quote:Op woensdag 27 april 2011 07:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".
Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.
Trouwens, het geeft wel blijk van enorme kortzichtigheid als je die kleine investering niet wilt nemen. Wat heeft de overheid eraan als groepen mensen geen hoger onderwijs meer volgen (om uiteenlopende redenen) en derhalve in laagbetaalde baantjes of WA-jong e.d. blijven hangen?
Denk je dat dat echt opweegt tegen die paar miljoen die ze door deze maatregelen ophalen?
Oh wacht eens, zelfs Jan Kees de Jager heeft gezegd dat de langstudeermaatregelen de schatkist geen euro oplevert, hoe zit dat dan nog eens met de onbetaalbaarheid?
En als hamvraag, waarom gebruikt met de kosten als argument op langstudeerders aan te pakken en niet om die talloze bestuurders / organisaties / commisies / managers die als een parasiet op overheidsgeld teren?
Want die kosten pas echt enorm veel geld en leveren alleen maar ellende op.
quote:Op woensdag 27 april 2011 09:23 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Zoals ik de reactie van Bram van Loon begrijp, met in acht neming van het onderwerp van het topic, gaat het om gehandicapte studenten. En om die nu in hun eigen tempo hun studie af te laten maken, dat hoeft echt geen extra geld te kosten. Hoe de financiering van het hoger onderwijs in elkaar zit is al vaker langsgekomen.
quote:Op woensdag 27 april 2011 09:37 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Je blijft ook wel naar dit soort dingen zoeken he? Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
[..]
Tja wmb kan elke student prima werk vinden. Ik heb eigenlijk altijd bij m'n studie gewerkt en nog nooit problemen gehad met het vinden van een baantje. En dat is allemaal via normale sollicitaties gegaan en niet eens via via.
Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.quote:Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'wellesquote:Op woensdag 27 april 2011 18:20 schreef Ewelina het volgende:
Laatste posts van het vorige deel:
[..]
[..]
[..]
[..]
Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.
Voor dit studiejaar niet meer nee, maar daar gaat het ook niet om.quote:Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
quote:Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen
Een zeer grondige onderbouwing ja.quote:Op woensdag 27 april 2011 18:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles!'.
Er wetenschappelijk ook. Geen wonder dat hij het hoger onderwijs naar de klote brengt.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:10 schreef Ewelina het volgende:
[Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles !'.]
Een zeer grondige onderbouwing ja.
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.quote:Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
Volgens mij had het kabinet die ambitie toch al laten vallen?quote:Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Daar ben ik het wel met je eensquote:Op woensdag 27 april 2011 20:00 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.
Maar dat is een hele andere discussie.
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:56 schreef von_Preussen het volgende:
Overigens is een gedeelte van de studieuitval / langstuderen te wijten aan juist het lage niveau van het middelbaar onderwijs, waardoor universiteiten studenten op het gebied van o.a. taal en wiskunde moeten bijspijkeren, wat natuurlijk ook extra tijd kost.
Daar ben ik het dus niet met je eens, je hebt gewoon een enorme kennisachterstand opgelopen omdat je dit op school niet is aangereikt. En je kan moeilijk van leerlingen verwachten dat ze dingen weten die ze nog nooit van hun leven gezien zeer beperkt geoefend hebben.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Uiteindelijk wel. Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: Ik heb gewoon een paar weken/maanden de tijd nodig gehad om aan het tempo te wennen, vooral qua wiskunde. Waar je op de middelbare school 3 jaar over doet, ging er nu gewoon in een semester doorheen. Toch wel even een hele omschakeling. Het eerste deel van analyse heb ik ook niet gelijk gehaald. Toen ik het later opnieuw deed bleek het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar het was wel even hard sommetjes oefenen, en dan niet van die sommetjes met een verhaaltje waar je uit moet halen wat je in je grafische rekenmachine moet intypen, maar gewoon diehard met de hand uitrekenen.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Verschuiven naar een ander departement? Prima.quote:Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
Het niveau van een beschaving valt af te meten aan hoe zij met de zwaksten omgaat.quote:Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De Belgen, die er veel zijn op mijn studie, hadden alle 18 ECTS aan wiskunde in het eerste jaar al op de middelbare school gehad. Dan begin je wel even lekker met een voorsprong. Ik kwam er tijdens het eerstejaarsweekend pas achter wat een matrix was.
Alleen met de mond, niet zogauw ervoor geïnvesteerd moet worden: een slechte traditie sinds Balkenende 1.0 (om het onderscheid te maken met Balkenende 1.25 enzquote:En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen
Het scheelde weinig, het is dat Halbe-simplisme-Zijlstra nog ambtenaren heeft die een magere argumentatie hebben bedacht.quote:Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles!'.
I call bullshit. De Wassenaarskindjes zullen zich minder snel laten afschrikken dan de Vogelaarwijkkindjes. Als je echt een betere kwaliteit van de studentenpopulatie wil dan is er maar 1 goede oplossing: selecteren op basis van kwaliteiten, voor en tijdens de studie.quote:Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Helaas werkt het niet zo simpel. De een kan gemakkelijker die schade inhalen dan de ander, een doel van het onderwijs moet nu juist zijn om een dergelijke factor te elimineren door iedereen goed voorbereidend onderwijs te geven.quote:Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?quote:Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.
Nee, het waren gewoon studenten die zonder beurs naar Nederland zijn gekomen (betaald door de ouders, wel voordelen m.b.t. collegegeld etc. gekregen) en vrij waren om te studeren waar ze maar wilden (thuisland of buitenland).quote:Op woensdag 27 april 2011 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Ik had het document ook uit een post van jou in POL.quote:Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |