Die rechtzaak komt er alquote:Op dinsdag 26 april 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Toen nagellak begon aan haar HBO-opleiding wist zij niet dat zij niet zou mogen stapelen naar een universitaire opleiding. Sterker nog, juist in die tijd werd er hard gesleuteld aan schakeljaren, de overheid wekte hiermee de indruk dat zij juist het stapelen wil stimuleren in plaats van het te ontmoedigen.
Ik zie ruimte voor een rechtszaak net als dat deeltijdstudenten m.i. een goede kans maken voor de rechter. Halbe zijlstra houdt immers nog steeds geen rekening met deeltijdstudenten.
http://www.stcau.nl/wordpress/quote:De SCAU heeft de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Tilburg, Utrecht en de Radboud Universiteit aangesproken op de verhoogde tarieven voor 2de masters. De stichting heeft gevraagd om een nadere onderbouwing voor deze verhoging. Het is aan de universiteiten om aan te tonen dat deze tarieven in redelijk verband staan met de werkelijke kosten voor 2de masters.
Blijken de universiteiten hier niet toe instaat, dan zal de stichting voor de rechter betogen dat de universiteiten onbevoegd, oneerlijk en onbetrouwbaar handelen.
En weet je wat dan ook nog eens kut is? Dat niet alle leerstoornissen nu erkend worden... Ik heb bijvoorbeeld wel een leerstoornis waardoor ik ook al vertraging heb opgelopen. Maar de uni erkent deze niet..quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:14 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
mag ik vragen welke?quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:19 schreef fh101 het volgende:
[..]
En weet je wat dan ook nog eens kut is? Dat niet alle leerstoornissen nu erkend worden... Ik heb bijvoorbeeld wel een leerstoornis waardoor ik ook al vertraging heb opgelopen. Maar de uni erkent deze niet..
Verhoogde tarieven? Ze vragen het instellingengeld voor een 2de master wat toch gewoon wettig is tegenwoordig?quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Die rechtzaak komt er al
[..]
http://www.stcau.nl/wordpress/
Non-Verbal Learning Disorder. Hier in Nederland nog niet heel bekend, maar bv in de VS en Canada hebben ze hele speciale programma's op scholen. Een van de punten van NLD is dat wiskunde een groot zwart gat is, terwijl alle andere vakken wel goed te doen zijn. Laat statistiek nou net heel belangrijk zijn op de uniquote:
Dit moet je niet verkeerd opvattenquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:23 schreef fh101 het volgende:
[..]
Non-Verbal Learning Disorder. Hier in Nederland nog niet heel bekend, maar bv in de VS en Canada hebben ze hele speciale programma's op scholen. Een van de punten van NLD is dat wiskunde een groot zwart gat is, terwijl alle andere vakken wel goed te doen zijn. Laat statistiek nou net heel belangrijk zijn op de uni
De laatste keer won links nog 5-6 extra zetels, drie extra zetels zou nu al volstaan om zelfs de CU buitenspel te zetten.quote:dat zal tegenvallen nu de CU ook akkoord is.
Doe ik nietquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Dit moet je niet verkeerd opvatten
Maar als statistiek/wiskunde een groot zwart gat is, kun je dan wel na je afstuderen als volwaardig academicus aan de slag? Of kan een aangepast programma dat zwarte gat dichten?
Dat zijn precies de punten waar de schoen knelt.quote:Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
Ok bedankt voor je openhartigheid! Je komt gemotiveerd over en ik vind dat je de ruimte moet krijgen om je doelen te bereikenquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:31 schreef fh101 het volgende:
[..]
Doe ik nietKritisch zijn is goed!
Ik heb vooral op de middelbare school een gigantische achterstand opgelopen. Mn examen heb ik net gehaald met een 4,2. Nu ik alles voor de tweede keer hoor lukt het op zich nog wel om een zesje te halen, ook doordat ik er veel werk in steek. Ik weet niet of het beter zou gaan met een aangepast programma, dat heeft nog geen enkele instelling/school mij aan kunnen bieden.
Ik weet dat ik er altijd moeite mee zal houden, maar ik weet nu ook dat als ik er veel tijd insteek het ook wel wil lukken (die motivatie ontbrak ook een beetje op het vwo). Onderzoeker zal ik nooit worden, maar artikelen enigszins (statistisch) begrijpen lukt wel.
Thanks!quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:35 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ok bedankt voor je openhartigheid! Je komt gemotiveerd over en ik vind dat je de ruimte moet krijgen om je doelen te bereiken
Even kijken of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je in het algemeen?quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@fh101
Hoe maak je in dit geval het onderscheid tussen een te lage intelligentie en een handicap?
Stel dat je bijv. meer tijd nodig zou hebben om te lezen en/of te schrijven dan is het goed mogelijk dat je wel over het vereiste talent beschikt en dat je er tijdens je werk weinig hinder van gaat hebben, wanneer je echt moeite hebt om bepaalde stof te begrijpen dan wordt het toch al heel wat lastiger, nietwaar?
Hoe dan ook, iemand die op een positieve gemotiveerd is wens ik altijd toe dat zij haar doel behaalt. Ik wens je dan ook veel succes.
Dat is zo, maar over de hoogte van het collegegeld dat ze nu in rekening brengen (E 15000,- voor een masterquote:Op dinsdag 26 april 2011 19:21 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Verhoogde tarieven? Ze vragen het instellingengeld voor een 2de master wat toch gewoon wettig is tegenwoordig?
als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn meningquote:Op dinsdag 26 april 2011 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat is zo, maar over de hoogte van het collegegeld dat ze nu in rekening brengen (E 15000,- voor een master) kun je je dat erg afvragen... Dat is niet tegen kostprijs..
Het gaat er juist om dat ze dat niet tegen kostprijs doen.....vandaar de actiequote:Op dinsdag 26 april 2011 21:41 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
Correct me if I'm wrong, ik ben geen econoom. Maar als ze er meer voor vragen dan de kostprijs, betekent dat niet automatisch dat ze er winst op maken. Dat kan mijns inziens niet, universiteiten horen in mijn ogen geen winst te maken.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:41 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.quote:universiteiten horen in mijn ogen geen winst te maken.
Dat dusquote:Op dinsdag 26 april 2011 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
Ja.quote:Even kijken of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je in het algemeen?
CU stemde in omdat de boete uitgesteld wordt en volgens hun dus de rechtszekerheid daarmee gewaarborgd is. Dus het blijft 2012.quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:39 schreef Dipstaart het volgende:
Ik lees zojuist een bericht dat de CU toch met de boete instemt. Blijft het wel zo dat deze pas per 1 september 2012 ingaat zoals Zijlstra eerder beloofde of wordt het nu toch per 2011?
Geen winst maken is heel makkelijk.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
Hmm ja. Lastig idd. Want wat als die student met dyslexie die jij noemt heel graag een sociale studie als psychologie, politicologie, bestuurskunde of iets wil doen? Als je een regel maakt als degene die jij 'voorstelt' dan verplicht je mensen om een studie te doen die ze aankunnen en daarmee beperk je hun keuzevrijheid, wat in mijn ogen een slechte zaak is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja.
Technisch gezien zou je net zo goed kunnen zeggen dat iemand die dom is gehandicapt is. Misschien is dat ook wel waar, alleen is dat nu net wel die ene handicap naar aanleiding waarvan een onderwijsinstelling wel mag discrimineren?
Waar ligt het verschil tussen een (vage?) handicap als bijv. dyscalculie en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is of tussen die handicap die jij noemde en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is.
Begrijp je mijn dilemma?
Ik denk dat er gekeken moet worden in welke mate die handicap relevant is voor die elementen van de opleiding die niet zo relevant zijn voor hetgeen je na je opleiding gaat doen (werk of onderzoek).
Voorbeeldjes:
- iemand die dyslectisch is hoeft als ingenieur of als natuurkundige zeker niet gehandicapt te zijn in de uitoefening van zijn latere werk. Hij zal meer tijd nodig hebben voor het lezen van artikels maar andere taken zijn voor hem weer veel gemakkelijker.
Er zijn zelfs dyslectische mensen die enkel op het VWO zijn blijven zitten en die zonder langer over de studie te doen met lof slaagden voor een exacte universitaire studie.
Moet een talenopleiding dan rekening houden met zijn dyslexie? Ik denk het niet, die student moet onder ogen zien dat hij niet geschikt is voor een dergelijke opleiding en hij moet kiezen voor een opleiding waar hij wel geschikt voor is.
- iemand die traag schrijft en tekent (bij mij het geval terwijl ik wel 60 woorden per minuut kan typen) heeft per definitie een probleem bij het maken van notities en het maken van examens. Zogauw je echter onderzoek gaat doen of gaat werken doet die handicap er niets meer toe. Dan gebruik je per definitie een computer wanneer er geschreven moet worden, zelfs als er formules (LaTeX) of figuren (open source, handboeken) gebruikt moeten worden. Dat vind ik bij uitstek een voorbeeld van een handicap waarmee rekening moet worden gehouden aangezien die niets met je niveau te maken heeft en het niet relevant is voor je toekomstige beroep. Natuurlijk ben ik niet helemaal unbiassed maar ik denk niet dat die bias in dit geval een verschil maakt.
Ik begrijp wat jij bedoelt maar jij begrijpt vast ook wat wij bedoelen, nietwaar?quote:Geen winst maken is heel makkelijk.
Inderdaad, vandaar dat mensen die echt een belangrijke stoornis hebben het haasje zijn en vandaar dit...quote:Het gevaar is natuurlijk ook weer dat mensen te snel iets afschuiven op een stoornis.
quote:Het zijn de instellingen die niet goed weten wat ze ermee moeten doen
Dat komt niet bot over hoor, het is gewoon de realiteit...zolang ik moet schrijven. Als ik daarentegen met de PC moet werken dan ben ik een van de snelsten.quote:Wordt er rekening gehouden met jouw traagheid (sorry als dit bot overkomt, niet de bedoeling) bij tentamens?
Ik denk dat het weinigen hier zal verbazen dat ik een zeer groot voorstander ben van dergelijk onderzoek, daarom heb ik hier al meerdere keren mijn bezwaar uitgesproken tegen de decennialange bezuinigingen.quote:Door die leuke elektromagneet doen de docenten leuk onderzoek en blijven ze op de hoogte van ontwikkelingen in hun vakgebied. Iemand kan geen 40 uur per week college geven, hij moet zelf vooraan staan bij de ontwikkeling van nieuwe kennis, anders krijg je dat studenten slimmer zijn dan docenten. De overige tijd van een docent moet gewoon betaald worden.
Dat is het inderdaad. Zo lang jij op een papiertje aan kunt tonen dat er echt een probleem is met duidelijke oorzaak, zijn ze volgens mij best bereid om je hulp aan te bieden (de adequaatheid van die hulp is dan weer heel wat anders). De verantwoordelijkheid ligt dan immers niet meer bij hen, zij kunnen geld en moeite in je steken omdat je een 'echt' en 'bekend' probleem hebt.quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat komt niet bot over hoor, het is gewoon de realiteit...zolang ik moet schrijven. Als ik daarentegen met de PC moet werken dan ben ik een van de snelsten.
Er wordt wel enigzins rekenig mee gehouden maar te weinig. Ik denk dat er in mijn geval een ongelukkige combinatie van oorzaken is: een dysharmonisch ontwikkelde motoriek (zeer snel typen, handig met snaarinstrumenten, een kluns met schrijven en tekenen), slecht schrijfonderwijs, leren schrijven voordat ik er aan toe was en een verbrijzeld gewricht. Een van die oorzaken is vrij gemakkelijk aan te tonen, hoe en dat dit hindert met schrijven is daarentegen moeilijk aan te tonen. Ik kan bijv. t.g.v. mijn verbrijzeld gewricht niet die hand op de ipsilaterale (zelfde kant) schouder leggen en hoewel ik al vaak heb proberen te achterhalen hoe dat komt weet ik zelf ook alleen maar dat het komt t.g.v. mijn verbrijzeld gewricht.
Heel herkenbaar. De enige 'hulp' die ze mij kunnen bieden is een half uur extra tijd (standaardtijd, die krijgt idd iedereen die daar aanspraak op kan maken) en extra kladpapier, waar ik wel dankbaar gebruik van maak. Dat half uur heb ik dan eigenlijk geen ene zak aan, want ja, als je niet weet wat je op moet schrijven heb je ook geen extra tijd nodigquote:Er wordt al snel met een standaardverlenging gewerkt voor elke handicap, ofdat je nu autisme, AD(H)D, dyslexie of een schrijfhandicap hebt. Dat de een maar 10 minuutjes extra verlenging nodig heeft terwijl een ander misschien wel 1,5-2 keer zoveel tijd nodig hebt, dat de een 1 handicap heeft terwijl de ander er 2 of misschien zelfs wel 3 heeft, de onderwijsinstellingen zijn blijkbaar niet bereid om de moeite te doen om dat uit te zoeken, net als dat Zijlstra zomaar iedereen onder alle omstandigheden die Zijlstraheffing wil laten betalen. Goed beleid kost veel energie en tijd, die willen veel mensen niet hierin investeren. Ik ga mijn best doen om mijn handicap naar de universiteit toe zo goed mogelijk te onderbouwen zodat zij er voldoende rekening mee gaat houden.
Precies datgene wat Zijlstra ontbeert dus.quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De sleutel is volgens mij dat de menselijke maat terug moet komen. Dan en alleen dan is het gemakkelijk om mensen te leren kennen en in te spelen op hun talenten en rekening te houden met hun zwaktes.
Mooi voor op een tegeltje bij de wc, vertel je ons ook gelijk wie dat gaat betalen?quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De sleutel is volgens mij dat de menselijke maat terug moet komen. Dan en alleen dan is het gemakkelijk om mensen te leren kennen en in te spelen op hun talenten en rekening te houden met hun zwaktes.
Bron.quote:Oppositiepartij ChristenUnie heeft toch ingestemd met de omstreden langstudeerboete. Eerder was de partij nog tegenstander van het plan van het kabinet, dat nu een meerderheid heeft gekregen in het parlement.
Dankzij die meerderheid gaat het wetsvoorstel nu naar de Eerste Kamer. Op 23 mei zijn de verkiezingen voor die Kamer. De steun van de ChristenUnie is van groot belang voor voorstanders VVD, CDA en PVV. Zelfs met de steun van de SGP waren ze nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer, dankzij de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn.
Fractievoorzitter Rouvoet gaat ervan uit dat ook de ChristenUnie in de Eerste Kamer akkoord gaat met het voorstel. "Al ga ik geen toezegging doen. De fractie in de Eerste Kamer bepaalt haar eigen standpunten." In het verkiezingsprogramma opperde de ChristenUnie al voor een dergelijke boete voor studenten die te lang over hun studie doen.
quote:Op woensdag 27 april 2011 07:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Nu met normale bron; http://www.nu.nl/politiek(...)langstudeerders.html
Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Mooi voor op een tegeltje bij de wc, vertel je ons ook gelijk wie dat gaat betalen?
Lees ff waar ik op reageer..quote:Op woensdag 27 april 2011 07:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".
Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.
Zoals ik de reactie van Bram van Loon begrijp, met in acht neming van het onderwerp van het topic, gaat het om gehandicapte studenten. En om die nu in hun eigen tempo hun studie af te laten maken, dat hoeft echt geen extra geld te kosten. Hoe de financiering van het hoger onderwijs in elkaar zit is al vaker langsgekomen.quote:
Je blijft ook wel naar dit soort dingen zoeken he? Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor de meesten hoeft dat inderdaad niet noodzakelijk als er prioriteiten gesteld moeten worden. Voor iemand die bijv. autisme heeft kan het wel erg belangrijk zijn dat hij in de weekends en vakanties niet in een studentenhuis zit aangezien hij die rustigere en veiligere ruimte nodig heeft om te herstellen en te kunnen studeren.
Dus: als regel hoeft dat niet maar ik zou wel uitzonderingen opstellen. Ik houd graag rekening met alle mensen, niet alleen met doorsneemensen.
[..]
Tja wmb kan elke student prima werk vinden. Ik heb eigenlijk altijd bij m'n studie gewerkt en nog nooit problemen gehad met het vinden van een baantje. En dat is allemaal via normale sollicitaties gegaan en niet eens via via.quote:Als het mogelijk is dan vind ik dat ook fair maar ja, is het mogelijk?
Voor een retour Eindhoven-Enschede ben je al ¤44,80 kwijt. Als je 1 keer per week en dat voor 13 weken achter elkaar die rit moet maken dan ben je dus al tegen de ¤600 kwijt.
Nu kan je dat vrij gemakkelijk verdienen in een zomervakantie als je werk kan vinden. Ik weet niet ofdat dat voor iedereen even gemakkelijk is, het hangt ook af van waar je woont (randstad vs. perifierie), wie je kent (vaak krijg je gemakkelijker baantjes via-via) enz.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |