abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:19:10 #251
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96007051
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Toen nagellak begon aan haar HBO-opleiding wist zij niet dat zij niet zou mogen stapelen naar een universitaire opleiding. Sterker nog, juist in die tijd werd er hard gesleuteld aan schakeljaren, de overheid wekte hiermee de indruk dat zij juist het stapelen wil stimuleren in plaats van het te ontmoedigen.
Ik zie ruimte voor een rechtszaak net als dat deeltijdstudenten m.i. een goede kans maken voor de rechter. Halbe zijlstra houdt immers nog steeds geen rekening met deeltijdstudenten.
Die rechtzaak komt er al :Y
quote:
De SCAU heeft de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Tilburg, Utrecht en de Radboud Universiteit aangesproken op de verhoogde tarieven voor 2de masters. De stichting heeft gevraagd om een nadere onderbouwing voor deze verhoging. Het is aan de universiteiten om aan te tonen dat deze tarieven in redelijk verband staan met de werkelijke kosten voor 2de masters.

Blijken de universiteiten hier niet toe instaat, dan zal de stichting voor de rechter betogen dat de universiteiten onbevoegd, oneerlijk en onbetrouwbaar handelen.
http://www.stcau.nl/wordpress/
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_96007093
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:14 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
En weet je wat dan ook nog eens kut is? Dat niet alle leerstoornissen nu erkend worden... Ik heb bijvoorbeeld wel een leerstoornis waardoor ik ook al vertraging heb opgelopen. Maar de uni erkent deze niet..
pi_96007126
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:19 schreef fh101 het volgende:

[..]

En weet je wat dan ook nog eens kut is? Dat niet alle leerstoornissen nu erkend worden... Ik heb bijvoorbeeld wel een leerstoornis waardoor ik ook al vertraging heb opgelopen. Maar de uni erkent deze niet..
mag ik vragen welke?
pi_96007175
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:19 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die rechtzaak komt er al :Y

[..]

http://www.stcau.nl/wordpress/
Verhoogde tarieven? Ze vragen het instellingengeld voor een 2de master wat toch gewoon wettig is tegenwoordig?
pi_96007300
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

mag ik vragen welke?
Non-Verbal Learning Disorder. Hier in Nederland nog niet heel bekend, maar bv in de VS en Canada hebben ze hele speciale programma's op scholen. Een van de punten van NLD is dat wiskunde een groot zwart gat is, terwijl alle andere vakken wel goed te doen zijn. Laat statistiek nou net heel belangrijk zijn op de uni :')
pi_96007420
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:23 schreef fh101 het volgende:

[..]

Non-Verbal Learning Disorder. Hier in Nederland nog niet heel bekend, maar bv in de VS en Canada hebben ze hele speciale programma's op scholen. Een van de punten van NLD is dat wiskunde een groot zwart gat is, terwijl alle andere vakken wel goed te doen zijn. Laat statistiek nou net heel belangrijk zijn op de uni :')
Dit moet je niet verkeerd opvatten
Maar als statistiek/wiskunde een groot zwart gat is, kun je dan wel na je afstuderen als volwaardig academicus aan de slag? Of kan een aangepast programma dat zwarte gat dichten?
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:26:20 #257
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96007428
quote:
dat zal tegenvallen nu de CU ook akkoord is.
De laatste keer won links nog 5-6 extra zetels, drie extra zetels zou nu al volstaan om zelfs de CU buitenspel te zetten.
Bovendien zou het me niet verbazen als de CU tegen gaat stemmen zogauw bepaalde complicaties wat helderder voor hen worden die zij nu nog onvoldoende begrijpen (ik het niet zoveel vertrouwen in de kwaliteiten van de gemiddelde volksvertegenwoordiger, niets ten nadele van de goeden onder hen), mocht het waar zijn dat de CU nu akkoord gaat (bron graag, het zou bijv. ook kunnen dat ze verklaard hebben dat ze enkel dat ene bezwaar laten vallen). Ook acht ik het niet uitgesloten dat standpunten van kleine partijtjes kunnen veranderen zogauw ze zien dat ze samen met links een meerderheid vormen in het senaat.
Tenslotte kunnen senatoren best wel eens afwijken van de partijmening en is er nog de rechter die kan oordelen in geval van onzorgvuldige wetgeving en zodoende een precedent kan scheppen.
Deeltijdstudenten en gehandicapten zouden hier een perfecte kandidaat zijn, mensen die het slachtoffer worden doordat zoiets met terugwerkende kracht wordt ingevoerd eveneens.

Afwachten dus! Maar wel rekening houden met het slechtst mogelijke scénario, just in case.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96007720
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dit moet je niet verkeerd opvatten
Maar als statistiek/wiskunde een groot zwart gat is, kun je dan wel na je afstuderen als volwaardig academicus aan de slag? Of kan een aangepast programma dat zwarte gat dichten?
Doe ik niet ;) Kritisch zijn is goed!
Ik heb vooral op de middelbare school een gigantische achterstand opgelopen. Mn examen heb ik net gehaald met een 4,2. Nu ik alles voor de tweede keer hoor lukt het op zich nog wel om een zesje te halen, ook doordat ik er veel werk in steek. Ik weet niet of het beter zou gaan met een aangepast programma, dat heeft nog geen enkele instelling/school mij aan kunnen bieden.

Ik weet dat ik er altijd moeite mee zal houden, maar ik weet nu ook dat als ik er veel tijd insteek het ook wel wil lukken (die motivatie ontbrak ook een beetje op het vwo ;) ). Onderzoeker zal ik nooit worden, maar artikelen enigszins (statistisch) begrijpen lukt wel.
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:32:34 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96007805
quote:
Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
Dat zijn precies de punten waar de schoen knelt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96007961
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:31 schreef fh101 het volgende:

[..]

Doe ik niet ;) Kritisch zijn is goed!
Ik heb vooral op de middelbare school een gigantische achterstand opgelopen. Mn examen heb ik net gehaald met een 4,2. Nu ik alles voor de tweede keer hoor lukt het op zich nog wel om een zesje te halen, ook doordat ik er veel werk in steek. Ik weet niet of het beter zou gaan met een aangepast programma, dat heeft nog geen enkele instelling/school mij aan kunnen bieden.

Ik weet dat ik er altijd moeite mee zal houden, maar ik weet nu ook dat als ik er veel tijd insteek het ook wel wil lukken (die motivatie ontbrak ook een beetje op het vwo ;) ). Onderzoeker zal ik nooit worden, maar artikelen enigszins (statistisch) begrijpen lukt wel.
Ok bedankt voor je openhartigheid! Je komt gemotiveerd over en ik vind dat je de ruimte moet krijgen om je doelen te bereiken :Y
pi_96008419
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:35 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ok bedankt voor je openhartigheid! Je komt gemotiveerd over en ik vind dat je de ruimte moet krijgen om je doelen te bereiken :Y
Thanks!
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:42:56 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96008486
@fh101
Hoe maak je in dit geval het onderscheid tussen een te lage intelligentie en een handicap?
Stel dat je bijv. meer tijd nodig zou hebben om te lezen en/of te schrijven dan is het goed mogelijk dat je wel over het vereiste talent beschikt en dat je er tijdens je werk weinig hinder van gaat hebben, wanneer je echt moeite hebt om bepaalde stof te begrijpen dan wordt het toch al heel wat lastiger, nietwaar?
Hoe dan ook, iemand die op een positieve gemotiveerd is wens ik altijd toe dat zij haar doel behaalt. Ik wens je dan ook veel succes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96010819
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@fh101
Hoe maak je in dit geval het onderscheid tussen een te lage intelligentie en een handicap?
Stel dat je bijv. meer tijd nodig zou hebben om te lezen en/of te schrijven dan is het goed mogelijk dat je wel over het vereiste talent beschikt en dat je er tijdens je werk weinig hinder van gaat hebben, wanneer je echt moeite hebt om bepaalde stof te begrijpen dan wordt het toch al heel wat lastiger, nietwaar?
Hoe dan ook, iemand die op een positieve gemotiveerd is wens ik altijd toe dat zij haar doel behaalt. Ik wens je dan ook veel succes.
Even kijken of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je in het algemeen?
Ik ken in mijn omgeving best veel mensen die inderdaad heel langzaam zijn in het maken van toetsen/examens/tentamens. Zij komen hierdoor ook geregeld in de problemen en hebben lagere cijfers dan ze zouden kunnen halen. Meestal weten zij van zichzelf dat dit een probleem is en vinden ze wel een manier om daarmee om te gaan; hetzij zelfstandig of mbv een cursus.
Mensen die de stof niet begrijpen kun je er vaak zo uithalen. Hun antwoorden op tentamenvragen zijn slecht geformuleerd, bevatten teveel onnodige informatie of juist helemaal geen relevante informatie. Dit in tegenstelling tot mensen die niet genoeg tijd hebben: hun antwoorden kloppen vaak als een bus, (en bevatten vaak ook onnodige informatie) maar ze hebben de laatste vragen niet in kunnen vullen wegens tijdsgebrek.

Of bedoel je bij leerstoornissen (al dan niet erkent)? Leerstoornissen zijn vaak al herkent op de lagere school en anders wel op de middelbare. Vaak wordt er dan een intelligentietest afgenomen. Deze kan aangeven waar een mogelijk probleem zit doordat er allerlei subtesten zijn. Bij mij kwam er bv uit dat mijn performale IQ gemiddeld was, maar mn verbale vrij hoog was. (vandaar dat ik toch de uni kan doen). Overigens moet je toch het niveau van de HAVO of het vwo halen om te kunnen gaan studeren, dus de intelligentie is er over het algemeen wel bij de meeste studenten.

Sorry als je dit totaal niet bedoelt, ik heb al veel gelezen vandaag en ik moet zeggen dat mn begrijpend lezen met het uur minder wordt ;)

Overigens ga ik ook ff die site in je sig bekijken, de Nederlandse grammatica is niet een van mn sterke punten ;)
pi_96012677
hi allemaal..
er hebben al aardig wat mensen specifieke cases voorgelegd, en ik vroeg me ook af in hoeverre ik het haasje ben..
oorspronkelijk gestart met Uni in '90.. na 2 jaar gestopt ivm persoonlijke omstandigheden. Werkloos geweest, en jaren later een nieuwe studie begonnen. Eerst een jaar weer naar uni, voorkennis opdoen, toen een postpropedeutische HBO-opleiding. Ik heb die propedeuse nooit behaald, want ik moest nog 1 vak (statistiek) en dat heb ik laten liggen. Na 3 jaar studie dan ook *niet* officieel afgestudeerd: mijn stufi was op (2 jaar uni, daarna 1 jaar uni en 3 jaar hbo, je had toen 6 jaar stufi) want ik had wat studievertraging opgelopen, en in die tijd was het collegegeld zonder stufi zo'n 3000 gulden(!), wat ik niet kon betalen. Bovendien wilde mijn stage-instelling me aannemen, dus what's the point? Toen gaan werken, diverse banen gehad in de culturele sector, maar uiteindelijk wilde ik toch een intellectuele uitdaging, en 3 jaar geleden ben ik weer begonnen met een universitaire opleiding, in deeltijd. Eerst naast een fulltime baan, toen van baan veranderd om de studie beter mogelijk te maken.

Ik werk nu 28 uur, het studeren gaat prima, ik ben vastbesoten dit af te maken (deeltijd, dus ik moet nog 3 jaar) maar zoals je begrijpt is 28 uur werken in een simpel baantje geen vetpot. Ik red het net - geen geld voor vakanties, geen tijd voor veel sociale contacten, maar je doet het ergens voor... en dan dit! Als ik het goed heb, moet ik met de nieuwe regeling 3000 per jaar extra gaan lappen. Vergis ik me nou, of is dit echt zo?
  dinsdag 26 april 2011 @ 20:47:09 #265
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_96012924
Ja, dat wordt dokken vanaf het collegejaar 2012-2013. Helaas.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_96014294
ik zou niet weten waarvan ik dat moet betalen. Als het 2012-2013 ingaat, moet ik nog 2 jaar voor mijn bachelor, dus 6000 extra. Ik wilde een master gaan doen, in deeltijd of fulltime (ik probeer nu te sparen om dan minder te kunnen gaan werken en het in 1 jaar te doen), en dus nog 1 of 2 jaar extra. Dat zou betekenen: nog 6000 boete erbij, want met die eerdere boete kan ik het sparen voor een snelle master wel vergeten. ¤12.000 extra kosten dus, omdat ik besluit van mijn eigen geld in mijn eigen tijd mijn opleidingsniveau te verbeteren? Waar bemoeien ze zich mee? De kosten voor die deeltijdopleiding staan vast, daar is geen cent meer voor nodig dan de 1700 die het nu kost, ik krijg geen druppel stufi meer (en terecht), maar dan wel een belachelijk hoge prijsverhoging van een product dat ik voor langere termijn afneem, waar ik me 3 jaar geleden al aan heb verbonden en, incl. boeken al ¤6000 in heb geïnvesteerd? En dat is legaal? I think not.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:11:35 #267
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96014428
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:21 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Verhoogde tarieven? Ze vragen het instellingengeld voor een 2de master wat toch gewoon wettig is tegenwoordig?
Dat is zo, maar over de hoogte van het collegegeld dat ze nu in rekening brengen (E 15000,- voor een master }:| ) kun je je dat erg afvragen... Dat is niet tegen kostprijs..
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_96016472
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat is zo, maar over de hoogte van het collegegeld dat ze nu in rekening brengen (E 15000,- voor een master }:| ) kun je je dat erg afvragen... Dat is niet tegen kostprijs..
als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:47:41 #269
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96016945
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:41 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
Het gaat er juist om dat ze dat niet tegen kostprijs doen.....vandaar de actie
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_96017375
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:41 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
Correct me if I'm wrong, ik ben geen econoom. Maar als ze er meer voor vragen dan de kostprijs, betekent dat niet automatisch dat ze er winst op maken. Dat kan mijns inziens niet, universiteiten horen in mijn ogen geen winst te maken.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:55:31 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96017541
Dat is ook zo leuk aan deeltijdstuderen, je betaalt meestal hetzelfde bedrag aan collegegeld (keuze van de universiteit!) terwijl je maar de helft van de lessen volgt.
En daar komt dus zo'n boete van ¤3000 of ¤6000 bij, zonder de rentelasten van het geleende geld mee te tellen als je dat bedrag kan lenen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:57:24 #272
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96017669
quote:
universiteiten horen in mijn ogen geen winst te maken.
Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96019542
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
Dat dus ;)
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:29:41 #274
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96020094
quote:
Even kijken of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je in het algemeen?
Ja.
Technisch gezien zou je net zo goed kunnen zeggen dat iemand die dom is gehandicapt is. Misschien is dat ook wel waar, alleen is dat nu net wel die ene handicap naar aanleiding waarvan een onderwijsinstelling wel mag discrimineren?
Waar ligt het verschil tussen een (vage?) handicap als bijv. dyscalculie en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is of tussen die handicap die jij noemde en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is.

Begrijp je mijn dilemma?
Ik denk dat er gekeken moet worden in welke mate die handicap relevant is voor die elementen van de opleiding die niet zo relevant zijn voor hetgeen je na je opleiding gaat doen (werk of onderzoek).
Voorbeeldjes:
- iemand die dyslectisch is hoeft als ingenieur of als natuurkundige zeker niet gehandicapt te zijn in de uitoefening van zijn latere werk. Hij zal meer tijd nodig hebben voor het lezen van artikels maar andere taken zijn voor hem weer veel gemakkelijker.
Er zijn zelfs dyslectische mensen die enkel op het VWO zijn blijven zitten en die zonder langer over de studie te doen met lof slaagden voor een exacte universitaire studie.
Moet een talenopleiding dan rekening houden met iemand zijn dyslexie? Ik denk het niet, die student moet onder ogen zien dat hij niet geschikt is voor een dergelijke opleiding en hij moet kiezen voor een opleiding waar hij wel geschikt voor is. Tenzij je natuurlijk een verplichte taalcursus moet volgen, in dat geval is een verlenging sociaal gezien wenselijk.
- iemand die traag schrijft en tekent (bij mij het geval terwijl ik wel 60 woorden per minuut kan typen) heeft per definitie een probleem bij het maken van notities en het maken van examens. Zogauw je echter onderzoek gaat doen of gaat werken doet die handicap er niets meer toe. Dan gebruik je per definitie een computer wanneer er geschreven moet worden, zelfs als er formules (LaTeX) of figuren (open source, handboeken) gebruikt moeten worden. Dat vind ik bij uitstek een voorbeeld van een handicap waarmee rekening moet worden gehouden aangezien die niets met je niveau te maken heeft en het niet relevant is voor je toekomstige beroep. Natuurlijk ben ik niet helemaal unbiassed maar ik denk niet dat die bias in dit geval een verschil maakt. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-04-2011 22:37:37 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96020812
Ik lees zojuist een bericht dat de CU toch met de boete instemt. Blijft het wel zo dat deze pas per 1 september 2012 ingaat zoals Zijlstra eerder beloofde of wordt het nu toch per 2011?
pi_96020912
2012, maargoed, dan vergaat de wereld toch, dus niets om bang voor te zijn O+
Ja doei.
pi_96021059
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:39 schreef Dipstaart het volgende:
Ik lees zojuist een bericht dat de CU toch met de boete instemt. Blijft het wel zo dat deze pas per 1 september 2012 ingaat zoals Zijlstra eerder beloofde of wordt het nu toch per 2011?
CU stemde in omdat de boete uitgesteld wordt en volgens hun dus de rechtszekerheid daarmee gewaarborgd is. Dus het blijft 2012.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2011 22:43:34 ]
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:43:50 #278
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96021109
Ik ben benieuwd ofdat de CU nog voor zal stemmen zogauw de CU gaat begrijpen dat deeltijdstudenten dan per definitie een Zijlstraheffing moeten betalen, hoe goed ze ook studeren en dat 30+ers per definitie geen andere keuze hebben dan in deeltijd te studeren.
Volgens mij moeten de leden van de CU zichzelf eens wat beter informeren, of die C uit de naam schrappen.
Maar goed, zoals gezegd. Drie extra zetels volstaat al voor links bij de senaatsverkiezing, de laatste keer kreeg links 5-6 extra zetels. Bovendien zijn senatoren vaak eigenwijs bij het stemmen in het senaat en zijnnog de rechtersom juridische blunders te corrigeren wanneer onze bestuurders te incompetent zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:43:53 #279
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_96021113
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
Geen winst maken is heel makkelijk.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_96021136
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja.
Technisch gezien zou je net zo goed kunnen zeggen dat iemand die dom is gehandicapt is. Misschien is dat ook wel waar, alleen is dat nu net wel die ene handicap naar aanleiding waarvan een onderwijsinstelling wel mag discrimineren?
Waar ligt het verschil tussen een (vage?) handicap als bijv. dyscalculie en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is of tussen die handicap die jij noemde en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is.

Begrijp je mijn dilemma?
Ik denk dat er gekeken moet worden in welke mate die handicap relevant is voor die elementen van de opleiding die niet zo relevant zijn voor hetgeen je na je opleiding gaat doen (werk of onderzoek).
Voorbeeldjes:
- iemand die dyslectisch is hoeft als ingenieur of als natuurkundige zeker niet gehandicapt te zijn in de uitoefening van zijn latere werk. Hij zal meer tijd nodig hebben voor het lezen van artikels maar andere taken zijn voor hem weer veel gemakkelijker.
Er zijn zelfs dyslectische mensen die enkel op het VWO zijn blijven zitten en die zonder langer over de studie te doen met lof slaagden voor een exacte universitaire studie.
Moet een talenopleiding dan rekening houden met zijn dyslexie? Ik denk het niet, die student moet onder ogen zien dat hij niet geschikt is voor een dergelijke opleiding en hij moet kiezen voor een opleiding waar hij wel geschikt voor is.
- iemand die traag schrijft en tekent (bij mij het geval terwijl ik wel 60 woorden per minuut kan typen) heeft per definitie een probleem bij het maken van notities en het maken van examens. Zogauw je echter onderzoek gaat doen of gaat werken doet die handicap er niets meer toe. Dan gebruik je per definitie een computer wanneer er geschreven moet worden, zelfs als er formules (LaTeX) of figuren (open source, handboeken) gebruikt moeten worden. Dat vind ik bij uitstek een voorbeeld van een handicap waarmee rekening moet worden gehouden aangezien die niets met je niveau te maken heeft en het niet relevant is voor je toekomstige beroep. Natuurlijk ben ik niet helemaal unbiassed maar ik denk niet dat die bias in dit geval een verschil maakt. :)
Hmm ja. Lastig idd. Want wat als die student met dyslexie die jij noemt heel graag een sociale studie als psychologie, politicologie, bestuurskunde of iets wil doen? Als je een regel maakt als degene die jij 'voorstelt' dan verplicht je mensen om een studie te doen die ze aankunnen en daarmee beperk je hun keuzevrijheid, wat in mijn ogen een slechte zaak is.
Ik denk dat de meeste studenten met dit soort problemen er overigens wel rekening mee houden bij hun studiekeuze. Bij mij heeft het iig zwaar meegetelt.

De meeste leerstoornissen zijn trouwens wel duidelijk omschreven door experts. Het zijn de instellingen die niet goed weten wat ze ermee moeten (zoals bv bij mijn leerstoornis. De omschrijving is duidelijk, het is bekend dat er een probleem is en hoe dat zich uit, maar er is op dit nog moment geen plan van aanpak beschikbaar. Dan wordt je dus gewoon keihard genaait als je zo'n leerprobleem/stoornis hebt.

Wordt er rekening gehouden met jouw traagheid (sorry als dit bot overkomt, niet de bedoeling) bij tentamens? Want dat is idd wel gewoon kut. Je kunt alles, maar je krijgt gewoon de tijd niet. Is er een reden dat je niet zo snel werkt?

Het gevaar is natuurlijk ook weer dat mensen te snel iets afschuiven op een stoornis.
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:46:54 #281
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96021298
quote:
Geen winst maken is heel makkelijk.
Ik begrijp wat jij bedoelt maar jij begrijpt vast ook wat wij bedoelen, nietwaar?
Waar het om gaat is dat gemaakte winsten niet ten koste gaan van de studenten en dat je studenten in ieder geval niet meer laat betalen dan wat hun eigen studie kost, dat je bijv. niet studenten van een opleiding gezondheidszorgpsycholgoie ¤15000 laat betalen terwijl de kosten ¤7500 bedragen zodat je ¤7500 extra hebt voor die dure elektromagneet of die ene dure onderzoeker. Got my point?
Als de universiteit echt zo nodig puur op winst wil uitzijn, in plaats van op het verkrijgen van wat private fondsen waarvan toegepast onderzoek wordt gefinancierd, dan moet de universiteit maar volledig privaat worden. Maar dan geen belastingsgeld meer voor die universiteit.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:55:22 #282
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_96021857
Door die leuke elektromagneet doen de docenten leuk onderzoek en blijven ze op de hoogte van ontwikkelingen in hun vakgebied. Iemand kan geen 40 uur per week college geven, hij moet zelf vooraan staan bij de ontwikkeling van nieuwe kennis, anders krijg je dat studenten slimmer zijn dan docenten. De overige tijd van een docent moet gewoon betaald worden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:58:11 #283
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96022034
quote:
Het gevaar is natuurlijk ook weer dat mensen te snel iets afschuiven op een stoornis.
Inderdaad, vandaar dat mensen die echt een belangrijke stoornis hebben het haasje zijn en vandaar dit...
quote:
Het zijn de instellingen die niet goed weten wat ze ermee moeten doen
quote:
Wordt er rekening gehouden met jouw traagheid (sorry als dit bot overkomt, niet de bedoeling) bij tentamens?
Dat komt niet bot over hoor, het is gewoon de realiteit...zolang ik moet schrijven. Als ik daarentegen met de PC moet werken dan ben ik een van de snelsten.
Er wordt wel enigzins rekenig mee gehouden maar te weinig. Ik denk dat er in mijn geval een ongelukkige combinatie van oorzaken is: een dysharmonisch ontwikkelde motoriek (zeer snel typen, handig met snaarinstrumenten, een kluns met schrijven en tekenen), slecht schrijfonderwijs, leren schrijven voordat ik er aan toe was en een verbrijzeld gewricht. Een van die oorzaken is vrij gemakkelijk aan te tonen, hoe en dat dit hindert met schrijven is daarentegen moeilijk aan te tonen. Ik kan bijv. t.g.v. mijn verbrijzeld gewricht niet die hand op de ipsilaterale (zelfde kant) schouder leggen en hoewel ik al vaak heb proberen te achterhalen hoe dat komt weet ik zelf ook alleen maar dat het komt t.g.v. mijn verbrijzeld gewricht.

Er wordt al snel met een standaardverlenging gewerkt voor elke handicap, ofdat je nu autisme, AD(H)D, dyslexie of een schrijfhandicap hebt. Dat de een maar 10 minuutjes extra verlenging nodig heeft terwijl een ander misschien wel 1,5-2 keer zoveel tijd nodig hebt, dat de een 1 handicap heeft terwijl de ander er 2 of misschien zelfs wel 3 heeft, de onderwijsinstellingen zijn blijkbaar niet bereid om de moeite te doen om dat uit te zoeken, net als dat Zijlstra zomaar iedereen onder alle omstandigheden die Zijlstraheffing wil laten betalen. Goed beleid kost veel energie en tijd, die willen veel mensen niet hierin investeren. Ik ga mijn best doen om mijn handicap naar de universiteit toe zo goed mogelijk te onderbouwen zodat zij er voldoende rekening mee gaat houden.
Het zijn niet alleen de examens waar ik moeite mee heb wanneer er veel moet worden geschreven, ook met het maken van aantekeningen heb ik moeite. Als gevolg hiervan is docentafhankelijkheid een groot probleem. Ik moet goede uitwerkingen krijgen en niet afhankelijk zijn van aantekeningen, ook is het voor mij belangrijk dat alles wat ik moet leren op papier staat, dat er niet ineens tijdens de les iets wordt verteld wat niet op papier staat en dat je dat dan moet kennen. Als docenten het probleem kennen dan kunnen ze daar rekening mee houden: je het oplossingsboekje laten inzien wanneer je daarom vraagt, je van te voren erop wijzen dat er extra stof is en wat je precies moet weten etc.
Natuurlijk probeer ik me zoveel mogelijk aan te passen maar enige hulp heb ik helaas wel nodig.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:07:43 #284
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96022688
quote:
Door die leuke elektromagneet doen de docenten leuk onderzoek en blijven ze op de hoogte van ontwikkelingen in hun vakgebied. Iemand kan geen 40 uur per week college geven, hij moet zelf vooraan staan bij de ontwikkeling van nieuwe kennis, anders krijg je dat studenten slimmer zijn dan docenten. De overige tijd van een docent moet gewoon betaald worden.
Ik denk dat het weinigen hier zal verbazen dat ik een zeer groot voorstander ben van dergelijk onderzoek, daarom heb ik hier al meerdere keren mijn bezwaar uitgesproken tegen de decennialange bezuinigingen.
Alleen, laat de studenten hier geen cent voor betalen zolang het geen private universiteit is, deze kosten moeten volgens de normen van mijn rechtvaardigheidsgevoel bij een publieke universiteit volledig door de voltallige maatschappij worden vergoed en alle groepen mensen moeten naar draagkracht evenredig hieraan bijdragen. Dit soort onderzoek is in het belang van heel de samenleving, studenten hebben daar niet of nauwelijks extra belang bij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96023253
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat komt niet bot over hoor, het is gewoon de realiteit...zolang ik moet schrijven. Als ik daarentegen met de PC moet werken dan ben ik een van de snelsten.
Er wordt wel enigzins rekenig mee gehouden maar te weinig. Ik denk dat er in mijn geval een ongelukkige combinatie van oorzaken is: een dysharmonisch ontwikkelde motoriek (zeer snel typen, handig met snaarinstrumenten, een kluns met schrijven en tekenen), slecht schrijfonderwijs, leren schrijven voordat ik er aan toe was en een verbrijzeld gewricht. Een van die oorzaken is vrij gemakkelijk aan te tonen, hoe en dat dit hindert met schrijven is daarentegen moeilijk aan te tonen. Ik kan bijv. t.g.v. mijn verbrijzeld gewricht niet die hand op de ipsilaterale (zelfde kant) schouder leggen en hoewel ik al vaak heb proberen te achterhalen hoe dat komt weet ik zelf ook alleen maar dat het komt t.g.v. mijn verbrijzeld gewricht.
Dat is het inderdaad. Zo lang jij op een papiertje aan kunt tonen dat er echt een probleem is met duidelijke oorzaak, zijn ze volgens mij best bereid om je hulp aan te bieden (de adequaatheid van die hulp is dan weer heel wat anders). De verantwoordelijkheid ligt dan immers niet meer bij hen, zij kunnen geld en moeite in je steken omdat je een 'echt' en 'bekend' probleem hebt.
Er zijn natuurlijk zat mensen die niet zo snel zijn, gewoon uit zichzelf. Als zij ook met bovenstaande argumenten aankomen wordt het moeilijk onderscheid maken. En moeite voor je doen, ho maar. Nee, je mag het allemaal zelf uitzoeken.

quote:
Er wordt al snel met een standaardverlenging gewerkt voor elke handicap, ofdat je nu autisme, AD(H)D, dyslexie of een schrijfhandicap hebt. Dat de een maar 10 minuutjes extra verlenging nodig heeft terwijl een ander misschien wel 1,5-2 keer zoveel tijd nodig hebt, dat de een 1 handicap heeft terwijl de ander er 2 of misschien zelfs wel 3 heeft, de onderwijsinstellingen zijn blijkbaar niet bereid om de moeite te doen om dat uit te zoeken, net als dat Zijlstra zomaar iedereen onder alle omstandigheden die Zijlstraheffing wil laten betalen. Goed beleid kost veel energie en tijd, die willen veel mensen niet hierin investeren. Ik ga mijn best doen om mijn handicap naar de universiteit toe zo goed mogelijk te onderbouwen zodat zij er voldoende rekening mee gaat houden.
Heel herkenbaar. De enige 'hulp' die ze mij kunnen bieden is een half uur extra tijd (standaardtijd, die krijgt idd iedereen die daar aanspraak op kan maken) en extra kladpapier, waar ik wel dankbaar gebruik van maak. Dat half uur heb ik dan eigenlijk geen ene zak aan, want ja, als je niet weet wat je op moet schrijven heb je ook geen extra tijd nodig ;)
Ik zou meer geholpen zijn met wat persoonlijke aandacht van de docent, maar daar doen ze hier in Nederland (bijna) niet aan.

Ik snap dat het tijd en moeite kost om voor elke student apart te bekijken wat het beste is. Maar alleen op die manier kan je in mijn ogen goed onderwijs aanbieden.
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:20:46 #286
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96023591
De sleutel is volgens mij dat de menselijke maat terug moet komen. Dan en alleen dan is het gemakkelijk om mensen te leren kennen en in te spelen op hun talenten en rekening te houden met hun zwaktes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:21:55 #287
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_96023660
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De sleutel is volgens mij dat de menselijke maat terug moet komen. Dan en alleen dan is het gemakkelijk om mensen te leren kennen en in te spelen op hun talenten en rekening te houden met hun zwaktes.
Precies datgene wat Zijlstra ontbeert dus.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:49:22 #288
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96025133
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De sleutel is volgens mij dat de menselijke maat terug moet komen. Dan en alleen dan is het gemakkelijk om mensen te leren kennen en in te spelen op hun talenten en rekening te houden met hun zwaktes.
Mooi voor op een tegeltje bij de wc, vertel je ons ook gelijk wie dat gaat betalen? :{w
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_96026036
Toon jij maar eens aan dat grootschalig onderwijs minder kost. :)
Veel scholen hebben een:
- bestuur van de school zelf
- bestuur van de overkoepelende organisatie
- toezichthoudend orgaan op dat bestuur wat ook weer bestaat uit bestuurders (kosten ook weer geld)
- HR-afdeling
- ICT-afdeling
- PR-afdeling (zot maar waar)
- afdeling die over de gebouwen gaat
...

Ik durf er vergif op in te nemen dat kleinschalig onderwijs waarbij 1 directeur (de rector), twee conrectoren (die ook nog lesgeven!), 2 administratieve medewerkers en 1 of 2 concièrges alles regelen veel goedkoper is per leerling terwijl de kwaliteit beter is en zowel de leraren als de leerlingen zich prettiger voelen.
Denk bij kleinschalig onderwijs bijv. aan een categoriale MAVO die per leerjaar 4 klassen heeft.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96026210
Weet je waarom veel scholen zijn gefuseerd?
Omdat de overheid dan extra geld gaf aan die scholen.
Weet je waarom de overheid graag had dat scholen fuseerden?
Omdat de overheid hoopte dat de VBO'ers zich zouden optrekken aan de mavisten (om die reden is ook het VMBO ingevoerd, nadat omwille van de PR de naam LBO veranderde in VBO), de mavisten zich zouden optrekken aan de havisten enz.

In de sport (teamsport) zijn ze wijzer, niet voor niets delen ze sporters in op niveau, zowel de talentvolle sporters als de talentarme sporters vinden dit prettiger.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96031469
Het geld op de verkeerde plek zorgt er ook voor dat grootschalig onderwijs niet werkt (subsidies het hebben van meer studenten).
  woensdag 27 april 2011 @ 06:58:35 #292
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_96031576
quote:
Oppositiepartij ChristenUnie heeft toch ingestemd met de omstreden langstudeerboete. Eerder was de partij nog tegenstander van het plan van het kabinet, dat nu een meerderheid heeft gekregen in het parlement.
Dankzij die meerderheid gaat het wetsvoorstel nu naar de Eerste Kamer. Op 23 mei zijn de verkiezingen voor die Kamer. De steun van de ChristenUnie is van groot belang voor voorstanders VVD, CDA en PVV. Zelfs met de steun van de SGP waren ze nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer, dankzij de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn.

Fractievoorzitter Rouvoet gaat ervan uit dat ook de ChristenUnie in de Eerste Kamer akkoord gaat met het voorstel. "Al ga ik geen toezegging doen. De fractie in de Eerste Kamer bepaalt haar eigen standpunten." In het verkiezingsprogramma opperde de ChristenUnie al voor een dergelijke boete voor studenten die te lang over hun studie doen.
Bron.
2000 light years from home
pi_96031589
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 06:58 schreef Merkie het volgende:

[..]

Bron.
Nu met normale bron; http://www.nu.nl/politiek(...)langstudeerders.html
  woensdag 27 april 2011 @ 07:09:37 #294
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_96031637
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2011 07:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Nu met normale bron; http://www.nu.nl/politiek(...)langstudeerders.html
:') ? Kneus.
2000 light years from home
  woensdag 27 april 2011 @ 07:40:51 #295
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_96031823
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Mooi voor op een tegeltje bij de wc, vertel je ons ook gelijk wie dat gaat betalen? :{w
Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".

Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.

Trouwens, het geeft wel blijk van enorme kortzichtigheid als je die kleine investering niet wilt nemen. Wat heeft de overheid eraan als groepen mensen geen hoger onderwijs meer volgen (om uiteenlopende redenen) en derhalve in laagbetaalde baantjes of WA-jong e.d. blijven hangen?

Denk je dat dat echt opweegt tegen die paar miljoen die ze door deze maatregelen ophalen?

Oh wacht eens, zelfs Jan Kees de Jager heeft gezegd dat de langstudeermaatregelen de schatkist geen euro oplevert, hoe zit dat dan nog eens met de onbetaalbaarheid?

En als hamvraag, waarom gebruikt met de kosten als argument op langstudeerders aan te pakken en niet om die talloze bestuurders / organisaties / commisies / managers die als een parasiet op overheidsgeld teren?

Want die kosten pas echt enorm veel geld en leveren alleen maar ellende op.
  woensdag 27 april 2011 @ 08:41:53 #296
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96032499
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 07:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".

Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.
Lees ff waar ik op reageer..
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  woensdag 27 april 2011 @ 09:23:17 #297
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_96033325
quote:
2s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:41 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Lees ff waar ik op reageer..
Zoals ik de reactie van Bram van Loon begrijp, met in acht neming van het onderwerp van het topic, gaat het om gehandicapte studenten. En om die nu in hun eigen tempo hun studie af te laten maken, dat hoeft echt geen extra geld te kosten. Hoe de financiering van het hoger onderwijs in elkaar zit is al vaker langsgekomen.
pi_96033605
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor de meesten hoeft dat inderdaad niet noodzakelijk als er prioriteiten gesteld moeten worden. Voor iemand die bijv. autisme heeft kan het wel erg belangrijk zijn dat hij in de weekends en vakanties niet in een studentenhuis zit aangezien hij die rustigere en veiligere ruimte nodig heeft om te herstellen en te kunnen studeren.
Dus: als regel hoeft dat niet maar ik zou wel uitzonderingen opstellen. Ik houd graag rekening met alle mensen, niet alleen met doorsneemensen.

[..]
Je blijft ook wel naar dit soort dingen zoeken he? Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
quote:
Als het mogelijk is dan vind ik dat ook fair maar ja, is het mogelijk?
Voor een retour Eindhoven-Enschede ben je al ¤44,80 kwijt. Als je 1 keer per week en dat voor 13 weken achter elkaar die rit moet maken dan ben je dus al tegen de ¤600 kwijt.
Nu kan je dat vrij gemakkelijk verdienen in een zomervakantie als je werk kan vinden. Ik weet niet ofdat dat voor iedereen even gemakkelijk is, het hangt ook af van waar je woont (randstad vs. perifierie), wie je kent (vaak krijg je gemakkelijker baantjes via-via) enz.
Tja wmb kan elke student prima werk vinden. Ik heb eigenlijk altijd bij m'n studie gewerkt en nog nooit problemen gehad met het vinden van een baantje. En dat is allemaal via normale sollicitaties gegaan en niet eens via via.

Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
pi_96036239
Begint de 'jarenteller' van de boete op het moment dat je met je huidige studie bent begonnen of op het moment dat je bent begonnen met studeren (ik ben ben na 2 jaar geswitched van studie)? Ik gok dat laatste :N
  woensdag 27 april 2011 @ 11:13:09 #300
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_96036366
Ja, het laatste.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')