Welke?quote:Op maandag 25 april 2011 19:30 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Bepaalde grote studies en het hbo bieden nog avondonderwijs aan,
Volgens mij iig Rechten.quote:
Rechten inderdaad, het aanbod verschilt per universiteit maar studies zoals rechten, wijsbegeerte, kunstgeschiedenis worden bij de meeste universiteiten ook als deeltijdonderwijs aangeboden. Economische faculteiten bieden in sommige gevallen, als schakeltraject bijvoorbeeld deeltijdonderwijs aan.quote:
Maar dat zijn er al veel minder dan een aantal jaren terug en ze liggen steeds meer onder vuur vanwege 'de kosten'. En van het avondonderwijs is al helemaal weinig meer over..quote:Op maandag 25 april 2011 23:12 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Rechten inderdaad, het aanbod verschilt per universiteit maar studies zoals rechten, wijsbegeerte, kunstgeschiedenis worden bij de meeste universiteiten ook als deeltijdonderwijs aangeboden. Economische faculteiten bieden in sommige gevallen, als schakeltraject bijvoorbeeld deeltijdonderwijs aan.
Hoe lager je inkomen is hoe moeilijker je kan lenen en hoe moeilijker je de lening kan aflossen waardoor je moeilijker kan lenen.quote:Waarom kunnen "30+-ers" niet lenen dan?
Ja, na de Zijlstraheffing betaald te hebben.quote:En natuurlijk kunnen die oude mensen ook gewoon voltijd studeren..
Mee eens.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:39 schreef Harmankardon het volgende:
Ik lees bijna nergens dat iemand de regel verdedigt. Wat ik wel lees, en waar ik het voor een groot deel mee eens ben, is dat er hier wordt overdreven. Dat helpt de discussie niet en de 'zaak' ook niet. Oneigenlijke argumenten wordt niemand beter van.
Opeens is 3000 euro het verschil tussen 'rijk' en 'arm'. Dan ben ik al die jaren onwetend schatrijk geweest. Opeens moet iedereen stoppen met studeren, terwijl de gemiddelde studieschuld al het viervoudige bedrag is. Het is van tweeën een, een euro is een euro en het is niet zo dat een euro schuld die je niet uitkomt opeens zwaarder mag tellen. Als het zo is dat sommige mensen niet aan 3000 euro extra kunnen komen (wat ik me echt niet kan voorstellen) dan is dat heel lullig en onterecht, maar ik heb nooit anders begrepen dan dat je dit bij mag lenen bij de IBG.
Het is een regel die te snel en te ondoordacht er doorheen wordt gestampt, dat is het punt en daar moet je je op richten.
Het is meer dan ¤3000, het reisrecht wordt ook teruggebracht naar 5 jaar. Dit kan voor studenten een extra ¤1000 in reiskosten betekenen, hoewel de echte langstudeerder het reisrecht al kwijt is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:40 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Mee eens.
Plus dat het met terugwerkende kracht invoeren gewoon not done is.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je reisrecht koppelt aan de termijn die je voor een studie stelt als overheid.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:52 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Het is meer dan ¤3000, het reisrecht wordt ook teruggebracht naar 5 jaar. Dit kan voor studenten een extra ¤1000 in reiskosten betekenen, hoewel de echte langstudeerder het reisrecht al kwijt is.
Waarom is dat eigenlijk niet gewoon 4 jaar? Of 3 jaar als je alleen een bachelor doet?quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:52 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Het is meer dan ¤3000, het reisrecht wordt ook teruggebracht naar 5 jaar. Dit kan voor studenten een extra ¤1000 in reiskosten betekenen, hoewel de echte langstudeerder het reisrecht al kwijt is.
Dat dus.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom is dat eigenlijk niet gewoon 4 jaar? Of 3 jaar als je alleen een bachelor doet?
Omdat het niet haalbaar is voor een beta studie om nominaal te studeren zonder reisrecht. Het zou te veel kosten voor omdat ze haast elke dag practica hebben en een hogere studielast.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom is dat eigenlijk niet gewoon 4 jaar? Of 3 jaar als je alleen een bachelor doet?
Onzin.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:11 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Omdat het niet haalbaar is voor een beta studie om nominaal te studeren zonder reisrecht. Het zou te veel kosten voor omdat ze haast elke dag practica hebben en een hogere studielast.
1) Ga maar eens biologie studerenquote:Op dinsdag 26 april 2011 11:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Onzin.
1) alleen mbo en in mindere mate hbo hebben veel practica
2) het meeste practica gebeurt in de 1e 2 jaren
3) ook alfa studies hebben practica, bijv psychologie
4) als studenten een beta-studie niet nominaal kunnen doen of studeren ze maar harder of moet het programma aangepast worden
5) niet elke student woont thuis of op grote afstand
6) ik geloof dat sommige beta-studies al 5 jaar zijn
7) als er uitzonderingen zijn in de nominale duur kun je alleen die studies de ov-kaart wat langer geven, dan hoeft niet elke student hem langer te hebben.
Nog meer argumenten horen?
Moet je wel meteen een kamer kunnen vinden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:35 schreef von_Preussen het volgende:
Waarom niet gewoon de hele OV-kaart afschaffen?
Studenten gaan maar op de fiets of in de stad waar ze een opleiding volgen wonen.
Dan moet daar wel betaalbare woonruimte zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:35 schreef von_Preussen het volgende:
Waarom niet gewoon de hele OV-kaart afschaffen?
Studenten gaan maar op de fiets of in de stad waar ze een opleiding volgen wonen.
Erg dun verhaal. Een grens trekken kan altijd, is slechts een prakties probleempje, stage-reiskosten betaal je van je stagevergoeding+die doe je gewoon in je 3 jaar B-tijd, de kwaliteit van een programma is hier niet aan de orde, moeten anderen dan jouw OV-kosten betalen omdat jij niet hard genoeg werkt?, een uitzondering van biologie valt in de regeling best te maken+waarom zou de belastingbetaler jouw keuze voor bio moeten financieren? lekker belangrijk die praktica, kun je er niet gewoon om de fiets naar toe dan? etc etcquote:Op dinsdag 26 april 2011 11:33 schreef xibalba het volgende:
[..]
1) Ga maar eens biologie studeren
2) zie 1
3) niet te vergelijken
4) programma lichter maken is nou niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit
5) stages op locatie dan?
6) Beta = 5 jaar, maar niet met de stof van 4 jaar uitgesmeerd hoor (integendeel). Bovendien is 1 jaar uitloop op een 5-jarige studie relatief minder dan 1 jaar op een 4-jarige studie.
7) Waar trek je de grens?
Studeren is al duur genoeg. Hoe meer er gewerkt moet worden om te kunnen studeren, hoe minder tijd er over blijft om te studeren --> uitloop. Stagevergoeding is niet gangbaar bij betastudies. Aangezien je in je master twee stages moet doen (zo'n 15 maanden), waarbij je dus (meer dan) full-time bezig bent met je stage + studie blijft er weinig/geen tijd over. Ik heb er altijd bij gewerkt, maar dat geld was al nodig voor collegeld/boeken/huur/boodschappen etc.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Erg dun verhaal. Een grens trekken kan altijd, is slechts een prakties probleempje, stage-reiskosten betaal je van je stagevergoeding+die doe je gewoon in je 3 jaar B-tijd, de kwaliteit van een programma is hier niet aan de orde, moeten anderen dan jouw OV-kosten betalen omdat jij niet hard genoeg werkt?, een uitzondering van biologie valt in de regeling best te maken+waarom zou de belastingbetaler jouw keuze voor bio moeten financieren? lekker belangrijk die praktica, kun je er niet gewoon om de fiets naar toe dan? etc etc
Kortom: waarom zouden anderen de reiskosten van studenten volledig moeten betalen? Dat heeft niets met studeren te maken.
Ook dat nog eens ja..quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
Het inkorten van de OV kaart vind ik eigenlijk niet meer dan terecht. Uitwonende studenten hebben na hun nominale tijd ook geen stufi meer en moeten het zelf maar zien te redden. Thuiswonenden die het financieel over het algemeen toch al makkelijker hebben, zouden wat mij betreft best wat mogen inleveren. Overigens zou ik het zelf een goed plan vinden om of stufi te krijgen, of een OV kaart. Thuiswonenden kunnen dan voor de OV-kaart kiezen, terwijl uitwonenden over het algemeen voor de stufi gaan. Uitwonenden gebruiken die OV-kaart toch eigenlijk alleen prive.
Ik heb ook zo'n kaart, het is wel makkelijk, maar ik gebruikt hem alleen prive, niet voor studie, dus waarom zou de overheid hiervoor moeten betalen? Ik zou er zelf niet heel erg meezitten als ik hem moet inleveren, die paar tientjes dat het me gaat kosten kan ik prima zelf opbrengen.
Dus eigenlijk precies het omgekeerde van de invoering van de OV-kaart, want toen die werd ingevoerd werd de student 6 tientjes op zijn beurs gekort.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:12 schreef xibalba het volgende:
Het beste is natuurlijk om gewoon die hele OV-kaart af te schaffen, maar dan wel alle winst die daardoor ontstaat rechtstreeks ten goede te laten komen aan de student. Dus geen OV meer, maar dan een hogere beurs. Dan kun je dat geld gebruiken om te reizen als het nodig is en anders hou je wat over voor je andere kosten (of om te sparen voor het moment dat je wel veel moet reizen). Een paar studenten zullen er op achteruit gaan, maar de meesten niet.
Eigenlijk moeten alle voorzieningen voor studenten zo veel mogelijk gebundeld worden in één potje. Dan valt het tenminste goed op waneer er op bezuinigd wordt. Bovendien bespaar je om alle bureaucratie.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:14 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dus eigenlijk precies het omgekeerde van de invoering van de OV-kaart, want toen die werd ingevoerd werd de student 6 tientjes op zijn beurs gekort.
Dat klinkt iig al logischer, als sommige van ons niet uitkomen met de stufi moet dat eventueel opgehoogd worden, moet dat aangepakt worden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:12 schreef xibalba het volgende:
Het beste is natuurlijk om gewoon die hele OV-kaart af te schaffen, maar dan wel alle winst die daardoor ontstaat rechtstreeks ten goede te laten komen aan de student. Dus geen OV meer, maar dan een hogere beurs. Dan kun je dat geld gebruiken om te reizen als het nodig is en anders hou je wat over voor je andere kosten (of om te sparen voor het moment dat je wel veel moet reizen). Een paar studenten zullen er op achteruit gaan, maar de meesten niet.
Als de regeling dit jr september in zou gaan zou ik in mijn geval 3 jr lang een boete moeten gaan betalen en dus 9000 euro extra. Dat is best een groot bedrag....En alleen omdat ik er al een aantal jr HBO op heb zitten en nu naar de uni wil gaan.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:36 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.
Waarom wil je dat dan ook?quote:Op dinsdag 26 april 2011 15:51 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Als de regeling dit jr september in zou gaan zou ik in mijn geval 3 jr lang een boete moeten gaan betalen en dus 9000 euro extra. Dat is best een groot bedrag....En alleen omdat ik er al een aantal jr HBO op heb zitten en nu naar de uni wil gaan.
Het geld dat per student vrij komt (rond de 90euro) weegt niet op tegen de extra kosten die zij maken. Vervoer is gewoon heel erg duur en een maand abbo voor enkel het GVB is al duurder dan 90 euro. Voor de ovkaart krijg je meer terug dan dat je er voor betaald. Ik vind wel dat mensen die kaart mogen weigeren, niet iedereen maakt namelijk heel veel gebruik van het o.v.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:12 schreef xibalba het volgende:
IB groep rekent er nu geloof ik 93 euro voor per maand als een lening die onderdeel is van de prestatiebeurs.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:40 schreef GlowMouse het volgende:
Is dat 90 euro? Ik las dat de NS abo's wil introduceren. Een van de abo's is er eentje voor vrij reizen van vrijdagavond 18.30 t/m maandagmorgen 4.00 voor 40 euro in de maand.
aldus het Kabinetquote:Op dinsdag 26 april 2011 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom wil je dat dan ook?Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan
Theoretisch gezien een aardig plan, maar praktisch gezien is het gevolg dat er nóg meer mensen op kamers willen in steden als Amsterdam en Utrecht. Dat lijkt me niet heel verstandig.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
Het inkorten van de OV kaart vind ik eigenlijk niet meer dan terecht. Uitwonende studenten hebben na hun nominale tijd ook geen stufi meer en moeten het zelf maar zien te redden. Thuiswonenden die het financieel over het algemeen toch al makkelijker hebben, zouden wat mij betreft best wat mogen inleveren. Overigens zou ik het zelf een goed plan vinden om of stufi te krijgen, of een OV kaart. Thuiswonenden kunnen dan voor de OV-kaart kiezen, terwijl uitwonenden over het algemeen voor de stufi gaan. Uitwonenden gebruiken die OV-kaart toch eigenlijk alleen prive.
Ik heb ook zo'n kaart, het is wel makkelijk, maar ik gebruikt hem alleen prive, niet voor studie, dus waarom zou de overheid hiervoor moeten betalen? Ik zou er zelf niet heel erg meezitten als ik hem moet inleveren, die paar tientjes dat het me gaat kosten kan ik prima zelf opbrengen.
Het is hier al tientallen keren opgemerkt door vele personen: niet iedereen die studeert mag lenen.quote:Als het zo is dat sommige mensen niet aan 3000 euro extra kunnen komen (wat ik me echt niet kan voorstellen) dan is dat heel lullig en onterecht, maar ik heb nooit anders begrepen dan dat je dit bij mag lenen bij de IBG.
Je HBO is al een volwaardige opleidingquote:Op dinsdag 26 april 2011 15:51 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Als de regeling dit jr september in zou gaan zou ik in mijn geval 3 jr lang een boete moeten gaan betalen en dus 9000 euro extra. Dat is best een groot bedrag....En alleen omdat ik er al een aantal jr HBO op heb zitten en nu naar de uni wil gaan.
Fout, je bedoelt vast dat niet iedereen die studeert een lening bij de DUO mag afsluiten. De wereld is groter dan DUO hoor. Bij praktisch iedere bank kan je vanaf je 18e een lening afsluiten. 3.000 euro is dan niet eens zo veel. De rente is weliswaar hoger dan een lening bij DUO, maar er blijven zat opties om studeren mogelijk te houden. Of dat studeren nog aantrekkelijk maakt is uiteraard een andere vraag. Zoals Harmankardon al zegt, er wordt veel te veel overdreven, al kan ik me in de meeste voor- en tegenargumenten eigenlijk wel vinden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is hier al tientallen keren opgemerkt door vele personen: niet iedereen die studeert mag lenen.
Hopelijk lezen en onthouden mensen het nu wel.
Waarom zouden meer mensen op kamers gaan als je mag kiezen tussen de kaart of stufi? Die 240 aan stufi denkt de kosten voor een kamer bij lange na niet. Ik denk dat het sowieso niet echt een financiële keuze is bij de meesten.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:19 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Theoretisch gezien een aardig plan, maar praktisch gezien is het gevolg dat er nóg meer mensen op kamers willen in steden als Amsterdam en Utrecht. Dat lijkt me niet heel verstandig.
Seriously, komaan dat hoeft de overheid echt niet te sponsoren hoor. En dat is niet uit eigen belang, ik gebruik die kaart zelf ook daarvoor, maar eigenlijk vind ik het echt niet kunnen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat betreft die OV-kaart, twee probleempjes:
1. Alleen al voor het op en neer reizen voor in de weekends en vakanties kost een klein kapitaal. Zelfs voor kleine afstanden betaal je al minstens ¤10-¤20 , wanneer je bijv. 1 keer per week vanuit Groningen naar Eindhoven of van Middelburg naar Enschede moet reizen...
Voor een enkele keer zou je het best zelf kunnen betalen, het gaat ook om je eigen toekomst. Voor mensen die een studie in twee plaatsen doen en dus echt op en neer reizen zou er wel een uitzondering moeten zijn (helaas, ik ben voor een zo simpel mogelijk systeem).quote:2. Het is soms nodig om gastvakken te volgen aan een andere universiteit aangezien niet iedere universiteit alle relevante vakken aanbiedt en niet iedere universiteit dezelfde faciliteiten heeft.
Simpel voorbeeldje: voor iemand die werktuigkunde in Eindhoven studeert kan het interessant zijn om eens gebruik te maken van de windtunnels in Delft.
Het lijkt er toch echt te komen.quote:CU toch akkoord met boete langstudeerders
Uitgegeven: 26 april 2011 17:00
Laatst gewijzigd: 26 april 2011 18:49
DEN HAAG - Oppositiepartij ChristenUnie heeft dinsdag in de Tweede Kamer toch ingestemd met het omstreden wetsvoorstel om studenten die langer dan een jaar extra over hun studie doen, een boete van 3000 euro te geven.
© ANP
Eerder toonde de partij zich nog tegenstander van het plan van het kabinet, dat in het parlement een meerderheid kreeg.
De steun van de ChristenUnie is van belang omdat nu de Eerste Kamer zich gaat buigen over het voorstel. Op 23 mei zijn de Eerste Kamerverkiezingen.
Voorstanders van de plannen VVD, CDA en PVV zijn zelfs met de steun van de SGP nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer. Met de steun van de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn.
Toezegging
Fractievoorzitter Rouvoet gaat ervan uit dat ook de fractie in de Eerste Kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel. ''Al ga ik geen toezegging doen. De fractie in de Eerste Kamer bepaalt haar eigen standpunten."
Een meerderheid in de Tweede Kamer ging dinsdag akkoord met een voorstel van de ChristenUnie waarbij instellingen worden verplicht regels te maken voor uitzonderingsgevallen, zoals studenten die kampen met bijvoorbeeld een handicap, ziekte, bijzondere familieomstandigheden of studenten die zwanger zijn.
Samen met het jaar uitstel dat door staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) eerder was toegezegd, was dat voor de ChristenUnie voldoende de plannen van het kabinet alsnog te steunen.
Voorwaarden
Rouvoet concludeerde dat nu aan twee belangrijke voorwaarden is voldaan. ''Ten eerste is tegemoetgekomen aan het begin van rechtszekerheid. Daarnaast worden enkele groepen studenten nu ontzien. Daarmee kunnen de plannen nu ook rekenen op onze steun."
In het verkiezingsprogramma opperde de ChristenUnie ook voor een dergelijke boete voor studenten die te lang over hun studie doen.
In theorie kan van alles. Ik ben er niet van overtuigd dat de bank erom staat te springen om iemand die maandelijks ¤1000-¤1200 op zijn rekening krijgt ¤3000 te lenen (bachelorfase) en hem dan nog eens ¤3000 te lenen (masterfase) terwijl hij zijn eerste lening nog niet heeft afbetaald.quote:Hopelijk lezen en onthouden mensen het nu wel.
Fout, je bedoelt vast dat niet iedereen die studeert een lening bij de DUO mag afsluiten. De wereld is groter dan DUO hoor. Bij praktisch iedere bank kan je vanaf je 18e een lening afsluiten. 3.000 euro is dan niet eens zo veel. De rente is weliswaar hoger dan een lening bij DUO, maar er blijven zat opties om studeren mogelijk te houden. Of dat studeren nog aantrekkelijk maakt is uiteraard een andere vraag.
Een probleem is dat een boete, wat een straf is, wel moet passen bij een overtreding, een misdrijf of een misdaad.quote:Persoonlijk zou ik de boete eenmalig niet eens zo erg vinden als ik daarmee kan afstuderen.
Voor de meesten hoeft dat inderdaad niet noodzakelijk als er prioriteiten gesteld moeten worden. Voor iemand die bijv. autisme heeft kan het wel erg belangrijk zijn dat hij in de weekends en vakanties niet in een studentenhuis zit aangezien hij die rustigere en veiligere ruimte nodig heeft om te herstellen en te kunnen studeren.quote:Seriously, komaan dat hoeft de overheid echt niet te sponsoren hoor. En dat is niet uit eigen belang, ik gebruik die kaart zelf ook daarvoor, maar eigenlijk vind ik het echt niet kunnen.
Als het mogelijk is dan vind ik dat ook fair maar ja, is het mogelijk?quote:Voor een enkele keer zou je het best zelf kunnen betalen, het gaat ook om je eigen toekomst.
Ik verwacht het ook maar eerlijk gezegd vrees ik dat voor een deel de wens de vader van de gedachte is.quote:Nou we zullen zien. Volgens mij loopt dit met een sisser af en zal het voorstel van een langstudeerboete het kabinet duur komen te staan.
Het is alleen jammer dat ook de studenten die wat meer in hun eigenbelang hebben gestemd (je mag natuurlijk ook tegen je eigenbelang stemmen als je dat wil) mee die rekening moeten betalen.quote:Ergens vind ik het wel prachtig voor al die naïeve studenten die VVD en PVV hebben gestemd en nu de rekening ervoor betalen omdat je van tevoren had kunnen weten dat die partijen niets voor hebben met de student.
Ben het met je eens dat je het doorvoeren met terugwerkende kracht niet kunt maken.quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die laatste reactie was natuurlijk gericht aan Julius en aan Nagellak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |