Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:32 schreef xibalba het volgende:
[..]
Studieschuld is al gemiddeld meer dan ¤12,500 dacht ik. Bovendien wordt de master helemaal zelf bekostigd --> zo rendabel is studeren niet meer. Paar jaar lang niks verdienen en schuld opbouwen en daarna aan de slag voor een salaris wat ook niet meer zo denderend is.....
Maar dan moet je wél nog leenrecht hebben, er zijn mensen die dat niet meer hebben of deeltijders (geen recht op stufi) die dat geld dan uit andere bronnen moeten zien te krijgen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:36 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.
Dat klopt, maar voor de meesten is dat niet zo. Ik heb het idee dat men te snel het argument "maar dan kunnen straks alleen de rijken nog studeren blabla" gebruikt, dat is gewoon niet juist. Over het algemeen geldt: het gaat je ¤3000 kosten, geen diploma.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:49 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar dan moet je wél nog leenrecht hebben, er zijn mensen die dat niet meer hebben of deeltijders (geen recht op stufi) die dat geld dan uit andere bronnen moeten zien te krijgen.
Is dat een reden om de minderheid de toegangkelijkheid tot het hoger onderwijs te ontzeggen? "het zijn er maar een paar, dan maakt het niet uit"quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:55 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat klopt, maar voor de meesten is dat niet zo. Ik heb het idee dat men te snel het argument "maar dan kunnen straks alleen de rijken nog studeren blabla" gebruikt, dat is gewoon niet juist. Over het algemeen geldt: het gaat je ¤3000 kosten, geen diploma.
Je moet wel eerst nog dat bedrag op tafel kunnen leggen alvorens die investering, voor zo ver dat het nog is voor het individu (samenleving is een heel ander verhaal), kan worden gedaan.quote:Jullie stellen je wel een béétje aan. Als ¤3000 studieschuld belangrijker is dan een diploma, dan moet je überhaupt niet gaan studeren.
Is niet meer zo.quote:Na je 30e moet je sowieso instellingsgeld betalen
Dat is wel erg gemakkelijk hè: niet streven naar het voorkomen van collaterale schade vanuit de filosofie dat je dat toch niet volledig kan voorkomen.quote:En ja, er zullen altijd groepen zijn voor wie het allemaal net wat negatiever uitvalt, maar dat zul je altijd houden.
En dit soort clichés maken het mogelijk om maatregel op maatregel te stapelen die steeds meer groepen beïnvloeden. De combi van minder stufi, instellingsgeld, halbeheffing op studenten en uni's en wie weet wat straks nog meer (!) zorgt er gewoon voor dat studeren duurder en van lagere kwaliteit wordt. Elke keer zijn het 'kleine' dingetjes, maar taken together zijn het enorme arbitraire obstakels die op elkaar gestapeld worden. Wellicht dat we het eens zijn over dat het huidige systeem het aantal studenten niet aankan, nou dan moet je dus niet maatregel op maatregel stapelen maar het systeem opnieuw uitvinden.quote:Op zondag 24 april 2011 04:02 schreef Merkie het volgende:
Het idee achter de maatregel (en dan met name dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd) valt (terecht) te bediscussiëren. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof de gevolgen van deze maatregel dramatisch/onoverkomelijk zullen zijn, dat is gewoonweg niet zo. En ja, er zullen altijd groepen zijn voor wie het allemaal net wat negatiever uitvalt, maar dat zul je altijd houden.
Eens. Enige wat we kunnen stellen is dat studeren met veel speling iets wordt voor de rijken of degenen die bereid zijn ervoor te lenen/kunnen werken door dit pakket aan maatregelen.quote:Op maandag 25 april 2011 00:40 schreef Merkie het volgende:
Dat snap ik ook allemaal wel, ik word alleen moe van niet-constructieve posts zoals "studeren wordt straks alleen maar betaalbaar voor de rijken!!11!!!". Dat voegt niets toe aan de discussie en is dom ongefundeerd geschreeuw, en daar erger ik me aan.
Klopt, 'arme' mensen kunnen ook nog steeds gaan studeren. Maar de drempel wordt zoveel hoger. Mijn ouders verdienen met zn tweeen 1700 euro per maand. Nu zie ik ook wel in dat dit komt doordat ze allebei laag/niet opgeleid zijn. Maar voor mij is het moeilijk om me in te denken dat het voor mij anders zal worden, ook al studeer ik nu aan de uni. Ik heb gezien hoe snel je inkomen plots kan veranderen. Een baas die vertelt dat je minder uren moet gaan werken, een plotselinge ziekte waardoor je een jaar thuis zit. Dat gebeurt zomaar.quote:Op maandag 25 april 2011 00:40 schreef Merkie het volgende:
Dat snap ik ook allemaal wel, ik word alleen moe van niet-constructieve posts zoals "studeren wordt straks alleen maar betaalbaar voor de rijken!!11!!!". Dat voegt niets toe aan de discussie en is dom ongefundeerd geschreeuw, en daar erger ik me aan.
Sinds wanneer staat de boete gelijk aan het niet meer kunnen studeren? Je trekt zo wel alles uit z'n verband. 3000 euro is best veel geld, maar niet onbetaalbaar. Zeker als je als student een lening met lage rente kan afsluiten. Je hebt verder wel gelijk hoor, voor mensen met een chronische ziekte problemen komt deze wet IMO het hardst aan.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Waarom is dat smakeloos? Mensen met een chronische ziektes die meer vertraging opleveren dan 1 jaar kunnen straks niet meer studeren. Is het dan gek om de parallel met een ontwikkelingsland te trekken?
Geen probleem, want zijn ouders hoeven dit ook niet te betalen. Jeroen kan dit bedrag gewoon lenen en zijn studie voortzetten. Als hij later genoeg verdient kan hij dit terugbetalen.quote:Op zaterdag 23 april 2011 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Dit is Jeroen. [...]
Helaas, zijn ouders zijn niet rijk en kunnen geen boete van ¤3000 betalen. [...]
quote:Op zaterdag 23 april 2011 13:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Leest er nog iemand van het LSVB of het ISO mee? Dan heb ik nog wel een idee. Een poster in de stijl van het Liliane Fonds.
'Dit is Marleen. Marleen wil dokter worden. Maar Marleen heeft zware reuma, en woont in Nederland. Waar een boetestelsel voor vertraging is ingesteld, dat onvoldoende rekening houdt met vertraging door ziekte. Waardoor mensen als Marleen niet kunnen studeren. Laat ook Marleen naar school gaan. Geef om dit kind.
Totdat je niet meer kan lenen. Dan is 3000,- extra ineens wel een hoop geld. Bovendien kunnen denk ik een hoop mensen die ermee te maken krijgen niet meer lenen bij DUO. Ik heb zelf geen stufi meer en ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen.quote:Op maandag 25 april 2011 12:43 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Geen probleem, want zijn ouders hoeven dit ook niet te betalen. Jeroen kan dit bedrag gewoon lenen en zijn studie voortzetten. Als hij later genoeg verdient kan hij dit terugbetalen.
Oh kut, zit ik hier nu het beleid te verdedigen?
Voor deeltijdstudenten die 30+ zijn (voor een master zeker niet ongebruikelijk) komt dit ook erg hard aan. Als je dan nog een combinatie van beiden hebt...quote:Zeker als je als student een lening met lage rente kan afsluiten. Je hebt verder wel gelijk hoor, voor mensen met een chronische ziekte problemen komt deze wet IMO het hardst aan.
Als jij wat beter had gelezen dan had jij gelezen dat ik refereerde naar studenten die niet mogen lenen. Ik heb dat al minstens een keer of 10 hier opgemerkt dus hoe jij dit niet in de gaten kan hebben is voor mij werkelijk waar een raadsel.quote:Geen probleem, want zijn ouders hoeven dit ook niet te betalen. Jeroen kan dit bedrag gewoon lenen en zijn studie voortzetten. Als hij later genoeg verdient kan hij dit terugbetalen.
Een vrij makkelijke groep om op te bezuinigen zal deeltijdstudenten zijn, deze groep betaald relatief veel voor onderwijs maar daar tegenover staat vaak avondonderwijs. Het zal me niet verbazen als na invoering van de halbeheffing universiteiten hun deeltijdtrajecten zullen afbouwen en dat deze studenten geen studie meer zullen gaan volgen. Deeltijdstudenten zijn vaak gemotiveerder dan reguliere studenten maar hebben vaak nauwelijks tijd om onderwijs voor te bereiden.quote:Op maandag 25 april 2011 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Heb je ooit gehoord van deeltijdstudenten? Heb je ooit gehoord van 30+ers die nog een opleiding willen volgen en die dit per definitie in deeltijd MOETEN doen aangezien zij geen stufi krijgen? Of moeten die maar werkslaven blijven die geen uitzicht mogen hebben op het bouwen van een toekomst?
Eensch. Mensen doen altijd zo dramatisch en dat "studeren voor de rijken!!!!!!!" wordt. Met zo'n instelling moet je lekker ongeschoold werk gaan doen en de rest van je leven zeiken bij de vakbond over je magere pensioen en al die zakkenvullers.quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:36 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.
Waarom kunnen "30+-ers" niet lenen dan? Of hebben ze allemaal een BKR registratie?quote:Op maandag 25 april 2011 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij wat beter had gelezen dan had jij gelezen dat ik refereerde naar studenten die niet mogen lenen. Ik heb dat al minstens een keer of 10 hier opgemerkt dus hoe jij dit niet in de gaten kan hebben is voor mij werkelijk waar een raadsel.
Heb je ooit gehoord van deeltijdstudenten? Heb je ooit gehoord van 30+ers die nog een opleiding willen volgen en die dit per definitie in deeltijd MOETEN doen aangezien zij geen stufi krijgen? Of moeten die maar werkslaven blijven die geen uitzicht mogen hebben op het bouwen van een toekomst?
En daar hebben we spuit 11quote:Op maandag 25 april 2011 17:20 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Een vrij makkelijke groep om op te bezuinigen zal deeltijdstudenten zijn, deze groep betaald relatief veel voor onderwijs maar daar tegenover staat vaak avondonderwijs. Het zal me niet verbazen als na invoering van de halbeheffing universiteiten hun deeltijdtrajecten zullen afbouwen en dat deze studenten geen studie meer zullen gaan volgen.
Bepaalde grote studies en het hbo bieden nog avondonderwijs aan, maar na de Halbeheffing zou het weleens de doodsteek kunnen zijn voor elke vorm van avondonderwijs.quote:Op maandag 25 april 2011 18:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En daar hebben we spuit 11. Dat is al lang bezig..... er is al vrijwel geen avondonderwijs meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |