECTS aan wiskunde in het eerste jaar al op de middelbare school gehad. Dan begin je wel even lekker met een voorsprong. Ik kwam er tijdens het eerstejaarsweekend pas achter wat een matrix was. :P
Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.

Uiteraard is het wel te doen, maar je moet wel een paar tandjes bijschakelen vergeleken met andere vakken op WO-niveau.

Dat eclatante verschil in wiskundig niveau tussen NL en de rest is me toen duidelijk geworden, hoe slecht het Nederlandse VO eigenlijk is.
pi_96065020
quote:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen :')
Alleen met de mond, niet zogauw ervoor geïnvesteerd moet worden: een slechte traditie sinds Balkenende 1.0 (om het onderscheid te maken met Balkenende 1.25 enz :D).
In rotterdam zouden ze zeggen: geen woorden maar daden, of ook leuk, niet lullen maar poetsen.

quote:
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles :6!'.
Het scheelde weinig, het is dat Halbe-simplisme-Zijlstra nog ambtenaren heeft die een magere argumentatie hebben bedacht.

quote:
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
I call bullshit. De Wassenaarskindjes zullen zich minder snel laten afschrikken dan de Vogelaarwijkkindjes. Als je echt een betere kwaliteit van de studentenpopulatie wil dan is er maar 1 goede oplossing: selecteren op basis van kwaliteiten, voor en tijdens de studie.
Neem het Vlaamse toelatingsexamen (daar vaak ingangsexamen genoemd) voor geneeskunde als voorbeeld van hoe het kan. Maar ja, dan is het plekje van de Wassenaarskindjes, Bloemendaalkindjes en Blaricumkindjes niet gegarandeerd en zouden er zomaar meer pauperkindjes tussen kunnen zitten.
Ik overdrijf hier een klein beetje om mijn punt te maken.

quote:
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Helaas werkt het niet zo simpel. De een kan gemakkelijker die schade inhalen dan de ander, een doel van het onderwijs moet nu juist zijn om een dergelijke factor te elimineren door iedereen goed voorbereidend onderwijs te geven.
Bovendien: juist tijdens bepaalde fases kan je bepaalde delen van je brein optimaal ontwikkelen. Voor het zicht zijn dat je eerste levensjaren (oog afplakken = onderontwikkelde optische cortex = levenslange blindheid (proefdieren)), voor abstract denken zijn de puberjaren en adolescentiejaren juist zo belangrijk.
Het geheugen is dan weer goed te vergelijken met spieren: het wordt snel zwakker of sterker naargelang je het meer gebruikt, hoe langer en hoe beter je het traint hoe beter ontwikkeld je geheugen is. Eigenlijk zou elke 6-VWO'er een goed getraind geheugen moeten hebben, de realiteit daarentegen...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/677048.stm
Nadien nog tal van keren gereproduceerd en met steeds betere MRI-scanners (hogere temporele en spatiële resolutie).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96065325
quote:
Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96065983
Die Belgen waar ik het over had, waren niet geselecteerd. Gewoon dezelfde eisen als voor Nederlandse middelbare scholieren gelden.
pi_96066004
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Nee, het waren gewoon studenten die zonder beurs naar Nederland zijn gekomen (betaald door de ouders, wel voordelen m.b.t. collegegeld etc. gekregen) en vrij waren om te studeren waar ze maar wilden (thuisland of buitenland).

Wel had de opleiding een selectie aan de poort (voor zowel buitenlanders als nederlanders) waar op basis van de cijferlijsten werd bepaald wie er binnen mocht komen.

En ja, een 8 in het vak "tikken op je GRM" was voldoende, alleen dat bleek achteraf toch vies tegen te vallen.

quote:
Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
Ik had het document ook uit een post van jou in POL. ;)

Het is eigen van de zotte dat ik nu op de universiteit zit en voor het eerst een staartdeling zie (om mijn wiskunde op niveau te brengen heb ik een basisboek aangeschaft, van dezelfde prof. als uit jouw lezing) en daar verder nooit aandacht aan is besteed.

Maar het Wiskundeonderwijs moet gewoon beter, dan komen velen ook op de uni veel beter mee (daar ging het toch op, het studierendement verhogen? Onee, Halbe ging het alleen om het geld).
  Moderator / Redactie Sport woensdag 27 april 2011 @ 22:07:55 #26
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_96066378
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
:Y

Zo mee eens. Wiskunde op het VWO stelt geen drol voor. Ik had er maar weinig aan tijdens mijn eerste wiskundevak (opleiding economie). Heb het dan over wiskunde A1,2. Nu kon ik mijzelf het nog wel zelf bijspijkeren. Anderen hadden het vele malen lastiger.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_96082011
Iedereen naar InHolland :)
  † In Memoriam † donderdag 28 april 2011 @ 11:01:09 #28
43556 miss_dynastie
pi_96082135
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Eh, nee. Als dat het doel zou zijn, zou men wel gaan voor toelatingseisen. Probleem is dat je dan niets hebt aan geld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Geld= motivatie is echt je reinste onzin.
  donderdag 28 april 2011 @ 11:55:59 #29
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_96084029
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)n_toch_laten_la.html
Is PowNed (GeenStijl) hier niet erg dogmatisch?
"Zelfs met de steun van de SGP waren ze nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer, dankzij de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn."
Voor zo ver ik het begrijp is het nog niet eens zeker dat er met de SGP en CU een meerderheid is.
Hopelijk komen de senatoren van de CU erachter dat deeltijdstudenten hierdoor dubbel genaaid worden: niet alleen meer moeten betalen voor veel minder (helft van het programma, 100% van het collegegeld) maar ook nog eens een boete van ¤3000 of ¤6000 moeten betalen en daarbovenop in de praktijk ook nog eens extra tijd verliezen (eerst sparen, dan pas verder kunnen studeren) of een hoop rentelasten.
Wake up ChristenUnie and smell the fire.

Bovendien acht ik het niet uitgesloten dat er een paar dissidenten zijn bij het CDA en de PVV. Afwachten.
Ik ga eens een mailtje sturen naar de CU met de vraag waarom zij geen rekening houdt met de deeltijdstudenten.
Eigenlijk is het maar een bij elkaar geraapt zooitje deze eventuele meerderheid. Het feit dat er allerlei kleine partijen bij worden betrokken om zo toch bepaalde plannen door de kamer te kunnen krijgen lijkt me niet iets wat men als stabiele regering zou willen doen. ;(

Daarnaast zorgen verschillende berichten over achterkamerpolitiek er ook niet voor dat ik meer vertrouwen krijg in de partijen die ons land regeren.

Langdurige onderhandelingen zoals in Belgie lijken me ook niks, maar soms denk ik dat het formeren van onze regering ook wat langer had mogen duren. Maarja, het is dan maar de vraag of de coalitie sterker zou zijn geweest. :?
After all, tomorrow is another day.
pi_96085344
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus omdat iemand door MS, kanker of reuma maar 50% van zijn tijd voor de studie beschikbaar had moet er een etiket op zijn diploma? Succes met solliciteren dan.

Gehandicapten vrijstellen van de regel levert lang niet zoveel gehannes op als studeren van een PGB (kan dat nu trouwens?)Nu al is er een groep die een jaar langer stufie krijgen. Als we de beoordeling tot vrijstelling daar aan koppelen hoeven we praktisch niks anders te doen.

En onderwijs op jouw intellectueel niviea is een basisrecht, al zit je daarna alleen maar in een rolstoel.

[ Bericht 4% gewijzigd door MuyTrabajo op 28-04-2011 12:48:44 ]
pi_96085509
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

I call bullshit. De Wassenaarskindjes zullen zich minder snel laten afschrikken dan de Vogelaarwijkkindjes. Als je echt een betere kwaliteit van de studentenpopulatie wil dan is er maar 1 goede oplossing: selecteren op basis van kwaliteiten, voor en tijdens de studie.
Neem het Vlaamse toelatingsexamen (daar vaak ingangsexamen genoemd) voor geneeskunde als voorbeeld van hoe het kan. Maar ja, dan is het plekje van de Wassenaarskindjes, Bloemendaalkindjes en Blaricumkindjes niet gegarandeerd en zouden er zomaar meer pauperkindjes tussen kunnen zitten.
Ik overdrijf hier een klein beetje om mijn punt te maken.

Nee, dan moeten die Wassenaarskindjes wat doen. dan heet het gelijk 'Japanse toestanden' en 'oneerlijke momentopname'.
pi_96085725
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom wil je dat dan ook? :? Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan :P
Ik moet hier nog even op reageren hoor. Ik heb altijd gewerkt (vanaf mn 17e fulltime), ben gelijk na mn HAVO gaan werken. Mijn HBO studie doe ik deeltijd...daarnaast werk ik nog 40 uur. Iedereen adviseerde mij om in elk geval mn HBO af te maken en daarna kon ik altijd nog naar de uni. Nu worden de spelregels ineens veranderd en moet ik dus ook mijn plan aanpassen. En ik ga misschien wel voor mijn plezier naar de uni ja...10 jaar werkervaring doet je beseffen dat het echt belangrijk is om een baan en een functie te hebben die bij je past..En daarvoor moet ik naar de uni.

Ik baal van die extra 6000 euro, maar dat houdt mij niet tegen.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_96085850
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom wil je dat dan ook? :? Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan :P
Dat ben ik wel met je eens.

Op een gegeven moment was het mode om nog maar een master te doen als men het grotemensenleven nog niet zo zag zitten, dat hoeft nou ook weer niet.

Eis dan een bepaald cijfergemiddelde of zo voor een 2de master, zodat je onderscheid houdt tussen mensen die naar een bepaald doel toe werken en 'parkeerders'.
pi_96086521
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:39 schreef MuyTrabajo het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus omdat iemand door MS, kanker of reuma maar 50% van zijn tijd voor de studie beschikbaar had moet er een etiket op zijn diploma? Succes met solliciteren dan.
Waar zeg ik dat? Wel als iemand altijd een uur extra voor z'n tentamen krijgt. Dan hoor je geen gelijkwaardig diploma te krijgen, want dat ben je dan niet. Een werkgever zou dat moeten kunnen zien. Als je de helft van je studietijd in het ziekenhuis ligt, maar wel de tentamens op basis van dezelfde eisen haalt, dan is er geen probleem. Je CV laat je eventuele vertraging dan wel zien. Mensen met dyslexie, discalculatie en weet ik wat zijn gewoon minder slim, punt. Heel jammer voor ze, niveauverschillen zijn er nou eenmaal.
quote:
Gehandicapten vrijstellen van de regel levert lang niet zoveel gehannes op als studeren van een PGB (kan dat nu trouwens?)Nu al is er een groep die een jaar langer stufie krijgen. Als we de beoordeling tot vrijstelling daar aan koppelen hoeven we praktisch niks anders te doen.

En onderwijs op jouw intellectueel niviea is een basisrecht, al zit je daarna alleen maar in een rolstoel.
Ik ken ook iemand die even een jaar extra stufi geregeld heeft omdat hij dyslexie zou hebben. Dat heeft ie helemaal niet, maar dan zou hij ook nog eens een jaar extra krijgen. Hoe bedoel je fraude in de hand werken. Ik zie het liefst al dit soort regelingen verdwijnen. Gewoon gelijke spelregels voor iedereen. En de een is nou eenmaal minder geschikt voor een universitaire studie dan de ander. Vervelend misschien, maar waarom voor iemand die niet kan rekenen wel een uitzondering maken en de ander waarvoor geen labeltje is, heeft pech en moet maar stratenmaker worden?
pi_96091997
quote:
Waar zeg ik dat? Wel als iemand altijd een uur extra voor z'n tentamen krijgt. Dan hoor je geen gelijkwaardig diploma te krijgen, want dat ben je dan niet. Een werkgever zou dat moeten kunnen zien. Als je de helft van je studietijd in het ziekenhuis ligt, maar wel de tentamens op basis van dezelfde eisen haalt, dan is er geen probleem. Je CV laat je eventuele vertraging dan wel zien. Mensen met dyslexie, discalculatie en weet ik wat zijn gewoon minder slim, punt. Heel jammer voor ze, niveauverschillen zijn er nou eenmaal.
Mensen die ten gevolge van een verbrijzeld gewricht 3 keer zo traag schrijven zijn niet minder intelligent maar hebben wel verlenging nodig. Moeten die dan ook een etiketje krijgen terwijl je bij een latere werkgever geen woord meer hoeft te schrijven?
Negen op tien keer hoeft een ingenieur namelijk voor zijn werk niet of nauwelijks te schrijven. Typen moet hij wel maar diezelfde handicap hindert totaal niet bij het typen.
Nee, werk maar lekker zonder etiketjes. Waar het om moet gaan is ofdat je een bepaald niveau aankan, ofdat je bepaalde parate kennis hebt opgedaan en ofdat je bepaalde inzichten hebt ontwikkeld. De rest blijkt allemaal wel in de praktijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96092173
Dan opeens geen etiketjes, maar als je een jaar vrijstelling wil van langstudeerboete en een jaar extra stufi opeens wel. Goed dat ik het snap. ;)

Nee, doe maar gewoon voor iedereen dezelfde regels, wel zo eerlijk.
  donderdag 28 april 2011 @ 15:50:24 #37
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96092309
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:51 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Ik moet hier nog even op reageren hoor. Ik heb altijd gewerkt (vanaf mn 17e fulltime), ben gelijk na mn HAVO gaan werken. Mijn HBO studie doe ik deeltijd...daarnaast werk ik nog 40 uur. Iedereen adviseerde mij om in elk geval mn HBO af te maken en daarna kon ik altijd nog naar de uni. Nu worden de spelregels ineens veranderd en moet ik dus ook mijn plan aanpassen. En ik ga misschien wel voor mijn plezier naar de uni ja...10 jaar werkervaring doet je beseffen dat het echt belangrijk is om een baan en een functie te hebben die bij je past..En daarvoor moet ik naar de uni.

Ik baal van die extra 6000 euro, maar dat houdt mij niet tegen.
Probeer ook even mijn post contextueel te interpreteren...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 28 april 2011 @ 15:51:04 #38
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96092340
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:55 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Dat ben ik wel met je eens.

Op een gegeven moment was het mode om nog maar een master te doen als men het grotemensenleven nog niet zo zag zitten, dat hoeft nou ook weer niet.

Eis dan een bepaald cijfergemiddelde of zo voor een 2de master, zodat je onderscheid houdt tussen mensen die naar een bepaald doel toe werken en 'parkeerders'.
Je kunt het niet met mee eens zijn, want dit is niet mijn mening... :P
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_96092389
quote:
Ik ken ook iemand die even een jaar extra stufi geregeld heeft omdat hij dyslexie zou hebben. Dat heeft ie helemaal niet, maar dan zou hij ook nog eens een jaar extra krijgen. Hoe bedoel je fraude in de hand werken. Ik zie het liefst al dit soort regelingen verdwijnen. Gewoon gelijke spelregels voor iedereen. En de een is nou eenmaal minder geschikt voor een universitaire studie dan de ander. Vervelend misschien, maar waarom voor iemand die niet kan rekenen wel een uitzondering maken en de ander waarvoor geen labeltje is, heeft pech en moet maar stratenmaker worden?
Typisch een VVD-mentaliteit, de echt zwakkeren straffen omdat er wat klootzakken tussen zitten die er misbruik van maken. Hier valt over te discussiëren maar laten we eerst en vooral vaststellen dat:
- de procedures niet goed zijn als iemand dyslexie kan faken
- in tal van gevallen geen twijfel mogelijk is over een handicap. Dyslexie KAN inderdaad slecht gediagnosticeerd worden. Kan, want MRI-opnames kunnen bijv. duidelijkheid geven, hoe verder in de toekomst hoe meer.
Iemand die dyscalculie heeft hoeft niet toegelaten te worden tot een studierichting waarvoor je wiskunde moet volgen, de vraag is ofdat zo iemand ook geen psycholoog moet kunnen worden omdat hij moeite heeft met statistie. Deze vraag ga ik voorlopig niet proberen te beantwoorden (te lastig).
Maar wat te denken van iemand bij wie op 3-jarige leeftijd kernautisme werd vastgesteld, die op het HAVO begon en zonder te blijven zitten of met 1 keer te blijven zitten het VWO-diploma behaalde. Het is volstrekt normaal dat zo iemand op de universiteit alsnog een jaar extra nodig heeft in vergeiljking met andere studenten om tal van redenen die in mindere of meerdere mate zijn gedocumenteerd (verandering van omgeving, verandering van structuur, minder volgroeide hersenen etc.). Stel zo iemand toch gewoon vrij van heel die onzinnige Zijlstrabelasting, als die Zijlstrabelasting de stemmingen, de Raad van Staten en de rechters zou overleven.
Zoveel mensen betreft het niet en ik garandeer je dat het voor de maatschappij goedkoper is om even niet moeilijk te doen dan dat het is als deze mensen in een verkeerde baan terecht komen. Heb je enig idee wat hulpverlening kost die meer nodig gaat zijn in een dergelijk geval?
We moeten een beetje ons verstand gebruiken en beschaafd handelen, niet simplistisch denken waar de VVD blijkbaar zo van houdt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96092659
quote:
Dan opeens geen etiketjes, maar als je een jaar vrijstelling wil van langstudeerboete en een jaar extra stufi opeens wel. Goed dat ik het snap. ;)
Ik heb er mijn twijfels over dat jij het snapt maar inderdaad. :)
Een laatste poging.

Niet alle kwaliteiten die nodig zijn voor een studie zijn nodig voor het beroep wat je vervolgens gaat uitoefenen.
Voor de studie zijn de volgende kwaliteiten nodig: A, B, C en D
Voor het beroep zijn deze kwaliteiten nodig: B, C, D en E
Wanneer nu net kwaliteit A een probleem vormt en die kwaliteit A heeft niets te maken met je kennis, inzicht of denkniveau, met andere woorden, wanneer die kwaliteit A geen studieinhoudelijke kwaliteit is (het is een middel voor de studie, geen doel van de studie), dan moet daar rekening mee worden gehouden. Aangezien kwaliteit A niet vereist is voor het werk is het niet relevant voor de werkgever om te weten dat kwaliteit A bij jou zwak ontwikkeld is.

Kwaliteit A is in het bovenstaande voorbeeld bijvoorbeeld het schrijven, iets wat je als ingenieur of wetenschapper niet nodig hebt. Zoals gezegd: het is zeer goed mogelijk dat je 3 keer zo traag schrijft en 3 keer zo snel typt als de gemiddelde student.
Er zijn nog wel meer kwaliteiten A te bedenken.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn (het zou voor mij een raadsel zijn waarom) maar hopelijk snap je het in ieder geval nu wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96092801
@nagellak
Ik ben het in ieder geval met je eens dat de mensen die zich verder willen ontwikkelen niet de dupe mogen worden van de mensen die nog even geen zin hebben om te werken.
Belangrijker vind ik echter dat je niet tijdens het spel de regels moet veranderen. Wanneer de overheid vanaf nu de regel invoert dat iedereen die over twee jaar begint met een HBO-studie geen master meer vergoed krijgt: prima. Ofdat ik daar nu een voorstander of tegenstander van ben laat ik in het midden maar in ieder geval weet elke leerling van te voren waar hij aan toe is. Tijdens het spel de regels veranderen is deontologisch incorrect, zelfs al zou het juridisch mogen (wat nog moet blijken).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96092994
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb er mijn twijfels over dat jij het snapt maar inderdaad. :)
Een laatste poging.

Niet alle kwaliteiten die nodig zijn voor een studie zijn nodig voor het beroep wat je vervolgens gaat uitoefenen.
Voor de studie zijn de volgende kwaliteiten nodig: A, B, C en D
Voor het beroep zijn deze kwaliteiten nodig: B, C, D en E
Wanneer nu net kwaliteit A een probleem vormt en die kwaliteit A heeft niets te maken met je kennis, inzicht of denkniveau, met andere woorden, wanneer die kwaliteit A geen studieinhoudelijke kwaliteit is (het is een middel voor de studie, geen doel van de studie), dan moet daar rekening mee worden gehouden. Aangezien kwaliteit A niet vereist is voor het werk is het niet relevant voor de werkgever om te weten dat kwaliteit A bij jou zwak ontwikkeld is.

Kwaliteit A is in het bovenstaande voorbeeld bijvoorbeeld het schrijven, iets wat je als ingenieur of wetenschapper niet nodig hebt. Zoals gezegd: het is zeer goed mogelijk dat je 3 keer zo traag schrijft en 3 keer zo snel typt als de gemiddelde student.
Er zijn nog wel meer kwaliteiten A te bedenken.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn (het zou voor mij een raadsel zijn waarom) maar hopelijk snap je het in ieder geval nu wel.
Als iemand echt aantoonbaar iets aan z'n handen heeft, zie ik geen probleem om hulpmiddelen toe te staan. Maar doe dit via de examencommissie van de opleiding en probeer niet alles van bovenaf te regelen.

Daarnaast zijn er naar mijn mening veel te veel labeltjes als autisme, dyslexie, discalculatie, adhd en dit soort dingen. Dit zit in de hersenen en heeft weldegelijk te maken met iemands intelligentie en capaciteiten. Die mensen mogen best een opleiding proberen, maar als ze het niet halen, dat kunnen ze het niet aan. Om welke reden dat dan ook moge zijn. Ik vind het vreemd dat je onderscheid wil maken tussen iemand die gewoon niet slim genoeg is en iemand die zich niet kan concentreren, waarom de een wel de ander niet? Dat ik volstrekt willekeur? Vervelend hoor dat niet iedereen een universitaire opleiding aan kan, maar dat hebben we gewoon te accepteren.
pi_96093133
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:46 schreef Schuifpui het volgende:
Dan opeens geen etiketjes, maar als je een jaar vrijstelling wil van langstudeerboete en een jaar extra stufi opeens wel. Goed dat ik het snap. ;)

Nee, doe maar gewoon voor iedereen dezelfde regels, wel zo eerlijk.
Ok, je hebt het gewoon over mensen met leerstoornissen, en niet over mensen die lichamelijk ziek zijn.

Daarover valt te discussiëren of die wel of niet iemands niveau omlaag halen.

Al zou ik in sommige gevallen haast zeggen van niet. Het bedrijfsleven is een beetje ons onderwijs ingeslopen en legt allerlei eisen op die niks met vakkennis te maken hebben. En ja, dan komen mensen die niet kunnen blaten en niet zo flexibel zijn, in de problemen.

Dan is het heel simpel om te roepen dat iemand het niveau niet heeft. Maar zo iemand kan intellectueel best in staat zijn bijvoorbeeld een studie elektrotechniek af te ronden. Heeft hij dan het niveau niet, omdat hij niet kan blaten? Sinds wanneer hoort 'kunnen blaten' bij het vakgebied elektrotechniek?

En dan gaat het er weer over dat je dat later in je werk ook moet kunnen, dus dat dat er inderdaad bij hoort.

Maar dan kom je aan een heel fundamenteel issue. Hoe zien wij ons universitair onderwijs? Moet het opleiden voor een beroep? Of moet het opleiden tot een vakgebied zelf?
pi_96094068
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:07 schreef Schuifpui het volgende:

Daarnaast zijn er naar mijn mening veel te veel labeltjes als autisme, dyslexie, discalculatie, adhd en dit soort dingen. Dit zit in de hersenen en heeft weldegelijk te maken met iemands intelligentie en capaciteiten. Die mensen mogen best een opleiding proberen, maar als ze het niet halen, dat kunnen ze het niet aan. Om welke reden dat dan ook moge zijn. Ik vind het vreemd dat je onderscheid wil maken tussen iemand die gewoon niet slim genoeg is en iemand die zich niet kan concentreren, waarom de een wel de ander niet? Dat ik volstrekt willekeur? Vervelend hoor dat niet iedereen een universitaire opleiding aan kan, maar dat hebben we gewoon te accepteren.
M.b.t. autisme, fiets zonder problemen met hoge cijfers door de middelbare school maar komt op de universiteit in de probleem. Niet het niveau van de aangeboden stof is het probleem, maar de manier waarop het wordt aangeboden is suboptimaal waardoor de persoon in kwestie langer nodig heeft.

Is dat nog steeds iemand die te weinig capaciteiten / intelligentie heeft?
  donderdag 28 april 2011 @ 16:42:21 #45
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96094515
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:32 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

M.b.t. autisme, fiets zonder problemen met hoge cijfers door de middelbare school maar komt op de universiteit in de probleem. Niet het niveau van de aangeboden stof is het probleem, maar de manier waarop het wordt aangeboden is suboptimaal waardoor de persoon in kwestie langer nodig heeft.

Is dat nog steeds iemand die te weinig capaciteiten / intelligentie heeft?
Tja, als je niet op een bepaald niveau mee kan doen ben je niet geschikt. Of dat dan in een paar gevallen te maken heeft met "suboptimale leeromstandigheden" voor dat selecte groepje komt op mij over als maar etiketjes verzinnen om zo vooral te doen alsof iemand wel aan de norm voldoet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_96094704
quote:
Als iemand echt aantoonbaar iets aan z'n handen heeft, zie ik geen probleem om hulpmiddelen toe te staan.
Één zo'n hulpmiddel is meer tijd geven tijdens het examen aangezien hij veel meer tijd nodig heeft om alles op te schrijven.
Voor een babbelstudie kan je inderdaad een laptop of iets dergelijks gebruiken maar bij bèta-examens is dat helaas geen optie aangezien het verdomd lastig is om met een laptop formules in te voeren (ik typ zeer snel en ik schrijf zeer traag maar ook ik heb met LaTeX toch meer tijd nodig om een formule in te voeren dan wanneer ik dat met de hand doe) en je al helemaal geen plaatjes kan tekenen met een laptop. De reden dat ze in een professionele werkomgeving toch met computers alles op papier zetten is omdat het er verzorgder uitziet, het is echter wel een relatief traag proces.
Het eenvoudigste hulpmiddel is dus gewoon wat extra tijd geven en precies die extra tijd die jij langer doet over het opschrijven van je examen. Dan heb jij geen enkel voordeel of nadeel t.o.v. andere studenten aangezien je even lang doet over het lezen en interpreteren van de opgaven, het nadenken over de oplossingsstrategie, het formuleren van het antwoord etc.
Wanneer de docent/surveillant ziet dat jij net als de anderen, ik noem maar iets, de helft van de tijd aan het schrijven bent dan weet die wel dat je geen misbruik maakt van de verlenging. Vanzelfsprekend moet elk examen zo zijn opgesteld dat bijna iedereen die de stof goed beheerst binnen de tijd het examen kan voltooien, anders deugt het examen gewoon niet. Laat die paar uitzonderingen die echt medische bewijzen kunnen overhandigen (een verbrijzeld gewricht is nogal duidelijk) doorwerken totdat ze het afhebben zolang je ziet dat ze een gelijk deel van de tijd aan het schrijven zijn als anderen: simpel, efficiënt, eerlijk en rechtvaardig.

Dat er teveel mensen een etiket hebben ben ik met je eens, ook ik vermoed dat bij velen de problematiek dermate licht is dat er weinig faciliteiten nodig zijn, ook ik vraag me bij sommige van die etiketten af (dyscalculie bijv.) waar de grens ligt met gewoon een lagere intelligentie hebben, in ieder geval op dat vlak. Laat die paar (minder dan 1 op 30) mensen die ECHT een serieuze handicap hebben daar niet de dupe van worden. Geloof het of niet maar juist die mensen worden er nu al de dupe van dat zoveel mensen voor iets relatiefs triviaal al zo'n etiket krijgen omdat zij dezelfde scepsis ondervinden als dat die mensen ondervinden.
Een combinatie van kernautisme (kan ook problemen geven met het schrijven door tal van factoren en deze mensen kunnen eveneens hoogbegaafd zijn) + een verbrijzeld gewricht is echt wel van een geheel andere orde dan iemand die misschien wel en misshien niet de lichtst mogelijke vorm van autisme heeft en die er tot zijn pubertijd weinig van heeft gemerkt.

Kortom: ben misschien strenger wie je wel en niet extra faciliteiten geeft maar geef die mensen die er echt recht op hebben dan ook fatsoenlijke faciliteiten zolang zij aan het einde van de opleiding exact hetzelfde of meer kunnen als de andere studenten. Iemand die dyscalculie heeft moet immers geen exacte studie volgen en iemand die dyslexie heeft moet immers geen babbelstudie volgen. In dat geval hoef je ook wat mij betreft geen faciliteiten te geven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96094808
quote:
Ok, je hebt het gewoon over mensen met leerstoornissen, en niet over mensen die lichamelijk ziek zijn.

Daarover valt te discussiëren of die wel of niet iemands niveau omlaag halen.

Al zou ik in sommige gevallen haast zeggen van niet. Het bedrijfsleven is een beetje ons onderwijs ingeslopen en legt allerlei eisen op die niks met vakkennis te maken hebben. En ja, dan komen mensen die niet kunnen blaten en niet zo flexibel zijn, in de problemen.

Dan is het heel simpel om te roepen dat iemand het niveau niet heeft. Maar zo iemand kan intellectueel best in staat zijn bijvoorbeeld een studie elektrotechniek af te ronden. Heeft hij dan het niveau niet, omdat hij niet kan blaten? Sinds wanneer hoort 'kunnen blaten' bij het vakgebied elektrotechniek?

En dan gaat het er weer over dat je dat later in je werk ook moet kunnen, dus dat dat er inderdaad bij hoort.

Maar dan kom je aan een heel fundamenteel issue. Hoe zien wij ons universitair onderwijs? Moet het opleiden voor een beroep? Of moet het opleiden tot een vakgebied zelf?
Ik stel voor dat we die discussie in een ander topic voeren aangezien ik dit zo'n fundamentele discussie vind die zeker gevoerd moet worden dat die een apart topic verdient.
Ik ga er nu een openen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 28 april 2011 @ 16:53:18 #48
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96094969
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik stel voor dat we die discussie in een ander topic voeren aangezien ik dit zo'n fundamentele discussie vind die zeker gevoerd moet worden dat die een apart topic verdient.
Ik ga er nu een openen.
Dat je daar allemaal tijd voor hebt.... kun je niet beter wat gaan studeren? ;) :P
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_96095139
Eigenlijk wel, dat ga ik dadelijk ook doen, na het openen van dit topic.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96095290
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96095349
quote:
M.b.t. autisme, fiets zonder problemen met hoge cijfers door de middelbare school maar komt op de universiteit in de probleem. Niet het niveau van de aangeboden stof is het probleem, maar de manier waarop het wordt aangeboden is suboptimaal waardoor de persoon in kwestie langer nodig heeft.
Een paar jaar geleden was er zo'n jongen die allemaan tienen haalde voor zijn VWO-examens en toch in het eerste jaar van zijn studie aan de TU/e uitviel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96095613
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden was er zo'n jongen die allemaan tienen haalde voor zijn VWO-examens en toch in het eerste jaar van zijn studie aan de TU/e uitviel.
Ik heb de middelbare school ook met twee vingers in m'n neus gehaald (gymnasium + wat extra vakken), maar de universiteit was misschien niet zo'n goede keuze voor mij. Na flink wat uitloop nu eindelijk zo goed als klaar, maar zou het niet overdoen. Veel te breed en te weinig structuur. Een gerichte opleiding was denk ik beter geweest. Heb ondertussen wel een leuke fulltime baan, dus ben nog wel goed terecht gekomen :)
pi_96095866
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:42 schreef eriksd het volgende:

[..]

Tja, als je niet op een bepaald niveau mee kan doen ben je niet geschikt. Of dat dan in een paar gevallen te maken heeft met "suboptimale leeromstandigheden" voor dat selecte groepje komt op mij over als maar etiketjes verzinnen om zo vooral te doen alsof iemand wel aan de norm voldoet.
Dus i.p.v. een opleiding af te ronden kunnen die mensen beter een WA-jong uitkering aanvragen?
pi_96095952
aardbeien plukken
pi_96096038
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 17:15 schreef Sjappel het volgende:
aardbeien plukken
Gehandicapten zijn duurder en werken veel minder hard dan Bulgaren en Roemenen, dus die vlieger gaat niet op.
  donderdag 28 april 2011 @ 18:27:24 #56
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96098726
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden was er zo'n jongen die allemaan tienen haalde voor zijn VWO-examens en toch in het eerste jaar van zijn studie aan de TU/e uitviel.
Je zou toch gaan studeren? ~O>
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_96107102
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden was er zo'n jongen die allemaan tienen haalde voor zijn VWO-examens en toch in het eerste jaar van zijn studie aan de TU/e uitviel.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 17:13 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dus i.p.v. een opleiding af te ronden kunnen die mensen beter een WA-jong uitkering aanvragen?
Even aluhoedje op. Is het niet typisch dat in het onderwijs de laatste paar jaar de nadruk steeds meer is gaan liggen op sosjale blaatskills en minder op inhoud?

En dat mensen die meer met inhoud hebben het daar moeilijk mee hebben?

En dat mensen die inhoudelijk zeer sterk zijn bij voorbaat al als 'verdacht' worden aangemerkt? (noem hier op fok! een gevalletje cum laude, en 9 van de 10 keer valt het woord 'autist').

Slim lijkt wel het nieuwe dom.
  donderdag 28 april 2011 @ 21:07:26 #58
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96107609
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:00 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

[..]

Slim lijkt wel het nieuwe dom.
Die snap ik niet...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_96107834
quote:
2s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:07 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die snap ik niet...
Serieus niet?

Vroeger werd "dom" zijn als sociaal onwenselijk geacht, tegenwoordig is "slim" zijn sociaal onwenselijk.

@MuyTrabajo, wat is er mis met een autist? Is autist het nieuwe "kankerhomo"?
pi_96109153
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:10 schreef von_Preussen het volgende:
@MuyTrabajo, wat is er mis met een autist? Is autist het nieuwe "kankerhomo"?
Als je je oren laat hangen naar de dogma's van het popiejopie v(m)bo/lbo-blaatvolk, then absofsckinglutely :') .
pi_96111604
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:10 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Serieus niet?

Vroeger werd "dom" zijn als sociaal onwenselijk geacht, tegenwoordig is "slim" zijn sociaal onwenselijk.

@MuyTrabajo, wat is er mis met een autist? Is autist het nieuwe "kankerhomo"?
Nee, ik bedoel dat slim zijn tegenwoordig gekoppeld wordt aan een 'gebrek' (an sociale vaardigheden) terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

En dat sociale vaardigheden tegenwoordig zo belangrijk worden gevonden dat de kwaliteiten van mensen die die vaardigheden missen niet meer meetellen.
  donderdag 28 april 2011 @ 22:06:41 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96112316
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:00 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

[..]

Even aluhoedje op. Is het niet typisch dat in het onderwijs de laatste paar jaar de nadruk steeds meer is gaan liggen op sosjale blaatskills en minder op inhoud?

En dat mensen die meer met inhoud hebben het daar moeilijk mee hebben?

En dat mensen die inhoudelijk zeer sterk zijn bij voorbaat al als 'verdacht' worden aangemerkt? (noem hier op fok! een gevalletje cum laude, en 9 van de 10 keer valt het woord 'autist').

Slim lijkt wel het nieuwe dom.
Het bedrijfsleven wil geen slimme medewerkers, men wil een gehoorzame overwerker, dus dat is wat de scholen leveren (plus dat het zo zielig is als 30% opeens niet meer mee kan doen op het hbo).
  donderdag 28 april 2011 @ 22:12:05 #63
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96112751
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 21:59 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat slim zijn tegenwoordig gekoppeld wordt aan een 'gebrek' (an sociale vaardigheden) terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

En dat sociale vaardigheden tegenwoordig zo belangrijk worden gevonden dat de kwaliteiten van mensen die die vaardigheden missen niet meer meetellen.
Mensen die 'de wetenschap' in gaan zijn vaak ook wel een beetje merkwaardig wat niet direct wil zeggen dat ze direct contactgestoord zijn. Wil iemand zijn volledige potentieel benutten, dan is het wel belangrijk dat deze naast 'slim' ook sociaal vaardig is. Aan mensen die de hele dag in hun eentje op een zolderkamertje studeren en slechts beperkt meedoen aan het maatschappelijk leven hebben wij niet zoveel.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_96112798
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:06 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Het bedrijfsleven wil geen slimme medewerkers, men wil een gehoorzame overwerker, dus dat is wat de scholen leveren (plus dat het zo zielig is als 30% opeens niet meer mee kan doen op het hbo).
En de opgestoken kraagjes brengen de inhoudelijk sterke medewerker graag in diskrediet omdat ze zenuwachtig van hem worden.

Liever een niet bedreigende 'sociaal vaardige' ja-knikker.

Heb nog steeds m'n aluhoedje op. :P
pi_96112872
Conclusie: zorg dat je ergens retegoed in wordt en begin dan een eigen bedrijfje als zelfstandig consultant voor schandelig hoge bedragen.

Verdien je meer dan de loonslaven terwijl je het hele politieke spel in een bedrijf niet hoeft mee te spelen.
pi_96113021
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:12 schreef Ryon het volgende:

[..]

Mensen die 'de wetenschap' in gaan zijn vaak ook wel een beetje merkwaardig wat niet direct wil zeggen dat ze direct contactgestoord zijn.
Ik heb het idee dat deze mensen wel als zodanig gebrandmerkt worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:12 schreef Ryon het volgende:

Aan mensen die de hele dag in hun eentje op een zolderkamertje studeren en slechts beperkt meedoen aan het maatschappelijk leven hebben wij niet zoveel.
Wat is beperkt? Moeten ze een x keer per jaar in de kroeg zitten of is professioneel contact met collega's (via conferenties. papers, en op de faculteit ) ook genoeg?
  donderdag 28 april 2011 @ 22:31:13 #67
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96114151
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:16 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat deze mensen wel als zodanig gebrandmerkt worden.
Dat doen mensen niet bewust. Ik heb zelf - als student - redelijk wat ervaring met lui die binnen de muren van de universiteit blijven om een intellectuele prestatie neer te zetten. Die zijn in vergelijking met de doorsnee student vaak wat minder makkelijk in de omgang. Wat soms wel eens tot een probleem kan leiden.

quote:
Wat is beperkt? Moeten ze een x keer per jaar in de kroeg zitten of is professioneel contact met collega's (via conferenties. papers, en op de faculteit ) ook genoeg?
Daar zijn natuurlijk geen harde normen voor. Maar op het moment dat je wat kan, is het ook wel zo handig dat er mensen zijn die weten en erkennen dat je wat kan. Sommige figuren denken dat ze door een boel te publiceren of gewoon braaf hun werk doen dat ze wel opvallen. Maar zo werkt de wereld natuurlijk niet. Mensen moeten jou wel kennen willen ze je onthouden en weten waar toe je instaat bent.

Het helpt dan ook door flink luidruchtig te zijn en jouw kunnen onder de aandacht te brengen. Dit doe je door jezelf onder mensen te begeven. Levert uiteindelijk meer op dan als je wacht totdat mensen jou 'ontdekken'. Dit klinkt allemaal vrij vanzelfsprekend, maar bizar genoeg is dat voor veel mensen toch heel moeilijk om in de praktijk te brengen. met alle gevolgen van dien.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_96114899
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:31 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat doen mensen niet bewust. Ik heb zelf - als student - redelijk wat ervaring met lui die binnen de muren van de universiteit blijven om een intellectuele prestatie neer te zetten. Die zijn in vergelijking met de doorsnee student vaak wat minder makkelijk in de omgang. Wat soms wel eens tot een probleem kan leiden.

[..]

Daar zijn natuurlijk geen harde normen voor. Maar op het moment dat je wat kan, is het ook wel zo handig dat er mensen zijn die weten en erkennen dat je wat kan. Sommige figuren denken dat ze door een boel te publiceren of gewoon braaf hun werk doen dat ze wel opvallen. Maar zo werkt de wereld natuurlijk niet. Mensen moeten jou wel kennen willen ze je onthouden en weten waar toe je instaat bent.

Het helpt dan ook door flink luidruchtig te zijn en jouw kunnen onder de aandacht te brengen. Dit doe je door jezelf onder mensen te begeven. Levert uiteindelijk meer op dan als je wacht totdat mensen jou 'ontdekken'. Dit klinkt allemaal vrij vanzelfsprekend, maar bizar genoeg is dat voor veel mensen toch heel moeilijk om in de praktijk te brengen. met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk helpt het jezelf te verkopen. Ik heb alleen het idee dat men steeds minder tolerant is tegen afwijkende types.

Ik werd altijd raar gevonden, was zeker weten autist en lag op het HBO en bij de opleiding psychologie altijd buiten de groep.

Nu heb ik echter een vriendenkring die bestaat uit echte academici, waar ik me op mijn plek voel. Hier pas ik in de groep, doe leuke dingen en ben niet bang om te netwerken.

Dus wat maakt iemand afwijkend, zijn rare zelf of een intolerante omgeving?
pi_96123639
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:41 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Natuurlijk helpt het jezelf te verkopen. Ik heb alleen het idee dat men steeds minder tolerant is tegen afwijkende types.

Ik werd altijd raar gevonden, was zeker weten autist en lag op het HBO en bij de opleiding psychologie altijd buiten de groep.

Nu heb ik echter een vriendenkring die bestaat uit echte academici, waar ik me op mijn plek voel. Hier pas ik in de groep, doe leuke dingen en ben niet bang om te netwerken.

Dus wat maakt iemand afwijkend, zijn rare zelf of een intolerante omgeving?
Dat. + dat luidruchtig zijn, met andere woorden spontaan en extravert vind ik echt overrated onderhand. Het lijkt wel een soort norm te zijn en gezien als de standaard ipv dat het een type persoonlijkheid is naast vele andere. Bv. in van die reality wedstrijdprogrammas ook daar wordt jezelf zijn synoniem gesteld aan spontaan en dan moet je bij mediatraining wel heel snel een bijdehand antwoord klaar hebben anders heb je geen persoonlijkheid.
Dus ipv dat bv introversie als persoonlijkheid wordt gezien wordt het voorgesteld als een afwijking.
Dat moeten we niet willen lijkt me.
zelfde als diginoob
pi_96130640
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 03:49 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Dat. + dat luidruchtig zijn, met andere woorden spontaan en extravert vind ik echt overrated onderhand. Het lijkt wel een soort norm te zijn en gezien als de standaard ipv dat het een type persoonlijkheid is naast vele andere.
k moet het ze nageven: het is wel slim van zulke types om de eigen kwaliteiten weten te verkopen als de belangrijkste kwaliteit ter wereld.
  vrijdag 29 april 2011 @ 11:50:47 #71
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96131529
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 11:32 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

k moet het ze nageven: het is wel slim van zulke types om de eigen kwaliteiten weten te verkopen als de belangrijkste kwaliteit ter wereld.
Daar raak je precies de essentie van het geheel. De vaardigheid om je eigen kwaliteiten te verkopen als de belangrijkste van de hele wereld wordt gezien als zeer wenselijk en is zeker niet overrated, maar wellicht zelfs noodzakelijk om ergens te komen.

Deze vaardigheid wordt vaak gelinkt aan extravert en brutaal gedrag. Vandaar dat deze karaktereigenschappen hoog in het vaandel staan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_96131791
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 11:50 schreef Ryon het volgende:

[..]

Daar raak je precies de essentie van het geheel. De vaardigheid om je eigen kwaliteiten te verkopen als de belangrijkste van de hele wereld wordt gezien als zeer wenselijk en is zeker niet overrated, maar wellicht zelfs noodzakelijk om ergens te komen.

Deze vaardigheid wordt vaak gelinkt aan extravert en brutaal gedrag. Vandaar dat deze karaktereigenschappen hoog in het vaandel staan.
Iemand met een goede babbel is goud waard! Maar als mensen die kwaliteiten niet hebben, dat maakt ze niet meteen tot slechte werknemers.
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:05:16 #73
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96132353
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 11:55 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Iemand met een goede babbel is goud waard!
Vind ik niet, is alleen maar lastig
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:56:54 #74
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_96134933
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 11:55 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Iemand met een goede babbel is goud waard! Maar als mensen die kwaliteiten niet hebben, dat maakt ze niet meteen tot slechte werknemers.
Voor iemand zijn arbeid of cijfers zal dat weinig uit maken. Maar een introvert karakter kan iemand zijn groei wel beperken doordat mensen te afwachtend zijn, zichzelf te weinig verkopen of te terughoudend zijn in het opzoek gaan naar nieuwe uitdagingen en sociale omgevingen waarin zij zich verder kunnen ontwikkelen. Dat is jammer.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_96812239
Is er al iets meer bekend? Of is het nu wachten tot de eerste kamer gekozen is?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:03:12 #76
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96816440
Het is al door de 1e kamer.... :@

[ Bericht 66% gewijzigd door RobertoCarlos op 14-05-2011 23:42:20 (Info kllopte niet ) ]
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:05:12 #77
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_96816568
Opvallend dat het daaromtrent zo rustig is gebleven.
pi_96817146
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
Het is al door de 1e kamer....
Nee hoor. Het is pas net (26 april) door de 2e kamer aangenomen. Pas op 24 mei gaat de Eerste Kamer bezig met een 'voorbereidend onderzoek'.

Zie hier: http://www.eerstekamer.nl(...)erhoging_collegegeld

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2011 23:15:01 ]
pi_96818209
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is pas net (26 april) door de 2e kamer aangenomen. Pas op 24 mei gaat de Eerste Kamer bezig met een 'voorbereidend onderzoek'.

Zie hier: http://www.eerstekamer.nl(...)erhoging_collegegeld
toch wat beter opletten, want RobertoCarlos heeft wel gelijk hoor
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:41:27 #80
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96819047
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
het is al door de 1e kamer....
Nee, ik heb ongelijk, het moet idd nog naar de 1e kamer..

[ Bericht 3% gewijzigd door RobertoCarlos op 15-05-2011 07:53:02 ]
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:51:06 #81
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_96819690
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:30 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

toch wat beter opletten, want RobertoCarlos heeft wel gelijk hoor
Nee, dat heeft hij niet.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_96824959
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:05 schreef von_Preussen het volgende:
Opvallend dat het daaromtrent zo rustig is gebleven.
Nogal. Al ben ik wel heel benieuwd wat de Eerste Kamer ermee gaat doen.
  zondag 15 mei 2011 @ 07:55:03 #83
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96827861
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:48 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nogal. Al ben ik wel heel benieuwd wat de Eerste Kamer ermee gaat doen.
Ik ook. Ik was in de war doordat je overal berichten hoorde/las dat de wet erdoor was en dat de wet per 1-9-2012 ingevoerd zou worden . Domme media en zelfs studentenorganisaties snappen het niet... 8)7
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_97208515
Ik denk dat menig student vanaf 2012 toch wel aardig de sjaak is met deze 1e kamer uitslag :@
  maandag 23 mei 2011 @ 18:07:28 #85
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_97209934
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 17:38 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Ik denk dat menig student vanaf 2012 toch wel aardig de sjaak is met deze 1e kamer uitslag :@
Ja, dat.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_97210917
Is er nu nog iets waar we op kunnen hopen zodat het niet doorgaat? Behalve dan te hopen dat het kabinet valt..
  maandag 23 mei 2011 @ 18:32:13 #87
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_97211042
Hopen op verzet in de Eerste Kamer door coalitie-senatoren. Reken er maar niet op.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  maandag 23 mei 2011 @ 18:32:44 #88
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_97211066
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Is er nu nog iets waar we op kunnen hopen zodat het niet doorgaat? Behalve dan te hopen dat het kabinet valt..
Hopen dat de SGP zich aan haar christelijke waarden vasthoudt.
AFC AJAX
  maandag 23 mei 2011 @ 18:33:17 #89
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_97211090
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Is er nu nog iets waar we op kunnen hopen zodat het niet doorgaat? Behalve dan te hopen dat het kabinet valt..
Hopen op een dissident binnen een van de vier partijen die nu effectief de coalitie vormen. maar goed, dan moet je dus CDA'ers of VVD'ers met een ruggegraat hebben, dus nee, ga er maar vanuit dat het volgend jaar ingaat.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  maandag 23 mei 2011 @ 18:51:41 #90
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_97211925
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:33 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Hopen op een dissident binnen een van de vier partijen die nu effectief de coalitie vormen. maar goed, dan moet je dus CDA'ers of VVD'ers met een ruggegraat hebben, dus nee, ga er maar vanuit dat het volgend jaar ingaat.
Ja, dat.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 23 mei 2011 @ 23:36:36 #91
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_97230525
Je zou toch denken en je mag toch hopen dat Nederland niet in die mate een bananenrepubliek (nu ja, bananenmonarchie) is dat voor deeltijdstudies dezelfde nominale studieduur mag worden gesteld als voor voltijdsstudies. Ik ben benieuwd ofdat onze senatoren over voldoende verstand beschikken om dit op te merken en dat ze over voldoende integriteit beschikken om hiernaar te handelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_97230673
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou toch denken en je mag toch hopen dat Nederland niet in die mate een bananenrepubliek (nu ja, bananenmonarchie) is dat voor deeltijdstudies dezelfde nominale studieduur mag worden gesteld als voor voltijdsstudies. Ik ben benieuwd ofdat onze senatoren over voldoende verstand beschikken om dit op te merken en dat ze over voldoende integriteit beschikken om hiernaar te handelen.
Ja maar ja maar, anders wordt deeltijd een sluiproute voor voltijdstudenten!!! :'( :'( :'(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2011 23:39:25 ]
  maandag 23 mei 2011 @ 23:40:30 #93
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_97230747
quote:
Ik denk dat menig student vanaf 2012 toch wel aardig de sjaak is met deze 1e kamer uitslag :@
Afwachten!
De SGP en de CU zijn bereid om hun ziel te verkopen aan de duivel, op die partijen hoeven wij niet te rekenen. Voor het senaat hoop ik dat:
- het wetsvoorstel zorgvuldiger wordt behandeld dan in het parlement, dat er o.a. eindelijk eens aandacht wordt besteed aan de onrechtvaardige behandeling van deeltijdstudenten
- CDA-senatoren tegen het wetsvoorstel stemmen aangezien veel CDA'ers niet zo tevreden zijn over de (extreem?)rechtse koers van het CDA en van mening zijn dat dit mede de oorzaak is van het sterk aantal gedaalde zetels.

Daarna is de Raad van Staten, die reeds op alle punten negatief adviseerde, aan zet en dan kunnen de rechters er nog een stokje voor steken indien hier juridische gronden voor zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 23 mei 2011 @ 23:41:49 #94
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_97230823
quote:
Ja maar ja maar, anders wordt deeltijd een sluiproute voor voltijdstudenten!!! :'( :'( :'(
Vandaar dat ik hierboven het woordje integriteit gebruikte. Het is nogal wat om politici te verwijten dat ze een gebrek aan integriteit hebben, deze verdenking spreek ik niet zomaar uit.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_97231842
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 23:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Afwachten!
De SGP en de CU zijn bereid om hun ziel te verkopen aan de duivel, op die partijen hoeven wij niet te rekenen. Voor het senaat hoop ik dat:
- het wetsvoorstel zorgvuldiger wordt behandeld dan in het parlement, dat er o.a. eindelijk eens aandacht wordt besteed aan de onrechtvaardige behandeling van deeltijdstudenten
- CDA-senatoren tegen het wetsvoorstel stemmen aangezien veel CDA'ers niet zo tevreden zijn over de (extreem?)rechtse koers van het CDA en van mening zijn dat dit mede de oorzaak is van het sterk aantal gedaalde zetels.

Daarna is de Raad van Staten, die reeds op alle punten negatief adviseerde, aan zet en dan kunnen de rechters er nog een stokje voor steken indien hier juridische gronden voor zijn.
Het hele langstudeerderplan komt van het CDA he, ik weet niet of je er wel op moet rekenen dat CDA-senatoren tegen stemmen.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 01:04:10 #96
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_97233654
Het CDA is een gematigde ´christelijke ` partij met zowel rechtse als linkse leden. Senatoren zijn doorgaans iets eerder geneigd om volgens hun geweten te stemmen in plaats van volgens de partijlijn. We zullen zien. Het zou me echt niet verbazen als de Raad van Staten niet akkoord gaat met het huidige wetsvoorstel voor de Zijlstrabelasting. Daar zijn goede redenen voor, bijv. de reden die ik hierboven noemde (verkeerde nominale studieduur rekenen voor deeltijdstudies).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_97234275
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 17:38 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Ik denk dat menig student vanaf 2012 toch wel aardig de sjaak is met deze 1e kamer uitslag :@
Pretty much.
pi_97242381
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 17:38 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Ik denk dat menig student vanaf 2012 toch wel aardig de sjaak is met deze 1e kamer uitslag :@
^O^
  dinsdag 24 mei 2011 @ 16:09:10 #99
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_97250793
Ik hoop vooral dat de wet in het senaat wat grondiger wordt behandeld dan in het parlement, dat er nu eindelijk eens een goede inhoudelijke discussie wordt gevoerd in plaats van dat er aan koehandel wordt gedaan.
Ik ben in ieder geval blij dat de SP een extra zetel heeft, deze partij weet als geen ander de kwetsbare punten op te sporen en aan te wijzen.
Hopelijk gaan de ogen bij die twee van de CU dan open (eens kijken ofdat het wel of niet een christelijke partij is, iets met barmhartigheid en zo) en dan zou 1 tegenstem van een senator van de gedoogcoalitie al kunnen volstaan.
Twee punten die echt nog onvoldoende zijn besproken:
- de nominale studietijd van deeltijdstudies
- de verschillen tussen handicaps

Ook de Raad van Staten kan een wet tegenhouden indien die inhoudelijk niet deugt, het gelijkstellen van de nominale studietijd van een deeltijdstudie aan die van exact dezelfde studie in voltijd lijkt mij een dermate grote blunder dat de Raad van Staten naar aanleiding hiervan de wet in deze vorm kan blokkeren. Idem voor het over 1 kam scheren van alle handicaps: enerzijds stellen dat er rekening moet worden gehouden met handicaps maar anderzijds niet differentiëren naar aard en soort van handicap deugt inhoudelijk niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:43:03 #100
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_97257672
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoop vooral dat de wet in het senaat wat grondiger wordt behandeld dan in het parlement, dat er nu eindelijk eens een goede inhoudelijke discussie wordt gevoerd in plaats van dat er aan koehandel wordt gedaan.
Ik ben in ieder geval blij dat de SP een extra zetel heeft, deze partij weet als geen ander de kwetsbare punten op te sporen en aan te wijzen.
Hopelijk gaan de ogen bij die twee van de CU dan open (eens kijken ofdat het wel of niet een christelijke partij is, iets met barmhartigheid en zo) en dan zou 1 tegenstem van een senator van de gedoogcoalitie al kunnen volstaan.
Twee punten die echt nog onvoldoende zijn besproken:
- de nominale studietijd van deeltijdstudies
- de verschillen tussen handicaps

Ook de Raad van Staten kan een wet tegenhouden indien die inhoudelijk niet deugt, het gelijkstellen van de nominale studietijd van een deeltijdstudie aan die van exact dezelfde studie in voltijd lijkt mij een dermate grote blunder dat de Raad van Staten naar aanleiding hiervan de wet in deze vorm kan blokkeren.
En wanneer gaat de "Raad van Staten" iets over deze wet zeggen? :{w
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')