abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 april 2011 @ 22:13:01 #201
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_95972926
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 19:30 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Bepaalde grote studies en het hbo bieden nog avondonderwijs aan,
Welke?
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  maandag 25 april 2011 @ 22:27:57 #202
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_95973714
quote:
2s.gif Op maandag 25 april 2011 22:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Welke?
Volgens mij iig Rechten.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 25 april 2011 @ 23:05:30 #203
124676 RobertoCarlos
pi_95975674
Klopt, rechten in Leiden en in Rdam, maar verder??
pi_95976003
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Volgens mij iig Rechten.
Rechten inderdaad, het aanbod verschilt per universiteit maar studies zoals rechten, wijsbegeerte, kunstgeschiedenis worden bij de meeste universiteiten ook als deeltijdonderwijs aangeboden. Economische faculteiten bieden in sommige gevallen, als schakeltraject bijvoorbeeld deeltijdonderwijs aan.
  maandag 25 april 2011 @ 23:26:36 #205
124676 RobertoCarlos
pi_95976733
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 23:12 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Rechten inderdaad, het aanbod verschilt per universiteit maar studies zoals rechten, wijsbegeerte, kunstgeschiedenis worden bij de meeste universiteiten ook als deeltijdonderwijs aangeboden. Economische faculteiten bieden in sommige gevallen, als schakeltraject bijvoorbeeld deeltijdonderwijs aan.
Maar dat zijn er al veel minder dan een aantal jaren terug en ze liggen steeds meer onder vuur vanwege 'de kosten'. En van het avondonderwijs is al helemaal weinig meer over..
  dinsdag 26 april 2011 @ 00:34:12 #206
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95979785
quote:
Waarom kunnen "30+-ers" niet lenen dan?
Hoe lager je inkomen is hoe moeilijker je kan lenen en hoe moeilijker je de lening kan aflossen waardoor je moeilijker kan lenen.
In deeltijd doe je al snel twee keer zo lang over een studie, de lening ga je pas af kunnen betalen nadat je bent afgestudeerd aangezien je dan pas weer voldoende kan werken om die lening af te betalen. De kosten die veroorzaakt worden door die Zijlstraheffing zijn dus ook nog eens flink hoger dan ¤3000 of ¤6000 als je dat bedrag al gaat kunnen lenen.

quote:
En natuurlijk kunnen die oude mensen ook gewoon voltijd studeren..
Ja, na de Zijlstraheffing betaald te hebben.
Lekker sociaal, en simplistisch maar dat zijn we van Zijlstra, Elias (domme partijgenoot die zich helaas ook met het onderwijs mag bemoeien) en voorstanders van de LSB gewend.
De groep die het minste kost en het meest bijdraagt aan de samenleving van alle studenten naaien.
En waarvoor?
Omwille van een uit de duim gezogen mogelijk dalende gemiddelde studietijd, iets wat zeer onwaarschijnlijk is aangezien de duimschroeven de afgelopen twintig jaar al zo fors zijn aangedraaid dat studenten al zo efficiënt mogelijk studeren.
Bovendien wordt efficiënter studeren al snel kwalitatief slechter studeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 00:37:47 #207
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95979894
Nu eventjes de essentie.
Willen die paar VVD'ers die de LSB nog verdedigen alsjeblieft eens uitleggen waarom zij er geen moeite mee hebben dat:
- de LSB geen enkel positief effect heeft op het studierendement
- dat een klein groepje mensen stevig wordt geslachtofferd.
Sacrifice a few for the many? Is ons beschavingsniveau zo laag dat sommigen dat goed vinden?
#NoDAPL
pi_95984947
Ik lees bijna nergens dat iemand de regel verdedigt. Wat ik wel lees, en waar ik het voor een groot deel mee eens ben, is dat er hier wordt overdreven. Dat helpt de discussie niet en de 'zaak' ook niet. Oneigenlijke argumenten wordt niemand beter van.

Opeens is 3000 euro het verschil tussen 'rijk' en 'arm'. Dan ben ik al die jaren onwetend schatrijk geweest. Opeens moet iedereen stoppen met studeren, terwijl de gemiddelde studieschuld al het viervoudige bedrag is. Het is van tweeën een, een euro is een euro en het is niet zo dat een euro schuld die je niet uitkomt opeens zwaarder mag tellen. Als het zo is dat sommige mensen niet aan 3000 euro extra kunnen komen (wat ik me echt niet kan voorstellen) dan is dat heel lullig en onterecht, maar ik heb nooit anders begrepen dan dat je dit bij mag lenen bij de IBG.

Het is een regel die te snel en te ondoordacht er doorheen wordt gestampt, dat is het punt en daar moet je je op richten.
pi_95984978
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:39 schreef Harmankardon het volgende:
Ik lees bijna nergens dat iemand de regel verdedigt. Wat ik wel lees, en waar ik het voor een groot deel mee eens ben, is dat er hier wordt overdreven. Dat helpt de discussie niet en de 'zaak' ook niet. Oneigenlijke argumenten wordt niemand beter van.

Opeens is 3000 euro het verschil tussen 'rijk' en 'arm'. Dan ben ik al die jaren onwetend schatrijk geweest. Opeens moet iedereen stoppen met studeren, terwijl de gemiddelde studieschuld al het viervoudige bedrag is. Het is van tweeën een, een euro is een euro en het is niet zo dat een euro schuld die je niet uitkomt opeens zwaarder mag tellen. Als het zo is dat sommige mensen niet aan 3000 euro extra kunnen komen (wat ik me echt niet kan voorstellen) dan is dat heel lullig en onterecht, maar ik heb nooit anders begrepen dan dat je dit bij mag lenen bij de IBG.

Het is een regel die te snel en te ondoordacht er doorheen wordt gestampt, dat is het punt en daar moet je je op richten.
Mee eens.

Plus dat het met terugwerkende kracht invoeren gewoon not done is.
Ja doei.
pi_95985235
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:40 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Mee eens.

Plus dat het met terugwerkende kracht invoeren gewoon not done is.
Het is meer dan ¤3000, het reisrecht wordt ook teruggebracht naar 5 jaar. Dit kan voor studenten een extra ¤1000 in reiskosten betekenen, hoewel de echte langstudeerder het reisrecht al kwijt is.
  dinsdag 26 april 2011 @ 10:12:43 #211
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95985760
Het terugbrengen van het reisrecht, gaat dat per 2011 - 2012 of wordt dat ook met een jaar uitgesteld?

Is het voorstel eigenlijk al in kracht getreden, d.w.z. door de 2e en 1e kamer heen? Volgens mij nog niet.
pi_95985841
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:52 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Het is meer dan ¤3000, het reisrecht wordt ook teruggebracht naar 5 jaar. Dit kan voor studenten een extra ¤1000 in reiskosten betekenen, hoewel de echte langstudeerder het reisrecht al kwijt is.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je reisrecht koppelt aan de termijn die je voor een studie stelt als overheid.
Ja doei.
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:06:14 #213
124676 RobertoCarlos
pi_95987332
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:52 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk niet gewoon 4 jaar? Of 3 jaar als je alleen een bachelor doet?
pi_95987370
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk niet gewoon 4 jaar? Of 3 jaar als je alleen een bachelor doet?
Dat dus.

Ok, mij hoor je nu niet klagen met mijn gratis OV, eerlijk is eerlijk, maar ik had 't ook niet raar of oneerlijk gevonden als ik hem vorig jaar in had moeten leveren, net als mijn studiefinanciering.
Ja doei.
pi_95987487
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Omdat het niet haalbaar is voor een beta studie om nominaal te studeren zonder reisrecht. Het zou te veel kosten voor omdat ze haast elke dag practica hebben en een hogere studielast.
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:19:02 #216
124676 RobertoCarlos
pi_95987746
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:11 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Omdat het niet haalbaar is voor een beta studie om nominaal te studeren zonder reisrecht. Het zou te veel kosten voor omdat ze haast elke dag practica hebben en een hogere studielast.
Onzin.
1) alleen mbo en in mindere mate hbo hebben veel practica
2) het meeste practica gebeurt in de 1e 2 jaren
3) ook alfa studies hebben practica, bijv psychologie
4) als studenten een beta-studie niet nominaal kunnen doen of studeren ze maar harder of moet het programma aangepast worden
5) niet elke student woont thuis of op grote afstand
6) ik geloof dat sommige beta-studies al 5 jaar zijn
7) als er uitzonderingen zijn in de nominale duur kun je alleen die studies de ov-kaart wat langer geven, dan hoeft niet elke student hem langer te hebben.

Nog meer argumenten horen? ;)
pi_95988138
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:19 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Onzin.
1) alleen mbo en in mindere mate hbo hebben veel practica
2) het meeste practica gebeurt in de 1e 2 jaren
3) ook alfa studies hebben practica, bijv psychologie
4) als studenten een beta-studie niet nominaal kunnen doen of studeren ze maar harder of moet het programma aangepast worden
5) niet elke student woont thuis of op grote afstand
6) ik geloof dat sommige beta-studies al 5 jaar zijn
7) als er uitzonderingen zijn in de nominale duur kun je alleen die studies de ov-kaart wat langer geven, dan hoeft niet elke student hem langer te hebben.

Nog meer argumenten horen? ;)
1) Ga maar eens biologie studeren
2) zie 1
3) niet te vergelijken
4) programma lichter maken is nou niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit
5) stages op locatie dan?
6) Beta = 5 jaar, maar niet met de stof van 4 jaar uitgesmeerd hoor (integendeel). Bovendien is 1 jaar uitloop op een 5-jarige studie relatief minder dan 1 jaar op een 4-jarige studie.
7) Waar trek je de grens?
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:35:30 #218
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95988223
Waarom niet gewoon de hele OV-kaart afschaffen?

Studenten gaan maar op de fiets of in de stad waar ze een opleiding volgen wonen.
pi_95988295
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:35 schreef von_Preussen het volgende:

Studenten gaan maar op de fiets of in de stad waar ze een opleiding volgen wonen.
Moet je wel meteen een kamer kunnen vinden.
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:37:58 #220
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_95988311
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:35 schreef von_Preussen het volgende:

Dan moet daar wel betaalbare woonruimte zijn.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:41:59 #221
124676 RobertoCarlos
pi_95988458
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:33 schreef xibalba het volgende:

[..]

1) Ga maar eens biologie studeren
2) zie 1
3) niet te vergelijken
4) programma lichter maken is nou niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit
5) stages op locatie dan?
6) Beta = 5 jaar, maar niet met de stof van 4 jaar uitgesmeerd hoor (integendeel). Bovendien is 1 jaar uitloop op een 5-jarige studie relatief minder dan 1 jaar op een 4-jarige studie.
7) Waar trek je de grens?
Erg dun verhaal. Een grens trekken kan altijd, is slechts een prakties probleempje, stage-reiskosten betaal je van je stagevergoeding+die doe je gewoon in je 3 jaar B-tijd, de kwaliteit van een programma is hier niet aan de orde, moeten anderen dan jouw OV-kosten betalen omdat jij niet hard genoeg werkt?, een uitzondering van biologie valt in de regeling best te maken+waarom zou de belastingbetaler jouw keuze voor bio moeten financieren? lekker belangrijk die praktica, kun je er niet gewoon om de fiets naar toe dan? etc etc
Kortom: waarom zouden anderen de reiskosten van studenten volledig moeten betalen? Dat heeft niets met studeren te maken.
pi_95988743
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:41 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Erg dun verhaal. Een grens trekken kan altijd, is slechts een prakties probleempje, stage-reiskosten betaal je van je stagevergoeding+die doe je gewoon in je 3 jaar B-tijd, de kwaliteit van een programma is hier niet aan de orde, moeten anderen dan jouw OV-kosten betalen omdat jij niet hard genoeg werkt?, een uitzondering van biologie valt in de regeling best te maken+waarom zou de belastingbetaler jouw keuze voor bio moeten financieren? lekker belangrijk die praktica, kun je er niet gewoon om de fiets naar toe dan? etc etc
Kortom: waarom zouden anderen de reiskosten van studenten volledig moeten betalen? Dat heeft niets met studeren te maken.
Studeren is al duur genoeg. Hoe meer er gewerkt moet worden om te kunnen studeren, hoe minder tijd er over blijft om te studeren --> uitloop. Stagevergoeding is niet gangbaar bij betastudies. Aangezien je in je master twee stages moet doen (zo'n 15 maanden), waarbij je dus (meer dan) full-time bezig bent met je stage + studie blijft er weinig/geen tijd over. Ik heb er altijd bij gewerkt, maar dat geld was al nodig voor collegeld/boeken/huur/boodschappen etc.
pi_95989210
Het inkorten van de OV kaart vind ik eigenlijk niet meer dan terecht. Uitwonende studenten hebben na hun nominale tijd ook geen stufi meer en moeten het zelf maar zien te redden. Thuiswonenden die het financieel over het algemeen toch al makkelijker hebben, zouden wat mij betreft best wat mogen inleveren. Overigens zou ik het zelf een goed plan vinden om of stufi te krijgen, of een OV kaart. Thuiswonenden kunnen dan voor de OV-kaart kiezen, terwijl uitwonenden over het algemeen voor de stufi gaan. Uitwonenden gebruiken die OV-kaart toch eigenlijk alleen prive.

Ik heb ook zo'n kaart, het is wel makkelijk, maar ik gebruikt hem alleen prive, niet voor studie, dus waarom zou de overheid hiervoor moeten betalen? Ik zou er zelf niet heel erg meezitten als ik hem moet inleveren, die paar tientjes dat het me gaat kosten kan ik prima zelf opbrengen.
pi_95989337
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
Het inkorten van de OV kaart vind ik eigenlijk niet meer dan terecht. Uitwonende studenten hebben na hun nominale tijd ook geen stufi meer en moeten het zelf maar zien te redden. Thuiswonenden die het financieel over het algemeen toch al makkelijker hebben, zouden wat mij betreft best wat mogen inleveren. Overigens zou ik het zelf een goed plan vinden om of stufi te krijgen, of een OV kaart. Thuiswonenden kunnen dan voor de OV-kaart kiezen, terwijl uitwonenden over het algemeen voor de stufi gaan. Uitwonenden gebruiken die OV-kaart toch eigenlijk alleen prive.

Ik heb ook zo'n kaart, het is wel makkelijk, maar ik gebruikt hem alleen prive, niet voor studie, dus waarom zou de overheid hiervoor moeten betalen? Ik zou er zelf niet heel erg meezitten als ik hem moet inleveren, die paar tientjes dat het me gaat kosten kan ik prima zelf opbrengen.
Ook dat nog eens ja..

Ik ga fietsend naar de uni, en soms met de auto als ik aansluitend boodschappen ga doen ofzo, maar die OV-kaart gebruik ik zelden om van huis naar de uni te komen... dus het gaat zo zijn doel een bèètje voorbij..
Ja doei.
pi_95989585
Het beste is natuurlijk om gewoon die hele OV-kaart af te schaffen, maar dan wel alle winst die daardoor ontstaat rechtstreeks ten goede te laten komen aan de student. Dus geen OV meer, maar dan een hogere beurs. Dan kun je dat geld gebruiken om te reizen als het nodig is en anders hou je wat over voor je andere kosten (of om te sparen voor het moment dat je wel veel moet reizen). Een paar studenten zullen er op achteruit gaan, maar de meesten niet.
  dinsdag 26 april 2011 @ 12:14:02 #226
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95989641
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 12:12 schreef xibalba het volgende:
Het beste is natuurlijk om gewoon die hele OV-kaart af te schaffen, maar dan wel alle winst die daardoor ontstaat rechtstreeks ten goede te laten komen aan de student. Dus geen OV meer, maar dan een hogere beurs. Dan kun je dat geld gebruiken om te reizen als het nodig is en anders hou je wat over voor je andere kosten (of om te sparen voor het moment dat je wel veel moet reizen). Een paar studenten zullen er op achteruit gaan, maar de meesten niet.
Dus eigenlijk precies het omgekeerde van de invoering van de OV-kaart, want toen die werd ingevoerd werd de student 6 tientjes op zijn beurs gekort. :+
pi_95989730
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 12:14 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dus eigenlijk precies het omgekeerde van de invoering van de OV-kaart, want toen die werd ingevoerd werd de student 6 tientjes op zijn beurs gekort. :+
Eigenlijk moeten alle voorzieningen voor studenten zo veel mogelijk gebundeld worden in één potje. Dan valt het tenminste goed op waneer er op bezuinigd wordt. Bovendien bespaar je om alle bureaucratie.
  dinsdag 26 april 2011 @ 12:49:27 #228
124676 RobertoCarlos
pi_95990806
quote:
Dat klinkt iig al logischer, als sommige van ons niet uitkomen met de stufi moet dat eventueel opgehoogd worden, moet dat aangepakt worden.
pi_95997540
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:36 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.
Als de regeling dit jr september in zou gaan zou ik in mijn geval 3 jr lang een boete moeten gaan betalen en dus 9000 euro extra. Dat is best een groot bedrag....En alleen omdat ik er al een aantal jr HBO op heb zitten en nu naar de uni wil gaan.
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:30:08 #230
124676 RobertoCarlos
pi_95999021
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:51 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Als de regeling dit jr september in zou gaan zou ik in mijn geval 3 jr lang een boete moeten gaan betalen en dus 9000 euro extra. Dat is best een groot bedrag....En alleen omdat ik er al een aantal jr HBO op heb zitten en nu naar de uni wil gaan.
Waarom wil je dat dan ook? :? Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan :P
pi_95999120
*edit* slecht gelezen.
"weed owns" - me, 2011
Thank you Based God :'(
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:38:52 #232
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_95999442
quote:
Het geld dat per student vrij komt (rond de 90euro) weegt niet op tegen de extra kosten die zij maken. Vervoer is gewoon heel erg duur en een maand abbo voor enkel het GVB is al duurder dan 90 euro. Voor de ovkaart krijg je meer terug dan dat je er voor betaald. Ik vind wel dat mensen die kaart mogen weigeren, niet iedereen maakt namelijk heel veel gebruik van het o.v.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:40:42 #233
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95999519
Is dat 90 euro? Ik las dat de NS abo's wil introduceren. Een van de abo's is er eentje voor vrij reizen van vrijdagavond 18.30 t/m maandagmorgen 4.00 voor 40 euro in de maand.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:47:29 #234
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_95999800
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:40 schreef GlowMouse het volgende:
Is dat 90 euro? Ik las dat de NS abo's wil introduceren. Een van de abo's is er eentje voor vrij reizen van vrijdagavond 18.30 t/m maandagmorgen 4.00 voor 40 euro in de maand.
IB groep rekent er nu geloof ik 93 euro voor per maand als een lening die onderdeel is van de prestatiebeurs.

Een GVB 3 sterren maandabonnement kost 103,95 euro per maand. Komt daar ook nog die 40 euro bij voor de NS.

Met het afschaffen van de ov kaart zou ik dan 50 euro duurder uit zijn per maand, plus ik moet dan extra betalen om gebruik te kunnen maken van de bus vanaf het station om op locatie te komen. Dat zou een zeer zware en voor veel studenten ook een onwenselijke bezuiniging zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:48:55 #235
124676 RobertoCarlos
pi_95999866
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom wil je dat dan ook? :? Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan :P
aldus het Kabinet :X
pi_96004074
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 12:03 schreef Schuifpui het volgende:

Theoretisch gezien een aardig plan, maar praktisch gezien is het gevolg dat er nóg meer mensen op kamers willen in steden als Amsterdam en Utrecht. Dat lijkt me niet heel verstandig.
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:21:26 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96004219
quote:
Als het zo is dat sommige mensen niet aan 3000 euro extra kunnen komen (wat ik me echt niet kan voorstellen) dan is dat heel lullig en onterecht, maar ik heb nooit anders begrepen dan dat je dit bij mag lenen bij de IBG.
Het is hier al tientallen keren opgemerkt door vele personen: niet iedereen die studeert mag lenen.
Hopelijk lezen en onthouden mensen het nu wel.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:25:32 #238
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96004425
Wat betreft die OV-kaart, twee probleempjes:
1. Alleen al voor het op en neer reizen voor in de weekends en vakanties kost een klein kapitaal. Zelfs voor kleine afstanden betaal je al minstens ¤10-¤20 , wanneer je bijv. 1 keer per week vanuit Groningen naar Eindhoven of van Middelburg naar Enschede moet reizen...
2. Het is soms nodig om gastvakken te volgen aan een andere universiteit aangezien niet iedere universiteit alle relevante vakken aanbiedt en niet iedere universiteit dezelfde faciliteiten heeft.
Simpel voorbeeldje: voor iemand die werktuigkunde in Eindhoven studeert kan het interessant zijn om eens gebruik te maken van de windtunnels in Delft.
#NoDAPL
pi_96004959
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:51 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Je HBO is al een volwaardige opleiding
De uni is een tweede studie voor jou... is je eigen keuze en mag je ook in investeren.
pi_96005458
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is hier al tientallen keren opgemerkt door vele personen: niet iedereen die studeert mag lenen.
Fout, je bedoelt vast dat niet iedereen die studeert een lening bij de DUO mag afsluiten. De wereld is groter dan DUO hoor. Bij praktisch iedere bank kan je vanaf je 18e een lening afsluiten. 3.000 euro is dan niet eens zo veel. De rente is weliswaar hoger dan een lening bij DUO, maar er blijven zat opties om studeren mogelijk te houden. Of dat studeren nog aantrekkelijk maakt is uiteraard een andere vraag. Zoals Harmankardon al zegt, er wordt veel te veel overdreven, al kan ik me in de meeste voor- en tegenargumenten eigenlijk wel vinden.

Persoonlijk zou ik de boete eenmalig niet eens zo erg vinden als ik daarmee kan afstuderen. Vaker dan een keer zou wel vervelend worden, maar dan zou ik het nog flink moeten verneuken zoals erg veel (oud)studiegenoten al wel hebben gedaan. :')
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:52:03 #241
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96005717
Daarover kan je natuurlijk van mening verschillen, beide meningen zijn m.i. prima te staven met legitieme argumenten.
In ieder geval vind ik dat het niet te verdedigen is om zoiets met terugwerkende kracht in te voeren, je moet niet de spelregels veranderen tijdens het spelen van een spel.
Toen nagellak begon aan haar HBO-opleiding wist zij niet dat zij niet zou mogen stapelen naar een universitaire opleiding. Sterker nog, juist in die tijd werd er hard gesleuteld aan schakeljaren, de overheid wekte hiermee de indruk dat zij juist het stapelen wil stimuleren in plaats van het te ontmoedigen.
Ik zie ruimte voor een rechtszaak net als dat deeltijdstudenten m.i. een goede kans maken voor de rechter. Halbe zijlstra houdt immers nog steeds geen rekening met deeltijdstudenten.
Maar eerst maar eens afwachten hoe er volgende maand gekozen wordt voor het senaat, pas dan kan er zinvol worden gespeculeerd ofdat die Zijlstraheffing überhaupt gaat worden ingevoerd. Tot die tijd maken wij ons druk voor niets.
#NoDAPL
pi_96005724
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:19 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Theoretisch gezien een aardig plan, maar praktisch gezien is het gevolg dat er nóg meer mensen op kamers willen in steden als Amsterdam en Utrecht. Dat lijkt me niet heel verstandig.
Waarom zouden meer mensen op kamers gaan als je mag kiezen tussen de kaart of stufi? Die 240 aan stufi denkt de kosten voor een kamer bij lange na niet. Ik denk dat het sowieso niet echt een financiële keuze is bij de meesten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat betreft die OV-kaart, twee probleempjes:
1. Alleen al voor het op en neer reizen voor in de weekends en vakanties kost een klein kapitaal. Zelfs voor kleine afstanden betaal je al minstens ¤10-¤20 , wanneer je bijv. 1 keer per week vanuit Groningen naar Eindhoven of van Middelburg naar Enschede moet reizen...
Seriously, komaan dat hoeft de overheid echt niet te sponsoren hoor. En dat is niet uit eigen belang, ik gebruik die kaart zelf ook daarvoor, maar eigenlijk vind ik het echt niet kunnen.
quote:
2. Het is soms nodig om gastvakken te volgen aan een andere universiteit aangezien niet iedere universiteit alle relevante vakken aanbiedt en niet iedere universiteit dezelfde faciliteiten heeft.
Simpel voorbeeldje: voor iemand die werktuigkunde in Eindhoven studeert kan het interessant zijn om eens gebruik te maken van de windtunnels in Delft.
Voor een enkele keer zou je het best zelf kunnen betalen, het gaat ook om je eigen toekomst. Voor mensen die een studie in twee plaatsen doen en dus echt op en neer reizen zou er wel een uitzondering moeten zijn (helaas, ik ben voor een zo simpel mogelijk systeem).

Nieuw nieuws:

quote:
CU toch akkoord met boete langstudeerders
Uitgegeven: 26 april 2011 17:00
Laatst gewijzigd: 26 april 2011 18:49
DEN HAAG - Oppositiepartij ChristenUnie heeft dinsdag in de Tweede Kamer toch ingestemd met het omstreden wetsvoorstel om studenten die langer dan een jaar extra over hun studie doen, een boete van 3000 euro te geven.
© ANP

Eerder toonde de partij zich nog tegenstander van het plan van het kabinet, dat in het parlement een meerderheid kreeg.

De steun van de ChristenUnie is van belang omdat nu de Eerste Kamer zich gaat buigen over het voorstel. Op 23 mei zijn de Eerste Kamerverkiezingen.

Voorstanders van de plannen VVD, CDA en PVV zijn zelfs met de steun van de SGP nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer. Met de steun van de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn.

Toezegging

Fractievoorzitter Rouvoet gaat ervan uit dat ook de fractie in de Eerste Kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel. ''Al ga ik geen toezegging doen. De fractie in de Eerste Kamer bepaalt haar eigen standpunten."

Een meerderheid in de Tweede Kamer ging dinsdag akkoord met een voorstel van de ChristenUnie waarbij instellingen worden verplicht regels te maken voor uitzonderingsgevallen, zoals studenten die kampen met bijvoorbeeld een handicap, ziekte, bijzondere familieomstandigheden of studenten die zwanger zijn.

Samen met het jaar uitstel dat door staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) eerder was toegezegd, was dat voor de ChristenUnie voldoende de plannen van het kabinet alsnog te steunen.

Voorwaarden

Rouvoet concludeerde dat nu aan twee belangrijke voorwaarden is voldaan. ''Ten eerste is tegemoetgekomen aan het begin van rechtszekerheid. Daarnaast worden enkele groepen studenten nu ontzien. Daarmee kunnen de plannen nu ook rekenen op onze steun."

In het verkiezingsprogramma opperde de ChristenUnie ook voor een dergelijke boete voor studenten die te lang over hun studie doen.
Het lijkt er toch echt te komen.
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:52:46 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96005758
Die laatste reactie was natuurlijk gericht aan Julius en aan Nagellak.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:58:11 #244
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96006009
quote:

Fout, je bedoelt vast dat niet iedereen die studeert een lening bij de DUO mag afsluiten. De wereld is groter dan DUO hoor. Bij praktisch iedere bank kan je vanaf je 18e een lening afsluiten. 3.000 euro is dan niet eens zo veel. De rente is weliswaar hoger dan een lening bij DUO, maar er blijven zat opties om studeren mogelijk te houden. Of dat studeren nog aantrekkelijk maakt is uiteraard een andere vraag.
In theorie kan van alles. Ik ben er niet van overtuigd dat de bank erom staat te springen om iemand die maandelijks ¤1000-¤1200 op zijn rekening krijgt ¤3000 te lenen (bachelorfase) en hem dan nog eens ¤3000 te lenen (masterfase) terwijl hij zijn eerste lening nog niet heeft afbetaald.
Om over de rentelasten nog maar te zwijgen. Dan worden de kosten die gepaard gaan met die Zijlstraheffing al snel minstens 50% hoger.

quote:
Persoonlijk zou ik de boete eenmalig niet eens zo erg vinden als ik daarmee kan afstuderen.
Een probleem is dat een boete, wat een straf is, wel moet passen bij een overtreding, een misdrijf of een misdaad.
Leg mij eens uit wat een 30+er verkeerd heeft gedaan dat hij een boete verdient wanneer hij bijv. naast een 24-urige werkweek in zes jaar tijd de bachelorfase van een opleiding afrondt of in vier/zes jaar tijd een twee- of driejarige master afrondt?
Zo iemand heeft niets verkeerd gedaan en moet dan ook geen boete krijgen.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:04:05 #245
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_96006283
Nou we zullen zien. Volgens mij loopt dit met een sisser af en zal het voorstel van een langstudeerboete het kabinet duur komen te staan.

Ergens vind ik het wel prachtig voor al die naïeve studenten die VVD en PVV hebben gestemd en nu de rekening ervoor betalen omdat je van tevoren had kunnen weten dat die partijen niets voor hebben met de student.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:05:51 #246
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96006364
quote:
Seriously, komaan dat hoeft de overheid echt niet te sponsoren hoor. En dat is niet uit eigen belang, ik gebruik die kaart zelf ook daarvoor, maar eigenlijk vind ik het echt niet kunnen.
Voor de meesten hoeft dat inderdaad niet noodzakelijk als er prioriteiten gesteld moeten worden. Voor iemand die bijv. autisme heeft kan het wel erg belangrijk zijn dat hij in de weekends en vakanties niet in een studentenhuis zit aangezien hij die rustigere en veiligere ruimte nodig heeft om te herstellen en te kunnen studeren.
Dus: als regel hoeft dat niet maar ik zou wel uitzonderingen opstellen. Ik houd graag rekening met alle mensen, niet alleen met doorsneemensen.

quote:
Voor een enkele keer zou je het best zelf kunnen betalen, het gaat ook om je eigen toekomst.
Als het mogelijk is dan vind ik dat ook fair maar ja, is het mogelijk?
Voor een retour Eindhoven-Enschede ben je al ¤44,80 kwijt. Als je 1 keer per week en dat voor 13 weken achter elkaar die rit moet maken dan ben je dus al tegen de ¤600 kwijt.
Nu kan je dat vrij gemakkelijk verdienen in een zomervakantie als je werk kan vinden. Ik weet niet ofdat dat voor iedereen even gemakkelijk is, het hangt ook af van waar je woont (randstad vs. perifierie), wie je kent (vaak krijg je gemakkelijker baantjes via-via) enz.
#NoDAPL
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:10:26 #247
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96006582
quote:
Nou we zullen zien. Volgens mij loopt dit met een sisser af en zal het voorstel van een langstudeerboete het kabinet duur komen te staan.
Ik verwacht het ook maar eerlijk gezegd vrees ik dat voor een deel de wens de vader van de gedachte is.

quote:
Ergens vind ik het wel prachtig voor al die naïeve studenten die VVD en PVV hebben gestemd en nu de rekening ervoor betalen omdat je van tevoren had kunnen weten dat die partijen niets voor hebben met de student.
Het is alleen jammer dat ook de studenten die wat meer in hun eigenbelang hebben gestemd (je mag natuurlijk ook tegen je eigenbelang stemmen als je dat wil) mee die rekening moeten betalen.
Ik ben het met je eens dat het erg naïef is om te verwachten dat het in het belang van studenten kan zijn om op een rechtse coalitie te stemmen. Links gaf tenminste van tevoren nog eerlijk aan wat haar keuze was m.b.t. de studiefinanciering, bij rechts kwamen we er pas na de verkiezingen erachter.
#NoDAPL
pi_96006637
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:04 schreef VeX- het volgende:
Volgens mij loopt dit met een sisser af
dat zal tegenvallen nu de CU ook akkoord is.
  dinsdag 26 april 2011 @ 19:14:00 #249
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_96006786
Treurig dit. Dan hoop ik in elk geval dat de motie om uitgeschreven te staan tijdens een bestuursjaar er komt, plus een voorziening dat het bedrag ten allen tijde bij de staat extra geleend kan worden.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_96006807
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die laatste reactie was natuurlijk gericht aan Julius en aan Nagellak.
Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.
En ook moet je onderscheid maken tussen verschillende groepen; reguliere studenten versus deeltijdstudenten, studenten met een handicap etc....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')