abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96053111
Game on! :)

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_96053288
Laatste posts van het vorige deel:
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 07:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".

Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.

Trouwens, het geeft wel blijk van enorme kortzichtigheid als je die kleine investering niet wilt nemen. Wat heeft de overheid eraan als groepen mensen geen hoger onderwijs meer volgen (om uiteenlopende redenen) en derhalve in laagbetaalde baantjes of WA-jong e.d. blijven hangen?

Denk je dat dat echt opweegt tegen die paar miljoen die ze door deze maatregelen ophalen?

Oh wacht eens, zelfs Jan Kees de Jager heeft gezegd dat de langstudeermaatregelen de schatkist geen euro oplevert, hoe zit dat dan nog eens met de onbetaalbaarheid?

En als hamvraag, waarom gebruikt met de kosten als argument op langstudeerders aan te pakken en niet om die talloze bestuurders / organisaties / commisies / managers die als een parasiet op overheidsgeld teren?

Want die kosten pas echt enorm veel geld en leveren alleen maar ellende op.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:23 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zoals ik de reactie van Bram van Loon begrijp, met in acht neming van het onderwerp van het topic, gaat het om gehandicapte studenten. En om die nu in hun eigen tempo hun studie af te laten maken, dat hoeft echt geen extra geld te kosten. Hoe de financiering van het hoger onderwijs in elkaar zit is al vaker langsgekomen.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Je blijft ook wel naar dit soort dingen zoeken he? Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.

[..]

Tja wmb kan elke student prima werk vinden. Ik heb eigenlijk altijd bij m'n studie gewerkt en nog nooit problemen gehad met het vinden van een baantje. En dat is allemaal via normale sollicitaties gegaan en niet eens via via.

Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.
pi_96053774
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_96054181
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:20 schreef Ewelina het volgende:
Laatste posts van het vorige deel:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles :6!'.
  woensdag 27 april 2011 @ 18:49:36 #5
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_96054505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
Voor dit studiejaar niet meer nee, maar daar gaat het ook niet om.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_96054826
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
:')
pi_96055509
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:42 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles :6!'.
Een zeer grondige onderbouwing ja.
  woensdag 27 april 2011 @ 19:11:18 #8
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96055537
even volgen
pi_96056396
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:10 schreef Ewelina het volgende:

[Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles !'.]

Een zeer grondige onderbouwing ja.
Er wetenschappelijk ook. Geen wonder dat hij het hoger onderwijs naar de klote brengt.
pi_96057273
quote:
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
pi_96057353
quote:
Volgens mij had het kabinet die ambitie toch al laten vallen?
pi_96058123
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.

Maar dat is een hele andere discussie.
pi_96058870
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:00 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.

Maar dat is een hele andere discussie.
Daar ben ik het wel met je eens
pi_96061591
Overigens is een gedeelte van de studieuitval / langstuderen te wijten aan juist het lage niveau van het middelbaar onderwijs, waardoor universiteiten studenten op het gebied van o.a. taal en wiskunde moeten bijspijkeren, wat natuurlijk ook extra tijd kost.
pi_96062209
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:56 schreef von_Preussen het volgende:
Overigens is een gedeelte van de studieuitval / langstuderen te wijten aan juist het lage niveau van het middelbaar onderwijs, waardoor universiteiten studenten op het gebied van o.a. taal en wiskunde moeten bijspijkeren, wat natuurlijk ook extra tijd kost.
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
pi_96062791
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Daar ben ik het dus niet met je eens, je hebt gewoon een enorme kennisachterstand opgelopen omdat je dit op school niet is aangereikt. En je kan moeilijk van leerlingen verwachten dat ze dingen weten die ze nog nooit van hun leven gezien zeer beperkt geoefend hebben.

Als zelfs de basis niet goed is, dan is het te simpel om te stellen dat de "student" er makkelijk bovenop komt.

Lees ook dit college over de staat van het Nederlands (wiskundig) onderwijs: http://staff.science.uva.nl/~craats/Gent10032010.pdf
pi_96063137
Offtopic vraagje: waarom willen ze hier die topics zo klein houden? Is dat minder belastend voor de servers of zo?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96063548
http://www.powned.tv/nieu(...)n_toch_laten_la.html
Is PowNed (GeenStijl) hier niet erg dogmatisch?
"Zelfs met de steun van de SGP waren ze nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer, dankzij de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn."
Voor zo ver ik het begrijp is het nog niet eens zeker dat er met de SGP en CU een meerderheid is.
Hopelijk komen de senatoren van de CU erachter dat deeltijdstudenten hierdoor dubbel genaaid worden: niet alleen meer moeten betalen voor veel minder (helft van het programma, 100% van het collegegeld) maar ook nog eens een boete van ¤3000 of ¤6000 moeten betalen en daarbovenop in de praktijk ook nog eens extra tijd verliezen (eerst sparen, dan pas verder kunnen studeren) of een hoop rentelasten.
Wake up ChristenUnie and smell the fire.

Bovendien acht ik het niet uitgesloten dat er een paar dissidenten zijn bij het CDA en de PVV. Afwachten.
Ik ga eens een mailtje sturen naar de CU met de vraag waarom zij geen rekening houdt met de deeltijdstudenten.
#NoDAPL
pi_96063895
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel. Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: Ik heb gewoon een paar weken/maanden de tijd nodig gehad om aan het tempo te wennen, vooral qua wiskunde. Waar je op de middelbare school 3 jaar over doet, ging er nu gewoon in een semester doorheen. Toch wel even een hele omschakeling. Het eerste deel van analyse heb ik ook niet gelijk gehaald. Toen ik het later opnieuw deed bleek het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar het was wel even hard sommetjes oefenen, en dan niet van die sommetjes met een verhaaltje waar je uit moet halen wat je in je grafische rekenmachine moet intypen, maar gewoon diehard met de hand uitrekenen.

De Belgen, die er veel zijn op mijn studie, hadden alle 18 ECTS aan wiskunde in het eerste jaar al op de middelbare school gehad. Dan begin je wel even lekker met een voorsprong. Ik kwam er tijdens het eerstejaarsweekend pas achter wat een matrix was. :P
pi_96064127
quote:
Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
Verschuiven naar een ander departement? Prima.
Het gaat hier wel niet over al dan niet fijn vinden, het gaat hier over een noodzakelijk randvoorwaarde om te kunnen functioneren. Jij en ik kunnen ons niet voorstellen hoe het voor autistische mensen is om 24/7 in een studentenhuis te zitten. Voor hen is dat gewoon totaal anders. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen van uitzonderingen.

quote:
Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
Het niveau van een beschaving valt af te meten aan hoe zij met de zwaksten omgaat.
Een aantekening? Het hangt van het hoe en wat af?
Stel dat ik voor het maken van examens verlenging krijg en dat ik van aantekeningen en uitwerkingen een kopie krijg omdat ik toevallig moeite heb met schrijven en voor je toekomstige beroep, hetzij academicus hetzij onderzoeker in het bedrijfsleven, gebruik je niet of nauwelijks een pen (dat gaat allemaal met de PC met uitzondering van wat geklad om voor jezelf wat op een rijtje te zetten), waarom zou er dan een aantekening nodig zijn??
Als je daarentegen meer tijd nodig hebt omdat je trager leest, tja, dan gaat dat voor je toekomstige werk wel relevant zijn wat niet wil zeggen dat ik daarom vind dat er een kanttekening moet zijn, ik doe daar nu geen uitspraak over.
Je analogie met het rijbewijs vind ik wat mank aangezien het er bij het rijbewijs om gaat dat je niet in staat bent om een auto zonder automaat te besturen terwijl het perfect mogelijk is dat een handcap die je hindert bij een opleiding je op geen enkele wijze hindert bij je beroepsuitoefening, die handicap gaat de werkgever dus niets aan terwijl het voor bijv. de politie wel belangrijk is om te weten dat jij niet met een koppeling rijden.
#NoDAPL
pi_96064128
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

De Belgen, die er veel zijn op mijn studie, hadden alle 18 ECTS aan wiskunde in het eerste jaar al op de middelbare school gehad. Dan begin je wel even lekker met een voorsprong. Ik kwam er tijdens het eerstejaarsweekend pas achter wat een matrix was. :P
Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.

Uiteraard is het wel te doen, maar je moet wel een paar tandjes bijschakelen vergeleken met andere vakken op WO-niveau.

Dat eclatante verschil in wiskundig niveau tussen NL en de rest is me toen duidelijk geworden, hoe slecht het Nederlandse VO eigenlijk is.
pi_96065020
quote:
Alleen met de mond, niet zogauw ervoor geïnvesteerd moet worden: een slechte traditie sinds Balkenende 1.0 (om het onderscheid te maken met Balkenende 1.25 enz :D).
In rotterdam zouden ze zeggen: geen woorden maar daden, of ook leuk, niet lullen maar poetsen.

quote:
Het scheelde weinig, het is dat Halbe-simplisme-Zijlstra nog ambtenaren heeft die een magere argumentatie hebben bedacht.

quote:
I call bullshit. De Wassenaarskindjes zullen zich minder snel laten afschrikken dan de Vogelaarwijkkindjes. Als je echt een betere kwaliteit van de studentenpopulatie wil dan is er maar 1 goede oplossing: selecteren op basis van kwaliteiten, voor en tijdens de studie.
Neem het Vlaamse toelatingsexamen (daar vaak ingangsexamen genoemd) voor geneeskunde als voorbeeld van hoe het kan. Maar ja, dan is het plekje van de Wassenaarskindjes, Bloemendaalkindjes en Blaricumkindjes niet gegarandeerd en zouden er zomaar meer pauperkindjes tussen kunnen zitten.
Ik overdrijf hier een klein beetje om mijn punt te maken.

quote:
Helaas werkt het niet zo simpel. De een kan gemakkelijker die schade inhalen dan de ander, een doel van het onderwijs moet nu juist zijn om een dergelijke factor te elimineren door iedereen goed voorbereidend onderwijs te geven.
Bovendien: juist tijdens bepaalde fases kan je bepaalde delen van je brein optimaal ontwikkelen. Voor het zicht zijn dat je eerste levensjaren (oog afplakken = onderontwikkelde optische cortex = levenslange blindheid (proefdieren)), voor abstract denken zijn de puberjaren en adolescentiejaren juist zo belangrijk.
Het geheugen is dan weer goed te vergelijken met spieren: het wordt snel zwakker of sterker naargelang je het meer gebruikt, hoe langer en hoe beter je het traint hoe beter ontwikkeld je geheugen is. Eigenlijk zou elke 6-VWO'er een goed getraind geheugen moeten hebben, de realiteit daarentegen...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/677048.stm
Nadien nog tal van keren gereproduceerd en met steeds betere MRI-scanners (hogere temporele en spatiële resolutie).
#NoDAPL
pi_96065325
quote:
Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
#NoDAPL
pi_96065983
Die Belgen waar ik het over had, waren niet geselecteerd. Gewoon dezelfde eisen als voor Nederlandse middelbare scholieren gelden.
pi_96066004
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Nee, het waren gewoon studenten die zonder beurs naar Nederland zijn gekomen (betaald door de ouders, wel voordelen m.b.t. collegegeld etc. gekregen) en vrij waren om te studeren waar ze maar wilden (thuisland of buitenland).

Wel had de opleiding een selectie aan de poort (voor zowel buitenlanders als nederlanders) waar op basis van de cijferlijsten werd bepaald wie er binnen mocht komen.

En ja, een 8 in het vak "tikken op je GRM" was voldoende, alleen dat bleek achteraf toch vies tegen te vallen.

quote:
Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
Ik had het document ook uit een post van jou in POL. ;)

Het is eigen van de zotte dat ik nu op de universiteit zit en voor het eerst een staartdeling zie (om mijn wiskunde op niveau te brengen heb ik een basisboek aangeschaft, van dezelfde prof. als uit jouw lezing) en daar verder nooit aandacht aan is besteed.

Maar het Wiskundeonderwijs moet gewoon beter, dan komen velen ook op de uni veel beter mee (daar ging het toch op, het studierendement verhogen? Onee, Halbe ging het alleen om het geld).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')