abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:19:10 #251
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_96007051
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Toen nagellak begon aan haar HBO-opleiding wist zij niet dat zij niet zou mogen stapelen naar een universitaire opleiding. Sterker nog, juist in die tijd werd er hard gesleuteld aan schakeljaren, de overheid wekte hiermee de indruk dat zij juist het stapelen wil stimuleren in plaats van het te ontmoedigen.
Ik zie ruimte voor een rechtszaak net als dat deeltijdstudenten m.i. een goede kans maken voor de rechter. Halbe zijlstra houdt immers nog steeds geen rekening met deeltijdstudenten.
Die rechtzaak komt er al :Y
quote:
De SCAU heeft de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Tilburg, Utrecht en de Radboud Universiteit aangesproken op de verhoogde tarieven voor 2de masters. De stichting heeft gevraagd om een nadere onderbouwing voor deze verhoging. Het is aan de universiteiten om aan te tonen dat deze tarieven in redelijk verband staan met de werkelijke kosten voor 2de masters.

Blijken de universiteiten hier niet toe instaat, dan zal de stichting voor de rechter betogen dat de universiteiten onbevoegd, oneerlijk en onbetrouwbaar handelen.
http://www.stcau.nl/wordpress/
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_96007093
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:14 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
En weet je wat dan ook nog eens kut is? Dat niet alle leerstoornissen nu erkend worden... Ik heb bijvoorbeeld wel een leerstoornis waardoor ik ook al vertraging heb opgelopen. Maar de uni erkent deze niet..
pi_96007126
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:19 schreef fh101 het volgende:

[..]

En weet je wat dan ook nog eens kut is? Dat niet alle leerstoornissen nu erkend worden... Ik heb bijvoorbeeld wel een leerstoornis waardoor ik ook al vertraging heb opgelopen. Maar de uni erkent deze niet..
mag ik vragen welke?
pi_96007175
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:19 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die rechtzaak komt er al :Y

[..]

http://www.stcau.nl/wordpress/
Verhoogde tarieven? Ze vragen het instellingengeld voor een 2de master wat toch gewoon wettig is tegenwoordig?
pi_96007300
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

mag ik vragen welke?
Non-Verbal Learning Disorder. Hier in Nederland nog niet heel bekend, maar bv in de VS en Canada hebben ze hele speciale programma's op scholen. Een van de punten van NLD is dat wiskunde een groot zwart gat is, terwijl alle andere vakken wel goed te doen zijn. Laat statistiek nou net heel belangrijk zijn op de uni :')
pi_96007420
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:23 schreef fh101 het volgende:

[..]

Non-Verbal Learning Disorder. Hier in Nederland nog niet heel bekend, maar bv in de VS en Canada hebben ze hele speciale programma's op scholen. Een van de punten van NLD is dat wiskunde een groot zwart gat is, terwijl alle andere vakken wel goed te doen zijn. Laat statistiek nou net heel belangrijk zijn op de uni :')
Dit moet je niet verkeerd opvatten
Maar als statistiek/wiskunde een groot zwart gat is, kun je dan wel na je afstuderen als volwaardig academicus aan de slag? Of kan een aangepast programma dat zwarte gat dichten?
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:26:20 #257
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96007428
quote:
dat zal tegenvallen nu de CU ook akkoord is.
De laatste keer won links nog 5-6 extra zetels, drie extra zetels zou nu al volstaan om zelfs de CU buitenspel te zetten.
Bovendien zou het me niet verbazen als de CU tegen gaat stemmen zogauw bepaalde complicaties wat helderder voor hen worden die zij nu nog onvoldoende begrijpen (ik het niet zoveel vertrouwen in de kwaliteiten van de gemiddelde volksvertegenwoordiger, niets ten nadele van de goeden onder hen), mocht het waar zijn dat de CU nu akkoord gaat (bron graag, het zou bijv. ook kunnen dat ze verklaard hebben dat ze enkel dat ene bezwaar laten vallen). Ook acht ik het niet uitgesloten dat standpunten van kleine partijtjes kunnen veranderen zogauw ze zien dat ze samen met links een meerderheid vormen in het senaat.
Tenslotte kunnen senatoren best wel eens afwijken van de partijmening en is er nog de rechter die kan oordelen in geval van onzorgvuldige wetgeving en zodoende een precedent kan scheppen.
Deeltijdstudenten en gehandicapten zouden hier een perfecte kandidaat zijn, mensen die het slachtoffer worden doordat zoiets met terugwerkende kracht wordt ingevoerd eveneens.

Afwachten dus! Maar wel rekening houden met het slechtst mogelijke scénario, just in case.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_96007720
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dit moet je niet verkeerd opvatten
Maar als statistiek/wiskunde een groot zwart gat is, kun je dan wel na je afstuderen als volwaardig academicus aan de slag? Of kan een aangepast programma dat zwarte gat dichten?
Doe ik niet ;) Kritisch zijn is goed!
Ik heb vooral op de middelbare school een gigantische achterstand opgelopen. Mn examen heb ik net gehaald met een 4,2. Nu ik alles voor de tweede keer hoor lukt het op zich nog wel om een zesje te halen, ook doordat ik er veel werk in steek. Ik weet niet of het beter zou gaan met een aangepast programma, dat heeft nog geen enkele instelling/school mij aan kunnen bieden.

Ik weet dat ik er altijd moeite mee zal houden, maar ik weet nu ook dat als ik er veel tijd insteek het ook wel wil lukken (die motivatie ontbrak ook een beetje op het vwo ;) ). Onderzoeker zal ik nooit worden, maar artikelen enigszins (statistisch) begrijpen lukt wel.
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:32:34 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96007805
quote:
Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
Dat zijn precies de punten waar de schoen knelt.
#NoDAPL
pi_96007961
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:31 schreef fh101 het volgende:

[..]

Doe ik niet ;) Kritisch zijn is goed!
Ik heb vooral op de middelbare school een gigantische achterstand opgelopen. Mn examen heb ik net gehaald met een 4,2. Nu ik alles voor de tweede keer hoor lukt het op zich nog wel om een zesje te halen, ook doordat ik er veel werk in steek. Ik weet niet of het beter zou gaan met een aangepast programma, dat heeft nog geen enkele instelling/school mij aan kunnen bieden.

Ik weet dat ik er altijd moeite mee zal houden, maar ik weet nu ook dat als ik er veel tijd insteek het ook wel wil lukken (die motivatie ontbrak ook een beetje op het vwo ;) ). Onderzoeker zal ik nooit worden, maar artikelen enigszins (statistisch) begrijpen lukt wel.
Ok bedankt voor je openhartigheid! Je komt gemotiveerd over en ik vind dat je de ruimte moet krijgen om je doelen te bereiken :Y
pi_96008419
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:35 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ok bedankt voor je openhartigheid! Je komt gemotiveerd over en ik vind dat je de ruimte moet krijgen om je doelen te bereiken :Y
Thanks!
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:42:56 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96008486
@fh101
Hoe maak je in dit geval het onderscheid tussen een te lage intelligentie en een handicap?
Stel dat je bijv. meer tijd nodig zou hebben om te lezen en/of te schrijven dan is het goed mogelijk dat je wel over het vereiste talent beschikt en dat je er tijdens je werk weinig hinder van gaat hebben, wanneer je echt moeite hebt om bepaalde stof te begrijpen dan wordt het toch al heel wat lastiger, nietwaar?
Hoe dan ook, iemand die op een positieve gemotiveerd is wens ik altijd toe dat zij haar doel behaalt. Ik wens je dan ook veel succes.
#NoDAPL
pi_96010819
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@fh101
Hoe maak je in dit geval het onderscheid tussen een te lage intelligentie en een handicap?
Stel dat je bijv. meer tijd nodig zou hebben om te lezen en/of te schrijven dan is het goed mogelijk dat je wel over het vereiste talent beschikt en dat je er tijdens je werk weinig hinder van gaat hebben, wanneer je echt moeite hebt om bepaalde stof te begrijpen dan wordt het toch al heel wat lastiger, nietwaar?
Hoe dan ook, iemand die op een positieve gemotiveerd is wens ik altijd toe dat zij haar doel behaalt. Ik wens je dan ook veel succes.
Even kijken of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je in het algemeen?
Ik ken in mijn omgeving best veel mensen die inderdaad heel langzaam zijn in het maken van toetsen/examens/tentamens. Zij komen hierdoor ook geregeld in de problemen en hebben lagere cijfers dan ze zouden kunnen halen. Meestal weten zij van zichzelf dat dit een probleem is en vinden ze wel een manier om daarmee om te gaan; hetzij zelfstandig of mbv een cursus.
Mensen die de stof niet begrijpen kun je er vaak zo uithalen. Hun antwoorden op tentamenvragen zijn slecht geformuleerd, bevatten teveel onnodige informatie of juist helemaal geen relevante informatie. Dit in tegenstelling tot mensen die niet genoeg tijd hebben: hun antwoorden kloppen vaak als een bus, (en bevatten vaak ook onnodige informatie) maar ze hebben de laatste vragen niet in kunnen vullen wegens tijdsgebrek.

Of bedoel je bij leerstoornissen (al dan niet erkent)? Leerstoornissen zijn vaak al herkent op de lagere school en anders wel op de middelbare. Vaak wordt er dan een intelligentietest afgenomen. Deze kan aangeven waar een mogelijk probleem zit doordat er allerlei subtesten zijn. Bij mij kwam er bv uit dat mijn performale IQ gemiddeld was, maar mn verbale vrij hoog was. (vandaar dat ik toch de uni kan doen). Overigens moet je toch het niveau van de HAVO of het vwo halen om te kunnen gaan studeren, dus de intelligentie is er over het algemeen wel bij de meeste studenten.

Sorry als je dit totaal niet bedoelt, ik heb al veel gelezen vandaag en ik moet zeggen dat mn begrijpend lezen met het uur minder wordt ;)

Overigens ga ik ook ff die site in je sig bekijken, de Nederlandse grammatica is niet een van mn sterke punten ;)
pi_96012677
hi allemaal..
er hebben al aardig wat mensen specifieke cases voorgelegd, en ik vroeg me ook af in hoeverre ik het haasje ben..
oorspronkelijk gestart met Uni in '90.. na 2 jaar gestopt ivm persoonlijke omstandigheden. Werkloos geweest, en jaren later een nieuwe studie begonnen. Eerst een jaar weer naar uni, voorkennis opdoen, toen een postpropedeutische HBO-opleiding. Ik heb die propedeuse nooit behaald, want ik moest nog 1 vak (statistiek) en dat heb ik laten liggen. Na 3 jaar studie dan ook *niet* officieel afgestudeerd: mijn stufi was op (2 jaar uni, daarna 1 jaar uni en 3 jaar hbo, je had toen 6 jaar stufi) want ik had wat studievertraging opgelopen, en in die tijd was het collegegeld zonder stufi zo'n 3000 gulden(!), wat ik niet kon betalen. Bovendien wilde mijn stage-instelling me aannemen, dus what's the point? Toen gaan werken, diverse banen gehad in de culturele sector, maar uiteindelijk wilde ik toch een intellectuele uitdaging, en 3 jaar geleden ben ik weer begonnen met een universitaire opleiding, in deeltijd. Eerst naast een fulltime baan, toen van baan veranderd om de studie beter mogelijk te maken.

Ik werk nu 28 uur, het studeren gaat prima, ik ben vastbesoten dit af te maken (deeltijd, dus ik moet nog 3 jaar) maar zoals je begrijpt is 28 uur werken in een simpel baantje geen vetpot. Ik red het net - geen geld voor vakanties, geen tijd voor veel sociale contacten, maar je doet het ergens voor... en dan dit! Als ik het goed heb, moet ik met de nieuwe regeling 3000 per jaar extra gaan lappen. Vergis ik me nou, of is dit echt zo?
  dinsdag 26 april 2011 @ 20:47:09 #265
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_96012924
Ja, dat wordt dokken vanaf het collegejaar 2012-2013. Helaas.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_96014294
ik zou niet weten waarvan ik dat moet betalen. Als het 2012-2013 ingaat, moet ik nog 2 jaar voor mijn bachelor, dus 6000 extra. Ik wilde een master gaan doen, in deeltijd of fulltime (ik probeer nu te sparen om dan minder te kunnen gaan werken en het in 1 jaar te doen), en dus nog 1 of 2 jaar extra. Dat zou betekenen: nog 6000 boete erbij, want met die eerdere boete kan ik het sparen voor een snelle master wel vergeten. ¤12.000 extra kosten dus, omdat ik besluit van mijn eigen geld in mijn eigen tijd mijn opleidingsniveau te verbeteren? Waar bemoeien ze zich mee? De kosten voor die deeltijdopleiding staan vast, daar is geen cent meer voor nodig dan de 1700 die het nu kost, ik krijg geen druppel stufi meer (en terecht), maar dan wel een belachelijk hoge prijsverhoging van een product dat ik voor langere termijn afneem, waar ik me 3 jaar geleden al aan heb verbonden en, incl. boeken al ¤6000 in heb geïnvesteerd? En dat is legaal? I think not.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:11:35 #267
124676 RobertoCarlos
pi_96014428
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:21 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Verhoogde tarieven? Ze vragen het instellingengeld voor een 2de master wat toch gewoon wettig is tegenwoordig?
Dat is zo, maar over de hoogte van het collegegeld dat ze nu in rekening brengen (E 15000,- voor een master }:| ) kun je je dat erg afvragen... Dat is niet tegen kostprijs..
pi_96016472
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat is zo, maar over de hoogte van het collegegeld dat ze nu in rekening brengen (E 15000,- voor een master }:| ) kun je je dat erg afvragen... Dat is niet tegen kostprijs..
als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:47:41 #269
124676 RobertoCarlos
pi_96016945
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:41 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

als het gaat om een tweede master (luxe-artikel) dan heb ik er persoonlijk weinig bezwaar tegen dat een universiteit daar meer voor vraagt dan de kostprijs, maar dat is mijn mening
Het gaat er juist om dat ze dat niet tegen kostprijs doen.....vandaar de actie
pi_96017375
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:41 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong, ik ben geen econoom. Maar als ze er meer voor vragen dan de kostprijs, betekent dat niet automatisch dat ze er winst op maken. Dat kan mijns inziens niet, universiteiten horen in mijn ogen geen winst te maken.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:55:31 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96017541
Dat is ook zo leuk aan deeltijdstuderen, je betaalt meestal hetzelfde bedrag aan collegegeld (keuze van de universiteit!) terwijl je maar de helft van de lessen volgt.
En daar komt dus zo'n boete van ¤3000 of ¤6000 bij, zonder de rentelasten van het geleende geld mee te tellen als je dat bedrag kan lenen.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:57:24 #272
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96017669
quote:
universiteiten horen in mijn ogen geen winst te maken.
Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
#NoDAPL
pi_96019542
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Correctie: publieke universiteiten horen geen winst te maken. Ik ben het daar helemaal mee eens. De overheid en de publieke universiteiten moeten niet van twee walletjes willen eten, we betalen al veel belastingsgeld voor ons onderwijs, dan moet dat onderwijs van goede kwaliteit zijn en financieel laagdrempelig zijn.
Dat dus ;)
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:29:41 #274
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96020094
quote:
Even kijken of ik je vraag goed begrijp. Bedoel je in het algemeen?
Ja.
Technisch gezien zou je net zo goed kunnen zeggen dat iemand die dom is gehandicapt is. Misschien is dat ook wel waar, alleen is dat nu net wel die ene handicap naar aanleiding waarvan een onderwijsinstelling wel mag discrimineren?
Waar ligt het verschil tussen een (vage?) handicap als bijv. dyscalculie en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is of tussen die handicap die jij noemde en die andere configuratie van de hersenen waardoor iemand op alle vlakken minder intelligent is.

Begrijp je mijn dilemma?
Ik denk dat er gekeken moet worden in welke mate die handicap relevant is voor die elementen van de opleiding die niet zo relevant zijn voor hetgeen je na je opleiding gaat doen (werk of onderzoek).
Voorbeeldjes:
- iemand die dyslectisch is hoeft als ingenieur of als natuurkundige zeker niet gehandicapt te zijn in de uitoefening van zijn latere werk. Hij zal meer tijd nodig hebben voor het lezen van artikels maar andere taken zijn voor hem weer veel gemakkelijker.
Er zijn zelfs dyslectische mensen die enkel op het VWO zijn blijven zitten en die zonder langer over de studie te doen met lof slaagden voor een exacte universitaire studie.
Moet een talenopleiding dan rekening houden met iemand zijn dyslexie? Ik denk het niet, die student moet onder ogen zien dat hij niet geschikt is voor een dergelijke opleiding en hij moet kiezen voor een opleiding waar hij wel geschikt voor is. Tenzij je natuurlijk een verplichte taalcursus moet volgen, in dat geval is een verlenging sociaal gezien wenselijk.
- iemand die traag schrijft en tekent (bij mij het geval terwijl ik wel 60 woorden per minuut kan typen) heeft per definitie een probleem bij het maken van notities en het maken van examens. Zogauw je echter onderzoek gaat doen of gaat werken doet die handicap er niets meer toe. Dan gebruik je per definitie een computer wanneer er geschreven moet worden, zelfs als er formules (LaTeX) of figuren (open source, handboeken) gebruikt moeten worden. Dat vind ik bij uitstek een voorbeeld van een handicap waarmee rekening moet worden gehouden aangezien die niets met je niveau te maken heeft en het niet relevant is voor je toekomstige beroep. Natuurlijk ben ik niet helemaal unbiassed maar ik denk niet dat die bias in dit geval een verschil maakt. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-04-2011 22:37:37 ]
#NoDAPL
pi_96020812
Ik lees zojuist een bericht dat de CU toch met de boete instemt. Blijft het wel zo dat deze pas per 1 september 2012 ingaat zoals Zijlstra eerder beloofde of wordt het nu toch per 2011?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')